+ All Categories
Home > Documents > Istoria Teatrului Universal II

Istoria Teatrului Universal II

Date post: 03-Jun-2018
Category:
Upload: petri-stefanescu
View: 296 times
Download: 1 times
Share this document with a friend

of 24

Transcript
  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    1/24

    Noiuni introductive

    istoria teatrului este legat de istoria economic i politic a societii,dezvoltndu-se odat cu civilizaia

    etapele parcurse de teatru n evoluia sa cuprind imaginea epocilor istoricecorespunztoare

    caracteristicile culturale i sociale ale unei epoci pot fi observate n modul deorganizare a artei spectacolului, ct i n reaciile publicului

    jocul scenic are o legtur direct cu viaa real (fiecare om joac un rol ncadrul relaiilor sociale)

    spre deosebire de celelalte arte, teatrul are capacitatea de a transmite idei isentimente exprimate direct n relaie cu receptorul

    teatrul este un mijloc de cunoatere dari un mijloc de divertisment

    caracterul ludic al teatrului se bazeaz pe nevoia de joc,de rentoarcere lacopilrie

    eroul dramatic a aprut mult nainte de apariia teatrului (personajulimaginar a aprut n cadrul practicilor magice, a ceremonialurilor iritualurilor, evocnd strmoi sau eroi i declanndo for emoional carea stat la baza manifestrilor teatrale ulterioare)

    cele mai simple manifestri dramatice au aprut nc din comuna primitiv,prin descoperirea expresivitii corporalei a capacitiide a imita

    cele mai vechi imagini artistice au fost mimica i dansul pe lng teatrul dramatic, artele spectacolului cuprind opera, opereta, baletul,

    teatrul de ppui i marionete, circul, filmul, teatrul de strad, pantomimaetc.

    arta teatrului este abordat utiliznd modalitile specifice- creaiei literare (autorul i-a perfecionat, pentru creaia lui, cuvntul)

    - artei spectacolului (actorul i-a perfecionat aptitudini pentru dezvoltarea unor

    performane de natur fizic i psihic)

    teatrul contemporan apeleaz din ce n ce mai frecvent la opere literare carenu se ncadreaz neaprat n genul dramatic: opere aparinnd genului lirici genului epic sunt adaptatepentru reprezentarea pe scen

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    2/24

    ntoarcerea la opere fundamentale ale civilizaiei omeneti este ocaracteristic esenial a teatruluicontemporan

    Forme incipiente de teatru n civilizaiamesopotamian

    Prima mare civilizaie a Antichitii a fost cea mesopotamian. (Cel maivechi popor din aceast zon au fost sumerienii, urmai de akkadienii apoide asirieni, toi acetiaconstituind civilizaia mesopotamian.)

    Literatura mesopotamian estebogat n mituri i poeme epice. Poemul Coborrea zeiei Itar n infern este legat de mitul morii i al

    renvierii i reprezint ncercarea de a explica peridiocitatea anotimpurilorcare aduc cu ele moartea, apoi renvierea naturii.

    Primul mare epos al omenirii, Epopeea lui Ghilgame, are ca temcutareanemuririi.- poemul transmite, cu o mare ncrctur liric, sentimente legate de

    prietenie i, dup moartea lui Enkidu, de cutare dramatica vieii venice ia tainei lumii de dincolo- disputa dintre regele Ghilgame i zeia Itar exprima, de fapt, lupta dintreregalitate i cler pentru a smulge clerului supremaia- Epopeea lui Ghilgameeste cu cel puin 12 secole mai veche dect Iliada

    Misterul lui Tammuz era o reprezentaie ceremonial, care avea loc cuocazia srbtorilor primverii, ns, cu tot caracterul dramatic al subiectului,acesta nu constituie nc o reprezentaie de teatru propriu-zis.

    Textul dramatic Plngere despe Ureste legat de evenimentele politice alecetii.

    - corul, format din cetenii oraului,particip la evenimente dar nacelai timp le i comenteaz, trind alturi de zeia Ningal disperarea

    distrugerii oraului i implornd mpreun cu ea mila zeilor- elementele dramatice sunt apariia aciunii i a dialogului. Momentulculminant este reprezentat de hotrrea zeiei de a-i prsi oraul rmas frtemple.

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    3/24

    Se observ c dramele mesopotamiene s-au difereniat de celelalte formeliterare prin atenia acordat eroului, fie acesta zeu sau un om extraodinar,urmrit de un destin implacabil.

    Separarea eroului de cor i urmrirea sensului i elului luptei acestuia a dusla desprinderea spectacolului de cultul religios i la autonomia lui.

    Forme incipiente de teatru n civilizaia egiptean

    Egiptul antic poate fi considerat un leagn al teatrului. Principalele riturierau nsoite de manifestri dramatice, bazate pe credina n eficacitateamagiei.

    Principalele implicaii spectacologice erau legate de formele de cultnchinate morii, fie cele legate de ceremoniile funerare, fie cele menite sasigure nemurirea faraonilor.

    Unele dintre acestea se petreceau n aer liber, cu participri populare. Alteleaveau loc n temple, fiind oficiate ca mistere.

    Punerile n scen implicau roluri, costume, obiecte cu valoare simbolic,ceremoniile cptau spectaculozitate.

    Un ritual menionat n Cartea morilor era deschiderea gurii care iasigura mortului posibilitatea s se hrneasc i n viaa viitoare. Ritualul

    prevedea i pri vorbite, adevrate dialoguri dramatice, unele fiind rostite nexteriorul, altele n interiorul mormntului.

    Un alt ritual, intitulat Naterea i apoteoza lui Horus, era menit sreprezinte n cadru liturgic moartea lui Horus. Recitatorul este nlocuit demai multe personaje. ntre episoade erau intercalate declamaii lirice idansuri.

    Un pas semnificativ ctre forma particular a teatrului l face Misterul luiOsiris, care se reprezenta n templul din Abydos. Reprezentaia

    misterului este mai apropiat de forma spectacolului de teatru:- textul dramatic este mprit n trei episoade, ntre care se desfoardansuri i declamaii lirice- textul dramatic se compune din 24 de scene- interpretul-recitator este nlocuit de interprei-actori- partiturile lor sunt subliniate de intrri i ieiri din scen

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    4/24

    - aciunea dramatic este comentat de cor

    Se poate conchide aadar c egiptenii ncheie perioada preistoriei teatrului. Aceste manifestri nu pot fi considerate teatru propiu-zis, dar ele

    sunt semnificative prin prefigurarea elementelor constitutive aledramaturgiei i spectacologiei.

    Manifestri dramatice incipiente n Grecia antic

    La nceputurile civilizaiei n Grecia antics-a cultivat cu precdere epopeeaeroic, cele mai importante opere fiind Iliada i Odiseea.

    ncepnd din secolul al VI-lea . Hr., odat cu apariia i dezvoltareaoraelor-ceti, au aprut i alte genuri literare care au nlocuit epopeea

    n aceast perioad este recunoscut oficial cultul lui Dionysos care sepracticase pn atunci pe ascuns.- De origine asiatic sau tracic, cultul lui Dionysos se rspndise mai alesn mediile rurale i asimila ceremonialuri strvechi agrare legate deanotimpuri.- Tematica principal era bazat pe antagonismul via-moarte i

    manifestrile erau nchinate mai ales zeitilor feminine care simbolizaufecunditatea pmntului (de exemplu zeia Demeter care era venerat lasanctuarul de la Eleusis).- Cultul lui Dionysos se baza pe o comuniune cu zeul intuitiv, de tipemoional, manifestrile i implicau pe toi cetenii oraului.- Spectacolele legate de acest cult se bazau pe inducerea strii de trans ide schimbare a identitii.- Se regsete tema fundamental a ritualurilor agrare, cea a morii nvinse

    de via, a renvierii legate de venirea primverii.- Ditirambilor compui n cinstea lui Dionysos li se adaug reprezentareafaptelor i ntmplrilor din viaa eroilor

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    5/24

    n timpul cnd s-a oficializat cultul lui Dionysos s-a apelat se pare laserviciile unui actor, Tespis, ce urma s rmn n memorie ca printeleteatrului.

    Marele istoric Herodot susine c la Sicyona se practicau jocuri dramaticenainte de cele consacrate lui Dionysos

    O importan major au avut-o i ritualurile de purificare ce se practicaupentru splarea de pcatele i crimele savrite. La Atena, pe lngritualurile de purificare individual sau colectiv, aveau loc i ritualuri depurificare a oraului, care s-au adugat apoi cultului lui Dionysos

    Devenit cult oficial al cetii, cultul lui Dionysos prefigureaz apariiatragediei prin elemente ca procesiunile cu mti de satiri i sileni i corulditirambic care dansa i cnta cntece de slav sau de vitejie

    Un alt pas a fost fcut prin detaarea unui erou din cadrul corului Muli dramaturgi s-au afirmat n cadrul Marilor Dionisii, Micilor Dionisii i

    Leneenelor, serbrile grandioase n cadrul crora li se reprezentau operele

    Cei mai importanitragici greci au fost Eschil, Sofocle i Euripide. Cel maiimportant reprezentant al comediei a fost Aristofan

    Alte nume de dramaturgi pstrate de istorie sunt Hoirilos, Pratinas, Frinihos Cei care luau parte la concursurile dramatice aveau obligaia s se prezinte

    cu tetralogii : trei tragedii i o comedie

    Organizarea serbrilor de teatru era sarcina coreg-ului Actorul s-a constituit treptat ca element al reprezentaiei dramatice. La

    nceput era un singur actor, al doilea actor apare la Eschil i al treilea laSofocle

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    6/24

    Rolurile feminine erau jucate de actori-brbai. Arhitectural, teatrele erau alctuite n principal din

    - orchestra (unde aveau loc evoluiile corului)- skene (unde se costumau actorii)- koilon (amfiteatru dispus n form de semicerc n jurul orchestrei, destinatspectatorilor)- thimele, altarul lui Dionysos (n mijlocul orchestrei)

    Montarea unui spectacol se fcea la nceput chiar de ctre poet, apoi de ctreun om specializat, numit didaskalos.

    Eschil

    Numit printele tragediei, Eschil a deschis drumul marilor opere dramaticeantice.

    S-a nscut la Eleusis n 525 . Hr. Cea mai important victorie a obinut-o n458 . Hr. cu Orestia, singura trilogie antic al crei text s-a pstrat integral.A murit n Sicilia n anul 456 . Hr.

    Subiectele pieselor sale sunt luate din mitologie i din istorie. Din celenouzeci de tragedii pe care se presupune c le-a scris ni s-au pstrat doarapte: Rugtoarele, Perii, Cei apte mpotriva Tebei, Prometeu nlnuiti trilogia Orestia(Agamemnon, Choeforele, Eumenidele).

    n Rugtoarele, din care s-a pstrat foarte puin, cei cincizeci de fii ai luiEgiptos sunt hotri s se cstoreasc cu cele cincizeci de fiice ale luiDanaos. Acestea nu sunt de acord s se cstoreasc i cer azil regelui

    Argosului, Pelasgos, care le acord ospitalitatea cerut, consecina fiindameninarea cu rzboiul din partea fiilor lui Egiptos. Danaidele sunt gzduiten continuare, legea ospitalitii fiind respectat.

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    7/24

    Perii se inspir din victoria atenienilor asupra invadatorilor persani.Aciunea are loc la Susa, capitala nvinilor. Cntecul de victorie al grecilorse desfoar paralel cu cel funebru al perilor. Tragedia nu are aciune

    propriu-zis iar caracterul liric predomin asupra celui dramatic. Orgoliului

    lui Xerxes i se opune nelepciunea lui Darius. De fapt, se confrunt tiraniamonarhic culibertatea atenian.

    Cei apte mpotriva Tebei fcea parte dintr-o trilogie despre istoria luiOedip i nenorocirile familiei Labdacizilor. Cei doi frai Eteocle i Polinicevor sfri, conform unei prorociri, prin a se ucide unul pe cellalt.

    Prometeu nlnuitnfieaz torturala care este supus titanul Prometeu dectre Zeus, pentru c furase focul din cer ca s l dea oamenilor. Este vorbade confruntarea dintre zei i muritori, Prometeu fiind reprezentan tulspiritului rzvrtit. Este vorba desprecontradicia natur-spirit.

    n Orestia, strmoul Atreu l-a alungat pe fratele su, Thieste. Acesta vareveni dup un timp n cetate. Atreu l primete, pentru c aa l obligaulegile cetii, dar i d s mnnce din carnea propriilor fii. La aflareafaptului, Thieste l blestem pe Atreu ca urmaii acestuias se ucid ntre ei,

    generaie dup generaie. Evenimentele relatate n Orestia sunt urmareaacestei ntmplri strvechi.- Agamemnonprezint ntoarcerea lui Agamemnon, din rzboiul troian,acas, unde soia lui, Clitemnestra, mpreun cu iubitul ei, Egist, pune la caleuciderea lui.- n Choeforele (Purttoarele de prinoase) are loc ntlnirea dintre cei doicopii ai lui Agamemnon i ai Clitemenstrei, Oreste i Electra. Oreste o ucidepe Clitemnestra i este apoi bntuit de Furii (Erinii) care cer la rndul lorrzbunare.-Aciunea din Eumenidelese petrece la Delfi unde Oreste a ajuns pentru acere protecie zeilor. n cer se constituie un tribunal i, mulumit zeieiAtena, lui Oreste i se acord iertarea. Furiile se transform n Eumenide,devenind binevoitoare voci ale justiiei. Ereditatea rzbunrii se stinge i seinstaureaz pacea.

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    8/24

    Sofocle

    Tragedia greac intr, cu Sofocle, ntr-o perioad distinct, epoca secoluluide aur, n care Atena a fost condus de Pericle. n timpul acesta seconstruiete Parthenonul, numele cel mai important n arta plastic fiind celal sculptorului Fidias, iar n teatru, cel al lui Sofocle.

    Opera lui Sofocle reprezint un nou pas n dezvoltarea tragediei. Elintroduce, conform lui Aristotel, al treilea actor, precum i decorul scenic. nrealitate aceste elemente sunt prezente i la Eschil, dar se poate spune cSofocle este cel care a perfecionat eroul dramatic, dnd celor trei actori

    partituri ample. Sofocle s-a nscut la Colonos i atrit ntre anii 495-406 . Hr. A participat

    cu regularitate, timp de ase decenii, la concursurile dramatice.

    Din opera lui s-au pstrat n ntregime apte tragedii: Oedip rege, Oedip laColonos, Antigona, Ajax, Electra, Filoctet i Trahinienele.

    n Oedip rege este vorba despre conductorul Tebei care afl cnecunoscutul pe care l ucisese cu muli ani n urm era tatl su, regele

    Laios, iar Iocasta, regina vduv cu care se cstorise dup aceea, era mamalui. ncercrile de a evita nenorocirile pe care i le prezisese oracolul dinDelfi s-au dovedit zadarnice. Ca s i ispeasc crima ngrozitoare, Oedipse autopedepsete i i scoate ochii pentru a nu mai vedea lumea n care apctuit atta. Orb i nenorocit prsete Teba.

    n Oedip la Colonos se continu povestirea evenimentelor. Copleit dedurere, orb i btrn, Oedip gsete adpost pe pmntul Aticii. n faalocuitorilor el susine c nu estevinovat de crimele fcute, acestea fiindu-iimpuse de zei. Creon, care i-a urmat pe tronul Tebei, l acuz, dar Tezeu, lacare a gsit azil, i ia aprarea. Are loc reconcilierea cu zeii.

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    9/24

    Antigonacontinu seria ciclului teban. n urma luptei, cei doi frai, Eteoclei Polinice, sunt amndoi rpui. Eteocle este nmormntat cu toateonorurile. Creon, regele Tebei, ordon ns ca trupul lui Polinice s nu aibparte de ngropciune. Sora celor doi, Antigona, nfrunt porunca regal i

    i ngroap fratele dup rnduial. Fiind condamnat de Creon, ea sesinucide n grota n care fusese nchis. Urmeaz ns i sinuciderea luiHemon, fiul lui Creon i cea a soiei lui Creon, Euridice. ndurerat, regelenelege c a luat o hotrre mpotriva datinilor i credinelor strmoeti.

    Subiectul din Trahinienele se refer la chinurile i moartea lui Heracle,provocate involuntar de soia sa Deianira. ncercnd s rectige iubireasoului ei, Deianira i d lui Heracles cmaa mbibat n sngele

    centaurului, omorndu-l astfel. Disperat, aceasta se sinucide.

    Piesa Electrase bazeaz pe legenda prezent i n Orestialui Eschil. Fiicalui Agamemnon, n viziunea lui Sofocle, este o eroin care triete doarpentru rzbunare. Ea este stpnit de un sentiment de oroare fa de mamaei pe care nu o mai poate recunoate moralmente.

    Filoctetreia o tem prezent n Iliada i Odiseea. Filoctet este un rzboinicabandonat timp de zece ani pe insula Lemnos de ctre tovarii si de armei salvat, n ultim instan de Heracle.

    Tot din Iliada este preluat i subiectulpiesei Ajax. Eroul, nempcat c nu i-au fost atribuite armele lui Ahile, cu mintea rtcit de furie i durere,recurge la fapte absurde. Revenindu-i n fire, ruinat de faptele sale, sesinucide.

    Privit n totalitatea ei, opera lui Sofocle dezvluie o lume n care ordineamoral este esenial. Ideea central este c omul i poate rscumprafaptele nelegiuite prin contiin i prin ispire liber consimit.

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    10/24

    Euripide

    Prin opera lui Euripide tragedia greac progreseaz n direcia unei mai marivarieti de sentimente i de idei. n alegerea subiectelor Euripide este

    interesat s dramatizeze pasiuni mari i violente. Euripide s-a nscut pe insula Salamina i a trit ntre 480 406 . Hr. Prin

    emanciparea fa de regulile tradiionale ale creaiei, opera sa se apropie maimult de sensibilitatea noastr contemporan.

    Din cele nouzeci i dou de piese ce i sunt atribuite, s-au pstrat nntregime optsprezece tragedii Hecuba, Oreste, Fenicienele, Medeea,Hipolit, Alcesta, Andromaca, Rugtoarele, Ifigenia n Aulida, Ifigenia nTaurida, Resus, Troienele, Bacantele, Heraclizii, Elena, Ion, Hercule

    nnebunit, Electrai o dram satiric, Ciclopul. Chiar dac se inspir din legendele consacrate, Euripide este interesat s

    desprind din coninutul acestoradrama comun a vieii. El pune accentul peintensitatea pasiunilor.

    n tragedia Medeea eroina - care l-a ajutat pe Iason n expediia pentrucucerirea lnei de aur - nu se poate mpca cu ideea de a fi prsit. Iasonvrea s se cstoreasc cu fiica regelui Creon. Medeea i ucide rivala i pe

    tatl acesteia, i, pentru a-i da soului ei cea mai crunt lovitur, i omoar pecei doi fii ai lor. Iason d ordin ca Medeea s fie nchis n palat dar esteprea trziu cci Medeea cltorete spre Atena, avnd cu ea i cadavrelecopiilor pe care, cu toate rugminile lui Iason, nu le ncredineaz acestuia

    pentru nmormntare. Euripide gradeaz analiza psihologic, redndcomplexitatea motivelor, reaciilor, torturilor sufleteti ale eroinei.

    n Hecuba, dup ce nvingtorul Troiei, Ulise, i cere acesteia fiica, pePolixenia, spre a fi sacrificat i, dup ce regele trac Polimistor i -a uciscopilul, pe Polidor, regina Troiei se rzbun njunghiindu-i regelui traccopiii i scondu-i ochii.

    Oresteare un subiect asemntor cu cel din Eumenidelelui Eschil. Orestei sora lui, Electra, sunt condamnai la moarte dup uciderea mamei lor,

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    11/24

    Clitemnestra. Cei doi se pregtesc s se rzbune mpotriva lui Menelaos carei-a trdat. Pilade, prietenul credincios al lui Oreste, i ajut s indeplineasc planul. Se pun la cale alte omoruri dar totul este zdrnicit deapariia lui Apollon care face ca fatidica vrsare de snge s nceteze.

    n Fenicienele, subiectul este asemntor cu cel din Cei apte mpotrivaTebei de Eschil. Numele piesei provine de la corul format din femeile care,n drumul lor spre Delfi, s-au oprit la Teba. n piesa lui Euripide, aparamndoi fraii, Eteocle i Polinice, iar mama lor, Iocasta, face eforturidisperate pentru a i mpca pe cei doi.

    n Hipolit este vorba despre Fedra, soia lui Tezeu care se ndrgostete defiul ei vitreg, Hipolit, care i respinge iubirea, ceea ce o determin s sesinucid. Murind, ea acuz pe Hipolit tocmai de incestul pe care acesta i-lrefuzase. Tezeu, considerndu-se nelat, l blestem pe fiul su, chemndasupra lui mnia lui Poseidon. Hipolit i pledeaz zadarnic nevinovia i sevede silit s plece.ntre timp Tezeu afl c fiul su este pe moarte, dup cefusese atacat de un monstru marin. Cnd este adus Hipolit, apare zeiaArtemis idezvluie nevinovia acestuia, artnd c tnrul fusesevictimamniei zeiei Afrodita. Hipoliti d ultima suflare n braele tatlui su.

    Piesa Alcestared povestea lui Apolon care, gonit din cer de Zeus, gseteadpost la regele Admet, cruia, n schimbul acestui serviciu i va protejacasa. La rugminile zeului, sorocul de moarte al lui Admet este mpins maideparte n timp, cu condiia ca n locul lui s moar altcineva. Toi refuzacest sacrificiu pe rnd i singura fiin care consimte s moar pentru el esteAlcesta, soia lui.

    Andromaca este povestea vduvei lui Hector care este captiva regeluiEpirului. La moartea acestuia, zeia Thetis i cere lui Peleu, bunicul lui, s lngroape lng altarul lui Apollo din Delfi.

    Ifigenia n Aulida este povestea grecilor care nu pot pleca spre Troia dincauza furtunilor de pe mare. Un oracol anun c situaia se va ncheia dup

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    12/24

    sacrificarea Ifigeniei, fiica lui Agamemnon. Ifigenia este gata s se sacrificedar, n ultimul moment este salvat de Artemis care las n locul ei pe altar ociut.

    n Ifigenia n Tauridaeroina, salvat de la sacrificiul din Aulida, se afl capreoteas n templul lui Artemis, oficiind un cult barbar dup care oricestrin rtcit pe aceste meleaguri trebuia sacrificat. Apar cei doi nedespriiprieteni, Oreste i Pilade, care veniser s ia statuia zeiei Artemis pentru clui Oreste i se prezisese c i va recpta linitea doar ducnd statuia nGrecia. Sora lui, Ifigenia, l recunoate i i ajut s fug pe mare cu statuiazeiei, sub protecia Atenei.

    Comedia greac. Aristofan

    Originile comediei greceti se gsesc n farsele populare. Din vremuristrvechi grupuri de comediani colindau satele jucnd scurte scenete,rudimentare ca structur, numite mimi. Glumele mimilor erau vulgare, darfoarte gustate de popor.

    Mimul s-a dezvoltat n colonia greceasc Sicilia i din el s-au inspiratprimele comedii, cele ale lui Epiharm, ale crui piese nu s-au pstrat ns.

    n secolul al V-lea . Hr., n Grecia, comedia s-a dezvoltat mai ales dupintroducerea ei n Marile Dionisii, Micile Dionisii sau n Leneene. Cnteculi dansul se reuneau n aceste srbtori n cadrul crora avea loc i un marepraznic public, numit comos, de la numele cruia se presupune c a proveniti denumirea general de comedie. Srbtorile dionisiace se ncheiau cuprocesiuni vesele n cursul crora se debitau glume i cntece obscene,nelipsite de verv satiric. Aceste manifestri s-au nchegat treptat nmanifestri dramatice care au dat natere, n cele din urm,dramei satirice

    sau comediei. Aristotel a legat naterea tragediei de cntul ditirambic, iar naterea

    comediei de cntecele falice. Cultul lui Dionysos se afl aadar att la bazacomediei, ct i la baza tragediei.

    Constituirea comediei ca gen dramatic s-a realizat dup constituirea tragedieii a avut la bazimitarea tragediei, dar i elemente originale.

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    13/24

    Comedia era alctuit din cinci pri, cu un scenariu ce permiteaimprovizaii, ntr-o nlnuire de cntece i dansuri, bufonerii rudimentare,

    jocuri mimice.

    Ca structur, vechea comedie aticera asemntoare tragediei, avnd n pluscuplete satirice care se mpleteau cu episoadele propriu-zise ale aciunii.

    Autorii de comedii discutau n piesele lor problemele politice, sociale sauculturale ale momentului. Datele erau luate din realitate, fiind supuse unorexagerri pentru a putea fi aduse pe scena comic.

    Durata comediilor era mai scurt dect a tragediilor. n faza primitiv, numrul actorilor nu era fix dar, cnd comedia a nceput s

    constituie un gen dramatic, s-a impus reducerea numrului de actori,conducndu-se dup regulile specifice tragediei. Ulterior acest numr a

    crescut, la Aristofan ajungnd s fie patru actori pentru rolurile principale, lacare acesta a adugat i roluri de mai mic importan i ntindere.

    Costumele folosite pentru comedie erau mai apropiate de inuta obinuit dect cele pentru tragedie. Culorile erau vii, de srbtoare.

    Actorii comici purtau i ei masc, la fel ca actorii tragici. Corul comic funciona dup aceleai reguli ca i corul tragic, fiind ns mai

    activ dect n tragedie, apropiindu-se mai mult de aciune i chiar intrnduneori n estura acesteia. Coritii apreau n deghizri diferite, dup

    subeictul piesei: psri, animale etc. Manifestrile corului erau vii, zgomotoase, pline de micare i dans. Corurile

    comice includeau satiri, de unde vine i denumirea de dram satiric. Satiriierau personificarea unor zeiti minore, demonice, care populau de preferinpdurile i inuturile muntoase. Ca nfiare, ei erau jumtate oameni,jumtate animale asemntoare n mare parte cu apii. Ei l nsoeau peDionysos, alturi de personajul Silen i fii acestuia.

    Tendina popular din secolul al VI-lea .Hr., de a uni instinctul mimic cu celsatiric, s-a concretizat prima dat n zona cetii Megara, unde se semnaleazprimele comedii legate de numele lui Susarion, primul poet cruia i seatribuie originalitatea de a fi scris primele comedii n versuri i care ar fitransferat apoi comedia din Megara n Atica.

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    14/24

    Cel mai important dintre predecesorii lui Aristofan a fost Cratinos ale cruiscrieri nu s-au pstrat dect fragmentar.

    Aristofan

    Reprezentantul cel mai de seam al comediei antice greceti este Aristofan.Acesta s-a nscut ntr-o familie de rani i n opera saptura ranilor esteamintit cu simpatie.

    Numrul comediilor atribuite lui Aristofan difer de la patruzeci i patru, lacincizeci sau la cincizeci i patru. Ni s-au pstrat unsprezece piese nntregime i peste apte sute de fragmente.

    Comediile lui Aristofan se pot categorisi n piese politice, sociale iculturale.

    Dintre piesele politice, Aharnieniiare ca subiect prezena la Atena aunuiran cumsecade din Aharnia, Diceopolis. Ajuns cetean al Atenei, el arenostalgia vieii linitite de la ar, de unde a plecat de teama rzboiului.Dezamgit de discursurile politicienilor din Agora, el se hotrtesncheie

    pacea de unul singur, dar este considerat trdtor i este adus n faajudecii. Diceopolis reuete n cele din urm s se disculpe i se ntoarcefericit acas. Scopul comediei era s pun n contrast suferinelerzboiului,cu fericirea pe care o poate aduce pacea.

    Piesa Cavaleriil are n centru pe Demos, personaj care reprezint poporul.Demos este un btrn atenian credul, cucerit de linguirile sclavului suCleon care, pe ct este de umil fa de stpnul su,pe att este de necrutorcu ceilali sclavi. Acetia se hotrsc s scape cetatea de tirania parvenituluii n final poporul l gonete pe Cleon, descoperind ct de mult se lsasenelat de acesta.

    Comedia Pacea aduce o seam de elemente fantastice. Trigeu, un ateniandisperat c pacea a prsit pmntul, pleac spre cer pentru a afla de la Zeuscauzele mniei acestuia mpotriva grecilor. Afl c zeii plecaser, indignaide nebunia grecilor, lsnd n locul lor s troneze Rzboiul, care nchisesePacea ntr-o cavern adnc. Trigeu se hotrte s o elibereze. Pacea esteeliberat cu mare greutate pentru c nu toate cetile Greciei erau convinse

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    15/24

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    16/24

    Comedia Plutus este menit s elogieze munca. Plutus, zeul bogiilor,fusese orbit de Zeus, iar orbirea lui era cauza pentru care el repartiza inegalavuiile pe pmnt, printre muritori. n final, Plutus i recapt vederea i ipromite Atenei c de acum nainte va veni doar n ajutorul oamenilor

    virtuoi.

    Dintre comediile culturale, cea mai cunoscut este Broatele. Aciunea sepetrece n sferele ntunecoase ale Infernului. Piesa este conceput a fi un atacmpotriva lui Euripide. Dionisos, zeul care prezida concursurile dramatice,era din ce n ce mai nemulumit de calitatea pieselor jucate n cinstea sa.Negsind niciun poet capabil s regenereze teatrul, el plnuiete s coboaren Infern dup Euripide, mort cu puin timp n urm. Prima parte red

    peripeiile cltoriei. Ajuns n Infern i gsete pe Eschil i Euripidedisputndu-i unul altuia ntietatea. Pluton deschide un concurs n careDionisos era judector. Eschil l nvinovete pe Euripide c a sczutnivelul tragediei prin trivialiti i vulgaritate. La rndul su, Euripide ireproeaz lui Eschil c piesele sale nu au destul aciune dramatic i cmonoloagele sunt prea lungi. Dezbaterea se ncheie cu victoria lui Eschil.

    Piesa Psrileeste considerat n general ca fiind capodopera lui Aristofan.Ea abund n situaii pline de imaginaie i este scris ntr-o not alegoric.Doi ceteni din Atena, obosii de viaa tumultuoas acetii, se hotrsc sse stabileasc n lumea psrilor. Dup mai multe dezbateri, psrile i

    primesc n regatul lor i le permit sntemeieze un ora nou. Cei doiajungastfel deasupra oamenilor i n apropierea zeilor. La aflarea vetii despreapariia acestui ora ncep s vin din ce n ce mai multe solicitri dealturare din parteamai multor oameni. Sunt prezentate pe rnd toate claselesocietii greceti de la poei, filosofi i avocai, la oameni de tiin, preoii prooroci. Critica lui Aristofan nu se rezum la oameni. Zeii din Olimpsunt i ei parodiai i nfiai cu aceleai defecte ca i cele ale oamenilor. Eisunt la fel de ri i vanitoi. Zeii sunt deranjai de faptul c aezarea cetiintre ei i pmnteni duce la interceptarea fumului jertfelor fcute n cinstealor.

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    17/24

    Genul de comedie specific operelor lui Aristofan este cunoscut subnumele de comedie veche. Din cauza originii sale populare, aceasta eracaracterizat de accente vulgare i brutalitate. La Aristofan aceste elementesunt pstrate n limite artistice. Poetul rmne n istoria dramaturgiei drept

    printele comediei. Comedia nou, aprut dup forma de tranziie numit n istoria literaturii

    greceti comedia de mijloc, aduce modificri n ceea ce privete afirmareamai marcat a raiunii, limitarea grotescului, punerea n umbr a subiectelor

    politice. Se accentueaz tendina de delimitare fa de religiozitate. Intrigapieselor devine mai complicat, galeria de personaje se mrete, interveniilecorului se reduc.

    Dac n comedia veche se satirizau lipsa de msur i de patriotism, ncomedia nou se au n vedere slbiciunile omeneti n general.

    Cel mai important reprezentant al comediei noi este Menandru (342-290).Din operele sale s-au pstrat fragmente din trei comedii: Samia, Fata cucosia tiati mpricinaii.

    - n Fata cu cosia tiat este vorba despreun cetean bogat din Corint,pe nume Pataikos care ajunge si piard averea i, dup moartea soiei,

    i d cei doi copiispre cretere. Gliceria, fiica sa, a ajuns n grija uneibtrne srace. Ea este iubita soldatului Polemon. Acesta, ntr-un accesde gelozie, i taie prul. Dup multe peripeii, Gliceria i dovedetenevinovia i i regsete tatl. Apare i un personaj alegoric, Ignorana,care transmite ideea poetului conform creia hazardul nu este numaihazard, ci este datorat n mare parte ignorrii multor elemente din careeste constituit viaa.

    - Piesele lui Menandru sunt bine structurate, desfurarea este coerent.Intriga este de cele mai multe ori bazat pe tema iubirii.

    - Se ntrevd la acest autor elementele ce vor constitui comedia demoravuri i comedia sentimental.

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    18/24

    - Comediile lui Menandru au reprezentat mai trziu surse de inspiraiepentru marii dramaturgi ai Renaterii.

    Arta dramatic antic greac are n centrul su omul, cu toate calitile idefectele sale. Destinul are un rol important n tragediile greceti.

    Tragedia greac este marcat de spiritul lui Apollo i al lui Dyonissos, cafore opuse. Acelai spirit a dominat i comedia greac, nscut, ca itragedia, din nevoia omului de a se cunoate i perfeciona, att ca individ,ct i ca cetean.

    Teatrul latin

    Constituit n secolele IX VIII . Hr., poporul roman era format din maimulte populaii primitive din peninsula italic: latini, sabini, etrusci etc. Maitrziu, supremaia Romei s-a extins n Grecia, Africa, Asia, Galia, Spania,Dacia, Bretania etc.

    Viaa cultural a romanilor nu s-a ridicat la nivelul celei greceti.Autoritarismul din sistemul de stat se reflect i n opera scriitorilor.

    Creaia literar a nceput s se dezvolte din secolul al III-lea . Hr., bazndu-se pe influena literaturilorteritoriilor ocupate.

    n ceea ce privete dramaturgia latin, aceasta se baza pe imitaii i adaptri,n cadrul unui proces de asimilare. Cea mai mare influen a venit din teatrulgrec, dar teatrul latin nu a cunoscut amploarea acestuia. La greci teatrul eraperceput ca o srbtoare i un mod de educare a cetenilor. Pentru romani,teatrul era doar o form de divertisment.

    nceputurile teatrului latin sunt legate de ritualuri etrusce cu caracter religios.Desfurrile de ceremonii dedicate cultului morilor, precum i numeroilorlari i penai, cntrile i imnurile nchinate unor zei ca Jupiter, Hercule,Marte, Junona etc. erau la nceput manifestri rudimentare.

    O prim form teatral consemnat este cea a cntecelor fescennine, numiteastfel dup oraul etrusc Fescennium. Acestea constau din dialoguri,

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    19/24

    adeseori licenioase, purtate de tineri mascai la srbtorile recoltei sau lanuni. Spiritul lor satiric se apropia de parodie.

    Alte manifestri dramatice erau i atellanele. Atellana era o manifestareteatral care a stat la baza Commediei dellArte. Era vorba despre o fars

    popular, improvizat de actori care purtau mti caracterologice. O prim apariie a unor actori la Roma se consemneaz a fi avut loc n 336 .

    Hr., acetia fiind chemai din Etruria. Actorilor profesioniti li se ddeanumele etrusc de histrioni. Spre deosebire de interpreii din Grecia antic,acetia proveneau din pturile srace, fiind sclavi, liberi sau plebei.

    O form evoluat de teatru a fost reprezentat de satire sau sature care eraualctuite din cntece, dans i pantomim.

    Romanii nu au reuit s i egaleze pe greci n privina scrierilor dramatice, nschimb i-au ntrecut n construirea edificiilor de teatru. La nceputurimanifestrile teatrale aveau loc pe estrade de lemn aezate provizoriu, lngtemple sau n for.- Estrada era mprit n dou, o parte numit proscenium era rezervatjocului actorilor iar cealaltparte servea drept culise. n faa estradei stteauspectatorii.- Teatrele aveau pn la patruzeci de mii de locuri iar decoraiile erauexagerate.

    - Diferena notabil fa de teatrul grec este apariia cortinei, care era ridicatcu ajutorul unui mecanism.- Interesul exagerat pentru fastul punerii n scen nu a permis cultivareabunului gust i apariia unei dramaturgii de valoare nalt.

    Teatrul latin de mare popularitate a fost teatrul comic.

    Plaut

    Cel mai mare dramaturg latin a fost Plaut (251-184 . Hr.). Nscut ntr-ofamilie umil, acesta a cunoscut viaacelor srmani icomediile sale au pusaccent pe caracterul democratic.

    Din comediile sale s-au pstrat n ntregime douzeci, printre caremenionm: Amfitrion, Asinaria, Aulularia, Soldatul fanfaron. Modelul

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    20/24

    preluat de el este acela al noii comedii greceti, n care satira moravurilor iviaa de familie luaser locul satirei politico-sociale.

    n Amfitrion, Jupiter se ndrgostete de Alcmena, soia lui Amfitrion i,lund nfiarea soului acesteia, ajunge lng ea. Zeul este nsoit de

    Mercur, care, la rndul su, s-a deghizat n sclavul lui Amfitrion. nelat,Alcmena l primete dar, ntre timp, apare adevratul Amfitrion. ntlnireadintre cei doi Amfitrion i sclavii lor d natere la echivocuri i dispute.Scenele se petrec cu repeziciune i verv comic. Pn la sfrit misterul sedezleag.

    Subiectul piesei Asinariaeste legat de pactul fcut de btrnul Demenet ifiul acestuia care angajeaz pentru plcerea lor comun pe Filenia, mpins

    la pierzanie de propria ei mam. Suma pltit de btrnul vicios a rezultatdin vnzarea unei turme de asini, de aici venind titlul piesei.

    Aululariaeste una dintre operele celebre ale literaturii universale. n ea seschieaz tipul bogtauluizgrcit. Btrnul Euclion a gsit o ulcic plin cugalbeni. Din acest moment el nu mai are linite, de team s nu i se furecomoara. Nu mai iese din cas, se poart aberant, cerceteaz permanentlocul unde a ascuns-o, devine bnuitor fa de toi, intrn panic i se teme

    i de copiii lui, nemaiavnd alt preocupare dect grija de a nu i se fura oalacu bani. ntre timp Liconide necinstete pe fiica lui Euclion. Aceasta estecerut de soie de ctre tomnaticul Megador care renun totui la mna fetein favoarea nepotului su, Liconide. Euclion consimte, pentru a-i recpta

    preioasa comoar ce fusese furat tocmai pentru ca Liconide s poat obinemna fetei.

    Soldatul fanfaron(Miles Gloriosus) este alt pies celebr care a inspirat,ca i Aulularia, scriitori importani, de-a lungul veacurilor. Aceasta aduce nprim plan tipul militarului ngmfat, ludros i prost. ngmfarea lmpiedic s vad cursele ce i se ntind. El rpete o tnr fat fiind convinsc aceasta l va i iubi. Ajutat de un sclav, fata se salveaz. Cpitanulfanfaron este de dou ori ridicol: nti prin pretenia de cuceritor, apoi prinvanitatea de viteaz. n final va pierde n mod ridicol pe ambele planuri.

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    21/24

    n comediile lui Plaut se ntlnesc situaii i limbaje specifice unei ntregidiversiti de tipuri umane i sociale: magistratul, negustorul, meseriaul,sclavul, curtezana etc.

    Reprezentant al unui teatru cu un autentic spirit democratic, el a condamnatzgrcenia, abuzurile, rutatea, lcomia. Ironia lui este nsoit de o profundnelegere a slbiciunilor omeneti. Sclavul este eroul pozitiv n comediilelui Plaut. Ideea egalitii tuturor oamenilor este una dintreideile centrale nopera sa.

    Tereniu

    Alt mare autor de comedii latin este Tereniu (192-158). Din opera sa ni s-aupstrat ase piese, dintre care amintim Eunucul, Soacra, Fraii, Cel care sepedepsete singur. El i-a luat subiectele, ca i Plaut, din literaturadramatic greac. Piesele sale dezbat o problematic psihologic, moral,social, scond n eviden aspecte legate de familie, de educaie etc.

    Eunucul este cea mai reprezentativ dintre piesele lui Tereniu. Comediaeste bazat pe iretlicul tnrului Cherea care se deghizeaz n eunuc pentrua intra n casa unei curtezane unde se afla fata de care era ndrgostit. n cele

    din urm ajunge s se cstoreasc cu ea. Tereniu se adreseaz publicului mai cultivat, comediile sale au o construcie

    logic i armonioas. Satira social nu are virulen, comicul su este lipsitde vigoarea aceluia al lui Plaut.

    Seneca

    Seneca este reprezentantul tragediei i a devenit, n timp, cel de la care s-auinspirat marii clasici Shakespeare, Calderon, Corneille sau Racine. Dintre

    piesele sale amintim: Hercule furios, Medeea, Troienele, Fenicienele,Agamemnon, Fedra, Oedip, Tiesteetc. Tragediile lui Seneca erau ptrunsede filosofia acestuia. Operele sale nu erau destinate scenei, ci lecturii, iaraceste lecturi erau frecventate de un public cultivat i rafinat.

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    22/24

    Oedipeste una dintre creaiile lui Seneca influenat de Sofocle. Scenele sepetrec ns cu o solemnitate rece, fr gradaie i fr patos.

    Fedrapreia subiectul din Hipolit de Euripide dar raportarea este diferit.Fedra lui Seneca este mult mai direct, lipsit de scrupule sau de ezitri.

    n Medeea, comunicarea afectiv prezent n tragedia lui Euripide, estenlocuit de lungi tirade filosofice.

    Dei construit cu subiecte greceti, tragedia lui Seneca se deosebetesubstanial de cea greac. Piesele sale abund n expuneri de filosofie, nsentine i maxime.

    Seneca este ntemeietorul filosofiei stoice. El vede victoria uman nstpnirea de sine i n simplitate.

    Aciunile i personajele sale au mreie dar sunt lipsite de veridicitate. n schimb, forma poetic este foarte elaborat, sunt folosite numeroase

    metafore.

    Perioada de declin a teatrului latin s-a caracterizat prin preferina pentruspectacole de pantomim, alegorice i coregrafice. Atellana imimul nu i-au pierdut popularitatea, aa nct continuitatea de la antichitate la evulmediu s-a realizat nu prin teatrul cult ci prin farsa popular.

    Teatrul clasic indian

    Pe teritoriul Indiei au avut loc numeroase migraii omeneti. n jurul anului1600 .Ch. popoarele ariene ocup teritoriul Indiei. Totui, populaiilearhaice, btinae, nu au disprut.

    Civilizaia indian, dei alctuit dintr-un amestec de populaii, a avut canumitor comun religia.

    Literatura religioas indian este foarte bogat i cuprinde Vedele,Upaniadele, Brahmanele i Sutrele. Cele mai vechi documente suntVedele, din care s-au pstrat patru cri.

    Dintre acestea, Rig-Vedaeste cea mai valoroas din punct de vedere literari cuprinde imnuri adresate lunii, soarelui, stelelor, vntului, ploii, focului.

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    23/24

    Un alt capitol important al literaturii indiene este reprezentat de marilepoeme epice, Mahabharatai Ramayana.

    Mahabharata cuprinde, n afara materiei epice, texte istorice, juridice,filosofice, religioase etc. care ocup trei sferturi din oper. Poemul are

    dimensiuni impresionante. Povestea se bazeaz pe conflictul dintre doufamilii iar finalul este un apel la mpcare i la lupta comun mpotrivarului. Sunt redate scene de btlie, episoade pline de umanitate i lirism,descrieri de natur.

    Cealalt mare epopee, Ramayana, este ceva mai redus ca dimensiuni, afost elaborat cu dou secole mai trziu, are o aciune mai simpl, iar, spredeosebire de Mahabharata, numele autorului este cunoscut, Valmiki. Estepovestea prinului Rama care este silit s se refugieze n codri, mpreun cu

    soia lui, Sita, rpit ntr-o zi de un rege din apropiere i salvat prin lupt deRama.

    nceputurile teatrului sunt strvechi. Se presupune c unele pri din epopeii imnurile sacre din Vede erau rostite cu mimic, gesturi i tondeclamatoriu.

    Unul dintre imnurile vedice, datnd din secolele III - II . Ch., cuprinde untratat teoretic i practic de teatru, plecnd de la un mit conform cruia

    personajului legendar Bharata i se ncredineaz puterea n domeniul

    teatrului de ctre zeul Brahma. Se afirm c teatrul are misiunea de a reprezenta adevrul i viaa. El se

    adreseaz tuturor oamenilor pentru a le da nvminte i delectaresufleteasc.

    Coninutul crii d amnunte despre organizarea teatrului antic indian idespre modul lui de funcionare.

    Se codific toate condiiile dramaturgice i spectacologice pn la amnunt,de la arhitectura slii de reprezentaie pn la culoarea cortinei, de la mimica

    personajelor la muzica de scen, de la subiect la numrul situaiilor saucalitilor de stil. Teatrul trebuia s ofere prilejul unei contemplaii artistice care s genereze

    sentimente de pace i de fericire, iar elementul tragic nu putea figura dect nmod trector.

  • 8/13/2019 Istoria Teatrului Universal II

    24/24

    Genurile superioare admit ca sentimente dominante doar iubirea i eroismul,iar elementul miraculos este admis doar n deznodmnt.

    Pentru a crea o atmosfer ct mai sugestiv, teatrul apeleaz i la alteelemente indispensabile dramei: cnt, muzic instrumental i dans.

    Piesele debuteaz cu un prolog. Intriga n sine nu intereseaz dect n msura n care transmite un sentiment

    i comunic spectatorului o stare de armonie i elevaie moral.

    Subiectul este invariabil o poveste de dragoste preluat din legende iarautorul trebuie s respecte anumite reguli: s nu nfieze pe scen un omor,o lupt, o nfrngere, un ritual religios sau aciuni vulgare. Sentimenteleexprimate de personaje pot fi n numr de opt: iubire, veselie, mil, groaz,eroism, team, dezgust, admiraie. Sunt menionate i anumite convenii

    practicate n exprimarea sentimentelor. Este vorba despre o codificareexact, complicat i rigid. Eroul trebuia s fie un model de virtute.Situaiile n care eroina se putea afla n raport cu eroul erau n numr de opt,printre care nelinitea dat de semnele c iubitul pare atras de alt femeie,dezamgirea provocat de o speran nemplinit, regretul de a fi fostnedreaptetc.

    Mijloacele de realizare material a spectacolului erau minime: fr slispeciale de teatru, fr o scen fix, fr decoruri i cu o recuzit foarte

    sumar. Nu existau amfiteatre pentru participri populare. Publicul era unpublic de cast, format din elementele aristocratice ale societii.

    Dialectele folosite marcau rangul personajelor: dialectul sanscrit era limbajulnobil folosit de regi, brahmani i ascei, iar personajele din caste inferioarese exprimau n alte dialecte.

    Jocul de scen suplinea simplitatea mijloacelor materiale. Mimica igesturile erau studiate i se desfurau pe baza unei codificri stricte care serespecta i n privina machiajului i costumelor.


Recommended