Date post: | 05-Jul-2015 |
Category: |
Documents |
Upload: | ioana-lorena-ica |
View: | 104 times |
Download: | 0 times |
5/6/2018 atestat ioana - slidepdf.com
http://slidepdf.com/reader/full/atestat-ioana 1/10
Scurt istoric al harpei
Harpa face parte din categoria instrumentelor
de coarde ciupite si este unul din cele mai vechi
instrumente muzicale. Apare inca din anul 3000
i.e.n. in desenele egiptene si babiloniene. In
Vechiul Testament apare sub denumirea de
“Kinnor” , fiind instrumentul preferat al regelui
David. Harpa are origine straveche, cunoscuta sub
diferite denumiri: magadis la greci, nablium la
romani, trigonon la sirieni, lebed la popoarele din
Asia centrala. Primele instrumente aveau forma
unui arc, forma prin care este redata si de
hieroglifele si bazoreliefurile egiptene.
Harpa “eoliana” populara in Elada, de forma patrata montata, laatingerea brizei emitea sunetele armonice ale fundamentelor
respectivelor coarde. In perioada imperiului sumerian, 2400-1800
i.e.n. , are forma triunghiulara asimetrica, cutia de rezonanta avand
forma de barca sau lingura,cuprinzand 3-7 corzi, avand rolul de a
acompania cantaretii. (fig.1.1 fig.1.2 fig.1.3)
In
decursul anilor,
1
5/6/2018 atestat ioana - slidepdf.com
http://slidepdf.com/reader/full/atestat-ioana 2/10
numarul corzilor cresc ajungand la 24. In secolul I i.e.n. istoricul
roman Sicullus Diodorus pomeneste de harpa “gotica”. In secolul XIII
apare pentru o scurta perioada, un tip denumit “psalterion”(cuvant
latin), in italiana “arpanetta” si “arpa doppia”,in germana “Spitzharfe”“Rotta” avand cutia de rezonanta plata, asezata vertical, coardele fiind
intinse pe ambele parti ale acesteia.
In Evul Mediu mai apare si sub numele de “chitara angelica”, in
Europa fiind prezenta in Irlanda , pe teritoriul ocupat de Celti. Cu
aceste instrumente se puteau obtine doar sunete diatonice. Pentru a
corespunde mai bine cerintelor muzicale din ce in ce mai mari, inca
din secolul XVI s-au facut experiente, incercand obtinerea sunetelor
cromatice. In a doua jumatate a secolului XVII apare harpa tiroleza cu
carlige cu ajutorul carora se putea modifica inaltimea sunetelor,acest
instrument numindu-se Hackenharfe, era incomod deoarece o mana
era ocupata doar cu acordatul corzilor.
Sistemul pedalelor (cu ajutorul carora se modifica inaltimea
sunetelor)si care se afla la baza harpei a fost inventat de Hochbrucker in anul 1720 dar care se acorda doar in Mi bemol si se puteau
interpreta doar lucrari in tonalitati cu bemol. Acest tip de harpa se
numea “Tretharpfe”. Lui Hochbrucker i-a venit ideea ca functiile
carligelor sa le plaseze in partea de jos a harpei,sub forma de pedale (7
pedale). Fiecare pedala corespunde unui sunet din octava. In
momentul miscarii(apasarii)
unei pedale notele din cele 7octave corespunzatoare sunt
modificate cu un semiton. Acest
instrument nu avea decat un sir
de prag pentru pedale. In 1820
constructorul de piane
Sebastien Erard a ajuns la
constructia harpei actuale cu
2
5/6/2018 atestat ioana - slidepdf.com
http://slidepdf.com/reader/full/atestat-ioana 3/10
dubla miscare, adica cu doua siruri de praguri astfel harpa putand fi
acordata in orice tonalitate.
In Franta s-au construit si harpe cromatice, cu 80 de coarde si un
tip mai mic de instrument denumit “harp-luth” care nu s-au impus. Pe
langa marca “Erard” mai sunt cunoscute si folosite harpele marca
“Salvi” (italienesti) “Lyons & Hill” (americane).Etimologia
cuvantului harpa, provine din limba greaca unde ph=f. de aceea este
corecta pronuntarea de harpa si harfa. Italienii, francezii,englezii
folosesc denumirea de harpa iar germanii ,rusii de harfa.
Descrierea
harpei3
5/6/2018 atestat ioana - slidepdf.com
http://slidepdf.com/reader/full/atestat-ioana 4/10
Harpa de tip Erard consacrata azi in toate tarile este alcatuita dintr-
un cadru oarecum triunghiular, in care sunt fixate corzile. In partea de
sus se gaseste consola, construita din lemn de paltin si scorus de o
mare soliditate, cu gauri prin care trec pivotii mecanismului de
scurtare a coardelor si cuiele, in care prin insurubare se fixeaza si se
acordeaza coardele. La capatul de jos coardele sunt fixate in butoane
de abanos si trec prin gaurile respective ale cutiei de rezonanta
formata din 3 placaje puternice din lemn de fag, artar sau palisandru,
intarita inauntru printr-un schelet usor si inchisa cu o placa de
rezonanta, ca la pian, din lemn de brad.
Latura verticala a triunghiului,coloana , sustine si reuneste consola si
cutia de rezonanta. Facuta din lemn de paltin, ea este gaurita ca un tub,
prin care trec verigele de otel ce leaga pedalele de mecanism. Jos la
baza harpei se gaseste o cutie care adaposteste cele 7 pedale . Trei
4
5/6/2018 atestat ioana - slidepdf.com
http://slidepdf.com/reader/full/atestat-ioana 5/10
pedale sunt situate in partea stanga si celelalte patru in partea dreapta.
Sunt trei “casute” in care pot fi asezate pedalele.(fig. 2.2)
1- Sus – toate notele sunt in bemol
2- Mijloc - toate notele sunt in becar
3- Jos -toate notele sunt in diez
Pedalele sunt manevrate cu piciorul ( piciorul stang misca pedalele
din stanga, piciorul drept pedalele din dreapta)
Executarea cromatismelor necesita o “gimnastica” exagerata a
picioarelor si este contra naturii instrumentului, nemaivorbind de
5
5/6/2018 atestat ioana - slidepdf.com
http://slidepdf.com/reader/full/atestat-ioana 6/10
zgomotul neplacut provocat de mecanismul pedalelor, care are
caracter deranjant pentru auditori.
Inaltimea sunetului este modificata cu ajutorul pedalelor, care de
fapt pun in miscare “furculitele” care se afla pe consola si care au rolul
de a scurta lungimea coardei si astfel ea va emite un sunet mai inalt cu
un semiton (cand pedala este mutata in casuta din mijloc). Pedala pusa
in casuta de jos actioneaza a doua furculita care scurteaza inca odata
coarda si asftel se obtine un sunet mai inalt cu inca un semiton;
diferenta dintre primul sunet si al doilea fiind deja de un ton.
Harpa are 46-47-48 de corzi, in functie de marimea instrumentului,care corespund celor 6 octave, plus 4-5 corzi. Intinderea este cuprinsa
intre Do bemol contra octava si Sol diez octava a IV. (fig.2.4)
Ultimele 2 note grave, nu sunt supuse actiunii pedalelor, sunt
2 note izolate, cu inaltime variabila pe care le-o fixeaza
instrumentistul inainte de a incepe executarea unei lucrari, dar
registrul optim de cantat este cuprins intre: (fig.2.5)
6
5/6/2018 atestat ioana - slidepdf.com
http://slidepdf.com/reader/full/atestat-ioana 7/10
In registrul acut sonoritatea devine treptat tot mai firava, mai putin
armonioasa. Ultima octava acuta are sunetul slab si nu dispunde de
posibilitati cantabile, este in schimb adecvata pentru pasaje suple si
decorative.
Materialul folosit pentru corzi este diferit: majoritatea sunt din
intestine de ovine dar fiind sensibile la schimbarile de temperatura se
uzeaza mai repede, de aceea sunt inlocuite cu cele de nylon care sunt
mai rezistente dar nu au aceasi calitate sonora. Pentru a diferentia
corzile, ele sunt colorate dupa cum urmeaza : Notele Do au culoarearosie iar cele Fa au culoarea albastra.
Sunetele pot fi obtinute si in alte feluri decat prin ciupirea coardelor
in pozitia obisnuita.
- Pres de la table – coardele se ciupesc in apropierea cutiei de
rezonanta, rezultand o sonoritate mai nazala ca aceea a chitarei.
- Etouffees – aceste sunete se obtin ciupind coardele cu degetul si
inabusind imediat sunetul cu palma. (fig2.6 fig.2.7)
Alte efecte
caracteristice harpei sunt:
7
5/6/2018 atestat ioana - slidepdf.com
http://slidepdf.com/reader/full/atestat-ioana 8/10
- Armonicele – care se obtin ciupind coarda cu degetul mare, dar
concomitent dosul palmei apasa coarda, scurtand-o si obtinand astfel
sunetul la octava superioara , aceste sunete sunt aproape diafane.
A
r p
egiile – sunt specifice acestui instrument si sunt utilizate sub orice
forma, mai ales daca sunt impartite intre cele doua maini. Este de
preferabil ca fiecarei maini sa ii fie incredintate cate 4 note.
- Acordurile arpegiate si glissando-ul sunt cele mai specificeforme, care sunt folosite mai ales pentru culoare, pentru
atmosfera , foarte des folosite de compozitori romantici si
impresionisti. Acordul arpegiat se poate canta mai strans, sau
mai desfacut, dupa cum cere
partitura.
- Glissando – acest efect
caracteristic a fost mult folosit,
abuzandu-se chiar de el. Pentru
Glissando , acordajul harpei se
aranjeaza comform exigentelor
armonice. Folosirea sunetelor
enarmonice duce la repetarea
imediata a unora dintre sunete,
ceea ce este mai de efect decat
8
5/6/2018 atestat ioana - slidepdf.com
http://slidepdf.com/reader/full/atestat-ioana 9/10
simplul glissando pe treptele gamei. Jocul pedalelor permite
realizarea unui numar foarte mare de combinatii. Poate fi
ascendent sau descendent, oricare din maini poate emite
glissando din note simple, duble sau triple cu conditia ca distantadintre degete sa nu depaseasca un interval de sexta.
- Portamento – poate fi obtinut apasand pedala in timp ce coarda
vibreaza. Trebuie in mod necesar sa se limiteze la un interval de
un semiton sau de un ton, adica la atat cu cat variaza inaltimea
sunetului prin apasarea pedalei.
- Trilul – repetarea notelor alaturate intr-un tempo rapid, se
executa doar cu o singura mana.
In ansamblul orchestral, rolul harpei este perfect conturat si
limitat, el este decorativ, de coloratura. In acest sens este
magistral tratata de Ravel, Debussy, Rinski-Korsakov, Liszt. Deobicei aparitia ei vine fie sa intareasca armonia, dand un impuls
ansamblului cu un val sonor plin de elan, fie singura cu rol de
acompaniament.
9
5/6/2018 atestat ioana - slidepdf.com
http://slidepdf.com/reader/full/atestat-ioana 10/10
10