+ All Categories
Home > Documents > Curs de Etica CRESTINA

Curs de Etica CRESTINA

Date post: 04-Jun-2018
Category:
Upload: mit-manta-phd
View: 303 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

of 83

Transcript
  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    1/83

    CRETINISMUL I ETICA

    INTRODUCERE

    Noiunea de etic cretin nu este uor de definit, cu toate c majoritatea dintrenoi putem deosebi faptele etice de cele neetice.

    O definiie a eticii ar trebui s fac distincie clar ntre etica laic umanist icea cretin. De asemenea, ar trebui s se fac distincie ntre etic i moral.

    D.E.X-ul are urmtoarea definiie pentru etic: !tiina care se ocup cu studiulprincipiilor morale, cu le"ile lor de de#$oltare istoric, cu coninutul lor de clas i curolul lor n $iaa social. Este deci, totalitatea normelor de conduit moralcorespun#toare ideolo"iei unei anumite clase sau societi%&

    Dicionarul Enciclopedic d urmtoarea definiie: Disciplin filo#ofic a$'ndca obiect studierea aspectelor teoretice i practice ale moralei, cuprin#'nd de obicei odoctrin despre esena acesteia i o fundamentare a unui sistem de norme, $alori icate"orii morale a unui cod normati$%&

    (n $i#iunea laic, etica este o combinaie ntre corectitudine i respectul fa dele"ile comunitii, modelate discret de le"ile morale.

    Etica cretin cuprinde sfere mai nalte, ba#'ndu-se pe )iblie, cuprin#'nd toateni$elele *ec+iului estament i Noului estament cum ar fi redica de pe munte,epistolele lui a$el.

    rin ce se deosebete etica de moralermenii la ori"ine sunt similari. /u$'ntul etic& 0 "r. et+os&, lat. et+icus& 0

    obicei.Ec+i$alentul lui et+os& este lat. NO12O3& care are acelai sens. De

    asemenea, normos& formea# rdcina cu$'ntului rom'nesc moralitate&.Deci, etica& este un studiu al purtrii cu$iincioase, biblice, n situaii obinuite

    i speciale./are ar putea fi diferenele dintre moralitate i etic(n timp ce etica st la ba#a aciunilor, moralitatea este aciunea nsi.Etica poate fi pri$it ca un proces psi+ic i spiritual, n timp ce moralitatea este

    mplinirea premiselor eticii.Etica are de-a face cu aspiraiile, scopurile i prerile despre alii, dar

    moralitatea decide asupra manifestrilor, n funcie de situaie.

    Este posibil, deci, s ai principii de etic nalt i s ai carene morale. Dar sepoate i in$ers, adic s ai principii etice mai puin prietenoase i s fii moral.E4perii care au ncercat s defineasc etica& au fcut unele obser$aii

    interesante:Norman 5. 6eisles n cartea sa: Etica: alternati$e i subiecte& spune la pa". 78

    normele sau re"ulile sunt ine$itabile i eseniale ntr-o etic ade$rat%& 9ne$itabile,deoarece numai aa nele"em ce este bine& i mai bine&. Esenial, pentru cnormele constituie modalitatea de e4primare a conceptului eticii&.

    enlee . )arnette n cartea sa 9ntroducere n etica cretin&, $ede etica, mai;

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    2/83

    precis rolul ei n definirea binelui suprem& i n determinarea naturii i scopuluiplanurilor lui Dumne#eu.

    +ilipe E. u"+es n lucrarea sa Etica cretin n societatea laic& obser$ c%domeniul eticii este cel al datoriei i al obli"aiei, cut'nd s fac distincie ntre

    bine i ru, ntre dreptate i nedreptate, ntre responsabilitate i iresponsabilitate%&e de alt parte, muli specialiti cred n etica de situaie, apel'nd la ea n

    particular.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    3/83

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    4/83

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    5/83

    1elati$ismul etic

    1espin"'nd orice scop aflat n spatele e4istenei unui cod etic, ne "sim n modnecesar n situaia de a respin"e orice cod care ar putea e4ista n afara omului. Odatce am fcut lucrul acesta, ntrea"a etic este relati$, n funcie de interpretarea pe careo d omul ntr-o situaie dat.

    1elati$ismul etic este modalitatea "eneral acceptat a umanitilor. 2oralitatea

    sau imoralitatea unui comportament, spune dr.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    6/83

    suprim nclinaiile $itale&. /are sunt aceste nclinaii $italeGnele sunt pre#entate de HirPendall n < Ne? )ill of 3e4ual 1i"+t and

    1esponsabilities&.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    7/83

    E9/< 2

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    8/83

    *ec+ea moralitate

    2ar4ist-leninitii respin" din toat inima codurile morale care au la ba#con$in"erile reli"ioase, inclusi$ idealurile morale uni$ersale tradiionale.

    6.5.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    9/83

    an"ajm n cea mai decisi$ i nemiloas lupt mpotri$a lor.&

    1E*O5GU9< 2O1 de milioane de mori ntre anii ;C;8 i ;C@B. Din perspecti$a

    mar4ist-leninist, dac T> de milioane de oameni au murit pentru abolirea claselorsociale i a proprietii pri$ate, a meritat preul I a fost c+iar corect di punct de $ederemoral. 2ar4itii judec re#ultatele, nu metodele consecinele, nu actul. De aceea3talin a acionat ntotdeauna n cadrul codului etic mar4ist-leninist.

    /ON/5GV9E

    2ulte incertitudini nconjoar etica mar4ist. Ei se "rbesc s etic+ete#e eticacretin drept imoral& din cau# c aceast etic menine teoretic bur"+e#iadeasupra proletariatului, dar ei nu pot concepe o alt sc+em moral proprie dec't

    $a"a idee a crerii unui om moral de tip nou&.

    C

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    10/83

    E9/< G2

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    11/83

    etic&=. (n consecin, adepii Ne?

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    12/83

    E9/< /1E!9N932G5G9 )9)59/Dra"ostea s fie fr prefctorie. Mie-$ "roa# deru i lipii-$ tare de bine&. Iomani -,/

    9N1ODG/E1E

    Etica cretin nu poate fi separat de teolo"ie, deoarece etica cretin are laba#a ei caracterul lui Dumne#eu. 3arcina eticii cretine este s stabileasc ce seconformea# caracterului lui Dumne#eu i ce nu se conformea# acestuia.

    (n $reme ce mar4itii i umanitii se ba#ea# aproape e4clusi$ pe filo#ofia loreconomic i naturalist pentru stabilirea eticii, cretinul plasea# etica ntr-o ordinere$elat de /reatorul Di$in. (n loc s cread ntr-o mod trectoare le"at de capriciilemereu sc+imbtoare ale societii, cretinul crede ntr-o ordine moral specific,re$elat omului, at't prin re$elaia "eneral, c't i prin re$elaia special.

    entru cretin, ordinea moral este la fel de real ca i ordinea fi#ic I unii arspune c+iar mai real.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    13/83

    1Q3GN3G5 /1E!9N 5< E9/< 3E/G5

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    14/83

    9NE*9

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    15/83

    b. /e este corect, drept 2ic.B:T - s faci dreptate.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    16/83

    mijloacele omeneti mpotri$a a ceea ce a prescris El, ne binecu$'ntea#, darconsecinele sunt rele.rea des pastorii fac lucruri at't de bune dar ntr-o manier at't de rea. Ne nt'lnim cucomitetul i ne ru"m pentru pre#ena Du+ului 3f'nt i dup ce spunem

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    17/83

    relaii, pot s i spun c: (n numele lui ristos oprii s mai $orbii astfel&. Dar totul efr re#ultat. !i atunci am +otr't c nu-mi $oi termina niciodat $reo predic naintes conclu#ione# cum s fac ceea ce cer. Dac mint, i eu predic mpotri$a minciuniitrebuie s "sesc soluia cum s nu mai mint.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    18/83

    ima"inea lui Dumne#eu n noi. ,;@

    7. /are este norma n eticNu sunt ma"istraii, nu cultura, ci Dumne#eu: /ele Vece porunci i alte principiimorale.

    >. Natura cerinelor

    (n 3criptur cerinele nu sunt niciodat minime, ci ma4imeW Nu este ceea ce pot s facmai puin pentru. /ine$a m-a ntrebat dac este lucru ru s spui cu$inte ur'te de ladreapta la st'n"a.Deseori predicm despre t'nrul bo"at i l $orbim de ru. De ceentru c t'nrul bo"at a fost frumos, bo"at i puternic i 9sus i spune: $inde-imaina, las-i slujba, soia i copii i urmea#-m. /e cerineW N-a $rut s-o fac. *oiai face-o /eilali au lsat plasele i prinii i 5-au urmat pe 9sus ristos.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    19/83

    i la "rani era ntrebat ce a$ei n main, uitai-$&. De multe ori s-au uitat, alte orinu. /'nd se uitau, n repetate r'nduri nc+ideau portba"ajul i-l lsau s plece. E4isto diferen dintre computere i )iblii. (n rile musulmane nu poi aduce )iblii, dardac ti s o ambale#i bine, ceilali nu-l $oi "si.Este o porunc n )iblie s rsp'ndim computere la toate neamurile pm'ntului 3au)iblii Map.@:;C. Este o mare diferen dintre )iblii i computereW

    >. Etica, ca tiin

    !tiina deri$ din rdcin lat. 0 a cunoate, o cunoatere, anali# sistematic a ce$a/'nd $orbim despre etic, de obicei sunt dou pro$ocri n domeniul respecti$ din

    punct de $edere tiinific. Ni se spune c etica nu poate s fie o tiin propriu-#iscci tiina nu poate s aib ca scop sc+imbarea interioar a omului.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    20/83

    au fcut colect, mi-au dat o "rmad de bani i astfel am fcut i o mulime de clieniEste foarte important s ai sculele potri$ite. Miecare tiin are sculele proprii i oriceec+ipament care funcionea# cu tiina respecti$ este cel normal pentru acea tiin.

    b. /alificareaDac nu eti calificat, nu $ei "si niciodat problema. Dac nu sunt medic, c+iar dac$d bine, i nu trebuie s port oc+elari, nu $d factura.

    >. Omul de tiin trebuie s aib un concept n le"tur cu idealul./'nd studenii de la medicin mer" la coal, nu ncep s studie#e patolo"ia. Nu ncepcu asta. Ei ncep s studie#e fi#iolo"ia i anatomia omului sntos. rimul lucru pecare face doctorul este s obser$e ce este diferit la mine n comparaie cu idealulsntii umane. E4ist o temperatur ideal, o tensiune ideal.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    21/83

    main i o reacie c+imicW 3unt trei cerine de ba# pentru efectuarea unui studiu:a$em repetabilitate, ec+ipament i un ideal. /eea ce noi trebuie s face este sde#$oltm calificarea. !i din cau#a aceasta noi studiem etica. si+olo"ia nu este at'tde consistent ca i c+imia. Nici medicina. Miinele umane nu pot fi abordate din punctde $edere empiric.

    ;. 3istemul repetabilitii Z coeren.

    a. e4ist o Miin care este centrul moralitii n acest uni$ers. s.;@:;-> ro$.;A:;>(n etica cretin $oia i caracterul lui Dumne#eu este firul cu plumb. Deci e4istcine$a care pri$ete, $e"+ea# asupra sistemului moral din lumea noastr. !i atuncic'nd se nt'mpl lucruri imorale, Dumne#eu tie, i c'nd se nt'mpl lucruri bune, Elle tie. 3criptura ne n$a c $a fi o judecat.

    b. E4ist le"ea semnatului i seceratului Fcau#-efect= 6al.B:8-;S./e $ei semna $ei i secera. 3unt destul de n $'rst s $d diferena. 2odul n caretinerii triesc determin cum $or tri toat $iaa.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    22/83

    Mratele meu este ci#mar i are afaceri mari.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    23/83

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    24/83

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    25/83

    ;. Epistemolo"iaEste tiina cunoaterii. /um pot s cunosc 3unt mai multe modaliti de cunoatere:empiric, raional, e4perimental, intuiti$. (ns nu este suficient doar o sin"urmetod.

    7. 5o"ica

    a. Este tiina "'ndirii e4acte Z precise.3unt multe ci de "'ndi corect Z e4act. Gna dintre modalitile este silo"ismul./unoatei $ec+ile silo"isme: fiina uman este muritoare, 3ocrate este fiin uman,deci 3ocrate este muritor. /a conclu#ia s fie corect, fiecare premi# trebuie s fiecorect. Nu poi s spui c oamenii sunt pisici, sau nemuritori. rebuie s fie ole"tur puternic dintre prima i a doua premi#. 9ar conclu#ia trebuie s depind nmod total de cele dou premi#e.

    b. 5e"ea ne-contradiciei.FNu n$ai membrii c la o pocnitur de de"ete suntei acolo, cci dup un timp $ei

    fi c+iar i c'nd strnut.= . 2etafi#ica

    a. Ontolo"ia - tiina e4istenei.

    b. fenomenolo"ia - tiina care studia# fenomene ca timpul, mintea, dra"osteaiertarea, ura.

    @. Estetica- tiina frumosului. 3e discut $alori, sensuri, frumusei.

    A. Etica

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    26/83

    a spus c e4ist un sin"ur lucru care conduce omul: dorina pentru putere. Gitai-$ laale"erile din biserica local. Dac sunt mai muli care sunt capabili s fie pre#biteri./u c'te$a sptm'ni nainte de ale"eri sunt at't de buni. Dup ale"eri toi n afar deunul este fericit ./u cinci ani n urm am fost la Gtrec+t i am obser$at un $icepreedinte. -7@ - las reli"ia i fmoralitatea nainte i apoi $ino la biseric. 2t.7A: - c'nd Miul omului $ine: 9ntrai

    binecu$'ntaii atlui meu. entru c ai tiut cele #ece porunci pe din afar, ai datcolect, ai citit E6 n fiecare #i, ai fcut ru"ciuni lun"i i ai fost conductorul

    B*iPtor MranPle, e$reu care a petrecut trei ani ntr-un la"r din

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    27/83

    colii de sabat&. Nu ci pentru, c ai fost n nc+isoare, mi-ai dat de but etc. ai fostpreocupai de relaia $oastr cu fiinele umane&. 9oan ntreab: /um poi s spui c-5iubeti pe Dumne#eu i-l ne"lije#i pe cel de l'n" tine3oacra mea s-a +otr't s se mut la o distan de @SSS Pm. 3f'ritul de sptm'n am

    petrecut-o acolo, am nc+iriat o main i am cltorit de-a lun"ul

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    28/83

    importante.(n timp ce-mi scriau lucrarea de doctorat la Gni$. 2a"reen, mentorul meu a a$ut ooperaie de prostat. 2-a in$itat s predau puin n locul lui.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    29/83

    E4e"e# biblic Z teolo"ie biblic Fstudia# teme i le studia# n diferite cri ale)ibliei. De e4. /e este conceptul lui Dumne#eu n entateuc, ideea de rmi n*ec+iul estament. 3tudiul este fcut din perspecti$ e4e"etic.=

    )iblie

    Dumne#eu

    ristos $orbea de e$enimentele escatolo"ice. *orbea i despre e$enimentele despre9erusalim Faa au neles atunci=.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    30/83

    reconstrui )iblic un 3atana des$'rit.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    31/83

    distan praful. !tia c e 9sus. /'nd s-a apropiat, ndejdea ei a disprut. < $rut s seapropie de E5, dar tia c le"ea i inter#icea s se atin" de ceilali. 9sus era nconjuratde oameni. Doar dac s-ar fi repe#it pe El. < obser$at c sin"ura ndejde trece l'n"ea. 9sus a prsit drumul i a pornit spre ea. Ea c'nd a $#ut acest lucru, a uitat dele"ea lui 2oise i a aler"at spre el. ;A-7S de oameni au de$enit necurai n jurul ei. Eaa cre#ut c doar l atin"e i fu"e. (ns 9sus: /ine m-a atins& oi au rspuns: EunuW& etru: 2are lucru. e atin"em tot timpul, toate lumea e n jurul tu. /um ntrebi:

    /ine m-a atins. ericolul: 3untem at't de aproape de 9sus, spunem oamenilor de at'tde ori cum s fie buni nc't l atin"em pe 9sus i nu are nici un efect asupra noastr.Noi rm'nem la acelai ni$el. !i doar dac contiina noastr nu este tre#it,rspundem pro$ocrii fa de un ideal moral, profesia noastr ne $a condamna lasomn. /'nd cine$a care era necurat i atin"ea pe cei curai, putea fi ucis. (n aceastsituaie, 9sus i spune: Memeie, credina ta te-a $indecat. 2er"i n pace. FN-oatin"ei=.& reedintele de conferin nu te $a ntreba de $iaa ta moral, ci c'te

    persoane ai bote#at. *ei putea fi promo$at i pierdut pentru $enicie.3in"ura ans este ca sensiti$itatea noastr moral s fie tre#it. Mr aceasta $enicianoastr este n pericol. 3unt oameni care studia# psi+olo"ia pentru c ei nii au

    probleme psi+olo"ice, oameni care studia# medicina pentru c tatl lor a murit decancer, teolo"i care $or s fie mai aproape de 9sus, departe de ispite i mai uor dem'ntuii. /'nd am fost +irotonisit, cine$a mi-a spus: Dac eti mulumit s faci oricealtce$a, te ro" nu te f pastor. Dumne#eu nu are ne$oie de muli pastori. )iserica arene$oie de c'i$a pastori consacrai.&

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    32/83

    estament datorit acestei re$elaii. Dar s ne aducem aminte c 9sus nu n felul acestas-a raportat la *ec+iul estament. 1e$elaia ulterioar nu face altce$a dec't sreafirme i s confirme re$elaia anterioar. F2t.A:@T=. Gra este clcarea poruncii, i"'ndirea plin de pofte este clcarea celor #ece porunci. 1e$elaia pro"resi$focali#ea# i ntrete re$elaia anterioar.

    >7

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    33/83

    B I O E T I C A

    Definiia

    /u$'ntul bioetica e n mare $o". /um s-ar putea defini bioetica ermenul nsine este sa$ant i totodat misterios. ro$ine din dou cu$inte "receti : \bios\ - $ia

    i \et+os\ - moral. Etimolo"ic, aadar, ar nsemna morala $ieii. /ea mai bundefiniie pe care ne-o dau enciclopediile este aceasta: \bioetica este studiul sistematicsau tiina comportamentului uman n cadrul tiinei $ieii i al n"rijirii sntii, c'ndacest comportament este e4aminat la lumina $alorilor i a principiilor morale\.

    Istoricul bioeticii

    )ioetica a nceput odat cu procesul de la Nurenber" c'nd au fost de#$luitepracticile sinistre ale na#itilor.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    34/83

    o tiinele medicale i biolo"ice ntre anii ;CBA -;CTS c'nd acestea fac pai "i"antici:descifrarea codului "enetic, noi te+nici medicale: contracepia, sterili#area, a$ortulasistat, lupta contra sterilitii, dia"nosticarea malformaiilor fetale i a tarelorereditare n timpul sarcinii, or"anele artificiale n special diali#a renal, "refele deor"ane, reanimarea capabil sa prelun"easc $iaa bolna$ilor n coma, c+irur"iamalformaiilor cardiace etc.

    (n aceasta perioada ia natere bioetica propriu-#isa, n afara cercurilor medicale

    ca un stri"at de alarma n faa pericolului unei catastrofe pe care o poate pro$ocatiina, inclusi$ tiina medicala, care ar putea pune n pericol nsi supra$ieuireaecosistemului i a omenirii.

    2icarea de contestare a tiinei s-a declanat odat cu 1e$oluia culturalc+ine# din ;CBB i a luat proporii mondiale pro$oc'nd n Europa marile re$oltestudeneti din anii ;CBT-;CBC, mai ales n Mrana.

    (n anul ;C8; cancerolo"ul american *an 1ensselaer otter introduce pentruprima data n le4icul cultural contemporan cu$'ntul bioetic n cartea sa: \)ioeticsbrid"e to t+e future\. (n lucrarea amintita, autorul i e4prima n"rijorarea pentrudestinul omenirii i afirma ca, fr o bioetic, omenirea nu $a putea a$ea un $iitor.

    (n acest conte4t contestatar s-au creat, ncep'nd din anul ;CBC, centre debioetic pentru a studia problemele de morala aplicate la tiinele $ieii, s-au nfiinatpe l'n" facultile de medicin, de filosofic i teolo"ie catedre pentru predareabioeticii, "u$ernele au instituit comitete de etici, or"anisme consultati$einterdisciplinare. Gn asemenea comitet are i arlamentul /onsiliului European. oateaceste comitete sunt formate din persoane n "eneral strine de medicina. 1e#ultateleacestor comitete sunt nesemnificati$e, ntruc't n s'nul lor se confrunta concepii i

    po#iii ireconciliabile.

    Nu tot ce este posibil este peris

    2area ntrebare care se pune n faa te+nicilor re#ultate din de#$oltareatiinelor bio-medicale, n special n faa te+nicilor fecundrii n $itro i ale in"ineriei"enetice, este urmtoarea: tot ce e posibil e i permis

    (n realitate se constat c, de fapt, ceea ce pro"resul tiinific a fcut posibil,mai cur'nd sau mai t'r#iu, daca nu de$ine permis, de$ine, n tot ca#ul, practiccurent, astfel nc't moralistul se afl n faa unui spectacol la care asiti completde#armat. /el mult poate s condamne nebunia omeneasca spun'nd ce trebuie fcutdar fr a-i face ilu#ia c $a fi luat n serios.

    Orice obiecie pe care morala o ridica n faa descoperirilor tiinifice i aaplicrii lor practice se lo$ete de un cu$'nt: e cu$'ntul pro"res. 3e pun piedici

    pro"resului, ne ntoarcem la E$ul 2ediu, la 9nc+i#iieW /u$'ntul pro"res e un cu$'ntma"ic i ce este ma"ic, prin natura sa este iraional.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    35/83

    sunt sufocai copii, le"ea admi'nd un sin"ur copil n familie. !i n antic+itate la3parta i la 1oma erau e4pui copiii. Gnde e pro"resul 1entoarcerea la practici

    barbare pe care omenirea maturi#ata din punct de $edere moral le abandonase, senumete pro"res

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    36/83

    RE#OLU$IA SE%UAL&

    /onsider c e necesar tratarea acestei probleme pentru a nele"e un numrnsemnat de alte probleme pe care le pune ast#i bioetica, de pild: a$ortulcontracepia, fecundarea n $itro, in"ineria "enetic, 39D

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    37/83

    plcerii, n special n domeniul se4ual.o+n 3mart 2ill F;TSB-;T8>=, filosof sceptic i empirist, pasionat neo-

    malt+usian, este unul din furitorii liberalismului. /oncepFia sa radicala cu pri$ire lalibertate permite orice fapt, cu condiia s nu le#e#e interesele altora. ustific a$ortuli nltur orice restricie n domeniul se4ualitii.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    38/83

    practicarea \amorul liber\, lar dac se4ualitatea este $#ut n esena sa ca\psi+olo"ie\, trupul este separat de psi+ic sau de suflet. 3-a creat un dualism neo-mani+eist e4primat prin slo"anul: \3e4ul are loc n cap i se eliberea# n trup\. S le"ile statului au nceput s fie mairestricti$e. oll?ood-ul era cen#urat. Dar acum era prea t'r#iu imoralitatea c'ti"ase

    >T

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    39/83

    teren n mentalitatea maselor. Gn e4emplu: n ;C>B re"ele Eduard al *lll-lea al

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    40/83

    Sose+te re!oluia

    (n anii ^BS s-a declanat re$oluia se4ual ncurajat i susinut de mass-mediai de industria distraciilor. Ea se ba#a pe trei principii c+eie: ;. Eliminarea luiDumne#eu cel puin al unui Dumne#eu pe care ;-ar fi interesat moralitatea se4ual. 7.O sc+imbare radical n definirea persoanei umane. >. 3epararea se4ualitii de

    fertilitate. l $otea#i 3tatele Gnite.

    rbuirea total a moralitii se4uale s-a nfptuit prin abolirea oricreicen#uri. /a i n ca#ul a$ortului, le"islaia britanic a a$ut o influen +otr'toare. /elcare a condus lupta mpotri$a le"ilor restricti$e a fost Hennet+ nan F;C78-;CTS=.De acum teatrul, filmele, tele$i#iunea, publicitatea, mu#ica, pot s pre#inte lucruriinter#ise mai nainte precum +omose4ualitatea, nudismul, limbajul obscen. 1e$ista

    labo care a adus multe milioane fondatorului ei, u"+ efner, a trebuit s nfrunteconcurena unui numr tot mai mare de #iare i re$iste porno.rosperitatea material i autonomia economic a femeii au fa$ori#at i mai

    mult imoralitatea n rile bo"ate n anii ^BS-8S.

    Era Ac!ariului

    (n aceast perioad apar pe l'n" Mreud, 3artre, 3imone de )eau$oir noidoctrinari ai se4ului fr frontiere precum erbert 2arcuse i il+elm 1eic+ care

    predic eliberarea total, de toate restriciile i de toate in+ibiiile, a

    comportamentelor se4uale. Ei pre#int ca ideal se4ualitatea polimorf. Nu trebuie se4iste nici o deosebire ntre comportamentul eterose4ual i cel +omose4ual. /storiafamilia trebuie s dispar, ntruc't ele sunt structuri ale scla$iei.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    41/83

    feminismul i +omose4ualismul.2er"'nd pe pista desc+is de 2ar"aret 3an"er, feministele militea# n

    continuare pentru recunoaterea le"al a raporturilor libere ntre se4e, a familieilesbite, a maternitii lesbite prin adoptarea de copii, a dreptului absolut de a dispunede propriul corp, a prostituiei, a contracepti$elor, a a$ortului. Ele cooperea# acti$ cuor"ani#aiile internaionale care i impun controlul demo"rafic n lume.

    2ult mai acti$i dec't feministele se do$edesc a fi n aceast fa# a re$oluiei

    se4uale +omose4ualii. Ei au elaborat o sub-cultur, o ideolo"ie numit+omose4ualism pe care $or s o impun, desc+is, ntre"ii societi.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    42/83

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    43/83

    castitii conju"ale, brbai i femei care, de#"ustai de $iaa pctoas, se con$ertescla credin i ncep o $ia nou.

    SIDA

    39D< constituie o "ra$ ameninare la adresa lumii ntre"i. Ea este re#ultatultra"ic al re$oluiei se4uale. 2ilioane de oameni au fost rpui deja de aceast boal,

    milioane de oameni continu s fie contaminai.

    Ce este SIDA,

    Etimolo"ic 39D< nseamn \sindromul imunodeficienei dob'ndite\ dob'nditadic n contrast cu unele tulburri con"enitale ale sistemului nostru imunitar.

    /linic 39D< repre#int manifestarea terminal a unei infecii prelun"ite. a$'ndo e$oluie lent F;S ani=, cu $irusul imunodeficienei umane F9*=.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    44/83

    de broasc a celulei, iar $irusul de$ine c+eia cu care se poate intra n celul i sepoate multiplica.

    (n principal $irusul 39D< atac limfocitele /D@ locali#ate n "an"lioniilimfatici.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    45/83

    Distru"erea este cu at't mai rapid cu c't subiectul este mai n $'rst i cu c'teste mai atins de boli microbiene sau para#itare cum este ca#ul adesea n rilesubde#$oltate. 3ubiecii subnutrii sunt mai fra"ili i e$oluea# mai rapid spre stadiulfinal al 39DE9.

    (n timpul acestei lun"i fa#e a e4tinderii $irusului, subiectul este aparent sntos(n realitate el este conta"ios. (n dou sau trei luni de la contaminare or"anismul

    produce anticorpi specifici care semnali#ea# contaminarea i permit s se fac teste

    de depistare. Din acest moment subiectul e declarat seropo#iti$./'nd sistemul imunitar este complet distrus - i se tie ast#i ca orice subiectcontaminat cu 9* este n mod ine4plicabil condamnat la moarte - or"anismul nu maiare nici o posibilitate de aprare. Or"anismul este atacat de diferii microbi care numai nt'mpin nici un obstacol i nici o re#isten. 3ubiectul de#$olt atunci aa-#isele\boli oportuniste\: pneumocisto#, to4oplasmo#, tuberculo#, cancer de diferitetipuri, afeciuni ale sistemului ner$os central.

    C"ile (e transitere a !irusului SIDEI

    3e tie ca o piele sntoas i o mucoas sntoas sunt absolut impermeabilepentru $irusul 9*.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    46/83

    de transfu#ii una risc s contamine#e cu $irusul 39D

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    47/83

    Ori)inea +i e!oluia epi(erei -n lue

    Ori"inile $irusului 9* rm'n obscure. 3e presupune ca el a fost pre#ent pe maimulte continente, sporadic, cu c'te$a decenii nainte ca primele ca#uri de 39D< sa fifost semnalate i descrise.

    9nfecia a nceput s se rsp'ndeasc la sf'ritul anilor ^8S, nceputul anilor ^TS,

    la +omose4ualii bise4ualii i dro"aii din anumite #one urbane ale

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    48/83

    $ia 7S de partenere n medie, n ianuarie ;CT8 s-a aflat ca a #ecea parte a populaieiadulte a Ne?-YorP-ului este infectat de $irusului 39DE9. (n anii ^CS 39D< a ajuns

    principala cau# a mortalitii la persoanele ntre 7A i @@ de ani. (n pre#ent, n 3GS de secund o femei este infectat cu $irusul 9* i la fiecare 7 minute ofemeie moare de 39D

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    49/83

    efectele de$astatoare ale epidemiei, pre#er$ati$ul masculin, condomul, n raporturilese4uale. 3-a fcut i se face o campanie masi$ de ctre medici, de ctre asociaiile delupt mpotri$a 39DE9, susinut de "u$erne, de oamenii politici, de publicitateafcut de mass-media n fa$oarea pre#er$ati$ului ca fiind arma unica i absolutmpotri$a fla"elului secolului, nein'ndu-se cont c arma unic i absolut enfr'narea se4ual i fidelitatea conju"al. -A orimai mare. Deci pre#er$ati$ul nu este o barier si"ur n calea $irusului. 2ult mai

    marc este riscul n raporturile +omose4uale. De fapt realitatea ne arat cum staulucrurile. (n rile n care s-a fcut i se face cea mai mare propa"and pentru

    pre#er$ati$ i unde acesta se folosete din plin, cum este Mrana sau 3tatele Gnite,39D< nu numai c nu s-a stopat dar e n continu cretere. Dac n Mrana, n ;CTCerau declarate >SSS de ca#uri de 39D< i >S.SSS de seropo#iti$i, n ;CCB erau @S.SSSde ca#uri 39D

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    50/83

    5ibertate fr responsabilitate. Drama 39D

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    51/83

    rsp'ndirea contracepti$elor, pre#er$ati$elor, a$ortului, sterili#rii.5upta mpotri$a 39DE9, potri$it n$turii )isericii /atolice, presupune n

    primul r'nd o informare corect i comple4 cu pri$ire la contaminarea cu 9*, lacau#ele bolii, la modurile de transmitere, la e$oluia ei clinic, la de#nodm'ntul fatal.rebuie e$itat panica i spaima inutil dar i si"urana i sperana fals.

    9nformaia este intuit dac nu este nsoit de o temeinic educaie moral.Educaia moral trebuie fcut n primul r'nd celor tineri a$'nd n $edere c potri$it

    O23, jumtate din cei infectai cu 9* sunt tineri a$'nd $'rsta ntre ;A i 7@ de ani.inerilor trebuie s li se sdeasc n suflet principii morale sntoase, s li se propune4emple frumoase, i fie ndrumai i ajutai s-i stp'neasc pasiunile i instinctele.(n educaia se4uala care li se face n $ederea practicrii castitii s li se atra" ateniaasupra pseudo-educaiei care se face n "eneral n scoli i n mass-media i careconduce la depra$are, s li se inspire curaj n a nfrunta mentalitatea lumii pentru carecu$'ntul \castitate\ este inter#is, n a nfrunta cultura dominant de a#i care ncearcsa le"itimi#e#e separarea dintre unirea se4ual i iubire, dintre iubire i fidelitate,dintre se4ualitate i procreaie. 3 li se arate c tri$iali#area se4ualitii nseamntri$iali#area persoanei umane transformate ntr-un simplu obiect. inerii trebuie

    contienti#ai c nu este alt cale de a opri fla"elul 39DE9 dec't castitatea i e$itareadro"urilor.

    A#ORTUL

    A!ortul -n con+tiina uan" +i -n -n!""tura cre+tin"

    (n istoria omenirii, a$ortul, c+iar dac n unele perioade de decdere moral s-apracticat, n-a fost niciodat justificat, ci a fost ntotdeauna ceea ce este n realitate:crim.

    ipocrate, printele medicinei, cu patru secole de ristos, i punea pe discipoliisi s jure:

    01u voi da, oricine mi2ar cere, un drog care provoac moartea i nu voi daniciodat sfaturi de acest fel. De asemenea nu voi da niciodat unei femei mi3loaceabortive 4"mi voi pstra via#a i "mi voi exercita arta mea "ntru nevinov#ie ine"ntinare.!

    2edicii, de-a lun"ul $eacurilor, au repetat jurm'ntul lui ippocrates, formulat

    n diferite moduri, dar n esen aceleai. Gltima formular o "sim n urm'ntul dela 6ene$a&, dup ororile celui de al doilea r#boi mondial:

    01u voi consim#i ca deosebiri de religie, de ras, de partid sau de clas socials se interpun "ntre datoria mea i pacientul meu. 5oi avea respect absolut pentruvia#a uman, din momentul zmislirii.!

    = /e$a mai departe n cartea E4odului "sim scris:0nu va fi "n #ar femeie care s2i lepede copilul!FE4. 7>.7B=.

    A;

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    52/83

    .n epoca arilor (escoperiri +tiinifice oenirea ca(e -n barbarie

    arado4al, absurd i scandalos e faptul c tocmai n ultimii ani c'nd "enetica afundamental tiinific ceea ce omenirea a acceptat dintotdeauna pe ba#a re$elaieicretine, a instinctului i a moralei naturale, parlamentele au $otat i statele au

    acceptat a$ortul, refu#'nd n mod arbitrar i nedrept statutul de om celor maine$ino$ate i mai neajutorate fiine umane. De#baterile n $ederea le"ali#riia$ortului, aparent, s-au plasat la ni$el tiinific i raional. (n realitate nu a fost o$ictorie a tiinei i nici a raiunii. ci a barbariei, a absurdului, a la4ismului moral, aideolo"iilor iraionale i, la urm urmei, a ateismului modem. /ci se ntreab actualulap, ce $aloare mai are $iaa i cum mai poate fi sal$ata $ia uman, c'nd dispareDumne#eu, i#$orul i stp'nul $ieii

    rimul e4emplu l-a dat

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    53/83

    noilor nscui cu malformaii.C/n( -ncepe oul s" fie o,

    O c+estiune foarte de#btut n lumea tiinei este c+estiunea #ilei a ;@-a aembrionului. Din #iua a ;@-a embrionul ar de$eni indi$id uman deoarece n #iua a ;@-a se nc+eie procesul de nidare al embrionului n uterul mamei n aceasta perioadapare linia primiti$ care prin ad'ncire formea# anul neural, iar prin apropierea

    crestelor neurale, formea# n cele din urm tubul neural. /u alte cu$inte, n acestmoment se formea# sistemul ner$os i ncepe $iaa i acti$itatea cerebral.entru alii, din #iua a ;@-a embrionul de$ine fiin uman indi$iduali#at

    ntruc't, din acest moment nu mai este posibila di$i#iunea "emelar sau +ibridarea.!i tot n ultima $reme a aprut n lumea medical e4presia "ratuit i fr

    acoperire tiinific: aceea de pre-embrion aplicat embrionului n primele #ile dupfecundare, mai e4act pan la nidare.

    Dup cum se $ede, toate aceste termene-limit ale dreptului de a ntrerupesarcina sunt rspunsuri arbitrare, diferite, contradictorii, la ntrebarea: c't timp itrebuie omului ca s de$in om aispre#ece #ile de la fecundare, spun unii > luni, B

    luni, nou luni, spun alii. Dou #eci de ani, spunea Napoleon, "'ndindu-se ca omuleste om c'nd poate fi nrolat n armat i trimis la r#boi. O $ia ntrea", spunea unfilosof. O $enicie ntrea", ar spune cretinii.

    roblema se pune "reit: omul, dac este om, nu are ne$oie de timp ca s de$inom, ci are ne$oie de timp ca s de#$olte ce este deja: e om din prima clip a e4isteneisale, din momentul conceperii.

    E ade$rat c n antic+itatea cretin i c+iar n E$ul mediu s-a pus problemac'nd primete embrionul suflet /'nd este nsufleit /ci numai din acest momentembrionul de$ine fiin uman. < e4istat n secolul al 999-lea o afirmaie teoreti#at de

    ertulian, numit \traducianism\.otri$it acestei teorii, o parte din sufletul prinilor se transmite la concepere iformea# sufletul copiilor. 3e ncerca astfel s se e4plice transmiterea pcatuluistrmoesc. entru a respin"e aceast n$tur, unii rini ai )isericii, printre carei 3f'ntul oma de

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    54/83

    recapitulea# n sine toat istoria e$oluiei formelor de $iata din lume, astfel nc'tumani#area indi$idului e precedat mai nt'i de diferite forme de $ia $e"etal i apoianimal.

    oate aceste teorii sunt complet spulberate de ultimele descoperiri ale tiinei"enetice. * $oi e4pune n continuare c'te$a lucruri luate din cartea \Embrionul,semn de contradicie\ a celebrului "enetician rof. erome 5ejeune, care, cum amamintit i cu alt oca#ie, a fost nu numai un "'nditor lucid, fapt pentru care a

    fost penali#at cu neacordarea premiului Nobel pe care l-ar fi meritat.71u exist materie vie, afirma 8e3eune. 9ateria nu poate s triasc, nici nupoate s se reproduc. Exist numai materie "nsufle#it, "nsufle#it de un mesa3 careeste via#a, care face via#a. :i dac acest mesa3 este uman, aceast via#a e via#auman... re2embrion% acest termen nu spune nimic. 1u e necesar sa stabileti o faznumit pre2embrion, fiindc nimic nu precede embrionul. ar c=nd zigotul se divide, devine embrion4 Dup conceperea sa, un om e unom7.

    (n momentul n care cei doi "amei fu#ionea#, #i"otul care re#ult este o

    entitate biolo"ic nou cu patrimoniu comple4, cu un cod "enetic propriu nscris ncele 7> de perec+i de cromo#omi - un cod "enetic diferit de al prinilor - cu un nou

    proiect, cu un nou pro"ram dup care se $a de#$olta.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    55/83

    omului e4ist deja n #i"ot i Dumne#eu l pri$ete cu iubire. De unde cu$intele plinede admiraie ale psalmistului:

    Doamne 7tu mi2ai "ntocmit rrunchii. 'u m2ai #esut "n s=nul mamei mele. 'elaud ca sunt o fptur at=t de minunat. 9inunate sunt lucrrile tale, i ce bine vede

    sufletul meu lucrul acesta6 'rupul meu nu era ascuns de tine, c=nd am fost fcut "ntr2un loc tainic, #esut "n chip minunat, ca "n ad=ncimile pm=ntului. $=nd nu eram dec=tun plod fr chip @un embrion fr chip, "n textul ebraicA ochii ti m vedeau; i "n

    cartea ta erau scrise toate zilele care2mi erau r=nduite mai "nainte de a fi fost vreunadin ele. $=t de neptrunse mi se par g=ndurile tale, Dumnezeule67 @s. -B/,-B2-CA.De altfel, spune . 5ejeune, se poate do$edi foarte uor c ce poart mama n

    s'nul ci e un om i nu o maimu, c+iar i nainte ca embrionul s aib c+ip de om.78ua#i o celul a unui embrion de patru celule... lua#i o celul a unui embrion

    de cimpanzeu, a unui embrion de goril i a unui embrion uman i da#i2le unuistudent de la cursul de citogenetic de la universitatea din aris. Dac studentul nutie s spun% aici e o fiin# uman, aici e un cimpanzeu, aici e o goril, e czut laexamen. 8ucrurile sunt foarte simple7.

    De altfel, nici nu e ne$oie s $in tiina "enetic i s ne demonstre#e c fiina

    pe care mama o poart n s'nul ei aparine de la concepere specie umane e un lucrue$ident, fiind nscris n instinctul matern. 1edau n continuare un pasaj, care este

    poate cel mai frumos, din cartea lui 5ejeune. Embrionul, semn de contradicie\7rice fiin# uman este vrednic de respect, fr deosebire de v=rst, de

    greutate, de statur, de sntate, de capacit#i, de culoare. singura calitateconteaz% faptul c face parte din specia noastr.

    Dar "ntr2o fiin# at=t de mic i cu un aspect at=t de diferit de al nostru @cumeste embrionulA cine ar putea s2i recunoasc semenul? $ine? 9ama6 >storianatural a cangurilor e deosebit de instructive "n aceast privin#.

    Dup dou luni de dezvoltare "ntr2un uter necorespunztor, micu#ul cangureste avortat. re doi centimetri... nu tie unde este punga matern i nici mcar cexist, dar e sensibil la gravitate. bia ieit, se ca#r vertical pe blana mamei,a3unge fr gre la marsupiu i "i d drumul "nuntru. >nstalat confortabil, ia "n gurcu putere o mamel minuscul i "i continu creterea timp de ase2apte luni.Surprinztor este faptul c mama cangurului "l las s o fac, fr s primeasc "nmarsupiul su vreun alt animal.

    Dac natura a avut gri3 s prevadF modestul creier al mamei cangur cucircuitele necesare ca s recunoasc canguritateaF micului cangur, cum s2ar puteacrede c, cu voluminosul lui creier de un *ilogram, un *ilogram i 3umtate, biologii

    nu posed capacitatea de a deosebi foarte devreme caracterul uman al descenden#ilorlor? :i cum s credem apoi c natura nu a "ntiprit aceast minunat cunoatere "ninima fiecrei femei, a fiecrei mame?7

    5e"islaia care autori#ea# a$ortul nu are nici un suport tiinific sau raionalDosarele pe care le pre#int )iserica parlamentelor i instituiilor internaionale princare se cere definirea i statutul embrionului uman sunt respinse cate"oric defiecare dat.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    56/83

    embrionul, din momentul conceperii deja, e fiina uman, parlamentele i instituiileinternaionale nu au curajul s dea o definiie restricti$ embrionului uman. Dar nicidefiniia corect nu ndr#nesc s o dea cci, prin aceasta, ar trebui s recunoasccaracterul nedrept i criminal al le"ilor care autori#ea# a$ortul i s-i recunoasc$ino$ia pentru sutele de milioane de $iei ne$ino$ate distruse.

    Miina conceput are calitatea de persoan uman o are, nu trebuie s i-o deacine$a, aa cum proclama curentele filosofice de tip be+a$iorist sau cele sociolo"ice

    care susin c dac ftul din s'nul mamei nu e capabil de comportament uman sau derelaii sociale, e mama aceea care acord calitatea de om copilului, dac dorete ic'nd dorete, sau e $oina su$eran a prinilor care +otrsc dac e om sau nu e om,dac are dreptul la $ia sau nu. Dac omul nu e om din momentul conceperii, el numai poate de$eni om ulterior printr-o simpl recunoatere sau printr-o ficiune

    juridic. Dac e om, nu are ne$oie de nici o recunoatere din afar i dac nu e om,cum poate de$eni om prin faptul c alii l declar om

    /elelalte justificri ale a$ortului: lipsurile materiale, calitatea $ieii, sntateacopilului sau a mamei s.a.m.d., nu sunt justificri: dreptul la $ia este dreptulfundamental i primar al omului i e $aloarea suprem n faa creia toate celelalte

    $alori trebuie s cede#e.oate e bine s amintesc ca anumite mijloace $i#'nd mpiedicarea nidrii

    embrionului sau $i#'nd eliminarea lui dup nidare, cum ar fi diferite pilule ca pilula1G @TB, sau aa-numita pilul din #iua _dinainte` i din #iua _de dup`, spirala,injecii cu anumite substane, c+iar dac propa"anda abortist le numetecontracepti$e, n realitate ele pro$oac a$ortul.

    7Dumnezeu a zis% S facem pe om dup chipul nostru, dup asemnareanoastr... Dumnezeu l2a fcut pe om dup chipul sau, l2a fcut dup chipul lui

    Dumnezeu; parte brbteasc i parte femeiasc i2a fcut\ F6en ;.7B-78=.

    Deja n prima celul uman, n #i"ot, e pre#ent nu numai c+ipul noii fiineumane, c+ip primit de la cromo#omii prinilor, dar e pre#ent i c+ipul lui Dumne#euntiprit direct de Dumne#eu. entru un cretin acesta este aspectul cel mai "ra$ ala$ortului. < distru"e c+ipul, portretul unui su$eran este un delict aproape la fel de"ra$ ca i atentatul la $iaa su$eranului. < ucide un copil nenscut nu e numaiinfanticid dar, ntr-un fel, e i deicid.

    (nc+ei cu un "'nd al unui jurist italian, 5. 5ombardi *allauri:\roblema e crucial sub aspect contemplati$... Omul adult, n pre#ena

    embrionului ori simte c este n el un mister sacru, un abis in$i#ibil n faa cruiatrebuie s se plece, ori nsui uni$ersul lui se destram i i pierde forma n mod

    oribil... Ori recunoate i nt'lnete spiritul n embrion, ori istoria se or"ani#ea# submantia de plumb a puterii, sub impulsul instinctelor ata$ice\ F2anipulri "enetice idrept, al XXX*-lea /on"res Naional al uritilor /atolici 9talieni, 1oma, 8-Cdecembrie ;CT@=.

    AB

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    57/83

    0ECUNDAREA ARTI0ICIAL&

    Uluitoare reali*"ri ale fiinei +i te1nicii

    (n anul ;CBC, doi cercettori en"le#i din /ambrid"e ajuni celebri n toat

    lumea, Ed?ards i 3tepstoe, au reuit s reali#e#e fecundarea n eprubet a ;T o$ocitedintr-un total de AB. Erau primii embrioni umani produi n laborator.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    58/83

    "ratis sau pe bani, prin intermediul unor a"enii speciali#ate n acest domeniu, i oferuterul spre a primi embrioni strini fecundai artificial i a purta sarcina p'n la capt.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    59/83

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    60/83

    moarte cu banii pltii pentru un copil nscut prin fecundare n eprubet(ntr-o carte cutremurtoare intitulat \/etatea bucuriei\, autorul un t'nr

    american, 2a4 5oeb, $enit la /alcutta la c+emarea unui preot france#. aul 5ambert,descrie situaia pe care a "sit-o n 9ndia: cel puin ;@S de milioane de indienisubnutrii din cei 7> de milioane de copii care se nasc anual numai trei milioane auansa s ajun" sntoi la $'rsta adult copii ra+itici cu burta ca un balon micimontri, care la $'rsta de ;T luni nu au > P"., ce seamn a mumii e"iptene, cu

    fontanela nenc+is, pe care mamele i pun pe masa de consultaii mame care asistneputincioase la a"onia copiilor lor. rintre numeroasele nt'mplri tra"ice descrie unfapt petrecut a doua #i de la sosirea lui la /alcutta. O t'nr mam i aduce un copil ii-; aea# pe masa de consultaii. Disperat, i descoper pieptul, i str'n"e cuambele m'ini s'nii sterpi i stri": \3unt uscai, sunt uscaiW\ *#'nd pe perete oreclam pentru lapte, repre#ent'nd un copil dolofan, se repede, rupe n buci afiul, iacopilul i i-; pune cu fora n brae doctorului spun'ndu-i: \9a-;, du-l n ar la lineW3al$ea#-l\. (n aceeai #i medicul a citit scris cu litere de-o c+ioap o $estesen#aional: \5a /alcutta, c'nd$a medici au adus pe lume un copil fecundat neprubet \. /'i copii sufer i mor de foame n lume pentru a plti lu4ul unei familii,

    de$enit poate steril din propria $in, de a a$ea un copil prin te+nica M9*ENumeroi "inecolo"i, psi+olo"i i psi+analiti atra" atenia asupra pericolului

    de#ec+ilibrului psi+ic al cuplului atunci c'nd patul nupial este transformat nlaborator biolo"ic. entru a reali#a o asemenea fecundare forat, specialitii nte+nica reproducerii in$adea# spaiul cel mai intim, in'nd sub control, pro"ram'nd isupra$e"+ind uneori ani de #ile $iaa se4ual a cuplului.

    Dar, mai ales, sunt condamnate aceste practici ntruc't sunt nclcate drepturilefundamentale ale copilului:

    7...copilul are dreptul... s fie rodul actului specific al iubirii prin#ilor si i

    are de asemenea dreptul de a fi respectat ca persoan din momentul conceperiisale.... riginea unei persoane este... rezultatul unei druiri. $opilul care se natetrebuie s fie rodul iubirii prin#ilor si. El nu poate fi nici voit, nici conceput ca

    produs al unei interven#iei a tehnicilor medicale fi biologice; acest lucru "nseamn a2ltransforma "ntr2un obiect al unei tehnologiei tiin#ifice.... aptul ca un lucru din punctde vedere tehnic este posibil, prin aceasta nu este din punct de vedere moraladmisibil7.

    /opilul are dreptul la s'nul propriei sale mame:79aternitatea de "mprumut reprezint o ne"mplinire obiectiv a obliga#iilor

    iubirii materne, a fidelit#ii con3ugale i a maternit#ii responsabile; ea ofenseaz

    demnitatea copilului fi dreptul acestuia de a fi conceput, adus pe lume i educat deproprii si prin#i...7.

    Este o cobor're a omului la ni$elul animalului, a aplica la om te+nicile folositela reproducerea animalelor:

    7'entativele sau ipotezele fcute pentru a ob#ine o fiin# uman fr nici olegtura cu sexualitatea, prin fisiune gemelarF, clonare, partenogenez, trebuieconsiderate ca fiind contrare moralei, deoarece se "mpotrivesc demnit#ii at=t a

    procrerii umane c=t i a unirii con3ugale7.

    BS

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    61/83

    Ebrionul este persoan" uan"

    /+eia re#ol$rii acestor probleme deosebit de "ra$e este tocmai aceaste4presie pe care o "sim n documentele )isericii i mai ales pe bu#ele actualuluiap: persoana uman. Embrionul este persoan uman din momentul fecundrii. Darcine acord embrionului statutul de persoane uman

    5a elaborarea acestui statut sunt c+emai e4peri din mai multe domeniicercettori, biolo"i, filosofi, moraliti, juriti i teolo"i.2ai nt'i cercettorii n "enetic i embriolo"ie stabilesc statutul ontolo"ic sau

    fiinial al embrionului, rspun#'nd la ntrebarea: ce este embrionul e scurtconclu#iile fundamentale i indiscutabile la care ei au ajuns sunt urmtoarele:

    Embrionul este o fiin $ie. E$ident, nu este un lucru nensufleit i inert, cum arfi de pild un fir de praf.

    *iaa embrionului e $ia uman. rima celul, #i"otul, conine numrul decromo#omi tipic speciei umane, cu capacitatea ca, de#$olt'ndu-se, s de$in unor"anism uman. rin urmare, embrionul este o fiin uman.

    (n al treilea r'nd, embrionul este un indi$id al speciei umane. 9ndi$id nseamnce$a care nu poate fi identic cu altce$a e un unicat. (n momentul n care cei 7> decromo#omi ai nucleului o$ulului, s-au unit cu cei 7> de cromo#omi aispermato#oidului form'nd o nou celul, #i"otul, acesta este un unicat: are un

    patrimoniu "enetic uman complet, ori"inal, diferit de al tatlui i al mamei i de aloricrei alte fiine umane. 3crie rof. ean Daussat: 71u au fost fi nu vor fi niciodat

    pe pm=nt, cu excep#ia gemenilor adevra#i, doi oameni egali din punct de vederegenetic7. (n patrimoniul "enetic al primei celule sunt nscrise toate trsturile noiifiine umane, n cele mai mici detalii: inclusi$ culoarea prului i a oc+ilor. Nu este

    e4clus ca n $iitor, din prima celul uman, oamenii de tiin s de$elope#e, sreali#e#e deja foto"rafia omului adult. /'nd s-a nscut prima fiin uman fecundatn eprubet, 5ui#a )ro?n, rof. Ed?ards i 3tepstoe au implantat-o n uterul doamnei)ro?n... era t'nra 5ui#a\, care are ast#i 7S de ani.

    De altfel, nsui Ed?ards nu a e#itat nici o clip se defineasc o$ulul fecundat#i"otul, ca fiind \o fiin uman microscopica n stadiul cel mai precoce dede#$oltare\.

    (n

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    62/83

    scopuri.rete4tul in$ocat de comisia en"le# pentru a-i refu#a embrionului p'n n #iua

    a ;@-a calitatea de indi$id uman, i anume faptul ca p'n la aceast dat poate a$ealoc sci#iunea "emelar, nu are temei tiinific. 5ucrurile sunt simple: n momentul ncare embrionul se di$ide n doi embrioni "emeni, apar doi indi$i#i umani noi.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    63/83

    ntre aceste limite.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    64/83

    or"ane pentru transplant dac e4ist cea mai mic bnuial c potenialul donator enc $iu.

    (n sf'rit, e obli"aia juritilor, a parlamentarilor, a instituiilor publice de astabili statutul juridic al embrionului, adic de a e4tinde la embrion proteciadrepturilor pe care o acord altor persoane care nu se pot apra sin"ure, cum suntcopiii, btr'nii, bolna$ii, +andicapaii fi#ici i mintali i a fi4a prin le"e sanciuni

    penale mpotri$a celor care ncalc drepturile embrionului uman.

    C/n( oaenii se 2oac" (e3a 4icul (une*eu4

    Dar dac sa$anii biolo"i, filosofii, moralitii, juritii sunt materialiti, nu credn e4istena lui Dumne#eu i a sufletului i consider c omul face parte dintr-o speciede animate ca oricare alt specie de animate, cine mai poate sal$a $iaa i demnitateade persoan uman a embrionului Numai teolo"ii care $orbesc n numele luiDumne#eu.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    65/83

    MANI'ULAREA 5ENETIC&6IN5INERIA 5ENETIC&

    rin e4presiile manipulare "enetic i in"inerie "enetic se nele" acele te+nici

    care i propun s modifice "enomul sau patrimoniul "enetic al unei celule sau al unuiindi$id, urmrind crearea de specii noi de plante i animale sau mbuntirea celore4istente.

    /ei care a descoperit marile le"i ale ereditii acum $reo ;@S de ani n urm a/ost clu"rul 6re"or 2endel, reali#'nd +ibri#i de ma#re n "rdina monastiriiHoni"Ploster din )rno. (n continuare, "enetic a fcut pai "i"antici. rin ;C@S s-adescoperit c aci#ii nucleici F, cercettorii locali#aser deja peste >8AS de "ene, descoperind

    care sunt funciile lor.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    66/83

    interferonul, somatotropul sau +ormonul creterii.Desi"ur, aceast manipulare "enetic a microor"anismelor pre#int i un real

    pericol. ot fi produse noi specii de bacterii care re#ist la toate $accinurile cunoscutei care, scpate din laboratoare, de sub control, pot ucide populaii ntre"i. Dup unii,aici trebuie cutat apariia misteriosului $irus al 39DE9.

    9n"ineria "enetic e capabil s opere#e modificri "enetice ale speciilor prindiferite combinaii "enetice: se obin astfel plante trans"enice i animale trans"enice

    (n #i"otul unui indi$id aparin'nd unei specii se transfer sau se injectea# o "en aunui indi$id aparin'nd altei specii.De pild, "ena +emo"lobinei unui iepure injectat n #i"otul unui oarece se

    transmite la descendenii oarecelui.(n perspecti$, cunoaterea complete a "enelor umane $a duce la cunoaterea

    complete a mecanismelor responsabile de fiecare funcie a or"anismului i, nconsecin, la cunoaterea "enelor patolo"ice responsabile de bolile ereditare.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    67/83

    CLONAREA

    Ce este clonarea,

    /ea mai uluitoare i cea mai tulburtoare dintre toate manipulrile "enetice este

    clonarea./lonarea este te+nica de producere ase4uat de celule i or"anisme obin'ndu-se celule i or"anisme "enetic identice.

    E4ista dou metode de producere a clonilor. rima, prin sci#iune "emelar/elulele n primele fa#e embrionare, deci p'n la nidarea n uter. c'nd sunt ncomnipotente i nedifereniat, sunt di$i#ate i n felul acesta se obin, artificial, "emeniidentici, a$'nd acelai material "enetic. Desi"ur, dintr-un asemenea embrion cu puinecelule: 7,@, T ma4imum ;B blastomeri, obinut pe cale se4uata, adic din nt'lnireaunui o$ul i a unui spermato#oid, se pot obine puini cloni.

    < doua metod, aceasta ase4uat, const n transferarea de nucleu: din o$ulul

    nefecundat sau c+iar fecundat se e4tra"e sau se inacti$ea# nucleul Fe$entual nucleii=i se introduce n loc nucleul celulei altui indi$id, al oricrei celule afar de celulase4ual, adic de spermato#oid.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    68/83

    aprinse n opinia public mondial. Ecoul lor nc nu s-a stins. Daca o asemenea clo-nare s-a reali#at la un mamifer aparin'nd clasei din care face parte i omul, nseamnc p'n la clonarea omului prin aceeai metod nu mai este dec't un pas, n ca#ul cnu s-a fcut deja i se ine secret. De obicei lucrurile acestea nu se dau imediat

    publicitii.*estea naterii lui Doll a pro$ocat consternare i "roa# n toata lumea i

    reaciile au fost $e+emente de la preedintele /linton care a cerut ncetarea

    e4perienelor n $ederea clonrii omului i a suspendat sub$eniilc de la stat, la /+irac, la /omitetele Naionale de Etica, la /onsiliul European, la arlamentulEuropean, la Or"ani#aia 2ondiala a 3ntii.

    \$lonarea fiin#elor umane se spune "n declara#ia arlamentului European, nupoate fi absolut 3ustificat i tolerat de societate "ntruc=t ea reprezint o gravviolare a drepturilor fundamentale ale omului, e contrar principiului egalit#iidintre fiin#ele umane fiindc permite o selec#ie eugenist i rasist a speciei umane,lezeaz demnitatea fiin#ei umane...7

    (n ;C8C .). 3+ettles de la Gni$ersitatea /olumbia din Ne? YorP a transferatnuclee de celule umane "erminale n o$ule umane. Embrionii umani clonai s-au

    de#$oltat pan la stadiul de morula.(n lCT;, doi sa$ani de la Gni$ersitatea 6. as+in"ton, err all i 1obert

    3pillmann, au produs prin sci#iune, deci prin prima form de clonare, embrioni umaniNici acetia nu au ajuns la maturitate.

    1eaciile mpotri$a clonrii umane s-au nscut n parte i dintr-o friciraional, amplificat de o mass-media preocupat mai mult de a crea sen#aie dec'tde a pre#enta ade$rul obiecti$. Era teama c ceea ce se citise n romanele tiinifico-fantastice i ceea ce se $#use n filmele de ficiune e pe punctul de a de$eni realitate.Era frica, de pild, c $reun dictator dement se $a apuca s fabrice n serie o armat de

    cloni uriai cu care s cucereasc lumea. 2ult lume fusese impresionat de filmul\/opiii $enii din )ra#ilia \, dup piesa cu acelai nume, n care este pre#entat unoarecare diabolic doctor 2en"ele, preocupat s produc o armat de cloni ai lui itlerdin celulele dictatorului conser$ate n acest scop. 2ai era apoi frica de pierdere aidentitii, a personalitii. ersoan, cu$'nt "rec, tradus nseamn masc, c+ip. rinclonare, societatea ajun"e o turm de oi sau un muuroi de furnici fr c+ip, adica$'nd toi acelai c+ip. Omul identic la c+ip cu clonatul de$ine dublura lui, nu mai enici el nsui, nici altul sau este i el nsui i altul. Desi"ur, clonul fiind copiaclonatului i purt'nd c+ipul lui, pierde ce$a din personalitatea lui, dar nu se poatespune c nu mai are identitate i personalitate.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    69/83

    cultur, de propriile ale"eri i deci#ii libere, fiecare fiind dotat cu $oin. /u si"uranc dintr-un laureat "enial al remiului Nobel, dac se clonea#, nu re#ult un clon"enial c i el.

    *isul dublurii sau al "emenului^ sau al sosiei sau al clonului se pierde nstrfundurile istoriei. E4ist n mitolo"ic i n toate culturile: la pieile roii, la "reco-romani - "emenii /astor i olu4 - la 6oet+e care descrie n Maust fabricarea unei+omunculus n laborator, la Dostoie$sPi, la Oscar ilde s.a.m.d.. Dar dac n crile

    de literatur totul se termini cu uciderea sa$anilor nebuni i de$astarea laboratoarelorde ctre montrii umani produi n eprubeta, sa$anii de a#i sunt linitii: cloniifabricai sau care $or fi fabricai de ci sunt inofensi$i i panici.

    Moti!e pro si contra

    3a$anii sunt m'ndri de succesele lor i nu accept nici o limit n caleacercetrii tiinifice i, fr ndoial, $or reali#a clonarea omului. Dac nu cum$a aureali#at-o deja (n secret. Nici o le"e i nici o interdicie nu-i poate mpiedica, aa cum

    nimic nu a putut mpiedica fabricarea armei atomice.ans 9onas, unul dintre prinii "eneticii, ddea anul trecut F;CC8= lista cu

    a$antajele clonrii umane.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    70/83

    dublura se e4clude incompatibilitatea, fenomenul respin"erii.2ai sunt i alte a$antaje. 3e pot forma ec+ipe de cloni folosii n timp de pace i

    de r#boi, fabricai la comanda n funcie de necesiti: cloni mari i puternici pentruanumite munci "rele, pentru a forma ec+ipe de sporti$i i a c'ti"a la olimpiade, clonimici pentru #borurile spaiale, cloni speciali pentru spionaje, .a.m.d..

    3a$antul nu uit s aminteasc faptul c pentru a-i pune la punct pe c+ine#i ipe rui, care sunt o permanent ameninare pentru omenire prin numrul lor mare, nu

    este o alt soluie dec't o armat de cloni. 2ulte persoane, n special femei, au cerutdeja s fie clonate.Desi"ur, nu toi sa$anii sunt entu#iasmai de marile pro"rese ale tiinei i

    optimismul cu pri$ire la binefacerile pe care le $or aduce descoperirile "eneticeomenirii, n $iitor, mai ales dup iros+ima, Nurenber", /ernobl, este mai reinut.otui cercetrile $or continua, aa cum am amintit, i e foarte probabil c se $a trecela clonarea omului, indiferent care $or fi urmrile pentru omenire, fiindc tiina, maie4act oamenii de tiina, nu mai in cont de $alorile etice. rotestele, condamnrile,lurile de po#iie mpotri$a clonrii umane care $in din partea capilor de state, a

    parlamentelor, a or"ani#aiilor internaionale, sunt lipsite de substana, de moti$aie

    etic i, deci, $or fi absolut ineficiente n declaraiile lor toi $orbesc de nclcareadrepturilor fundamentale i de le#area demnitii omului. /are om Omul adult,

    bineneles. Dar n ca#ul clonrii, nu este $orba de omul adult, ci de embrion: dedreptul embrionului de a fi conceput aa cum a or'nduit Dumne#eu n naturalucrurilor, de le#area in$iolabilitii i sacralitii persoanei umane care trebuierecunoscut n embrionul uman din prima clip a e4istenei. Or, nici /linton, nici/+irac, nici ali capi de state, nici parlamentele, nici or"ani#aiile mondiale nu se"'ndesc la aa ce$a de $reme ce aproba a$ortul, fecundarea artificial, de $reme ce ASde milioane de embrioni umani sunt produi n eprubet i ucii n fiecare an pe

    planet cu binecu$'ntarea lor. De ce clonarea omului ar fi inter#isaNu e4ist nici o le"islaie care s proteje#e omul de pericolul clonrii. 3-aafirmat c, sub acest aspect, bo$inele sunt mai protejate dec't omul. Grmrile clonrii,- nu este $orba de clonarea animalelor care poate fi foarte folositoare pentru produciade lapte i de came, sau pentru sal$area unor specii pe cale de dispariie, deiecolo"itii au mari re#er$e i sunt n"rijorai pentru $iitorul ecosistemului planetei, cieste $orba de clonarea uman, urmrile clonrii nici mcar nu pot fi bnuite pentru$iitorul omenirii dup cum prin anii ;C>A, c'nd s-a descoperit posibilitatea fisiuniiatomului de uraniu prin bombardarea cu neutroni. nimeni nu bnuia iros+ima i tonade e4plo#i$ pe care o a$em pe cap de locuitor, cu posibilitatea de a distru"e n pre#ent

    de >SS de ori ntrea"a populaie a "lobului.otui, c'te$a urmri ale acestei re$oluii radicale le putem cunoate cu

    certitudine.2ai nt'i este distru"erea familiei, dispariia le"turilor de rudenie, de

    consan"$initate: so-soie, tat-fiu sau fiic, mam-fiu sau fiic. rin acest sistem dereproducere ase4uat pot aprea combinaiile cele mai stranii: un copil, de pilda, poatefi tatl sau mama fratelui sau surorii sale sau un fiu, o fiica, poate fi frate sau sora cumama sau cu tatl.

    8S

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    71/83

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    72/83

    pierit cei apro4imati$ o mie de e$rei asediai de romani la 2asada.ractici asemntoare "sim la popoarele primiti$e. 5a )attaPii din 3umatra

    tatl ajuns la btr'nee i in$it pe copii si s-i mn'nce carnea.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    73/83

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    74/83

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    75/83

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    76/83

    bolna$ilor incurabili, btr'nilor, $iei considerate inutile i po$ar pentru societate, sfie eliminate.

    Gn alt factor care ncurajea# practica eutanasiei este ceea ce se numete\n$erunarea terapeutic\. 2edicii, ncurajai de pro"resele tiinei, mpin" c't se

    poate de departe anumite tratamente, anumite inter$enii, n ciuda caracterului fatal aldia"nosticului, prelun"ind de fapt la nesf'rit a"onia pacienilor. )olna$ii care nrile de#$oltate mor sin"uri, prsii de familie, n spitale, printre aparate m'nuite de

    te+nicieni, constat'nd adesea c sunt meninui n $ia spre a se face e4periene pe ei,cer s li se curme $iaa.Eutanasia $ine i ca o urmare lo"ic a a$ortului. 5e"ali#area a$ortului a dus la o

    rapid mbtr'nire a popoarelor Occidentului. )tr'nii au de$enit o po$ar pentru ceitineri. (n 9talia, de pild, - n celelalte ri occidentale situaia e cam aceeai - n ;CATtrei tineri munceau ca s in un pensionar la nceputul secolului $iitor un t'nr $amunci ca s in doi pensionari. Dac btr'nii de au ucis la $remea lor prin a$ortcopiii considerai po$ar, tinerii de a#i de ce nu i-ar permite s-i ucid prin eutanasie

    pe btr'nii de$enii po$arEutanasia mbrac +aina nobil a umanismului i a caritii. 3uferina pro$oac

    mila, comptimire. Din mil e ucis un c'ine rnit care se #$'rcolete n dureri. Dinmil se de lo$itur de "raie unui condamnat la moarte pus la #id i mpucat dar carese mai #bate nc la pm'nt. Nu e un act de caritate s pui capt suferinelorintolerabile pe care le ndur un bolna$, un btr'n, un +andicapat i a-; elibera,omor'ndu-l /u$'ntul mil, compasiune, ascunde ipocri#ie i interes. Nu e $orba at'tde suferinele bolna$ului c't mai ales de suferinele celor din jurul bolna$ului iuneori de interese mesc+ine cum ar fi motenirea. Nu e $orba de a-l elibera pe bolna$,ci de a elibera familia i societatea de bolna$ul de$enit o po$ar inutil.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    77/83

    *iaa este sacr i in$iolabil. Nu e4ista $ia lipsit de sens, de $aloare, dedemnitate. dup cum nu e4ist moarte lipsit de demnitate n afar de cea pro$ocat

    prin sinucidere sau eutanasie.(n al doilea r'nd, n $i#iunea cretin nu e4ist suferin inutil. )oala, moartea

    suferina, au fost rscumprate, di$ini#ate, sacrali#ate prin moartea lui /ristos pe/ruce. Gnit cu suferina lui /ristos, suferina cretinului, din rod al pcatului setransform n instrument al m'ntuirii proprii i al m'ntuirii lumii.

    Drama bolna$ului incurabil sau n fa#a terminal este n primul r'nd de ordinpsi+olo"ie. rsit de medic i adesea abandonat de propria familie, c'nd i e4primdorina de a muri, de fapt bolna$ul nu-i e4prim dorina de a fi ucis, ci suferina de anu fi nsoit, asistat, acceptat, ascultat, iubit i ajutat s moar cu demnitate.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    78/83

    simul moral al femeii care instincti$ se sperie c'nd aude cu$'ntul a$ort.E$ident, nu intra n cate"oria contracepti$elor sau anticoncepionalelor

    metodele naturale de control ale fertilitii, ba#ate pe continena se4uala.

    Istoricul

    ntichitatea

    E cunoscut faptul c omul, dintotdeauna, a ncercat s-i controle#e fertilitateai s planifice naterile. opoarele antice - c+ine#ii, indienii, e"iptenii - cu doua mii deani nainte de /ristos utili#au diferite te+nici contracepti$e.

    (n E"ipt, cinci papirusuri dat'nd ntre anii ;CSS - ;;SS a.. pre#int reete depreparare a contracepti$elor. /el mai recomandat este cel preparat din e4cremente decrocodil pul$eri#ate ntr-un mucila"iu fermentat, miere i carbonat de sodiu.

    5a e$rei, )iblia nu amintete dec't de \coitus interruptus \, pcatul lui Onan, deunde i numele de onanism atribuit acestei metode de e$itare a conceperii. \/e fceael nu a plcut Domnului, care l-a omor't\ F6en >T,;S=

    (n tradiia e$reiasc sunt menionate i alte metode care nu sunt amintite n3f'nta 3criptur: pre#er$ati$e, sterili#area prin poiuni sau inter$enii c+irur"icaleoate aceste metode s-au datorat, probabil, influenei eleniste i erau utili#ate nspecial de curte#ane, de scla$ii pe punctul de a fi eliberai i de pri#onierii de r#boi.

    9storia contracepiei din lumea antic "reco-roman o cunoatem din cele doutratate: \Natura femeilor\ i \)olile femeilor\. -8C p./+.=. din istoria 2edica\ a lui Dioscoridedin /ilicia F8A p./+.= i din ali numeroi autori. Dar autorul cel mai important a fost

    3oranos din Efes, medic "rec care a practicat medicina la 1oma ntre anii CT-;>Tp./+. El a scris tratatul intitulat \6inecolo"ia\ n care pre#int toate cunotinele nacest domeniu la $remea aceea. 3uranos este primul autor din antic+itate care face oclasificare a diferitelor metode contracepti$e pe care le descrie. Deosebind metodelecontracepti$e de cele a$oti$e.

    Din $asta biblio"rafie de care dispunem, aflm c "reco-romanii antici utili#aun scopul e$itrii conceperii poiuni preparate dup cele mai $ariate reete, diafra"mei spermicide.

    /ondomul e cunoscut nc din preistoria omenirii i a fost folosit ca pre#er$ati$mpotri$a bolilor se4uale cu ;A secole nainte de /ristos i apare pentru prima dat n

    mitolo"ia "reac. (n mitul re"elui 2inos, fiul lui Veus, a crui sm'n \populat deerpi i scorpioni \ era fatal pentru concubinele sale. Gna dintre concubine, roscris.a a$ut ideea de a se proteja, folosind un condom.

    (n afar de metodele mecanice i c+imice amintite, "reco-romanii antici au pusi problema recur"erii la perioada de infertilitate a femeii, pentru e$itarea conceperii.

    erodot raportea# despre sterilitate, tiranul

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    79/83

    considerate imorale n lumea antic p"'n.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    80/83

    Europa. uteau s fie dou ca#uri cu totul i#olate. E o problem care nu e menionatdec't n tratatele de medicin. 2arii predicatori ai E$ului 2ediu care s-au ridicat$e+ement mpotri$a tuturor pcatelor, nu pomenesc de contracepie. do$ada c ndro"+erii nu se $indeau anticoncepionale. 1e$elator este faptul c, n ciudamortalitii ridicate cau#at de cium care a b'ntuit, populaia Europei n E$ul 2ediua fost n continu cretere. De pild, dac populaia Mranei n anul TSS era de #ecemilioane, anul ;>7T era de aptespre#ece milioane de locuitori.

    De abia n secolul al X9*-lea se $a $orbi pentru prima dat n Europa cretinde contracepie.

    Epoca modern

    /u timpurile moderne ncepe istoria contracepiei n Occidentul cretin(n$tura cretin, luminat de teolo"ia 3f'ntului

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    81/83

    anticoncepional pe ba#a de +ormoni care $a cunoate imediat o imens rsp'ndire.Efecte ne)ati!e

    Nu m $oi opri la descrierea detaliat a urmrilor ne"ati$e pe care le are asuprasntii fi#ice i psi+ice fiecare dintre metodele contracepti$e, ci $oi aminti pe scurtdoar c'te$a dintre ele.

    2etoda contracepti$ folosit de Onan cel menionat n )iblie, \coitusinterruptus \, poate a$ea urmri nefaste asupra cuplului deoarece creea# o stare dean4ietate i tensiune psi+ic i, pe termen lun", poate pro$oca de#ordini se4uale la

    parteneri ca impotena la brbat i fri"iditatea la femeie. 3permicidele pot pro$ocairitaii i infeci i, foarte probabil, n ca#ul n care totui a a$ut loc fecundarea, au unefect a$orti$: ucid o$ulul fecundat sau mpiedici nidarea.

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    82/83

    de$enite sterile din cau#a pilulei i numrul lor crete cu circa ;SS.SSS pe an.3-ar mai putea aminti blocajul permanent al funciei +ipotalamice, ncetarea

    creterii la persoanele care sunt nc n cretere.E4ist i alte riscuri: accidente respiratorii, sarcini e4trauterine, nateri

    premature, tumori beni"ne, iar unii specialiti consider c rsp'ndirea 39DE9 nu estrin de folosirea pilulei ntruc't pilula ar slbi sistemul imunitar.

    Dar aspectul cel mai "ra$ este altul i despre el nu se $orbete deloc, i anume

    pilula nu este numai contracepti$ dar n acelai timp este i a$orti$ intercepti$ ca isteriletul. (ntruc't modific endometrul uterin, ea mpiedic nidarea n ca#urile. destulde numeroase, n care fecundarea totui a a$ut loc. Nu e $orba, deci, numai de oin+ibare a o$ulaiei, ci n acelai timp de o in+ibare, de o mpiedicare, a implantriio$ulului fecundat n uter. /ite# din c'i$a specialiti actuali care au studiat problemai au ajuns la aceast conclu#ie. 2utsc+ler: \/ontracepti$ele orale mpiedicimplantarea oului, atunci c'nd o$ulaia a$ut loc\. Minjentsc+er F2unster= arat c 8din ca#urile n care are loc fecundarea o$ulului la persoanele care iau pilule,contracepia Fmai e4act a$ortul= e datorat mpiedicrii nidrii. )eller F2unster=$orbete despre efectul a$orti$ al pilulei care ar trebui numit \a$orti$ precoce\.

    aubert i H+ul $orbesc n cartea lor \Hontra#eption mit ormonen \ F;CTS=despre \efectul de mpiedicare o nidrii la aproape toate tipurile de pilule\, n ;CTA la/on"resul \Naional

  • 8/13/2019 Curs de Etica CRESTINA

    83/83

    BIBLIO5RA0IE8

    ;. uma, T7. ones, E.3.., /+ristian En"a"ement in olitics, Edinbur"+: 3t. . 2ilson, M., olitical Education: < ractical 6uide Mor /+ristian Yout+orPers, E4eter: aternoster

    @. 2ou?, 1ic+ard, olitics and t+e )iblical Drama, 6rand 1apids: )aPer )ooPouse, ;C8B

    A. )arcla, Oli$er 1., acifism and ar, 5eicester: 9*, ;[email protected]. )elson, .


Recommended