+ All Categories
Home > Documents > Conspect La Filosofia Dreptului

Conspect La Filosofia Dreptului

Date post: 02-Jun-2018
Category:
Upload: vladakra
View: 262 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 46

Transcript
  • 8/10/2019 Conspect La Filosofia Dreptului

    1/46

    1

    Tema: DEFINIREA I SPECIFICUL PROBLEMATIC AL FILOSOFIEI DREPTULUIConceptul i funciile filosofiei dreptuluiFilosofia este o component a culturii, a vieii spirituale, alturi de tiina literaturii, art, religie, acestea formeaz cultura i viaa societii.

    Ea se afl n interrelaii cu celelalte componente dar nu se confund cu niciuna dintre ele. Filosofiaeste o manifestare specializat a spiritului uman. Este cunoatere a temeiului existenelor, a realitilor originare, necondiionate,

    de ordinul esenei, prin care se legitimeaz tot ce este sau poate s fie. Este un ansamblu de enunuri formulate prin categorii, teze i principiidespre lume ca totalitate. Este studiul universalului, al primelor principii care stau la baza alctuirii lumii. Este o reflecie asupra experieneloreale ale contiinei umane, cutare a sensului acestor experienei a unitii spiritului uman.Filosofia dreptului are o veche i bogat istorie. Astfel, n accepiunea filosofic termenul drept afost utilizat nc de Platon, Aristotel i

    ali filosofi antici pentru a exprima ideea de echitate, dreptate n neles preponderent etic. n antichitatea roman i n epoca medieval

    problematica filosofico-juridic era elaborat ca parte component sau aspect al unei tematici mai generale. Abia n secolul al XIX-lea s-aajuns ca n cadrul filosofiei s se contureze o ramur relativ distinct a acesteia filosofia dreptului avnd ca obiect iscop studiul filosofical dreptului.

    Cu toate acestea, termenul filosofia dreptului apare la nceput n tiina juridic. Astfel, nc cunoscutul jurist german Gustav Hugo(1764-1844), precursorul coliiistorice a dreptului, s-a folosit de acest termen pentru o desemnare mai succintafilosofiei dreptului pozitiv, pe careel tindea s o elaboreze ca parte filosofic a nvturiidespre drept. Principalele surse ale dreptului, n viziunea sa, sunt moravurile icontiina juridic a juritilor. Statul i dreptul, dup prerea lui G. Hugo, nu sunt produse ale raionalizrii, ci rezultate ale existeneipopoarelor concrete, caracterizat de un ir de factori (climateric, etnic, politic etc.).

    Din punctul de vedere al lui Hugo, n faa a jurisprudenei stau 3 ntrebri principale: ce este dreptul?, cum acesta a devenit drept?iesteoare corect c acesta a devenit drept?Acestor ntrebri le corespund 3 pri componente ale jurisprudenei: dogmatica juridic, istoriadreptului ifilosofia dreptului pozitiv.

    O rspndire mai larg a termenului filosofia dreptului se ntlnete la gnditorul german Georg Wilhelm Friedrich Hegel (1770-1831).

    n opera sa, nvtura despre drept parte component a sistemului su filosofic este expus n lucrarea Principiile filosofiei dreptului1812). Noiunea de drept la Hegel are cteva semnificaii: 1) dreptul ca idee (ideea de drept);2) dreptul ca treapt i form a libertii (drept natural);3) dreptul ca lege (drept pozitiv).Filosofia dreptului, dup Hegel, este o disciplin filosofic, i nu juridic, ca la Hugo. Aceste dou moduri de abordare a problemei privind determinarea caracterului disciplinar al filosofiei dreptului n calitate de tiinjuridic

    au filosofic, ascendente corespunztor din nvtura lui Hugo iHegel, aucptat o dezvoltare ulterioar n cercetrile filosofico-juridicedin secolele XIX i XX.

    n filosofia dreptului ca disciplin filosofic distinct interesul cognitiv se concentreaz n general asupra aspectului filosofic, asupraargumentaiei posibilitilor cognitive i potenialului euristic a unei concepii filosofice deosebite ntr-o anumit sfer a dreptului. Omportan deosebit, n aceast ordine de idei, i se atribuie concretizrii concepiei corespunztoare referitor la particularitile dreptului,anelegerii lui, lmuririi i nsuirii limbajului conceptual al concepieidate, metodologiei, gnoseologiei i axiologiei ei.

    ns, n concepiile filosofiei dreptului elaborate de pe poziiile jurisprudenei, cu toate deosebirile lor, de regul, domin motivele juridice,direciile i orientrile de cercetare juridic. Aici profilul filosofic al dreptului nu este dat de filosofie, dar este condiionat de necesitileferei juridice n nelegerea filosofic a dreptului. De aici i interesul preponderent fa de aa probleme ca sensul, locul i importana

    dreptului i gndirii juridice n contextul concepieifilosofice despre lume.Filosofia dreptului este rezultatul unui proces cumulativ, consecina unui proces dialectic i complex al continuitiii discontinuitii.

    Filosofia dreptului se profileaz ca domeniu specializat al refleciei filosofice cerut de momentele de rscruce din viaa social s legitimezedin punct de vedere teoretic o ordine social i de drept, n care, respectul fade lege, adevr i dreptate este de prim ordin. Filosofiadreptuluiva fi deci cercetarea originii dreptului, a fundamentului su i a principiilor generale dup care se stabilesc i evolueaz normelede drept. Cu alte cuvinte, filosofia dreptului este concepiaglobal asupra dreptului, metajuridic, dezvluind raiuneade a fi a dreptului nordinea universalului, temeiurile categoriilor i principiilor juridice.

    Filosofia dreptului se ocup cu: studierea originii iesenei dreptului, a fundamentului i principiilor prime dup care se stabilesc i evolueaz normele juridice;

    cercetarea i constatarea adevrului despre drept, a cunotinei veridice despre drept; analiza valorii dreptului i a sistemului de valori juridice; interpretarea filosofico-juridic a realitii juridice ca form specific a existenei sociale a oamenilor i tip anumit de reglementare

    ocial.Funciilefilosofiei dreptului sunt celecaracteristice tuturor tiinelor, ianume: informativ, cognitiv, educativ etc.n afar de acestea, filosofia dreptului are ca principaleurmtoarele funcii:funciaconceptualfunciametodologic.Funciaconceptual a filosofiei dreptuluiconst n aceea c ea narmeaz oamenii cu cunotinegeneraledespre drept, despre principiile

    ealitiijuridice. Reprezentnd atitudinea omului fade existenajuridic, viziunile lui asupra scopului i sensului vieii, asupra legturiidintre interesele i necesitilelui i sistemul de drept general social, filosofia dreptului st la baza orientrii sociale, a activitiioamenilor,a atitudinii lor fade fenomenele juridice ale vieiisociale. Astfel, datorit faptului c filosofia dreptului are un obiect de studiu raportat lantreaga realitate juridic, ea ofer o concepiede ansamblu asupra lumii juridice n care igseterealizarea dialogul permanent dintre omi lume.Funciametodologic a filosofiei dreptuluiconst n aceea c datorit obiectului ei de studiu, ea contribuie la elaborarea unor noi procedee

    i metode de lmurire, studiere i transformare a realitiijuridice.

  • 8/10/2019 Conspect La Filosofia Dreptului

    2/46

    2

    Metodele generale de activitate, scopurile i idealurile elaborate i promovate de filosofia dreptului n msur egal se refer i laactivitatea tiinific. Deaceea, filosofia dreptului se manifest ca metodologie general pentru tiinelejuridice speciale, pe care le ajut s-i organizeze i sistematizeze propriile sisteme de cunotine.Nectnd la faptul c filosofia dreptului este o disciplin teoretic i abstract, ea are i o important funcie practic propune i

    pregteterecunoatereapozitiv a idealului juridic. n toate timpurile ea a ndeplinit o atare funcie, de aceea momentele importante aleilosofiei dreptului sunt legate de toate marievenimente politice ale omenirii. De exemplu, Revoluiaenglez de la 1688, cea american dea 1774-1776 i cea francez de la 1789 au fost precedate insoitede scrieri filosofico-juridice.

    Direciile de cercetare, obiectul i problematica filosofiei dreptuluiFilosofia dreptuluieste acea ramursau parte a filosofiei, care privete dreptul n esena sa universal, spre deosebire de tiina dreptului

    care studiazdreptuln natura i caracterele lui particulare.Prin cuvntul obiectse are n vedere ceea ce nc urmeaz a fi studiat i neles, iar prin conceptul de obiect de studiu al tiinei o

    nelegere oarecare teoretic(tiinific) a obiectului, forma sa cognitiv-semantic de exprimare (legea sau principiul), o anumit concepiea nelegerii i reprezentrii lui.

    Profesorul Giorgio Del Vecchio aratntr-o celebr lucrare Lecii de filosofie juridic, cfilosofia dreptului iorienteazdireciiledecercetaren 3 planuri:

    1) n plan logic, investignd dreptul n totalitatea sa logic, adic pentru a cunoate care sunt elementele eseniale comune tuturoristemelor juridice trecndpeste particularitile lor i urmrindconceptul universal al dreptului.Definirea dreptului din punct de vedereogic n universalitatea sa ofer rspuns la ntrebarea ce este dreptul dincolo de formele concrete istorice sau regionale n care s -a maimanifestat. Este o abordare metateoretic, dincolo de cea realizat de tiinele juridice speciale.

    2) n plan fenomenologic, dezvluind c dreptul pozitiv nu e produsul unor cauze speciale i excepionale, ci este un fenomen comunuturor popoarelor n toate timpurile, adic este un produs al naturii umane. Abordarea fenomenologic i istoric a dreptului vizeaz

    originea, geneza i evoluia sa n ansamblu, a normelor i valorilor juridice n dependen de contexte social -culturale. Este o abordaremetaistoric pentru c se refer la ce unete, ce este comun, n spaiul dreptului, momentelor istorice diferite. 3) n plan deontologic, evideniindfaptul cjuristul practician se mrginetea nelegei a interpreta n sens propriu normele pozitive,

    nentrebndu-se dacnu ar putea sexiste i altele mai bune.Cercetarea dreptului din perspectiva deontologicprezint unpunct de vedereal idealului de dreptate i al reglementrii raporturilor individuale. tiinele juridice speciale, prin natura lor, se mrginesc s explice un sistemuridic existent (ceea ce este), ce ine strict de el, fr a-i pune n discuie temeiurile.

    Aceste 3 direciide cercetareale filosofiei dreptului, deidistincte sunt totuiconexe ntre ele. Astfel, Del Vecchio ajunge la concluzia cilosofia dreptului este disciplina care cerceteaz dreptul n general, dreptul ca integritate universal, ntreaga lume a dreptului, care cuprindei esena dreptului, i formele exterioare de manifestare a acestei esene, adic fenomenele juridice. De aceea, ntr-un mod mai general se

    poate afirma c obiectul de studiu al filosofiei dreptuluica disciplin tiinific de sine stttoare estedreptul ca esen i dreptul caenomen n deosebirea, corelaia (coinciden sau ne coinciden) i unitatea lor.Concretizarea ulterioar a definiiei obiectului de studiu al filosofiei dreptului se va efectua n baza concepieilibertaro-juridice promovat

    de filosoful i juristul rus V.S. Nersesean. Conform acestei concepii, esena dreptului este egalitatea formal, interpretat ca msuruniversal iegal a libertii i echitii n viaa social a oamenilor.

    O asemenea nelegere a esenei dreptului serveteca temei de concretizare a definiiilor, deja menionate, cu privire la obiectul de studiual filosofiei dreptului n felul urmtor: obiectul de studiu al filosofiei dreptului este egalitatea formal i formele ei de manifestare.

    ntruct, orice egalitate n sfera social (inclusiv cea juridic) este anume egalitate formal, reprezentat ca msur universal i egal aibertii i echitiioamenilor, definiiamenionatpoate fi formulat astfel: obiectul de studiu al filosofiei dreptuluil constituie principiileundamentale ale dreptului principiul egalitii formale, principiul libertiii principiul echitii prinintermediul crora se studiaz esena

    universal a dreptului i corelaialui cu legea.Fenomene juridicesunt toate acele fenomene (legea instituit oficial, statul existent de fapt, faptelecomportamentale ale diferitor subieci

    ai vieii sociale, etc.) care corespund principiului egalitii formale, deci, reprezint n sine forme de manifestare exterioarirealizare acerinelor acestui principiu. Toate aceste fenomene intr n obiectul de studiu al filosofiei dreptului ca fenomene juridice, ca forme concretede manifestare a egalitii formale, adic numai n baza msurii i trsturilor lor juridice, n forme juridice (dup esena i caracterul lor) deege, stat, comportament, relaii etc.

    n obiectul de studiu al filosofiei dreptului, de rnd cu alte fenomene juridice intri statulca fenomen juridic deosebit, ianume, n calitatede form instituional-autoritar de manifestare, desemnare i aciunea esenei juridice unice i universale (a principiului egalitiiformale,a trsturilor i cerinelor acestuia).

    n literatura filosofico-juridic se argumenteaz ideea c esena dreptului este egalitatea formal, interpretat ca msur egal universala libertii i echitii n viaa social. n aceast ordine de idei, filosofia dreptului este o tiin interdisciplinar care studiaz principiileundamentale ale existenei juridice, prin intermediul crora se dezvluie corelaia dintre drept i lege. n calitatea sa de tiinnterdisciplinar, filosofia dreptului cuprinde urmtoarele domenii:

    a) ontologia juridicsau teoria general a existenei dreptului, n care se abordeaz probleme cu privire la originea i esenadreptului;b)

    gnoseologia juridicsau teoria general a cunoaterii dreptului, n care se abordeaz probleme cu privire la cunoaterea autentic adreptului;

    c) axiologia juridicsau teoria general a valorii dreptului, n care se abordeaz problemele nelegerii i interpretrii dreptului ca valoare.

    Problematica filosofieieste sugestiv prezentat de Immanuel Kant, n Logica, folosind 4ntrebri fundamentale care preocup omul, la

    nivel filosofic: Ce pot s tiu? Ce trebuie s fac? Ce-mi este ngduit s sper? Ce este omul?Potrivit rspunsurilor pe care filosofia le d celor 4ntrebri, aceasta ifixeaz problematica n mai multe discipline filosofice. Giorgio Del

    Vecchio grupeaz disciplinele filosofice dup rspunsurile la primele dou ntrebri kantiene, astfel:Filosofia teoretic. Rspunznd la prima ntrebarekantian, aceasta studiaz primele principii ale existeneii ale cunoateriii cuprinde

    urmtoarele ramuri ale filosofiei: Ontologie sau Metafizic (aceasta cuprinde i Filosofia religiei i Filosofia istoriei), Gnoseologie sau Teoriacunoaterii, Logic, Psihologie, i Estetic.

  • 8/10/2019 Conspect La Filosofia Dreptului

    3/46

    3Filosofia practic. Aceasta rspunde la cea de-a doua ntrebarea lui Kant i cuprinde, dup Giorgio Del Vecchio, urmtoarele ramuri ale

    ilosofiei: Filosofie moral i Filosofia dreptului.Autorul observ utilizarea, uneori, a termenului de Etic, fie cu sensul de Filosofie moral,ie cu sensul de Filosofie practic, n genere, caz n care este eludat existenade sine stttoare a Filosofiei dreptului. n acelaitimp, autorul

    nu amintete, n diviziunea sa, ramuri ale filosofiei fr de care nsifilosofia dreptului ar fi greu de neles, aacum sunt Axiologia i Filosofiaculturii, circumscrise, probabil, n Filosofia istoriei, sau Antropologia, n cadrul primului gen, ori Praxiologia n cadrul celui de-al doilea.Rmne discutabil prezenan cadrul disciplinelor filosofice a Psihologiei.

    n literatura de specialitate, problematica filosofiei dreptului este definit n urmtoarele ntrebri:1.

    Care sunt condiiile de justificare a dreptului? calea axiologiei juridice2.

    Care sunt condiiile de valabilitate a categoriilor juridice? calea epistemologiei juridice.3.

    Care sunt condiiile de adeverire a omului prin dreptul pozitiv? calea ontologiei juridice.

    Raportul filosofiei dreptului cu alte tiine juridiceStudiind dreptul n esenasa universal, filosofia dreptului ncepe de unde se sfretetiinadreptului, creia de altfel, i d temeiurile i

    noiunilefundamentale. Fiind meditaieasupra ideii de drept, ea sintetizeaz, uneten mod logic datele tiinelorumaniste speciale. Aadar,exist raportul filosofia dreptului tiinelejuridice specialen sensul ntregirii lor reciproce. tiinelejuridice speciale au nevoie de filosofiadreptului pentru a-i extrage din ea metodele i principiile, i s formeze din ele un sistem sistemul tiinelordreptului. La rndul su,ilosofia dreptului trebuie s ia n consideraietiinelejuridice speciale care i dau posibilitatea s-i elaboreze, verifice i aplice principiile.

    Cci tiinelejuridice speciale au n vedere analiza formelor juridicepe care le mbrac relaiilei raporturile sociale i interindividuale, nimp ce filosofia dreptului ncearc s identifice principiile fundamentale ale dreptului. Menirea filosofiei dreptului este tocmai s explicitezei s clarifice aceste principii i s rspund la ntrebarea de ce sunt acceptate acele principii i nu altele.nc din momentul dobndirii autonomiei sale, filosofia dreptului deseori a fost confundat la nceput cu teoria dreptului natural, iar ceva

    mai trziu cu Teoria general a dreptului. Din aceast identificare a unei tiine interdisciplinare cu o teorie special au rezultat unele

    nenelegeri i discuii.Confuzia dintre filosofia dreptului i Teoria dreptului natural a fost risipit mai nti de coala istoric a dreptului iapoi de coalapozitivist a dreptuluicare a redus tiina dreptului la o tiin pozitiv ce este preocupat numai de cercetarea fapteloruridice.n ceea ce privete raportul dintre Filosofia dreptului i Teoria general a dreptuluiau fost stabilite unele delimitri dintre aceste discipline,i anume:1.

    n cadrul Filosofiei dreptului teoretizarea se realizeaz din opticsau perspectiv preponderentfilosofici de ctrefilosofi, n timp cen Teoria general a dreptului teoretizarea se realizeaz din optic sau perspectiv preponderentjuridici de ctre teoreticieni ai dreptului.

    2.

    Diferenieri izvorte din nivelul sau gradul de generalizare i abstractizare a obiectului de studiu al celor dou discipline: din perspectivailosofic reflectarea, abstractizarea i generalizarea se realizeaz la nivelul maxim al acestora formndu-seprincipiilei conceptelede maxim

    generalitate, cu valoare de universalitate; din perspectiva Teoriei generale a dreptului, reflectarea, abstractizarea i generalizarea se nscrien sfera de existen a domeniului juridic, iar noiunile sau categoriile au o valoare cognitiv mai sczut, adic la nivelul acestei existenedeterminatea dreptului.

    3.

    O alt distincie poate fi observat i desprins din natura i distincia concluziilor pe care le ofer cele dou discipline. Astfel, filosofiadreptului ofer n mod direct, nemijlocit concluzii, concepte, definiii pentru a fi utilizate n jurispruden, acestea avnd pentru drept ovaloare preponderent metodologic; Teoria general a dreptului i ofer concluziile n mod nemijlocit dreptului, ele avnd nu att valoareeuristic (metodologic), ct mai ales cognitiv asupra fenomenului juridic, oferind dreptului aparatul noional de baz.

    Aadar, ntre Filosofia dreptului i Teoria general a dreptului existatt elemente de identitate, ct i de difereniere, ceea ce face ca ntreele s existe incontestabile legturi i interferene ce nu trebuie nici neglijate, dar nici exagerate.

    Acelai lucru poate fi menionat i despre corelaiadintre Filosofia dreptuluii aa discipline socio-umaniste ca Etica, Estetica, Religia.Dreptul, mpreun cu alte tipuri de norme sociale (etice, estetice,religioase etc.) reprezint n sine acele forme i mijloace necesare, cu

    ajutorul crora are loc reglementarea comportamentului i a relaiilorsociale dintre oameni. n procesul nruririii interaciuniidiferitornorme sociale (etice, estetice, religioase etc.) fiecare dintre ele, pstrndu-i trsturile specifice, se manifest n calitate de regulatordeosebit. Deopotriv cu trsturile comune aceti regulatori sociali menionai, posed i nsuiri specifice, care reflect deosebireaprincipial a unora fa de ceilali.

    Astfel, trstura distinctiv a normeloreticeconst n aceea c Etica (morala) exprim punctul de vedere autonomal indivizilor, decizia lor

    iber i autocontient despre aceea ce este binei ru, datorie i demnitate n aciunile umane. Principiul etic este principiul autoreglriiautonome de ctre individ a atitudinii lui fa de sine i cei care l nconjoar, a comportamentului su (interior i exterior) .n fenomeneleetice sunt prezente dou momente:

    1) momentul personal(subiectiv moral), adic autonomia individului i motivarea autocontient de ctre el a regulilor de comportareetic i aprecierile lor morale;

    2) momentul obiectiv, extrapersonal(etic), adic, convingerile, valorile, moravurile etice constituite n cultur, grupul social, comunitateadat, formele i normele relaiilor umane.

    n sfera relaiilor etice, morala semanifest ca autoregulatoral comportamentului individului, al modului su contient, autonom motivat,de participare la viaa social.Normele etice se manifest ca regulatori exterioriai comportamentului. Acolo unde individul a recepionat,nsuit i transformat reprezentrile, valorile inormele etice colective n obiective morale interioare personale, acolo are loc mbinarea iaciunea coordonat a ambilor regulatori moral i etic.

    Deosebirea specific a normelor estetice const n aceea c ele exprim regulile (criteriile, evalurile) frumosului i frumuseii (n

    compararea lor cu urtul). Formele, tipurile i imaginile frumuseii iureniei stabilite n cultura dat, cptnd importannormativ,nflueneaz simurile, gusturile i reprezentrile oamenilor, modul lor individual i public de via. Simurile, valorile, idealurile, formele i exemplele aprobate estetic (n toate sferele vieii sociale, inclusiv in cea juridic) formeaz acel cmp al frumuseii, care, ca model atractivnflueneaz, de asemenea, formele de existen i modul de realizare ifuncionare a altor norme sociale.

    Trstura distinctiv a oricreireligiieste credina n divinitate ca fiin supranatural. Aceast trstur a religiei ca form a contiineiociale determin specificul normelor religioase i originalitatea lor n calitate de regulator social. De aici i aa caracteristici aleprescripiilor

  • 8/10/2019 Conspect La Filosofia Dreptului

    4/46

    4

    i interdiciilor religioase ca originea lor divin(ca fiind date de divinitate sau profei, preoi, etc.), mijloacele religioase de ocrotire a lor (prinntermediul recompenselor ipedepselor supranaturale, a pedepselor bisericeti etc.).

    Filosofia dreptului a fost reprezentatde-a lungul devenirii ei, fie de ctrefilosofi precum Aristotel, Toma DAquino, Hobbes, Locke etc., fiede juritifilosofi ca Grotius, Montesquieu, Kelsen. Toimarii creatori de sisteme filosofice au contientizat faptul cideile despre drept ocupun loc important n opera lor. De asemenea, toimarii juriti-filosofi de-a lungul timpului, au nelescpentru a-i cristaliza concepiageneraldespre drept, pe parcursul dezvoltriigndiriii doctrinei lor, sunt indispensabile luride poziiefilosofice.

    Rolul filosofiei dreptului, este de a elucida rolul pe care ideea de justiiel poate juca n elaborarea reala reglementrilor juridice, ca modde analizraionala condiiilorce determinposibilitatea dreptului i a cunoateriisale,precum i a criteriului specificitiidreptului i antemeieriiraionalea idealului de justiie.

    Giorgio Del Vecchio enumer 8 tiine nrudite cu Filosofia dreptului:

    Jurisprudena,

    Filosofia teoretic,Psihologia,Filosofia practic,Sociologia,

    Demografia i Statistica,Economia politic i tiina politic.Cea mai interesant i, totodat, cea mai durabil relaie este cea dintre Filosofia dreptului i Jurispruden (Dreptul pozitiv). Dac Filosofia

    dreptului studiaz dreptul n esenasa universal, Jurisprudenastudiaz aspectele particulare ale dreptului: domeniile aplicrii dreptului,diferitele sisteme de drept, practica juridic etc. Fiecare dintre cele dou domenii de cercetare este baz de plecare pentru cercetareapropriului domeniu.

    Destul de important este relaiadintre Filosofia dreptului iFilosofia teoretic. Aceasta ofer Filosofiei dreptului universul conceptual

    propriu filosofiei, precum i o metodologie specific de cercetare. Filosofia dreptului este o aplicaie a filosofiei, n genere, n timp ceurisprudenaeste o aplicaiea Filosofiei dreptului.Importante relaiiexist ntre Filosofia dreptului i celelalte tiineenumerate. Astfel, Psihologia, ndeosebi prin componenta ei social

    ofer explicaiiale comportamentelor de grup utile nelegeriiconceptelor derivate ale dreptului, Filosofia practic, prin cealalt componenta sa, etica, ofer explicaiipertinente asupra relaiilordintre normativitatea juridic i cea moral, Sociologiaeste tiinacare ofer cadrulexperimental al elaborrilor teoretice din domeniul Filosofiei dreptului, Demografia i Statisticaofer informaiidespre micareagrupurilorumane, utile n cercetarea originii normelor i comportamentelor juridice, iar Economia politic i tiinapoliticofer Filosofiei politiceexplicaiiasupra cadrului economic i politic, instituionaln care se deruleaz fenomenul dreptului.

    Filosofia dreptului este o disciplin filosofic, specie a filosofiei practice. Ea nu se confund cu tiinadreptului. Dac Filosofia dreptului esteeoria dreptului natural, obiectiv, aacum se instituie el pe baza nelegeriieseneifiineiumane i a colectivitilorsociale, tiinadreptului

    este teoria dreptului pozitiv, subiectiv, aacum este el conceput de ctre sistemul instituionalal unei organizri statale determinate i pebaza unei doctrine juridice asumate.

    Tema: FUNDAMENTE METODOLOGICE ALE FILOSOFIEI DREPTULUINecesitatea de a recurge la metod n dreptGeneric, prin metodse nelegecalea de urmat pentru a ajunge la un rezultat.n literatura de specialitate, este definit ca complexul de

    eguli crora gndirea trebuie s li se conformeze n procesul ei de cunoatere.Didier Julia formuleaz urmtoarea definiie: ansamblu deprocedee care conduc spiritul la un mod de a proceda determinat.

    Prin termenul metode se subnelege un ansamblu de operaii intelectuale (ce pot consta din principii, norme) care sunt folosite pentruatingerea unuia sau mai multor obiective privind cunoaterea unui fenomen. n acest scop, pot fi folosite i anumite procedee tehnice, careunt unelte auxiliare ale metodelor, dar acestea nu trebuie s fieconfundate cu metodele.n general, metodele sunt folosite n urmtoarele cazuri:a) atunci cnd sunt foarte clar formulate ateptrile, i obiectivele de realizat;b)

    este estimat corect volumul de eforturi intelectuale, mijloacele materiale i mecanismele necesare pentru atingerea scopului urmrit;c)

    demersurile de naturraional sunt aplicate n practicntr-o anumitconsecutivitate logic.

    Aderarea la anumite metode are la temelie, ca factor decisiv anumite considerente pragmatice:1) pentru a estima corect ansele de soluionare corect a unei probleme. Or, cel care nu recurge la nici o metod poate cgsete

    spunsul la ntrebarea pe care i-o pune, sau crei este pus, sgseasc soluia problemei, dar aceasta este ntmplarea, a avut norocul dea gsi soluia. Pe cnd cei ce recurg la metoda au mult mai multe anse de a soluiona corect i rapid problemele pe care le ntlnete.

    2) trebuie s recurgem la metoda i din considerente de natura economic,deoarece ceea ce obine o persoanprin eforturi maxime,altul poate exact aceleai rezultate sle obin prin eforturi minime. Cei ce acioneaz n lipsa unei anumite metode va oscila ntre cutareade instrumente, mijloace, timp etc. pentru a gsisoluii,pe cndcei ce au contientizatdin start necesitatea i utilitatea unei anume metodevor economisi eforturi, timp i mijloace.

    Economiantotdeaunaa dat tribut timpului: orice problemce apare trebuie soluionatctmai rapid. Adesea prioritareste nu soluiaoferitunei probleme, ci metoda prin care sa ajuns la aceastsoluie.

    Din momentul n care s-a stabilit, cdrumul ctreadevreste mai preiosdectnsistpnirealui, problema cilor pe care cugetarea leurmeazi a mijloacelor pe care le folosetea devenit important.

    Fapt ce semnific nu doar posedarea unui anumit bagaj de cunotine din cadrul dreptului, dar n egal msur nseamn recursul lametode, cunoatereametodei i aderarea la o metodanume, un procedeu raional, logic de folosire a cunotinelor pe care le posed, i deaplicare practica acestora.

    Dupcum meniona J. L. Bergel, ... ntr-o epocde suprareglementare...i tulburri tehnologice, sociale, i umane ... ceea de ce are nevoiecel mai mult un jurist este mai degrab o gndire format, dect un cap plin de toate, adic o concepie generaldespre drept, o gndireaional i o metodadecvat, apropiatdomeniului pe care-l practic.Pentru a nsui metodologia dreptului, menioneaz Paul Delnoy, sunt necesare anumite caliti, dintre care menioneaz urmtoarele:

  • 8/10/2019 Conspect La Filosofia Dreptului

    5/46

    5

    Prezena abilitaii de a gndi ntr-o manierriguroas; Plcerea pentrutot ceea ce este ordonat, ca o condiie necesareficacitii unei cercetri n cadrul dreptului; nu este vorba de plcerea

    estetic;

    Sse prefere claritatea n detrimentul obscurului;

    Conceptul de metod metodic metodologieSub aspect etimologic, termenul metod provine de la methodos", din greaca veche, compus la rndul su, din meta" nsemnnd dup

    i odos" tradus prin cale sau drum. A avea metod nseamn, deci, a proceda dup o cale, dup jaloanele i normele ce traseaz respectivuldrum.

    Metodn general, nseamn procedura sau calea pe care gndirea uman o urmeaz pentru a ajunge la adevr. Se nelege deci, prin

    metod complexul de reguli, crora gndireatrebuie s li se conformeze n procesele ei de cunoatere. Metoda nu poate fi arbitrar, purubiectiv, ci nbun msur, un analog al domeniului vizat prin respectiva cunoatere. Dei nu se suprapun total, latura teoretic i cea

    metodologic ale unei tiinealctuiesc o strns unitate, una presupunnd-o pe cealalt.Prin dimensiunea i funcia lor cognitiv, filosofia i tiina reprezint o cunoatereelaborat prin efort teoretic, o cunoatere sistematizat

    i nu spontan, deosebindu-se pronunat de bunul sim i de cunoatereacomun.Apariia preocuprilor sistematice pentru studiul metodei este legat de apariia nsi a filosofiei, ca depire a gndiriirelativ spontane

    i, apoi, de apariia i dezvoltarea diferitelor tiine. n antichitatea greac o asemenea dualitate filosofico-metodologic, cumare influen peste secole este aceea care opune pe Heraclit lui

    Parmenide(550 480 .e.n.)i colii sale eleate.nesen, Heraclit(ca viziune metodologic) pune accentul pe multiplu, pe contrarii, pechimbare, pe lupt, pe curgere, reglementate nsde logos, ca o metod universal, ce anticipeaz, sub aspecte de esen, ceea ce Hegel

    va numi metod dialectic.Pe aceeai direcie raionalist,Platonva promova nu o viziune purist, ci o sintez, o expansiune metodologic. El va mbina, nDialogurile

    ale, metoda dialectic, intuitiv-vizionar, ca urcudificil spre contemplarea Ideilor perfecte, cu metoda matematic-geometric, apoi cumetoda empiric i cu construcia original de mituri. Contribuiile majore ale lui Aristotel, Logicasa nspecial, au mbogit problematica metodologic general cu noi componente. Logica

    aristotelic a reprezentat, totodat, un organon (adic instrument, n greaca veche) metodologic al gndirii tiinifice, utilizat curent sprea cuprinde i opera cu formele logice vizndgeneralul (legi, structuri),imanent lucrurilor particulare.

    Preocuprile pentru metode vor lua amploare n filosofia renascentist i postrenascentist, sub impulsul unor noi investigaiitiinifice iale unor exigene mai extinse ale practicii (navigaia iorientarea n cltoriile pe mare, prelucrarea manufacturier a mrfurilor etc.). Semodific concepiascolastic, oarecum fixist, despre tiin, ntruct succesele tiineinu se mai justificau prin autoritatea anticilor sau prindogmele teologice infailibile, ci se cutau noi fundamente metodologice i noi criterii de adevr.

    O mare contribuiela fundamentarea preocuprilor gnoseologice i metodologice din tiin a adus-o filosoful imatematicianul francezR. Descartes(1596 1650). n opoziiecu empirismul, Descartes pune pe primul plan adevrurile raiunii, fie ca evidene prime, clare idistincte, fie de tipul celor deduse logic din asemenea evidene raionale.

    Prin metod, R. Descartesnelege reguli sigure i uoare, graiecrora cine le va fi observat cu exactitate, nu va lua niciodat ceva falsdrept adevrat i va ajunge la cunoatereaadevrat a tuturor acelora de care se simte capabil, sporindu -i astfel nivelul de cunoatere. Celcare urmeaz o metod tiinific trebuie s procedeze sistematic, dup principii i s nu ocoleasc calea ce trebuie s rmnmereu deschis calea critic.

    Teoria cunoaterii tiinifice (epistemologia) pune n evidendou perechi metodologice fundamentale, consacrate n istoria cunoaterii:nduciededucie i analizsintez. Prima pereche evideniaz direcia cunoaterii n relaia generalparticular. Induciapornete de laaspecte particulare observate (particularul)i concluzioneaz asupra ntregului (generalul), cu o anumit probabilitate. Deduciapornete dea o presupoziieasupra ntregului (generalul) i concluzioneaz, cu certitudine, asupra prilor (particularul).

    Cea de-a doua pereche evideniaz aspectele calitative ale cunoaterii.Analizapresupune descompunerea obiectului cercetrii n pricomponente idezvluirea nsuirilor acestora. Sintezapresupune recompunerea obiectului cercetrii prin evidenierea nsuirilor generale,eseniale i comune ale prilor. Se trece, astfel, de la obiect la concept, de la fenomen la esen, de la specie la gen.

    Dac n domeniul tiinelor empirice un ansamblu metodologic, structurat pe baza metodelor fundamentale de mai sus reprezint oachiziiecu caracter de instrument permanent al cunoaterii, n filosofie accesul la metod este mult mai complicat.

    n filosofie, metoda este dependent de doi factori corelativi:1) subiectul cunosctor (filosoful),2) obiectul cunoaterii (problema filosofic).Pe baza acestei determinri a metodei, fiecare epoc a cunoaterii i fiecare filosof n parte consacr propriul sistem metodologic. Cu toate

    acestea, prin contribuialogicii la conturarea metodologiei filosofice, perechile metodologice ale cunoaterii, induciededucie, respectivanalizsintez, rmn metode fundamentale de cercetare pentru filosofie.

    De o importan major, n conturarea filosofiei dreptului, este asumarea unor metode consacrate istoric, cum ar fi cele propuse deFr. Bacon (debarasarea de idoli), pentru ca imaginea obinut s fie obiectiv, sau de R. Descartes (ndoiala metodic), pentru ca ideile noastre fie clare i distincte.n perspectiv istoric, evoluia Filosofiei dreptului nu ar fi fost posibil fr inovaiile metodologice ale lui Socrate, Platon, Toma DAquino,

    Kant, Hegel .a. Socrate a reuit s insufle atenienilor sentimentul dreptului prin punerea acestora n situaia de a descoperi singurimaieutica) ce este drept i nedrept. Platon evideniaz rolul legilor n cetate cu ajutorul dialogului (dialogul Legile). Toma DAquino,

    mpreun cu ntreagafilosofie medieval descoper esena divin a dreptului, prin metoda transcendental de factur religioas, n timp ceKant folosete aceeai metod, dar de factur laic, cobornd transcendena din cer, n spiritul uman i conturnd, astfel, ideea de dreptubiectiv, n opoziie cu cel obiectiv.n cadrul tiinei dreptului exist probleme specifice, care-i caut soluii, tratri, analize, care ar putea fi o simplificare prin intermediul

    unei anume metode: Orice metod este selectatn funcie de specificul problemei necesare de a fi soluionate. Trebuie s ne punem ntrebri asupra

    modului n care sunt formulate problemele de natura juridic. Majoritatea problemelor cu care se ciocnete un jurist n practica sa, se refer

  • 8/10/2019 Conspect La Filosofia Dreptului

    6/46

    6

    au la mecanismul de elaborare a legilor,sau asupra modului de aplicare a acestora.Att prima ct i cea dea doua problempentru a fioluionat ca exigende bazare deinerea cunotinelordin domeniul dreptului. n acelai timp fiecrei probleme n parte, i corespunde

    o anume metodde soluionare:metodde crearea dreptului, n sens larg,metodde aplicare a dreptului i metodde inveniea dreptului. Etimologic termenul inveniesemnificcercetare, descoperire. Primul pas n elaborarea i aplicarea dreptului sunt cunotinele. Iar

    nventarea dreptului trebuie conformat unei anumite metode, unui model metodologic. Aa numit metod a inveniei conine douelemente: metodologia cercetriidocumentelor juridicei metodologia interpretrii dreptului. Diferena ntre cele dou perspective, cea de creare i aplicare a dreptului, este considerabil. n primul caz, este vorba despre

    modificarea regulilor deja existente: completarea acestora cualtele noi i modificarea celor vechi. n cel de-al doilea caz, este vorba despreutilizarea unui ansamblu finit, deja existent, de reguli n vigoare, pentru a soluionao problemjuridic.

    Filosofia, teoria i metodologia dreptuluiMetodele filosofieise pot converti n metode ale filosofiei dreptului, n msura n care se pot adecva particularitilor dreptului i n msura

    n care dreptul nsui este abordat n plan filosofic, deci ntermeni de esen, totalitate, loc i rol n existen, impactul asupracondiieiumane.

    Astfel, nu orice analiz conceptual n drept implic analiza cao metod filosofic (de ex.analiza conceptual adreptului), dar fr ndoiale plaseaz n perimetrul filosofiei dreptului.Procednd la o asemenea analiz, specific filosofic, Giorgio Del Vecchio distinge caracterele proprii ale dreptului n sens obiectiv:

    bilateralitatea, generalitatea, imperativitatea i coercibilitatea.Dreptul, remarc Del Vecchiocu privire la bilateralitate,confrunt o aciune cu alta, provenind de la subiecte diferite De fapt,dreptul pune

    ntotdeauna fa n fa cel puin dou subiecte i fixeazpentru amndou o norm, n sensul c ceea ce este posibil pentru oparte nupoate fi mpiedicat de cealalt parte. Se poate spune c acestconcept al bilateralitii este cheiade bolt a edificiului juridic.

    Al doilea caracter, generalitatea, relev faptul c dreptul, canormativitate juridic procedeaz prin abstracie la fixarea tipurilor;norma

    uridic este general, pentru c ea se refer la o ntreag classau serie nelimitat de cazuri, i nu la persoane determinate, nici la raporturiconsiderate n mod individual.Un caracter foarte important i esenial al normelor juridice,este imperativitatea. Comandamentul prin care se instituie oprohibiie sau

    obligaia de a face ceva anume, reprezint un elementintegrant al conceptului de drept, fiindc acesta, pune ntotdeauna fa n fa douubiecte, dnd unuia o facultate sauo pretenie i impunnd celuilalt o datorie, o obligaie corespunztoare.Dreptul este prin esen coercibil, adic n caz de nesupunerepoate fi impus cu fora. Coercibilitatea deosebete normele juridice deorice

    alt specie de norme. Acest caracter de deduce din natura logic a dreptului, stabilind ntotdeauna un raport i o limit intre mai multe ubiecte.Metodologiaeste ansamblul operaiunilor intelectuale ce constau n aplicarea principiilor, metodelor, procedeelor tehnice cu ajutorul

    crora se studiaz dreptul n ntreaga sa complexitate.Ca ramur a filosofiei, Filosofia dreptului se supune exigenelor metodologice aleacesteia. Avnd, ns, un obiect distinct de cercetare,

    dreptul, cruia i sunt propriianumite disponibiliti de cercetare, Filosofia dreptului este mai sensibil la un anumit universmetodologic.Filosofia dreptului se servete de ambele perechi de metode caracteristice i filosofiei i anume:induciadeducia; analizasinteza. n

    cercetarea logica dreptului domindeducia, adic se face o analizraional, fiindc trebuie sse cerceteze condiiile care determinposibilitatea dreptului i a cunoaterii sale.

    n cercetarea fenomenologica dreptului domininducia.Iar n cercetarea idealului dreptului de asemenea deducia.n a doucercetareunde este vorba de observarea evoluieiistorice,adicde fenomenologia dreptului,prevaleazinducia.Aici se adunfaptele,se examineaznstituiilejuridice pozitiveale diferitor popoare, sendeplineteo cercetare empiric.

    Metod inductiv, ca metod a filosofiei dreptului, se submparten metod genetic, care studiaz originile i cea comparativ, careconfrunt diversele sisteme juridice. Prima pentru a dobndio cunoatere integrala evoluieidreptului,a doua pentru cdreptul unuianumit popor prezinttotdeauna caractere specifice.

    Logicismul filosofic, precum i curentele ce i-au urmat, ndeosebi Analiza logic a limbajului au fcut posibil dezvluirea valenelor conceptuale ale noiuniidreptului, n timp ce Filosofia vieii, Existenialismuli Filosofia post-modern a omului, exacerbnd tema unicitiiiineiumane i a totalitiica trstur a existenei, au deschis calea unei adevrate filosofii a Drepturilor omului, ceamai vehiculat tem

    contemporan de Filosofie politic i juridic. Hermeneutica, dei o metod trzie a filosofiei, operant iniial mai ales n istorie i

    antropologie, aduce cu sine importante avantaje pentru Filosofia dreptului, ndeosebi n cercetarea eseneii cauzalitiiunor fenomenestoricede drept.

    Metode de cercetare a fenomenului juridicPrin metodese subnelegeun ansamblu de operaii intelectuale (ce pot consta din principii, norme) care sunt folosite pentru atingerea

    unuia sau a mai multor obiective privind cunoaterea unui fenomen. Studiul metodelor de cercetare n domeniul tiinelor juridice, a valoriioreuristice pentru descoperirea unor cunotine noi, revine teoriei dreptului. Aceasta nu elimin nsposibilitatea ca i celelalte ramuri aletiinei dreptului scontribuie la perfecionarea metodologiei juridice n domeniul lor de investigaii. La metode fundamentale de cercetare orice filosofadaug, potrivit orientrii sale, precum i prin raportare la domeniul cercetat, propriul

    istem metodologic. Socrate a inventat maieutica (moitul), Platon, Hegel i Marx sunt pilonii de rezisten ai dialecticii, Descartes aondat ndoiala, Kant a pus bazele metodei transcendentale, Husserl a propus metoda fenomenologic, Carnap a iniiat metoda analitic,

    Gadamer a adus n filosofie metoda hermeneutic etc. O contribuie important la mbogirea tezaurului metodologic o are F. Gonseth, care

    ncearc s contureze o metodologie deschis, care s rspund unor comandamente majore ale cercetrii, cum ar fi: specificitatea diferitelororizonturi de realitate, limitele i caracterul dialectic al cunoaterii, valoarea cunotinelor deja dobndite, gradul de precizie cerut deobiectivele cercetrii. Spre aceast viziune metodologic se ndreapt perspectiva interdisciplinar n cercetarea tiinific, precum i ceaotalizatoare, proprie filosofiei.Ca metod filosofico-juridic general de cunoatere a dreptului n filosofia dreptului este folosit metoda libertaro-juridic. Aceast

    metod reprezint n sine un procedeu general de modelare juridic a realitiicognitive n conformitate cu principiul egalitiiformale, esteun procedeu de nelegerejuridic, de reprezentare, apreciere, calificare i evaluare a realitiicognitive.Acestei metode i este caracteristic

  • 8/10/2019 Conspect La Filosofia Dreptului

    7/46

    7

    punctul de vedere filosofico-juridic asupra lumii, viziunea filosofico-juridic a realitii.O asemenea realitate cunoscut n mod filosofico-uridic se nfieaz ca realitate juridic, adic ca sistem de nsuiri i relaiijuridice ale realitii cognitive. Aceast realitate juridicntruchipeaz i reprezint adevrul cutat i esenadezvluit a lumii n procesul cunoateriifilosofico-juridice. i dac pitagorienii, de pepoziiilematematicii afirmau c esenalumii este numrul, atunci de pe poziiilemetodei libertaro-juridice se poate spune c esenalumiiuridice este egalitatea formal. Deci, formula lumii juridice este principiul egalitiiformale.

    Posibilitilecognitive ale metodei libertaro-juridice sunt date de potenialulcreativ (euristic) a nsiconceptului libertarist de drept iimitate de cadrul semantic, de granielesemnificaiilorteoretice ale acestuia, de sfera obiectului de studiu al teoriei filosofico-juridice date.Anume conceptul de drept dat i determin conturul juridico-cognitiv, direciai granielecunoateriifilosofico-juridice corespunztoare.

    Pe lng metoda menionatn filosofia dreptului sunt utilizate i aa metode generale ale gndirii filosofice i tiinificeca induciaideducia.Ca mod particular de existenal acestora, n filosofia dreptului induciase gsete sub forma metodeigenetice(ce ne ajut la

    tudiul originii dreptului) i a metodei comparative(ce ne d posibilitatea confruntrii diferitor sisteme juridice), iar deducia, ca mod deanaliz a condiiilorce determin posibilitatea dreptului i cunoatereaacestuia, precum i a criteriului specificitiidreptului i antemeieriiaionalea idealului de justiie.Pe parcursul dezvoltriitiinei, n istoria acesteia se observo dezvoltare permanenta cunoateriitiinifice, o dezvoltare considerabil

    a tehnologiilor utilizate n procesul cunoaterii fapt ce a influenati asupra modificriimetodelor decunoatere.Termenul metodaexprimprocedeul gsitcu cale de a fi urmat, mijlocul potrivit de a ajunge la un anumit rezultat, plecndde la o situaiedat.

    Toate metode de cercetare a fenomenului juridic pot fi sistematizate n funcie de anumite criterii ce pot fi utilizate n clasificareaacestora, i anume:

    metode generale,

    metodeparticulare (sau regionale),

    metode specifice de cercetare.Diferenadintre aceste 3 tipuri de metodeeste sesizabilnsfera de utilizare. n conformitate cu acest criteriu, metodele generale sunt

    considerate i metode filosofice. Din categoria acestorafac parte urmtoarelemetode: metodrealist-empiric a lui Aristotel; metoddialectic, utilizatn dialogurile lui Platon, n filosofia lui Hegel, etc.; metodinductiv, formulatexplicit de ctreF. Bacon i dezvoltat de John Stuart Mill; metoddeductiv, formulatn Discurs despre metod de RenDescartes; metodanalitica lui John Locke, dezvoltatn cadrul neopozitivismului i al empirismului logic; metodfenomenologic, promovat de Edmund Husserl; metodhermeneutic; metodstructural-funcional; metod semiotic; metod axiomatic; metod reductiv, etc.

    n cadrul tiinelorjuridice sunt utilizate metode, care tradiionalsunt utilizate n cadrul filosofiei dreptului, teoriei dreptului, la fel metodele,elaborate ntr-o anumitdisciplinjuridic.Dacne referim la domeniul dreptului, n acest caz studierea unui text juridic a unei spee se poate realiza n diverse moduri. Dar pentru

    implificarea sarcinii trebuie cunoscutcalea, drumul ctreaceasta. Calitatea rezultatelor unei cercetridepinde de metodfolosit. n acestcontext este evident, cobiectul metodologiei lreprezintelaborareaunor procedee cognitive care sdea natereunor propoziiicu valoarede adevr.

    Estedezvoltati analizat un spectru destul de larg de metode, printre care: metodlogic; metodhermeneutic; metoddogmatic; metoddialectic; metodcartezian; metodconceptualist;

    metodintuitiv.n funciede calea aleaspentru a ajunge la adevrmetodele pot fi clasificaten doumari grupe:1) metode conceptualistesau raionaliste, care se caracterizeazprin formularea de concluzii din situaiideja admise ca adevrate, din

    care ele sunt inferate;2) metode intuitive, numite i directe, deoarece ele nu sunt mijlocite de raionamentei de necesitatea demonstraiei.n funciede obiectul investigaieise disting doutipuri de metode:a) metode pragmatice, interesate n studierea proceselor cognitive care pot duce la adevr, n calea efectivcare trebuie urmatpentru

    a avea certitudinea unui rezultat valid;b)

    metode apragmatice, care sunt interesate de rezultatele cognitive ale cercetriii determina validitatea lor frscerceteze calea carea dus de la fundamente la rezultate.

    Efectundo analiza metodelor de cercetare, autoriiindicurmtoarelemetode, tradiionalen filosofia dreptului: Metoddeductiv, cu forma sa tipicde manifestare silogistic. ntr-o lungtradiie, pornind de la o definiie iniiala lui Aristotel,

    ilogismul a fost identificat cu inferen. n prezent, este acceptatideea csilogismul reprezintun gen de inferenclasic. Astfel inferenobineun caracter universal, funcionndn orice domeniu de cunoatere, de la tiinelenaturii pnla cele sociale i juridice, istorie i mituri. Metodinductiv. Tradiional, logica se mpreantre deduciei inducie. Dar dezvoltarea tiineimoderne nu mai face attde sigur

    aceastdiviziune. A fost atenuatattcertitudinea obinutprin deducie, ct i validitatea infereneiinductive.Dacn cazul deducieiseparcurge calea regula caz rezultat, atunci pentru inducieeste caracteristico trecere de la caz rezultat regula. Metodcombinat.Abordarea combinat, adici deductiv, i inductiv, se impune n analiza fenomenelor empirice, aa can cazul

    dreptului.

  • 8/10/2019 Conspect La Filosofia Dreptului

    8/46

  • 8/10/2019 Conspect La Filosofia Dreptului

    9/46

    9Lui Socrate ii aparine fraza:o lege nedreapteste tot o lege.Socrate ca i urmaii si promovau ideile conform crora era necesaro

    upunere absolutfade regulile cetii. Justiia, ca criteriu de manifestare a legalitii, este identic. Ceea ce este just, este i legal, acestaport existent fiind caracteristic att legilor scrise, ct i celor nescrise, de natur divin. Printr-o astfel de manifestare de respect, Socrate i afirm credina sa ntr-o justiie superioar, pentru valabilitatea creia nu este nevoie

    de o sanciune pozitiv. Pentru a nu nclca aceast justiie ceteanul trebuie s se supun chiar i legilor rele, ca s nu -l ncurajeze peceteanul ru s le violeze pe cele bune.Att dreptul ct i statul sunt bazate pe o convenie, iar nerespectarea unei legi ar duce la drmareaatt a dreptului ct i a statului.

    Concepiile filosofico-juridice ale lui PlatonPlaton, genial ucenic al lui Socrate, a exercitat o nrurire attde adncasupra Occidentului culturii, nctfr el aceast cultur numai

    poate fi neleas. Platonismul este o latur permanent a spiritului european, iar scrierile platonice triesc i astzi prin frumuseeanentrecut a formei antice. Avndn vedere natura social a omului, ct i necesitatea unei nelegeri contractualiste ntre oameni nocietate, Platon argumenteaz c dreptatea este ninteresul statului ideal.nRepublica lui Platon elulntregiiactivitieste binele, iar

    mijlocul de atingere a acestui el, este virtutea, cu tripla ei semnificaie, ale cror subiecte vor fi 3 clase sociale separate:1.

    Maintieste nevoie ncetate de o clas care s ntruchipezeraiunea, care s aib virtutea nelepciunii. Cei ce aparin acestei claserebuie s deincunoaterea, trebuie s tie ce e drept naciunepolitic. Acetiasunt filosofii, brbaiisuperiori.2.

    Apoi mai este necesar o clas de rzboinici i gardieni care se opun tendinelorcontrare legii i impun ordinele raiuniiconductorilor.3.

    nsfrit, cetatea mai conineo grupare de oameni care produc bunurile materiale pentru ntreagasocietate.Coexistenaarmonioas i colaborarea acestor clase realizeaz dreptatea nforma ei concret i prin ea se desvreteadevratcetate.Pentru ca dreptatea s devin real n cetate, trebuie ca instituiilei activitilecetiis fiedeterminate de raiune, iar conductorii

    ilosofi adevrai, spirite complexe ce observnmod obiectiv evoluianaturii i societii.Pentru a exclude protejarea de ctre clasele conductoare acopiilor lor, Platon recomand educaiancomun a copiilor. Dup cese nasc,

    copiii sunt predaincreecomune, unde toate mamelehrnesc fr deosebire pe toinou-nscuii. Dup natere, oricelegtur personaldintre mam i copil sentrerupe. Astfel copiii sedeprind cu gndulc toibrbaiii toate femeile le sunt prinii, iaracesteai recunosc peoicopiii, de care augrij, ca fiind copiii lor.Educaincomun i lipsiide orice legtur personal, copiii se supun mai bine vieiidisciplinatencetate. Ei nu cunosc alt familie i aliprinidectcetatea.n concepialui Platon educarea indivizilor umani are un mare rol n bunul mers al societii in organizarea de stat.Numai prin educaie

    poate fi instauratdreptatea n stat.Numai n felul acesta omul va alege acea forma de organizare a statului care i va asigura n cel mai maregrad libertatea.n concepia lui Platon un filosof trebuie sconducstatul, deoarece doar el poate aduce individul la lumina adevrului.Bazndu-se pe oameni cu caractere puternice statul va fi puternic i va asigura fericirea tuturor, pentru cstatul mprumutde la oamenicaracterul acestora.Pentru ca un stat sfie drept i deosebit trebuie ca ceteniisisfie educain spiritul dreptii, singurul care poatenlacetatea la ideea de Bine.

    Platon distinge urmtoareleforme de guvernmnt:Timocraia,Oligarhia,Democraie,Tiranie.Platon spune ccel mai bun stat este statul unde toisunt egali, i toate bunurile sunt comune.Individul trebuie sse supunautoritii

    tatului, legii.Pentru a fi mai sigur n posibilitatea edificrii unei cetiideale, Platon a schiatcu grij o paralel ntre stat i individ. Orice individ posed

    3 faculti:1) raiuneacare domin,2) curajul care acioneaz,3) sentimentul care se supune.Tot aain stat se disting 3 clase:a) anelepilor(destinat s domine);b)

    a lupttorilor (care trebuie s apere organismul social);

    c)

    a meteugarilori agricultorilor (care trebuie s-intrein).Una dintre ideile centrale ale dialogului Republica, prin care Platon explic fenomenele politice, este analogia de esenntre sufletul

    ndividual i sufletul cetii, altfel spus ntre constituia interioar a sufletului individual i constituiastatului, ce apare ca un fel de mareuflet colectiv. Dreptatea interioar produce, aadar, dreptate exterioar; justiia, dreptatea trebuie s fie inerent interioritii omului.Societatea este nchipuitde Platon a fi analogcu un organism, n specu organismuluman. Platon crede ctrsturilepsihologice ale

    ndividului se regsescn anumite grupurisociale, cn faa vieiigrupurile sociale reacioneazn mod asemntorcu individul, ccel cecunoatepsihologia individualposedimplicit cunotinelenecesare organizriipolitice a societii.

    Platon descrie n opera sa Republicaforma idealde stat.Platon spune crostul de a fi a Statului Ideal este acela de a nfptuiPrincipiileBinelui i Dreptii. Acest stat se bazeaz pe cele 3caste numite mai sus: conductorii (filozofii), militarii i gardienii, agricultorii i meseriaii.Fiecare trebuie s-indeplineasc strict funciilesale n dependende capacitileproprii. Conduc cu araoamenii detepi, filozofii, militariiasigur ordinea public, iar ceilaliproduc bunurile materiale. Mai aproape de statul ideal este republica aristocratic.Statul ideal se va bazape o astfel de educaiecare ssesizeze prin gndiredreptatea, frumosul i binele.O cetate este bunn msuran care individual uman

    primeteo educaiecorespunztoare.n statul ideal nu este nevoie de legi,deoarece legea este nscrisn sufletul fiecruia.Concepiajuridic a lui Platon este unilateral deoarece nu aluat nseam dectun singur aspectal lucrurilor: orbit de ideea armoniei

    ociale, a sacrificat individul, orbit de ideea primatuluispeculaiei, a sacrificat grupurile productoare de bunuri. Cu toate acestea doctrinaui Platon despre drept are o deosebitimportannistoria dreptului, reprezentativ pentru o tendinpermanent a spiritului uman, eaeste strmoulmultor doctrinerevoluionarencare este dominant aspiraiactre un ideal.

  • 8/10/2019 Conspect La Filosofia Dreptului

    10/46

    10

    Aristotel referitor la apariia, esena i formele statuluiAristotel, cel mai original discipol al lui Platon, estemplinitorulraionalismuluintemeiatde ctre Socrate imbogitdePlaton. Pentru

    Aristotel, ca i pentru Platon, binele suprem este fericirea produs de virtute. Statul este o necesitate,nu este o simplalian, este o uniuneorganic perfect, care are ca scop virtutea i fericirea universal. El reglementeaz viaacetenilorprinintermediul legilor, care dominntreagavia, pentru c indivizii nu-i aparinlor, ci statului.

    Coninutullegilor este justiia, al crei principiu este egalitatea.Aristoteldistinge mai multe tipuri de justiiecaracteristice dreptului.Baza organizriistatale, dup Aristotel,este Constituiacare izvortedin natura sociala omului.Se susinecstatul a aprutdin cauza

    nsuficienei de sine a individului uman.La Aristotel statul este anterior individului, aceast idee sprijinindu-se pe faptul cntregulesteanterior prii.Statul fiind asimilat unui organism complet este anterior individului uman care nu este dect o parte a acestui organism.

    Astfel lanceputdupAristotel a fost cstoriai sclavia din care ia fiincasa locul n care locuietefamilia.Din comunitatea mai multor

    case apare satul,iar comunitatea formatdin mai multe comune este statul complet.Constituiaeste ceea ce determinn stat organizareaistematica tuturorputerilor,dar mai ales a puterii suverane,iar suveranul cetiin toate locurile este guvernmntul.DupAristotel exist3 forme de stat:regalitatea,aristocraia,

    republica.Raportul dintre politici etic Aristotel ni-l dezvluie n abordarea sa cu privire la problema justiiei. Justiia, n concepia lui, iare sursa

    n virtute i este orientat n folosul altuia, al societiintregi. Justiiai virtutea sntidentice ca esen, ns, dup manifestrile lor, ele, nparte, se deosebesc: justiiase manifest n raport cu alii, iar virtutea este o calitate deosebit a sufletului.

    Principiul justiieieste egalitatea aplicat n diferite feluri. Astfel, Aristotel distinge dou specii de justiie:a) distributivb)

    corectiv.

    Justiiadistributiv (calitativ)exprim relaiiledintre colectivele de indivizi n baza ideii de proporionalitate. Ea este distins de Aristotelca proporiegeometric, aplicat la repartizarea onorurilor, bunurilor i are destinaiade a urmri ca fiecare s primeasc dup merit. Justiiacorectiv (cantitativ), spre deosebire de cea distributiv, ordoneaz raporturile de schimburi reciproce. Principiul egalitii, n

    acest caz, se aplic ntr-o formul deosebit de cea menionat, referindu-se doar la msurarea, n mod impersonal, a daunei i ctigului.Aceast justiieeste mijlocul dintre daun i ctig, n baza creia fiecare din cele dou priaflate ntr-un raport s se gseasc una fadealta ntr-o condiiede paritate. Justiiacorectiv se aplic la orice fel de schimburi sau raporturi, attde natur civil, cti penal. Aristotelajunge la concluzia c justiian politic poate fi numai ntre persoane libere i egale care aparinunei comuniti, iar prerogativele i dreptulrebuie s fie n mod necesar identice. nsinatura lucrurilor respinge puterea unei singure persoane asupra tuturor cetenilor, deoarece

    aceasta ar da naterebunului plac. Cea mai eficace surs a libertii este suveranitatea legii.Constituiilecare au n vedere interesul obtesc sunt pure, cele care au n vedere numai folosul celor ce guverneazsunt defectuoase i

    unt forme corupereale constituiilorbune.Primele guverneazpeste oamenii liberi,celelalte sunt despotice tratndu-i pe guvernanica penitesclavi.

    ExistdupAristotel 3 specii de constituiipure crorale corespund tot atteaforme de guvernmnt:1) regalitatea,2) aristocraia,3) republic.Exista i alte 3 specii deviaiia celor dinti: tirania pentru regalitate, oligarhia pentru aristocraie, demagogia pentru republica.Regalitateaeste form de guvernmnt care se bazeazpe superioritatea absoluta individului care domnete, superioritate dat de

    virtute.Aristocraiaeste formde guvernmntn care aristocraiisunt aleidupmerit cel puintot attct i dupavuie.Republiceste form de guvernmnt n care puterea executiv este exercitat de organe alese public (i periodic)Tiraniaapare acolo unde puterea este concentratn mna unei singure persoane care nu deine nici virtute,nici avere i care conduce n

    mod despotic.Oligarhiaeste formde guvernmntn care suveranitatea aparinecelor bogai.Demagogia este nelarea opiniei publice prin promisiuni mincinoase, discursuri bombastice etc., practicat de cineva pentru a -i crea

    popularitate.

    coala stoic i particularitile stoicismului romanFilosofia cea mai elaborat din epoca elenistic este stoicismul, al crui nume provine de la stoa, nsemnnd portic sau galerie subcare a

    ost expus aceast nvtur de ctre creatorul su Zenon din Citium(336-264.e.n.), nvtur dezvoltat de discipolii si Cleante, Crisipi apoi la Roma, de ctre Seneca, Epictet i Marc Aureliu.coala stoic concepe omul ca un ideal al fiinei, eliberat de orice influen extern. Astfel, omul, eliberndu -se de orice pasiune, devine o

    iin liber, iar aceast libertate nu poate fi interzis de nici o autoritate. Idealul omului liber trebuie s fie scopul fiecrui om, deoareceaceasta este calea spre o judecat dreapt. Omul, prin propria sa natur, particip la edictarea unei legi de valoare universal, fiindc natura

    uman este o parte anaturii, a creaturii, a lumii n ansamblu. Aceast lege o reprezint legea naturii ce domin lumea ca reflecien contiinaiecrui individ. A urma cerinelelegii naturiinseamn a tri cinstit, a fi generos, a nu duna altuia, a exista n conformitate cu raiunea.Relaiilenaturale ale oamenilor, bazate pe aceast lege natural, pun temelia conceptului echitii.Etica dezvoltat de coala stoicderiv din principiile proprii ale fizicei: universul este guvernat de legi absolute care nu admit excepii, iar

    esenialul naturii umane este raiunea. Aceste principii se sumeaz n celebra maxim: Triete n acord cu natura!. Din aceast formulderiv noiunea de virtute, cu cele 4 aspecte cardinale: nelepciunea, curajul, dreptatea i temperana, corespondnd nvturilor luiSocrate.

  • 8/10/2019 Conspect La Filosofia Dreptului

    11/46

    11

    n timp ce n etica aristotelian se recunotea locul pasiunilor n natura uman, urmnd ca acestea s fie reprimate prin raiune, stoicii ceranihilarea pasiunilor, mergnd pn la ascetism (askesis), pentru c virtutea reprezint unica fericire. A fi virtuos, nseamn a fi indiferenta durere i suferin (apatheia) i, n acelai timp, doritor de cunoatere. De aici importana acordat tiinei, fizicei, logicei, pentru c eleeprezint bazele moralitii, rdcinile oricrei virtui. Omul nelept este sinonim cu om bun. Nefericirea i rutile lumii sunt rezultatelegnoranei. De aici recomandarea practicii filosofiei, examinrii permanente a propriilor judeci i a comportamentului, pentru a puteaconstata dac ele difer de raiunea universal a naturii.

    Zenon a introdus ideea de ceteanal lumii o idee cu totul nou i generoas n acele timpuri. A avut de luptat cu prejudecile, ntructaceast idee necesita depireabarierelor cetii unitate de baz a culturii, i chiar politicii eline. Imperiul roman acceptase mai demultaceast idee, ns nu datorit urmrii unor scopuri nobile, ci expansiunii militare.

    Cuvntul Imperiuvine de la latinescul imperio a triumfa. n forma sa nobil, acest cuvnt desemna triumful spiritului asupra materiei,

    au viaaaservit Divinitii. La nivel politic, ar fi trebuit s nsemne armonizarea contrariilor.Statutul de ceteanal lumii nsemna, pentru stoici, o stare de spirit, caracterizat prin dominarea propriului eu. Aceststatut l putea obine

    orice om civilizat, indiferent de formele culturale sau politice crora le aparinea.Stoicii iimpuneau o nalt inutmoral, i aveau dreptmodus vivendiaciuneajust.

    nImperiul Roman, stoicismul a gsit un teren favorabil. Romanii au acceptat cu uurinideea de ceteanal lumii. Diferenadintre cetatei provincie disprea treptat. Romanii au fost nu att colonizatori (cei care impuneau o cultur), ct cuceritori, civilizatori (au construit ceti,

    au oferit o baz material teritoriilor cucerite).Stoicismul roman a impus ideea de om liber. O inovaie importantprodus n concepia despre societate a stoicilor este c ei renun la polis, considernd comunitatea uman n

    ansamblu, umanitatea. Este aa-numitul cosmopolitism stoic, exprimat n formula: un bine, un stat, un drept. Omul difer de alt om nuprin apartenen la alt polis, ci numai prin faptul fie c e un nelept care cunoate i recunoate doctrina stoic, fie c e un prost care n -oace.Filosofia stoic a influenat i pe unii din prinii bisericii cretine ca Toma DAquino i Sfntul Augustin. n timpul Renaterii trzii, s-a

    dezvoltat un adevrat Neostoicism, al crui reprezentant renumit a fost Justus Lipsius. Influena acestui neostoicism se resimte n scrierileui Michel de Montaigne, nainte de orientarea lui spre scepticism, i n gndirea lui Ren Descartes.

    Tema: CONCEPII FILOSOFICO-DOCTRINARE ASUPRA DREPTULUI N EVUL MEDIU I PERIOADA RENATERIIRaportul statbiseric n concepia gnditorilor medievaliSe consider n mod convenionalc evul mediu filosofic ncepe cu secolul al V-lea i c dureaz o mie de ani. Filosofia medieval reprezint

    o realitate cultural extrem de complex, care dei pus n oarecare dificultate de teologie, nu i -a pierdut sensul inici contiina propriilorvalori.

    Filosofia medieval european a fost marcat de dou mari momente: apologeticai patristica.n linii mari apologeii(Justin, Tertulian,Tatian) sunt primii aprtori ai cretinismului.

    Perioada Scolastic,n care se ncearc simbioza ntre cretinismul pur fundamental n perioada patristic cu elementele din FilosofiaGreac.

    Patristica numete ansamblul operelor cretine care dateaz din vremea prinilor bisericii, iar reprezentanii ei, Aureliu Augustin i TomaD`Aquino, abordeaz numeroase i variate probleme de drept, exprimnd un punct de vedere original n filosofia dreptului.

    Punctul de plecare al filosofiei cretinelui Aureliu Augustineste lupta contra scepticismului isetea dup un adevr absolut, mai presus deorice ndoial, care poate fi gsit n dogmatismul credinei. Dup Augustin, adevrul este n sufletul omului, n gndirea i simirea sa.Dumnezeu este izvorul adevrului, este temelia existenei i principiul binelui. Drept ijust nu poate s fie ceva dect prin puterea ce vine dea Dumnezeu i prin proteciabisericii. Legile pozitive, trebuie s derive din cele naturale i au ca menire s apere pacea i ordinea socialtabilit de Dumnezeu.Sf.Augustin distinge dou categorii de state:1) cetatea pmnteasc2) cetatea lui Dumnezeu.Biserica este prezentatca o formde manifestare a cetii lui Dumnezeu pe pmnt.Statul are scopul de a ajuta biserica n vederea

    nstaurriicetiilui Dumnezeu.Dupprerealui Sf.Augustin orice interveniea puterii statului n domeniul relaiilorspirituale i bisericetiau a bisericii n domeniulputerii de stat este periculoas.

    ntr-o lucrare avnd chiar titlul De Civitate Dei, Augustin tinde s considere c cea mai nalt reprezentant a cetii divine pe pmnteste Biserica. Biserica se gsete implantat n Civitas terrena, adic n comunitatea laic a omenirii, care are o organizare politic.

    n ceea ce priveteraportul Bisericii cu Statul, Sf. Augustin arat n De Civitate Deiexistenacetiipmntetii a cetiicereti, care seopun una alteia prin scopurile i sarcinile pe care le au: Statul conduce administrarea bunurilor temporale, Biserica se ocup de intereselepirituale. n concepia lui Sf. Augustin Civitas terrena este statul n care noi trim temporar i care v-a fi nlocuit cu Civitas Dei, odat cu

    venirea Lui Isus Hristos.n acest caz ele nu se opun, pentru c sunt amndou voite de Providen; cretinuldatoreaz ascultare puterii temporale, dar, n acelaiimp, trebuie s asculte Biserica n problemele mntuirii sufletului su.Att Statul, ct i Biserica sunt supuse Justiiei. Pe de alt parte, ele idatoreaz reciproc ajutor, iar statul trebuie s acorde protecie

    Bisericii.Raporturile dintre Biseric iStat se bazeaz pe urmtoarele principii:Biserica are dreptul de proteciede la Stat, n timp ce ereziile i

    oate cultele false nu pot reclama aceste favoruri. Ele pot chiar s fie obiectul unor msuri de rigoare.

    La Augustin filosofia dreptului se mpletete strns cu filosofia politic. Dreptul este privit ca instrumentul principal pentru ntronarea uneiordini politice, caracterizat prin pacea social.

    n interpretarea ideii de justiie, Augustin accept, n linii generale, concepia stoicilor greci i romani care, n contextul teoriei dreptuluinatural, o defineau prin tripla cerin de a tri decent, a nu face ru nimnui i a da fiecruia ce i se cuvine. Augustin pune accentul pe aceastultim not definitorie a justiiei, afirmnd c justiia este virtutea care asigur fiecruia ce i revine. El prelungete aceast idee n sensulc este cu att mai just s dai lui Dumnezeu ce i se cuvine. Aceast precizare devine ideea central a concepiei augustiniene, n lumina

  • 8/10/2019 Conspect La Filosofia Dreptului

    12/46

    12

    creia justiia include i pietatea, ndeplinirea datoriilor omului fa de Dumnezeu i de biserica lui. Credina n Dumnezeu, venerarea iadorarea Lui devin astfel trsturi fundamentale ale justiiei.

    Toma D`Aquino, a fost un intelectualist i un raionalist, nopera sa el izbutind s contopeasc aristotelismul cu dogmele bisericii icu ideileui Aureliu Augustin, alctuind un sistem ce a dinuit pnastzi ca model al filosofiei catolice.

    Pentru Toma D`Aquino, credina este raiunea divin la nivelul omenesc, un reflex mrginit al adevrurilor infinite. Omul triete pentru anelege lumea i a contempla adevrurile eterne. Legea divin se gsete n nelepciunea lui Dumnezeu. Legile naturii sunt un rezultat alcelor divine. Dintre ele face parte dreptul natural, corespunznd naturii omului.

    Rolul regilor este unul inferior, anume acela de a guverna treburile seculare. n virtutea ierarhiei scopurilor vieii umane, nici unguvernmntsecular nu poate fi complet autonom. Puterea n regatul lui Hristos le este rezervatpreoilor. De fapt, aacum spune Tomaapoi, dup legea lui Hristos, regii ar trebui sse supune preoilor.

    n lucrarea lui Toma D`Aquino Summatheologica se ncearc apropierea dintre cretinism i filosofia greac.Aici deja statul e vzut ca oormde existena oamenilor.Toma D'Aquino este i cel care a fondat teoria celor 4 legi: 1.

    Lex Eterna semnificvoina i raiunea lui Dumnezeu,omul nu poate s cunoasc tot.2.

    Lex Divina forma prin care Dumnezeu aduce la cunotina voina sa.3.

    Lex Naturalis ceia ce omul poate cunoate din LexEterna cu ajutorul raiunii.4.

    Lex Humania o aplicare particulara lui Lex Eterna i Lex Naturalis.Sfntul Toma las un punct neschimbat de la sfntul Augustin Raportul Stat-Biserica.Apoi apar curentele Guelf si Ghibelin, comun ntre aceste dou curente era faptul c ambele recunosc supremaia Lui Dumnezeu: Curentul Guelf prevedea c Biserica este unic interpret a voinei Lui Dumnezeu, iar statul poate guverna prin intermediul Bisericii.

    Curentul Ghibelin nu era uniform, avea n primul rnd ideea c statul i biserica sunt diferite i c ambele se subordoneaz LuiDumnezeu.

    n al doilea rnd ncerca s subordoneze biserica fa de stat. Pornind de la momentul c el i acord statului fora de constrngere. Statul

    putea pedepsi clericii. Statul deinea puterea de la popor.

    Doctrinele politico-juridice ale lui Niccolo Machiavellinnoitoare, sub multiple dimensiuni, a spiritului uman, Renaterea i dup ea epoca modern, nscriu n istoria gndiriiumane o preocupare

    accentuat pentru problematica social, ndeosebi pentru cea politic i cea juridic. Aceast filosofie a fost influenat puternic dedezvoltarea statelor, cnd s-au pus bazele experimentului i aplicaiilor matematice.

    Filosofia renascentist are un caracter antiscolastic, esteumanist, este orientat spre studiul omului ial naturii. Se caracterizeaz prinapelul la experien, care, cere ca, cercetarea naturiis se fac fr prejudeci prin proclamarea libertii de gndire.

    Niccolo Machiavelli(1469 1527),a crui gndire e revendicat n principal de filosofia politic, este important i pentru istoria ideilor dinilosofia dreptului.El ncearc, ntr-o lucrare consacrat guvernrii republicilor (Discurs asupra primei decade a lui Titus Liviu 1519) s arate

    originea i rolul justiiei.Machiavelli era de prere cacolo unde poporul este linitit,forma de conducere bineveniteste Republica, iarmonarhia e benefic poporului agitat.

    Machiavelli a fost figura cea mai caracteristic a micrii de regenerare i independen, de liber exprimare a faptelor politice i aealitilor secolului al XVI-lea n spiritul timpurilor noi, bazndu-se pe observaia istoric i psihologic, n afar de orice preocupare

    dogmatic. n operele sale principale Principele iArta rzboiului analizeaz cauzelecare asigur stabilitatea unui guvern, i ncearc srag concluzii nacest scop din analiza societilor din istoria antic.Dup cum precizeaz gnditorul renascentist, cele mai bune forme de guvernmnt sunt cele mai simple, adic monarhiai republica.

    Domnia uneia singure reprezint tiranie, domnia tuturor libertatea, dar aceste doua forme sunt bune la acelaipopor, dar la locul i timpulor.

    Niccolo Machiavelli consider c republica este mai apt dect monarhia de a consolida i dezvolta statul mrturisind totodat mai multncredere npopor, mai mult respect pentru dreptate, recunoscut ca unul din fundamentele statului, pentru lege care trebuie s fie egalpentru toica una dintre condiiile necesare ale unui stat liber, drept i puternic.

    Centrul doctrinei lui Machiavelli este concepia umanist.Prin aceastconcepie autorul se ndeprteaz de concepia religioasdespreume.Asemenea umanitilorMachiavelli concepe omul n calitate de centru al concepieidespre lume, creator al istoriei.Statul se ntemeiazpotrivit doctrinei lui Machiavelli pe relaiiledintre guvernanisi guvernai.Aceastrelaieconstituind totodati fundament al stabilitii

    guvernelor.Scopul statului este siguranacetenilori garantarea stabilitiiproprietiiprivate.Forma de organizare a guvernriistatuluiprin care se atinge cel mai nalt grad al stabilitiistatului i a guvernriipentru autor este republica. Machiavelli afirmnecesitatea conceperiiinelegeriirealitiipoliticen calitate de categorie distincta activitiiumane.nelegereai principiile activitiipolitice sunt distincte de

    cele ale religiei i moralitiilaice:relaiilorpolitice le sunt specifice legalitilepolitice.n condiii normale de existen, funcionarea statului e fondat de Machiavelli pe domnia legii. Guvernanii trebuie s se bazeze pe popor,

    care nu cere dect s triasc sub lege, s nu fie oprimat. Principele nu trebuie s dispreuiasc ceea ce poporul ine ca sacru, chiar dac,pentru aceasta, ar trebui s recurg la o anumit ipocrizie.

    Pentru salvarea statului este necesar un om de aciune excepional, un erou, Principele. Calitile acestuia nu mai sunt nelepciunea, caa antici, nici sfinenia, ca la medievali, ci curajul cci singurul lui mobil este gloria i capacitatea de adaptare la circumstane pentru aputea dejuca capcanele pe care i le ntinde soarta. Principele, omul de aciune, trebuie s mbine ndrzneala, atacul hotrt cu ateptarea.

    n opera sa Principele Machiavelli spunea c n vremurile grele cnd e vorba de salvarea statului, omul de aciune nu trebuie s sempiedice de nici un considerent de justiie sau injustiie, de omenie sau confuzie, de ruine sau glorie: esenialul care prevaleaz asupra

    orice este de asigura salvarea i libertatea. n acest context a fost formulat sloganul scopul scuz mijloacele care a primit numele demachiavelism, n baza unei confuzii ntre autorul crii (Machiavelli) i eroul ei (Borgia).n fond Machiavelli a teoretizat cu sinceritate i curajceea ce tia de cndlumea, anumecceea ce conteaz n politicsunt interesele i fora,nu consideraii de justiie i moral.

    Concepia lui Machiavelli despre legi i justiie are i o alt argumentare. El considera c omul fr stat este o brut lipsit de religie, demoral, de legi.

  • 8/10/2019 Conspect La Filosofia Dreptului

    13/46

    13n vederea realizrii scopului politic urmrit,Machiavelli propune n calitate de mijloace de atingere a scopurilor politice: iretenia, viclenia,rdarea, violena, cruzimea etc.Asemenea mijloace frndoialerau utilizate la scara largn acele timpuri.nsfaptul cau fost propusen mod deschis a influenatnegativ asupra renumelui autorului.

    Aceastformul scopul scuzmijloacele nu este utilizatn opera lui Machiavelli,chiar dacse deduce din aceasta i reflectconinutulpolitic al operei acestui autor.Analiza atent a teoriei lui Machiavelli arat c ea nu reprezint apologia tiraniei, ci mai degrab un avertismentdat republicilor asupra a ceea ce se pot atepta din partea unui tiran cuceritor.

    Suveranitatea statului n concepia lui Jean BodinJean Bodin(1530 1596), autor al unei lucrri cu titlul ase cri despre republic, are meritul de a fi pus bazele teoriei laice a dreptului

    natural. n centrul teoriei sale este conceptul de suveranitate, a crui clarificare anticipeaz dreptul constituional de mai trziu.

    Definind republica drept o guvernare bazat pe legile naturii, Bodin face din puterea legislativ esena statului: unde nu e putereegislativ afirm el acolo nu e republic. n doctrina a lui Bodin despre suveranitate se pot distinge schimbri de accent de la ius lalex i de la dreptul natural la dreptul statutar.Bodin este convins c supunerea suveranului la orice fel de drept statutar ar ataca semnificaia esenial a ideii de suveranitate constnd

    n puterea de a porunci tuturor i n toate privinele.Suveranitatea este definit de el ca puterea absolut i perpetu a unei republici,constnd n a da i a casa legi. Suveranul este, dup Bodin, supus numai dreptului natural, ca alctuit din legi eterne date de Dumnezeu: elnu rspunde dect n faa acestuia, idee care ataca autoritatea ecleziastic. Nelimitarea puterilor suveranului implic excluderea oricreiprotecii a oamenilor mpotriva violrii legii. Bodin afirm numai despre dreptul la proprietate c nu trebuie violat, dar aceasta apare la el cao cerin moral adresat suveranului.

    Gnditorul francez, afirm c unul dintre cele mai importante iprobabil principalul fundament al republicii const n a adaptaguvernareaa natura cetenilor i legile i reglementrile sociale la natura locurilor, oamenilor i timpului. n opinia lui Bodin, exist 5 forme de

    manifestare a suveranitii:

    puterea de legiferare;

    dreptul de declara rzboi i a ncheia pacea; dreptul de numire a nalilor magistrai; recunoaterea suveraniti de ctre supui; dreptul de graiere i amnistie.Suveranitatea nu cunoate deasupr-i dect legile eterne alejustiiei. Toate celelalte sunt sub ea, fiindc le face ea nsi. Aceastputere

    uprem aparine statului, considerat ca un organism colectiv.innd seama de acest criteriu, Jean Bodin distinge 3 tipuri de stat:1) monarhia puterea unei singure persoane;2) aristocraia puterea celor alei;3) democraia puterea ntregii sau a majoritii cetenilor.Bodinopteaz pentru monarhie, ca form de guvernare n stat, n care deintorul puterii este o singur persoan, care este capabil i

    uficient s menin suveranitatea unic i indivizibil. Dar se opune categoric monarhiei tiranice i monarhiei senioriale. El propunemonarhia legitim, n cadrul crei supuii ascult de monarh, iar acesta ascult de legile naturii. Puterea executiv, ca atribut esenial alguvernrii, nu are nici una din trsturile puterii suverane, dar nici atribuii care s tirbeasc natura suveran. Dar fiecare form deguvernmnt poate fi: un guvernmnt popular, aristocratic sau mix (forme de guvernmnt).

    n opera sa mai sunt expuse ialte teme precum cea a administraiei finanelor, a separrii puterilor nstat, a toleranei religioase fa deuptele slbatice dintre catolici iprotestani n evul mediu.

    Statul este prezentat de Jean Bodin n calitate de totalitate a familiilor asupra crora se rsfrnge o conducere suveran. Statul sedeosebete de alte forme de asociere socialprin caracterul su juridic i suveran al statului.n fiecare stat trebuie sexiste potrivit doctrineiui Bodin o putere suprem,unici indivizibil.Deoarece nu existstat fr putere suveran, ea se instituie n calitate de element distinctival existentei statale.

    Principalele trsturi ale suveranitii, potrivit doctrinei acestui gnditor francez, sunt: Caracterul permanent puterea de stat se instituie pentru o perioad de timp care nu se determinn mod anticipat.Potrivit doctrinei

    ui Bodin, deintorul puterii de stat, nvestit n funcie pentru o perioad determinatde timp nu este suveran. Caracterul absolut suveranul nu poate fi supus legilor create de el.Suveranul este deasupra legilor, comportamentul lui nu poate fi

    upus reglementrilor juridice.Voina suveranului este mai presus de lege i voinacelorlalisubiecide drept. Caracterul indivizibil i unitar autorul francez afirmnecesitatea deineriidepline a puterii de stat de ctre o persoansau organ de

    conducere, respingndform mixtde guvernare. Caracterul necondiionati continuu autorul afirmdreptul deintoruluiputerii de stat de a soluionaproblemele social-politice fr

    a fi obligat s-i coordoneze propriiledecizii cu alte persoane sau instituii.

    Tema: CONTRIBUII ALE MODERNITII LA FUNDAMENTAREA CONCEPIILOR FILOSOFICO-JURIDICE DESPRE STAT I DREPTTeoria dreptului natural la Hugo GrotiusHugo Grotius(1583-1645), jurist olandez, este ntemeietorul dreptuluiinternaional public, al dreptului maritim i unul dintre ntemeietorii

    dreptului natural. Hugo Grotius consider c dreptul natural este datde totalitatea principiilor pe care raiunea le dicteaz pentrusatisfacereanclinrii naturale pentru viaa social.

    Dup opinia lui Grotius, 4 percepte fundamentale orienteaz ntregul drept:

    1)

    respectarea a tot ce e al altuia;2) respectarea angajamentelor;3) repararea pagubelor pricinuite altora;4)

    pedeapsa echitabil a celor care ncalc aceste principii.n ceea ce privete apariia statului Hugo Grotius este adeptul teoriei contractualiste potrivit creia mai muli oameni liberi i egali s-au unit

    de bun voie ntr-o organizaie statal,pentru a se pune la adpost de primejdii i n vederea folosului reciproc, transfernd suveranitateaasupra unui singur om sau mai multora, fr condiii.

  • 8/10/2019 Conspect La Filosofia Dreptului

    14/46

    14

    Puternic influenat de nouorientare de gndire produsde Renatere, convins fiind cdezbinrile teologice nu pot duce la principii unitarecare sntemeieze activitatea politico-juridic, Grotius consider c singurele care pot asigura aceast unitate sunt principiile dreptuluinatural.Grotius considerdreptul natural izvorte din nevoia de a tr in societate, din grija pe care o are omul de a pstra societatea.

    Grotiusafirmcaparine dreptului natural tot ceea ce este n conformitatea cu natura raional i sociala omului.De asemenea dreptulnatural nu aparine voinei fie ea umansau divin.

    Susinnd cdreptul natural este imuabil,Grotius va spune caceasta nu numai cnu depinde de voina omului,ci nici chiar voina luiDumnezeu nu-l poate schimba.Deci dreptul natural este o dispoziie a raiunii care i trage valoarea din natura sa,din puterea sa nnscutdintr-un imperativ nscut din contiina sociala omului.

    Ceea ce face din doctrina lui Hugo Grotius un iusnaturalism modern este faptul c el fundeaz tiina juridic i filosofia dreptului nu penatur n general, ca Ulpian sau unii dintre stoici, ci pe natura uman, depind teoria tomist a dreptului natural cretin.

    Dup Grotius, dreptul natural const n tot ce este conform cu natura sociabil i raional a omului: dac o regul de via decurge dindorina ntririi societii i este conform cu dreapta raiune este adoptat ca fiind just. O concluzie de cea mai mare importan anrdcinrii dreptului n natura uman este universalismul juridic, adic admiterea ideii c, ntruct natura uman este pretutindeni aceeai,dreptul natural este alctuit din principii valabile pentru toate popoarele sau, cel puin, pentru toate popoarele care sunt bine conduse.

    Ideea c cerinele dreptului sunt permanente i universale, reprezentnd miezul doctrinei iusnaturalismului modern, este fundat nconvingerea generoas a nrudirii, chiar i a egalitii tuturor oamenilor.

    Pentru a clarifica ideea imuabilitii (permanenei) cerinelor dreptului natural, Grotius arata c ceea ce se schimb i ne creeaz dificultiau ne nal sunt, nu normele de drept, ci faptele la carese aplic ele.Promisiunea reciproc, fundat n dreptul natural, st la originea forei obligatorii, a puterii coercitive a dreptului. Prinpromisiune, fiecare

    creeaz obligaii pentru el nsui i drepturi pentru alii. n lumina acestor precizri, Grotius arta c principiile dreptului natural sunt: abinerea cu religiozitate de la ceea ce aparine altuia, mergnd pn la restituirea a ceea ce se gsete pe nedrept n stpnirea noastr,

    deci respectarea proprietii;

    repararea ofenselor sau a daunelor cauzate altora cu vinovie;

    respectarea promisiunilor, adic ndeplinirea nvoielilor, cerin care n enunarea latin celebr pacta sunt servanta devine axantregului drept, inclusiv a dreptului internaional public; proporionalizarea pedepselor cu faptele ilegalesvrite.Ca expresii ale dreptului natural, aceste principii sunt att de obligatorii, nct stricta lor respectare se impune, chiar dac am ndrzni s

    nchipuim c Dumnezeu nu exist sau c nu se ocup de oameni.

    Teoria contractului social n perioada modern (Thomas Hobbes, Jean-Jacques Rousseau.a.)Thomas Hobbes (1588 1679), a fost apreciat ca unul dintre cei mai importani autori de filosofie a dreptului. Premisele filosofice de la

    care el pleac pentru a deduce concepiasa politic sunt: omul nu este sociabil de la natur, omul este n mod natural egoist, caut numai binele su propriu, este insensibil fa decel al altora. Dac omul ar fi guvernat numai de natura sa, ar trebui sse recunoasc drept inevitabilun rzboi permanent ntre fiecare individ isemenii si, potrivit dictonului homo homini lupusest. Hobbes afirm posibilitatea de a iei dinacest impas, graie unui contract care conine renunarea fiecrui individ la acea libertate nengrdit, proprie dreptului natural renunare navoarea unui suveran care impune legile i stabilete ce este just i injust, licit i ilicit. Acesta este statul, o creaie artificial, o main

    omnipotent, care putere nelimitat asupra indivizilor. Prin aceasta, Hobbes se arat reprezentantul tipic al absolutismului care prin entralizarea puterii politice suprim libertatea de frica anarhiei i adesfrului.Thomas Hobbes a plecat de la premisa c, n starea de natur,ntre oameni exist o discordie generalizat, un rzboi al tuturor contra

    uturor, pentru c n natura uman arexista 3 cauze ale tendinei spre agresiune:1) spiritul de concuren(care genereaz lupta pentru ctig);2) spiritul de nencredere (determin lupta pentru asigurarea propriei securiti);3) dorina de glorie(provoac lupta pentru reputaie).Hobbes a considerat c n natura uman exist, de asemenea, 3 pasiuni care i-au determinat pe oameni s ncheie un contract (pact) de

    neagresiune i s se asocieze, i anume:a) teama de moarte,b)

    dorina de a-i procura bunurile necesare pentru a tri bine,

    c)

    sperana de a-i realiza bunstarea prin industrie.Or toate cele 3 pasiuni necesitau o asociere potrivit unui acord de pace.n consecin, legile fundamentale ale contractului social, numite i legi naturale(deoarece corespund unor tendine ale naturii umane),

    vor fi urmtoarele: lege natural (jus naturale) este legea pcii; legea libertii; legea egalitii.Hobbes susine ideea cstatul este ntemeiat printr-un act voluntar prin care fiecare om se angajeaz fade fiecare altul de a investi un

    er cu dreptul de al guverna.Astfel toi oamenii prin acest contract social abandoneaz dreptul de a se guverna pe ei nii, suveranului. nconcepia lui Hobbes exist dou contracte:

    1) cel prin care indivizii se asociaz ntre,2) cel prin care ei cedeaz toate drepturile suveranului.

    Contractul social este ncheiat de oameni nu cu suveranul, cci acesta nu preexist contractului, ci este creat prin contract, de ctrecontractani. Contractul este ncheiat de fiecare cu fiecare, n afar de unul (suveranul) sau unii (adunare suveran) i n profitul acestuiaacestora) din urm. Hobbes, n capitolul 17 din lucrarea sa Leviathan, arat c formula contractului social ar fi putu fi urmtoarea: E ca i

    cum fiecare ar zice fiecruia: eu autorizez acest om sau aceast adunare i i cedez dreptul de a m guverna pe mine nsumi, cu condiia ca iu s-i cedezi dreptul tu i ca tu s autorizezi aciunile sale n acelai mod. Deci oamenii creeaz, prin contract, suveranul, conferindu-i o putere colosal prin care intimideaz voinele indivizilor, oprindu-le de la

    zbunare i violen.

  • 8/10/2019 Conspect La Filosofia Dreptului

    15/46

  • 8/10/2019 Conspect La Filosofia Dreptului

    16/46

    16

    bunurile; deci o putere limitat de legea natural a conservrii vieii sale i a conservrii restului genului uman este tot ceea ce d i poateda omul societii i, prin intermediul acesteia, puterii legislative.

    Dup convingerea lui Locke n statul englez contemporan lui, ar exista urmtoarele puteri:1) Putere legislativ (puterea suprem, care edicteaz legi obligatorii); 2) Puterea executiv (ca putere a monarhului);3) Puterea federativ (atribuit statului, o putere a regelui). El consider, c funcionarea n bune condiii a Constituiei pretinde separarea puterii legislative de puterea executiv, ceea ce nseamn

    c Parlamentul fiind puterea suprem i marea nobilime, are controlul asupra statului. Concluzia lui Locke este c imperativele legilor naturii nu nceteaz deloc n societate; ele devin chiar mai puternice n multe cazuri.

    Admind c dreptul izvorte din voin, el are n vedere o voin circumscris dreptului natural i, n primul rnd, legii sacre i inalterabile

    care are ca obiect conservarea genului uman pentru care oamenii intr n societate; nu exist decret uman care s poat fi bun i valabilcnd el este contrar acestei legi. n acest sens, aprtorul dreptului natural este poporul.

    Aadar, puterea legislativ nu poate fi absolut, cci oamenii nu se pot plasa ntr-o situaie mai rea dect starea natural.Charles Montesquieu (1689 1755), revendicat i de istoria ideilor politice, sociologice, istorice, economice, este nalt reprezentativ pentru

    ilosofia dreptului.Montesquieua rmas n contiina contemporanilori a posteritii prin lucrarea sa fundamental Despre spiritullegilor,despre care s-a spus c este cea mai complet n domeniulpoliticii de la Aristotel pn atunci. Legile societii nu-i apar luiMontesquieu campuse n mod arbitrar, ci ca raporturi necesare, decurgnd din natura lucrurilor. Legile n neles juridic, n materie politic penal, civil,unt realizri necesare, n funcie de o serie defactori diferii, care pot s varieze dup condiiile de spaiu sau dupcondiiile de timp alestoriei: forma de guvernmnt, diferitele formede libertate politic, climatul sau natura teritoriului, precum i o serie de condiii dobnditen decursul experienei sociale, cum suntmoravurile, comerul, ntrebuinarea monedei, credinele religioase,etc.

    Preocuprile lui Montesquieu au avut drept obiect de cercetare problema privind libertatea politic ca fundament al dreptului i statului.Montesquieu susine c pentru a asigura aceast libertate este nevoie de existen unor legi juste i de o organizare corespunztoare a

    tatului.Cercetnd natura uman, el constat c la diferite popoare exist diferite legi i moravuri i c acestea rezult nu numai din fanteziaarbitrar a oamen


Recommended