Home >Documents >Costumul Feminin in Evul Mediu

Costumul Feminin in Evul Mediu

Date post:02-Oct-2015
Category:
View:108 times
Download:8 times
Share this document with a friend
Description:
Referat
Transcript:

COLEGIUL ECONOMIC EMANUIL GOJDU HUNEDOARA

EVOLUIA COSTUMULUI FEMININ N EVUL MEDIU

COORDONATOR:

ELEV:

RITIVOI MARIA

MORARU LAURA

VASILIE ANCACUPRINS

Introducere pag. 3

nceputul perioadei medievale .pag. 3

Evul Mediu propriuzis .pag. 8

Evul mediu trziu i perioada Renaterii ...pag. 9Detalii privind realizarea practic a celor dou modele de rochii medievale pag. 15Concluzii: Reconstituirea costumului medieval .pag. 15Bibliografie ........................................................................................pag. 17Costumul feminin n evul mediu

IntroducereMottoPurtm peste veacuri amprente ale unor stiluri trecute, ne ntoarcem de fiecare dat la ceea ce a fost, ne cutm rdcinile ntr-o continu stare de explorare interioar sau cercetm ceea ce naintaii ne-au lsat motenire.

Costumul feminin s-a modificat semnificativ de la nceputul perioadei medievale, aproximativ secolul VIII i pn n perioada Renaterii, sfritul secolului XVI - nceputul secolului XVII. Motivele acestor schimbri au fost multiple, dar cele mai importante au fost mbuntirea metodelor de fabricare a materialelor textile tradiionale cunoscute din antichitate, apariia de materiale textile noi cum ar fi mtasea importat din China, creterea bogiei clasei nobililor i bine neles, modei. Unele dintre vemintele care apar n picturile din aceast perioad, mai ales cele din epoca Renaterii, par bizare i uneori de-a dreptul inconfortabile fa de hainele moderne, dar trebuie s inem cont c personajele prezentate n aceste picturi sunt n general nobili sau membri ai familiilor regale, iar hainele purtate de acetia erau fcute s mpresioneze n ceremoniile de la curte i nu s fie purtate n viaa de zi cu zi. Rochiile de mtase btute cu perle i nestemate, corsetele din fanoane de balen, gulerele voluminoase i apretate, brodate cu fir de aur, mnecile imense i plriile nalte cu voaluri erau purtate doar rareori i numai de cei foarte bogai.nceputul perioadei medievale

La nceputul perioadei medievale, costumul feminin din inuturile care formeaz acum Romnia pstra influene din perioada antic, n special influena dacic, roman i mai apoi bizantin dar apare i influena popoarelor migratoare, germanicii, slavii i mai trziu avarii, hunii i maghiarii. Materialele folosite sunt inul i lna, mai rar cnepa iar culorile folosite sunt limitate la cele obinute din plante. De obicei testurile erau n culorile naturale ale fibrelor, firele colorate fiind folosite mai ales pentru decoratiunile brodate. La esturile din ln se foloseau culorile naturale diferite ale fibrei pentru a se obine modele n patrate de culori aletrnative, model care se poate vede nc la traistele ciobanilor din zona Sibiului sau a moilor din Munii Apuseni. Forma hainelor era foarte simpl, predominnd liniile drepte. Aceast limitare a croielii era dictat de faptul c esturile nu depeau limea de 40-50 de cm, fiind esute la rzboaie de esut manuale primitive.

Rzboi de esut din perioada Evului Mediu Timpuriu

Costumul era compus n general din dou piese, o cma pn la glezne cu mneci lungi peste care se purta o tunic pn la jumtatea coapsei, cu mneci scurte. Forma ambelor haine era n esen un T i erau prinse n talie cu un bru mpletit sau o centur de piele. De obicei cmaa nu era decorat sau avea cel mult o band decorativ la poale, n schimb tunica era decorat cu benzi decorative brodate la tivul mnecilor, la dechiztura pentru gt i la poale. Uneori se adugau modele brodate sau imprimate cu ajutorul unor blocuri de lemn sculptate, mai ales pe umeri si n partea superioar a mnecilor. Hainele nu aveau nasturi sau alte metode de ncheiere, cel mult un nur la baza gtului i n general se trgeau peste cap la fel ca si un tricou modern. Mai trziu, aproximativ mijlocul secolului X, croiala hainelor a inceput s se modifice prin adugarea unor buci triunghiulare de material, n lateral, de la talie pn la poalele rochiilor i la subsuoara mnecilor, obinndu-se o croial care se potrivea mai bine siluetei feminine, iar mai apoi, ncepnd cu secolul XI apar rochii care se ncheie n fa cu ajutorul unui nur sau a unor nasturi de lemn mbrcai n material. De asemenea mneca ncepe s-i schimbe forma, devenind din ce n ce mai larg la ncheietur, pn cnd se generalizeaz mneca de largime normal de la umr pn la cot, de unde ncepe s se lrgeasc abrupt.De asemenea apare o varietate de maneca foarte lung, de multe ori mneca avnd o despictur suplimentar prin care putea fi scoas mn, lsnd restul mnecii sa atrne mai jos de ncheietur.

Tunic i rochie din secolele XI - XII

Pe vreme rea se purta o mantie asemntoare pelerinelor de ploaie, care avea de obicei i glug. Croiala mantiei a evoluat de la o simpl bucat dreptunghiular sau patrat de material pn la forma unui sector de cerc semicircular sau trei sferturi de cerc, cu un decupaj rotunjit pentru gt i uneori cu o pens suplimentar pentru a urma conturul umerilor.

Mantie de croial semicircular

mbrcmintea femeilor cstorite n seolele VIII - X

Costumul fetelor tinere n secolele VIII XHainele nu aveau buzunare i drept urmare unul dintre accesoriile cele mai importante era o gentu sau o pung legat la bru pentru obiectele mai mici sau o traist purtat pe umr, n cazul n care era necesar.nclmintea era foarte simpl, purtndu-se n general opinci sau botine scurte fr tocuri, nclmintea cu tocuri aprnd mult mai trziu. Fetele tinere i acopereau rareori capul, maramele i voalurile fiind rezervate femeilor mritate.Dup secolul X femeile din familiile nobile ncep s poarte i plrii, n general cilindrice sau tronconice peste care se ataa un voal i apare plasa pentru pr, de obicei bogat ornamentat cu mrgele.

Rochie cu mneci largi i voal - secolul XI - XII

Evul Mediu propriuzisPe msur ce tehnologiile de fabricare a esturilor s-au mbuntit i au aprut materiale noi, moda a nceput s se schimbe. Costumul a nceput s evidenieze din ce n ce mai mult forma siluetei feminine pn la nivelul oldurilor. Se pstreaz tendina de a purta mai multe straturi de mbrcminte, mai ales c apar materiale mult mai fine i subiri. Apar rochiile ncheiate n fa pn n talie cu o mulime de nasturi care se mai folosesc de asemenea pentru a ncheia manetele mnecilor sau chiar decoreaz mneca pn aproape de cot.

Rochii cu nasturi i cu fante pentru mini , sfritul secolului XIII nceputul secolului XIVRochiile devin foarte lungi i apare moda de a purta poala rochiei prins la bru pentru a permite o mai mare libertate de micare i n acelai timp lsnd s se vad poalele cmii lungi purtate pe dedesubt. Se face primul pas spre apariia buzunarelor prin faptul ca apar decupaje n rochia purtat la exterior prin care se putea introduce mna n pungile de material textil atrnate de brie mpletite cu care se ncingea cmaa lung purtat pe dedesubt. Hainele ncep s fie decorate cu borduri din blnuri scumpe, la mare cutare fiind blana de hermin care ajunge s fie un simbol al bogiei. nclrile ncep s fie tot mai ascuite la vrf i n acelai timp devin mai lungi, vrful avnd un rol decorativ i uneori fiind fiind ridicat n sus i chiar mpodobit cu ciucuri. Pentru prima dat se difereniaz nclmintea pentru piciorul drept de cea pentru piciorul stng.

Rochii lungi cu poalele prinse la bru i rochii cu buzunare incipiente - secolul XIV

Apar de asemenea primele versiuni ale gulerului si plriile devin din ce n ce mai extravagante. ncep s fie la mod plriile conice sau cu o form asemntoare unor coarne, peste care se adaug un voal foarte subire, aranjat uneori n forme complicate cu ajutorul unor srme subiri de metal.Evul mediu trziu i perioada Renaterii

n aceast perioad se accentueaz tendina de a demonstra bogia prin aspectul hainelor i drept urmare acestea devin din ce n ce mai ostentative. Se folosete un mare volum de material, rochiile devenind din ce n ce mai ample i mai lungi, apare trena care putea ajunge i pn la civa metri. Mnecile sunt i ele foarte lungi i largi, ajungnd pn la pmnt. Lejere dar nu foarte largi de la umr pn la cot, se extind mai apoi in forma unor clopote imense de la cot pn la ncheietur, iar manetele sunt bogat mpodobite cu broderie i decupaje. Aceste tendine apar la nceput n Burgundia i apoi se rspndesc rapid n toat Europa, mai ales prin intermediul modei Franceze i Italiene. Apar catifeaua i mtasea aduse din China de ctre negustorii arabi i veneieni. Catifeaua original era produs din fibra de mtase natural i secretul producerii ei era extrem de bine pstrat, comerul cu catifea i mtase fiind baza puterii economice a Veneiei alturi de produsele din sticl, oglinzile veneiene fiind renumite pn n ziua de azi.Modelul caracteristic al rochiei din perioada evului mediu trziu se numete Houpelande i se distinge prin mnecile specifice, n form de clopot, foarte largi la ncheietur, partea de jos foarte ampl, decolteu n V cu guler rsfrnt i croial subliniind bustul pn la talie, unde era prins cu o centur, n general din material textil i fr o cataram aparent.

Rochii de tip Houpelande secolul XVInfluenele modei vestice se observ mai ales n zona Transilvaniei, spre deosebire de ara Romneasc i Moldova unde se observ puternice influene asiatice, mai ales turceti, ducnd la un interesant amestec de stiluri. n ara Romneasc i Moldova apar haine specifice cum ar fi anteriul i conteul, haine largi i lungi, bogat mpodobite cu broderie n fir de aur i argint. Materialul folosit la aceste haine este n general mtasea, care ptrunde n aceast zon prin intermediul negustorilor turci. La mare cinste i cutare este materialul numit borangic, cuvnt de origine turc desemnnd o estur de mtase foarte fin i semitransparent, folosit petru cmi i marame. n moldova se folosete decorarea hainelor cu borduri din blana de samur sau veveri i de asemenea decoraiuni de influen polonez. nclmitea se diversific i apar primele botine cu tocuri joase. ncep s se poarte pllrii rotunde de influen vestic dar bogat mpodobite cu mrgele dup moda turceasc.

Ca

Embed Size (px)
Recommended