+ All Categories
Home > Documents > Arhitectura teatrului grecesc

Arhitectura teatrului grecesc

Date post: 07-Jul-2018
Category:
Upload: andreea-popescu
View: 249 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 11

Transcript
  • 8/18/2019 Arhitectura teatrului grecesc

    1/11

    ARHITECTURA

    TEATRULUI

    GRECESC

      Popescu Andreea

    ‘’Cel mai mic sunet — o răsuflare adâncă sau ruperea unei foi — se poate auzi foarte bine până în ultimul rând“  profesorul de arheologie S. E. Iakovídis.

  • 8/18/2019 Arhitectura teatrului grecesc

    2/11

     Pentru societatea antică teatrul era o formăde divertisment, considerată însă foarteimportantă- în zilele lor de glorie, uneleamteatre puteau găzdui până la 15,000 de

    spectatori. Acustica unora dintre ele era aade precisă încât o monedă scăpată în centrullocului destinat punerii în scenă a pisei, seputea auzi până în ultimele rânduri. !eatrul

    era un loc unde politica, religia, condi"iaumană, persoanele populare i legendeleerau su#iecte de discu"ie, $ucate cu unentuziasm enorm.

  • 8/18/2019 Arhitectura teatrului grecesc

    3/11

     Pentru clădire, grecii foloseau peisajul natural.Găseau dealuri pe o întindere foarte mare,

    pentru a consturi acolo rânduri de bănci depiatră. Teatrele grecești sunt construcțiiimpunătoare, în aer liber,care profită destructura neaturala a teritoriului pentru a

    realiza un loc destinat artei. Pentru că opereledramatice aveau o legătură directă cu religia, înapropiere există și un sancuar.

  • 8/18/2019 Arhitectura teatrului grecesc

    4/11

     Centrul oricărui teatru este‘’Orchestra’’, locul dedesfășurare propriu-zis al piesei de teatru, undecorul canta și dansa. Se pare că avea formăcirculară (un cerc întreg, nu semicerc cumîntâlnim mai târziu la români). Orchestra puteafi pavată cu marmură sau putea fi doar pământbătătorit - înainte de introducerea altui sistem(skene), accesul actorilor spre Orchestră era

    limitat la niște rampe ( eisodoi ). Avea aproximativ 20 de m diametrul. Un altarera de obicei plasat în centrul Orchestrei.

  • 8/18/2019 Arhitectura teatrului grecesc

    5/11

    Spectatorii stăteau în rânduri semicirculare debănci confecționate inițial din lemn. Seconstruiau de cele mai multe ori pe dealuriconsolitate cu piatră, pentru a profita de formanaturală a acestora. De exemplu, Teatrul luiEpidaur are o capacitate de 12,000- 14,000 de

    spectatori. Totuși, cei de la ultimul nivel, nuputeau distinge decât culori și forme. Acestneajuns era compensat de acustica teatrului, caree cu adevărat impresionantă, așa că orice cuvântrostit în Orchestra putea fi auzit chiar și înultimele rânduri.

  • 8/18/2019 Arhitectura teatrului grecesc

    6/11

     Pe partea îndepărtată a Orchestrei se află“skene” (cort). Această era o structură acoperită,la început are caracter temporar, construită dinlemn, unde actorii își păstrau măștile șicostumele și se schimbau departe de ochiipublicului. Mai târziu, aceasta devine oconstrucție permanentă de piatră. Uneori acesteconstrucții erau pictate și folosite ca decoruri.

    Costumele erau făcute din plută sau pânză, așacă nu au putut fi păstrate, nu au supravituit.Forma măștilor era special concepută pentru aamplifica vocea actorilor, cum scopul de a fi mai

    bine auziți, știm foarte puține despre “skene” .

  • 8/18/2019 Arhitectura teatrului grecesc

    7/11

  • 8/18/2019 Arhitectura teatrului grecesc

    8/11

    TEATRUL LUI EPIDAUR

    În timp ce majoritatea teatrelor rămase dinantichitate au fost parţial distruse sau sunt în cursde restaurare, teatrul din Epidaur a rămas intactde-a lungul secolelor deoarece s-a aflat în

    siguranţă sub un strat de pământ de peste 6 metri.Iniţial, teatrul din Epidaur a avut o capacitate de6 000 de locuri. În secolul al II-lea î.e.n. a fostextins, adăugându-se în partea superioară 21 de

    rânduri de locuri, ceea ce a făcut ca numărul totalal acestora să fie de peste 13 000. Scaunele dinprimul rând, rezervate demnitarilor, erau diferitede celelalte locuri, deoarece fuseseră făcute dinpiatră roşiatică şi erau prevăzute cu spătar.

  • 8/18/2019 Arhitectura teatrului grecesc

    9/11

     Acustica formidabilă este explicabilă prin înclinaţiamare a rândurilor care reduce distanţa de la scenă laultimele rânduri. Undele sonore nu îşi pierd aproapedeloc din intensitate când ajung la rândurile de sus.

     Distanţa potrivită dintre rânduri, îi permitesunetului să se propage peste tot având acelaşivolum şi claritate. Alţi factori care contribuie laacustica excelentă ar fi reflectarea sunetului,deoarece el se loveşte de suprafaţa tare şi compactă aorchestrei şi de rândurile de locuri, calitatea bună amarmurei care a fost folosită, cadrul lipsit de zgomotîn care este amplasat teatrul şi vântul slab ce bateconstant dinspre orchestră spre spectatori.

  • 8/18/2019 Arhitectura teatrului grecesc

    10/11

  • 8/18/2019 Arhitectura teatrului grecesc

    11/11


Recommended