+ All Categories
Home > Documents > Att 1327597289482 Teoria Relatiilor Inter Nation Ale

Att 1327597289482 Teoria Relatiilor Inter Nation Ale

Date post: 18-Jul-2015
Category:
Upload: monica-maria
View: 169 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 351

Transcript

PARTEA I INTRODUCERE N TEORIA RELAIILOR INTERNAIONALE

Capitolul I DEFINIIA RELAIILOR INTERNAIONALE Relaiile internaionale se definesc cel mai pertinent dac se iau n consideraie att raporturile ntre state ct i cele transnaionale. Termenul internaional a aprut pentru prima oar la sfritul secolului al XVIII-lea, fiind folosit de ctre filosoful englez Jeremy Bentham dar sintagma are o vechime considerabil, referindu-se la legturile dintre diverse societi politice de sine stttoare i independente. n Antichitatea Greceasc, Herodot, Tucidide, Aristotel, apoi Machiavelli, J.J. Rousseau, Thomas Hobbes, Kant, Marx etc. au apelat la acest cuvnt pentru a evidenia anumite raporturi stabilite ntre entiti bine definite din punct de vedere juridic i filosofic. Relaiile internaionale se refer att la o disciplin ce cuprinde doctrine, teorii i cercetri privitoare la un anumit domeniu al realitii umane, ct i la fenomene, incluzndu-i n aria lor de manifestare pe principalii actori i factori ce se relev, la un moment dat, pe plan internaional, politicile lor, precum i organizaiile a cror activitate contribuie la dinamizarea legturilor dintre state. Relaiile internaionale reprezint un ansamblu complet i coerent al mai multor discipline ce ofer competen i notorietate unei anumite tiine ce studiaz o realitate plurivalent, de armonie i conflict, de interdependen i dependen, de echilibru i de schimbare. Lumea se gsete ntr-o metamorfoz permanent, uneori chiar spectacular pendulnd, pe de o parte, ntre o real globalizare, centralizare i integrare, pe de alt parte, ntre fragmentare, descentralizare,

localizare. Sunt tendine normale, generate de dinamica unor fenomene sociale, politice i economice, ct i de evenimente mondiale notabile, cu consecine dintre cele mai importante. n interpretarea paradigmei relaiilor internaionale se impune prezentarea i descrierea instituiilor, a raporturilor existente ntre acestea i state, a relaiilor dintre statele puternice i cele periferice, cunoaterea ct mai exact a acestora, a principiilor de drept internaional care le confer o dimensiune comun, mai ales n condiiile actuale, cnd tot mai multe state opteaz pentru o Europ a tuturor naiunilor. Dreptul n general, dar ndeosebi dreptul internaional, ine cont de aspectul juridic al raporturilor dintre state, a cror diversitate trebuie neleas n lumina principiilor i a normelor de drept. De aceea, este nevoie de instrumente bine alese pentru a interpreta i analiza multitudinea relaiilor internaionale, de reguli i instituii pentru a evidenia problematica divers i complex a fenomenelor vieii sociale, diversitatea acesteia, conduita statelor aflate la ora integrrii i a normalizrii. n mod restrictiv, se poate afirma c relaiile internaionale se refer la raporturile dintre naiuni, adic relaii interstatale, cercettorii actuali considernd c aceste relaii trebuie s ia n consideraie i pe cele transnaionale care desemneaz legturile dintre indivizi i grupuri, fie ele sociale, tiinifice, contractuale, financiare, ideologice, sociale, mentale, societi comerciale, bancare etc. Philippe Braillard i Mohammad-Reza Djalili, n lucrarea lor Les relations internationales, insist asupra aspectului evalurii pertinente a marilor direcii i linii de for ale relaiilor internaionale, a structurrii spaiului mondial ct i a reelelor de interaciune social. De asemenea, e obligatorie raportarea la diversificarea actual a dezvoltrii i emanciprii instituiilor, a noilor circumstane, cci raporturile internaionale tind s-i schimbe caracterul de relaionale n instituionale sau, cum spune Jean Jacques Roche, avem de-a face acum cu o anarhie 8

temperat a relaiilor interstatale. n plus, unele state, ca de pild Rusia, trec printr-un proces de internaionalizare, altele de aderare la exponente regionale, chiar continentale, vezi U.E. Dei manifestrile relaiilor internaionale au o vechime considerabil, evoluia acestora a nregistrat un progres considerabil dup cel de-al doilea Rzboi Mondial, mai ales dup anii 1970, un rol important n emanciparea acestora avndu-l progresul economic i tehnic, informatica, noile politici economice promovate dup cderea Zidului Berlinului i destrmarea fostei Uniuni Sovietice. Pe plan teoretic, cercetrile europene ale relaiilor internaionale s-au mbogit i diversificat prin eforturile profesorului John Graam de la Universitatea din Canterbury, ale Consoriului european al cercetrii politice, al Asociaiei de studii internaionale, ct i prin publicaiile European Journal of International Relations, Annuaire franaise de relations internationales, Politique trangre, Revue internationale et stratgique. Recent, foarte muli specialiti conlucreaz pentru articularea politicilor naionale cu politica comun a U.E. n perspectiva unei integrri ct mai profunde a unor ri care i-au manifestat dorina de aderare la o Europ unit, puternic i fr frontiere. Naterea acestui concept sau nou disciplin academic, o adevrat tiin a politicii internaionale, a avut loc susin unii cercettori ntre 1918 i 1945, constituind rezultatul rupturii cu vechiul ei statut epistemologic, cnd era considerat un curent anglo-saxon o concepie sociologic de inspiraie anglo-saxon, n timp ce Philippe Braillard propunea paradigma diplomatic-strategic a sociologiei istorice. De sorginte american i englez, noua disciplin a primit un impuls nou prin Nicolas Spykman de la Yale University, care, n 1933, a considerat relaiile internaionale un concept politic. Abordnd problematica relaiilor internaionale, 9

Frederick L. Schumann i Harold D. Lasswell evideniaz dou dimensiuni eseniale: interesul naional i puterea, dei noiunea de putere fusese introdus nc din anii 30, ca un concept major al relaiilor internaionale, n semn de mpotrivire fa de curentul idealist. Vechi i att de nou, conceptul de relaii internaionale se refer la toate aspectele vieii sociale, la cele interne i internaionale, se manifest ca un fenomen politic complex, prin originea, noiunea sau coninutul su i poate fi considerat ca o manifestare a vieii internaionale ncepnd din momentul cnd depete sau tinde s depeasc frontierele unui stat, crede M. Merle. J. B. Duroselle definete relaiile internaionale ca relaii politice de la stat la stat i apoi relaiile dintre grupuri sau indivizi, de-o parte i de alt parte, politica extern fiind aspectul cel mai important i cel mai accesibil.

Capitolul II

10

RAMURILE RELAIILOR INTERNAIONALE

1. Instituiile internaionale Confer cadrul juridic de manifestare a relaiilor ntr-un spaiu organizat, dup anumite reguli i principii, i cuprind organizaiile, tradiiile i regulile fundamentale care caracterizeaz o anumit societate. Instituiile internaionale mai pot fi definite prin acele fore profunde i fore noi care se manifest n plan politic, economic, tiinific, fiind o asociaie de state constituit printr-un tratat, cu o constituie i organe comune, avnd personalitate juridic diferit de cea a statelor membre, definiie ce se afl inclus n art. 1 al Conveniei Naiunilor. Aceste instituii internaionale au fost create de ctre state, prin acorduri internaionale, acte constitutive, cum ar fi pactul, carta, constituia, statutul, i se difereniaz structural de organizaiile neguvernamentale, care au caracter internaional, dar membrii lor nu sunt state i nu au fost create n urma unui tratat. 2. Politica internaional Se refer, n general, la manifestrile externe ale statului, n raporturi cu alte state, fiind un act complex de voin, adaptat la anumite relaii ce se gsesc ntr-un permanent proces de schimbare, cu o evident valoare politic i efecte politice. Claude-Albert Colliard definete politica internaional ca pe o sintez clar i accesibil cu privire la marile probleme internaionale din lumea contemporan. 3. Societatea internaional

11

nseamn societatea universal, societatea statelor, societate mondial. Serge Sur, n lucrarea sa Relations internationales definete societatea internaional ca pe un grup unit prin legturi obiective i subiective de solidaritate i de schimb, ai crui membrii sunt identificabili i ale cror raporturi sunt organizate de reguli comune. Societatea internaional poate s fie neleas plecnd de la reguli care stabilesc i exprim aceste legturi. Astfel, relaiile internaionale i societatea internaional formeaz un ansamblu indisociabil sau dou maniere diferite de a concepe acelai fenomen. Societatea statelor, societatea internaional a cptat n decursul timpului conotaii diverse. De exemplu, Headley Bull o consider ca pe o societate fr o ordine anume, adic anarhic. 4. Comunitatea internaional Se refer la progresul i evoluia societii universale n multitudinea aspectelor sale eseniale, la instituiile, normele i regulile comune ce favorizeaz emanciparea progresiv a societii nspre instituionalizarea ei, pentru a dobndi caracterul de societate din ce n ce mai avansat. Comunitatea internaional trebuie neleas ca o alturare de state, cu o suveranitate izolat, n curs de depire a situaiei de simpl juxtapunere a statelor respective. Se mai numete i societate relaional, dispunnd de reglementri i instituii comune, ce o proiecteaz ntr-un viitor apropiat ntr-o comunitate instituional. Karl Deutsch, n Political Community and the North Atlantic Area o numete comunitate de securitate. De exemplu Curtea Internaional de Justiie folosete sintagma comunitate internaional n ansamblul ei. Atunci cnd se vorbete de comunitatea internaional se au n vedere i ONGurile sau societatea civil internaional.

12

5. Sisteme internaionale n lumina conotaiilor actuale privitoare la relaiile internaionale se impune tot mai eficace concluzia c acestea constituie, prin aciunea lor divers, un ansamblu bine precizat, o totalitate a unor manifestri n cadrul unui sistem cu actori i efecte clare ce interacioneaz permanent n viaa internaional. E absolut nevoie de un cadru interpretativ n care s se evidenieze operaiunile de intervenie ale unor date politice i economice n spaiul geopoliticii, interaciunile i factorii de cauzalitate ce opereaz ntr-o realitate organizat i structurat dup reguli i principii asumate contient, fie pe baza unor tradiii, fie ca rezultat al unor tratate i nelegeri. Mai nou, conceptul de sistem internaional tinde s fie nlocuit cu cel de ordine mondial. Lund n discuie noiunea de sistem intern, s-a simit nevoia depirii metodelor distincte de analiz ct i ideologizarea vieii internaionale, organiznduse un anumit cadru de manifestare i interpretare a raporturilor de fore, a aciunilor vieii politice mondiale. De aceea, a fost nevoie de o alt abordare a sistemelor: unipolare, bipolare, regionale (european, nord-american, sud-american, al Caraibelor etc.), dar i a celui socialist, capitalist etc. Robert Mundell i Alexander Swoboda1 definesc sistemul internaional ca pe o aglomeraie de entiti diverse, unite prin interaciunea regulat n conformitate cu o form de control. Demontnd aceast definiie, entitile diverse sunt chiar statele, ce joac rolul de actor principal al sistemului internaional, natura lor fiind ns diferit n funcie de anumite circumstane: state-orae, state-naiuni, imperii. Interaciunile regulate se refer la acele determinri ale elementelor sistemului internaional ce concur la natura interstatal i efectele relaiilor economice, financiare, militare, a1

Robert A. Mundell, Alexander K. Swoboda, Monetary Problems of the International Economy, University of Chicago Press, Chicago, 1969, p. 343.

13

cror organizare influeneaz ntr-un fel sau altul politica mondial. Forma de control presupune o anumit ordine a relaiilor dintre state, o tendin relativ de a acorda o not de autoritate ce trebuie exercitat asupra mecanismelor de verificare a sistemelor interne n direcia distribuirii eficiente i corecte a puterii ntre grupuri, coaliii, clase, dar i externe cnd distribuirea puterii are loc ntre statele din sistem. Controlul sistemului internaional este coordonat de trei factori: distribuirea puterii ntre coaliiile politice, distribuirea puterii ntre coaliii de state, distribuirea puterii ntre state. Raymond Aron considera c structura sistemului internaional este ntotdeauna oligopolit. n fiecare perioad actorii principali au determinat sistemul mai mult dect au fost ei determinai de ele2. Principala form de control a sistemului internaional este distribuirea puterii ntre state. Ierarhia prestigiului dintre acestea, autoritatea i puterea militar definesc n mare msur raporturile internaionale ce furnizeaz securitate i ordine economic. Tocmai de aceea, prestigiul este extrem de important deoarece dac puterea ta este recunoscut n general, i poi realiza obiectivele fr s o foloseti, aa cum arat E. H. Carr. S-a spus c puterea economic a nlocuit de multe ori puterea politic i militar, n privina prestigiului internaional, Germania i Japonia fiind date ca exemple n ilustrarea acestei aseriuni. Afirmaia este corect cci cele dou ri au posibilitatea de a transforma potenialul economic ntr-unul militar, n orice moment. Capitolul III CONCEPII I TEORII PRIVIND RELAIILE INTERNAIONALE2

Raymond Aron, Peace and War - A Theory of the International Relations, N. Y., Doubleday, Gordon City, 1966, p. 95.

14

Introducere n vederea abordrii pluridisciplinare a relaiilor internaionale se impune, de la nceput, elaborarea cadrului teoretic general de conceptualizare a acestora, pornindu-se de la trei teorii generale: Teoria realist a lui Hans Morgenthau, teoria diplomatico-strategic a lui Raymond Aron i teoria marxistleninist, considerat de ctre unii doctrinari perimat ntre timp, ntruct a fost elaborat n secolele trecute, pierzndu-i din actualitate i efecte. 1. Teoria realist Precursorii acestei teorii i-au extras primele impulsuri din gndirea cinicilor i a pesimitilor din Antichitate cu privire la raporturile dintre oameni a se vedea dialogul lui Tucidide (471-400 .H.) n legtur cu negocierile dintre conductorii Atenei i reprezentanii insulei Melos, n timpul rzboaielor peloponeziene, n care se evideniaz importana raportului de fore n situaia unui conflict ntre state. Mai trziu, Machiavelli, n lucrarea sa Principele, va insista asupra necesitii securitii de stat, iar Thomas Hobbes va evidenia concepia statului natural (naturii) supus aciunii rzboaielor tuturor mpotriva tuturor i, n consecin, va propune instaurarea unei ordini de ctre o autoritate suprem. Clausewitz, n Despre rzboi, considera c rzboiul este efectul politicii prin alte mijloace. Elaborat de Hans Morgenthau, Arnold Wolfers, Kenneth Thompson, E.H. Carr, Georg Schwarzenberger, teoria realist se bazeaz pe voina de a considera omul i raporturile sociale, n special relaiile politice, aa cum sunt de fapt i nu cum se 15

dorete s devin n numele unui ideal. Fr a nega importana i necesitatea construciei unui sistem internaional pacifist i armonios, aceti gnditori refuz concluzia utopist conform creia sunt asigurate condiiile pentru instaurarea unei astfel de ornduiri, alturi de funcionarea unor organizaii internaionale de meninere a pcii. Ei aduc n prim-plan ideea existenei unui risc permanent de conflict ntre state i consider c puterea i echilibrul constituie punctele nodale ale relaiilor dintre state considerate principalii, dac nu chiar singurii actori ai relaiilor internaionale. n conformitate cu aceast aseriune, ntre state exist dintotdeauna spectrul unor conflicte, generate de dezechilibrele puterii i un eventual echilibru este de dorit ntruct poate evita izbucnirea unor disensiuni majore ntre state. Se mai subliniaz faptul c statele i urmresc doar propriile interese, politica extern afndu-se ntr-un raport de tip cost-beneficiu de unde i eticheta de actor raional atribuit statului , c n raporturile dintre ele se impune ntotdeauna legea celui mai puternic i c anarhia statului natural conceput de Hobbes poate fi stopat numai prin mijloace coercitive. Carr, Morgenthau, Niebuhr i Kennan consider c relaiile internaionale trebuie s fie caracterizate de realism, n opoziie cu idealismul, dei, peste civa ani, Richard Ashley va contesta realismul ca fiind mcinat de antinomii interne, deci departe de a fi o tradiie armonioas, concluzie susinut i de Michael Joseph Smith, Roger Speagle i Kjell Goldmann, ultimul fiind de prere c aceast colecie de idei pe care noi am pus-o sub rubrica de realism, este att de vag, trivial sau incoerent, c este greit s crezi n existena unei coli realiste de persoane care s aib aceleai puncte de vedere. Klaus-Gerd Giesen aduce n discuie realismul etic, aprut n anul 1939, n condiiile negrii idealului idealist considerat a fi o utopie, avndu-i rdcinile n preceptele perfectibilitii omului i moralitii n viaa politic internaional. Activitatea 16

din acea perioad a Societii Naiunilor i a Curii Internaionale de Justiie au favorizat extrapolarea voinei tuturor (volont de tous) n voin general (volont gnrale), prin restructurarea elementului rousseauist n concordan cu o nou atitudine fa de realitatea internaional, organizaii, jurisdicie, integrndu-le ntr-un alt mod de a aborda lumea n complexitatea ei, pentru a nu mai distrage atenia de la lucruri reale care se ntmpl, cum afirma George Kennan n lucrarea sa Realities of American Foreign Policy. Realitii solicit statelor o etic a responsabilitii, expresie folosit de Max Weber, n baza a dou principii fundamentale: 1. Este mai bine s te bazezi pe propria capacitate de aprare dect pe susinerea din partea unor aliai ori a unor organizaii internaionale. E vorba de aa-numitul self-help, adic: n orice situaie ce vizeaz propria securitate e bine s te bazezi pe tine nsui. 2. Primul principiu provoac o stare de nencredere a fiecruia fa de cellalt i, prin urmare, se recomand ntrirea capacitii de ripost a fiecrui stat lundu-se n calcul posibilitatea izbucnirii unui conflict n orice moment. Este vorba de dilema securitii. Lui Hans Morgenthau, fost student al lui Karl Rottenbcher de la Universitatea din Mnchen, i revine meritul incontestabil de a fi transpus n noua teorie realist a relaiilor internaionale, epistemologia lui Max Weber, care propunea neutralitatea tiinei n raport cu valorile morale, o neutralitate axiologic, o independen fa de valori, adic un Realpolitik de a percepe iraionalitatea realitii sociale, principala virtute a omului de stat trebuind s fie prudena. n celebra sa carte Politics Among Nations, Hans Morgenthau afirm c realismul consider prudena ca virtute suprem n politic, deoarece n viaa politic prudena se confund cu o realitate crud i atroce, cea a voinei de putere a statelor. 17

Puterea, n concepia sa, are o importan decisiv n cadrul relaiilor internaionale pentru c n domeniul politic este similar cu energia din atom, n lumea fizic sau ca argintul n domeniul economic. Conceptul de putere n teoria realist i are punctul de plecare n gndirea lui Weber care spunea c cel care face politic aspir la putere, conferind acestei aseriuni o valoare universal. i Friedrich Meinecke consider c politica internaional reprezint cmpul de scurgere elementar a puterii pentru c puterea semnific ansa de a impune, chiar mpotriva obstacolelor, prospera voin n snul unei relaii sociale, mai puin important fiind pe ce se sprijin aceast ans, afirm autorul crii Wirstchaft und Gesellschaft. n dinamica puterii, adic a raportului dintre state, echilibrul acesteia (balance of power) poate s fie meninut, n condiii de pace, ori s intre n deriv atunci cnd e rzboi. Echilibrul de putere sau de fore este influenat de politic pentru c toat politica extern nu este dect voina de a menine, de a spori sau de a afirma puterea sa... este, n general, o valoare obiectiv, adic universal recunoscut, susine acelai Morgenthau, pentru care politica n sens specific consist n gradul particular de intensitate al raportului pe care voina de putere a statului o creeaz ntre obiectele sale i el nsui. Se poate trage concluzia c puterea i voina de putere constituie reperele eseniale n disocierea a tot ceea ce este politic i nu doar n relaiile dintre state, n timp ce ordinea i normele juridice se arat insuficiente i incapabile n tendina de cucerire i meninere a puterii. n virtutea dobndirii i executrii puterii, statele se afl, n anumite momente, ntr-o tensiune iraional, generatoare de conflicte i confruntri armate; noiune explicat de Morgenthau n teza sa de doctorat Die Internationale Rechtse Flege ihr Wesen und ihre Grenzen, susinut n 1929.

18

Aceast tensiune, declanat de diverse diferende dintre state este dificil de explicat i soluionat uneori, ntruct depete voina de putere, lsndu-se intuit ori soluionat prin instinct, fiind nevoie de pruden din partea oamenilor de stat pentru a evita acumulrile de energii tensionate i a gestiona pozitiv eventualele rsturnri n relaiile internaionale. n dezvoltarea temei sale privitoare la puterea statelor, Morgenthau a inut cont, n parte, de conceptul dualist prietenieneprietenie, de raporturile de amiciie i inamicitate dintre state, analizate de Carl Schmitt, care preciza c un stat poate s fie prietenul sau dumanul unui alt stat, situaie ce exprim o anumit tensiune iraional aprut ntre acestea ntr-un moment dat, dar, n aceste condiii, a lua o decizie ntr-un moment grav constituie un act politic major. Teoria realist a relaiilor internaionale s-a constituit ca o reacie unitar fa de evoluia contradictorie a acestora, plecndu-se de la conceptul de paradigm, preluat din cercetrile lui Kuhn din domeniul fizicii, care o definea ca una sau mai multe achiziii tiinifice definitivate, n sensul c se manifest ca un mijloc de legitimare i definire a unei discipline. Transferat n spaiul relaiilor internaionale, noiunea de paradigm se refer la unitatea curentului de gndire realist i reprezint un instrument principal de analiz a societii internaionale, a dominaiei anumitor state, ndeosebi dup cel de-al doilea rzboi mondial, fiind i o reacie fireasc fa de idealismul falimentar, mpciuitor, al crui ideal era o simpl utopie. Aproape sinonime, idealismul i utopismul relaiilor dintre state credeau n perfectibilitatea omului i n valoarea principiilor morale din viaa politic internaional. Dup prerea reprezentanilor curentului idealist transpunerea n realitate a principiilor morale depinde de voina oamenilor din fiecare stat, de populaia acestuia i, prin intermediul unor instituii internaionale, ca de exemplu Societatea Naiunilor sau 19

Curtea Internaional de Justiie se va ajunge, prin voina general, la garantarea securitii colective i la pace. n concepia idealitilor, printr-un efort comun al politicienilor i diplomailor se poate asigura armonia intereselor naionale, raiunea i comunicarea raional, pot fi nelese i apreciate principiile universale ce vor deveni principii, reguli, norme individuale, cci, n esen, omul este bun i nu trebuie redus la egoisme i nevoi exagerate. n ceea ce privete politica, aceasta are menirea s-l influeneze pe individ, s-l educe n spiritul depirii propriilor sale limite, preconiznd medierea, jurisdicia internaional, chiar un guvern mondial care s elimine aspectele conflictuale ale relaiilor internaionale. n 1946, n lucrarea The Twenty Years Crisis: An Introduction to the Study of International Relations, E.H. Carr scria c ideea utopic conform creia exist un interes al ntregii lumi pentru pace, care este identic cu cel al fiecrei naiuni n parte, a ajutat politicienii i autorii de scrieri politice de peste tot s uite neplcutul fapt c exist divergene fundamentale de interese ntre naiunile care doresc s conserve starea existent i naiunile care vor s o schimbe. n aceeai carte, Carr se opunea structurii universaliste i raionaliste a normelor etice pe care le considera pure construcii teoretice fr aplicabilitate, subliniind divergena dintre teoria filosofilor i practic, ntruct prima distrage atenia de la lucrurile reale care se petrec. n opoziie cu etica idealist, bazat pe cooperare, educaie, non-violen i bunvoin, realismul pune accentul pe descrierea a ceea ce este politic mai mult dect a idealurilor politice i acord o alt importan, nu principiilor morale ci faptelor, obiectivelor politice limitate, de exemplu conflictelor i nu cooperrii, rzboiului n detrimentul pcii, inegalitii dintre state, exerciiului puterii etc. n planul relaiilor internaionale, idealismul susinea dreptul statelor la autodeterminare naional, ca o replic la efectele imperiilor n declanarea unor conflicte ntre naiuni. 20

Reinhold Niebuhr, nc din 1932 n cartea Omul moral i societatea imoral (Moral Man and Immoral Society. A Study in Ethics and Politics), atrgea atenia asupra iluziei idealiste de a limita autonomia de aciune a statelor prin crearea unor instituii universale i prin rezolvarea juridic a conflictelor. La nivel internaional, politica puterii, cu alianele sale schimbtoare i uneori destabilizatoare, urma s fie nlocuit cu un sistem al securitii colective, n care comunitatea internaional n ntregul ei trebuia s se opun i s mpiedice ntr-un mod mai eficient folosirea ilegitim a violenei. Nu balana puterii, ci un un organism internaional, Liga Naiunilor, era abilitat s fie instrumentul diplomaiei internaionale. Trebuia iniiat o dezbatere public n vederea gsirii celor mai bune soluii pentru pace care urmau s fie decise i implementate de majoritatea naiunilor, considerate ca avnd un statut egal, mpotriva tuturor celorlalte naiuni care nu reuiser s se conformeze deciziilor luate democratic. Pacea ar fi fost posibil cu ajutorul unei soluii procedurale, izvorte din raiune: Rzboiul nu ajut la nimic. Pe scurt, lund n serios drepturile naiunilor i nlturnd cauzele naionaliste ale conflictului internaional, a putut fi conturat un sistem de securitate multinaional care s depeasc acele interese care amenin pacea. Condiia prealabil a acceptrii unui astfel de sistem e ca el s fie fcut public pentru a crea timpul necesar ca din dezbaterile raionale s rezulte ajustri ale opiunilor politice.3 Animat de un interes etico-cognitiv prin care se urmrea influenarea practicilor politice, idealismul ncerca s nlture, mcar teoretic, reapariia fracturilor care puteau s declaneze un diferend armat, aa cum se ntmplase n primul rzboi mondial, pe cnd reprezentanii curentului realist erau de prere c, n anumite momente i condiii istorice, rzboiul devine o3

Stefano Guzzini, Realism i relaii internaionale, Institutul European, Iai, 2000, p. 50-51. Trad. din lb. englez de Diana Istrtescu.

21

dimensiune fundamental a politicii externe a unuia ori a mai multor state i, n consecin, este nevoie de o alt politic internaional, de alte relaii vis a vis de un conflict armat, ntruct, aa cum spunea Karl von Clausewitz, pacea devine uneori o prelungire a rzboiului, efectuat ns cu alte mijloace, iar rzboiul este unul dintre instrumentele politicii i trebuie controlat de aceasta. E.H.Carr, n celebra sa carte The Twenty Years Crisis...(1939, 1946) se mpotrivete teoretic idealismului pe trei coordonate principale, pornind de la inexistena unei armonii a intereselor: exist o fundamentare exagerat a motivaiei n ceea ce privete interesele, etica fa de politic ct i teoria fa de practic n sensul c circumstanele teoretice se aplic indiferent i nedistinct circumstanelor istorice, pentru c, de regul, valorile deriv din putere iar etica din politic. Prelund conceptul su de armonie social din gndirea economic liberal, Carr considera c aceast situaie este rezultatul firesc al unei specifice configuraii a puterii care, n cele mai multe situaii i impune propriile sale interese i le susine avnd un anumit coeficient de universalitate, pentru c acest concept al armoniei intereselor reprezint n fond statu quo-ul gruprii celor puternici, adic al elitelor, al marilor puteri. Dac idealismul constituia, ntr-o oarecare msur o versiune vulgarizat i ndulcit a kantianismului, de data aceasta, n replic, realismul, i avea punctul de plecare n wertfreiheit-ul weberian, tradus prin sintagma neutralitate axiologic. Se cunoate faptul c Hans Morgenthau a introdus pentru prima oar epistemologia weberian n studiul relaiilor internaionale. n Politics Among Nations, Morgenthau trateaz problematica complex a politicii puterii, elurile politicii externe, relaiile de putere i autoritate n politica internaional, ntruct nsi natura politicii l oblig pe cel care acioneaz pe scena politic s foloseasc ideologii pentru a camufla scopul imediat al aciunii sale, care, evident, este 22

ctigarea puterii. Ideea nu este nou. n Antichitatea Greceasc, sofistul Thrasimacos, referindu-se la putere i justiie spunea c just este ceea ce folosete celui mai puternic iar justiia este n realitate un bine al altuia; este un avantaj pentru cel care comand i un ru pentru cel care se supune4. Morgenthau este cel care definete conceptele de putere i politic ntr-o interferen logic pentru c exist mai multe feluri de putere, momente de acumulare i de cucerire a acesteia, ntr-o lume contradictorie i cu resurse insuficiente cci unele state i edific puterea printr-o politic de statu quo, altele prin practici imperialiste i, puine dintre ele, printr-o politic de prestigiu. Dup Morgenthau, inevitabil se ajunge la o acerb lupt pentru putere n condiiile n care unele ri i urmresc cu asiduitate realizarea scopurilor naionale fie prin expansiune militar i teritorial, fie prin prestigiu economic. n accepiunea sa, voina de putere constituie fundamentul politicii i al conflictelor armate, pentru c, n general, omul este marcat de trei impulsuri: de a tri, de a se reproduce i de a domina, ns nereuind s-i satisfac pe deplin dorina de putere n interiorul granielor naionale, oamenii i transfer aspiraiile nemplinite pe scena internaional. n aceste condiii, statele sunt tratate, n lupta lor pentru putere, ca actori principali ai relaiilor internaionale, prin operarea teoretic a transferului acestui concept, propriu naturii umane, la nivelul statului care este angrenat n diverse conflicte fie pentru supravieuire, fie pentru supremaie. Concept cauzal, puterea este condiionat de opt factori: populaia, geografia, resursele naturale, potenialul industrial, caracterul naional, morala naional iar echilibrul internaional rezid n lupta pentru putere, angrennd ntotdeauna dou tabere: cei care vor s pstreze puterea i cei care i-au propus s o schimbe, or, n aceste conjuncturi sistemul mondial este4

Giorgio del Vecchio, Lecii de filosofie juridic, Ed. Europa Nova, Bucureti, 1994, p.50

23

caracterizat att de balana puterii (balance of power), pentru c statele se afl mereu ntr-o competiie pentru dobndirea unui rol major n cadrul sistemului internaional, ct i de conflict, cci aceast balan a puterii nu asigur pacea, dimpotriv, a provocat n repetate rnduri rzboiul: aspiraia spre putere a unora dintre naiuni, fiecare ncercnd fie s menin, fie s rstoarne starea de fapt, conduce la necesitatea unei constelaii numit balan a puterii i a unor politici care s-i propun s o pstreze. Am spus n cunotin de cauz necesitate... Se va arta [...] c balana internaional a puterii este doar o manifestare particular a unui principiu general cruia toate societile alctuite din mai multe uniti autonome i datoreaz autonomia prilor lor componente. Aspiraia ctre putere a mai multor state, consider Morgenthau, configureaz balana acesteia dar i diverse tipuri de politici promovate tocmai pentru a o obine i pstra ntruct politica este generat de legi obiective ce i au rdcinile n natura uman. E un punct de vedere interesant pentru c, aa cum subliniaz Morgenthau n urma analizei i interpretrii faptelor, noiunea de interes indidividual ori colectiv reprezint o esen a politicii ce domin aciunea politic ntr-o anumit perioad a istoriei i depinde de contextul politic i cultural n care este formulat politica extern. Statele, ca actori politici internaionali, i vor configura cu claritate interesul lor internaional ce va fi definit n termenii puterii: dat fiind faptul c n orice individ exist un instict de putere i de cucerire, tot aa i statul are tendina de a-i dezvolta i manifesta puterea pe plan internaional n relaie cu celelalte naiuni. n accepiunea lui Morgenthau, dorina de putere i extrage esena din chiar psihologia fiinei umane care are dintotdeauna instinctul de dominare, manifestat att n raporturile generale interumane ct i n familie, asociaii i, desigur, n relaiile cu statul. De regul, orice tip de politic 24

reprezint o lupt pentru dobndirea puterii, ntr-o lume concurenial, a srciei i a conflictelor pentru acapararea de resurse, o lume care constituie rezultatul forelor inerente naturii umane atta vreme ct ntreaga via politic a unei naiuni, n particular a unei naiuni democratice, de la nivelul local pn la cel naional, este o continu lupt pentru putere. Dac n comunitile umane tendinele individuale de manifestare a instinctului de putere sunt blocate de norme, instituii i de fora autoritilor, n planul naional sunt ncurajate anumite porniri n direcia patriotismului i a egoismului colectiv, a loialitii fa de diverse tradiii i concepte, pentru c s-a maximalizat frustrarea instinctelor individuale de putere iar aceasta, la rndul ei, a dat natere unei dorine crescnde de identificare compensatorie cu aspiraiile de putere ale colectivitii naionale, crede Morgenthau. Noiunea de balan a puterii a fost i este desprins din realitatea vieii politice; fiind o lege ce acioneaz nc din cele mai vechi timpuri. O manifestare a acesteia a fost descris, n secolul al V-lea .Hr., de istoricul Tucidide atunci cnd s-a referit la politica regelui persan Tissaphernes care urmrea asigurarea unui echilibru de durat ntre Persia i rivalele sale, Atena i Sparta. Cteva secole mai trziu, Polibyos, n cartea nti a din Istorii, sublinia importana pe care Hiero, unul dintre tiranii Siciliei, o acorda n secolul al II-lea .Hr., balanei puterii, lnd n considerare raportul de fore dintre romani i cartaginezi, adresndu-le primilor o cerere de pace i alian. Acest concept a primit ulterior alt relevan din partea fondatorilor SUA. Hamilton, de exemplu, a evideniat faptul c securitatea Americii a depins ntotdeauna de interaciunile dintre forele europene. Cercettori ca William Graham Sumner i Frank Tannensbaum nu au fost de acord cu rolul doctrinei balanei puterii n politica extern american, considernd acest concept ca un obstacol major n calea manifestrii puterii i prosperitii SUA. 25

O concluzie a fost totui acceptat de ctre majoritatea analitilor relaiilor internaionale i anume aceea c abaterea de la modelul raional pericliteaz supravieuirea statului, pentru c anarhia i raporturile ncordate dintre naiuni trebuie rezolvate inndu-se cont de starea i strategia celorlai factori implicai n echilibrul puterii. S-a luat ca punct de plecare n aceast analiz remarca lui John McDonald c strategia fiecruia depinde de a tuturor celorlai ct i teoria jocurilor a lui John von Neumann i Oskar Morgenstern, descris n lucrarea Strategy in Power. Bussines and War, conform creia, n cadrul unui joc, trebuie s ii cont, pentru a avea anse de reuit, de poziia i strategia partenerului de disput, chiar prin ralierea la demersul su, prin coalizare ori ajutor reciproc. Transpus n planul raporturilor dintre state, aceast teorie a jocurilor relev suma zero a aciunii n sine pentru c, de regul, ctigul este egal cu pierderea adversarului i, n aceste condiii, trebuie intervenit prin diverse procedee i reacii de a se crea un avantaj atta vreme ct exist o miz, statele urmrind o mulime de obiective: cucerire, asigurarea hegemoniei, piee de desfacere, accesul la resurse etc. J. von Neumann i Morgenstern sunt de prere c preocuparea statelor pentru asigurarea unei balane a puterii presupune participarea lor la jocul politic al puterii, printr-un angajament real n influenarea rezultatului i prin folosirea oricrui mijloc care s asigure ctigul, inclusiv, recurgerea la for. Aadar, balana puterii dintre state nseamn capacitarea tuturor posibilitilor i a resurselor, chiar atacul armat, de a atinge scopul propus, evenimentele fiind cele care acioneaz asupra oamenilor de stat i nu invers. Au fost voci care au afirmat ulterior c puterea trebuie combtut prin putere (John A. Herzl), balana puterii trebuind s garanteze suveranitatea statelor, s faciliteze, de ce nu, crearea unui drept internaional i s devin fundamentul unui organism de securitate colectiv. 26

Realitatea a demonstrat c nu exist o politic liniar deoarece fiecare individ, ca i stat, urmrete s-i asigure o anumit superioritate i nicidecum un echilibru cu ceilali actori. n fond, balana puterii nu este altceva dect politica i apanajul puterii, deci nu funcioneaz necesitatea echilibrului, poate doar n sensul c unele state vor acumula puterea n vederea echilibrrii puterii altor state, pentru a-i realiza scopurile, cu alte cuvinte, urmrirea i cucerirea puterii are o valoare universal. n plus, statele nu urmresc doar dobndirea puterii ci i legitimitatea ei. Exemplul este situaia de dup 1989, cnd Tratatul de la Varovia s-a desfiinat, a czut Zidul Berlinului, s-a prbuit comunismul, condiii n care, aa cum spunea Vclav Havel, s-a legitimat puterea celor care nu dein puterea. Adic, s-a recunoscut falimentul comunismului i victoria de nceput a unor democraii n plin elan de consolidare. Francis Fukuyama este de prere c, n general, ca doctrin prescriptiv, concepia realist asupra relaiilor internaionale continu s fie destul de relevant n ciuda cuceririi democraiei din anii `70 i `80. Jumtatea istoric a lumii continu s funcioneze conform principiilor realiste iar jumtatea post-istoric trebuie s recurg la metode realiste atunci cnd are de a face cu partea care se afl nc n istorie. Raporturile dintre statele domocratice i cele nedemocratice vor fi caracterizate n continuare de teama i nencrederea reciproc i, n ciuda unui grad mai mare de interdependen economic, fora va continua s fie ultima ratio n relaiile reciproce5. n discursul su Dinamica Pcii, rostit n mai 1929 n faa Parlamentului german, Nicolae Titulescu amintea un pasaj din cartea lui Woolf, International Government: Fiecare din noi s-a nscut s fie realist, fie un idealist insuportabil cei din urm fiind mai uor de recunoscut dup manifestrile lor ciudate. n prima categorie vom cuprinde, pe lng acei domni care scriu5

Francis Fukuyama, Sfritul istoriei i ultimul om, Ed. Paideia, Bucureti, 1994, trad. Mihaela Eftimiu, p. 241.

27

articole de fond din ziarele noastre, pe Trasimac, Cleon, Pilat din Pont i alii. n a doua categorie se situeaz Socrate, Platon, Voltaire et id genus omne. Pe lng aceasta mai constatm un fapt interesant i anume c realistul de mine pledeaz aproape ntotdeauna, pentru un el pentru care idealistul de astzi este luat n rs sau spnzurat6. La cele dou categorii, Titulescu adaug o alta: idealitii nfptuitori, cai care, dei tind spre absolut, i asum responsabiliti politice, mereu preocupai de a transforma idealul ntr-o realitate n devenire. Acetia sunt organizatorii pcii prin disciplinarea forelor antagoniste din lume. 2. Teoria diplomatico-strategic Se situeaz la confluena sociologiei i a istoriei, autorul ei, Raymond Aron, reuind s traseze apanajul teoretic al relaiilor internaionale n complexitatea lor. Gnditorul francez, spre deosebire de Morgenthau, nu pune accentul pe un concept anume, dimpotriv, evideniaz specificitatea i caracteristicile de baz ale relaiilor internaionale, detectate, dup prerea sa, n legitimitatea i legalitatea recurgerii la fora armat de ctre protagoniti. Avnd ca suport o analiz fin i pertinent a relaiilor internaionale, o abordare profund sociologic a determinrilor i a subiecilor acestor relaii, o suit de consideraii istorice i filosofice asupra a conjuncturilor, Raymond Aron propune o anume conduit a relaiilor internaionale, cea diplomatico-strategic, cci autorii acestor raporturi sunt concomitent diplomai i soldai, genernd fie pacea, fie rzboiul. I se reproeaz acestei teorii o simplificare abuziv a realitii, prin existena a dou extreme: pe de o parte, ordinea politic ce caracterizeaz societile integrate (statele naiuni), pe de alt parte, sistemul de relaii interstatale, vzute ca anarhie; altfel spus, diversele sisteme naionale i6

Nicolae Titulescu, Discursuri, Ed. tiinific, Bucureti, 1967, p. 317.

28

internaionale se gsesc ntre dou limite: integrarea i anarhia. Ca efect al acestei teorii, relaiile internaionale nu trebuie reduse la cele interstatale, iar tipul ideal al mediului internaional neglijeaz o serie lung de procese i nu poate rmne la nivelul interstatal neintegrat ct i al relaiilor transnaionale. 3.Teoria marxist-leninist Tema marxist-leninist a relaiilor internaionale abordeaz structura socio-economic a unei ri, determinant pentru comportamentul internaional i de politica sa extern. Gnditorii marxiti pun accentul pe factorii economici n manifestarea relaiilor internaionale explicnd diferendele i conflictele prin fenomenele de dominaie i exploatare. Fcnd distincia dintre titularii de putere i deintorii de capital, acetia confer un rol major, de arbitru, statului, care, spunea Lenin, reprezint o main destinat a menine dominaia unei clase asupra alteia. Statul este produsul unor antagonisme ce au luat natere ntre clase sociale ireconciliabile, statul capitalist asigurnd astzi supremaia burgheziei. Ce devine ns statul cnd proletariatul cucerete puterea? Marxitii, n astfel de circumstane, evideniaz dou etape. ntre Revoluie i comunism se manifest dictatura proletariatului: ntre societatea capitalist i cea comunist se situeaz perioada transformrii revoluionare a primei n a doua. Acesteia i corespunde o perioad de tranziie politic n care statul nu va fi altceva dect dictatura revoluionar a proletariatului susinea Marx n Critica programului de la Gotha. Lenin considera c, n general, concurena dintre statele capitaliste va conduce inevitabil la rzboi (a se vedea Primul Rzboi Mondial) i la presiunea exercitat de exploatarea bogiilor i resurselor naturale, astfel lupta de clas fiind transpus n plan internaional.

29

Marx, Lenin i, mai trziu, Stalin vor evidenia n lucrrile lor necesitatea imperioas de meninere i ntrire a rolului statului, din trei raiuni fundamentale: aprarea rii de atacurile statelor capitaliste; eliminarea altor clase; asigurarea organizrii economice i educaiei culturale7. Aprut din dezvoltarea luptei de clas, statul va muri odat cu dispariia acesteia. ntr-adevr, o societate fr clase nu va putea s organizeze dominaia unei clase asupra alteia; o societate a abundenei va permite fiecruia s obin nevoile sale; ntr-o lume comunist, naionalismul i va pierde raiunea de a fi. n anii 60, diversele curente neo-marxiste au ncercat s explice c imperialismul rmne un factor explicativ esenial al relaiilor internaionale, ndeosebi n situaia subdezvoltrii.8 Sa stabilit chiar un model teoretic al statului periferic, exploatat de statul dezvoltat, prin intermediul elitelor sale conductoare. Acest schimb inegal, cum spune Samir Amin, va mpiedica statul periferic s se desprind de statutul su de subdezvoltare i explic creterea prolific a centrului, aprovizionat de bogiile naturale ale periferiei. Antonio Gramsci a atras atenia c n interiorul unui stat, o clas i poate demonstra i impune dominaia sa ideologic, avnd acordul celorlalte componente ale societii, angajndu-i astfel puterea pe o perioad ndelungat. Transfernd acest concept al hegemoniei n domeniul relaiilor internaionale, se poate identifica mecanismul i practicile utilizate de putere care, prin diverse metode, ncearc s conving societatea i pe cetenii ei c ordinea i sistemul stabilit constituie cea mai eficient politic de care va profita oricine. n anii 70, interpretnd teoriile lui Antonio Gramsci, cercettorul canadian Robert Cox va lansa o altfel de percepere a7 8

Edmond Jouve, Relations internationales, P.U.F., Paris, 1992, p. 49. Antoine Gazano, Les relations internationales, Gualiano diteur, Paris, 2001, p. 19.

30

ordinii mondiale n sensul c economia i politica mondial nu pot fi nelese dect n paradigma istoriei, cea care determin condiiile stabilitii acesteia. n aceast situaie, puterea hegemonic nu se definete prin resursele economice i militare, ci prin trei elemente majore: puterea, ideile i instituiile vor asigura stabilitatea subiecilor societii civile, iar la nivel naional, al societii civile internaionale. Numai aa, umanizarea mondializrii se va nate dintr-o mobilizare efectiv i eficient a ntregii societi civile internaionale, ca factor de contracarare a dominaiei clasei capitalitilor transnaionali. Immanuel Wallerstein identific n finane, producie i comer condiionrile eseniale ale hegemoniei, subliniind faptul c orice criz reprezint perioada cea mai important a naterii unei noi ordini internaionale, adic trecerea puterii de la o dominaie hegemonic la alta. Tot n anii 60 au loc cteva reformulri ale teoriei marxist-leniniste. Cu ocazia celui de al XXI-lea i al XXII-lea Congres al PCUS se lanseaz ideea c etapa statului proletar comport dou faze: dictatura proletariatului i statul ntregului popor. Pentru prima oar s-a creat un stat care nu este dictatura unei anume clase, instrument al ntregii societi i al poporului, adic toi muncitorii sunt egali n drepturi, fr a exclude rolul clasei muncitoare de conductor al societii, fiind cea mai progresist i mai organizat. Dac ieri era instrumentul dominaiei de clas, acum Statul devine organismul ce exprim voina ntregului popor, acum fiecare muncitor, ran, intelectual are dreptul s spun: statul sunt eu! Lui Gorbaciov i revine meritul de a fi renunat, n calitatea sa de preedinte al URSS, la teoria marxist a statului, ceea ce nu a fcut, ntr-o alt ar comunist, Mao Tze-Dung. Acesta, aducndu-i critici aspre lui Nikita Hrusciov, vedea n teoria marxist-leninist a statului un ghid de aciune, n direcia cuceririi puterii de stat: lupta de clas ntre proletariat 31

i burghezie, ntre diversele fore politice i ntre ideologia proletariatului i a burgheziei va fi nc lung i supus vicisitudinilor i pentru moment va deveni extrem de ascuit. Dup opinia efului statului chinez, Revoluia va fi nentrerupt, pn la instaurarea societii comuniste, revoluia cultural constituind o etap a acestei revoluii. n pofida unor consideraii contradictorii, teoreticienii marxiti admit dispariia statului, ntr-un viitor ndeprtat. 4. Neorealismul Reprezint o prelungire interpretativ i consecvenial a realismului clasic sau clasicizat, aprut n anii 30, promovat de Hans Morgenthau, cu o manifestare activ la nceputul anilor 70. Lund n discuie aceast perioad, Steve Smith, n Paradigm Dominance in International Relations, o considera anormal din punctul de vedere al relaiilor internaionale, i, n aceste circumstane, neorealismul, o invenie pur american, a reprezentat o variant metodologic, o restaurare a realismului n noile condiii de manifestare a relaiilor internaionale i a politicii mondiale. Kenneth Waltz i Robert Gilpin sunt considerai fondatorii neo-realismului explicativ, care abordeaz dintr-o alt perspectiv comportamentul statelor, bazat pe interesul n imediat, pe calculul accederii la un loc privilegiat n sistemul internaional. Gilpin, n War and Change in World Politics, consider c distribuia puterii ntre state constituie forma principal de control n ntregul sistem internaional, prin transferul conceptului de voin a puterii, propriu realismului, ctre distribuia de putere eliminndu-se elementele extreme ale teoriei clasice, prin minimalizarea violenelor internaionale. Neorealismul, n plan teoretic, a renunat la notele cele mai excesive, proprii realismului, pentru o atitudine atenuant, glisant, diluat, pe eichierul politic internaional. Voina de putere i relaia amiciie-inamiciie, noiuni eseniale ale 32

curentului realist n manifestarea relaiilor internaionale, sunt nlocuite de ctre neo-realiti cu sintagmele obiectivitate, raionalitate, progres economic n actul politic al statelor. Pe msur ce schimbrile sociale s-au nmulit i au devenit tot mai complexe, ca i mutaiile politice internaionale, s-a simit nevoia ca i pe plan teoretic s se evidenieze explicaii reale i bine articulate ale dinamicii relaiilor dintre state. Studiul sistematic al acestora s-a rennoit permanent, inndu-se pasul cu o serie de fenomene n aciune, de la procesele repetitive i recurente la particularitile noilor raporturi diplomatice, comportamentul n alian, evenimentele din Asia, Africa i Orientul Mijlociu n anii 70, problema fundamental a moralitii i a politicii internaionale. Declinul marii teorii, cum spunea K. J. Holsti despre realismul politic al lui Hans Morgenthau, neo-funcionalismul lui Ernst Haas ori teoria sistemelor a lui Morton Kaplan se datoreaz tendinei generale de a evidenia alte coordonate ale teoriei generale a politicii internaionale, a interpretrii ct mai exacte a problemelor specifice rzboiului, imperialismului, noilor puteri mondiale, cartea lui Kenneth Waltz Omul, statul i rzboiul fiind o dovad peremtorie a acestor iniiative de a formula ipoteze sau generalizri ori de a demonstra valabilitatea unor principii. Trstura extraordinar a realitii este natura dinamic a relaiilor internaionale. Nici o teorie general nu este potrivit atta vreme ct nu ia n considerare schimbrile rapide survenite n mediul tehnologic, social i politic n care naiunile trebuie s triasc n pace unele cu celelalte crede John Burton. Opinia sa este pertinent ntruct comportamentul statelor a nregistrat modificri i fluctuaii surprinztoare, urmare a propriilor interese ct i a acumulrii unor fore greu de stpnit. n acest sens, statele trebuie s in cont de foarte multe aspecte i reguli, cum avertizeaz Robert Gilpin:

33

- Un sistem internaional este stabil (adic n stare de echilibru) dac nici un stat nu consider profitabil s ncerce s schimbe sistemul; - Un stat va ncerca s schimbe sistemul internaional dac beneficiile probabile depesc costurile probabile (adic dac obine un ctig net probabil); - Un stat va cuta s schimbe sistemul internaional prin expansiune teritorial, politic i economic pn cnd costurile extreme ale schimbrii suplimentare sunt egale cu sau mai mari dect beneficiile extreme; - Odat atins echilibrul ntre costurile i beneficiile schimbrii suplimentare i ale expansiunii, apare tendina de cretere mai rapid a costurilor economice de meninere a acestui statu quo n comparaie cu capacitatea economic de a sprijini acest statu quo; - Dac nu se rezolv dezechilibrul n sistemul internaional, atunci acesta va fi schimbat i se va stabili un nou echilibru, care s reflecte redistribuirea puterii. 9 Considerat text fundamental al neorealismului, cartea lui Kenneth Waltz Theory of International Politics (1979) a avut un rol considerabil n teoretizarea i aprarea unei discipline complexe, cea a relaiilor internaionale, czut ntr-o oarecare desuetudine n anii `80. Lucrarea, dei nu redefinete pe alte coordonate interpretative conceptele realiste de putere, balana puterii, echilibrul puterii, postulate de Morgenthau, are meritul incontestabil de a trasa o nou tem privind raporturile dintre state i comportamentul acestora n anumite perioade. Waltz este de prere c rzboiul i are punctul de plecare fie n natura uman, fie n determinrile sistemului internaional, fie n tipul de regim statal. Punnd accent pe rolul jucat de evenimentele internaionale n comportamentul statelor, el distinge caracterul anarhic ori ierarhic al sistemului internaional cci fiecare stat9

Robert Gilpin, Rzboi i schimbare n politica mondial, Scrisul Romnesc, Craiova, 2000, p. 27-28.

34

are datoria s-i apere rolul su de actor principal ct i funciile fundamentale: nimeni nu este ndreptit s comande, nimeni nu e dator s asculte. Mai mult dect att, Waltz crede c trebuie redefinit arhitectura polilor de putere ct i a distribuiei acesteia. Reinnd caracterul anarhic al sistemului internaional, acesta subliniaz faptul c balana puterii este mereu perturbat de aciunile unor state care vizeaz nu maximizarea puterii, ci a securitii: statele sau cei care acioneaz n numele lor ncearc n moduri mai mult sau mai puin adecvate s se foloseasc de mijloacele disponibile pentru a-i atinge scopurile propuse. Aceste mijloace se mpart n dou categorii: eforturi interne (de a crete capacitatea economic, de a spori fora militar, de a dezvolta strategii potrivite) i eforturi externe (de ntrire sau lrgire a propriilor aliane sau de slbire i ngrdire a alianelor potrivnice)10. Analiznd conceptul de balan a puterii, Waltz crede c statele sunt tentate s echilibreze puterea, nu s o augmenteze i se impune disocierea ntre statele puternice i cele slabe, ntre cele cu resurse i cele fr; sistemul internaional fiind definit prin comportamentul statelor, care dein poziia privilegiat de actori principali, ntruct rata mortalitii lor este extrem de sczut n comparaie cu rata naterilor firmelor care i poart singure de grij sau a altor actori transnaionali. Teoria lui Waltz evideniaz caracterul anarhic al domeniului internaional cci statele vor ncerca s se impun printr-un anumit comportament care s le permit intrarea n competiia de refacere a balanei perturbate a puterii. El crede c, la un moment dat, statele vor reaciona pentru echilibrarea distribuiei puterii, date fiind anumite constrngeri la care sunt supuse, unele naionale dar i reacii internaionale, determinate de caracteristicile actorilor. S-a evideniat de ctre unii cercettori ai relaiilor internaionale c lucrarea lui Waltz i extrage unele puncte de10

Kenneth Waltz, Theory of International Politics, Addison Wesley,1979, p. 118.

35

vedere din diverse analogii cu microeconomia, n sensul c evoluia dinamic a economiei de pia repet din efortul i intenia actorilor de a dobndi o anumit poziie n sistemul internaional cu efecte benefice pe termen scurt sau lung. n contextul anarhic de asigurare a securitii i a unei poziii favorabile, n privina puterii, statele au tendina s o echilibreze, nu s o maximizeze, ntruct aceasta se poate echivala cu banii. Banii, n opinia lui Waltz, nu nseamn doar o form de evideniere a valorizrii economice, ci i o modalitate de influenare a relaiilor de putere, benefic pentru interesele actorilor principali. Ca o reacie la contribuia teoretic a lui Waltz, cu privire la realism, teoria stabilitii hegemonice a provocat dezbateri aprinse, mai ales n mediul academic american. Robert O. Keohane, n lucrarea The Theory of Hegemonic Stability and Changes in Holsti (1980), consider c structurile hegemonice ale puterii, impuse de o singur ar, contribuie n mare msur la dezvoltarea regimurilor internaionale puternice, ale cror norme sunt sunt relativ precise i asimilate. n conformitate cu aceast definiie, un actor principal, extrem de puternic, deine fora de a impune un anumit standard i regim n relaiile internaionale, situaie benefic pentru raporturile economice cu celelalte state cci se protejeaz bunul public internaional care reprezint, de fapt, economia internaional liberal. Analiznd teoria lui Keohane, ali doi gnditori, Charles Kindleberger i Robert Gilpin consider c statul hegemonic are datoria s elimine fluctuaiile relaiilor monetare i s le stabilizeze, prin mecanismul lichiditilor asigurate n timp de criz, oferind , n calitate de manager al sistemului monetar internaional, mprumuturi n situaii dificile, piee de desfacere i flux de capital. Un alt punct de vedere const n a prezenta securitatea internaional ca pe un bun public, cci nu egalizarea puterii i diferenele acesteia asigur ordinea i stabilitatea i, n faa unei astfel de situaii, nu e benefic un interes comun pentru 36

asigurarea de ctre actorii puternici a stabilitii i liberalizrii economice internaionale. Acelai Robert Keohane, dezvoltnd teoria sa, consider c declinul economic al puterii hegemonice ar putea periclita statutul bunului public, existnd ns posibilitatea ca, n unele perioade, hegemonia s fie nlocuit cu cooperarea dei hegemonia joac un rol important, chiar esenial n crearea regimului internaional Teoriile lui Keohane i Kindleberger se constituie ca amendamente teoretice incitante la realism, cnd se redistribuie un rol important att economiei politice internaionale ct i resurselor de putere n asigurarea bunurilor de interes internaional. Teoria dependenei este susinut de dou coli: cea a dezvoltrii subdezvoltrii, reprezentat de Andr Gunther Frank i Immanuel Wallerstein, i coala dezvoltrii dependente preconizat de Fernando Henrique Cardoso i Peter Evans. Prima coal afirm c surplusul este orientat ntotdeauna nspre centru iar societile periferice nu sunt dualiste, n timp ce Wallerstein introduce noiunea de semiperiferie care are o dubl manifestare: rile periferice au tendina s se apropie de centru iar, n unele situaii, statele puternice nregistreaz un declin din pricina unor sectoare al economiei ca re n-au ajuns performante i, drept consecin, dac unele secvene ale vieii economice au rmas n urma altora, mai dezvoltate, se va ajunge la dependena rii respective fa de altele, situaie negeneratoare de dificulti majore, ntruct semiperiferia se poate considera ca o conexiune a economiei mondiale. Cea de-a doua coal lanseaz ideea rolului forelor interne i externe n cadrul evoluiei rilor subdezvoltate, structurile i relaiile interne producnd articulaii specifice n contextul depirii strii de napoiere a unui stat n tendina de includere n economia politic mondial. Ernesto Laclau, n cadrul dezbaterii teoriei dependenei crede c subdezvoltarea 37

poate s fie generat, n unele situaii, chiar de impulsurile puternice ale structurilor economice de baz, dominante, ce vor determina relaiile de putere, n timp ce James Caporaso susine c factorilor de putere i celor politici le revine meritul de a condiiona dependena deaoarece ea se concentreaz asupra lipsei de autonomie a actorului. n concepia sa, puterea devine structural, de ordin superior i de foarte multe ori va genera jocul implicrii ei ntr-o multitudine de situaii viznd alegerile, alianele, investiiile etc. Alteori, se poate discuta de condensarea i dinamica puterii n contextul tehnologiilor de vrf, a informatizrii, a resurselor ce favorizeaz, pn la urm, apariia i dominaia statelor puternice i influente n sistemul internaional. Dinamica puterii este interpretat de Robert Gilpin, n condiiile modelrii acesteia, n sensul c unele state i vor diminua ori pierde supremaia mondial, pe cnd altele le vor lua locul, n virtutea relaiilor lor cu cu dinamica economic i nivelul eficienei acesteia. n viziunea sa, puterea, n prezent, trebuie privit ntr-o corelaie intim cu emanciparea economiei de pia internaionale care influeneaz activ i profund securitatea i poziia statelor n cadrul raporturilor mondiale. Nivelul ridicat atins n ultimii ani de economia de pia a fost favorizat, susine Gilpin, att de economia monetarizat, de o clas de mijloc ct i de reapariia unui sistem european unificator att politic ct i militar. Dezvoltarea rapid, chiar spectaculoas a economiei politice internaionale a dus chiar i la mutaii de esen n cadrul relaiilor internaionale pentru c, dup Gilpin, economia politic internaional reprezint interaciunea reciproc dinamic n relaiile internaionale dintre dorina de bunstare i dorina de putere. Dac Gilpin acorda o importan deosebit economiei politice n arheologia puterii, Susan Strange identific dependena statelor n interpretarea structural a dinamicii puterii. i ea observ rolul economiei politice internaionale n 38

suita de schimbri i configurri ale sistemului internaional i urmrete s clarifice cauzele acestora i efectele benefice de care se profit ntr-un anumit moment dat. Noiunea de structural se refer la difuziunea puterii, denumit de Strange relaional, n sensul unei anumite determinri, deoarece fenomenul globalizrii produce obligativitatea actorilor i societilor din toat lumea de a intra ntr-un sistem de interaciune reciproc, drept pentru care statul nu mai este singurului mecanism al executrii internaionale, aprnd actori care particip la restructurarea raporturilor mondiale. Strange definete acest nou tip de putere ca non-intenional i neteritorial pentru c este exercitat direct asupra oamenilor asupra teritoriului i este evident din partea anumitor state puternice, firme transnaionale, bnci, bancheri, oameni de tiin etc., ei toi reprezentnd un imperiu nonteritorial dar cu o mare for de decizie i impact. Aceti factori decizionali i de influen dirijeaz ntreaga economie politic global fiind, dup opinia cercettoarei, strict dependeni de hotrrile militare americane, de moneda S.U.A., de cercetarea i producia acestei superputeri. Cu toate acestea, noua economie politic internaional va primi un impuls consistent din partea diplomaiei actuale ct i a finanelor societilor puternic dezvoltate ntruct s-au schimbat spectaculos mediul i structurile internaionale. n cadrul colii (neo)realiste s-au manifestat diferite curente, unii teoreticieni tendina i manifestarea conflictului ca structural, putndu-se deci defini un realism structural. Dup Hans Morgenthau, conflictul este inerent naturii umane, nsemnat de la nceputul existenei sale de o not agresiv, n timp ce pentru Kenneth Waltz el este inerent sistemului internaional, anarhic i instabil, condamnat la nencredere i agresiune. Referitor la echilibrul puterii, acesta este un dat sau se poate construi i consolida? Pentru Henry Kissinger, el se 39

construiete i se impune prin fora statului, n vreme ce pentru Kenneth Waltz acesta izvorte n mod natural din chiar sistemul internaional, independent de politica extern a actorului principal. Unii reprezentani, ca J. David Singer i Karl Deutsch, consider c este preferabil o lume multipolar. n schimb, curentul susinut de Charles Kindleberger i Robert Keohane susine teoria stabilitii hegemonice, care afirm c stabilitatea se poate asigura mai bine ntr-un sistem unipolar. Concluzionnd, se pune n mod logic ntrebarea dac realismul ca paradigm a relaiilor internaionale este n declin ori, dimpotriv, n ciuda unor mutaii doctrinare spectaculoase, a devenit o teorie general, cuprinztoare i definitiv, a relaiilor internaionale, vzut ca descriptiv, robust, coerent i sistemic. Se poate spune c, n decursul timpului, suportnd critici, reacii i interpretri dintre cele mai diverse, realismul s-a dovedit a fi o construcie teoretic solid, o dimensiune politic i comprehensiv a domeniului tiinific i academic, o practic privilegiat analizelor i argumentrilor privind concepte fundamentale ale sistemului internaional. Realismul , ne spune Stefano Guzzini, nu este o teorie cauzal care s explice relaiile internaionale, dar, ct vreme el continu s fie un reper puternic, trebuie s nelegem realismul pentru a gsi sensul disciplinei relaiilor internaionale. Altfel spus, realismul este o punte hermeneutic nc necesar pentru nelegerea politicii mondiale. A ne descotorosi de realism fr a-l nelege bine nu implic doar riscul de a pierde unele intuiii teoretice valoroase; a ne dezbra de realism n felul acesta ar fi inutil11. Sistemul relaiilor internaionale actuale este, dup Charles Zorgbibe, o realitate complex n plin evoluie att tematic, doctrinar, ct i practic, ce trebuie neleas ca o paradigm complex a realitilor vieii politice mondiale, fcndu-se apel la o multidisciplinaritate, aspect propus de UNESCO n 1974,11

Stefano Guzzini, op. cit., p. 434.

40

prin interpretarea teoriei dependenei i a raporturilor care se creeaz mai ales ntre societi i mai puin ntre state. 5. Empirismul n cadrul paradigmei realiste, empirismul reprezint reducerea reprezentrilor, a conceptelor i a judecilor morale la experien, considerat ca instan de receptare a datelor, difereniindu-se de scepticism printr-o pozitivitate a eticii ce duce la fenomenologizarea normelor. David Hume este unul dintre primii teoreticieni ai empirismului susinnd, n Tratatul asupra naturii umane (17391740), c nimic nu este n minte dac nu a fost mai nti n simuri, toate nevoile omului fiind satisfcute pe baza experienei i a unui comportament adecvat: e totui sigur c nu putem depi experiena; iar orice ipotez care pretinde s descopere calitile originare de baz al firii omeneti ar trebui de la nceput respins drept prezumioas i himeric. Filosoful scoian aduce n discuie conceptul de stat al naturii care nu a funcionat niciodat ci e o pur ficiune filosofic care nu a existat i nu a putut s fie ca realitate. Acest prim stat, fr guvern dar cu norme ale justiiei puse n slujaba intereselor oamenilor, este aproape identic cu statul care ine cont de relaiile internaionale din vremea autorului. Hume susine c funcioneaz o legtur permanent ntre evenimente i tendina din chiar mintea noastr de a opera deducii pornind de la un eveniment la altul, prin conexiune necesar, care ne confer libertatea de a face ceea ce vrem s facem. Astfel, nu se opune necesitii ci a constrngerii, este condiionat i limitat de convenii, cutume, moravuri i valori supranaionale care nseamn, n fond, echilibrul puterii, ca o component major a prudenei, fondat pe sensul comun i pe un raionament evident. 41

Pentru filosoful american John Dewey, actul de cunoatere moral rezult dintr-o anchet reconstructiv asupra unei situaii empirice concrete, considerat ca o problem moral pe care actorii prezeni au rezolvat-o pe baza experienelor lor concrete cu privire la dorin i satisfacie. n aceast situaie se pune accentul pe rolul presiunii sociale n cadrul procesului de creare a valorilor, Dewey demolnd frontierele ntre fapte i valori, ntre mijloace i realizri, ntre tiin i moral , cum susine Barbara MacKinnon. John Dewey este de prere c statul incert i condiia aproape haotic a concepiilor i credinelor morale a influenat n trecut conduita internaional iar n prezent, noile relaii internaionale au determinat concentrarea i dirijarea sentimentelor i a dorinelor morale care au primit o conotaie universal. T.V.Smith, Charles Merriam i Harold Lasswell, de la Universitatea din Chicago, vor reinterpreta teoretic principalele elemente ale eticii empiriste precum i schimbrile de forme i de compoziie ale modelelor de valori ale societii, iar Edward Hallet Carr n cunoscuta The Twenty Years Crisis, 1919-1939 va sublinia cu fermitate c mai degrab n politic este fatal s ignori puterea dect s ignori morala. Afirmaia lui Carr a fost amendat sever de Morgenthau ca fiind insuficient susinut filosofic i, n consecin, conducnd la o concepie relativist i instrumentalist a moralei. Carr este cel care promoveaz popularizarea politicii i conferirea unui rol important omului de rnd, relaiile dintre state fiind generate, n opinia sa, de putere, moralei neacordndu-i-se vreo importan anume, statul neavnd nici o personalitate moral cci este o funciune necesar ori o ipotez. Aprofundnd epistemologia paradigmei empirice, Quincy Wright, de la Universitatea din Chicago, afirm, n lucrarea sa The Study of International Relations, c etica internaional 42

este definit ca o tiin care se raporteaz la principiile i valorile nu individuale, ci guvernamentale i organizaionale n deciziile destinate s influeneze relaiile internaionale. El este de prere c funcioneaz o societate internaional rudimentar, susinute de principii etice internaionale simpliste dar i de cteva elemente de natur universal: Difuziunea mondial a tehnologiilor, convergena drepturilor naionale i a opiniei publice, dezvoltarea instituiilor internaionale i transnaionale, descoperirea valorilor fundamentale comune de ctre filosofi. n concepia lui Wright, exist o moral individual aplicabil la diferite tipuri de actori, personalitatea moral a statului fiind o simpl ficiune. 6. Scepticismul Cele dinti elemente ale unei posibile construcii teoretice cu privire la scepticismul raporturilor dintre cetean i stat s-au manifestat nc din Antichitatea greceasc: sofistul Thrasimacos, referindu-se la justiie, considera c nimic altceva nu este drept dect folosul celui mai tare i, mai mi mult dect att, dreptatea i dreptul sunt, n fapt, bunul altuia anume al celui mai tare i doar paguba este proprie supusului i ce slujete! 12 . Continund dialogul despre drept cu Glaucon, Polemareos, Cteiphon, Cephalos i Adeimantos, Socrate reia afirmaia lui Thrasimacos c este nedrept ca o cetate s caute s subjuge alte ceti fr dreptate i s le nrobeasc complet i s stpneasc multe ceti dup ce le-a nrobit?13 Negnd orice adevr obiectiv, sofitii, majoritatea sceptici i negativiti, susineau c nu exist o justiie dreapt, dreptul fiind apanajul celor puternici, un avantaj pentru cel care comand i un ru pentru cel care se supune, Callicles subliniind faptul c supremul drept este ceea ce dobndete cineva dup12 13

Platon, Opere V, Ed. tiinific i enciclopedic, Bucureti, 1986, p. 96, 103. Idem, p. 114

43

ce l-a luat prin for. W.K.C. Guthrie consider c, n general, Callicles are dreptate atunci cnd afirm c criteriul dreptii este pentru cel mai puternic s obine binele de la cel mai slab, cum se ntmpl ntre animale i ntre colectivitile de oameni, ca state i ca specie14. Peste secole, Niccolo Machiavelli va sublinia importana afirmrii unei etici a relaiilor internaionale, referindu-se n lucrrile sale la condiiile favorabile formrii unui stat italian independent, ct i la mijloacele cele mai eficace pentru atingerea scopului urmrit, recomandnd Principelui viclenia i violena n politica extern, rzboiul corespunznd forei n rezolvarea oricrui conflict. Machiavellismul n politic nu se rezum doar la cunoscuta aseriune scopul scuz mijloacele, are o semnificaie mai cuprinztoare n sensul acordrii prioritii politicii n faa morale. Trebuie, desigur, s atragem atenia c, nici sub aspectul politic, Machiavelli nu a apreciat n mod potrivit eficacitatea factorilor morali. El s-a referit aproape numai la pornirile cele mai josnice ale naturii umane, dar prin prin ele nici nu se fondeaz, nici nu se regenereaz naiunile, spunea Giorgio del Vecchio15. n secolul al XVIII-lea, Thomas Hobbes va pune pe un alt plan teoretic scepticismul lui Machiavelli; n concepia sa, omul se va deosebi fundamental de animale prin Raiunea sa. Lund ca punct de plecare opiniile lui Galilei i Harvey referitoare la natura fizic, Hobbes va construi un model mecanic care este statul raional, numit Leviathan, adic un om artifificial care s-i reprezinte pe toi ceilali oameni, s asigure pacea i securitatea poporului, fiecrui individ revenindu-i autoritatea de a folosi fora i resursele semenilor si. n concepia lui Hobbes omenirea a fost i rmne o jungl de state suverane cci n orice moment regii i persoanele care dein autoritatea suveran sunt, din cauza14 15

W.K.C. Guthrie, Sofitii, Ed. Humanitas, Bucureti, 1999, p. 89. Giorgio del Vecchio, op.cit., p. 78.

44

independenei lor, ntr-o continu suspiciune, n situaia i n postura gladiatorilor, cu armele acuite, cu ochii fixai asupra celuilalt: vreau s vorbesc de cei puternici, de garnizoane, de tunuri instalate la frontierele regatelor lor i de spionii pe care i ntrein n mod permanent la vecinii lor, adic toate lucrurile care constituie o atitudine de rzboi. Perioada 1939-1963 este marcat de activitatea tiinific a lui George Kennan, Dean Acheson, Henry Kissinger i Ernest Lefever privind problematica realismului relaiilor internaionale, influenai decisiv de Hans Morgenthau, printele acestei teorii. n articolul The Evil of Politics and the Ethics of Evil, publicat n revista Ethics, n 1945, Morgenthau sublinia c omul nu poate spera s fie bun ci trebuie s se mulumeasc c nu-i prea ru; n viziunea lui etica individual i nu cea social ocup un rol important n cadrul moralei internaionale cci morala universal a fost nlocuit de un universalism naionalist. n cadrul vieii internaionale contemporane, susine Morgenthau, omul de stat nu mai acioneaz n numele moralei sale individuale ci a statului-naiune. Scepticismul lui Morgenthau este de natur ideologic, cu puncte de plecare n concepia determinist a istoriei ntruct fiecare naiune posed o moral ideologizat i de aceea el va nega orice element etic exterior statului: n perioada Rzboiului Rece, scepticismul lui Morgenthau capt noi valene interpretative din partea unor cunoscui universitari americani: George Kennan, Dean Acheson, John Foster Dulles i Henry Kissinger, care prezint scepticismul ca un cadru ideologic propice politicii americane pentru a justifica diverse aciuni pe plan extern. n viziunea lor, conceptele de natur etic sau moral pe care dorim s le caracterizm ca stare de spirit a civilizaiei noastre americane trebuie s se manifeste n plan intern, n interiorul acestei civilizaii, ca etic naional, ntruct etica relaiilor internaionale nu este marcat de nici o demnitate moral. 45

George Kennan adopt conceptul de interes naional care trebuie s fie condiionat de principii sau alte reglementri, pentru c statul reprezint singurul actor al relaiilor internaionale: guvernele nu sunt indivizi i nu se poate atepta de la ele s acioneze ca indivizi. Datoria lor nu se situeaz n raport cu ele nsele ci n relaie cu respectivele lor popoare iar comportamentul statului nu reprezint un subiect care s convin judecilor morale16. Altfel spus, Kennan ignor cu premeditare existena i manifestarea oricrei norme morale ca criteriu general pentru determinarea comportamentului unui stat i, pe deasupra, ca criteriu pentru msura i comparaia conduitei diferitelor state, nefuncionnd nici un fel de superioritate sau inferioritate moral a vreunei naiuni. n concepia sa, doar etica naional, american, este cea care dicteaz limitele folosirii puterii n anumite situaii, n raport direct cu realizarea interesului naional. Extrgndu-i punctele de vedere din doctrina lui Morgenthau, fostul secretar de stat american, Dean Acheson atrage atenia c statul nu reprezint subiect etic n cadrul relaiilor internaionale deoarece vocabularul moralei i eticii este inadecvat pentru a discuta ori testa politica statelor. John Foster Dulles, n discursul pronunat la Colegiul Naional de Rzboi din Washington, n 1953, sublinia c astzi nu exist vreun cod moral acceptat pe plan mondial, iar Henry Kissinger este de prere c morala trebuie s fie sacrificat interesului naional n domeniul relaiilor internaionale pentru c, n orice moment, conflictul permanentizat constituie esena politicii internaionale i nu exclude, n anumite situaii, folosirea armei nucleare pentru a impune politica, morala i fora american. Discipolul lui Morgenthau, Ernest Lefever, reprezentant la Washington al Church Peace Union, devenit ulterior Council on Religion and International Affairs, pune n centrul16

Klaus-Gerd Giesen, Lthique des relations internationales, Bruylant, Bruxelles, 1992, p. 79.

46

preocuprilor sale privind relaiile internaionale problematica puterii ce poate fi utilizat att pentru realizarea Binelui ct i a Rului, cci puterea unei naiuni nseamn capacitatea sa total de a ajunge la cteva obiective vizate. Aceast capacitate este determinat de o varietate de factori naturali i materiali interdependeni. Ingredientele puterii naionale includ valorile fundamentale, credinele, cutumele care formeaz caracterul naional al unui popor. n aceste condiii, morala statului servete ntotdeauna interesului naional al acestuia mpotriva intereselor altor naiuni. Att n Ethics and United States Foreign Policy, ct i n materialele din Worldview, Ernest Lefever subliniaz importana valorilor fundamentale ale unui stat ct i importana activitii factorilor diplomaiei n crearea unui anumit cadru ideologic care s favorizeze manifestarea tuturor intereselor unei naiuni puternice, precum cea american, cu rol primordial pe scena internaional, care, n anumite circumstane, poate declana chiar un rzboi nuclear limitat. n 1961, n Worldview, Ernest Lefever va publica punctul su de vedere referitor la rzboi, adic teoria cauzei juste, bazate pe trei elemente: cauza trebuie s fie just, mijloacele trebuie s fie i ele juste iar intervena, sanciunea trebuie s fie efectiv. n numele unei cauze juste, susine Lefever, omul de stat are datoria s aleag mijloacele de intervenie care posed destul ans de izbnd. Prin nlocuirea voinei de putere cu conceptul cauzei juste, Lefever susine scepticismul relaiilor internaionale care se manifest n viaa mondial nu dup reguli i scheme prestabilite, ci n funcie de factori i situaii particulare. 7. Consecvenialismul Acest termen a fost folosit pentru prima oar de filosoful E. Anscombe, iar Samuel Scheffler a formulat cel mai pertinent 47

definiia celei de a treia paradigme realiste a perioadei 19391967: Consecvenialismul, n forma sa cea mai pur i cea mai simpl, reprezint o doctrin moral care spune c actul just n orice situaie dat este cel care va produce cel mai bun rezultat general posibil, acela c a fost judecat din punct de vedere impersonal i ofer o greutate egal tuturor intereselor pentru fiecare. Consecvenialismul furnizeaz un principiu pentru a clasa, din punct de vedere impersonal, strile faptelor generale de la cel mai bun la cel mai ru i care anun apoi c actul just ntr-o situaie oarecare dat este al celui care produce starea de fapte cel mai bine clasate cnd agentul (moral) se gsete n situaie de a produce.17 Reprezentnd o form etic, consecvenialismul maximalizeaz ceea ce este dorit i minimalizeaz ceea ce este nedorit n cadrul unor relaii i realiti, printr-o analiz pragmatic prealabil a tuturor consecinelor ce caracterizeaz orice act moral. S-a spus c acest curent este strns legat de etica utilitarist, utilitarismul fiind o form de consecvenialism ce a cunoscut pe parcursul manifestrii sale n secolul al XX-lea, dou faze: un utilitarism de reguli (rule-utilitarism), cnd principiul utilitii se aplicrii regulilor generale de aciune i un utilitarism de acte (act-utilitarism), conform cruia calculul de beneficii se aplic fiecrui act n circumstan. Aceast terminologie calcul de beneficii a fost interpretat diferit de teoreticienii relaiilor internaionale, n sensul c fiecare act moral trebuie s se gseasc n corelaie direct cu aciunea calculului de beneficii general. Primele manifestri doctrinare ale consecveniali- smului au avut loc n secolele XVIII-XIX prin autoritatea lui Jeremy Bentham i mai ales a lui John Stuart Mill, primul referindu-se la conferinele liberului-schimb, echilibrul de fore, reducerea simultan a armamentului, diplomaie deschis, decolonizare17

Samuel Scheffler, Consequentialism and Its Critics, Oxford University Press, 1988, p. 1.

48

general, cel de-al doilea susinnd subordonarea dreptului internaional fa de principiul utilitii. Acesta susinea c ameliorarea situaiei internaionale nu se poate stabili dect printr-o serie de violri ale regulilor existente, printr-o conduit bazat pe noile principii ce tind s se erijeze la rndul lor n cutum18. n concepia lui Mill privitoare la relaiile internaionale, regulile aciunii i ale instituiilor se subordoneaz principiului utilitii, adic unui utilitarism de reguli. Reinhold Niebuhr reia pe alte coordonate teoria consecvenialismului, n cadrul tiinei relaiilor internaionale, publicndd, n 1932, lucrarea Moral Man and Immoral Society pentru a distinge radical ntre comportamentul moral i social al individului i cel al grupurilor sociale, naionale, rasiale i economice19. Niebuhr analizeaz consecinele sociale ale actului politic n materia relaiilor internaionale precum i redimensionarea importanei circumstanelor n aplicarea politic a principiilor morale. Mult mai apropiat de consecvenialismul pragmatic al lui Niebuhr este Kenneth Thomson care analizeaz pe un alt plan teoretic relativitatea principiului moral n raport, pe de o parte cu principiile concurente (pacea i libertatea) i cu situaiile empirice, pe de alt parte. Dubla relativitate a principiilor morale n cadrul relaiilor internaionale, n sensul c trebuie s se in cont de circumstanele specifice, de concurena reciproc iar fiecare situaie trebuie tratat n mod specific spre a fi validat de vreme ce fiecare principiu moral este subordonat judecii empirice a realitii.18

John Stuart Mill, Dissertations and Discussions: Political, Philosophical and Historical, William Spencer, Boston, 1864, p. 25. 19 Reinhold Niebuhr, Moral Man and Immoral Society, Charles Scribner`s Sons, New York, 1932, p. XI.

49

Un alt teoretician al paradigmei consecvenialiste este Arnold Wolfers, prieten apropiat al lui Niebuhr. n cunoscuta sa carte Discord and Collaboration, el opereaz o disociere a a eticii individuale de cea internaional i subliniaz c diferena major nu ine pasul cu gradul de imoralitate din cele dou sfere ale aciunii umane, ci de circumstanele n care oamenii trebuie s se dezvolte. Dup teoria sa, oamenii de stat trebuie s aleag ntr-o manier moral calea care s permit maximalizarea valorilor, aceasta trebuind s in cont de metoda de evaluare a consecinelor i circumstanelor fiecrui act moral. 8. Trei viziuni internaionale asupra viitorului relaiilor

n ceea ce privete viitorul relaiilor internaionale trebuie descrise cele trei interpretri propuse de Henry Kissinger, Samuel Huntington i Francis Fukuyama. 8.1. Henry Kissinger Consilier n probleme de securitate naional (1969-1973) i ulterior secretar de stat al S.U.A. (1973-1977), Henry Kissinger a jucat un rol important n elaborarea unei strategii diplomatice viznd un alt tip de abordare a relaiilor internaionale n perioada administraiei Nixon, n special a reinterpretrii atitudinii americane fa de politica sovietic. Dup eecurile din Cuba i Vietnam, la sfritul anilor 60, reputaia i superioritatea Americii au avut de suferit, pe fondul unei revigorri spectaculoase a politicii sovieticilor, cnd URSS a devenit o superputere mondial. n aceast situaie, Secretarul de Stat american a iniiat o serie de principii i msuri viznd destinderea i rennoirea dimensiunii diplomaiei n sistemul actualizat al Conceptului European al secolului XX, concept numit de Kissinger ordine legitim, ntr-o societate internaional cu actori noi, avnd obligaia s accepte i s 50

respecte normele i ordinea deja stabilit: epoca noastr trebuie s gseasc o structur care s mpace responsabilitile noilor naiuni cu aspiraiile lor. Politica de destindere preconizat de Kissinger trebuia s in cont de efectele primului i ale celui de al doilea rzboi mondial, de balana puterii dar i de rolul diplomaiei, att de important n controlul potenialului i strategiilor militare. De aceea, marile puteri precum URSS i China ar trebui s fie considerate ca parteneri n noua ordine internaional pe care politica american s o reinterpreteze pe alte coordonate, lucid i realist, inndu-se cont de faptul c China este mai puin oportunist i nu va crea probleme serioase, pe cnd politica URSS se bazeaz pe un oportunism lipsit de scrupule, ca o ideologie comunist difuzat subversiv n rile din lumea a treia, dispunnd de un potenial militar redutabil. Printr-o politic de destindere i diverse concesii (ajutor economic, financiar, recunoaterea prestigiului militar) Kissinger nutrea sperana c va influena politica extern sovietic i va genera schimbri interne n URSS, pregtind astfel sfritul rzboiului rece. Desigur c destinderea este periculoas, recunotea Kissinger, dac nu include i o strategie de ngrdire. Dar ngrdirea nu are sens dac nu este corelat cu noiunea de pace. Soluia nu este renunarea la efortul de a defini coexistena ci crearea unui coninut care s evidenieze principiile noastre i obiectivele noastre. Pe de alt parte, Secretarul de Stat american propune conceptul de conexare, ca dimensiune a extinderii, realizat i printr-o politic de ngrdire prin conexri negociate, adic de interferare a secvenelor politice n vederea edificrii unei diplomaii active i fructuoase. Se preconiza, printr-o astfel de atitudine politic i diplomatic, inserarea economiei sovietice n cea occidental, ca o compensare pentru o poziie sovietic mai acceptabil n cadrul sistemului internaional, de netulburare a 51

pcii. Iubind stimulentele economice, flexibilitatea diplomatic i ameninrile militare, politica extern american a oferit URSS statutul consensual al naiunii celei mai favorizate, ca moned de schimb pentru a ajusta ntr-o anumit msur politica extern sovietic. n crearea unei noi ordini internaionale, Kissinger s-a implicat att teoretic ct i practic n modelarea i moderarea Uniunii Sovietice, cu preuri ct mai mici, prin practica dezideologizrii, a evitrii i a destinderii, dar i prin ngrdirea unor tendine sovietice expansioniste att n plan ideologic ct i militar. Mai mult dect att, n competiia lor pentru a dobndi supremaia mondial, att SUA ct i URSS au renuat n parte la unele ambiii exagerate, urmare a eforturilor depuse de Kissinger pentru a oferi sovieticilor diverse concesii economice i politice n schimbul unui comportament limitat i neagresiv, soluie criticat vehement de unii americani, considerat un eec, remarcat ns de alii care i preuiesc rolul important pe care l-a jucat n eliminarea influenei sovietice n lume i n soluionarea limitat a balanei puterilor celor dou state n cadrul relaiilor internaionale. n privina noului statut al diplomaiei, Kissinger este de prere c se impune o reformulare a codurilor acesteia, diplomaia pe termen lung, ca alternativ productiv la politica fiecrui stat implicat n demersul de integrare n sistemul internaional. n acest sens, crede politicianul american, este nevoie de o elit a politicii externe americane, pragmatic, care s promoveze un limbaj comun n gestionarea i soluionarea politicii internaionale, adic o coordonare att a acesteia ct i a diplomaiei, pe baza unor comparaii i interpretri noi ale problemelor i tensiunilor dintre state. De aceea, e nevoie de o diplomaie a balanei pentru a se constitui o ordine internaional nainte ca ea s fie impus cu necesitate, n urma

52

unei crize. Aceasta nu este o chestiune de planuri, ci de atitudini20. Pentru ca politica i diplomaia balanei puterii s devin o realitate coordonatele, referinele i simbolurile principale, cum ar fi interesul naional sau puterea, trebuie s aib un neles traductibil. Aceasta deoarece compensaiile nu pot servi la la aplanarea tensiunilor dac valoarea lor este puternic contestat, nici diplomaia balanei nu poate obine efectul scontat de moderare a conflictului dac nu exist o nelegere comun a termenului de echilibru crede Stefano Guzzini21. Fostul secretar de stat, Henry Kissinger, n lucrarea sa Diplomaia22 trateaz mecanismul relaiilor internaionale prin prisma a dou tradiii diplomatice: - tradiia european i are rdcinile n statul-naiune, ceea ce nseamn autonomie politic, dispunerea politicii interne i externe, ct i grija pentru securitate i independen; - tradiia american se refer la o politic a echilibrelor. n acest sens cea extern vizeaz multitudinea aspectelor privind drepturile omului i extrapolarea democraiei interne n acord deplin cu punctele de vedere wilsoniene. n ceea ce privete ordinea internaional, Henry Kissinger este de prere c sistemul internaional se gsete ntr-un imobilism, identic cu sine, pentru c statele au urmrit doar realizarea propriilor idealuri egoiste, altfel spus scena internaional rmne regatul constanei. Omul politic american nu ia n calcul faptul c relaiile internaionale s-au democratizat o dat cu creterea numrului de actori n viaa internaional, c normalizarea unor probleme majore intereseaz ansamblul umanitii, c se nregistreaz o interdependen crescnd ntre20

Henry A. Kissinger, American Foreign Policy, Norton, New York, 1969, p. 49. 21 Stefano Guzzini, op. cit., p. 191. 22 Henry Kissinger, Diplomacy, Simon & Schuster, 1994/Diplomaia, Bucureti, Ed. ALL, 1998, trad. Mircea tefancu i Radu Paraschivescu.

53

state, ca o consecin a progreselor tiinifice i tehnologice. n opinia sa, dup sfritul Rzboiului Rece vom asista la o rentoarcere ctre interesele clasice ale statelor, la un anumit echilibru ntre acestea. Kissinger opereaz n teoria sa cu un paradox interesant: el crede c dei SUA a ieit nvingtoare din confruntarea cu fosta URSS, pentru a intra ntr-o lume nou tiu bine s duc un rzboi ideologic dar nu i o diplomaie a echilibrelor. De aceea va fi nevoie s se promoveze interesele naionale, s se identifice resursele disponibile s se combine toate iniiativele n vederea amplificrii raporturilor diplomatice, politice, economice, culturale ntre state, pentru c acestea depind unele de celelalte pentru ctigarea pieelor de desfacere, surse energetice i materii prime. Sistemul internaional, susine diplomatul american, se va transforma ntr-o lume multipolar, n cadrul creia SUA vor deveni doar o putere alturi de altele, diplomaiei revenindu-i un rol major n aprarea securitii internaionale i n implicarea sporit a factorilor de decizie n soluionarea subiectelor internaionale majore. 8.2. Samuel Huntington Revista Foreign Affairs a publicat, n iulie 1993, un articol cu tent de manifest politic al lui Samuel Huntington, profesor de relaii internaionale la Universitatea Harvard, n care acesta preconiza c secolul al XXI-lea va fi cel al rzboaielor ntre civilizaii: Statele Unite n aparen doresc s continue a juca primul rol pe scena internaional dar aciunea lor va fi organizat prin regruparea civilizaiilor foarte diferite. O nou er se va deschide, este cea a ocului civilizaiilor. De acum nainte sfritul ideologiilor va face loc civilizaiilor. Textul a avut un mare ecou n Statele Unite dar i n lumea arabo-musulman, cercurile extremiste gsind n refleciile profesorului american justificarea rzboiului sfnt antioccidental. 54

Cu patruzeci i ase de ani n urm, n iulie 1947, aceeai revist (Foreign Affairs) gzduia un articol semnat X, autorul fiind de fapt George Kennan, fost consilier al Ambasadei americane la Moscova, n care se atrgea atenia asupra politicii URSS, subliniind c elementul principal al politicii Statelor Unite vis--vis de Uniunea Sovietic trebuie s fie o ndiguire pe termen lung, calm dar ferm i vigilent fa de tendinele expansioniste ale Rusiei. Aceast poziie declarat n articolul respectiv a fost considerat ca manifestul declanrii Rzboiului Rece. Acum, dup atia ani, Samuel Huntington este un alt X care lanseaz un alt tip de apel pentru o altfel de ndiguire: necesitatea dezvoltrii cooperrii i unitii ntre SUA i Europa, America de Nord i de Sud, Japonia i Rusia. n articolul i, ulterior, n volumul su, Huntington considera c de la conflictele dintre triburi s-a ajuns, n decursul timpului, la rzboiul regilor, apoi la cel dintre naiuni, iar, ulterior, la conflictele ideologice. Secolul urmtor, susinea cercettorul american, va fi nsemnat de o nfruntare de proporii ntre civilizaii, n special


Recommended