+ All Categories
Home > Documents > Costumul popular.docx

Costumul popular.docx

Date post: 26-Sep-2015
Category:
Upload: gheorghe-neagu
View: 278 times
Download: 5 times
Share this document with a friend
16
Costumul popular – valoare patrimonială Costumul tradiţional moldovenesc este un certificat de înaltă iscusinţă şi pricepere, este un etalon de frumuseţe, care posedă un limbaj de comunicare a unor tradiţii străvechi, o mărturie vie a unui proces de creaţie în masă. Pe timpuri nu era acceptată copierea motivelor ornamentale de pe costumul altei persoane şi nici înstrăinarea de la tradiţiile comunitare. Fiecare fată trebuia să-şi creeze propriul costum de sărbătoare, lăsînd pe el amprenta tradiţiilor locale şi viziunii sale estetice. Costumul trebuie să corespundă firii omului, să armonizeze cu ţinuta lui, cu culoarea ochilor şi a părului, vîrsta şi locul lui în societate. Costumul fiecăruia prezenta o valoare unicală şi irepetabilă. Pentru perioada trecutului aproape că nu găsim două costume identice, fiecare avînd unul sau cîteva costume, care se deosebeau de altele parţial prin desen şi culoare, proporţii. Acelaşi mod era şi pentru realizarea cămaşelor brodate ale bărbaţilor. Ei aveau cămaşe brodate de mame, bunici sau viitoarele mirese. Ca materie primă pentru costumul tradiţional pe parcursul secolelor s-au folosit ţesăturile de casă lucrate manual din fire de lînă, cînepă, in, bumbac, mătase – „borangic”, care de asemenea se pregăteau în condiţii casnice. Costumul popular a cunoscut o bogată varietate în dependenţă de factorul social, climateric, demografic etc. Anumite particularităţi funcţionale puteau fi depistate în costumele din mediul rural la tîrgurile de toamnă, la sărbătorile de iarnă, la horele din sate, la nunţi, în zilele de Paşti etc. Din istoria costumului moldovenesc Arta costumului popular moldovenesc a trecut diferite etape de dezvoltare: de formare a tradiţiilor etnice particulare; de înflorire; de decădere şi de dispariţie din utilizarea zilnică în masă, trecînd în sfera scenică şi ca marcă a etnicităţii la ocazii festive şi de prezentare a imaginii tradiţiilor în 1
Transcript

Costumul popular valoare patrimonial

Costumul tradiional moldovenesc este un certificat de nalt iscusin i pricepere, este un etalon de frumusee, care posed un limbaj de comunicare a unor tradiii strvechi, o mrturie vie a unui proces de creaie n mas.Pe timpuri nu era acceptat copierea motivelor ornamentale de pe costumul altei persoane i nici nstrinarea de la tradiiile comunitare. Fiecare fat trebuia s-i creeze propriul costum de srbtoare, lsnd pe el amprenta tradiiilor locale i viziunii sale estetice. Costumul trebuie s corespund firii omului, s armonizeze cu inuta lui, cu culoarea ochilor i a prului, vrsta i locul lui n societate.Costumul fiecruia prezenta o valoare unical i irepetabil. Pentru perioada trecutului aproape c nu gsim dou costume identice, fiecare avnd unul sau cteva costume, care se deosebeau de altele parial prin desen i culoare, proporii. Acelai mod era i pentru realizarea cmaelor brodate ale brbailor. Ei aveau cmae brodate de mame, bunici sau viitoarele mirese.Ca materie prim pentru costumul tradiional pe parcursul secolelor s-au folosit esturile de cas lucrate manual din fire de ln, cnep, in, bumbac, mtase borangic, care de asemenea se pregteau n condiii casnice.Costumul popular a cunoscut o bogat varietate n dependen de factorul social, climateric, demografic etc. Anumite particulariti funcionale puteau fi depistate n costumele din mediul rural la trgurile de toamn, la srbtorile de iarn, la horele din sate, la nuni, n zilele de Pati etc.

Din istoria costumului moldovenescArta costumului popular moldovenesc a trecut diferite etape de dezvoltare: de formare a tradiiilor etnice particulare; de nflorire; de decdere i de dispariie din utilizarea zilnic n mas, trecnd n sfera scenic i ca marc a etnicitii la ocazii festive i de prezentare a imaginii tradiiilor n instituiile publice alimentare, la ntlnirea unor oficiali de peste hotare.

Fiecare perioad din istoria costumului moldovenesc suport unele modificri determinate de schimbrile de materie prim, croial, tehnica de esut a pnzelor, decorul pieselor, apariia noilor elemente de port .a.

Perioada de formare a trsturilor specifice a costumului tradiional moldovenesc coincide cu secolele XIII-XIV. Din aceast perioad se poate de amintit de stabilirea costumului naional moldovenesc, care de fapt include componentele lui tradiionale, fcndu-l deosebit de costumele etniilor vecine.

Despre unele trsturi ale costumului moldovenesc ne mrturisesc gramotele i documentele domnitorilor din secolele XV-XVII, picturile murale, coleciile de mbrcminte din diferite muzee, materialele arheologice, miniatura de carte .a. Totodat n terminologia pieselor costumului popular moldovenesc pe parcurs s-au depistat unele denumiri de origine local, slav, turcic, bulgar, care vorbesc de unele elemente, care au fost asimilate de cultura moldovenilor, primind noi conotaii populare.

Conform obiceiurilor moldoveneti din secolul al XVI-lea, ranii i locuitorii oraelor erau obligai de a respecta utilizarea vestimentaiei tradiionale, fiind strict interzis mprumutul hainelor turceti sau ale altor popoare.

Perioada de nflorire a costumului moldovenesc s-a remarcat n perioada medieval, cnd n gospodria rneasc natural se confecionau manual, n mare parte toate obiectele necesare.

Femeile trebuiau s ese un volum mare de esturi necesare pentru haine, mpodobirea casei, zestrea copiilor, gospodrie i alte necesiti, iar fetele de la 10-12 ani se nvau a broda, a ese. Pnz se esea i la orae.

Portul popular a prezentat un sistem dezvoltat de diferite ndeletniciri n confecionarea lui (estori, pnzari, sumnari, postvari, abajeri, brodeze, croeteze, cciulari, plrieri, cojocari, zbunari, cizmari, ciubotari, croitori, custorese etc.).

Ca materie prim pentru mbrcminte servea lna, cnepa, bumbacul, borangicul toate de culoare natural nevopsite. Conform ariei lor de utilizare se evideniaz deosebiri zonale. Pentru mbrcminte la nordul Moldovei se utiliza ndeosebi lna i cnepa, la sud lna igaie, borangicul, inul.

Dintre tehnicile de esut pentru mbrcminte se foloseau cele simple: esutul n 2 sau 4 ie simplu.

Trstura specific costumului moldovenesc o d culoarea alb a pnzelor nevopsite de bumbac, cnep, care se purtau la corp i ca piese ale portului de var, avnd un caracter ecologic.

Portul tradiional moldovenesc are o bogat terminologie, care coincide unui sortiment variat de piese ale portului femeiesc i cel brbtesc, unele din ele avnd i deosebiri zonale.Costumul tradiional prezint anumite semnificaii (de ceremonii, ritualic, de trecere n statut social, teatralizat, legat de vrst, profesie i m.a.)Decorul costumului moldovenesc se bazeaz pe armonia culorilor naturale (alb, bej, sur, negru, cafeniu, glbui), pe motive ornamentale geometrice i vegetale stilizate. Tehnica de mpodobire este broderia cu una, dou, trei culori cu punct de: cruciuli simpl, broderie plin sau butuc pe fire numrate - segmentat i liber naturalist. n executarea costumului popular manual fiecare fat i pregtea desinestttor costumul, struindu-se s-i dea originalitate i irepetabilitate, respectnd o tradiie veche, care spunea: desenul nu se copie, dar se "fur cu ochii. Datorit acestei legi nescrise n arta popular moldoveneasc nu vom ntlni dou ii, dou costume la fel, asemenea i covoarelor. Se socotea fapt ruinos copierea modelului, se practica perfectarea, crearea noilor desene prin asemnare, prin memorizare, care aducea la crearea noilor motive i compoziii decorative.Din a doua jumtate a secolului al XIX-lea urmeaz o perioad de decdere a costumului tradiional moldovenesc particular prin reducerea esutului pentru piesele vestimentare i nlocuirea lor cu stofe de producie industrial i strin, influena modei oreneti, care a adus n mijlocul secolului al XX-lea la dispariia aproape total a costumului tradiional, rmnnd s fie utilizat n principiu la srbtorile naionale i calendaristice n ansamblurile etnofolclorice de la casele de cultur, coal, grdinie.Astzi n procesul de revenire la valorile tradiionale este necesar s pstrm i s protejm diversitatea expresiilor culturale, s ne promovm originalitatea i identitatea ca certificat al creativitii i etnicitii.

Costumul popular femeiesc

Costumul popular moldovenesc destinat pentru femei include n structura sa aa componente ca: nvelitoarea de cap, de corp, nclmintea, bijuterii i accesorii, care reieind din diferite situaii concrete sau condiii de funcionare, importana zilei i srbtorii, la rndul su se modific, se schimb. Toate acestea mai in i de vrsta i statutul social al femeii, caracterul sezonier i felul ocupaiei, simbolistic i preferine, zon de circulaie i etc.Ca rezultat al acestor ajustri la situaii concrete mbrcmintea tradiional a ajuns la un ir de variante, care difer dup material, croial, ornamentic, culoare. Femeile cstorite i cele n vrst respect anumite principii n realizarea costumului, prefernd culori mai reinute, modele de croi mai arhaice i modeste, utiliznd anumite detalii de protejare a costumului, folosind un material esut mai simplu. Fetele tinere purtau costume naionale de culori mai deschise i aprinse, nu purtau pe cap unele detalii ca prosopul tergarul de mbrobodit sau orul de protecie pn nu obineau statutul social de tnr nevast femeie cstorit.Totodat e necesar s afirmm c unele aspecte ale creaiei populare materiale i spirituale, inclusiv i n domeniul costumului, poart amprenta structurii demografice a zonei etnografice concrete. Aceste mici deosebiri se refer la croial, ornamentic, culoarea unor detalii din structura costumului.n nordul Moldovei alturi de moldoveni locuiesc n unele sate i ucraineni, n centru avem o zon etnic compact a populaiei btinae, iar la sud de rnd cu btinaii locuiesc i gguzi, bulgari, ucraineni i etc.Prin urmare, n mod firesc, au loc unele influene reciproce asupra tradiiilor vestimentare.Cmaa. Costumul femeiesc tradiional este cel mai decorativ. Una din piesele funcional-decorative este cmaa din pnz alb. Cea mai timpurie form de cma a fost cmaa de tip tunic croit de-antregul, fcndu-se numai o tietur unghiular, ptrat sau rotund la gt. Cmaa avea mneci lungi, se nfrumusea la gt, jos la mneci cu desen geometric simplu sau vegetal stilizat. Partea de sus a cmaei piepii se fceau dintr-o estur mai bun i mai subire, iar partea de jos - poalele dintr-o pnz de cnep sau in.O alt grup a cmaelor femeieti, rspndit pe ntreg teritoriul Moldovei este cmaa ncreit la gt cu mnecile croite de-antregul. Ea se numete ie naional sau cma moldoveneasc i este cea mai decorativ pies vestimentar a femeilor de orice vrst, fiind nfrumuseat prin diferite tehnici ale broderiei.Croiala cmaei const din dreptunghiuri (pieptul, spatele, mnecile).Decorul, iei naionale cuprinde: dinainii sau pieptul cmaei i mnecile. Se ntlnesc trei variante de baz n compoziia decorului pe mneci: ie cu mneci cu dungi verticale brodate ruri drepte, ie cu mneci cu ruri oblice pe diagonal creia i se spune ie cu mneca costiet, i ie cu mneca cu stele. La gt aceste ii brodate se ncreesc, formnd gulerul rotund, ce se leag cu un iret colorat din fire rsucite. Frumos decorate snt dinainii i mnecile, care parial repet aceleai motive. Decorul mnecii este compus din trei componente de baz: altia, care acoper umerii, apoi ncreul care este o fie brodat de o singur culoare deschis (galben, alb, gri, bej...) i cu motive geometrice, apoi fiile brodate pe vertical, pe diagonal, sau cu motive dispersate sau n form de pomul vieii, spicul. Ultimele ii cu pomul vieii sau spicul fceau parte din costumul de nunt din secolele trecute pn la mijlocul secolului al XX-lea n raioanele Camenca, Rbnia i a. La ele punctul de broderie era punctul neted butuc pe fire numrate, segmentat n scrituri i n cruciulie. Iile naionale se brodau ndeosebi n cruciulie i mai puin neted pe fire numrate, segmentnd motivele decorative, fie vegetale sau geometrice n segmente nguste pe care se plasa broderia plin i neted. Datorit acestei segmentri motivele inclusiv cele fitomorfe se obineau stilizate. Anume acest mod de broderie broderie neted pe fire numrate broderie alb sau butuc este acel criteriu prin care deosebim broderiile etnice moldoveneti i de cele ucrainene i ruseti.Alegerea motivelor decorative se bazeaz pe o reuit armonizare a altiei, ncreului, rurilor de pe mnec i rurile de pe piept. Coloristic costumul femeiesc se bazeaz pe mbinarea a 2-3 nuane cromatice, dar deseori se broda i cu o singur culoare, deobicei negru.De iea naional se prindeau poalele cmaei, fcute din stof mai simpl de cnep cu bumbac sau in. n zile obinuite i n zile de srbtoare femeile cstorite i mai n vrst purtau cmae de tip tunic, cma cu platc, cma cu petic, avnd broderie ngust n jurul gtului, sau de form ptrat.Catrina, fota, orul piesele de la talie n jos. Ele se confecionau din ln curat sau ln i fire de bumbac n urzeal. Mai rspndit i pentru toate vrstele este catrina dintr-o singur bucat de estur dreptunghiular (1,6 x 0,8) cu care femeia i acoper corpul de la talie n jos. Materialele etnografice au scos la iveal rspndirea n Moldova circa zece grupe de catrine, care se deosebesc prin decor i tehnica de realizare. Avem cea mai rspndit catrina vrstat cu dungi verticale colorate, catrin cu desene alese, catrin cu dungi ridicate, catrina iat, catrin cu dou pri orizontale diferit colorate, catrin esut i aleas, catrin brodat .a.Catrina la talie se prindea cu o ching lung pn la 3-4 m.O alt pies de la talie n jos este fota alctuit din 2 pri (din fa i la spate), esut cu dungi colorate orizontale. Fota se purta mai mult de fetele tinere n satele moldoveneti din zona de Nord a Moldovei i din Cernui Bucovina.Un singur or de ln ales ridicat cu fire colorate pe fondal negru poart femeile din sudul Moldovei.Tot or sau pestelc, dar cusut din estur de fabric poart femeile cstorite din toat Moldova pentru a-i proteja hainele, cnd lucreaz n gospodrie. orul de protecie astzi a devenit un cadou simbolic - 20-30 buci la numr, care este druit fiecrei femei, care ajut la gtitul, servitul bucatelor n cadrul nunilor de la ar.Sub influena modei din orae la sf. secolului al XIX nceputul secolului al XX n Moldova se rspndesc forme vestimentare oreneti rochie, fust .a.mbrcmintea de iarn a femeilor sunt: pieptare, bondie, zbun, scurt .a. Pe timp rece femeile mbrcau jaletc fr mneci cusut din estur plin de ln i cptuit cu ln scrmnat. O alt variant era bondia sau pieptarul cusut din blan de miel, nfrumuseat deasupra cu motive geometrice aplicate sau brodate cu fire de ln. Bondiele din blan sunt rspndite ndeosebi la sudul Moldovei, unde se cresc oi pentru blan i carne. n unele sate este dezvoltat cojocritul ca meteug. Se coase cojoace, bondie, care se nfrumuseeaz cu piele de alt culoare contrast.De mare valoare estetic i social pentru femei sunt nvelitoarele de cap brobozile, care identific starea lor social. Fetele tinere obinuiesc s umble cu capul gol, ns dup ritualul nunii legtoare miresei, dezbrcarea miresei nnaa i pune o basma frumoas sau o maram, ce semnific ca pe viitor fiind nevast trebuie s umble mbrobodit. Marama din fire de mtase natural borangic i bumbac subire, sau tergarul de mbrobodit din fire de bumbac gros tereplic i fire subiri se eseau manual cu ornamente florale sau geometrice alese.n secolul al XX-lea maramele i prosoapele de mbrobodit au ieit din folosin, fiind nlocuite cu brobozi i alinci, barizuri cumprate. n dependen de ocazie ele se leag diferit: sub barb, dup cap, plrie, ca la vruit .a.n trecut pn la rzboi mirele i fcea cadou de nunt miresei sale un al mare de ln adus prin comer din alte ri. Acest al mare deseori servea iarna n calitate de palton.nclmintea femeilor depindea de ocupaie, de anumite mprejurri, de anotimp, de vrst, de starea social-economic .a. Femeile srace n secolele precedente purtau opinci i ciorapi de ln. La srbtori ele purtau pantofi, sandale sau ghete special cusute de meteri. Costumul femeiesc la anumite ocazii (la drum, trg) n trecut era completat cu traist, care reuit se mbina cu culorile costumului. Drept mrturie vorbesc un ir de variante ale esturilor i motivelor ornamentale pentru traist: ngusturele, traist vrstat, traist aleas, traist n ochiurele, ridicat, brodat. Pentru ducerea greutilor pe umr serveau desagii din estur de ln cu vrste orizontale colorate. Pentru srbtori costumul femeilor era completat cu bijuterii: inele, cercei, mergele. Femeile nstrite purtau bijuterii scumpe de coral, argint, aur. n unele raioane Camenca, Rbnia, Vulcneti se purtau iraguri de monete de argint sau aur, numite moniste.Pentru fetie se coseau i se brodau costume n stil naional ca la femei, dar de proporii mai mici i cu desene ornamentale mai simple.Putem concluziona unele aspecte ale costumului femeiesc tradiional: el a fost realizat manual. Broderia a stat la baza decorului pe pnzele albe, esturile de cas au cunoscut o varietate bogat pentru hainele femeieti, fiecare femeie avea costumul su irepetabil bine chibzuit cu trsturile corpului. n secolul al XX-lea costumul tradiional femeiesc a cedat poziiile hainelor procurate de tip orenesc, el revenind numai n cadrul ansamblurilor etnofolclorice de dans, cntec, la concursurile de folclor autohton.

Costumul popular brbtesc

Ansamblul costumului brbtesc comparativ cu cel femeiesc conine mai puine variante tipologice i este decorat mai redus. Piesele, care definesc aspectul vizual decorativ ale costumului brbtesc snt: cmaa, iarii i brul, cciula sau plria, sumanul, cojocul i mantaua.Cmaa brbteasc conform croielii este cunoscut prin rspndirea unor tipuri de baz: cmaa dreapt tip tunic, cmaa cu platc, cmaa de mire, cmaa cu fust.Cmaa dreapt de tipul tunic este o form arhaic de larg rspndire teritorial n toate zonele Moldovei, deosebindu-se dup dimensiuni. Se croia de-a-ntregul dintr-o bucat de pnz (lat de pnz) lung, care venea n fa i la spate, pn la genunchi, fr a avea custur pe umeri, mneca larg prins de la umr, cu clini la stan, gulerul drept sau guler dublu alturat n jurul gtului. Deseori pentru zile de srbtori gulerul, mnecile la umr i la manget, piepii i poalele se brodau. Cmile de lucru n trecut se confecionau din pnz de cnep, mai trziu din cnep sau in albit cu bumbac. De la sfritul secolului al XIX-lea pentru srbtori, ndeosebi pentru tineri se confecionau cmae de bumbac.O alt variant rspndit o avea cmaa cu platc, care era dubl, avnd i cptueal. Acest tip avea o mai larg rspndire la sfritul secolului al XIX-lea nceputul secolului al XX-lea n zona de centru a Moldovei, ndeosebi n portul tinerilor, prezentnd dup forma croielii o alternativ a cmaelor de tip orenesc. Stanul cmaei la spate i dinainte era larg i ncreit.n partea de nord a Moldovei, unde se ntlnesc n unele sate i reprezentani ai populaiei slave, se ntlneau i cmae croite cu tietura gulerului, ce se ncheia pe stnga. Ele se mbrcau n pantaloni.Deosebit de frumoase erau cmaele de mire, care se brodau mrunt cu mult chibzuial de ctre fete pentru ziua nunii. Acesta era de fapt cadoul miresei pentru mire, adugndu-se i un bru cu motive alese. Ea se broda n cruciulie sau neted - alb, butuc la guler, piept, mangete, tivindu-se pe margini cu gurele. Se mbrac n pantaloni.Mai puin ntlnit n cercetrile secolului al XX-lea a fost cmaa cu fust, care putea fi purtat peste sau n pantaloni. Cmaele brbteti cusute din pnz de cnep, in sau bumbac esute manual astzi nu se mai ntrebuineaz n sate, folosindu-se numai cele produse de fabric. Numai n colectivele etnofolclorice putem vedea cmae brodate deseori pe pnz asemntoare celei de cas. n secolul al XX-lea decorul ornamental ct i cel cromatic al cmaelor a evoluat spre o ncrcare cu culori vii, motive mrite, care vorbesc despre o modificare nu prea reuit sau uitare a tradiiilor cmaelor tradiionale.

n partea de la talie n jos brbaii purtau pantaloni, care snt de mai multe tipuri: izmene, iari, bernevici, ndraji i meini. Cele mai rspndite erau izmenele, care vara serveau i ca pantaloni, erau cusui din pnz de bumbac cu in, sau cnep. Mai trziu ei se mbrcau ca lengerie de corp din pnz de bumbac.Tipic pentru moldoveni erau iarii, care se coseau din estur de ln cu bumbac i aveau o lungime de 2 m, dar fiind i nguti se ncreeau pe picior de la glezn pn la genunchi. Se purtau vara i iarna.Pe timp de iarn brbaii purtau bernevici cusui din estur groas de ln, lucrat manual i ndesit la piu, de culoare natural alb, sur. Se ntlneau bernevici fr crei, se purtau n zile de lucru. Li se mai spunea i cioareci.Tot pentru iarn se coseau ndraji cu clinuri, din ln groas de culoare natural. Pstorii purtau iarna pantaloni din blan de oae, cu miele nuntru numii meini.La sfritul secolului al XIX-lea nceputul secolului al XX-lea n Moldova se rspndesc pantalonii de croi orenesc cusui din suman de cas, estur manual de ln, vopsit n colorani naturali (albastru nchis, cafeniu nchis), iar mai trziu din postav de fabric.Portul brbtesc este completat cu anumite haine, care se mbrac deasupra cmaei i anume pentru var jaletc fr mneci cusut din postav, iar pentru iarn cheptar sau boand din blan de oaie, frumos ornamentat prin aplicaie. Cnd era mai frig, brbaii mbrcau sumanul o hain lung mai jos de genunchi fcut din suman postav de cas de ln de culoare natural sur, neagr, cafenie. Sumanul de srbtoare i pentru cavaleri se ornamenta cu iret negru rsucit din fire de ln aspr.Pe timpuri reci, ploioase, pentru iarn i la drum ndelungat brbaii purtau manta cu glug, burca, cusute din postav gros de cas pnur, iac btut la chiu ca s fie estur ndesit pentru a proteja corpul de frig. ranii mai nstrii pentru iarn aveau cojoc din blnuri de oaie de culoare alb, cafenie, neagr. Lungimea cojoacelor era diferit pn la genunchi i mai jos. ns n prile de nord ale Moldovei i Bucovinei se ntlnete un fel de mbrcminte de iarn cusut dintr-o estur groas realizat cu mie lungi nafar. Acest tip de mbrcminte mioas se numea gub, saric i era mbrcat de pstori.Brbaii numaidect purtau brie esute din ln aspr, de o grosime potrivit. Briele brbteti au o lungime de pn la 3 m i lime de 12-15 cm. Brielor mai late (de 15 cm) le spuneau late de o palm domneasc, nfurnd talia de cteva ori. La capt briele au franjuri lungi pn la 20 cm.Brul servete brbatului nu numai ca element vestimentar, cu care se ncinge deasupra cmaei i pantalonilor, dar are funcie de protecie a organelor interne, a irii spinrii atunci, cnd brbaii lucreaz i ridic greuti. Briele brbteti snt de cteva feluri n dependen de estur i decor. La sudul Moldovei brbaii poart brie roii esute n 4 ie, late de 30-40 cm. i lungi de circa 3 3,5 m.. Puse n dou, cu ele se nfoar de cteva ori corpul. La nordul Moldovei ntlnim brie cu dungi colorate pe lungime i brie alese cu fusul cu desene geometrice mbinate din dou culori: rou cu negru, viiniu cu verde .a.. Brele brbteti i cele femeieti snt unica pies textil popular, la care desenul factural se formeaz din firele urzelii i nu din bteal. Briele brbteti se eseau de meterie cu experien, ndeosebi cele alese cu fusul i alese scorrete.Brie din piele numite chimire cu multe detalii de metal, buzunare se confecionau de meteri speciali curelari. Mai des le purtau pstorii i ranii nstrii. Brul ales i cmaa brodat erau acele atribute, care trebuia s le fac mireasa cadou de nunt mirelui.Pe cap brbaii purtau vara plrii de fetru sau plrii mpletite din paie, iar iarna cume de form uguiat, cusute din pielicic de miel caracul de culoare neagr sau brumrie (sur). Cavalerii mpodobeau plria cu panglici de culoare nchis i pene de pun. n secolul al XX-lea pentru toamn s-au rspndit chipiuri apc cu cozoroc, produse de fabric.nclmintea brbailor opincile se fceau manual din piele de porc sau de vit prelucrat n condiii de cas. Acest fel de nclminte se ntlnete i la alte popoare vecine. Opincile prezint o bucat de piele mai mare dect talpa, care avea pe margine guri prin care trecea o curelu de piele ce aduna aceast piele n jurul piciorului, dndu-i form de nclminte. ncreiturile de la opinci formau un vrf ascuit (n nordul Moldovei), sau fr n centrul Moldovei. Opincile se nclau deasupra peste ciorapi de ln sau obiele albe. Ele erau deobicei nclmintea sracilor. Pentru zile de srbtoare brbaii i fceau la comand la cizmari cizme sau papuci din piele neagr.Din bijuterii brbaii cstorii purtau inele de aur sau argint verighete de cstorie i cruciulie.Din cele expuse mai sus menionm c portul brbtesc i femeiesc de srbtoare snt decorate mai bogat, se coase din esturi mai scumpe i mai calitative. Se deosebete portul popular dup caracterul ocupaiilor. De exemplu, un agricultor vara se mbraca n cma, izmene i plrie de paie, pe cnd un cioban purta iari ncreii, o cma mai scurt i un bru lat de piele (chimir). Deasemenea hainele difer i pentru zile friguroase. Portul popular al brbailor ct i al femeilor era completat pentru anumite cazuri de lucru sau drum cu traiste, care snt asortate dup culoare cu gama cromatic a costumului. Traistele snt cusute din estur special ngust de 35-40 cm., n patru ie cu dungi colorate traist vrstat sau ptrele mici traist n ochiurele, cu figuri geometrice alese traist aleas.n perioada contemporan costumul popular tradiional integral nu se pstreaz, dect numai anumite detalii (jaletca, brul, orul, cmaa btrneasc, cojocul, bondia, cume, traiste .a.), i acestea n anumite zone. Se mai pot ntlni unele componente ale costumului la oamenii n vrst, la sudul i nordul republicii, care in mult la tradiiile esturilor de mn, la portul autentic autohton. Pn n prezent snt anumii meteri n pregtirea unor piese de costum aa ca: bondiele i cojoacele n s. Coliba, Manta, Vleni, Slobozia-Mare .a..Cume de caracul se coase aproape n fiece sat din nordul Moldovei. Astzi snt i ateliere speciale n raioane de prelucrare a pieilor i coaserea anumitor obiecte vestimentare.Pentru biei se coseau i se brodau costume n stil naional ca la brbai, dar de proporii mai mici i cu desene ornamentale mai simple.n condiiile noilor relaii economice i etnoculturale, de extindere a domeniilor de activitate, inclusiv de dezvoltare a turismului n Moldova, costumul popular i deschide noi funcii de prezentare a imaginii estetice i a miestriei tehnice a creatorilor populari. Datorit unei reveniri la tradiiile costumului popular, astzi n multe ansambluri avem costume veritabile, care ne reprezint gusturile estetice i nelepciunea creatorilor populari.

Accesorii ale costumului popularPortul popular moldovenesc din punct de vedere structural este unitar pe ntregul teritoriu al Moldovei, ns unele deosebiri zonale urmrim n categoriile de esturi utilizate, materia prim i decor. Piesele suplimentare costumului moldovenesc erau: cingtorile, traistele, batistele, bijuteriile.Cingtorile dup materia prim pot fi grupate n cingtori de ln i de piele. Dup gen ele snt pentru femei i brbai. Dup tehnologia confecionrii ele snt simple i decorative. Cingtorile de ln pentru femei erau nguste (5 cm 10 cm) ching, bat, frnghie lung de 3 - 4 m, iar pentru brbai erau late de (12 16 cm) bru, bat i lungi de 3- 3,5 m. Din punct de vedere tehnologic att cele femeieti ct i cele brbteti n mare parte se confecionau la fel, deosebindu-se dup limea lor i motivele ornamentale. Astfel au fost nregistrate i sistematizate un ir de tehnici de confecionare a cingtorilor pentru femei: simple n 2 ie, iate n 4-5 ie, n ozoare ridicate, alese, brodate, mpletite. Cingtorile pentru brbai, care erau late (12-16 cm) iar la sudul Moldovei late de 50-60 cm i lungi de 3 m se eseau n tehnicile: n 2-4 ie simplu, n ozoare ridicate, iate i alese scorrete ca la covor. Brele frumos decorate i late de 15-20 cm se socoteau late de o palm domneasc.Pretutindeni erau rspndite brele simple esute n 4 ie de o singur culoare sau cu dungi n lungime. La sudul Moldovei brele late de 50-60 cm roii i verzi esute n 4 ie simplu sau n ozoare erau mai subiri i se purtau puse n dou (de 25-30 cm), acoperind alele i o parte a corpului. Totodat menionm c cingtorile mai simple se purtau n zilele de lucru, iar pentru srbtori erau cele cu motive ornamentale geometrice (n ozoare, ridicate) sau vegetale stilizate (alese sau brodate). O miestrie deosebit a fost nregistrat la alestoarele de bre n satele din nordul Moldovei i zona Cernui la brele alese cu fusul cu dou capete diferit ornamentate, cu motive semnificative (coarnele berbecului, rombul, coarnele plugului etc.). Astfel cavalerii purtau ntr-o duminic brul cu captul cu un desen, n alt duminic cu alt desen, crend imaginea c el are dou bre. Astfel tot n aceste zone ntlnim i catrine cu dou fee diferite, care la fel se poart pe rnd.Decorul cingtorilor depinde de semnificaia zilei, srbtorii, corespunztor e simpl sau cu motive decorative realizate din firele de ln ale urzelii din cteva culori (negru, viiniu, alb, galben, albastru). Cnd brele sunt de o culoare la capete se finiseaz cu 3 vrste nguste de-a curmeziul. Toate cingtorile se termin cu franjuri lungi de 10-20 cm. n anumite cazuri la srbtorile de familie, brul brbtesc are conotaii simbolice de ocrotire i for magic.O grup separat a cingtorilor o alctuia articolele din piele: curele late (15-30 cm) chimire lungi de 1,1 1,5 m i curele nguste (5 - 6 cm) i lungi de 1,2 1,5 m, care le poart numai brbaii. ranii nstrii purtau chimire late confecionate de meteri curelari. Materialele arheologice mrturisesc despre existena lor n primele secole ale erei noastre. Cel mai des chimirul era folosit de ctre pstori. Aspectul practic funcional al chimirului const n faptul c era destul de trainic, fiind confecionat din piele natural groas tbcit, care avea un buzunar nchis pentru bani direct n chimir sau alturat. Agate ntr-o parte snt luleaua, o pung cu tutun, cuitul .a. Chimirele erau decorate cu motive diferite prin tehnica imprimeului sau guriri cu diferite ustensile de metal, prin coasere, prin aplicare de ireturi de piele, diferite figuri, nasturi metalici i ctrmi.Toate tipurile de cingtori: de ln, piele, femeieti i brbteti snt bogat prezentate n coleciile Muzeelor naionale, iar n multe sate le mai poart unii din steni. Frecvent se poart cingtorile de ln sau piele, late i nguste n ansamblurile etnofolclorice.Batistele. O alt pies auxiliar n costumul femeiesc i brbtesc al moldovenilor, ndeosebi a tinerilor a fost batista de bru, care era un element decorativ i totodat undetaliu, prin care, se putea de comunicat o anumit informaie. Batista de bru a cavalerilor numit i nfrmi mai servea la jocul Pelinia, cnd era aternut pentru fata aleas din joc. Unii biei mai nstrii purtau la gt sub cma o batist subire testemel.Batista fetelor frumos brodat i croetat, luat de la brul fetei, semnaliza mesajul de simpatie fa de ea i intenia de a o conduce acas i a comunica cu ea. Batista druit de domnioar unui biat care pleca la armat sau nvtur el o socotea drept amulet (talisman), purtat ca simbol al credinei i fidelitii, ndeplinirii promisiunilor rostite la desprire la plecarea n armat, studii. Astzi aceste forme simbolice de comunicare a sentimentelor de dragoste ntre tineri prin intermediul batistei de bru a disprut. Utilizarea batistei de bru uneori se ntlnete pe scen.De asemenea din costumele de nunt i accesoriile vornicelului i drutei de onoare au disprut batistele de nunt, care erau rspndite prin anii 30-60 ai secolului al XX-lea n raioanele Soroca, Rbnia, Leova . a. Aceste batiste de nunt se brodau prin punctul de cruciuli, neted pe fire numrate sau liber desenate. Motivele des ntlnite exprimau simbolic coroana de cununie, buchetul de flori, monograma miresei i a mirelui, vrtelnia i 4 jemne, simbol al belugului n 4 anotimpuri, figuri n joc, pomul vieii .a. Traista i desagii. n grupa accesoriilor la costumul popular al moldovenilor se nscrie traista i desagii, care se asortau dup culoarea costumului. Totodat aceste piese serveau i ca mijloace de transportare a diferitor produse de la pia, la cmp i a. Mai de srbtoare, de ieit n sat se socoteau traistele, iar desagii au funcii pur utilitare.Traistele s-au purtat pretutindeni, astzi se mai ntlnesc n zona central, parial la sudul Moldovei, n satele din zona Cernui, unde femeile se duc i la biseric cu traiste frumoase alese. Ca bat sau baier se folosea estur realizat special ca chingile sau rsucit din fire de ln.Pentru estura de traiste se folosesc firele de ln n urzeal i bteal, iar n ultimile decenii ca urzeal servesc i fire negre de bumbac. Respectiv decorul i tehnica de confecionare a traistelor au fost evideniate un ir de grupe tipologice: traiste esute cu vrste traiste vrstate, traiste esute n 3 ie ridicate, traiste alese scorrete, traiste brodate, traiste iate, traiste n ochiurele . a. n zona central a Moldovei estura ngust (35-45 cm) de traiste cu vrste nguste se numete ngusturele. Un val de estur pentru traiste primeau fetele n componena zestrei de nunt. Decorul traistelor se baza pe vrste nguste mbinate simetric i asimetric nvrgate, ptrele n dou-trei culori (rou-negru, alb-negru, ...) numite n ochiurele. Cele mai bogat ornamentate erau traistele alese cu motive geometrice, fitomorfe stilizate, care se purtau n zile de srbtoare la trg, la odihn .a. Astzi traiste mai poart unii oameni n vrst.Se mai folosesc i desagii, n care se duc greuti. Desagii prezint ca o traist n fa i alta la spate. Totodat menionm c nsi forma lor este comod i ine corect verticalitatea corpului. Decorul desagilor este format ntotdeauna din vrste multicolore.Bijuteriile. Deinem puine informaii despre folosirea accesoriilor de metal aur, argint, aram sau sticl, perle .a. Materialele arheologice i cele etnografice mrturisesc c bijuterii purtau ndeosebi femeile. Piesele de podoab le confecionau meteugarii: aurarii, argintarii. Cele mai rspndite podoabe se atrnau la gt: iraguri simple de mrgele multicolore din sticl, perle, chihlimbar, zgardane, salbe din monede de argint, cruciulie de aur sau argint; la urechi cercei i clipse; la mini brare de argint, aram, inele, verighete de aur sau argint. Pentru zona sudic a Moldovei ca elemente de podoab n regiunea taliei erau cataramele (numite paftale) de argint prinse de capetele colanului. Peste tot femeile mai purtau diferite broe ncheiate la piept pe haine etc.Cele mai rspndite erau mergelele (mrunte sau mcate din sticl, paiete), cerceii de diferite forme, inelele, verighetele, care de obicei se procurau, se druiau cu anumite ocazii (de mplinire a anumitei vrste, a unei mari srbtori de familie sau religioase cu ocazia cstoriei, sau ca obiect de meniune a comportamentului ireproabil etc.). Unele din ele (zgardele, inelele, inelarul sau verighetele) se purtau ca amulete, avnd i semnificaie magic de ocrotire a purttorului de la diferite blesteme, de la pai greii etc. Inelele de cstorie se mbrcau numai cu ocazia cstoriei i nu se scoteau de pe degete.Fr ndoial, c diferite piese i deosebit de preioase de aur, argint, perle purtau cei din pturile nstrite, ele se includeau n actele de druire a zestrei. Cei sraci purtau podoabe de lemn tare, aram, sticl, argil etc., dar cu ocazia cstoriei se procurau bijuterii de aur, argint, perle .a.. Pe parcursul secolelor formele i decorul bijuteriilor sau completat foarte mult, ns funciile de baz au rmas aceleai.10


Recommended