+ All Categories
Home > Documents > DESCANTEC ptr

DESCANTEC ptr

Date post: 20-Dec-2015
Category:
Upload: april-mckenzie
View: 186 times
Download: 14 times
Share this document with a friend
89
DESCANTEC ptr. FAPT De i l-o suflat Cu gîtlan de lup, Cu labe de iepure, Cu usturoi împutit, Ori cu mãlai mãnuntel, Ori cu mîncãturi de cîine, Unde cîinii s-au mîncat ; De-i face în pãdure, La un rug de mure, , Ori la un butuc cãzut, Ori la tesiturã, În picioare cu tepuse De nouã feluri de lemn, Si fãcînd, le bate Cu muchea securii, Ori cu muchea bãrzii, Ori îi face fapt Cu cuie de fier gãsite, Ori cu fuse pãrãsite, 1
Transcript
Page 1: DESCANTEC ptr

DESCANTEC ptr. FAPT

De i l-o suflat

Cu gîtlan de lup,

Cu labe de iepure,

Cu usturoi împutit,

Ori cu mãlai mãnuntel,

Ori cu mîncãturi de cîine,

Unde cîinii s-au mîncat ;

De-i face în pãdure,

La un rug de mure, ,

Ori la un butuc cãzut,

Ori la tesiturã,

În picioare cu tepuse

De nouã feluri de lemn,

Si fãcînd, le bate

Cu muchea securii,

Ori cu muchea bãrzii,

Ori îi face fapt

Cu cuie de fier gãsite,

Ori cu fuse pãrãsite,

Ori cu linguri pãrãsite...

Ori îi face fapt

1

Page 2: DESCANTEC ptr

Cu unturã de arici,

Ori cu maþe de arici,

Ori cu crieri de mîtã,

Ori cu cap de soarec,

Ori cu scîrnã de mît

Ori cu scîrnã de om

Si cu dohot negru,

De pe drum aflat.

Ori îi face fapt

Cu cenusã din obroc,

Ori cu scurmãturã de cioarã,

Ori cu cuib de rîndunicã pãrãsitã,

Ori îi face cu lut

De la cuptor pãrãsit,

Ori cu lut din rîpã...

Si de i-o fãcut fapt

Cu piedicã de la mort,

Ori cu mãsurã de la mort,

Ori cu lumina

Ce s-a tinut mortului în mînã.

Ori îi face fapt

Cu scãldãtoarea,

2

Page 3: DESCANTEC ptr

În care mortul s-a scãldat,

Ori cu gunoi mãturat

Dupã mort ;

Ori îi face fapt

Cu cioturi de pînzã,

Ori cu atã

De mãturã pãrãsitã,

Ori cu atã de la sac,

Cu fãinã furatã

De la altã casã ;

Ori îi face fapt

Cu clont de cioarã,

Cu cap de pupãzã,

Cu ochi de codobaturã

Si cu hîrburi

Din nouã tîrguri,

Cu hîrb de oalã pãrãsitã,

Ori de strachinã pãrãsitã,

Cu hîrb de sip pãrãsit

Cu pietre din nouã vaduri,

Cusute cu mãtase rosie

În gurã la nouã broaste ;

3

Page 4: DESCANTEC ptr

Ori i-a fãcut fapt cu ata

Cu care s-au întors trei buhai.

Ori s-au întors sapte,

Ori s-au întors nouã

Si a întors lumea ºi norodul...

Ori i-a fãcut

Cu cearã de la mort

În vatra focului...

Ori a prins un rac

Si l-a tinut nouã zile

Cu apã neînceputã...

De i-a fãcut

Cu lut de la mormînt

De om mort, din tinterim,

Si i-a îngropat

În crucile drumului

Unde se-ntroloacã

Trei garduri la un loc,

Ori i-a pus sub piatra

Dinaintea usii

Sã calce-n picioare...

Veniti, alergati...

4

Page 5: DESCANTEC ptr

Cã eu trimit faptul

Din vad în vad

Pe capul celui vinovat...

Eu vin din lume celor clare/

Am imbracat argint pe tample/

In suflet mi-am zidit altare/

Si-astept ca toate sa se-ntample !

Zdrobit,in pulbere cazut/

Lovit in sfichiuri de nevoi/

M-am ridicat cum n-ati crezut/

Cu mult mai tare decat voi !

VRĂJI ŞI BLESTEME

în afară duhurilor rele, ce sunt la originea unor bo|j poporul mai atribuie originea acestora şi acţiunii răuvoitoate a unor fiinţe omeneşti ce se folosesc de mijloace magice, vrăjitorii Aceştia trimit asupra omului tot felul de neplăceri, dar mai ales boli, de care se poate scăpa foarte greu.

Scopul imediat al vrăjitor, este de a constrânge pe cineva, împotriva voinţei sale, să asculte şi să facă tot ceea ce se doreşte de la dânsul. Vrăji/e pot despărţi doi soţi ce trăiesc în cea mai bună înţelegere, sau pe doi tineri ce se iubesc şi vor să se căsăto¬rească, pot lua somnul copiilor de ţîţă şi laptele de la vaci, pot nenoroci sau chiar nimici. "Vrăjitorii şi vrăjitoarele sunt priviţi în genere de către popor ca nişte oameni fără de lege, lepădaţi de Dumnezeu, care au de-a face mai

5

Page 6: DESCANTEC ptr

mult cu spiritele necurate, pentru că ei, în vrăjile ce le rostesc, în loc să se adreseze la Dumnezeu, fiinţa supremă şi atotputernică, ca acesta să le vină într-ajutor spre atingerea scopului ce-l urmăresc, îşi iau de cele mai multe ori refugiul la spiritele cele necurate... ca acestea să le dea ajutorul trebuincios şi să le împlinească dorinţa."'

Unii dintre vrăjitori, aşa numiţii fermecători sau fermecătoare, invocă ajutorul duhurilor considerate bune, apelează la elemente curate, precum apa şi rouă, despre care au deplina convingere că, dacă se vor spăla cu ele, "se vor curaţi şi limpezi de toate aruncăturile şi făcăturile, de tot datul şi faptul, de toată urgia şi urâciunea şi se vor face cu mult mai frumoşi şi atrăgători decât oricine altul..." Obiectele întrebuinţate de fermecători sunt în general cât se poate de curate şi atrăgătoare, mai ales plante frumos mirositoare, şi au scopul de a atrage, de a fermeca, de a fura minţile cuiva, pentru ca mai apoi, cel fermecat, să îl iubească şi să vorbească numai cu cel care "i-a ] făcut de dragoste" (1-a fermecat).2[4J

Fiecare vrăjitor este un singuratic ce lucrează în "vizuina" iuj dar au şi momente când se adună laolaltă. Dintre elemnetele întrebuinţate pentru tot felul de vrăji, găsim pe acelea întrebuinţate în practicile magice ale tuturor popoarelor europene: cuţit de găsit; secară; topor; coasă; fier de plug părăsit; potcoave de găsit; fus părăsit; sită; cui de la groapă; dinţi de pieptene; săgeată; frigare; stropi de apă culeşi de pe roata unei mori; pământ din călcătura piciorului drept, sau de pe un mormânt vechi; petrol; funia unui spânzurat; mâna, un deget sau un os de la un mort; picioare de iepure; labe de liliac; broască fiartă în urină de vacă, etc. Uneori ei folosesc adusul, legatul, străpunsul şi îngropatul unei păpuşi de ceară, care îl înfăţişează pe cel ce trebuie să cadă victima vrăjitoiriei; se îngroapă şi se ard părul sau unghiile tăiate. După cum relatează ţăranii români, puterea vrăjitorilor sau a vreunei femei pricepute la vrăji, merge până acolo încât pot face să îngheţe apa în mijlocul verii.

6

Page 7: DESCANTEC ptr

Trimiterea bolilor asupra cuiva de către vrăijitori se face atât printr-un discurs magic, prin rostirea unei vrăji, cât şi prin intermediul unui obiect sau al unei fiinţe vrăjite, care este trimis(ă) în casa celui vizat, şi căruia îi pot ajunge în băutură sau în mâncare. Cele mai obişnuite boli provocate prin vrăji se manifestă prin bube, care apar pe tot corpul sau numai pe o parte a lui. Alte asemenea boli aduse de vrăji sunt eczemele (bubele-dulci), congestia cerebrală, apoplexia (damblaua), junghiurile şi afecţiunile oculare precum leucomul, cataracta (albeaţa).

în rândul vrăjilor cele mai simple, cele discursive, intră şi blestemele. Se crede că unele persoane au "gura pocită", adică au o legătură cu duhurile, care fac să se împlinească blestemele ce le rostesc cu furie împotriva cuiva. Există blesteme răspândite, precum: Lovi-l-ar boala (să îl lovească)! - Arde-l-ar focul! - Sări-i-lar ochii! - Mânca-l-ar viermii! - Să se topească carnea pe tine ca lumânarea! - Mânca-ţi-aşi coliva! - Dormire-ai somnul morţii! etc.

Procedeele magice uzuale, folosite pentru vrăji, sunt adusătura, aruncătura şi faptul (sau făcătura).

Adusătura este orice boală adusă în casă prin farmecele sau vrăjile unui duşman. Cele mai folosite pentru adusătura sunt broaş-tele, considerate agenţi ai duhurilor rele. "De-ţi intră broasca în casă - se spune în popor -, e semn că cineva ţi-a trimis-o cu farmece. Atunci trebuie cu un băţ s-o dai afară şi să zici: «Du-te la cine te-a trimis, căci la noi nu eşti primită. Cu ce te-a trimis, dă-i lui, şi de capul lui să fie»."1 O largă răspândire cunoaşte şi folosirea argintului-viu (mercurul). Argintul-viu este trimis, pe drum, peste garduri sau vâlcele, până la locul sau la omul căruia i-a fost hărăzit a-i face diverse neajunsuri: desbinare, vrăjmăşie, boală, înnec ş.a. "Vrăjitoarea descântă argintul-viu şi-l trimite cui i se porunceşte. Argintul-viu pleacă singur de la vrăjitoare şi, ajungând în casa unde e hotărât, se risipeşte în cofe, în străchini, în aşternuturi şi în toate lucrurile din casă. Cei din casă câteodată îl văd, dar nu pot face nimic ca să-1

7

Page 8: DESCANTEC ptr

[înjdepărteze. Din toţi cei din casă nu se îmbolnăveşte decât acela care e ursit de vrăjitoare. Bolnavul simte un fel de cârcei în tot trupul şi se umple de spuzeală..."

Aruncăturile se fac fie pentru a scăpa de o boală, care este aruncată în drum, fie pentru a provoca o boală cuiva. Dacă cineva cade într-o boală grea, încât nu are putere să lucreze, ci stă într-una supărat (îi vine un "dor de ducă" şi felurite gânduri rele), înseamnă că i s-au aruncat nişte farmece în cale, şi s-a îmbolnăvit pentru că a călcat în ele.1 Aruncătura poate fi urmată şi de mari dureri de picioare, astfel încât victima abia se mai poate mişca dintr-un loc într-altul.

Dintre toate vrăjile, cea mai periculoasă şi mai temută este faptul (numită şi făcătură sau dat). Persoana care vrea să dea această boală cuiva, timp de şapte duminici, în timpul cât preotul oficiază slujba religioasă, dar mai ales când se bate toaca, strânge

câte şapte boabe din şapte feluri de seminţe de orice plantă, şi punându-le într-un săculeţ, le descântă, adică, chiar când le strânge, le meneşte omului căruia vrea să-i facă rău. După ce a îndeplinit această primă operaţie, fierbe toate seminţele într-o oală nouă furată, cu apă strânsă tot în acele şapte duminici în care a adunat şi seminţele, sau numai cu apă neîncepută adusă într-o duminică dimineaţa. Odată fierte, se duce sau trimite pe altcineva să le toarne în calea omului menit, bunăoară în pragul uşii, la poartă sau în cărarea pe unde se ştie că trece etc. Cine calcă primul, se umple de boală, şi dacă cumva a călcat chiar cel căruia îi este menită vraja, cu atâta boala, adică faptul, este mai grea, iar omul mai greu de a fi scăpat. Dacă faptul este menit şi dat în ziua de Paşti, este fără leac; dacă este dat într-o duminică, este greu, dar are mijloc de lecuire; iar dacă este dat într-o zi lucrătoare, este fără pericol. Omul ce a călcat în fapt simte imediat că începe să-1 mănânce întreaga piele şi că îl doare ca¬pul. După o vreme încep să îi iasă felurite bube pe întreg corpul, care pot să cuprindă suprafeţe întinse, compacte. Se afirmă că există 12 feluri de/h/M-boală, fiecare

8

Page 9: DESCANTEC ptr

având un descântec anume ca leac, iar dacă cel ce lecuieşte nu cunoaşte bine fiecare fel de fapt, spre a folosi descântecul corespunzător, bolnavul ne se Iecuieşte.^

Dacă cineva simte numai împunsături de cuţit ^junghiuri", precum la durerile reumatice) în întreg trupul, la inimă sau la cap, aceluia «i s-a pus cuţitul: Este vorba de acelaşi cuţit folosit la descântece, un cuţitul investit special înainte de folosire. El este vrăjit cu o incantaţie magică, fiind menit (ursit sau sorocit) unei persoane sau unei operaţii. Apoi este înfipt în pământ, după uŞă, în grindă, într-un lemn de alun, într-un pui de găină viu, într-o broască sau într-un om făcut de pământ (numit uneori şi •păpuşa»). Ciobanii îşi înfig cuţitul în propriul lor ciomag. Cuţitul este ţinut înfipt atâta timp cât se doreşte chinuirea duşmanului. Dacă se doreşte moartea acestuia, nu se mai scoate.

Pentru aflarea sau pedepsirea hoţilor se pune cuţitul în «inima» căruţei. Hoţul cade bolnav, se zvârcoleşte de moarte şi mărturiseşte. Se spune că uneori picură sânge din inima căruţei, iar omul sorocit (făptaşul) începe să verse sânge.

Celui căruia i s-a pus cuţitul trebuie să i se descânte, înfigându-se ttn cuţit după uşă. Dacă, după trei zile, când este scos, are vârful ruginit, nu mai încape îndoială că bolnavului "i s-a pus cuţitul" (şi are puţine şanse de vindecare). Oricum există descântece speciale pentru a-i salva pe cei cărora li s-a pus cuţitul.

Cei care se tem că pot fi,victimele unor vrăji pun noaptea sub cap un cuţit cu vârful în afară, căci cuţitul are reputaţia de apărător împotriva duhurilor şi a vrăjilor. Mai sunt şi alte metode preventive folosite de români, cum este aceea de a pune vătraiul şi toporul, cuţitul şi mătura lângă uşă. Se presupune că mătura şi vătraiul "alunga", iar toporul şi cuţitul "taie" farmecele trimise, şi astfel ele nu se pot apropia de om. Ca şi în aproape toată Europa se obişnuieşte şi punerea craniului unui cal într-un par al gardului, pentru a împiedica apropierea duhurilor rele.

9

Page 10: DESCANTEC ptr

Bineînţeles că cele mai folosite remedii magice împotriva vrăjilor, sunt descântecele. Atunci, însă, când nici descântecul nu vindecă afecţiunile aduse de vrăji, se apelează la ajutorul bisericii ortodoxe, plătindu-se pentru rugăciuni care să aducă vindecarea, sau se caută un sihastru ori un călugăr sfânt, renumit ca taumaturg, care să citească bolnavului blestemele (molitvele) sfântului Vasile cel Mare împotriva diavolului.

Molitvele sfântului Vasile cel Mare se citesc numai după ce, timp de trei zile, postesc preotul, bolnavul şi rudele bolnavului. Preotul trebuie să fi terminat de curând slujba sfintei Liturghii (ca să fie împărtăşit cu Sfintele Taine). Acel preot se cere să fie înzestrat cu har. "Sunt preoţi sau călugări care au darul tămăduirii - spun ţăranii -, şi citind moliftele sf. Vasile, scot pe dracul şi omul rămâne sănătos."[4] Sfântul ortodox Varsanufie recomanda călugărilor să nu citească blestemele, "că nu mulţi din sfinţi au îndrăznit să blesteme pe diavolul şi de te vei apuca să-1 blestemi mare batjocură vei avea de la draci. Cel mai renumit călugăr, sihastru şi stareţ încă în viaţă din Moldova, declara că "cine citeşte molitvele sfântului Vasile cel Mare şi ale sfântului Ioan Gură de Aur are mari ispite... Un călugăr de la schitul Cozancea citea aceste molitve, el însă avea o casă cu gratii de fier şi închidea acolo pe cel bolnav, şi nu-i dădea bolnavului de mâncare o săptămână. Călugărul stătea la uşă şi de acolo citea aceste molitve. Am fost de faţă odată când le citea unuia închis în casa aceea. Mănăstirea avea o iapă, care, după citirea molitvelor, s-a dus în vie şi s-a aruncat într-un par şi s-a omorât. Diavolul şi-a căutat loc şi s-a răzbunat, fiind alungat din om. Altă dată, când le citea, am văzut cum le-a sucit diavolul capul la toate găinile mânăstirii, şi le-a omorât pe toate; şi atâta au mai cârâit până ce le-a omorât pe toate!

Ghedeon Chinuţă, călugăr şi preot din mănăstirea Secu, citind într-o zi molitvele sfântului Vasile cel Mare s-a trezit cu Molitvelnicul în mână pe străzile oraşului Roman, şi 1-a întrebat cineva: «Ce cauţi aici părinte Ghedeon?» El a zis: «Eu sunt la mănăstirea Secu, cum ce

10

Page 11: DESCANTEC ptr

caut?», «Care mănăstire, părinte? Nu vezi că eşti în oraşul Roman?!» L-a dus diavolul pe când citea, într-o clipă, în oraşul Roman. Alungându-1 din alţii, diavolul îţi dă ţie iubire de argint, ori desfrânare, ori altă patimă urâtă, te dărâmă!"1

Deşi se spune că a adus-o cu sine de la muntele Athos, remarcăm că şi în medicina magică romanească cuţitu" sau alte obiecte ascuţite de înţepat sunt folosite împotriva duhurilor necurate Tot pentru cazuri de boală, se aprind lumânări în biserică şi se pun la icoane; se aprinde o candelă în faţa icoanei Maicii-Domnului din biserică, se unge bolnavul cu apă sfinţită făcută în ziua de Izvorul Tămăduirii (prima vineri după ziua Paştelui; se crede că apa luată de la izvoare în această zi este vindecătoare). De Iele se descântă cu o cruce, cu tămâie şi cu aghiasmă. Tot cu crucea şi cu tămâie (de la Bobotează) se descântă pentru brâncă (erizipel) şi de întălnitură (congestie cerebrală, ameţeli). Pentru poceală (paralizie facială), bolnavul sărută de 27 de ori crucea cu care i s-a descântat. Se descântă cu crucea şi pentru izdat (colici intestinale), întâmpinat (reumatism poliarticular) şi poceală, boli "în care necuratul lucrează direct asupra bolnavului".[

Descântecele

Apărute în perioada copilăriei umanităţii, descântecele au constituit o modalitate prin care oamenii încercau să combată anumite fenomene, ale căror cauze nu le cunoşteau, şi nu şi le pu¬teau explica. Se făceau descântece contra bolilor, pentru dragoste, pentru sporirea producţiei la animale, dar şi pentru despărţirea unor tineri, pentru luarea manei vacilor.

Descântecele se spuneau însoţite de anumite practici magice, folosindu-se anumite plante cu forţă terapeutică reală sau presupuse a avea putere de vindecare. Se folosea apa neîncepută în care se

11

Page 12: DESCANTEC ptr

stingeau cărbuni aprinşi. Erau practicate de femei în vârstă, fiind preferate cele care au născut gemeni.

Descântece de deochi. Când cineva are dureri de cap cu vărsături se crede că este deocheat şi trebuie să i se descânte de deochi. Se pune apă neîncepută într-o cană, la gura sobei. Se sting în apă nouă cărbuni aprinşi şi cu un cuţit se umblă prin ea, în timp ce se zice de trei ori astfel:

Peniţă albă,

Codiţa albă,

Deochiul seacă,

Piatra crapă,

Fugi deochi

Dintre ochi

De la...

Din zgârciul nasului

Din faţa obrazului,

Din creierii capului

Cu ceas rău,

Cu lingătură,

Cu înţepătură.

Dacă o fi deocheat de fată mare,

Să chice cosiţele,

Dacă o fi de copil,

Ochii să-i plesnească,

12

Page 13: DESCANTEC ptr

Dacă o fi de femeie,

Să-i plesnească ţâţele,

Să-i sece laptele,

Să-i moară pruncul de foame!

Dacă o fi de flăcău să-i plesnească calul sub el."

Sau într-o altă variantă

"Ieşi deochi dintre ochi,

Din faţa orbzului,

Din sfârcul nasului,

Din băierile inimii

Şi din toate încheieturile

Şi te du,

Unde câinii nu latră,

Unde popă nu toacă,

Unde cocoş nu cântă

Că pe voi vă aşteaptă

Cu mesele-ntinse,

Cu făclii aprinse

Şi să rămâie ...

Curat, luminat

Ca argintul cel curat,

Ca Maica Domnului din Cer

13

Page 14: DESCANTEC ptr

Aşa cum l-a lăsat."

Bolnavul gustă apoi de trei ori din apă şi se udă pe la frunte şi pe la tâmple. Apa care a rămas se aruncă la o floare sau un copac. Dacă bolnavul cască este un semn că a fost deocheat.

Descântece de speriat, de frică: Dacă cineva este speriat i se zice un descântec care să-i scoată din suflet teama:

"A plecat...

Luni de dimineaţă

Pe cale pe cărare

Se-ntâlni în cale

Cu o spaimă mare

Cu ochii zgâiţi

Cu nouă căciuli în cap

Cu nouă cojoace-mbrăcat

Cu nouă ochinci încălţat

Şi................când îl vedea

Frica-n spete şi-n cap s-aşeza,

Ochii îi împăienjenea

EI începe a ţipa

Şi Maica Precista l-auzea:

"Lasă.......... nu mai ţipa!

Întoarce-te-ndărăt

Şi du-te la Zambila (cea care cunoştea descântecul)

14

Page 15: DESCANTEC ptr

Să-i izgonească,

Cu mătura să măture,

Pe mare s-o arunce

Şi ...........să rămână

Curat şi luminat

Ca Maica Precista Care l-a lăsat".

Mai există şi alte variante:

"Potoleşte-te frică groasă, nălucită spaimă,

Din inima lui (numele celui căruia i se descântă)

Că el plângea

Se văita

Nimeni nu-i auzea

Seară de argint făcea

Jos la.............se dădea

Şi-l întreba

De ce plângi .............

De ce plângi

Numai te văita

Că eu de mâna dreaptă te-oi lua

Toate boalele rele

Toată spaima, toată nălucirea,

În vârful cuţitului le luam

15

Page 16: DESCANTEC ptr

În Marea Neagră le aruncam

Şi te lăsam curat şi luminat

Ca argintul cer curat

Ca Maica Domnului ce te-a făcut

Ca ziua-n care te-ai născut".

Mai apoi descântecul se spune că-şi face efectul aproape

imediat.

Descântec de bube dulci:

"M-am sculat luni dimineaţă

Pe nespălate, pe nemâncate,

Am tăiat un buhai gras

Toate bubele le-am chemat,

Numai bubele dulci

Nu le-am chemat.

Şi de necaz că nu le-am chemat

În baligă de cal s-au băgat

La gura cuptorului s-au uscat".

Descântec pentru dureri

Atunci când cineva avea fel de fel de dureri, de şale, de picioare şi de orice altceva, bătrânii satului spuneau un descântec care să alunge durerile:

"Du-te două, Vino nouă!

Ce nu te-a-ntâlnit, să te-ntâlnească,

16

Page 17: DESCANTEC ptr

Ce nu te-a găsit, să te găsească.

Şi să rămâi curat, luminat,

Ca un ţurloi de cal uscat".

Pentru a ne proteja împotriva farmecelor, vrăjilor şi vibraţiilor negative, se foloseşte următorul ritual recomandat si de

A.V. Ignatenko :

(purificarea sarii se face la Biserica, ai nevoie de paine, ulei, faina, si sare pura(marina sau de mina), de la biserica mai luam doar sarea, restul ramane pentru anafura si prescuri.

1. Ridicam capacul de pe vasul în care se află sarea purificată;

2. Ne relaxăm;

3. Cu mâna stângă, luăm puţină sare pe care o strângem puternic în mână, meditând asupra scopului acestui acestui ritual;

4. Cu voce tare spunem Tatăl Nostru de trei ori şi următoarea formulă în timp ce lăsăm sarea să cadă pe pachet, duşumea, ciment etc: „OM, OM, OM, OM, mare putere ascunsă! Invoc suprema ta prezenţă, Ca să îndepărtez de la mine Cu puterea acestei sări Toate vrăjile, farmecele, deochiurile Şi pe parcurs să fiu protejat De vibraţiile negative Şi de spiritele malefice Amin”

5. Se ia apoi puţină sare şi se repetă acest ritual la pragul casei, presărându-se sare pe ea;

6. A treia oară se repetă acest ritual la fereastra casei, presărându-se sare pe ea.

Dacă în încăperea în care locuim se simte prezenţa acestor fenomene fantomă, poltergeist, în primul rând trebuie să evităm frica, teama, să ne autoliniştim, spunând cu voce calmă „Tatăl Nostru” şi să ne facem

17

Page 18: DESCANTEC ptr

semnul crucii de trei ori, stând în tocul uşii cu faţa spre răsărit sau nord.

Dacă fenomenul devine violent, în nici un caz nu trebuie să devenim şi noi agresivi cu el să ne străduim să calmăm spiritele cu voce blândă, propunându-le chiar un pahar cu apă, cu o felie de pâine pe care s-a pus deasupra o solniţă cu sare. Dacă în timpul nopţii apa a dispărut din pahar, fenomenul se îmblânzeşte, devine prietenos şi chiar binefăcător pentru casă.

Nu este de dorit ca aceste fenomene să fie distruse, cu excepţia unor cazuri ieşite din comun.

Sa va fie de leac!

tot citind si cautand am gasit aceste descantece de deochi :

"Sting toate strigarile,

Toate pociturile

Cum se sting taciunii

Sa se stinga deochiul

Toate cascaturile,

Toate uitaturile

Sting ochii cei rai din cale

Si gurile cele rele

Sa n-aiba la ce se uita

Sa n-aiba la ce striga

Sa treaca de grija lui...."(numele de botez al persoanei deocheate)

Sau:

18

Page 19: DESCANTEC ptr

"Fugi ochi de deochi

Iesi si fugi din calea lui...(numele de botez al persoanei deocheate)

Pe pamant pustiu

Unde vantul nu bate

Unde cainii nu latra

Si cocosii nu canta".

II. Se ia un vas cu apă curată și, aruncând cărbuni până la nouă, se spune:

"Doi ochi răi ti-o strâcat,

Și nouă sfinți te-o vindecat;

Doi ochi răi ti-o strâcat

Și opt sfinți te-o vindecat (...)"

Dacă unul sau doi dintre cărbunii aceia se așază pe fundul vasului, atunci bolnavul a fost deocheat. Ca să se vindece, trebuie să bea de nouă ori puțină apă, din aceea peste care s-a descântat, apoi să se spele la subsuori, cap, abdomen, încheieturi, ochi și pe față. Mai mult, cu apa care rămâne se ung balamalele ușii.

III. "Pasăre neagră,

Pasăre galbenă,

Sai în ceri,

Sai în pământ,

Sai în piatră seacă,

Piatra-n patru crapă.

Da nu crapă piatra,

19

Page 20: DESCANTEC ptr

Ci crapă (cutare).

De-i deochiat

De cocon, de cocoană,

De fecior, de fată,

Ori de vâj, ori de babă,

Ori de țigan, ori de țigancă,

Ori de jidan, ori de jidancă,

Crepe-i-se tâțele,

Versă-i-se laptele,

Sară-i ochii ca și stropii.

Să rămâie curat

Și luminat

Ca argintul cel curat,

Ca vinul strecurat".

IV. Aruncând nouă cărbuni în apă (numărând de la 9 la 1), se spune:

"S-o luat Mărie pă cărare,

Pă drumul cel mare,

S-o-ntâlnit cu deochetor, cu deochetoare,

Cu moroi, cu moroaie,

Cu strâgoi, cu strâgoaie.

Fugi, deochi,

Dintre ochi,

20

Page 21: DESCANTEC ptr

Mărie să rămână curată,

Luminată,

Ca argintu strecurat".

V. Descântecul se face cu un pahar de apă neînceput (apă luată imediat după miezul nopţii) şi trei cărbuni aprinşi. În lipsa cărbunilor, se pot folosi nouă beţe de chibrituri în grupe de câte trei. Se ia un cuţit şi se face semnul crucii pe paharul cu apă. Se spune de trei ori descântecul următor, iar după fiecare se aprind cele trei beţe de chibrituri care apoi se sting în apă. Cel care a fost deocheat bea trei înghiţituri de apă, iar restul se pune la rădăcina unei plante.

"Fugi deochi dintre ochi,

Dintre gene si sprancene,

Din fata, din corp si mana,

Din picioare, mate si oase,

Duceti-va peste noua mari si noua tari,

Ca acolo va asteapta

Noua fete de imparat

Cu mese intinse

Si cu fripturi aprinse,

Si cand s-o deochea mata si cainele

Atunci sa se mai deoache (numele),

Atunci si nici atunci".

O bucată de jar obţinută prin arderea unei esenţe lemnoase, în momentul în care i s-a oprit alimentarea cu aer va deveni un cărbune activ. Cărbunele activ aflat în frigider va reţine toate mirosurile.

21

Page 22: DESCANTEC ptr

Totodată, acest cărbune reţine toxinele bacteriene şi substanţele toxice înghiţite sau rezultate din întreg metabolismul uman.

Cărbunele activ, dat prin râşniţa de cafea sau pisat pur şi simplu, va deveni un praf, iar eficacitatea lui este cu atât mai mare cu cât este mai fin.

Datina batraneasca in caz de CEARTA !

Cand doi (tineri) casatoriti se cearta fata in fata, cineva mai batran din familie (una din mame, dar nu obligatoriu, cineva mai in varsta) fara ca acestia sa stie, ia intr-o mana putina sare din solnita si in alta sticluta cu agheasma, vine langa ei si arunca pe podea intre ei spunand tare cu voce de porunca: Cum se moaie sarea la apa asa sa se moaie cearta dintre voi !!! Dupa care ii stropeste brusc cu agheasma.

Ca prin minune cei doi tresar si ... se uita mirati la ea si unul la celalalt ... linistindu-se !!!

Daca incearca sa mai spuna ceva, tot acea persoana ii opreste spunand cu blandete: Gata cu cearta, ajunge mai bine v-ati pupa si v-ati cere iertare unul de la celalalt si vorbind bland ii impinge unul spre celalalt !

Im 99% din cazuri cei doi zambesc sau rad se imbratiseaza si se pupa. Bine ar fi sa isi ceara si iertare ...

Bine de stiut !

Sa va fie de folos !

GÂNDUL ESTE CEL CARE ATRAGE BINELE SAU RĂUL

ÎN EXISTENŢA NOASTRĂ

22

Page 23: DESCANTEC ptr

Gândirea noastră dispune de cea mai puternică forţă creatoare din întregul univers. Gândul este cel care

aduce pacea şi liniştea în sufletul nostru. Gândul este cel care atrage binele sau răul în existenţa noastră.

Toate gândurile emise plutesc în aer ca nişte mine ameninţătoare pentru a lovi pe cel ce le-a produs.

O gândire sau o acţiune negativă este resimţită dureros de mii de organisme. De aceea există o lege a

naturii şi a ştiinţei conform căreia răul pricinuit altora ne face rău şi nouă înşine. De aceea străduinţa de a

ierta duşmanii şi de a îndrepta spre ei numai gânduri de pace şi iubire constituie un act protector pentru noi.

Dacă deslănţuiţi în voi ceea ce aveţi mai rău, este normal să vină asupra voastră numai ce-i rău. Dacă

veţi dărui iubire şi lumină, atunci asta se va întoarce însutit. Întotdeauna primeşti înapoi ceea ce emiţi.

Toate se întorc la noi aşa cum le-am împrăştiat în mediul nostru înconjurător.

Potrivit legii bumerangului, tot ceea ce emitem în atmosferă, din punct de vedere vibratoriu: gânduri,

vorbe, dorinţe, fapte, semntimente etc. se întorc la noi producănd efecte perturbatoare în câmpul nostru

energetic. De aceea nimeni nu poate face rău altuia fără să plătească. De aceea oricând aveţi gânduri

negative despre o persoană să vă rugaţi în permanenţă pentru sănătatea ei.

23

Page 24: DESCANTEC ptr

Tu eşti unica fiinţă ce-ţi cauzezi (produci) întâmplările şi nimeni sau nimic nu pot fi răspunzători de

producerea lor. Gândurile noastre creează realitatea noastră.

Când ne gândim la cineva se creează instantaneu o punte energetică între noi şi omul la care ne gândim.

De aceea, orice gând rău reprezintă un atac energetic care aduce un prejudiciu omului respectiv. Astfel

ne atacăm şi ne omorâm unul pe altul în mod inconştient, de multe ori fără să ne dăm seama de acest lucru.

Orice expresie dură, afirmată pe un ton categoric poate provoca un rău atât sieşi cât şi unui alt om.

Cănd vă gândiţi că vi se poate întâmpla ceva rău, dvs. atrageţi nenorocirile. Şi cu cât vi le reprezentaţi

într-un mod mai real, cu atât este mai mare răul pe care îl provocaţi. Dacă veţi gândi că vă veţi îmbolnăvi,

aveţi toate şansele să vă îmbolnăviţi. Dacă vă gândiţi că va veni cineva şi vă va jigni acest lucru se va

petrece în realitate. Imaginaţia are puterea de a crea realitatea.

Cea mai mică supărare pe cineva, aduce prejudicii sănătăţii şi destinului persoanei pe care ne supărăm.

Agresivitatea faţă de un om reprezintă un program de distrugere a tuturor rudelor şi a copiilor săi. Această

influenţă negativă se reîntoarce împotriva agresorului şi a rudelor acestuia. La nivelul biocâmpurilor omul

este într-o conexiune directă cu toate rudele sale, cu copii săi,, astfel încât lovitura traversează întregul lanţ

24

Page 25: DESCANTEC ptr

al rudeniei, şi ca recul vine pedeapsa împotriva agresorului şi a familiei acestuia.

Dacă omul atacă individual, el plăteşte individual, iar dacă atacă în calitate de reprezentant al

societăţii plăteşte întreaga societate. De aceea să fim atenţi să nu facem rău nici măcar cu gândul.

Bârfa şi calomnia produc un rău nemăsurat. Deci prin puterea gândurilor noastre îi afectăm pe

ceilalţi. Depinde de noi dacă influenţa este malefică sau benefică. Bârfa ne scurtează viaţa, ne distruge fizic

şi spiritual, ne influenţează longevitatea. Murim devreme fiindcă în permanenţă ne autodistrugem. Ne

ruinăm în permanenţă trupul şi sufletul.

Majoritatea oamenilor nu fac decât să critice şi să-i blameze pe aceea care ne guvernează. Atunci

aceştia, fiind torturaţi de aceste gânduri negative şi râufăcătoare, sunt nevoiţi să ia decizii greşite pentru ţară

şi greşelile lor cad asupra întregului popor.

Dacă te uiţi la un om şi-ţi spui în gând: mutra acestui om cere palme, i-ai introdus un program agresiv

în subconştient. În el se cripsează ceva şi în ziua aceea el va înjura, va violenta pe cineva, fără să ştie cauza.

Nu emiteţi nicioidată pretenţii faţă de nimeni şi nimic, nu faceţi nici un reproş nimănui. Nu reproşaţi

nimic nici destinului, nici trecutului, nici oamenilor. Nu uitaţi că orce reproş al dvs. reprezintă un program

25

Page 26: DESCANTEC ptr

de distrugere al aceluia căruia î-l adresaţi.

La om şi sufletul se deschide prin spate. Tot ce vei rosti în urma omului totul se va împlini. Vorba

noastră este ca o piatră aruncată în apă, de la care pornesc în toate direcţiile zeci şi sute de cercuri.

Săvârşind o faptă oarecare, noi continuăm să o săvârşim de sute şi de mii de ori în subcoştient. Această

rezonanţă atrage acţiuni similare. De aceea, dacă aţi rostit în urma cuiva un blestem veţi continua în

subconştient să rostiţi acest blestem oricărei persoane care v-a întors spatele, inclusiv propriilor dvs. copii.

De aceea, la toţi cei care pleacă de la noi să le transmitem numai lumină, iubire şi armonie. Dacă nu

facem acest lucru prin subconştient vom transmite dezaprobare, supărare sau iritare.

Vorbirea de rău a unui om otrăveşte mintea celui care vorbeşte, după care produce perturbări în

câmpul său energetic. Să nu salutaţi niciodată pe cineva dimineaţa cu un vas gol, deoarece îi aduceţi vid

pentru toată ziua.

Într-o noapte nişte jefuitori au pătruns într-o locuinţă şi sub ameninţarea pistoalelor au cerut toate

lucrurile de preţ din locuinţă. Unul dintre soţi a început să se roage astfel: Doamne, dacă ei ne vor ucide

acum, îşi vor pierde sufletele. Doamne salvează-le sufletele, nu lăsa să se verse sânge. Şi ceva s-a

26

Page 27: DESCANTEC ptr

întâmplat. Ei au plecat imediat fără să mai ceară nimic. Dacă cei doi soţi se rugau pentru salvarea vieţilor

lor erau jefuiţi şi poate omorâţi de atacatorii respectivi. Rugăciunea făcută în gând i-a salvat de la moarte.

Aceasta este puterea gândului.

COMPORTAMENTUL PĂRINŢILOR ÎN TIMPUL SARCINII

INFLUENŢEAZĂ CARACTERUL ŞI DESTINUL VIITORULUI COPIL

Cele mai mici greşeli ale părinţilor în timpul sarcinii faţă de viitorul copil creiază acestuia un program

distructiv. Acest program este de lungă durată pentru că este conceput de părinţi. Câmpul părinţilor începe

să distrugă câmpul copilului şi acesta se va naşte bolnăvicios, fricos, obsedat.

Faptele mamei şi comportamentul în timpul sarcinii determină soarta şi sănătatea viitorului copil.

Părinţii le transmit copiilor o informaţie complectă a comportamentului lor şi al strămoşilor lor. Această

informaţie stă la baza formării destinului copilului, a corpului, caracterului şi spiritului acestuia.

Principala informaţie ereditară se transmite nu numai genetic, dar şi prin intermediul câmpului. Mama

este indisolubil legată prin câmp de copilul său şi, de aceea, trăirile emoţionale ale mamei îl influenţează

activ pe acesta. Dacă este vorba de ură, de separare de omul iubit, acest lucru va însemna o adevărată

27

Page 28: DESCANTEC ptr

catastrofă pentru copil. Structura negativă a câmpului femeii determină multe din viitoarele nenorociri ale

copilului.

O ură puternică, nutrită în timpul sarcinii acţionează asupra copilului care se va naşte supărăcios sau

pot apărea tulburări ale vederii sau auzului.

Agresiunea subconştientă ridicată la femeile gravide este foarte periculoasă deoarece spiritul mamei

devine trupul copilului şi cu cât mai adâncă este pătrunderea agresivităţii în subconştient cu atât este mai

periculoasă. De aceea, astfel de femei vor da naştere la copii cu deformaţii psihice pentru faptul că acesta

se zămisleşte în gândurile mamei.

O femeie trufaşe şi cu o voinţă puternică are puţine şanse de a naşte copii sănătoşi. Femeile bărbătoare

înseamnă nu numai sterilitate ci şi copii bolnavi şi agresivi faţă de lumea înconjurătoare. Copiii născuţi de o

mamă agresivă vor fi în esenţă atei.

Dacă o femeie îşi reprimă sentimentele de iubire faţă de soţul ei, acest lucru se va răsfrânge neîntârziat

asupra copilului. Să nu uitaţi că atunci când ucideţi iubirea înfăptuiţi o crimă.

Dacă femeia îl blamează pe soţ, copiii vor avea o imensă trufie şi vor avea o vitalitate scăzută. Dacă

bărbatul o va dispreţui pe soţie sau o va blama efectul este mult mai puternic pentru că ea naşte copii. Dacă

28

Page 29: DESCANTEC ptr

un om se căsătoreşte a doua oară şi poartă în el supărarea pe prima soţie el îşi ucide viitorii copii. Întrucât

cea de a doua soţie va deveni sterilă.

Orice supărări şi reproşuri ale părinţilor, unul faţă de celălalt, cât şi faţă de lumea din jur, afectează

grav sufletul viitorului copil, care va moştenii numai boli şi necazuri.

Supărarea este una din cele mai răspândite încălcări ale legilor universului, care poate determina

diferite neplăceri în viaţa, atât a celui pe care te superi, cât şi în propria ta viaţă. Supărarea copilului pe

părinţii săi, a părinţilor pe copii creiază ruperea şi deformarea celor mai fine structuri energetice, cu

consecinţe din cele mai grave.

Atunci când supărarea este ţinută un timp îndelungat ea devine de câteva ori mai periculoasă şi loveşte

nu numai pe cel care o ţine, dar şi în copiii lui. Ieratarea este cheia rezolvării unei astfel de situaţii. Pentru

ca să se nască un copil armonios bărbatul şi femeia trebuie să se iubească unul pe celălalt.

În timpul sarcinii femeia trebuie să fie liniştită şi răbdătoare şi nu trebuie să se supere sau să trăiască

sentimente negative. Ea trebuie să accepte cu seninătate realitatea, aşa cum este şi să nu admită părerile de

rău în legătură cu trecutul sau să grăbească viitorul.

Femeile gravide să nu vizioneze filme care răspândesc violenţa, întrucât agresivitatea lor

29

Page 30: DESCANTEC ptr

subconştientă devine necontrolabilă, cu efecte devastatoare asupra psihicului şi trupului viitorului copil. De

aceea oamenii adulţi şi copiii ar trebui să vizioneze numai opere de artă, al căror nivel de agresiune

subconştientă este negativ.

Majoritatea mamelor cred că pot avea ori ce fel de gânduri în timpul sarcinii, că acest lucru nu are nici o

influenţă asupra copilului pe care îl poartă în pântece. Vor începe să se ocupe de el imediat după naştere,

atunci îl vor educa, îi vor angaja profesori etc. Nu când copilul s-a născut, este prea târziu, el este deja

determinat. Nici un pedagog, nici un profesor nu mai poate transforma copilul dacă elementele din care

a fost format în pântecul mamei sunt de o calitate inferioară. Materia acestor elemente rămâne aşa cum

este. Copilul va recădea neîncetat în slăbiciunile sale în ciuda educaţiei pe care o primeşte.

Trebuie să înţelegeţi cât este de important faptul ca o femeie însărcinată să îşi pună în minte numai

gânduri înalte, luminoase. Datorită acestor gânduri germenele creşte în ea, absorbind zinic aceste materii

pure şi preţioase şi, în loc şă dea naştere unei fiinţe proaste, bolnave sau criminale, ea va aduce pe lume un

savant, un sfânt sau un mesager al Lui Dumnezeu.

Naşterea cu picioarele înainte şi prin cezariană reprezintă o trufie ridicată a mamei copilului. Naşterea

30

Page 31: DESCANTEC ptr

prematură înseamnă umilirea mândriei. Copiii născuţi prematur sunt deosebit de slabi şi bolnăvicioşi, iar

aceasta înseamnă aceaşi blocare a mândriei.

Când părinţii aleg numele copilului acesta se fixează în karma copilului şi îi influenţează structurile

câmpului. Numele se întipăreşte în câmpul bioenergetic şi depinde de karma celui al cărui nume îl poartă

copilul. Înainte, nu întâmplător, copiilor li se dădeau nume de sfinţi. Karma luminoasă, pură a sfinţilor se

unea cu karma copilului, îl proteja şi acţiona în favoarea lui. Dându-i copilului numele unei rude riscăm,

deoarece greşelile şi viciile sale va trebui să le ispăşească cel care a luat odată cu numele şi o parte din

karmă, adică copilul.

O bunică în anii săi de tinereţe a iubit un om, însă nu a dorit copilul şi a făcut avort. Pentru uciderea

iubirii şi a copilului a trebuit să plătească fica şi nepoata, adică urmaşii ei.

În cazul unei lovituri cu pumnul suferă unul singur – vinovatul, în cazul lovirii bioenergetice întrucât

omul este la nivelul biocâmpurilor, într-o conecsiune directă cu toate rudele sale, cu copii săi, lovitura

traversează întregul lanţ de rudenie. Şi ca recul, vine pedeapsa împotriva agresorului şi a familiei acestuia.

O femeie şi-a sfătuit prietena să facă un avort, la rândul lui bărbatul a insistat ca soţia să avorteze.

31

Page 32: DESCANTEC ptr

Această dorinţă exprimată în cuvinte sau în gând de a nimici viitorul copil este o încălcare a legilor pentru

care omul plăteşte cu sănătatea şi cu soarta sa.

O femeia ş-a abandonat copilul în spital. Prin aceasta ea a săvârşit o crimă atât de mare încât nimeni n-o

putea absorbi de pedeapsă. Dragostea faţă de copii face parte din cele mai înalte legi ale universului şi de

aceea orice formă de încălcare a acestei iubiri, exprimată prin renegarea copilului, refuzul de a avea copii

sau de a purta o sarcină, ne mai vorbind de avort, în special în fazele înaintate, renegarea omului iubit şi nu

numai cu faptele, cu vorba, ci chiar şi cu gândul, poate duce la urmări din cele mai grave.

O fată la cinsprezece ani a declarat: eu n-am să fac copii. Ea consolidează acest program emoţional,

iar peste câţiva ani aduce pe lume un copil grav bolnav şi vinovată este numai ea pentru cele câteva vorbe

prosteşti pronunţate cândva.

EGOISMUL, URA, INVIDIA, MINCIUNA ŞI LENEA

NU AU CE CĂUTA ÎN ŢARCUL COPILĂRIEI

Sub nici un motiv să nu spui unui copil: eşti leneş, nu eşti bun de nimic, eşti prost etc. fiindcă aceasta

crează în el cusurul ce-i se reproşează.

Mama care spune copilului: uite dacă ai să fii cuminte, dacă ai să înveţi bine îţi cumpăr cutare lucru

32

Page 33: DESCANTEC ptr

face din copilul său un sclav al cărui stăpân va fi lucrul promis. Dacă părintele îndeplineşte toate capriciile

copilului şi începe să depindă de acesta, copilul se transformă într-un tiran şi poate muri.

Dacă copilul este ocrotit în permanenţă el se va deprinde a nu se mai păzi singur şi în acest mod îşi va

pregăti primejdii în viitor. Mamele care se sacrifică până la umilinţă pentru binele copiilor lor sfârşesc întro

mare amărăciune. La fel şi copiii, de a căror naştere părinţii nu s-au bucurat, sunt profund nenorociţi,

întrucât trăiesc într-un chin spiritual.

Dacă mama este inteligentă, severă şi cu voinţă şi încearcă în permanenţă să controleze şi să supună

situaţia, atunci copiii şi nepoţii pot avea schizofrenie.

Copiii trataţi cu asprime nu devin buni. Ei vor vedea în părinţi lor adevăraţi duşmani, cănd aceştia

întrebuinţează continuu pedepse şi ameninţări.

Dacă actualii părinţi au fost dominaţi în copilărie de părinţii lor, acum ei trebuie să domine, pentru că în

trecut au fost dominaţi. Aşa se transmite violenţa psihologică de la o generaţie la alta.

Cum vă purtaţi cu oamenii în această viaţă aşa se vor purta copiii cu dvs. în vieţile viitoare. Atitudinea

incorectă faţă de lume transmisă de către părinţi copiilor, conştient sau inconştient, este cauza unor boli

grave incurabile.

33

Page 34: DESCANTEC ptr

Dacă îi blamaţi pe ticăloşi se transformă în ticăloşi copiii şi nepoţii noştri.

Ura, chiar dacă ar părea întemeiată, împotriva unui individ sau a unui grup începe să crească şi să

acţioneze asupra tuturor, ne schilodeşte sufletul şi-i transformă pe copiii noştri în ucigaşi.

Copiii abia născuţi care nu sunt iubiţi se îmbolnăvesc şi pot chiar să moară. În acelaşi fel toţi simţim

nevoia să fim iubiţi de cineva, apreciaţi de altcineva şi recunoscuţi ca persoană, ca individ de sine stătător

de către cei cu care intrăm în contact. De aceea, persoanelor care suferă de depresie li se spune să se alăture

unui grup. Dacă sunt văzuţi ca nimeni ei nu primesc porţia de recunoaştere în sensul apreciativ al

cuvântului care este foarte necesară pentru supravieţuire.

Orice greşeală a unui om se poate răsfrânge asupra a şapte sau nouă generaţii de urmaşi. La fel şi crima

săvărşită împotriva unui om, se transmite ca program executabil multor generaţii.

Dacă omul îşi face un ţel din bani, copiii lui se vor naşte cerşetori, spre a-şi purifica sufletele.

Dumnezeu nu le va da bani sau chiar ei îi vor respinge pentru a supravieţui.

Dacă omul îşi face un ţel din iubirea pentru oameni şi-i dispreţuieşte şi-i judecă pe cei care i-au înşelat

încrederea Dumnezeu îi va priva pe copiii săi de iubirea faţă de oameni. Astfel, ei vor respinge iubirea

34

Page 35: DESCANTEC ptr

pentru oameni şi vor deveni nişte netrebnici şi violatori.

Egoismul, cruzimea închid canalele energetice de legătură cu Dumnezeu şi omul respectiv nu mai

primeşte energia necesară întreţinerii vieţii. În această situaţie el este nevoit să ia energia de la alţi oameni,

devenind vampir energetic. Acest lucru distruge sistemul de protecţie al copiilor săi. Copii încep să fie

bolnavi, pot avea tulburări psihice şi alte probleme.

Când simţiţi că cineva vă fură energia, rugaţi-vă ca aceluia să-i fie dăruită iubirea divină şi energia

care-l va schimba, îi va purifica sufletul şi-L va uni cu Dumnezeu.

Răul nimicitor şi total vine atunci când copiii majori şi capabili de muncă continuă să trăiască lângă

mama lor, să se bazeze pe ea, iar ea, la rândul ei, permiţând să fie exploatată din toate punctele de vedere. În

acest mod străzile se umplu în permanenţă de copii neajutoraţi, incapabili de a se îngriji pe ei însăşi.

A întreţine însă un copil major este nu numai dăunător pentru el, dar e nedrept şi crud. În acest mod

se împiedică dezvoltarea aptitudinilor care conduc această creatură în vâltoarea vieţii, purtându-l pe aripi

solide. Instinctul le impune şi păsărilor să-şi cheme din cuibuşor puii crescuţi de îndată ce sunt în stare să

zboare. S-ar face un serviciu greşit puişorilor dacă ar fi lăsaţi să rămână mai departe în cuibul lor, aripile li

s-ar atrofia din lipsă de exerciţiu.

35

Page 36: DESCANTEC ptr

De fapt, la fel păţesc şi ficele care sunt în plin măritiş şi care, datorită avuţiei părinţilor, nu îndrăznesc

să intre în lupta independentă pentru existenţă. Toate aceste fiinţe sunt ca păsările rămase în cuiburi atâta

timp, până când aripile n-au mai fost apte să zboare independent şi pe care părinţii sunt obligaţi să le

întreţină mereu.

Să mulţumeşti părinţilor ceea ce eşti tu astăzi, iar copii tăi ţie îţi vor mulţumi pentru ceea ce vor fi ei

mâine.

EGOISMUL ÎI FACE PE OAMENI INSENSIBILI

LA NEVOILE ALTORA

Până la un anumit punct egoismul este normal, însă omul care nu se gândeşte decât la sine încearcă să

ucidă divinitatea şi universul. Sigur acest lucru nu poate continua multă vreme. Mai devreme sau mai târziu

programul de nimicire a universului trebuie să fie blocat prin intermediul bolilor, al traumatismelor şi al

nenorocirilor.

Egiosmul, lăcomia nemărginită pentru bunurile materiale ucid sentimentul cel mai important iubirea.

Simţul proprietăţii naşte egoismul, iar egoismul suferinţa. Fiecare act şi gând egoist ne leagă de ceva sau

cineva şi ne subjugă imediat de câte ori spunem eu şi al meu, ne punem cătuşe pe neobservate, făcându-ne

robi. Îndată ce vom spune al meu suferinţa se va ivi imediat.

36

Page 37: DESCANTEC ptr

Să nu spuneţi nici măcar în gând copilul meu, casa mea, soţia mea sau trupul meu. Trupul nu vă

aparţine nici vouă nici altcuiva. Trupurile noastre vin şi pleacă, supunându-se legilor naturii. Noi trebuie să

asistăm numai ca martori (observatori).

Egoismul şi interesul personal ne izolează de restul oamenilor şi acest simţ al separării îi face pe

oameni insensibili la nevoile altora.

Dacă omul este egoist, se distruge singur. Egoismul este cea mai mare violare a legii naturale a fiinţei

sale şi produce cele mai dezastroase rezultate. O persoană egoistă manifestă un ataşament excesiv pentru ea

însăşi, este o plagă socială. Egoiştii au foarte puţini prieteni. Câteva cunoştinţe şi relaţii superficiale le

umplu viaţă. Contactele cu ceilalţi sunt limitate. Prin felul de a gândi se închid în lumea lor strâmtă. Prin

gândurile voastre puteţi să schimbaţi un egoist făcându-l generos. Să se emită spre el numai vibraţii de

generozitate şi bunăvionţă.

DISPREŢUL ESTE MAI PERICULOS DECÂT URA

Dispreţul faţă de noi şi profunda nemulţumire faţă de sine constituie o agresiune faţă de Dumnezeu.

Dispreţul şi blamarea omoară înainte de toate iubirea faţă de un alt om. Orice ticăloşie ar comite un

om împotriva noastră noi nu avem dreptul să respingem iubirea faţă de el. Sentimentul iubirii este sfânt,

37

Page 38: DESCANTEC ptr

intangibil şi nu este permisă atentarea la acesta.

Dacă dispreţuiţi femeile şi le priviţi de sus nu veţi avea niciodată relaţii cu ele. Dispreţul şi blamarea ne

ataşează de ceea ce blamăm. De aceea, bărbatul care dispreţuieşte femeia se degradează spiritual, începe

să sufere de diferite boli şi îmbătrâneşte mai repede ca de obicei. Trebuie să vă schimbaţi atitudinea faţă de

femei şi faţă de situaţiile legate de ele.

Dispreţul se întoarce foarte repede înapoi şi se transformă în program de autodistrugere. De multe ori

omul încetează de a mai urâ, însă continuă să dispreţuiască şi să blameze şi, din această cauză, se

îmbolnăveşte şi moare. Dacă îl dipreţuim pe omul de lângă noi şi îl blamăm riscăm să-i preluăm boala.

Este imposibil să intri în noroi şi să nu te murdăreşti.

Dacă bărbatul va dispreţui femeia el se va îmbolnăvi. Dacă femeia va dispreţui bărbatul ea va deveni

sterilă. Dacă vă dispreţuiţi soţia vă ucideţi viitorul fiu, şansele lui de a veni pe lume sunt aproape zero. De

aceea, ori trebuie să suferiţi de o boală gravă sau să muriţi ca el să se nască în viaţa următoare.

Trufia şi dispreţul faţă de oameni generează lipsa voinţei de a trăi, sentimentul pierderii sensului vieţii.

Suicidul este dispreţul faţă de oameni, loveşte mai întâi capul, iar după aceea sistemul uro-genital.

Dispreţul faţă de sine se transformă într-un program de autodistrugere.

38

Page 39: DESCANTEC ptr

Pierderea sensului vieţii, a dorinţei de a trăi şi activarea programului de autodistrugere sunt generate în

primul rând de dispreţul faţă de oameni.

Când dispreţuieşti pe cineva, deja stabileşti o legătură cu el. Dacă doreşti să fii eliberat de cineva să

nu-l mai revezi niciodată, nu-l detestaţi, fiţi indiferenţi. Dacă îl deteşti vei fi legat de el cu lanţuri pe care nimeni nu le va putea deslega, vei fi mereu cu el şi vei avea de a face cu el ani şi ani la rând. Ura este o

forţă care te leagă de persoana pe care o urăşti.

Pentru a vă apăra de duşmanii voştri iubiţi-i. Dacă îi detestaţi, îl dispreţuiţi sau îl urâţi aura voastră se

destramă şi prin acele porţiuni destrămate se stabileşte o comunicare cu tot ceea ce este negativ, distrugător

în ei şi, astfel, veţi primi toate răutăţile lor, ura lor, care odată declanşată în voi va începe să vă distrugă.

Atunci când deteşti pe cineva devi vulnerabil. Pentru a te apăra trebuie să intri în cetatea de netăgăduit a

iubirii. A-ţi iubi duşmanii este un lucru mai greu de realizat, dar este singurul mod în care te poţi apăra

de ei.

Ancorarea de înţelepciune dă naştere dispreţului. Acesta începe de la cap. De aceea se blocheză

biocâmpul în regiunea capului. În curând dispreţul se întoarce împotriva propriei persoane. De aceea, se

deteriorează câmpul în jurul rinichilor şi apare distrugerea acestora.

39

Page 40: DESCANTEC ptr

Nimeni nu poate strânge bani dacă-i dispreţuieşte. Zgârcenia şi economia aduc boală şi dezastre.

tot citind si cautand am gasit aceste descantece de deochi :

"Sting toate strigarile,

Toate pociturile

Cum se sting taciunii

Sa se stinga deochiul

Toate cascaturile,

Toate uitaturile

Sting ochii cei rai din cale

Si gurile cele rele

Sa n-aiba la ce se uita

Sa n-aiba la ce striga

Sa treaca de grija lui...."(numele de botez al persoanei deocheate)

Sau:

"Fugi ochi de deochi

Iesi si fugi din calea lui...(numele de botez al persoanei deocheate)

Pe pamant pustiu

Unde vantul nu bate

Unde cainii nu latra

Si cocosii nu canta".

40

Page 41: DESCANTEC ptr

II. Se ia un vas cu apă curată și, aruncând cărbuni până la nouă, se spune:

"Doi ochi răi ti-o strâcat,

Și nouă sfinți te-o vindecat;

Doi ochi răi ti-o strâcat

Și opt sfinți te-o vindecat (...)"

Dacă unul sau doi dintre cărbunii aceia se așază pe fundul vasului, atunci bolnavul a fost deocheat. Ca să se vindece, trebuie să bea de nouă ori puțină apă, din aceea peste care s-a descântat, apoi să se spele la subsuori, cap, abdomen, încheieturi, ochi și pe față. Mai mult, cu apa care rămâne se ung balamalele ușii.

III. "Pasăre neagră,

Pasăre galbenă,

Sai în ceri,

Sai în pământ,

Sai în piatră seacă,

Piatra-n patru crapă.

Da nu crapă piatra,

Ci crapă (cutare).

De-i deochiat

De cocon, de cocoană,

De fecior, de fată,

Ori de vâj, ori de babă,

Ori de țigan, ori de țigancă,

41

Page 42: DESCANTEC ptr

Ori de jidan, ori de jidancă,

Crepe-i-se tâțele,

Versă-i-se laptele,

Sară-i ochii ca și stropii.

Să rămâie curat

Și luminat

Ca argintul cel curat,

Ca vinul strecurat".

IV. Aruncând nouă cărbuni în apă (numărând de la 9 la 1), se spune:

"S-o luat Mărie pă cărare,

Pă drumul cel mare,

S-o-ntâlnit cu deochetor, cu deochetoare,

Cu moroi, cu moroaie,

Cu strâgoi, cu strâgoaie.

Fugi, deochi,

Dintre ochi,

Mărie să rămână curată,

Luminată,

Ca argintu strecurat".

V. Descântecul se face cu un pahar de apă neînceput (apă luată imediat după miezul nopţii) şi trei cărbuni aprinşi. În lipsa cărbunilor, se pot folosi nouă beţe de chibrituri în grupe de câte trei. Se ia un cuţit şi se face semnul crucii pe paharul cu apă. Se spune de trei ori descântecul următor, iar după fiecare se aprind cele trei beţe de

42

Page 43: DESCANTEC ptr

chibrituri care apoi se sting în apă. Cel care a fost deocheat bea trei înghiţituri de apă, iar restul se pune la rădăcina unei plante.

"Fugi deochi dintre ochi,

Dintre gene si sprancene,

Din fata, din corp si mana,

Din picioare, mate si oase,

Duceti-va peste noua mari si noua tari,

Ca acolo va asteapta

Noua fete de imparat

Cu mese intinse

Si cu fripturi aprinse,

Si cand s-o deochea mata si cainele

Atunci sa se mai deoache (numele),

Atunci si nici atunci".

O bucată de jar obţinută prin arderea unei esenţe lemnoase, în momentul în care i s-a oprit alimentarea cu aer va deveni un cărbune activ. Cărbunele activ aflat în frigider va reţine toate mirosurile. Totodată, acest cărbune reţine toxinele bacteriene şi substanţele toxice înghiţite sau rezultate din întreg metabolismul uman.

Cărbunele activ, dat prin râşniţa de cafea sau pisat pur şi simplu, va deveni un praf, iar eficacitatea lui este cu atât mai mare cu cât este mai fin.

43

Page 44: DESCANTEC ptr

DESCANTECUL /DESCANTATORUL

Descântecul este elementul cel mai reprezentativ, totodată şi cel mai frecvent, al medicinei populare. El este o formă tera¬peutică complexă, reunind tratamentul psiho-hipnotic (magic), fitoterapeutic, fizic şi bioenergetic.

Esenţa vizibilă a descântecului se compune din incantaţia magică, al cărei rol terapeutic declarat este fie să alunge duhurile bolilor, fie să desfacă vraja făcută asupra cuiva. Incantaţia este alcătuită în general din versuri neregulate, uneori chiar lipsite de cadenţă. O serie de gesturi rituale ce ţin de componenţa des-cântecului însoţesc incantaţia magică, necesitând folosirea a diverse obiecte sau plante. Majoritatea plantelor folosite de descântători sunt considerate plante sacre şi le regăsim şi în farmacopeea medicală.

Se ştie cu siguranţă că tracii, străvechi locuitori ai spaţiului carpatic, erau reputaţi descântători. Pliniu (în Istoria naturală, XXX, 2) afirma că anticii aveau o desăvârşită încredere în ştiinţa medicală a tracilor, iar, după cum informează Euripide, tracii îşi păstrau ştiinţa vindecătoare şi leacurile, scrise pe "tăbliţele trace" (aceste tăbliţe cuprindeau în scris "legile" tracilor, renumitele Belagines, despre care vorbea Jordanes). Aceste tăbliţe cuprindeau, în afara preceptelor religioase, şi incantaţiile magice, căci am văzut că Socrate învăţase un descântec de la un medic-preot trac. Despre daci, neam trac ce locuia în nordul Dunării, se ştie că aveau descântători cu apă curgătoare, numiţi goisiK

Deşi numele de descântec apare în creaţiile folclorice aproape numai în incantaţiile cu scop terapeutic (anume atunci când descântătoarea rosteşte cuvintele: "Descântecul de la mine,/ Leacul de la Dumnezeu"), în general folcloriştii folosesc denumirea de descântec pentru orice incantaţie magică. Iată o astfel de definiţie: "Descântecul este totalitatea cuvintelor pe care Ie rosteşte vrăjitorul sau fermecătorul, care fac leacul, vraja sau farmecul, de la care aşteaptă un

44

Page 45: DESCANTEC ptr

rezultat de mai înainte determinat. [...] Vraja (farmecul) este totalitatea formelor ceremonialului întrebuinţat de vrăjitoare pentru a ajunge la un rezultat ce-I urmăreşte; descântecul este formula verbală care face parte integrantă şi indispensabilă din vrajă"1. însă o categorisire mai veche împarte incantaţiile magice în descântece, vrăji, farmece şi desfaceri (ale vrăjilor) . în secolul trecut s-a mai încercat şi împărţirea arbitrară în "descântări" şi "încântări", "încântările" cuprinzând vrăjile şi farmecele, însă în limba română nu există cuvântul "încântări", spre deosebire de cea franceză.

Oricine poate să descânte, un tânăr sau un bătrân, un bărbat sau o femeie, dar pentru a fi siguri că descântecul "va fi cu leac", adică că va vindeca bolnavul, se crede că trebuie să te adresezi unui descântător bătrân, de regulă unei "babe" sau "băbărese". Cuvântul însuşi de descântător sau descântătoare nu se întâlneşte la sate. Persoana care descântă se numeşte babă, băbăreasă, doftoroaie, moaşă.

Prima condiţie ce trebuie îndeplinită de o descântătoare este să nu fie "la lună", adică să nu fie în perioada menstruală. Apoi trebuie să fie spălată şi primenită, să nu fi avut în ziua aceea - sau, dacă este mai în vârstă, de mai multă vreme - relaţii sexuale. Unele descântătoare postesc toată ziua în care trebuie să descânte.

în unele părţi, babele sunt convinse că darul de a lecui îl au de la Maica Domnului sau de la Iele, în urma unei boli grele, în care timp sufletul lor a fost purtat de Iele prin văzduh iar ele au fost învăţate să lecuiască. Cred, de asemenea, că sunt ajutate de Sfânta Vineri, pe care o cinstesc vinerea prin post şi nelucrând.

Descântecul nu trebuie spus nimănui, "căci altfel îşi pierde leacul", adică nu mai vindecă. Această credinţă e generală. Dacă, însă, îţi pui o piatră sub brîu sau sub curea, poţi învăţa descântecul, fără a-1 strica. Deasemenea, dacă deosebirea de vârstă între descântător şi ucenic este de numai 2-3 ani (ucenicul trebuind să fie neapărat mai tânăr decât descântătorul), se crede că se poate transmite descântecul fără a-i

45

Page 46: DESCANTEC ptr

pierde puterea vindecătoare. Mamele transmit fetelor lor câte un descântec, mai ales unul împotriva deochiului, atunci când au vârsta "să intre în horă". Chiar şi fetiţele de 10-12 ani pot învăţa de la mamele sau de la bunicile lor câte un descântec "de deochi", ca să-şi poată descânta singure, când vor fi deocheate de băieţi. Mai târziu învaţă şi alte descântece, dar abia la câţiva ani după ce s-au măritat.

Totuşi, regula de bază este că, pentru a avea leac descântecul, el trebuie furat. "Tragi cu urechea când baba descântă şi-1 înveţi «prin furarea şoaptelor», în întregime sau numai câte o frântură din el. Aceste crâmpeie de descântece sau descântecele întregi pe care le-ai furat trebuie să le spui de mai multe ori, când teşi la argea sau în timpul cununiei, şi atunci sunt mai cu leac."

Descântătoarea nu-şi descântă niciodată singură, căci este fără folos, "n-are leac". Se duce la o femeie mai bătrână, sau la nevoie chiar la una mai tânără decât dânsa, şi aceasta-i descântă. "Dacă însă nu se găseşte în satul ei o descântătoare bună, pune caii la căruţă şi se duce în alt sat, unde ştie că e una. Alteori, descântătoarea, când e bolnavă, învaţă pe cineva mai mic din casă cum să-i descânte, şi-i trece."

Se afirmă că descântecul nu are leac dacă o mamă descântă unui copil al ei, decât dacă îşi pune o lingură la brâu. Totuşi, practica ne-a demonstrat că lucrurile nu stau aşa, cel puţin în ceea ce priveşte descântecul "de deochi", deoarece am văzut mame care alungau cu ajutorul descântecului răul copiilor lor. Trebuie amintit şi faptul că se întâmplă uneori ca des¬cântătoarea să sufere unele neajunsuri sau chiar să se îmbolnăvească şi ea, încercând să-1 lecuiască pe altul. Explicaţia poate fi simplă în cazul bolilor virotice, a epidemiilor. în i Bucovina se mai crede însă că dacă o descântătoare descântă cuiva mai bătrân decât ca, o doare capul, cască şi nu mai poate dormi liniştit.

în general, pentru lecuit, babele descântă în zilele de post (sau "de sec": Lunea, Miercurea şi Vinerea), ca "să sece boala" (tot ca să influenţeze retragere bolii, unele descântece se fac când Luna este în

46

Page 47: DESCANTEC ptr

descreştere). Când însă este nevoie absolută, se poate descânta şi în celelalte zile lucrătoare ale săptămânii. Numai "de fapt" (eczeme!) nu se poate descânta în zi de post. Duminica nu se descântă niciodată. Se descântă în cele mai multe cazuri înainte de răsăritul soarelui sau dimineaţa, "pe nemâncate". Seara sau noaptea, numai în cazuri grave. "Babele ştiu să descânte pentru peste şaizeci de boli, dar rar se găseşte câte una care să ştie să descânte mai mult decât pentru 15-20 de boli. Unele nu cunosc decât trei-patru descântece, ba chiar mai puţine, dar toate se pricep să descânte de deochi."

Arsenalul descântecelor constă în diverse obiecte de care slujesc lecuitorii. Cele mai multe dintre aceste obiecte sunt menite alungării vrăjmaşilor nevăzuţi. Ameninţarea duhurilor rele, însoţită de argumentaţia verbală a descântătorului, se face Cu obiecte tăioase (cuţit, seceră, topor etc.) sau ascuţite (ac, cui, teapă ş.a.), cu o nuia de alun (precum în descântecele contra muşcăturilor de şarpe), cu «frigarea», cu o mătură, cu usturoi -de care fug toate duhurile rele -, cu o cruce, cu tămâie, aghiasmă sau alte lucruri considerate sfinte.

Şi alunul este folosit, destul de frecvent, pentru vrăji. Astfel, un tânăr poate fi fermecat de vreo babă ce i-a făcut "cu ulcica". Când face "cu ulcica" baba bate cu o verguţă de alun peste o ulcică din vatră, chemând necontenit numele iubitului vreunei fete, iar tânărul va veni neîntârziat (uneori chiar pe loc, printr-un zbor magic, chiar dacă este numai o fantomă a celui aflat departe).

Pentru deochi se descântă cu cărbuni aprinşi, care trebuiesc stinşi în "apa neîncepută". Cărbunii folosiţi se aruncă la o răspântie de drumuri, "ca şi deochiul să fugă şi să se împrăştie, cum se împrăştie cărbunii". Cărbunii se sting şi în unt proaspăt, dar cel mai frecvent se sting în apă. Apa în care s-au stins cărbunii este bună pentru a vindeca orice boală grabnică

în regiunea Olteniei, pentru "soare-sec" (identificat cu in-solaţia) se descântă cu ajutorul a nouă pietre puse în apă şi cu o seceră, rostindu-

47

Page 48: DESCANTEC ptr

se cuvintele: "Cum taie secera toate paiele, toate ierburile şi toate gunoaiele, aşa să se taie dorul de la [cutare]; cum spală apa toate pietrele, toate malurile, aşa să se spele toate junghiurile de la [cutare]"

Cuţitul este întrebuinţat în diferite feluri de descântece. El se învârte în jurul locului unde este boala, se atinge cu el sau se face cruce cu el, se înfige în pâine caldă. Se mai pot întrebuinţa Şi două cuţite încrucişate. Cuţitul "cununat" are o importanţă

deosebită în descântecele româneşti. Acesta este cuţitul care a stat în brâul mirelui sau în sânul miresei când s-au cununat religios. Se pomeneşte şi despre cuţitul cununat de şapte sau de nouă ori ("cuţitul cununat, de nouă meşteri lucrat", sau "de nouă popi cununat")

De multe ori, cuţitul care se foloseşte în descântec se înfige în pământ după uşă, sau în altă parte. Astfel, după ce se descântă "de junghi" se înfige cuţitul în pământ, unde este lăsat de la o jumătate de oră până la trei zile, după care, dacă este ruginit când este scos, este semn că bolnavul nu se va vindeca ("nu are leac").

Există o categorie a obiectelor folosite la descântat care se impun prin faptul că îndeplinesc anumite condiţii impuse de mentalitatea magică. Astfel, ele pot fi:

— apa «neîncepută» şi cea «sorocită».

— «de furat»; un cuţit, făină (pentru fumigaţii în cazuri de

guturai), o prună (pentru abces).

— «de găsit»; un cuţit, ac, fier, os, pieptene, o potcoavă,

biciuşca, funie, bucată de mămăligă.

— «părăsit» (prea uzat ca să mai poată fi folosit, stricat sau

de prisos); ac, cuţit, făcăleţ, mătură, pieptene, fus, os...

— «nouă»; oala sau ulcica.

48

Page 49: DESCANTEC ptr

— cumpărat(ă) fără tocmeală.

în fruntea tuturor, apa neîncepută este elementul cel mai important în practicile de terapie magică, fiind folosită pentru cele mai multe descântece. Stropirea cu apă neîncepută este menită în general purificărilor. Se stropesc cu ea casa, animalele domestice, pomii, grădinile.

Apa neîncepută este apa adusă de la un izvor sau de la o fântână curată (chiar şi de la o altă apă curgătoare) de un om curat, de o femeie sau de o fată mare, în zorii zilei, înainte de a âsării soarele ("când poteca pe care se duce e încă plină de rouă"). Numai pentru anumite scăldători, apa trebuie adusă după răsăritul soarelui, dar înainte de apusul său. Astfel, la naştere copiii sunt spălaţi cu apă neîncepută, considerată sfântă -practică ce trimite întrucâtva la originile botezului. Preoţii ortodocşi chiar, atunci când pregăteau apa sfinţită - agheasmă -, foloseau până de curând apa neâncepută, deasupra căreia spuneau rugăciuni, introduceau ritual Busuiocul (Ocimum basilicum) şi o păstrau în vase de argint. Astăzi, cei mai mulţi dintre ei folosesc orice apă.

Cel ce se duce după apa neîncepută trebuie să fie nemâncat, iar apa pe care o aduce (de la o fântână, de la un izvor sau de la o apă curgătoare) trebuie să fie luată dintr-un loc de unde nu a mai luat nimeni apă în ziua aceea. Apa trebuie să fie adusă într-o oală sau într-o ulcică nouă, bine acoperită sau astupată, şi nu trebuie dat nimănui să bea din ea. Astăzi, în mediul urban, se poate constata folosirea apei de robinet investită ad-hoc cu funcţiile apei neîncepute. Se umple un pahar plin cu apă, apoi se aduce lângă bolnav fiind folosit în timpul descântecului. într-un astfel de pahar, unele mame sting pe rând trei beţe de chibrit pentru a alunga deochiul copiilor mici, nebotezaţi.

După ce i s-a descântat bolnavului în apa neîncepută, e uns cu ea pe frunte, pe la tâmple, i se dă să bea din ea de trei ori sau i se spală cu ea rana. Din apa neîncepută se pot face fierturi cu buruieni de leac, sau

49

Page 50: DESCANTEC ptr

poate fi scăldat bolnavul în ea. Apa rămasă se aruncă pe parii gardului, la ţâţâna uşii sau într-o groapă peste care nu mai trebuie să se calce.

Apa sorocită este apa care atunci când este adusă acasă de te o apă curgătoare, este investită în momentul adunării ei cu funcţii magico-terapeutice. Astfel, înainte de a începe să descânte

de Dânsele" (reumatism, spondiloză, eczeme - boală complex), descântătoarea se duce la un râu curgător având la ea o bucăţică

e pâine, un mic drob de sare şi o oală nouă în mâna dreaptă. Ajungând la malul râului ea "bate" trei metanii cu faţa în contra curgerii apei (cu faţa spre izvoare, deci), aruncă puţin din pâine şi din sare în apă şi, cu oala, ia puţin din apa ce a curs peste pâinea şi sarea aruncate în râu. în momentul când face cele trei metanii, descântătoarea rosteşte următoarele cuvinte: "Apă curgătoare, Eu te sorocesc Tot cu pâine şi cu sare Sfi lecuieşti pe cutare Din cap până-n picioare Cu leac,

Sănătate şi veac!"

De aici se duce mai în sus pe râu (înspre izvoare), şi repetă identic gestul sorocirii apei: execută trei metanii, aruncă pâinea şi sarea, spune descântecul de sorocire şi ia apă. După ce a făcut de trei ori gestul sorocirii apei şi şi-a umplut oala cu apă fără să o fi observat cineva, se întoarce spre casă fără să

vorbească cu nimeni şi fără să privească înapoi (ca şi atunci când a venit la râu). Ajunsă acasă, începe să descânte apa din oală cu o mătură de Busuioc (Ocimum Basilicum) şi cu un ban de argint1. Observăm că introducerea în apă a busuiocului şi argintului este similară celei din ritualul sfinţirii apei de către]

preoţii ortodocşi.

în Ardeal, pentru a soroci apa, vindecătorul aruncă în apă o bucăţică de pâine, zicând: "Eu îţi dau apă sfântă, colac, tu să-mi dai leac". Apoi

50

Page 51: DESCANTEC ptr

ia apă din sus în jos, cu o oală nouă, nesmălţuită. Acasă apa se încălzeşte puţin şi apoi se descântă

în Maramureş se foloseşte o apă lecuitoare de râu, care trebuie «adusă» astfel:

După ce se înserează, vindecătorul se duce la un râu, zicând pe drum toate rugăciunile pe care le ştie. Ajuns la râu ia într-un vas (într-o oală) nouă linguri de apă dintr-un loc în care apa bulbuceşte trecând peste o piatră. După aceasta merge mai în los Pe cursu' apei, căutând alte opt locuri în care apa bulbuceşte peste câte o piatră. Din fiecare loc dintre acestea se mai iau câte nouă linguri de apă. Trebuie avut grijă ca numărarea lingurilor de apă să se facă invers: 9,8, 7,6... 1. După ce a adunat toată apa, vindecătorul se duce la casa bolnavului, dându-i să bea trei linguri din apă, cu altele trei să se spele pe obraz etc1.

Apa în care cineva se scaldă poate fi investită magic cu anumite calităţi ce trebuiesc transmise celui ce se îmbăiază. Pot fi puse în această apă flori, precum şi anumite obiecte. în acest mod se mai procedează şi astăzi când, a doua zi după botezul sugarului, i se face prima baie de către naşii săi. Se pun în apa copilului bani, argint, aur, flori, o cheie, după inspiraţia fiecăruia.

Descântecele pot fi împărţite în câteva categorii care, în mentalitatea arhaică, reprezintă modalităţile distincte de exprimare a funcţiei magico-terapeutice a cuvântului. Aceste modalităţi se subordonează de fapt prototipurilor exprimării verbale: rugămintea, porunca, ameninţarea, blestemul, înspâimântarea, indicarea, comparaţia, enumeraţia, gradaţia, dialogul şi povestirea. în mod practic, într-un descântec se pot întâlni chiar două modalităţi de exprimare:

1.

A. Rugămintea. Ex.:

51

Page 52: DESCANTEC ptr

Către Soare, pentru insolaţie ("soare sec"):

"Răsai, soare,

Frăţioare,

Lasă roiul să roiască,

Dorul din cap să-l potolească"

Către Apă, pentru "luatul de Iele": "Apă mare, Doamnă mare, De pe 99 de văi venită, De pe 99 de văi întâlnită Să dai leac [cutăruia], Aminte să v-aduceţi, sfintelor, Bunelor,

îndulcitelor Aminte să vă aduceţi, Leacul să-i aduceţi."

3.

Către Maica Domnului, Fecioara Măria, pentru de deochi: "Maică Sfântă, ne rugăm, Şi ne închinăm, Să ne dai sănătate bună Şi inimă bună." 4. Către Zâne, îndeosebi către Iele:

"Zână albă ,u , zână curată,

zână fără prihană, zână fără spurcăciune, iaca venii la tine, strălucită... vindecă-mă de lingoare" (febră tifoidă)

B. Porunca directă. Este cea mai răspândită formă. Către Soare, pentru insolaţie ("soare sec"):

"Ieşi, soare,

că te ajunge cel cu picioare".

C. Porunca directă cu ameninţări şi îngrozire. Ex.:

1. Către duhul bolii de Izdat (coilici intestinale):

"Izdat nebotezat, cu tămânie te-oi tămâia,

ieşi din inima lui [cutare], cu aghiasmă te-oi spăla,

52

Page 53: DESCANTEC ptr

de unde ai intrat, cu apă mare te-oi uda."

'

că eu atuncea te-oi boteza,

2 Către duhul bolii de Bubă:

'Ieşi, buba bubelor, că cu mătură te-oi mătura

puiul ciumelor, şi în mare te-oi ţipa",

ieşi bubă de 99 de ani,

D. Porunca indirectă. Ex.:

1. Către planta Lumânărică (Verbascum Phlomoides), pentru

viermi:

"Lumânărică, lumânărică,

să te duci în locul la vita [cutăruia]...

şi din locul cutare să cureţi viermii..."

2. Către o pasăre, pentru de deochi:

"Pasăre albă, cudalbă,

nu linge bobocii tăi,

ci linge pe [cutare] de deochi..."

E. Indicarea şi înspăimăntarea.

în aceste descântece se folosesc anumite obiecte, plante, fiinţe, ce sunt chiar indicate expres în timpul rostirii descântecului. Este vorba de unele lucruri de care duhurile bolilor se tem. în cazul plantelor sunt indicate în descântece Alunul, Bozul, Socul, Viţă de Vie, Pelinul, Călinul, Cornul, Arţarul, Sângerai, Trestia, Nucul ş.a.

53

Page 54: DESCANTEC ptr

încheierea descântecelor cunoaşte mai multe formule care sunt de fapt urări de bine şi de sănătate, care ca şi blestemele, urări de rău şi de boală, apelează la forţa magică a cuvântului. Iată câteva exemple de formulă finală a descântecului

Un rol important al incantaţiei magice - componenta centrală a descântecelor - este recurgerea în scop terapeutic la mecanismele sugestiei verbale. Faptul că majoritatea covârşitoare a descântecelor aparţine medicinei populare umane, şi nu celei animale, pare să îndreptăţească opinia că mecanismul principal al descântecului se subscrie, prin incantaţia magică, domeniului

psihoterapiei.

în acest sens trebuie reţinut faptul că, în general, succesul descântecului se află în relaţie directă cu prestigiul personal de care se bucură descântătorul în colectivitatea sătească. Unii descântători se bucurau în trecut de o mare faima, ce: ajungea chiar de la un capăt de ţară până în celălalt. Puterea de sugestie a descântătorului este întregită de folosirea unui ton adecvat, în funcţie de tipul descântecului {rugăminte, poruncă, blestem), la care se adaugă gesturile rituale şi mimica. Descântătorul veritabil nu recită monoton şi indiferent un text literar, el interpretează (aproape spontan uneori) rolul unui magician, al unui cunoscător al stihiilor. "Atunci când descânt - declara o descân¬tătoare -, cuvântul meu este trăsnet, privirea-mi fulger, iar mâna mea furtună"1. Asemenea elemente subiective pot avea o influenţă psihică puternică asupra pacientului, dar, în virtutea ritualului magic de care ţin, ele pot acţiona până în străfundurile cosmice al inconştientului, declanşând sau eliberând forţe nevăzute.

Putem spune deci că descântecele, chiar cele de tip povestire, cele în care abundă alegoriile, afurisirile şi blestemele (exorcismele), imaginile, comparaţiile şi metaforele se adresează laturii emoţionale a auditoriului, dar acţiunea psihoterapeutică este întărită de formula

54

Page 55: DESCANTEC ptr

finală a descântecului, prin care se urează bolnavului să rămână «curat şi luminat,/ ca argintul strecurat», sau *ca iarba câmpului şi frunza codrului», ori ca •rouă de dimineaţă, ca floarea din făneaţă».[14]

Putem întâlni şi situaţii în care descântătorul execută, în cadrul descântecului, cu ajutorul mâinilor sale, pase bioenergoterapeutice. S-a remarcat astfel că vindecătorii populari folosesc mâna dreaptă pentru a lecui cu ajutorul ei bolile şi infirmităţile. Redăm ca exemplu un descântec împotriva durerilor de cap şi măsele.

Descântătorul ia într-o mână aluat sau pâine, sare, un ban de argint şi cărbuni de tei, şi, ţinându-le în mână, le roteşte în jurul capului bolnavului, recintând incantaţia magică:

"Buba ce coace,

Buba ce sparge.

Buba de 99 de feluri,

Buba de 99 de neamuri,

Merge la omul sănătos;

în creieri capului,

In faţa obrazului

în auzitul urechilor,

în lumina ochilor;

Prin foile nasului

Se bagă sub piele,

Prin carne,

Şi prin os,

55

Page 56: DESCANTEC ptr

Prin trup tn jos.

îl împunge

Şi-l străpunge,

Până mai la moarte-l duce.

De-acolo se duce la D-zeu la prânz.

Ajungând în acest moment al incantaţiei magice, descântătorul înconjoară încă o dată capul bolnavului cu elementele amintite mai sus, apoi, ca şi când i-ar lua durerea cu mâna, îşi coboară încet mâna pe umăr şi, de acolo, pe mâna dreaptă a bolnavului până la degete. Fuge, apoi, la uşă şi, făcând 0 mică groapă cu cuţitul lângă prag, după uşă, îngroapă obiectele cu care a descântat, după care continuă incantaţia magică:

"Argintul l-oi hăznui. Ca oaia la miel,

Io acolo oi veni Ca vaca la viţel,

M-oi întoarce, Ca mama la copil"

în spaţiul carpatic, folosirea mâinilor în scop terapeutic este atestată de mii de ani. Au rămas de la traci mici statuete sub forma unor mâini, aşa numitele "mâini votive", care se păstrau în casele tracilor, pe altare, fiind totodată reprezentări ale zeului Sabazios, zeu al Soarelui, şi instrumente chirurgicale pentru situ¬aţii de urgenţă. Fiind alcătuite astfel încât au trei degete ridicate, erau utilizate în timpul naşterilor ca forcepsuri sau mănuşi-for-cepsuri. Şi în timpurile noastre, până recent, moaşele românce foloseau tot în scop obstretical, un aşa numit "deget de naştere".

Mâna bolnavului însuşi poate fi implicată în actul terapiei magice. Astfel, până în secolul trecut se executau în Muntenia "oalele de leac", în care era imprimată mâna celui bolnav: "într-un sat numit Gura Sutei, de pe [râul] Dâmboviţa, se confecţionau de unii olari aşa-zisele

56

Page 57: DESCANTEC ptr

«oale de leac», cu motivul decorativ al mâinii celui bolnav, înscris, prin apăsare, în pasta moale, înainte de coacere. Cu aceste oale, în ziua sortită lecuirii, bolnavul şi vraciul sau doftoroaia mergeau în pădurea apropiată, numită Nucet, unde într-un hăţiş se află o «fântână de leac», ală¬turi de care străjuia o movilă de oale sparte. în faţa vraciului sau doftoroaiei, bolnavul se dezbrăca în pielea goală şi se întorcea cu spatele la fântână. «Vindecătorul» lua din fântână, cu oala de leac, apă rece, o descânta şi o zvârlea cu putere pe spatele bolnavului, care se înfiora tot. Apoi trântea oala de leac în mormanul de cioburi, exorcizând-o."1

Descântec de sfinte

Bună ziua, rachiu mare,

Domn mare,

C-a plecat N.

Pe câmpul ăl mare

Spre soare-răsare,

S-a-ntâlnit cu sfintele-n cale,

În braţe l-a luat,

Peste căruţă l-a aruncat,

Sângele i-a sorbit,

Puterea i-a sfârşit.

Plângea şi se văita N.,

Maica Precesta

Din cer îl auzia,

Pe scări de argint se pogora

57

Page 58: DESCANTEC ptr

Şi pe N. îl întreba:

- Ce plângi,

Ce te olecăieşti N.?

Du-te la vrăjitoare,

Să-ţi facă d-o apă

Năstrapă,

C-o steblă de busuioc

Să te spele pe trupul tot.

- Sfintelor,

Bunelor,

Să veniţi line ca apa,

Bune ca pâinea,

Dulci ca mierea

Şi moi ca mătasea,

Şi leacul lui N. să i-l daţi,

Cu zburătoroiu, cu zburăturoaica,

Cu zmeul, cu zmeoaica,

Cu moroiul, cu moroaica;

Să ieşiţi, să vă mutaţi,

Pe pământ aţi venit

Pe sub pământ să vă duceţi,

Unde cocoş nu cântă,

58

Page 59: DESCANTEC ptr

Unde secure nu taie,

Unde popă nu toacă,

Unde fete mari

Coade nu-mpleteşte,

Unde câine nu latră,

În păduri,

Pe sub buturi.

Cum nu poate sluji popa

Sfânta leturghie

Fără cruce şi tămâie,

Aşa să nu poată veni

Zburătorul cu zburăturoaica

Şi moroiul cu moroaica

Şi N. să rămâie curat,

Luminat,

Ca Maica Domnului ce l-a lăsat.

Descântecul meu,

Leacul de la Dumnezeu.

Se descântă în rachiu de drojdie, cu fir de mătură şi cu cuţit şi se zic vorbele:

Tu cuţit mare,

Domn mare,

Cum ai tăiat tot ce ţi-a ieşit în cale,

59

Page 60: DESCANTEC ptr

Aşa să tai toată legătura după N.

(Tudor Pamfile - Sărbătorile la români)

60


Recommended