+ All Categories

Curs

Date post: 23-May-2017
Category:
Upload: dana4339
View: 214 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
29
LABORATOR 1 Loc și prezență Pentru o bună abordare a modului de a construi, în orice domeniu, pentru orice program de arhitectură, cu atât mai mult pentru amenajarea teritoriului și construirea dotărilor necesare dezvoltării agroturismului, primul pas esențial de făcut este înțelegerea informației care ne este furnizată prin configurația amplasamentului, a sitului. Armonia cu acesta este unul din elementele esențiale pentru reușita actului construirii. Bibliografie Christian Norberg Schulz Genius Loci, Academy Editions, London, 1980 Christian Norberg Schulz Presence, Language, Place – Skira Editore S.p.A., Milano, 2000 Gaston Bachelard Poetica spațiului – Ed. Paralela 45, București, 2003 (traducere după Gaston Bachelard, La poetique de l’espace, Presses Universitaires de France, Paris, 1957) Întrebare fundamentală: DE CE CONSTRUIM? Christian Norberg Schulz: When God said to Adam: 'You shall be a fugitive and a wanderer on the Earth(Gen. 4,12)' he put man in the front of his most basic problem: to cross the threshold and regain the lost place. Chiar dacă a greșit adresarea (Dumnezeu sa adresat lui Cain, nu lui Adam), Christian Norberg Schulz are dreptate. Actul de a construi trebuie să fie cel puțin o tentativă de a redobândi teritoriul pierdut. Dar în același timp, actul de a construi trebuie să fie o împlinire a locului în care el se desfășoară. Elementul esențial pe care se pune accentul în această abordare este prezența unei construcții în locul în care ea se află. Pentru a continua, însă, este necesară definirea unor termeni. În primul rând, prin ’prezențăvom înțelege, în acest context, mai curând relația pe care construcția, ca rezultat al actului de a construi, o are cu împrejurimile și nu doar simpla existență. Prin ’construcție’ vom înțelege rezultatul actului de a construi, nu doar o clădire în sensul comun al cuvântului. Astfel, termenul se vrea mai aproape de verb decât de substantivul comun, purtând după el șipăstrând cu el intenția, demersul și rezultatul celui care construiește, în întreaga viață a construcției, alături de construcțiile învecinate și în comuniune cu peisajul în care ea se află. Prin ’actul de a construi’ înțelegem acel proces complex prin care este imaginată, planificatăși pusă în operă o clădire, ca acțiune conștientăși controlată a omului, în permanentă relație cu mediul,
Transcript
Page 1: Curs

LABORATOR 1 ‐ Loc și prezență 

 

Pentru o bună abordare a modului de a construi, în orice domeniu, pentru orice program de arhitectură, cu atât mai mult pentru amenajarea teritoriului și construirea dotărilor necesare dezvoltării agroturismului, primul pas esențial de făcut este înțelegerea informației care ne este furnizată prin configurația amplasamentului, a sitului. Armonia cu acesta este unul din elementele esențiale pentru reușita actului construirii.

 

Bibliografie 

Christian Norberg Schulz ‐ Genius Loci, Academy Editions, London, 1980  Christian Norberg Schulz ‐ Presence, Language, Place – Skira Editore S.p.A., Milano, 2000  Gaston  Bachelard  ‐  Poetica  spațiului  –  Ed.  Paralela  45,  București,  2003  (traducere  după 

Gaston Bachelard, La poetique de l’espace, Presses Universitaires de France, Paris, 1957) 

  

Întrebare fundamentală: DE CE CONSTRUIM? 

 

Christian Norberg Schulz:  

When God  said  to Adam:  'You  shall be a  fugitive and a wanderer on  the Earth(Gen. 4,12)' he put man  in  the  front of his most basic problem:  to cross  the  threshold and regain the lost place. 

Chiar dacă a greșit adresarea (Dumnezeu s‐a adresat lui Cain, nu lui Adam), Christian Norberg Schulz are dreptate. Actul de a construi trebuie să fie cel puțin o tentativă de a redobândi teritoriul pierdut. Dar în același timp, actul de a construi trebuie să fie o împlinire a locului în care el se desfășoară.  

 

Elementul esențial pe  care  se pune accentul  în această abordare este prezența unei  construcții  în locul în care ea se află.  

Pentru a continua, însă, este necesară definirea unor termeni.  

În primul rând, prin ’prezență’ vom înțelege, în acest context, mai curând relația pe care construcția, ca rezultat al actului de a construi, o are cu împrejurimile și nu doar simpla existență. 

Prin ’construcție’ vom  înțelege rezultatul actului de a construi, nu doar o clădire  în sensul comun al cuvântului. Astfel, termenul se vrea mai aproape de verb decât de substantivul comun, purtând după el  și  păstrând  cu  el  intenția,  demersul  și  rezultatul  celui  care  construiește,  în  întreaga  viață  a construcției, alături de construcțiile învecinate și în comuniune cu peisajul în care ea se află.  

Prin ’actul de a construi’ înțelegem acel proces complex prin care este imaginată, planificată și pusă în operă o  clădire, ca acțiune  conștientă  și    controlată a omului,  în permanentă  relație  cu mediul, 

Page 2: Curs

natural  și  construit,  care  o  înconjoară,  pe  parcursul  tuturor  fazelor  acestui  act  și,  mai  ales,  pe parcursul existenței rezultatului acestuia – construcția. 

 

În întregul demers, care va fi tratat de‐a lungul acestor zece laboratoare, vom pleca de la premiza că avem de construit un obiectiv –  în cazul concret dat de contextul de  față, o dotare agroturistică – într‐un mediu  dat.  Întreg  discursul,  de‐a  lungul  întregului  ciclu  de  laboratoare,  va  fi  orientat  spre formularea  și  explicarea  întregului  flux  de  informații  necesare  pentru  o  configurare  în  deplină cunoștință de cauză a obiectivului propus. 

 

Spiritul locului Definirea locului. După Christian Norberg Schulz, locul este ceva mai mult decât localizarea abstractă.  

A concrete  term  for environment  is place.  It  is a common usage  to say  that acts and occurences  take place.  In  fact  it  is meaningless  to  imagine any happening without a reference to a locality. Place is evidently an integral part of existence. [...] We mean a totality made  up  of  concrete  things  having material  substance,  shape,  texture  and colour. Together these things determine an „environmental character.1 

Actul de a construi este elementul esenţial al arhitecturii. Rostul lui este de a face ca un amplasament să  devină  un  loc,  prin  dezvăluirea  semnificațiilor  potențial  prezente  în mediul  dat.   Descoperirea acestor semnificații,  înțelegerea  lor și angajarea  în efortul de a  le pune  în  lumină reprezintă de fapt misiunea  celui  care pornește o  construcție,  a  „investitorului”. A  lui, mai mult decât  a  arhitectului angajat. Evident,  fără acesta din urmă misiunea nu poate  fi nicidecum  împlinită. Lucrul celor doi  în echipă  este  poate  cea  mai  importantă  din  puținele  condiții  pe  care  demersul  trebuie  să  le împlinească.  Pentru  investitor,  scopul  economic  urmărit  trebuie  să  fie  în  permanentă  relație  cu această acțiune de a aduce  în vedere calitățile  locului  în care  investiția  lui va exista. Pentru această din urmă sarcină el este  îndeaproape sprijinit de arhitect. Pentru acesta din urmă, esența activității constă  în  armonizarea  intențiilor  investitorului  cu  calităților  locului, pentru  a  le pune  împreună  în valoare și, mai mult, pentru a le face să se pună reciproc în valoare după finalizarea construirii.2  Genius  loci este un  termen roman. Se referă  la spiritul  locului,  în modul  în care romanii  înțelegeau atât locul cât și spiritul.  Pentru ei,  fiecare entitate,  fiecare  lucru –  fie el natural, artificial,  fie omul,  fie chiar zeul – avea un spirit. Acesta îl urmărea pe întreg parcursul existenței sale. El definește ceea ce un lucru este3. El este suma  proprietăților  pe  care  acesta  le  are  –  și,  mai  mult,  modul  în  care  acestea  se  înfățișează percepției noastre. 

                                                            1 Christian Norberg Schulz ‐ Genius Loci, Academy Editions, London, 1980, pg. 18 2 Doar astfel, prin această  lucrare  împreună, se poate  ieși din autismul care caracterizează, azi, cu asupra de măsură,  actul construirii la noi, mai ales în zonele turistice. Lipsa racordării la realitatea înconjurătoare – ceea ce  este  o  primă  condiție  pentru  înțelegerea  calităților  pe  care  un  loc  le  are  –  este  cauza  principală  și fundamentală a  lipsei de comunicare  (ce altceva este autismul, decât  lipsa capacității de comunicare...)  între clădiri și mediu, între clădiri, între noi și clădiri. Iar această lipsă de comunicare trebuie făcută din prima fază a actului de a construi – aceea a  intenției – prin punerea  înainte a armoniei  în cadrul  locului  față de  intențiile brutale și limitate la propria persoană a celui care investește. 3   Christian Norberg Schulz ‐ Genius Loci, Academy Editions, London, 1980, pg. 18 – „The genius thus denotes what a thing is, or what it wants to be, to use a word of Louis Kahn. It is not necessary in our context to go into the history of the concept of genius and its relationship to the daimon of the greeks.” 

Page 3: Curs

Înțelegerea spiritului locului este dată de armonia care există între spiritul omului și acesta. În trecut, o bună relație, atât fizică cât și psihică între acestea două, era o condiție a supraviețuirii4. Evident, nu există o rețetă universal valabilă pentru a‐l defini și‐l prinde, dar printr‐un efort mai mic sau mai mare de introspecție și de înțelegere a ceea ce vedem în jurul nostru, înțelegerea spiritului locului nu este un scop imposibil de atins.  Pentru a atinge acest scop, este necesar a defini orientarea pe care un spațiu ne‐o propune.  Prin  ‚orientare’  înțelegem o structură spațială organizată  în  jurul unui set de puncte  focale, a unei rețele  coerente  de  căi  de  circulație,  a  unei mulțimi  de  regiuni  bine  definite,  care  conferă  o  bună imagine  a  mediului  înconjurător,  prin  care  posesorul  ei  dobândește  sentimentul  unei  securități emoționale. O asemenea definiție ne conduce  imediat  la  investigarea elementelor esențiale ale spațiului pentru ca din proprietățile  acestora  să‐i putem  exprima  identitatea.  În  continuare,  vom  căuta  să definim căile pe care trebuie să pornim pentru a face aceasta. Importanța acestei intreprinderi este dată de determinarea caracteristicilor pe care clădirea care va fi inserată în spațiul dat le va avea, pentru a fi în armonie cu acesta.  Astfel pornim investigarea celor trei categorii enunțate mai sus: 

‐ Puncte focale ‐ Căi de circulație ‐ Regiuni. 

 De asemenea trebuie investigate și relațiile care există între aceste categorii: 

‐ Relația între punctele focale.  ‐ Relația punctelor focale cu căile de circulație. ‐ Relația între puncte și regiuni. ‐ Relația între căile de circulație și regiuni. 

 Relația între punctele focale Determinarea elementelor  importante ale amplasamentului are ca prim pas  identificarea a ceea ce am  denumit  puncte  focale.  Prin  acestea  se  va  determina  gradul  de  ordonare  pe  care  un  anumit teritoriu  îl posedă.  Iar acest grad de ordonare este unul din elementele, poate  cel mai  important, care asigură confortul și interesul oamenilor în și pentru teritoriul luat în atenție.  Astfel de puncte focale pot fi: 

‐ În spațiul natural: o Elemente de masivitate  (exemple) 

Elemente de relief: un munte, un deal, o stâncărie, un platou clar definit  și dominant, etc 

O dolină, un ponor, etc. o Elemente de reper (exemple) 

Un arbore singuratic, o stâncă singuratică  Un izvor  O cruce pe un vârf 

‐ În spațiul construit: o Centrul localității, când aceasta este definită ca un corp construit coerent o Biserica unui sat de munte răsfirat o O clădire impunătoare prin volum o O clădire de o  importanță majoră pentru comunitate sau pentru vizitatori (de ex. o 

stație de telecabină, un releu, etc.) 

                                                            4  Still  in  1960  lawrence Durell   wrote:  „As  you  get  to  know  Europe  slowly,  tasting  the wines,  cheeses  and characters, of    the different countries you begin  to  realize  thet  the  important determinant of any culture  is after all the spirit of place. ‐ Christian Norberg Schulz ‐ Genius Loci, Academy Editions, London, 1980, pg. 20 

Page 4: Curs

Lista poate  continua,  fiecare dintre noi e  liber  să o  completeze  cu  elemente pe  care  le  consideră demne de luat în seamă. Prin acești centri de  interes, pe care  i‐am denumit „puncte  focale”,  înțelegem acele obiective care ordonează  spațiul. Această ordonare  spațială  are  ca măsură puterea de  atracție exercitată  asupra locuitorilor și/sau vizitatorilor zonei. Evident, în ordonare poate fi implicat unul sau mai multe puncte focale.  Aceastea  exercită  puterea  de  atracție  singure  sau  împreună.  Este  evident  că  puterea  de atracție a unei mulțimi de puncte, ordinea pe care aceasta o impune unei anumite zone, este diferită de suma puterii de atracție a punctelor ce o compun. Relația dintre aceste puncte, modul în care ele lucrează  împreună,  pe  toate  coordonatele  –  nu  doar  cele  spațiale,  ci  și  cele  culturale,  istorice, naturale, etc. – este ceea ce le sporește capacitatea de ordonare.  Investigarea acestei capacități de a ordona spațiul este una din căile care duc la descoperirea genius loci – a spiritului locului. Iar această descoperire este utilă atât pentru simpla cunoaștere a locurilor – descoperirea pe care o caută turistul de rând – cât, mult mai important – pentru încadrarea, prin ars aedificandi –  în acest  spirit. Pentru  ca, prin  intervenția pe  care o pro‐punem  în  zonă,  să  realizăm, dacă nu un punct de interes, un punct focal – cel puțin o creștere a capacității de ordonare a spațiului pentru cele existente deja, prin îmbunătățirea relațiilor ce există între ele. Astfel  se  definește  eficiența  actului  de  a  construi  într‐un  teritoriu.  Prin  creșterea  ordinii,  prin scăderea entropiei, realizate doar prin aflarea și întărirea spiritului locului. Pentru  turism,  puterea  de  ordonare  pe  care  o  au  aceste  puncte  focale  este  determinantă.  Prin această putere se poate defini caracterul unei zone și  implicit  interesul turistic pe care ea și‐l poate construi.   Al doilea pas este determinarea căilor de circulație. Evident,  fără o  infrastructură adecvată, niciun teritoriu nu‐și poate etala ordonarea pe care i‐o poate conferi mulțimea punctelor focale care se află în cuprinsul său. Influența căilor de circulație asupra amplasamentului și  importanței  locului cu care lucrăm le împarte în două categorii: 

‐ Cu impact benefic asupra locului o Rutele de acces ale locuitorilor la diferitele puncte focale din zonă. Acestea pot fi de 

orice categorie – poteci, drumuri de car, drumuri  forestiere, drumuri de macadam, străzi pietruite, străzi asfaltate, drumuri de diferite tipuri, de  la cele cu sens unic  la autostrăzi.  Impactul benefic  este  asigurat prin  existența  simultană  a  capacității de acces facil la punctul de interes și a integrării armonioase în peisaj a căii de acces.  

‐ Cu influențe negative asupra locului, generate de diferite moduri de a nu fi în consonanță cu locul: 

o Căile de circulație pot genera un nivel de  zgomot excesiv pentru o zonă  în care  se dorește liniștea.  

o Aceleași căi de circulație pot asigura un flux de vehicule și de vizitatori care, neatent gestionat poate duce  la o percepere neadecvată a punctelor de  interes – prin timpi mari de așteptare (în cazul unei subdimensionări) – sau prin aglomerații de vehicule sau vizitatori (în cazul unei supradimensionări). 

o Inabilitatea găsirii unui traseu în armonie cu cadrul natural sau cu cel construit poate face ca, prin vizibilitatea excesivă a căii de circulație, aceasta să devină ea  însăși un pol de  atractivitate  care  să  estompeze  alte puncte de  interes. De  asemenea,  lipsa vizibilității  unei  căi  de  acces  poate  genera  greutăți  de  orientare  –  cauze  ale  unui disconfort nedorit. 

 În final, zonificarea. Aceasta poate avea loc la varii niveluri, care sunt interelaționate prin natura lor. Evident, ne vom ocupa aici de cele care sunt în relație directă cu amplasamentul studiat, chiar dacă zonele de  la nivelurile superioare exercită o  influență  importantă. Coerența unei zone este dată de intensitățile relațiilor care există între punctele focale aflate în interiorul ei.   Pentru a intra în relație cu spiritul unui loc – în cazul nostru în scopul construirii în armonie cu acesta – pun la dispoziție, în continuare, câteva puncte de plecare. Evident, fără pretenția de a le enumera 

Page 5: Curs

pe toate. Doar cu dorința de a deschide drumul căutărilor și preocupării pentru înțelegerea a ceea ce elementele care determină un loc ne pot transmite:  

Încadrarea în ambianță Raportarea  la punctele  focale  (cele  exemplificate mai  sus  și  cele descoperite de  fiecare  în parte). Trebuie făcută pe cât mai multe planuri posibile. Este important a fi urmărite cele majore, pe care le voi  descrie  pe  scurt  în  rândurile  ce  urmează  și  care  sunt,  în  ordine:  volumetria,  spațialitatea, cromatica și ornamentica. Volumetria. Ca prim element  care necesită  atenție deosebită pentru  conformarea unei noi  clădiri într‐un anumit spațiu dat (natural sau construit) este volumetria. Prin acest termen înțelegem toate elementele  arhitecturale  care  țin  de  gabaritele  clădirii,  de  volumele  simple  din  care  aceasta  e compusă (și, evident, de gabaritele acestor volume). Pentru o bună configurare a acestor elemente în construcția  nouă,  pentru  o  relație  armonioasă  cu  mediul  ambiant,  o  analiză  a  volumetriei  deja existente  în acest mediu este binevenită și de multe ori obligatorie. Ea se realizează prin studierea elementelor  de  volum  din  preajma  sitului.  Acestea  pot  fi  volume  naturale  sau  consturite.  Dintre primele pot fi enumerate, ca exemple, formele de relief, ‐ dealuri, versanți învecinați, arbori de mari dimensiuni  (să nu uităm că de multe ori viața unui arbore este mai  lungă decât cea a unei clădiri). Raportarea  la acestea trebuie făcută ținând cont de relația de dominare ce poate apărea  între cele două volume, de modificările de incidență a luminii care pot să apară datorită inserției unei noi clădiri în situl dat. Volumele construite sunt,  în cea mai mare parte, clădirile  învecinate, chiar dacă se mai pot  enumera  diferite  lucrări  de  artă  –  poduri,  apeducte,  rezervoare  –  cu  sau  fără  valoare arhitecturală  sau ambientală, dar  importante  ca prezență. De asemenea, volumele  construite  care pot determina forma și gabaritele lucrării intenționate nu este obligatoriu a fi învecinate – pot exista relații de  înălțime  între clădiri aflate  la diferite distanțe  în cadrul unui  front construit, sau  în cadrul unei  texturi urbane  clar  conturate. Dintre acestea,  capetele de perspectivă  sunt un prim  și  simplu exemplu. Relația  între două  clădiri mai  înalte decât  cele  învecinate,  care  sunt perceptibile dintr‐o mare parte a zonei, poate funcționa ca generator de repere, argumentând astfel o înălțime a clădirii care diferă considerabil de cele învecinate.  Un alt aspect al volumetriei este gabaritul general al clădirilor. Acestea nu sunt determinate doar de înălțimea  lor,  ci  și  de  dimensiunile  pe  care  le  au  pe  direcțiile  orizontale.  Evident,  și  din  această perspectivă relația cu mediul  în care clădirile trebuie să se  încadreze trebuie să fie una armonioasă. Ca exemplu,  alăturarea,  în  același  front  construit,  sau  în  aceeași  textură urbană,  a unor  clădiri  cu dimensiuni mult diferite  în plan nu este o soluție  inspirată. Ca soluții  la necesitatea unei asemenea intervenții, pot fi adoptate de exemplu divizarea vizuală a unui volum compact în mai multe volume simple, prin care masivitatea primului să fie adusă la gabaritele celor ce‐l înconjoară. Un alt exemplu ar fi păstrarea unui spațiu liber între clădiri pe măsura gabaritelor intervenției.  Spațialitatea.  Spațiul  pe  care  clădirea  îl  determină  în  exteriorul  ei  este  la  fel  de  important  și  în armonie  cu  forma,  volumul,  și  gabaritul  ei.  Se  poate  spune  că  spațiul  care  este  determinat  de  o clădire este totalitatea punctelor din care această clădire este vizibilă. Evident, făcând abstracție de gradul  la  care  are  loc  această  influență. De  aici  apare  importanța pe  care  este necesar  să o dăm spațiului care  înconjoară locul în care vrem să construim. Dacă acest loc este într‐o zonă de munte, studiul trebuie făcut cu atât mai amănunțit cu cât a treia dimensiune – înălțimea – oferă perspective variate și neașteptate.  Evident, spațiul exterior al clădirii este dependent mult de contextul  în care aceasta se află  (sau  în care aceasta urmează a fi construită).  Redau în continuare câteva ipostaze în care o clădire se poate situa, prin relațiile cu contextul: 

Relația cu mediul natural o Elemente de relief: un munte, un deal, chiar câmpia întinsă o o stâncărie, un platou clar definit și dominant, o dolină, un ponor, etc. o Elemente de reper (exemple) 

Un arbore singuratic, o stâncă singuratică  O grupare de arbori  Un izvor 

Page 6: Curs

Drumurile și în special răscrucile  O cruce pe un vârf 

 

Relația cu fondul construit existent o Structura localității o Fronturi construite ‐ pe aceeași parte sau pe frontul opus o Structură dispersată ‐ armonia cu celelalte clădiri de același tip o Alinieri o Distanțe față de clădirile învecinate 

Cromatica.  Relațiile  între  culorile  existente  deja  în  mediul  în  care  urmează  a  se  construi  sunt determinante pentru clădirile ce urmează a fi proiectate și construite. Raportarea  la paleta de culor existentă se poate face prin armonie sau prin contrast. Clasificările pe care le poate primi raportarea cromatică la context nu sunt diferite de cele pe care le înțelegem din raportarea spațială.  În plus de acestea trebuie ținut cont de o dinamică a cromaticii spațiului ambiant. Această dinamică este  de  asemenea  de  două  categorii  principale.  Avem  de  a  face  întâi  cu  o  variație  a  cromaticii antropice – de ex. construirea de noi clădiri, cu culori neașteptate, în preajma locului studiat. Tot în această categorie s‐ar încadra și rezugrăvirea fațadelor vecinilor, făcută cu o anumită periodicitate.  A  doua  sursă  a  variației  culorilor  din mediul  înconjurător  este  cea  naturală.  În  treacăt  amintesc influența radiației solare – în special cea ultravioletă – care schimbă culoarea substanțial pentru orice suprafață exterioară – fie ea de tencuială, lemn, țiglă, sau orice altceva. În principal este importantă variația culorilor vegetației pe parcursul anului, ca și tonurile de lumină și nuanțele de gri pe care le dă zăpada pe parcursul iernii. Astfel, raportarea la culoarea mediului în zone în care există vegetație cu variații mari de culoare de‐a lungul anului este bine a se face prin utilizarea de tonuri naturale, de preferat ale lumii minerale, care pot coexista cu orice paletă de culori oferită de regnul vegetal. Ornamentica. Ultima pe  lista elementelor care caracterizează o clădire sunt ornamentele acesteia. Subiect  de  dispută  în  modernitatea  timpurie,  absente  în  multe  clădiri  ale  secolului  trecut, ornamentele rezistă  în schimb  în arhitectura tradițională. Prin simbolistica  lor, ornamentele aduc  în apropiere  un  întreg  univers. Univers  care  a  dispărut  odată  cu  începuturile  construirii  noii  tradiții moderne.  Folosirea  ornamentului  în  ziua  de  azi  trebuie  făcută  în  cunoașterea  acestei  simbolici.  Prin ornamentarea unei clădiri are loc introducerea ei într‐un univers aparte, înțeles și cunoscut doar prin înțelegerea și cunoașterea simbolurilor pe care le aduce ornamentica. Folosirea ornamentelor fără a cunoaște  ceea  ce  ele  simbolizează  este  cea  mai  scurtă  cale  spre  kitsch.  Dacă  ne  imaginăm  că elementele ornamentale sunt cuvinte  într‐o  limbă dată, dispunerea  lor pe  fațadele clădirii poate  fi asimilată cu frazarea, cu formularea de expresii în acea limbă. Or acest lucru nu se poate face decât cunoscând această limbă. Altfel putem afișa doar cuvinte disparate și nearticulate – lucru sesizat doar de cei care reușesc să decodifice ornamentul.     

Page 7: Curs

LABORATOR 2 – Relația între creația naturii și creația omului 

 

Bibliografie 

Christian Norberg Schulz ‐ Genius Loci, Academy Editions, London, 1980  Christian Norberg Schulz ‐ Presence, Language, Place – Skira Editore S.p.A., Milano, 2000  Gaston  Bachelard  ‐  Poetica  spațiului  –  Ed.  Paralela  45,  București,  2003  (traducere  după 

Gaston Bachelard, La poetique de l’espace, Presses Universitaires de France, Paris, 1957) 

  

Întrebare fundamentală: CUM CONSTRUIM ÎN CADRUL NATURAL? 

Primul pas de făcut în deslușirea răspunsului la această întrebare este descifrarea a ceea ce în lecția anterioară a fost denumit spiritul  locului. Explorarea acestuia este esențială și determinantă pentru actul  construirii.  Aceasta  din  două  motive,  descrise  fiecare  în  cele  ce  urmează.  Formularea  și conștientizarea  acestor  două motive  pot  face mai  sigur  drumul  spre  o  construire  în  armonie  cu mediul în care ea are loc.  

Primul:   Nevoia de armonie  între  clădire  și mediul  în  care ea  se află. Această armonie este determinantă pentru o bună receptare a clădirii  în  locul  în care ea este edificată. Evident, definirea noțiunii de armonie este  o intreprindere dificilă, dar aici nu înțelegem decât relația vizuală agreabilă pe de o parte între clădire și mediul ei, pe de altă parte între diferitele componente (de orice natură) ale clădirii.  

Al doilea:   Prin actul de a construi  într‐un  spațiu dat,  spiritul acestuia  se modifică, cuprinzând noua construcție. Aceasta determină, pentru viitor, pentru perioada  în care ea  își va duce existența acolo, modul în care acel spațiu va fi perceput și înțeles de cei ce‐l vor locui sau îl vor vizita. Prin acest fapt, orice act de consturire devine un act de o maximă responsabilitate pentru viitor. Răspunderea este împărțită între proprietarul clădirii (care de cele mai multe ori este și cel care o exploatează și o comandă arhitectului și constructorului) și arhitectul acesteia – cel care este primul care imaginează relația ei cu locul în care ea se află. 

Raportarea la natură în intenția de a construi. 

Pentru  reușita  demersului,  începutul  trebuie  să  fie  o  rodnică  explorare  a  naturii  în  și  în  preajma locului  în  care  urmează  a  se  construi.  Pentru  aceasta,  evident,  condiția  esențială  este  cercetarea acestuia. Acțiunea aceasta este bine a se întâmpla într‐o succesiune de vizite la amplasament. Aceste vizite trebuie făcute acoperind o arie cât mai vastă de teren  în  jurul  locului dat, și o durată de timp cât este permis pentru aceasta în graficul de derulare a investiției.  

Suprafața de  teren  care este necesar a  fi acoperită  în decursul  vizitelor  succesive  la amplasament este, pentru a o defini matematic, locul geometric al punctelor din care amplasamentul studiat este vizibil. Determinarea acestui loc geometric nu este întru totul simplă. Vizibilitatea suprafeței de teren pe  care urmează a  se  ridica o  clădire nu este același  lucru  cu vizibilitatea  clădirii  ce urmează a  se construi. Este necesară o intuiție destul de fină pentru a determina de unde se poate vedea o clădire, atunci când aceasta încă nu există.  

De asemenea, întinderea în timp a vizitelor succesive la amplasament, cât de mult planul de investiție permite, este benefică. Vizitele  în diferite  condiții de  luminozitate,  în diferite perioade ale  zilei,  în 

Page 8: Curs

diferite  condiții meteorologice  sunt determinante.  Ele dau o  sumedenie de  informații  atât despre modul în care clădirea va influența spațiul pe care îl determină,  cât și despre modul în care clădirea va funcționa în acest spațiu.  

Necesitatea  acestui  efort  este  dată  în  primul  rând  de  răspunderea  celui  care  inițiază  construirea. Răspundere  care  apare  atât  pentru  alterarea  spiritului  locului,  așa  cum  am  văzut mai  sus,  dar  și pentru  funcționarea  clădirii  construite.  Perceperea,  înțelegerea,  interpretarea  și  traducerea informațiilor  parvenite  în  vizitele  la  amplasament  sunt  elemente  esențiale  pentru  configurarea clădirii  ce urmează a  fi edificată.  Și  foarte  important este  faptul  ca aceste acțiuni – de percepere, înțelegere,  interpretare  și  traducere  se  fac pentru  ceea  ce va  rămâne  în acel  loc pentru mulți ani. Pentru zeci de ani. Așadar, pentru a schița o schemă a înțelegerii și interpretării unui loc, pentru ca aceasta să devină un ghid pentru perceperea acestuia, voi descrie în continuare câțiva pași pe care eu îi consider esențiali de urmat în desfășurarea cu succes a vizitelor pe teren.   

Înțelegerea de ansamblu a locului 

După  cum  am  vorbit  în  ședința  anterioară,  identificarea  proprietăților  locului  este  utilă tocmai pentru acest scop:  înțelegerea relației  în care trebuie să  intrăm cu natura, pentru a demonstra de fapt armonia de care suntem capabili. De asemenea, același principiu se poate aplica la integrarea în spațiul construit. Există câteva criterii care trebuie urmărite în acțiunile de percepere,  înțelegere  și  interpretare  a datelor  locului. Respectarea  acestor  criterii este determinantă pentru traducerea acestor informații în limbajul arhitecturii clădirii ce urmează a  fi  construite  –  cu  alte  cuvinte,  în  configurarea  volumetrică  și  spațială  a  intervenției  ce urmează a se face în acel loc.  

 

Un prim criteriu dintre cele pe care  le vom trata este cel care  le structurează pe celelalte, ca și, de fapt,  întreaga  înțelegere  pe  care  o  avem  ca  obiectiv  pentru  prezentul  discurs.  Este  vorba  despre structura locului. Caracteristicile ei sunt, exprimate pe scurt: 

Este rezultat al acțiunii "forțelor naturii"  Reprezintă proprietățile concrete ale pământului și ale cerului în zona studiată  Din ea rezultă, ca natural pas următor, în ordine firească, asimilarea proprietăților acestora în 

intenția noastră de a construi, pentru a armoniza construcția cu mediul în care ea urmează a trăi pe întreaga ei durată de viață  

Din  acest prim  criteriu practic  se desprind  toate  celelalte.  Singura diferență  între ele  șși  structura locului este independența acesteia din urmă de obiectivul care urmează a fi construit. Toate cele ce vor urma sunt dependente într‐o proporție mai mică sau mai mare de intenția noastră de a construi. Orientarea Legătura între structura locului  

Deducerea orientării din conținutul imaginilor (decodificarea imaginilor) 

Relația cu drumul 

Relația cu peisajul 

Relația cu punctele cardinale 

Relația cu topologia terenului o Panta terenului o Vegetația o Vecinătățile 

Ocuparea teritoriului ‐ se va face în armonie cu fondul construit înconjurător 

Page 9: Curs

La clădiri "înghesuite" se poate răspunde de asemenea cu clădiri înghesuite, dar în armonie 

În  spații  în  care  există  suficient  "respiro"  se  va  păstra  această  caracteristică,  intervenția făcându‐se  cu maximă discreție 

Jocul de lumină și umbră Materialele utilizate și modul de construire adoptat 

o Relativ    Integrarea în peisaj 

o Prin integrarea volumului construit în cadrul general al reliefului o Raportarea coerentă ‐ contrastant sau mimetic, etc. 

Integrarea în mediu o Folosirea materialelor locului o Folosirea imaginii de ansamblu din ambianța aleasă 

Textura paramentului  Culoarea  Raportul dintre plin și gol 

 

De  aici  rezultă  criteriile  esențiale  pentru  ceea  ce  urmează  –  anume  traducerea  informațiilor desprinse în limbajul spațiului și al volumelor: 

Din aceste date, rezultă informațiile necesare pentru luarea deciziilor privind: o Conformarea de ansamblu a clădirii o Selectarea volumelor, proporționarea lor o Selectarea formelor principalelor componente ale clădirii 

infrastructură/demisol  Suprastructură 

Retrageri  formă  acoperiș  ‐  șarpantă,  terasă,  cilindru  concav/convex,  pânze 

subțiri, etc.  Determinarea  proporțiilor  între  plin  și  gol  prin  necesitatea  de 

deschidere sau închidere față de peisaj o Selectarea materialelor naturale 

Materialul dominant în zonă poate fi ales ca material dominant în alcătuirea clădirii (de exemplu lemn, piatră, var, etc.) 

Corelarea  cu  materialele  și  tehnicile  de  construcție  folosite  în  jurul amplasamentului 

Corelarea cu materialele și tehnicile de construcție tradiționale din zonă 

 Toate într‐un singur cuvânt ‐ armonie. 

Natura ca o multitudine de forțe ale vieții. 

Cinci moduri de bază ale înțelegerii mitice: 

1. Primul dintre ele  ia  forțele naturii ca punct de plecare  și  le  leagă de elementele naturale  ‐ lucrurile 

a. Elementele primare ale naturii ‐ stâncile, vegetația și apa b. Alcătuirea lor face un loc "cu înțeles" sau sacru ‐ termenul lui Eliade 

2. Al doilea mod ‐ înțelegerea ordinii cosmice dintr‐un flux de fenomene 3. Definirea caracterului unor  locuri din natură,  în relația  lor cu modul  în care sunt  tratate de 

om 4. Prin fenomene care sunt mai puțin palpabile: 

Page 10: Curs

a. Lumina b. Ritmurile naturii (în special legate de timp) 

5. Prin semnificațiile pe care elementele naturale le au (arhetipale) Clădirile trebuie să preia, în compoziția lor, atmosfera locului. Simetria, axele, dominantele e bine să fie preluate din ceea ce ne comunică relieful și vegetația din jur.  Doar  astfel,  legate  fiind  de  locul  în  care  urmează  a  fi  edificate,  pot  fi  restaurarea  paradisului. 

Page 11: Curs

LABORATOR 3 – Spațiul și perceperea lui 

Bibliografie 

Christian Norberg Schulz ‐ Genius Loci, Academy Editions, London, 1980  Christian Norberg Schulz ‐ Presence, Language, Place – Skira Editore S.p.A., Milano, 2000  Gaston  Bachelard  ‐  Poetica  spațiului  –  Ed.  Paralela  45,  București,  2003  (traducere  după 

Gaston Bachelard, La poetique de l’espace, Presses Universitaires de France, Paris, 1957)  

Întrebare fundamentală: CUM VEDEM ȘI ÎNȚELEGEM SPAȚIUL? 

ABORDARE 

Definiții ale spațiului o Platon o Definiția fizică (bazată pe energie ‐ Arnheim, DAF 10 o Definiția  psihologică  ‐  percepția  spațiului  apare  doar  în  prezența  lucrurilor 

perceptibile   Percepția spontană prezintă spațiul ca pe un conteiner existent dinainte  și  independent de 

corpurile care își găsesc locul în el. Experiența curentă distinge ăntre materia impenetrabilă și golurile prin care se poate trece. Pentru arhitect această distincție e fundamentală, pentru că el constant caută raportul cel mai bun între acestea două. 

În același timp, arhitectul trebuie  să țină cont de a doua abordare, sugerată lui de fizician sau de psiholog, prin care spațiul este creat ca o relație între obiecte. 

Spațiul dintre obiecte se arată a nu fi pur și simplu gol.  Contextul!! 

  Spațiul și perceperea lui (1 h) 

Obiectiv: 

Prezentarea noțiunilor de bază pentru perceperea spațiului, prin: 

Prezentarea definițiilor spațiului, prin diferitele moduri de punere a problemei:  Filozofic  –  Platon,  spațiul  inițial  amorf  –  khora  ‐  space  is  empty  and  does  not 

generate action or exert any influence on its own.  Fizic – spațiul definit prin energii  Psihologic – spațiul definit prin percepția umană. 

Prezentarea soluțiilor de reprezentare pe hârtie a spațiului  Planul ‐ lume a acțiunii  Elevația ‐ lume a viziunii  Diferențe  între  reprezentarea  în  plan  și  în  elevație  în  arhitectura  tradițională; 

estomparea  diferențelor  în  arhitectura modernă  prin  elocvența  noilor  tehnologii  ‐ creșterea  capacității  de  expresie  a  elementelor  verticale,  care  nu  mai  sunt condamnate la planeitate 

Cunoașterea elementelor determinante pentru configurațiile spațiale  Dimensiuni 

Bidimensional și tridimensional  Folosirea bidimensionalului în expresia artistică – pictură  Folosirea bidimensionalului în expresia artistică – ahitectură 

În proiectare – plan, fațade, perspective 

Page 12: Curs

În realizare – simbolica suprafeței  Folosirea tridimensionalului în expresia artistică 

Volumul de sine stătător   De ce nu este cazul să luăm în considerare volumul de sine stătător – 

relațiile între volume   Multidimensional –diferitele înțelesuri 

Ornamentul. Ornament și crimă.  Centralitate și liniaritate  Raportul formă/fond  Raportul plin/gol 

Cunoașterea noțiunilor rezultate din percepția spațială  Limită ‐ having no boundaries, the ground has no shape, only some general spatial or 

textural properties such as low density.  Interior și exterior  Protecție și confuzie 

Spațiu și semnificație  Importanță, personalitate, reprezentativitate, intimitate  Spațiul ca elocvență artistică 

Scurtă definire a actului artistic  Relația între actul de configurare spațială (proiectarea) și artă 

A. Perceperea dimensiunilor a. Una, două sau trei dimensiuni b. A patra dimensiune ‐  timpul ‐ și perceperea ei diferită 

i. De exemplu, dimensiunea timpului istoric: "străzile unui oraș modern sunt  repartizate  într‐o  rețea  planificată,  în  timp  ce  o  hartă  a  unui vechi oraș arată străzile acestuia ca având un drum ciudat, conform accidentelor sale" 

ii. Compozițional:  c. Spațiul multidimensional în care trăim: 

Pe  lângă  cele  trei  dimensiuni  carteziene,  mai  găsim  dimensiunile date de semnificații 

o Multitudinea  lor  face  spațiul  mai  mult  sau  mai  puțin interesant 

Exprimarea dimensiunilor i. Linia, ca: linie‐obiect, hașură,  contur (pentru spațiul bidimensional) 

e. Liniar‐dependența dimensiunilor  carteziene  cu dimensiunea  temporală prin simbolic: 

i. Interacțiunea spațiului și a timpului în compoziția de arhitectură ii. Centralitatea ‐ oprește timpul iii. Liniaritatea este simbolic legată cu timpul, prin parcurs. 

Raportul între plan și elevație: 

Dimensiunea verticală aparținând domeniului vederii  Dimensiunea orizontală aparține domeniului acțiunii  Raportul dat de relația cu gravitația ‐ verticala ca direcție specială 

 

Spații centrale și spații liniare 

Spații compacte și spații dispersate 

Spații închise și spații deschise 

Page 13: Curs

Închidere interioară și deschidere exterioară 

Închidere exterioară și deschidere interioară (muzeul de la Stuttgart) 

Forța centrului vizual 

Locul  centrului  este dedus perceptiv, din  felul  în  care  formele  vectoriale  ale  trunchiului  și membrelor sunt privite ca: 

o Pornind din el; o Se îndreaptă către el; o Se mișcă în jurul lui. 

În cele mai multe clădiri, așadar, centrul de echilibru al ansamblului, deși  indispensabil unei verificări  a  ordinii  finale  a  proiectului,  este  mai  puțin  evident  decât  centrii  unităților subordonate pe care le conține o clădire. Fiecare încăpere posedă propria sa centricitate, dar trebuie  văzută  și  în  contextul  întregii  clădiri. Viziunea  arhitectului  trebuie  să  se  ridice mai presus de vederile limitate, aflate la îndemâna vizitatorilor aflați în diverse poziții. 

Atracție și respingere date de interspațiu; 

Distanțele vizuale sunt apreciate după comportamentul forțelor perceptive pe care le dezvoltă; 

Raportarea figurii la fond  

Raportarea omului la relațiile pe care le are cu ceilalți 

Lipsa definirii externe este distrugătoare pentru identitatea interioară a omului,   Spațiul liber ca fiind plin cu "substanță vizuală" ‐ forțele percepției  Efectul de gol apare și atunci când elementele pline care‐l delimitează nu reușesc să impună 

o structură coerentă 

Ceva despre iluziile optice, date de: 

Curbură  Culoare  Vecinătatea formelor 

 Arnheim:  "Într‐o operă de  artă,  toate  lucrurile  sunt  la  fel de elocvente prin  aparența  lor  vizuală" (FCV, pg. 172) 

 Arnheim APV, pg.103: 

Dacă  un  stil  pictural  nu  reuseste  să  satisfacă  această  normă  [cum  că  arta  ținteste  la  o  iluzie amăgitoare si că orice abatere de la acest ideal mecanic trebuie să fie explicată, scuzată, justificată] ‐  si toate stilurile de artă, moderne sau străvechi, dau gres în practică, mai mult sau mai puțin evident, sub acest raport, — discrepanța este explicată într‐unul din următoarele moduri:  

artistul n‐are iscusința de a realiza ceea ce vrea să facă;   El redă ceea ce stie si nu ceea ce vede;  el adoptă orbeste convențiile picturale ale confraților săi;  el percepe gresit din cauza unor defecte ale ochilor sau ale sistemului său nervos;  el aplică un principiu corect dintr‐un punct de vedere anormal;   el încalcă intenționat regulile reprezentării corecte. 

Page 14: Curs

Această  doctrină  iluzionistă,  cum  as  numi‐o  eu,  continuă  să  producă  o mulțime  de  interpertări eronate. 

Ca atare trebuie spus foarte categoric si foarte frecvent că realizarea de imagini, artistice ori de altă natură,nu derivă pur  si  simplu din proiecția optică  a obiectului  reprezentat,  ci este un echivalent, redat cu anumitemijloace specifice, al celor observate la acest obiect. 

Partizanii teoriei iluzioniste uită deosebirea fundamentală dintre lumea realității fizice si imaginea ei pe pînză ori în piatră. 

Caracterul elementelor de compoziție: 

Volum de sine stătător  Vector de comunicare 

 Despre simetrie, tot la Arnheim, APV, 141 

Creația arhitecturală s‐a bazat atît de insistent pe simetrie în toate culturile deoarece clădirile sînt un element  de  ordine  si  stabilitate  în  mijlocul  existenței  umane,  care  se  caracterizează  prin  luptă, întîmplare, discordie, schimbare si iraționalitate. Acelasi lucru se 

poate spune despre bijuterii, ceramică si mobilă, dar nu despre operele de artă în sensul mai restrîns al cuvîntului. 

Despre natura operei de artă: 

În opera de artă o schemă abstractă organizează substanța vizuală astfel  încît expresia dorită să fie transmisă  direct  ochiului.  Faptul  este  probabil  cel  mai  izbitor  demonstrat  cînd  analizăm  mai amănunțit  o  pictură  care  la  prima  vedere  nu  pare  a  oferi mai mult  decît  o  platitudine  agreabilă prezentată într‐un modnaturalist curent. 

   

Page 15: Curs

LABORATOR 4 ‐ Lumina 

Bibliografie 

Christian Norberg Schulz ‐ Genius Loci, Academy Editions, London, 1980  Christian Norberg Schulz ‐ Presence, Language, Place – Skira Editore S.p.A., Milano, 2000  Gaston  Bachelard  ‐  Poetica  spațiului  –  Ed.  Paralela  45,  București,  2003  (traducere  după 

Gaston Bachelard, La poetique de l’espace, Presses Universitaires de France, Paris, 1957)  

 Întrebare fundamentală: CUM VEDEM ȘI CUM  ÎNȚELEGEM UN  SPAȚIU? 

ABORDARE 

Lumina Arhitectura este jocul savant, corect si magnific al formelor reunite sub lumina. Le Corbusier 7 martie 2011 10:54 

4. Lumina   Definiția lui Corbusier: "Jocul perfect.... Al formelor sub lumină" Folosirea imaginilor pentru exprimarea spațiului Lumina și umbra

Lumina ‐ scări de apreciere  Interior ‐ exterior

o La interior: Pentru lumina artificială

Iluminatul pe timp de noapte (suplinirea lipsei luminii solare) Punerea în valoare a funcțiunii anumitor spații

Diferite  tipuri  de  iluminat  specifice  anumitor  funcțiuni (circulații, locuri de stat, cluburi, etc.)

Iluminarea  folosită pentru  sublinierea  anumitor  configurații pentru anumite structuri ale clădirilor

Punerea în valoare a anumitor elemente de valoare din cadrul clădirii De ex. mărfuri speciale în magazine Exponate în muzee

Iluminat local pentru locuri de muncă Pentru lumina naturală

Orientarea Măsuri de luat pentru încăperile cu ferestre spre sud

Controlul iluminării exagerate prin parasolare Controlul  prin  aplicarea  foliilor  pe  geamurile 

ferestrelor Măsuri de luat pentru încăperile cu ferestre spre nord

Funcțiunile pentru aceste încăperi o La exterior:

Punerea în valoare a volumelor clădirilor Ziua Noaptea

Prin folosirea luminilor din interior Expresivitatea activităților din interior Expresivitatea  spațiilor  și amenajărilor  interioare pe 

parcursul nopții

Page 16: Curs

Raportarea la caracterul public sau privat al spațiilor interioare

Prin folosirea iluminatului exterior De înălțime De la nivelul solului

Calitățile fațadelor funcție de orientarea față de lumina solară, respectiv față de punctele cardinale

Timpul din zi ca factor de expresie pentru fațadele clădirilor Incidența luminii

Fațade luminate Fațade luminate parțial Fațade umbrite Umbrele elementelor proeminente de pe fațade

Culoarea luminii Reflexivitatea elementelor de fațadă

Elemente de fațadă și impactul luminii asupra lor Suprafețe

Plinuri Goluri Caracteristicile lor

Textură Culoare Reflexivitate

   Elemente volumetrice

Streșini Balcoane  Balustrade Parasolare Ornamente

Relația cu compoziția urbană sau peisagistică din preajmă Raportarea  la  lumină  duce  la  raporturi  specifice  între  clădiri  sau  între  clădiri  și 

elementele de relief din vecinătatea lor.   

Directă ‐ difuză Clară ‐ colorată

Relația între spații și lumină  Cu spațiile interioare

o Folosirea luminii  artificiale la interior o Folosirea luminii naturale la interior

Cu spațiile exterioare o Iluminatul de zi o Iluminatul de noapte

o Lumina artificială Tipuri de corpuri de iluminat Culoarea pentru diferitele tipuri de corpuri de iluminat Poziția pe înălțime a surselor de lumină

Iluminat din /de la sol Iluminat pitic Iluminat de înălțime

Raportarea sursei de lumină la obiectivul iluminat Lumină de ambianță Iluminare directă

Page 17: Curs

Jocuri de lumini care au ca fundal fațadele clădirilor o Iluminatul de amurg

o Relația între sursele de lumină Lumina naturală Lumina artificială din interiorul clădirilor Lumina artificială din exterior

  Relația între corpuri și lumină 

Caracteristicile suprafețelor: o Culoare o Textură o Reflexivitate

Caracteristicile volumelor Transparență Capacitate de difuzie

  Considerarea celor două relații după poziția observatorului față de ele 

Poziționarea  în lumină ‐ vederea părții luminoase a subiectului ‐ claritatea detaliilor Poziționarea în contralumină ‐ vederea părții umbrite a subiectului ‐  ‐ aspect "mistic"

  Relația între volume și lumină 

Caracteristicile suprafețelor Lumina naturală 

Lumina solară o Importanța pentru configurația de ansamblu a arhitecturii clădirii o Implicații ecologice ‐ lumina și energia

La interior și la exterior Cum intră lumina solară la interior?

o Parietal o Zenital

Filtrarea luminii solare în drumul ei spre interiorul clădirilor o Parasolare

Simple Electronice ‐ imagine cu Institut de Monde Arabe

o Folii ‐ colorate, gri inert, etc.   Lumina artificială 

Diferite tipuri de surse de lumină o Foc o Lămpi cu incandescență o Lămpi fluorescente  o Etc. (de căutat mai departe)

Folosirea ei Eficiența energetică Punerea în valoare a anumitor elemente de arhitectură

Umbra  Proprie Purtată Cu limită clară Cu limită difuză

   

Page 18: Curs

LABORATOR 5 ‐ Moduri de înțelegere a spațiului 

Bibliografie 

Christian Norberg Schulz ‐ Genius Loci, Academy Editions, London, 1980  Christian Norberg Schulz ‐ Presence, Language, Place – Skira Editore S.p.A., Milano, 2000  Gaston  Bachelard  ‐  Poetica  spațiului  –  Ed.  Paralela  45,  București,  2003  (traducere  după 

Gaston Bachelard, La poetique de l’espace, Presses Universitaires de France, Paris, 1957)   Întrebare fundamentală: CUM SE GENEREAZĂ UN SPAȚIU? 

ABORDARE 

Modern și tradițional Împletirea lor Expresia dominantă și folosirea materialelor tradiționale pentru omul modern

o Exprimarea celor două lumi în arhitectură Capacitatea de a găzdui funcțiuni moderne în arhitectura tradițională Capacitatea  de  exprimare  a  modernității  prin  intermediul 

materialelor și tehnicilor tradiționale   

Expresia dominantă și folosirea materialelor moderne în context tradițional o   

Regionalismul critic ca expresie teoretică formativă   Definirea spațiului  

În lumea modernă o Spațiul cartezian o Temporalitatea liniară o Temporalitatea limitată de naștere și de moarte

În tradiția românească o Spațiul universal

Omul ca și cuprinzător al spațiului Satul ca întreagă lume Vestimentația care aduce aproape stele, etc Povești de la facerea lumiii

Dumnezeu care  face pământul, după care adoarme; dracul  inervine și vrea să‐l arunce în apă; unde calcă, se lungește pământul

Povestea ariciului: rezultă un pământ foarte plat; ariciul, la solicitarea albinei  sfătuiește  pe  Dumnezeu  să  facă  munții  și  văile  pentru  a strânge pământul ca să încapă sub cer

  Relația cu natura 

Integrare nu doar în peisaj; Înțelegerea naturii ca participant, în spațiul în care ne aflăm, la  activitățile noastre și  nu doar 

ca fundal pentru ele    Pentru agroturism 

Ruptura de spațiul tradițional Gestionarea critică a topologiei tradiționale

   Perceperea spațiului 

De către omul modern

Page 19: Curs

De către omul tradițional De către omul tradițional modernizat

   Raportarea la muncă Din O. Papadima: Munca  e  deci  chin  numai  atunci  când  stă  sub  poruncile  lăcomiei  omenești  și  nu  ale  ordinii dumnezeiești. Deosebirea dintre lumea modernă și lumea veche – care stă încă încremenită măcar în gândul satelor noastre – aceasta e; pentru economia patriarhală, munca e o necesitate firească de viață și nu un izvor de câștig, ca în lumea industrială de azi.    Dezvoltarea  subiectului regionalismului critic 

Kenneth Frampton o Termenul de regionalism critic nu a fost prevăzut pentru a desemna vernacularul așa 

cum acesta s‐a format spontan din combinarea interacțiunii dintre climă, cultură, mit și meșteșug, ci mai degrabă pentru a identifica acele școli regionale recente al căror scopeste de a reflecta și servi constituenții restrânși în care ele sunt fundamentate.

o Din punctul de vedere al teoriei critice, trebuie să ne raportăm la cultura regională nu ca la ceva dat și relativ imuabil ci mai degrabă ca la ceea ce trebuie, cel puțin azi, să fie cultivat conștient

Paul Ricoeur Cele două probleme: 

Asumarea influențelor modernității asupra tradiționalului ATENȚIE: spațiul  în care  trăim nu mai este cel  în care  trăia omul  tradițional, din mai multe 

cauze: o Traficul

Drumul satului și axa lumii De ce drumul principal era sinuos în zonele în care au fost invazii De ce drumul e drept unde a fost liniște Transformarea drumului satului  în drum național

Drumul nu mai unește, desparte Noțiunea de  trecere de pietoni nu a existat  în  satul  în care 

drumul unea Drumul,  din  scenă  pentru  diferitele  obiceiuri  ale  satului,  a 

devenit etalarea vitezei călătorilor grăbiți o Oamenii

Omul modern și omul satului ‐ vezi la Papadima   

o Comunicarea o Toate acestea nu sunt ceva rău în sine, 

   Problema pensiunii agroturistice 

Specificul pensiunii, funcție de localizare Relația cu:

o Activitățile agricole specifice locului o Obiceiurile locului o OBIECTIV: prezentarea spiritului locului în totalitatea lui;

Munca  localnicilor și obiceiurile  locurilor ca elemente participante  la spiritul locului

Peisajul ca rezultat și nu doar ca fundal al locuirii lui de către oameni Agroturismul văzut ca o șansă de integrare a vizitatorului în spațiul vizitat SCHIMBAREA  DE  PARADIGMĂ  A  TURISMULUI  ‐  agroturismul  ca  o  relație 

directă dintre om și loc, nu doar ca una exterioară; diferența dintre vizitare și participare

Page 20: Curs

 LABORATOR 6 – Vocabularul arhitecturii 

Bibliografie 

Christian Norberg Schulz ‐ Genius Loci, Academy Editions, London, 1980  Christian Norberg Schulz ‐ Presence, Language, Place – Skira Editore S.p.A., Milano, 2000  Gaston  Bachelard  ‐  Poetica  spațiului  –  Ed.  Paralela  45,  București,  2003  (traducere  după 

Gaston Bachelard, La poetique de l’espace, Presses Universitaires de France, Paris, 1957)  Întrebare fundamentală: CE VEDEM ÎNTR‐UN SPAȚIU? 

ABORDARE 

Arnheim, FCV 201: "Bineînțeles  că  în  practică  o  clădire  este  un  obiect  atât  de  complex,  încât  înmintea  arhitectului conceperea  sa  poate  porni  de  la  orice  aspect  al  său‐  forma  sa  de  ansamblu  sau  a  unuia  dintre componentele  cheie,  partiul  planului  sau  diagrama  spațială  a  funcțiunilor  pe  care  trebuie  să  le îndeplinească  clădirea. O  schemă  teoretică  totuși poate  sugera  că o  clădire este,  în definitiv, un recipient  iar forma arhetipală a unui recipient este sfera. Aici din nou sistemul central  își reclamă prioritatea."   Elemente de compoziție 

Volumele clare, coerente Simetrii Axialități Echilibru asimetric Ritmuri orizontale și verticale Omogenitatea detaliilor

  6. Vocabularul arhitecturii (1 h)  Elemente de volum Elemente de spațiu Elemente de construcție Golurile ca elemente de limbaj Proporții, rapoarte Funcțiunea ca element de limbaj

  Elemente de compoziție 

Volumele clare, coerente Simetrii Axialități Echilibru asimetric Ritmuri orizontale și verticale Omogenitatea detaliilor

    Corpuri majore Corpuri minore Accente Dominante de volum Interferența cu funcțiunea   GRAMATICĂ 

Page 21: Curs

Relații cu celelalte volume Relația cu volumele construite învecinate Relaţia cu elementele de peisaj învecinate   VOLUMETRIE    SISTEM CONSTRUCTIV   Spații majore Spații minore Repetitivitate, ritm Relația cu exteriorul: 

Prin volum Prin goluri (ferestre, uși, pereți cortină, plinuri, etc.)

  RELAȚIE DE DETERMINARE  SPAȚIALITATE   VOCABULAR   MATERIALELE DE CONSTRUCȚIE   GRAMATICĂ Relații cu celelalte spaţii Relația cu volumetria de ansamblu a clădirii Relaţia cu suprafaţa anvelopantă    SUPRAFAȚĂ    

Page 22: Curs

LABORATOR 7 – Materiale de construcții Întrebare fundamentală: DIN CE CONSTRUIM?  Indiferent  de  abordările  legate  de  elementele  spirituale,  perceptive,  cognitive,  psihologice, arhitectura  rămâne prin esența ei o artă materială. Poate singurul element cert al arhitecturii este acest fapt – faptul că este o artă pur materială5.  Ceea ce este important însă pentru prezentarea spațiului și a spațialității pe care am început‐o odată cu  laboratorul nu este neapărat materialitatea și modul de funcționare a materialelor. Acestea sunt prezentate cu vârf și  îndesat  în orice manual și  la orice curs de structuri și materiale de construcții. Din  acest  motiv  și  ceea  ce  trebuie  înțeles  din  paginile  de  față  nu  exclude,  ci  chiar  presupune cunoscute datele oferite de cursurile pomenite. Mai mult, din acest motiv nu mă voi opri aproape deloc  la clasificări  și moduri de obținere,  la  tehnici de construire  și  la  funcționarea materialelor de construcții. Ceea  ce  voi  trata  în  cele  câteva pagini  ce urmează  va  fi doar  capacitatea de  expresie arhitecturală  a materialelor de  construcții, pentru  că  acest  subiect  este  ceea  ce ne  interesează  în parcursul pe care ne aflăm6.  Considerații generale Este  evident  că  orice  material  de  construcție  are  capacitatea  sa  proprie  de  expresie.  Pentru  a investiga însă, această capacitate, este necesar a obserav pe ce planuri aceasta se manifestă.  Primul și cel mai ușor de remarcat este cel vizual. Primele materiale de construcție cu care intrăm în contact  într‐o  clădire  sunt  cele  vizibile.  Culoarea  și  textura materialelor  din  care  este  alcătuită  o clădire  sunt  caracetristicile  cu  care  intrăm,  indiscutabil,  în  contact.  Prin  intermediul  văzului  și  a simțului tactil.  Al doilea plan în care materialul își spune cuvântul în arhitectură este cel al structurii. Acest al doilea mod de interacțiune cu materialul este și unul dificil de perceput, de către cei necunoscători. Primul motiv este dat de  faptul  că nu există  legătură directă  între materialul de  construcție  care  intră  în alcătuirea  structurii  și  simțurile  noastre,  și  percepția  noastră.  Al  doilea motiv  este  faptul  că  fără cunoștințe cel puțin de bază în domeniul construcțiilor și arhitecturii acest al doilea plan nu poate fi perceput și înțeles. Al treilea plan ca importanță se poate spune că este cel al durabilității. Comportarea materialelor în timp  este  determinantă  atât  pentru  aspectul  acestora  cât  și  pentru  integrarea  lor  în  ansamblul clădirii. Acest element, variația  în funcție de timp a caracteristicilor elementelor de construcție este esențial a fi luat în calcul încă din perioada de proiectare. Sau, mai mult, încă din perioada de studiu de fezabilitate pentru investiție.  În  final, al patrulea plan  în care materialul  îți spune prezența, cel puțin  la  faza  inițială a construirii, este  cel al bugetului. Toate aprecierile estetice,  structurale,  teoretice  sunt determinate  în  final de planul  bugetului. Orice  decizie  în  selecția materialelor  de  construcție  este  determinată  de  planul bugetar al investiției.   Axa materiale – elemente – formă. Materialele de construcții sunt cele din care este constituită orice clădire. Fapt evident. Din materiale diferite sunt constituite elementele ce alcătuiesc clădirea. Alt fapt evident. Ceea ce ne interesează pe noi, în acest context, este modul în care materialele își aduc aportul în ceea ce reprezintă construcția. 

                                                            5 Chiar dacă  în ultima vreme (adică ultimii cca. 20 de ani) spațiul virtual câștigă teren, arhitectura generată  în spațiul  virtual nu  va deveni niciodată  arhitectură. Va  rămâne o permanentă  schiță, o permanentă pregătire pentru trecerea în concret. Aceasta, evident, dacă omul va mai trăi concret... 6 Desprinderea este evident artificială și este  făcută aici doar din  rațiunea economiei de  timp. Ea presupune doar suprimarea reiterării elementelor de curs, clasice despre materialele de construcții. Pe de altă parte însă, pentru a  trata această problemă pe  toate planurile pe  care  le presupune o  investiție,  trebuie  ținut  cont,  în selectarea materialelor, pe  lângă expresivitatea  lor, de modul  lor de punere  în operă, de durabilitatea  lor, de toate  celelalte  date  fizicotehnice  cu  care  acestea  contribuie  la  clădirile  pe  care  le  compun.  De  asemenea trebuie ținut cont și de costurile pe care ele le presupun – ca achiziție, transport, manoperă pentru punerea în operă. Pentru a nu uita că și bugetul este o dimensiune foarte importantă a unui proces de construire... 

Page 23: Curs

Pentru a cuantifica acest aport, este esențial în primul rând a distinge planurile pe care el este adus. Iar aceste planuri vor fi investigate pentru diferite materiale, caracteristice. Apoi, pentru fiecare plan identificat, vom distinge modul în care se percep caracteristicile fiecărui material în parte.   Așadar, să enumerăm planurile, fiecare cu caracteristicile sale.  Primul plan este cel al expresiei.  Aici regăsim în primul rând caracteristicile vizibile ale materialelor, în primul rând textură și culoare. Raportul  acestora  în  lumină  este  determinant  pentru  aspectul  ansamblului.  Stă  în  măiestria arhitectului îmbinarea armonioasă a imaginii materialelor. Pentru  selectarea materialului  care  va  fi dominant  în  alcătuirea  întregii  clădiri  stau  la bază  criterii legate de  spiritul  locului – care poate  fi urmat  sau poate  fi, argumentat, contrazis. Ca exemplu de urmare sunt construcțiile noi alpine – care sunt alcătuite în aceeași formă, cu aceleași materiale ca și cele  învecinate7. Contraexemplu poate  fi dată  imaginea  casei Haas din Viena,  care,  în plin  centrul istoric al capitalei austriece ne aduce înainte materiale care încă sunt de avangardă. Pentru fiecare element constructiv vizibil, trebuie luate în considerare: 

‐ Relația poziției  sale  cu  incidența  luminii – de exemplu nu are  rost a  fi plasate pe o  fațadă nordică materiale texturate care necesită lumină pentru a fi puse în valoare – ele mai bine ar fi puse pe o  fațadă  sudică;  ca alt exemplu, nu este de dorit pe o  fațadă  sudică un perete cortină  din  sticlă  reflex,  pentru  că  la mijlocul  zilei  ar  fi  foarte  deranjantă  pentru  trecători cantitatea mare de lumină pe care aceasta le‐o pune la dispoziție. 

‐ Relația poziției sale cu materialele  învecinate – sunt câteva reguli „axiomatice” care trebuie avute în vedere la selectarea aspectelor materialelor. Dau câteva exemple: 

o Unghiurile diedre trebuie tratate în aceeași manieră, pe ambele planuri incidente. Cu alte cuvinte nu se poate opri la colț un material, o textură sau o culoare. 

o Pe o  singură  față a volumului,  schimbările de material,  textură  sau culoare  trebuie făcute cu ruperea suprafeței. Aceasta se poate face prin executarea unui nut (un mic șanț care desparte două suprafețe diferite), sau prin denivelarea cu câțiva centimetri a materialelor diferite. 

o Denivelările  pe  suprafețe  este  bine  să  urmeze  o  logică  coerentă.  Poate  cea mai importantă  este  logica  „picăturii  de  apă”  –  un  criteriu  de  interrelaționare  a materialelor astfel încât acesta să exprime evitarea facilitării acumulării picăturilor de apă  în  interstițiile  volumului  clădirii  (cu  excepția  situațiilor  în  care  aceasta  e  ceva urmărit, evident). 

‐ Relația aspectului materialului cu funcțiunea pe care acesta o îndeplinește. o Există  texturi  și  culori  naturale  ale materialelor,  prin  care  acestea  pot  fi  puse  în 

valoare  într‐un  ansamblu.  De  exemplu,  piatra  naturală  la  soclurile  și  elementele structurii  de  bază  a  clădirii.  Sau  betonul  aparent.  Sau  lemnul  în  structurile acoperișurilor în șarpantă.  

o Există, de asemenea, texturi și culori ale materialelor care au devenit atât de uzuale pentru  anumite poziții  ale  acestora  în  cadrul  ansamblului,  încât  este deja  aproape subconștientă  perceperea  lor  într‐un  anumit  context.  De  exemplu  materialul  de învelitoare  pentru  acoperiș  este  atât  de  uzual  să  fie  cărămiziu  sau  roșu  mat (caracteristici ale  țiglei de argilă),  încât un acoperiș de exemplu albastru strălucitor este dizarmonios independent de contextul în care se află. 

‐ Relația materialului cu „rostul” său încetățenit.  o Aici  este  vorba  doar  de  lipsa  de  valoare  a  imitației  în materialele  de  construcție. 

Tabla  „tip  țiglă”  nu  va  avea  valoare  estetică  niciodată,  indiferent  cât  investesc  în imagine  producătorii  acestui material.  Tabla  zincată  fălțuită,  așa  cum  o  vedem  în Muntenia, de  la Giurgiu până  la Sinaia, ne dă o  imagine mult mai „reală” a tablei ca material de învelitoare decât deja omniprezenta tablă cu formă de țiglă. 

                                                            7 chiar și așa, în timp, a avut loc o alunecare, de exemplu în zonele de munte, din domeniul lemnului structural ca material de bază spre domeniul betonului armat. 

Page 24: Curs

Al doilea plan este cel structural. Selectarea materialului pentru structura clădirii este dată de mai mulți factori. În primul rând este cel al  arhitecturii  clădirii.  Înțelegem  aici  să  includem  și  aspectele  relației  ei  cu  spațiul  înconjurător, natural  și  antropic  (al  tradițiilor, materialelor  dominante,  calificării  pentur  un  anumit material  al forței de muncă, etc.). Al doilea  factor determinant este cel bugetar. Acesta determină  într‐adevăr arhitectura clădirii – de el se ține seamă în demersul de propunere a formei, dar selecția tipului și a materialului  pentru  structură  este  de  asemenea  puternic  influențată  de  această  componentă importantă a investiției – bugetul. Tipurile  de  structuri  și materialele  din  care  acestea  sunt  constituite  au  fost  explicate  de‐a  lungul cursului. Informarea managerului de proiect asupra lor și în plus o anumită elasticitate a acestuia în lucrul cu conceptele fiecărei structuri și ale fiecărui material este o condiție esențială a unui proiect de succes.  Trebuie  ținut  cont  că  structura,  împreună  cu materialul,  de  obicei  ascuns,  din  care  aceasta  este realizată,  chiar  dacă  nu  sunt  direct  vizibile,  induc  anumite  determinări  de  ordin  estetic  și  al aspectului. Pentru a fi economice, structurile trebuie să se încadreze în anumite limite din punctul de vedere  al  parametrilor  lor.  Orice  ieșire  dintre  aceste  limite  induce  costuri  nejustificate.  În conformarea  de  ansamblu  a  clădirii  arhitectul  trebuie  să  țină  cont  de  capacitățile  optime  ale structurii. Orice ieșire din acestea trebuie făcută argumentat și cu informarea clientului.  Al treilea aspect prin care trebuie evaluate materialele este cel al izolării. Al treilea plan pe care discutăm caracteristicile materialelor este cel al  izolării de factorii ambientali care  produc  disconfort.  Aceștia  sunt  în  principal  apa,  diferențele  de  temperatură  și  zgomotul. Materialele  alese  pentru  construire  trebuie  privite  în  această  perspectivă  înainte  de  a  fi  puse  în operă. 

‐ Izolarea termică.  ‐ Izolarea fonică. ‐ Hidroizolarea. 

 În continuare, și deloc de neglijat, este planul bugetului.  Expresivitatea fiecăruia 

Ca imagine: dimensiuni Ca imagine: culoare și textură Ca structură: funcționare și dimensiuni Combinat ‐ dimensiunile date de funcționare 

   

Page 25: Curs

LABORATOR 8 – Funcțiune și formă Întrebare fundamentală: Cum și pentru ce construim? 

   

Page 26: Curs

LABORATOR 9 – Elemente de planimetrie Întrebare fundamentală: Cum funcționează o clădire? 

   

Page 27: Curs

LABORATOR 10 – Relația managerului de proiect în construcțiile agroturistice cu biroul de arhitectură Întrebare fundamentală: Cum începem o construcție?  La noi,  în ultima vreme, expresia  ‚proiect’ se suprapune, se  identifică aproape cu ceea ce până mai deunăzi era denumit ‚investiție’. Ceea ce e bine, poate și doar pentru că investiția trebuie să trăiască, să fie viabilă, încă de la momentul proiectării.  Așadar, prin  ‚proiect’  vom  înțelege  în  continuare  toate activitățile necesare bunei desfășurări ale unei investiții în construcții. De asemenea, persoana care gestionează și veghează buna desfășurare a acestor activități și  interrelaționarea  lor se va denumi manager de proiect. el acumulează rolurile de comanditar, coordonator și reprezentant al beneficiarului proiectului  în relațiile cu prestatorii de servicii și furnizorii de materiale implicați în activitățile legate de proiect.  Definim  în  această  manieră  proiectul  asumându‐ne  posibila  confuzie  care  poate  să  apară  între termenul  definit  și  ansamblul  de  desene  și  piese  scrise  care  descriu  clădirea,  care  sunt  rezultatul activităților echipelor de proiectare și care sunt denumite de asemenea ‚proiect’. Urmând acestei definiții, vom enumera  în mare principalele activități care constituie proiectul, din care  le vom  izola pe cele  în care există relație  între biroul de arhitectură și managerul de proiect – atât directă și binară, cât și directă sau indirectă în relație cu alte părți.   Orice proiect începe cu o idee. Ideea, dacă acumulează suficientă hotărâre în a fi pusă în practică (iar această hotărâre provine și din fezabilitatea ideii) se transformă în intenția de a fi concretizată8. Intenția,  exprimată  în  scris  (posibil  și  în desene),  se  constituie  în  ceea  ce  este  îndeobște denumit „temă de proiectare”. Tema de proiectare este practic primul document al unui proiect. Ea este de asemena prima punte de comunicare (foarte firavă, ce‐i drept)  între managerul de proiect și biroul de arhitectură. Prin ea sunt exprimate primele cerințe pe care  le are beneficiarul de  la clădirea pe care  intenționează să o ridice. Interpretată  de  arhitectul  care  conduce  echipa/biroul  de  proiectare,  tema  de  proiectare  se concretizează în ceea ce este definit ca „ilustrare de temă”. Această documentație este traducerea în spațialitate și volumetrie a cerințelor beneficiarului (evident, reprezentat prin managerul de proiect). ea  constă  în  schițe,  planuri,  vederi  bi‐  și  tridimensionale  ale  clădirii,  prin  care  arhitectul  își  face înțeleasă maniera în care a interpretat cerințele beneficiarului.  Aici  are  loc  primul  moment  determinant  al  relației  între  biroul  de  proiectare  și  clientul  său. Înțelegerea  pe  care  acesta  din  urmă  o  dă  ilustrării  de  temă  este  decisivă  pentru  continuarea colaborării.  Este  evident,  această  primă  documentație  poate  fi  începutul  unui  dialog  din  care  va rezulta  proiectul  clădirii,  cu  toate  specialitățile  pe  care  le  cuprinde,  și  nu  finalul  acestuia.  Dar rezonanța pe care clientul o manifestă față de  ilustrarea de temă este cea care decide continuarea colaborării sau schimbarea biroului de proiectare ca furnizor de servicii.  Presupunând că se răspunde afirmativ  ilustrării de temă, se poate trece  la contractarea activităților de proiectare. Acestea constau în primul rând dintr‐un dialog susținut și convergent între managerul de proiect desemnat de client și șeful de proiect desemnat de biroul de arhitectură. Dialogul urmează a  fi  purtat  pe mai multe  direcții,  legat  de  toate  problemele  care  apar  pe  parcursul  proiectului. Începutul lui este dat de răspunsul pe care clientul îl formulează la receptarea pozitivă a ilustrării de temă (dacă receptarea ar fi negativă, dialogul nu ar începe). Cognitiv, pentru client ilustrarea de temă închide o buclă de feed‐back relativ la  imaginea pe care acesta și‐a făcut‐o despre proiectul pe care urmărește a‐l desfășura. Această  închidere duce  la reevaluarea poziției sale  în fața proiectului, prin începerea confruntării cu realitățile speciale pe care acesta  i  le aduce  la vedere. Aici  în primul rând 

                                                            8 Hotărârea este determinantă pentru demararea unui proiect, nu fezabilitatea acestuia. Există proiecte care au fost  puse  în  practică  cu  maximă  hotărâre  și  au  eșuat,  aceasta  demonstrându‐le  lipsa  de  fezabilitate.  De asemenea  există  proiecte  superbe,  fezabile  în  totalitate,  care  au  rămas  la  sertar  tocmai  datorită  lipsei  de hotărâre.  

Page 28: Curs

este vorba despre „tensiunea” produsă de diferența de potențial între imaginea pe care clientul și‐a făcut‐o singur despre proiect, ca rezultat în primul rând al dorințelor și hotărârii sale, și imaginea pe care arhitectul  i‐ a furnizat‐o prin  ilustrarea de temă. Această tensiune generează o desfășurare de argumente9 – din partea clientului legate de tehnologia specifică proceselor ce urmează a avea loc în clădire,  sau  de modul  său  de  viață,  iar  din  partea  proiectanților  argumentele  sunt  de  natură  pur tehnică și profesională. Plierea celor din urmă peste cele dintâi sunt o garanție a succesului dialogului astfel început, rezultând astfel succesul proiectului.   Odată antamat acest dialog, desfășurarea lui se poartă în toate domeniile în care poate fi percepută clădirea. Fluxul de  informații pleacă de  la general  la particular, urmând  în mare  liniile pe care  le‐am parcurs în cele nouă prelegeri anterioare.  Începe  cu  prezentarea  locului.  Subiect  de  dialog  este  percepția  personală  a  locului  din  partea clientului și cea profesională a arhitectului. Prima poate  aduce  în discuție  elemente  legate  de  istoricul  locului, de  relația pe  care  clientul  sau familia lui o are cu acesta, de încărcătura emoțională pe care locul o are pentru cel care‐l va ocupa. Aceste elemente pot fi utile arhitectului pentru aprecierea valorii acestor elemente și a capacității de utilizare a lor în configurarea arhitecturală a spațiului interior și exterior al clădirii, ca și al volumului acestuia.  De asemenea, preferințele clientului pentru anumite materiale sau elemente de construcții trebuie luate în considerare, dar înainte de aceasta este esențial a solicita argumentația necesară pentru ele. Aceasta pentru ca, în cazul în care pretențiile clientului nu pot fi integrate în proiectul de arhitectură, ele să poată fi refuzate argumentat, fără a‐l leza pe acesta în așteptările sale.  Pe de altă parte,  din punct de vedere profesional arhitectul argumentează cu ajutorul cunoștințelor sale  și  cu experiența  sa  în domeniu.  Intră  în alcătuirea argumentării elementele pe  care  acesta  le percepe  străin  de  sit,  într‐o  relație  tehnică  însă  cu  acesta.  Concilierea  acestor  două  seturi  de argumente duce  la premizele necesare pentru buna  începere a proiectului,  considerând  relația  cu situl, pe toate planurile, fundamentată. De aici  începe a doua parte a discuțiilor de  stabilire a  soluțiilor proiectului. Este cea  în care  se  fac propunerile de soluții constructive și pentru instalații. În această a doua fază problemele de estetică trebuie temperate de cele legate de buget și invers. Orice propunere de soluție constructivă nu poate fi  luată  în discuție fără propunere bugetară. Orice reducere de buget,  în schimb, nu poate fi făcută fără luarea în calcul a scăderilor de performanță, respectiv a caracteristicilor estetice ale materialelor. Doar astfel se ajunge  la o soluție armonioasă, atât din punct de vedere tehnic, cât  și estetic  și mai ales economic. După  stabilirea  soluțiilor  și validarea acestora de  către  client,  se va  trece  la  întocmirea proiectului tehnic al clădirii. Cum aceasta este o activitate complexă și mare consumatoare de resurse materiale și umane, ea nu poate  începe decât după validarea soluției de către client. Această validare este de fapt  confirmarea  faptului  că  clientul  și‐a  însușit  toate  soluțiile  care  stau  la baza proiectului. Orice modificare de  temă care survine după  începerea proiectului  tehnic  reprezintă costuri suplimentare de proiectare, care trebuie suportate de către client.  Ajungem acum la al doilea element esențial al proiectului (primul fiind tema de proiectare) și anume proiectul tehnic. În el  se află  toate  specificațiile necesare  construirii  clădirii. Este  constituit din piese  scrise  și piese desenate. Piesele  scrise conțin  toate descrierile,  începând de  la  relația clădirii cu  situl  și  cu  zonele 

                                                            9 Aici argumentele pe care le aduc cele două părți pot fi din domenii foarte diferite. Deschiderea fiecărei părți către modul de a pune problema specific celeilalte este determinantă pentru bunul mers al lucrurilor. În timp ce argumentele echipei de proiectare sunt tehnice și profesionale, putând fi astfel duse pe un fir logic până în științele  exacte,  argumentele  clientului  comanditar  pot  fi  de  natură  pur  afectivă,  ele  neputând  fi  astfel demontate  științific, măiestria  șefului de proiect  în arta dialogului  fiind de  importanță maximă aici, pentru a putea  corela  cele  două  seturi  de  argumente.  Iar  din  acest  punct  se  poate  continua  discuția  despre  cât  de „stăpân” este clientul asupra serviciului de proiectare.  

Page 29: Curs

învecinate și până la relațiile între elementele constructive și de instalații prevăzute. În piesele scrise sunt dați și parametrii tehnici care trebuie repectați de materialele și componentele puse în operă.  Foarte  importantă  ca piesă  scrisă este  lista de  cantități. Ea  trebuie  să  conțină  toate materialele  și utilajele  care  intră  în  componența  clădirii.  Este  piesa  de  legătură  între  partea  tehnică  și  partea financiară a întregului proiect.  Piesele desenate sunt calsificate pe specialități de proiectare.  Prin  specialitățile  de  proiectare    înțelegem  fiecare  activitate  specifică  ce  intră  în  componența activității complexe care este proiectarea. Astfel, specialitățile sunt: 

‐ Arhitectura ‐ Structură, numită și rezistență ‐ Instalații sanitare ‐ Instalații termice (încălzire și răcire) ‐ Instalații electrice (curenți tari și curenți slabi – alarmare, calculatoare, TV, telefonie) ‐ Instalații de ventilații ‐ Instalații de gaze naturale. 

Piesele  desenate,  pentru  fiecare  specialitate  în  parte,  conțin  planurile  tuturor  nivelurilor,  toate fațadele  clădirii,  precum  și  câte  secțiuni  este  necesar  pentru  aceasta.  Toate  acestea  conțin elementele specifice pentru fiecare specialitate în parte.  Pe  lângă  piesele  desenate  de  mai  sus,  de  asemenea  pentru  fiecare  specialitate  în  parte,  avem detaliile de montaj necesare bunei întocmiri a lucrărilor.   După  predarea  către  client  (evident,  prin  managerul  de  proiect)  a  proiectului,  clientul  trece  la verificarea proiectului, în condițiile legii. Verificarea se va face la exigențele esențiale pentru tipul de clădire  luat  în  considerare.  Prin  exigențe  esențiale  înțelegem  caracteristicile minime  și  condițiile minime pe care clădirea va  trebui să  le  îndeplinească  în exploatare. De exemplu,  in grad minim de izolare  termică poate  fi  considerat exigență esențială.  Sau o anumită  rezistență pentru un anumit element de construcție. Sau, altfel, dimensiuni minime pentru căile de evacuare.  Verificarea  tuturor  acestor  caracteristici  (și  a multor  altora)  este  activitatea  care  succede  imediat proiectării. Pentru a îndeplini această activitate, există verificatorii atestați de proiecte. Rezultatul ei este referatul de verificare, un raport pe care verificatorul  îl dă clientului relativ  la condițiile  în care sunt  îndeplinite cerințele  sus‐pomenite  în proiectul  înaintat  lui. Serviciile prestate de el sunt  într‐o anumită măsură impuse de Legea calității în construcții, dar apelarea la aceste servicii este o condiție în plus pentru asigurarea unor condiții  superioare pentru  lucrarea ce urmează a  se  începe, atât  în perioada de construire, cât și în cea de utilizare și postutilizare.   


Recommended