+ All Categories
Home > Documents > Creat i Vita Tea

Creat i Vita Tea

Date post: 24-Sep-2015
Category:
Upload: liviu-livax
View: 240 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
Creativitatea o alta forma
24
FONDUL SOCIAL EUROPEAN Programul Operaţional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 – 2013 Axa prioritară: 3 „Creşterea adaptabilităţii lucrătorilor şi a întreprinderilor” Domeniul major de intervenţie: 3.1. „Promovarea culturii antreprenoriale” Titlul proiectului: “Antreprenoriat de succes şi întreprinderi competitive” Contract POSDRU/31/3.1/G/17381 Georgeta BOARESCU - psiholog drd- Coordonator Centrul de Consiliere pentru Cariera Universitatea "Petru Maior" din Targu-Mures Str. N. Iorga nr. 1, sala R31, cod. 540088 tel: 0265 - 215899 0744 796131 [email protected]
Transcript
  • FONDUL SOCIAL EUROPEANProgramul Operaional Sectorial Dezvoltarea Resurselor Umane 2007 2013 Axa prioritar: 3 Creterea adaptabilitii lucrtorilor i a ntreprinderilor Domeniul major de intervenie: 3.1. Promovarea culturii

    antreprenoriale Titlul proiectului: Antreprenoriat de succes i ntreprinderi competitive

    Contract POSDRU/31/3.1/G/17381

    Georgeta BOARESCU- psiholog drd-

    Coordonator Centrul de Consiliere pentru CarieraUniversitatea "Petru Maior" din Targu-MuresStr. N. Iorga nr. 1, sala R31, cod. 540088tel: 0265 - 2158990744 796131

    [email protected]

  • Creativitatea

    Creativitatea este un procesmental i social care implic

    generarea unor idei sau concepte noi, sau noi asocieri

    ale minii creative ntre idei sau concepte existente.

  • Termenul de creativitate a fost introdus n vocabularul psihologiei americane n anii 40 ai secolului XX pentru a depi termenul perimat de talent conceput ca o dezvoltare superioar a aptitudinilor generale i speciale i ca o fericit mbinare a lor. Procesul creaiei const ntr-o animare incontient a arhetipului (Jung). Euristica factorul determinant al creativitii.

    Gndirea logic, divergent i lateral. Demersurile creative spontane sau voluntare. Creativitatea e n raport cu emergena SPU (Mihai Golu).

  • Modelul 2-factorial al creativitii -Paul Popescu - Neveanu

    vectorii (atitudinile caracteriale) / operaiile i sistemele operatorii

    Vectorii liceniaz trebuinele de cretere vs. homeo-stazic,

    motivaia intrinsec vs. extrinsec,

    aspiraiile superioare vs. inferioare,

    atitudinile non-conformiste (filonul epistemic i pragmatic) respectiv operaiile (programe algoritmice i euristice).

    Creativitatea se declar prin interaciunea optim ntre vectorii creativi i operaiile generative.

  • Atitudinile creative

    ncrederea n forele proprii (realizarea de sine) / interesele cognitive / anti-rutina temeritatea n adoptarea deciziei (asumarea riscului) / perseverena n ameliorarea proiectului / simul valorii i atitudinea valorizatoare (recunoaterea deschis a valorii altora i afirmarea demn a propriei valori) / cultivarea domeniului euristic i receptivitatea la tot ce e nou

  • Nivelurile creativitii (Taylor)

    mimica, gestica i vorbirea (?)

    perceperea lumii

    produsul care depete existena subiectului

    combinarea ingenioas de elemente vedet

    metodele noi i ndeplinirea artificial a funciilor

    principiul nou care revoluioneaz cunoaterea

  • Stadiile creativitii

    Stadiile creativitii se inter-ptrund mutual (Wallas)

    pregtirea / incubaia / Insight-ul / verificarea i elaborarea final care pretinde o doz anume de timp

  • Creativitatea

    Creativitatea ca proces intelectual rezult din fuziunea raionalului (gndirea logic, volumul de cunotine i experiena tehnicilor de lucru) cu fantezia.

  • Gndirea creativ

    Gndirea creativ este definit ca procesul ce are drept rezultat apariia unei noi idei.

    Ea presupune stabilirea unor conexiuni sau combinarea unor idei, lucruri care nu au fost combinate anterior sau

    gsirea unei noi modaliti de fuzionare a acestora din care s rezulte ceva nou.

  • Finalitatea procesului creativ o strategie nou,

    un produs nou,

    o idee nou.

    Este similar procesului de rezolvare a problemelor ?

    lucreaz cu informaiile existente,

    se folosesc experienele trecute,

    combinarea acestor informaii i experiene, pentru a le transfera apoi asupra unor structuri noi, acestea urmnd s rezolve, n noua lor structur o necesitate a individului.

    Ce lipsete?

  • J.P. Gnilford considera gndirea creativ n esen o gndire divergent

    Gndirea creativ presupune existena imaginaiei, gsirea de soluii multiple, gndirea divergent i lateral.

  • gndirea divergent i lateral distinge mai multe componente :

    fluiditatea

    flexibilitatea

    Originalitatea

  • Fluiditatea se refer la bogia, uurina, rapiditatea stabilirii de asociaii, la debitul

    ideatic,

    expresional,

    verbal,

    figural,

    asociativ

    Fluiditatea nu poate fi ns o caracteristic a creativitii, dac elementele asociativ verbale nu exprim i un coninut de idei.

  • Flexibilitatea este principala component a gndirii creatoare i se refer la :

    modificarea, restructurarea eficient a mersului gndirii n raport cu situaiile noi

    posibilitatea de a opera cu uurin transferuri renunarea la vechile puncte de vedere i adoptarea

    altora noi schimbarea matricelor experieniale i a sistemului de

    referin. Flexibilitatea se opune fixitii funcionale.

    Flexibilitatea poate fi spontan i adaptativ. Persoanelor creative le sunt caracteristice dou

    trsturi specifice flexibilitii: abstractizarea i generalizarea.

  • Originalitateareprezint producerea unor rspunsuri statistic rare n cadrul comunitii n care au fost emise. NONFRECVENA

    Originalitatea este o dispoziie a ntregii personaliti. Spre deosebire de inteligen care presupune

    rezolvarea problemelor adaptativ, funcie de cerinele realitii, originalitatea presupune rezolvarea problemelor adaptativ dar i neobinuit i n ct mai multe feluri.

    Procesul gndirii creative poate fi: accidental deliberat permanent

  • Gndirea creativ accidental se manifest, fr a fi ns folosite tehnici speciale, n mod nedeliberat, determinnd apariia adeseori brusc a unei idei creatoare, a unei soluii la problem, n timpul unei plimbri, audierii unui concert i totui ideea creatoare nu apare din neant.

    Gndirea creativ deliberat poate fi utilizat pentru a crea idei noi, folosind tehnici speciale. Acest tip de gndire este utilizat frecvent i are drept rezultat mbuntirea produselor. Individul este centrat pe rezolvarea unei probleme, pe gndirea unei idei noi. n mod deliberat, el folosete tehnici creative pentru rezolvarea problemei.

    Gndirea creativ permanent reprezint o activitate de creaie continu care se dezvolt prin educaie, antrenament i contiinciozitate. Este cea mai complex din gama gndirii creative i completeaz gndirea creativ accidental i deliberat. Ea reprezint un efort constant de mbuntire a produselor, de gsire a unor idei noi. Se dezvolt i se cristalizeaz n timp i necesit practic pentru a deveni abilitate. Gndirea creativ permanent va deveni o abilitate i nu o tehnic.

  • O condiie a imaginaiei creatoare este continuitatea preocuprilor, a intereselor pentru o anumit activitate sau problem care urmeaz a fi rezolvat.

  • potenialul creativ este una din coordonatele normale ale personalitii, evoluia lui fiind n funcie de evoluia personalitii n ansamblu

    strile afective influeneaz performana creativ

    impactul tensiunii conflictuale i al provocrilor este demonstrat tiinific

    anumite stri afective inhib n mod selectiv sau faciliteaz etapele eseniale ale procesului creativ

  • Imaginaia

    Imaginaia este elementul central al creativitii Imaginaia este acea funcie care transform impresiile,

    amintirile, ideile noastre, crend combinaii, plsmuiri, variante noi, unele incongruente absurde, inutile, altele ns constituind izvorul principal de inspiraie creatoare de valori.

    Imaginaia este o funcie combinatorie, aplicndu-se celor mai variate coninuturi.

    Imaginaia creatoare este alimentat de o lectur temeinic, de o gndire profund a problemelor, fapt care trebuie cunoscut elevilor i evaluat pozitiv n cadrul orelor de clas.

  • Gndirea i crativitatea

    Gndirea orienteaz i verific n permanen procesul creaiei. Operaiile gndirii absolut indispensabile oricrei activiti intelectuale: analiza, sinteza, comparaia, abstractizarea i generalizarea.

    Gndirea devine mai productiv ca rezultat al creterii gradului de flexibiltate i mobilitate, al utilizrii diferitelor procedee de activitate mintal.

  • Motivaia i crativitatea

    Importana pe care o are pentru creativitate motivaia este stabilit de mult vreme.

    Cox (1920) a spus c dac trebuie s pariem pe cel care are mai multe anse s fac o mare descoperire creativ, cineva foarte inteligent, dar nu foarte motivat sau cineva mai puin inteligent, dar mai motivat, s pariem fr ndoial pe cel de al doilea. ntruct introducerea unui lucru nou ntr-un sistem este o treab foarte riscant i care, de obicei rmne nerspltit e nevoie de o motivaie foarte puternic pentru a nu o lsa balt.

  • Motivaia i crativitatea n funcie de evoluie

    Creativitatea devine manifest n condiiile unui optimum motivaional, atunci cnd sunt satisfcute nevoile fundamentale

  • La oamenii evoluai,

  • Eecurile i succesele

    Autoeficien

    Autoeficacitate

    Stim personal

    (Stim de sine)

    Dificultile antreprenorilor

    ...............................................

    Dificultile Managerilor

    ...............................................


Recommended