+ All Categories
Home > Documents > Curs Etica EFS

Curs Etica EFS

Date post: 30-Oct-2015
Category:
Upload: iordan-florin
View: 148 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 106

Transcript
  • I. PROBLEMATICA EDUCAIONAL N FORMAREA ETICII PROFESIONALE

    Domeniul educaiei fizice i sportului constituie un mediu generator i stimulator al formrii i manifestrii conduitelor, capabile s pun n valoare ntregul repertoriu de aptitudini, talente i atitudini umane. Aceasta se realizeaz numai dac managementul educaional pe care se bazeaz i va fixa ca model paradigma etern actual, esenializat prin Kalokagathia (omul frumos i bun).

    Personalitatea uman ideal poate rezulta numai din armonizarea dezvoltrii fizice cu cea intelectual i cu cea moral, mbinare ce devine ulterior stimul de baz i pentru activarea i cultivarea resurselor aptitudinale. Nereuita acestei armonizri face ca, n majoritatea cazurilor, educaia s rmn productoare de invalizi. Comportamentul, aspiraiile i reuitele celor n cauz vor fi cel mult pariale, fracionndu-se astfel eficiena aciunii lor fapt ce duce spre nemplinire i insatisfacii proprii, dar i spre dezavantajul, deservirea i nemulumirea societii.

    Din nefericire, realitatea ne arat c exist indivizi cu acest deficit localizat, uneori, n zona intelectului: a gndirii i limbajului. Presupunem c este vorba de o anumit form de pregtire robotizat, unilateral, care produce un fel de pseudoperforman. Sunt situaii n care comportamentul nu mai depinde de intelect, ci de carene de moralitate sau educaionale. n aceast categorie intr cei care nu au descoperit nici cinstea, nici bunele maniere, fiind ei nii declanatori de conflicte n relaie cu publicul i / sau colegii. Aceste deficiene i minusuri comportamentale au cauze multiple, dar, ponderea o deine absena sau insuficiena ncrcturii culturale i lipsa organizrii acesteia la nivelul intelectului.

    Profesorul Nicolae Mrgineanu (1999), ntr-unul din studiile sale privind structura personalitii sub aspectul diferenelor individuale i deosebirile dintre capacitile adaptative i de integrare social, sublinia c inteligena conduitei noastre i ansele integrrii depind n mod hotrtor de organizarea culturii i intelectului nostru iar aceast cultur valorificat prin organizare intelectual trebuie s se vad n comportament, nu doar n stocrile de informaii i cunotine susine i profesorul D. Salade (2000) (Stnescu, A., 2001, p.34).

    Din observaii directe ct i indirecte, considerm c completitudinea valorii persoanei performante (n orice domeniu) include, obligatoriu, un nivel acceptabil de

    cultur i civilizaie ce se manifest consecvent n conduit. Fair-play este cuvntul ce caracterizeaz n totalitate conduita n cazul

    sportului de performan i se refer la gesturile simple fa de coechipier, adversar,

    1

  • arbitri sau spectatori i pn la situaii dintre cele mai complexe care presupun menajarea (ajutarea) unui adversar czut pe terenul de sport, recunoaterea unei abateri, solidarizarea fa de o aciune, lupta mpotriva dopajului, etc.

    n toate cazurile, indiferent c vorbim de sport sau alt domeniu de activitate, n discuie este noiunea de respect fa de sine, fa de cei din jur, fa de parteneri ocazionali, n cadrul profesiei.

    n ceea ce privete fenomenul educaional, nu este suficient doar o simpl juxtapunere a ideilor despre educaie provenind din diferite surse, ci este necesar interrelaionarea i integrarea tuturor demersurilor ntr-un model tiinific interdisciplinar, capabil s fundamenteze o tiin specific a educaiei. Fr principiul interdisciplinaritii, pluridisciplinaritatea este lipsit de sens i eficacitate.

    Accentund utilitatea aplicrii principiului epistemologic al interdisciplinaritii att n planul abordrii teoretice, ct i n cel concret al realizrii aciunii educative, G. Videanu (1988, p.252) apreciaz c interdisciplinaritatea nu anuleaz disciplinaritatea, ci vine n complementaritatea sa, dezvoltnd conexiuni i prevenind nchiderile intradisciplinare stnjenitoare.

    Educaia viitorilor profesioniti are la baz principiile pedagogiei care conduc la gestionarea modalitilor de comportament pentru viitoarea profesie.

    1.1. Importana educaiei n formarea conduitelor profesionale ntr-o societate modern, schimbrile sunt cerute de necesitatea atingerii

    anumitor standarde calitative n scopul progresului economic, social, tiinific, etc. al omenirii. Atingerea acestor standarde reprezint o sarcin dificil pentru societate care caut resursele umane, materiale tehnice. n acest sens, societatea se sprijin foarte mult pe educaie care asigur pregtirea membrilor acesteia din punct de vedere intelectual (cognitiv), moral, estetic, fizic, religios, etc. Prin educaie se urmrete perfecionarea indivizilor i pregtirea acestora pentru a putea face fa eficient solicitrilor societii.

    Etimologia termenului de educaie provine din termenul latin educo-educare ce nseamn a ngriji, a alimenta, a crete. Astfel, "educaia este un fenomen social, specific uman, constnd dintr-un sistem contient, organizat i planificat de influene de durat, exercitat de generaia adult asupra generaiei tinere, n vederea realizrii unui anumit tip de om, potrivit cerinelor unei epoci i societi concrete (Moise, C. i Cozma, T., 1996, p.1). Educaia este cea care asigur cultura unui popor, cultur care se mbogete mereu, n funcie de cerinele i de solicitrile exterioare.

    2

  • Educaia este o activitate de lung durat care debuteaz din primele zile ale vieii i se continu pe tot parcursul vieii individului. Ea are ca scop perfecionarea i autoperfecionarea individului, mbuntirea performanelor sale individuale n toate domeniile de activitate.

    Educaia i face simit prezena n orice activitate de tip uman, ea fiind specific, de fapt, doar individului.

    Un om educat are un sistem de valori care i permite pe de o parte s priveasc competiia profesional ca pe o posibilitate de mbuntire a performanelor individuale, iar pe de alt parte, s trateze eecurile, insuccesele ca pe imbolduri de a merge mai departe. Educaia nu se poate realiza fr cooperare din partea celui ce urmeaz a fi format, fr ca acesta s accepte ca o persoan special instruit s exercite aceast aciune asupra lui.

    Educaia se reflect n valorile eseniale a societii (din tiin, din moral, din art, din literatur, din religie) i mai mult dect att, n modul n care reuete s le neleag i s le personalizeze.

    n toate domeniile de activitate, se poate afirma, de comun acord cu Socrate, c tiina fr contiin nu nseamn dect ruin a sufletului . Nu numai tiina, dar i morala, etica servesc de ndreptar comportamentului uman. Fiecare valoare este n

    domeniul ei original i ireductibil, dar ea nu poate aciona izolat de celelalte valori. Problemele de ordin etic cu care se confrunt activitatea profesional sunt aceleai cu care se confrunt societatea n toate domeniile ei.

    Pentru obinerea performanelor n toate domeniile de activitate, este necesar echilibrarea celor trei dimensiuni care pun bazele acestora: talent intelect

    moralitate. Talentul, pentru c este suportul aptitudinilor fizice i / sau psihice; intelect pentru c acesta constituie fondul cultural i suportul pe care se dezvolt performana profesional; moralitate pentru c fr o conduit adecvat domeniului, performana profesional nu ar exista. Desigur c aceste dimensiuni se regsesc n viaa i profesia fiecrui individ, numai c ponderea este diferit i n funcie de aceast pondere rezult gradul de performan.

    1.1.1. Succesul rezultat al educaiei i formrii profesionale Datorit exigenelor crescute ale societii fa de educaie, n general, i fa

    de activitile profesionale ale oamenilor n special, apare ncercarea indivizilor de a realiza cu succes att sarcinile care in de domeniul lor de competen, ct i sarcini

    3

  • care nu aparin acestui domeniu. Astfel, tendina actual a societii este de a forma indivizi care s obin succese n ct mai multe domenii de activitate.

    Succesul global este constituit din perspectiv holistic, nu numai ca multitudine de forme ale succesului unui individ (de ex. n nvare, profesie, via social, viaa de familie, n cuplu) forme realizate prin catalizarea intern i extern a dispoziiior aptitudinale i transformarea lor n talent valorizat social, ci i prin raportarea fiecrei forme de succes la toate celelalte i interacionnd cu ele (Creu, C., 1997, p.55). Succesul global poate deveni un scop, o int final a multor indivizi din oricare societate, dar el nu poate fi obinut de oricine.

    Elementele care stau la baza acestuia sunt diverse i extrem de complexe: - existena unor aptitudini generale (inteligena, spiritul de observaie, etc.) - existena unor aptitudini specifice (muzic, sport, art); - un optim motivaional; - nivel al creativitii ridicat. Dac ar fi s definim fiecare element care intr n componena succesului, ne

    vom da seama de dificultile care trebuie parcurse pentru realizarea acestuia. Astfel, Leontiev definea aptitudinea ca fiind nsuirea general care determin

    efectuarea cu succes a unei anumite activiti. Andrei Cosmovici ofer o definiie mai complet aptitudinilor ca fiind nsuiri

    ale persoanei care, n ansamblul lor, explic diferenele constatate ntre oameni n privina posibilitii de a-i nsui anumite cunotine, priceperi i deprinderi (Cosmovici, A., 1974, p.115). Ceea ce este caracteristic aptitudinii este c ea poart ntr-o oarecare msur amprenta ereditii, dar, fr a fi descoperit la timp i dezvoltat, ea rmne la stadiul de potenial uman. Prezena aptitudinilor n orice activitate determin realizarea cu succes a respectivei activiti, la un nivel ridicat de performan, cu o relativ uurin i n timp relativ scurt. Aptitudinile difereniaz oamenii ntre ei, i pun amprenta asupra modului n care acetia realizeaz o sarcin, desfoar o anumit activitate intelectual sau sportiv.

    Optimul motivaional este acea intensitate optim a motivaiei care s permit obinerea unor performane nalte sau cel puin scontate (Neveanu, P.P.,1997, p.113). Optimul motivaional const n perceperea concret a dificultii sarcinii de ctre subiect i nzestrarea cu motivaia adecvat care s permit realizarea cu succes a sarcinii, a activitii respective.

    Creativitatea este definit prin gradul de originalitate, care la rndul su corespunde distanei dintre produsul nou i ceea ce preexist ca fapt cunoscut i

    4

  • uzual n domeniul respectiv(Neveanu, P.P., 1997, p.180). Creativitatea const n a obine ceva nou n raport cu ceea ce este nvechit, uzat, etc. n multe domenii. Oamenii pot s-i manifeste creativitatea ca o not distinct a personalitii acestora, ca un aspect deosebit de important pentru dezvoltarea lor psihic. Ceea ce trebuie reinut este c oamenii sunt creativi n diverse grade. Nu exist oameni lipsii de creativitate, dar numai un procent foarte mic dintre acetia sunt talentai.

    Talentul nu se reduce la creativitate, purtnd amprenta ereditii. El se dovedete a fi o mbinare armonioas i o dezvoltare la nivel superior a aptitudinilor generale i speciale, corelate cu creativitatea. Altfel spus, talentul corespunde nivelului de performan al deprinderilor dezvoltate sistematic n cel puin un domeniu de activitate uman, nivel ce plaseaz subiecii respectiv n segmentul superior de 15-20% din populaia ce activeaz n acelai domeniu. Categoria talentelor aparine organizrii sociale a activitii umane : arte, sportul, afacerile i comerul, comunicarea, meseriile, educaia, servicile de sntate, tiina i tehnologia, transporturile, etc. (Gagn, 1989, 1993, 1995) (Creu, Carmen, 1998, p.17).

    Dup cum ne-am dat seama, componentele care stau la baza succesului n general i a succesului global n special, sunt variate i complexe. Toate aceste componente trebuie s fie prezente ntr-o msur foarte mare la indivizi pentru a obine performan i recunoaterea lor profesional. Precizm c prezena aptitudinilor, adic a acestor elemenete cu caracter general nu este suficient pentru a dezvolta o activitate de succes. Este absolut necesar existena i dezvoltarea tuturor componentelor pentru a obine performan, ntre acestea existnd o relaie de interdependen.

    Referitor la relaia talent-succes, talentul reprezint una din componentele succesului fr de care individul nu poate progresa. Talentul difereniaz succesul indivizilor, le personalizeaz, le perfecioneaz, aducnd acestora prestan, recunoatere.

    Activitatea care st la baza atingerii succesului i la recunoaterea talentului n diverse domenii este educaia. Ea se realizeaz n cea mai mare parte n cadrul formal (coli). n acest sens, elevii trebuie testai astfel nct aceast aciune s conduc la descoperirea de la vrste fragede a aptitudinilor generale i specifice ale acestora.

    n ncercarea de a evidenia importana educaiei pentru pregtirea profesional, vom stabili care este locul i rolul dimensiunilor educaionale implicate n procesul formrii lor.

    5

  • 1.2. Implicaiile educaiei n formarea conduitelor profesionale i sociale Educaia ocup un rol esenial n formarea personalitii umane, ea fiind fundamentul conduitelor, atitudinilor i deciziilor umane.

    Etimologia termenului de educaie provine din termenul latin educo-educare ce nseamn a ngriji, a alimenta, a crete. Astfel, "educaia este un fenomen social, specific uman, constnd ntr-un sistem contient, organizat i planificat de influene de durat, exercitat de generaia adult asupra generaiei tinere, n vederea realizrii unui anumit tip de om, potrivit cerinelor unei epoci i societi concrete (Moise, C. i Cozma, T., 1996, p.1). Educaia este cea care asigur cultura unui popor, cultur care se mbogete mereu, n funcie de cerinele i de solicitrile exterioare.

    Educaia i face simit prezena n orice activitate de tip uman, ea fiind specific, de fapt, doar individului. Educaia poate fi vzut ca o activitate de ndrumare, de cultivare a individului.

    Datorit exigenelor crescute ale societii fa de educaie, n general, i fa de activitile profesionale ale oamenilor n special, apare ncercarea indivizilor de a realiza cu succes att sarcinile care in de domeniul lor de competen, ct i sarcini care aparin ntr-o msur mai mare sau mai mic de acest domeniu. Astfel, tendina actual a societii, i nu numai, este formarea de indivizi care s obin succese n ct mai multe domenii de activitate. Succesul global poate deveni un scop, o int final a multor indivizi din oricare societate, dar el nu poate fi obinut de oricine.

    Fenomenul educativ produce intenionat unele modificri n structura intern a personalitii (Drgan, Nicola, 1995, p.12). nelegerea fenomenelor educative presupune strduina de ptrundere n intimitatea fenomenului investigat prin decodificarea unor sensuri i interaciuni posibile pe baza includerii i raportrii lor la un cadru conceptual mai larg elaborat n prealabil i sedimentat n experiena sa. O asemenea raportare ofer informaii inedite asupra fenomenului investigat, chiar dac cea mai mare parte dintre ele implic un coeficient de incertitudine, urmnd s fie apoi integrate ntr-o perspectiv mai larg, ntemeiat pe descriere i explicaie (Drgan, Nicola, 1995, p. 13)

    Educaia este realizat prin parcurgerea componentelor educaiei, nsuirea noiunilor i directivelor ce le caracterizeaz avnd ca finalitate formarea sa. Educaia trebuie neleas ca o pregtire pentru via i nu numai pentru profesia aleas, deoarece educaia este aciunea de formare a individului pentru el nsui, dezvoltndu-i-se o multitudine de interese (Herbart, 1976, p.62). n acelai timp, educaia este o integrare: integrarea forelor vieii n funcionarea armonioas a

    6

  • corpului, integrarea aptitudinilor sociale n vederea adaptrii la grupuri, integrarea energiilor spirituale prin mijlocirea fiinei sociale i corporale pentru dezvoltarea complet a personalitii individuale (Hubert, 1965, p.58).

    Educaia poate fi perceput din mai multe unghiuri, identificnd urmtoarele posibile perspective de nelegere a acesteia: educaia ca proces aciunea de transformare n sens pozitiv i pe termen lung a

    fiinei umane; educaia ca aciune de conducere dirijarea evoluiei individului spre stadiul de

    pesoan format, autonom i responsabil; educaia ca aciune social activitatea planificat ce se desfoar pe baza unui

    proiect social, care comport un model de personalitate; educaia ca interrelaie uman efort comun i contient ntre cei doi actori

    educatorul i educatul; educaia ca ansamblu de influene aciuni deliberate sau n afara unei voine

    deliberate, explicite sau implicite, sistematice sau neorganizate, care, contribuie,

    ntr-un fel sau altul la formarea omului ca OM.

    Prin educaie, se urmresc dou mari obiective: primul este s dm copiilor cunotine generale de care vor avea nevoie, aceasta fiind instrucia, al doilea obiecti fiind pregtirea copilului de azi pentru OMUL de mine, aceasta fiind educaia.

    Scopul educaiei este atins atunci cnd individul obine acea autonomie care-l determin s fie stpn pe propriul destin i propria personalitate. Maurice Dubesse spunea ca educaia nu-l creaz pe om, ea l ajut s se creieze.

    Educaia are cel puin un dublu sens: pregtirea pentru profesie i pregtire pentru via, ceea ce const n comportamentul i atitudinile din viaa social (colegi, prieteni, familie, copii).

    Pentru ca educaia s-i ating scopul, trebuie s se desfoare sub anumite forme pe parcursul ntregii viei. Aceste forme se regsesc sub urmtoarele forme: educaia formal; educaia nonformal; educaia informal;

    Educaia formal const n totalitatea influenelor intenionate i sistematic elaborate n cadrul unor instituii specializate (scoal, universitate) n scopul formrii personalitii umane. Scopul acestui tip de educaie l constituie introducerea progresiv a elevilor n teoriile cunoaterii care le vor asigura o anumit autonomie educativ. Pregtirea este elaborat n mod contient i ealonat, fiind asigurat de un corp de specialiti pregtii n aceast sens. Educaia formal permite o asimilare

    7

  • sistematizat a cunotinelor i faciliteaz dezvoltarea unor capaciti, aptitudini i atitudini necesare pentru integrarea individului n societate.

    Educaia formal urmrete urmtoare obiective: - introducerea individului n munca intelectual organizat; - posibilitatea de a formaliza cunotinele; - recunoaterea achiziiilor individuale; - formalizarea i concretizarea achiziiilor n alte modaliti educative pe plan social.

    Educaia nonformal const n totalitatea influenelor educative care se deruleaz nafara clasei (activiti extracolare) sau prin intermediul unor activiti opionale sau facultative. Termenul nonformal nseamn o realitate educaional mai puin formalizat sau neformalizat, dar cu efecte formative.

    Printre obiectivele specifice acestei educaii, precizm: - susinerea celor care doresc s-i dezvolte sectoare particulare (comer, agricultur, servicii, industrie, etc); - ajutarea celor interesai pentru a valorifica eficient resursele locale sau personale;

    - alfabetizarea;

    - desvrirea profesional sau iniierea ntr-o nou activitate; - educaia pentru sntate sau timpul liber, etc. n cadrul educaiei nonformale pot fi incluse i emisiunile de radio i televiziune,

    special structurate i fixate pentru elevi. Raportul educaie nonformal - educaie formal este unul de complementaritate, sub aspectul coninutului ct i sub aspectul modalitilor i formelor de realizare. Astfel, educaia nonformal rspunde adecvat la necesitile concrete de aciune, ofer posibilitatea de a extrage cunotine din practic, faciliteaz contactul cu informaiile necesare n funcie de necesitile celui care dorete s fie format n acest sens, delimiteaz funcia de predare. Educaia informal include totalitatea informaiilor neintenionate, difuze, eterogene, voluminoase sub aspect cantitativ cu care este confruntat individul n

    practica de zi cu zi i care nu sunt selectate, organizate i prelucrate din punct de vedere pedagogic. Cele mai semnificative mesaje informale sunt cele emise de mass-

    media. Pentru ca o informaie obinut prin mass-media s devin funcional (cunotin), ea trebuie integrat, conexat i semnificat valoric n sistemul de reprezentri i cunotine achiziionate anterior.

    8

  • n educaia informal, iniiativa nvrii revine individului, educaia este voluntar, iar grilele de evaluare sunt altele dect n educaia formal, competena ntr-un domeniu sau altul fiind criteriul reuitei. Educaia informal ofer urmtoarele avantaje:

    sensibilizare la contactul cu mediul ambiant; momentul declanrii unui interes de cunoatere pentru subiect; posibilitatea trecereii de la un interes circumstanial la o integrare cuprinztoare; posibilitatea uneri explorri personale, fra obligaii sau prescripii ferme; o marj de libertate de aciune pentru elaborarea unui proiect personal; posibilitatea de a gestiona propriul proces de formare.

    1.2.1. Factorii educaionali care influeneaz conduita etico-deontologic.

    Pentru a ntregi fenomenul procesului educativ n ceea ce privete formarea personalitii umane, nc de la nceputul existenei sale, omul beneficiez de prezena factorilor educaionali care se regsesc n familie, coala, biserica, instituiile culturale, mass-media, structuri asociative. Aceti factori au o influen hotrtoare asupra formrii sale profesionale ct i cea a integrrii sociale a individului.

    Educaia este o activitate de lung durat care debuteaz din primele zile ale vieii i se continu pe tot parcursul vieii individului. Ea are ca scop perfecionarea i autoperfecionarea individului, mbuntirea performanelor sale individuale n toate domeniile de activitate.

    Familia - este factorul care formeaz individul ntr-o perspectiv multidirecional, avnd rolul de a-i forma primele conduite sau interiorizarea unor stri de spirit elementare. Carenele manifestate la acest nivel au o influen hotrtoare ntr-un mod profund i de durat asupra comportamentului celor tineri. De cele mai multe ori, aceste carene instalate sau dobndite n cadrul familial sunt ntr-o mare parte ireversibile.

    Familia l integreaz pe copil n civilizaie mai mult prin latura expresiv i exemplificativ i mai puin prin latura teoretic. Familia trebuie mai mult s formeze dect s informeze; copilul extrage din mediul familial primele impresii, formndu-i conduite prin imitare i contagiune direct. Copiii vor aciona i vor crede la fel ca prinii lor, imitnd comportamentele acestora.

    n acest sens, considerm c existena unei educaii familiale privind aspectul material i spiritual ar fi modalitatea care ar rezolva cu succes neajunsurile sociale privind aspectul conduitelor profesionale i sociale.

    9

  • Educaia realizat n familie (de prini) poate fi suplinit, n primii ani de via (pn la 7 ani), de anumite instituii la care parinii pot apela cree, grdinie, coal. nc de la aceast vrst se iniiaz copii privind comportamentul fa de prini, frai i de cei cu care intr n contact. A educa nseamn a cultiva curenia sufleteasc i buna cuviin a copiilor i tinerilor, a-l crete pe copil moral i n evlavie, a avea grij de sufletul lui, a-i modela inteligena.

    coala - reprezint un factor important al educaiei sistematice i continue; n cadrul colii, educaia se realizeaz sub forme diverse, prin activiti individuale i n comun, elevii nvnd anumite conduite unii de la alii, acest aspect fiind controlat de formatori (educator, nvtor, profesor).

    Coninuturile procesului instructiv-educativ care se transmite n coal sunt selectate dup criterii psiho-pedagogice, activitile didactice se concep respectnd principiile didactice, se utilizeaz cele mai adecvate i pertinente metode de predare- nvare, cunotinele specifice, atitudinile i conduitele ttrebuie s fie corect evaluate i apreciate.

    Cei care se preocup de realizarea proceselor formative sunt cadre specializate ce dein, pe lng competene profesionale, academice i pe cele de ordin psihologic, pedagogic i metodic.

    Biserica, pe lng transmiterea stimulilor religioi se preocup direct i de aspectele comportamentale care susin i ntresc principiile morale de baz.. Odat cu debutul copilului n coal, biserica va contribui la instaurarea unei faze sistematice a educaiei din perspectiva valorilor morale.

    Instituiile culturale. Muzeele, casele memoriale, casele de cultur, devin medii prielnice de transmitere a valorilor, de formare i reformare a persoanelor n acord cu valorile poliforme, nalte. n cadrul acestor instituii se pot desfura programe care contribuie la formarea tinerilor, educaiea adulilor, de petrecere a timpului liber.

    Mass-media contribuie la amplificarea i continuitatea experienelor cognitive i comportamentale ale persoanelor. Gama mijloacelor oferite de mass-media este

    deosebit de diversificat ziare, reviste, radio, televiziune etc.. Dar cum nu ntotdeauna mesajul transmis prin mijloacele enumerate sunt autentice, valoroase sau

    sincere, cel care recepioneaz informaia trebuie s dein un bagaj informaional corect i pertinent, s dea dovad de sim critic, de circumspecie interpretativ, i de competen valorizatoare pentru a selecta ceea ce este benefic fa de propria persoan i fa de cei din jur. Nu tot ce se vehiculeaz prin mass-media este valabil relevant din punct de vedere valoric.

    10

  • Structuri asociative. Asociaiile informale, organizate pe criterii disciplinare, profesionale, spirituale sau nu, au ca scop o serie de aciuni educative la nivelul publicului. Aici sunt incluse asociaii ale copiilor i tineretului, societi caritabile, organizaii non-guvernamentale sau alte forme de asociere cu caracter cultural, social, economic, ce au ca sarcini complementare formarea contiinei i conduitei proactive, prosociale i culturale.

    Toi factorii enumerai (la care se mai pot aduga i alii) nu acioneaz izolat ci simultan, corelat, prin mpletirea funciilor lor. Este necesar ca ntre aceste instituii s seinstaleze relaii de complementaritate i coeren acional i nu raporturi de concuren i inconsecven valoric. Timp de lucru (recomandat)

    11,25 ore

    Rezumat Educaia este o activitate de lung durat care debuteaz din primele zile ale vieii i se continu pe tot parcursul vieii individului. Ea are ca scop perfecionarea i autoperfecionarea individului, mbuntirea performanelor sale individuale n toate domeniile de activitate. Un om educat are un sistem de valori care i permite pe de o parte s priveasc competiia profesional ca pe o posibilitate de mbuntire a performanelor individuale, iar pe de alt parte, s trateze eecurile, insuccesele ca pe imbolduri de a merge mai departe. Educaia nu se poate realiza fr cooperare din partea celui ce urmeaz a fi format, fr ca acesta s accepte ca o persoan special instruit s exercite aceast aciune asupra lui.

    Concluzii Personalitatea uman ideal poate rezulta numai din armonizarea dezvoltrii fizice cu cea intelectual i cu cea moral, mbinare ce devine ulterior stimul de baz i pentru activarea i cultivarea resurselor aptitudinale. Educaia are cel puin un dublu sens: pregtirea pentru profesie i pregtire pentru via.

    Teste de autocontrol a. Precizai care este rolul educaiei n formarea eticii profesionale. b. Precizai cum sunt implicate formele educaiei n formarea profesional c. Enumerai i exemplificai care sunt factorii educaiei

    Surse bibliografice a. Brzea, C. (1998) Arta i tiina educaiei, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti.

    b. Birch, A., Hayward, Sh., (1998) Diferene individuale, Editura Tehnic, Bucureti.

    c. Brzea, tefan (1995) Arta i tiina educaiei, Editura Didactic i Pedagogic R.A, Bucureti.

    d. Bunescu, Gheorghe (1998) coala i valorile morale. Teorii i practici ale dezvoltrii psihosociomorale, Editura Didactic i Pedagogic R.A., Bucureti.

    11

  • 1.3. Delimitarea conceptual a termenilor de etic i deontologie. Etica este una din principalele ramuri ale filosofiei i poate fi numit tiina realitii morale; ncearc elucidarea problemelor morale printr-un demers cognitiv. Etica poate fi neleas de asemenea ca o filosofie asupra moralei, a binelui i a rului, a datoriei.

    Etica disciplina care are obiect de studiu valorile i condiia uman din punct de vedere moral, a principiilor morale care sunt interpretate fie ca cerine individuale fie ca ansamblu de obligaii i datorii sociale. Etica se confrunt cu ce este bine i ce este ru, reprezentnd un cod de reguli nescrise care guverneaz individul n atitudinea fa de ceilali.

    Cel mai vechi sens acordat termenului de etic (origine greac) const n conceptul de locuin sau loc unde se locuia. Rdcina cuvntul grecesc ethika i ethos se refer la caracter i ambele privesc moralitatea aciunilor.

    Ethos nseamn caracter, dar nu n sensul de talant (cu ceea ce ne natem), ci n sensul de mod format prin obinuin, obicei. Etica deriv din ethos, ceea ce nseamn caracterul se obine prin intermediul obinuinei i nu de la natur. Aceste obinuine apar prin repetarea aciunilor de acelai fel. n concluzie, ethos nseamn caracter format prin obinuin, iar obinuina se nate prin repetarea aceleiai aciuni.

    Samuel C.Certo, consider c Etica este preocuparea noastr pentru un comportament bun; obligaia noastr de a lua n considerare nu numai bunstarea noastr personal, ci i cea a altor oameni.

    Societatea i pune ntrebri n legtur cu moralitatea personalitilor politice, cu contiina social a diverselor instituii de interes comun (gradinie, coli, univeristi etc.), calitatea bunurilor de consum i cu expertiza veritabil pe care o confer profesionitii.

    Profesiile necesit o redefinire permanent n organizaii de toate dimensiunile, de la multinaionale la grdinie, trecand prin guverne, biserici, grupuri de interese i mass-media. Se abordeaz subiecte din politic, economie, viaa n societate, cultur, sport, etc. Fiecare profesie adopt un cod etic ce servete drept ghid diferitelor aciuni care se vor desfura n interiorul instituiei pentru a determina bunul mers al acesteia.

    Filosofia etic este acea disciplin preocupat de ce este bine i ru, corect sau greit. Toate societile au avut i au reguli care aprob onestitatea, respectarea promisiunilor, ajutarea semenilor i respectarea drepturilor celorlali. Pentru majoritatea oamenilor, convingerile religioase sunt sursa principal a codului etic adoptat. Etica

    12

  • este o trstur uman universal chiar dac codul de etic nu este acelai pentru toi, el prezentnd particulariti pentru fiecare societate, organizaie sau individ n parte.

    Etica este determinat de noiuni precum cele ale valorii, datoriei, moralei si deontologiei. O valoare reprezint acel ceva n care o persoan crede: dragoste, dreptate, echitate, fidelitate, bogatie, frumusee, for i chiar violen.

    Etica nglobeaz dispoziia omului n via spre o anumit direcie, caracterul su, obiceiul i morala. Etica nu se poate defini izolat de moaral. Etica i morala relaioneaz strns ns nu n sensul originii etimologice.

    Morala se refer la ceea ce este bine sau ru i se ocup cu descoperirea metodelor i mijlocelor prin care s se combat rul. Dac fidelitatea este o valoare pozitiv n morala cretin, ea nu mai are aceeai semnificaie n morala islamic, unde brbatului i este permis sa aib mai mult de o soie. Aa cum un grup poate valoriza violena, care moralmente este condamnabil.

    Etica reprezint faptul real care exist n mentalitatea unor persoane. Reprezint un ansamblu de norme de tiut/cunoscut, principii i motive pe care un subiect le-a realizat i stabilit ca o linie directoare a propriei conduite.

    Pe lng explicaiile precizate, definirea termenului din "Dictionarul explicativ al limbii romane", prin editia sa din 1975 regsim etica ca fiind: "stiinta care se ocupa cu studiul principiilor morale, cu legile lor de dezvoltare istoric, cu coninutul lor de clasa si cu rolul lor in viata sociala; totalitatea normelor de conduita morala corespunzatoare

    unei anumite clase sau societati"

    Din alt perspectiv etic nseamn tiina care se ocup cu studiul teoretic al valorilor i condiiei umane din perspectiva principiilor morale i cu rolul lor n viaa social; totalitatea normelor de conduit moral corespunztoare unei enumite profesii sau situaii de via social.

    Etica este un demers care studiaz i analizeaz condiia uman. Considerm c este necesar stabilirea unor principiile ce trebuie respectate pentru a avea o conduita acceptat de mediul social. Etica trateaz ceea ce este acceptabil n conduit. Un cod etic poate enuna, spre exemplu, c n orice profesie trebuie evitate conflictele de interese.

    Deontologia este un compartiment al eticii care se ocup cu studiul normelor i obligaiilor specifice unei activiti profesionale. n acelai timp este constituit dintr-un ansamblu al normelor de conduit i de obligaii pe care trebuie s le respecte un profesor (medic, manager, etc).

    13

  • Deontologia le impune cetenilor ndatoriri profesionale. Un cod deontologic propune reguli stricte de urmat. De exemplu, ntr-o instituie codul deontologic poate genera o lege prin care este interzis s se mprumute bani altor persoane.

    Deontologie doctrin privitoare la normele de conduit i la obligaiile etice ale unei profesiuni. Termenul poate fi adaptat la orice profesie. Pn n prezent era folosit cu precdere n medicin, ns, se regsete cu success n (aproape) toate profesiile, indiferent de nivelulul de pregtire al indivizilor (muncitori, ingineri, avocai, profesori, cu adaptrile de rigoare).

    Conexiunea dintre deontologie i morala profesional este vzut prin prisma datoriei profesionale adaptat fiecrui domeniu.

    Prin etic sau etic se nelege o valoare recunoscut ca universal sau calitatea unei aciuni de a fi acceptabil n raport cu anumite valori universale. n limbajul comun, ns, etica const n modalitatea de raionament asupra legitimitii aciunii umane, fiind vorba de clasificarea actelor umane un set de norme i valori care definesc comportamentele sociale.

    Demersul etic se raporteaz la valoarea de bine. Aceasta se prezint ca un domeniu al refleciei avansate, cu caracter tehnic, care include domeniul judecilor despre ce este bine i ru n comportamentul uman, precum i un set de reguli de comportament, de principii i valori, afirmate implicit sau explicit, care au drept finalitate nu att o definiie tehnic a binelui ct mai ales evitarea practic a rului. De aici i posibila distincie dintre etic i moral, nelese uneori ca fiind sinonime. Astefel, prin etic se desemneaza adesea teoria ca atare, n timp ce prin moral este evideniat reflectia spontan, anonim, transmis cultural.

    Etica nu este doar o disciplin intelectual, care se ocup de probleme de ordin teoretic, ci este un demers destinat practicii. Punctul su de plecare este de a prescrie ce este rul i care sunt mijloacele prin care se evit consecinele acestuia. Etica nu este doar un instrument de analiz; funcionarea oricrui sistem etic determin funcionarea societii n general.

    Astfel, contiina etic este prezent n toate raporturile sociale. Este n firea omului de a se comporta drept (Immanuel Kant), asta nsemnnd c omul este bun. Dar, cum se nate rul? Care este relaia dintre reflecia etico-moral i norme? Reflecia etic nu ofer un set de reguli universal acceptate. Facultatea de a distinge binele de ru nu se nate spontan i nici nu se transmite genetic. Dobndit pe cale cultural, prin sistemul educativ, aceasta trebuie cultivat ca pe o profesie n sine. n acelai timp etica nu inspir obligatoriu sisteme normative, dar niciun fel de

    14

  • normativitate nu poate fi conceput nafara refleciei etice. Contiina etic este cel mai bun mijloc de configurare a unei contiine de sine ca vocaie i corp profesional, cci induce formatorii (oamenii) ntr-o logic a responsabilitii sociale. Strns legat de etic este virtutea care, dupa Platon este o valoare social, adic o valoare comportamental n raport cu membrii propriei comuniti.

    O intelegere a eticii este critic pentru noi ca indivizi, pentru c o etic sanatoas reprezint nsi esena unei societi civilizate. Etica este fundaia pe care sunt cldite toate relaiile noastre. Ea inseamna ansamblul nostru de a relaiona faa de pacient, de elev/student/sportiv, fata de angajati, de colegi, de clieni, de subordonai, de furnizori, fa de comunitatea n care ne aflm i unii fa de alii. Etica nu se refer la legturile pe care le avem cu alte persoane - toi avem legturi unii fa de alii - ci la calitatea acestor legaturi.

    1.3.1. Etica profesional Etica profesional este constituit din totalitatea comportamentelor profesionale

    justificate teoretic prin adaptarea normelor, principiilor i valorilor morale la o anumit domeniu de activitate.

    Bioetica apare ca un mod de rezolvare a conflictului dintre etica profesional veche i etica nou. n cazul eticii activitilor sportive, bioetica const n extinderea deontologiei profesionale la efectele biologice asupra omului ca urmare a practicrii exerciiilor fizice. n practicarea activitilor sportive principalul obiectiv este acela de a obine o stare optim de sntate fizic i psihic. Astfel, pentru ca etica sa-i ating scopul, formatorii trebuie s-i desfoare activitatea n concordan cu principiile i normele morale ale fiecrei aciuni ntreprinse n acest sens.

    Membrii Federatiei Educatiei Nationale au adoptat o declaratie cu privire la eticile profesionale, care a fost propus i adoptat de Internationala Educaiei a carei membr fondatoare este. Declaraia reprezint un angajament individual i colectiv al profesorilor i al ntregului personal din educaie, dupa cum se arat in preambulul documentului. "Este complementar legilor, statutelor, regulamentelor i programelor care definesc practica profesional. Este de asemenea un mijloc de ajutor pentru profesori i personalul din educaie de a raspunde problemelor ridicate de exercitarea profesiei i n acelai timp problemelor ce apar n relaiile cu ceilali actori ai sistemului educaional". n primul articol al Declaraiei se arat c personalul din educaie, din obligaie fa de profesie, "trebuie sa merite ncrederea i confidena public i s creasc stima fa de profesie prin asigurarea unei educaii de calitate pentru toi

    15

  • elevii". De asemenea, trebuie sa asigure permanenta nnoire i mbogire a cunotinelor profesionale, "s determine ca natura, formatul i programarea perfecionrii profesionale s fie o expresie esenial a profesionalismului lor" i s declare toate informaiile relevante cu privire la competen i calificare.

    n ce privete relaia cu elevii, personalul din educaie trebuie s respecte dreptul tuturor copiilor de a beneficia de toate prevederile din Conventia Drepturilor

    Copilului i n mod special a celor aplicabile n educaie. Totodat, s menin relaii profesionale cu elevii, s apere si s promoveze interesele i binele elevilor si s fac orice efort pentru a proteja elevii de abuzuri fizice sau psihice.

    Etica i deontologia profesional se realizeaz prin intermediul formrii profesionale de baz, adic acumularea unor noiuni generale specifice profesiei ct i noiuni specializate (aprofundate), avnd ca scop utilizarea eficient a informaiilor profesionale nsuite, n funcie de situaia cerut, adaptnd metodele nsuite la nivelul de vrst i de pregtire al elevilor/sportivilor.

    Activitile sportive practicate cu regularitate i urmrind anumii pai de conduit sportiv i vor atinge unul dintre obiectivele propuse din punct de vedere etic obinerea unei conduite sociale adecvate. Din acest punct de vedere, educaia, sub toate formele ei, joac un rol important, dat fiind faptul ca educarea din punct de vedere fizic i intelectual, face parte din componentele educaiei generale care formeaz i pregtete omul pentru via, astfel, crendu-i deprinderea de a face fa situaiilor neprevzute sau s treac cu uurin peste acestea.

    1.4. Contextualizarea eticii i deontologiei universale Tem de larg interes tiinific i practic-acional, dezvoltarea i manifestarea moral a persoanei a reinut atenia specialitilor i nu numai din cele mai vechi timpuri. O ntlnim ca obiect de cugetare la filosofii Antichitii, enciclopeditii Renaterii i la moralitii secolelor XIX-XX. J.Piaget (1957) considera dezvoltarea moral ca principal form de adaptare a copilului la cerinele mediului socio-cultural. S. Freud (1965) abordeaz acelai proces ca o schimbare treptat a principiului plcerii cu cel al realitii. H. J. Eysenck (1960) consider construcia moral ca rezultat al nvrii normelor, dar i ca ngrijorare sau chiar fric legat de nclcarea lor. L. Kohlberg (1981) nelege dezvoltarea moral ca trecere de la starea de fric i supunere a copilului la acceptarea i promovarea principiilor etice universale, de ctre adult. Societatea percepe dezvoltarea moral att ca fenomen de asimilare a valorilor morale, ct i ca proces de formare, de structurare i manifestare a unui set de

    16

  • atitudini, priceperi, deprinderi i obinuine comportamentale, dezirabile din punct de vedere al orientrii umaniste specifice societii romneti actuale.

    Ca urmare, n ultimii ani, se nregistreaz un reviriment al ateniei acordate studiului dezvoltrii morale. El se datoreaz n bun msur creterii preocuprii pentru rezolvarea unor probleme sociale care s-au acutizat n contextul modificrilor aprute n societatea contemporan: violena, corupia, terorismul, consumul i traficul de droguri, traficul de persoane, rspndirea bolilor cu transmisie sexual, evaziunea fiscal, polarizarea societii din punct de vedere economic, stabilirea i aprarea drepturilor fundamentale ale omului, poluarea i deteriorarea mediului nconjurtor, gestionarea multietnicitii, gsirea unui rspuns pentru provocrile impuse de avansul tehnologic, mai ales cele privind bioetica (clonarea, eutanasia) etc. Astfel de probleme

    sunt n strns legtur cu nivelul dezvoltrii morale a indivizilor unei societi. n plus, o societate informatizat, una cu un nivel crescut al mijloacelor de comunicare i al mobilitii, ofer un alt cadru informaional i relaional pentru dezvoltarea cognitiv i afectiv a individului, cu posibile repercusiuni asupra dezvoltrii sale etico-morale.

    Etica - morala a suferit variaii n timp, ns, interesul pentru problematica dezvoltrii morale i etice a fiinei umane a rmas mereu prezent n preocuprile cercettorilor. Primele studii de referin asupra acestei probleme au fost realizate de J. Piaget i colaboratorii si (1957), care au identificat trei stadii ale dezvoltrii morale: a) perioada premoral (pn la 5 ani, cnd lipsete contientizarea i respectarea normelor sociale), b) moralitatea heteronom (cnd regulile impuse de o autoritate sunt vzute ca fiind inviolabile) i c) moralitatea autonom (cnd normele sociale sunt nelese ca acorduri care pot fi schimbate prin negociere).

    Teoria piagetian a fost revizuit i extins de L. Kohlberg (1981). n viziunea acestui autor, factorul determinant n dezvoltarea moral ar fi experiena n rezolvarea unor dileme morale. El a identificat mai multe stadii ale dezvoltrii morale, grupate pe trei niveluri: a) acela al moralitii preconvenionale (n care judecata moral se bazeaz pe consecinele anticipate ale unui act), care cuprinde dou stadii: educarea prin pedeaps i supunere i, al doilea, orientarea instrumental- relativist (hedonismul naiv), b) nivelul convenional (cnd judecata moral vizeaz respectarea, vs. nerespectarea regulilor sociale), care cuprinde stadiile concordanei interpersonale i al orientrii spre lege i ordine i c) stadiul post-convenional (cnd judecile morale se bazeaz pe ideea de contract social sau principii etice), cuprinznd orientarea spre contractul social i moralitatea bazat pe principii etice universale.

    17

  • Dintre autorii care au avut contribuii ulterioare la clarificarea diverselor aspecte ale dezvoltrii morale menionm civa. Astfel, M. L. Hoffman (1970, 2000) s-a concentrat pe rolul factorilor care in de stilul de educaie parental, de afectivitate (mai ales de empatie) i de aspectele evoluioniste. N. Eisenberg (1979, 2002) a studiat mai mult aspectele comportamentale, mai ales cele legate de relaionrile sociale i emoiile morale (vin, ruine etc). J. Haidt (2002) a ncercat elaborarea unui model de sintez, n care un rol important revine factorilor neuropsihici. Acest model nu a fost nc validat empiric, incluznd aspecte care se afl n discuie.

    n pofida acestor eforturi, lipsete deocamdat o teorie comprehensiv a dezvoltrii morale, care s fie validat empiric i care s integreze organic toi factorii relevani. Cunoaterea acestor factori i a relaiilor dintre ei va contribui la mbuntirea acelor practici i politici educaionale, la nivelul colii sau al familiei, care vizeaz formarea profilului moral al copilului, elevului sau studentului.

    1.4.1. Drepturile omului din perspectiva eticii universale Drepturile omului se nva (sau ar trebui s se nvee) nc de la gradini. n

    acest sens, ideea predrii drepturilor omului n coal este legat de urmtoarea problematic: n ce const nvmntul n domeniul drepturilor omului?

    n cadrul formal (coal) se pune accent pe valorificarea calitilor speciale ale vrstei i se urmrete respectarea acestora. Astfel, principiul ncurajrii elevilor n vederea dezvoltrii n mod natural, prin jocuri cu tem are un rol foarte important. Aceste jocuri au rolul de a susine dezvoltarea general a fiecrui individ, din punct de vedere fizic, social, cultural, emoional i cognitiv. Potenialul educaiei are rolul de a depi efectele negative asupra dezvoltrii individului datorate de condiiile de via neigienice, mediul restrictiv, srcia familiei din care provine etc.

    nvmntul precolar reprezint baza de plecare privind problema educaional n domeniul drepturilor omului indiferent de tipul de instituie n care are loc educaia.

    Trecerea de la o educaie cu caracter general la educaia care presupune aderarea la valori individuale i sociale bine definite ca i la o anumit etic, atrage dup sine probleme complexe care se pot evita, ntruct educaia n domeniul drepturilor omului presupune rspunsuri i poziii raionale fiind nevoie de o participare contiinet.

    Educaia n domeniul drepturilor omului adresat diferitelor vrste devine un concept triplu, marcat de trei termeni cheie: socializare, etic i drepturi ale omului.

    18

  • Problema fundamental este daca educaia n domeniul drepturilor omului poate fi oferit indiferent de tipul de socializare i de nvmnt existent i dac este compatibil cu toate sistemele de referin.

    Educarea oamenilor n spiritul drepturilor omului constituie o ncercare de a-i

    pregti att pe plan individual ct i pe plan social. Astfel, nu este vorba de un proces educativ oarecare sau neutru, ci despre o adevrat campanie (Hugh Starkey, p.86-88).

    1.4.1.1. Drepturile omului ntre moral i etic Una dintre principalele abordri const n impunerea unui set de valori care s

    fie respectate. Educaia ncearc s introduc un sistem de referin bazat pe diverse nuane ale binelui i rului. Astfel, drepturile omului devin unitate de msur pentru toate celelalte sisteme de valori. Aceast abordare implic formatorul (educatorul, nvtorul sau profesorul) n transmiterea codului moral specific drepturilor omului.

    Educaia n domeniul drepturilor omului ar trebui privit ca o transmitere a unor atitudini i valori model, bazate pe anumite forme de obligativitate fizic i moral.

    Abordarea opus const ntr-o educaie i o socializare care se bazeaz pe relaii interumane i schimburile care au loc ntre individ i mediu. Copilul se gsete n centrul procesului educativ, fiind ridicat la statutul de actor i subiect. Copilul ca individ n plin proces de formare, se confrunt, pe de o parte cu adultul, care este o persoan contradictorie, iar - pe de alta parte cu propriul mediu cultural, care este i el ncrcat de semnificaii i marcat de valori care pot fi contradictorii, ceea ce nu reduce din importan procesul su de formare.

    Dintr-o asemenea perspectiv, educaia n domeniul drepturilor omului nu mai este constituit din dicatate, ordine sau standarde impuse din afar, dinpotriv educaia este un proiect, o dinamic educaional n plin transformare.

    Dezbaterea ce st la baza acestor consideraii fac referire la relaiile dintre individ i societate. Educaia n domeniul drepturilor omului nu se reduce doar la introducerea noiunilor legate de acest aspect n programa de nvmnt, ca obiect de studiu suplimentar; ea denot o filosofie educaional de sine stttoare, menit s-i fac pe indivizi s devin participani activi la propria lor dezvoltare i nu produse pasive a unui proces de educaie.

    Introducerea educaiei n domeniul drepturilor omului n coal pune problema naturii (mediului) i a rolului colii n raport cu societatea. Educaia va obliga colile s renune la practica lor de neutralizare i relativizare a valorilor i s-i defineasc

    19

  • scopurile i metodele n termenii unei doctrine laice de tip activ i pozitiv. Aceste aciuni trebuie s pun n aplicare un proiect etic.

    Problematica necesitii aplicrii acestui proiect constituie esena exprimrii neutre i care a devenit strin de proiectul meu de libertate i chiar de intenia mea de a recunoate libertatea celorlali ar trebui s fie nlocuit de inteniile etice ale individului care se poate prezenta ca persoan responsabil pentru un agent moral (Ricoeur, 1985, p. 44-45). n mod evident, educaia n domeniul drepturilor omului presupune recunoaterea conceptului de persoan. ns, acest concept difer n funcie de perioad, loc i cultur. ns, educaia n direcia drepturilor omului nu este compatibil cu toate tipurile de educaie i socializare

    Pentru ca o coal s funcioneze cu succes, ntr-un mod care promoveaz principiile drepturilor omului, este nevoie ca personalul colii, elevii i prinii s adere la sistemul de valori promovat de coal urmnd s le promoveze la rndul lor. Atmosfera n coal este rezultatul aciunilor combinate ale tuturor membrilor comunitii colare.

    Indiferent de stilul managerului instituiei de a conduce, trebuie s existe o comunicare deschis, s existe consultri i dezbateri. Toi membrii unei comuniti colare au dreptul la demnitate i respect. Acest lucru este valabil pentru elevi, cadre didactice, personal auxiliar, personal de serviciu, prini. Respectul n coal const n tratament corect indiferent de ras, sex, vrst, capacitate intelectual, clas social sau religie. Managerului instituiei i revine responsabilitatea de a asigura existena unui program corespunztor de dezvoltare a personalului, cu posibiliti de ndrumare, consiliere i pregtire. Strategiile de recrutare i pregtire trebuie s se bazeze n mod explicit pe principiile anselor egale, lund n considerare aciunile de promovare a femeilor, a persoanelor cu disabiliti sau a celor care aparin minoritilor etnice. Personalul auxiliar trebuie s fie tratat fr discriminare, ca partener egal.

    Respectul reciproc, ntr-o instituie, dintre aduli i elevi este vital. Stilul de comunicare i standardul de politee sunt principalii indicatori ai respectului.

    Relaiile cu prinii i comunitatea mai larg trebuie s reflecte atitudinea de promovare a demnitii i corectitudinii. Trebuie s se ntreprind eforturi consecvente pentru a se asigura nelegerea i respectul pentru originea social, religioas i cultural a indivizilor.

    Pentru a reda sensuri profund umane tuturor domeniilor de activitate, dar n

    mod direct celor ce vin n contact cu omul, aceast datorie revine disciplinelor care prin

    20

  • ele nsele promoveaz caracterul uman - etic i deontologie profesional, psihologie adaptat profesiei, etc. Dac facem referire la originea moralei ca minim de moral, legat de acest aspect putem afirma c OMUL din punct de vedere MORAL nu este considerat nici prea ru dar nici suficient de bun i de bine pregtit pentru cerinele vieii morale, nct acel minim de moral necesit o completare de moral raional.

    Raportat la agresivitate, omul cu acel minim de moral cu care se nate, nu o poate controla indiferent de natura i intensitatea agresivitii.

    Mijloacele de exprimare ale moralei minime prin fug, supunere, mil, zmbet, trebue completate cu amnarea decizilor, interiorizarea, autocontrolul. Acestea pot fi

    incluse ntr-o moral a interiorizrii sau a imperativelor categorice care sunt necesar a fi adaptate pentru a nu se crea un conflict ntre realitate (eveniment produs) i relaiile interumane.

    n profesie trebue s ne raportm la omul istoric care este limitat de dou mari nuane (naterea i moartea), nct nu trebue s pierdem din vedere c omul are imperfeciuni, limite dar i dorina de a afla i de a urma adevrul.

    Sub aspectul drepturilor omului, din punct de vedere biologic se consider c acesta are o baz genetic care confer individualitate, personalitate i originalitate fiinei umane.

    Drepturile naturale ale omului: libertatea, integritatea, intimitatea, alturi de dreptul la via, dreptul la proprietate, toate sunt drepturi civile i politice de prim rang, care sunt n acelai timp drepturi sacre i imprescriptibile.

    Din antichitate, multe din drepturile omului au fost concepute (recunoscute i acceptate) ca drepturi naturale, chiar dac prin substratul lor raional au exprimat datorii i obligaii (responsabilitate) care revin omului prin nsi natura sa.

    Dac exprimm cteva puncte de vedere legate de drepturile omului i prin prisma gndirii unor filosofi, l parafrazm pe Socrate prin zicala celebr cunoate-te pe tine nsui, care a fost preluat de la templul zeilor i a fost identificat pn la meditaie dar vizeaz i rolul indivizilor n societate cu viziune integrativ a omului n univers

    Platon privete omul ca cetean; el era preocupat de viaa public a individului, de aici s-a propagat ideea de a pune accent pe modalitatea de pregtire a omului ca cetean.

    Aristotel promoveaz omul ca cetean dar l claseaz la un nivel mai nalt al politicului, considernd c binele individual este subordonat binelui statului.

    21

  • Cretinismul - subliniaz conceptele umaniste ale drepturilor omului pornind de la ideea c oamenii sunt egali, toi fiind creai de Dumnezeu. Aici apar i interdicii s nu furi, s nu ucizi (decalogul) care devin modele pentru viitoarele drepturi ale omului.

    tiina este cluz de utilitate i facilitate dar poate genera i conflicte de contiin. Acestea apar atunci cnd evalum riscurile la care supunem o persoan n contact cu aplicaiile practice i beneficiile tiinei respective.

    Riscul nu trebue s ating dimensiunea sacr a umanitii. orice tehnologie a crescut nivelul de acuratee a modalitii de aplicare i pentru a oferi omului o securitate maxim dar i posibilitatea interveniei opiniei publice atunci cnd se creeaz un comportament deviant.

    Aceste tehnici (tehnologii) trebue s respecte urmtoarele reguli: - s nu se dezvolte necontrolat; - s nu promoveze criteriul profit; - s nu fie aplicate incorrect; - s nu fie agresive; - s fie eficace; - s aduc n actualitate i s promoveze principiile etice. Progresul realizat n diverse domenii (umaniste) este raportat la drepturile

    fundamentale ale omului privind dreptul la o via sntoas. Pentru realizarea acestui scop, este necesar o legislaie nou care s permit

    accesul reglementrilor europene, avnd drept justificare la acest argument fenomenul de mobilitate populaional care impun puncte de vedere tiinifice i metodologii unice de lucru (lege valabil aplicat pentru toat lumea).

    Dreptul la o via curat, liber, fr poluri fizice sau psihice, l are orice cetean, aa cum putem vorbi i de dreptul la o via sntoas i mai ales la o educaie n acest sens. S-a pus problema dac drepturile omului pot fundamenta o etic universal sau sunt un mijloc pentru alte ri, cele puternic dezvoltate, de a-i asigura dominaia asupra altor ri, mai puin dezvoltate (Audigier, F., Lagele, G., 2000, p.13).

    Drepturile omului nu alctuiesc un univers nchis i nu constituie expresia unor valori absolute. Una dintre cele mai concludente interpretri este, c drepturile omului alctuiesc un minimum axiologic i pragmatic, un ansamblu de valori, norme, principii care orienteaz viaa comun a indivizilor i a societilor. Astfel, drepturile omului deschid un spaiu al deliberrii care permite confruntarea divergenelor i a opoziiilor noastre (Audigier, F., Lagele, G., 2000, p.16).

    22

  • Condiiile prezentate de W. Doise pentru o drepturile omului, constau n: - confruntarea i coordonarea punctelor de vedere; - evitarea complezenei; - inovare n cutarea soluiilor; - raportarea acestor soluii la principiile generale ale Declaraiei Universale, care servesc drept referin. Finalitatea educaiei pentru drepturile omului const n construirea unor valori-

    idei ca baz pentru respectarea lor. Se nate ntrebarea: cum i cine contribuie la construirea acestor valori? Educaia pentru drepturile omului nu se reduce doar la transmiterea i nsuirea unor reguli i nu trebuie neleas ca o ndoctrinare n sensul inculcrii unor valori, ea trebuie s constituie un exerciiu de democraie, de dezvoltare a responsabilitii i a spiritului critic.

    Din perspectiva activitilor sportive susinem c att practicarea ct i participarea ca simplu spectator la activitile i spectacolele sportive (JO, CM, CE etc) este un drept al fiecrui cetean, drept de care el trebuie s fie contient. n acest sens, populaia trebuie s continetizeze importana i necesitatea bazelor sportive adecvate ct i a personalului calificat i profesionist. Orice cetean trebuie s-i cunoasc drepturile i s lupte pentru ele, astfel, indiferent de religie, etnie, crez, etc., el trebuie s accepte i s fie interesat s le cunoasc.

    Conform obiectivelor educaiei pentru drepturile omului, M. Momanu (2002) ilustreaz formarea, n acest sens, pe 3 direcii: cognitiv, afectiv i atitudinal:

    componenta cognitiv: - cunoaterea reprezentrilor elevilor cu privire la drepturile omului i ale copilului;

    - raportarea acestor reprezentri la principiile enunate n diferite declaraii i convenii; - cunoaterea drepturilor fundamentale ale omului; - cunoaterea instituiilor care au drept scop respectarea drepturilor fundamentale ale omului;

    - construcia progresiv a unui sistem conceptual, care s pun n relaie conceptele fundamentale: libertate, egalitate, demnitate, solidaritate, conflict,

    discriminare;

    - analiza cazurilor n care drepturile omului sunt nclcate;

    23

  • - analiza dimensiunii istorice a drepturilor omului, a evoluiei ideii de drept uman fundamental i a dimensiunilor actuale ale problemei n contextul problematicii lumii contemporane;

    - dezvoltarea gndirii critice astfel nct elevii s devin capabili sa aprecieze gravitatea unor situaii. dimensiunea afectiv: - suscitarea interesului pentru respectarea drepturilor omului;

    - dezvoltarea empatiei pentru cei care sunt victime ale nclcrii drepturilor fundamentale ale omului.

    dimensiunea atitudinal: - formarea atitudinii de respect fa de drepturile celorlali; - formarea capacitii de a lua decizii n diverse situaii ale vieii cu relevan pentru problematica drepturilor fundamentale ale omului (2002, pp.145-146).

    Principala premis a educaiei pentru drepturile omului const n ideea c exist anumite valori importante pentru umanitate n ansamblul ei (egalitate, nediscriminare, respectul vieii, libertate, respectul opiniilor, al credinelor religioase, etc.) fr de care ideea de demnitate uman rmne fr coninut.

    Educaa pentru drepturile omului ncepe nc din perioada precolar i continu pe tot parcursul procesului formativ i informativ, omul urmnd un proces de autoeducare continu. Educaia pentru drepturile omului ocup un loc aparte n viaa social a cetenilor. Astfel, considerm oportun predarea i nsuirea temenic n coli a principalelor direcii de acionare ct i obiectivele care privesc cunoaterea drepturilor omului. Ignorarea drepturilor omului duce la conflicte, acte de barbarie care

    revolt fiina i contiina uman.

    24

  • Timp de lucru (recomandat)

    11,25 ore

    Rezumat Demersul etic se raporteaz la valoarea de bine. Aceasta se prezint ca un domeniu al refleciei avansate, cu caracter tehnic, care include domeniul judecilor despre ce este bine i ru n comportamentul uman, precum i un set de reguli de comportament, de principii i valori, afirmate implicit sau explicit, care au drept finalitate nu att o definiie tehnic a binelui ct mai ales evitarea practic a rului. De aici i posibila distincie dintre etic i moral, nelese uneori ca fiind sinonime. Astefel, prin etic se desemneaza adesea teoria ca atare, n timp ce prin moral este evideniat reflectia spontan, anonim, transmis cultural.

    Concluzii Etica nu este doar o disciplin intelectual, care se ocup de probleme de ordin teoretic, ci este un demers destinat practicii. Punctul su de plecare este de a prescrie ce este rul i care sunt mijloacele prin care se evit consecinele acestuia. Etica nu este doar un instrument de analiz; funcionarea oricrui sistem etic determin funcionarea societii n general.

    Teste de autocontrol a. Definii i exemplificai conceptul de etic i deontologie profesional b. Prezentai i exemplificai dimensiunile educaiei care contribuie la formarea unei conduite profesionale adecvate. c. Explicai care este rolul eticii i deontologiei n performanele profesionale.

    Surse bibliografice a. Corodeanu, Tatiana Daniela (2007) Etica n administraia public, Editura Tehnopress, Iai. b. Cozma, Carmen (1997) Elemente de etic i deontologie, Editura Universitii Al.I.Cuza, Iai. c. Cozma, Carmen (2001) Introducere n aretelogie. Mic tratat de etic, Editura Universitii Alexandru Ioan Cuza, Iai. d. Cozma, Carmen (1997) Studii de filosofie a educaiei umanitii, Editura Junimea, Iai.

    25

  • 1.5. Etica i deontologia n sistemul de nvmnt

    n prezent, nvmntul romnesc se confrunt cu o criz a valorilor etice n diferitele sale sfere ierarhice; ns, nu trebuie pierdut din vedere faptul c principalul obiectiv al procesului instructiv-educativ este cel de formare a personalitii umane care este orientat n dou direcii principale: pregtirea pentru via i integrare social i pregtirea profesional. Vorbind despre etic n procesul de nvmnt, vorbim despre formare continu a persoanei umane i implicit a formrii profesionale, cu principii etice adecvate dispunnd de norme i criterii necesare pentru a aciona adecvat.

    Toate fiinele umane se nasc libere i egale n demnitate i n drepturi. Ele sunt nzestrate cu raiune i contiin i trebuie s se comporte unele fa de altele n spiritul fraternitii(din Declaraia Universal a Drepturilor Omului, adoptat de Adunarea General a Organizaiei Naiunilor Unite la 10 septembrie 1948). Educaia este un serviciu oferit societii n beneficiul ei, iar etica n cadrul acestui proces reprezint axul central al aplicabilitii practice n urma procesului educativ legat de binele comun. Realizarea educaiei (pregtirea viitorilor specialiti) este strns legat de o munc bine defurat i de respectarea drepturilor legitime ale cetenilor. Etica se situeaz la grania ntre lege i drept; ns, merge mai departe de acestea, coninnd norme i valori care vin din interiorul fiinei umane (D. Corodeanu, 2007). Etica este ntotdeauna asociat aciunii directe a unui sistem de valori sociale acceptat. Standardele etice diferite rezult din diversitatea sistemelor de valori. Astfel, diferite segmente ale societii, determinate pe baze etnice, culturale, religioase, politice sau profesionale i creeaz sisteme de valori proprii care sunt reflectate n sisteme etice diferite.

    Sistemul de valori d valoare lucrurilor, atribuie o valen particular, pozitiv sau negativ comportamentelor i persoanelor, caracteristicilor contextuale prezente i viitoare. Sistemul de valori ca i etic personal sau de grup care mparte lumea n bine i ru, adevrat i fals, dorit i nedorit conduce la diferene care vizeaz ndeosebi modalitatea n care ar trebui exercitat puterea n organizaii i grupuri, lundu-se n considerare etica i responsabilitatea social.

    Sunt multe voci din rndurile intelectualilor, politicienilor sau reprezentanilor grupurilor civice care declar falimentul moral, etic i estetic al societii n care trim. Cu toate acestea, exist extrem de puine studii tiinifice care s certifice o astfel de

    26

  • afirmaie, care s analizeze posibilele cauze ale unei asemenea situaii sau care s propun ci de rezolvare.

    Ct privete problema dezvoltrii estetice a tinerei generaii privind practicarea activitilor sportive n scopul realizrii unui corp armonios dezvoltat, a susinerii acesteia prin mijloace de acionare specifice, facem precizarea c, n prezent, atenia n acest tip de terapie nu este ndreptat spre produsul finit obinut i nici spre dobndirea unor deprinderi motrice specifice, ci mai degrab spre emoii, care alturi de cele cognitive i morale pot contribui la restabilirea echilibrului psihic al unei personae. Ca strategie de personalizare, ptracticarea activitilor sportive sub diverse forme permite individului, dup autori cum sunt J. Rodriguez i G. Troll (2001) o modalitate original de-a gsi el nsui calea de nfruntare i depire a situaiilor dificile.

    1.6. Rolul activitilor sportive n viaa social i n conduita profesional

    Prin practicarea activitilor sportive se obin o multitudine de beneficii care contribuie la mbuntirea calitii vieii din punct de vedere al sntii fizice i psihice. Astfel, crete capacitatea de munc, ncrederea n sine, calitatea relaiilor profesionale i sociale ct i mbuntirea relaionrii n cadru restrns familie, prieteni etc. Activitile fizice sportive faciliteaz socializarea datorit specificului i mijlocelor pe care le deine exerciiul fizic, activitile sportive diverse organizate sub form de competiii sau activiti sportive practicate individual.

    Activitile sportive rezervate publicului larg (sportul pentru toi, sport de mas, etc.) au ca scop meninerea i ntrirea sntii dar au i rol de recuperare n cazul apariiei unor probleme de sntate ct i n urma unor traumatisme.

    Veriga lips n societatea actual privind practicrii activitilor sportive, este lipsa de motivaiei care rezult din lipsa contientizrii privind beneficiile practicrii exerciiilor fizice (activitilor sportive) ct i efectele negative pe care le poate avea lipsa practicrii acestora n mod organizat sau individual. Este necesar ca Omul s fie educat n acest sens pentru ca el s devin contient de faptul c a practica exerciiul fizic regulat reprezint o necesitate i nu un moft rezervat doar anumitor persoane.

    Educaia fizic colar este locul ideal i cel mai important unde elevii contientizeaz importana practicrii activitilor sportive i i nsuesc cunotine care stau la baza practicrii independente i corecte a exerciiilor fizice. n ncercarea de a trage un semnal de alarm, vom pleca de la situaii concrete prezente n colile din Romnia. Profesorii de educaie fizic se confrunt foarte des cu scutirile medicale

    27

  • false care nlesnesc lipsa justificat de la leciile de educaie fizic. Aceste situaii sunt extrem de frecvente i atrag dup sine probleme grave privind sntatea fizic i psihic a populaiei colare. Care este cauza? Posibilitile de rspuns ar fi diverse, dintre care specificm cteva: lipsa contientizrii att din partea elevilor ct i a prinilor - efectelor benefice pe termen lung asupra organismului uman, lipsa atractivitii leciei, folosirea unor mijloace monotone care nu stimuleaz interesul elevilor, dozarea necorespunztoare a efortului pe parcursul leciei (prea greu), nu sunt folosite i adaptate eficient mijloacele n leciile de educaie fizic, etc. Care sunt soluiile? Ipotetic vorbind, ne punem problema daca teoretizarea parial a leciilor n cadrul crora populaia colar s fie contientizat de efectele benefice ale activitilor sportive, sau aplicarea unor metode noi, nu ar participa la ameliorarea situaiei. Astfel, cei care nu pot lua parte la leciile practice de educaie fizic, s fie contientizai prin intermediul acestei metode teoretice, de beneficiile pe termen lung a practicrii activitilor sportive ct i de posibilitatea de practicare a acestota n mod independent.

    Aspectul etic n activitile sportive susine frumuseea fenomenului n sine, contribuind la realizarea personalitii umane, bine tiut fiind faptul c sportul, prin metodele i mijloacele de care dispune, formeaz caractere.

    O conduit adecvat este de dorit s fie respectat att de formator (profesor) ct i de cel care beneficiaz de aceast formare (elev / student / sportiv / cetean, etc.). Astfel, actorii acestui proces (profesorul i elevul / sportivul / studentul) ajung s desfoare aceste activiti sportive ntr-o deplin armonie i cu maximum de eficien.

    Pe parcursul lucrrii vom sublinia i vom dezbate care sunt elementele eseniale care contribuie la obinerea unei conduite adecvate n predarea ct i practicarea activitilor sportive.

    Educaia st la baza formrii conduitelor / atitudinilor corecte n sport regsit sub denumirea de de fair-play, conduite care se rsfrng i asupra relaionrii sociale a individului. Practicarea activitilor sportive constituie un mijloc eficient i sigur care promoveaz i susine fair play-ul atta timp ct este coordonat de un formator (profesor / antrenor) care deine i transmite aceste principii legate de normele i principiile eticii impuse de conduita profesional.

    n societatea actual se constat un dezinteres acut privind integrarea sportului / a activitilor sportive n educaia general a individului. ns, activitile sportive prin specificul lor - sport de performan, educaie fizic colar, sportul pentru toi, sportul pentru persoane cu disabiliti, ncurajeaz i educ n urmtoarele direcii:

    28

  • respectul fa de adversar; respectul fa de decizia arbitrului; respectul fa de regulamentul competiiei; accept nfrngerea cu demnitate; accept c adversarul este mai bine pregtit; accept regulile jocului; primete victoria ca pe o dovad de implinire a asteptarilor sale ca o confirmare

    a valorii proprii fr a sfida adversarul. Cercetrile n domeniu au demonstarat c o conduit n spiritul Fair-play-ului

    se extinde i n viaa social a celor care fac sport de performan sau activiti sportive de orice natur avnd condiie de baz nvarea i consolidarea regulilor impuse de un anumit regulament sportiv, conduit care se reflect n atitudini fa de semeni, colegi, prini, prieteni, etc. 1.6.1. Contextualizarea educaiei fizice i sportului din perspectiva educaiei generale Aceast component a educaiei cuprinde mai multe activiti ce contribuie la dezvoltarea fiinei umane prin cultivarea i potenarea dimensiunii psihofizice, prin pstrarea unei armonii ntre fizic i psihic, ntre psihomotricitate i intelectivitate, voin i emotivitate. Educaia fizic este fiziologic prin natura exerciiilor sale, pedagogic prin metod, biologic prin efectele sale i social prin modul de organizare i prin activitate.

    Educaia fizic ns, este parte component a dimensiunilor educaiei i contribuie la formarea personalitii umane, dar nu subscrie la noiunea de competiie i ntrecere la acelai nivel cu sportul, ci presupune nsuirea elementelor eseniale care contribuie la ntregirea personalitii. Educaia fizic trebuie privit ca o cale de perfectare a legturilor dintre toate dimensiunile personalitii, ca o posibilitate de perfecionare a fiinei din toate punctele de vedere.

    Astfel, educaia fizic cuprinde sarcini sarcini i obiective specifice ct i modaliti de concretizare a acestora

    Pentru a sublinia importana educaiei fizice, vom prezenta n continuare sarcinile propuse de I. Nicola:

    Sarcini specifice:

    dezvoltarea fizic armonioas a elevului;

    29

  • consolidarea capacitilor fiziologice ale organismului (funcionarea normal a organelor i aparatelor);

    crearea unei armonii ntre corp i suflet; dezvoltarea motricitii, a uurinei de micare, de activare a funciilor

    organismului;

    corectarea i ameliorarea unor deficiene fizice; deprinderea cu regulile igienico-sanitare. Sarcini nespecifice:

    stimularea proceselor cognitive dezvoltarea actelor perceptive, a spiritului de observaie, a ateniei, a gndirii n aciune;

    dezvoltarea proceselor afective a sentimentelor, a bucuriei, a satisfaciei mplinirii, a stpnirii emotivitii, a ncrederii n forele proprii;

    consolidarea i educarea capacitilor volitive a curajului, perseverenei, a spiritului de iniiativ, a consecvenei, a spiritului de dreptate i de fair-play, a dorinei de autodepire, evitarea egoismului, a individualismului;

    formarea unor aptitudini psihomotorii for, rapiditate, precizie, coordonare, mobilitate (1996, pp. 326-330)

    Prezentm n cele ce urmeaz, clasificarea obiectivelor fcut de Macavei: a. Obiective cu funcii sanotrofice care vizeaz dezvoltarea corect i

    armonioas a corpului: - recrearea i fortificarea organismului; - creterea capacitii de efort.

    b. Obiective cu funcii formative, din punct de vedere motric: - dezvoltarea capacitilor (calitilor) motrice: for,vitez, rezisten, ndemnare;

    - dezvoltarea deprinderilor motrice de baz i utilitar-aplicative: mers, alergare, sritur, aruncare, crare, trre, mpingere, traciune, transport de greuti; - formarea cunotinelor i priceperilor necesare nsuirii unor acte motrice complexe (ramuri sportive gimnastic, atletism, jocuri sportive);

    c. Obiective cu funcii formative pe plan intelectual i moral-volitiv: - dezvoltarea spiritului de observaie, a imaginaiei, a creativitii, a gndirii tactice (specifice jocurilor specifice i a unor sporturi individuale);

    30

  • - dezvoltarea spiritului de solidaritate i cooperare, a respectului fa de partener, adversar sau public i a spiritului de fair-play, a atitudinii pozitive de conduit n colectiv; - dezvoltarea perseverenei, drzeniei, curajului, stpnirii de sine, etc.

    d. Obiective cu funcii sociale: - formarea obinuinei de practicare sistematic a exerciiilor fizice n aer liber (loisir) a exerciiilor fizice i nsuirea unor cunotine i priceperi metodologice care s permit practicarea independent a acestora; - dezvoltarea unei motivaii intrinseci pentru activitatea de educaie fizic, interesul pentru practicarea exerciiilor fizice sub diverse forme; - selecionarea i pregtirea indivizilor supradotai, n scopul implicrii acestora n sportul de nalt performan; - recuperarea sau reabilitarea indivizilor cu handicap motric sau organic,

    temporar sau definitiv. (Cuco, C., 2002, p.109) 1.6.1.1. Diferene conceptuale dintre educaie fizic i sport Odat stabilite sarcinile i obiectivele educaiei fizice, este necesar o

    clarificare a aspectelor legate de coninutul conceptelor de educaie fizic i sport, a relaiei dintre acestea dac educaia fizic are o existen de sine stttoare sau dac aceasta are sens (din perspectiva pedagogiei sportive) doar continuat ntr-o activitate sportiv de performan. Din abordarea autorului citat (N. Ceauescu, 1976) rezult c exist o conexiune (n principiu general) ntre cele dou tipuri de activiti educaia fizic i sportul. Suntem de acord cu aceast abordare, n dou situaii:

    Cnd sunt vizai indivizi cu o dotare aptitudinal nalt i cu interese pentru sport care continu demersurile specifice educaiei fizice, ca i component a educaiei integrale, printr-o pregtire suplimentar pentru obinerea performanei nalte n domeniul unei ramuri sportive anume. n acest caz persoanele se angajeaz n activiti ce fac parte din sistemul sportului de performan (cf. Dragnea, C.A. i S. Mate-Teodorescu, 2002, pp. 42-46).

    Cnd este vorba de persoane cu aptitudini medii, iar demersurile specifice educaiei fizice continu prin activiti sportive desemnate prin conceptul de sport de mas sau sportul pentru toi n accepiunea atribuit acestor concepte de Dragnea C.A. i S. Mate-Teodorescu (2002, pp. 42-46).

    31

  • Cu alte cuvinte, sportul este un termen utilizat n accepiuni distincte, care trebuie neaprat precizate deoarece procesul educativ desfurat sub numele de sport sau activiti sportive desfurate sub diferite forme, difer semnificativ de la un caz la altul sub aspectul tuturor componentele sale (de la principii, la obiective, coninuturi, metode, forme de organizare, pn la metodele de evaluare).

    Stabilirea clar a obiectului de studiu devine problematic ns dac lum n considerare precizrile unor autori precum Dragnea, Teodorescu (2002) cu referire la tipurile de activiti sportive printre care i unele (precum sportul de mas i sportul adaptat) care nu mai pstreaz caracterul orientrii spre obinerea performanei la acelai nivel cu activitile agonistice activitile compensatorii intr n categoria sportului adaptat, iar activitile corporale recreative n categoria sportului de mas sau de timp liber. Dragnea i Teodorescu (2002) susin oarecum tendina constatat n conceptualizarea domeniului n spaiul germanofon unde se tinde ctre o extindere a semnificaiei conceptului.

    Decizia delimitrii obiectului de studiu al pedagogiei sportului devine i mai problematic prin raportare la tradiia german n domeniu. n Germania, primele catedre universitare de Teoria Educaiei fizice, precursoarea actualei tiine a sportului, au fost create (cf. Deker, 1998) n anii 1920. tiina sportului propriu-zis, altfel spus sportul ca obiect al refleciei tiinifice s-a dezvoltat mai ales n anii 60 ai sec. XX. La nceput (n anii 50), aceast nou tiin a sportului era considerat, n concepia unui dintre pionierii si, Cari Diem, ca fiind o tiin a educaiei Sportwissenschaft ais Padagogic. Ulterior, aceasta a fost considerat drept tiin a aciunii umane (Franke, 1978, ap. Deker, 1998) i studiaz aciunea motric, ludic i sportiv, domeniu explorat de altfel de mai multe tiine de origini diferite. Astzi, tiina sportului se dezvolt (cf. Deker, 1998) n interiorul a trei grupe de tiine: tiinele umane, tiinele sociale i tiinele naturale sau biologice, fiind considerat ca tiin integrativ a aciunii i activitii motrice umane.

    n perspectiva german (Deker, 1998, p. 6), sportul este un concept foarte general, desemnnd o multitudine de activiti fizice i sportive, practicate fie sub forme competitive i non-competitive, n cadrul organizaiilor i instituiilor, fie n mod liber, individual. Rezult de aici c sunt incluse toate tipurile de activiti sportive de performan, de timp liber i, de ce nu, adaptat. Aria de cuprindere a conceptului se lrgete foarte mult: astzi, practic orice activitate corporal poate fi considerat ca sport, sau s fie raportat la motive sportive, de la grdinrit, la flexiuni ale genunchilor, efectuate dimineaa, la promenada de sear (Deker, 1998, p. 6). n

    32

  • concepia autorului la care am fcut referire, sportul ca atare nu (mai) exist. Extinderea prea mare a ariei de cuprindere a conceptului de sport conduce, dup opinia noastr, la diluarea puterii sale explicative i operaionale n planul unor cercetri tiinifice.

    Cnd prin sport acceptm s desemnm orice activitate motric, este necesar s precizm la fiecare utilizare a sa tipul de sport vizat, tipul de activitate fizic i / sau sportiv, formele organizaionale avute n vedere, grupa de persoane, nivelul performanelor i exigenelor, repercusiunile asupra copiilor, tinerilor, adulilor, persoanelor n vrst.

    ncheiem acest paragraf printr-o serie de formulri conclusive asupra dificultilor definirii obiectului pedagogiei sportive:

    - polisemantismul unor concepte precum sport, educaie fizic, activitate fizic i sportiv (AFS), activitate motric general; - suprapuneri semantice pariale la nivelul conceptelor fundamentale (sport - sport de performan, sport de mas - educaie fizic etc.) - organizri diferite la nivelul diferitelor ri n privina practicii AFC i sportului - tendine contrare ntre a lrgi foarte mult aria de cuprindere a domeniului de studiu (pn la pierderea specificitii de exemplu, a vedea n grdinrit un sport), iar pe de alt parte presiuni ctre delimitarea obiectului, pentru o necesar specializare a cunoaterii tiinifice. - apariia unor noi practici ce in de AFS, aflate n curs de recunoatere oficial (ex. sporturile extreme etc.)

    Avnd n vedere diferenierea obiectului de studiu i a naturii distincte a celor dou activiti (sportul i educaia fizic), optm (cel puin pentru viitor) pentru o tratare teoretic separat, cu asumarea dificultilor epistemologice ale realizrii unor delimitri conceptuale, teoretice clare i consistente.

    Leciile de educaie fizic din coal, constituie o important i necesar baz de selecie pentru sportul de performan i mare performan, dar i o condiie esenial pentru practicarea exerciiilor fizice individual.

    33

  • Timp de lucru (recomandat)

    11,25 ore

    Rezumat Educaia fizic colar ca i component a educaiei cuprinde activiti care contribuie la dezvoltarea fiinei umane prin cultivarea i potenarea dimensiunii psihofizice, prin pstrarea unei armonii ntre fizic i psihic, ntre psihomotricitate i intelectivitate, voin i emotivitate. Educaia fizic este fiziologic prin natura exerciiilor sale, pedagogic prin metod, biologic prin efectele sale i social prin modul de organizare i prin activitate.

    Concluzii Educaia fizic trebuie privit ca o cale de perfectare a legturilor dintre toate dimensiunile personalitii, ca o posibilitate de perfecionare a fiinei din toate punctele de vedere.

    Teste de autocontrol a. Precizai care este rolul eticii n sistemul de nvmnt b. Prezentai i exemplificai diferenele terminologice dintre educaie fizic i sport. c. Precizai care sunt implicaiile sociale ale educaiei fizice i sportului.

    Surse bibliografice a. Dragnea, Adrian (1996) Antrenamentul sportiv teorie i metodic, Editura Didactic i Pedagogic, R.A., Bucureti. b. Dragnea, Constantin, Adrian, Teodorescu, Silvia, Mate (2002) Teoria Sportului, Editura FEST, Bucureti. c. Dumitru, Al., Ion (2001) Personalitate, atitudini i valori, Editura de Vest, Timioara. d. Duret, Pascal Sociologie du sport.

    34

  • II. IMPLICAIILE EDUCAIEI MORALE N FORMAREA ETICII I DEONTOLOGIEI PROFESIONALE

    Emile Durkheim, n lucrarea "L'education morale" (1925) spunea: "Morala, nu numai aa cum se observ azi, ci nc aa cum se poate observa n istorie, consist dintr-un ansamblu de reguli definite i speciale, care determin n mod imperativ conduita".

    Smith (1971) analizeaz aspectele morale ale comportamentelor sportive i are n vedere importana actorilor semnificativi cum ar fi grupurile de referin pentru interpretarea regulilor, normelor i a judecilor de valoare n sport. Acestei categorii i aparin i cei responsabili de instruirea i controlarea aspectelor normative - prinii, colegii de echip i antrenorii. Actorii, juctorii, antrenorii i arbitrii, sunt formatori de comportamente dezirabile i legitime, hotrnd ceea ce este acceptabil i ce nu (ANS-INCPS, 2003, p. 8).

    Educaia moral este neleas ca o trecere de la moral la moralitate, ca interiorizare a normelor, regulilor, valorilor morale. Ea implic nu doar o dimensiune cognitiv, ci i o dimensiune afectiv i una practic (Grigora, I., Stan, L., 1994, p. 70). Astfel, optimizarea procesului instructiv-educativ de predare i de practicare a unor ramuri sportive, necesit transformarea pregtirii ntr-un proces constructiv care s asigure continuitatea formrii elevilor / studenilor / sportivilor, fiind ndreptat spre mobilizarea i potenializarea corespunztoare a resurselor umane (Tds, t., 2000, p.39).

    O caracteristic definitorie a omului i umanitii o constituie moralitatea. Moralizarea fiinei este una dintre sarcinile educaiei. (Cuco, 2002, p.66)

    2.1. Obiectivele educaiei morale

    Obiectivele educaiei morale sunt urmrite cu precdere n sportul de mare performan, educaie fizic colar ct i n practicarea diverselor activiti sportive: formarea contiinei morale i formarea conduitei morale. O persoan este educat din punct de vedere moral, atunci cnd realizeaz trecerea de la stadiul urmrii regulilor impuse de alii, la stadiul autonomiei morale, la autoimpunerea unor reguli sau valori interioare.

    Menionm c prin procesul instructiv-educativ se urmrete nsuirea i punerea n practic a unor valori morale care in att de competiie sau ntreceri amicale, ct i de adaptarea lor la valorile etico-morale sociale.

    35

  • Sportul de performan ct i educaia fizic colar vine s completeze i s ajute la nsuirea acestor valori morale fcnd trecerea de la stadiul heteronomiei morale (reguli impuse de alii) la stadiul autonomiei morale (propriile reguli i valori interioare), datorit necesitii validrii performanei realizate condiionat de respectarea unor norme de comportament.

    Astfel, formarea contiinei morale se realizeaz acionnd asupra mai multor componente: noiunile i reprezentrile morale, ideile i concepiile morale, sentimentele morale, atitudinile morale, convingerile morale, aspiraiile i idealul moral al personalitii.

    I. Grigora spunea c: Fr contiin moral i ndeosebi fr judecile acesteia, elementele moralei s-ar putea imagina ca ceva mpietrit i amorf, ca ceva indiferent. Ori tocmai judecata (i celelalte elemente ale cugetului moral) este aceea care d via contient principiilor de moral tocmai prin raportarea individualului la general i prin aplicarea acestuia din urm la cazurile concrete i individuale ale vieii morale ale oamenilor...fr rolul activ al personalitii, morala ar fi ineficient i inoperant, iar comportamentul s-ar menine n afara aprecierii morale, astfel judecata moral este ncadrat n contiina moral a personalitii (1982, pp.103-108).

    Lalande (1968) definete contiina moral ca fiind acea proprietate a spiritului de a afirma judeci normative spontane i imediate cu privire la valoarea moral a anumitor acte determinate. Cnd aceast contiin se aplic actelor viitoare ale agentului, primete forma unei voci care comand sau interzice; cnd se aplic actelor trecute, se traduce prin sentimente de bucurie (satisfacie) sau durere (remucare).

    Normele si valorile morale (punctualitatea, ordinea, disciplina n munc, politeea, sinceritatea etc.) reprezint cerine externe, ele i sunt pretinse omului de ctre o voin exterioar lui. Prin educaia moral, aceste norme exterioare trebuie transformate n valori interioare, adic n cerine pe care copilul (individul) le preuiete, iar n final i le autodicteaz. n acest drum lung i anevoios, primul obiectiv care trebuie realizat este contiina moral, iar procesul specific care i se consacr are denumirea de instruire moral. Dup I.Roman (1978) aceasta are trei dimensiuni:

    - cognitiv ( educaii fac cunotin n mod sistematic cu normele / valorile); - afectiv (apreciativ), prin care situaia dat este considerat dezirabil sau reprobabil, n raport cu aceste norme etalon;

    36

  • - normativ (volitiv) prin care se pretinde ca situaiile sau aciunile considerate rele s fie combtute, iar cele considerate bune s fie acceptate. n instruirea moral se cer a fi respectate un set de reguli de educaie: 1. Reguli pentru formarea componentei cognitive a contiinei morale prin

    care se asigur parcurgerea corect a traseului de interiorizare a valorilor sau normelor, adic pornind de la cunoaterea concret spre cea abstract. Ca oricare proces de nvare, instruirea moral trebuie s aib caracter planificat, sistematic i continuu. Este foarte dificil de respectat cci dac n studiul diferitelor materii colare suntem ajutai de prezena manualelor i programelor colare, educaia moral nu dispune de o anume materie destinat ei, deci nu are la ndemn un instrument de sistematizare. Considerm c activitile sportive desfurate n cadrul formal (lecile de educaie fizic, leciile de antrenament sportiv etc.) contribuie n mare msur la educarea moralitii. Ieirea din dificultate este posibil: odat cu planificarea materiei la diferitele discipline colare se va face i o planificare, privitoare special la instruirea moral, potrivit cu coninutul leciilor i al activitilor didactice pe care le folosim n sprijinul ei. Procednd aa, vom reui s conducem elevii la situaia de a poseda un veritabil sistem de noiuni i reguli morale, care s-i ajute s judece i s aprecieze corect conduita proprie i pe a celorlali. Respectarea particularitilor de vrst i individuale ale elevilor este o alt regul important n formarea contiinei morale. La elevii mici, instruirea moral se face ndeosebi prin prezentarea, explicarea, analizarea unor exemple, la elevii din gimnaziu pe baza explicrii i nsuirii regulilor morale, iar la elevii mari pe baza dezbaterilor i cercetrii concepiilor despre moral. n ce privete particularitile individuale, vom ine seam de diferenele perceptuale i de elementele distinctive ale nelegerii i interiorizrii, deosebiri ale argumentrii raionale profunde i chiar nclinaia spre un mai pronunat spirit critic sau spre interpretarea moralei din perspectiv religioas.

    2. Reguli pentru formarea sentimentelor morale

    Aspectul cognitiv nu reprezint dect un nceput necesar al formrii contiinei morale, dar nu este i suficient. Lui trebuie s i se alture anumite triri specifice, sentimentele morale, care pot juca adesea rolul de mobiluri interioare ale actului moral.

    Ele devin stri de echilibru ntre individ i cerina moral, stri de acceptare a regulilor sau datoriei morale. Comportarea moral zilnic a individului se desfoar n acest caz fr dificulti, fr un efort special sau o stare de disconfort, pe care o cauzeaz o obligaie nc neasimilat de el. Atunci cnd nu produce sentimente favorizante

    37

  • aplicrii ei, rezultatul, cel mai adesea, este respingerea normelor propagate n acest fel.

    Sentimentele morale apar sau se declaneaz, numai n contact cu modelele prezentate i n funcie de acestea. De aici cerina ca exemplele s aib valoare de mari modele de comportare moral.


Recommended