+ All Categories
Home > Documents > didactica muzicii

didactica muzicii

Date post: 05-Jul-2015
Category:
Upload: aura-popa
View: 13,913 times
Download: 36 times
Share this document with a friend

of 190

Transcript

Program universitar de formare n domeniul Pedagogie pentru nvmnt Primar i Precolar adresat cadrelor didactice din mediul ruralForma de nvmnt ID - semestrul V

EDUCAIE MUZICAL I DIDACTICA MUZICII

Avram FLOREA

2007

Ministerul Educaiei i Cercetrii Proiectul pentru nvmntul Rural

PEDAGOGIA NVMNTULUI PRIMAR I PRECOLAR

Educaie muzical i didactica muzicii

Avram FLOREA

2007

2007

Ministerul Educaiei i Cercetrii Proiectul pentru nvmntul Rural Nici o parte a acestei lucrri nu poate fi reprodus fr acordul scris al Ministerului Educaiei i Cercetrii

ISBN 978-973-0-05179-7

Cuprins

Cuprins

Introducere .................................................................................................................. v

Unitatea de nvare Nr. 1 NOTAIA MUZICALCuprins ................................................................................................................... 1 1.1. Obiectivele unitii de nvare ........................................................................ 2 1.2. Noiuni introductive .......................................................................................... 2 1.3. Notaia nlimii ................................................................................................ 3 1.4. Notaia duratelor .............................................................................................. 5 1.5. Notaia intensitii ............................................................................................ 7 1.6. Notaia timbrului .............................................................................................. 7 1.7. Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare ....................................... 8 1.8. Lucrare de verificare 1...................................................................................... 9 1.9. Referine la lucrarea de verificare .................................................................... 9 Bibliografie ............................................................................................................. 10

Unitatea de nvare Nr. 2 DEZVOLTAREA CAPACITILOR DE RECEPTARE I EXPRIMARE MUZICAL A COPIILOR PRECOLARICuprins .................................................................................................................... 11 2.1. Obiectivele unitii de nvare ......................................................................... 12 2.2. Diferenierea auditiv a sunetelor diverse ........................................................ 12 2.3. Diferenierea auditiv i n cntare a duratelor sunetelor muzicale i a unor structuri ritmice ................................................................... 13 2.4. Diferenierea auditiv a sunetelor de intensiti diferite (tare-ncet) i interpretarea cntecelor cu nuana potrivit ............................... 14 2.5. Diferenierea timbral i spaial a sunetelor ................................................... 15 2.6. Diferenierea auditiv a succesiuni mersului melodic (ascendent i descendent) ........................................................................... 16 2.7. Diferenierea auditiv a tempo-urilor contrastante (lent-repede) i interpretarea cntecelor utiliznd tempo-ul adecvat ..................................... 18 2.8. Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare ........................................ 21 2.9. Lucrare de verificare 2 ..................................................................................... 23 2.10. Referine la lucrarea de verificare .................................................................. 23 Bibliografie .............................................................................................................. 24

Proiectul pentru nvmntul Rural

i

Cuprins

Unitatea de nvare Nr. 3 EXPRESIE I INTERPRETARE MUZICALCuprins ................................................................................................................... 3.1. Obiectivele unitii de nvare ........................................................................ 3.2. Elemente de expresie i interpretare muzical ................................................ 3.3. Melodia, mijloc fundamental de expresie i interpretare .................................. 3.4. Frazarea .......................................................................................................... 3.5. Legato ca semn de expresie muzical ............................................................ 3.6. Punctul ca semn de expresie muzical ........................................................... 3.7. Accentul ca semn de expresie muzical .......................................................... 3.8. Nuanele .......................................................................................................... 3.9. Tempo-ul ......................................................................................................... 3.10. Rspunsuri i comentarii la textele de autoevaluare ..................................... 3.11. Solfegii aplicative ........................................................................................... Bibliografie .............................................................................................................. 25 26 27 27 28 29 30 31 32 33 35 37 38

Unitatea de nvare Nr. 4 METODICA STUDIERII CNTECELORCuprins .................................................................................................................. 4.1. Obiectivele unitii de nvare ........................................................................ 4.2. Studierea cntecelor dup auz ....................................................................... 4.3. Studierea cntecelor pe baza notaiei muzicale .............................................. 4.4. Rspunsuri i comentarii la textele de autoevaluare ....................................... 4.5. Lucrare de verificare 3 .................................................................................... 4.6. Referine la lucrarea de verificare ................................................................... Bibliografie ............................................................................................................. 39 40 41 45 50 51 51 52

Unitatea de nvare Nr. 5 RITMICACuprins ................................................................................................................... 5.1. Obiectivele unitii de nvare ........................................................................ 5.2. Elementele ritmului muzical ............................................................................. 5.3. Categorii de ritm .............................................................................................. 5.4. Ritmuri speciale ............................................................................................... 5.5. Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare ....................................... 5.6. Solfegii aplicative ............................................................................................. Bibliografie .............................................................................................................. 53 54 55 55 56 58 59 66

Unitatea de nvare Nr. 6 MODURILE POPULARECuprins ................................................................................................................... 6.1. Obiectivele unitii de nvare ........................................................................ 6.2. Modurile populare. ........................................................................................... 6.3. Clasificarea modurilor ...................................................................................... ii 67 68 69 69

Proiectul pentru nvmntul Rural

Cuprins

6.4. Alte noiuni legate de modurile populare .......................................................... 74 6.5. Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare ........................................ 75 6.6. Solfegii aplicative ............................................................................................. 76 Bibliografie .............................................................................................................. 81

Unitatea de nvare Nr. 7 METRICACuprins .................................................................................................................... 82 7.1. Obiectivele unitii de nvare ......................................................................... 83 7.2. Metrica. Elementele metricii muzicale .............................................................. 84 7.3. Clasificarea msurilor ....................................................................................... 84 7.4. Tactarea msurilor ........................................................................................... 85 7.5. Alte noiuni n legtur cu msurile .................................................................. 87 7.6. Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare ........................................ 88 7.7. Solfegii aplicative ............................................................................................. 90 Bibliografie .............................................................................................................. 98

Unitatea de nvare Nr. 8 STUDIEREA NOTAIEI MUZICALE N CLASELE III-IVCuprins ................................................................................................................... 99 8.1. Obiectivele unitii de nvare ........................................................................ 100 8.2. Studierea duratei sunetelor ............................................................................. 101 8.3. Studierea metricii ............................................................................................. 103 8.4. Studierea nlimii sunetelor ............................................................................ 106 8.5. Studierea intonrii simultane a nlimii sunetelor ........................................... 109 8.6. Studierea elementelor de expresie i interpretare ........................................... 113 8.7. Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare ....................................... 114 8.8. Lucrare de verificare 4 ..................................................................................... 116 8.9. Referine la lucrarea de verificare .................................................................... 116 Bibliografie ............................................................................................................. 117

Unitatea de nvare Nr. 9 MODALITI DE PERCEPERE, CUNOATERE I UTILIZARE A ELEMENTELOR DE LIMBAJ MUZICAL N PERIOADA PRENOTAIEICuprins ................................................................................................................... 118 9.1. Obiectivele unitii de nvare ........................................................................ 119 9.2. Deschideri ....................................................................................................... 120 9.3. Elemente melodice .......................................................................................... 121 9.4. Elemente ritmice .............................................................................................. 126 9.5. Elemente metrice ............................................................................................ 129 9.6. Elemente armonico-polifonice ......................................................................... 131Proiectul pentru nvmntul Rural

iii

Cuprins

9.7. Elemente de expresie i interpretare .............................................................. 133 9.8. Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare ....................................... 134 Bibliografie ............................................................................................................. 136

Unitatea de nvare Nr. 10 INTERVALE MUZICALECuprins .................................................................................................................. 137 10.1. Obiectivele unitii de nvare ...................................................................... 138 10.2. Intervalul muzical .......................................................................................... 139 10.3. Manifestarea intervalelor dup mrime ......................................................... 139 10.4. Manifestarea intervalelor dup desfurarea n timp .................................... 142 10.5. Manifestarea intervalelor dup gradul de consonan .................................. 143 10.6. Manifestarea intervalelor dup raportarea lor la tonalitate sau a modurile diatonice ................................................................................................................ 143 10.7. Alte aspecte ale manifestrii intervalelor ....................................................... 144 10.8. Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare ..................................... 145 10.9. Solfegii aplicative .......................................................................................... 146 Bibliografie ............................................................................................................. 146

Unitatea de nvare Nr. 11 TONALITATEACuprins ................................................................................................................... 11.1. Obiectivele unitii de nvare ....................................................................... 11.2. Precizri conceptuale .................................................................................... 11.3. Moduri de organizare a sunetelor tonalitii ................................................... 11.4. Funciile treptelor n tonalitate ........................................................................ 11.5. Sonoritatea armonic n tonalitate ................................................................. 11.6. Transpunerea i formarea tonalitilor pe alte sunete .................................... 11.7. Alte noiuni legate de tonalitate ...................................................................... 11.8. Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare ..................................... 11.9. Solfegii aplicative ........................................................................................... Bibliografie .............................................................................................................. 157 158 159 160 162 163 164 166 169 171 178

Bibliografie general .................................................................................................. 179

iv

Proiectul pentru nvmntul Rural

Introducere

INTRODUCERE

Modulul Educaie muzical i didactica muzicii este structurat pe unsprezece Uniti de nvare. Conine noiuni fundamentale de teorie muzical, nsoite de solfegii aplicative care au menirea s ilustreze concret i pe ct posibil de clar problemele muzicale propuse spre studiu, precum i o parte metodic n care sunt explicate i analizate problemele teoretice i practice ale educaiei muzicale, cu propunerea unor soluii i strategii de formare a deprinderilor muzicale, de descifrare a limbajului muzical, de receptare i interpretare, de dezvoltare a sensibilitii elevilor. Structura modulului de studiu cuprinde titlul modulului, cuprinsul, introducere i bibliografia general. Cuprinsul modulului conine titlurile Unitilor de nvare i ale subseciunilor principale, referine la lucrrile de verificare i bibliografie. Fiecare Unitate de nvare cuprinde un numr de sarcini de lucru de tipul testelor de autoevaluare, recomandri i precizri n legtur cu modalitile de rspuns, precum i spaii special marcate, reprezentnd astfel un exerciiu deosebit de util pentru pregtirea lucrrilor de verificare. Cele patru lucrri de verificare, plasate la finalul unitilor de nvare nr. 1, pag. 9; 2, pag. 23; 4, pag. 51; 8, pag. 116, vor fi transmise tutorelui de la Universitate. Pentru aceste lucrri exist sugestii cu privire la redactare i un punctaj stabilit. Ponderea lucrrilor de verificare reprezint 30% din nota final. Recomandm studenilor s abordeze fiecare tem ntr-o form personal, fr s copieze temele din sursele consultate. Modulul reprezint deci, un material de sintez pentru cei care se pregtesc s realizeze educaia muzical n perioada primelor dou cicluri curriculare de studiu (ciclul achiziiilor fundamentale i ciclul de dezvoltare), realizndu-se o legtur fireasc i eficient ntre pregtirea de specialitate muzical (teoria muzicii i solfegiu) i cea psihopedagogic. Materialul a fost conceput n felul acesta, pentru c am considerat c viitorul profesor (institutor) care va svri n viitor educaia muzical n clasele primare trebuie, n primul rnd, s-i nsueasc principiile teoretice fundamentale, s stpneasc ct mai bine activitatea de solfegiere, pentru atingerea unor standarde superioare de pregtire n specialitate, pregtire care s fac posibil apoi o abordare novatoare n didactica muzical, cu obinerea unor rezultate superioare ale nvrii urmrite prin aplicarea noului curriculum. Menionez c att noiunile teoretice, ct i solfegistic, se pot asimila individual, prin efort propriu fr profesor, pentru c tot coninutul este expus n mod gradat i pentru c exist o legtur concret i continu ntre teorie i partea aplicativ, neexistnd n aplicaiile muzicale probleme teoretice sau muzicale neasimilate n activitile precedente de studiu. Solfegiile sunt ordonate ntr-o logic care urmrete creterea dificultilor att n cadrul fiecrei teme, ct i pe parcursul ntregului material muzical, fiecare problem muzical putnd fi abordat i rezolvat n mod firesc, pe baza studierii celor anterioare. Pentru c solfegierea este o activitate complex prin care se intoneaz simultan elemente melodice, metro-ritmice, crora li se adaug dinamica, agogica, precum i alteProiectul pentru nvmntul Rural

v

Introducere

elemente de expresivitate i interpretare, n vederea formrii deprinderilor de solfegiere independent, recomand cteva elemente metodice care se pot aplica att la studiul individual al profesorului, ct i n activitatea de citire muzical cu elevii. Pentru ca solfegierea (cntarea cu text) corect, care presupune intonarea cu precizie a nlimii i duratei sunetelor, s se realizeze n mod contient, fcndu-se apel la gndirea muzical funcional, e bine s se urmeze urmtoarele etape: n primul rnd trebuie s se analizeze corect elementele de limbaj muzical care se regsesc n solfegiul respectiv (gam, mod, intervale, elemente metrice, formule ritmice, elemente de expresie muzical, etc.) nainte de solfegierea propriu-zis, elementele de nlime i de durat trebuie s fie studiate separat, prin citirea melodic i metro-ritmic, activiti care la rndul lor cuprind aciuni i acte specifice (stabilirea corect a tonului dup instrument muzical sau diapazon/camerton; intonarea gamei i a arpegiului acesteia n care este scris solfegiul/cntecului; identificarea i intonarea unor intervale sau fragmente melodice mai dificile; citirea melodic propriu-zis; stabilirea tempo-ului; tactarea i numrarea timpilor pentru 1-2 msuri n tempo-ul stabilit; identificarea i citirea unor formule sau fragmente ritmice mai dificile; citirea ritmic propriu-zis). Solfegierea corect, n ntregime (intonarea simultan a elementelor melodice i metro-ritmice) n tempo larg (n ritm propriu). Solfegierea expresiv care presupune, pe lng intonarea corect a elementelor melodice i metro-ritmice, i respectarea coninutului emoional al lucrrii, cu o atenie sporit asupra tuturor termenilor i semnelor de dinamic, tempo, agogic i a altor elemente de expresivitate. Cntarea cu text (dac exist) se poate face n acest moment sau nainte de solfegierea expresiv. n funcie de complexitatea i greutatea aplicrii textului, nainte de cntarea propriu-zis cu text, acesta poate fi aplicat separat prin citire ritmic i melodic a versurilor. n felul acesta credem c se optimizeaz aprofundarea limbajului muzical, dobndirea unei tehnici gradate i controlate, precum i nlesnirea cii spre procesul complex al interpretrii artistice.

Important!Pentru formarea deprinderilor de solfegiere corect i contient, n cadrul solfegiilor aplicative instrumentul muzical nu trebuie folosit dect ca mijloc de acordare, corectare sau autocorectare. Este necesar s se citeasc cu atenie cerinele, sugestiile, recomandrile, precum i criteriile de notare n vederea abordrii fiecrei teme ntr-o form i interpretare ct mai personal. Toate lucrrile de verificare sunt obligatorii. Ponderea lucrrilor de verificare reprezint 30% din cuantumul evalurii finale.

vi

Proiectul pentru nvmntul Rural

Notaia muzical

Unitatea de nvare Nr. 1NOTAIA MUZICAL

Cuprins1.1. Obiectivele unitii de nvare ........................................................................ 2 1.2. Noiuni introductive .......................................................................................... 2 1.3. Notaia nlimii ................................................................................................ 3 1.4. Notaia duratelor .............................................................................................. 5 1.5. Notaia intensitii ............................................................................................ 7 1.6. Notaia timbrului .............................................................................................. 7 1.7. Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare ....................................... 8 1.8. Lucrare de verificare 1...................................................................................... 9 1.9. Referine la lucrarea de verificare .................................................................... 9 Bibliografie ............................................................................................................. 10

Proiectul pentru nvmntul Rural

1

Notaia muzical

1.1. Obiectivele unitii de nvare

La sfritul unitii de nvare, studenii vor fi capabili:

S defineasc sunetul muzical; S numeasc calitile sunetului muzical (proprietile fizice ale sunetului); S descrie relaiile care se stabilesc ntre calitile sunetului i mijloacele de expresie pe care acestea le genereaz din punct de vedere artistic; S recunoasc i s utilizeze elementele grafice prin care se reprezint n scris cele patru nsuiri ale sunetului muzical: nlimea, durata, intensitatea, timbrul.

1.2. Noiuni introductiven mod obinuit tot ce auzim poart denumirea de sunet. Muzica folosind sunetul ca element de baz al construciei sale sonore este definit ca art a sunetelor. Sunetul muzical se deosebete ns de celelalte sunete (zgomote, pocnete, detonaii) prin faptul c are nlime determinat ca efect al vibraiilor periodice ale corpurilor elastice. Zgomotele, pocnetele i detonaiile sunt efecte ale vibraiilor neregulate ale corpurilor. n afara nlimii sunetele muzicale mai au urmtoarele caliti: durat, intensitate, i timbru. Dac nlimea sunetelor muzicale este dat de numrul de vibraii pe secund, durata este determinat de timpul (continuitatea n timp a vibraiilor), intensitatea (tria) depinde de mrimea vibraiilor, iar timbrul (culoarea) este distins dup sursa care produce sunetul. Reprezentarea n scris prin semne grafice a celor patru caliti ale sunetelor muzicale poart numele de notaie (semiografie) 2Proiectul pentru nvmntul Rural

Notaia muzical

muzical. Notaia muzical tradiional (clasic) reprezint sinteza unui lung proces istoric i are aceeai origine i corespunde aceluiai scop ca scrierea pentru vorbire.

1.3. Notaia nlimiinlimea sunetelor muzicale se reprezint n scris prin: portativ, chei, note, alteraii, semnul de transpunere (mutare) la octav. Este liniatura special pe care se efectueaz notaia muzical i const din cinci linii paralele, orizontale i egal distanate ntre ele. Pe linii i spaiile dintre acestea se scriu notele, numerotarea fcndu-se de jos n sus:

Portativul

Pentru notarea sunetelor muzicale mai acute (nalte) sau mai grave (joase), pentru care nu sunt suficiente cele cinci linii ale portativului, se folosesc linii suplimentare, deasupra i dedesubtul portativului, pstrndu-se paralelismul liniilor i spaiul dintre acestea, reprezentnd astfel o continuare fireasc a portativului de baz cnd situaia o cere. De regul se folosesc pn la cinci linii suplimentare, respectiv cinci spaii, numerotarea celor de deasupra portativului fcndu-se de jos n sus, iar a celor de sub portativ de sus n jos:

Cheia muzical

Cheia muzical este un semn grafic, care se scrie de regul la nceputul portativului, pe una din linii, preciznd astfel nlimea precis i numele unui sunet din scara general muzical, funcie de care se determin numele i nlimea celorlalte sunete de pe portativ.

Proiectul pentru nvmntul Rural

3

Notaia muzical

n notaia muzical tradiional se folosesc trei chei: cheia sol (

)

pentru scrierea sunetelor din registrul sonor acut, cheia do ( ) pentru scrierea sunetelor din registrul sonor mijlociu i cheia fa ( ) pentru scrierea sunetelor din registrul sonor grav:

Nota muzical

Nota muzical este principalul semn grafic prin care se scrie un anumit sunet din scara general muzical dup locul pe care l ocup pe portativ i n funcie de cheia muzical folosit:

Alteraiile muzicale

Alteraiile muzicale sunt semne grafice care indic modificarea nlimii sunetelor Dup modul n care indic modificarea nlimii sunetelor (n jos sau n sus) n notaia clasic se folosesc cinci semne de alteraie: diezul ( ) care indic un sunet mai nalt cu un semiton;

bemolul ( ) care indic un sunet mai jos cu un semiton;

4

Proiectul pentru nvmntul Rural

Notaia muzical

becarul ( ) care indic anularea efectului celorlalte alteraii i intonarea sunetului la nlimea natural.

1.4. Notaia duratelorDurata sunetelor se realizeaz n scris prin urmtoarele semne principale: valori de note i pauze, punctul, legato-ul de prelungire i coroana (fermata). Valorile de note i pauze (durata tcerii) i primesc numele de la raportul dintre nota ntreag i diviziunile directe ale acesteia. Raportul de baz poate s fie binar care are la baz principiul diviziunii binare normale a notelor, cu 2 i cu multiplii lui (4, 8, 16, 32, 64), existnd apte valori de note binare i ternar care are la baz principiul diviziunii ternare normale a valorilor cu punct, cu 3 i cu multiplii lui (6, 12, 24, 48, 96) rezultnd tot apte valori de note ternare. Diviziunea normal a valorilor binareNr. crt. 1 Nota ntreag 2 Doimea 3 Ptrimea 4 Optimea 5 aisprezecimea 6 Treizecidoimea 7 aizeciptrimea Denumirea valorii Forma grafic a valorii Forma grafic a pauzei Diviziunea valorilor

Valori de note i pauze

Proiectul pentru nvmntul Rural

5

Notaia muzical

Diviziunea normal a valorilor ternareNr. crt. 1 Denumirea valorii Nota ntreag cu punct Doimea cu punct Ptrimea cu punct Optimea cu punct aisprezecime a cu punct Treizecidoime a cu punct aizeciptrime a cu punct Forma grafic a valorii Forma grafic a pauzei Diviziunea valorilor

2

3

4

5

6

7

Punctul notat n dreapta notelor i a pauzelor prelungete durata acestora cu jumtate din valoarea lor de baz:

Punctul

Legato-ul de prelungire (de durat)

Legato de prelungire este contopirea (nsumarea) de note (pauzele fac excepie) de aceeai nlime prin unirea acestora cu un semn grafic n form de arc:

6

Proiectul pentru nvmntul Rural

Notaia muzical

Coroana (fermata)

u

sau

Coroana este semnul care aezat deasupra sau dedesubtul unei note sau pauze, i mrete durata acesteia n proporie nedefinit, n funcie de caracterul lucrrii, sau de preferina executantului. Durata adugat prin folosirea coroanei nu intr n calculul msurii.

1.5. Notaia intensitii (dinamica)Intensitatea este calitatea sunetului de a fi mai tare sau mai slab (manifestare n funcie de mrimea, amplitudinea vibraiilor). Gradul de intensitate sonor poart numele de nuan. Totalitatea nuanelor i accentelor, precum i a altor noiuni legate de intensitatea sonoritii muzicale, folosite n practica muzical determin dinamica muzical1.

1.6. Notaia timbruluiTimbrul este o caracteristic, o nsuire fiziologic indisolubil a sunetelor, este chiar sunetul nsui, dup care se identific sursa sonor (care l-a produs), originea lui. Vocile omeneti, mprite din punct de vedere al timbrului n trei mari grupe (de copii, de femei i de brbai), au timbrul cu cea mai bogat i larg gam expresiv. n cadrul fiecrei grupe exist voci nalte (sopran, tenor) i voci grave, joase (alt, bas); deci, care se deosebesc dup poziia lor ca nlime. Cu toate acestea, diferena de ntindere dintre voci nu este mare, deosebirea constnd, n primul rnd, din punct de vedere al timbrului.

Timbrul vocal

Timbrul instrumental

Calitatea i varietatea materialelor din care sunt construite instrumentele muzicale, formele diverse, modurile de producere a sunetelor, zgomotele produse la execuia instrumental (frecarea arcuului pe coarde, ciupirea coardelor, lovirea tastelor pianului, suflul aerului n cazul instrumentelor de suflat etc.) ne ofer o

Elementele legate de dinamica muzical sunt expuse n cadrul unitii de nvare 3 Expresie i interpretare muzical. Proiectul pentru nvmntul Rural

1

7

Notaia muzical

diversitate de timbruri instrumentale individuale sau, din folosirea combinat a acestora, n cadrul diferitelor formaii instrumentale.

1.7. Test de autoevaluareNumii calitile sunetului muzical i descriei corelaia cu natura fiziologic a acestora. Precizai prin ce elemente grafice se reprezint n scris nlimea sunetelor muzicale. Artai rolul pe care l au alteraiile constitutive, accidentale i de precauie. Vei avea n vedere doar funcia celor trei feluri de alteraii n sistemul de notaie. Rspunsul va putea fi ncadrat n spaiul rezervat n continuare.

8

Proiectul pentru nvmntul Rural

Notaia muzical

1.8. Lucrare de verificare 1 transmis tutorelui

Descriei elementele grafice prin care se reprezint calitile sunetelor muzicale. Explicai efectul alteraiilor simple. Notai cu dou durate urmtoarele valori sau grupri de valori de note:

1.9. Sugestii privind redactarea:Toate subiectele sunt obligatorii; La primele dou subiecte, pe lng desenarea i explicarea elementelor grafice, se va evidenia i importana i funciunea semnelor grafice, semne care n totalitate constituie sistemul muzical de notaie; Pentru redactarea lucrrii putei consulta i Teoria muzicii. Curs nsoit de solfegii aplicative, autor Victor Giuleanu, Bucureti, Editura Fundaiei Romnia de mine, 1998; Lucrarea trebuie elaborat personal i transmis tutorelui de la Universitate; Lucrarea de verificare va fi de maximum 3 pagini. Notarea lucrrii 3 puncte subiectul 1 2 puncte subiectul 2 4 puncte subiectul 3 Not: 1 punct se acord din oficiuProiectul pentru nvmntul Rural

9

Notaia muzical

Bibliografie

Florea Avram, Educaie muzical teorie i solfegii aplicative, Timioara, Editura Universitii de Vest, 2006. Giuleanu Victor; Iusceanu Victor, Tratat de teoria muzicii, Bucureti, Editura Muzical a Uniunii Compozitorilor din R.P.R., 1963. Sposobin V.I., Teoria elementar a muzicii, Bucureti, Editura muzical a Uniunii Compozitorilor din R.P.R., 1959.

10

Proiectul pentru nvmntul Rural

Dezvoltarea capacitilor de receptare i exprimare muzical a copiilor precolari

Unitatea de nvare Nr. 2DEZVOLTAREA CAPACITILOR DE RECEPTARE I EXPRIMARE MUZICAL A COPIILOR PRECOLARI

Cuprins2.1. Obiectivele unitii de nvare ......................................................................... 12 2.2. Diferenierea auditiv a sunetelor diverse ........................................................ 12 2.3. Diferenierea auditiv i n cntare a duratelor sunetelor muzicale i a unor structuri ritmice ................................................................... 13 2.4. Diferenierea auditiv a sunetelor de intensiti diferite (tare-ncet) i interpretarea cntecelor cu nuana potrivit ............................... 14 2.5. Diferenierea timbral i spaial a sunetelor ................................................... 15 2.6. Diferenierea auditiv a succesiuni mersului melodic (ascendent i descendent) ........................................................................... 16 2.7. Diferenierea auditiv a tempo-urilor contrastante (lent-repede) i interpretarea cntecelor utiliznd tempo-ul adecvat ..................................... 18 2.8. Rspunsuri i comentarii la testele de autoevaluare ........................................ 21 2.9. Lucrare de verificare 2 ..................................................................................... 23 2.10. Referine la lucrarea de verificare .................................................................. 23 Bibliografie .............................................................................................................. 24

Proiectul pentru nvmntul Rural

11

Dezvoltarea capacitilor de receptare i exprimare muzical a copiilor precolari

2.1. Obiectivele unitii de nvare

La sfritul studiului unitii de nvare, studenii vor fi capabili:

S explice importana perioadei precolare, bazat pe cntarea dup auz, pentru familiarizarea elevilor cu elementele limbajului muzical; S prezinte principalele modaliti de percepere, receptare, cunoatere, exprimare i utilizare de ctre copii a elementelor melodice, ritmice i de expresie i de interpretare; S demonstreze capacitatea de stimulare a percepiei, a potenialului creativ, a intuiiei i a imaginaiei copiilor n asimilarea elementelor limbajului muzical; S aprecieze rolul profesorului n formarea motivaiei pentru nvare a copiilor.

2.2. Diferenierea auditiv a sunetelor diversePentru c scopul educaiei muzicale const n dezvoltarea sensibilitii estetice a copiilor, a capacitilor de receptare i de exprimare muzical, prin audiii i activiti practice de cntare vocal i instrumental, un obiectiv al primelor activiti muzicale este dezvoltarea ateniei auditive i exersarea acesteia. n dezvoltarea ateniei, a abilitilor auditive ale copiilor trebuie s se porneasc de la realizarea unor momente de ascultare a linitii ambientale prin relaxare total i destindere, dup care, pe acest fond, copii vor fi pui n situaia de a identifica anumii stimuli sonori.

12

Proiectul pentru nvmntul Rural

Dezvoltarea capacitilor de receptare i exprimare muzical a copiilor precolari

Sunetele ambientale

Aezarea copiilor pe scunele ntr-o poziie relaxat, lipsii de orice activitate, cu ochii nchii, ncercnd senzaia plcut a odihnei binemeritate dup un efort susinut. Tot dialogul purtat cu acetia, indicaiile date i observaiile necesare trebuie s se fac pe un ton calm, ntr-o nuan sczut. Se va cere copiilor s identifice, n acea linite total a ambientului creat de ei n clas, ce stimuli sonori percep/aud n apropiere sau la mai mare distan (tic-tac-ul ceasului de pe catedr/perete; vocea profesorului/colegilor din sala vecin; glgia pe care o fac copiii, n curte; pai pe coridor; motorul unei maini; sunete scoase de diferite animale; etc.). Copiii vor preciza pe rnd ceea ce au auzit. Acelai lucru, cu deosebirea c profesorul va provoca apariia unor stimuli (cderea unui obiect pe podea; sunetul unui clopoel; sunete produse de un instrument muzical, etc.). Acelai lucru cu schimbarea locului producerii sunetului n perimetrul slii de grup.

Surse sonore

Direcia de propagare

Sunete cntate Sunete vorbite

Acelai lucru cu prezentarea pentru ascultare a unor cuvinte vorbite apoi cntate, dup care copiii vor spune ce impresie le-a lsat, ce diferen exist ntre cele dou modaliti de exprimare. Acelai lucru cu intonarea de ctre profesor a unor fragmente din cntecele cunoscute, pe care copii va trebui s le identifice.

Sunete din cntece

2.3. Diferenierea auditiv i n cntare a duratelor sunetelor muzicale i a unor structuri ritmiceclopoei pahar; trianglu toba mic; pian pian (al doilea sunet oprit cu pedala imediat dup producere); Identificarea cntecelor audiate (2-3 cntece) dup structura unui vers ales; Identificarea cntecelor (2-3 cntece) din repertoriul nsuit dup structura primului vers;

Audierea sunetelor de durate diferite

Identificarea cntecelor

Proiectul pentru nvmntul Rural

13

Dezvoltarea capacitilor de receptare i exprimare muzical a copiilor precolari

Reproducerea unor onomatopee i recitative

Reproducerea vocal; Reproducerea prin bti din palme, cu picioarele; Reproducerea instrumental cu ajutorul jucriilor muzicale, a instrumentelor (materialelor) sonore i a instrumentelor muzicale; Profesorul execut onomatopee, recitative/formule ritmice formate din duratele: ptrime, optime, doime, pauza de ptrime. Copiii ascult i apoi reproduc n felul vzut i auzit:

2.4. Diferenierea auditiv a sunetelor de intensiti diferite (tarencet) i interpretarea cntecelor cu nuana potrivitSunete produse alternativ a) Bti din palme Profesorul execut n faa clasei dou bti din palme, una foarte tare i una foarte ncet. Copiii vor compara cele dou intensiti ale loviturilor palmelor i vor fi ajutai s precizeze diferena de trie. Copiii vor executa imitativ dou bti din palme (tare-ncet). b) Acelai lucru, pe grupe Bieii execut o btaie din palme tare, iar fetele o btaie din palme ncet. c) Bti cu picioarele Se procedeaz la fel.

Sunete produse simultan

Prezentarea a doi stimuli sonori care produc simultan sunete de intensiti diferite (tare-ncet) triunghiuri lemne de esen slab; zurgli clopoei; tobi chei;

Interpretare de cntece

a) Interpretarea cu tot colectivul, a unor cntece scrise n nuane diferite. b) Interpretarea, pe grupe, a unui cntec format din dou pri, scrise n nuane diferite. c) Exprimarea nuanelor unor cntece prin micri corporale: Forte = braele larg deschise;

14

Proiectul pentru nvmntul Rural

Dezvoltarea capacitilor de receptare i exprimare muzical a copiilor precolari

Piano = brae apropiate; Crescendo = braele se deprteaz; Decrescendo = braele se apropie; d) Reproducerea grafic (color) a intensitii unor cntece prin desenarea mai intens (culori nchise), a prilor care se cnt tare i prin culori mai pale (deschise), a prilor care se cnt mai ncet. e) Aplicarea acestor grafice la unele cntece care nu au prevzui termeni de nuan, dar prin aplicarea crora, coninutul de idei i sentimente, precum i discursul ritmico-melodic sunt puse n valoarea n mod creator de elevi cu ajutorul profesorului.

2.5. Diferenierea timbral i spaial a sunetelorTimbrul vocal a) Recunoaterea timbrului vocal al colegilor. Copii vor fi mprii n dou grupe distincte i aezai n dou zone opuse ale slii de clas, cu ochii nchii. La comanda profesorului (prin atingerea uoar a umrului), un copil va cnta un fragment dintr-un cntec studiat. Copiii din grupul cellalt va trebui s recunoasc, dup timbrul vocii, care coleg a cntat i s-i precizeze numele. b) Acelai lucru schimbnd rolurile. c) Acelai lucru, dar cu recunoaterea timbrelor vocale individuale dintr-un grup de (2-4) copii care interpreteaz simultan un fragment muzical. Timbrul instrumental a) Recunoaterea auditiv a unor instrumente/obiecte sonore. Prezentarea vizual i auditiv a unor obiecte sonore de ctre profesor n faa grupei (clopoei, zurgli, chei, triunghiuri, farfurii, pahare, sticle, etc.). Copiii, cu ochii nchii, vor primi ca tem recunoaterea auditiv a cte unui obiect (instrument) dup ascultarea sonoritii produse numai de acesta, prin precizarea denumirii lui. b) Acelai lucru cu recunoaterea auditiv a mai multor obiecte (2-4) care se aud deodat, prin precizarea denumirii lor. c) Recunoaterea timbrului unor micri corporale sonore. Copiii, cu ochii nchii, vor descoperi i recunoate diferite timbre ale unor sonoriti produse de micrile corporale ale colegilor (btut din palme cu palmele pe banc, cu degetele pe banc, din picioare, cu palmele pe genunchi, srituri ntr-un picior sau pe ambele picioare, etc.).

Proiectul pentru nvmntul Rural

15

Dezvoltarea capacitilor de receptare i exprimare muzical a copiilor precolari

2.6. Diferenierea auditiv a succesiunii mersului melodica) Cte un copil imit vocal micri sonore (tip siren) ascendente i descendente, iar colegii primesc sarcina de a recunoate mersul melodic ascendent sau descendent i apoi de a le reproduce vocal. b) Executarea de ctre profesor la un instrument muzical a unui grup de 3-5 sunete ascendente i recunoaterea de ctre copii a mersului melodic i a numrului de sunete.

Succesiuni ascendente i descendente

c) Executarea de ctre profesor la un instrument muzical a unui grup de 3-5 sunete descendente i recunoaterea de ctre copii a mersului melodic i a numrului de sunete.

d) Acelai lucru cu grupuri de sunete n succesiuni ascendente i descendente.

e) Acelai lucru cu sunete care se repet la aceeai nlime.

f) Recunoaterea succesiunii mersului melodic din cntece care sunt constituite din evidente mersuri melodice ascendente sau descendente.

16

Proiectul pentru nvmntul Rural

Dezvoltarea capacitilor de receptare i exprimare muzical a copiilor precolari

Micri corporale

a) Exprimarea prin micri corporale a succesiunilor ascendente. Se repet sunetele sirenei n mersul lor suitor, concomitent cu desenarea n aer (indicarea) cu braul de la nlimea brului spre cap (frunte) sau cu tot corpul (din poziia culcat sau n genunchi, treptat, spre poziia n picioare, pe vrfuri) a micrii sonore ascendente. b) Exprimarea prin micri corporale a succesiunilor descendente. Acelai lucru cu mers cobortor al sunetelor. c) Exprimarea prin micri corporale a succesiunilor mixte. Acelai lucru cu unirea celor dou succesiuni (suitor i cobortor) ale micrii. Acelai lucru pe dou grupe (o grup exprim micarea ascendent, cealalt grup micarea descendent) alternativ i apoi deodat. d) Exprimarea mersului melodic al cntecelor prin micri corporale. Desenarea n aer a succesiunii mersului melodic. Desenarea de ctre copii, n aer, cu degetul arttor, prin micri scurte, a unor sunete n succesiune ascendent executate de profesor cu vocea/instrumentul muzical. a) Diferenierea i gruparea unor sunete de nlimi diferite n dou categorii: sunete nalte i sunete joase. Prezentarea n faa grupei a unor surse sonore (cte dou) de nlimi diferite (nalte i joase) cum ar fi: clopoei, pahare de cristal, sticle, cutii, nasturi, lemne, bare, chei, jucrii sonore etc.; mprirea surselor sonore prezentate n doar dou grupe: grupa surselor sonore care produc sunete nalte i grupa surselor sonore care produc sunete joase; 17

Reprezentri convenionale

Sunete produse de corpuri sonore

Proiectul pentru nvmntul Rural

Dezvoltarea capacitilor de receptare i exprimare muzical a copiilor precolari

b) Diferenierea i ordonarea dup nlime a unor sunete de nlimi diferite. Prezentarea mai multor surse sonore (3-5) care produc sunete de diferite nlimi; Copii vor asculta i vor ordona sursele sonore dup nlime, de la cel mai jos la cel mai nalt sunet; c) Acelai lucru urmat de reprezentarea grafic a seriei ordonate. d) Acelai lucru ca la punctul d) dup care, n timp ce copii vor nchide ochii, profesorul va selecta i va activa una din surse, iar copii vor trebui s identifice sursa respectiv. e) Acelai lucru ca la punctul d), dup care copii vor cnta seria ordonat. f) Acelai lucru, dup care copii vor cnta numai dou sunete (cel mai nalt i cel mai jos). g) Procurarea i selectarea de ctre copii a diferitelor surse sonore. Se va cere copiilor s identifice, n afara colii, obiecte sonore de diferite nlimi, pe care s le aduc la coal (clas)pentru a fi folosite n urmtoarele activiti de educaie muzical.

2.7. Diferenierea auditiv a tempo-urilor contrastante (lent-repede) i interpretarea cntecelor utiliznd tempo-ul adecvatMicri corporale a) Mers, alergare n diferite direcii i opriri la semnale (comenzi) ale profesorului. b) Mers, alergare, srituri ntr-un picior i n dou picioare n diferite direcii la semnale (comenzi) ale profesorului. c) Acelai lucru ca i la punctele a) i b), cu bti din palme simultan cu paii. d) Acelai lucru ca i la punctele a) i b), cu bti din palme la opriri. e) Mers cu bti din palme la un numr de pai (2,3). f) Mers cu bti din palme la opriri, dup un numr de pai (2,3). g) Sesizarea tempo-urilor contrastante din cntece. a) Sesizarea tempo-urilor repezi.

Tempouri ale cntecelor

18

Proiectul pentru nvmntul Rural

Dezvoltarea capacitilor de receptare i exprimare muzical a copiilor precolari

Prezentarea auditiv a unui cntec scris ntr-un tempo micat:

Precizarea de ctre copii a micrii care se potrivete cntecului (mers sau alergare); b) Sesizarea tempo-urilor lente. Prezentarea auditiv a unui cntec scris ntr-un tempo lent;

Proiectul pentru nvmntul Rural

19

Dezvoltarea capacitilor de receptare i exprimare muzical a copiilor precolari

Precizarea de ctre copii a micrii care se potrivete cntecului (mers sau alergare); Interpretare de cntece a) Interpretarea unui cntec n tempo lent. b) Interpretarea unui cntec n tempo micat. c) Acelai lucru ca i la punctele a) i b), dar cu aplicarea unor acompaniamente ritmice prin micri corporale. Micri repezi = alergare; Micri lente = mers la pas linitit; d) Acelai lucru ca i la punctele a) i b), dar cu aplicarea unor acompaniamente cu ajutorul unor instrumente (materiale) de percuie. e) Interpretarea unor cntece care sunt scrise n tempo-uri contrastante.

20

Proiectul pentru nvmntul Rural

Dezvoltarea capacitilor de receptare i exprimare muzical a copiilor precolari

Discutarea coninutului de idei al celor dou pri. Se concluzioneaz posibilitatea micrii sugerate de text pe partea a doua a cntecului. Se execut paii respectivi pe grupe de copii i cu ntreg colectivul, copiii inndu-se de mini; Reluarea cntrii celor dou pri, cu executarea pailor de hor pe partea a doua a cntecului; Se nva apoi i celelalte dou strofe, procedndu-se la fel n continuare. a) Marcarea ntregului cntec prin micare. Acelai lucru, folosind micarea potrivit att pentru refren ct i pentru strof (prima parte);

2.8. Test de autoevaluarePrezentai modaliti specifice de receptare i exprimare ale elementelor ritmice. Prezentai modaliti specifice de receptare i exprimare a elementelor melodice. Expunei cteva modaliti de difereniere auditiv a sunetelor de intensiti i tempouri diferite.

Proiectul pentru nvmntul Rural

21

Dezvoltarea capacitilor de receptare i exprimare muzical a copiilor precolari

Rspunsul va putea fi ncadrat n spaiul rezervat n continuare.

ncercai s folosii n prezentare ct mai multe activiti sub form de joc didactic muzical, tiut fiind faptul c pe lng jocurile muzicale gndite special n acest sens, n general, aproape toate cntecele folosite n nvmntul precolar i primar, pot deveni i pot fi folosite ca jocuri didactice muzicale.

22

Proiectul pentru nvmntul Rural

Dezvoltarea capacitilor de receptare i exprimare muzical a copiilor precolari

2.9. Lucrare de verificare 2 transmis tutorelui

Secvena unei activiti didactice Prezentai prima parte (de predare) a unei activiti de educaie muzical din grdini avnd ca tem Diferenierea timbral a sunetelor.

2.10. Sugestii privind redactarea:Nivelul de grup pentru care proiectai activitatea este la alegere; Se vor avea n vedere cerinele programei noi care promoveaz abordarea educaiei muzicale n grdini exclusiv prin joc, prin utilizarea n forme variate a jucriilor muzicale, a sonoritilor produse de copii i a micrii corporale expresive pe muzic; Nu uitai c audiia muzical ocup, alturi de cntec, un mijloc foarte valoros n educaia muzical a copiilor; Pentru redactarea lucrrii, lecturai cu atenie i Programa activitilor instructiveducative n grdinia de copii, Editura V & Integral, 2005; Lucrarea trebuie elaborat personal i va avea maximum 3 pagini. Notarea lucrrii 2 puncte raportarea coninutului activitii la particularitile de vrst ale copiilor 3 puncte proiectarea unor strategii didactice diverse i adecvate 3 puncte corelarea activitilor de nvare cu nivelul grupei (propus) 1 punct stilul didactic centrat/nu pe angajarea copiilor n actul didactic Not: 1 punct se acord din oficiu

Proiectul pentru nvmntul Rural

23

Dezvoltarea capacitilor de receptare i exprimare muzical a copiilor precolari

Bibliografie Dolgoev Maria; Marinescu Elisabeta, Metodica educaiei muzicale n grdinia de copii, Bucureti, Editura Aramis, 2004. Florea Avram, Metodica educaiei muzicale n grdini i n nvmntul primar, Timioara, Editura Eurostampa, 2006. Ionescu Motora Ana, Cntec i jocuri muzicale pentru precolari, Bucureti, Editura Didactic i Pedagogic, 1980. Lupu Jean; Stneci Mihaela, Jocuri musicale pentru copii mari i mici, Bucureti, Editura Sigma Primex, 1999. Stancu D.D., Bun dimineaa, grdini! jocuri muzicale, canoane, cntece , Bucureti, Societatea literar Relief romnesc, 1979.

24

Proiectul pentru nvmntul Rural

Expresie i interpretare muzical

Unitatea de nvare Nr. 3EXPRESIE I INTERPRETARE MUZICAL

Cuprins3.1. Obiectivele unitii de nvare ......................................................................... 26 3.2. Elemente de expresie i interpretare muzical ................................................ 27 3.3. Melodia, mijloc fundamental de expresie i interpretare .................................. 27 3.4. Frazarea ........................................................................................................... 28 3.5. Legato ca semn de expresie muzical ............................................................. 29 3.6. Punctul ca semn de expresie muzical ............................................................ 30 3.7. Accentul ca semn de expresie muzical .......................................................... 31 3.8. Nuanele ........................................................................................................... 32 3.9. Tempo-ul .......................................................................................................... 33 3.10. Rspunsuri i comentarii la textele de autoevaluare ...................................... 35 3.11. Solfegii aplicative ........................................................................................... 37 Bibliografie .............................................................................................................. 38

Proiectul pentru nvmnt Rural

25

Expresie i interpretare muzical

3.1. Obiectivele unitii de nvare

La sfritul unitii de nvare, studenii vor fi capabili:

S aprecieze necesitatea analizrii complexe a unei lucrri pentru a putea fi interpretat corect; S sesizeze importana primordial a melodiei ca mijloc de expresie i interpretare; S analizeze rolul celorlalte elemente de expresie i interpretare (frazarea, legato, punctul, accentul, nuanele, tempo-ul); S stabileasc legturi ntre elementele de expresie i interpretare; S recunoasc elementele de expresie i interpretare n diferite lucrri (auditiv i n scriitur); S analizeze n diferite scriituri elemente de expresie i interpretare; S intoneze expresiv solfegiile aplicative.

26

Proiectul pentru nvmnt Rural

Expresie i interpretare muzical

3.2. Elemente de expresie i interpretare muzicalOpera de art muzical este rezultatul unei elaborri creatoare complexe n care concureaz factorii limbajului muzical, organizai dup criterii specifice ale arhitecturii sonore. De aceea se cere a fi valorificare toate elementele i detaliile de expresie astfel, nct, prin unitatea lor interpretativ, s pun n lumin ntreaga gam a valenelor expresive. Interpretarea oricrei lucrri muzicale trebuie s fie anticipat de o analiz profund, care s permit executantului o ct mai autentic i veridic interpretare a ei. Deci demersul tiinific trebuie s precead ntotdeauna actul interpretativ, demers care se realizeaz printr-o analiz tiinific din mai multe puncte de vedere. Aceast analiz nu se refer doar la structura formal, ci ea implic mai multe aspecte pornind de la ncadrarea lucrrii ntr-o anumit tipologie, continund cu stilul lucrrii (armonic sau polifonic), cu sistemul de intonaie n care este scris piesa, analiza melodic, pentru a vedea care sunt dificultile legate de intonarea ei datorate ambitusului, analiza structurilor ritmice mai dificile sau a unor nlnuiri intervalice greu de intonat. Dup ce am stabilit crui stil armonic sau polifonic i crui sistem intonaional aparine piesa, trebuie s trecem la analiza planurilor tonale sau/i modale, ca mijloc ale creaiei, de prelucrare tematic. Pentru o analiz corect se ia n considerare nu numai armura, ci i toate alteraiile accidentale, care pot fi doar ornamentale, neinfluennd aspectul tonal, sau care pot fi, de fapt, constitutive, ale modului n care este scris tema, sau alteraii ce determin modulaii, respectiv inflexiuni modulatorii. Analiza melodic are o importan deosebit pentru c melodia este elementul principal al limbajului muzical, i mijloc fundamental de expresie i form muzical, pentru c ea este purttoarea ideilor i imaginilor muzicale. De aceea, n prezentarea noastr, ne-am strduit s artm cu deosebire, aspecte legate de abordarea, analiza i interpretarea melodiei.

3.3. Melodia, mijloc fundamental de expresie i interpretareMelodia se definete ca o succesiune de sunete de diferite nlimi, durate i intensiti care exprim un anumit coninut muzical, dar, succesiunea de sunete, pentru a deveni o expresie artistic, presupune o ordine logic, o coordonare organic a tuturor parametrilor1 n construirea unei melodii particip concomitent cteva mijloace diferite ale limbajului muzical, care o organizeaz i o definesc, imprimndu-i sens artistic i originalitate. Aceste mijloace ale organizrii melodiei intervale, metru, ritm, tonalitate, form i

1

S. Todu Formele muzicale ale barocului, n operele lui J.S. Bach, Ed. Compozitorul, Bucureti

1969. Proiectul pentru nvmnt Rural

27

Expresie i interpretare muzical

frazare, accente expresive, le vom trata separat n scop didactic, fr a uita c numai asocierea i interdependena lor asigur perceperea fenomenului melodic n general. Desigur, ne vom opri mai puin asupra unor detalii pe care le-am prezentat n capitolele referitoare la intervale, metru, ritm, accente ritmice, tonaliti i mod, i vom insista asupra altor aspecte cu o importan deosebit n interpretare. Succesiunea n timp a intervalelor confer melodiei un anumit contur melodic cunoscut sub numele de linie melodic. Gradul tensional i expresiv al melodiei depinde n primul rnd de mrimea intervalelor care se succed n cadrul melodiei, dar i de ritmul pe care l mbrac intervalele n succesiunea lor n timp. Aceast succesiune de sunete de diferite nlimi (intervale) i durate (ritm) ntr-un cadru de timp (metru), mbinarea acestora, interdependena dintre aceti factori determin energia i expresivitatea liniei melodice. Aa cum am artat i n capitolele anterioare, spre deosebire de gam, care este o mas sonor inert, tonalitatea i modul reprezint n sine un fenomen gndit logic, care posed dintru nceput expresivitate muzical2, bineneles pe baza nrudirii i interdependenei sunetelor n raport cu centrul sonor. Tonalitatea i modul se realizeaz n melodie n strict dependen de conturul melodic, de factorul armonic vertical, precum i de metru, ritm i tempo, concurnd prin ethos-ul propriu la exprimarea caracterului i expresivitii acesteia. Cadenele melodice i armonice (tonale i modale), prin care se realizeaz factorul armonic, reprezint elemente ale punctuaiei muzicale, prin care se determin articulaiile liniilor melodice, realizate n mod practic prin oprirea pe anumite trepte ale sistemelor sonore, avnd, n general, semnificaia punctuaiei din ortografia limbajului vorbit, i care contribuie la frazarea logic i corect n cadrul organizrii melodiei. Pentru ca discursul muzical, care este un act de comunicare ntre cel care l-a compus i cel care l interpreteaz (l recreeaz), s fie receptat eficient, dar i corect de ctre auditor, el trebuie, ca i n cazul limbajului vorbit, s respecte anumite reguli, principii, legi sintactice privitoare la construcia frazelor (topica), articulaia elementelor componente, respiraia corespunztoare (punctuaia), nuanarea potrivit etc.3

3.4. FrazareaFrazarea se bazeaz pe urmtoarele elemente sintactice: motivul (tema), fraza (propoziia) i perioada. Este format din celule motivice (subdiviziuni ale motivului) constituite ntr-un grup de sunete bine organizat i conturat din punctMler Grigoriev: Manual de polifonie, Ed. Compozitorul, Bucureti 1963 V. Giuleanu Teoria muzicii-curs nsoit de solfegii aplicative, Ed. Fundaiei Romnia de Mine, Bucureti 19983 2

Motivul

28

Proiectul pentru nvmnt Rural

Expresie i interpretare muzical

de vedere ritmic i melodic pentru a putea exprima un coninut muzical care s poat fi dezvoltat ulterior n lucrare:

Fraza

Este o unitate sintactic format din cel puin dou motive, avnd un neles ritmico-melodic deplin, n care ideea muzical este ncheiat sau aproape ncheiat. ncheierea frazei, de regul, se face printr-o semicaden dup care urmeaz o respiraie, cu aceeai semnificaie i efect ca virgula n limbajul vorbit:

Perioada

Este o unitate sintactic format din cel puin dou fraze, nrudite prin coninut, ns nu identice, dar care ncheie o idee muzical:

Dup analizarea i cunoaterea temeinic a arhitecturii unei melodii, urmeaz aplicarea i respectarea i a altor elemente de legtur care conduc la o frazare corect i just i care asigur n final o interpretare artistic expresiv de calitate: legato, punctul de expresie, accentul.

3.5. Legato ca semn de expresie muzicaln afara legato-ului de prelungire ca semn de durat, practica muzical cunoate i legato-ul de expresie, cu urmtoarele forme de ntrebuinare: legato de accentuare, legato de frazare, legato melismatic, legato francez4.

Legato-ul francez indic prelungirea sunetului pe ntreaga durat i se folosete cu deosebire la: pian, harp, cinelli, gong, etc. Proiectul pentru nvmnt Rural

4

29

Expresie i interpretare muzical

Legato de accentuare

Unete dou sau mai multe durate de nlimi diferite i semnific accentuare moderat a primei durate i execuia coerent, legat, fr ntrerupere, a celorlalte durate unite:

Legato de frazare

Unete durate de diferite nlimi i semnific execuia notelor legate, fr ntrerupere, constituindu-le astfel ca uniti de frazare (celule, motive, fraze):

Legato melismatic

Specific muzicii vocale, indic execuia unei silabe pe durate de nlimi diferite:

Legato de expresie i legato de durat se ntlnesc i sub forma unei linii ntrerupte pentru situaiile n care numrul silabelor din text difer de la o strof la alta:

3.6. Punctul ca semn de expresie muzicalDiferit ca semnificaie fa de punctul de prelungire, se folosete i punctul cu rol de expresie, cu urmtoarele roluri: accentuarea i executarea mai scurt (aproximativ la jumtate) a unor durate (staccato, mezzostaccato), executarea cu diminuarea foarte mare a duratei i cu o accentuare mai pronunat (staccatissimo):

30

Proiectul pentru nvmnt Rural

Expresie i interpretare muzical

3.7. Accentul ca semn de expresie muzicalPe lng accentele studiate (metric, ritmic) n muzic se folosesc i accentele melodice i cele legate de textul literar. Conturul melodic al unui fragment sau lucrri muzicale prezint pe parcursul lui puncte, momente de maxim tensiune care imprim o anumit for de expresie melodiei. Aceste culminaii melodice conin, de regul, sunete acute sau cu durat mai mare din cadrul conturului melodic, i se afl pe timpul accentuat al msurii impunnd o accentuare mai nuanat (accentuare melodic):

n melodiile vocale se ntlnesc i accente care decurg din textul literar, acestea fiind de dou feluri, accente tonice i accente expresive: Este impus de silaba accentuat dintr-un cuvnt: ca-s; mu-zi-cal; bu-cu-ri-e; etc. O propoziie muzical bun se realizeaz atunci cnd accentele tonice coincid cu accentele muzicale:

Accentul tonic

n cazul nonconcordanei ntre accentele muzicale i cele literare se utilizeaz accentele impuse:

n exemplul de mai sus care reprezint nceputul celei de-a doua fraz din cntec, nu numai c exist nonconcordan ntre accentele muzicale i cele literare, dar i cele literare sunt impuse asimetric (du-ce; Nu; za-ce), n cadrul celor trei strofe. Este impus de cuvntul (cuvintele) cel mai important (importante) din fraz/perioad sau versul textului literar cu coninutul cel mai expresiv. n exemplul urmtor accentul expresiv cade pe cuvntul dor:

Accentul expresiv

Proiectul pentru nvmnt Rural

31

Expresie i interpretare muzical

Pe lng elementele i factorii expresivi analizai pn acum, n interpretarea muzical un rol hotrtor pentru dezvoltarea coninutului artistic l au elementele de intensitate (nuanele) i cele de tempo. n funcie de coninutul artistic, de caracterul imaginilor muzicale, de strile sufleteti i sentimentele care se degaj din coninutul lucrrii, exprimarea muzical se face i prin diferite grade de micare, de vitez a succedrii gruprilor metroritmice sau grade diferite i variate de manifestare a sunetelor din punct de vedere al forei lor (triei).

3.8. NuaneleNuanarea este partea cea mai larg i bogat a interpretrii muzicale pentru c n afar de cteva indicaii nemsurabile, nuanele au un caracter relativ. Intensitatea (nuanele) se exprim i se noteaz prin: litere, cuvinte, expresii specifice, semne grafice sau combinaii de cuvinte cu semne grafice. Termenii folosii sunt luai din limba italian. Cuvinte (expresii) italiene pianissimo posibile pianissimo piano mezzopiano mezzoforte forte fortissimo fortissimo posibile Corespondena n lb. romn ct se poate de ncet foarte ncet ncet pe jumtate piano pe jumtate tare tare foarte tare ct se poate de tare

Litere ppp. pp. p. mp. mf. f. ff. fff.

Notarea nuanelor prin litere

Sinteza grafic a notrii prin litere:

32

Proiectul pentru nvmnt Rural

Expresie i interpretare muzical

Cuvntul/expr esia diminuendo Notarea nuanelor prin cuvinte perdendosi morendo rinforzando sforzando

Prescurtri dim. perd. mor. rfs. sfz.

Corespondena n lb. romn ncetinind, micornd tot mai mult intensitatea stingndu-se, sfrindu-se intensitatea murind, stingnd complet sunetul crescnd cu trie sunetul fornd intensitatea Corespondena n lb. romn creterea progresiv a inten descreterea progresiv a intensitii accentuare a unui sunet accentuare a sunetului cu toat tria intensitate pstrat pe toat durata sunetului.

Semnul grafic Cuvinte/expresii crescendo decrescendo Notarea nuanelor prin semne grafice marcato marcatissimo portato

3.9. Tempo-ulViteza, gradul de iueal sau micare, n care se interpreteaz o lucrare muzical, poart numele de tempo. Tempo se identific prin diferii termeni din limba italian sau provenii din limba romn, i poart numele de termeni de tempo sau de micare. Acetia sunt de patru feluri: termeni de micare constant (propriu-zii), termeni de micare temporar (agogici), termeni de micare liber i termeni auxiliari. Termenii propriu-zii de micare se noteaz la nceputul lucrrii muzicale i sunt valabili pn la finalul piesei sau pn la apariia unui alt termen de micare. Termenii propriu-zii indic trei categorii de micri dup cum urmeaz: Termeni pentru micri rare o Largo = larg, prelung, foarte rar o Larghetto = mai puin larg, puin mai micat dect largo o Lento = lent, lin o Adagio = rar, linitit

Termeni de micare constant

Proiectul pentru nvmnt Rural

33

Expresie i interpretare muzical

Termeni pentru micri mijlocii o Andante = potrivit de rar, fr grab o Andantino = rrior, ceva mai repede dect andante o Moderato = moderat, echilibrat, potrivit o Allegretto = repejor, puin mai rar dect allegro Termeni pentru micri repezi o Allegro = repede, vesel o Vivace = iute, vioi o Presto = foarte repede, foarte iute o Prestissimo = extrem de iute, ct e posibil de repede

Termeni de micare temporar

Termenii de micare temporar se noteaz pe parcursul lucrrii muzicale i se folosesc pentru modificarea tempo-ului constant al acesteia, indicnd accelerarea sau rrirea treptat a micrii. Termeni pentru accelerarea treptat a micrii o Accelerando = accelernd, iuind treptat micarea o Animando = nsufleind o Incalzando = zorind micarea o Precipitando = precipitnd o Stretto = strns, grbit o Stringendo = strngnd, fornd micarea Termeni pentru rrirea treptat a micrii o Ralletando (rall.) = ncetinind, rrind micarea o Ritardando (ritard.) = ntrziind micarea o Ritenuto (rit.) = reinut, ncetinind micarea o Allargando (allarg.) = lrgind micarea Termeni pentru revenirea la tempo-ul anterior/iniial o Tempo primo (tempo I0) = tempo-ul prim, iniial o A tempo = revenind la tempo-ul anterior (iniial) o Come prima = ca nainte, ca la nceput

34

Proiectul pentru nvmnt Rural

Expresie i interpretare muzical

Termeni de micare liber

Exist lucrri n care autorul las la ndemna i priceperea interpretului s gndeasc i s aprecieze gradul (gradele) de iueal (micare) care se potrivesc mai bine cu coninutul, ideile, strile sufleteti, n general cu fondul emoional al lucrrii muzicale pe care o interpreteaz: Rubato = micare liber Ad libitum = dup voie Senza tempo = fr micare just, impus A piacere = dup plcere

Termeni auxiliari de micare

Termenii auxiliari ajut la mrirea sau diminuarea efectului termenilor propriu-zii de micare i se noteaz prin diferite adverbe sau adjective: Allegro ma non troppo = repede, dar nu prea mult Allegretto quasi allegro = repede aproape ca allegro Meno presto = mai puin repede dect Presto Largo ma non tanto = larg, dar nu prea mult Molto adagio = foarte rar Poco adagio = mai repede, mai puin dect adagio Piu lento = mai lent

3.10. Test de autoevaluare 7Motivai rolul primordial al melodiei ca mijloc fundamental de expresie i form muzical. Definii rolul celorlalte elemente de expresie i interpretare. Redai diferitele grade ale intensitii exprimate prin litere. Analizai elementele de expresie i interpretare din solfegiile aplicative de la aceast unitate de nvare.

Proiectul pentru nvmnt Rural

35

Expresie i interpretare muzical

Rspunsul va putea fi ncadrat n spaiul rezervat n continuare.

Important!

Solfegiai cu mare atenie exemplele de la pagina 37. Deprinderile de solfegiere dobndite pn acum reprezint un suport real pentru abordarea n continuare a solfegierii expresive. ncercai, aadar, s depii stadiul solfegierii corecte prin aplicarea elementelor de expresie i interpretare ntlnite n vederea realizrii unui discurs muzical ct mai articulat i expresiv.

36

Proiectul pentru nvmnt Rural

Expresie i interpretare muzical

3.11.

Solfegii aplicative

Proiectul pentru nvmnt Rural

37

Expresie i interpretare muzical

Bibliografie

Giuleanu Victor, Teoria muzicii, curs nsoit de solfegii aplicative, Bucureti, Editura Fundaiei Romnia de mine, 1998. Rp Constantin; Nedelcu Nelida, Solfegiu pentru toi, vol. I-II, Oradea, Editura Institutului Biblic Emanuel, 1998. Florea Avram, Solfegii, Timioara, Editura Eurobit, 1999.

38

Proiectul pentru nvmnt Rural

Metodica studierii cntecelor

Unitatea de nvare Nr. 4METODICA STUDIERII CNTECELOR

Cuprins4.1. Obiectivele unitii de nvare ........................................................................ 40 4.2. Studierea cntecelor dup auz ........................................................................ 41 4.3. Studierea cntecelor pe baza notaiei muzicale .............................................. 45 4.4. Rspunsuri i comentarii la textele de autoevaluare ....................................... 50 4.5. Lucrare de verificare 3 ..................................................................................... 51 4.6. Referine la lucrarea de verificare .................................................................... 51 Bibliografie ............................................................................................................. 52

Proiectul pentru nvmntul Rural

39

Metodica studierii cntecelor

4.1. Obiectivele unitii de nvare

La sfritul unitii de nvare, studenii vor fi capabili:

S aprecieze cntecul ca mijloc principal prin care se realizeaz educaia muzical a copiilor; S utilizeze criteriile specifice n selecionarea cntecelor pe care le studiaz cu elevii; S foloseasc modaliti specifice cntrii dup auz i dup notaie n predarea-nvarea cntecelor; S neleag locul i valoarea cntrii model n cadrul celor dou tipuri de predare-nvare.

40

Proiectul pentru nvmntul Rural

Metodica studierii cntecelor

DeschideriCntarea vocal este activitatea cea mai important pe care se sprijin ntreaga educaie muzical a elevilor din ciclul primar. Cntecul constituie mijlocul principal prin care se realizeaz educaia muzical n general, iar la clasele mici n mod deosebit. Astzi, n literatura de specialitate, exist un repertoriu foarte bogat de cntece pentru copii de toate vrstele. Nu toate ns corespund unor criterii specifice pentru a putea fi selectate i folosite n educaia muzical a elevilor mici (ntinderea vocilor, tematica programei colare, gradul de dezvoltare muzical a elevilor, vrsta i preocuprile copilriei etc.) Din punct de vedere metodic n cadrul cntecelor ntlnim dou tipuri de predarenvare: nvarea cntecelor dup auz i nvarea cntecelor pe baza notaiei muzicale. nvarea cntecelor pe baza notaiei muzicale se poate realiza doar o dat cu abordarea notaiei ncepnd cu clasa a III-a, pe cnd nvarea cntecelor dup auz se practic pe toat durata colarizrii, deci i n perioada notaiei n cazul cntecelor care depesc posibilitile de citire muzical a elevilor.

4.2. Studierea cntecelor dup auzStudierea cntecelor dup auz, n funcie de nivelul clasei i innd cont de pregtirea general i muzical a elevilor, poate avea urmtoarele etape: pregtirea bazelor aperceptive pentru nvarea cntecului; prezentarea cntecului; studierea (nvarea) cntecului; formarea independenei de intonare i obinerea performanei; exersarea empatiei. Aceste etape, desigur, trebuie s fie precedate de exerciii prevocale i vocale (vocalize). Pregtirea bazelor aperceptive Aceast etap se refer direct i strict la cntecul care trebuie studiat n activitatea respectiv i const din: Intonarea de ctre profesor, cu o silab sau o vocal, a unor intervale, formule ritmice, scurte fragmente ritmico-melodice mai dificile din noul cntec; Ascultarea, apoi reproducerea acestora de ctre elevi n felul auzit; Discuii pregtitoare n vederea nelegerii coninutului literar al cntecului constnd din: readucerea n discuie a unei ntmplri, a unei experiene trite cu elevii; o ghicitoare; intuirea unei plane; explicarea cuvintelor nou ntlnite de elevi; audierea unei melodii cu un coninut asemntor; intonarea unei melodii nsuite anterior care are aceeai tematic etc.; Prezentarea cntecului presupune anumite activiti i etape n vederea formrii interesului elevilor pentru nvarea noului cntec: Precizarea, comunicarea titlului cntecului, a compozitorului i a poetului; amintirea altor cntece de acelai compozitor studiate la clas;

Prezentarea cntecului

Proiectul pentru nvmntul Rural

41

Metodica studierii cntecelor

Scurte referiri i aprecieri n legtur cu genul, categoria de cntece din care face parte; comparaie cu alte cntece de acelai fel; valoarea artistic a cntecului; Cntarea model de ctre profesor cu vocea, expresiv, cu tot textul. Cntarea model este o form de prezentare specific educaiei muzicale, care trebuie ntrebuinat ori de cte ori este nevoie. Fr prezentarea auditiv de calitate, expresiv, a noului cntec, activitatea de educaie prin muzic nu se va deosebi de oricare alt activitate de nvare, iar elevii nu vor avea interes i motivaie pentru a participa la activitatea de cnt. Cntarea model se poate realiza n multiple feluri: de ctre profesor cu vocea; de ctre un elev foarte bun (cu o educaie muzical superioar nivelului clasei), cu vocea sau la un instrument muzical; prin audiere n variant profesionist (casete, C.D., benzi magnetice, emisiuni radio i TV, montaje audio-vizuale, filme didactice etc.). Cntarea model ns, realizat n faa clasei, cu vocea, de ctre profesor, nu poate fi egalat de nici o alt form de audiere a cntecului respectiv. Acest tip de cntare model are o influen deosebit asupra elevilor pentru c d via cntecului n acel moment unic, n faa ntregii clase. Prin aceast interpretare se dezvluie frumuseea cntecului, acesta devenind mai uor de neles, determinnd n acelai timp dorina elevului, motivaia acestuia pentru nvare. De aceea aceast modalitate de prezentare auditiv a noului cntec nu trebuie nlocuit dect n cazuri excepionale (indispoziie vocal, existena unei interpretri vocale sau instrumentale deosebite etc.) n nici un caz nu opinm ca n mod obinuit cntarea vocal model a profesorului s fie prezentat instrumental sau prin nregistrri audio ale profesorului din motive de emotivitate sau comoditate. Cntarea model se face dup instituirea unui moment de tcere total pentru ascultarea interpretrii, cu manualele nchise i cu sistarea oricror preocupri ale elevilor, pentru o contemplare auditiv eficient; Scurt analiz a cntecului. Se refer la coninutul de idei, exprimat prin textul literar n legtur fireasc cu partea muzical; caracterul melodiei; tempo-ul; nuanele; durata i nlimea sunetelor. Aceast analiz se va realiza printr-un dialog cu elevii pe baza audierii n totalitate a lucrrii, iar aspectele mai importante sesizate de elevi, pentru evidenierea valorii estetice i a forei de expresie a muzicii, trebuie s fie din nou prezentate auditiv, prin cntare de ctre profesor.

42

Proiectul pentru nvmntul Rural

Metodica studierii cntecelor

nvarea cntecului

nvarea cntecelor dup auz presupune un continuu dialog ntre profesor i elevi, n care profesorul intoneaz cntecul (fragmente din cntec), elevii ascult i apoi reproduc pn cnd se nsuete corect i n totalitate cntecul. n funcie de nivelul clasei, mrirea i accesibilitatea cntecului, nvarea se poate face global (repetarea continu a cntecului n ntregime), pe elemente (text-muzic), separat, apoi sintetic prin unirea acestora i simultan (text i muzic deodat). nvarea global, sintetic se practic de regul n cadrul nvmntului precolar (grdini), n primele clase primare (clasele I-II) sau, n general, atunci cnd cntecul care se pred este uor, foarte scurt, care nu pune probleme deosebite de nvare. n cadrul acestui tip de predare, dup ce cntecul este interpretat n ntregime de profesor, acesta mpreun cu elevii vor executa (repeta) cntecul pn la nvarea lui. nvarea pe elemente este recomandat mai ales pentru clasele mai mari i ori de cte ori cntecul care se nva conine dificulti muzicale sau literare. Dac n cntec se regsesc dificulti de ordin muzical, se procedeaz astfel: o Intonarea melodiei (fragmentului) cu o silab (ma, ta, la etc.) de ctre profesor; o Repetarea intonrii de ctre elevi pn la nvare; o Interpretarea cu text a fragmentului respectiv de ctre profesor; o Repetarea interpretrii cu text a fragmentului pn la nvare; Dac textul pune dificulti n cadrul nvrii modalitatea de lucru este urmtoarea: o Recitarea textului fragmentului ce se studiaz de ctre profesor; o Citirea acestuia (din carte, de pe tabl), de ctre elevi; o Repetarea fragmentului pn se memorizeaz; o Interpretarea (text i melodie) a fragmentului de ctre profesor; o Repetarea fragmentului (text i melodie) de ctre elevi pn la nvare. nvarea simultan a ambelor elemente (text i muzic) poate avea urmtorul curs: o Interpretarea (text i muzic) a unui fragment de ctre profesor; o Repetarea fragmentului respectiv n felul auzit, de ctre elevi pn la nvare.

Proiectul pentru nvmntul Rural

43

Metodica studierii cntecelor

De reinut: n afar de nvarea global, n toate celelalte cazuri, dup nsuirea primului fragment, a crui modalitate am expus-o mai sus, lucrarea mprit n fragmente, se nva astfel: Studierea fragmentului urmtor (dup procedura primului); Repetarea primelor dou fragmente mpreun (succesiv); Studierea fragmentului urmtor (dup procedura tiut); Repetarea celor trei fragmente (succesiv); Studierea fragmentului urmtor (dup aceeai procedur); Repetarea celor patru fragmente (succesiv); Etc. Dac textul cntecului conine mai multe strofe, dup nsuirea fragmentelor corespunztoare unei strofe, se trece la studierea urmtoarei strofe, dup care se repet mpreun cu prima, n acelai mod, procedndu-se cu nsuirea ntregului cntec, ntocmai ca la nvarea versurilor unei poezii. Mrimea, numrul fragmentelor n care se mparte cntecul care urmeaz a fi nvat, variaz n funcie de nivelul clasei, problemele ritmico-melodice ale melodiei, coninutul de idei al textului. n cadrul nvrii, repetarea poate s se realizeze variat: Cu tot colectivul, pe grupe, individual Executarea, la nceput ntr-un tempo mai rar i cu intervenia model a profesorului n cazul ivirii unor dificulti, pn la eliminarea lor. Elementele de expresivitate (tempo, nuane) se vor aplica numai dup ce nvarea s-a realizat n mod corect din punct de vedere al textului muzical i literar. Repetarea se exerseaz n clas pn la nvare, la muzic elevul neputnd realiza acest lucru fr ndrumarea profesorului. Pentru dobndirea independenei de intonare i a unei ncrederi n posibilitile vocale ale elevilor, se pot exersa urmtoarele activiti: Exerciii de intonare corect a formulei iniiale, de adecvare a tempoului, a expresivitii cerute de caracterul melodiei; Exerciii de cntare alternativ (pe grupe; grupe, soliti, ntreg colectivul; cu voce i n gnd etc.); Exerciii de recunoatere i interpretare a unor fragmente din cntec intonate de ctre profesor cu o silab; Exerciii de recunoatere i interpretare a unor fragmente din cntec dup recitarea unor versuri din cntec de ctre profesor; Exerciii de recunoatere i interpretare a unor formule ritmice sau a unor fragmente ritmico-melodice din cntec, dup executarea acestora prin btut ritmic, uor din palme.

Obinerea performanei

44

Proiectul pentru nvmntul Rural

Metodica studierii cntecelor

Exersarea empatiei

Dup exersarea acestor activiti se va interpreta din nou cntecul n ntregime de ctre elevi. nainte ns de interpretarea elevilor, profesorul va relua nc o dat cntarea model, de data aceasta elevii, putnd s recepteze cntecul cu un nivel sporit de nelegere i apoi de interpretare. Cu deosebire la clasele mici, nvarea cntecelor trebuie s aib loc ntr-o atmosfer, ntr-un context adecvat vrstei (o poveste, ghicitoare, o rememorare a unor fapte trite sau care urmeaz a se ntmpla) pentru o participare ct mai fireasc i emoional a elevilor n funcie de coninutul de idei al cntecului, acesta poate fi interpretat pe roluri, cu diferite interpretri improvizate de elevi. Aceste roluri este bine s fie repartizate astfel nct prin rotaie s ajung toi elevii s fie stimulai s se exprime ntr-un fel. Totodat elevii trebuie ajutai s se exprime despre modul cum interpreteaz i gndesc n legtur cu ideile ce se desprind dintr-un cntec, dintr-un fragment muzical prin gesturi corporale sau mimica feei (interpretarea unor pai de dans popular, mers la pas, alergare n galop, opit, mers pe vrfuri n mod conspirativ, dans, mimic radioas, ncruntarea feei i, nu n ultimul rnd, prin dirijat intuitiv).

4.3. Studierea cntecelor pe baza notaiei muzicaleDeschideri Aa cum am precizat deja, cntarea vocal reprezint activitatea de baz n cadrul educaiei muzicale a copiilor i, desigur, forma cea mai accesibil a copilului spre arta muzicii. Iar cntecul constituie creaia care se nscrie cel mai bine n universul copilriei, fiind mijlocul principal de realizare a educaiei muzicale. O problem controversat persist ns i n zilele noastre n rndul metodicienilor n legtur cu interpretarea privind modalitatea de realizare a nvrii cntecelor numai dup auz sau i prin citit muzical, pe baza notaiei muzicale (prin solfegiere). Aceasta pentru c se tie c numai cu o or de muzic pe sptmn, orict performan am cere profesorului, acesta nu poate forma solfegiti adevrai. Noi opinm ca i n aceste condiii educaia muzical nu trebuie s fie redus doar la oralitate, doar la cntarea dup auz, care se practic n perioada prenotaiei, pn n clasa a III-a. O educaie muzical modern trebuie s conin i activiti de citit-scris a elementelor limbajului muzical pentru c limbajul muzical, ca i alte limbaje, are o funcie cognitiv i reprezint un act de comunicare cu semnificaii profunde. Chiar dac nu toi ajung s descifreze cntecele n mod contient, prin citit muzical, faptul c parcurg mpreun cu colegii etapele unui demers tiinific de traducere dintr-un limbaj al simbolurilor grafice (scriitura muzical) n unul muzical propriu-zis, i va convinge de relaia care exist ntre cntec i reprezentareaProiectul pentru nvmntul Rural

45

Metodica studierii cntecelor

figurativ muzical, ntre cntec i limbajul verbal, ntre cntec i valenele sale afectiv-expresive, facilitnd n felul acesta o mai bun cunoatere, apreciere i interpretare a valorii estetice a muzicii. Contientizarea limbajului muzical este un proces elaborat de stimulare a facultilor intelectuale ale copiilor prin apelul care se face n operaiile de analiz, sintez, comparaie, abstractizare, generalizare ale gndirii, lrgind universul de cunoatere i comunicare prin acest limbaj i uurnd astfel, accesul la valorile culturii muzicale. Cntecele care se studiaz pe baza notaiei muzicale reprezint alturi de solfegiu, dicteu i alte exerciii muzicale, mijlocul didactic de sintez n care se gsete elementul nou (problema muzical) care se pred n activitatea muzical respectiv. La clasele mici, este bine ca pentru exersarea noului, s se apeleze n primul rnd la cntecul cu text i, n mai mic msur, la solfegii, pentru c nvarea unui cntec fr text este mult mai dificil. Aceasta nu numai pentru faptul c textul ar contientiza procesul nvrii, dar mai ales pentru c elementele limbajului muzical primesc o materializare mult mai accesibil copilului care vorbete, un suport reprezentat de cuvnt care este mai apropiat de nelegerea acestuia. n cadrul studierii cntecelor pe baza notaiei muzicale, de regul se ntlnesc aceleai etape principale ca i la studierea cntecelor dup auz, la care se mai adaug solfegierea i cntarea cu text, diferenierea venind doar din abordarea diferit a coninutului etapelor. Pregtirea bazelor aperceptive i n acest caz, pregtirea se refer doar la cntecul care trebuie studiat i la problema muzical (noul) care i gsete aplicare n cntec. Exerciii pregtitoare n vederea intonrii corecte de ctre elevi a elementului nou. Aceste exerciii melodice, ritmice, ritmicomelodice sau de expresie vor consta din intonarea acelor fragmente din cntec n care apare elementul nou, pentru a pregti lectura muzical propriu-zis. Dac, de exemplu, elementul muzical nou este de natur ritmic, se va face o citire ritmic a fragmentului, apoi se va face citirea ritmico-melodic, iar, dac elementul nou este de natur melodic, se va citi melodic fragmentul, apoi melodico-ritmic. Asemenea exerciii de intonaie pregtitoare se vor realiza i pentru intonarea unor intervale sau a unor formule ritmice mai dificile din noul cntec. Discuii pregtitoare n vederea nelegerii coninutului literar. Se va proceda asemntor ca la nvarea cntecelor dup auz.

46

Proiectul pentru nvmntul Rural

Metodica studierii cntecelor

Prezentarea cntecului

La fel ca la nvarea cntecelor dup auz, pentru apropierea colectivului de elevi de noul cntec, pentru crearea motivaiei i a dorinei de nvare n prezentarea cntecului, se vor face referiri la titlu, compozitor, autorul versurilor, genul i valoarea cntecului. n funcie de importana i valoarea cntecului i a compozitorului se pot extinde referirile i n legtur cu anumite date biografice, activitatea de creaie, locul n istoria muzicii, alte cntece studiate la clas de acelai compozitor etc. Cntarea model, n opinia noastr, trebuie s lipseasc pentru evitarea studierii mecanice, intuitive, dup modelul profesorului i, n consecin, pentru promovarea studierii prin descoperire, prin efort propriu, a cntecului. Scurt analiz a cntecului. Pe lng prezentarea coninutului de idei, concretizat n comentarea textului poetic, se va realiza un dialog cu elevii pentru analiza i explicarea elementelor melodice, ritmice, metrice, de expresie, de structur, caracterul melodiei, msura sau fragmentul n care se gsete elementul nou studiat etc. nvarea cntecului pe baza notaiei muzicale se face prin descifrarea, citirea tuturor elementelor limbajului muzical care se regsesc n cntec. Solfegierea corect a melodiei cntecului aplicativ va fi precedat de dou activiti separate (componente ale actului solfegierii): citirea metro-ritmic i citirea melodic. o Citirea metro-ritmic se face la comanda profesorului care precizeaz activitatea care se va efectua i tacteaz o msur pregtitoare ntr-un tempo optim pentru citirea corect a duratelor i a formulelor ritmice. Elevii execut msura pregtitoare n tempo-ul indicat i ncep s citeasc ritmic, tactnd n permanen, pe toat durata citirii. Dac se apreciaz c unele formule ritmice sunt mai dificile, mai greu de executat, pentru intonarea lor corect, activitatea de citire metro-ritmic poate s nceap cu acestea, apoi s se treac la citirea n ntregime a lucrrii. o Citirea melodic se face ca i citirea ritmic, la comanda profesorului care precizeaz activitatea care se va efectua i intoneaz sunetul (sunetele) de nceput a lucrrii. Elevii rspund prin intonarea corect a sunetului (sunetelor) de nceput a lucrrii i ncep s citeasc melodic, s intoneze doar nlimea sunetelor din cntec, pstrnd o durat aproximativ egal a sunetelor (de regul se uniformizeaz sunetele la durata de un timp).

nvarea cntecului

Solfegierea

Proiectul pentru nvmntul Rural

47

Metodica studierii cntecelor

i n cadrul acestui tip de citire, dac se apreciaz c unele intervale din arcul melodic sunt mai dificile, mai greu de intonat, activitatea de citire melodic poate s nceap cu acestea, dup care s se treac la citirea melodic, n ntregime, a lucrrii. Totodat dac se apreciaz c melodia cntecului care se studiaz este uor de executat i c nu sunt probleme de intonare a arcului melodic sau de natur ritmic, se poate renuna la citirea ritmic i melodic, sau la una din ele, trecndu-se la solfegierea propriu-zis. n consecin, nu sunt obligatorii etapele premergtoare solfegierii (citirea ritmic i melodic) dac nu este cazul, dar nici nu se va trece la solfegiere dac n cadrul celor dou citiri nu s-au rezolvat problemele ntlnite, dac nu s-au eliminat toate greutile sau intonaiile greite. Solfegierea propriu-zis Este activitatea de citire muzical prin care se intoneaz simultan nlimea i durata sunetelor muzicale, prin numirea acestora cu silabele muzicale Do, Re, Mi, Fa, Sol, La, Si i const din urmtoarele activiti: o Precizarea de ctre profesor a tonului (sunetului de nceput) diapazon i a tempo-ului, printr-o msur pregtitoare; o Repetarea de ctre elevi a tonului i a unei msuri pregtitoare; o Citirea metro-ritmico-melodic a melodiei, concomitent cu tactarea msurii de ctre elevi, cu ajutorul i sub ndrumarea profesorului. Precizri n vederea unei solfegieri corecte: o Eliminarea solfegierii dup auz; o Rezolvarea oricrei probleme de intonaie care apare n timpul solfegierii. Dup natura problemei se revine cu tot colectivul de elevi i se corecteaz prin citirea metro-ritmic sau melodic, dup caz, doar a fragmentului respectiv; o Tempo-ul n perioada de nvare trebuie s fie mediu (rar); o Solfegierea se poate realiza pe fragmente sau a ntregului cntec, funcie de mrimea cntecului, dificultatea acestuia, nivelul pregtirii muzicale a elevilor; o Solfegierea se face cu ntreg colectivul de elevi i apoi pe grupe de elevi sau individual Dac solfegierea cntecului s-a fcut corect i complet, cntarea cu text devine uor de realizat. Oricum este greit a se trece la cntarea cu text dac solfegierea nu a fost realizat pe deplin, dac a rmas nesiguran n intonare sau greeli nerezolvate. Cntarea cu text este activitatea de aplicare a textului pe melodie, urmrind att corectitudinea muzical ct i pe cea literar, cntarea reprezentnd astfel o mbinare perfect, muzical-literar, cu valene sporite de expresivitate i interpretare. 48Proiectul pentru nvmntul Rural

Cntarea cu text

Metodica studierii cntecelor

Cntarea cu text cuprinde urmtoarele activiti: o Citirea textului, cu dicia i expresia corespunztoare; o Citirea textului sau a unui fragment n ritmul melodiei (citirea metroritmic a textului/fragmentului); o Citirea textului sau a unui fragment aplicat pe melodia corespunztoare (citirea melodic a textului/fragmentului); o Cntarea propriu-zis cu text. Precizri n vederea realizrii unei cntri corecte cu text: o Cntarea cu text se poate face pe fragmente, pe strofe literare; o Cntarea cu text (ca i solfegierea) se face cu ntreg colectivul de elevi, apoi pe grupe sau individual; o Rezolvarea oricrei probleme care se ivete n aplicarea textului pe muzic prin recitirea metro-ritmic sau melodic a fragmentului respectiv; o Rezolvarea unor neconcordane care se pot ivi ntre accentele muzicale i accentele textului literar, n favoarea elementului cu cea mai evident valoare estetic. n vederea atingerii acestui obiectiv, n cadrul nvrii cntecelor pe baza notaiei muzicale, se pot desfura activiti ca: Solfegierea/cntarea cu text n lan; mbinarea cntrii pe grupe cu cntarea colectiv sau individual; Recunoaterea i interpretarea cu text a unor fragmente din cntec, solfegiate de profesor; Solfegierea/cntarea cu text a unor fragmente indicate de profesor i


Recommended