+ All Categories
Home > Documents > 51097369 19474854 Duhovnicul Mentorul Mantuirii

51097369 19474854 Duhovnicul Mentorul Mantuirii

Date post: 30-Sep-2015
Category:
Upload: ovyline
View: 41 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
Description:
c
64
Universitatea “Lucian Blaga”, Facultatea de Teologie “Andrei Şaguna”, Sibiu LUCRARE DE LICENŢĂ Duhovnicul - mentorul mântuirii Îndrumător: Lect. Dr. Ciprian Streza Student: Rizea Ioan Sibiu, 2009 1
Transcript
  • Universitatea Lucian Blaga, Facultatea de Teologie Andrei aguna, Sibiu

    LUCRARE DE LICENDuhovnicul - mentorul mntuirii

    ndrumtor: Lect. Dr. Ciprian Streza Student:

    Rizea Ioan

    Sibiu,2009

    1

  • "Cci prin har sunteti mntuiti, prin credint. Si aceasta nu vine de la voi, ci este darul lui Dumnezeu: nu prin fapte, ca s nu se laude nimeni." (Efeseni 2: 8, 9)

    2

  • CuprinsCuprins.................................................................................................................................3Prefa..................................................................................................................................4Introducere...........................................................................................................................6Capitolul 1. Parte istoric..............................................................................................11

    1.1. Mrturisirea pcatelor n secolele, II, III i IV ale cretinismului.........................111.2. Mrturii scripturistice i biblice asupra Tainei Spovedaniei...................................15

    Capitolul 2. Parte teologic..............................................................................................252.1. Factori care influeneaz spovedania......................................................................252.2. Efecte sacramentale ale tainei.................................................................................28

    a. Ce este pcatul?......................................................................................................28b. Despre pocin......................................................................................................37c. Examenul de contiin..........................................................................................40

    2.3. Factorii care influeneaz taina...............................................................................47a. Despre duhovnic, scurt prezentare.......................................................................47b. Dobndirea virtuiilor i dezrdcinarea patimilor................................................48c. Secretul spovedaniei...............................................................................................50d. Duhovnicul mentorul mntuirii..............................................................................54

    Concluzii............................................................................................................................55Bibliografie........................................................................................................................56

    3

  • Prefa

    Una din marile datorii duhovniceti, att ale monahilor, ct i ale cretinilor, este

    spovedania pcatelor. Trebuie s tim mai nti c toi greim inaintea lui Dumnezeu, unii

    mai mult, altii mai puin, i nimeni nu este fr de pcat.

    Acest lucru ni-l arat Sfnta Scriptura care zice : Toti multe greim. Iar de vom zice c

    pcat nu avem, pe noi nine ne nelm i adevrul nu este n noi; iar dac ne vom

    mrturisi pcatele, credincios i drept este Dumnezeu, ca s ne ierte nou pcatele i s ne

    cureasc pe noi de toata ntinciunea i nedreptatea. Dac mi-am mrturisit cu cin i

    cu pregtirea cuvenit i m-am spovedit curat, preotul, numai dac a pus mna pe cap i a

    zis : " Dumnezeu s te ierte ", pcatele mele s-au ridicat. Iar dac nu m-am dus cu cin

    i cu pregtire cuvenit la cel mai iscusit duhovnic, i n-am tiut s m mrturisesc curat,

    s descopr toate pcatele mele, s primesc canon pentru ele i s le prsesc, pot sa fac o

    mie de dezlegri, c pcatul, otrava, a rmas tot in mine, de nu m-am dus pregtit. De

    aceea folosul, valoarea cea scump a Sfintei Spovedanii nu ine de preot, ci de mine. Eu,

    dac m duc cu toat sfinenia, cu toat convingerea n faa lui Dumnezeu - ca, atunci

    cnd m duc n faa preotului, naintea lui Dumnezeu m duc, c preotul este numai un

    martor -, trebuie s-i spun toate pcatele mele. Deci, eu cnd m duc la spovedanie

    inaintea preotului, ma duc n faa lui Dumnezeu. Preotul este un simplu martor. n ziua

    judecii el att poate spune, ct i-am spus eu. Ce nu i-am spus, nu-i dezlegat nici pe

    pmnt, nici in cer. Dar eu, daca m-am dus la spovedanie i i-am spus toate i preotul mi-

    a fcut dezlegare cu minile pe cap, eu sunt dezlegat. Spovedania din punct de vedere al

    Bisericii Ortodoxe nseamn, dincolo de Tain, o vorbire de tain, dar i o dezlegare de

    tain a pcatelor svrite n altfel de tain dect n Taina Bisericii1. Ea este taina

    regenerrii noastre sufleteti, a nnoirii i curirii hainei Botezului pe care am ntinat-o

    cu pcate. Cu toii pctuim, toi avem nevoie de pocin, de iertare i de curie.2

    1 Pr.Constantin Necula, ndumnezeirea maidanului,Ed.Agnos, Sibiu, p 1932 Pr. Prof. Dr. Nicolae Necula, Tradiie i nnoire n slujirea liturgic, vol. II, Ed. Episcopiei Dunrii de Jos, Galai, 2001, p. 254

    4

  • Alegnd aceast tema care m nelinitettea din vremea copilriei cnd mergeam

    cu prinii la Sfintele Mnstiri i observnd credincioii la intrarea camerei unde

    spovedea printele, apoi la ieire i vedeam schimbai, mai lumini sau chiar mai linitii.

    Din timpul acela doream s aflu mai multe despre acest tain, cum se administreaz i

    cum se poate s i uureze sufletul de aceste pcate care ne nconjoar. Taina

    Spovedaniei dup cum spun Sfinii Prini nu este uor de administrat i nici de neglijat,

    totui cu o bun chivernisire i o bun cunoatere a canoanelor iar pe de alt parte o

    minte lucid i primirea Duhului Sfnt n inima ta, se poate s administrezi acest tain n

    turma ta.

    Lucrarea de fa intitulat Duhovnicul mentoul mntuirii, ne arat n primul

    capitol intitulat Parte istoric, spovedanie credincioilor n primele trei secole cretine.

    Trecnd n lectur prin scrierile unor Sfini Prini, vedem c aceast taina se fcea dintru

    nceput n tain, cu toate c avem i mrturii despre unele spovedanii n public. n partea

    a doua a capitolului nti numit, Mrturii scripturistice i biblice asupra taine, gsim

    deasemenea scrieri despre aceast tain, mai ales n Sfnta Scriptur dar i n alte lucrri

    ale Sfntului Vasile, Origen, Sfntul Iustin Martirul i Filosoful, Igantie Teoforul, Sfntul

    Ciprian, Tertulian, toi acetia descriind taina spovedaniei ca fiind un act de nelipsit

    pentru oricare dintre popoare. n partea a doua a lucrrii, am gsit de cuviin s vorbesc

    despre ritual, factorii, efecte sacramentale i factorii acesteia. Toate acestea au un rol

    important n taina spovedaniei, deoarece sunt finalitatea tainei. Avnd o spovedanie fr

    o finalitate suntem cu acelei pcat pe care le-am svrit i prini fiind de patimile

    diavolului. De aceea am prezentat n aceast lucrare cum trebuie s de pocim, s ne

    facem examenul de contiin, s putem alunga pcatul de la noi prin ascultarea de

    duhovnic i ndeplinirea canonului. Vedem c duhovnicul are un rol foarte important n

    aceast tain iar dac nu este el desptimit nu poate s ne ajute pe noi s lepdm

    pcatele. El are un rol important pentru noi, pentru cltoria noastr pe calea vieii spre

    rai.

    Prin aceast lucrare pot s spun c am ajuns s neleg mai bine cum se comport

    duhovnicul n spovedanie, iar pentru viitorul absolvent al seciei de teologie pastoral, pot

    spune c am o pregtire minim pentru a lua jugul greu dar uor al tainei hirotonie iar

    odata cu acesta al duhovnicului

    5

  • Introducere

    Potrivit nvturii dogmatice a Sfintei noastre Biserici, Sfintele Taine sunt ci de

    ptrundere a vieii divine n comunitatea sacramental a credincioilor, unii cu

    Dumnezeu prin har, credin i fapte bune. Prin intermediul acestor lucrri sfinitoare,

    Domnul nostru Iisus Hristos i prelungete n lume opera Sa mntuitoare, vine la noi,

    i face sla, n sufletul nostru, sugrum pcatul din noi, ne d din nsi viaa Sa i

    din propria Sa desvrire i ne face prtai biruinei Sale.3 Deci, viaa spiritual a

    cretinului ortodox se nate, crete i se desvrete prin conlucrarea nentrerupt cu

    harul divin revrsat prin Sfintele Taine.

    Curia sufletului este starea fireasc a omului. Pentru c Dumnezeu aa 1-a zidit

    dintru nceput, precum menioneaz Sfntul Ioan Damaschin: Dumnezeu 1-a fcut pe

    om fr rutate, sincer, virtuos, fr suprare, fr griji, mpodobit cu strlucirea fiecrei

    virtui, n "" - "" zestrat cu toate bunttile"4. Cu neascultarea protoprinilor ncepe s se

    strice i s se nnegreasc treptat aceast dumnezeiasc icoan, iar locul virtuilor care

    mpodobeau sufletul omenesc este luat de rutile de tot felul, omul pierznd din ce n ce

    mai mult buntatea dintru nceput i a decznd n starea cea potrivnic firii, n pcate i

    patimi. Astfel setocete continuu contiina, legea moral sdit n om, i se instaleaz

    treptat uitarea lui Dumnezeu i stpnirea cea demonic. ns nici n aceast tragic stare

    dragostea lui Dumnezeu nu prsete zidirea Sa. Se descoper n multe moduri omului pe

    Sine i voia Sa, pn la ,plinirea vremii", cnd Se va ntrupa Fiul i Cuvntul Tatlui i va

    nvinge pe diavol cu Sfintele Sale Patimi i slvit nvierea Sa i va ndumnezei firea

    omeneasc. Legea lui Dumnezeu, aa cum este exprimat n Sfnta Scriptur, n Vechiul

    i Noul Testament, are rostul de a-1 readuce pe om de la starea cea potrivnic firii, a

    pcatului, la starea cea conform firii, a virtuii, i de a-1 ndumnezei cu harul Duhului

    Sfnt. Vindecarea de patimi i dobndirea virtuilor opuse acestora se realizeaz prin

    3 Sf. Nicolae Cabasila, Despre viaa n Hristos, trad n romn de Pr. Prof. Dr. Teodor Bogdae, Bucureti, 1989, p 1464 Sfntul Ioan Damaschin, Expunere exact a nvturii Ortodoxe, n Opere", Dogmatica I, Editura Ediii Patristice Grigorie Palama", Tesalonic, 1976, n Prini Greci ai Bisericii [E.P.E.], 19,vol. 1, p. 210 [trad. rom. Pr. D. Fecioru, Sfntul Ioan Damaschin, Dogmatica, Editura Scripta, Bucureti, 1993, p. 71 ].

    6

  • inerea poruncilor dumnezeieti. Dup Sfntul Ioan Damaschin: ,,Sufletul se mparte n

    trei: raiune, iuime i poft. Pcatele din raiune sunt acestea: necredina, erezia, nebunia,

    hula (blasfemia), nemulumirea, ncuviinrile pcatelor care se ivesc din partea

    ptimitoare. Iar tmduirea i leacul acestor rele este credina neovit n Dumnezeu i

    n dogmele adevrate, neneltoare i ortodoxe, cugetarea nencetat la cuvintele

    Duhului, rugciunea curat i nencetat i mulumirea ctre Dumnezeu. Pcatele iuimii

    sunt acestea: cruzimea, ura, necomptimirea, inerea de minte a rului, pizma, uciderea i

    cugetarea necontenit la unele ca acestea. Iar tmduirea i leacul lor: iubirea de oameni,

    dragostea, blndeea, iubirea de frai, comptimirea, nerutatea i buntatea. Pcatele

    prii poftitoare sunt acestea: lcomia pntecelui, nesturarea, beia, curvia, adulterul,

    necuria, desfrnarea, iubirea de avuii,pofta de slav deart, de bani, de bogie i de

    plcerile trupeti. Iar tmduirea i leacul lor: postul, nfrnarea, reaua ptimire, neaverea,

    mprirea averilor la sraci, dorirea bunurilor viitoare nemuritoare, dorul dup mpria

    lui Dumnezeu i poftirea nfierii"5. Cu siguran, de vreme ce prtile sufletului omenesc

    constituie o unitate indestructibil, patimile, ca i virtuile, nu sunt independente, ci una

    este legat de cealalt i, dac sufletul rmne n vreuna din acestea, nu va putea scpa

    nici de celelalte. Cel care vrea s-i revin la cele dup fire - la starea primordial - i s

    ajung la ndumnezeire trebuie s porneasc rzboi mpotriva tuturor patimilor. Sfinenia

    se dobndete prin curirea de toate patimile i prin mproprierea binelui, n conlucrare

    ntotdeauna cu dumnezeiescul har, cel care se d dup voina omului.

    n practica ortodox a spovedaniei, credinciosul st ntotdeauna naintea

    duhovnicului ca naintea lui Hristos. Astfel, oricare duhovnic l primete pe cel ce se

    spovedete, l nfiaz duhovnicete i l renate cu harul Duhului Sfnt, iar n sufletul

    celui ce se spovedete se pregtete smerenia. De aceea i preotul care spovedete este

    numit printe duhovnicesc i, cu frica lui Dumnezeu, ,,avnd s dea seam( Evrei 13,

    17) de el, urmrete lupta fiului duhovnicesc i l ndrum prin pocin la viaa

    duhovniceasc. Sfntul Nectarie scrie referitor la aceasta: ,,...Dumnezeu ar fi putut pstra

    pentru sine puterea iertrii pcatelor. Dar a dat aceast putere Apostolilor, nu doar s

    ierte, ci s le i in pe acestea (neiertate)... Puterea dezlegrii i a legrii s-a dat ca prin

    folosirea ei s se arate: a) lsarea pcatelor, iertarea pctoilor i primirea acestora n 5 Filocalia sfintelor nevoine, Editura Grdina Maicii Domnului, Tesalonic, 1991, p. 303-304 [trad. rom.: Filocalia, vol. IV, trad. Pr. D. Stniloae, p. 208].

    7

  • comuniunea lui Dumnezeu i b) pstrarea sfineniei Bisericii, cci, spune Sfntul Apostol

    Pavel, Domnul nostru Iisus Hristos a iubit Biserica, i S-a dat pe Sine pentru ea, ca s-o

    sfineasc, curind-o cu baia apei prin cuvnt. i ca s-o nfieze Siei, Biseric slvit,

    neavnd pat sau zbrcitur, ori altceva de acest fel, ci ca s fie sfnt i fr de prihan

    (Efeseni 5, 25-27)"6 i printele, cu glas cuvnttor de Dumnezeu, continu: ,,Dac

    Biserica ar fi lipsit de aceast putere nu i-ar putea mplini misiunea ei; cci cum s

    slujeasc lucrarea de dezrobire? Cum i-ar apropia neamurile? Cum ar rmne sfnt i

    fr prihan? Cum i-ar ntoarce pe cei vinovai? Cum i-ar primi pe cei ce se ciesc? Ea,

    care are contiina strii morale a mdularelor ei, cum s-ar fi cunoscut c d sfintele

    sfinilor, sau c nu le refuz pe nedrept acelora, spre dumnezeiasca mpcare a

    pocinei? 7. Am mai putea spune c Iisus Hristos, cu dragostea Sa printeasc, a

    ndeprtat de la credincioii si care se ciesc i se spovedesc orice ndoial n privina

    iertrii pcatelor lor. De vreme ce au fost iertate de ctre Duhul Sfnt prin duhovnic n

    Taina Spovedaniei, ele sunt iertate n veci. Din acest motiv, la sfritul rugciunii de

    dezlegare duhovnicul, ca s dea asigurare pentru lsarea de la Dumnezeu, spune

    categoric: Dumnezeu s-i ierte prin mine pctosul toate, i n veacul de acum, i n cel

    viitor, i neosndit s te arate la nfricotoarea Sa Judecat, despre pcatele mrturisite

    neavnd nici o grij (de acum nainte), mergi n pace8. Printele duhovnicesc, ca

    experimentat vindector, cnd l are nainte pe credinciosul ce se mrturisete, nu-i aude

    numai pcatele, ci concomitent ia pulsul msurii frngerii de inim, a durerii sale, adic

    dac i menioneaz pcatele cu tristee, lacrimi i durere sufleteasc sau dac le

    enumer doar, simplu i fr durere. Din motivele invocate mai sus este de prea puin

    ajutor i n consecin trebuie evitat cunoscutul mod romano-catolic de aezare la

    spovedanie a credinciosului i a preotului n cabine separate, unde nu exist posibilitatea

    nici unui contact personal i nici a unui mod individual de tmduire, ci numai

    enumerarea pcatelor i respectiv a sfaturilor i canoanelor. La fel, spovedania

    protestant fr preot, naintea icoanei sau a crucifixului, i mai ales invenia

    duhovnicului-computer sunt nscociri demonice, deoarece credinciosul nu numai c evit

    smerenia, dar nici nu primete din partea Bisericii, prin preot, harul Duhului Sfnt i 6 Sfntul Nectarie (Mitr. Pentapolei), Studii despre Taine, Tipografia Atenei, Atena, 1915, p. 68-69 7 Sfntul Nectarie, op. cit., p. 69 8 Marele Molitfelnic, Editura Astir, p. 221-223

    8

  • iertarea, ci n mod fals i linitete contiina, cum c ntr-un fel i-a rscumprat

    greeala i poate a pltit pcatul cu vreo fapt bun indicat de duhovnicul"-calculator.

    Biserica Ortodox, ca trup al lui Hristos, este loc de vindecare sufleteasc i centru de

    dezintoxicare de sub influena diavolilor, de vreme ce, dup Sfntul loan Teologul,

    Dumnezeu-omul Iisus a venit pe pmnt ca s strice lucrurile diavolului( I Ioan 3, 8 )

    Principalul rost al Bisericii nu este lucrarea de asisten social - care nu este totui lsat

    deoparte -, ci mntuirea credincioilor, ,pentru care a murit Hristos( Romani 14, 15 ),

    prin participarea lor la Sfintele Taine. n diferite religii exist teorii i practici de

    mbunare i mblnzire a divinitii. Ontologic ns numai Hristos druiete iertarea

    pcatelor i ndumnezeirea firii omeneti. Sfntul Ioan Gur de Aur, interpretnd

    chemarea iubitoare de oameni a Domnului Venii la Mine toi cei ostenii i mpovrai

    i Eu v voi odihni pe voi( Matei 11,28 ), explic: ,,Nu cutare i cutare, ci toi venii la

    Mine, toi cei mpovrai, toi cei ntristai, toi cei cu pcate! Venii, nu ca s v

    pedepsesc, ci ca s v iert pcatele! Venii, nu pentru c am nevoie s M slvii, ci

    pentru c doresc mntuirea voastr. C Eu v voi odihni pe voi! N-a spus numai: V voi

    mntui, ci ceea ce-i cu mult mai mult: V voi da deplin odihn! 9 Dac noi, cretinii

    ortodoci, vom pierde raiul, l vom pierde din indolen i prostie. Pentru c Biserica

    noastr, ca o mam ginga, ne hrnete cu Trupul i Sngele Domnului i ne ofer toate

    mijloacele pentru sfinirea i pentru unirea noastr mistic cu Mntuitorul Hristos.

    Conditia de baz pentru aceast unire este curia inimii, cum limpede ne spune

    Dumnezeu-Cuvntul n Predica de pe Munte: Fericii cei curai cu inima, c aceia vor

    vedea pe Dumnezeu"(Matei 5, 8 ). Avem deci nevoie de curirea de gndurile viclene,

    curirea de duhul nesaului, curirea de trufia cea vrjma lui Dumnezeu. Astzi ns,

    mai mult dect oricnd, curia inimii este greu de gsit, este pasre rar. Pn i educaia

    copiilor este curat egocentrism i, din cauza puinilor copii, nii prinii cultiv n ei

    egoismul, autosuficiena, slava deart, punndu-i n situaia de a se confrunta nepregtii

    cu ncercrile vieii i cu friciunile legturilor interpersonale. Excitaiile provenite din

    mediul exterior, imaginile i sunetele televizorului i ale celorlalte mijloace de informare

    n mas murdresc n mod explicit raiunea sufletului, strnesc pofta i strivesc puterea 9 Sfntul Ioan Gur de Aur, Omilia a XXXVIII-a (Matei 11, 25-30), n Opere, Editura Ediii Patristice ,Grigorie Palama", Tesalonic, 1978, n Prinfi Greci ai Bisericii [E.P.E.], 38, vol. 10, pp. 610, 611 [trad. rom.: Sf. Ioan Gur de Aur, Scrieri, Partea a treia, PSB 23, EIBMBOR, Bucureti, 1994, p. 469].

    9

  • voinei, infiltrnd specificul consumismului, specificul unui mod de via fr ngrdiri i

    interdicii morale. Duhul autojustificrii i al protejrii patimilor pe baze psihologice,

    refuzul celor mai muli oameni de a-i recu noate greelile i neputinele i de a se smeri

    creeaz oameni egoiti i demonizai, fiindc egoismul este robie diavolilor, care

    ndeprteaz harul Duhului Sfnt din suflet. Raionalismul n aplicarea la alegere a

    Sfintelor Canoane i a poruncilor evanghelice (de ex. n cazul postului sau al nfrnrii)

    n numele vremii (modei), continuul regres pe tema sobrietii, vestimentaia

    rudimentar, goliciunea n numele atotstpnitoarei mode, tolerana pe teme de moral,

    chiar i fa de pcatele mpotriva firii, crora - vai de noi! - vor s le gseasc acoperire

    juridic dup noul drept al Uniunii Europene, refuzul muncii cinstite i fuga dup

    ctiguri uoare prin mijloace ilegale (comerul cu droguri, comisioanele ilegale, splarea

    banilor)..., toate acestea i conduc pe duhovnici la gndul c ndrumarea n pocin

    trebuie s constituie nu numai ajutorul n cultivarea duhului umilinei, ci, n acelai timp,

    evanghelizare i instruire, mai ales a generaiei tinere, despre ceea ce este concret pcatul,

    ce presupun legea i dragostea lui Dumnezeu, de vreme ce la ieirea sufletului din trup i

    la viitoarea judecat nu vom fi judecai dup principiile vreunui organism social, ci pe

    baza Sfintei Evanghelii, ale crei adevruri, venice i neschimbate, ne este de folos s le

    cunoatem.

    10

  • Capitolul 1. Parte istoric

    Taina Spovedaniei, a fost instituit din vremea Apostolilor cnd cretinii se

    mrturiseau la preoii hirotonii de acetia i primeau dezlegare de pcatele svrite. De

    aici avem mrturii despre credincioi care erau primii la spovedanie n tain, nefiind

    public. Avem temei clar aici ca mrturisirea se facea n particular, iar nu n public, dup

    spusele unora. n acest capitol doresc s art evoluia mrturisii n primele patru secole

    cretine att pe plan scripturistic i biblic dar i pe plan al Tradiiei.

    1.1. Mrturisirea pcatelor n secolele, II, III i IV ale cretinismului

    n secolul doi Tradiia Bisericiine d nc de la nceputurile ei tirea despre o

    mrturisire a pcatelor. n Epistola lui Barnaba. Adresndu-se cretinului, i spune: S-i

    mrturiseti pcatele tale(cap.19). Clement Romanul ne zice astfel: E mai bine s-i

    mrturiseti pcatele dect s-i mpitreti inima (I Cor. 15, 5). n scrierile brbaiilor

    apostolici taina mrturisirii pcatelor are acela coninut doctrinar i acela rol curitor

    ca i n Noul Testament. Aproape n toate scrierile brvaiilor apostolici este vorba de

    necesitatea mrturisirii pcatelor, condiie esenial pentru ndreptare i desvrire.

    Svritorii acestei taine sunt episcopii iar locul administrrii ei este biserica. Mijloacele

    pentru ndrepatarea penitenial sunt: rugciunea, postul, nfrnarea, regretul pentru

    pcatele svrite. O precizare amnunit a metodei ntrebuinarte nu gsim la aceti

    brbai apostolici. Se vede c practica acesta era noua i nimeni nu se gndea la alta.

    Deci, i n timpul acestor brbai apostolici mrturisirea pcatelor se fcea ca i n timpul

    apostolilor, adic individual u secret n faa preoilor.

    n veacul al doilea Sfntul iustin Martirul i Filosoful, afirm n Dialogul su cu

    iudeul Trifon c apostolii credinei cretine nu se pot mntui dect prin pocin

    sincer10. Sfntul Irineu, episcopul Lugdunului, este cel dinti scriitor care ne vorbete

    de existena mrturisirii svrite n faa preotului i n prezena ntregi comuniti

    10 Dialogul cu iudeul Trifon, cap. 47,p. 577-580,

    11

  • cretine. O asemena mrturisire se fcea numai pentru pcatele mai mari. Aceast

    mrturisire svrite n prezena preotului i n faa publicului o fcea penitentul numai la

    ndemnul duhovnicului. Deci mrturisirea aceasta fcut cu glas tare i n chip individual

    de ctre fiecare penitent ndrumat de duhovnic de a-i declara pcatele n faa obii

    cretine, nu nsemneaz inexistenxa mrturisirii individuale i secrete, ci nsemneaz o

    procedur mai sever, mai aspr, aplicat n anumite cazuri mai speciale.

    O tire foarte veche despre mrturisirea personal ce trebuieau s o fac pctoii

    naintea episcopului i a unui consistoriu episcopesc avem i de la Igantie Teoforul (Ep.

    Ctre Filadelf, cap. 8). De o mrturisire i de o iertare a unor pcate grave ne vorbete n

    sec. II i Sfntul Irineu. El ne relateaz cazul unor femei care dup ce s-au lsat antrenate

    de gnostici la desfu, revin la Biserica lui Dumnezeu, au mrturisit, mpreun cu cealalt

    rtcire i aceasta.

    n secolul III, att mrturisirirea pcatelor mai grave, ct i penitena se

    fceau n public. Administrarea tainei pociunei era mult mai riguroas i mai

    complicat dect astzi, fiind strict reglementat prin disciplina penintenial, care-i

    separ pe poctoi de credincioii fr pcate, obligndu-i s rmn n pronausul

    bisericii sau chiar n afara bisericii i lundu-le dreptul de a aduce daruri la biseric, de a

    participa la Liturghia credincioilor i de a se mprti, dar din cauza scandalurilor care

    ddea loc adesea la mrturisirea public ea a fost cu timpul prsit i a rmas n prcatic

    numai mrturisirea individual i secret.

    Tertulian ne vorbete despre mrturisirea pcatelor ca fiind un act prin care

    mrturisim pcatul nostru, Domnului11. Domhul ne cere acest act de mrturisire, nu

    prentru c nu ar cunoate pcatele noastre, ci pentru ca penitena ce urmeaz se nate din

    ea i e determinat de ea, e n funcie de calitatea i mrimea pcatului mrturisit, i de

    dipozitia sufleteasc a acelui care se mrturisete. Vedem c mrturisirea de care ne

    vorbete Tertulian era personal, nu era un simplu consimmnt printr-un simplu da.

    Mrturisirea este pentru Sfntul Ciprian o condiie neaprat pentru obinerea

    milei lui Dumnezeu, n necazuri, dat fiind c acestea vin din cauza pcatelor. Preoii

    trebuiau s primeac o mrturisire individual de la fiecare, pentru ca recunoscnd n

    concret pcatele fiecaruia s fie n msur s-i fac o judecat despre starea lor i

    11 B.O.R, an LXXIII, nr 3-4, 1955, p. 227

    12

  • despre penitena ce trebuie s le-o imun. Sfntul Ciprian ndeamn pe cei ce voiesc sa

    rimeasc iertarea de la preoi s i deschid inima ca, piepturile lor acoperite de

    tenebrelele pcatelor s cunoasc lunima penitenei. Tot el ne spune c nu l putem nela

    pe Dumnezeu. Cu ct crede cioneva c poate nela pe Dumnezeu, nemrturisindu-i

    pcatul, cu att pctuiete mai mult.

    Existena mrturisirii individuale n sec III e certificata i de Didascalia

    Apostolilor. Ea spune episcopului: S nu dai pentru fiecare pcat aceeai sentin, ci

    pentru fiecare una proprie, judecnd cu mult chibzuin fiecare greeal, pe cele mici i

    pe cele mari, i ntr-un fel pe cea cu lucrul, n altul pe cea cu cuvntul, deosebi pe cea cu

    inteia , sau calomnia, sau bnuiala. i unaora le vei impune ajutorarea sracilor, altora

    posturi, iar pe alii i vei elimina dup mrimea pcatelor lor12. Tot n Didascalia

    Apostolilor, document din secolul al III-lea cretin, este atestat practica mrturisirii, prin

    recomandrile fcute episcopului i preotului: S nu dai pentru fiecare pcate aceeai

    sentin, ci pentru fiecare una proprie, judecnd cu mult chibzuin flecare greeal, pe

    ce1e mici i pe cele mari i ntr-un fel pe cea cu lucrul, ntr-altu1 pe cea cu cuvntu1,

    deosebit pe cea cu intenia sau calomnia sau bnuiala. Si unora le vei impune ajutorarea

    sracilor, altora posturi, iar pe alii i vei elimina dup mrimea pcatului lor13.

    n secolul al IV-lea, Sinodul I ecumenic, de la Niceea, din anul 325, n canonul

    12, prevede c mrturisirea s fie individual i fcut n faa episcopului sau a preotului.

    Canonul insist asupra cercetrii dispoziiei luntrice a comportrii penitentului, ca, n

    funcie de ea, s se scurteze sau s se lungeasc timpul penitenei, astfel canonul ne

    spune: cei ce dovedesc prin fric, lacrimi rabdare i fate bune, o ntoarcere cu fapta i

    nu la artare, nu vom mplini tot timpul. Se nelege ns c pentru a cunoate dizpozitia

    penitentului, duhovnicul trebuia s primeasc meturisirea aceluia. Dar sinodul vorbete

    i n mod direct despre mrturisirea pcatelor personal i secret n canonul 9, n care

    canonitii ce o ce hirotonesc ca preoi pe cei vinovai de pcatul desfnrii, dei acetia,

    i-au mrturisit pcatele.

    Sfntul Grigore de Nisan e spune ca acela care i-a descoerit pcatul din proprie

    iniiativ i nu a ateptat s-l denune altcineva, s I se scurteze la jumtate timpul de

    12Idem, p.22613Pr. dr. loan Tulcan, Constituiile Apostolice, Cartea II, cap. 48, in P.G. I, col. 709, art.cit., p. 47.

    13

  • peniten, cci cel ce a pornit de la sine spre dezvluirea pcatelor, chiar prin faptul c a

    primit din propria pornire s se fac prul celor ascunse ale sale, primete epitimii mai

    blnde, ca unul ce a nceput deja tratamentul patimei sale i a artat un semn al schimbri

    spre mai bine. Dar cel ce a descoperit fr voie asupra rului, fie prin vreo bnuiala sau

    prg, trebuie s i fac ntoarcerea n timp mai ndelungat, ca purificat cu rigurozitate s

    fie primit apoi la mprtirea de cele sfinte14. Cina e de mare folos pentru c ea l ajut

    pe om s nving ruinea i sa-i arate rnile unui medic, cci medical nu tie ce

    medicament sa i dea. E vorba nu de o mrturisire ce se reduce la un da, consimit de

    pctos la ntrebrile adresate uunei ntregi mulimi, ci de artarea de ctre fiecare a

    rnilor lui speciale, cci numai aceasta implic un sentiment de ruine care trebuie nvins.

    Mrturisirea e nceputul tmduirii de boala pcatului. De aceea se poate spune c cei ce

    se mrturisesc obin vindecarea i iertarea. Preoii au datoria s nu divulge rnile ce li s-

    au artat. Mrturisirea deci se fcea n secret i cele spuse n ea se ineu n secret.

    Se face uneori afirmaia c pn la sfritul secolului IV se practica mrturisrea

    pcatelor n mas i c numai prin actul Patriarhului Nectarie dinConstantinopol, de la

    anul 391, s-a desfiinat aceast mrturisire n mas. Aceast afirmae e rodul unei

    ignorane , care face o confuzie ntre mrturisirea pcatelor i penitena ce i urma.

    Exist nc din sec. III, o peniten public pentru pcatele rave, dar i aceasta era iniiat

    de o mrturisire secret la preot, care recomanda, cand socotea util, penitena public.

    Aftfel Patriarhul Nectarie desfiineaza doar penitena public pentru pcatele grave.

    Mrturisirea secret, exist de la nceputurile Bisericii, a rmas i dup actul Patriarhului

    Necatrie, pn n ziua de azi. 15

    14 Idem, p. 22915 Ibidem, p.230

    14

  • 1.2. Mrturii scripturistice i biblice asupra Tainei Spovedaniei.

    Din momentul cderii, n sufletul omului a nmugurit simmntul prerii de ru.

    Tradiia ni-l nfieaz pe Adam i Eva Eva plngnd n faa porilor nchise a raiului.

    Att la poporul ales, ct i la popoarele pgne, care au mai pstrat un rudiment din

    Revelaia primordial, ntlnim acte de pocin i preocuparea lor de mpcare cu

    Dumnezeu. Sentimentul de pocin i practici pentru mrturisirea, ispire i curirea

    pcatelor aflm n toate religiile primitive i antice. De cnd s-au ivit i s-au descoperit

    cele dinti semne de via religioas la primitive , ntlnim, n diferite chipuri, i idea

    mijloacelor de purificare a sufletului i de mpcare cu Dumnezeu.16 La triburile din

    Africa, Asia, America de Nord, ntlnim diferite forme de mrturisire a pcatelor, uneori

    public, alteori secret sau individual ori colectiv. De obicei se mrturiseau n faa

    preoilor, vrjitorilor, prinilor, prietenilor, poporului pcatele privitoare la moral i cele

    privitoare la atingerea lucrurilor sfinte. Riturile care nsoeau mrturisirea erau:

    mbierea, stropirea cu ap, alungarea duhurilor rele, arderea lucrurilor sau a animalelor

    asupra crora erau trecute pcatele, scuiparea, vrsarea sau facerea de crestturi pentru a

    curge snge. Apoi, n diferite tradiii, mrturisirea era urmat de acte de peniten.

    n Peru pcatele se scuipau ntr-un buchet de iarb care se ardea, iar cenua se

    arunca n ap. La chinezi pcatul consta n violarea poruncilor divine, al cror pzitor era

    mpratul, fiul cerului. Pcatul fcut de el i atingea pe toi, iar el trebuia s ispeasc

    pentru toi. n brahamaninsm exist rugciuni prin care pctoii implor iertarea lui

    Varuna. Clugrii gianiti, prin veacurile VIII-VI Hr., i fceau n fiecare zi i n fiecare

    noapte un examen de contiin, i daca-i descopereau un pcat, i-l mrturiseau n faa

    celui ce le era guru. i buditi, mai ales clugrii, i mrturiseau pcatele, iar n funcie

    e gravitatea pcatelor primeau un canon. Babilonienii aveau un sistem penitenial mai

    complicat, vestii fiind la ei acei psalmi peniteniali. Tot de la ei au rmas tabele ntregi

    ce cuprindeau chestionare referitoare la pcat. Vechii sirieni nsoeau mrturisirea

    16 Pr. Ilarion V. Felea, Pocina, Sibiu, 1939, p. 3

    15

  • pcatelor cu flagelri plcute zeilor. Lista ar putea continua, demonstrndu-se faptul c

    practica universal a mrturisirii pcatelor justific spovedania cretin17.

    n Vechiul Testament contiina pctoeniei este exprimat limpede, iar textele

    peniteniale sunt numeroase. nc de la Adam, care simindu-se dezbrcat de frumuseea

    cea dinti, i rspunde lui Dumnezeu: Am auzit glasul Tu n rai i m-am temut cci sunt

    gol i m-am ascuns (Facere 3,10) i pn la Sfntul Ioan Boteztorul a crui predic

    pregtitoare pentru venirea lui Mesia poate fi rezumat n cuvintele: Pocii-v, cci s-a

    apropiat mpria cerurilor, tot Vechiul Testament fiind astfel strbtut ca de un fir

    rou, de duhul pocinei.

    Prin Moise Dumnezeu le-a dat israeliilor Legea, Lege n care printer alte multe

    ndemnuri la pocin, avem i urmtorul: Dac un brbat sau o femeie va face vreun

    pcat fa de un om, i prin aceasta va pctui mpotriva Domnului i va fi vinovat

    sufletul acela, s-i mrturiseasc pcatul ce a fcut i s ntoarc deplin aceea prin ce a

    pctuit i s mai adaige la aceea a cincea parte i s dea aceluia fa de care a pctuit

    (Nm. 5, 6-7).

    Cel mai deplin i bogat mrturie cu privire la pocin l avem n Psaltirea

    Proorocului David. Pentru viaa religioas ,nu numai n epoca iudaic, ci i n cretinism,

    psalmii au o valoare unic. Cuprinsul lor este variat, apte dintre ei sunt cunoscui sub

    numele de psalmi de pocin: 6, 31, 37, 50, 101, 129, 142. mai ales prin psalmul 50,

    mpreuna cu regale David ne plngem i noi pcatele noastre ori de cte ori sufletul ne

    este greu.

    Proorocii, ca nite trmbie dumnezeieti, n mod current aveau subiect al predicii

    lor pocina. ntoarcei-v catre Mine, spune Dumnezeu prin Isai, i vei fi mntuii, voi

    cei locuii toate inuturile cele mai ndeprtate ale pmntuluiCel ru s lase calea lui i

    omul cel nelegiut vicleniile lui i s se ntoarc spre Domnul, cci El se va milostivi de

    dnsul, i ctre Dumnezeul nostrum cel mult ierttor (Is. 45,22; 55,7). Iar Ieremia face

    acela ndemn: De vrei s te ntorci, Israele, ntoarce-te la Mine i de vei deprta

    urciunile de la Faa Mea, nu vei mai rtci (Ir. 4,1). Iar Proorocul Ioil ne spune: Acum

    zice Domnul, ntoarcei-v la Mine din toat inima voastr, cu postiri, cu plans i cu

    tnguire. Sfiai inimile i nu hainele voastre cci El este milostiv i indurate, ncet la

    17 Ibidem, p. 4-16,

    16

  • mnie i mult Milostiv i-I pare ru de rul pe care l-a trimis asupra voastr (Il. 2, 12-

    13).

    Aadar, pocina, era un fapt universal nainte de venirea lui Hristos. Ea

    presupunea mrturisirea pcatelor, iar pentru convertirea la aceasta militau proorocii.

    ntlnim att la popoarele pgne, ct i la poporul evreu mrturisirea public, dar i

    particular. Mrturisirea public i comun a pcatelor o fcea arhiereul la ziua ispirii.

    Mrturisirea particular i individual a pcatelor i-o fcea fiecare pctos pentru sine,

    cum au fcut-o David i Moise. Dar nu numai persoane particulare fac peniten. Cnd

    contagiunea pcatului devine comun i public se cheam la pocin ceti ntregi, cum

    a fost vestita Ninive sau popoare, cum au fost israeliii18

    Este evident i limpede faptul c pocina de dinainte de Hristos nu era Tain,

    pentru c lipsea harul Sfntului Duh. Ci era un simbol, un ritual practic, un mijloc

    pedagogic care vestea, renaterea luntric pe care pctoii o vor realiza n Hristos i n

    Biseric prin Taina Spovedaniei.19 Cu ntemeierea cretinismului, ritualul mrturisirii

    pcatelor i pocina anticilor, care avea pn la Hristos un caracter simbolic, exterior i

    formal, devine un act interior i sfnt, devine Tain. Noul Testament nu-l nlocuiete pe

    cel Vechi, ci-l mplinete i completeaz, la fel noul cult, dac trebuie s fie cultul Noului

    Legmnt, nu-l nlocuiete ori desfiineaz pe cel vechi ci apare ca mplinirea sa

    necesar. Revelaia permanent a Vechiului Testament referitoare la Dumnezeu, la

    creaie, om, pcat i mntuire, dinuie n toat plenitudinea n cel Nou, i este imposibil a

    nelege opera lui Hristos n afara acestei revelaii.20

    Noul Testament este cartea ntoarcerii la Dumnezeu, este cartea pocinei, cartea

    mpcrii omului cu Dumnezeu.21 Sfntul Ioan Boteztorul, care I-a pregtit calea,

    Mntuitorul i ncepe, predica cu cuvintele: Pocii-v, cci s-a apropiat mpria

    cerurilor (Mt. 5, 17). n inteiile Sale Hristos este limpede: N-am venit s chem. Pe

    drepi, ci pe pctoi la pocin (Lc. 5, 32). Ucenicilor Si Mntuitorul le poruncete s

    propovduiasc pocina i le d putere ca prin Taina Spovedaniei s-I dezelege pe

    18 Ibidem, p. 3719 Andrei , Episcopul Alba Iulei, Spovedanie i comuniune, Alba Iulia, 1998, p. 81 20 Alexander Schememann, Introducere n teologia liturgic, Trad. de Vasile Brzu, Editura Sophia, Bucureti 2002, p. 11121 Pr. Ilarion V. Felea, op. cit., p. 39

    17

  • oameni de pcate: Oricte vei leg ape pmnt, vor fi legate i n cer i oricte ve-i

    dezlega pe pmnt vor fi dezlegate i n cer (Mt. 18, 18).

    La Rusalii, cnd se ntemeiaz Biserica ca i comunitate vzut, cnd la predica

    Apostolilor se convertesc trei mii de brbai, la ntrebarea acestorace trebuie s fac,

    Petru le rspunde: Pocii-v i s se boteze fiecare din voi n numele lui Iisus Hristos,

    spre iertarea pcatelor voastre i vei primi darul Duhului Sfnt (Fapte 2, 38).

    Este evident c pocina n Noul Testament ncepe cu predica Sfntului Ioan

    Boteztorul, se aeaz cu Taina Sfnt de Mntuitorul Hristos i se pune n lucare de

    Sfinii Apostoli22. Taina sfintei Spovedanii, a Pocinei sau a Mrturisirii, instituit i

    poruncit de Mntuitorul Iisus Hristos (Ioan 20, 20-23) i practicat de Sfinii Apostoli i

    de urmaii acestora, episcopii i preoii, este acea lucrare haric prin care n urma

    mrturisirii pcatelor, a cinei i a prerii de ru pentru ele, ca i a fgduinei de a nu le

    mai svri, ni se iart acestea de ctre Mntuitorul Hristos, prin puterea i lucrarea

    preotului duhovnic. Taina aceasta a fost instituit de Hristos prin faptul c El nsui a

    svrit-o acordnd cel dinti iertarea pcatelor unor persoane i a acordat puterea iertrii

    pcatelor i ucenicilor Si i urmailor acestora23 prin succesiune apostolic.

    Spovedania din punct de vedere al Bisericii Ortodoxe nseamn, dincolo de

    Tain, o vorbire de tain, dar i o dezlegare de tain a pcatelor svrite n altfel de tain

    dect n Taina Bisericii24. Ea este taina regenerrii noastre sufleteti, a nnoirii i curirii

    hainei Botezului pe care am ntinat-o cu pcate. Cu toii pctuim, toi avem nevoie de

    pocin, de iertare i de curie.25

    n ceea ce privete Sfnta Tain a Mrturisirii, necesitatea ei pentru viaa

    duhovniceasc, se desprinde din faptul c greelile morale n-au devenit imposibile pentru

    credincioi, dup tergerea pcatului originar, n Sfnta Tain a Botezului.

    Pentru pcatele svrite dup botez, Prinii apostolici, atat din Rsrit ct i din

    Apus, ne relateaz c se exercita Spovedania, finalizat cu dezlegarea dat de ctre

    episcope sau de preot, n virtutea puterii primate prin hirotonie. Iniial act public, impus

    22 Ibidem, p. 6923 Pr. Prof. Dr. Dumitru Stniloae, Teologie Dogmatic Ortodox, vol. III, p 8324 Pr.Constantin Necula, ndumnezeirea maidanului,Ed.Agnos, Sibiu, p 19325 Pr. Prof. Dr. Nicolae Necula, Tradiie i nnoire n slujirea liturgic, vol. II, Ed. Episcopiei Dunrii de Jos, Galai, 2001, p. 254

    18

  • pctoilor excomunicai pebtru abateri grave, va lua forma unei confesiuni particulare,

    urmat de o rugciune de iertare i de dezlegare26.

    n Didahie, scriere contemporan cu Evangheliile dup Matei i Luca, pe care le

    folosete din plin27, nu se d urmtoatrea pova: Cnd v adunai n duminica

    Domnului, frngei pinea i mulumii, dup ce mai nti v-ai mrturisit pcatele

    voastre, ca jertfa voastr sp fie curat28. Cu cel ce nu se pociete nici nu trebuie s avem

    comuniune pn la ndreptarea lui: Mustrai-v unul pe altul, nu cu mnie, ci n pace,

    cum este scris n Evanghelie, cu cel care greete mpotriva altuia, nimeni s nu

    vorbeasc, nici s asculte, pn nu se pociete29

    Tot El ne arat prin pilda propriei Sale viei valoarea acestei virtui. Iisus Hristos

    cerceteaz templul pe cnd a fost de doisprezece ani, triete n post i rugciune (Matei

    4, 2), nva cum trebuie s ne rugm, ngenuncheaz i cade cu faa la pmnt, cnt

    laude duhovniceti mpreun cu Apostolii. Toate acestea le-a cerut i celor care doreau de

    la El iertare, dezlegare i vindecare. Vameu1 care se ruga n templu spunea cu pocin:

    Dumnezeule, milostiv fie mie, pctosului (Luca 18, 13). Femeia pctoas din casa

    fariseului sttea lng picioarele Sale i le uda cu lacrimile ei (Luca 7, 37-38). Petru i

    plnge cu amar pcatul lepdrii de Domnul (Matei 26, 75), iar tlharul de pe Cruce i

    recunoate vina i intr n rai. Zaheu, vameul, se convertete cu adevrat, iar Iuda se

    sinucide, din cauza pcatului vinderii Domnului su.

    Ucenicilor Si, Mntuitorul le poruncete s propovduiasc pocina i le d

    putere ca prin Taina Spovedanie s-i dezlege pe oameni de pcate. Sfinii Apostoli

    primesc, n dou rnduri fgduina c vor fi nzestrai cu prerogativa iertrii pcatelor.

    Sfntului Apostol Petru, Domnul i zice: i voi da cheile mpriei cerurilor i orice

    vei lega pe pmnt , va fi legat i n ceruri (Matei XVI, 19), iar ctre Sfinii Apostoli,

    zice: Oricte vei lega pe pmnt, vor fi legate i n ceruri(Matei XVIII, 18). Dar

    numai dup nviere, cnd Mntuitorul a suflat i Le-a zis: Luai Duh Sfnt (Ioan XX,

    22-23), li se transmite i li se arat fgduina mplinit.30 Prin Hirotonie aceast putere

    de a lega i de a dezlega, Apostolii au transmis-o episcopilor i acetia preoilor.

    26 John Meyendorff, Teoologia bizantin, Bucureti, 1996, p. 26027 Ibidem, p. 261-26228 Scrierile Prinilor Apostolici, P.S.B.1, Bucureti, 1979, p. 2029 Ibidem, XIV, 1, p. 3130 Pr. Prof. Dr. Liviu Streza, art.cit.p.25

    19

  • La Pogorrea Duhului Sfnt, cnd ia fiin Biserica ca i comunitate vzut, cnd

    la predica Apostolilor se convertesc trei mii de brbai, iar la ntrebarea acestora ce

    trebuie s fac, Sfntul Petru le-a rspuns: Pocii-v i s se boteze fiecare dintre voi n

    numele lui Iisus Hristos, spre iertarea pcatelor voastre i vei primi darul Duhului Sfnt

    (Fapte 2, 38). Se observ aici ca i n cazul botezului lui Ioan, c atunci cnd erau

    botezai oamenii mari, nainte de Botez i mrturiseau pcatele (Matei 3, 6). n acelai

    ton li se adreseaz Sfntul Pavel atenienilor n areopag: Dumnezeu trecnd cu vederea

    veacurile netiinei, vestete acum oamenilor ca toi de pretutindeni s se pociasc

    (Fapte 17, 30).

    Este clar deci c pocina n Noul Testament ncepe cu predica Sfntului Ioan

    Boteztorul, se aeaz ca Tain Sfnt de Mntuitorul Hristos i se pune n lucrare de

    Sfinii Apostoli.31

    n perioada post-apostolic se atest continuitatea ritualului i a semnificaiei

    Tainei Mrturisirii din epoca apostolic. Scrierile Prinilor Apostolici sunt presrate cu

    date referitoare la ritualul Mrturisirii i al iertrii pcatelor. Pocina are caracter de

    Tain Sfnt, se face dup o regul i dup un ritual anumit, cu aceeai eficacitate i

    valoare soteriologic ca i Botezul.32

    Epoca imediat urmtoare Sfinilor Apostoli a fost epoca Prinilor Apostolici.

    Acetia au fost ucenici ai Sfinilor Apostoli sau i-au cunoscut pe acetia. Scrierile lor

    constituie adevrate tezaure istorice, dogmatice i cultice, n care abund cuvintele despre

    necesitatea i importana Tainei Pocinei pentru mntuire.

    Epistola lui Barnaba, adresndu-se cretinului, i spune: S-i mrturiseti pcatele

    tale33.

    Clement Romanul spune c este mai bine pentru cretin s-i mrturiseasc

    pcatele dect s-i nvrtoeze inima. Sfntul Ignatie Teoforul ne spune c

    mrturisirea personal trebuie s o fac pctoii naintea episcopului34, iar Tertulian, la

    nceputul secolului al III-lea, definete mrturisirea actul prin care mrturisim pcatele

    31Pr. Ilarion V. Felea, op. cit. p. 6932 Pr. Prof. Dr. Liviu Streza art.cit. p. 2633 Pr. dr. Ioan Tulcan, Sfnta Tain a Pocinei (sau Spovedaniei) i nnoirea sufleteasc a credinciosului, Epistola ctre Barnaba, cap. 19, n rev. Altarul Banatului, anul IV (XLIII) (1993), nr. 10-12, p. 46.34 Pr. dr. loan Tulcan, art. cit., p.46.

    20

  • noastre Domnului i o aseamn cu artarea rnilor n faa medicilor. Aceast artare a

    pcatelor se face, spune Tertulian, prin om, prin Biseric, adic prin preot.

    Pentru Sfntul Ciprian al Cartaginei, mrturisirea este o condiie neaprat

    necesar pentru dobndirea milei lui Dumnezeu n strmtorri i necazuri, deoarece

    acestea vin n urma pcatelor noastre. Din acest motiv, el i ndeamn pe pstorii si,

    supui persecuiei lui Deciu, s-i recunoasc fiecare pcatele sale, artnd viaa cea

    pctoas a omului celui vechi. Fiecare s-i mrturiseasc pcatul, ct vreme cel care

    a pctuit se afl n via, cnd mrturisirea sa poate fi primit, ct vreme iertarea dat

    de episcopi este plcut Domnului35.

    Origen nelege i el mrturisirea pcatelor ca o artare a rnilor sufleteti la

    medici i o consider forma prin excelen de iertare a pcatelor. El precizeaz faptul c

    Apostolii i preoii care sunt urmaii Apostolilor, ca unii care au primit alturi, de

    Marele Preot, ndrumarea dumnezeiasc, tiu, fiind luminai de Duhul Sfnt pentru ce fel

    de pcate trebuie aduse jertfe, cnd i n ce chip36 Se vede de aici c iertarea o d cel

    investit prin hirotonie cu aceast putere, i anume prin episcop. Pe msur ce

    comunitile cretine s-au nmulit nemaiavnd fiecare n frunte un episcop, sarcina

    mrturisirii trece pe seama preoilor.

    Sfntul Vasile cel Mare (379) insist asupra valorii pe care o are mrturisirea

    personal a pcatelor, ca descoperire din proprie iniiativ n faa episcopului sau

    preotului, deoarece numai ei sunt ncredinai cu iconomia tainelor lui Dumnezeu37

    Dac n Biserica primar disciplina penitenial cerea ca pentru pcatele grave s se

    mrturiseasc public, iar cei aflai sub canon stteau n pronaos cu catehumenii, iat c

    deja, pe vremea Sfntului Vasile cel Mare este prezent i mrturisirea tainic. n

    canonul 34 el spune: Pe femeile care au comis adulter i din evlavie au mrturisit sau

    vdite fiind n oarecare chip, prinii notri au oprit de a le da la iveal n public ca nu

    cumva vdindu-se s le ofere cauz spre moarte38

    Pe vremea Sfntului Ioan Scrarul, mrturisirea se fcea de obicei n tain, dar n

    cazuri excepionale, duhovnicul putea porunci ca ea s se fac i n public: nainte de

    35 Paul Evdokimov, Ortodoxia, Bucureti, 1996, p. 31336 Origen, Despre rugciune 28,9 P.S.B. 7, Bucureti, 1982, p.271 37 Pr. dr. loan Tulcan, Reg. brev., 288. PG. 31, col. 1284, art. cit., p. 47.38 Arhid. Prof. Dr. Ioan N. Floca, Canoanele Bisericii Ortodoxe, 1991, p. 344

    21

  • toate s ne mrturisim bunului i singurului nostru judector. Iar dac el poruncete, s ne

    mrturisim i tuturor39

    Rnduiala mrturisirii publice a durat n Biseric timp ndelungat, dei practicarea

    ei a ntmpinat multe dificulti i a fost mpreunat cu multe primejdii pentru viaa

    comunitilor cretine i a slujitorilor acestora. mprejurrile vieii nu au permis

    cretinilor, orict zel ar fi avut, s practice ntotdeauna mrturisirea public, de aceea

    alturi de aceasta s-a practicat i mrturisirea secret, att pentru a se evita unele

    primejdii, ct i pentru c mrturisirea public nu era posibil n toate cazurile, ca de

    exemplu n cazurile celor bolnavi care nu se puteau deplasa sau nu aveau nici energia de

    a putea s suporte o ncercare ca aceea pe care o constituia mrturisirea public.

    Domnul Hristos a pus la ndemna credincioilor mijlocul pentru a-i

    putea curi i uura sufletul de chinurile produse de contiina de a fi svrit fapte rele.

    Mijlocul prin excelen l constituie Sfnta Tain a Mrturisirii, n care, n faa

    duhovnicului, credinciosul i poate dezvlui, fr reticene, sufletul su i poate primi

    iertarea, uurarea sufleteasc, mngierea i ntrirea moral, mult dorite, putndu-i

    astfel normaliza viaa haric. Aceast tain prilejuiete ntlnirea fiului risipitor cu Tatl

    cel ceresc.40

    n cazurile n care se practica mrturisirea secret, potrivit tot rnduielilor

    tradiionale, duhovnicul, fie episcop, fie prezbiter, era dator s nu divulge pcatele

    mrturisite i nici epitimiile pe care le aplica cu prilejul mrturisirii secrete, atunci cnd

    era cazul s fie aplicate. Cea dinti msur pentru ngrdirea mrturisirii publice i pentru

    nlocuirea ei cu mrturisirea secret sau n tain s-a luat de ctre arhiepiscopul

    Constantinopolului, Nectarie, pe la sfritul veacului IV (390), n scopul de a se evita

    anumite scandaluri publice, care se produceau cu ocazia mrturisirii unor pcate mai

    grele n faa ntregii Biserici.41 Perioada urmtoare epocii de aur, ncepnd cu sec. VI,

    39 Sf. Ioan Scrarul, Scara IV, 13 n Filocalia 9, Bucureti, 1980, p. 5840 Pr. Prof. Dr. D. Radu, Sfintele Taine ale Bisericii, dup Tradiia apostolic, din punct de vedere ortodox, n rev. Biserica Ortodox Romn, anul XCVIII (1980), nr. 11-12, p 1135 41 Arhid. Prof. Dr. Ioan N. Floca, Drept canonic ortodox, Editura Institutului Biblic i de Misiune al Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1990, p. 45-46

    22

  • aduce cu sine fixarea rnduielii Mrturisirii n forma pe care o avem n Molitfelnicele din

    sec. XVIII ncoace.42

    O nvtur bogat referitoare la Taina Mrturisirii dezvolt i Prinii filocalici.

    Astfel, ntrebndu-se ce este pocina, Sfntul Isaac Sirul rspunde: Prsirea celor de

    mai nainte i ntristarea pentru ele i o aeaz ca nceput, ca prima treapt n procesul

    de cretere duhovniceasc, fiind urmat de curie, ca treapt de mijloc i desvrire.

    Referindu-se la felurile mrturisirii, Sfntul Maxim Mrturisitorul spune c aceasta este

    de dou feluri: o mrturisire de mulumire pentru binefacerile primite, mulumire care

    izvorte i din lucrarea harului n cel ce crede, i o mrturisire pricinuit de mustrare i

    certare pentru frdelegi. O numire dat mrturisirii i care reine n mod deosebit

    atenia, este aceea de lucru mare i de mare cinste i care aparine lui Simeon

    Metafrastul (...) la ali prini cuprini n Filocalia romneasc, mrturisirea este numit

    lumina nsi, dttoare de lumin i trit ca stare de luminare43.

    Rnduiala actual a Mrturisirii din Biserica noastr s-a dezvoltat pe baza tradiiei

    apostolice, pstrnd structura i elementele principale ale acesteia. Aceast rnduial

    atest, n acelai timp, legtura ei organic cu rnduiala Botezului din care s-a desprins,

    constituind o slujb aparte. Mai nti, aceasta poate fi dedus din faptul c rnduiala

    Tainei Mrturisirii nu ncepe cu Binecuvntarea mare, ntlnit numai n rnduiala

    Sfintei Taine, ci cu binecuvntarea mic, dovedind legtura cu o alt Tain, care nu poate

    fi dect Botezul. Taina Mrturisirii este singura numit al doilea Botez.44 Fr s-i

    modifice structura original, rnduiala mrturisirii se dezvolt, dup cum, n funcie de

    mprejurri, i reduce dimensiunile n timp.45

    Din cele spuse se vede c tot cretinul n veacul de aur al cretinismului i

    mrturisea pcatele,.sentimentul pocinei i nevoia mrturisirii fiind prezente n toate

    religiile. Pocina este o trebuin fireasc a sufletului omenesc, primind n cretinism

    demnitatea de tain. Ea este mijlocul prin care credincioii sunt scoi din nchisoarea

    egoist n care i-a aruncat pcatul, pentru a fi readui la comuniunea cu Dumnezeu i cu

    42 Pr. Prof. Dr. Liviu Streza, art.cit.p.2643 Pr Viorel Sava, Taina mrturisirii n riturile liturgice actuale,ed. Trinitas, Iai, 2004, p. 40-4144 Pr. Prof. Dr. Liviu Streza art.cit. , p. 2745 Idem, p. 44,

    23

  • aproapele46. De la creaie, Dumnezeu a nscris n fiina omului aspiraia fireasc nspre

    comuniunea cu El i cu semenii, ns pcatul a distrus aceast comuniune devenind un

    obstacol n calea ei.

    Sfnta Tain a Pocinei este Taina esenial, fundamental, a vieii cretine,

    pentru c ea vine s-i cear omului s-i aduc aminte de unde este, n ce staie a vieii

    sale se afl, cum poate s-i recupereze anumite lucruri pe care le-a avut i le-a pierdut

    sau cum poate dobndi unele noi, absolut necesare mntuirii.47 De ea atrnnd viaa

    noastr n aceast lume, dar i n cea venic. Pocina este un mijloc de restaurare a

    legturii noastre cu Dumnezeu,dar i cu aproapele. Pocina este fiica ndejdii i

    tgduirea dezndejdii. Pocina este mpcarea cu Domnul prin lacrimi i prin lucrarea

    cea bun a virtui1or.

    Sfnta Spovedanie este prin excelen Taina iertrii pcatelor. Pentru o complet

    definire a ceea ce nsemn aciunea Sfintei Spovedanii n viaa credincioilor, este

    necesar o amnunit conturare i descriere a termenilor ce ncadreaz Mrturisirea.

    n primul rnd, Sfnta Spovedanie este o Tain a Bisericii, instituit de

    Mntuitorul Hristos, dar o analiz mai pe larg a ceea ce nseamn a fi o Tain o vom

    prezenta ntr-unul din capitolele ulterioare.

    Se cere, de asemenea, o concret definire a noiunii de pcat i de iertare, care,

    cuprinse n contextul istoric al mntuirii, vor scoate n eviden valoarea intrinsec a

    noiunii de Tain. Istoria ncepe de la Adam, iar pcatul i iertarea, ca realiti succesive

    ale manifestrii liberei voine a omului, ncep odat cu nclcarea poruncii divine.

    46 Pr. Asist. Dumitru Popescu, Pocina ca refacere a legturii credincioilor cu Dumnezeu i cu semeni, n rev. B.O.R.,1971, nr. 9-10, p. 1022 .47 Pr. Constantin Necula, op.cit. , p 193

    24

  • Capitolul 2. Parte teologic

    n acest parte a lucrrii doresc s art mai n detaliu desfurarea acesteia i mai

    ales lucrarea duhovnicului, care nu este nicidecum de lsat sau de nebgat n seam.

    Pornind de la modul de desfurare a acesteia, am inclus n lucrare factorii, timpul, vrsta

    i chiar locul unde se desfoar aceasta. Cu toate c acestea ar putea trece la prima

    vedere fr nici o importan nu este deloc aa. Toate acestea au un efect asupra

    penitentului care dorete o curire de grealele pe care le-a svrit ca splndu-i

    acestea s poat intra n cmara de nunt a mirelui, s se bucure de gustarea cu Hristos

    prin mprtanie.

    2.1. Factori care influeneaz spovedania

    Oamenii au nevoie de comunicare. Ei i comunic emoii, gnduri, sentimente ,

    convingeri , preri , valori, dorine. Fie c vorbim de relaii de cuplu, cele familiale, sau

    cu colegii, comunicarea este acel incredient esenial care poate cldi sau distruge48, care

    poate elibera de emoii negative, sau poate ncrca cu energie pozitiv.

    Dar actul comunicrii este diferit n fucie de interlocutor, de interesul cu care eti

    ascultat,de varst, de diferenele de statut social, de gradul de intimidate cu persoana

    respectiv. Printele Dumitru Stniloae spune c spovedanie este comunicare, dar ea

    depete cu mult graniele acesteia. Simim nevoia s comunicm altuia viaa noastr

    interioar, repulsile, nclinaiile, gndurile despre lume49.ns exist mai multe tipuri de

    comunicare. Comunicarea unor lucruri foarte importante ntre doi prieteni, de exemplu,

    are nevoie de intimitate i garania c cele spuse, vor rmne tiute doar de cei doi.

    Intimitatea este una dintre cele mai importante caracterisici ale spovedaniei,

    consilierii psihologice i actului medical., alturi de confidenialitate. Din punct de vedere

    cretin, intimitatea reprezint acordul interior dintre dou persone. Pentru Printele

    Stniloae, intimitatea reciproc descoper adevrul, imaginea autentic interior a eului 48 Psihologies Magazine, martie 2009, p.6449 Ortodoxia, nr. 1, 1972, p. 5

    25

  • celor dou persoane50 . Cea ce deosebete spovedania de alte acte care cer intimidate,

    este c ea reprezint un tip de intimidate moral-spiritual, o deschidere prin care cea ce

    se afl n cmpul contiinei morale a unui individ se transmite sau se proiecteaz asupra

    preotului,ca persoan ce intermediaz, n plan simbolic relaia omului cu divinitatea. n

    cazul acesta, rolul preotului este acela de a restabili ordinea moral n planul contiinei

    celui care se spovedete51 . Dar spovedania nu se face la oricine. n alegerea preotului la

    care credinciosul se va mrturisii, un rol important l are preferina interpersonal. Ea este

    rezultatul experienelor personale avute anterior cu ceilali, i depinde de modelele ideale

    sau negative la care aspir. Aceti factori de concretizeaz n sentimentele ca simpatia sau

    antipatia pe care le simim fa de preotul respective52. Desigur cretinilor din mediul

    rural le este puin mai limitat posibilitatea de a-i alege duhovnicul, lucru care

    influeneaz spovedania. Dar relaia de intimidate pe care o poate crea preotul unei

    parohii de la sat este mult mai profund, decat cea din mediul urban.

    Timpul i locul n care se desfoar spovedania poate avea o influen pozitiv

    supra acestui act de intimidate. n privina intervalului de timp la care se cere

    spovedania, prerile sunt mprite. Spre exemplu porunca a patra a Bisericii recomand

    ca spovedania s se fac, n cele patru posturi, sau cel puin o dat pe an53. Cartea

    foarte folositoare de suflet recomand preotului s i obinuiasc credincioii s se

    spovedeasc ct mai des. n cea ce i privete pe cei ce au czut n pcate mai grele, sau

    repet des anumite pcate, Sf. Vasile cel Mare recomand: Pocina nu trebuie s

    nceteze n cursul ntregii viei: cci cine este fr de pcat? n toat clipa pctuim, dac

    nu cu fapta, apoi cu gndul. Orict sunt de mici pcatele,dar ele pteaz contiina, iar

    contiina trebuie s fie mereu curat. Dac trebuie s fie pstrat curat dar, totui, zilnic

    se pteaz, atunci n toat ziua trebuie s o i curim54.Sfntul Ioan Scrarul ntrete i

    el acest punct de vedere : Nimic altceva ca lipsa de mrturisire nu d atta putere

    demonilor i gndurilor potrivnice nou Sufletul care preuiete mrturisirea , este inut

    50 Constantin Enchescu,Tratat de Psihologie Moral, Ed. Polirom , Bucureti, 2008, p.2o651 Ibidem, p.20852 Ibidem, p.21153 Pr. Petre Vintilescu , Spovedania i Duhovnicia ,Ed. Rentregirea, Alba Iulia , 1995, p.5054 Ibidem, p.54

    26

  • de ea ca de un fru, ca s nu pctuiasc55. Avantajele spovedaniei mai dese sunt

    multiple:

    -Credinciosul triete cu gndul nu dup mult timp va trebui s mearg din nou la

    spovedanie, cea ce l motiveaz s fie mai atent cu sine;

    -credinciosul nu risc a fi prins de sfritul vieii nepregtit;

    -fcut mai des, examenul de contiin care preced spovedania, devine mai eficient prin

    identificarea cu uurin a progresului i regresului duhovnicesc;

    -spovedania deas ofer att crediciosului ct i preotului ansa de a se apropia mai mult,

    i crete ncrederea reciproc.

    Locul n care se desfoar spovedania are de asemenea un efect psihologic foarte

    puternic, att dac se desfoar n Biseric ct i acas la credincios. n Biseric

    naintea icoanei Mntuitorului,sau icoanei rstignirii Lui. Acest lucru atrage atenia

    penitentului asupra acestui lucru, fcndu-l s-i dea seama c virtutea este i pentru el o

    chestiune de lupt i de jertf56.

    ngenuncherea naintea icoanei Mantuitorului, datorit faptului c trupul este

    forma de manifestare a sufletului, mijlocete penitentului o stare de pocin, de

    smerenie.

    i din punct de vedere al momentului din zi n care se poate svri aceast Sfant

    Tain exist dou preri: fie dimineaa cnd spiritul fiind mai recreat , omul se poate

    recrea mai uor57 fie seara , moment n care persoana nu mai este presat de rspunderile

    sociale sau familiale. Dar mai important dect timpul n care se svarete Taina, este

    dispoziia sufleteasc a credinciosului. Responsabilitatea este accentuat i de faptul c

    pentru svarirea acestei Sfinte Taine,preotul trebuie s mbrace toate vemintele.

    Toate aceste aspecte, alturi de vrsta celui care se spovedete, de statutul social,

    gradul de cultur, gen i convingeri influeneaz comunicarea din timpul spovedaniei,

    ntrirea sau nu relaiei dintre cei doi i sporirea sau nu a ncrederii reciproce.

    55 Ibidem, p.56. 56 Ibidem, p.6357 Ibidem, p.66

    27

  • 2.2. Efecte sacramentale ale tainei

    n acest capitol doresc s dezbat problema pcatului, pocinei i examenul de

    contiin pe care fiecare dintre noi trebuie s l facem n fiecare sear cnd ne rpete

    somnul, dar nu numai atunci ci cel mai importantt examen este cel dup fiecare

    spovedanii, cum am intrat i cum am ieit de la duhovnic. Dac balana nclin spre

    dorirea de Dumnezeu suntem pe calea cea bun i esenial e s ne meninem pe aceast

    cale pentru a plcea lui Dumnezeu, iar dac nu suntem mulumii de purtarea noastr s

    strigm ctre Mntuitorul cu durere i plngere pentru a ne putea ridic din pcate i

    astfel s facem pocin prin plinirea canonului i ascultarea de duhovnic.

    a. Ce este pcatul?

    Pcatul n sine reprezint n sine o clcare a voii lui Dumnezeu. Prototipul

    pcatului l reprezint neascultarea lui Adam fa de Dumnezeu, iar toate celelate pcate

    sunt considerate dimensiuni succesive ale acestuia.

    Teologia ortodox a insistat mult pe definirea noiunii de pcat, deoarece ea este

    cea care a modificat cursul istoriei mntuirii, alternd facultile sufleteti ale chipului lui

    Dumnezeu din om, deviind aciunea vieii umane de la scopul pentru care a fost realizat

    creaia, i anume progresul continuu spre desvrire.

    Pcatul poate fi neles mai ales dac este situat n cadrul vieii paradisiace,

    deoarece o descriere a omului de dinainte de cdere ne pot sugera cu claritate efectele

    ireversibile fr intervenie divin ale neascultrii.

    Ceea ce este ntunericul pentru ochii trupeti este i pcatul pentru sufletul

    omenesc. ntunericul orbete ochii, aa nct omul, chiar dac are ochi nu vede nimic, i

    cel ce umbl ntru ntuneric cu totul se aseamn unui orb: nu vede calea pe care merge i

    nu cunoate cele vtmtoare ce i stau n fa, nu deosebete un lucru de altul (de pild,

    aurul de argint, arama de fier, albul de negreu, rou de verde, ...), se abate din cale i

    rtcete, nu tie ncotro merge, cade n groap i sufer alte ntmplri vtmtoare.

    28

  • Astfel este ntunericul i orbirea cea trupeasc pentru om. Astfel este ntunericul i

    orbirea cea trupeasc pentru om. n chip asemntor, pcatul-ntunericul duhovnicesc-

    ntunec ochiul sufletului i l orbete n aa chip, nct pctosul sufer rele sufleteti

    asemntoare sau chiar mai mari i umbl ca un orb, nu tie ncotro l poart drumul, nu

    vede naintea sa groapa pieirii venice n care st de bine s cad, nu deosebete

    stricciunea de virtute, rul de bine, adevarul de minciun, adevrarta bunastare de

    restrite i n acest chip, avnd ochi, nu vede i bjbie ca un orb. Triete n bunastare?

    i face de cap, se slbticete ca un cal nenvat i nenfrnat i nu vede c prin aceast

    bunastare Dumnezeu l atrage laSine, cum i atrage un printe, cu un mr, copilul mic. A

    nimerit n restrite? Crtete, bombne i hulete ca i cum s-ar face cu el o nedreptate,

    nal glasuri vitoare, ba chiar hulitoare: Ce nedreptate am fcut? Cu ce am pctuit?

    Oare sunt eu mai pctos dect alii? Merit eu asta? Asta merit osteneliile mele? Se

    ndretete pe sine, plin fiind de toat nedreptatea; socoate curat, fiind cu totul ntinat; se

    socoatre pe sine ca nefiind vrednic de pedeapsa vremelnic, vrednic fiind de cea venic;

    i laud meritele, care nu fac doi bani. Cnd e bolnav, cheam doctorul ca s capete

    vindecare i ia orice doctorie, de-ar fi ea ct de greoas, i rabd tot ce i prescriu

    doctorii, ba i mai i pltete. Milostivul Dumnezeu, Care vrea ca toi oamenii s se

    mntuiasc i ntru cunotina adevrului s vin (I Tim. 2, 4), vrea ca prin necazuri ca

    printr-o doctorie amar, s i vindece sufletul bolnav i s i fac sntos, cci iubirea de

    argint, iubirea de sine, iubirea de slav, trufia, zavistia, ura, necuria i celelate patimi

    sunt boli cumplite ale sufletului, de care el bolete, se topete i moare. Pctosul orb nu-

    i d seama ns de acest binefacere a lui Dumnezeu i numai c nu i mulumete

    Milostivului Binefctor, ci crtete mpotriva Lui: ce nedreptate este n mine? Orice

    necaz din vremea de acum, care este trimis de Dumnezeu asupra pctosului, este un

    toiag al pedepsirii Sale printeti, cu care El l bate pe pctos i l trezete din somnul

    pcatului, ori o doctorie amar, pe care i-o trimite ca s i vindece sufletul slabnogit, dar

    pctosul nu simte aceasta. Are sntate ori bogie? Le pune pe socoteala ostenelilor,

    srguinei, nelepciunii i priceperii sale, iar nu pe socoteala lui Dumnezeu, de la Care

    sunt viaa i moartea, srcia i avuia (Sir. 11, 16). A ctigat biruin asupra

    dumanului? Pune biruina pe seama vitejiei, ireteniei, miestriei i puterii sale, pe

    seama mulimii otenilor si i nu pe seama lui Dumnezeu. Nu se mntuiete mpratul

    29

  • cu otire mult i uriaul nu se va mntui cu mulimea triei lui. Mincinos este calul spre

    scpare i cu mulimea puterii lui te va izbzii (Ps. 32, 16-17), cci nu n puterea

    calului este voia Lui, nici n cel iute la picior bunavoina Lui. Bunvoina Domnului este

    n cei ce se tem de El i n cei ce ndjduiesc n mila Lui (Ps. 146, 10-11). Se satur

    pctosul de mncare, se acoper cu veminte, e nclzitde foc, e luminat de lumin i are

    parte de celelalte bunti ale lui Dumnezeu, ns pe Dumnezeu, Dttorul buntiilor,

    nu l simte n binefacerile Lui i nu mulumete Binefctorului, cci nu l iubete, iar

    fr iubire nu poate fi recunotin. ntreaga fptur, cerul, soarele, luna, stelele, pmntul

    i plinirea lui mrturisesc slava lui Dumnezeu (Ps. 18, 1); ns pctosul orbit nu simte

    nimic i nu se cutremur de mrirea slavei Lui. Oraul i casa arat i aduc la cunotiina

    tuturor pe arhitectul dup cldirea pe care a zidit-o. Lumea aceasta vzut este ca o cetate

    minunat, zidit nu de mini omeneti, ci de cuvntul lui Dumnezeu, ca o lucrare

    preaneleapt i cas preabogat n care trim cu toii. Ea arat parc cu degetul la

    dumnezeu Arhitectul, Ziditorul, purttorul de Grij i Gospodarul ei; i fiind o tidire

    minunat, ptruns de nelepciune i bun, dovedete c Minunat, Bun, Prenelept i

    Atotputernic este Ziditorul ei, dar pctosul orb nu i d seama. Fiul cunoate pe

    Dumnezeu, Domnul i Printele su, Care l pzete, hrnete i mbrac. Cinele i

    cunoate stpnul, boul cunoate pe cel ce l-a dobndit, dar pctosul, care e nzestrat cu

    nelegerea, nu cunoate pe Ziditorul, Stpnul i Ocrotitorul su, precum spune

    Dumnezeu prin proocul: Boul i cunoate stpnul i asinul ieslea domnului su, dar

    Israel nu M cunoate, poporul Meu nu M pricepe, ci griete ca nebunul n inima sa:

    Nu este Dumnezeu (Ps. 13, 1). Iat cu ce orbire jalnic lovete pcatul inima omenasc,

    orbirea din care se nate lipsa de fric, iar din lipsa fricii de Dumnezeu izvorte toat

    nelegiuirea!58

    Panayotis Nellas observ c starea omului conform naturii e definit n chip

    fundamental de starea lui dinainte de cdere: Fcnd viu lutul Olarul, /a pus n

    mine/carne i oase,/suflare i via(Canonul cel Mare a Sfntului Andrei Criteanul, I,

    10). Prin darul pe care Dumnezeul l face omului existena sau viaa, El o nzestreaz

    trupete (carne i oase) i sufletete (suflare i via). Aceste dou dimensiuni ale

    58 Sf. Tihon de Zadonsk, Despre pcate, trad. Din Lb. Rus de Adrian i Xenia Tnsescu-Vlas, ed. Sofia, Bucureti, 2000, p198

    30

  • omului care leag persoana uman fac din om un microcosmos, o recapitulare a

    universului59.

    Aceast stare bidimensional legat concomitent de cer i de pmnt, o

    descrie cel mai bine Sfntul Grigore de Nazianz, printr-o fraz celebr: n calitatea mea

    de rn, sunt ataat de viaa de aici, de jos, ns fiind i o prticic divin, port n pieptul

    meu dorina dup o via viitoare60. Adam a fost creat dup chipul lui Dumnezeu iar

    scopul su era s ajung la asemnarea cu Dumnezeu, potrivit sfatului Sfintei Treimi: S

    facem om dup chipul i asemnarea noastr.... (Facere 1, 21). Temenul de chip se

    asociaz concomitent att prii trupeti a omului ct i sufletului, cci mpreun au fost

    create dup chipul lui Dumnezeu, spune Sfntul Grigore Palama61.

    A fi dup chipul lui Dumnezeu nseamn, n primul rnd a fi o fiin personal,

    adic liber i responsabil. Dumnezeu la creat pe om astfel deoarece a dorit s-l cheme

    sper o vocaie suprem ndumnezeirea, adic s devin prin har folosinduse de liberatea

    aciunii i a gndului, asemena lui Dumnezeu ceea ce este virtual prin natura sa.

    Dumnezeu dorste ca acest urcu pres ndumnezeire s fie mijlocit prin dragoste. Fr

    dragoste spune Vladimir Lossky unirea ar fi mecanic, iar dragoste implic libertate,

    posibilitatea de a alegi i a refuza. Desigur exist o dragoste ne-personal micare oarb

    a dorinei, sclava unei fore naturale. Dar nu acesta este dragostea omului sau a ngerului

    fa de Dumnezeu; altmiteri, oamenii ar fi asemenea unor animale care s-ar ataa de

    Dumnezeu printr-un fel de obscur atraciei cvasi-sexual. A fi ceea ce trebuie s fii n

    iubirea pentru Dumnezeu nseamn a admite posibilitatea contrasiului, posibilitatea

    revoltei. Dragostea pe care o pretinde Dumnezeu nu este un magnetism fizic, ci tensiunea

    vie a contrariilor. Aceast libertate vine de la Dumnezeu; este pecetea prtiei noastre

    divine, capodopera Creatorului62.

    Omul a fost creat aa dar curat de pornirile rele i cu o permanent tenin spre

    bine. Aceast comuniune trebuia ndreptat att sper Dumnezeu ct i sper semeni, ns

    tentina sper bine nu era ntrit, ci se afla intr-o faz incipient a evoluiei ei. Printele

    59 Panayotis Nellas, Omul animal ndumnezeit, trad. Diac. Ioan I.Ic jr., Edit. Deisis, Sibiu, 2002, p. 179;60 Vladimir Lossky, Introducere n Teologia Ortodox, trad. Lidia i Remus Rus. Edit. Sophia, Bucureti, 2006, p. 89;61 Ibidem, p. 90;62 Ibidem, p. 91;

    31

  • Dumitru Stniloae descrie astfel starea omului de dinainte de cdere: el era contient i

    liber, iar n contiin i libertate avea tentin sper cele bune. Dar el nu realizase o

    contiin progresat a binelui i a adevrului, nicio libertate asigurat mpotriva

    posibilitii de a fi robit de alte pasiuni. Nu era pctos, dar nici mpodobit cu virtui

    dobndite i cu gnduri curate consolidate. Avea nevinovia celui ce nu a gustat pcatu,

    dar nu cea ctigat prin respingerea ispitelor. etc.63.

    Dei nu tim ct timp a trit Adam n aceast stare primordial, nu a fost suficient

    pentru a-i consolida n aa fel voina nct s nu mai poat cdea. Cu alte cuvinte el nu a

    apucat s se consolideze n ascultarea de Dumnezeu i s progreseze n cunoaterea lui64.

    Dac protoprini ar fi persistat n starea acesta de ascultare, probabil cderea nu

    s-ar mai fi ntmplat. Nu este un motiv plauzibil ideea conform creia cderea

    protoprinilor ar fi fost necesar i inevitabil, deoarece altfel nu S-ar mai fi ntrupat

    Mntuitorul. Dumnezeu ar fi folosit o alt cale pentru a Se ntrupa, ntruparea fiind cu

    adevrat necesar pentru om, din marea iubire a lui Dumnezeu, dar cderea putea fi

    evitat. Fgduina ntruprii nu constituie aadar un alibi, o circumstan atenuant a

    pcatului protoprinilor, i nu le terge prin acesta o parte din vin.

    Referatul biblic al creaiei n capitolul trei, ne arat cderea lui Adam. Dumnezeu

    i-a dat porunc lui Adam i i-a zis: Din toi pomii din rai poi s mnnci, iar din pomul

    cunotiinei binelui i rului s nu mnnci, cci, n ziua n care vei mnca din el, vei

    muri negreit! (Fac. 2, 16-17). Adam, creat cu voin liber putea s-L asculte pe

    Dumnezeu i avea toate motivele s o fac dar arpele, adic diavolul, invidios pe

    condiia omului de cunun a creiei, i-a zis femei: Nu vei muri! Dar Dumnezeu tie c

    n ziua n care vei mnca din el vi se vor deschide ochii i vei fi ca Dumnezeu,

    cunoscnd binele i rul (Fac. 3, 4-5). Influenat de arpe, dar avnd perfect putere de

    decizie i libertatea voinei, Adam a mncat din mrul pe care i l-a dat Eva: De aceea

    femeia, socotind c rodul pomului este bun de mncat i plcut ochilor la vedere i

    vrednic de dorit, pentru c d tiin, aluat din el i a mncat i a dat brbatului su i a

    mncat i el. Atunci li s-au deschis ochii la amndoi i au cunoscut c erau goi, i au

    cusut frunze de smochin i i-au fcut acopermnt (Fac. 3, 6-7).

    63 Pr. Prof. Dr. Dumitri Stniloae, Teologia Dogmatic Ortodox,vol. I, IBM, Bucureti, 2003, p. 428;64 Ibidem, p. 486;

    32

  • Pentru Prini, rul este de fapt o lips, un viciu, o imperfeciune, nu o natur, ci

    tocmaice i lipsete unei naturi pentru a fi desvrit. Ei cred c rul nu exist n manier

    esenialist, artnd c e vorba doar de o inacdevare a fiinei. Rul nu-i are loc printre

    esene, dar nici nu este doar o lips, nu este o natur, ci o stare a naturii, o boal care se

    hrnete cu virtutea naturii.

    Deseori, rul este definit ca o lips a binelui, n cazul acesta, ca o lips a

    ndreptrii omului spre Dumnezeu , ca o neascultare opus poruncii lui Dumnezeu-

    Buntate absolut. Adam nu numai c a clcat acest porunc divin, dar prin acest

    neascultare a rupt lanul necontenitei tendine spre desvrire, alternd prin acesta

    drumul ideal pe care l avea de mplinit. Pcatul nu este doar o unitate singular, izolat,

    fr repercusiuni, ci aprope ntotdeauna este un generator de alte pcate (asta dac nu

    intervine pocina sincer si o hotarre de a nu mai svrii). Aici st cheia izgonirii lui a

    Adam din Rai. n loc s recunoasc pcatul i s se ciasc n fa lui Dumnezeu, el s-a

    ruinat i s-a ascuns, ba, mai mult, a ncercat s se dezvinoveasc, dnd vina pe Eva, iar

    ea, la rndu-i, pe arpe. n momentul n care Adam a nvinuit-o pe Eva, efectul pcatului

    era deja prezent. Egoismul i lipsa de responsabilitate pentru greeal sunt generate de

    nccarea voinei divine i de ruperea bunei voine omului de pn atunci. Astfel, originea

    rului se afl n libertatea fpturilor create. Din acest motiv, rul este injustificabil, cci

    nu are alt origine dect libertatea fiinei care-l svrete. Sfntul Grigore de Nyssa

    spue, sublinind paradoxul celui care se supune rului, Nu exist ru sau, mai exact, rul

    exist numai n momentul n care este svrit, el exist n neexisten65. Cu toate

    acestea, rul i are originea n lumea ngerilor. Ei sunt numii de Sfinii Prini ca,

    spirite nentrupate dar noi nu i putem definii astfel. ngerii nu au o condiie bilogic

    asemena noua, necunoscnd nici moartea i nici reproducerea, ei nu sunt mbrcai n

    veminte de piele66. Rul i are originea, n pcatul spiritual al ngerului, iar Lucifer e

    rdcina tuturor pcatelor: mndria ca revolt mpotriva lui Dumnezeu. Rdcina

    pcatului rezid n setea de autondumnezeire, n ura fa de har.

    Prima porunc, de a nu atinge pomul cunoaterii, circumscrie libertatea uman i

    urmeaz aceleai ordini, dup care Dumnezeu ngduie prezena arpelui. Sfntul Apostol

    Pavel ne subliniaz faptul c: credina face pcatul real, l face vizibil, n ciuda negrii 65 Vladimir Lossky, Introducere n , p.104;66 Ibidem, p. 105;

    33

  • lui. n contrabalan, Satana strecoar imediat neascultarea, nevrnd a se mntui omul

    dup planul lui Dumnezeu. Fructul era bun n sine, totul era legat de relaia omului cu

    Dumnezeu, de ascultarea lui fa de Creatorul su i un test al lui Dumnezeu pentru

    fptura S-a. Eva vede n fructul orpit frumusee, o nou valoare i peste toate arpele le

    spune: ve-i fi asemea cu Dumnezeu (Fac. 3, 6).

    Cu toate acestea, Dumnzeu introduce o anumit ordine chiar in mijlocul

    dezordinii pentru a evita dezintegrarea total prin ru. Voina Sa binefctoare

    organizeaz i menine universul; pedeapsa Sa este pedagogic: este mai bine ca omul s

    moar, adic s fie alungat de lng pomul vieii, dect s fie perpetuat n venicie

    condiia sa. Chiar limitele condiiei sale l-ar ndemna la pocin, adic spre o nou

    iubire. Universul, salvat n acest fel, nu reprezin n s lumea cea adevrat: aceast

    ordine n care s existe moartea rmne o ordine de care nu v-om putea scpa. Pmntul

    este blestemat din pricina omului, iar frumuseea cosmosului devine ambigu.

    Adevrarta lue, natura autentic se aform numai prin har. Din aceast pricin, o dat cu

    pcatul ncepe i drama rscumprrii67.

    Pocina, sau harul cel de al doilea, dac vrem, poate s ne ridice iari la

    frumuseea strveche. Dac nu putem s rmnem cum am fost botezai, atunci numai

    curia, ctigat prin osteneli i durerile pocinei poate s readuc sufletul la frumuseea

    original68, prin aceasta s nelegem ca numai prin plngerea ndelungat i cu sincer

    prere de ru ne putem curii de aceste pcate care sunt la fiecare pas n via, avnd

    dezlegare de pcate noi nu ne ntoarcem iari la starea cea dinti, adic plini de pcate,

    ci ncercm s ne ridicm s strigm ctre Ziditorul nostru cu toat sinceritatea dup cum

    zice Psalmistul David inim nfrnt i smerenie Dumnezeu nu v-a urgisii i iari

    mil voiesc iar nu jertf, Dumnezeu nu ne cere s facem ce este cu neputin pentru

    noi, ci toate s le facem dup putina noastr, fiecruia i cere numai ce poate s duc, dar

    o dat cazui ne cere s ne ridicm.

    Vorbind catehetic spunem c: pcatul este clcarea legii dumnezeieti, adic

    nemplinirea voii lui Dumnezeu cuprins n poruncile Sale(I Ioan, 3,4). Menirea omului

    creat, dup chipul lui Dumnezeu, e s ajung la asemnarea lui cu Dumnezeu, s se

    ndumnezeiasc. Pentru a ajunge la int omul trebuie s-i comformeze viaa cu legea 67 Ibidem,p. 108;68 Petru Damaschinul, nvturi duhovniceti, I,II,1 Filocalia V, p. 40, 192;

    34

  • moral cretin, care e expresia voii lui Dumnezeu69. Datorit voii sale libere omul poate

    aciona i n direcia opus, nclcnd legea moral, fcnd pcate care sunt definite de

    teologie ca: clcarea contient i liber a legii morale sau mpotrivirea contient i

    liber fa de voia lui Dumnezeu, exprimat n legea moral70.

    Pcatul este un ru att de mare i de ngrozitor, nct nimeni nu a putut s-l

    nimiceasc, afar de Fiul Cel Unul-Nscut a lui Dumnezeu. A trebuit s vin

    Atotputernicul Fiu al lui Dumnezeu i s-l ridice prin patima i prin moartea Sa. Pentru

    aceasta S-a aratat Fiul lui Dumnezeu, ca s strice lucrurile diavolului (I In. 3, 8). Legea

    lui Dumnezeu este de neschimbat, deci se cuvenea fie ca omul s-o plineasc n ntregime,

    fie ca cel ce a fcut nelegiuire i a pctuit s sufere osnd venic, fiindc asta cere

    dreptatea lui Dumnezeu. Dar ntruct toi au fost artai ca fiind clctori de lege de ctre

    cuvntul lui Dumnezeu, toierau supui, pentru aceasta, asndei venice i nimeni nu

    putea nicicum s se izbveasc prin puterile sale de aceasta. De aceea a venit Fiul lui

    Dumnezeu i a acoperit pcatul cu patimile i cu moartea Sa, curind-l prin jertfa Sa pe

    lemnul crucii, prin urmare, a ridicat i osnda pentru pcate de la cei ce cred n El, cci

    pcat fr pedeas nu vine dect pentru pcat. Drept aceea, atunci cnd credincioii se

    roag i cer iertarea pcatelor, o fac n numele lui Hristos, sigurul care oart i ridic

    pcatele, cci fr El nu poate fi iertare de pcate i ridicarea lor, dat fiind c El este

    Mielul lui Dumnezeu, Cel ce ridic pcatul lumii (In. 1, 29). Aadar, nu cugeta, omule,

    c pcatul nu este mare lucru. Dac Mielul lui Dumnezeu nu va ridica pcatul de la tine,

    ntreaga venicie fr sfrit vei plti pentru el, n gheen, dreptii lui dumnezeu, iar El l

    ridic doar de la aceia care contenesc cu pcatele, se pociesc i cred n El. Iar de nu

    socoteti pcatul mare lucru, de amrciunea lui nu vei scpa, cci acesta este semnul c

    nu ai pocin adevrarata, amrciunea pcatului i, ca atare, fuge de el ca de o otrav

    aductoare de moarte.71

    Rdcina pcatului se afl n profunzimea mistic a omului czut. Esena

    pcatului nu st n nclcarea unei norme etice, ci n ieirea din comuniunea cu

    Dumnezeu, n ndeprtarea de viaa dumnezeiasc i venic pentru care a fost creat omul

    69 Sfntul Issac Sirul, Cuvntul LXIII, Filocalia 10, Bucureti, 1981, p. 330;70 Catehism ortodox, ed. Rentregirea, Alba-Iulia, 1995, p. 92;71 Sf. Tihon de Zadonsk, Despre pcate, trad. Din Lb. Rus de Adrian i Xenia Tnsescu-Vlas, ed. Sofia, Bucureti, 2000, p. 175,

    35

  • i care n mod firesc este chemat72. Odat svrit pcatul, el se rsfrnge asupra strii

    psihice i fizice a omului care l-a comis i-i influeneaz viaa ajungnd la distrugerea

    vieii comunitare i afecteaza chiar i destinul lumii. Nu doar pcatul svrit de Adam ,

    pcatul strmoesc, are consecinte universale, ci ori care pcat chiar personal fiind se

    rsfrnge asupra ntregului univers. Cnd omul trupesc(I Cor. 2, 14), comite un pcat

    nu resimte n sine , i n afar, consecinele pcatului cu aceai acuitate cu care le resimte

    omul duhovnicesc (I Cor. 2, 15). Omul trupesc nu descoper o schimbare a strii sale

    dup ce a nfptuit pcatul, pentru c rmne mereu n starea de moarte duhovniceasc,

    pentru c nu a cunoscut viaa veic a sufletului. Omul duhovnicesc, de cte ori

    svrete un pcat constat o scimbare n starea luntric, o mpuinare a harului.

    Pocindu-se de pcate, mergnd la spovedanie, el nu urmrete o simpl iertare,ci o

    transformare luntric pn simte prezena harului n sufletul su.

    Sfntul Simeon Noul Teolog este de prere c numai cei mori sufletete nu simt

    n ei lucrarea harului primit prin taine. Hristos exist. Dar ce este El? Dumnezeu

    adevrat i Om cu adevrat desvrit, Care s-a fcut om sau ceea ce nu era mai nainte,

    ca s fac pe om dumnezeu, ceea ce niciodat n-a fost. Ca atare ne-a ndumnezeit i ne

    ndumnezeiete pe noi prin dumnzeirea Sa i nu numai prin trupul Su. Cci aceasta nu

    este desprit. Ia aminte, deci, i rspunde-mi cu nelegere la ntrebare. Dac cei botezai

    au mbrcat pe Hristos (Gal. 3, 27). Cine este Cel cu Care s-au mbrcat? Dumnezeu.

    Deci cel ce a mbrcat pe Dumnezeu, nu va cunoate cu nelegerea i nu va vedea ce a

    mbrcat? Cel gol cu trupul, cnd sa mbrcat, simte i vede haina. Dar cel gol cu sufletul

    nu cunoate pe Dumnzeu, dac L-a mbrcat, atunci, dup mine, nici nu este Dumnezeu

    ceva. Cci dac ar fi, cei ce L-au mbrcat L-ar fi cunoscut. Cci dac nembrcnd nimic

    nu simim nimic, dac nu ne mbrcm n ceva, fie noi nine, fie cu ajutorul altuia,

    simim acasta, dac avem simurile nevtmate. Numai morii cnd sunt mbrcai nu

    simt, i m tem c cei ce spun aceasta sunt cu adevrat mori i goi73.

    Reiese din acest citat, c omul trupesc, omul mort duhovnicete, nu mai sesizeaz

    starea de pctoenie n care se gsete. Sfntul Apostol Pavel i mparte pe oameni, din

    punc de vedere spiritual astfel: oameni duhovniceti i oameni trupeti74. Omul 72 Archimandrite Sophrony, Starets Silouane, Ed. Presence, 1973, p. 33,73 Sfntul Simeon Noul Teolog, A cincea cuvntare moral, Filocalia6, Bucureti, 1977, p. 183,74 Diacon Dr. Grigore T. Marcu, Antropologia Paulin, Sibiu, 1941, p. 97-103;

    36

  • trupesc este supus pcatului prin poftele crnii fiind stpnit de aceste pofte. Acest

    stpnirea nu e rea n sine i ar putea deveni templu al Duhului Sfnt (I Cor. 6, 19), st pe

    poziia opus celui ce se las cluzit de Duhul luiDumnezeu, Care lucreaz n el.

    b. Despre pocin

    Pocina a fost propovduirea naintemergtorului, a Mntuitorului, dar i a

    ntregii Biserici, pentru c viaa omului nu este nimic altcevadect o pocin.

    Cuvntul pocin este neneles de majoritatea oamenilor, deoarece are un

    cuprins att de adnc. Toi credincioii vorbesc despre pocin, dar n cele din

    urmnimeni nu este sigur dac s-a pocit. Toi ntreab i rentreab cum poi s te

    pocieti. Pocina este singura cheie care deschide snurile printeti, porile cerurilor,

    porile cerurilor, porile pcii i ale prtieie cu lumina, este cea mai vesel vestire i cel

    mai uor lucru n viaa omului.

    Nu e cu putin ca Dumnezeu s fi mpovrat sufletele noastree cu lucruri grele.

    Faptul c se vorbete despre pocin tuturor cetelor de credincioi, attnceptori ct i

    desvrii, arat c pocina este un lucru att de adnc, dar n acela timp att de

    simplu, nct s putem spune c este pregtit pentru fiecare suflet, chiar i pentru sufletul

    unui copil mic75.

    Temeiul vieii duhovniceti este pocina, c n frica lui Dumnezeu i n lucrarea

    poruncilor se cuprinde toat nelepciuneai toat mistica; c spre a dobndi o rnduial

    sau o stare mai nalt nu trebuie s nzuieti spre ea, c la contemplare omul este dus de

    harul dumnezeiesc dup pocin, dup o mare i adnc smerene, i c este total

    neateptat omului, c pentru dumnezeiasca nfiere calea este pocina, c dragostea lui

    Dumnezeu vine dup frica lui Dumnezeu-una att de puternic, nct omul se simte ca i

    pironit.76

    Tatl Nostru ntru Lumina nepropiat locuiete (I Tim. 6, 16). El neschimbat

    rmne o mare tain pentru noi. Iar aceasta chiar atunci cnd suntem pre plini de

    75 Arhim. Emilianos Simonopetritul, trad. Ierom. Agapie, Cuvinte ascetice Tlcuire la Filocalia I, ed. Sf. Nectarie, Arad, 2008, p. 339,76 Arhm. Sofronie, trad. Ierom. Rafail (Noica), Nevoina cunoaterii lui Dumnezeu, ed. Rentregirea, Alba Iulia, 2006, p. 339,

    37

  • apropierea Sa. Dar Omul, zidit dup asemnarea Celui Preanalt, este la fel o tain

    ascuns. i nici n privina lui nu trebuie s se mpuineze dorina unei conoateri din ce

    n ce mai adnci, a mreiei chemrii lui de la ntemeierea lumii.

    Harul pocinei este o rpire a sufletului ctre Dumnezeu, atras de artarea

    Luminii. La nceput ea nicidecum nu se vede nc, dar de cldura ei se nmoaie inima.


Recommended