+ All Categories

Curs 7

Date post: 28-Sep-2015
Category:
Upload: papyryxus
View: 213 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
Doctrine Economice
10
Doctrinele economice ale utopiştilor Curs 7
Transcript
  • Doctrinele economice ale utopitilorCurs 7

  • Utopitii Thomas Morus (1480-1535)n Utopia, aprut n 1516, ncrimineaz luxul exagerat pe care l identific drept cauza principal a srciei claselor inferioare.

    Comunismul legendar (Utopia) lui Morus a rezultat din influena filosofiei lui Platon i din evenimentele timpului su.

    Utopienii au vzut n comunism remediul sigur pentru srcie, prin: etatism i egalitarism, organizarea produciei i consumului n comun, repartiia dup nevoi, justiie social, proslvirea virtuiilor muncii manuale, agricultura, desfiinarea proprietii private, respingerea comerului i a monedei, omogenizarea social (mbrcmintea-uniform).

  • Etatism i egalitarism:producia era n comun, la fel i munca. Interesul esenial al locuitorilor era cel al obtii. Utopienii se mbrac toi la fel, au haine puine, ceea ce nseamn c au nevoie de puin munc pentru a le produce.

    Repartiia bunurilor: tipic comunist (dup nevoi:Nici pine fr munc, nici munc fr pine)

  • Elogiul agriculturii: locuitorii insulei practicau plugria (prin rotaie, astfel nct s nu se plictiseasc de monotonia i greutatea muncii), creteau psri i vite, strngeau lemne etc.Din cultura solului i din creterea vitelor, utopienii produceau mult peste trebuinele lor, excedentul creat era destinat exportului.

  • Proslvirea virtuilor muncii manuale:proslvirea muncii fizice (plugrie, zidrie etc.). Elogiul fcut de Morus ocupaiilor care au legtur cu natura nu include vntoarea, pentru c aceasta l slbticete pe utopian.obligativitatea muncii (sifogranii supravegheau ca fiecare s munceasc),munca era sursa bunstrii tuturortimpul de munc era limitat la ase ore pe zi, educaia prin munc i pentru munc etc. abundena produselor este condiionat i de raportul dintre numrul celor care muncesc efectiv i numrul celor care din diverse motive sunt scutii de munc.

    Concluzia lui Thomas Morus este nucitoare fa de bunstarea care cuprinsese Utopia: numrul celor care muncesc este ngrijortor de mic, lsnd s se neleag c totui munca nu este chiar att de plcut ca un joc.

  • Critica proprietii private:Utopia se fonda pe ideea colectivist a comunizrii tuturor bunurilor, ceea ce nu lsa loc pentru proprietatea privat.

    Respingerea comerului i a monedei: Producia, repartiia i consumul organizate pe baze comuniste anuleaz orice posibilitate pentru comer.

    Statul i guvernarea:Scopul guvernrii Utopiei este clar unul comunist (mplinirea nevoilor obtii, fr a conta sacrificiile individuale).

  • Tommaso Campanella (1568-1639)Este autorul unei concepii comuniste, un comunism etic, clasic, literar, Cetatea Soarelui. Ideea poetic a unei republici filosofice (1602 sau 1630),Inspirat ndeosebi de Platon i de Sfntul Augustin, Campanella caut fundamentele doctrinei sale n observaiile generale ale rului care atinge societile umane, pornind ndeosebi de la opoziia dintre bogai i sraci i de la constatarea c pasiunile egoiste alimenteaz distincia ntre al meu i al tu.

  • Organizarea este ierarhic i autoritar: Cetatea Soarelui este condus de un sacerdot (HOH=Metafizicul), care are o autoritate absolut.

    Bunurile sunt comune (inclusiv femeile): repartiia bunurilor se face dup nevoi.

    Reguli de stimulare a muncii:Orice ndeletnicire este onorabilMunca este distribuit tuturor, acesta fiind un fel de a decreta munca forat.Durata muncii este de patru ore, astfel c oamenii au timp pentru citit, povestit, scris, jocuri.Muncile grele (muncile agricole, armata, meseriile) cer mult efort i, n consecin, sunt muncile cele mai onorabile.Societatea solarian are principii constitutive economice,sociale, etice, politice.

  • Ostilitate fa de bogie, proprietate i individualism: Campanella cultiv egalitarismul att n srcie, ct i n bogie. Cetatea Soarelui proiecteaz un soi de comunism al srciei sub acoperirea preceptelor cretinismului.Valorile morale: Lumea Nou va purta cu ea eclectismul n identificarea valorilor morale acceptabile, dar i necesitatea paznicilor fiecrei virtui n parte. Solarienii au atia magistrai cte nume de virtui avem noi; aa, de pild, unul care se numete Mrinimia, altul Vitejia, alii: Castitatea, Generozitatea, Justiia criminal i civil, Iscusina, Adevrul, Binefacerea, Recunotina,Veselia, Deprinderea, Cumptarea etc.

    Justiia se fonda pe inocularea fricii de pedeaps, astfel nct s se tempereze actele de nesupunere fa de lege. Judecarea se face public. Condamnrile sunt nite veritabile medicamente eficace, mirosind, de bun seam, mai mult a suavitate, dect a pedeaps. Pentru crim i calomnie se aplic legea talionului-pedeapsa cu moartea.Cele mai grave delicte sunt cele care privesc ordinea public, pentru c ele aduc atingere republicii sau chiar pot constitui pericole majore ale ordinii de fapt.

  • Comunizarea modalitatea creterii iubirii pentru binele comun: n cutarea celei mai bune forme de guvernmnt, Campanella le respinge pe cele cunoscute pn atunci (republic, monarhie, aristocraie) fiind adeptul vieii n comun.


Recommended