+ All Categories

Curs4

Date post: 20-Feb-2016
Category:
Upload: lunguvalerica
View: 216 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
Description:
sss
14
4. Tehnici de editare 4. TEHNICI DE EDITARE 4.1. OBIECTIVE Cunoaşterea modalităţilor de selectare colectivă a obiectelor; Cunoaşterea comenzilor pentru realizarea modificărilor geometrice şi topologice şi de multiplicare şi de divizare (comenzile CHAMFER, FILLET, TRIM, EXTEND, COPY, MOVE, OFFSET, MIRROR, ROTATE, SCALE, ARRAY, BREAK, STRETCH, LENGTHEN, ARRAY, DIVIDE, MEASURE, EXPLODE); Utilizarea barei cu instrumente de modificare şi a meniului derulant Modify; Rezolvarea de exerciţii referitoare la modificările geometrice şi topologice care pot fi realizate în cadrul desenelor, precum şi la multiplicarea elementelor desenate. 4.2. MODALITATI DE SELECTARE A OBIECTELOR Aşa cum s-a văzut în Cap. 1, realizarea unui desen în AutoCAD presupune lucrul cu obiecte. Obiectele sunt elemente geometrice realizate cu ajutorul comenzilor de bază (LINE, CIRCLE, ARC, PLINE, etc.). Prin gruparea acestor obiecte de bază (cu ajutorul unor comenzi ca BLOCK, PEDIT etc), se pot realiza ansambluri şi simboluri care devin la rândul lor obiecte de sine stătătoare (blocuri, polilinii, texte). Pe parcursul întocmirii unui desen utilizatorul are posibilitatea de a corecta, modifica, respectiv, muta, copia, multiplica etc., obiectele dorite, fie individual, fie în grup, aceste operaţii fiind numite într-un cuvânt - editare . Comenzile care permit acest lucru se numesc comenzi de editare (ERASE, MOVE, COPY, MIRROR, ROTATE, EXTEND, CHAMFER etc.). Utilizarea acestor comenzi permite: - ştergerea obiectelor desenate; - recuperarea obiectelor şterse; - anularea efectului multora din comenzile de desenare şi editare; - racordarea şi teşirea a două obiecte; 39
Transcript
Page 1: Curs4

4. Tehnici de editare

4. TEHNICI DE EDITARE

4.1. OBIECTIVE

• Cunoaşterea modalităţilor de selectare colectivă a obiectelor;

• Cunoaşterea comenzilor pentru realizarea modificărilor geometrice şi topologice şi de

multiplicare şi de divizare (comenzile CHAMFER, FILLET, TRIM, EXTEND, COPY, MOVE,

OFFSET, MIRROR, ROTATE, SCALE, ARRAY, BREAK, STRETCH, LENGTHEN, ARRAY,

DIVIDE, MEASURE, EXPLODE);

• Utilizarea barei cu instrumente de modificare şi a meniului derulant Modify;

• Rezolvarea de exerciţii referitoare la modificările geometrice şi topologice care pot fi

realizate în cadrul desenelor, precum şi la multiplicarea elementelor desenate.

4.2. MODALITATI DE SELECTARE A OBIECTELOR

Aşa cum s-a văzut în Cap. 1, realizarea unui desen în AutoCAD presupune lucrul cu

obiecte. Obiectele sunt elemente geometrice realizate cu ajutorul comenzilor de bază (LINE,

CIRCLE, ARC, PLINE, etc.). Prin gruparea acestor obiecte de bază (cu ajutorul unor comenzi

ca BLOCK, PEDIT etc), se pot realiza ansambluri şi simboluri care devin la rândul lor obiecte

de sine stătătoare (blocuri, polilinii, texte).

Pe parcursul întocmirii unui desen utilizatorul are posibilitatea de a corecta, modifica,

respectiv, muta, copia, multiplica etc., obiectele dorite, fie individual, fie în grup, aceste

operaţii fiind numite într-un cuvânt - editare. Comenzile care permit acest lucru se numesc

comenzi de editare (ERASE, MOVE, COPY, MIRROR, ROTATE, EXTEND, CHAMFER etc.).

Utilizarea acestor comenzi permite:

- ştergerea obiectelor desenate;

- recuperarea obiectelor şterse;

- anularea efectului multora din comenzile de desenare şi editare;

- racordarea şi teşirea a două obiecte;

39

Page 2: Curs4

- efectuarea de copii multiple dispuse după dorinţă în diferite poziţii sau în reţele

dreptunghiulare şi polare;

- schimbarea proprietăţilor obiectelor: culoare, tip de linie, strat de desenare;

- rotirea, oglindirea, mărirea sau micşorarea obiectelor;

- ştergerea unor porţiuni din obiecte;

- extinderea sau comprimarea unor obiecte;

- descompunerea obiectelor compuse în obiecte primare.

Evident, obiectele care se editează trebuie să fie selectate. Practic, atunci când se

introduce o comandă din această categorie pe ecran apare mesajul: Select objects:. Din acest moment cursorul obişnuit, format din cele două fire reticulare dispare,

apărând un nou "cursor" format dintr-un pătrăţel numit "selector" (vezi comanda ERASE).

Se aşteaptă deci, selectarea în continuare a unor obiecte. Ieşirea din modul de

selectare se face prin apăsarea tastei [ENTER]. Selectarea se poate face şi anterior

introducerii unei comenzi (modul “predicat – subiect”).

În afară de selectarea individuală prezentată anterior, se pot face şi selectări colective.

Astfel, sunt disponibile următoarele opţiuni: Window, Crossing, Last, Previous, Add, Remove,

All, Wpolygon, CPpolygon, Fence, Box, AUto, SIngle, Undo. Practic, pe promptul Select

objects se introduce iniţiala sau iniţialele opţiunii dorite. Semnificaţiile celor mai utilizate

opţiuni sunt explicate în continuare:

• W (Window) - permite definirea dinamică a unei ferestre dreptunghiulare (afişată cu

linie continuă) prin indicarea a două colţuri opuse (First corner:, Other corner:), fereastră cu

care vor fi selectate numai obiectele cuprinse în întregime în interiorul ei;

• C (Crossing) - permite definirea unei ferestre ca şi opţiunea Window, cu deosebirea

că vor fi selectate atât obiectele cuprinse în interiorul ei, cât şi cele care o intersectează, iar

laturile ei vor fi afişate cu linie întreruptă;

• L (Last) - permite selectarea ultimului obiect desenat şi vizibil pe ecran;

• P (Previous) - permite reutilizarea mulţimii de selecţie (un grup de obiecte selectate),

în cea mai recentă sesiune de selectare. Se poate crea, apriori, o mulţime de selecţie

utilizând comanda SELECT;

• R (Remove) - permite trecerea din modul de selectare obiecte, în modul de

deselectare sau de excludere a unor obiecte deja selectate. De pe ecran va dispare

promptul Select objects şi va apare promptul Remove objects. Obiectele selectate în

40

Page 3: Curs4

4. Tehnici de editare continuare vor fi eliminate din setul de selecţie şi vor reveni la starea lor iniţială (fără

luminozitate şi fără întrerupere);

• A (Add) - permite trecerea din modul de deselectare obiecte, din nou în modul de

selectare obiecte. Pe ecran, promptul Remove objects va fi înlocuit cu promptul Select

objects;

• U (Undo) - permite revenirea în procesul selectării obiectelor, în ordinea inversă

selectării lor, în sesiunea curentă de desenare;

Aceste opţiuni de selectare se utilizează în funcţie de situaţia concretă din desen.

Frecvent, selectarea colectivă se face aşa cum s-a arătat în Cap. 1 (pag. 14) prin

punctare în afara obiectului şi apoi selectare de tip Windows sau Crossing.

4.3. TEŞIREA COLŢURILOR (CHAMFER)

Comanda CHAMFER permite teşirea, la distanţe dorite, a contururilor unor proiecţii.

Se selectează la început distanţele de teşire (opţiunea D - distance), iar apoi se trece fie la

selectarea succesivă a două linii de contur alăturate (opţiunea implicită), fie la selectarea

unei polilinii (opţiunea P - polyline).

4.4. RACORDAREA OBIECTELOR (FILLET)

Comanda FILLET permite racordarea a două obiecte (linii, arce, cercuri) sau a unei

polilinii, cu arce de cerc de rază prestabilită. Se alege raza de racordare, opţiunea R (Radius), iar apoi se selectează succesiv cele două obiecte de racordat (Select two objects)

sau o polilinie, opţiunea P (Polyline), căreia i se vor racorda automat toate vertex-urile.

4.5. RETEZAREA OBIECTELOR (TRIM)

Comanda TRIM permite retezarea unor obiecte până la o muchie tăietoare în prelabil

selectată. Se selectează mai întâi muchia (muchiile) tăietoare, adică limita (limitele) retezării

(boundary edge), se încheie selecţia limitelor retezării prin apăsarea tastei [ENTER], apoi se

selectează porţiunile de retezat din obiectele vizate.

Obiectele de retezat pot fi linii, arce, cercuri sau polilinii.

41

Page 4: Curs4

4.6. EXTINDEREA OBIECTELOR (EXTEND)

Comanda EXTEND permite extinderea (prelungirea) obiectelor până la o limită apriori

stabilită. Se selectează mai întâi limitele (boundary edge(s)), se încheie selecţia [ENTER],

apoi se selectează obiectele ce se doresc a fi extinse.

4.7. DEPLASAREA OBIECTELOR (MOVE)

Comanda MOVE permite deplasarea unui grup de obiecte selectate, din poziţia

iniţială într-o nouă poziţie indicată. Se indică mai întâi o poziţie de bază (de referinţă) apoi o

poziţie destinaţie.

Utilizând modurile OSNAP şi coordonate se pot efectua deplasări precise ale

obiectelor selectate.

4.8. OGLINDIREA OBIECTELOR (MIRROR)

Comanda MIRROR permite oglindirea obiectelor selectate în raport cu o axă definită

prin două puncte (precizate, de regulă, prin moduri OSNAP, atunci când axa există). Se

utilizează în special la construirea simetricului unor figuri.

4.9. ROTIREA OBIECTELOR (ROTATE)

Comanda ROTATE permite rotirea unor obiecte selectate, în jurul unui punct ales. Rotirea se poate face cu un unghi impus sau cu referire la un unghi existent (opţiunea R)..

4.10. ÎNTRERUPEREA OBIECTELOR (BREAK)

Comanda BREAK permite ruperea obiectelor pe o porţiune indicată. Locul în care

obiectul este selectat reprezintă primul punct al ruperii, urmând, apoi, indicarea celui de-al

doilea punct. Introducerea opţiunii F la a doua cerere (Enter second point…) permite

indicarea cu precizie a primului punct al ruperii (mod OSNAP, spre exemplu), urmând, apoi,

indicarea celui de-al doilea punct.

42

Page 5: Curs4

4. Tehnici de editare

Se poate executa o rupere invizibilă (într-un punct, prin desfacerea unor obiecte de tip

linie şi arc in două obiecte distincte, de obicei într-o intersecţie), dacă la promptul “Enter

second point” se răspunde cu @. Acelaşi efect se obţine, mai simplu, prin apăsarea

butonului (Break at point) numai din bara cu instrumente de editare (Modify).

Cercul nu poate fi rupt invizibil (este necesară o rupere vizibilă pe o distanţă finită).

Arcele şi cercurile se secţionează în sens trigonometric (dacă acest sens nu a fost

modificat cu comanda UNITS).

4.11. SCALAREA OBIECTELOR (SCALE)

Comanda SCALE permite mărirea sau micşorarea la scară a obiectelor selectate în

raport cu un punct de referinţă. Scalarea se poate face indicându-se o valoare numerică

(Scale factor), sau prin raportare la o lungime de referinţă R (Reference). În urma scalării

obiectele cu grosime (de tip PLINE, DONUT, TRACE etc.), îşi vor modifica grosimea. Spre

exemplu, introducera unui factor de scară de 0.5 conduce la micşorarea de două ori a

obiectului selectat.

4.12. DEFORMAREA OBIECTELOR (STRETCH)

Comanda STRETCH permite deplasarea unor porţiuni ale obiectelor deja create

fără a afecta legăturile acestora cu alte obiecte. Se foloseşte, în principal, pentru lungirea sau

scurtarea obiectelor sau pentru schimbarea alinierii acestora, prin indicarea a două puncte - :

un punct de bază şi un punct al noii poziţii. Selectarea se face numai prin fereastră de tip

Crossing.

Obiecte de tip cercuri, blocuri, texte , haşuri, puncte, se deplasează fără deformări.

4.13. COPIEREA OBIECTELOR (COPY)

Comanda COPY permite copierea singulară sau multiplă a unui grup de obiecte în

prealabil selectate. La prima cerere din dialog (Base point or displacement), se indică un

punct ce se constituie ca punct de bază al deplasării, sau (or) se stabileşte mărimea relativă

a deplasării, sau se alege opţiunea unei copieri multiple M (Multiple) în varianta 2002 a

43

Page 6: Curs4

programului. La a doua cerere, se indică noua poziţie a punctului de bază anterior stabilit,

sau se tastează [ENTER] dacă s-a introdus valoarea relativă ∆x şi ∆y, a deplasării.

4.14. DESENAREA DE OBIECTE PARALELE (OFFSET)

Comanda OFFSET permite executarea unei copii a unui(or) obiect şi plasarea

acesteia la o distanţă specificată, paralel cu obiectul selectat. Se indică, mai întâi, fie distanţa

(distance) la care se duce paralela, fie punctul (Trough) prin care aceasta va trece. Se

selectează obiectul la care se va duce paralela, apoi, se indică cu cursorul grafic partea

(side) în care urmează a fi trasată paralela, în cazul în care s-a indicat distanţa de trasare

(distance).

4.15.COPIEREA MULTIPLĂ ÎN REŢELE DREPTUNGHIULARE SAU POLARE (ARRAY)

Comanda ARRAY permite realizarea de copii multiple ale obiectelor selectate, cu

plasare ordonat impusă a acestora, fie în coordonate carteziene (distanţe impuse pe axele X

şi Y, aranjare rectangulară), fie în coordonate polare (aranjare uniformă pe cerc sau arc de

cerc). În funcţie de tipul de aranjament dorit - R pentru coordonate carteziene sau P pentru

coordonate polare - dialogul se va purta diferit. În primul caz (R) se va cere numărul de linii,

numărul de coloane şi distanţele dintrea acestea (Fig. 4.1), în al doilea caz (P), se va cere

centrul cercului (arcului) de dispunere, numărul de copii ce se doresc a fi dispuse pe cerc

(arc), unghiul la centru al arcului de cerc de dispunere al copiilor şi sensul de plasare al

acestora şi se precizează dacă se doreşte sau nu rotirea copiilor.

Dialogul se poartă prin intermediul unei casete de dialog (Fig. 4.1).

4.16. DIVIZAREA OBIECTELOR (DIVIDE)

Comanda DIVIDE permite divizarea obiectelor într-un număr impus de părţi egale cu

marcarea diviziunilor, fie prin puncte (vezi comanda POINT), fie prin blocuri (vezi comanda

BLOCK) . Obiectele divizate nu sunt secţionate în punctele de marcare.

44

Page 7: Curs4

4. Tehnici de editare

Fig. 4.1

4.17. DIVIZAREA CU O DISTANŢĂ IMPUSĂ (MEASURE)

Comanda MEASURE permite plasarea de marcatori, pe obiecte, la distanţe precizate

de utilizator. Marcarea distanţelor se face fie prin puncte (vezi comanda POINT), fie prin

blocuri (vezi c-da BLOCK). Măsurarea segmentelor începe din capătul cel mai apropiat de

punctul de selecţie.

4.18. EXEMLPU

Se întocmeşte desenul din Fig. 4.2 utilizând ca prototip fişierul Format A3.dwg,

realizat în cadrul exerciţiului 1.8.1 (pag. 14). Se alege linia ACAD_ISO10W100 ca linie de

axă. Cu tasta funcţională F8 se activează sau dezactivează modul ORTHO. Se utilizează

comenzile de editare OFFSET, COPY, FILLET, TRIM şi BREAK.

În tabelul 4.1 se prezintă etapizat o strategie de realizare a acestui desen.

45

Page 8: Curs4

Fig. 4.2

Tabelul 4.1

Etape Dialog Desen

1. Se alege linia de axă dashdot pentru axe

Command: linetype (sau clic în fereastra linetype din bara Object properties;) (se alege din caseta de dialog, din meniul Object proprties, linia ACAD_ISO10W100, după încărcarea acesteia - l oad)

2. Se alege modul ORTHO cu tasta F8. Se construieşte linia de axă orizontală cu o lungime oarecare, apoi prima linie de axă verticală din stânga..

Command: line

Command:Specify first point: (se indică primul punct)

Specify next point or [Undo]: :(se indică următorul punct

Specify next point or [Undo]:↵

Command:… ( Etc).

3. Se duce o paralelă faţă de prima linie verticală la distanţa de 100.

Command: offset Specify offset distance or [Through] <100.00>: 100

Select object to offset or<exit>::(se selectează linia verticală)

Specify point on side to offset: :(se indică un punct spre dreapta)

Select object to offset or<exit>:↵

4. Se alege linia continuă

Command: linetype (sau clic în fereastra linetype din bara Object properties;) se alege linia bylayer , respectiv, linia continuă).

46

Page 9: Curs4

4. Tehnici de editare

Tabelul 4.1 (continuare)

Etape Dialog Desen

5. Se construieşte cercul din stânga

Command: circle Specify center point for circle or [3P/2P/Ttr (tan tan radius)]: int of (se alege intersecţia axelor) Specify radius of circle or [Diameter]: 30

6. Se construieşte cel de-al doilea cerc, prin copierea primului

Command: copy Select objects: 1 found

Select objects (se selectează primul cerc) Specify base point or displacement, or [Multiple]: int

of (se selectează intersecţia axelor din stânga) Specify second point of displacement or <use first point as displacement>: int

of (se selectează intersecţia axelor din dreapta)

7. Se construieşte cercul tangent interior celor două cercuri

Command: circle Specify center point for circle or [3P/2P/Ttr (tan tan radius)]: t Specify point on object for first tangent of circle: :(se selectează primul cerc în stânga jos) Specify point on object for second tangent of circle:(se selectează al doilea cerc în dreapta jos)

Specify radius of circle <30.00>: 100

8. Se retează arcul de cerc superior

Command: trim Current settings: Projection=UCS, Edge=None

Select cutting edges ...

Select objects: (se selectează primul cerc) 1 found

Select objects: (se selectează al II-lea cerc) 1 found, 2

Select objects:↵

Select object to trim or shift-select to extend or [Project/Edge/Undo]: (se selectează partea superioară a cercului mare) Select object to trim or shift-select to extend or [Project/Edge/Undo]:↵

47

Page 10: Curs4

Tabelul 4.1 (continuare)

Etape Dialog Desen

9. Se construieşte arcul de cerc superior tangent exterior celor două cercuri

Command: fillet Current settings: Mode = TRIM, Radius = 0.00

Select first object or [Polyline/Radius/Trim/mUltiple]:r

Specify fillet radius <0.00>: 44 Select first object or [Polyline/Radius/Trim/mUltiple]: (se selectează primul cerc în partea de sus)

Select second object: (se selectează al doilea cerc în partea de sus).

10. Se scurtează axele

Cu comanda BREAK se scurtează porţiunile de axe care depăşesc cu mai mult de 2…3 unităţi cele două cercuri. După selectarea primului punct al ruperii, al doilea punct al ruperii se va alege în afara liniilor.

4.19. EXERCIŢII PROPUSE

1. Realizaţi desenul din Fig. 4.3 utilizând comenzile de editare CHAMFER, FILLET şi

ARRAY, opţiunea P.

48

Fig. 4.3

Page 11: Curs4

4. Tehnici de editare

2. Realizaţi desenul din Fig. 4.4 utilizând pentru multiplicarea obiectelor din interiorul

dreptunghiului comanda ARRAY, opţiunea R.

Fig. 4.4

3. Realizaţi desenul din Fig. 4.5, a. Declaraţi bloc (comanda BLOCK) cercul superior

având centrul ca punct de inserţie. Definitivaţi desenul ca în Fig. 4.5, b, utilizând comanda

DIVIDE, opţiunea B. Pentru retezare, utilizaţi comanda TRIM, după ce aţi “explodat”

(comanda EXPLODE) toate cele 16 blocuri inserate.

a b

Fig. 4.5 49

Page 12: Curs4

4. Realizaţi desenul din Fig. 4.6. Se recomandă începerea desenului prin trasarea

axelor. Hexagonul se poate realiza în afara figurii şi apoi muta sau alinia (comanda MOVE

sau ALIGN) la capătul liniiei verticale de 10 unităţi. Cerculeţele de Φ6, cu axele aferente, se

vor multiplica cu comanda ARRAY opţiunea P.

Fig. 4.6

5. Realizaţi desenul din Fig. 4.7 utilizând comanda ARRAY, opţiunea R.

Fig. 4.7 50

Page 13: Curs4

4. Tehnici de editare

6. Realizaţi desenul din Fig. 4.8 utilizând comenzile TRIM, COPY (în aceeaşi poziţie),

ROTATE şi ARRAY , opţiunea P.

Fig. 4.8

7. Realizaţi desenul din Fig. 4.9 pe acelaşi desen Format A3.dwg întocmit în cadrul

exerciţiului 1.1.8 (pag. 14), utilizând comenzille de editare necesare. Salvaţi desenul cu alt

nume. Se recomandă realizarea unei jumătăţi a desenului, apoi oglindirea cu MIRROR.

51

Page 14: Curs4

Fig. 4.9

8. Realizaţi desenul bridei din Fig. 4.10, în limitele unui format A4. Utilizaţi linii

ajutătoare, care să delimiteze cu precizie axa mică a elipselor (ELLIPSE) din vederea de sus.

Fig. 4.10 52


Recommended