+ All Categories

Curs 3

Date post: 28-Sep-2015
Category:
Upload: papyryxus
View: 213 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
Doctrine Economice
15
DOCTRINELE ECONOMICE ÎN ANTICHITATE CURS 3
Transcript
  • DOCTRINELE ECONOMICE N ANTICHITATE CURS 3

  • Doctrina bunei guvernriConcepiile marilor filosofi greci cuprind att aspectele teoretice (sau contemplative), ct i cele practice (sau ale aciunii) despre economie. ntrebarea capital era: care ar fi fost cea mai bun form de guvernmnt (i cel mai bun regim politic) cnd ar fi domnit un om bun sau cnd ar fi domnit legi bune? Problema alegerii ntre cele dou posibile soluii a captat energiile intelectuale ntr-un mod neteptat, dar Platon i Aristotel erau filosofi dedicai nu studierii libertii necontrolate, ci guvernrii inteligente. Ei au vzut efectele dezastruoase ale efortului greit direcionat ctre libertate i au hotrt c este mai bine s nu te strduieti pentru ea, ci s te mulumeti cu o administraie puternic, ajustat cu discernmnt astfel nct s-i fac pe oameni prosperi i fericii.Filosofii greci imaginau buna guvernare, fie cu legi bune, fie cu oameni buni, printr-o reglementare intens a libertii individuale. n fond, nu se administrau nici resurse, nici bogii, nici bani, nici oameni, ci se administra libertatea oamenilor mpins spre acel habitus convenabil cetii. Omul se putea mica att ct s nu perturbe sistemul. Democraia cu sclavie a fcut din sistemul democratic atenian etalonul democraiei, graie finanrii lui prin munca gratuit a sclavilor. Condiia sclavilor, dar i a celor cu tratament egal lor, metecii, nu era un motiv de ngrijorare pentru marii gnditori.

  • Doctrina moderaiei: Scopul economiei era bogia moderatCile sporirii bogiei erau la fel de diferite ca i modul de via al oamenilor meteugari, pstori, vntori, militari, pescari, pirai, cmtari, dar preponderent agricultori. Aristotel a descoperit trei ci principale de mbogire, mprtite n bun parte i de Xenofon:Prima, mbogirea prin natur, unde ntr-adevr exista o limit a bogiei, dar care trebuie s fie ori la dispoziie, ori furnizat de ctre arta gospodririi, pentru a fi la dispoziie, este agonisirea acelor avuii necesare traiului i utile pentru comunitatea cetii sau a gospodriei. i se pare c adevrata bogie tocmai din ele provine;

  • Scopul economiei era bogia moderatA doua era arta navuirii, n virtutea creia pare s nu existe nici o limit a bogiei i a proprietii, care aprea dintr-un fel de experien i art cu privire la moned. Chrematistica sau arta mbogirii fcnd bani era descurajat prin lege. La spartani moneda avea dimensiuni neobinuite, pe care n-o puteai transporta n cas fr s atragi privirile autoritilor sau ale membrilor gospodriei, chiar dac era numai n valoare de zece mine. Aceasta necesita un spaiu mare de depozitare i o cru pentru a o transporta, iar dac se descopereau n casa vreunui spartan cantiti mari de aur i argint, atunci el trebuia s se supun rigorilor legii. Pe bun dreptate Xenofon se ntreba la ce bun s mai urmreti acumularea de bogii dac ele i aduc mai multe necazuri dect foloase?;

  • A treia cale de mbogire rezulta din speculaii sau din stratageme de navuire care asigurau un monopol. Povestirea despre Thales din Milet (640-562 .Hr.), unul din cei apte nelepi ai Antichitii, l plaseaz ntr-un fel ca printe al astroeconomiei. Dorind s rspund ironiilor celor care gseau filosofia nefolositoare, pentru c filosofii erau sraci, pasionat fiind de astronomie Thales din Milet a anticipat din micarea astrelor o producie mare de msline. A cumprat sau a nchiriat aproape toate presele de ulei, iar la recoltare le-a revndut cu preul impus de el, mai mare, reuind s se mbogeasc.Scopul economiei era bogia moderat

  • Doctrina mprumutului fr dobndXenofon, Platon i Aristotel priveau cu reinere comerul, creditul i navigaia, considerndu-le duntoare pentru activitatea cetii.

    Aristotel opunea clar mbogirii de la natur chrematistica. Aceasta cuprindea diferite forme de comer pn la forma socotit de el cea mai condamnabil comerul cu bani.

    mprumutul cu dobnd era obiectul antipatiei declarate a filosofilor greci. Dup opinia lui Platon, mprumutul nu era dect un serviciu ntre prieteni, aadar gratuit.

  • Aristotel, la rndul su, condamna mprumutul cu dobnd folosind argumente simpliste, printre care i acela c prin mprumut s-ar deturna moneda de la adevratul su rol de intermediere a schimbului n favoarea transformrii ei ntr-un mijloc de obinere a profitului, iar dobnda apare ca un ban venind din ban, ceea ce nseamn c dintre toate modurile de navuire, acesta este n cel mai nalt grad contra naturii.

    Principalele monede atice, dup epoca lui Solon (sec. VI .Hr.), au fost: obolul, de cea mai mic valoare (ban); drahma, 6 oboli; didrahma, 2 drahme sau 12 oboli; tetradrahma, moned de argint de 4 drahme, valornd 24 de oboli; mina, moned ce valora 100 de drahme; talantul, 60 de mine; daricul persan, moned de aur. Monedele greceti erau grele: talantul atic cntrea peste 2 kg i jumtate; mina, sub o jumtate de kg.

  • La Aristotel uneori moneda are o valoare proprie, n vederea schimburilor, oamenii au convenit s dea i s primeasc care, fiind n sine dintre cele utile, alteori are o valoare dobndit prin lege, Pecetea era pus ca semn al cantitii; pentru Platon, moneda nu era dect un semn al valorii; Xenofon insista asupra valorii intrinseci a monedei artnd c banul nici el n-are valoare, dac nu tim ce s facem cu el au fost tot attea prilejuri de controvers. Mai mult, chrisofobia anticilor se explica prin legtura pe care o fceau ntre abundena de metale preioase, luxul demoralizator i dertciunea indus de bogia monetar. n general, filosofii greci respingeau folosirea monedelor din metale preioase, fiind preferate monezile de fier, pentru c rspundeau scopului pe care i-l propuseser: limitarea comerului i restrngerea schimburilor. Or, pentru asta, o moned slab era preferabil uneia puternice. Concepiile despre bani ale grecilor, dei imperfecte, au constituit punctul de plecare al analizelor asupra gndirii economice de-a lungul timpului

    Ezitrile n privina monedei

  • Doctrina preului just

    n principiu, preurile erau reglementate, dar nu era exclus posibilitatea formrii lor libere. Xenofon vorbete despre un pre bun care, de fapt, corespunde unui pre format liber din jocul cererii i ofertei; elocvent este cazul negustorilor de grne cnd au nevoie de bani, ei nu transport grul la ntmplare, ci l plaseaz acolo unde au aflat c cerealele sunt scumpe i oamenii le pltesc cel mai bine.Reglementarea preurilor att la Platon, ct i la Aristotel se fonda pe justiia comutativ i distributiv, iar preul de pia trebuia s fie cel just. Preul just era preuirea mrfii dup valoarea ei, adic un pre neexagerat prin care vnztorul n-ar fi putut s nele. Tot just era i preul rezultat din acordul prilor. Uneori preul just era preul de monopol, dar de cele mai multe ori preul just era preul de pia rezultat din negocierea dintre vnztor i cumprtor. n cazul nclcrii nelegerii de ctre cumprtor, de pild, nerespectarea preului convenit ntre pri n scopul unui mic ctig, atunci el i ncalca ndatorirea fa de zeii, pstrtori i aprtori ai statului, rupnd, n acest mod, legturile principale ale relaiilor sociale.

  • Dup Platon, legea instituia controlul intens al preurilor practicate i era o garanie pentru prevenirea nedreptilor. Pentru nite contracte voluntare, cum erau tranzaciile, legea era destul de puin permisiv: Cine vinde ceva pe pia, s nu-i pun dou preuri mrfii sale; ci, dac nu gsete cumprtor pentru preul fixat, s o ia i s o expun a doua oar; ns n aceeai zi s nu-i ridice, nici s nu-i coboare preul. Mai mult, vnztorul nu avea voie s-i laude marfa i nici s foloseasc alte metode de atragere a potenialilor cumprtori, pentru c legea da dreptul pzitorilor pieei s-i confite produsele. Dac marfa era falsificat, atunci cel n cauz primea attea lovituri cte drahme costa produsul.

  • Doctrina interveniei statului n iniiativa privatLa filosofii greci, intervenia statului n iniiativa privat era admis fr s fie controlat i fr s aib vreo limit. Ei sacrificau astfel drepturile individului n favoarea colectivitii, dup cum, pentru a stabiliza populaia la un nivel optim, nu ezitau s susin reglementarea cstoriilor i deportarea forat pentru cei ce proslveau pruncuciderea i avorturile. Omnipotena statului era foarte bine redat de celebrul principiu aristotelic dup care n mod necesar ntregul este anterior prii.n contradicie cu spiritul lor liber, dar i cu cultivarea libertii drept cea mai mare virtute, filosofii greci imaginau statul antic intens reglementat, de la cstorie (dup caz, celibat), serviciul militar, comer, manifestri publice pn la mobilitatea individual, ntr-un cuvnt, toate instituiile care ddeau consistena totului. Sanciunile pentru nclcarea legilor combinau amenda, sechestrul, privarea de liberate, ostracizarea, deportarea pe diverse durate i nu excludeau, pentru delicte considerate grave, pedeapsa cu moartea.

  • Sursele veniturilor statului erau n principal impozitele, de tot felul, dar nu erau excluse nici altele precum, ofrandele aduse zeilor, przile de rzboi, taxele pentru diferite activiti (tranport, depozit, judecat, etc.). De exemplu, n vremea lui Xenofon, la Pireus n favoarea Atenei, se percepea un impozit - hecatoste, de 1% pentru toate navele comerciale strine Destinaia cheltuielilor viza ntreinerea instituiilor publice (palestre, bi publice, altare i temple, forturi, mese comune, nchinri aduse zeilor, armatei, finanrii rzboiului, justiiei, plii funcionarilor publici etc.). Funcionarii publici (perceptorii, vistiernicii, inspectorii, contabilii, picherii, avocaii publici, arhonii, polemarhul etc.) erau alei prin tragere la sori, la fel i magistraii; filosofii, dei admit c alegerea este un principiu care scoate interesul public de sub incidena interesului privat, nu exclud apariia delictelor (furt, delapidare) care ataca averea public sau a corupiei magistrailor.

  • Dac autoritile dovedeau c vreun funcionar public s-a fcut vinovat de furtul banilor publici, l defer tribunalului care l condamn s plteasc nzecit suma nstrinat; Dac n urma unui denun i dac tribunalul dovedea c un funcionar a primit mit, acesta era condamnat s plteasc o amend egal cu nzecitul mitei; dac se constata c un funcionar a fcut o cheltuial neconform legii, l condamn pentru cheltuieli nelegale, i-l amendeaz s plteasc suma cu care a ntrecut statele alocate.

  • n timpul lui Temistocle, descoperirea minelor de argint din Maroneia, a adus statului un ctig de o sut de talani, pe care unii propuneau s-i mpart poporului. Cu un instinct bun al economiei, Temistocle propuse s se dea cu mprumut cte un talant la o sut din cei mai bogai atenieni, i n caz c aceast ntrebuinare convine, s se pun aceast cheltuial n socoteala oraului, iar de nu, s se retrag banii de la debitori. Mai mult, Temistocle a i speculat situaia sa favorabil n raport cu cei mprumutai, puse pe fiecare dintre debitori s construiasc o trirem, i cu aceast sut de trireme s-au luptat atenienii la Salamina mpotriva barbarilor.

  • ntr-o economie restrns, cu o producie moderat i cu o ordine avansat a pieei, paradoxal, dei vieile atenienilor de pe vremea lui Aristotel depindeau de comerul cu grne din rile ndeprtate, ordinea lor ideal rmnea cea care era autarkos, autosuficient. Spre autarhie, dar i spre democraie se ndreptau preferinele anticilor greci, pentru c ele minimizau riscurile pierderii identitii i libertii. Democraia era opus regimurilor tiranice i oligarhice i, din aceast perspectiv, avea capaciti crescute de a diminua corupia, cci un colegiu restrns se poate influena i mitui mai uor dect poporul ntreg. n schimb, statul pe care l conturau filosofii era deopotriv poliienesc, justiiar, asistenial, paternalist, inducnd ndoiala c un astfel de stat poate garanta regimul democratic.


Recommended