+ All Categories

Curs 2

Date post: 28-Sep-2015
Category:
Upload: papyryxus
View: 215 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
Doctrine Economice
12
DOCTRINELE ECONOMICE ÎN ANTICHITATE CURS 2
Transcript
  • DOCTRINELE ECONOMICE N ANTICHITATE CURS 2

  • INTRODUCEREAntichitatea- sursa iniial a ideilor i doctrinelor economice.Ideile economice fundamentale se concentrau asupra economiei casnice, adic asupra bunei administrri a patrimoniului particular. Oikos + Nomos = Economie

  • Statul antic al bunstrii, pe care l prefigurau nelepii antici, greci i romani, se ntemeia pe credina n Divinitate, pe domnia legii i pe o serie de virtui morale dreptate, libertate, moderaie, onoare, cinste, curaj, nelepciune, cumptre .

    Promotorii ideilor economice nelepii, filosofii erau preocupai att de politic, ct i de studierea faptelor economice, iar cercetrile lor nu urmreau elaborarea unei teorii sau a unei doctrine economice, ci deprinderea habitusului, adic a comportamentelor i atitudinilor favorabile unei bune cooperri politice, economice, sociale i militare ntre oameni.Omul care acioneaz i fora ideilor lui n schimbarea ordinii economice au constituit subiectele principale ale refleciilor filosofilor greci despre ordinea restrns a cooperrii umane.

  • Doctrina proporionalitii Legile lui Solon din Atena (635 - 559 . Ch.):

    Au consfinit att dreptul celor bogai de a promulga i de a aplica legile, ct i dreptul de a avea o putere proporional cu contribuia lor la serviciul public, n principal, cu plata taxelor i a cheltuielilor de rzboiAu anulat datoriile, elibernd persoanele i bunurile, deoarece mprumutul era de multe ori garantat de mprumutat cu propria persoan; Le-au dat dreptul sracilor, care dei nu plteau taxe i nu aveau acces la funcii publice, de a alege i de a revoca magistraii din straturile sociale superioare lor; Au consacrat dreptul oamenilor de a decide singuri n privina guvernrii. Emanciparea uman i social este determinat economic legea scuturrii sarciniiBogaii primeau o putere proporional cu averea lor.

  • Reformele rezultate din Legile lui Solon au dus la schimbri difereniate ale domeniilor vieii economice i sociale ale Atenei, printre ele:

    Restituirea pmnturilor acaparate pentru datorii, pstrnd neschimbat proprietatea eupatrizilor, deci fr a crete suprafeele ranilor, cu alte cuvinte, el nu a remprit pe dreptate pmnturile; Cererea adresat oamenilor bogai de renunare la asuprirea sracilor;Anularea tuturor datoriilor i interzicerea garantrii creditului cu persoana; Eliminarea proscrierii, pentru c, la Atena exista obiceiul de a se aeaza pe pmntul datornicului pietre sau stlpi, pe care era nscris suma datorat. Solon ddu ordinul s fie ndeprtai toi aceti stlpi.Recuperarea, pe banii statului, a ranilor vndui ca sclavi n strintate.

  • Doctrina egalitii proteciei, promovata de Pericle (490-429 . Ch.):

    susinea distribuirea puterii ct mai echitabil n scopul asigurrii unei protecii egale pentru toi oamenii combina criteriile politice cu cele economice i sociale, ntre altele aceast doctrin promova: acordarea dreptului de cetenie doar atenienilor din tat-n fiu; oricare cetean care neglija s participe la treburile publice aducea un prejudiciu comunitii; plata sracilor pentru participarea la afacerile publice din fondurile statului, evitndu-se excluziunea din cauza sraciei. scotea in evidenta avantajele democratieitratament nediscriminatoriu fa de independena forei de munc i fa de protecia proprietii protejarea bogailor de invidie i a sracilor de oprimare mpiedicarea unui grup unit de interese s obin puterea

  • Doctrina justiiei comutative i distributive, aezat pe egalitatea proporional, pe deosebirile dintre indivizi i pe un scop clar al aciunii oamenilor: binele i cel mai mare bine (Xenofon, Platon i Aristotel) Doctrina justiiei comutative i distributive avea drept scop gsirea soluiilor care s armonizeze aciunile oamenilor, cu afectele, umorile, atitudinile, comportamentele, mentalitile i prejudecile lor, dar pstrndu-le identitatea.Sursa prim a doctrinei justiiei comutative i distributive, aezat pe egalitatea proporional o constituiau: pe de-o parte, dreptul natural i politic pe de alt parte, dreptatea i nedreptatea.

  • Aristotel sintetiznd doctrina justiiei comutative i distributive, aezat pe egalitatea proporional, a combinat dou filosofii, a egalitii i a moderaiei, degajate din matematic i filosofia social a puterii. Justiia comutativ rezult din numr i asigur pentru toi egalitatea n faa legii, indiferent dac ntre indivizii care acoper numrul este sau nu este egalitate.Interfaa justiiei comutative o constituie media aritmetic, dar reprezentativitatea acesteia este mincinoas, pentru c acoper inegalitile n primirea i consumul dreptului. Dei, egalitatea asigur c toi indivizii au dreptul la o judecat dreapt, comutativitatea cere devoalarea extremelor ascunse n medie, ceea ce nseamn c unii primesc mai puin (cei care fac nedreptate) i alii primesc mai mult (cei care au dreptate). Prin urmare, numai distribuia va stabili proporia ntre drept i nedrept.

  • Justiia distributiv rezult din faptul c, dreptul este ceva proporional. Dup opinia lui Aristotel, proporionalitatea se refer att la un numr determinat, ct i la numr n general, dar proporionalitatea este egalitatea raporturilor i cere cel puin ceva mptrit n care s se gseasc, indiferent dac-i discret sau continu. n acest caz, proporionalitatea se ntrebuineaz una ca dou i se pune de dou ori, de exemplu n proporia: cum linia a se raporteaz la b, aa linia b se raporteaz la a. Aici b e numit de dou ori i aa noi dobndim patru termeni.

  • Abordarea geometric, pe care o descifreaz Aristotel, prea s rspund exigenelor pe care se sprijinea justiia, oferind soluia juridic a dreptii distribuirii:prima cerin, numrul de termeni, este n concordan cu dreptul, care presupune cel puin patru termeni, ntre care exist acelai raport; a doua exigen, reclam relaionarea succesiv a termenilor n raporturi de proporionalitate, degajnd dreptul sub forma mediei geometrice.Justiia reparatoare, potrivit concepiei lui Aristotel, se aplica n contracte, n cele voluntare i nevoluntare i are alt form dect justiia distributiv.

  • n concluzie:Asemenea altor forme de cooperare social, justiia comutativ i distributiv se adreseaz oamenilor trind n comunitate, care-i regleaz relaiile prin nelegeri, acorduri sau contracte. Aa cum, ntre oamenii dintr-o comunitate apar i se formeaz spontan alte tipuri de cooperare social, pe care oamenii ori caut s le influeneze, ori s le copieze, tot la fel se ntmpl cu dreptatea i dreptul.La fel cum ntre oamenii comunitii apar viziuni diferite, preri diferite, nenelegeri, nedrepti i chiar conflicte, tot aa justiia apare ca un rspuns spontan al oamenilor de a-i regla tot felul de diferende. Unele nedrepti au sursa n firea oamenilor, altele n legile i conveniile care regleaz o parte a relaiilor dintre oameni, la fel acioneaz i justiia reparatoare.

  • n acelai mod, n care alte forme de cooperare social definesc perechi contrare, tot aa i conceptele justiiei se definesc n opoziie cu contrariul lor. Aplicarea justiiei comutative i distributive se regsete i n reglarea aciunilor economice indivizilor de la cele mai simple pn la cele mai complexe, de la alegerea unei ocupaii pn la comerul cu bani.


Recommended