DANIEL GOLEMAN (n. 7 martie 1946) este psiholog gi cercetitor in domeniulpsihologiei clinice gi al gtiinlelor comportamentale, discipline in care gi-a obli-nut doctoratul la Harvard. A primit premiul Career Achievement @remiul pentru
intreaga Carierd) din partea American Psychological Association (Asociafia Ame-
ricand de Psihologie). A colaborat cu numeroase publicalii prestigioase, printrecare The New York Times, People, Time, lournal of Social and Clinical Psychology,
Psychology Today, Publisher's Weekly, lournal ofTranspersonal Psychology, Observer,
American loumal of Psychotherapy, lournal of Consulting and Clinical Psychology gi
loumal of Applieil Behavioral Science. Pentru articolele sale a fost nominalizat de
doui ori la Premiul Pulitzer.Dr. Goleman a publicat mai bine de 12 ani articole despre neurostiinle qi qtiinlelecomportament ale in The New York Times. Este cofondator al Collaborative for Aca-
demic, Social and Emotional Learning qi codirector al Consortium for Research on
Emotional Intelligence in Organizations,
DANIEL GOLEMAN
Inteligentasociall
NOUA STIINTA A',t
RELATIILOR UMANEI
Edilia a II-a, revizuitd
Traducere din englezd de
ILEANA ACHIM
CURTEl' GVECHE
narcisigti, L7O-173psihopati, 185-187
Ttonick, Edward,257TSPT, Yezi tulburare de stres
posttraumatici, 526tulburare antisociali de personalitate,
184
tulburare de stres posttraumatice, gl7,5t6
UUCLA (Universitatea Califomiei din
Los Angeles), l0l, 155, 244, 249,SM,M6,452
Ultimatum (iocul), 108- 109, 826umflarea nerealisti a egoului, 178Universitatea de Stat din Ohio (grupul
de cercetdtori de la) 330-332uri,415,427-432,444Urm6s-Moberg, Kerstin, 505
Vvasopresini, 100, 286, 306viz mental (teoria minfii), lgt-2ls
autism fi sindromul Asperger,l9l-192,198:205
creier masculin extrem Ei, lg7-2}ldezvoltare Ei,192-193extrema drept normi, 196-197glume,192-197neuroni-oglindi qi, 196
veselie iucdugd,69viala de familie, 217-222Vigliotto, Giovanni, 59vin6, 188-190viol,293-297violenti. Vezl,si Noi-Aceia,
intbracliuneavorbitul in public, 117-l2O,l3B,Vulcanizarea creierului" (lonathan
Cohen), 109
wWashington, Emarco, 4 I 0Watson, fames,215Wechsler, Davi d, 124, 46L, 462West, Kanye,70,71Weinberg Alvin, 440 - 441Wiesel, Elie,4l5Whitman, Walt,442Wolf, Leonard, 169
Wiirzburg Experimentul, J2
YYanowitz, Elys a, 318, 323Youngson, Robin, 357-358
zZeitgeber,29,54zdmbet/ a zimbi, 32 -3 4, 68 -7 O,
269-270
Cuprins
PARTEA iXTAI : INTERCONECTATI
Prolog
Ivirea unei noi $tiinle 11
Creierul sociabil......'. 13
Dezagregarea sociali.......... 15
infricogdtoarea deconectare...-..........'.. 17
Neurogtiinlele sociale 20
Acfiuni ingelepte 23
Capitolul
Economia emolionald....
Calea inferioarS: sediul contaminerii "'r""""""""" 28
DeclanEatori de stdri interioare'.... """""""""':""" 3l
Emo;ii molipsitoare 34
Prdbuqireaunui Casanova..' 39
Iubire, putere gi emPatie.... 41
Capitolul2Reteta afinitdfi....... 44
Aura simpatiei.....'.'.......... 45
Sincronizarea 49
Cronometrele interioare """""""""'r 53
Protoconversalia......"...... """"";"""' 56
Capitolul 3
Relele neuronale WiFi 60
Oglinzi neuronale 63
Avantaiul unui chipvesel'..-....'-........ """"""""""" 68
Rdzboaiele memelor....... 70
Nebunia mu$imilor """"""""";"i""' 74
570
Capitolul4Instinctul altruismului
Cdnd si fim atenli
Capitolul5Neuroanatomia unui sdrut
Rapiditatea cdii inferioareCe a vdzut el cd vede eaOpliuni ale cdii superioareFuria economici.Rezistenla la impuls..Cdnd ne gdndim de doud oriReorganizareacdiiinferioare................'
Acordul fin ....................Compasiunea instinctivd....Un inger pe pdmAnt......,O dezbatere strdveche..._-.-.-..
Utilitatea lui Acela 160
Durerea de a fi respins................... 164
Empatie sau proiecfie? .. 166
Capitolul.8Tfiada intunecatd... 169
Narcisistul: visuri de mdrire.......... 170
Machiavelicii: scopul scuzd mii1oace1e................ 179
Psihopatul: celdlalt ca obiect 185
Remugcdri 187
Capitolul9Cecitatea mentald........ 191
Maimuga Rdutdcioas[.. .. 192
Crei€ruI masculin...... 197
Cum sd ingelegi oamenii .................... 201
PARTEAA TREIA: TRANSFORMAREA NATURII PRIN EDUCATIE
Capitolul l0Nu genele ne decid destinul ................... 209
Cazul rozdtoarelor alcoolice................... ................. 211
Geneletrebuiesisemanifeste..................Unpuzzle dificil: naturd-educafie...... ..................... 219
Formarea traseelor neuronale.... ........ 222
Speranla in schimbare .. 227
Capitolul 11
Obazdsigurd........... .......... 231
Chipul inexpresiv.... ...... 236O relalie deprimatd.... ... 238Alterarea empatiei ...,.... 2nExperienfa reparatorie... .................... 243
Capitolul l2Impulsu1fericirii......... ....... 246
Patru modalitSli de a spune nu...... .... 249
Cum lucreazd iocu1............. ................ 252
78
81
83
87
90
96
99
101
105
107
110
t13t17
Capitolul6Ce este inteligenga sociald?
Empatia primard....Rezonanfa emotionaldPrecizia empaticd......Cognilia sociald......,Ce este sincronizareaImaginea de sine.........InfluenlaPreocuparea
Educarea cdii inferioareReconsiderarea inteligenlei sociale
PARTEA A DOUA: LEGATURI IIVTRTNUPTE
Capitolul 7
Tu qi Acela
Eu-Tir..........
Sd te simfi simfir...........
123
126
L29
1.32
133
135
158
740
742
145
t48
155
154
157
Capacitatea de a te bucura......... ........ 257
Rezilien1a.... .................. 259
O sperieturd pe cinste ... 26L
Capitolul lTAlialii biologici ..................
CAmpul de luptd al cdsniciei
Salvatorii emo!ionali.... :.'..'...............Contaminarea Pozitivi.....O prezenld binefdcdtoare..
334
336
340
342
345PARTEAA PATRA: FATETELE IUBIRII
Capitolul 15
Refelele ata$amentului....................
Arta flirtului.Cele trei stiluri de ata$ament....
Baza neuronale .................
Capitolul 14
Dorinta lui si dorinta ei .................
Mica gmecherie a NaturiiCreierul libidoului.....Dorinta nestdviliti....Un,,El" consensual...
Atunci cAnd sexul obiectiveazi
Capitolul 15
Biologia compasiunii.
Sdrmana Liat..............
Calea inferioard cdtre compasiune..
Alergiile sociale..........
PARTEA A CINCEA: CONEXIUNI SANATOASI
Capitolul 16
Stresul este social....
Rdzboiul tuturor impotriva tuturor.........Nocivitatea insultei.........
Lanlul cauzal...........
Percepfia mali!iozitS!iiPromolia'57................
Epigenetica sociala
267
269
273
277
280
283
285
288
289
293
298
300
303
306
315
315
318
321.
525
326
330
Capitolul 18
Un remediu uman........... .'' 550
Lipsa organizatd de iubire. ...'........""' 352
Recunoa;terea fiin;ei umane 354
Organigrama ingrijirii....... 558
Vindecareavindecdtorilor 363
Vindecarea relaliilor ........."....""" ""' 366
PARTEA A SASEA: EFECTELE SOCIALE
Capitolul i9O stare optimd pentru realizari """"""" 371'
o stare optim[ 373
Un,,U" rdsturnat .................:... 375
O cheie neuronald a inv5fdrii'... 378
Puterea gi fluxul emolional....
$efii: bunul, rdul qi uritul 384
Liderul inteligent din punct de vedere social.........'. 588
O legdturd speciali........ ....'...."'."""" 391
Capitolul20Coreclia prin conexiune............'...". """' 396
Modelul Kalamazoo 399
Comunitdfi conectate..... ....".......................'........." 403
Gata cu gAndirea ruginitd........ ..""""' 405
intdrirea conexiunilor. " 409
Capitolul2lDe la Aceia la Noi...........
Atitudinea pirtinitoare implicitd...... ....'......"""""' 417
CAnd se pune punct,dezbindrii ostile ..... ........i.i..!r,.Solufia de tip puzzle ...................q....;..Iertarea gi uitarea......
EpilogCeea ce conteaze cu adevdrat
Ingineria social5............... .....1...............Fericirea nafionald brutd.,..........Vibra|ia purd a viefii semenilor
AnexaA '
Calea superioard qi cea inferioari; o observafie ........:......................
AnexaBCr.eierul social...........................:..:.......:..........:.:....11.1-.,..r..,.............
Anexa C
42t424
427
433
436
439
M2
practic la iveald atunci c6nd oamenii interacfioneazd nu dintr-unmdrginit interes egoist, ci lindnd cont qi de interesele celorlalfl.
Aceastd perspectivi extinsd ne face sd lu6m in considerare, insfera vizatd de inteligenfa sociard, capacitdfi care ne imbogdfescrelafiile personale, cum ar fi empatia si soiicitudinea. Astfer cd, incartea de fa1d, fin seama de un al doilea principiu, mai larg, pe careThorndike l-a propus pentru a da seama de aptitudinile noastresociale: ,Sd acfionim cu inlelepciune in relaliile umane.",8
Reactivitatea sociald a creierului ne cere sd fim ingelepfl,sd infelegem modul in care nu numai stdrile, ci chiar gi funcliilebiologice ale corpului ne sunt influenlate ;i moderate de ceilal$oameni din viafa noastrd - dar si avem in vedere ;i ferur in carenoi influengdm emoliile gi funcfiile biorogice are altora. putemchiar mdsura o relalie in termenii impactului unei persoane asupranoastrd ;i ai impactului nostru asupra ei.
Influenla biologici ne sugereazd o noud dimensiune a uneiviefi bine triite: sd ne comportdm astfel incdt, chiar gi la acest nivelsubtil, acfiunile noastre sd fie in beneficiul celor cu care intrdm incontact.
Relafiile insele capdtd un nou infeles, gi astfel suntem nevoilisr le concepem intr-un mod radical diferit. Implicafiile depiqescun sirnplu interes teoretic efemer: ele ne obligi s5 ne reevaluammodul in care ne trdim viata.
Dar, inainte de a explora aceste implicafii maiore, sd neintoarcem la inceputur povegtii: qurinla surprinzdtoare cu carecreierele noastre se conecteazd gi rdspAndesc emofiile ca pe unvirus.
4
rt
f,
CapitoLul. 1
Economia emotionali
intr-o bund zi, plecat cu intdrziere spre o ;edinld din centrul
comercial al Manhattanului, cdutam o scurtdturd. AEa ci am intratin curtea interioarl a unui zg6rie-nori, cu gAnd s-o apuc spre ieqi-
rea pe care o zdrisem de cealaltd parte;i pe unde ag fi putut sd
traversez mai repede strada.
Dar, de indatd ce am ajuns in holul plin de ascensoare al cli-dirii, un paznic in uniformd s-a nipustit spre mine, fluturindu-gimdinile gi !ipAnd:
,,Nu putefi s-o luali pe-aici!"
,,De ce?'am intrebat eu nedumerit.
,,Proprietate privati! E proprietate privatS!" mi-a strigat el,
vizibil agitat.
Se pare c[ nimerisem, flrd sd weau, intr-o zond de securitate
nemarcatd.
,,Era bine daci scriafi pe qd <<Intrarea interzisd>>" am sugerat
eu, incercAnd timid sd strecor pulind rafiune in dialogul nostru.
Remarca mea l-a infuriat gi mai tare.
,,Afar5! Afar6!" a urlat el.
Am bitut grabit in retragere, tulburat gi urmdrit o weme de
furia paznicului, care imi rdsuna in urechi.
CAnd igi descarcd sentimentele negative asupra noastrd -izbucnesc in crize de furie sau ameninldri, ori ne trate€zd cu dis-
pref sau dezgust -, oamenii activeazd in noi sistemele de circuite
rdspunzdtoare de exact aceleagi emolii nepldcute. Actul respectiv
25
are consecinfe neurologice extrem de puternice: emoliile sunt con-tagioase. ,,Ludm" emoliile puternice aproape la fel cum ne molip-sim de guturai -;i ne putem alege astfel cu echivalentul emolionalal unei rdceli.
Fiecare interacfiune are un substrat emofional. in afard de
lucrurile obignuite pe care le facem zi de zi, putem sd ne determi-ndm unii pe allii si ne simlim putin mai bine sau chiar foarte bine,ori pufin mai rdu - sau chiar foarte rdu, aga cum mi s-a intAmplatmie. Dincolo de ceea ce se petrece in momentul respectiv, putemcdpdta o stare care sd nu ne pirdseascd mult timp dupi incheiereaincidentului - un fel de reminiscenfd emofionald (foarte nepldcutain cazul meu).
Aceste transferuri tacite duc, in cele din urm5, la o economieemofionald, adicd la cdgtigurile ;i pierderile interioare nete de care
avem parte aldturi de o anumitd persoand, intr-o anumitd conver-salie sau intr-o anumiti zi. Pdnd seara, balanla netd de sentimentepe care le-am schimbat cu ceilalli determind in mare mdsurd ce felde zi am avut - ,,buni" sau,,rea".
Ludm parte la aceastd economie interpersonald ori de cAte orio interacfiune sociala are ca urmare un transfer de sentimente -lucru care se intAmpld aproape intotdeauna. Aceasti interacfiuneinterpersonald, asemdndtoare unui meci de judo, ia mii de forme,dar toate se reduc la capacitatea de a schimba starea de spirit a
unei alte persoane, sau a ei pe a noastri. CAnd te fac sd te incrunfi,stArnesc in tine o undd de ingriiorare; cAnd md faci sd zAmbesc, md ,
simt fericit. in acest schimb clandestin, emofiile trec de la o per-
soand la alta, din exterior spre interior - cu cele mai bune rezulta-te, niddiduim noi.
Unul dintre dezavantajele contaminirii emofionale apare
atunci cdnd preludm o stare negativd prin simplul fapt cd ne afldmin preaima persoanei nepotrivite, intr-un moment prost ales.
Mie mi s-a intdmplat si fiu victima neintenlionati a furiei acelui
26
paznic. Ca ;i in cazul fumatului pasiv, scurgerea de emolii poate
transforma un spectator intr-o victimi inocentd a stdrii negative
a altuia.in momente ca acela petrecut intre mine 9i paznic, cAnd ne
confruntim cu mdnia celuilalt, creierul nostru examineazd auto-
mat posibilitatea de a apirea si alte primeidii. Hipervigilenla care
ia nagtere astfel se datoreazd amigdalei, un organ in formd de mig-
dald din regiunea centrald a creierului, care declanqeazi reacliile
de luptd, fugd sau paralizie in fafa primejdiei.l Din intreaga gamd
de emolii, frica este cea care stimuleazd cel mai puternic amigdala.
CAnd intri in stare de alarmd, sistemele extinse de circuite
ale amigdalei pun stipAnire pe puncte-cheie din creier;i ne indru-
md gdndurile, atenlia ;i perceplia spre ceea ce ne-a stdrnit teama.
Devenim instinctiv mai atenli la chipurile celor din iur, ciutimzAmbete sau priviri incruntate, care ne pot aiuta sd interpretim mai
bine semnele primejdiei sau care ne pot semnala intenliile cuiva.2
Aceastd vigilen!5 sporitd comandata de amigdald ne sensibi-
lizeazd la indiciile emofionale pe care ni le oferi ceilalfi oameni.
La rAndul ei, concentrarea miritd treze$te cu gi mai multd putere
in noi sentimentele celorlalli, pregitind contaminarea. $i astfel,
momentele de teamd ne sporesc susceptibilitatea fali de emoliile
celuilalt.sin termeni mai generali, amigdala aclioneazi ca un radar al
creierului: ne atrage atenlia asupra oricdror elemente care ar putea
fi noi, suspecte sau care ar merita cercetate. Arnigdala controleazl
sistemul de avertizare timpurie al creierului: examineazd tot ce se
intAmpl5, mereu atentd la evenimente semnificative din punct de
vedere emolional - in special la potenliale ameninf5ri. Degi rolul
amigdalei ca santineli gi factor declangator al stdrii de alertd este
de mult cunoscut in neurogtiinle, rolul ei social, ca parte a siste-
mului cerebral de contaminare emofionald, a ie;it la iveald abia de
curAnd.a
27
Calea inferioard: sediul contamindrii
Un bdrbat, numit de medici Pacientul X, a suferit doud accidente vas-
culare cerebrale care i-au afectat conexiunile dintre ochi ;i sistemul
responsabil cu vederea din cortexul vizual. Degi ochii lui primeau
semnale, creierul nu le putea recunoa$te, nu le putea nici mdcar
inregistra aparilia. Pacientul X era complet orb - sau ata pirea.La testele la care i se prezentau diferite forme geometrice, de
pildd cercuri ;i pdtrate, sau fotografii cu chipuri de fernei gi bir-ba!i, Pacientul X nu con;tientiza la ce se uitau ochii lui. $i totugi,pe neatteptate, cdnd i s-au aritat fotografii care infdligau oamenisupdrafi sau veseli, a fost in stare sd identifice emoliile exprimate,iar numdrul de rdspunsuri corecte a fost prea mare ca sd fie pus pe
seama intdmpldrii. Dar cum a fost posibil acest lucru?Imaginile cerebrale obtinute in timp ce Pacientul X identifica
sentimentele respective au dezvdluit existenla unei alternative la
cdile senzoriale vizuale, care se intind de la ochi la talamus - pe undepitrund toate semnalele senzoriale in creier -;i, in cele din urm5,lacortexul vizual. A doua cale trimite informaliile direct de la talamus
la amigdald (care existi sub formi de pereche in creier, una stAngd gi
una dreapti). Amigdala descifreazd apoi semnificalia emolionalS dinmesajul nonverbal, care poate fi o privire posomorAtd, o schimbare
bruscd de atitudine sau un alt ton al vocii - gi acest lucru se petrece
chiar cu cdteva microsecunde inainte ca noi sd ;tim la ce ne uit5m.in ciuda sensibilitdlii acute a amigdalei la astfel de mesaje,
conexiunile acesteia nu oferd acces direct la centrii vorbirii; inacest sens, amigdala este, literalmente, rnut5. Atunci cAnd inre-gistrim un sentiment, semnalele din circuitele noastre cerebrale,in loc sd alerteze zonele verbale, acolo unde cuvintele pot exprimaceea ce qtim, mimeazi emolia respectivd in propriul nostru corp.s
AEadar, Pacientul X nu vedea emoliile de pe acele chipuri, ci maidegrabd le sim;ea, o afecfiune care se numeste ,,cecitate psihica".o
28
in creierele nevitdmate, amigdala foloEeste aceeagi cale pen-
tru a descifra timbrul emolional a ceea ce percepem - un ton exaltat,
sclipirea de mAnie din ochii cuiva, o posturd de om infrAnt - qi apoi
proceseazd informaliile subliminal. Aceastd percepere inconqtientireflexivd semnaleazd emofia respectivd, provocAnd in noi acelagi sen-
timent (sau o reaclie similar5, cum ar fi frica la vederea mAniei) - un
mecanism-cheie de,,interceptare" a unui sentiment de la altcineva.
Faptul cd putem declanEa orice emolie in allii - si ei in noi -denotd fo4a mecanismului prin care sentimentele se raspdndesc
de la un individ la altul.T Aceste contamindri sunt transferurile de
baz6.dineconomia emofional5, schimbul de sentimente care inso-
te$te fiecare contact uman, oricare ne-ar fi scopurile declarate.
Gendifi-vd, de pildd, la casierul a cdrui trdncdneald veseld iimolipseqte pe clienlii supermarketului, rdnd pe rdnd,, ii face intot-deauna si rAdi - chiar gi cel mai necdiit dintre ei pleacd zAmbind.
Indivizii precum casierul respectiv sunt echivalenlii emolionali
ai acelor forfe din naturd care ne determini ritmurile biologice
numite Zeitgeber..
O astfel de contaminare poate surveni la mai mulli oameni
deodatS, intr-un mod foarte vizibil - atunci cAnd publicului i se
incefoqeazd privirea la o scend tragicd dintr-un film - sau intr-unmod mai subtil, cAnd tonul unei gedinle devine un pic arldgos. De;iputem percepe consecinfele vizibile ale acestei contamineri, ingeneral ignordm modul exact in care se rdspdndesc emoliile.
Contaminarea emolionald exemplificd intrarea in funcfiu-
ne a ceea ce putem numi ,,calea inferioard" a creierului. Aceasta
reprezintd sistemul de circuite care scapd introspecfiei conqtiente,
petrecAndu-se automat qi fdrd niciun efort, cu o vitezd uriagd. Cea
s Zeitgeber,\n traducere literari ,,cel care da timpul", este un concept folosit prima
oari de Jiirgen Aschaff, unul dintre pirinlii cronobiologiei, care a demonstratexistenla unor ceasuri biologice interne, care sincronizeazi bioritmurileorganismului. El a descoperit, de asemenea, ci existd anumili factori exogeni,pe care i-a numit zeitgeber, care influenleazi aceste ceasuri inteme . (N. red')
29
mai mare parte dintre lucrurile pe care le facem par sd fie pilota-te de imense relele neuronale care opereazdprin intermediul c6iiinferioare - in special in viala noastrd emofionald. Cdnd suntemcaptivali de un chip atrdgdtor sau cdnd simlim sarcasmul uneiremarci, trebuie sd-i fim recunoscitori cdii inferioare.
Spre deosebire de aceasta,,,calea superioard" include sistemeneuronale care lucreazd mai metodic gi pas cu pas, cu un efort deli-berat. Suntem congtienli de ea pentru ci ne dd un oarecare controlasupra viefii noastre interioare, control pe care calea inferioarini-l refuzd. Atunci cdnd reflectdm cum sd aborddm acea persoand
atrdgdtoare sau ciutim o replicd ingenioasi la sarcasm, parcur-gem calea superioard.
Ne putem imagina calea inferioard ca fiind ,,umedd", imbi-batd de emofie, iar cea superioard ca fiind relativ ,,uscat6", de orafiune rece.8 Calea inferioard este tranzitati de sentimente brute,cea superioard - de inlelegerea a ceea ce se petrece. Calea inferi-oard ne ingdduie sd simfim in chip nemijlocit ceea ce simte o altdpersoand; calea superioard poate sd reflecteze la ceea ce simlim. inmod normal, ele se imbind fdra cusur. Viefile noastre sociale suntguvernate de interacliunea acestor doud procese (pentru detalii,vezi Anexa A).e
O emolie poate trece de la o persoand la alta pe nesimfite,tdrd sd observe cineva acest lucru in mod congtient, deoarece sis-temul de circuite rdspunzitor de aceastd contaminare este situatpe calea inferioard. Ca sd simplificdm gi mai mult, calea inferioariulilizeazta sistemul neuronal de circuite care stribate amigdala gi
noduri automate similare, in timp ce calea superioari trimite sem-nale cdtre cortexul prefrontal, care este centrul executiv al creieru-lui gi care conline capacitatea noastrd de a intenliona ceva - ne ddposibilitatea sd ne gdndim la ceea ce ni se intAmpld.l0
Cele doud cdi inregistreazd informaliile cu viteze foarte dife-rite. Calea inferioari este mai degrabd rapidd decdt exacti; cea
30
superioard, degi mai lent5, ne poate aiuta sd ajungem la o perspec-
tivd mai fideld asupra a ceea ce se intAmpld.ll Calea inferioard este
rapidd ;i accidentat5, cea superioard este lentd, dar chibzuit5. incuvintele lui fohn Dewey, filozof din secolul XX, prima funcfionea-
zd ,,cdt ai bate din palme - intAi faci, apoi gAndegti", in timp ce a
doua este mai,,precautd gi griiulie".12
Diferenfa de vitezd dintre cele doui sisteme - cel instanta-
neu ;i emofional este de cAteva ori mai rapid decdt sistemul ra!i-onal - ne permite si ludm decizii rapide pe care mai tArziu am
putea si le regretdm sau sd fim nevoifi sd le justificdm. Atunci cAnd
calea inferioard a apucat si reacfioneze, tot ceea ce ii rdmdne de
fdcut cdii superioare este uneori doar sd incerce sd repare ce poate
fi reparat. Aga cum observa cu ironie scriitorul de literaturd SF
Robert Heinlein: ,,Omul nu este un animal rafional, ci unul care
ragionalizeazd."
Declansatori de stdri interioare
in timpul unei vizite intr-o anumitd regiune a ldrii, imi amintesc
cd am fost pldcut surprins de tonurile prietenoase ale robotului
telefonic, care md informa: ,,Numdrul solicitat este nealocat."
Md credeli sau nu, cdldura gi amabilitatea acelui mesai inre-gistrat imi prilejuiau un mic fior de pldcere - in special din pricina
iritirii acumulate de ani de zile cauzate de acelagi mesai transmis
de propria mea companie telefonicd, dar prin intermediul unei voci
computerizate. Dintr-un motiv sau altul, tehnicienii care creaserd
acel mesai hotdrdseri cd un ton strident qi intimidant e cel mai
potrivit in acel caz, poate pentru a-i pedepsi pe cei care formeazd
numere gre;it.De-a lungul timpului, ajunsesem sd urisc tonul antipatic
al acelui mesaj inregistrat - imi venea in minte imaginea unui
pisdlog rigid qi moralist. De fiecare datd, imi dddea o stare proastd,
fie gi numai pentru o clipd.
Puterea emofionald a unor astfel de indicii subtile poate fisurprinzatoare. Sd ne g6ndim la un experiment interesant fdcut pe
studenli voluntari de la Universitatea din Wiirzburg, Germania.l3Ace;tia au ascultat o voce inregistrati care reproducea un textextrem de arid, traducerea germand a lucrdrii filozofului englezDavid Hume, Cercetare asupra intelectului omenesc. Caseta avea
doui variante, una veseld gi una tristi, dar inflexiunile erau atet de
subtile, incdt subiectii nu congtientizau diferenla decAt daci eraufoarte atenfi.
La fel de tdcufi ca emoliile transmise de tonurile vocii, stu-denlii au rdmas la sfdrgitul audiliei fle ceva mai veseli, fie ceva maiposomorAli decAt erau inainte de a asculta caseta. Cu toate aces-
tea, nll igi dddeau seama ci starea lor de spirit fusese alteratb, gi cuatdt mai pufin realizau de ce.
Schimbarea de stare a survenit chiar qi in timp ce studenliiau desfi;urat o activitate diferiti in timp ce ascultau caseta - depildd, au introdus bolduri in giurile dintr-o scdndurd de lemn.Aceastd activitate a creat, se pare, un ecran pentru calea superioa-r5, impiedicdnd infelegerea intelectuald a pasajului filozofic. Darnu a scdzut niciun dram din caracterul molipsitor al stdrilor de spi-rit: calea inferioard a rdmas larg deschisd.
Dupd cum spun psihologii, unul dintre modurile in care stirilede spirit diferd de sentimentele qi emofiile mai puternice fine de
inefabilitatea cauzelor lor: degi in mod normal ;tim ce anume ne-adeclangat o emolie direct5, de multe ori ne trezim cu o stare de
spirit sau alta fere sd ii cunoagtem sursa. Experimentul Wi.irzburgsugereazd cd lumea e plind de lucruri care ne pot schimba starea
de spirit gi pe care nu reu;im sd le observdm * totul, de la fundalulmuzical dulceag dintr-un ascensor p6ni la tonul acru al vocii cuiva.
32
Sd ne gdndim, de pildS,la expresiile pe care le vedem pe chi-
purile oamenilor.Aga cum au descoperit cercetatorii suedezi, simpla
vedere a unui chip vesel provoacd o activitate trecdtoare a muqchilor
faciali, care ridicd collurile gurii intr-un zdmbet.la intr-adevdr, de
cAte ori ne uitdm la fotografia unui chip pe care se citeqte o emo-
lie puternicd, de pildd tristefe, dezgust sau bucurie, muqchii noqtri
faciali incep in mod automat si oglindeascd expresia felei celeilalte
persoane.
Aceastd imitalie reflexivd deschide calea influenfelor emolio-
nale subtile venite din partea celor din jurul nostru, addugAnd inci
o cdrare la puntea cerebrald dintre oameni. cei extrem de sensibili
se molipsesc mult mai uqor decAt ceilalli, iar cei mai rezistenli pot
supravie[ui chiar ;i celor mai nocive intdlniri. in ambele cazui,
transferul respectiv trece de obicei neobservat.
Imitdm fericirea unui chip zdmbitor intinzAndu-ne propriii
mugchi faciali intr-un surds subtil, chiar dacd s-ar putea sd nu con-
;tientizim faptul cd am vizut acel zdmbet. Acel sur6s pe care il
imitdm poate nu este evident pentru ochiul obignuit, dar oamenii
de gtiin!6 care monitorizeazd activitatea muqchilor faciali depis-
teazd cu precizie astfel de oglindiri emolionale.ls Este ca 9i cum
chipul nostru ar fi reglat dinainte, pregltit sd afi;eze emolia.
Aceastd imitare are anumite consecinle biologice, de vreme
ce expresiile faciale declangeazi in interiorul nostru sentimentele
pe care le afi;dm. Putem stArni orice emolie pregdtindu-ne muqchii
felei pentru sentimentul respectiv: strdngeli un pix intre din1i, 9i
chipul dumneavoastrd va fi silit sd zAmbeascd, ceea ce evocd subtil
un sentiment Pozitiv.Edgar Allan Poe a inleles in mod intuitiv acest principiu. Iati
ce scria: ,,Cdnd vreau sd aflu cAt e de deqtept sau de prost, cAt e de
bun sau de ticdlos cineva, sau ce anume gdndeqte in acea clipi, imi
alcdtuiesc in aga fel chipul, incAt sd semene cAt se poate mai bine cu
expresia fefei lui. A;tept apoi sd vdd ce gAnduri sau ce sentirnente
33
se trezesc in mintea sau inima mea, ca pentru a corespunde si a sepotrivi acelei expresii."te
Emofii molipsitoare
Scena: Paris, 1895. CAfiva indrdzneli s-au aventurat sd vadd oexpozilie a frafilor Lumi6re, pionieri ai fotografiei. pentru primadatd in istorie, fralii Lumidre prezintl in fafa publicului o ,,foto-grafie in miscare", un scurtmetraj care infdiiEeazd - in tdcere - untren care intrd pufdind in stalie, arunc6nd in jur jeturi de aburi Sindpustindu-se spre camera de filmat.
Reaclia celor din sald: lipd ingrozigi ;i se bagd sub scaune.Oamenii nu mai vdzuserd pAnd atunci fotografii care se
mi;cd. Acest public complet naiv nu a putut decdt sd inregistrezeca,,real" cumplitul spectru de pe ecran. poate cd cel mai impresi-onant qi magic moment din istoria filmului s-a petrecut atunci, laParis, deoarece niciunul dintre privitori nu igi inchipuise vreodatdcd ceea ce ochiul vedea nu era decdt o simpld iluzie. pentru ei -gi pentru sistemul perceptual al creierului lor -, imaginile de peecran erau realitate.
A;a cum atrage atenlia un critic de'film,,,impresia dominan-td cd acest lucru este real face parte, in mare mdsurd, din putereaprimitivd a forrnei artistice", gi asta e valabil chiar gi in ziua deazi.17 Senzafia de realitate continud sd-i wdjeascd pe spectatorideoarece creierul reactioneazd la iluzia creatd de film prin acela;isistem de circuite cu care reacfioneazd fafd de viala insdgi. Chiar;iemofiile de pe ecran sunt molipsitoare.
Unele dintre mecanismele neuronale implicate in conta-minarea ecran-privitor au fost identificate de o echipd de cerce-tdtori israelieni, care au prezentat unor voluntari afla{i intr-unRMN funclional secvenle din westernul spaghetti al anilor 1970
34
The Good, the Bad andthe tJgly (Bunul, rdul gi urdtull. in ceea ce este
poate unicul articol din analele netlrogtiinfelor care recunoatte
contribufia lui Clint Eastwood, cercetdtorii au aiuns la concluzia
ci filmul s-a jucat cu creierele privitorilor ca un pdpugar.18
intocmai spectatorilor panicafi din Parisul anului 1895, creie-
rele privitorilor din acest studiu s-au comportat ca 9i cum povestea
imaginard de pe ecran li se intdmpla chiar lor. Creierul pare si facd
prea pulini distinclie intre realitatea virtuali gi cea concretd. A;a c5,
atunci cAnd camera se fixa brusc pe prim-planul unui chip, privitori-
lor li se activau zonele cerebrale responsabile de recunoa;terea fizi-
onomiilor. CAnd pe ecran apdrea o clddire sau o panoramS, se activa
o zond vizuald diferitd, aceea responsabild de imprefurimile fizice.
CAnd scena infdliga migclri ale m6inilor, intra in funcliune
regiunea cerebrald care guverneazi atingerea gi miqcarea. Iar la
scenele de maximd incdrcdturd emofionalS - impugcdturi, explo-
zii, schimbdri neagteptate de situalie - intrau tumultuos in acliune
centrii emolionali. Pe scurt, filmele pe care le vedem pun stdpAnire
pe creierul nostru.Membrii unui public iau parte cu tolii la acest ioc neuronal de
marionete. Tot ce s-a petrecut in creierul unui privitor a avut loc
aidoma qi in cazul celorlalli, clipd de clipd, pe toatd durata filmului.
Acliunea de pe ecran a dat naqtere unui dans interior identic la toficei prezengi.
Aga cum sustine o maximd din ;tiinfele sociale: ,,Un lucru
este real dacd are consecinle reale." Atunci c6nd creierul reacli-
oneazi la scenarii imaginare in acela;i fel in care reaclioneazd la
cele reale, imaginarul are consecinle la nivelul organismului. Calea
inferioard ne invitd la o cdldtorie emolionald.
Singura exceplie majori de la acest foc de marionete sunt ari-
ile prefrontale ale ciii superioare, care addpostesc centrii executivi
ai creierului gi faciliteazd gAndirea criticd (inclusiv gindul; ,,nu e
decdt un film') qi care nu s-au aldturat acestei coordondri. Aga se
35