+ All Categories
Home > Documents > CULOARE & CALITATE

CULOARE & CALITATE

Date post: 11-Jan-2016
Category:
Upload: jasia
View: 71 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
Description:
CULOARE & CALITATE. Lumina si culoare. Culoarea este un fenomen optic Culoarea este influentata de sursa de iluminare Culoarea are urmatoarele atribute importante: nuanta , saturatie si stralucire. Retina contine 2 tipuri de celule : - bastonase - disting doar intre lumina si intuneric - PowerPoint PPT Presentation
19
CULOARE & CALITATE
Transcript
Page 1: CULOARE & CALITATE

CULOARE & CALITATE

Page 2: CULOARE & CALITATE

Lumina si culoare

Culoarea este un fenomen optic

Culoarea este influentata de sursa de iluminare

Culoarea are urmatoarele atribute importante: nuanta, saturatie si stralucire.

Page 3: CULOARE & CALITATE

Retina contine 2 tipuri de celule :- bastonase - disting doar intre lumina si intuneric

- conuri – responsabile de perceptia culorilor, sunt de 3 feluri:

receptori pt. albastru in banda 400 – 500 nm

receptori pt. verde in banda 500 – 600 nm

receptori pt. rosu in banda 600 – 700 nm

Page 4: CULOARE & CALITATE

Perceptia culoriiCand lumina loveste un obiect, unul din urmatoarele cazuri sunt posibile:

• Toata lumina este absorbita (negru)

• Toata lumina este reflectata (alb)

• Toata lumina este trece prin obiect

• O parte din lumina este absorbita iar alta parte este reflectata (culoarea depinde de ce frecvente sunt reflectate)

• O parte este absorbita iar o alta parte trece prin obiect (culoarea depinde de ce frecvente sunt absorbite si ce frecvente trec prin el)

• Perceptia culorii este influentata de diferentele de perceptie spectrala a culorilor de la individ la individ (ex. Perceptia turcoazului)• Psihicul influenteaza perceptia culorii

Page 5: CULOARE & CALITATE

Efectul de contrast simultan – actioneaza prin efectul de vecinatate al perceptiei cromatice, acelasi ton neutru de gri (din negru) este perceput mai verzui daca este inconjurat de mult rosu si respectiv rosiatic cind este inconjurat de verde

Page 6: CULOARE & CALITATE

Reproducerea culorilor

Reproducerea aditiva a culorilor

Culorile primare in teoria aditiva a culorilor sunt 1/3 din spectrul vizibil

Se aplica in televiziune, monitoare si imprimante RGB

Page 7: CULOARE & CALITATE

Reproducerea substractiva a culorilor

Culorile primare in teoria substractiva a culorilor reprezinta 2/3 din spectrul vizibil

In procesul substractiv diferite componente ale culorii sunt extrase din lumina reflectata de hartie

Reproducerea culorilor

Page 8: CULOARE & CALITATE

Cu cernelurile de proces, hartia reflecta lumina si nu cernelurile, aceasta insemnand ca suprafata hartiei joaca un

rol foarte insemnat in perceperea culorii

Yellow – absoarbe albastrul din lumina alba reflectata de hartie, combinatia aditiva dintre rosu si verde da culoarea galben

Un strat de cerneala cyan peste yellow – galbenul absoarbe albastrul din lumina alba reflectata de hartie, iar cyanul absoarbe rosu, ceea ce ramane este culoarea verde

Page 9: CULOARE & CALITATE

Daca toate cele trei culori de proces sunt tiparite impreuna si suprapuse se va absorbi toata lumina rezultand negru. In practica, din cauza impuritatii culorilor, culoarea rezultata este, de fapt,un maro inchis.

Page 10: CULOARE & CALITATE

Spatiul culorii in sistemul CIE

Perceptia culorii depinde de cat de multi receptori rosii, verzi si albastrii sunt stimulati. Conduce la idea ca 3 parametrii sunt suficienti pentru descrierea culorii

Din considerente practice pentru aceeasi valoare a luminantei gama de culori poate fi repzentata prin 2 parametrii x (rosu) si y (verde)

Page 11: CULOARE & CALITATE

Spatiului culorii in diferite tehnici de reproducere

a Film fotografic (diapozitiv)

b Tipar offset de inalta calitate

c Tipar pentru ziar

Page 12: CULOARE & CALITATE

Tiparirea culorilor (policromia)

Reproducerea nuantelor de culoare prin puncte de raster

a Imagine tiparita in 3 culori (CMY)

b Imagine tiparita in 4 culori (CMYK)

Page 13: CULOARE & CALITATE

a raster modulat dupa amplitudine (marimea celulei constanta, dimensiunea punctului de raster variabila)

b raster modulat dupa frecventa (marimea celulei constanta, dimensiunea punctului de raster constanta, aranjare stohastica)

Page 14: CULOARE & CALITATE

Unghiurile dupa care sunt asezate punctele de raster pentru eliminarea efectului de “moire”

Page 15: CULOARE & CALITATE

a formarea rozetelor de policromiedentiere

b evidentiere prin tiparire la aceeasiculoare

“moire” prin suprapunerea a doua structuri periodice cu acelasi unghi de dispunere

Page 16: CULOARE & CALITATE

a compozitia cromatica pentru obtinerea unei nuante de maro

b compozitia cromatica UCR (cu reducerea culorilor)

Page 17: CULOARE & CALITATE

c compozitia acromatica GCR cu reducerea componentei de gri

d compozitia acromatica UCA (cu aditie cromatica de culori)

Page 18: CULOARE & CALITATE

Curba caracteristica de tiparire

Acesta curba determinata experimental se aplica aceleasi combinatii de cerneala,hartie, presiuni intre cilindrii de presiune , cauciuc si portplacapentru care a fost masurata

Page 19: CULOARE & CALITATE

Ordinea tiparirii culorilor

•In practica s-a dovedit ca ordinea cea mai buna pentru tipar in 4 culori este negru-cyan-magenta-yellow

•Daca ai de tiparit zone solide este bine prima culoare sa fie cea care are acoperire mai mica


Recommended