of 48
8/14/2019 Arhitectura de interior
1/48
Introducere in limbajul vizual- timpul si spatiul se comprima; se folosesc stofe si covoare sa arate opulenta, lux, eleganta =>forta proletariatului
-incepe sa apara interesul pt arhitectura sociala-inselarea ochiului (iluzionism ) - cu pensula- prin artificii tehnice ( clar-obscurul; cunoastereaanatomica-rationala, perspectiva - aici aeriana )-oamenii sec ! nu mai aveau nevoie de astfel deimagini-la mijlocul sec ! apare fotografia- MIMESIS= copierea realitatii-apare boema - oamenii erau liberi-in "#$ apar negustorii de arta-%&' - fara personaje ( nu au chip ); nu exista timp si spatiu; au vrut sa exprime plinititudinea,in care oamenii sunt solidari cu apa, cu cerul
IMPRESIONISMUL - foarte aproape de procesul fotografic- umbra nu exista, doar penumbra
-dpdv cromatic toate sunt egale ( culorile ca si intensitate)
- au creat VIBRATIA- care sa atraga atentia
-au mizat pe CONTRAT! care plac oc"iului # cald- rece
$umea rece - calma, melancolica
CONTRASTUL- inc"is- desc"is
- cald - rece
- simultan - cel mai subtil
Claude %onet
The Saint-Lazare Train Station(1877)
- persona&ele sunt cele ' locomotive A*R*$ este un persona& nematerial pictura este realizata
intr-o maniera vibrata este prezenta o arhitectura noua ( ier or!at" onta # care gazduieste aceste
noi $ersona&e (locomotivele )
- in loc de opacitate -+ transparenta
- in loc de masa --+ avem forta
- noul om era liber, mobil
8/14/2019 Arhitectura de interior
2/48
- functionalul devine estetic ( ca si in cazul turnulului !ifel )
- apare TRANSPARENTA SI %OLUL ( VI&UL # - PROBLEMA VI&ULUI ( meditatie, gandire poetica)
tampele &aponeze
-stante imprimate pe "artii de orez cu care erau ambalate matasurile si stofele
- exista o simbioza intre scris si imagine
-la &aponezi -+ SCOALA U'O-E UTAMARO ) re$re*inta arta stam$elor si a inluentat stilul unor
artisti $recum Clau+e Monet" Toulouse Lautrec" Van %o,h si %au,uin
- asimilarea golului cu plinul lipsa de adancime spatialitate plana
- un maestru facea un prototip care era multiplicat + un serialism ieftin ( aparent )
EURITMIE ritm frumos
TETURI
(aracteristici specifice: ritmul i textura
ing .ustave !iffel , viaduct, /ortugalia
- SPATII INTERSTITIALE . pauza, golul
Ar" Abra"am 0arb1 222 3 /od peste evern, Anglia - golul energia
8/14/2019 Arhitectura de interior
3/48
ir 4osep" /axton 3 Cr1stal /alace, $ondon
- ridicat din module
- conceptie seriala, ritm si transparenta
Ar" .iuseppe %engoni 3 .aleriile 5ittoria
- de aici s-a inspirat pt /alatul 5ulturul Negru
- $O22R spatii pt petrecerea timpului liber
- apare 2$*%2NAT*$ C* .A6
- incepe sa functioneze s$ectacolul cita+in
nocturn
8/14/2019 Arhitectura de interior
4/48
.ustave !iffel 3 Turnul !iffel
Ar" 7enr1 van der 5elde 89:9 afis
- forma ( ca o litera ) delimiteaza un gol
- simbioza intre scris si forma
- imaginea dat) *i imaginea scris) > +rt%ouveau
8/14/2019 Arhitectura de interior
5/48
/ORMA MENTIS forma mentala care ne determina perceptia realitatii obiective
A!T7!2 ceea ce cade sub simturi
; traditia
; noutatea ( modernitatea)
LIMBA0UL VI1UAL
TRA&ITIA - iluzionism optic - perspective
- anatomii
- clar-obscur
&ECONSTRUCTIVISMUL deconstruiesti ca sa poti construi
8>, e o structura energetica
AR72T!CT*RA o interfata intre energiile interioare si cele exterioare
o tensionare a spatiilor ( spatiul interior e diferit de cel exterior )
ESTETICA %OLULUIRA/ORT# /UNCTIE - &ECORATIE# - pozitiv - negativ
- lumina - umbra
ART2C*$AT2A - creste din tensiuni
/roblema MO&ULULUIdesc"ide o noua problema cea a RITMULUIsi a TETURII
AR%ON2A - reiese in ritm ( plin - gol opac-transparent )+ &ESI%NUL %RA/IC
- imaginea incepe sa fie observata in totalitatea ei
R!/!TAR!A *N*2 %O0*$
.!A%T?*NT@!R? o opera de arta un design foarte detaliat
din aceast perioad mai dateaz avangarda vienez
ecia japonez .nseamn > pattern (modul), scrierea fiind un tipar/-
apare g0ndirea serial > arta japonez
> Van Gogh1 arta mimetica (textura)
22+rta nu st doar .n mimetism, arta st .n a crea 3 (4/ 5ogh)- la inceput copiaza arta &aponeza
- /e 5an .og" il interesa textura ( un perete )
- un persona& oarecare, iar in spate sunt opere &aponeze copiate
OPERA ABSTRACTA2
- o fixeaza in niste axe, cruce
- o contureaza
- o textureaza
INCEPUTUL ARTEI ABSTRACTE2
- raporturi vizuale, muzicale
- limba& vizual
- texturarea si vibrarea contureaza o tensiune vizuala in orice punct al suprafetei
- crearea unor forme aplatizate dar foarte bogate vizual
- functionarea armoniei in dizarmonie
- astfel apare g0ndirea .n texturare- apare decupajul .n volum *i spaiu
6orma abstract duce la na*terea abstractului, respectiv noul concept imagine .n imagine/ >
8/14/2019 Arhitectura de interior
6/48
dup aceast etap rezult Impresionismul 1 7onet/+par 1
- $ro3lema ,olului" a te4turii - se poate intalni oriunde- femeia in soare- impresia de moment- culori complementare- umbre colorate- ,+ o pictura care e modulata
-atedrala 8ouen- 56aloarea mo+ulului" a seriei- 5 ti$arul ramane acelasi" care e um$lut cu orice te4tura
apita la amiaza -"!9apita= catedrala= efemerul absolut- se creeaz pe ideea 1 totul sau nimic,ideea este eterna = paradigma = un model suprem =arhetip> un tipar etern > astfel apar ideali*tii(aesthesis = simuri)
8/14/2019 Arhitectura de interior
7/48
inglobeaza ar"eApul ( Apuri vec"i , spirala, axa mundi )
:laton ; parabola pe*terii1 lumea comparat cu fiinele care triesc intr-o pe*ter (condiionarea) - metanoia,.ntoarcerea de la paradis/
7onet ;
8/14/2019 Arhitectura de interior
8/48
7onet ; :odul japonez
Drumul spre abstracie
- reprezintintrarea n limbajul plastic al secolului XXCaracteristici specifice:
-desenul mental > designul ca idee > CONCEPT (pornind de la spusele lui L. Da Vinci)- de la impresionism : trecerea de la trecut, modernus - cuvnt inventat n secolul XV,pornind de la conceptul lui Bruneleschi - perspectiva.
= omul recent, contemporan.
-ev mediu : intervalul ntre lumea antici renatere.-raionalizarea a adus contientizarea coamenii sunt CONTEMPORANI.Apar:
-gndirea de tip modular-apare concurena n Europa cu occidentul-texturarea (foarte important)-forma mental-arta programatic, respectiv conceptualizarea arteiLa galeria din Paris artitii ocheazprin culoare > intrarea n arta abstract.
Artiti de seam:Andre Derain> un nou stil:fauvism> Ies fauves (anima/e/e slbatice) Henri Matisse
Au iniiat arta cu program > conceptul.
8/14/2019 Arhitectura de interior
9/48
-culoarea apare ca forexplozivasociatcu zona subconientului, intuiia.-apar explozii cromatice, efecte vizuale-au fost pionierii limbajului (limbajul plasticpur)
Raoul Dufv- Tribute toMozart:
-apare n 1908- anul 1907- anul n care Brncui schimbesena sculpturii. Arta cu program genereazavangarda.
8/14/2019 Arhitectura de interior
10/48
Ingres - gndirea de tip modular, coeficientul de conceptualitate/:redomin arta african - sensurile magice foarte fr2usti2e/-forma devine foarte important
- - natura statica in prim plan- - femeia cu spatele- foarte importanta pt ist artei pt ca1 si-a permisspectacolul corpului femeiesc- alungind sira spinarii intr-o maniera realista ( odeformeaza ) pentru a-i reusi compozitiile- este cel care creaza forme tipar - clar decupatesi le reia - femeia care se imbaiaza - lipsit de senzualitate, vedem frumusetea conturului- tratare egala a formei- decupaj rece - acelasimodel, aceeasi atitudine
'?I@7'
- apare lumea neutr > forma *i spaiul, raportul .ntre forma *i iluzia optic1 arta cu program/-distingerea suportului narativ-raporturi spaiale pure:+?& :I+@@&
8/14/2019 Arhitectura de interior
11/48
- - intervine &%C:D' - DI:+8'- MOTIVUL1 - femeia la oglinda 1 acelasi model, aceeasi atitudine- - femeia care se imbaiaza- - o intalnire amoroasa dar metaforizata:icasso
8/14/2019 Arhitectura de interior
12/48
@crisul apare din nou, precum unjoc, fiind .nglobate cu adevrat; imaginea
av0nd valoare de scris, iar scrisul av0nd valoare de imagine.
COLAJUL= introducerea unor elemente doar insituatia in care organismul primeste, acceptaTABLOUL= cuvantul de ordine era DCHD'8+8C+-apar D8+%@58C@I'%I- constructii arhitecturale - camp gol G camp hasurat Gcamp opac-foarte aproape de abstractia pura
Henri Matisse
- ii placea culoarea ( oranj albastru ; verde violet )- se juca cu natura statica
%atura 7oarta u Aalii @i arte +lba
8/14/2019 Arhitectura de interior
13/48
:ortretul doamnei 7atisse (inia verde) - !9J
-in !9# - C'8ID7I+- tema dansului- infratirea omului cu natura- forme alungite ale omului
-spatiul devine un joc cromatic-culoarea- aplatizata-camp gol - tot mai interesat de gol - linie pura care doar sugereaza acel ceva
- D+?&' I% D+?&'
8'A&:K @DCI%C8DC&@&:KI+ = cunoasterea totala a lui Aumnezeu, tratat intr-o maniera contemporana- era atras de forme arhetipale-orizontalul primeste o ritmica verticala dat de copaci- COPACUL ; MOARA ; FARUL= leaga pamantul de cer-COPACUL - perceput ca o fiinta
- metamorfozeaza gunoiul pamantului-cilicitatea omului = &:+' =imagine energetica&@7&58+7C = din filozifia indiana
- +8KCDI: = :+8+AI57+ = tipuri stravechi- reprezentare arhetipala - cruciforma ( energiile sunt simetrizate); formele ajung tot maiepurizate; forma ovoidala - care presupune un lant nesfarsit al vietii; dispozitie cruciforma alumii- 8'C+ = un arhetip, o paradigma- 5&', A'%CC, 7+8C+ = meditatie asupra infinitului, nemarginirii
8/14/2019 Arhitectura de interior
14/48
.nceputul conceptualiz)rii
-prima metod) spre abstractizare- apare serializarea> conduce spre un drum al abstraciei- :remiseIe abstraciei1 de Ia 7onet,Georges Se uratsiPaul Signac.
G. Seurat i Paul Signac aduc neoimpresionismul(POINTILISM) -secolul XIX > pixelare, cuantificarea
sau rasterizarea punctului.
-se mizeazpe un nou sistem valoric > sfritul impresionismului-secolul XX aduce raionalizarea, felierea limbajului vizual programatic-apare conceptualizarea impreuna cu ironia-comportarea formei n spaiu
- apare de asemenea gndirea "la rece(nceputul secolului XX, ~ 1909)Van Gogh secolul XIX
-s-a pictat pe sine intr-o situatie post traumatica-raporturile intre stampa japoneza si chipul lui care nu maiexprima nimic
sec ! - un secol al afectuluiCONCEPT = RATIUNE- limitele afectului = dementa, ruperea de realitate, alunecareain irational- limitele ratiunii= ca un robot, programat, are un spectrumult mai restrans, mai solid, mai pragmatic
8/14/2019 Arhitectura de interior
15/48
Cxpresionistii se ocupa de liniile conditiei umane limitata( drama , tragedie )
Expresionismul apare in Germania - angoasa razboiului, droguri, bautura
- perspectiva plonjanta, femeia ca obiect de placere, formeviolente, minimale
- Italienii descopera fascismul in 1909-19010, orgoliul de afi fost centrul si capatul lumii
- Incep sa glorifice masina
-concepia de Ubermench (super - uman, peste puteri Ie norma Ie)Fi/ippo Tom maso Marinettiaduce futurismul > noi forme explozive, agresive= dinamism,
lumina, cadenta a imaginii
Giacomo Bal la - "Street light"-1909
Ernst Ludwig Kirchner-Marzella (1910)
8/14/2019 Arhitectura de interior
16/48
G. Balla - "Dog on the leash "(1902)
-detalii cu expunere lunga; joc intre stat
si dinamic; totul inseamna miscare- 8C:CDIDIC, 8ID7+8C +58C@I4+;transformarea imaginii in cevapunctiform
Caracteristiciprincipale:
- ritmare- repetiie agresiv.Artiti de seam:Giacorno Balla, Umberto Boccioni, Gino Severini, Carlo Cara
In 1913 se adauga si arhitectul Antonio SantElia.- pe drumul '?I@7''I si '+%DII@7''I secristalizeaza un drum spre +?@D8+D, legata de 6'D'8I@7 siapologia masinii ( glorificarea masinii ), miscarii care duce catre+?@D8+DIC-dinamismul insasi, o imagine nonfigurativa-ritmuri, raporturi abstracte ( plin- gol ; static - dinamic )
8/14/2019 Arhitectura de interior
17/48
8/14/2019 Arhitectura de interior
18/48
G. Balta - Mercurypassing before the
Sun "(Mercur trecnd prin faa Soarelui),
1914
joc dinamic compus din linii de for
G. Balla Primo Carnera - 1933
8/14/2019 Arhitectura de interior
19/48
arlo arra ; Korsemen of the +pocalLpse ; !9"-imaginea razboiului se suprapune cu o imagine apocaliptica
- un univers fantomatic, angoase- miscarea cubista = &+M'
Umberto Boccioni - Idolo Moderno - 1911
-ochii magici, care te paralizeaza, te devoreaza- farmecul si luminile nocturne ( deasupra )
Boccioni - "Development of a botte in space "cubism n spaiu, ritm fragmentat, forme unice
8/14/2019 Arhitectura de interior
20/48
-apare ideea de separare; arta noua
+rh/ &tto Nagner- Villa Wagner (1912-1913)-limbajul vizual = devine numai ritm, texturi
- apare fatada (&8DI%+; strada e delimitata de fatadele cortina; a pregatit ?auhausul
Arh. Jose f Hoffmann- Palatul Stoclet -pala cu o geometrie extrem de epurata; pavaj
8/14/2019 Arhitectura de interior
21/48
Mackintosh -coala de la Glasgow
-Edificarea ptratului-contrastul din/re raportul plin gol-- :+D8+D I% :+D8+D - un joc in sist tangential- - arta chinezeasca- - design rafinat nefunctional--forma in sine care e o elaborare ale formelor absolute/
Mackintosh- HiII house jocul ptrat n ptrat
8/14/2019 Arhitectura de interior
22/48
CONSTANTIN BRANCUSI
img ?ustul = o selectie
a) @electieb) +xele (trasarea lor )=> asta inseamna abstractia+ugust 8odin - maestrul lui onstantin ?rancusiinie de tip expresionistimg @culptura lui aocoon
-6&87+ 7C%DI@ = forma mintii
grecii = navigatori, aduc ideea de colonisti/ Ii interesa frumosul/Ain sec HII pana in sec 4III i/Kr/- se intemeiaza polisul, colonizarea +siei mici, perioada arhaicaCufemerizare= ceva rau si urat transformat in frumos@portul= o eufemerizare a razboiului+C@DKC@I@ = ceea ce poate fi perceput prin simturiCgiptenii = erau interesati de functionalism ( sa functioneze )-axa-7&+8DC+ - forma fusiforma, nu trimite la ideea de erotism, ci la ideea de trup mumificat@erializare- reia de multe ori o tema-suprafata unei sculpturi ( drama subliniata prin lumina- umbra, contraste )
8/14/2019 Arhitectura de interior
23/48
Rugaciunea- moartea - era reprezentata printr-o femeie acoperita de valuri
- lungimea umbrelor
- o face fusiforma, o lungeste in stil bizantin- trimite la ideea de trupuscat, lipsit de senzualitate- forme disproportionate- ii taie bratul
Ou- nu are ochi, foarteinteriorizat-nu are par, nu are nimic- impresioneaza princaracterul sau impersonal
Sarutul
-simbol al mortii- complementaritatea: viata - moarte- se pastreaza axialitatea, iar fiintele se reintregesc odata intr-o forma, forma
ANDRO!NA
Oul-apare procesul de serializare-ochii care se intalnesc "# o forma ovoidala$ O% & " este germinatia prin excelenta- acest ou va primi o importanta tot mai
mare
" e tot universul in aceasta forma energetica care inca nu se manifesta
'()A *%N(RARA + SO)N%%! )uza dormind
- raportul intre form fininta sinonfinita . intre rational- irational)%/A " ceva care te inspira- intoarcerea in subconstient-0rancus incerca sa dea forma laceva ce nu are forma
1umintenia pamantului
)aiastra- da o foarte mare importanta SO1%%!1ON1(2' - forta masculina
A*(1'- feminin+ masculin - peste care aseaza forma maiastra
8/14/2019 Arhitectura de interior
24/48
2asarea" purficarea formei
3456 - ambient foarte spiritualizat $ 5 piese & Ansamblul sculptural de la 'argu 7iu-arta funerara" in memoria celor care au murit in primul razboi mondial
2oarta sarutului- samanta germinativa- pragul portii- lumea care sta spate in spate cu complementarea ei
1oloana infinitului-piesa vectoriala-axis mundi " axa cu carelumea se leaga decer-coloana necunostintei-8oc: clepsidra $ feminin &9 romb $ masculin&
)asa tacerii $ atinge cinacea de taina &
-momentul de repaus, deliniste
- intoarcerea acasa-raportul cu natura, cu lumina, cu umbra $ vesnicschimbatoare &
8/14/2019 Arhitectura de interior
25/48
img # opil adormit
-doarme, durere- exprima o neliniste realizata in mod violent-taind si lasand ruptura la vedere exprima durere
umea europeana iese din :rimul razboi mondial (inceput in !O), care a fost triumful irationalului
@piritul si arta europeana - apolinic - omul lui +pollo, constiinta- dionisiac - sensibilitate, dicteaza consumul
- lumi care incearca sa se armonizezeKecatomba - imens mormant comun, groapa comuna (pt/ razboinici)Kecate - zeita mortii, conducea mortii in lumea lui Kadesenotaf (ceno multime, taf - mormant) monumente pentru cei morti nestiuti, morti pt o ideeCxpresionismul in 5ermania ei au atras atentia ca, cultura e doar o spoiala, instinctal de posesie creeaza dezechilibre?runo Fevi a scris codul anticlasic
- Primul rzboi mondial - distingere, hecatomb(= un imens mormnt, Hecaton - zeia rzboiului, a mortalitii)De Stijldrumul spre abstracie
Piet Mondrian - Composition in blue, grey and pink
- axialitatea se pstr'eaz- axele cardinale > orizontalei verticale > crucea >
INTERSECIE- sistemul cruciform,Lumea ineamna !e"#i$a% io"i&on#a%a' i#em $"u$i(o"m )*iagona% + emn
*ia!o%e$' #e *e&e$hi%i,"ea&a-' a.e $a"*ina%e + $a"*o i
*e$umanu
-
incepe sa observe densificarea intr-o retea, copaculinitial este abstractizat, axialitatea se pastreaza (crucea
simbol hepital, este o axa a lumii); lumea e ceva ce trebuie
rationalizat, trebuie gasita ratiunea interioara
fundamentele sunt arhetipurile; lumea trebuie reconstruita
respectand cu sfintenie orizontalitatea si verticalitatea
Piet Mondrianaduce zona teosofei (Rudolf Steiner: Teosophia)
- cunoaterea material- forme arhetipale- simetrie
8/14/2019 Arhitectura de interior
26/48
Red Tree - "Copacul rou "(1908)
-legtura ntre pmnti cer; efectul lucid de a concluziona
lumea.
- arhetip - copacul - se pornete de la o formorganic, prin absti'acie.
-pornirea de la materie la spirit; exista o ciclicitate;
contempland un copac (arhetip, trimitere la maslin, copacul lui
Buddha, un uter universal care zamisleste aceeasi forma la care
au acces toti oamenii), patternul comun al omenirii; se pleaca
de la o forma organica, senzoriala, ppe care o percepe orice
ochi si se ajunge prin decantari, abstragere
Piet Mondrian Church 1898
-- vizibilul se ordoneaza dupa liniide forta invizibile, materia se
organizeaza ca un camp magnetic
- axa credintei, credinta este unreper universal care te ajuta sa treci
peste blocaje
"Arta nu reproduce vizibilul, ciface vizibilul" - Paul Klee
Termen : cosmogram- o
scriituracosmosului;
COSMOS lume organizata
Mandala cosmogramna
indienilor
Cosmograma
(cosmos lumea creata opusa haosului chaos,
lumea de la celula la galaxie; grama litera,
gramatica) scriitura a cosmosului mandala
(la indieni) fundament al templelor
- Elemente vizuale tot mai aproape de nimic,aproape nimicul
8/14/2019 Arhitectura de interior
27/48
Broadway Boogie Woogie
- 1943
- 1904Calves in afield apare
un ax, axis
mundi intrupat
intr-un reper
Mondrian grey tree - 1912
- 1936 Vertical composition, de la alb lamai putin alb, de la negru la mai putin
negru
- cand urci pe munte te intalnesti cu axa lumii,simbol legat de Noe, de Facere, de muntele Ararat
The o van Doesburg Copacul 1916
8/14/2019 Arhitectura de interior
28/48
- Theo van Doesburg 1918 Composition XI culori primare (rosu, galben,albastru) + negru + fond alb; nu mai conteaza tridimensionalitatea, nu
se mai vrea iluzie optica, pacalire, ci concretete bidimensionala, albulsi negrul devin la fel de saturate ca si culorile, nu mai sunt tonuri
sunt culori, raportul pozitiv negativ, lumina si umbra, nu clarobscur.
Mondrian - Composition X (1918) - clarobscur (semnul diavolului)
8/14/2019 Arhitectura de interior
29/48
- 1919 Composition in Grey mentinutatrama, caroiajul vertical-orizontal, se
mentine rigoarea
- 1920 Composition XXII spatial secreeaza prin perspectiva, nu prin
clarobscur, joc subtil optic, culori
primare, creearea interactiunilor
1923 Contra-Construction Project e si nu e spatial, e un
spatiu controlat, a introdus diagonal, a iesit din axele cardinale
8/14/2019 Arhitectura de interior
30/48
- 1924 Countercomposition joc de forte, metafizica
Rusia 1910-1912 dansuri ruse
Diaghilev balete ruse
Bakst Leon scenograf, a creat
costume, a raspuns dorintei
oamenilor de a evada, dorinta
omului de a uita ca vine razboiul
In plin razboi, in octombrie 1917
izbucneste Revolutia Rusa, rosii
contra albi. Apar artisti care
cred in reconstructia lumii,
constructivism Vladimir Tatlin.
- arta colajului,punct,linie, plan (Vasili Kandinsky),
omagiu masinilor
- Tat/in V/adimir- aduce constructivismul rusesc (1919)glorificare poporului
8/14/2019 Arhitectura de interior
31/48
Malevici Kasimir marele personaj al
revolutiei vizuale rusesti
- El merge direct in abstractie
Malevich Black square 1913; Malevich Blackcircle 1913
primul care a adus limbajul vizual Ia nceputuri ;ajunge la forme supreme, creaza curentul
suprematist, totul se intalneste cu nimicul, singurele forme de care
merita sa te ocupi sunt patrulaterul, cercul si crucea; cercul in patrat;
V. Tatlin - Turnul lui Tatlin (1919 -1920) - turn modern, careglorifica puterea poporului, se naste arta de propaganda.
8/14/2019 Arhitectura de interior
32/48
Malevich - "Supremus"(1918,)
Malevich - Suprematism autoportret (19 15)Malevich White on white 1918 ton pe ton, macro si micro punct limita al limbajului pictural
Malevici se introarce in 1928 la ideea unui rus metafizic.
8/14/2019 Arhitectura de interior
33/48
8/14/2019 Arhitectura de interior
34/48
L automne (1911) - forme simple, impartiri moderne de campuri
Rayonnisme Rouge - 1912
8/14/2019 Arhitectura de interior
35/48
Larionov Midnight sun 1915
inspirat de baletele ruse, dans popular, soare care lumineaza in loc de
stele
Larionov - "Thepeacock mechanical costume "(J9J9)
8/14/2019 Arhitectura de interior
36/48
M. Larionov - "Bh/e rayotiism "
8/14/2019 Arhitectura de interior
37/48
N. Goncharova - "The little station"cc
- soldier drinking lume onirica, unde totul e posibil, samovarul caelement rusesc
Marc Chagall pe linia artei populare, a basmului, o feerie, nu a
surprins drama
8/14/2019 Arhitectura de interior
38/48
M. Chagall- Fiddler(1913) -evreu ratacitor, muzicant, care traia in ghetou
8/14/2019 Arhitectura de interior
39/48
- 1915 birthday totul este lipsit de gravitate, pluteste, covoarerusesti
- 1938 white crucification Iisus crucificat este evreu
8/14/2019 Arhitectura de interior
40/48
- 1929 woman and roses
Vasili Kandinsky printre capii abstractiei europene
- Abstractie pura, improvizatie, fara personaje, ci doar linia,punctul, culoarea
- Paul Klee lume stranie, inspiratie din Tunis
Miscarea Dada
In Elvetia in 1917 se naste o msicare care trateaza absurdul,
necontrolatul si era contra a ceva. (dada vine de la calutul de lemn in
limbajul copiilor francezi)A fi Dada = a fi antiDada
8/14/2019 Arhitectura de interior
41/48
8/14/2019 Arhitectura de interior
42/48
L.H.Q.O.Q monalisa cu mustati e cald in coada
8/14/2019 Arhitectura de interior
43/48
- R Rose cest la vie viata inseamna erosDo be looPed at Qith one eLe close to for almost an hour !"
Chocolate grinder - un obiect din industria ciocolatei imagine a
masturbarii barbatului; Are un substrat erotic, dar umorizat
8/14/2019 Arhitectura de interior
44/48
-Man Ray experimente foto, cu difractii ale luminii, tot ce inseamna
lumina pe o suprafata fotosensibila
- Kurt Schwitters maestrul absolut al colajelor- Lua bilete, scrisori si realiza colaje foarte bine gandite, aproape de
constructivisti
-Merzbau atelierul lui, rigoare foarte geometrizata
Bauhaus
1914-1918 RazboiulMentorul acestei miscari a fostWalter Gropius
8/14/2019 Arhitectura de interior
45/48
-1911 cuAdolf Meyer Fargus Werke apare peretele Cortina la cladireacu nucleu de beton, se renunta la peretii portanti industria necesita
alta gandire, trebuiau ridicate rapid,spectaculos, cu o volumetrie foarte
clara
-- Peter Behrens Fabrica de turbine AIG Berlin; a gandit toata
cladirea cu o gandire holistica, pana la ultimul detaliu; caramida
aparenta; rigoare, functionalism, acoperis de sticla; geamuri
caroiate
8/14/2019 Arhitectura de interior
46/48
- Henry van der Welde apartinea de secolul 19Walter Gropius scoala Bauhaus, Dessau 1925-1926
Cei din Bauhaus erau foarte interesati de afis, pentru a se autosustine,
faceau reclama la prototipurile pe care le produceau; se vad influentele
din cubism, de stijl, se folosesc clasicele culori ale tiparului
Marianne Brandt apar femeile emancipate
- Ceainic, Weimar, 1924 amestec de abanos, surub cu rol de punct;punct, linie, plan = studiu elementar;
- Serviciu de argint, 1924
Lionel Feilinger - afis cu influente expresioniste;
Bauhausul este o catedrala construita cu munca in comun
Rudolf Lutz, Plaster relied with square and reclangular form characters,
8/14/2019 Arhitectura de interior
47/48
1920-1921 raporturi de volume, jocuri formal-informal, lumina-umbra,
limbaj plastic; toti s-au intors la punct, linie plan, cat mai
aprofundat
- Forme fundamentale, cu rol de personaje, si culoarea are rol depersonaj;
- Studiu dupa maestri, nu copie, interpretat ca linii de forta, retraittabloul
- Casa Sommerfeld prima opera totala de la Bauhaus inspirata de FrankLloyd Wright, constructii unde domina orizontala
8/14/2019 Arhitectura de interior
48/48
- Gerrit Rietveld red and blue chair
- Marcel Breuer a inventat mobilierul din tubulatura de otel