+ All Categories
Home > Documents > Alecart7 Web

Alecart7 Web

Date post: 17-Jul-2015
Category:
Upload: diaconescu-paul-sebastian
View: 325 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 155

Transcript

Foto copert: Mdlina Toderacu, absolvent Naional

PARTENERI

Redacia

Coordonatorii proiectului ALECART:

prof. Emil Munteanu, Bncil; graphic designer Virgil Horghidan; prof. dr. Nicoleta Munteanu, Naional; lector univ. drd. Roxana Patra

Materialele publicate nu reprezint neaprat punctul de vedere al instituiilor partenere.

Anais Colibaba, Naional, redactor ef, Astrid Bgireanu, Bncil, redactor ef Tudor Giurgic-Tiron, Naional Clara Cuneanu, Petru Rare Ioana Lionte, Naional Mdlina Tvardochlib, Naional

Colegiul Naional Iai

Subredacii:

Colegiul Naional de Art Octav Bncil, Iai: Larissa Danilov, Alexandra Masgras, prof. Emil Munteanu, prof. dr. Cristina Creu Colegiul Naional Iai: Ina Mitu, Anna Brbulescu, Ingrid Stoleru, prof. dr. Nicoleta Munteanu Colegiul Naional Petru Rare, Suceava: Andreea Vezeteu, Dumitria Roioru, Sabinne-Marie ranu, Prof. Gheorghe Crstian Colaborator: Ovidiu Horghidan, absolvent Naional

Colegiul de onoare:

Lector univ. dr. Angelo Mitchievici prozator, critic literar i de film, Lector univ. dr. Bogdan Creu - critic literar Lector univ. dr. Septimiu Panainte avocat; Conf. univ. dr. Antonio Patra - critic literar, Lector univ. dr. Marius Paa matematician; Conf. univ. dr. Daniel andru politolog, Victor Vauta regizor; Marius Galan - judector, Prof. univ. dr. Liana Vrjitoru Andreasen - critic literar

Corespondeni:

Ecaterina Reus, Copenhaga KEA; Adrian Gorea, Concordia University; Izabela Pavel, Universitatea Ion Mincu; Maria Rdeanu, Metropolitan University; Amalia Kalinca, University of Freiburg ;Raluca Anisie, University of Sheffield

Revista este realizat de elevi ai Colegiului Naional de Art Octav Bncil i ai Colegiului Naional Iai, n parteneriat cu elevi ai Colegiului Naional Petru Rare, Suceava, cu sprijinul Universitii Petre Andrei din Iai.Revista ALECART este deschis oricrei colaborri cu elevii i studenii cu atitudine cultural. Ateptm articole pe adresa de mail: [email protected]

DESIGN I DTP

Virgil Horghidan Andrei Dumitriuwww.lazyds.com

www.alecart.ro ALECART pe FACEBOOK

design studio

ISSN 2065-7749

EDITORIAL

NU NE

subestimm cititorii protejm profesorii

S

e presupune c editorialul reprezint opinia unei reviste despre un fapt de o mare nsemntate. Asumnd (modest) faptul c apariia unui nou numr al revistei Alecart este un eveniment de mare nsemntate, autorul colectiv al acestui editorial ncearc s i defineasc poziia, exprimnd, poate, ceea ce unii redactori i colaboratori s-au ferit s ncredineze hrtiei, coordonarea proiectului de ctre cadre didactice fcnd loc, fr vina lor, unei oarecare obligaii de deferen pentru profesori n general. Nu e o revist care s ndemne la frond pur i simplu, care s ndemne la chiulangeal i nonconformism, la libertinism (libertarianismul nu ne deranjeaz defel), e o revist care ndeamn la cultur, o revist care, nelegnd c se poate tri fr Marquez i Mahler, afirm c lumea ar fi fost prea srac aa. E o revist care i propune o identitate proprie nscut din individualitatea, personalitatea, ambiia, generozitatea, de credina n frumusee (care, nu-i aa, va salva lumea) a celor care o scriu i a celor care o citesc, credina c posibilul exist. E o revista care respect i ncurajeaz libertatea de creaie i exprimare, cu singura rezerv legat de interzicerea calomniilor i injuriilor, inclusiv sau cu deosebire asupra limbii romne. Nu ne subestimam cititorii, nu ne protejm profesorii, nu scriem ceea ce credem c o s plac, nu criticm (numai) pozitiv, nu cutam senzaionalul (Faulkner, Cheever, Oz au creat literatur superb scriind despre un inut ct un timbru, despre suburbiile New York-ului sau despre un cartier din Jerusalem), nu scriem despre The tree of life c e un film grandios (menit s devin un film cult, cnd pare mai degrab preios i prost, nu ne sfiim s spunem c Melancholia era cel mai bun film de la Cannes 2011 (chiar dac nu ne place c imperturbabilul Lars s-a dat nazist) i c trupul impecabilei actrie Kirsten Dunst era de att de ginga c trecea suspinnd prin perei, nu spunem c Ursul lui Chiu e amuzant cnd e un ratatouille nereuit

Redacia ALECART

din legume mucegite, nu spunem c Omul duplicat e o carte superb, dei l tim pe Saramago ca cel mai binevoitor dintre oameni i poate cel mai important scriitor european al vremurilor noastre. Cum nu ne sfiim s spunem c, dei citim cu religiozitate rubrica lui Pleu din Dilema veche, nu toate articolele de la nici aa, nici altminteri sunt geniale. Scriem recenzii, critic de film, realizm interviuri aa cum ne ajut talentul i imaginaia i muza i respirarea noastr. Nuanm laudele pn la a le face abia perceptibile, dar nu ne oprim din a critica patetismele, savarinele i baclavalele de limbaj. Nu ne place s fim lipicioi, nu nelegem conceptul de glossy. Criticm textele din numerele anterioare (propun s se nfiineze un spaiu cu aceast utilizare) chiar dac, sau mai abitir, pe acele a cror autori sunt de obicei impecabili. Iar cnd scriem ficiune, uitm c suntem elevi sau profesori sau orice alt categorie de intelectuali sau profesioniti, nu dm (i nu primim) sfaturi, nu oferim reete, nu stabilim canoane, nu ne temem de consecine, ne apr avocaii notri, ne judec prietenii, ficionm, pamfletm, colportm zvonuri i facem literatur, critic i art. Ne exercitm dreptul la liber exprimare, de exprimare avnd grij ca libertatea pumnilor notri s nu afecteze (grav) nzuina spre nlimi a nasurilor domniilor voastre. Am stat n cumpn, la alegerea cuvintelor de final, dac s fie din Borges sau din Hotrrea Curii Supreme a Statelor Unite n cauza People vs. Larry Flynt. Iat-le:

At the heart of the First Amendment is the recognition of the fundamental importance of the free flow of ideas. Freedom to speak ones mind is not only an aspect of individual libert, but essential to the quest for truth and the vitality of society as a whole. In the world of debate about public affairs many things done with motives that are less than admirable are nonetheless protected by the First Amendment.

01

RECENZII LITERATUR ROMN

02

Lecie de iubire n stil haiku

S

Nicoleta Munteanu

unt nenumrate felurile n care te poi ntlni cu o carte. La fel i modurile n care o carte i poate vorbi. A putea spune c exist tot attea modaliti de a descoperi ce se afl n spatele unui text cte prilejuri de a ntlni oameni n existena fiecruia dintre noi. Cea mai dificil apropiere de o carte mi se pare a fi atunci cnd aceasta pstreaz pentru tine umbra minii care a scris-o, a fiinei care se afl n spatele ei i nu te poi disocia n timpul lecturii ntru totul de ceea ce tii deja despre modul de a fi n lume al celui care a creat-o. Cu att mai tensionat e relaia cu textul n aceast situaie (cred), cu ct te afli n faa unui volum de poezii. Nu voi analiza, aadar, poemele ce alctuiesc volumul Lecie de iubire semnat de Ana Tunaru doar prin prisma textului propriu-zis. M aflu nuntrul i n acelai timp n afara lumii lor, ca atare, demersul meu e de la nceput unul profund subiectiv. Forma pentru care opteaz Ana Tunaru s-i scrie Lecia de iubire se aaz dintru nceput sub semnul unei duble determinri: e un dialog (nenumit, dar permanent prezent) cu spiritul poeziei lui Nichita Stnescu (la a crui Lecie despre cub trimite evident titlul) i e o re-facere, o reconstrucie a unei viziuni despre poezie pe care o propune explicit haiku-ul, cci aceasta este forma de a reda trirea poetic pentru care opteaz autoarea. La ntrebarea: De ce haiku-ul? nu am gsit nc un rspuns. Poate pentru c rigoarea formal i concizia exprimrii, specifice acestuia, constrng la o maxim potenare a sensului. Se ajunge astfel la o exprimare a preaplinului tririi n imagini de o for sugestiv extraordinar: spre nalt/glasuri aninate de aer/ mesteceni cernii (se roag) sau: spre zare/ umbra ultimului cocor/ lacrim uscat (toamn) sau: nvnd s cnte/ frunzele/ vor cdea spre cer (lecie despre zbor). Fiecare poem traseaz un desen n linii curate, n arabescuri ce nu se las percepute exclusiv n plan, ci adncind permanent semnificaia ctre o sensibilitate care filtreaz, prin vers, lumea: sub coaja cuvintelor/ degete firave/ mngie petale (lecie despre poezie). Crez poetic i, n acelai timp, declaraie de iubire fa de nenumitele

Ioni Benea

lumi nc neaduse spre palpabila via a cuvintelor, versurile definesc n cea mai mare msur maniera n care autoarea i construiete lumea de sensuri n acest volum. Emoia, surpriza descoperirii frumuseii lumii, fragilitatea acesteia se revars (abia) dup nlturarea cojii cuvintelor i ajungerea n miezul lucrurilor i a realitii sublimate prin sentiment. Principiile tuturor acestor mini-poeme sunt aceleai ca ale artei japoneze n genere: simplitatea, elegana, echilibrul. Armonia vine din linia fluid a imaginilor; e o bucurie a ochiului care ntmpin bucuria sufletului celui care descoper, rednd apoi n cuvinte, lumea, aa ca n martie, de exemplu: n vrful seminelor/ ncolind verde/ lumina sau ca n ninsoare (I): sus i jos/ afar i-n mine/ meri nflorind albastru. La fel ca n pictura japonez, formele sunt doar sugerate, pretext pentru ochi de a plonja n adncimea lor. Cu toate acestea, e o poezie a sensibilitii, nu a viziunii intelectualizate asupra existenei, ornamentul stilistic (minimalist) crend sugestia unei priviri ce apropie, unificnd, aspectele realitii-pretext: totuna/ trupul glasul privirea/ ieder pe coloan de aer. Liniile fluide ale graficii semnate de Ioni Benea rescriu, ntr-o alt manier, sensul, completndu-l ntr-un dialog al ntlnirii cu sensibilitatea celuilalt. Simplitatea e neltoare n cazul acestor imagini, e un stil. Fr a avea nimic din tehnica oriental, imaginile se suprapun ns perfect peste poemele n spirit haiku. Rezultatul: un volum echilibrat, bijuterie de inut n cuul minii i al sufletului.

RECENZII LITERATUR ROMN

Ioni Benea Noapte Stelar

03

RECENZII LITERATUR ROMN

04

Andrei Dumitriu - Al treilea sn

IubitaCONSTANTIN SEVERIN

lui Esto

Andreea Vezeteu, Petru Rare

A

Abia mult mai trziu am aflat de ce pluteam i inima mi btea ntr-un fel special, ca aripile unui fluture exotic, atunci cnd dansam tangou.devrata lectur a unei cri ar ncepe cnd n-am mai citim doar pentru divertisment i evadare, mais pour se trouver (dup expresia lui J.-M. Guhenno). n ce m privete, aseriunea e adevrat. M-am gsit. M-am regsit, mai bine spus, n Iubita lui Esto, de Constantin Severin, volum concentrat n doar dou sute de pagini, aprut n anul 2010 la editura Curtea Veche. Lectorul va rmne mult timp cu senzaia inexplicabil c ntregul volum nu a fost dect un vers nesfrit al tangoului, un gnd trist care se danseaz (Enrique Santos Discipolo) i, cu puin ajutor din partea imaginaiei, l va vedea aievea pe Astor Piazzolla, ntinznd din ntuneric mna pentru a ntri conv-

Motto:

ingerea c, uneori, pentru a vedea cu adevrat e de ajuns sunetul.Putnd fi caracterizat drept o poveste de dragoste precum o scriere semitic, de la dreapta (contientul), la stnga (incontientul), urmndu-i, ntocmai ca o melodie, tempo-ul pe msura ce avanseaz: Andante, Allegro, Menuet - Trio, Presto (ce ingenioas denumire a prilor volumului!), lumea afectiv care se dezvluie este cea a lui Ernesto Sabato i a celei care a fost (poate) femeia vieii lui, Maria Rustin. Esto i Aria, cei care erau, fiecare la rndul su, o rentemeiere a fiinei celuilalt. Cartea red chintesena unei iubiri care a depit graniele firescului i a rvnit eternitatea. Ar fi acceptat n schimb i posteritatea, baricadat n spatele faxurilor, care la rndul lor se nroiser de atta utilizare i care, ca orice mare pasiune, nu a vrut s tie de nimic dect de ea nsi. O poveste de dragoste miraculoas, aruncat n derizoriu de douzeci i ase de ani diferen ntre vrstele celor doi, cte o familie nsingurat de ambele pri i poate, cel mai important, o lume nepregtit s nfrunte sau s accepte o relaie clandestin. Autorul i asum o

RECENZII LITERATUR ROMN

responsabilitate care i-a mpovrat i pe ali scriitoribrbai din toate timpurile: a scrie din perspectiva unei femei i, dei acest aspect m-a frapat la nceput, n cele din urm m-a convins c acesta este punctul forte al volumului. Fiina de hrtie reproduce ntocmai o femeie tulburat de constrngeri, care evadeaz din propriul labirint pentru a se drui total iubirii pe care a ateptat-o ntreaga viaa. Maria Rustin, un extraordinar exemplu a ceea ce nseamn sufletul feminin, se dezbrac de prejudeci i chiar de familie, construind nluntrul su templul pentru brbatul care i-a marcat existena. Profesoar de fizic la facultatea din Buenos Aires, ea d totui dovad de un profund spirit umanist, cutnd cu stoicism rspunsurile la marile ntrebrile ale vieii i aternnd pe hrtie fragmente de proz veritabil, rezultat al unei introspecii profunde. Ceea ce o individualizeaz ns este dragostea necuprins i devotamentul fa de ceea ce pentru ea nseamn acas: regiunea Bucovina, chiar din Romnia. Am regsit cu nduioare, pe parcursul lecturii, recldite din amintirea unor ani trecui, crmpeie (att, att de plastice) din ceea ce nseamn, i pentru mine, acas. Stilul scrierii denot ntocmai aceast influen bipolar. Pe de o parte, am depistat, nc de la primele pagini, particulariti ale literaturii sud-americane, iar construcia frazei mi-a mprosptat n nchipuire cteva dintre crile lui Gabriel Garcia Marquez, n care semnele de punctuaie folosite sunt, aproape exclusiv, virgulele (m refer la faxurile vizibil mai lungi ale Ariei). Fraza este aadar lung, dar inteligibil, iar punctuaia este cea care asigur att intensitatea emoiilor, ct i ritmul alert n care acestea se precipit pentru protagonist. n ceea ce l privete pe cellalt ndrgostit, scriitura sa aduce n prim-plan condiia de intelectual, om versat ntr-ale literaturii, care izbutete s exprime n cuvinte puine adevrate axiome, dup cum el singur mrturisete. Pe de cealalt parte, se spune c un romn nu poate gndi dect n limba matern, adevr demonstrat de frmntrile violente, perpetue ale femeii. Pe cnd pentru Esto sunt suficiente dou, trei rnduri pentru a-i accentua intimitatea, Aria recurge la mbinri de propoziii ncrcate pn la refuz de lirism sau, din contr, de tragism. Dei naraiunea se concentreaz n jurul celor doi, autorul ridic i alte semne de ntrebare i aduce n discuie alte problemele ale contemporaneitii, dintre care, indubitabil, cea mai controversat este confruntarea dintre dou societi

secrete, Cercul Minii Stngi i Cercul Minii Drepte, cu consecine pe care neiniiaii n universul artei nu le-ar fi descoperit niciodat. Victime ale regimului comunist din Romnia, gesturi cu semnificaii obscure de-a lungul secolelor, unele dintre cele mai faimoase personalitii ale lumii (ca Leonardo daVinci), un ir de mori suspecte ale unor figuri importante (Mihai Dricu, Virgil Mihescu, Theodor Redlow i soia sa) se perind sub privirile tot mai curioase ale cititorului, n cele cteva momente de respiro n care i este distras atenia de la tema principal. A mai aduga nc un plus n dreptul acestei cri nu numai pentru aspectul menionat anterior, ct mai ales pentru modul n care sunt prezentate faxurile dintre cei doi ndrgostii. Nu ca scrisori de sine stttoare, cum ar fi fost normal, ci unul n continuarea celuilalt, separate doar de virgul i de fontul caracterelor, aezate sub data corespunztoare

loc i unei alte interpretri. Poate fi considerat volumul lui Constantin Severin o ars poetica? Comuniunea dintre suflete se bazeaz pe necesitatea imperioas de a scrie o carte care s descopere lumii obria i autosuficiena iubirii dintre cei doi, iar Ernesto este cel care o ncurajeaz pe Maria s o scrie, considernd c are talent de prozatoare i pentru c el renunase de mult la scris. Pe durata celor cteva luni de mpreun, cartea (atunci doar n stadiul de proiect, ncepnd s prind form treptat) a reprezentat aa-zisul mr al discordiei ntre cei doi ndrgostii, finalizarea ei parcurgnd un drum extrem de sinuos, pe alocuri chiar ntrerupt, la insistenele personajului masculin. Romanul Iubita lui Esto nu poate fi caracterizat n cuvinte simple i nu se adreseaz celui care se ateapt s gseasc ntre cele dou coperi o poveste clasic de iubire sau scrisori cu coninut banal, repetitiv. Volumul constituie, de fapt, o dedublare a unei individualiti, o simpl femeie devenit iubita lui Esto i o alt fiin adiacent, de a crei soart nu se mai ngrijete. O carte despre imposibilitatea de a tri deplin singura constant care d valoare omului i vieii. O legtur care sfideaz cotidianul i o coresponden care nsumeaz o adevrat filosofie a dragostei, trit la cel mai nalt nivel. ...i ne lsm purtai de ritmurile de tangou. i nu uitm c iubirea e o afectivitate la fel de

Lui Ernesto Sabato, cu dragoste i recunotin cuvintele care in loc de prolog las

abstract ca receptarea muzicii.

05

RECENZII LITERATUR ROMN

06

DemoniiDaniela Zeca-BuzuraMotto:Cipriana Barna, Petru Rare

vntului

D

Dac te ncumei s strneti vntul, nu e bine s o faci dect cu puterea unor stavile pe msur.up ce primul su roman, Istoria romanat a unui safari, a avut un succes rsuntor, prozatoarea Daniela Zeca-Buzura ne surprinde cu o poveste fascinant, cuprins n cartea intitulat Demonii vntului, aprut n anul 2010 la editura Polirom, n colecia Ego. Proz. Romanul este structurat n capitole scurte, care nu sunt numerotate i al cror numr nu scindeaz naraiunea, ci dimpotriv, are asupra cititorului efectul de a-l determina s treac mereu la scena urmtoare, fiecare secven avnd un final plin de suspans. Povestea este aceea a unui destin nelipsit de greuti i piedici: Sayied, un copil orfan, are norocul de a fi lsat pe treptele unei bnci i de a fi adoptat de guvernator, un om cu influen n societate i aparent preocupat doar de satisfacii materiale, dar ale crui secrete au fost suficient de bine ascunse nct s fie descoperite abia la mult timp dup moartea sa. Prima parte a crii las impresia unui roman de dragoste, existnd riscul de a se trece cu superficialitate peste detaliile bine nglobate n naraiune, care n fapt constituie esenialul, povestea avnd valene mult mai profunde dect par la o prim lectur. Ceea ce frapeaz n scrierea Danielei Zeca, cel puin n prima sa jumtate, este contopirea att de fireasc a celor dou planuri cu care jongleaz autoarea: cel mistic, constituit de magia aurului i de fascinaia lui Sayied pentru bijuterii, avnd ca element central fragmentul de astrolab al crui mister nu putea fi neles, ci doar trit i simit, i planul concret, s-i spunem, care const n tot ceea ce reprezenta Dubaiul, n calitatea sa de inut bogat, la nceputul mileniului trei. ntreaga via a lui Sayied se desfura sub imperiul pietrelor preioase ntr-o asemenea msur nct povetile sale de dragoste nu au fost nrdcinate n parcursul drumului su, fiind doar mici picanterii, am putea spune, poate cu excepia celei din urm, care a cptat profunzime prin prisma evenimentelor pe care cei doi le-au nfruntat mpreun i a misticismului legturii lor. Cu toate acestea, fiecare iubire n parte prea a fi cea mai mare pentru Sayied. Astfel, cea dinti, Joanna, rescrise povestea raiului: o tnr care a reuit s-l cucereasc prin dans i n care regsea, ca i n urmtoarele lui partenere, cte ceva ce credea c ar fi deinut i mama sa, pe care nu o

Cristina Vieriu

RECENZII LITERATUR ROMN

cunoscuse, ncercnd astfel s o reconstituie din piese mici. Erau femei prea puine n viaa lui ca s poat mprumuta de la fiecare cte ceva pentru maic-sa. A doua sa iubire, Hara, femeia care administra afacerile Guvernatorului, este, n ciuda relaiei de cuplu dintre cei doi, o prezen aproape matern, ea avnd 50 de ani cnd Sayied era student; ea este cea care, aparent, l iniiaz n tainele pietrelor preioase, din perspectiva faptului c avea n spate o cultur vast n acest domeniu, ns aceast iniiere avusese loc nuntrul lui cu mult timp nainte, determinat fiind i de prezena astrolabului, care avea capacitatea miraculoas de a-l ghida nc de cnd era copil i nu pricepea cu adevrat sensul acestei bijuterii. Ea are o viziune mult mai plastic, mai de suprafa, asupra pietrelor, uneori lsnd chiar impresia c este interesat strict de planul material, pe cnd Sayied le resimte magia glgind puternic n el, asemeni lavei. Hara i dezvluie tnrului i unele taine ale tatlui acestuia, pe care el putea doar s le bnuiasc pn atunci. Pe cea de-a treia iubit, Alessia, a cunoscut-o tot prin dans, ca i pe prima, de parc ecourile iubirii pentru Joanna se rsfrngeau n el, ns pe parcurs a reuit s desprind aceste dou entiti feminine, legtura cu Alessia ncepnd relativ banal, deoarece el i era ntr-un anume fel ghid, avnd n vedere c ea era venit de puin vreme n Dubai i nu reuise nc s se acomodeze. Povestea lor, spre deosebire de celelalte dou experiene anterioare ale lui Sayied, care fuseser una de scurt durat i cealalt oarecum liniar, este presrat cu suiuri i coboruri, trecnd prin ap i foc: Alessiei i plceau banii, i pierdea rbdarea fulgertor, i se prea fireasc socializarea dus la extrem cu cei din anturajul celor doi, determinnd astfel gelozia lui Sayied; relaia lor ia sfrit brusc cnd acesta contientizeaz faptul c fusese nelat:

Sayied era alt brbat, un rege de promoroac i flcri, iar ea nu putea s-l ating i nu-i gsea vorbele cu care s-l fac s-i deschid vitrinele ca de obicei i s o mbie: Alege ce vrei, balerina mea!Parc la timpul potrivit, destinul i favorizeaz rentlnirea cu Liona, femeia care va fi doar o prezen fugitiv n viaa lui; o doctori extrem de frumoas, pe care a cunoscut-o cnd era mpreun cu Hara i creia nu i dduse prea mare atenie la nceput. Faptul c ea l trateaz cu superioritate, considerndu-l un copil, se dovedete a fi un obstacol imposibil de depit, n ciuda dorinei lui de a se apropia de aceast femeie la care l frapa tinereea, regsind-o neschimbat dup ani ntregi. Povestea lui Sayied capt o turnur deosebit

ncepnd cu apariia prevestitoare a franuzoaicei n viaa sa: ntr-o astfel de zi apru franuzoaica. Ploaia fusese un semn al ei i, dintr-odat, Sayied nelese c i este trimis. Intuiia nu l nelase, ceea ce se va dovedi imediat, cnd franuzoaica i va mrturisi credina sa conform creia bijuteriile i aleg singure stpnele, mrturisire care l uimete pn i pe el, dar care i confirm legtura pe plan nalt cu acea femeie, despre care n curnd va afla c era vduva unui comandant, profesoar la facultate, cunosctoare a multor limbi strine, printre care i araba, care se va dovedi a fi n folosul lui Sayied peste un timp. Gerardine a devenit cea din urm dragoste a lui nu numai datorit punilor care s-au legat ntre ei nc de la nceput, ci i a faptului c aceast vduv de o demnitate rar nu s-a lsat cucerit de prima dat, relaia lor trecnd prin mai multe etape care s-au finalizat prin a o nla la un rang suficient de nalt i de rafinat pentru a putea trece mpreun prin experiena jurnalului. Acest jurnal al Guvernatorului, ce pare a fi elementul central al romanului, strnete curiozitatea lui Sayied deoarece este scris n arab. Reuete, cu ajutorul lui Gerardine, s l traduc, la nceput doar ca pe o lecie de arab, limb pe care femeia i-o preda lui Sayied. Totui nsemnrile Guvernatorului se dovedesc a fi nu doar fascinante, ci i extrem de importante prin valoarea lor istoric, acest jurnal al bancherului fiind de fapt constituit din transcrierile pe care acesta le-a fcut dintr-un album al bunicului su, album pe care din neglijen l distrusese, lsndu-l n ploaie. Povestea bunicului, Generalul- cum l numete Guvernatoruldevine de o importan decisiv, cuprinznd relatri extrem de preioase despre tezaurul romnesc, ngropat cndva n mai multe locuri i att de greu de descoperit integral. Dei povestea trdeaz o vast documentare a autoarei, acesteia i s-ar putea reproa, dincolo de stilul remarcabil de a captiva cititorii, faptul c ncercarea aceasta de a crea o punte ntre elementele specific orientale i cele romneti nu a reuit ntr-un mod admirabil din cauza accentului pus pe povetile de dragoste ale lui Sayied i chiar din cauza laitmotivului constituit de astrolabul-amulet i de ntreaga magie a nestematelor, care mut atenia asupra unui plan pe care autoarea nu l-a dorit ca fiind principalul. Cu toate acestea, romanul Demonii vntului este o carte de excepie, relatnd o poveste n care miraculosul se mbin n mod firesc cu cotidianul, o poveste n care se pune pre pe strlucirea nestematelor. Daniela ZecaBuzura mbin planurile cu miestrie i cititorul nu izbutete s delimiteze ceea ce este decor de ceea ce este esen, elementele astfel alternnd, nct fiecare joac ambele roluri, dnd senzaia unei picturi n care prim-planul i planul secund se rotesc constant, confundndu-se.

07

RECENZII LITERATUR ROMN

08

Recenzia unui roman pe care nu l-a scris nimeni

Cinematograful golDaniel Cristea-EnacheAstrid Bgireanu, Bncil

Acum sunt ferm convins c ceva e putred n Danemarca. De cnd m-am trezit diminea i n timp ce-mi pregteam acelai cappucino scris cu k, facebook-ul mi-a trntit n fa, pur i simplu, o can cu ap rece n semn de salut. Ce-a fost asta?! Cum adic? Bombonica nu mai e ntr-o relaie cu MaGneTool FeTeLor. Iar el ce face, ticlosul, mi trimite o invitaie n FarmVille? Trebuie s-i spun imediat! Am dat like statusului de relaie i ignore aplicaiei. All my life am fost pe deplin ncredinat c relaionrile sociale publice sunt o adevrat responsabilitate. Scris cu majuscule, dac vrei. Prinii notri nu-i afiau nicieri orele n care stteau n spatele blocului, n spaiul amenajat bttorului de covoare, giugiulindu-se. Iar cnd taic-meu i-a fcut frizura lui Elvis Presley nu a avut unde s-o uploadeze. Mergeai la Cenaclul Flacra sau la concertele folk fr s dai attending n prealabil. i lucrurile mergeau bine, nchegate, fr s mai ai responsabilitatea publicrii deciziilor tale pe internet. Despre lucrurile astea simple, vzute ironic, cumva, n stadiul incipient derulrii lor, scrie Daniel Cristea-Enache. ntr-o comunitate cuminic, omul Daniel Cristea- Enache, vzut ca scriitor, consoarta, vzut ca atare i Matei i Iulia, promisiunile viselor faraonice ale celor doi, se vor a se privi aparte, nu ca o roti ntr-un angrenaj, ci ca o definiie a omului normal, cinefil, ndrgostit de muzic i care noat corect sau joac table cu nasturi magistral. Normalitatea unei persoane, se va dovedi n final, este definit de ce face aceasta cu timpul ei liber. DCE se vede ca un om ntreg, dar cu laturile i dimensiunile personalitii rotite, mereu, n jurul unei axe morale. n Cinematograful gol nu relateaz nici memorii camuflate, nici - cu att mai mult! - critic torturant, care s te oblige s-i citeti exprimrile enfatice pe diagonal. Evenimentele relatate nu fac parte din seria celor care, de regul, se ntmpl numai altora, ci i cer s le priveti, aadar, la fel acum ca i atunci. Principiile sunt aceleai: consensul familial,

statutul social, apropierea de moralitate prin art i tradiie. Scrisul, ca mijloc de refulare precum cultura, ca aprovizionare de inspiraie i viaa real, prin banalitatea din care extragi poveti uimitoare. Cu alte cuvinte, Cinematograful gol e reportajul intim al fiecruia, ntrun procent mai mult sau mai puin subiectiv. Ideea de umanitate nu se rezum nici la televizor, nici pe fluxurile de tiri, la vanghelioane sau la pomeni democrate de 1 Mai. Este n coala 198, n faimoasele blocuri D2, D3 i D4 de pe Militari, n profesorul Chevo sau n paronimul lui DCE, Theodor Hristea, n StarWars-ul vzut la 15 ani. Lucruri marcante care nu-i vor cere niciodat s le dai like. Experiena scriitoriceasc l deosebete totui, integrndu-l n supralumea scaunului lui Arghezi. Remarcndu-se ca cititor n primul rnd, o carte este pentru el o ,,experien, care i gsete valoarea tocmai n convingerea cititorului de a-i clca pe principii (,,un iad pavat cu intenii bune). DCE se definete pe de o parte, prin produsul cultural (pe) care-l vinde, pe de alt parte, ca om, cu experiena - dar mai degrab impresiile - generatoare ale acestui volum. Aadar, DCE este definit de Mateiulia, de Age of Empires i Age of Kings. Ca s nelegem ce nseamn un om normal, cu vedetisme necate, a fi putut juca pe reea levele intermediare la Age of n tot timpul sta chiar cu DCE i Lucian Dan Teodorovici! A fi putut chiar s ctig! Mai mult, viaa e simpl; ,,tii s citeti? Eti cititor. tii s scrii? Eti scriitor. tii s eruieti (to share)?? Atunci eti om! adaug AB. mi place oralitatea Cinematografului gol. mi place cnd o carte nu m plictisete ntr-att nct s trebuiasc s inventez formule laudative n care nu cred. i cel mai mult, mi place cnd o carte e scris ntr-un tu ironic, pentru c atunci m regsesc cel mai bine n ea. Bun, Cinematografule, ai fost scris pentru mine? n timp ce citeam, mi-am dat seama c recenzia pentru DCE nu va fi altceva dect o discuie, o conversaie ntre doi oameni care mpart aceleai amintiri. Ei bine, da, eu nu l-am ateptat cu pancarte pe Ceauescu n buza

RECENZII LITERATUR ROMN

Mdlina Toderacu

fabricii de lapte, dar i eu rd de blogerii obosii care posteaz secund cu secund ce film au mai vzut, cum e ciclul neveste-sii, care-i treaba cu Modafenul. E mare lucru cnd o carte nu e un monolog fastidios i agasant, ci dezlnuie reacii. Adverse, nescontate! Dar s fie reacii. Totul e o ironie aproximativ, delicioas, scris ntre ghilimele. Ghilimele de care? Ghilimele de trei feluri: ironice (despre care vorbeam), comice (cnd ironizeaz cu afecie, pe copii, de exemplu, sau rememoreaz creaii epice ale liceului) i serioase, moralizatoare i responsabile (ca atunci cnd vorbim despre o pasiune nflcrai de entuziasm, dar, n acelai timp, polariznd-o cu grij). l lum pe DCE din spatele semnturii prestigioase. Ce s vezi, i d copiii la pian. Deadline-ul lui nseamn s valorifici de fiecare dat ultimele ore, minute, secunde de dinaintea datei scadente, pe motiv c scrisul de ultim or i permite s te

foloseti de trecutul cel mai recent, mai proaspt: de ultimele ntmplri, referine i de raporturile noi pe care acestea le creeaz. Mi-ar fi mil, de pild, de un jurnalist care ar scrie un articol perfect documentat, de mari dimensiuni, despre problematica istoric a peninsulei Coreea i ar rata (fiindc i-a predat textul cu zece zile nainte) tocmai bombardamentele nordcoreene din ultima sptmn., ncheie cu ghilimele comice DCE. A fi om ncercm s definim mai departe. De asta a lsat-o Shakespeare aa pe A fi sau a nu fi, ca s ne permit nou s adugm tot felul de substantive. Deci plecm de la a fi om, definit prin toate cele de mai sus, i ajungem s definim un caz mai particular (fr s fiu ironic): a fi romn. Poate chiar capitolul meu preferat, ,,Romneti (urmat ndeaproape de ,,Observator) continu pe aceai linie a ,,Generaiilor. Aadar, despre romni, cu DCE, numai de bine! Nici chiar numai, dar nimeni nu e perfect; s-a scos spuma dintr-o Romnie care miroase urt. ara se scrie cu majuscul, la fel i Satul, splat de sngele i lacrimile prinilor prinilor notri. Las s aib asta mic tot ce n-am avut eu: s mnnce banane, s fac meditaii la francez, s-o dm la balet. Ups, amatorii

09

RECENZII LITERATUR ROMN

10

mei de consumerism occidental, tia suntem noi? Parc tocmai ne-ai luat apca de pe ochi! Amintirile despre comunism au expirat, dar retardarea lumii romneti (sunt la, aa c trec cuvintele n ghilimele moralizatoare) pare acum o subvariant autohton a celebrului drum al Damascului, begging for mercy pentru rtcirile ideologice de care dm dovad. Lovitur sub centur! Devenim tineri nchistai, nesiguri pe ideile noastre, c ce ai n cap nu e bun i nu se vrea. Cnd vrei s mpari propriile tale convingeri, apare facebookul cu like it, like it, like it obsedant. Eti mpotriva sistemului? Pam! Ai spam! Nu v nchipuii c toate povetile astea au vreo pictur de tragism. Nu e un scenariu comicapocaliptic, aa cum nu e nici un playback cufundat n sine nsui. La captul critiscrisului se afl un om care nu e nici foarte foarte, dar nici prea prea, care se simte mai ocupat dect Dumnezeu n sptmna creaiei cnd are de predat un text i stigmatizeaz (ghilimele ironice sau comice? sau mai ru?) pe liceenii care se plng nfricoai de examene. Ehei, domnule DCE, spuneam c suntem prieteni? Am rs copieux cnd ,,bomba imaginea Romniei. Nu e nimic mai amuzant cnd n bancurile cu americani, nemi, rui i evrei apare, n final, romnul nostru s dea cu bta n balt sau s o cam ia n frez. Mndrie popular, dat naibii, unde ai disprut? Dac ar avea nota de tragism apocaliptic, de care vorbeam, s-ar fi asemnat poate cu Schimbarea la fa a Romniei, dar aa, romnismul nu este dect un complex de inferioritate, listat n detrimentul unor virtui naionale sau mituri fundamentale care impun s acrificiul de sine sau resemnarea n faa morii. Romnul nu e dect un episod pilot (DCE), un personaj episodic, un martor ocular la propria lui existen, la fiinarea lui de orice natur i n orice perioad temporar l-am clasa. i orict am ncercat, cnd am vorbit despre i cu patriotism, nu m-am rezumat dect la a fi o pesimist plictisit. DCE ns a gsit o alt soluie: a privi conceptul (de romnizare, romnesc, romn i orice alt parte de vorbire) optimist, punnd ghilimelele ironice. Pentru c singura modalitate de a fi fericit n viafoto Mdlina Toderacu

RECENZII LITERATUR ROMN

este s fii ironic (autoironic, n cazul n care pe buletin avem aceeai naionalitate), dar nu chiar tot timpul. Complexul de superioritate grefat de unul de inferioritate se explic prin chiar centralitatea pe care ne-o rezervm noi nine, n bine i n ru. ntrzierea noastr istoric se datoreaz factorilor exteriori, constrngtori. Fiind la rscruce de imperii, am rmas prizonierii de lux ai unei condiii geo-strategice nefericite (...) Nu este nc o prob ca Romnul (conceptualizat deja, dup majuscul, AB), dac nu poate fi ajuns din urm, trebuie detronat printr-o conspiraie a celor - s admitem - mai puternici? n aceast gril de lectur i interpretare, continuitatea despre ceauismul paranoic al anilor 80 i democraia vicrea postrevoluionar mi se pare deplin. mpiedicai s fim primii, ne flagelm cu voluptatea de a fi ultimii, ncheind Ca la noi, la nimeni. Romnul este: episod-pilot, hiperactiv, not guilty, cumsecade, cam neserios, curios... de toate, ns, o singur problem are: timpul. Nu s-a nscut la timpul potrivit, are aspiraii, dar nu are timp s le duc pn la capt, e neorganizat. Pare c Dumnezeu l-a chemat pe romna n Sptmna cea de toate zilele i a omis s-i msoare timpul ca i neamului sau evreului. Vinovia este totdeauna general., A fi fcut, dac s-ar fi putut.... E vina Imprevizibilei Istorii, la urma urmelor, nu? Nu e eco, romnul nostru, dar are un neastmpr simpatic. DCE spune c nevoia te (ne) nva. Remarc c, dac vine vorba despre un eseu de concepte romneti, de orice natur, tindem s vorbim la persoana a treia. Ne simim? Nesimim! Suntem inventivi, improvizm, vorbim ca englezii, piratm de pe internet, tragem de ultima suflare a Daciei vechi, rspundem la Iphone, dar avem veceu n curte... ce mai, suntem to d bi d best! Despre Descurcreala asta naional scriem numai cu ghilimele comice. Suntem afectivi, bte-ne-ar jalea! Suntem afectivi i iubitori i mai suntem i inteligeni cnd ne dm seama de toate astea. ,,Iat de ce nu-s eu romn sut la sut- DCE - ,,nam putut, i pace, s m bag sub main mbrcat ntrun maieu unsuros, ca toi brbaii de pe strada mea, i s dreg acolo ce trebuia dres. Am crezut n conceptul de service, care lichideaz din fa mndria de sine a Romnului inventiv. Nu mai spun, c DCE conduce o Bombonic japonez. Unde e asentimentul, domnule? Ne place s fabulm, s ne inventm biografii eroice i s punem toate aceste istorisiri ntr-o ciorb mare, mereu renclzit. Unde ni sunt vistorii? Mai avem parte de complaining with no reason i n ,,Observator. mi plac optimitii sociali. Eu m chinui de ceva timp s ndjduiesc la titulatura asta i

iar m dedau dup frustrrile cioraniene. Fii ateni: ,,Am stat mai mult dect estimam la o coad s-mi pltesc abonamentul prin cablu? Pac la Rzboiul un text violent-mizantropic, n care figura funcionarei din spatele gemuleului devine un simbol al netrebniciei romneti. Da, DCE, ge-ni-al! Asta era esena, n final! Emoii patriotice sunt, i mai apoi, n detrimentul fotbalului. Din pcate, pe acestea le mprtete numai domnia sa. Eu in cu AC Milan. Imbecilul colectiv nu este neaprat un subiect related cu romnismele. De la definirea omului cu ghilimele, n parte ironice, pn la definirea romnului, cu R mare, pardon, i cu ghilimele, n parte, comice i afectuoase, DCE urmeaz s-l defineasc n ultimele capitole pe... DCE. n ,,I like it, n cea mai mare parte, personalitatea denot signitatea unor subiectivisme i pasiuni mai intime. DC se uit la desene cu biatul i Iulia, vrea un acvariu, face cultul piuliei. Avem de a face cu un D foarte casnic, lsndu-i la intrare micrile lui Nick Jagger, pamfletrile politice achizitive, ironiile i fotoliul lui Arghezi. Nu-l mai afecteaz nici Ferma Animalelor din jur; vrea doar s se uite la Ratatouille sau Chicken Little cu bieii. i ce credei: dac extrateretrii ar veni pe pmnt, nu ar fi curioi i ei s ntrebe dac tatl lui Luke chiar era Darth Vader? nsi solemnitatea acestei ntrebri este digresiv. n ,,I like it, DCE is right. Este cel mai right, pentru c definete i omul, i romnul, i ghilimelele multicolore. Nu scrie nimeni nici un roman aici! Exist abia sperana autorului c e o carte. Este explorarea celei mai sincere particule a criticului: jocurile video, acvariile cu peti, muzica, postul radio preferat. ,,Cnd nutreti o pasiune, fie ea grdinritul ori fotbalul, nu ai obligaia s-o justifici i nici s-o argumentezi. E pasiunea ta- i gata. Gusturile nu se discut. Inima are raiuni pe care raiunea nu le cunoate. Dac ar fi s scriu eu ce I like, a fi zis i de zacusc.

Care este deadline-ul valorii umane? Nu tiu, dar pune ntrebarea asta pe facebook i vezi ce-i rspund subscriberii. Apoi delogheaz-te, nchide-l i pe DCE, get a real life i vezi ce nseamn s fii om. Departe de cliee i citate japoneze. Acum nu mai eti nici ironic, nici comic, nici responsabil pentru fiinarea ta. Eti tu, fr ghilimele.Nu ai cum s-l ocoleti. Toate strzile duc la Cinematograful gol.

11

RECENZII LITERATUR ROMN

12

Marin Mlaicu HondrariClara Cuneanu, Petru Rare

Apropierea(Julio Cortzar)

Motto:

Atunci trebuie s scriu. Unul dintre noi trebuie s scrie, dac toate astea vor fi povestite.

P

eregrini prin continentele sufletului, n aceast ipostaz ni se reveleaz cele ase personaje din romanul lui Marin Mlaicu-Hondrari, Apropierea. Volumul apare la editura Cartea Romneasc n 2010, fiind expresia mplinirii unor tineri n i prin poezie. ntr-un univers amalgamat de triri, pe ct de intense, pe att de confuze, vocile a ase personaje, doi brbai i patru femei, converg spre cristalizarea unei ample poveti de via, savurat n fel i chip de fiecare dintre ei. Lund forma unei tetrade spectaculoase, format din Adrian, Lidia, The Great (pseudonimul lui Florin) i Dan Parfenie, naraiunea se scurge dinspre cutarea alter-egoului spre regsire. Cei patru sunt nite poei romni pornii n cutarea sinelui, convini de faptul c supravieuirea Poeziei poate fi o certitudine doar prin maturizarea lor, prin experienele pe care viaa li le rezerv. Aadar, ei pornesc ntr-o aventur existenial pe urmele literaturii. Bun perisabil, de bun seam, literatura are, totui, afirm Ioana Prvulescu, termenul de garanie cel mai generos. Panoramic, n ipostaza de iniiai, cltoria lor marcheaz o anumit atitudine autoscopic pe care fiecare personaj o percepe ca atare. Primul pas este fcut de Adrian, personajul principal, un tnr poet din Nsud pasionat de literatur. narmat cu un soi de curaj inocent, o naivitate imens, aa cum ni se mrturisete textual, acesta se ncumet s plece n Spania de dragul limbii lui Mrquez, Borges i Cortzar. Cltoria devine pe parcurs apanajul dorinei de cunoatere i autocunoatere. Aceasta i pentru c, n lipsa unei stabiliti materiale, dar i spirituale, Adrian ajunge paznic de noapte al unui parc prsit cu maini second-hand i ofer implicat n afacerile cu maini furate pentru Vanessa, o argentinianc pe care o cunoate ntmpltor i cu care ajunge la o relaie fizic, ntreinut doar de schimbul de servicii. Dup

moartea tatlui, Adrian se rentoarce n Spania ca traductor, cunoscnd-o pe Maria, basist ntr-o trup de latino-jazz i sculptori. Adrian se ndrgostete de Maria, femeie cstorit, ce accept compromisul unei viei duale, prins ntr-o relaie de iubire platonic. Un personaj aprut intempestiv n cadrul romanului este Dana, o student din Cluj, ce vine s-i viziteze mama n Spania. ntr-un discurs fibros, abundnd n detalii, Dana povestete istoria relaiei cu Nicu, brbat cu care aceasta trebuia s se cstoreasc, dar care este implicat n aceleai infraciuni comise i de Vanessa. Distrus, Dana se lanseaz ntr-o nou relaie, de aceast dat cu The Great, prieten cu Adrian. Cu pretextul unei burse ctigate de The Great, ea l nsoete pe acesta la Berlin. Dan Parfenie este, pe de alt parte, un personaj ce iese ca individ de sub anonimat rareori, pierzndu-l, din ipostaza de cititor, n zbuciumul unanim al grupului rtcit prin lume. Lidia, supranumit la madre de la poesa, este stpnia i pzitoarea celorlai. n contrast cu Dan Parfenie, ea este un spirit exuberant, aspect marcat i prin tonul abrupt, tonic al confesiunii sale: Fr comentarii! La Poesia - Trecerea liber. mi spuneau: trei zile la Sibiu. Se fcea! Lectur la Cluj. Mergem la Cluj! Ea devine personajul-liant, ce consolideaz, prin firea sa puternic, firele unei relaii fragile ntre celelalte personaje. The Great rmne sub anonimat total, constituindu-se ca parte activ a grupului doar n menionrile celorlalte personaje. Pe acest fundal dominat de suspans, infracionalitate i imigraie, literatura contureaz nite pnze veridice, esute n timpurile care se nclcesc, n care ne ncurcm i noi, n ipostaza de cititori. Hazardul, n consonan cu Poezia, se manifest ca o for neateptat, ciudat, incredibil (Sergiu Pavel Dan), dar posibil a existenei universale, ce nate apropierea. n fapt, acesta este farmecul apropierii, o nuan echivoc a vieii fiecrui personaj. n peregrinrile lor, personajele se afl, voit sau nu, contient sau nu, n apropiere reciproc. Astfel, nu vorbim doar de o apropiere pur fizic, ci de una, dei nscut n hazard, spiritual. Personajele se afl n apropiere reciproc i prin poezie, liantul prieteniei lor. Istoria universal a poeziei se reflect n evenimentele istoriei mici, a istoriei fiecrui personaj. Nutrind apropierea prin literatur, fiecare individ tnr, frmntat de diverse probleme existeniale, i caut o nou identitate n alt fiin. Relaia lui Adrian cu Vanessa debuteaz n momentul n care Adriam i restituie acesteia un colet furat, n care se afl romanul lui Cortzar, 62.modelo para armar. Admiraia Danei penru The Great prinde contur n cadrul unei lecturi publice, urmnd ca mai apoi iubirea

RECENZII LITERATUR ROMN

s ia locul admiraiei. Chiar i Vanessa i Myriam sunt unite de spiritul poeziei, aa cum versurile sunt un element de relaie ntre Adrian i Maria. Nu sunt acestea dovezi ale unei mbinri spectaculoase dintre poezie i ntmplare? Este semnul unei fore nemaipomenite de a face posibil atracia celor doi poli. Nu mai puin frapant este atitudinea cameleonic a personajelor, modul n care cititorul pierde i regsete, asemenea lui Adrian sau a Lidiei, impresia unei armonii. n minile unui ppuar abil, n persoana lui Marin Mlaicu Hondrari, personajele gliseaz, devin deosebit de flexibile n rsturnri de situaii, care aduc noi drumuri, noi iubiri i ntmplri. Dovada abilitii este dat de Adrian n situaii-limit, precum aceea n care hoii vor s fure maini vechi. Tensiunea e resimit i la nivelul discursului puternic verbalizat:

Tremuram tot ii eram mort de oboseal. Tremuram tot eram mort de oboseal. Aveam mare nevoie ss m aez undeva Aveam mare nevoie m aez undeva unde s nu plou ii s fumez o igar. unde s nu plou s fumez o igar.Din astfel de provocri se face remarcat i afinitatea lui Mlaicu Hondrari pentru suspans, romanul de dragoste situndu-se uneori n zone de tranzit cu romanul poliist. Extraordinar este i naturaleea discursului, folosirea unor fraze scurte, n ton postmodernist, erotismul delicat, nuanat de neliniti interioare. Dei dens din punct de vedere narativ, romanul Apropierea reuete s ne surprind prin simplitatea lui cuceritoare, prin caracterul fluctuant al ntreptrunderii de elemente de o stranie diversitate. Limbajul stimuleaz prin spontaneitate, prin dinamism imprimat att aciunii, ct i personajelor. Autorul posed o capacitate neobinuit de esenializare a situaiilor-limit. Volumul reuete s reconfigureze lumea lui James Joyce ntr-o poveste proprie, transformndu-i personajele n nite initiai. Fiecare personaj e, paradoxal, un Odiseu modern, care lupt cu viaa i cu lumea. Vorbim despre o lupt dat cu propria identitate, regsit ntr-o realitate real, cum ar spune M.V. Llosa, ntr-o Itaca a zilelor noastre, ce reitereaz universul poetic pierdut: Crezi c ne-ar fi fost mai bine mpreun? Daniel Cristea Enache conchide undeva c literatura include, absoarbe, integreaz - i devine Totul. Iar de aici nu mai rmne nimic. Poate doar viaa personajelor, nind din paginile Apropierii lui Marin Mlaicu Hondrari, de sub o copert pe ct de enigmatic pentru coninut, pe att de cuceritoare.

13Florin Constantin Petrachi

RECENZII LITERATUR ROMN

14

umanitatea: am scncit, am mrit, am urlat/

n aceast lume a degradrii, viaa se transform n moarte, cntecul n prohod, nunta n nmormntare, iar acest peisaj apocaliptic echivaleaz moartea fiinei contemplative: Era ca i cum a fi cntat/ la propria mea nunt/ sau, mai bine zis, la propria mea nmormntare. Rugile pgne ale umanitii degradate nu sunt ascultate, valorile lumii se rstoarn i oamenii ajung simple manechine ntr-o lume trivial i groteasc:

(strada Kanta scncea, mria, urla odat cu mine!).

femeile i leapd pruncii/...adun fetuii i-i aeaz n vitrine. Poeziile sunt aflate sub

Imagini de pe

strada KantaNichita Danilov

VAndrei Dumitriu - Arka Ditru

Iulia Mdlina treang, Naional

olumul de poezie modern al lui Nichita Danilov se contureaz ca o ncercare de nelegere a lumii n ntreaga ei complexitate. mprit n trei capitole, fiecare cuprinznd un numr semnificativ de poezii, cartea poate fi privit ca o scar cu trei trepte (1. Dezumanizare, 2. Trecere spre divin, 3. Meditaie ontologic), al crei apogeu este cunoaterea n profunzime a lumii. Prima parte, intitulat Nunta de cini, nfieaz lumea depersonalizat, oamenii care au devenit simple ppui mecanice fr chip ori suflet. Omul este un trector ntr-o lume moart: mucuri de igar, nite tocuri, un ruj. Este reprezentat doar materialitatea fpturii omeneti, vidul de care este nconjurat aceasta, impasul n care se afl umanitatea. Se apropie apocalipsa material, care nu poate fi acceptat de ctre fiina contemplativ: mi nfundam urechile/ cu dopuri de vat. Acest refuz de acceptare a degradrii se concretizeaz n ncercarea de a se desprinde de lumea oamenilor. Tot universul este atras n ncercarea omului de a refuza

semnul asocierii stranii cini-muzic: haitele url i vioara cnt, apocalipsa este trmbiat pe strada Kanta. Strada este laitmotivul acestei prime pri a volumului, semnificnd congestionarea ntregului univers n spaiul ngust al asfaltului limitat de trotuar. n acest spaiu apocaliptic, se ncearc totui spiritualizarea, observndu-se antinomia dintre cmpul lexical al degradrii (gunoier, moloz, praf, noroi, tomberon, mzg, igar, prbuire, gleata de gunoi) i cel al umanitii (transcendental, empiric, a priori, a posteriori, nlare). Poezia Drumul spre cas abordeaz tema morii (mersul pe o strad n tangaj, care se transform n cltoria spre staia final pentru c s-au schimbat zodiile). Poezia Lumin evoc dorina fiinei contemplative de a depi stadiul degradrii, ns lumina este adunat n cutii de conserv/ ruginite pe margini. Att lumina, ct i timpul nu se mai pot sustrage lumii ale crei pri componente devin: un melc ca un ceas cu nenumrate ace,

nodurile cu care sufletul i-a fost/ legat de acest trup. Lumea i pierde individualitatea (ceilalise scufundaser n mine) i l atrage pe cel care se mpotrivete. Morii i schimb locurile cu cei vii: Ieii din locuinele voastre/ i venii n locul nostru,/

Omul are rgazul de a observa lumea de la nlimea stlpilor de nalt tensiune: nsi aceast poziie privilegiat este reprezentat cu ajutorul unui element ce aparine degradrii. Totui, fiina ndeprtat de umanitate ncearc s dezlege singur/

la captul timpului/ nu exist nicio lentil care s apropie/ sau s ndeprteze/ materia mprtiat n spaiu.

noi ne-am sturat de moarte. Creznd c se

RECENZII LITERATUR ROMN

Poezia este o lume a iraionalului, omul este obsedat de apartenena la o alt lume (vidul ia forma unei haite de cini luminoase). Moartea se apropie prin desacralizarea gestului nmormntrii, prin analogia coroanei de srm i a repetiiei melodiei interpretate la vioar la nunta cnilor. Cea de-a doua parte, Ui n asfinit, debuteaz cu o analogie a Cinei cea de Tain: eul liric este un demiurg, el ncearc s substituie divinul activitii omeneti. Aceast reprezentare profan a Cinei cea de Tain, precum i actul arderii pe rug, sunt analogii cu dimensiunea sacr, att de ndeprtat de omenire; jertfa fiinei poetice nu face dect s accentueze degradarea prin desacralizare. Oamenii sunt lipsii de picturile cu sfini din bisericile devastate de haite de cini. Paradigma sacr se suprapune celei contemporane: Dumnezeu i

desprinde de blestemul umanitii alegnd moartea, fiina poetic accept acest schimb, ns imediat ce contientizeaz anomalia i materializeaz disperarea n strigt: Morii cu morii i vii cu vii.

scrnciob/ mruniuri/ din ndeprtata ta copilrie. Este sugerat linitea meditaiei celui iniiat: ntins ntr-un ezlong/ ridic un pahar de vin rou,/ pentru cei mori,/ dar i pentru cei vii. Pe lng amintirile copilriei, apar i cele ale

cu umbra sa apropie momentul morii, al trecerii din spaiul degradat. Omul are contiina unei puteri, unor gnduri superioare celor ale sale. Condiia existenial este perceput prin prisma clugrului care mediteaz asupra pietrelor, a nisipului, a tcerii. Sonoritatea profan a primei pri, cea a viorii care nsoea moartea, este nlocuit aici de cntecul clopotelor. Se remarc ncercarea de retrire a evenimentelor din timpuri imemoriale: Exodul, Rstignirea, Cina cea de Tain. Contopirea sacrului cu degradarea se realizeaz parial, majoritatea oamenilor refuznd s accepte prezena divin. A treia parte a volumul este intitulat Mulimea vid i reprezint linitea de dup marile tulburri omeneti i contientizarea trecerii spre o nou via: strmoi, suflete, trupurile celor adormii. Raporturile dintre trup i suflet sunt asemenea unui pienjeni de snge i rou, amintirile umanitii sunt tot mai vagi: o muzicu, un

aprinde o igar, Dumnezeu cu palmele bttorite de facerea lumii. Dialogul omului

trivialitii materiale, ns sunt ndeprtate datorit somnului pentru o clip. Sau pe vecie... . Mulimea vid este vremea meditaiei, a contientizrii complexitii existenei. Reprezint umanitatea fa n fa cu marile transformri pe care le sufer i ncercarea de a atinge cerul prin analogia scrii formate din oameni. Poezia Dureri prezint ultimele suferine ale umanitii, iar nserare, ultima rbufnire a cruzimii omeneti. Condiia creatorului este prezentat n Portret al artistului la btrnee: sursul resemnrii (slugarnic), sfritul umanitii i al cerurilor deopotriv (nor btut n cuie/ i soarele scrind/ ca o scndur putred), maldrul omenirii sunt ultimele semne ale prezenei degradrii n lumea din care se va trece ntr-un alt tip de existen: n scorburi se ascunde un stol de psri cltoare. Dincolo de cmpul lexical al cotidianului (tocuri, ruj, geamantan, strad, cini, stlpi de nalt tensiune, rufe, crlige, scrum, tavan, bancnote, trectori, buzunare), se ghicete dorina de evadare n spatele limitelor impuse. n pragul dezumanizrii universale (tovarii se las n patru labe), natura este personificat i echivaleaz cu trecerea ntr-un spaiu pur, transcendental: luna plin.

Poezia lui Nichita Danilov reuete s descrie, cu ajutorul deosebitei fore a limbajului, pragul dramatic pe care se afl umanitatea. n clipa metamorfozei sale, omenirea se degradeaz, se ndeprteaz de valorile legturii cu divinitatea, se prbuete n ntunericul unei lumi profane, triviale, ce regreseaz tot att de repede precum a naintat. Nu mai rmne dect portretul unui supravieuitor care, debusolat de brusca ntortur a lucrurilor, se resemneaz i cade i el n negura care nconjoar apocalipsa.Trasmind lectorilor sentimentul unei biruine a forelor rului, limbajul caracterizat de o deosebit putere de sugestie al lui Nichita Danilov realizeaz cadrul meditaiei asupra condiiei efemere a lumii i a fiinelor umane.

15

RECENZII LITERATUR ROMN

16

L O D I N C O

dulaDio d rei u Na r i a n C an u Mpunct de vedere. Nudului Dianei i se suprapune constant latura angelic a Veronici. Astfel, senzualitatea, eroticul, erosul sunt rscolitoare, dar nu reprezint totul, golul interior fiind anihilat prin tririle spirituale i prin rememorarea existenei Veronici.

D E

N U D

A

Diana Prepeli, Bncil

tunci cnd mi-a czut n mn cartea Marianei Codru m-am gndit c voi citi paginile unui roman siropos, dar, treptat, cu fiecare pasaj descoperit, am devenit prizoniera unui spaiu care prea a-mi oglindi propria existen. Cartea Marianei Codru este o evadare din realitatea cenuie ntr-un spaiu al analizei interioare, un col pe care scriitoarea l proiecteaz ca salvator pentru orice i descoper graniele. Dei regsim coordonatele i atmosfera att de cunoscut a Iaului, cu detalii evidente i cu nume de strzi sau de cartiere, ncercarea de a evada din acest cuib al nimicirii sufleteti este subliniat de ctre narator nc din debutul crii, prin gestul beivului ce pare a rsturna coordonatele realitii. Pavel, protagonistul, pare a fi iluzia de salvare a Dianei dintrun cadru lipsit de nostalgie i mbibat de fixaii urbane. Structura motivant a zeiei vntorii l obsedeaz pe tnrul care trece prin filtrul unei iubiri de tip paravan, ncercnd s o uite pe Diana. Destinul tragic al Veronici l marcheaz i l transform ntr-o fiin pendulnd n gol asemenea braelor unei balane. Latura fizicului uman este acaparant prin Diana, n timp ce latura sentimental este un soi de carusel al destinului, aspect reliefat prin Veronica. Trind n realitatea ultimilor ani, este evident c scriitoarea i dorete o escapad, cernd, prin gndurile lui Paul, un

s-i ndeprteze suprapunerea celor dou imagini ale aceleiai femei, pentru c, n definitiv, Diana i Veronica reprezint un ntreg, Pavel alege mplinirea erotic, ca necesitate evident a fiinei, odat cu apariia n viaa lui a Lidiei. Apelativul pe care l utilizeaz Pavel ori de cte ori o numete, huluba, sugereaz statutul privilegiat de care se bucur Lidia, imaginea ei reunind, n ochii ndrgostitului trsturile celor dou tinere ce i-au marcat anterior destinul, cci Lidia pare s aib cte ceva din fiecare. n roman, se ntreptrund pasaje de radiografiere a socialului, tratat ironic, cu accente ale unei manifestri interioare avnd ca scop salvarea individului i proiectarea ntr-o lume nuanat de idei. Astfel, instinctualul este o masc a nevoii de a plasa fiina n realitatea imediat, n timp ce trirea se realizeaz utopic, n ireal. Maniera n care Pavel i proiecteaz existena este o metafor a vieii cotidiene:

Ni se relev, n interiorul crii, dou nuduri: cel al fiinei instinctuale, lipsite de profunzime i cel al sensibilitii spirituale. Neputnd

RECENZII LITERATUR ROMN

primatul erotic se confund cu ipostaza ideal a cuplului. Structurarea crii este, de asemenea, drapat n nuane, scpnd unei rigiditi canonice; subtitlurile celor 14 capitole conduc personajul central spre eliberarea de sub furtuna exterioar i/sau interioar. Utilizarea unui limbaj colocvial nuaneaz discursul, oferind cititorului senzaia c Pavel i celelalte personaje sunt vecini de palier. Dialogul rsfirat pe parcursul naraiunii contureaz ideea de teatralitate a lumii imediate, un joc al punctelor de vedere, n care se introduc vdit pasaje din mitologie. Pavel pare s nu-i gseasc locul n realitatea pe care o simte i nu neaprat o triete, considernd experiena sa erotic drept un avnt grotesc al fiinei, de care ncearc s se dezic. Descrierea manifestrilor sexualitii, n pasaje ample, pe tot parcursul romanului nu ocheaz neaparat, lsnd doar personajului central o repulsie evident dup experiene agresive, vulgare i lipsite de pudicitate. Atunci cnd am finalizat lectura, am ncercat ndelung s intru n contact cu scriitoarea, spernd s o conving s-mi dea detalii despre Pavel, dar nu am reuit, pentru c, probabil, tcerea ei este sugestiv: Pavel este omul senzorial, ncercnd s scape de obsesia modernitii prea vulgare. Locul lui este n lumea n care a fost proiectat, doar ea poate spune destule.

17foto Mdlina Teodorescu

RECENZII LITERATUR ROMN

18

PudrDora PavelDiana Murgule, coala Naional de Gaz, Mediapremiat la Olimpiada Naional de Limba l Literatura Romn

Motto:

Iniierea este o moarte i orice moarte inteligent asumat poate echivala cu o iniiere.

M

(Mircea Eliade)

oartea e omniprezent. E aici i acolo, dei nu o simi, e n cuvinte, e n natur, e n tine. De aceea, poate, un roman centrat pe tema morii nu e ceva neobinuit pentru un scriitor postmodern, care nu se teme s abordeze sau s nfrunte ceva att de provocator. Este cazul romanului Pudr (Editura Polirom, 2010) al Dorei Pavel, care vine dup alte dou realizri n acelai domeniu, apreciate, dar i controversate: Agata murind (2003) i Captivul (2006). Cnd un roman ilustreaz cel puin opt tipuri de moarte, neputnd fi suspectat de ncrcare sau exagerare, trezete numeroase ntrebri n mintea cititorului. Pudr atrage atenia prin felul n care e tratat tema morii, prin construcia unor nuclee simbolice (capela mortuar, oraul-labirint, pudra, mai presus de orice), dar i prin aparenta inadecvare a unor episoade la principiul realist: mimesis (mortul n-a suferit o autopsie, o mblsmare, face primul drum la urgen n loc s-i caute pe cei apropiai .a.). Romanul, mai mult ca alte texte, pare dispus s verifice toate limitele interpretrii, cum ar spune Umberto Eco. Astfel, exist trei moduri distincte de a privi opera, exploatnd unul din cei trei parametri specifici actului de comunicare: autorul, opera ca mesaj, cititorul. n cazul romanului Dorei Pavel, intentio auctoris se evideniaz ntr-un interviu oferit de aceasta Iulianei Alexa (http://www.psychologies.ro) n care romanciera afirm: Nu pot ascunde c, mai mult chiar dect moartea nsi, m-a ngrozit

dintotdeauna accidentul unei mori declarate ca atare n mod eronat. Cazurile, teribile de trezire la via, sunt destul de frecvente. Prin referirea la o anumit experien a realului, autoarea sugereaz, aadar, o percepie a textului n gril realist. Citatului de mai sus i se adaug indicii textuali ca: toposuri reale, verificabile (Clujul, spitalul, muzeul, cimitirul, strzile), organizarea unor relaii interumane, sociale, care imit att de bine viaa. Citind n spiritul inteniilor autorului, experiena lui Carasiniu protagonistul este, dac nu real, cel puin posibil i trebuie acceptat ca atare. Totui, cititorul nu trebuie s se arunce n aceast plas, mcar pentru c nregistreaz o mic nepotrivire: revenit la via, Carasiniu gsete puterea fizic i fora psihologic de a iei dintr-o capel (care, dac ar fi plasat ntr-un spaiu real, ar fi bine ferecat pentru a o proteja de posibilii profanatori) i parcurge o cltorie epuizant i pentru un om perfect sntos. Intentio operis reiese din detaliile ambigue i frapante. Pentru Carasiniu, cel nviat, oraul devine un labirint terifiant, un teritoriu al incertitudinii, n care nu se mai integreaz. O alt ciudenie este periplul pe la diverse instituii; un nviat ar porni direct spre familia sa, dar Carasiniu face paii siguri i mirabili ai ndeprtrii de familie, ca i cnd refuz s umple golul pe care l-a lsat cu doar trei zile n urm, se teme de consecine, nu-i poate asuma un risc al rentlnirii. Traseul, cu evidente linii i sensuri epopeice, se orienteaz voluntar spre spitalul de urgene, apoi spre oraul ntunecat i nefamiliar, dei Carasiniu, fost arhitect restaurator, se aflase ntr-o relaie prietenoas cu oraul. Purtat de valul evenimentelor, ajunge, fr a-i propune, n faa catedralei, vrea s intre, ns este copleit de o spaim absurd, c ua ar putea cdea peste el. Ajunge n cimitir doar ca o consecin a accidentului Davidei, nu din proprie iniiativ. ntregul parcurs este punctat de ntrebrile pe care i le pune personajul principal: Cum am murit?, arareori De ce am murit?, ns niciodat Chiar am murit? - dovad c marea provocare pentru Carasiniu este s-i asume inteligent moartea, cum ar spune Mircea Eliade. Indiferent de direciile de interpretare, romanul Pudr impune o megatem: moartea care are cel puin opt chipuri distincte. Prima i cea mai important, nsui miezul romanului,

RECENZII LITERATUR ROMN

O MOARTE NEDEMN, MULT PREA BANAL, PENTRU CARE APROAPE I SE FCUSE RUINE, PCAT, PCAT, AR FI PUTUT MURI FRUMOS, CE JENANT, MAI BINE C NU MURISE

foto Mdlina Teodorescu

este moartea lui Carasiniu, dispariie banal, neprevzut, neateptat i nemplinit: Fenomenul este privit cu luciditate, acceptat, personajul simind chiar un sentiment de vin tragic (hybris), pentru trezirea sa: fptuise ceva nefirescSigur va plti. Moartea lui Teodor Caba pare o punere n oglind n raport cu moartea lui Carasiniu: cei doi au n comun pe Graia, iubirea pentru Davida, moartea ca accident, nvierea, dar i ratarea absolut (att n iubire ct i n moarte). Caba definete succint evenimentul morii pentru sine i pentru Carasiniu: M-am gndit la mine, care n-am ncercat i n-am vrut, dar aproape am murit. O altfel de moarte este cea a Davidei moarte vinovat, datorit ratrii iubirii alturi de Caba. Este totodat o moarte care produce o schimbare n Carasiniu: acesta realizeaz c pierde tot ce a iubit. O alt ipostaz a morii este redat de evenimentul pierderii mamei, o moarte natural, prezentat n doar cteva pagini. Este prilejul pentru romancier s accentueze ideea c, odat cu nvarea morii, are loc un proces de nstrinare. Cu Eric Garabedean lucrurile stau diferit: o moarte forat, violent, n care destinul acioneaz prin intermediul unui uciga; este tipul morii suspecte, care pregtete stingerea Graiei. Un copil privat de iubirea matern, care crede c i controleaz viaa i destinul, ncalc relaia

cu zeii i se sinucide. Astfel, moartea repet un ablon: Graia se sinucide n faa tabloului care fusese i martorul morii tatlui su. Mai puin semnificativ, dar totui demn de menionat pentru a evidenia diversitatea sensurilor morii, este presupusul deces, eveniment petrecut n Salzburg, cu violen, n urma unui conflict confuz. O alt dimensiune a morii este reprezentat de istoria unui deinut relatat de Caba: o moarte punitiv (ca urmare a unei vinovii moral-sociale), provocat i meritat. nsui titlul romanului are multiple semnificaii care detaliaz sfera semantic a morii. n primul rnd, pudra reprezint o nfrumuseare artificial, nenecesar, pentru o experien cum este cea a morii, i totui, dac pudra este aplicat de cei vii ca masc pentru acoperirea ridurilor nenelegerii morii, acetia par s o accepte mai uor. Motivul se reia odat cu pierderea Davidei, cnd Vlad Carasiniu este acoperit de praful exploziei n care o caut cu disperare: l-a asurzit acea erupie i l-a aruncat, i l-a acoperit de pudr i pe el, pudratul care, dac-ar fi rmas n cociug, ar fi urmat s fie acoperit cretinete de alt pulbere, de rna venic, nu peste mult, astzi. n ceea ce privete maniera de a nara, se observ n romanul Dorei Pavel dou tendine semnificative: cea de a insera meditaii filozofice, de exemplu, nainte s o recunoasc pe Gina, Vlad Carasiniu reflecteaz asupra trsturilor care leag doi oameni: exist ns chipuri ale altora, n care te vezi dintr-odat, n care te vezi mai bine i mai limpede dect te-ai tiut tu vreodat privindu-te n oglind. Aceste meditaii au puterea de a muta zbaterile din exterior spre interiorul personajului, colorndu-i astfel portretul moral. O a doua tendin este cea de a recupera amintiri pierdute pornind de la obiecte sau evenimente aparent minore, de exemplu: sngele i ura a doi pacieni din spital i provoac eroului amintirea grii din Salzburg. Analepsa umple n felul acesta golurile pe care cititorul le are cu privire la trecutul personajului; tot aa se lmuresc multe situaii de confuzie. Dora Pavel scrie un roman ce poate fi privit prin multiple oglinzi orientate de jocul limitelor celor trei parametri ai actului comunicrii literare: autor text cititor; aceast particularitate a construciei romaneti face posibil o valorizare a lui pozitiv de ctre lectorul care nelege c, trind n lumea relativitilor postmoderne, romanul este i el un univers relativ, chiar dac vorbete despre absolutul morii.

19

RECENZII LITERATUR ROMN

20

Jurnal

s etefnescu cret AlexSabinne-Marie ranu, Petru Rare

instalat n micarea unei poveti, este o istorie i se poate povesti. n fond, viaa nu e dect scurtul rgaz al deschiderii unei ferestre ntre dou neanturi, afirm sigur

n concepia unui neurolog, un om normal este

J. Cl. Carrire, n Prefaa la Cercul mincinoilor. Omul este, relund un motiv cunoscut, un bulgre de zpad, ce se intensific n dimensiune pe msur ce parcurge traiectoria, ct timp urmeaz panta destinului. El nsui este o poveste, cu nceput i sfrit, care i materializeaz puternica dorin de a dura prin istorisirea faptelor, prin afirmarea, cum ar zice acelai J. Cl. Carrire, unui principiu deosebit de permanen. Dac povestea este expresia sufletului, iar imaginaia e cea mai bun modalitate de manifestare a impulsului creator, atunci lumea interioar nu este dect expresia legilor interne ale omului i a modului cum se reflect lumea exterioar n suflet. Dac a fi pus n situaia s argumentez utilitatea i necesitatea unui jurnal personal, m-a folosi de afirmaiile de mai sus, ntruct, prin actul de creaie, spiritul se supune unei aa-zise exorcizri, eliberndu-se, ntr-un mod voluntar sau mai puin contient, de o serie de energii apstoare. Volumul lui Alex tefnescu, Jurnal secret, publicat de editura Corint, elucideaz de-a lungul a trei capitole, ordonate dup indici cronologici, pentru anii 2005, 2006 i, respectiv, 2007, viaa personal, de familist convins i scriitor devotat, a autorului. Cartea profileaz n consistena ei preocuprile zilnice ale criticului, legate fie de viaa personal, fie de munc, dar i prezentarea elocvent, concis, a unor aspecte ce se ncadreaz n planul monden. Nu se poate vorbi de o frapare sistematic a acestui jurnal. Interesul cititorului este meninut de o doz considerabil de umor, a crui efervescen este perceput la finalul fiecrei ntmplri relatate. Simplitatea limbajului, coerena, accesabilitatea i fluiditatea informaiilor transmise, acestea toate sugereaz ambivalente lexicului, mbinarea deplin a registrului colocvial cu cel formal. Spre a motiva cele menionate mai sus, in s ofer drept suport citate preluate din textul ca atare. Vorbind despre activitatea sa ca moderator al emisiunii Un metru cub de cultur, autorul i amintete situaii amuzante prin care a trecut n timpul nregistrrilor. Astfel, o dat s-a ntmplat s aud n

casc tot ce-i povestea un tnr de acolo unui prieten al su. Peste frazele elevate ale invitatului su, HoriaRoman Patapievici, se revrsa oralitatea dezlnuit a tnrului:

Instituionalizarea culturii duce la mortifierea spiritului creator Avea, b, nite craci, de te lua cu furnicturi pe ira spinrii Actul cultural este n esena lui o iniiativ particular. i pilea gagica de nu se vedea om cu om.

n ciuda consacrrii dobndite, a rangului ocupat n spaiul culturii i al valorii, discursul lui Alex tefnescu nu conserv nicio urm de infatuare, de trufie ascuns. Din contr, prin el se clarific un caracter altruist, un spirit patriot, o lupt mpotriva propriei persoane i o iubire vdit fa de orice tip de cititor i, fapt minunat, fa de orice om. Este simplu de ndrgit i de lecturat un asemenea discurs, ntotdeauna cu zmbetul pe buze, chiar dac uneori sursul e mai amar i mai sceptic n faa unor adevruri dureroase legate de ar, de situaia economic a acesteia, pe scurt, de neajunsurile tuturor, fie ele de ordin material sau spiritual. Un alt aspect care i confer crii o lizibilitate a sensurilor const n expunerea de-a lungul paginilor a unor ilustraii speciale. Este vorba despre desenele referitoare la ntmplrile relatate, concepute de Ion Barbu, dup ce a citit cu atenie cartea. Pentru a evoca graioasele fpturi care i atrag atenia, pe strad, autorului, Barbu a desenat o fat cu abdomenul dezgolit, pe care scria: only for Alex. Ca s sporeasc amuzamentul cititorului, autorul completeaz sau mai bine-zis ntregete efectul schiei, afirmnd: Exact ca-n visurile mele!. Simplitatea discursului poate sugera i o alt trstur a jurnalului, regsit doar prin implicarea n scriitur a eului care nareaz: sinceritatea. n ciuda acestui fapt, autenticitatea jurnalului nu poate fi gsit dincolo de originalitatea sau ingeniozitatea hazardului, a vieii, nici neleas ca un act scriptic ce exercit presiuni. Timpul adevrat al celor povestite devine auxiliar, cu rol utilitar sau de consolidare, ntruct esena lui este substituit de prezentul incitant al relatrii aciunii. Contemporaneitatea autorului este un alt factor care declaneaz interesul cititorului, pentru c, astfel,

RECENZII LITERATUR ROMN

Cosmin Grdinariu foto Cosmin Grdinariu

acesta este informat despre aspecte reale, deci actuale, ale societii i e ajutat s-i construiasc o prere proprie. n acest mod, unui ignorant i este strnit curiozitatea s lectureze Istoria literaturii romne contemporane, pentru simplul fapt c pe parcursul acestui volum autorul vorbete despre nopile piedute pentru redactarea ei, despre emoiile de dinaintea i dup publicarea ei, despre frmntri i, mai ales, despre efortul enorm depus pentru realizarea crii. Naturaleea scriiturii coincide perfect cu tiparele jurnalului. Alex tefnescu vorbete nu doar despre SPP-iti, foti activiti corupi, cu fa de oameni deceni, personaje mondene, bazndu-se pe un soi de sarcasm bine-meritat, ci i despre relaia cu soia lui, creia de ziua sa ar fi dorit s-i cumpere un iaht, lundu-i n final papuci de cas, despre pasiunea pentru sucul de roii, pentru pisica sa sau pentru main, o franuzoaic, pe care o descrie n cea mai ciudat i mai amuzant manier posibil. n acest sens, se poate vorbi despre galanteria autorului, emblema de cuceritor nrit i iubitor al femeilor, cu care ar dori s rmn singur n lume. Pn i maina capt o rezonan feminin i induce o atmosfer erotic, la fel ca poza scanat unei scriitoare frumoase, cnd razele dispozitivului i plimb lumina pe chipul ei. Dar chiar i aceast ncercare de a tinde ctre dimensiunea erotic devine amuzant, conformndu-se stilului unitar abordat de discurs. Ct despre personaje, acestea sunt diverse i din cele mai variate medii, dar n special din spaiul artistic: Ion Caramitru, Dan C. Mihilescu, Mona Musc, Gabriel Liiceanu, Cristian opescu, o necunoscut din Paris, o femeie mbrcat, Mihai Tatulici, 12 actrie tinere, Ion Cristoiu, Simona Blnescu i nc multe altele de acest fel. Consider c jurnalul ntrunete toate datele care i asigur atractivitatea i puterea de a captiva, ntruct cititorul nu asimileaz nite informaii personalizate ca pe nite determinani ai umorului calitativ. Acesta ajunge s identifice propria contingen cu cotidianul scriitorului, s se liniteasc la gndul c i persoane importante ca Alex tefnescu pot s piard un plic cu bani, s se simt singuri pe strzi forfotind de lume, s primeasc amenzi usturtoare i s semneze pentru sumele respective n loc de autograf. Cartea reuete n mare msur s umanizeze, s sensibilizeze o generaie absorbit de tehnologie, aducnd-o cel puin n momentul lecturrii la stadiul de intuiie a valorii, aplicndu-se o formul simpl de apropiere a cititorului de autor, anume umorul scriiturii, i conturndu-se garania c pactul ficional nu are cum s eueze.

21

RECENZII LITERATUR UNIVERSAL

22

Paradisulde dup colMario Vargas Llosa

P

Alexandra Masgras, Bncil

concepii despre via, dou mentaliti diferite, contradictorii, conturate de povetile protagonitilor, Flora Tristn i nepotului ei, Paul Gauguin. Dup ce am terminat romanul, prima opinie, legat strict de aciune, de planul denotativ, a fost una de regret, deoarece ambele personaje sunt coAndamnate de ctre narator la aceeai soart Ele au o evoluie natural, care ajunge la un apogeu relativ (cci n ambele cazuri nu este clar evideniat), apoi urmeaz declinul, cauzat de boal. Recunosc, aici poate fi vina mea, nu am reuit s empatizez cu aceast ipostaz de bolnav, dar mi gsesc cu aceeai uurin o scuz plauzibil: nu personajele au evoluat, ci boala lor, iar cititorii s-au obinuit deja cu acest aspect. n ciuda unei prezentri destul de monotone a aciunii (sunt dou fire narative, care nu se intersecteaz, iar naratorul urmrete alternant destinele celor doi) i a personajelor care prefer s se ntoarc n trecut, s caute permanent rspunsuri, s justifice opiunile din prezent, s se delimiteze de societatea burghez n care nu se regsesc (acest plan atrage atenia ntr-o mai mare msur), evitnd orice aciune ce ar putea periclita rutina i le-ar putea schimba caracterul fixist, n planul conotativ, cartea las loc de interpretri diverse. n acest mod, rutina invocat mai sus capt sens, iar personajele dobndesc complexitate. Pentru a ajunge ns la acest plan, trebuie parcurs cartea, deci prefer s m ntorc la aciunea propriu-zis. Contrastul aparent puternic, creat de atitudinile personajelor, ascunde idealul comun de a gsi paradisul. Aciunea se petrece n a doua jumtate a secolului al XIX-lea, respectiv la nceputul secolului al XX-lea, decalajul cronologic fiind datorat celor dou fire narative distincte. Flora Tristn, de origine peruan, a trit n Frana, unde, dup moartea tatlui su a trebuit s i ctige singur existena. S-a cstorit cu pictorul Andr Chazal, fiind nevoit s suporte o relaie abuziv, aceste experiene schimbndu-i concepia despre via

aradisul de dup col prezint dou

Ce s-ar fi ntmplat dac ar mai fi trit nc muli ani colonelul Mariano Tristn? Nu ai fi cunoscut srcia, Florita nu ai fi aflat sensul unor concepte ca discriminare i exploatare. Injustiia ar fi fost pentru tine un cuvnt abstract.

Pentru a compensa aceste neajunsuri ce in de trecut, Flora, sau Madame-la-Colre (cum era numit datorit firii i ideilor sale nepotrivite n acea perioad, mai ales pentru o femeie) nfiineaz Uniunea Muncitoare i ncepe turneul su n Frana pentru a promova aceast grupare, alturi de ideologia sa revoluionar. Flora aspir s formeze o societate ideal, bazat pe principii precum egalitatea i dreptul la educaie, pentru ca suferina sa s nu fie trit i de alii. Aceast societate ar trebui s genereze o via ntr-un paradis devenit posibil, un paradis creat de propria persoan, bazat pe concepii egalitariste. Contrar ateptrilor sale, oamenii de rnd nu aveau curajul s participe la schimbare, acceptau nedreptatea i uneori o judecau pentru atitudinea sa radical. Pe parcursul romanului, gndurile Florei se ntorc n trecut, la perioada trit n Frana sau la cltoriile sale n Peru, Londra i Lima, gsind n suferina cauzat de amintiri o motivaie puternic, o surs de energie i speran, necesar pentru a continua. Ea reuete s i pstreze atitudinea voluntar i nu renun la mplinirea idealului su, chiar dac cei din jur nu o ajut i organismul su cedeaz, n final: ultima btlie - Madame-

rmne un vis nemplinit. Acest sfrit este anticipat n primul capitol, sub forma unui joc i aminteti Florita? Aici este Paradisul?, Nu, domnioar, e dup col. i, n timp ce fata ntreba din col n col de Paradisul de negsit, celelalte se distrau, schimbndu-i, n spatele ei, locul.. n cellalt plan al aciunii, Paul Gaugain,

la-Colre intr n com. La zece seara era moart. Avea patruzeci i unu de ani i prea o btrnic. n ciuda eforturilor sale, Paradisul

RECENZII LITERATUR UNIVERSAL

nepotul Florei, renun la statutul su burghez pentru a deveni pictor. La scurt timp dup aceast decizie, pleac alturi de Olandezul Nebun (Vincent van Gogh) n Insulele Marchize, n cutarea unei lumi primitive, organizate dup reguli arhetipale i tradiii de neclintit. Paul se ntoarce la Paris, pentru a pleca apoi pentru o perioad lung de timp n Tahiti. Aciunea celui de-al doilea fir narativ ncepe cu acest moment, perioada petrecut n Marchize fiind prezentat retrospectiv. Datorit admiraiei pe care Paul o poart culturii acestor popoare, accept numele dat de prima lui vahine (soie) Koke. Gsete n acest loc necivilizat, necontaminat de influena religiei sau de mentalitatea occidental, inspiraie i prima perioad petrecut n Tahiti pare a fi, ntr-adevr, paradisiac, n ciuda lipsei banilor. Koke este fascinat n primul rnd de mahu, de brbaiifemeie, pe care dorete s i ilustreze n picturile sale, aceast pasiune materializndu-se ntr-o experien homosexual. Acest moment ar putea fi interpretat ca apogeul ederii n Tahiti, apoi urmeaz, n mod natural, declinul. Lipsa banilor, sntatea precar, alturi de factori exteriori - ncercrile Bisericii Catolice de a-i educa pe btinai, l conving pe Koke c populaia a uitat adevratele valori i dorete s se ntoarc n Insulele Marchize: i unde i vei purta oasele obosite i corpul bolnav, Paul? n Marchize, desigur. Acolo, poporul maori i pstra nc intacte cultura, obiceiurile, arta tatuajelor i n adncul pdurilor, departe de vigilena occidental, practica un canibalism sacru. Bineneles, aceste ateptri nu sunt ndeplinite, pictorul alinndu-i dezamgirea cu amintirile din prima cltorie n insule. Paul este nfrnt tot de boal, dar aceasta e (i) o manifestare a rului care preexist n orice loc/spirit. Fa de bunica sa, el triete toate emoiile mult mai intens, explicndu-se astfel starea sa final. Paradisul su, spre deosebire de idealul Florei, trebuie doar descoperit, nu creat. Dac Flora trebuia s i construiasc singur Paradisul, prin intermediul celorlali, al societii, Gaugain e un revoltat, refuz orice ordine social constrngtoare, viseaz la puritatea primordial, la o existen nengrdit de legi, rigori, dogme, false nevoi. Personajele aspir spre timpuri diferite: Paul dorete s se ntoarc n trecut, la o societate primitiv, n timp ce Flora i ndreapt atenia asupra viitorului i asupra modului n care l poate modela. Pentru ambele personaje, ncrederea n descoperirea (chiar i utopic) a paradisului implic o permanent cutare. Paradisul rmne, n mod constant,

23 Mdlina Toderacu

dup col. Chiar dac nu obin niciun rezultat, sunt convini c obiectivul lor poate fi ndeplinit i continu s i adreseze aceeai ntrebare: Aici se afl Paradisul? n plan stilistic, naratorul se adreseaz personajelor sale, le nelege sentimentele. Cititorului i este transmis starea personajului n primul rnd prin acest permanent dialog al naratorului cu creaiile sale: Pe cine reprezentasei n acea pereche, Koke? Nu tiai. Nu vei ti niciodat. Un semn bun. Discursul urmrete redarea fluctuaiilor la nivelul contiinei personajelor, naratorul adopt comportamentul unui martor, al unui prieten sau confesor, niciodat total detaat, dar nici profund implicat n poveste. Paradisul de dup col este, ntr-adevr, un roman de calitate, care trebuie neles, nu numai citit. Pornind de la dou personaliti Flora Tristn i Paul Gauguin i de la istoria fiecruia, Mario Vargas Llosa construiete un roman n care mbin adevrul istoric (numele tablourilor i ale crilor sunt reale, la fel cltoriile celor doi) cu ficiunea i contrastul dintre doua mentaliti diferite cu un ideal comun. Aceste trsturi fac din romanul Paradisul de dup col o lectur captivant nu datorit aciunii propriuzise, ci pentru c ofer, n plan conotativ, mai multe interpretri, depinznd n primul rnd de modul n care cititorul se raporteaz la roman.

RECENZII LITERATUR UNIVERSAL

24

din nou UN AMERICAN LA PARIS:Harold Jaffe

U

Liana Vrjitoru Andreasen

n secol i jumtate dup Baudelaire, un scriitor american cutreiera din nou strzile Parisului pentru a-i smulge secretele romantismului citadin. Harold Jaffe, autorul volumului Paris 60, dedica lui Baudelaire aceast colecie de 60 de scurte docuficiuni, cum le numete el, n parte ncercnd s recreeze suflul plin de anxietate boem a poeziilor n proz (inedite la mijloc de secol al XIX-lea) ale simbolistului francez, n parte impunndui stilul i aspiraiile proprii de documentarist literar. Paris 60, aadar, nu este deloc o imitaie. ncercnd s redescopere spiritul lui Baudelaire n citadela francez aflat n plin globalism, el gsete un adevarat labirint cultural n care vechile angoase ale confruntrii cu idealismul de acum dou secole au fost demult nlocuite cu stresul unei lumi super-tehnologice. n plus, ochii uneori nostalgici ai americanului venit s i reaminteasc de profunzimea francez (n ciuda atitudinilor prea puin flatante ale concetenilor si faa de ara lailor) sunt ochii unui contemporan trecut prin momentul 11 septembrie 2001. Jaffe este un observator ager al vieii politice i extrem de sensibil la nuanele rasiste, de clas sau coloniale din discursul mass-mediei i chiar al omului de rnd: n metrou, n brutrie, n muzica i filmele franceze, sau la masa nsorit unde se soarbe cafea n plin zumzet urban. Pe de alt parte, el vede umbrele personalitilor franceze trecute i prezente la fiecare col de strad i chiar ntre patru perei, n camera de hotel. Descartes, Aim Csaire, Artaud, Sartre i Marchizul de Sade se ciocnesc in idei cu Sarkozy, Brigitte Bardot, Andr Breton i Jacques Derrida la Palais Royal, la Centre Pompidou i n grdinile Tuilleries. Aceast confruntare fictiv se petrece sub ochii blazai ai adolescenilor lipii de telefoanele Blackberry i sub ochii resemnai ai francezilor-marocani, exploatai precum mexicanii n Statele Unite. ntr-un melanj cultural i temporal, el invit i alte culturi s ia parte la dialogul ntre trecut i prezent: se ntreab ct de mare e influena rzboaielor mondiale asupra turitilor japonezi pe care i vede n numar mare n punctele turistice ale Parisului; observ sechelele colonialismului francez i amprentele neo-colonialismului n stil globalist ntre francezii

americanizai (a cror dragoste pentru Statele Unite nu e reciproc); se mir ct de mult poate influena moda franceza micrile unduioase ale unei japoneze stabilite n Paris; compar eficiena stresant a muncitorului american cu jovialitatea molcom a celui francez. Pe de o parte, Jaffe simte Parisul n toi porii, cu riscul de a recurge la stereotipuri: pinea baghet, vinul rafinat, earfa purtat de femei i brbai n mod egal. Pe de alt parte, el este un turist multicultural pentru care orice miros, peisaj sau mulime este reflexia unui loc oarecum similar din India, Sri Lanka, Machu Pichu sau Jamaica. Cutnd Parisul, el gasete comunitatea global invadat de tehnologie i de obsesiile contemporaneitii: terorism, emigrani, mod, mobile, greve, diversitate Mereu, ca n oglinzi paralele, vede umbre din alte secole lund formele vieii din secolul al XXI-lea. n Furious Goya, contemplnd o pictura a lui Goya ntr-un muzeu, remarc:

the 20-something Aryan with the shaved head and tattoos up and down his arms jerking his body while viewing his own reflection in the mutilated resistance fighters of Goyas soon Napoleons Spain.Meditnd la moda francez n Scarf, Jaffe nu se poate abine s nu remarce segregarea nc prezent n Frana fost-colonizatoare:

With smoking officially interdicted in restaurants and cafes, why not reserve some of the twisted scarves for nooses, intricately knotted, exclusively for those who still smoke terrorists, North Africans, invisible street.n alt text, Fast Train, ntlnim un personaj asemenea Domnului Goe:

The son, about 10 years old, called Alfonse, cant sit still; he stands on one foot, hops down the aisle, kicks the air like

RECENZII LITERATUR UNIVERSAL

a kung fu warrior, puffs out his cheeks and makes goofy faces. (Americans would label his condition Attention Deficit Hyperactivity Disorder attribute it to a malfunctioning brain, have him swallow the prescriptions).n final, un strin domolete copilul printr-o ciudat metod de masaj, sub ochii netulburai ai familiei i cei scandalizai ai americanului martor la scen, cruia i e imposibil s conceap ca un strin s fie lsat s invadeze spaiul personal al cuiva, cu att mai puin al unui copil. Pe la mijlocul volumului, scriitorul-turist este att de copleit de anonimitatea sa ntr-o ar european mustind de art i cultur, nct simte deodata o furie a artistului neneles n propria ara. n Obit, dup ce i declar propria moarte, se nfrete cu vechii scriitori nenelei pe timpul vieii (Poe), sau cei n continu rivalitate (Verlaine, Rimbaud), pentru ca s se simt, n mod absurd, parizian:

Ca i Baudelaire naintea sa, Jaffe nu poate s vad Parisul ca pe un tot unitar, fiindc la tot pasul complexitile contrazic i se opun coerenei, astfel nct turnul Babel pare cea mai potrivit metafor:

Almost everyone else seems to move hurriedly, talking or shouting into their mobiles in Arabic, Spanish, Asian dialects, creolized French. Its a star bazaar. An admirable Babel. Though a racist would view it as a massive mess of leftovers. Other civilizations ordure (Bellville).Umbra lui Descartes este la fel de vie ca a lui Hitler, despre care spune c

Unexpectedly, I died. Did I get an obit in the New York Times? Oui, bien sur. Though not as extensive as I would have wished. Reductive, naturally. I was an experimental writer with left wing political inclinations. Most of my 16 published books were well received critically.

he admired the Eiffel Tower, Montmartres Sacre Coeur, and Les Invalides, picking at his mustache as he ruminated for a long time at Napoleons Tomb (Hitler).Elemente contradictorii strbat Parisul n timp i spaiu, ca i strzile strbtute de scriitorul american. i totui el nu e un observator neutru, ci privete cu ochi neiertatori la gesturile ipocrite ale elitei culturale care, ca i alte elite ale lumii, combat un ru superficial i nu recunosc rdcinile rului. Politeea francez e o metod eficace de a ascunde rasismul, la fel cum alte popoare au ascuns i ascund n continuare, sub zmbetul civilizat, nepsarea la soarta iraqienilor, palestinienilor sau a europenilor de Est. ns o astfel de perspectiv de judector al globalismului nu l plaseaz ntr-o poziie de superioritate. El se regseste n viciile francezilor i, de altfel, descoper c pentru orice viciu francez exist un echivalent american i viceversa. De aceea colecia de docufictiune a lui Harold Jaffe este un document intercultural binevenit n peisajul global contemporan n continu micare. Oricine se poate identifica, mai mult sau mai puin, cu turistul modern care i poart bagajul cultural pe strzile unui ora i nou, i vechi, ca apoi s ia cu el o nou perspectiv, menit s i confirme c suflul nestvilit al vieii este de fapt acelai, n orice timp i n orice loc.

Vieriu Cristina

25

RECENZII LITERATUR UNIVERSAL

26

fragmente din PARIS 60

BaguetteVan Gogh, who lived most of his fated life in France, shot himself in the chest, but somehow couldnt kill himself correctly. He managed to stand and walk to his cot, where he died a few days later, head to the wall. His whispered last words to Theo, his brother, were reportedly: La tristesse durera toujours. Sadness will last forever. Consider the baguette which, it seems, has been with us forever. Only in France; imitations cant rival it. Perhaps the Italians come closest, though their baguette is prepared differently. Unlike, say, Chartreuse, the liqueur composed by monks with its undisclosed ingredients, the ingredients of the baguette de campagne are eminently simple: flour, yeast, water, salt. The alchemy is in the preparation, and perhaps the physical context.

HomelessIncessant rain. Taxying to the Gare dAusterlitz for a professional engagement in the appealingly understated city of Orlans. (Which reminds me at virtually every turn of Chabrols Le Boucher). The subject of my power-point presentation is McLuhans utopian concept of the Global Village. Through the rain-wet taxi window I make out the clochard sleeping on his side on the Champs-dlyses He doesnt look old. I see another homeless person in the corner of a thoroughfare, a bent old woman with her dog. When the taxi stops at a traffic light I have a long look. The small brown mutt with its paws over its face is very still, reclining dolefully, or resignedly, at the old beggar womans side. The rain is coming down hard and the old woman and her dog are soaked. Inside the railroad station are newspaper and magazine kiosks, tabacs, fast food restaurants and unfed pigeons nervously pecking for crumbs. In another life before the adjective global had any purchase, I did my doctoral dissertation on the 19th century wound dresser, Walt Whitman. That great promiscuous feeler. Am I permitted to say here that I am not the American scholar with salt and pepper beard and spectacles invited to make a power-point presentation at the University of Orlans on McLuhans utopian concept of the Global Village? I am that clochard sleeping on his side in the rain on the grand Parisian boulevard. I am the small mixed-breed dog in the pouring rain reclining next to the homeless old woman in her tiny corner of the broad thoroughfare. I am the unfed pigeon pecking nervously for crumbs in the fast food restaurant in the Gare dAusterlitz. I am the teenaged daughter of the large North African family in the banlieue tenement wondering just what it will take to feed my family.

RECENZII LITERATUR UNIVERSAL

A baguette purchased in the Montorgeuil quartier of Paris is not likely to taste the same in Glasgow, Prague, or Beverly Hills. The baguette itself is rarely bagged. Ordinary paper, even a strip of newspaper, wrapped round its center, or no paper at all. Hot from the oven is best, but even unheated, the trick is for the purchaser not to devour it before reaching his apartment. The admonition applies to children, adults, and seniors. To bankers, gangsters, politicians, the unemployed. Have your chauffeur lock the baguette in the limos trunk. Break it in half and stick it in your bicycle bag; make sure you zip the bag, and whistle all the way back to your flat. Break it in thirds and fit them into your pockets. Stretch it aroun


Recommended