+ All Categories
Home > Documents > Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

Date post: 05-Apr-2018
Category:
Upload: sylviemanuelle
View: 234 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 18

Transcript
  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    1/18

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    2/18

    EMIL DRAGNEV112

    c primul ciclu al Arhanghelului Mihail, cunoscut pn acum, dateaz de larscrucea secolelor al XV-lea al XVI-lea, celelalte fiind dispuse cronologic pe

    ntinsul ultimelor dou treimi ale secolului al XVI-lea i, probabil, nceputuluicelui urmtor3.

    Restaurrile din ultimii ani au scos la iveal podoaba picturilor pronaosuluibisericii Sf. Cruce (nlarea Sfintei Cruci) din Ptrui, zidit, conform pisaniei, nanul 1487 i pictat, conform unui consens aproape general al cercettorilor, la odat apropiat de acest an. Recent, am publicat dou studii care abordeaz acestsubiect: primul, consacrat excepionalei teme, cunoscute n literatura de specialitatemai ales sub titlul formal de Cavalcada Sfinilor Militari4, cel de-al doilea, dedicat

    programului iconografic al pronaosului biserici de la Ptrui5. Analiza sa,

    exceptnd registrele superioare ale zidului nordic, n mare parte completdeteriorate, a permis evidenierea ctorva cicluri: cel al hramului bisericii cuprinznd scenele: Artarea Sfintei Cruci mpratului Constantin, aliasCavalcada Sfinilor Militari (registrul doi, zidul vestic), Interogarea iudeilor dectre mprteasa Elena, Cutarea Sfintei Cruci (registrul nti, zidul estic),

    AflareaSfintei Cruci,Adeverirea Cinstitei Cruci (registrul doi, zidul estic), la carear putea fi adugat i icoana hramului, nlarea Sfintei Cruci, care, credem,fusese plasat n nia de pe zidul estic, deasupra intrrii n naos , ciclul dedicatSfntului Ioan Boteztorul din care cunoatem astzi dou teme: Ospul lui Irod

    i Tierea Capului Sfntului Ioan Boteztorul(registrul nti, zidul sudic) , un altreilea ciclu constituit din trei teme cu conotaii euharistice: Ospul lui Avraam,Sacrificiul lui Avraam (registrul doi, zidul sudic) i Nunta din Cana Galileii(registrul nti, zidul vestic) , cicluri la care adugm i pictura din calot, cuPantocratorul, nconjurat de doisprezece profei, reprezentrile sfinilor dinregistrul inferior, dintre care am remarca prezena Sfinilor Ierarhi pe zidul estic,

    Judecata de Apoi de pe faada vestic i reprezentarea Sfinilor mprai dintimpanul portalului.

    3 Nu este cazul s insistm asupra problemei datrii picturilor de la Sucevia, ea constituindsubiectul unor discuii n aceast privin, n cadrul crora s-a optat pentru anii 1596, 1601 i 1606.Pentru toat gama de opinii, v. cea mai recent publicaie a lui Sorin Ullea, Datarea ansamblului de

    pictur de la Sucevia, Botoani, 2006, n care autorul insist asupra anului 1601, venind cu noiargumente n sprijinul opiniei expuse ntr-un studiu cu acelai titlu publicat n Omagiu lui GeorgeOprescu, Bucureti, 1961, p. 561565. Menionm, ns, i faptul c, la Simpozionul InternaionalIeremia Movil. Domnul. Familia. Epoca, Mnstirea Sucevia, 30 aprilie 3 mai 2006, au fostexpuse noi argumente n favoarea datrii mai timpurii, lucru ce va putea fi analizat dup apariiavolumului respectiv.

    4 Emil Dragnev,Enigma Ptruilor. O versiune de interpretare, n Demir Dragnev, Emil

    Dragnev, Igor Cau, Virgil Pslariuc, tefan cel Mare n contextul epocii sale i al posteritii,Chiinu, 2004, p. 6378, i notele de la p. 152163.5 Idem, Programul iconografic al pronaosului bisericii Sf. Cruce din Ptrui, n RIM,

    2005, 3, p. 1526.

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    3/18

    PRIMUL CICLU CUNOSCUT AL ARHANGHELULUI MIHAIL 113

    n acelai studiu, am presupus c picturile de pe zidul nordic ar fi pututntregi ciclul hramului, bunoar cu scenele Botezul mpratului Constantin i

    Porunca lui Constantin mamei sale, Elena, fcnd, astfel, o legtur cronologicntre Cavalcadi grupajul de scene de pe zidul estic. n urma unei recente vizite laPtrui, cnd am avut posibilitatea de a analiza atent cele dou fragmente de

    pictur ce se mai pstreaz pe zidul nordic, deasupra reprezentrilor statuare alesfinilor, componena anunat a ciclurilor pare s se schimbe ntructva. n timpulexaminrii fragmentelor menionate, colega noastr, Constana Costea, a presupusc fragmentul din colul vestic al primului registru de scene de pe zidul nordic ar

    putea face parte din scena Cinei lui David.Cercetarea acestui fragment pare s confirme identificarea propus. Din

    ceea ce se mai distinge azi, n extremitatea stng a compoziiei deteriorate, estevizibil partea inferioar a unui personaj tronnd, ns elementul esenial careorienteaz identificarea este aripa ce se vede n spatele tronului. O fie maingust, care continu spre est fragmentul din colul vestic, conine poalele mantieiunui alt personaj, identice cu cele ale personajului tronnd, i dou mini nclinaten jos, fapt ce ar nsemna c personajul respectiv este prezentat ntr-o atitudine denchinare, mai observndu-se i poalele vemintelor unui al treilea personaj.ntregind elementele lips, putem presupune c, n partea stng a scenei, estereprezentat regele David tronnd, la spatele lui aflndu-se Arhanghelul Mihail, cu

    sabia scoas din teac, gata s-l pedepseasc pe regele czut n pcat, sau poateinvers, ascunznd sabia n semnul graierii sale. Cea de-a doua secven a acesteicompoziii conine o a doua reprezentare a regelui David, de aceast dat nchinatn faa lui Nathan. La caracteristicile iconografice ale scenei, restabilite n bazafragmentului conservat, vom reveni ceva mai jos, dup examinarea celui de-aldoilea fragment, plasat n extremitatea estic a zidului nordic.

    Aici, se face destul de vizibil o construcie n dou planuri, ambele fiindstrbtute de cte o deschiztur vertical-dreptunghiular, ncununat n arcsemicircular, din care izvorsc limbi de foc. n faa celei din dreapta, se afl un

    personaj nclinat n sens opus, lsnd impresia unei reacii la puterea focului i avndambele mini ndreptate nspre el. Acest fragment sugereaz scena Celor trei tinerin cuptorul n flcri, deasupra crora i desface salvator aripile Arhanghelul Mihail.

    Astfel reconstituite, prin deschiderea unei noi optici asupra scenelor dejacunoscute sau atribuite anterior, aceste dou scene indic prezena unui cicluneidentificat pn acum n pronaosul bisericii de la Ptrui. Anume, din aceastperspectiv, recent conturat, toate scenele din primul registru situat deasuprateoriei sfinilor, ce se desfoar pe perimetrul zidurilor sudic, vestic i nordic, seintegreaz unui singur ciclu, cel al arhistrategului otilor cereti ArhanghelulMihail. innd cont de rectificarea adus prin identificarea celor dou scene, ciclul

    conine urmtoarele teme: Ospitalitatea lui Avraam, Sacrificiul lui Avraam,Artarea Sfintei Cruci mpratului Constantin (s ne amintim c, i n aceast

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    4/18

    EMIL DRAGNEV114

    scen, figura mpratului este precedat de cea a Arhanghelului Mihail), Cina luiDavidi Cei trei tineri n cuptorul n flcri. De fapt, toate aceste teme fac parte

    din repertoriul ciclului consacrat Arhanghelului, cunoscute dup alte monumente(icoane, picturi murale etc.). Doar scena Cavalcadei, redimensionat aici i pusn acord cu hramul bisericii, al crui ciclu, dup cum am menionat, apare n

    pandant cu ea, pe zidul estic, nu a fost identificat pn acum n componenaciclurilor Arhanghelului Mihail.

    Ne ntrebm dac prezena acestui ciclu n pronaosul de la Ptrui poateexplica i amplasarea scenei Daniel n grota cu lei n partea estic a glafuluiferestrei nordice. Reprezentarea n acest loc a profetului Daniel este, totui, unmoment disonant n sistemul de decoraie al glafurilor ferestrelor pronaosului. S

    ne amintim c, n glaful ferestrei sudice, apar reprezentrile a dou sfinte: Sf.Paraschiva i, probabil, Sf. Anastasia, consecutivitate ce este meninut doar parialn glaful ferestrei nordice, unde apare Sf. Marina, n faa creia este reprezentat,surprinztor, profetul Daniel6. Sunt cunoscute mai multe cazuri n care scena

    Daniel n grota cu lei face parte din ciclul Arhanghelului. Aici, ns, includereatemei respective n cadrul ciclului comport i un moment de ezitare, cauzat deabsena figurii Arhanghelului. n aceast situaie, nerenunnd la eventualitateaapartenenei acestei teme la ciclul menionat, considerm c prezena sa ar puteaavea i o alt explicaie, prin tangen cu ultima scen din ciclul de la Ptrui al

    Arhanghelului, Cei trei tineri n cuptorul n flcri: n primul rnd, pentru c esteplasat exact sub ea, iar n al doilea rnd, pentru c baza textual a sceneirespective este un pasaj din Cartea lui Daniel [3.1228].

    Ciclul de la Ptrui al Arhanghelului Mihail devine, astfel, cel mai vechicunoscut n momentul actual din pictura mural a Moldovei medievale i, ngeneral, din spaiul romnesc. El este destul de rezumativ, totaliznd cel puin cinciteme (nu putem fi siguri, din cauza lipsei oricror urme de pictur pe timpanulzidului nordic, care putea conine i alte teme din acest ciclu, precum i din cauzaezitrii explicate mai sus, cu privire la posibilitatea includerii sigure n cadrulciclului a temei Daniel n grota cu lei). Acest ciclu a avut o anumit circulaie narta ortodox din epoca bizantin, oricum mult mai intens dect a fost apreciat nistoriografia noastr7.

    Publicarea relativ recent a unei monografii consacrate cicluluiArhanghelului n arta bizantin, semnat de Smiljka Gabeli, ne permite

    prezentarea unui repertoriu destul de complet al monumentelor ce conin ciclulrespectiv8. Cele mai vechi cicluri cunoscute ale Arhanghelului Mihail dateaz din

    6Ibidem, p. 17.7

    Sorin Ulea,La peinture extrieure moldave, nota 13, de la p. 287: Le cycle des Faits desarchanges napparat que trs rarement dans lart byzantin et dans celui des pays de tradition byzantine.8 Smiljka Gabeli, jj , Belgrad, 1991, . 3649,

    pentru catalogul monumentelor, i p. 50121, pentru repertoriul temelor.

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    5/18

    PRIMUL CICLU CUNOSCUT AL ARHANGHELULUI MIHAIL 115

    secolul al XI-lea: trei fragmente ale crucii de argint (cca. 1057) a patriarhuluiMihail Kerullarios (Dumbarton Oaks, achiziii nr. 64.13), unde apare, pe braul

    stng,Minunea din Chones, pe cel drept,Apariia Arhanghelului lui Iosua Naviipe cel superior, Convertirea mpratului Constantin; capela Arhanghelului Mihail(ante 10611067) a catedralei Sf. Sofia din Kiev (aici, sunt identificate cinci teme:Cderea lui Satan,Lupta lui Iacov cu ngerul,Apariia Arhanghelului lui Zaharia,

    Arhanghelul l oprete pe Varlaam i Apariia Arhanghelului lui Iosua Navi);porile de bronz (1076) ale bisericii rupestre a Arhanghelului Mihail de la MonteGargano (Italia), pe care sunt desfurate 23 de scene ale ciclului. Din secolulal XII-lea, citm ciclurile din biserica Schimbrii la Fa a Mnstirii Spaso-Mirojskdin Pskov (ante 1156), unde ciclul este compus din opt scene; cte trei teme sunt

    menionate (fr sigurana c este prezentat ciclul complet) pentru bisericile Sf.Gheorghe Diasortisos (Naxos, Grecia, secolele al XI-lea al XII-lea) i dinRuispiri (Georgia, secolele al XII-lea al XIII-lea). Exemplele devin mainumeroase pentru secolul al XIII-lea; n primul rnd, menionm unul dintre celemai ample cicluri (24 de scene) ale Arhanghelului Mihail, prezente pe porile

    bisericii Naterea Maicii Domnului din Suzdal (cca. 1230), nou scene fiindidentificate n biserica Arhanghelului Mihail din Ivanovo (Bulgaria, mijloculsecolului al XIII-lea), cinci n biserica Sf. Arhangheli din Prilep (Macedonia,12701280), trei n biserica Sf. Gheorghe din Atena (a doua jumtate a secolului

    al XIII-lea), cte dou n bisericile Sf. Arhangheli i Sf. Atanasie din Gheraki(Pelopones, a doua jumtate a secolului al XIII-lea) i patru n biserica Arkalohori(Iraklion/Monofatzi, Creta, sfritul secolului al XIII-lea).

    Pentru secolul al XIV-lea prima jumtate a secolului al XV-lea, numrulexemplelor este n continu cretere: biserica Arhanghelului Mihail din Kuneni(Creta, nceputul secolului al XIV-lea); biserica Arhanghelului Mihail din Arhanes(Creta, 13151316); biserica Arhanghelului Mihail din Kavalariana (Creta,13271328); biserica Sf. Teodori de la Mistra (Pelopones, secolul al XIV-lea);

    biserica Arhanghelului Mihail din Lesnovo (Macedonia, 1346 sau 1347); bisericaMaicii Domnului din Matei (Macedonia, mijlocul secolului al XIV-lea); bisericaArhanghelului Mihail din Sarakina (Creta, mijlocul secolului al XIV-lea); bisericaArhanghelului Mihail din Kakodiki (Creta, 1387 ?); biserica Arhanghelului Mihaildin Sahanoj (Kpryani) din regiunea Trapezuntului (13901391, astzi disprut);

    biserica Maicii Domnului din Kophinou (Cipru, a doua jumtate a secoluluial XIV-lea prima jumtate a secolului al XV-lea); biserica Arhanghelului Mihaildin Prines (Creta, 1410); icoana din catedrala Arhanghelsk a Kremlinului moscovit(cca. 1410)9; biserica Arhanghelului Mihail din Kamiliana (Kisamos, Grecia).Specificm c nu n toate cazurile dispunem de cicluri complete, fapt ce, n modevident, relativizeaz comparaia ciclului de la Ptrui cu cele menionate mai sus.

    9 Neinclus n repertoriul prezentat de savanta srb, pe motivul datrii sale incerte, care arputea plasa vremea pictrii icoanei i n epoca post-bizantin, exclus din cercetarea citat.

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    6/18

    EMIL DRAGNEV116

    Oricum, din datele de care dispunem, menionm prezena temeiOspitalitii lui Avraam n cinci cicluri (Suzdal, Ivanovo, Prilep, Mateii scena de

    la Sahanoj, cu atribuie nesigur), dintre care n dou cazuri (Suzdal, Matei)aceast tem este precedat de Apariia Sfintei Treimi lui Avraam, tem care maiapare singular n alte dou cicluri (Monte Gargano, Pskov). Tema Sacrificiul luiAvraam este cunoscut pentru ciclurile de la Monte Gargano, Pskov, Atena iMistra, n timp ce tematica constantinian apare o singur dat (fragmentul decruce de la Dumbarton Oaks scena Convertirii lui Constantin). Cina lui Davidapare n ciclurile de la Monte Gargano i Suzdal, unde este urmat de scena Ceitrei tineri n cuptorul n flcri, cunoscut i n cadrul ciclurilor de la Atena,Lesnovo i Sahanoj, n timp ce scena Daniel n grota cu lei, respectnd, iari,

    consecutivitatea n cazurile de la Monte Gargano i Suzdal, mai apare la Prilepi Arhanes.Astfel, redacia ciclului de la Ptrui conine teme bine cunoscute n arta

    bizantin, incluse n repertoriul faptelor Arhanghelului Mihail. Remarcm absenacelor mai populare scene din acest ciclu: Minunea din Chones i Apariia

    Arhanghelului Mihail lui Iosua Navi, care este consemnat n 20 i, respectiv, 18cazuri ale monumentelor repertoriate. Suntem, ns, ntotdeauna cu gndul latimpanul zidului nordic, care astzi nu mai pstreaz nici o urm de pictur, lsndteren liber unor supoziii privind ntregirea ciclurilor prezente n pronaosul de

    la Ptrui.De asemenea, n raport cu tradiia bizantin, ciclul de la Ptrui seindividualizeaz i prin includerea scenei Apariiei Sfintei Cruci mpratuluiConstantin cel Mare. Merit menionat faptul c tematica constantinian esteaproape absent din ciclurile cunoscute ce aparin epocii bizantine. Singuraexcepie pe care o cunoatem sunt cele trei fragmente ale crucii de argint de laDumbarton Oaks. Dup cum am menionat mai sus, pe braul superior estereprezentat Convertirea lui Constantin, scen n care papa Silvestru, innd nmna stng icoana Apostolilor Petru i Pavel, l binecuvnteaz pe mprat,reprezentat nchinndu-se. Cele trei subiecte au fost interpretate n sensulcorespondenei cu principalele obiective politico-ideologice ale patriarhului MihailKerullarios: Miracolul din Chones exprimnd ideea victoriei asupra erezieiromane,Apariia Arhanghelului Mihail lui Iosua Navi ideea aducerii la putere dectre patriarhul Mihail a lui Isaac Comnenul i, n sfrit, Convertirea luiConstantin ar fi putut avea o relaie direct cu ideea supremaiei puterii spiritualeasupra celei temporale, promovat de ambiiosul patriarh10. Dac admitem aceastinterpretare, trebuie s recunoatem c introducerea temei constantiniene n ciclulArhanghelului la acest monument a avut o motivaie cu totul special, putnd ficlasat n categoria excepiilor.

    10 Romilly H. Jenkins & Ernst Kitzinger, A Cross of the Patriarch Michael Cerularius, nDOP, 21, 1967, p. 235 i urm.; pentru imagini, v. fig. 1, 2, 6, 8.

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    7/18

    PRIMUL CICLU CUNOSCUT AL ARHANGHELULUI MIHAIL 117

    n contrast cu penuria exemplelor de introducere a tematicii constantinienen ciclul Arhanghelului Mihail, n epoca bizantin (cauzat, poate i de integritatea

    adesea alterat a monumentelor conservate), n perioada post-bizantin ea obine oprezen destul de curent. Subiectele sunt destul de variate: Constantin nmar spre Roma i Botezul lui Constantin (Blineti), ngerul artnd Bizanullui Constantin (Humor), Constantin n mar spre Roma i Constantin se

    pregtete s atace Bizanul (Moldovia)11, Viziunea lui Constantin, Constantindormind n corti Constantin clare (Catedrala Arhanghelului Mihail, Kremlinulmoscovit)12.

    Revenind la tema Cinei lui David, reamintim c, n epoca bizantin, eaapare destul de rar n componena ciclului Faptelor arhanghelilor, fiind prezent

    doar n cele mai desfurate cicluri cele de pe porile de la Monte Gargano iSuzdal (firete, afirmaiile de acest gen conin posibilitatea unei anumite marje deeroare, innd cont de caracterul incomplet al unor cicluri ce au supravieuit pnastzi, nemaivorbind de eventualitatea unor cicluri disprute cu desvrire).Separat, ncadrat n alte contexte iconografice, aceast tem ne este cunoscut naria picturii murale dintr-un numr ceva mai mare de monumente, n special dincomplexul artei medievale srbeti. n domeniul miniaturisticii, acest subiect estemai frecvent, fiind prezent, n special, n psaltirile ilustrate. Anume, aici lgsim pentru prima dat, ncepnd cu secolul al IX-lea, n renumitele

    codice ilustrate Psaltirea Hludov (Muzeul Istoric de Stat din Moscova, cod.129)13i Sacra Parallela lui Ioan Damaschinul(Paris. gr. 923)14. Pentru secolele

    11 Sorin Ulea,La peinture extrieure moldave, loc. cit.12 Iu. N. Dmitriev,

    (), n , scova, 1964, releveul de la p. 159.Ne-am referit aici doar la cteva exemple, repertoriul monumentelor post-bizantine ce conin ciclulArhanghelului Mihail nefiindu-ne, n acest moment, accesibil: Smiljka Gabeli, j j (XIXVIII ). , Belgrad, 2004(=j/, j; 11).

    13

    M. V. epkina, , scova, 1977, il fol. 50r

    , lacatisma 7, psalmul 50; aici, episodul biblic este redat n trei miniaturi: n partea inferioar a paginii,este reprezentat asediul cetii i moartea lui Urie, soul Bat-ebei, pe marginea dreapt Davidtronnd, la spatele lui Bat-eba, iar n fa profetul Nathan, mustrndu-l. Pe marginea stng,apare doar o singur figur, cea a lui David, prosternat n semn de pocin. Subiectele mustrrii i

    pocinei sunt, deci, de la nceput divizate; n plus, tema este completat cu elemente anecdoticesuplimentare. Miniatura n care este ilustrat subiectul mustrrii se refer la cuvintele introductive alePs. 50 (51) (Un psalm al lui David, fcut cnd a venit la el proorocul Nathan, dup ce intrase Davidla Bat-eba), cea a pocinei se refer la coninutul general al acestui psalm, n timp ce imaginea cuasediul reflect pcatul de moarte, exprimat n versetul 14: Dumnezeule, Dumnezeul mntuirii mele !Izbvete-m de vina sngelui vrsat. n acest mini-ciclu, nu apare nici o referin la Arhanghelul

    Mihail, ea lipsind i din textul psalmului.14 K. Weitzmann, The Miniatures of The Sacra Parallela. Parisinus Graecus 923,Princeton, 1979 (Studies in Manuscript Illumination, 8), p. 84, pl. XXXV, fig. 132, este reprezentatdoar subiectul mustrrii (fol. 231v).

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    8/18

    EMIL DRAGNEV118

    al X-lea al XIII-lea, exemplele din domeniul codicelor ilustrate sunt multiple15. Oredacie apropiat celei din complexul porilor de la Suzdal (motivul evidenierii

    acestei redacii l vom expune mai jos) se gsete ntr-un manuscris athonit de laDumbarton Oaks (cod. 3, sfritul secolului al XI-lea)16.

    n arta monumental, cele mai timpurii exemple ale temei respective ne-auparvenit de la nceputul secolului al XIII-lea. Scena Cinei lui David apare npridvorul alturat zidului sudic al naosului bisericii Maicii Domnului a MnstiriiStudenica (1209, cu retuuri din 1598)17. n nia corului de pe zidul sudic alnaosului bisericii din Mileevo (cca. 1234), pe latura vestic, se mai pstreaz unfragment al scenei, din cte se mai poate vedea, ilustrnd episodul mustrrii18. ncontext euharistic, scena este reprezentat n primul registru al zidului sudic al

    diaconiconului (la vest de intrare) bisericii Sfinilor Apostoli din Pe (cca. 1260).Foarte deteriorat, las s se ntrevad totui destul de distinct cele dou secveneale temei: mustrarea i cina19.

    ntr-o redacie deosebit, n care accentul se pune pe secvena cinei, cuapariia unor noi personaje (a sptarului din spatele tronului i a personificrii nchip angelic alturi de David), scena cercetat apare la dou monumente dinOhrida. La etajul nartexului catedralei Sf. Sofia, pictat ctre mijlocul secoluluial XIV-lea, n timpanul zidului sudic, scena Cinei lui David este zugrvit ncontextul reprezentrii sinoadelor ecumenice. Svetozar Radoji, interpretnd

    figura naripat plasat ntre David prosternat i tronul rmas pustiu, fcnd un gestla adresa Arhanghelului, ce st de cealalt parte a tronului, gest ce pare s-ldetermine s ascund sabia n teac, o percepe ca personificare a nelepciunii,legnd contextual reprezentrile sinoadelor, conduse de nelepciunea Divin, itema Cinei lui David20. ntr-o redacie similar, ce trdeaz probabil o inspiraienemijlocit, aceast scen apare i pe faada sudic a bisericii Sf. Nicolae Bolnikidin Ohrida (cca. 1467), ns ntr-un context ce poate ascunde mai mult oconotaie politic21.

    15

    Smiljka Gabeli, , p. 85 i nota 115.16 Anthony Cutler, The Aristocratic Psalter in Byzantium, Paris, 1984, p. 9293, fig. 323,apud Smiljka Gabeli, , p. 8586 i nota 116.

    17 Janko Radovanovi, j. ,n (), 4, Novi Sad, 1969, reeditat n culegerea sa destudii, XIII XIV, Belgrad, 1988, p. 12.

    18 Svetozar Radoji, , Belgrad, 1963, releveul de la p. 76, nr. 4.19 Janko Radovanovi, j. ,

    p. 1113, releveul 2, de la p. 15, fig. 5.20 Svetozar Radoji, j j . j, n

    , IXX, 1959, . 133136; Cvetan Grozdanov, XIV,

    Belgrad, 1980, . 75 i releveul 14, de la p. 69.21 Gojko Suboti, XV, elgrad, 1980, . 107, fig. 82 ireleveul 83, de la p. 108. Aceast scen se suprapune peste reprezentarea lui tefan Duan i acriesei Elena, care, n viziunea bizantin (ce avea s supravieuiasc prin continuitatea

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    9/18

    PRIMUL CICLU CUNOSCUT AL ARHANGHELULUI MIHAIL 119

    n afara ciclului Arhanghelului, scena Cinei lui Davidmai este cunoscuti n spaiul romnesc, firesc, deja, ca i ultimul monument citat de la Ohrida, n

    epoca post-bizantin. Astfel, n Moldova, tema a fost reprezentat pe zidul nordic,ntre cele dou ferestre ale pronaosului bisericii Sf. Gheorghe din Hrlu, la odimensiune remarcabil i, de asemenea, n pronaos, de aceast dat n timpanulzidului estic al pronaosului bisericii Pogorrii Sfntului Duh a MnstiriiDobrov22. n ara Romneasc, scena este figurat pe peretele de nord, nextremitatea estic a pronaosului bisericii Maicii Domnului din Stneti-Vlcea(1536). Aici, scena Cinei lui David ntregete al treilea registru, compus dinilustraiile ultimelor strofe aleImnului Acatist23.

    La Hrlu, scena exprim mai accentuat, la fel ca i cele din bisericile din

    Ohrida, momentul cinei. Cu excepia sptarului, sunt prezente toate personajelepe care le-am menionat cnd ne-am referit la monumentele citate: Davidprosternat, Nathan, Arhanghelul i personificarea n chip angelic. Aici ns,dispoziia lor n spaiu este substanial schimbat. Scena este simitor dinamizat,fiind accentuat interaciunea figurilor. Figura personificrii este plasat, de aceastdat, ntre Arhanghelul ce ridic amenintor spada (n ambele cazuri de la Ohrida,el i ascunde arma n teac) i David prosternat, de parc i-ar despri n mod fizic.La Dobrov, scena pare s aib acelai sens ca i la Hrlu, fiind foarte vizibiltronul pustiu. Starea de conservare a acestei scene nu ne permite s vedem clar

    Arhiepiscopiei de Ohrida), svrise pcatul uzurprii demnitii imperiale, precum i a ranguluipatriarhal pentru capul bisericii din ara sa. Astfel, n contrast, scena este vzuti ca o manifestare asupunerii puterii temporale fa de cea spiritual.

    22 Sorin Ulea,La peinture extrieure moldave, p. 288291, fig. 1, 2. Datarea picturilor de laDobrov conine un element de certitudine din datele tabloului votiv, confruntate cu vleatulincomplet prezent n acest tablou (703, lipsind cifra unitilor), lucruri stabilite cu destul sigurande ctre Sorin Ulea, Datarea ansamblului de pictur de la Dobrov, n SCIA, seria Arte plastice,1961, nr. 2, p. 483485, dei, ntr-un studiu consacrat programului iconografic al pronaosuluiDobrovului, Constana Costea anun anumite repere de pruden n plus privind fixarea strict adatei. Din analiza mai detaliat a circumstanelor cstoriei lui Petru Rare, cercettoarea conchide c

    termenul datrii ar putea fi puin extins 15291530 , indicnd, de asemenea, c prezena singulara domnului (Petru Rare) nu constituie un reper absolut sigur pentru aceast datare: NartexulDobrovului. Dosar arheologic, n RMI, LX, 1991, 1, p. 10, nota 1. n ceea ce privete datareapicturilor de la Hrlu, reperele sigure lipsesc deocamdat, iar demonstraia propus n favoareaanului 1530 (Sorin Ulea, Portretul funerar al lui Ion un fiu necunoscut al lui Petru Rare idatarea ansamblului de pictur de la Probota, n SCIA, VI, 1959, 1, p. 69; idem, Gavrilieromonahul, autorul frescelor de la Blineti. Introducere la studiul picturii moldoveneti din epocalui tefan cel Mare, n Cultura moldoveneasc n timpul lui tefan cel Mare. Culegere de studii,Bucureti, 1964, p. 421, 422, 447; idem, La peinture extrieure moldave, p. 285311), trebuie srecunoatem, nu poate exclude i posibilitatea datrii n vremea domniei ctitorului acestui loca,tefan cel Mare, poate la o dat destul de apropiat de anul edificrii (1492).

    23

    Carmen Laura Dumitrescu. O reconsiderare a picturii bisericii din Stneti-Vlcea, nPagini de veche art romneasc, II, Bucureti, 1972, p. 245246, fig. 73 i releveul 48a, de lap. 237; eadem,Pictura mural din ara Romneasc n veacul al XVI-lea, Bucureti, 1978, pl. 8, dela p. 27.

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    10/18

    EMIL DRAGNEV120

    dispoziia personajelor principale, episodul cuprinznd, n acest caz, i un numr depersonaje secundare, care flancheaz extremitile compoziiei. O dispoziie

    similar celei de la Hrlu o ntlnim n scena de la Stneti-Vlcea, numai csensul desfurrii aciunii este invers (de la stnga spre dreapta) i dinamismulfigurilor este evident sczut.

    n cadrul ciclului Arhanghelului, scena Cinei lui David apare, deasemenea, n redacii diferite. Cel mai vechi exemplu cunoscut al includerii temeirespective n cadrul ciclului porile de bronz de la Monte Gargano ne ofer oschem iconografic destul de simpl, evocnd, de fapt, doar momentul mustrrii:David este reprezentat tronnd, n faa sa apare Nathan, n spatele cruia estefigurat Arhanghelul cu spada ridicat deasupra umrului drept24. Cel de-al doilea,

    de pe porile de la Suzdal, prezint o alt redacie a subiectului, aici fiind figurateambele secvene: att mustrarea ct i cina. Arhanghelul este nfiat la spatelelui David tronnd, cu lancea ridicat n mna dreapt. Urmeaz o a douareprezentare a lui David, de aceast dat prosternat n faa lui Nathan25.

    Exemplele moldoveneti ncadrate n ciclul Arhanghelului sunt, la fel ca icele prezentate separat, n alte contexte iconografice, ataate mai mult de principiulevidenierii cinei, precum le-am ntlnit n exemplele de la Ohrida, depindstructura narativ a imaginii, de desfurare a secvenelor pe etape, n favoarea uneisinteze, care concentreaz ambele aciuni: mustrarea i cina. La Blineti, scena

    este plasat n extremitatea nordic a zidului estic al pronaosului (registrul altreilea)26. Nefiind curat nc, starea ei actual nu permite o descriere detaliat.Nathan este figurat n faa lui David prosternat, iar Arhanghelul amenintor nspatele tronului pustiu.

    La Humor, scena de pe zidul sudic al gropniei, plasat deasupra portretuluifunerar al Anastasiei, soia ctitorului bisericii logoftul Teodor Bubuiog ,

    prezint o versiune substanial modificat. Aici, David apare prosternat n faaArhanghelului, ce ridic amenintor spada, iar Nathan, figurat n planul doi, dupDavid, se adreseaz de fapt Arhanghelului i nu lui David, aa cum o face n

    practic toate scenele cunoscute ale Cinei, fiind astfel accentuat mai curnd ideeaiertrii celui care se ciete. Figura personificrii angelice lipsete, rolul su fiind

    preluat de Nathan.Schema iconografic adoptat la Moldovia (aici, scena apare pe partea

    nordic a stlpului sud-vestic al pridvorului deschis)27 este mai apropiat tipologic

    24 Smiljka Gabeli, , p. 84, fig. 47.25 A. N. Ovinnikov, , scova, 1978, fig. 119120.26 Pentru amplasarea scenei, v. Corina Popa,Blineti, releveul de la p. 22, scena sub nr. 16

    (aici, n registru, tema nu este identificat, fiind trecut ca scen din Vechiul Testament). Sub acelai

    numri de asemenea nedefinit concret, scena apare i n releveul nr. 2 din Anexa volumului AncaVasiliu,Monastres de Moldavie. XIVeXVIe sicle. Les architectures de limages, Milano-Paris, 1998.27 ntreg ciclul se desfoar aici pe suprafaa stlpilor pridvorului deschis, ocupnd

    registrul superior, pe toate laturile, cu excepia celor exterioare.

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    11/18

    PRIMUL CICLU CUNOSCUT AL ARHANGHELULUI MIHAIL 121

    celei de la Hrlu, cu unele diferene n amplasamentul exact al personajelor.Arhanghelul este figurat ntre Nathan i David, iar personificarea apare n spatele

    tronului, deasupra regelui prosternat.Ciclul Arhanghelului de la Sucevia are aproximativ aceeai amplasare ca

    i cel de la Moldovia, iar scena Cinei, care apare n registrul trei al zidului sudic,n colul sud-estic al niei de lng intrare, se apropie iconografic de scena de laBlineti. n diverse redacii, dar de asemenea cu accentuarea momentului cinei,dup cum am vzut n cazurile din Balcani i din rile Romne, aceast scenapare n cadrul ciclului Arhanghelului n Rusia moscovit, spre finele epocii

    bizantine i n cea post-bizantin28.Caracteristicile iconografice ale scenei Cinei lui Davidde la Ptrui, n

    msura n care fragmentul conservat permite s fie evideniate, denot apartenenaconcepiei narative de prezentare a temei, n care se desfoar concomitent, daroricum distinct, dou episoade: cel al mustrrii lui David de ctre profetul Nathani cel al cinei urmate de graierea lui David. Reprezentarea lui David, la nceputtronnd, avndu-l n fa pe Nathan, iar apoi prosternat n faa prorocului, nlimitele aceleiai scene, are n complexul artei bizantine o tradiie la fel de veche cai tratrile ce evideniaz doar una dintre secvenele amintite: fie mustrarea, fiecina. Probabil c toate aceste tipuri iconografice i au originea n diverselesisteme de iluminare a crilor manuscrise, n special ale Psaltirilor, unde tema

    respectiv era prezentat sau printr-o suit de episoade separate, sau prin unirea lorn frize ce conineau episoadele ntr-o desfurare concomitent, aa cum le putemvedea, de exemplu, n scena Mustrrii i cinei lui David din celebra PsaltireTomi29. Aceeai soluie iconografic o ntlnim n cazul porilor de la Suzdal,

    precum i al bisericii Sf. Apostoli din Pe.Astfel, din monumentele cunoscute azi, putem conchide c redacia scenei

    Cinei lui David de la Ptrui n-a avut ecouri n pictura mural din Moldovamedieval, fiind preferate alte redacii ale temei, ce evideniau momentul cinei.

    28 Citm penultima scen din cadrul icoanei Arhanghelul Mihail cu Faptele din catedralaArhanghelului Mihail a Kremlinului moscovit, datat cca. 1410 (V. N. Lazarev, , scova, 1980, pl. 51), precum i icoana de la mijlocul secolului al XVI-lea dincatedrala Sfintei Treimi de la Serghiev Posad, de o redacie foarte apropiat celei dinti, oricum, cuanumite modificri, inclusiv n cadrul scenei cercetate, care ocup aici acelai loc (T. V. Nikolaeva,, scova, 1977, p. 6768, pl. 74), scena de pe zidulnordic al catedralei Arhanghelilor din Kremlinul moscovit, mijlocul secolului al XVI-lea, repictat nsecolul al XVII-lea (Iu. N. Dmitriev, , fig. de la

    p. 143). Din pcate, materialele pstrate nu permit identificarea scenei n catedrala MinuneaArhanghelului Mihail a Mnstirii Ciudov din Kremlinul moscovit, monument demolat n 1929

    (Iu. G. Malkov, (c), n , scova, 1977, p. 368387).29 M. V. epkina, XIV. ,

    scova, 1963, tab. XII (24).

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    12/18

    EMIL DRAGNEV122

    Ceea ce a rmas din scena Cei trei tineri n cuptorul n flcri denot unsingur element pentru tipologizare figura unuia dintre cei ce i-au aruncat pe

    adrah, Meah i Abed-Nago n cuptor i care au fost omori de puternicul foc[Dan 3.2022]. De notat c aceast tem a avut o circulaie mult mai intens dectscena Cinei lui David, lucru care se explic i prin faptul c acest evenimentbiblic nu a avut doar conotaii de prefigurri Nou-Testamentare i implicaiiliturgice, dar a fost comemorat i n cadrul unui cult special. Astfel, repertorierea itipologizarea scenei respective n cadrul artei bizantine i post-bizantine arreprezenta o important sarcin de sine stttoare, pn acum doar parialrealizat30. Aici, ne vom limita la meniunea c, n cadrul ciclului Arhanghelului,scena respectiv poate fi ntlnit n ambele versiuni, cu (Suzdal, Sahanoj,

    Blineti) sau fr reprezentarea personajelor suplimentare (Atena, Lesnovo,Humor, Moldovia).n mod analog se prezint situaia sceneiDaniel n grota cu lei. La Ptrui,

    avem o reprezentare tipic a acestui subiect, profetul fiind figurat strict frontal, pefundalul unei sprturi ntr-o stnc, la picioarele sale stnd tupilai doi lei, cte unulde fiecare parte; n mini strnge un rotulus, detaliu care variaz sau lipsete cutotalitate n alte exemple ale scenei. La Blineti, bunoar (scen nerestauratidestul de greu lizibil pentru detalii), Daniel se pare c ine n mna stng uncodice deschis, n timp ce la Humor minile profetului sunt cu palmele deschise n

    faa pieptului, n gest de rugciune (n ciclurile Arhanghelului de la Moldovia iSucevia, aceast tem lipsete). Am menionat c figura ngerului nu se vede nscena de la Ptrui, dei este practic obligatorie pentru aceast tem, atunci cndface parte din ciclul Arhanghelului. Figura sa poate aprea singur, ilustrnd

    pasajul Dan 6.1922 (de exemplu, la Humor), sau aducndu-l pe Avvacum (MonteGargano, Suzdal), n conformitate cu capitolele suplimentare la cartea lui Daniel[14.3235].

    Prezena ciclului Arhanghelului n programul iconografic al pronaosului dela Ptrui pare a fi motivat n primul rnd de conexiunea cu hramul bisericii.ntr-un studiu anterior, am ncercat s justificm acelai motiv pentru includereaciclului lui Ioan Boteztorul, n baza evidenierii unei tradiii bizantine de asocierea cultelor Sfintei Cruci i a Prodromului, exemplificat i de alte monumente(icoana de la Houston i pronaosul de la Arbore)31.

    Aceeai asociere credem c poate fi avansati ntre cultul Sfintei Cruci icel al Arhanghelului Mihail. Pe lng tema central a ciclului (conform dispoziiei

    30 Pentru geneza i evoluia temei, precum i pentru informaii bibliografice, v. LouisRau, Iconographie de lart chrtien, II/1, Paris, 1959, p. 398401; Brigitte Ott, Jnglinge,

    babylonische, n Lexikon der Christlichen Ikonographie, ed. E. Kirschbaum, ed. a 2-a, vol. II,Roma-Freiburg-Basel-Viena, 1994, col. 464466.31 Emil Dragnev, Programul iconografic al pronaosului bisericii Sf. Cruce din Ptrui,

    p. 1920.

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    13/18

    PRIMUL CICLU CUNOSCUT AL ARHANGHELULUI MIHAIL 123

    i amplorii elaborrii sale),Apariia Sfintei Cruci mpratului Constantin cel Mare,care unete aceste cicluri, mai amintim i unele date din tradiia bizantin, n care

    jonciunea respectiv la nivel de cult este deosebit de elocvent. Mihail Psellos, ndiscursul despre minunile Arhanghelului Mihail, amintete despre ntoarcerea dincampania victorioas asupra perilor a mpratului Herakleios cnd, n timpul unui

    popas, Sfnta Cruce a fost aezat n altarul unui loca cu hramul Maicii Domnului.Preioasa relicv, plasat, dup obicei, sub protecia ngerilor sau sfinilor, estepus sub numele lui Mihail, astfel puterea Crucii fiind dublat de putereadumnezeiescului Arhanghel. A doua zi, soldaii nu reuesc s o mite din loc, nsi

    biserica mpreun cu Sf. Cruce fiind cuprinse de flcri, fr a fi mistuite de ele.Herakleios construiete un sanctuar n cinstea Arhanghelului Mihail, n care

    depune crucea angelonim ()32

    . Un alt exemplu, pomenit ctresfritul secolului al XII-lea de ctre pelerinul rus Antonie din Novgorod, descrieCrucea lui Constantin, ridicat deasupra porilor mprteti n marea biseric aArhanghelului Mihail din Palatul de aur33.

    O legend destul de popular n Evul Mediu, despre cele trei cruci nlatede Constantin cel Mare, conform celor trei apariii n ajunurile btliilor (Roma,Bizan) i n timpul construciei podului peste Dunre, numite Iisus, Hristos iNika, a fost inclus n secolul al XIV-lea n panegiricul Cuvnt de laud SfinilorMarilor mprai, ntocmai cu Apostolii, Constantin i Elena a patriarhului bulgar

    Euthimie din Trnovo. A treia cruce a fost numit Anikitos (Invincibil) de ctrempratul Herakleios i se nal pe o coloan de porfir, dup cum spune patriarhul,pn n zilele noastre. Mai muli mrturisesc c, de trei ori pe an: la 7 mai, la 14septembrie i n a treia duminic a Postului Mare, un nger divin coboar din cerurila mijlocul nopii, cntnd Trisaghionul i tmind, dndu-i fora miraculoasCinstitei, Sfintei i Invincibilei Cruci34.

    32 M. Psellos, Scripta Minora, ed. Kurtz-Drexel, I, Milano, 1936, p. 124/22125/11, citatdup Romilly H. Jenkins & Ernst Kitzinger,A Cross of the Patriarch Michael Cerularius, p. 235236;

    pentru expunerea pasajului, v. Ovidiu Victor Olar,mpratul naripat. Cultul Arhanghelului Mihail n

    lumea bizantin, Bucureti, 2004, p. 181182.33 Georgi Gerov, Limage de Constantin et Hlne avec la Croix: tapes de formation etcontenu symbolique, n ja, , , 35 j 2003, ,II, Ni, 2004, p. 237; tot aici sunt menionate i alte relicve pstrate n biserica Arhanghelului Mihail:trompeta cu care Iosua a fcut s cad zidurile Ierihonului, crja cu care Moise a fcut s se retragapele Mrii Roii, cornul care a aparinut lui Avraam i care, dup cum se considera, va servi cainstrument pentru ngerul ce va anuna nceputul Parusiei . a.

    34 V. textul acestui panegiric publicat de G. Mihil, Cultura i literatura romn veche ncontext european. Studii i texte, Bucureti, 1979, p. 319 (cap. XX.3 din textul slavon) i p. 366(acelai capitol din traducerea romneasc din vremea lui Constantin Brncoveanu). Pasajul apare in fragmentele din acest panegiric, incluse nnvturile lui Neagoe Basarab ctre fiul su Teodosie

    (v. ediia facsimilat, pregtit de G. Mihili D. Zamfirescu, Bucureti, 1996, p. 228, pentru textulslavon, i p. 229 traducerea romneasc). V. i: Patriarh Evtimij, , Sofia, 1990, . 138,apud Georgi Gerov, Limage de Constantin et Hlne avec la Croix, p. 237. Zilele amintite aicimarcheaz trei dintre cele mai importante srbtori ale Sfintei Cruci: 7 mai Artarea Sfintei Cruci n

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    14/18

    EMIL DRAGNEV124

    Este prematur, naintea unei analize minuioase a textelor care au circulatn epoc, a propune o interpretare a includerii ciclului Arhanghelului Mihail n

    cazul concret al programului iconografic de la Ptrui. Unele sugestii, ns,credem c sunt ngduite. Dat fiind faptul c unele cicluri desfurate aleArhanghelului conin pn la 24 de scene (Suzdal), momentul selectrii celorcinciase scene conservate la Ptrui putea avea anumite motive speciale, attlegate de specificul hramului, ct i de contextul anumitor semnificaii care ineaude complexul de idei ce dominau societatea aulic a vremii.

    Tema Sacrificiului lui Avraam este ntr-o relaie destul de apropiat cucultul Sfintei Cruci. Sunt bine cunoscute viziunile privind localizarea altarului luiAvraam n locul unde a fost nlat crucea pe Golgota35. Suita celorlalte scene ce

    urmeaz dupApariia Sfintei Cruci mpratului Constantin (conexiunea celordou cicluri fiind aici absolut evident): Cina lui David, Cei trei tineri ncuptorul n flcri,Daniel n grota cu lei are tangene liturgice cu cinstirea SfinteiCruci n rnduiala slujbei din Duminica a treia a Postului Mare (care, dup cum ammenionat, este consacrat Sfintei Cruci), unde sunt prezente citaiuni cu referinela David, iar la Catavasii se fac apeluri la cei trei tineri n cuptorul n flcrii laDaniel n grota cu lei36.

    ntr-un studiu anterior, am emis ipoteza privind posibilitatea existenei unormotive personale ale ctitorului locaului de a consacra biserica de la Ptrui Sfintei

    Cruci, lucru care poate fi urmrit i n ciclul cercetat n acest studiu, n contextulrelaiei dintre virtuile militare ale voievodului n numele Sfintei Cruci (ApariiaSfintei Cruci mpratului Constantin), cin pentru pcatele sale37 (Cina lui

    David) i sperana n mntuire (Cei trei tineriiDaniel n grot).

    cerul Ierusalimului, 14 septembrie nlarea Cinstitei Cruci; a treia Duminic a Postului Mare (cucare ncepe sptmna njumtirii Postului) este de asemenea consacrat Sfintei Cruci.Dumnezeiescul nger nu este nominalizat aici, nefiind numit nici n majoritatea scenelor de inspiraie

    biblic, asociate ciclului Arhanghelului Mihail.35 V., de exemplu, relatarea privind propriul pelerinaj la Locurile Sfinte a egumenului rus

    Daniel (nceputul secolului al XII-lea): i se afl acolo, n apropiere, altarul lui Avraam, undeAvraam a adus jertfa lui Dumnezeu njunghiind berbecul n locul lui Isaac. Doar Isaac a fost n lat peacelai loc, unde a fost nlat Hristos, pentru a fi njunghiat pentru noi, pctoii: , n . XII, scova, 1980, . 38 (pentru textul original) i p. 39 (pentru traducerea n limba rus). Gamaasocierilor este mult mai bogat n tradiia cretin; de remarcat i aceea dintre lemnele pe care a fostaezat Isaac pentru a fi sacrificat i lemnul Crucii.

    36 V., de exemplu, Triodul, ediia a VIII-a, Bucureti, 1986, p. 278: Cel ce ai izbvit petineri din vpaie ai venit pe pmnt lund trup, i pe Cruce pironindu-te, mntuire ne-ai druit nouHristoase, Cel singur binecuvntat, Dumnezeul prinilori preaslvit, i: n groapa leilor aruncatfiind oarecnd marele ntre prooroci Daniel, minile n chipul crucii ntinzndu-i, nevtmat s-a pzit

    de a fi mncare lor, binecuvntnd pe Hristos n veci.37 Trecnd peste faptul evident c pocina a fost i este un important i permanent dezideratal evlaviei cretine, amintim i de dimensiunile sale speciale n epocile de intensificare a tririlorescatologice. Privind momentul pocinei lui tefan cel Mare, v., de exemplu, Maria Magdalena

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    15/18

    PRIMUL CICLU CUNOSCUT AL ARHANGHELULUI MIHAIL 125

    Prezena ciclului Arhanghelului Mihail accentueaz, de asemenea, imomentele escatologice i mesianice, relevate de cercettori n iconografia

    Ptruilor38. n acest context, menionm doar importana rolului arhistrateguluiotii cereti n complexul viziunilor amintite, a celui ce va anuna Judecata deApoi. Recent, au fost expuse i unele supoziii privind posibila conexiune dintrehramul bisericii de la Ptrui (n special nchinarea sa, aa cum apare ea n pisanie)i eventuala intrare n posesia ilustrului voievod a unui fragment din CinstitaCruce39. Pentru locul de amplasare a preioasei relicve, protecia ArhangheluluiMihail pare a fi ct se poate de potrivit, innd cont de conexiunea dintre cultulsu i cel al Sfintei Cruci, asupra cruia am insistat mai sus. De asemenea,interaciunea ntr-un program iconografic a tematicii constantiniene cu cea a Sfintei

    Cruci i a Arhanghelului Mihail este n acord i cu ideea imperial, ale crei semneau fost evideniate, pentru epoca lui tefan cel Mare, de ctre Dumitru Nastase40,

    Szkely, tefan S. Gorovei, Semne i minuni pentru tefan voievod. Note de mentalitate medievaln SMIM, XVI, 1998, p. 4964 (reeditat n volumele tefan cel Mare i Sfnt. Portret n istorie,Sfnta Mnstire Putna, 2003, p. 6785, i Altfel despre tefan cel Mare, Bucureti, 2004,

    p. 137156, iar pentru situaia privind ateptrile escatologice n Moldova lui tefan cel Mare, v.Maria Magdalena Szkely, tefan cel Mare i Sfritul Lumii, n SMIM, XXI, 2003, p. 271278;Liviu Pilat,Mesianismi escatologie n imaginarul epocii lui tefan cel Mare, n SMIM, XXII, 2004,

    p. 101116, precum i unele rezerve privind amploarea acestui fenomen n societatea moldoveneasc

    n vremea respectiv i n special n mediul aulic: Alexandru Mare, Sfritul lumii (anii 7000 i8000) n textele slavo-romne i romneti din secolele al XV-lea al XVIII-lea, n SMIM, XXII,2004, p. 198. Ultimul studiu aduce contribuii importante privind problema circulaiei n spaiulortodox i, n particular, romnesc, a textelor cu implicaii escatologice. Rezervele amintite, ns, suntntemeiate numai atunci cnd este relevat insuficiena informaiilor privind tririle escatologice n

    jurul anului 7000 la curtea domneasc a Moldovei, nu i n cazul cnd autorul argumenteaz lipsa saurelevana lor sczut, bazndu-se pe faptul c, n actele de ntrire din anii 14911492, se pstreazconstant recomandarea domnitorului adresat celui ce i va urma n scaun dup moarte de a-irespecta hotrrile adoptate. Dar cum putea fi altfel ?! Chiar de am avea date precise despreconsistena ateptrilor escatologice n ambiana curii lui tefan cel Mare, nu cred c ne-am fi pututatepta la o manifestare a lor att de tranant n actele vremii, precum ar fi omiterea recomandrii

    menionate, ca fiind inutil n vederea inevitabilitii deznodmntului final al istoriei umane. Orictde intense ar fi fost aceste triri, ele nu puteau fi niciodat o certitudine. Cu att mai mult, voievodulnu-i putea asuma responsabilitatea de a fixa de fapt, n aceast form, destul de evident totui, dataSfritului Lumii, ceea ce ar fi nsemnat depirea condiiei umane, o ndrzneal ce alunec nsacrilegiu. n privina discreiei fenomenului discutat, v. observaiile lui Liviu Pilat, Mesianism iescatologie n imaginarul epocii lui tefan cel Mare, p. 107.

    38 Pentru interpretarea escatologic a picturii murale din epoca tefaniani, n particular, acazului Ptruilor v. Anca Vasiliu.Monastres de Moldavie. XIVeXVIe sicles. Les architectures delimages, p. 41 i urm. Asupra articulaiilor mesianico-escatologice insist Liviu Pilat, Mesianism iescatologie n imaginarul epocii lui tefan cel Mare; pentru cazul Ptruilor p. 108112.

    39 V., n aceast privin, studiile recente semnate de Liviu Pilat, Cultul Sfintei Cruci n

    vremea lui tefan cel Mare, i de Maria Magdalena Szkely, tefan cel Mare i cultul Sfintei Cruci,ambele publicate n AP, I, 2005, 1, p. 515 i, respectiv, 1734.40 D. Nastase.Ideea imperial n rile Romne. Geneza i evoluia ei n raport cu vechea

    art romneasc (secolele XIVXVI), Atena, 1972, p. 69; idem, tefan cel Mare mprat, n SMIM,

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    16/18

    EMIL DRAGNEV126

    mai ales dacinem cont de dimensiunile importante ale cultului Arhanghelului lampraii bizantini.

    Am prezentat, succesiv, consonana introducerii ciclului ArhangheluluiMihail cu interpretrile privind diversele aspecte ale ctitoriei lui tefan cel Mare dela Ptrui, expuse n istoriografie cu o divers consisten a argumentaiei; nune-am propus s le mpcm pe toate, pentru c diferitele versiuni de interpretarenu se contrazic reciproc. Astfel, ideea imperial putea fi intensificati, n acelaitimp, puternic nuanat de viziunile escatologico-mesianice (sau chiar, ntr-oanumit msur, catalizat de ele), care, la rndul lor, ar fi stimulat cutarea iobinerea unei preioase relicve (a unei poriuni din Cinstita Cruce), indispensabildimensiunii imperiale41, iar episodul istoric concret (pe care n legtur cu ctitoria

    Ptruilor l-am presupus a fi dramatica btlie din 6 martie 1486 de la cheia, peapa Siretului42) putea fi vzut ca o expresie a confirmrii menirii speciale avoievodului moldovean, condiionat i de aciunile sale proprii, ce reclam, pelng virtuile de aprtor al Cretintii, i pe cele de evlavie cretin, implicit depurificare prin cin. Dei nici una dintre interpretrile propuse nu este sprijinitde argumente decisive, credem c studiile ulterioare trebuie s continueconcomitent n toate direciile anunate.

    1998, p. 65102 (reeditat n volumele: tefan cel Mare i Sfnt. Portret n istorie, p. 567609, iAltfel despre tefan cel Mare, p. 157201).

    41

    V., n aceast privin, referina la cazul srbesc, unde este accentuat conexiunea dintreideea imperiali relicva Cinstitei Cruci: Danica Popovi,Relics and Politics in the Middle Ages: TheSerbian Approach, nEastern Christian Relics, ed. by A. Lidov, Moscova, 2003, p. 161175.

    42 Emil Dragnev,Enigma Ptruilor, p. 6869.

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    17/18

    Scena C a lui Davidin

  • 7/31/2019 Ciclu Arhanghel Mihail Pictura Moldova

    18/18

    Scena Cei trei tineri n cuptorul n flcri


Recommended