+ All Categories
Home > Documents > Avva Dorotei

Avva Dorotei

Date post: 04-Jun-2018
Category:
Upload: alina-rotundu
View: 297 times
Download: 10 times
Share this document with a friend

of 22

Transcript
  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    1/22

    1

    Glasul Sf in i lor Prini

    Avva Dorotei

    NU JUDECA!

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    2/22

    2

    Avva Dorotei

    Nu judeca!

    V propunem n aceast carte s citii nvtura Sfntului Avva

    Dorotei Despre a nu-l judeca pe aproapele, care are ca fundamentrespectul fa de persoana uman, tem care preocup att de mult

    tiina i cugetarea contemporan.

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    3/22

    3

    Farnice, scoate mai nti brna din ochiul tu,

    i atunci vei vedea s scoi paiul din ochiul fratelui tu

    (Matei 7, 5)

    Prolog

    Imaginea real a epocii noastre este schimbtoare. Cumpoate cuprinde nuntrul ei attea curente i sisteme, attidealism i cinism, att altruism i egoism, atta raiune i

    att pcat?Nu cumva tocmai nuntrul acestor elemente antagonice,n acest concert nesimfonic, sau mai bine zis n confuziaattor glasuri, se ridic dorina unei voci, glasul Adevrului,cel care elibereaz? Prinii purttori de Dumnezeu ofern ecare epoc un glas autentic al adevrului cristalin,

    care constituie rodul conlucrrii lor sueteti cu haruldumnezeiesc.

    V propunem n aceast carte s citii nvtura SfntuluiAvva Dorotei Despre a nu-l judeca pe aproapele.

    Acest scriitor renumit i talentat a trit n secolul al IV-lea, n Palestina. De mic s-a dedicat cu rvn educaiei. Maitrziu a devenit clugr la mnstirea Seridos, ctitorit chiar

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    4/22

    4

    de el. Acolo a ntemeiat cu banii fratelui su un spital pentruclugri i pentru ceilali bolnavi sraci. Spre sfritul vieii,

    a ntemeiat o mnstire n Gaza. nvturile lui se distingprin simplitate, har, i putere de a convinge.

    Cuvntul lui Despre a nu-l judeca pe aproapele, careurmeaz, are ca fundament respectul fa de persoanauman, tem care preocup att de mult tiina i cugetareacontemporan.

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    5/22

    5

    NU JUDECA!

    Frailor, dac am avea n mintecuvintele Snilor Prini, dac am cugeta

    ntotdeauna la acestea, cu greu am pctuii ne-am nesocoti pe noi nine. Dac, de

    exemplu, aa cum au spus aceia, n-amdispreui toate cte ni se par mici i denimic, n-am cdea n cele mari i grele.Toi tii ct de mare este pcatul de a-l

    judeca pe aproapele. Ce pcat este maigreu dect acesta? Ce altceva urte attde mult Dumnezeu i de la ce altceva i

    ntoarce faa Sa? Aa cum au spus Prinii,nu exist lucru mai ru dect judecata. i la

    acest mare ru ajunge omul, plecnd de lacteva lucruri considerate fr importan.Dac accepi o mic bnuial despreaproapele i spui: Ce este dac ascult ce

    zice acest frate? Ce este dac spun i eu uncuvnt? Ce se ntmpl dac m uit s vd

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    6/22

    6

    ce voiete s fac acest frate sau strin?atunci mintea ncepe s lase pcatele ei, is se preocupe continuu cu altele. Dupaceea omul ajunge la judecat, la vorbirede ru i la pieire. i apoi se ntmpl scad n pcatele acelea pe care le judec.

    Nimic nu-l sectuiete att pe om inu-l aduce n pragul prsirii de ctreDumnezeu, ct vorbirea de ru, judecareai osndirea aproapelui. Pentru c altceva

    este vorbirea de ru, altceva judecata ialtceva osndirea.Vorbirea de ru este s spui despre

    cineva: A spus minciuni! sau S-amniat! sau A czut n desfrnare! etc.

    deja n felul acesta brfeti, adicvorbeticu pcat despre cellalt, vdeti cu patimpcatul lui.

    Judecata nseamn s spui: Acela

    este mincinos, mnios, desfrnat! Astfelosndeti ntreaga lui via. Acest pcat este

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    7/22

    7

    mai greu. Pentru c altceva este s spui:S-a mniat i altceva este s zici: Estemnios i s tragi concluzia, aa cum amzis, nernd ntreaga lui via. i judecataeste un pcat att de greu, mai greu dectorice alt pcat, nct nsui Hristos a ajuns

    s spun: Farnice, scoate mai nti brnadin ochiul tu, i atunci vei vedea s scoipaiul din ochiul fratelui tu (Matei 7, 5).A asemnat astfel pcatul aproapelui cu

    achia, n timp ce judecata ta cu brna. Attde greu este pcatul acesta!Nici fariseul, care se ruga i mulumea

    lui Dumnezeu pentru reuitele lui, nuspunea minciuni, ci adevrul. i nu a fost

    judecat pentru aceasta. Pentru c avemdatoria s mulumim lui Dumnezeu,cnd ne nvrednicim s facem ceva bun,de vreme ce El este conlucrtorul i

    ajuttorul nostru. De aceea, aa cum amspus, fariseul n-a fost judecat pentru c a

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    8/22

    8

    zis: Nu snt ca ceilali oameni. Dar cnd,ntorcndu-se spre vame, a grit: Nici caacest vame atunci a fost osndit, pentruc n acel moment a judecat i a pctuit.

    Nici uN pcat Nu este mai

    greu dect judecarea sauosNdirea aproapelui

    Prin urmare, nici un pcat nu este mai

    greu, mai ru dect judecarea sau osndireaaproapelui. Pentru c de ce s nu ne judecmmai bine pe noi nine i pcatele noastre, pecare le tim cu deamnuntul i pentru carevom da rspuns naintea lui Dumnezeu? De

    ce rpim judecata lui Dumnezeu? Ce avems cerem de la fptura lui Dumnezeu? Nune cutremurm auzind ce a pit acel marepustnic nevoitor? El a aat de un frate c a

    czut n desfrnare i a zis: Ah, ru lucrua fcut! Nu tii ce lucru nfricotor ne

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    9/22

    9

    spune Patericul despre acesta? ngerul sfnti-a adus suetul celui care pctuise i i-azis: Iat, cel pe care l-ai judecat a murit, deciunde rnduieti s-l aez, n rai sau n iad?

    Oare exist vreo vin mai nfricotoaredect aceasta? Ce altceva nseamn cuvntul

    ngerului adresat btrnului, dect c: Devreme ce eti judectorul drepilor i alpctoilor, spune-mi ce porunceti cuacest suet nenorocit? l miluieti sau l

    pedepseti? Cutemurat de aceasta, acelbtrn Sfnt a petrecut cellalt timp al vieiilui n suspine, lacrimi, mii de osteneli,rugndu-L pe Dumnezeu s-i ierte acelpcat. i a fcut toate aceste osteneli, chiar

    dac czuse cu faa la picioarele ngeruluii primise iertarea.

    Aadar, noi de ce vrem s purtmgrij de cellalt? De ce vrem s purtm

    povar strin? Frailor, avem de ce s nengrijim: ecare s priveasc la sine nsui

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    10/22

    10

    i la greelile lui. Doar a lui Dumnezeueste lucrarea aceasta, doar El tie s

    ndrepteasc i s osndeasc, cunoatestarea, puterea, situaia, harismele,caracterul i posibilitile ecruia. i

    judec n funcie de toate acestea, dup

    tiina Lui. ntr-un fel l judecDumnezeupe un episcop, i ntr-alt fel pe unocrmuitor, ntr-un fel pe un egumen i nalt fel pe ucenic, ntr-un fel pe btrn i-n

    alt mod pe tnr, ntr-un fel pe bolnav i nalt mod pe cel sntos.

    doar dumNezeu le cuNoatepe toate i poate s judece

    fr greeal pe fiecare.

    mi amintesc c am auzit odat cevalegat de vorbirea noastr: o corabie cu

    sclavi a ancorat ntr-o cetate. Aici locuia oclugri virtuoas care se ngrijea foarte

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    11/22

    11

    mult de suetul ei. Cnd a aat c a venitacea corabie, s-a bucurat foarte mult pentruc vroia s cumpere o feti. Se gndea nsinea ei: O voi lua i o voi crete aa cumvreau, astfel nct s nu cunoasc nimic dinrutatea i pcatul lumii!. Deci, a trimis i

    l-a chemat pe cpitanul corabiei care, ntr-adevr, avea dou fetie exact cum vroiaclugria. Imediat a pltit cu bucurie i acumprat una.

    De-abia a plecat cpitanul de la aceasfnt, s-a ndeprtat puin i s-a ntlnitcu o actri de faim rea. Aceea a vzut-ope cealalt feti i a vrut s-o cumpere.S-au neles la pre, a pltit i a plecat,

    lund-o cu ea. Vedei taina lui Dumnezeu?Vedei voia Lui neptruns? Cine poates-o tlcuiasc? Deci, clugria sfnt aluat-o pe acea feti i a crescut-o n frica

    lui Dumnezeu, obinuind-o cu toat faptabun i nvnd-o amnunit despre viaa

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    12/22

    12

    monahal i n general, despre mireasmaporuncilor snte ale lui Dumnezeu. Aluat-o i actria pe cealalt nenorocit,i a fcut-o instrument al diavolului. Ceputem s spunem despre aceast tainneobinuit i nfricotoare? Amndou

    erau mici i au fost vndute fr s tieunde merg. i una s-a aat n minile luiDumnezeu, n timp ce cealalt a czut nminile diavolului. Este cu putin s spun

    cineva c Dumnezeu va cere de la primatot ct va cere de la a doua? Este posibilaa ceva? i dac amndou vor cdea

    n desfrnare sau n alt greeal, vor judecate cu aceeai msur? Cum se poate

    acest lucru? Una a nvat despre Judecataviitoare, despre mpria lui Dumnezeu,a auzit dumnezeietile cuvinte zi i noapte.Cealalt, nefericita, niciodat n-a vzut

    nici n-a auzit ceva bun, ci dimpotriv,doar pe toate cele urte i diavoleti. Prin

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    13/22

    13

    urmare, cum este cu putin s se cearde la amndou aceeai strictee fa de

    mplinirea poruncilor dumnezeieti?Aadar, omul nu tie nimic despre voia lui

    Dumnezeu. Doar Acela le cunoate pe toatei poate s judece fr greeal pe ecare.

    ntr-adevr, se ntmpl cteodatca un frate s fac vreo greeal dinnetiin. Aceast netiin ns i placelui Dumnezeu mai mult dect ntreaga ta

    via. i tu stai i-l judeci i-i pedepsetisuetul tu? i dac o dat a czut npcat, de unde tii ct s-a luptat, ct snge avrsat nainte s fac rul, nct n cele dinurm pcatul lui se aseamn aproape cu

    o virtute naintea lui Dumnezeu? Pentruc, rete, Dumnezeu vede ostenealai chinurile prin care a trecut nainte ssvreasc pcatul. Astfel, l miluiete

    i-l iart. Deci, Dumnezeu l miluiete itu l osndeti, i-i pierzi suetul tu? i

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    14/22

    14

    de unde tii cte lacrimi a vrsat naintealui Dumnezeu pentru pcatul acesta? Tuai vzut pcatul, dar pocina nu o tii!

    Alteori, se ntmpl nu numai sjudecm, ci i s osndim. (Aa cum amspus, altceva este judecata, i altceva este

    osndirea). Osndirea nseamn nu numais judece cineva, dar i s-l anuleze peaproapele, s-i e sil ca de ceva scrbos.Desigur, pcatul acesta este mai ru dect

    judecata i mult mai pierztor.

    cei care vor s se mNtuiascNu vor lua seama la greelile

    altuia

    Cei care vor ns s se mntuiasc nuvor lua seama deloc la greelile altuia.Acetia privesc ntotdeauna la neputinele

    lor i, astfel, nainteaz duhovnicete. naa fel s-a purtat cel care a vzut pe fratele

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    15/22

    15

    pctuind i a zis, suspinnd: Vai, mie!Astzi el, mine oricum i eu. Vezi trie?!Vezi pregtirea suetului? Cum a gsitpe loc modul n care s evite osndireafratelui su? Zicnd: Mine oricum i eu,a pus n suetul su frica i grija pentru

    pcatele pe care urma s le fac. i astfel,a scpat de osndirea pcatului. i nu s-amulumit pn aici, ci s-a aezat pe sinemai jos, zicnd: Acesta se va poci de

    pcatul su, n timp ce eu nu sunt sigur cm voi poci!i noi, nenorociii, judecm fr

    reinere, nu ntoarcem faa, osndim, dacse ntmpl s vedem, s auzim sau s

    bnuim ceva. i cel mai nfricotor estefaptul c nu ne oprim doar la vtmareanoastr, ci ntlnim i pe un frate i imediat

    i spunem: Aa i aa s-a ntmplat. Astfel

    l vtmm i pe acela, aducnd n inima luipcate. i nu ne temem de Dumnezeu, ci,

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    16/22

    16

    n timp ce facem lucrarea diavoleasc, nune nelinitim deloc. i devenim mpreunlucrtori cu diavolii, att spre pierzanianoastr, ct i a fratelui.

    i de ce ptimim aceasta? Deoarece nuavem iubire.

    dragostea acoper mulimede pcate

    Dac am avut dragoste, comptimire,am evitat s vedem greelile aproapelui,aa cum este scris: Dragostea acopermulime de pcate (I Petru 4, 8) i n altparte: dragostea nu gndete rul, astfel

    pe toate le rabd (I Corinteni 13, 5-7) . a.Deci, aa cum am spus, dac am avut

    iubire, am acoperit orice greeal, aacum fceau snii cnd vedeau pcatele

    oamenilor. Oare snii snt orbi i nu vdpcatele? Dar cine urte att pcatul,

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    17/22

    17

    precum snii? Ei ns nu-l ursc pepctos, nici nu-l osndesc, nu-i ntorcfaa de la el, ci sufer mpreun cu acesta,

    l povuiesc, l mngie, l ngrijesc ca peun mdular bolnav al trupului lor. Factot ce le st n putin ca s-l mntuiasc.

    Precum mama care are un copil urt, nu-intoarce faa de la el, ci-l mpodobete cuafeciune, i face orice poate ca s arate maifrumos, la fel i snii pe toate le acoper,

    mpodobesc i ajut, nct i pe cel vinovat

    s-l ndrepte i pe cellalt s nu-l lase speasc ceva ru de la acesta.

    Ce a fcut Avva Amon cnd au venit aceifrai tulburai i i-au zis: Avva, vino s vezic se a o femeie n chilia acelui frate!?

    Ct milostivire a artat! Ct iubire a vditacel suet sfnt! nelegnd c fratele a ascunsfemeia ntr-un vas mare, a mers i a ezutdeasupra lui, i dup acea le-a spus s caute

    n toat chilia. i cnd n-au gsit-o, le-a zis:Dumnezeu s v ierte!

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    18/22

    18

    Astfel, i-a fcut s simt ruinea i s nucread uor brfele despre aproapele. i peacel frate l-a cuminit, pentru c nu doar l-aacoperit cu ajutorul lui Dumnezeu, ci gsindocazia potrivit, l-a ndreptat. Doar l-a apucatde mn, dup ce i-a scos pe toi fraii, i i-a

    zis: Ai grij de suetul tu frate! i acelaimediat s-a ruinat i a devenit cucernic.

    Deci, i noi s dobndim iubirea,milostivire fa de aproapele ca s ne

    pzim de nfricotoarea vorbire de ru,de judecat, de osndirea celuilalt. S neajutm unul pe cellalt, ca s m mdulareale aceluiai trup. Cine, dac are o ran lamn, la picior, sau la orice alt mdular al

    su, i i este sil de sine, taie mdularul,chiar dac este putred? Face oare acestlucru? Nu, ci puin cte puin, l cur,

    l spal, i pune bandaje, l nchin, l

    stropete cu aghiazm, se roag snilors mijloceasc pentru acesta, aa cum a

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    19/22

    19

    grit i Avva Zosima. n dou cuvinte,nu-l prsete i nu-i ntoarce faa de lamdularul lui, nici de la putoarea lui, ciface tot ceea ce poate ca s-l vindece.

    Astfel, ne folosim i noi suferindmpreun cu fraii notri i nconjurndu-i

    pe acetia, singuri sau cu ajutorul celorlalimai druii. S pricepem c trebuie s lefacem pe toate acestea, ca s ne ajutmi pe noi nine, i pe ceilali, pentru c

    sntem mdulare unii altora, aa cum ziceapostolul. (Romani 12, 5)

    sNtem uN trup i mdulareuNii altora

    Deci, dac sntem un trup i mdulareunii altora, atunci cnd sufer un mdular,sufer toate celelalte mdulare. Ce credei

    c este viaa de obte, chinovia? Nunelegei c toi snt un trup i c ecare

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    20/22

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    21/22

    21

    cum am spus, facei totul ca s v unii ntrevoi. Pentru c, cu ct se unete cineva cuaproapele, cu att se unete cu Dumnezeu.

    V aduc o pild de la Prini, ca snelegei puterea cuvntului pe care vi l-amspus: nchipuii-v un cer pe pmnt, adic

    o linie rotund, tras cu compasul, care areun centru. Mijlocul cercului este centru. iluai aminte ceea ce v spun: nchipuii-vc acest cerc este lumea ntreag i centrul

    cercului este Dumnezeu. Razele cercului,adic liniile drepte care duc de la marginispre centru, presupune-i c snt cile, adicdiferitele moduri de via ale oamenilor. Cuct oamenii nainteaz spre centru, dorind

    s se apropie de Dumnezeu, cu att se amai aproape de Dumnezeu, dar i de ei. icu ct se apropie de Dumnezeu, cu att seapropie unul de cellalt, cu att se apropie

    i de Dumnezeu.Acum nchipuii-v invers, separarea:

  • 8/13/2019 Avva Dorotei

    22/22

    22

    cu ct se ndeprteaz de Dumnezeu i sentorc spre cele din afar, cu att se desparti ntre ei. i cu ct se ndeprteaz ntre ei,cu att se ndeprteaz i de Dumnezeu.

    Asemenea este i rea iubirii: cu ct sntemn afar i nu iubim pe Dumnezeu, cu att

    avem distan fa de aproapele. Dac nsiubim pe Dumnezeu, cu ct ne apropiemcu iubirea noastr de El, cu att aceastiubire a noastr ne unete i cu aproapele.

    i cu ct se unete cineva cu aproapele, cuatt se unete cu Dumnezeu.


Recommended