+ All Categories
Home > Documents > Curs Ist Muzicii Prof Laura Manolache

Curs Ist Muzicii Prof Laura Manolache

Date post: 26-Sep-2015
Category:
Upload: geanina-fratila
View: 84 times
Download: 14 times
Share this document with a friend
29
CURSUL 1 ROMANTISMUL - PRIVIRE GENERALĂ (I) Secolul al 19-lea, cunoscut din perspectiva istoriei muzicii sub denumirea de Romantism, aduce în prim plan o schimbare a dominantelor spirituale: argumentul atristic valabil în judecarea operei clasice se retrage acum în favoarea celui filosofic. Cu alte cuvinte, păşind graniţa secolului al 19-lea, arta sunetelor redevine sensibilă la criterii justificatoare exterioare (eteronome). Acestea nu mai ţin însă, de dată asta, de autoritatea bisericii – precum odinioară -, ci de cea a gânditorului pe cont propriu, a filosofului. Înainte însă de a pătrunde în detaliul afirmaţiei, facem loc unei precizări de ordin terminologic, menită să fixeze dintru început dubla ipostază a raportului clasic – romantic în muzică. Clasic - Romantic Goethe spunea că există două feluri de a fi: clasic sau romantic, a fi echilibrat sau a ieşi din echilibru.. Discuţia noastră despre o epocă muzicală romantică se cuvine însă nuanţată 1. În general, arta clasică se recomandă prin orientarea spre Antichitate – căreia îi preia criteriile estetice (finitudine, claritate, echilibru, logică, conţinut general uman), formele, construcţia. Arta romantică se întemeiază pe arta clasică, dar îi modifică formele, conţinutul, chiar până la a i se opune.
Transcript

CURSUL 1

ROMANTISMUL - PRIVIRE GENERAL (I)

Secolul al 19-lea, cunoscut din perspectiva istoriei muzicii sub denumirea de Romantism, aduce n prim plan o schimbare a dominantelor spirituale: argumentul atristic valabil n judecarea operei clasice se retrage acum n favoarea celui filosofic. Cu alte cuvinte, pind grania secolului al 19-lea, arta sunetelor redevine sensibil la criterii justificatoare exterioare (eteronome). Acestea nu mai in ns, de dat asta, de autoritatea bisericii precum odinioar -, ci de cea a gnditorului pe cont propriu, a filosofului.

nainte ns de a ptrunde n detaliul afirmaiei, facem loc unei precizri de ordin terminologic, menit s fixeze dintru nceput dubla ipostaz a raportului clasic romantic n muzic.

Clasic - Romantic

Goethe spunea c exist dou feluri de a fi: clasic sau romantic, a fi echilibrat sau a iei din echilibru..

Discuia noastr despre o epoc muzical romantic se cuvine ns nuanat

1. n general, arta clasic se recomand prin orientarea spre Antichitate creia i preia criteriile estetice (finitudine, claritate, echilibru, logic, coninut general uman), formele, construcia. Arta romantic se ntemeiaz pe arta clasic, dar i modific formele, coninutul, chiar pn la a i se opune.

2. n istoria literaturii i a spiritualitii, dup perioada pre- i cea timpurie, curentul romantic se manifest programatic n ultimii ani ai secolului al 18-lea, adic n timpul Clasicismului de la Weimar - Novalis, Friedrich Wilhelm Joseph von Schelling, fraii August Wilhelm i Friedrich von Schlegel, Wilhelm Heinrich Wackenroder, Ludwig Tieck -.

Ca tematic, Romantismul (german pentru c la el ne referim) prefer ntoarcerea la tradiiile medievale (germane), la poveti, legende, proverbe - cu accentuarea sentimentului iraional, a deprtrii misterioase, a ntunericului (noapte i vis, boal i moarte), a experienelor nc neexplorate (dor, credin, dragoste), a necunoscutului, a nesfritului. n locul dorinei de a rezolva rebusul universului, se profileaz acum atitudinea mistic.

n acest context, arta este preuit pentru rolul su de mediu favorabil unor asemenea experiene

Pentru poeii germani, muzica are o poziie privilegiat, este preuit ca art fr de cuvinte a sentimentelor, capabil tocmai prin aceasta s ptrund n zonele adnci, pline de mister, ale spiritului

n muzic situaia difer.

Ca stil muzical : clasic i romantic nu se pot departaja net. Unele trsturi romantice apar deja n muzica secolului al 18-lea, trsturi clasice pot fi ntlnite pn trziu n secolul al 19-lea. Pe de alt parte creaia unui singur compozitor poate ntruni ambele caracteristici (ex. F. Mendelssohn-Bartholdy).

Totodat nu exist n Clasicism, n secolul al 18-lea preluarea unui model antic, pe care Romantismul s-l abandoneze programatic. Mai mult, n secolul al 19-lea, prin analogie cu Clasicismul literar (de la Weimar), a fost denumit secolul al 18-lea al Clasicismului vienez. i totui Beethoven nu este analogul lui Goethe dect sub aspect istoric, al perioadei de via. Altele i-au fost ns contribuiile. Beethoven nu a fost un model, precum Goethe, pentru Romantismul timpuriu german, ci chiar cel mai mare novator, a crui oper a influenat pe succesori.

i totui exist n muzica secolului al 19-lea suficiente elemente ce pot fi denumite romantice:

- tendina soluionrii corsetelor formale, ale spaiului nchis

- cutarea elementelor de expresie noi, singulare, caracteristice (exemplu: arhaism, pitoresc, exotic, popular/folcloric)

- accentuarea culorii sonore, a instrumentaiei specifice, a armoniei tot mai bogate i mai ndeprtate de reguli, cu toate consecinele ce duc la transformarea materialului muzical,

- orientarea spre sugestiile extra-muzicale: poetice, asociative, prin care se petrece depirea granielor i conexiunea artelor n sensul acelei idei romantice de Gesamtkunstwerk (Oper de art total)

Aceste trsturi nu se regsesc la toi compozitorii secolului al 19-lea. Noiunea Romantism nu e adecvat pentru ntreg aa-numitul Hochromantik/Romantismul propriu-zis de dup 1830. R.Schumann i F.Mendelssohn-Bartholdy, F.Chopin i F.Liszt, H.Berlioz i R.Wagner pot fi considerai - fiecare n felul su - romantici, dar mai puin valabil se aplic termenul pentru Gioacchino Rossini sau Vincenzo Bellini, Albert Lorzing, Otto Nicolai sau Giacomo Meyerbeer.

Vom cuta s definim altfel epoca.

Concepia despre muzic

Reflexiile estetice i filozofice despre muzic, componente importante ale gndirii apusene nc din Antichitate, primesc acum noi impulsuri.

Estetica se desprinde de filozofie, de la Aesthetica (1750) lui Alexander Gottlieb Baumgarten i Kritik der Urteilskraft (1790) a lui Immanuel Kant.

Prin idealismul german, muzica a deinut un loc central n meditaiile filozofice:

- F.W.J.von Schelling

- George Wilhelm Friedrich Hegel - i propag estetica la Heidelberg n 1816 i apoi n prelegerile de la Berlin (publicate la jubileu, ntre 1920-1940, ca vol.12-14). Contribuia sa a fost cea mai influent pentru prima jumtate a secolului 19. Potrivit concepiei sale (Partea a III-a, Das System der einzelnen Knste) muzica fcea parte dintre artele romantice, pe o poziie median - ntre pictur i poezie -, ca art a interioritii subiective

- Arthur Schopenhauer - n partea central a lucrrii sale de referin Die Welt als Wille und Vorstellung (Lumea ca voin i reprezentare- 1819), spre deosebire de ceilali filozofi, nu i atribuie doar cel mai nalt rang printre arte, ci un loc special, ca reprezentare nemijlocit a principiului lumii. Aceast concepie a influenat puternic concepia despre muzic i muzicieni n cea de-a doua jumtate a secolului 19. De exemplu, dintre muzicieni asupra lui Wagner, iar dintre filozofi asupra scrierii lui Friedrich Nietzsche Die Geburt der Tragdie aus dem Geiste der Musik (Naterea tragediei din spiritul muzicii - 1872).

Dintre muzicieni, scrierea prietenului lui Brahms, vienezul Eduard Hanslick, Vom Musikalisch-Schnen (Frumosul muzical - 1854) a avut un mare ecou. Ideea sa central: forma i coninutul muzicii; era adept al muzicii pure, al muzicii absolute. Vom reveni la aceast idee n cursul viitor, cnd ne vom referi la Romantism ca perioad a unor aprinse controverse. Deocamdat ne rezumm la a meniona doar c o poziie opus lui Hanslick a exprimat-o, de pild, Friedrich von Hausegger prin scrierile sale Musik als Ausdruck (Muzica ca expresie - 1885), R.Wagner und Schopenhauer (1878), Das Jenseits des Knstlers (1893) i Gedanken eines Schauenden (publicat n 1903).

Ca o consecin a acestei emancipri ale gndirii estetice, putem nelege i apetitul cu care au fost etichetate programatic diferite opusuri muzicale. S ne amintim doar de celebra Sonata lunii de Beethoven. i pentru c am amintit din nou de Beethoven, - cel despre care am afirmat c a fost nu doar ultimul dintre cel 3 clasici vienezi ci i primul romantic -, s continum prin a-i comenta rolul n muzica secolului al 19-lea.

Receptarea lui Beethoven

Influena sa se manifest evident asupra celor mai diferite stiluri.

Bunoar ambele grupri importante din spaiul german - conservatorii: Mendelssohn-Bartholdy, Schumann, Brahms; coala nord-german de avangard: Liszt i Wagner - s-au raportat la el, i sunt de neconceput fr modelul beethovenian. i A.Bruckner, ce nu aparine celor 2 grupri, a mers n simfoniile sale pe soluia Simfoniei a 9-a. Din finalul (vocal-simfonic, cu soliti i cor) aceluiai opus i-a primit Wagner principalele impulsuri pentru a sa dram muzical.

n Frana, H.Berlioz se las evident influenat

n vreme ce opera francez i italian i genul mai uor al operetei n Germania nu resimt imboldul su.

Nou este n muzica sa intensitatea sentimentului. Fiecare partitur beethovenian este un unicat, cum nu se mai ntmplase anterior. Formele sale stimuleaz pe inovatori: poemul simfonic la Liszt, ciclul de miniaturi pentru pian la Schumann, simfonitii trzii precum Brahms i Bruckner.

Ideea despre interpret ca transmitor al muzicii din trecut s-a concretizat tot n relaie cu interpretarea creaiei beethoveniene.

Revenind n plan estetic, imaginile i expresiile cu caracter programatic au fost asociate de asemenea muzicii lui Beethoven: Kampf (lupt), Sieg (victorie), Heldentum (eroc), Titanentum (titanic), Leiden (suferin), Priestertum, Ergebung, Erlsung, Luterung etc.

Bibliografie

Berger, Wilhelm Georg. Ghid de muzic simfonic, Editura Muzical, Bucureti

Berger, W.G. Ghid instrumental de muzic de camer, Editura Muzical, Bucureti

Brumaru, Ada. Romantismul

Schnaus, Peter (ngr.ed.). Europische Musik in Schlaglichtern, Meyers Lexikonverlag, Mannheim/Wien/Zrich 1990

Vancea, Zeno. Istoria muzicii n exemple

Golea, Antoine. Muzica din noaptea timpurilor.....

Se adaug volumele menionate la capitolul Estetic, n special Hanslick

CURSUL 2

ROMANTISMUL - PRIVIRE GENERAL (II)

Secolul 19, secol al emanciprii personalitilor artistice, al inteniei acestora de individualizare i reliefare a aspectelor singulare, a nregistrat, poate i de aceea - mai ales n cea de-a doua jumtate a sa aprigi dispute. Dintre subiectele sensibile: reactualizarea ptima a vechii dispute: tradiie vs. avangard. (De la Ars Nova ncoace am tot fcut trimitere la aceasta de fiecare dat cnd am definit o nou epoc din cultura muzical european.). i de aici, cel referitor la statutul autonom sau nu al muzicii, altfel spus la caracterul programatic sau nu al acesteia a fcut s curg mult cerneal...

S detaliem.

1. Controverse

1.1. Partide muzicale

Ca avangard: gruparea Neudeutsche Schule (Noua coal german), din jurul lui Franz Liszt. Emblematic a devenit expresia acestuia Muzica viitorului, sau titlul celui de-al 4-lea volum din scrierile sale, Aus den Annalen des Fortschritts (Din analele progresului - 1855-1859) ce i dezvluie teza afirmat cu patim, potrivit creia muzica epocii sale are i trebuie s aib noi forme de expresie.

n acelai spirit sunt i scrierile lui Richard Wagner (prieten i mai apoiginere al lui Liszt) publicate n 1849: Die Kunst und die Revolution (Arta i revoluia) i Das Kunstwerk der Zukunft (Opera de art a viitorului).

Dintre adepi i amintim i pe: Hans von Bllow, Peter Cornelius, Joachim Raff, Carl Tausig

1859 ia fiin Allgemeine Deutsche Verein (Asociaia general german), i prin ea reputata Neue Zeitschrifr fr Musik (Noua revist pentru muzic), dup ce Franz Brendel al luat conducerea.

Opoziia era alctuit de cercul din jurul lui Johannes Brahms (se pare c el nsui nu s-a implicat!), cu activitate literar mult mai redus.

***

Din perspectiva timpului, faptele nu stau chiar aa tranant. Unii radicali s-au dovedit foarte n spiritul epocii, n vreme ce tradiionaliti ca Brahms au influenat evident muzica generaiilor viitoare. Recunoaterea pe care i-a acordat-o, de pild n secolul 20, avangardistul Arnold Schnberg (Brahms der Fortschrittliche / Brahms progresistul - 1947) a declanat o reevaluare a creaii brahmsiene.

Un comentariu nuanat necesit i cazul creaiei lui Felix Mendelssohn-Bartholdy: trsturi clasicizante n interiorul unei concepii stilistice romantice.

Un caz rmne i Hector Berlioz: dei mai vrstnic, s-a dovedit unul dintre cei mai revoluionari.

Ct este de greu, dac nu imposibil, de pus etichete ne dezvluie i complexitatea cazului lui Robert Schumann: se desfoar pe un registru extins de la un entuziasm progresist, la o atitudine mai degrab ancorat n tradiie. A fost n relaii de amiciie cu Liszt. Doar lui Wagner i s-a opus. L-a elogiat pe tnrul Brahms (Articolul Neue Bahnen - 1853).

Am amintit anterior de un principal mr al discordiei ce a strnit spiritul muzicienilor secolului 19: statutul autonom sau subordonat al muzicii, altfel formulat:

1.2. Muzic programatic vs. muzic absolut

Vom vorbi mai pe larg la una dintre viitoarele noastre ntlniri despre semnificaia celor dou sintagme.

Reinem deocamdat c, din punct de vedere estetic i al evoluiei genurilor, n disputa muzic absolut vs. muzic programatic, ambele tabere au invocat argumentele creaiei beethoveniene:

- muzica prograatic - vezi unele cvartete de coarde i sonate pentru pian, simfonii, ex. Les Adieux op.81a, Eroica, Pastorala, i mai ales Simfonia a 9-a. De aici se reclam poemul simfonic lisztian i drama muzical wagnerian. Liszt n Berlioz und seine Haroldsymphonie (Berlioz i simfonia sa Harold - 1855) subliniaz importana ideii poetice pentru o muzic ce dorete s se desprind de formele trecutului.

- muzica absolut - formulat coerent pentru prima oar de E.Hanslick n Vom Musikalisch-Schnen (1854): ...welcher Natur das Schne einer Tondichtung sei? Es ist ein spezifisch Musikalisches... - acord autonomie artei sunetelor i-i identific raiunea de-a fi prin sine nsi.

***

Privit acum dintr-o alt perspectiv, cultura european a secolului 19 poate fi caracterizat i drept una de expansiune n timp i spaiu:

- n timp: ntoarcerea - pe lng interesul pentru folclor, Ev Mediu, Renatere manifestat n poezie i pictur -, la muzica timpurilor trecute capteaz interes prin declanarea unui proces de recuperare a propriului trecut mai ndeprtat;

- n spaiu: prin interesul pentru fenomene aparinnd altor culturi, fie culturii populare europene, fie culturilor extra-europene (descoperirea Indiilor).

Cauz sau efect, sau poate i una i alta, existena concertelor publice bazate pe un repertoriu implic, bunoar la aceast epoc, i necesitatea unei mbogiri a acestuia. n ce fel? i prin recuperarea repertoriului uitat...

2. Recuperarea trecutului

n mod incontestabil avem de-a face cu o nou mentalitate, ce i face simit prezena de pe la sfritul sec.18. Se spune c Mozart este primul compozitor a crui oper este motenit fr hiatus (cf.3, ).

n instituiile de nvmnt se accentueaz aceast contiin a muzicii trecutului.

Dou importante personaliti revin astfel n prim-planul vieii muzicale:

2.1. J. S. Bach

Dup o jumtate de secol de la dispariie (1750), personalitatea i creaia sa reapar n contiina public printr-o prim biografie de Johann Nikolaus Forkel (1802).

Dar abia n 1829, prin memorabilul concert de la Leipzig cu Matthuspassion (dirijor F.Mendelssohn-Bartholdy, i cu Berliner Singakademie) se declaneaz procesul recuperator

1850 - primul volum din Bach-Gesamtausgabe (Bach Opere complete)

1873-80 - biografia lui Philipp Spitta

De aici drumul devine larg deschis...

2.2. G. P. da Palestrina

Personalitatea lui Palestrina este redescoperit la nceputul secolului 19

E(rnst) T(heodor) A(madeus) Hoffmann a fost unul dintre primii care se intereseaz de vechiul repertoriu religios, pe care l ia ca model (Alte und Neue Kirchenmusik, 1814)

1825 - Anton Friedrich Justus Thibaud: ber Reinheit der Tonkunst

1832 - o important carte despre Palestrina de Carl von Winterfeld

De atunci muzicienii deprind stilul Palestrina, ca stil pur contrapunctic.

Cercetnd istoria muzicii ne dm seama, iat, ct de tributari suntem nc ochelarilor culturali fixai n spiritul secolului 19!

***

La ntlnirea noastr de astzi, o a treia perspectiv din care doresc s privim i s nelegem secolul 19 sub aspect muzical este cel ce vizeaz viaa muzical perceput la nivel social.

3. Viaa muzical

(i sub acest aspect, cu mici retuuri, modelul secolului 19 persist i acum.)

O parte din concerte erau gzduite de nobili, nu de stat.

Crete tot mai mult numrul publicului anonim.

Opera rmne genul cel mai gustat, de cel mai mare interes. Exist totui diferene de la ar la ar (Italia, Frana, Germania). Alturi de ea se afirm opereta.

Ct despre concertele simfonice, acestea propuneau programe amestecate.

Muzica de camer doar rareori se fcea auzit n public (muzica de salon)

Arhivele menioneaz existena unor festivaluri

Asociat vieii de concert a secolului 19 este prezena tipului legendar de instrumentist: Virtuozul - Paganini, Liszt.

Ne oprim aici cu consideraiile de ordin general asupra gndirii despre muzic a secolului 19. Data viitoare, comentariul nostru se va deplasa n zona gndirii muzicale spre a reliefa astfel cteva principale modificri petrecute n epoc la nivelul limbajului muzical propriu-zis.

Bibliografie

1. Berlioz, Hector. Grotescul n muzic, trad., Edit.Muzical, Bucureti 19

1. Hanslick, Eduard. Vom Musikalisch-Schnen, Breitkopf & Haertel, Leipzig 1918.

1. Liszt, Franz. Pagini romantice, trad., Edit.Muzical, Bucureti 1985.

1. Schnaus, Peter (ngr.ed.). Europische Musik in Schlaglichtern, Meyers Lexikonverlag, Mannheim/Wien/Zrich 1990

1. Wagner, Richard. Opera i drama, trad., Edit.Muzical, Bucureti 19

CURSUL 4 Simfonia n creaia compozitorilor germani (II)

Felix Mendelssohn (1809, Hamburg-1847, Leipzig)

17 simfonii (5+12 de coal)

Biografie: familie de intelectuali; bunic filozof; dobndete un elevat orizont cultural; Leipzig director al Conservatorului; dirijor contribuie la popularizarea creaiei lui Bach, Schubert... Sora sa, Fanny, alturi de Clara Schumann, a fcut o carier muzical remarcabil.

1826 - uvertur Vis al unei nopi de var; miestrie orchestral deja la 17 ani;

- manifest al Romantismului

A scris n total 17 simfonii, dintre care:

- 12 pentru orchestr de coarde sunt simfonii de coal, nepublicate, concepute ntre 1821-1823, adic la vrsta cuprins ntre 12 i 14 ani

- 5 Simfonii de maturitate;

au o cu totul alt cronologie a apariiei dect cea sugerat de titlul ce indic ordinea cronologic a publicrii.

Astfel, surprinse cronologic:

1824: Simfonia 1, n do minor op.11;

1830: Simfonia 5, n re major op.107 a Reformei (publicat postum);

1833: Simfonia Italian, n la major, publicat n 1851 dup mai multe revizuiri, ca Simfonia 4, simfoniile de Schubert nu erau cunoscute nc, aa nct tonul romantic al simfoniei apare cu att mai fermector, mai plin de noutate .

(ritm, sonoritate rafinat, construcie de ansamblu cizelat);

1840: Simfonia-cantat Lobgesang, publicat ca Simfonia 2, n si bemol major op.52;

1842: Simfonia scoian, n la minor,

publicat ca Simfonia 3, op.56 cea mai cunoscut i important simfonie a sa

Titlul se datoreaz faptului c a fost scris n urma cltoriei autorului n Anglia (1829), dar partitura nu recurge i la elemente programatice.

Propune un traseu arhitectonic cvadripartit, cu scherzo pe poziia a doua (exist un pasaj lent ce l precede, i care epuizeaz pe moment valenele unei asemenea micri)

Privite pe ansamblu, aceste pagini simfonice relev laolalt simfonismul romantic n luminile sale clasicizante.

Robert Schumann (1810, Zwickau-1856, Endenich/Bonn)

4 simfonii

Cu certitudine, cel mai important simfonist german al generaiei sale.

Repere biografice: nscut la Zwickau; oscileaz ntre talentul de literat i cel de muzician; chiar dac opteaz pentru muzic, rmne fidel i celui dinti, prin articole, cronici, studii semnate n prestigioasa Neue Zeitschrift fr Musik. El nsui pianist, doar printr-un accident se vede silit s-i ntrerup cariera de concertist. Se cstorete cu Clara (n.Wieck), devenit celebr pianist a epocii.

1839 public un studiu asupra simfoniilor noi

(Neue Synphonien fr Orchester), n care constat

lipsa general a unor lucrri postbeethovenien, originale

i valoroase, admind doar rare excepii (WB).

1840, semneaz articolul despre Simfonia n do major de Franz Schubert / Die C-Dur-Synphonie von Franz Schubert, n care semnaleaz c spre suprarea compozitorilor s-a spus adesea c (WB). Preuia ideile novatoare ale lui Berlioz, dar are revelaia simfoniei germane postbeethoveniene i anuna cu inima plin de bucurie i nermurit admiraie existena unui nou astru pe firmamentul simfoniei. De atunci exista un nou termen de comparaie (WB).

Problematica simfoniei post-beethoveniene se regsete n cele 4 simfonii ale sale, compuse cu ncepere din 1841 .

1841: - Simfonia I n si bemol major op.38 a primverii - plin de prospeime, influenat de a IX-a de Schubert, ca i aceasta ncepe cu un Motto ce d temei ntregii pri I

- prima versiune a Simfoniei IV n re minor op.120 (reinstrumentat n 1851, de unde plasarea sa ca a 4-a n ordinea publicrii);

Partea I - introducerea pregtete motorica T1 Reprezentative stilistic sunt numeroasele conexiuni realizate ntre pri, prin preluri tematice directe, sau prin nrudiri motivice. Particulariti ale Romantismului se regsesc i la nivelul formelor, prin introducerea de licene: absena reprizei n p.I; dezvoltarea, n care apar i alte 2 teme noi, conduce nemijlocit spre o coda cu stretta. Prelucrarea motivic i pierde - comparativ cu modelul beethovenian - funcia dramatic, n favoarea efectelor coloristice: repetarea identic a unei ample seciuni (doar transpus cu o 3m ascendent) n dezvoltarea prii I, experien care apare de altfel i la Schubert (Trioul cu pian op.100).

1846: Simfonia II n do major op.61; puin cunoscut, se aude rar n sala de concert.

1850, dup mutarea sa la Dsseldorf: Simfonia a III-a n mi bemol major op.97 Renana cea mai cunoscut i apreciat, plin de avnt, n parte festiv, n parte domoal 5 pri - fiecare dintre ele atest trsturi individuale i sunt reprezentative pentru stilul simfonic schumannian, ce reunete limbajul orchestral romantic cu tradiiile clasice ale genului.

Se pare c are i un substrat programatic.

CURSUL 5 Simfonia

n creaia compozitorilor germani (III)

JOHANNES BRAHMS (7.05.1833, Hamburg - 3.04.1897, Viena)

1.1. Date biografice

- fiu de contrabasist;

- talent pianistic precoce;

- pregtire muzical atent

1853 Primul turneu de concerte cu violonistul ungur E. Remnyi - mai ales la Hanovra (unde ncepe lunga prietenie cu J. Joachim) i Weimar (unde l cunoate pe Liszt). O cltorie la Dsseldorf, s-a concretizat cu un celebru articol al lui Schumann - Neue Bahnen - care l anun ca pe un maestru. Chiar i dup moartea lui Schumann (1856), Brahms rmne n strns legtur cu familia acestuia, n special cu Clara.

1857-59 dirijor de cor i pianist de curte la Detmold i Hamburg (unde nfiineaz, ntre altele, un cor de femei) .Totui compoziia este principala activitate.

1862 - Viena / nu are angajament fix, triete ca liber profesionistDe la jumtatea anilor 70 = mare compozitor european.

1.2. Privire de ansamblu asupra creaiei

Cu excepia operei, lucrri de referin n toate celelalte genuri:

Opusuri simfonice: 2 serenade, Variaiuni pe o tem de Haydn, Uvertura Academic, Uvertura Tragic, Concert pentru vioar (re major), 2 concerte pentru pian (re minor i sib major), Dublul concert pentru vioar, violoncel i orchestr (la minor);

Muzic de camer: 2 sextete de coarde, 2 cvintete de coarde, cvintet cu clarinet, 3 cvartete de coarde, cvintet cu pian, 3 cvartete cu pian, 3 triouri cu pian, trio cu corn, trio cu clarinet, 3 sonate pentru vioar, 2 sonate pentru violoncel, 2 sonate pentru clarinet;

Lucrri pentru pian: 3 sonate, cicluri i culegeri de piese Variaiuni pe o tem de Haydn, balade, rapsodii, intermezzi, valsuri, dansuri ungare (versiunea original: pian la 4 mini);

creaie de lied

producie coral, piese n stil popular, cntece corale acompaniate, motete polifonice, mari opusuri vocal-simfonice cu soliti - Ein deutsches Requiem, Rapsodia cu alto, Cntecul destinului, Nnie

1.3. Consideraii stilistice

sinteza ntre tradiie (Beethoven, Bach, Hndel, Schtz, cntece populare germane) i definitivarea noilor forme caracteristice muzicii de expresie romantic (Mendelssohn, Schumann).

echilibrul ntre fantezia poetic i rigoarea scriiturii. Majoritatea opusurilor sunt rodul unei ndelungate i critice elaborri.

Multiplele faete ale noului se dezvluie prin:

- importana lrgirii armonice;

- melodica specific, foarte cantabil, dar i pregnant ritmat i difereniat motivic;

- complexitatea ritmic, uneori polimetrie;

- tehnica variaional, a dezvoltrii pe baza a puine elemente generatoare;

- noua articulare la nivelul formei.

1.4. Simfoniile

debutul pe acest teritoriu s-a petrecut trziu, la 43 de ani! Dovad a importanei atribuite de compozitor genului

4 simfonii :

do minor, op.68 /1876;

re major, op.73 /1877;

fa major, op.90 /1883;

mi minor, op.98 /1885.

Ca stil - romantism trziu, cu aspecte ce atest preluarea motenirii beethoveniene.

Brahms continu linia beethovenian ca

- structur cvadripartit,

- forme consacrate (sonat, lied, scherzo etc.), chiar dac opereaz la nivelul lor mutaii semnificative

- orchestraie - orchestra este cea pe care o regsim i n lucrrile din perioada de maturitate a lui Beethoven

Totodat se distaneaz creator de acest model:

structura prilor devine mai consistent, prin atragerea, de cele mai multe ori ntr-un context polifonic, a tuturor instrumentelor la elaborarea procesului tematic (pe linia Haydn, Beethoven).

cel mai frecvent este expus un motiv principal, care reapare apoi n ntreaga configuraie a temelor fie variat, fie nsoit contrapunctic.

complexitatea stratificlor acordice

bogia modulaiilor, sfera lor larg de cuprindere

ritmica se caracterizeaz prin complexitate, prin generarea de situaii ambigui, n care accentul metric este estompat, prin evoluia pe mai multe planuri.

P.I - grania dintre seciuni este estompat

(vezi Repriza din Simf.IV)

P.II - pri lente, cu tematic de lied

P.III n locul scherzoului beethovenian, mai degrab o parte cantabil, cu micare uoar, destins, expresiv

P.IV - concluzie a ntregului opus, i menine importana. Soluiile sunt diferite.

Ex. Simf.I - schimbare tonalitii de la c-moll la C-dur-ul temei lirice;

Simf.III - ntre altele, prin revenirea n Cod a temei I din P.I; Simf.IV - o inovaie n istoria genului, simbioza dintre o arhitectur baroc i sonoriti romantice = celebra passacaglie.

#De comentat Simfonia a IV-a din perspectiva sintezei la nivelul formelor i din cea a trsturilor stilistice specifice.

Creaia brahmsian, dincolo de disputa declanat de contemporani (pro Wagner - pro Brahms), a influenat incontestabil urmtoarele generaii de compozitori, de la M.Reger la A.Schnberg .

Anton Bruckner

(4.09.1824, Ansfelden/A

- 11.10.1896, Viena)

2.1. Date biografice

Tatl, institutor; i el se pregtete i practic iniial aceast carier.

Personalitate impregnat de spirit religios.

Educaia sa muzical se petrece lent:

1837-40 - biat de cor (Singknabe) la Fundaia Sankt Florian (lng Linz); 1845 - profesor tot aici; 1848 - organist al aceleiai fundaii

1855 - organist la Domul din Linz.

De acum urmeaz periodic:

1855-61 - studii de armonie i contrapunct la Viena, cu S.Sechter;

- studiul formelor, al instrumentaiei i al muzicii contemporane cu O.Kitzler din Linz, prin care cunoate i creaia wagnerian

1868 - succesul lui S.Sechter la Conservatorul din Viena (Generalba, contrapunct, org)

1875 - lector la Universitatea din Viena. Printre elevi: F.Mottl, J.Pembaur, F.Schalk, G.Mahler (alturi de A.Nikisch, contribuie la propagarea creaiei sale)

- considerat i organist virtuoz. A susinut concerte n centre europene de prestigiu

- admirator al lui Wagner: i-a dedicat Simfonia a 3-a; l-a vizitat de mai multe ori la Bayreuth; a intrat n Akademischen R.Wagner Verein/Societatea academic R.Wagner. Aa s-a nscut motivul pentru ca E.Hanslick i grupul brahmsienilor s-l considere wagnerist, dei ca muzic i ca personalitate Bruckner se difereniaz de acesta.

- lucrrile sale, de mare complexitate i nu lipsite de dificulti tehnice (mai ales pentru acea epoc), au fost puin cntate. Abia spre finalul vieii are ansa de a vedea c n special Simfonia a 7-a ncepe s fie interpretat.

2.2. Privire de ansamblu asupra creaiei

- Singularitatea profilului su componistic s-a manifest prin aceea c pn spre 40 de ani nu a indicat prezena geniului, a forei creatoare.

- Prima lucrare recunoscut de autor ca valabil:

Missa n re (1864); urmat de alte 2 Misse (1866-1868). De altfel, prin opusurile cu caracter religios (alturi de misse: 1 recviem, 1 Te Deum, motete, psalmi, imnuri, cantate, coraluri, lucrri pentru org), Bruckner este considerat cel mai important reprezentant al creaiei muzicale catolice din secolul 19.

- Centrul de greutate revine simfoniilor, de care este continuu preocupat de prin 1864 i pn la neterminata Simfonie a 9-a. Distingem 2 mari perioade:

1871-76, simfoniile 2-5;

1879-87, simfoniile 6-8.

Prin comparaie, a afectat puin timp altor genuri: Cvintet de coarde(1879); Te Deum (1881-84).

2.3. Trsturi stilistice

Putem stabili diverse analogii

de exemplu:

- influene wagneriene n armonia instabil i n orchestraia luxuriant;

- influena epocii Palestrina asupra gndirii sale polifonice i n schimbrile timbrale realizate dup modelul registraiei de org;

- influenele colii veneiene n modul de a alterna, cu rol contrastant, diferite grupe instrumentale;

- spiritul austriac, ataat de muzica popular;

- influenele repertoriului muzicii sacre etc.

Dar aceste elemente foarte diverse sunt retopite ntr-un limbaj simfonic propriu, distinct, n care s-au integrat i s-au omogenizat pe deplin.

2.4. Simfoniile

greu de conectat la o tradiie, ca n cazul lui Brahms;

identificm, totui, anumite afiniti cu:

- Simfonia a IX-a de Beethoven n privina prilor instrumentale, a caracterului prilor i a cadrului macro-formal;

- Simfonia a IX-a de Schubert - n privina diversitii tematice;

- drama muzical wagnerian - n privina armoniei.

Simfonia brucknerian este o oper de art cu totul personal, bine individualizat, recognoscibil. A fost genul asupra cruia s-a concentrat cu deosebire. Catalogul creaiei sale nscrie (2+) 9 titluri:

1863 - Simfonie n fa

1863/64 - Simfonia Nr.0, n re minor (revizuit n1869)

1865/66 - Simfonia 1 n do minor (revizuit de mai multe ori);

1871/72 - Simfonia 2 n do minor (revizuit de mai multe ori);

1873 - Simfonia 3 n re minor (revizuit de mai multe ori);

1874 - Simfonia 4 n mi bemol major (revizuit de mai multe ori);

1875/76 - Simfonia 5 n si bemol major (revizuit 1876-78);

1879/81 - Simfonia 6 n la major;

1881/83 - Simfonia 7 n mi major;

1884/87 - Simfonia 8 n do minor (revizuit n 1890);

1887/96 - Simfonia 9 n re minor (neterminat);

Caracteristici generale

- lucrri monumentale;

- construcie clar, cu seciuni bine conturate, bine delimitate (mpriri adeseori strofice);

- n loc de teme, zone tematice (cel puin 3), nchegate prin acumularea n valuri (termen utilizat pentru zona dezvoltrii);

- armonia, dei are afiniti cu cea wagnerian prin abundena cromatismelor i ca tensiune interioar, mplinete i o funcie structurant, de delimitare a seciunilor formei;

- instrumentaia - contribuie la diversificarea melodicii, extins pe o palet de la cameral la monumental. Realizate dup modelul registraiilor de org, caracteristice sunt i blocurile armonice individualizate pe registre (coarde, lemne, almuri), de efect mai ales asociate caracterului imnic al pasajelor de coral.

- intrnd n detaliile construciei cvadripartite:

partea I - form extins de sonat, cu cel puin 3 zone tematice evidente n expoziie;

partea a II-a - adagio-uri ample;

partea a III-a - adesea scherzo-uri n 9 seciuni (aba cdc aba), n care trio-ul se bazeaz pe o tematic influenat de muzica popular austriac;

partea a IV-a nrudit cu prima (de obicei ns cu o tem I mai energic), cu uriae suiuri, imaginat ca o culminaie a ntregului (de pild Simfonia nr. 5 - pe baza unei fugi, aduce i teme din prile precedente; Simfonia 8 - tot un climax).

- opiuni estetico-stilistice: muzici pur instrumentale (apartenena la contemporana orientare a Noii coli germane, promovat de Liszt i Wagner, nu e relevant), de o religiozitate profund, autentic (Simfonia 9 dedicat dem lieben Gott), simfoniile au alura simbolic a unei imagini sonore a lumii cretine configurate cu mijloacele simfonice perfecionate i amplificate ale celei de-a doua jumti ale secolului al 19-lea.

SIMFONIA (IV)GUSTAV MAHLER(7.07.1860, Kalischt/Boemia - 18.05.1911, Viena)

1.1. Date biografice

Fiu al unui negustor evreu. Puin timp dup naterea sa,

familia se mut la Iglau, unde va veni n contact cu

muzica popular i cu cea de mar.

1875 - 1878 studiaz la Conservatorul din Viena, pe care l termin cu premiu.

1878 - ncepe lucrul la prima lucrare valabil: Das

klagende Lied/Cntec de jale. Respingerea ei la un

concurs l determin s opteze pentru cariera dirijoral.

Dirijor

- diferite mici angajamente pe scene din provincie;

- 1888 - director al Operei Regale din Budapesta;

- 1891 - rspunde unei chemri la Teatrul de Stat din Hamburg;

- dup convertirea sa la catolicism, devine capelmaistru, apoi director al Operei din Viena.

Orientare modern

- 1902 - cstoria cu Alma Schindler, prin intermediul creia ajunge n strns contact cu artitii secesioniti (Wiener Secession) i cu ali reprezentani ai orientrii artistice moderne.

- 1907 - moartea fiicei sale, Maria Anna;

- are el nsui un atac de cord;

- n urma unei campanii antisemite i pierde contractul la Opera din Viena; devine ns dirijor al Operei Metropolitan din New York.

- petrece anual mai multe luni n Europa, uneori i ca interpret al propriilor lucrri (vezi triumfala prim audiie a Simfoniei 8 - 1910, Mnchen)

- 1911 - bolnav, se rentoarce n Europa; moare la Viena, la 18.05.

1. 2. Privire de ansamblu asupra creaiei

- nu foarte voluminoas;

- fcnd abstracie de opusurile de tineree, se manifest prin doar 2 genuri: lieduri i simfonii.

- n Cntecul pmntului, la finele vieii, le-a mixat ntr-un nou gen, s-i spunem Sinfonie in Liedern / simfonie n lieduri;

1.3. Aspecte stilistice

coresponden ntre liedurile i simfoniile compuse n paralel, sesizabil prin:

- preluri tematice ex. citate din 2 lieduri ale ciclului Lieder eines fahrenden Gesellen/Cntecele unei calfe cltoare n Simfonia I

- nrudirea voit a unor micri cu participare vocal ex. Simfoniile 2-4 cu lieduri din ciclul Das Knaben Wunerhorn /Cornul minunat al biatului - celebra culegere de A. von Arnim i C. Brentano, din care Mahler i-a ales majoritate textelor cntecelor sale. Textele au caracter popular, iar muzica se menine pe un ton apropiat: pe fondul unei expresii simple, cu not de naivitate, se adaug aici elemente de ironie i parodie, amestecul de straturi stilistice (alturarea pasajelor n stil simfonic elaborat cu cele cu ecou de muzic trivial) i o mare expresivitate.

Aceste trsturi stilistice contribuie la inconfundabilul ton Mahler

1.3. Periodizare. Simfoniile.

Exegeii disting ndeobte 4 perioade stilistice:

I.

- Das klagende Lied (1880, rev.1892/93 - 1898/99)

- ciclul Lieder eines fahrenden Gesellen (1883-85)

- liedurile dup Das Knaben Wunderhorn (1892-98)

- primele 4 simfonii:

Nr. 1, n re major (1884-88, rev.1893-96);

Nr.2, n do minor, cu sopran, alto i cor (1888-94; rev.1903);

Nr.3, n re minor, cu alto, cor de femei i cor de biei (1893-96, rev.1906);

Nr.4, n sol major, cu sopran (1899/1900, rev.1901/10).

II.

monumentalele simfonii instrumentale nr. 5-7 - pot fi nelese, n parte, i ca istorie a unui subiect simfonic:

Nr. 5, n do diez minor (1901/02) apoteoz; Nr.6, n la minor (1903/04, rev.1906) - catastrof;

Nr.7, n mi minor /si minor (1904/05 ).

- nrudite stilistic cu simfoniile, liedurile din ciclul Kindertotenlieder/Cntecele copiilor care au murit (1901-04), 2 lieduri pe texte din Das Knaben Wunderhorn (1899/90) i Rckert-Lieder (1901/02) - care, privite n detaliu, relev aspecte ale stilului mahlerian trziu

III.

Simfonia nr. 8, n mi bemol major, pentru 8 soliti, cor de biei i cor mixt pe 8 voci (1906)

- contopete caracteristici ale genurilor simfonie, cantat i oratoriu;

bazat pe imnul de Rusalii Veni creator spiritus (partea I) i pe scena final din Faust (partea a II-a)

cel mai reuit exemplu pentru acea Weltanschauungsmusik din jurul anului 1900.

- ultima lucrare simfonic a lui Mahler cu caracter optimist.

IV.

se resimte tragedia anului 1907. Tonul este de retragere, de rmas bun/Abschied cum, de altfel, se intituleaz ultima parte din Cntecul pmntului

- Lied von der Erde / Cntecul pmntului (1908/09)

- Simfonia nr.9, n re major (1908/09)

fragment din Simfonia nr. 10, n fa diez major (1910-neterminat)

Concluzie

prin noutatea concepiei arhitectonice, prin diversificarea materialului muzical cu mijloace variaional-dezvolttoare, prin tendina spre proz muzical ca i prin consecventa polifonizare a scriiturii, creaia mahlerian trzie creeaz o important punte compozitorilor din cercul Schnberg.

RICHARD STRAUSS (11.06.1864, Mnchen - 8.09.1949, Garmisch)

2.2. Privire general asupra creaiei

Adept al programatismului, compune poeme simfonice

Don Juan op.20 (1888/89)

Macbeth op.23 (1886-88);

Moarte i transfiguraie op.24 (1888/9)

Till Eulenspiegel (1894/95)

Aa grit-a Zarathustra op.30 (1895/96)

Don Quixote op.35 (1896/97)

Via de erou op.40 (1897/98)

dou monumentale simfonii, programatice: Simfonia domestica op.53 (1902/03)

Eine Alpensinfonie/O simfonie a Alpilor op.64 (1911/15)

Contribuie special n domeniul teatrului liric: 15 opere

- de debut 1894 - Guntram

1901 Feuersnot

- 1903/05 Salome, dup drama lui O. Wilde tradus n german de H. Lachmann (1 act - o simfonie n dram: 105 instrumentiti n orchestr) - consacrarea ca autor de opere

1909 Elektra (tragedie ntr-un act - 111 instrumentiti - sintez ntre dramma per musica i simfonie; singura tragedie din creaia sa), marcheaz debutul colaborrii cu Hugo von Hofmannstahl, din care mai apar 5 opere i 1 balet:

- Der Rosenkavalier/ Cavalerul rozelor (1911 - revenire la tradiie, 3 acte - predomin comicul vieii cotidiene; aciunea la mijl. sec.18, Viena, primii ani ai domniei Mariei Theresa; intonaii de vals vienez, simplificare, dezvluie virtui melodice, ale armoniei i orchestraiei); Ariadne auf Naxos (1912, rev.1916); Die Frau ohne Schatten/Femeia fr umbr (1919); Die gyptische Helena/ Elena din Egipt (1928, rev.1933), Arabella (1933), Josephs-Legende (1914).

1935 opera comic Die schweigsame Frau/ Femeia tcut, pe libret de Stefan Zweig

n ultimii ani de via compune noi lucrri, printre care

operele: - Friedenstag (1938 - librat Joseph Gregor, conceput ca o cantat scenic), Daphne (1938), Die Liebe der Danae (1944), Capriccio (1942)

diferite opusuri ocazionale

cteva lucrri instrumentale precum: Metamorfoze pentru 23 instrumente cu coarde solo (1945), Concertul pentru oboi n re major (1945), Ultimele patru lieduri (1948)

1949 moare, dup o lung suferin

2. 3. Trsturi stilistice

La schimbarea veacurilor, R.Strauss este considerat reprezentant al Modernitii. Limbajul muzical evoluat, o fascinant senzualitate atrag publicul spre muzica sa.

- Salomea i Elektra reprezint opusurile sale cele mai nnoitoare ca limbaj: abundena disonanelor, masivitatea sonor vin n sprijinul expresiei, reliefeaz adecvat subiectele. Ele marcheaz nceputul operei expresioniste, pe care ulterior o vor prelua A. Schnberg, A. Berg.

- ulterior, limbajul su devine, s-i spunem, retrospectiv. Mozart i este model de simplitate:

- forme tradiionale,

- armonie cizelat,

- primatul melodiei.

Rmne fidel unei estetici comestibile (vezi Meyers Lexikon), distanndu-se de orietnarea modern creia i aparinuse iniial

- mare rafinament timbral i o adevrat tiin a mbinrii instrumentelor l recomand ca orchestrator de prim talie (a republicat, aducnd la zi, tratatul lui Berlioz)


Recommended