+ All Categories
Home > Documents > 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetică

33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetică

Date post: 07-Apr-2018
Category:
Upload: anghel-cristina
View: 220 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 197

Transcript
  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    1/197

    1 Cuprins

    PREFA 9

    I. OMUL POATE FI CONSIDERAT SISTEM) 13

    1. Conceptul de sistem implica: interaciune, finalitate,

    sinergie i micare 13

    2. De la organizare la autoorganizare 19

    2.1. organizarea - problem prioritara a tiinei moderne 19

    2.2. Principiul ordinii prin zgomot 20

    2.3. Tendina deplasrii ateniei de la structur la

    organizarea sistemelor 21

    2.4. Trecerea de la organizare la autoorganizare 23

    2.5. Nivelul optimalitii n organizarea psihismului

    uman 24

    3. Elogiul elementaritii 25

    3.1. Relaia parte-ntreg n istoria gndirii tiinifice 25

    3.2. Rostul elementelor este compunerea i nmnunchierea 26

    3.3. Elementaritatea devine criteriu organizaional 26

    3.4. Teoria general a sistemelor neglijaz elementul, n timp ce sinergetica l

    elogiaz 27

    4. Principiile termodinamicii sunt contrazise de gndirea

    tiinifica neclasic 28

    4.1.tiina neclasic impune schimbarea cadrului

    mintal global 28

    4.2. Sinergetica contrazice termodinamica clasic 30

    4.3. Termodinamica biologic este ,,antitermodinamic" 31

    4.4.tiina actual reclam o nou dialectic 34

    5

    5. Trecerea de la cultura aristotelian a lui,,teium non datur la cultura

    nonanstotelian a lui ,,tertium datur syntheis 36

    5.1. ,,Realitatea fundamentala" este sintez de tip

    ,,tertium datur? (ntre stabil i instabil)

    36

    5.2. Prin Terui inclus dialectica devine trialectic

    38

    5.3. Infinitul trebuie conceput i calitativ, nu numai

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    2/197

    cantitativ 38

    6. Omul - un univers autoorganizat i organizator

    39

    6.1. Omul este un univers multidimensional i

    autoorganizat

    39

    6.2. Criteriul optimalitii n autoorganizare

    41

    6.3. Psihologia n ,,cutarea umanului pierdut"

    42

    7. Psihismul uman - un sistem?

    46

    II. TEORIA CUANTIC-PREMISA TEORIEI SINERGETICE 49

    1. Interaciunea fizicalism-

    psihism 49

    2. Mecanica cuantic - cea

    mai importanta revolui

    tiinific a secolului xx

    53

    3. valenele epistemologice aleteoriei cuantice i fundamentarea determinismului neclasic 58

    4. ,,Valea mirri" n lumea

    cuantic 63

    5. Particula i spontaneitatea

    cuantic 64

    6. Teoria bootstrap"-ulul

    explic autoconsistena lumii 65

    7. Complementaritatea

    revoluioneaz dialectica 66

    8. Cuantica anun zorile

    sinergeticii 69

    III. PSIHOLOGIA CUANTIC PRIMUL ORIZONT NECLASIC. 71

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    3/197

    1. Determinismul psihologic ca unitate a cauzalitii i

    probabilitii 71

    1.1 Probabilismul n psihologie 71

    1.2. Determinismul intrapsihic 72

    1.3. Principule cuantice - premisa reconstruciei determinismului n psihologie 74

    2. Nids Bohr i complementaritatea ca ,,suprema muzicalitate a gndiri" 78

    3.Relaiile de nedeterminare (Werner Heisenberg) iexigenele experimentului

    psihologic ..83

    4. Rdcinile arhaice ale gndirii cuantice 85

    5. Extinderi posibile ale principiului complementaritii n

    psihologie omului 90

    5.1. Configuraii specifice ale complementaritii n

    psihologia omului 90

    5.2. Exemple de extinderi ale principiului comple-

    mentaritii n cercetarea psihologic 95

    5.3. De la teoria cuantic la teoria sinergetic n

    psihologie 101

    IV. PROVOCAREA SINERGETICII 107

    1. Sinergetica - abordare neclasic a ordinii i organizrii. 107

    2. Laser-ul un model de pionier" 110

    3. Obiectul i metoda sinergeticii 111

    4. Relaia dintre sinergetic, teoria structurilor disipative

    i teoria catastrofelor 114

    5. Deschiderile epistemologice ale sinergeticii 117

    5.1 Sintez integratoare i creativ 117

    5.2. Autoorganizarea - conceptul ,princeps 119

    5.3.i haosul devine obiect de cercetare 121

    5.4. Dezordinea creatoare (haoticitate i creativitate) 123

    5.5 Difuziunea, comunicarea" dintre componente

    este foarte rapid n sistemele sinergetice 123

    5.6. Complexitatea poate fi controlat 124

    5.7. Cunoaterea sincronismului ne ndeamn la ritmicitate i armonicitate

    .125

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    4/197

    5.8. Sinergetica insplr holonomia 125

    6. Dialectica sinergetic

    7. Logica sinergetici matematica neliniara 130

    7.1. Logica cuantic nu mai satisface 130

    7.2. Logica sinergetic - o nou speran 132

    7.3 Matematica neliniari sinergismul gndirii 135

    V. PSIHOLOGIA SINERGETIC - al doilea orizont neclasic .137

    1. Profunditatea ntreptrunderii fizicii i psihologiei 137

    2. Psihologi cu gndire prosinergetic

    3. Caracteristicile psihologiei sinergetice Qi 44)

    3.1. Persoana uman - o autoorganizare sinergetica. 144

    3.2. Principiile psihologiei sinergetice 146

    3.3. Operaii sinergice ale psihismului uman. 168

    3.4. Specificul cooperrii n cadrul persoanei 176

    3.5. Specificul autoorganizrii psihismului 181

    4. nvarea sinergetic - sperana armonizrii omului 187

    4.1. Evoluii metodologice i terminologice 187

    4.2. nvarea nu este numai adaptare i achiziie, ea este i construcie 189

    4.3. Metoda de instruire 190

    4.4. Dezvoltarea gndirii tiinifice la studeni 193

    4.5. Valenele nvrii sinergetice 194

    5. Alte argumente experimentale n favoarea psihologiei sinergetice 199

    5.1. Tranziia de faz" i transferul 199

    5.2. Conceptul - un sistem, sinergetic 201

    5.3. Metafora tiinific - un complex sinergetic 203

    5.4. Sinergetica i psihologia credinei religioase 207

    5.5 arpele Kundalini din coloana lui Constantin Brncui 211

    5.6. Abordarea sinergetic a agresiunii psihologice .215

    VIl. OMUL POATE n CONCEPUT CA SISTEM SINERGETIC VIU I

    DE GRADUL DOl 217

    BIBLIOGRAFIE 227

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    5/197

    PREFA

    Sinergetica este o metatiin, ntemeiat n 1971 dectre fizicianul german HermanHaken, profesor la Universitatea din Stutgart, care studiaz autoorganizarea sistemelor

    dinamice i complexe prin co-operarea sincron a componentelor interne."V-ai gndit vreodat- i-a ntrebat Haken studenii - de ce ntr-un LASER atomii

    emit o lumin ordonat , coerent , monocrom , n timp ce ntr-o lamp obinuit lumina se

    produce cu maxim dezordine? Dac presupunem c am putea auzi lumina, atunci am

    constata c lampa ar face un zgomot confuz, neomogen, asemenea valurilor mrii, n timp ce

    LASER-ul ne-ar da o singurnot, de o perfectclaritate i puritate. Ori pentru a obine un

    astfel de efect, atomii emii de lumina LASER-ulul ar trebui sse organizeze, sse mite ntr-o

    perfectsincronie. Dar de ce se ntmplaa? Cine dirijeaz, cine comandatomii? Haken

    nu ne indic o form responsabil ci sugereaz un proces dinamic, o interaciune complex,ceva asemntor prin dramatism cu lupta pentru supravieuire descris de Charles Darwin.

    Menionez c sinergetica nu este o teorie a LASER-ului, ntruct LASER-ul nu

    este dect un model reprezentativ pentru ilustrarea eficienei sinergismului. Co-operarea

    sinergetic a elementelor este mai mult dect o simpl interaciune, ea este o interaciune

    ndreptat spre int. Pentru a nelege repede i exact sinergia, trebuie reinut c aceasta se

    refer, n esen, la componentele care lucreaz mpreuni deodati nu unele dupaltele ci

    unele prin altele". Prin sinergizare ntregul este mai mult dect suma prilor.

    Din corespondena purtat cu profesorul Haken n perioada 1985-1987, o perioadsumbr pentru mine (eram condamnat s lucrez ca bibliotecar la Institutul Politehnic din

    Bucureti, fiind exclus din psihologie pn n 1990), am descoperit c sinergetica a fost

    aplicat aproape n toate domeniile tiinei, tehnicii, sportului, dar c proiectul meu de

    psihologie sinergetic era unicul din psihologia european.

    Psihologia sinergetic i are sursele i premisele n psihologia complementaritii,

    ntruct nu este posibil o co-operare de tip sinergetic a componentelor unui sistem pn cnd

    nu se realizeaz mai nti, o relaie complementar ntre laturile opuse. Teoria cuantic, cea

    mai important revoluie tiinific a secolului al XX-lea, este premisa teoriei sinergetice. ntr-

    o serie de studii am demonstrat c principiile cuantice constituie un fundament epistemologic

    pentru reconstrucia determinismului n psihologie. Principiul complementaritii elaborat de

    Niels Bohr n 1927 (contraria non contradictoria sed complementa sunt), a fost considerat

    de ctre Albert Einstein ca "suprema muzicalitate n domeniul gndirii. ntre anii 1981 i

    1985 am ncercat s realizez o extindere i o adaptare a principiilor cuantice, mai ales a

    principiului complementaritii i a "relaiilor de nedeterminare" ale lui Werner Heisenberg, n

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    6/197

    explicarea fenomenelor psihice i a mecanismelor care ntrein dinamismul i sinergismul

    sistemului psihic uman.

    Persoana uman poate fi considerat ca "suprasistem dinamic" care se

    autoorganizeaz, dup principiile sinergeticii, prin cooperarea unui mare numr de sisteme

    dotate cu capacitatea de retroaciune i transformare: cogniia, procesele motivaional-afective,

    voina, sistemul atitudinal, aptitudinile etc.; la acestea se pot aduga sistemul nervos i sistemul

    endocrin. Biologicul nu trebuie s fie exclus din cadrul sistemului persoanei. Psihismul

    mpreun i deodat" cu toate sistemele biologice ale organismului uman i cu contextul

    cultural n care triete i crete, co-opereaz sinergetic n perspectiva formrii i dezvoltrii

    personalitii.

    Introducnd investigaia psihologic a "nvrii tiinei" n orizontul neclasic al

    psihologiei sinergetice am construit un model de nvare sinergetic ca o ans a armonizrii

    persoanei. Conceptul tiinific i metafora revelatorie din tiin pot fi explicate i nelese ca

    sisteme sinergetice specifice. Credina religioas se afl n complexe relaii sinergetice cu

    sperana i iubirea. Agresiunea psihologic abordat sinergetic dezvluie mistere i conexiuni

    nebnuite. Intuiia creatoare nu este doar un produs cu caracter de explozie sau erupie, ea se

    dezvluie ca un autentic proces multifazic dac este conceput i cercetat ca psihosinergie.

    Transconiina uman, contiina transcenderii i cosmizrii, a patra stare de contiin,

    deasupra celor trei stri clasice freudiene (contiina, precontientul, incontientul), se poate

    explica numai ca o co-operare sinergetic de gradul doi.

    mpreun cu inginerul i psihologul Cezar Constantin Giosan, am publicat un studiu

    intitulat "Sinergetic Psychology - A New Perspective n revista american"Psychology - A

    Journal of Human Behavior, volume 32, no.2, 1995. Mai muli studeni i-au ales ca teme

    pentru lucrarea de licen diverse probleme referitoare la dezvoltarea gndirii sinergetice sau

    proiectarea personalitii ca sistem sinergetic. ntr-un volum publicat n 1994 de ctre

    Academia de nalte Studii Militare, psihologul Dr. Ion Duvac, care mi-a fost student, a elaborat

    o lucrare referitoare la "Abordarea sinergetic a agresiunii psihologice, premis teoretic-

    metodologic pentru o strategie de contracarare".

    Profesorul univ.dr. Mielu Zlate n "Introducere n psihologie" publicat n 1996

    (ediia a II-a, revzut i adugit), n capitolul VIII intitulat "Abordarea sistemic i

    sinergetic a psihicului" arat c psihologia sinergetic este o nou perspectiv a psihologiei

    romneti: se deschid noi orizonturi cercetrii psihologice nu numai n planul descrierii i

    explicrii, ci i n acela al construciei umanului; sinergismul poate favoriza o nvigorare a

    demersului teoretic i experimental n psihologie, dup cum psihologia poate s-i furnizeze

    sinergeticii noi linii de ascensiune.

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    7/197

    Dedic aceast carte profesorului i maestrului meu, regretatul teoretician Paul

    Popescu-Neveanu, care a neles naintea altora rostul i valoarea psihologiei sinergetice i care

    m-a ncurajat i m-a ndemnat s perseverez n aceast direcie.

    Psihologia sinergetic poate contribui substanial la nelegerea ritmicitii psihice i

    la dezvoltarea armonicitii Fiinei umane. Ea poate transforma visul i nostalgia omului ntr-

    un proiect realizabil de sporirea spiritualitii, ceea ce i va permite s ia n stpnire trei

    orizonturi problematice: a) integrarea omului n univers; b) cunoaterea i valorizarea

    maximal a capacitilor umane paranormale i transcontiente; c) creterea potenialului su

    psihic, pn la cele mai nalte trepte de spiritualizare i iniiere.

    (Aceste trei orizonturi problematice mi-au fost sugerate, n mai 1990, de ctre marea

    Doamn a psihologiei romneti, Prof. univ. dr. Ursula chiopu.)

    Prof. univ.dr. Ion Mnzat,

    1 iunie 1999

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    8/197

    I. OMUL POATE FI CONSIDERAT

    SISTEM ?

    1. Conceptul de sistem implic: interaciune,

    finalitate, sinergie i micare

    n epoca noastr conceptul de sistem a devenit o paradigm. Gndirea sistemic a

    ptruns treptat n toate domeniile, devenind stpn n tiin. Tonul l-a dat fizica, fiind cea

    mai paradigmatictiin din toate timpurile. Din tiinele fizice sistemul i extinde cmpul de

    operare n tiinele despre om, inclusiv n psihologie. Astfel, psihologia cibernetic s-a strduit

    s demonstreze c omul este un sistem autoreglabil. Psihologia ctig precizie i un prestigiu

    vremelnic, dar continu s rmn nc departe de cercetarea lumii interioare a omului, evit s

    abordeze frontal problematica i drama self-ului. Cibernetizarea a fost o obsesie care a

    echivalat cu o viziune dezumanizant.

    Astzi psihologia i-a diversificat orientrile teoretice i metodologice, i-a extins

    mult aria problematic. O mare parte dintre psihologii contemporani insist asupra

    deosebirilor, asupra disanalogiilor dintre sistemele neumane sau preumane i sistemul uman

    (cibernetica absolutizeaz doar analogiile).

    n aceast carte ne propunem s rspundem la unele ntrebri: omul poate fi

    considerat un sistem? Ct este sistemic i ct este nesistemic n om i n psihismul su? Care

    sunt raporturile omului cu celelalte tipuri de sisteme? Ce fel de metode pot fi utilizate pentru a

    perfeciona Fiina Umani a-i spori fiabilitatea"?

    Filosoful Basarab Nicolescu (1985, p.11) consider c dou moduri de a concepe

    ,,realul au dominat pn n prezent reprezentrile noastre despre lume. ,,Realul este conceput

    fie ca,,obiectiv (omul este investit cu misiunea de a deveni stpnul unei realiti exterioare),

    fie ca ,,subiectiv", creat de ctre om, care apare ca unic surs a realitii. Aceste dou

    concepii asupra realului evideniaz una i aceeai atitudine de vanitate: a concepe omul ca

    centru static i absolut al realitii. Existi o a treia posibilitate, care i pare lui B. Nicolescu a

    fi conform cu gndirea tiinific modern: ,,realul rezult din interaciunea dintre lume i

    om, ca dou faete ale uneia i aceleiai Realiti.

    Spiritul tiinific modern presupune un anumit grad de abstracie i de formalizare

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    9/197

    logico-matematic. Abstracia nu se afl n afara realului, ci este o parte constitutiv a realitii.

    Omul este singurul ,,sistem natural care poate juca rolul de ,,instrument de msur al

    abstraciei (B. Nicolescu 1985, p.242). Omul este receptacolul ideal al unificrii,,invizibilului

    (neles ca abstracie) cu,,vizibilul (neles ca percepie i accesibil instrumentelor noastre de

    msur). Teoriile fondate exclusiv pe ,,vizibil sau ,,invizibil reprezint o cancerizare a

    organismului Realitii. n cercetrile autentic transdisciplinare studiul omului i studiul

    universului trebuie s se susin reciproc.

    Fritjof Capra (n prefaa sa la cartea lui Larry Dossay, Space, Time and Medicine,

    Shambhala, Boulder & London, 1982) arat c numitorul comun al crizelor pe care le parcurge

    omenirea astzi include o criz a procesului de cunoatere, rezultnd din faptul c persistm

    ntr-o viziune cartezian-newtonian aplicat unei realiti care nu mai poate fi

    neleas n termenii tiinei clasice. Logica aristotelian bazat pe principiile identitii,

    necontradiciei i textului exclus, constituie un cadru fundamental pentru reprezentrile

    propuse de Ren Descartes (1595-1650) i Isaac Newton (1642-1727). Aceste reprezentri

    continu s reziste n planurile de nvmnt din multe ri. Geometria neeuclidian, fizica

    relativist, fizica cuantic, sinergetica, genetica, metapsihica ne aduc n atenie fenomene care

    se desfoar dincolo de scara percepiei umane imediate. Obinuinele noastre intuitive i

    logice sunt puse la grea ncercare (Solomon Marcus, 1988, p.132-133). Gndirea sistemic

    contemporan a neglijat noiunea de scar. Se poate defini scara ca fiind ansamblul sistemelor

    care rmne invariant sub aciunea anumitor transformri. De exemplu, se pot considera

    ,,scara particulelor, ,,scara uman sau ,,scara planetelor," omul aprnd ca sistem

    interfa (ntre sistemele aparinnd primei i ultimei scri). Este firesc s se presupun

    existena a dou tipuri de schimbri: o schimbare,,orizontal, care se realizeaz ntre sisteme

    aparinnd uneia i aceleiai scri i o schimbare,,vertical,care se efectueaz ntre sisteme

    aparinnd unor scri diferite. n cadrul unui sistem se afirm:,,adevrat dar indemonstrabil.

    Dar, dac se nglobeaz acest sistem ntr-un sistem de sisteme mai larg, rezultatul adevrat

    dar nedemonstrabil devine,,demonstrabil, necunoscutul se metamorfozeaz n cunoscut.

    Noul spirit tiinific se caracterizeaz, dup Gaston Bachelard (1986), n opoziie cu

    cartesianismul tiinei clasice, prin complementaritate i pluralism, prin formularea unor

    conceptualizri operaionale apte s descopere complexitatea subiacent a lumii; se cerceteaz

    pluralitatea prin multiple transferuri (extinderi ale cmpurilor operatorii); simplul nu reprezint

    ceva primar ci doar produsul unei operaii de simplificare. Sinteza raional proprie tiinei

    actuale se opune analicitii carteziene. Realismul tiinei contemporane este un realism de

    second position: realul se prezint la limit ca un caz particular al posibilului, fiind o realizare

    a raionalului.

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    10/197

    Paul Constantinescu (1990, p.12) definete SISTEMUL ntr-un stil neclasic, ncadrat

    n orizontul metatiinific al sinergeticii: o mulime de elemente (subsisteme) n interaciune,

    legate n cadrul structurii i n interaciune cu mediul, caracterizate prin dinamism (micare),

    organizare, sinergie i finalitate.

    a) INTERACIUNEA este o aciune reversibili reciproc ntre obiecte (sisteme)

    care are patru laturi: informaie (msur a organizrii, finalitii i sinergiei), energie (msur a

    micrii), spaiu i timp. Interaciunea este izvor al micrii i al organizrii, deci al genezei i

    dezvoltrii sistemelor. Interaciunile pot aciona n fluxuri.

    b)FINALITATEA este un ansamblu de lanuri cauzale, care prin aciuni i reflectri

    repetate conduce la formarea de invariani, de ghemuri de interaciuni relativ invariante i la

    fixarea lor n scenarii care se pot conserva n structura substanial-radiant a sistemului.

    Invariantul este o mulime de interaciuni i/sau sisteme (fenomene) care prezint n timp un

    caracter durabil. De exemplu, genele sunt invariani al celulelor vii sau diferite frecvene care

    caracterizeaz atomii, moleculele, stelele, organismul uman. Invariana sau, n particular,

    simetria (considerat ca invarian fa de un grup de transformri Wayl) a fost asociat cu

    conservarea: conform teoremelor lui Felix Klein sau David Hilbert, fiecrei simetrii (invariane

    asociate) i corespunde o mrime care se conserv. ,, Ruperea de simetrie" caracterizeaz

    generarea asimetriilor i acumularea de noi invariani. Asimetria reflect micorarea grupului

    de simetrii: asimetria stnga-dreapta, ct i asimetria de sarcin electric -1; 0; 1 reprezint un

    caz particular de asimetrii, numite antisimetrii. (O funcie f(x) este antisimetric dac f(-x) = -

    f(x)).

    Pentru a explica creterea organizrii, P. Constantinescu (1990, p.12-30)

    arat c simetriile ce caracterizeaz un nou palier adiacent, avnd o organizare superioar, sunt

    o parte din simetriile preexistente la nivel subiacent, dar care se aplic unor noi subsisteme mai

    complexe dect ,,elementele crora li se aplicau n subiacent - adic sunt simetrii generate de

    asimetrii (antisimetrii de la nivel subiacent). Remarcm generativitatea organizrilor din jocul

    i evoluia simetriilor i asimetriilor.

    Scderea numrului simetriilor (ruperea simetriilor) i generarea asimetriilor,

    apariia de noi invariani, caracterizeaz creterea ordinii, a organizrii; totodat, ,,ruperea de

    simetrii caracterizeaz, de asemenea, organizarea sistemului la nivel adiacent. Simetria i

    asimetria (antisimetria), ca laturi complementare, caracterizeaz mpreun creterea

    organizrii, descriu mpreun tranziia , deci geneza sinergiei, finalitii i dezvoltrii

    sistemului. Aceast tranziie se poate nelege prin jocul reglajelor cu reacie pozitiv (efect de

    destabilizare) i al celor cu reacie negativ (roi de stabilizare), deci prin relaia stabilitate-

    instabilitate (Hermann Haken). Simetria poate fi temporal (dinamic), ca de exemplu ritmul

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    11/197

    sau frecvena (invariani temporali) i spaial (structural) cum este proporia spaial.

    c) SINERGIA este efectul global de cooperare i/sau competiia prilor

    (elementelor, componentelor interne) i aservirea acestora de ctre ntreg. Sinergia este

    produs de raportul organizare-micare, ca rezultat al jocului interaciunilor, al ,,ghemurilor"

    invariante de interaciuni, n care afar de aspectele energetice particip i efectele

    informaionale. Dup cum observa Aristotel, n realitatea accesibil cunoaterii apar

    comportri ale ntregului care depesc,,suma posibilitilor prilor luate separat; ori, tocmai

    acest ,,excedent (surplus), acest efect neliniar, care o caracterizeaz ntregul n raport cu

    ,,nsumarea posibilitilor prilor, constituie cauza genezei proprietilor noi, emergene ale

    ntregului (sinergia eficient a prilor, printr-un efect de emergen, sporete eficiena

    sistemului sub raportul energiei, informaiei, ordinii manifeste).

    Sinergia unui sistem, care se formeazi se dezvolt prin micare i organizare, ne

    poate ajuta s nelegem geneza tuturor sistemelor din univers. Sinergia presupune pe lng

    cooperarea/competiia subsistemelor care se realizeaz prin ,,comunicri pe orizontal i

    supradeterminarea sistemului fa de subsisteme, ca atare aservirea subsistemelor de ctre

    sistemul ierarhic adiacent (pe verticala subiacent-adiacent); supradeterminarea apare tocmai

    prin acest proces de dominare (prin ,,comenzi date de noul sistem din adiacent), a

    ,,comportrilor subsistemelor (din subiacent), sistemul avnd ca finalitate o adaptare mai

    bun.

    Sinergia general de micare i organizare presupune i generarea ordinii din

    dezordine (,,haos determinat - H. Haken): deci apariia unei ordini etalate (manifeste) din

    ordinea implicat (ascuns). Deci: geneza ordinii din haos i a ordinii etalate n adiacent din

    ordinea implicat n subiacent reprezint condiii necesare pentru geneza sinergiei.

    d) MICAREA este asociat cu trecerea de la o stare la alta, schimbarea,

    transformarea, reversibilitatea etc. Micarea este asociat ce1 mai adesea cu geneza sinergiei i

    astfel tranziiile la noile caliti ale sistemelor sunt nsoite nu numai de forme de micare ci i

    de schimbri de structur (organizare). J. Piaget (1971) arat c ,,nu exist genez fr

    structuri nici structur fr genez i c orice dezvoltare presupune o organizare, dup

    cum orice organizare conduce ctre o nou dezvoltare, deci, apariia unei noi caliti la nivel

    macro- al sistemului presupune o nou organizare, o nou finalitate.

    Noua sinergie (interni ascuns) produce proprieti emergente vizibile n exterior.

    Emergena este asociat att cu organizarea i finalitatea, ct i cu funcionalitatea, care

    reprezint mulimea de interaciuni care realizeaz relaiile sistemului cu mediul sau cu

    sistemul ierarhic superior. Prin urmare, funcionalitatea este comportarea n exterior a

    sistemului.

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    12/197

    ORGANIZAREA este o form de manifestare a interaciunii universale iar

    INTERACIUNEA este att premisa ct i rezultanta organizrii. Adesea se confund sau se

    consider echivalente organizarea i ordinea. Organizarea se refer la ritmurile interaciunilor

    (este dinamic). Ordinea se refer ns la nivelurile interaciunilor (este static). ,,Calea

    ritmurilor completeaz ,,calea simetriilor, ceea ce a permis unificarea forelor

    electronucleare: electromagnetice, slabe i tari. Aceast unificare reprezint o condiie necesar

    pentru nelegerea caracterului unitar al mecanismelor energetice, informaionale i sinergetice.

    IIya Prigogine pledeaz pentru o nou alian ntre om i natur: biologicul i

    socioculturalul se asociaz n mod organic. Omul este o parte a naturii aa cum natura este o

    parte a omului. Cu Prigogine se contureaz o nou viziune asupra omului n univers (Solomon

    Marcus, 1988, p.138). Dup cum spune Prigogine, noi vedem n natur ceea ce vedem n noi

    nine. Circularitatea fundamental este aceea dintre om i natur, vzut nu ca ntre ceva

    intern i ceva extern, ci ca un proces care face parte integrant din constituirea lumii.

    V.Tonoiu (1989, p.399) nelege ,,noua alian ca pe procesul de umanizare a

    naturii i de naturalizare a omului care dobndete proporiile unei aventuri cosmice imanent

    finaliste: omul este destinat eternitii, natura are finalitate uman. ntr-o cooperare sinergic

    om-naturi subiect-obiect dominaia nu-i mai afl loc: tehnica nu va mai violenta, nu va mai

    silui iar natura va deveni locuin cosmic, vatr, cmin (Heimat). Societatea i natura tind

    ctre acelai el. Scopul final al subiectului moral coincide metafizic cu scopul final al lumii.

    Heimat-ul este medierea omului universalizat cu universul umanizat.

    Barry Commoner (1980, p.294-295) arat c natura ne d o lecie fundamental de

    sinergism: ,,nimic nu poate supravieui pe planet dect ca parte, dispus s coopereze, dintr-

    un ansamblu global. Viaa nsi a nvat aceast lecie pe pmntul primordial.

    Leopold Sdar Senghor (1986) crede c n aceast epoc a ,,convergenei

    panumane se impune construirea unei veritabile comuniti culturale; cooperarea trebuie s ia

    locul vechilor naionalisme nguste i al opoziiei unor ideologii care-i disput aspru i

    violent, dominaia lumii.

    2. DE LA ORGANIZARE LA

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    13/197

    AUTOORGANIZARE

    2.1. Organizarea - problema prioritar a tiinei moderne

    Afirmm, mpreun cu tefan Lupacu, c problema primordial a universului i

    deci a tiinei este organizarea. Florin Felecan (1981) definete organizarea ca ,,un sistem

    integral-cinetic, format dintr-un subsistem de referin (numit substrat) i un mediu ambiant

    individualizat numit i context realizant. Organizarea constituie o categorie tiinific de

    cuprindere universal: orice sistem ia natere i se dezvolt ntr-un context organizaional.

    Organizarea poate reprezenta un nou principiu al unitii.

    J.Piaget (1971, p.159) surprinde cu acuitate coninutul fecund dialectic,

    complementar i generativ, al conceptului de organizare: ,,conservarea formei unui sistem de

    inter-aciune de-a lungul unui flux continuu de transformri al cror coninut se rennoiete

    nencetat prin schimburi cu exteriorul. Structuralismul genetic piagetian a renovat conceptul

    de organizare prin ridicarea sa la puterea a doua: ,,Organizarea organizatoare este organi-

    zarea operativ i generativ care acioneaz permanent asupra tuturor structurilor

    restructurndu-le. Psihologia genetic, psihologia dezvoltrii, ca i celelalte tiine ale omului

    au mbriat concepia structuralist-genetic: orice dezvoltare uman presupune organizarea

    generativi deci mprosptarea organizrilor. Organizarea n tiin a devenit un parametru al

    eficienei sistemelor. n tiinele omului sunt cercetate cu prioritate sistemele socioculturale

    (grupuri, societi sau persoane). Franois Jacob (1972, p.1 346) arat: ,,nu materia,

    confundat permanent cu energia, este cea care evolueaz; ci organizarea, unitatea de

    formare capabiladucnd de a se reasocia cu semenii si pentru a se integra ntr-un sistem

    supraordonat. Fr aceast proprietate universul n-ar fi dect o platitudine, un noian de

    granule identice i inerte, ignorndu-se unele pe altele, ceva asemntor cu cele mai vechi

    roci ale Pmntului.

    Psihologii Kurt Lewin, Gordon W. Allport, Vasile Pavelcu au considerat

    personalitatea ca organizare dinamic. Cea mai complexi subtil organizare exist la nivelul

    contiinei. Dup cum demonstreaz Henri Ey (1983), contiina este organizarea psihismului

    uman, construcia unui model al lumii i al Eu-lui, n care este inclus i incontientul. Raportul

    contient- incontient este echivalent cu raportul sistem integrant-sistem integrat.

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    14/197

    2.2. Principiul ordinii prin zgomot

    Heinz Von Foerster nelege prin zgomot fluctuaiile stocastice i schimburile cu

    mediul. Acest principiu a impulsionat naterea programelor genetice. n tiina neclasic

    ordinea se construiete pe dezordine: apar concepte cu coninut aparent contradictoriu ca

    ,,hazard determinat (H. Atlan) sau ,,ordine haotic (H. Haken). Dezordinea nu este

    ntotdeauna distructiv ci poate fi constructiv i creativ, un moment necesar al procesului

    dezvoltrii. Ordinea i dezordinea nu sunt opuse ci reprezint dou etape complementare ale

    organizrii i dezvoltrii. S-a impus abordarea dialectic nuanat a raportului dintre ordine i

    dezordine n cadrul organizrii, reliefndu-se faptul c poate exista,,ordine disfuncional

    i ,,dezordine funcional. n acest mod, dezordinea (complement al ordinii) realizeaz o

    important funcie creatoare prin ,,actualizarea organizrii i acomodarea ei la un mediu

    variabil. Conform dialecticii disipative (IIya Prigogine) neechilibrul sau starea ,,departe de

    echilibru" poate deveni surs de ordine. Sinergetica (H. Haken) a dovedit c ordinea provine

    din haos i c ele exist i coacioneaz permanent. Ordinea de tip cristal este o ordine

    ngheat, static, ncheiat. Ordinea flacr este o ordine dinamic, n curs de desfurare,

    care asigur dezvoltarea. n psihologie intereseaz ordinea tip flacr, dezordinea creativi

    organizarea organizatoare.

    2.3.Tendina deplasrii ateniei de la structur la

    organizarea sistemelor (F. Felecan, 1981, p. 275-284)

    Ptrunderea n cmpul cunoaterii tiinifice a complexitii organizate este

    marcat, ntre altele, de tendina deplasrii ateniei de la structur la organizarea sistemelor,

    respectiv de la abordarea structural la abordarea organizaional, a crei dimensiune

    integrativ depete graniele sistemului ca atareconsiderndu-l pe acesta ca parte integrant

    (subsistem) a unei formaiuni mai cuprinztoare, nglobante (sistem A + sistem B;

    sistem+ mediu etc.). Pentru surprinderea specificului organizrii este necesar o cercetare

    cuprinztoare,armoniznd cunoaterea,,vieii interne a sistemului (ntotdeauna o organizare

    de un anumit rang pleac de la anumite resurse structural-funcionale de rang inferior) i a

    momentului exterioritii-influenele mediului i reacia sistemului fa de acestea.

    ,,Ecologizarea gndirii tiinifice actuale este acceptat ca,,necesitate de ordin metodologic

    (R. Burian), ceea ce reclam o cunoatere accentuat contextualist. Aparinnd lui Alfred

    North. Whitehead (1969), propoziia the manybecome one and are increasesed by one

    semnific o unificare neclasic a relaiei cu devenirea: fiecare element din natur i trage

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    15/197

    identitatea din relaiile cu celelalte i adaug la ele ceva n plus. Organicistul Whitehead a

    acordat o att de mare importan relaiilor, nct a considerat c adevrul cunotinelor

    depinde de,,legtura organic existent ntre ele. Principiul epistemologic pe care l reclam

    tiina astzi este: Everything connected to everything else.

    Ce aduce nou organizarea n raport cu structura ?

    nainte de toate trebuie subliniat momentul de continuitate: organizarea (de rang n) nu

    poate fi conceput n afara structurilor (de rang n-1). ntr-adevr, n cadrul unei organizri

    date, structura prilor componente (ndeosebi a substratului) reprezint un sine qua non, ea

    condiionnd relativa conservare a invarianilor n cursul dezvoltrii. n acelai timp,

    interaciunea semnificativntre prile care compun o organizare, implic starea activat a

    acestor pri, o modificare a structurii lor. Mai simplu i mai pe scurt, organizarea dinamic =

    structur + funcie.

    Un rol constructiv deosebit poate s revin dezordinii n meninerea organizrii la un

    nivel nalt de funcionalitate. De exemplu, dac~ ntr-o organizare se introduce un plus de

    dezordine (sub forma unei mutaii ntreinute),aceasta creeaz posibilitatea unei organizri a

    crei eficien adaptiv n raport cu noul mediu este superioar altei organizri la care raportul

    ordine-dezordine nu s-a modificat.

    Aadar, trecerea de la structur la organizare marcheaz o transformare

    calitativ n istoria cercetrii sistemelor, analiza unei organizri fiind incomparabil mai

    complexi mai dificil dect analiza structural, datorit numrului mai mare de interaciuni

    i cooperri de detaliu care trebuie luate n considerare, precum i cineticii particulare generate

    de funcionalitile i disfuncionalitile interne i externe (ale sistemului i ale mediului). n

    msura n care se trece de la complexitatea neorganizat la complexitatea organizat are loc o

    maturizare structural-funcional a organizrii, o cretere progresiv a integralitii acesteia.

    Integralitatea concomitent cu limitarea gradelor de libertate ale prilor (elementelor) adaug

    noi grade de libertate ntregului organizat. F. Felecan (1981, p.276) arat c n configurarea

    profilului categoriei de organizare ,,pot interveni n mod determinant factori statistici i

    nestatistici, structurali i funcionali, termodinamici i netermodinamici. Referindu-se la

    natura organizaional a realitii F. Felecan (1987, p.67-68) subliniaz c noua concepie

    organizaional corespunde esenei actualului stadiu metodologic de dezvoltare a cunoaterii,

    cnd datorit activizrii fr precedent a ambianei de orice fel, avem de considerat nu un

    sistem n sine, ci un sistem i un mediu, adic o organizare. Noile obiective ale cunoaterii au

    contribuit la configurarea unei noi perspective teoretico-metodologice; concepia sau

    raionalitatea organizaional, angajnd ferm strile departede echilibru i situaia neliniar.

    Arthur Stanley Eddlngton arat c al doilea orizont al fizicii este studiul organizrii. Scriitorul

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    16/197

    Antoine De SaintExupery scria n Citadela: ,,fiecare lucru se deschide ntr-altul mai vast.

    Totul devine drum sau fereastrnspre altceva dect el nsui."

    Astfel tiina actual ascult de principiul coereni universale conform cruia fiecare

    sistem devine dependent de un suprasistem ncadrat la rndul su n marele sistem universal.

    Omul i psihismul uman nu se pot abate de la acest principiu. Cadrele rnentalului i ale

    experienei cognitive dobndesc un caracter arhetipal. Paul Caravia (1991, p.16) consider c

    la baza structurrilor disciplinare ale psihologiei actuale se afl un arhetip al organizrii

    conceptelor i principiilor. Acest arhetip reprezint o disponibilitate a mentalului uman de a

    grupa i relaiona cunotinele dup criterii care le esenializeaz. Dup cum vom demonstra n

    continuare, organizarea proprie psihismului uman este deosebit de organizrile din alte

    orizonturi, fiind de o maxim complexitate i originalitate.

    2.4.Trecerea de la organizare la autoorganizare

    Edgar Morin (1986) observ c teoria general a sistemelor i cibernetica sunt

    insuficiente pentru a lmuri originalitatea proprie lumii vii, ntruct consider,,maina vie"

    dup modelul rnainii artificiale, i astfel ignor o caracteristic specifici esenial strin

    oricrui automat: autoorganizarea. Fr a se referi vreun moment la sinergetic, E. Morin ne

    atrage atenia c, cu ct sistemele vii sunt mai complexe, cu att mai mare este nu numai

    tolerana lor la dezordine ci i utilizarea euristic de ctre ele a dezordinii n serviciul

    dezvoltrii organizrii lor. Sinergetica studiaz autoorganizarea care face posibila tranziia de

    la echilibru la dezechilibre organizate Este adevrat ca sinergetica se dezvolt ca o

    metatiin care cerceteaz sistemele dinamice i complexe de orice fel: fizice i nefizice,

    biologice i sociale, preumane i umane. Aadar, reinem c teoria general a sistemelor este

    teoria autoorganizrii.

    Prefixul auto alipit cuvntului organizare nseamn c la nceput nu exista organizare.

    Prin procesul de autoorganizare sistemul are tendina de a-i administra organizarea dup

    propria sa iniiativi de a-i spori astfel autonomia. Tendinele psihismului uman de a deveni

    sistem, au n acest mod, mai multe anse de reuit.

    Autoorganizarea nseamn capacitate de creaie i este un semn al libertii

    Promovnd conceptul deautoorganizare sinergetic, psihologia neclasic trece de la genez la

    autogenezde la dezvoltare la autodezvoltare, prin accentul pe care l pune pe cercetarea Self-

    ului. Principalul motor este, ncazul omului, nevoia de autodepire. n psihologia umanist

    american - prin cercetrile ntreprinse de Abraharn Maslow i Carl Rogers, ncepnd din anul

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    17/197

    1959 - s-a dezvoltat conceptul de seffactuallzation, care a fost tradus prin autorealizare sau

    chiar autoactualizare. Mai concret, credem c ar fi s ne referim la mplinirea Seif-ululpn la

    atingerea unul nivel maxim al potenialului creativ. ,,Selfactualization" este trebuina pus de

    Maslow n vrful piramidei trebuinelor umane, este principalul impuls motivaional al

    creativitii prin care omul devine ,,director al contiinei sale" (H. Ey). n esen, conceptul

    lui Maslow semnific metamotivul uman de autodescoperire, autodezvoltare prin autodepire,

    este nivelul cel mai nalt al autoorganizrii personalitii. Paul Ricoeur arat c omul h apare

    concomitent ca,,subiect autoreferenial al discursului i agent valorizator al aciuni", iar Karl

    Popperla congresul mondial de filosofie din 1988 (Anglia), pleda clduros pentru nelegerea

    omului ca fiin care se creeaz,,graie propensiunii ctre un viitor deschis".

    Referindu-se la ,,organizarea organizaroare", Jean Piaget (1971) a avut n vedere

    selforganizarea - organizarea subiectului orientat spre viitor n scopul dezvoltrii. Este o

    organizare constructiv, activ i creativ, ntruct nu se ncheie niciodat, ci dimpotriv,

    progreseazi prolifereaz nencetat. ntr-un sens apropiat, G. Allport (1991) anun principiul

    organizrii n expansiune, dup care persoana este un sistem deschis, a crui organizare este n

    continu cretere. Gaston Bachelard se refer la gndirea tiinific ca gndire reorganizatoare

    care depete organizatul.

    2.5. Nivelul optimalitii n organizarea psihismului uman.

    V. Shleanu (1988) observ c holitii neglijaz acest principiu care nseamn i

    interdependeni autonomie local. P. Popescu Neveanu (1977, p.283), referindu-se la gradul

    de articulare-integrare a elementelor difereniale n cadrul unei organizri cognitive, opteaz

    pentru un grad optim de articulare, care evit att compartimentarea excesiv ct i

    interrelaionarea excesiva (difuz). Abordarea dialectic-probabilist a organizrilor cognitive

    deplaseaz accentul de la cutarea maximului organizrii (caracteristic gndirii mecaniciste) la

    urmrirea optim-ului. n studiile noastre referitoare la formarea gndirii tiinifice la adolescent

    (I.Mnzat, 1981) am demonstrat c interaciunile realizate de gndire trebuie s aib o

    intensitate optim (nici maxim nici minim), pentru c numai aa se asigur o nalt suplee

    funcional organizrilor gndirii. Interaciunile prea puternice favorizeaz formarea unor

    structuri tari (rigide), iar cele prea slabe duc la structuri inconsistente.

    3. ELOGIUL ELEMETARITII

    3.1. Relaia parte-ntreg n istoria gndirii tiinifice

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    18/197

    n lumina concepie contemporane despre elementaritate i complexitate, istoria

    gndirii tiinifice poate fi divizat n mai multe stadii, toate marcate de considerarea relaiei

    parte-ntreg:

    a) gndirea analitic (specific mecanici i biologiei clasice): pentru a nelege i a

    descrie natura, tiina a mprit-o n fragmente; obiectul cunoaterii este distinct i separabil

    iar ntregul este sumativ.

    b) gndirea sintetica-integratoare, care culmineaz cu teoria general a sistemelor i

    cu holismul: atenia este ndreptat asupra sistemului ca un ntreg constituit;

    c) gndirea sintetic, flexibil a teoriilor structural-organizaionale, n care obiectul

    cunoaterii este distinct, inseparabil, ntregul aprnd ca unitate n diversitate (conceptul

    fundamental devine organizarea);

    d) gndirea sinergetic, care acord prioritate cooperrii sincrone dintre elemente, n

    vederea creterii funcionalitii sistemului; se nregistreaz un salt definitoriu din sfera

    cantitativului n cea a calitativului.

    3.2. Rostul elementelor este compunerea i nmnunchierea

    C. Noica (1981, p.339) numete element orice mediu exterior care poate deveni

    mediul interior. ,,S-a spus despre sngele fiinelor vii- ne amintete Noica - cum c este

    mediul exterior al mrilor hrnitoare trecut n mediul interior, care i el uda i hrnete tot

    trupul, ca mrile nceputului, ba face cu putini modeleaztrupul nsui Poate ca aseriunea

    nu este exact, dar ea este adevrat: ceva din afartrebuie sse fi prefcut n mediu interior,

    pentru ca ntruchiparea vie sa prind fiin". Filosoful romn ne explic: ,,Elementele nu

    numai coexist. e/e se ntreptrund, se ncruciaz , se compun i se nmnunchiaz; dar

    deopotriv se subsumeaz. Rezult de aici o dubl coexiste a lor, una n adncime prin

    subsumare i interpenetraie, alta nfurat, n concentraie... Nimic nu este ntr-un singur

    element ci, ntr-o nmnunchiere de elemente." (C. Noica, 1981, p.351)

    3.3. Elementaritatea devine criteriul organizaional

    n concepia clasicformaiunile elementare sunt lipsite de structur. Conceptul clasic

    de elementaritate a fost revizuit n cadrul gndirii tiinifice neclasice. A avut loc o relativizare

    a conceptului de ,,element, n sensul trecerii de la statutul metodologic substanial la cel

    relaionat, implicnd n primul rnd o redimensionare a raporturilor dintre intern i extern, n

    sensul amplificrii sensibile a deschiderii spre exterior. n tiina neclasic, elementul are sens

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    19/197

    numai n cadrul ntregului sistem; se recunosc ca elemente (fundamentale) forma iunile

    neizolabile, existente doar n interaciune.

    Dup cum remarc F. Felecan (1984, p.270-274), cu ct elementele devin mai

    fundamentale, cu att complexitatea lor comportamental (numrul gradelor de libertate )

    crete. Prin aceasta, problema inepuizabilitii nregistreaz un salt definitoriu din sfera

    cantitativului n sfera calitativului.. Dac se caracterizeaz organizarea intern a unui sistem

    cu ajutorul parametrului I1 (interaciunea intern, coeziv) iar organizarea extern (raporturile

    de ambian) cu I2 (intensitatea interaciunii externe), raportul Ie/ Ii poate servi drept criteriu

    organizaional a elementaritii.

    Ilya Prigogine consider c, n cadrul oricrui sistem complex, de la moleculele unul

    lichid pn la neuronii creierului, prile sistemului sufer nencetat mici schimbri. Ele

    fluctueaz nencetat. De aceea, interiorul oricrui sistem se afl ntr-o vibraie continu.

    3.4. Teoria general a sistemelor neglijaz elementuln timp ce sinergetica l elogiaz

    Fiind obsedat de relevarea rolului sistemelor i a relaiilor dintre sisteme TGS

    (teoria general a sistemelor) neglijaz elementele interne i posibilele interaciuni ale acestora.

    Sinergetica se strduiete s reliefeze creterea eficienei sistemului (sinergia eficient. H.

    Haken) optimizarea funcionrii ntregului datorit aportului mecanismului intern de cooperare

    a elementelor.Prin elogiul adus elementului care lucreaz n slujba ntregului, sinergetica

    depete teoria general a sistemelor. nc n 1972, Mihai Golu i Aurel Dicu (1972), dei

    adepi al psihologiei cibernetice i sistemice, recunosc c ,,elementul devine semnificativ

    pentru definirea sistemului, n primul rnd, ca purttorul sau mediatorul unei relaii numai

    considerat n interaciune cu alte elemente prin funcia pe care o ndeplinete n cadrul

    interaciunii date". ntr-adevr, orice sistem dinamic i orict de complex funcioneazi se

    dezvolt numai datorit unei tensiuni dinamizatoare din interior, ntreinut de confruntarea ,

    combinarea i cooperarea elementelor componente.

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    20/197

    4. PRINCIPIILE TERMODINAMICII SUNT

    CONTRAZISE DE GNDIREA TIINIFIC

    NECLASIC

    4.1. tiina neclasica impune schimbarea cadrului mintal global

    Pentru nelegerea conceptelor i teoriilor tiinifice actuale este nevoie de

    schimbarea cadrului nostru cognitiv, trebuie s nvm s privim lumea cu ali ochi (Carl

    Sagan). M. Maruyama introduce termenul ,,mind scape" (privire mintal) pentru a denumi

    cadrul mintal, care ,,nseamn o structur intelectual pentru a raiona cunoate, percepe,

    conceptualiza, proiecta, planifica i decide, care poate varia de la un individ, profesie, cultur

    sau grup social, la altul (M. Maruyama, 1980, p.551). Multe din elaborrile tiinei neclasice

    nu au un suport intuitiv i nici strict logic formal, ba chiar se opun intuiiei i gndirii comune,

    violenteaz bunul sim. Psihologii ar numi aceasta o noua atitudine creativ fa de tiin sau

    un nou stil cognitiv (un nou,,modus operandi mintal).

    Mihai Drgnescu (1984, p.147) arat c, n esena, cadrul cognitiv n totalitate

    nu are numai o component ontologic, ci i componente pur epistemologice: ntregul nostru

    cadru mintal nu se poate referi numai la nelegerea realitii ci i la un anumit mod de a privi

    lumea. De aceea, cadrul cognitiv, care nseamn un model general al lumii materiale este

    ntotdeauna completat de un Weltanschauung reprezentnd modul cultural motenit n a privi

    lumea n desfurarea ei, prin prisma omului ca fiini ca membru al societii, dari cu o

    anumitintenionalitate creatoare n raport cu ntreaga realitate".

    De exemplu, n concepia tiinei clasice un principiu fundamental era,,ordinea prin

    echilibru" (Ludwig Boltzman). n tiina neclasic, I. Prigogine i H. Haken au venit cu o nou

    optic prin care lumea este vzut ntr-un mod cu totul nou ca,,ordine prin fluctuaie. Idealul

    clasic era starea de echilibru, cel neclasic se refer la geneza ordinii din haos sau din starea

    ,,departe de echilibru". Dup IIya Prigogine, o ordine structural poate s apar n condiii mai

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    21/197

    ndeprtate de echilibrul termodinamic, cnd fenomenele capt un caracter neliniar. Este de

    ateptat ca n apropiere de echilibrul termodinamic comportarea s fie liniar, dar la o anumit

    deprtare s apar efecte neliniare, unele dintre ele producnd oscilaii. La deprtare de

    echilibru poate s apar un nou tip de ordine. Pe o asemenea baz se ncearc s se explice,

    prin modele matematice neliniare, fenomenele de autoorganizare n cazul unei reac ii chimice,

    oscilaii metabolice la nivel subcelular (oscilaiile glicolitice, procese oscilante la nivel celular

    provocate de ritmurile biologice), unde cerebrale, populaii de neuroni etc. Multe din ecuaiile

    neliniare care descriu astfel de sisteme conduc la oscilaii. (M. Drgnescu, 1984, p.161)

    Apariia,,ordinii prin fluctuaie a fost sugerat nc din anul 1956 de ctre N.

    Vasilescu-Karpen (1956, p.1070-1084): fluctuaiile moleculelor ntr-o soluie pot duce la

    obinerea de biomolecule. Evalund probabilitatea de producere a unui asemenea proces,

    Karpen trage concluzia c fluctuaiile pot explica apariia vieii, ceea ce se nscrie pe linia de

    gndire a,,ordinii prin fluctuaie".

    Vasile Tonoiu (1989, p.410-412) arat c tiina clasic descrie natura ca pe o

    main stupid i pasiv, reversibil i conservativ, incapabil de evoluii, care creeaz

    noutate i complexitate, supus unui determinism liniar exprimat prin legi simple i universale.

    Lumea este ,,banalizat despuiat de bogia i farmecul cu care o investiser epocile

    anteriore de cultur, sensibilitate, tiin. Schemele teoretice n care este silit s intre i dizolv

    ,,spontaneitatea,,viaa; ele sunt scheme nivelatoare, care ngroap ierarhiile i diversitile

    n cenuiul aplicaiei acelorai legi la care totul trebuie s fie redus. Acelai autor observ ca

    tiina actual a abandonat imaginea clasic asupra naturii i asupra ei nsi ca praxis cultural.

    Nu sistemele stabile i permanenele intereseaz acum n primul rnd, ci evoluiile, crizele,

    instabilitile. Motivele libertii ale activitii spontane i creatoare, ale bifurcaiilor i ale

    alegerilor ncep s fie asimilate n universul tiinei. Noiunea de calitativ este reintegrat i

    reabilitat. Se remarc o deplasare a viziunii asupra naturii nspre multiplu, temporal, complex.

    Aceast deplasare a produs structuri conceptuale noi. Astfel, Edgar Morin construiete o

    epistemologie a complexitii fundamentat pe conceptul autocomplexificare.

    4.2. Sinergetica contrazice termodinamica clasic

    Mircea Eliade, ntr-un studiu asupra unor aspecte ale mitului (1978, p.29), remarc

    cum la Babilonieni, nceputul era n mod organic legat de un sfrit care-l preceda, c acest

    sfrit era de aceeai natur cu haosul dinaintea creaiei i c, pentru acest motiv, sfritul era

    necesar oricrui nou nceput. Dar tot la Babilonieni, Epopeea crea iei lumii era recitat n

    templu cu credina c se intervine n treburile existenei, producndu-se sfritul i nceputul

    prin nviorarea universului, naturii i omului fr ca omul ssimt.,,Teorianceputului dup

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    22/197

    un sfrit - interpreteaz M. Drgnescu (1984, p.144) - ar corespunde credinei de nceput a

    unei mari cantiti de entropie joas, ,,practica ar corespunde unor efecte antientropice

    introduse n universul existent. Ontologia arhaic este legat de problema modern a legii

    entropiei i ea ofer un cadru cognitiv ,,nou" n raport cu aceast lege. Despre renaterea i

    reintrarea n orizontul actual a antolologiilor arhaice, filosoful Vasile Tonoiu scrie n 1989 o

    carte remarcabil intitulatOntologii arhaice n actualitate.

    Uneori, s-a propus a se accepta legea entropiei ca principalul cadru cognitiv de

    gndire asupra universului (N. Georgescu-Rogen, 1979; J. Rifkin i Th. Howard,

    1980). AL doilea principiu termodinamicii relev crearea cantitii de dezordine n univers.

    Acest principiu elaborat N.L.S. Carnot i Rudolf J. E. Clausius (1850) susine c nu toate

    schimburile energetice sunt posibile i c nu putem nclzi un sistem pe seama altuia care s-ar

    rci. Sau, cel puin, nu putem face aceasta fr cheltuieli irecuperabile i fr o degradare a

    ansamblului care se traduce printr-o cretere a entropiei totale a sistemului. Privit sub alt unghi,

    adoptat acum un secol de ctre Josiah W. Gibbs i L. Boltzmann (legea fazelor 1876), acest al

    doilea principiu evideniaz dezordinea la scar molecular, dezordine a crei msur ne-o d

    entropia. Extrapolatori imprudeni sau grbit s considere c universul se orienteaz spre o

    dezordine total generalizat. Extinznd n mod nejustificat legea creterii entropiei la ntregul

    Univers, unii naturaliti de la sfritul secolului al XIX-lea a emis ipoteza ,,morii termice a

    universului. n pofida acestui principiu, universul are structur sistemic, organizarea

    nentrerupt reprezentnd, dup cum subliniaz E. MORIN (1977) i P. CONSTANTINESCU

    (1986), tendina principal a universului. Organizarea alterneaz sau coexist cu

    dezorganizarea, dar tendina constant este predominant organizatoare.

    tefan Lupacu (1951) arat c apariia i existenta sistemelor este rezultatul

    antagonismului dintre al doilea principiu al termodinamicii care tinde spre omogenizare i

    principiul excluziunii al lui WOLFGANG PAULI care tinde spre heterogenizare. Lupta dintre

    omogen i eterogen, dintre continuu i discontinuu, dintre actual i potenial reprezint

    antagonismul organizator. Niciodat nu se poate atinge omogenul sau heterogenul absolut.

    Orice sistem se face i se desface mereu. Cercetrile psihologice asupra creativitii au

    demonstrat c noul apare fie prin facere fie prin desfacerea structurilor.

    n sistemele sinergetice condiia necesar pentru ca un proces de cooperare s apar

    este ca sistemul s fie deschis i s alfle departe de echilibru. n aceste condiii, procesul de

    autoorganizare poate s apar brusc la depirea unui anumit prag, conducnd la ,,tranziia de

    faz, n care starea de dezordine poate fi nlocuit cu o stare de ordine. Reuind s contrazic

    i s depeasc verdictul implacabil al celui de-al doilea principiu al termodinamicii care

    postuleaz creterea entropiei i s arate c n anumite condiii entropia poate s scad,

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    23/197

    sinergetica reprezint un progres remarcabil i un nou orizont pentru gndirea tiinific din

    toate domeniile. Dup cum demonstreaz sinergetica, exist sisteme care, fr a fi cibernetice,

    n loc s evolueze prin creterea dezordinii, prin intermediul fenomenelor de cooperare

    sinergic, evolueaz, dimpotriv, spre creterea ordinii i organizrii.

    4.3. Termodinamica biologic este ,,antitermodinamic

    n 1965 G. Glansdorff i I. Prigogine au elaborat urmtoarea teorem: ,,n cursul

    evoluiei unui sistem, parcurs de un flux permanent de energie, i de materie, o parte a

    bilanului entropiei merge n mod necesar la descretere". Este adevrat c teorema se refer

    mai ales la sistemele vii. G. Glansdorff, I. Prigogine i discipolii lor au introdus postulatul

    structurilor disipative, n cadrul crora factorul esenial pare a fi mai puin natura elementelor

    individuale, ct mai ales, forma cooperrii lor n sistemul vast i complex la care particip.

    Scrierile unor fizicieni ilutri, ca Erwin Schodinger sau Brilloun, susin necesitatea de a

    concilia termodinamica i biologia. Ei intuiau c o posibil conciliere urma s se bazeze pe

    dezvoltarea unei termodinamici noi, care s studieze fenomene care se produc n sistemele

    ndeprtate de starea de echilibru (E. Kahane,1979).

    Una din caracteristicile termodinamicii sistemelor deschise este studierea

    fenomenelor interne care se pot produce ntr-un sistem care este sediul unui flux de energie i

    de materie i cere se schimb datorit interaciunilor cu mediul extern (E. Sohofleniels, 1973).

    ntr-adevr, s-a stabilit c un sistem deschis poate fi alimentat cu entropie negativ

    (negentropie), din care o parte va fi fixat pentru a se obine ordine pe' seama dezordinii. L.

    Bertalanffy a caracterizat sistemele deschise ca sisteme care se menin prin asimilarea i

    dezasimilarea mediului nconjurtor, ca sisteme care nu intr niciodat n repaos, strile lor

    stabile fiind trectoare, ca sisteme adaptative care tind spre creterea diferenierii i organizrii,

    reglarea lor efectundu-se prin interaciune dinamic, multivariabil.

    n lumea vie, ca i n lumea lipsit de via, exist zone de descretere a entropiei,

    ngemnate cu altele n care entropia crete n aa msur nct suma algebric a variaiilor se

    traduce prin ctigul global de entropie impus de al doilea principiu al termodinamicii. Dup

    cum remarc E. Kahane (1979, p.282) ,,sistemul nu poate aciona cu deosebit eficien n

    direcia economiei de enfropie; n cursul evoluiei biologice s-a produs ,,maturizarea unor

    mecanisme apte s ncetineasc pe ct posibil risipirea energiei, degradarea ei, creterea

    entropiei. Dup Ashby, dezvoltarea adaptiv a unu sistem presupune o ordine determinat

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    24/197

    att n interiorul lui, ct i n mediul ambiant. E. Laszlo (1987) afirm c modalitatea esenial

    prin care sistemele cu autoorganizare adaptiv reuesc s progreseze ctre organizri

    superioare const n dezvoltarea unor ierarhii proprii, de un nivel tot mai mult. Astfel,

    termodinamica biologic unific complementar teoria autoorganizrii cu teoria organizri

    ierarhice. S-au emis ipoteze i teorii care au reclamat constituirea unei noi termodinamici

    neclasice numit termodinamic biologic. n consonant cu aceast orientare teoretico-

    metodologic psihologul Gordon Allport (1937) a conceput organizarea i dezvoltarea

    persoanei umane ntr-un mod poate mai nuanat i mai adecvat subtilitii i rafinamentului

    psihismului uman.

    Posibila stare de echilibru ntre organizare i dezorganizarea a dus la ideea

    sistemelor ,,disipative" (adaptive) care se afl, n echilibru relativ i dinamic, justificndu-se

    astfel fiinarea ntru schimbare" (C. Noica) sau o termodinamic a sistemelor departe de

    echilibru" (I. Prigogine). Asemenea idei ndreptesc aspiraia i chiar demersurile spiritului

    tiinific neclasic de a formula principiul organizrii universale fr a-l socoti numai o

    nostalgie dup un ,,paradis pierdut.

    Termodinamica liniar a descris structuri n echilibruiau natere ca rezultat al unor

    procese reversibile. Termodinamica generalizat, neliniar reprezint termodinamica

    proceselor ireversibile i permite ca problema corelaiilor dintre al doilea principiu al

    termodinamicii i legitile evoluioniste ale biologiei moderne s fie pus ntr-o nou lumin.

    AL doilea principiu al termodinamicii nu se aplic dect n cazurile unor sisteme ,,nchise",

    complet izolate de mediul ambiant; organismele vii sunt, dimpotriv, sisteme ,,deschise".

    Contrazicnd termodinamica clasictiina evoluiei (evolutica) arat c n procesul evoluiei

    se manifest o orientare ctre o ordine crescnd. Termodinamica biologic atrage atenia

    asupra faptului c al doilea principiu este inaplicabil la procese de transformare a energiei care

    intervine nu numai n celula vie, dar i n funcionarea macromoleculei biologice.

    Ilie Prvu (1979, p.323) consider ,,ca exemple de noi teorii tiinifice centrate pe

    studiul organizrilor complexe din sistemele deschise spre mediu, genez i evoluie,

    presupunnd simultan elemente statistice i dinamice, structurale i funcionale, informaionale

    i energetice" sunt termodinamica generalizat (I. Prigogine, G. Glansdorff) i ipoteza

    autoorganizrii evolutive a materiei propus de M. Eigen (1971). n ultima vreme, la acestea se

    adaug biognoseologia fundat pe ,,teoria sinergic a evoluiei prin selecii multiple" care

    abordeaz, ntr-un mod postmodernist, evolutule sinergice de la via la cunoatere (Denis

    Biucan, 1993).

    4.4. tiina actual reclam o nou dialectic

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    25/197

    Mari filosofi romni, ca Lucian Blaga, Constantin Noica i tefan Lupacu, au

    sesizat cu acuitate i profunzime limitele dialecticii hegeliene, reuind s elaboreze fecunde

    metodologii alternative, apte s impulsioneze att cursul gndirii tiinifice ct i al dialecticii.

    Alexandru Surdu (1989, p.189) ne avertiza n 1989 ca dialectica materialist nu trebuie s

    rmn,,o schemrigidcare se aplicoricrui fenomen", ci trebuie s fie un reflex fidel al

    fenomenelor reale, al produceri acestora n pura lor esenialitate". Florin Felecan (1989)

    abordeaz dialectica naturii dintr-o perspectiv contemporan, constructivi original.

    Epoca noastr cere o nou dialectic, neclasic, compatibil cu noile realizri ale

    tiinei, pe care, n mod firesc, Hegel (ca i F. Engels, cteva decenii mai trziu) nu a putut s

    le cunoasc. F. Felecan (1989, p.83-84) acuza caracterul rigid-exclusivist al negrii

    hegeliene" i propune trecerea de la negarea tip ANTI la negarea de tip NON (,,negare

    complementar") care angajeaz nu doar polul opus lui A, ci ntregul univers complementar,

    implicnd i semnificative momente de afirmare. Noua dialectic a tiinei ar reprezenta un

    nou cadru mintal global, care presupune un nou mod de a vedea lumea. Dialectica

    organizaionala a proceselor de aclualizare-potenializare deschide noi perspective cunoaterii

    tiinifice contemporane. Sloganul organizaional este constructiv: armonizeaz i dezvolt.

    Formaia mediatoare,,H = nonA minus antiA" numit armonizator este o entitate neclasic, un

    imago contemporan al lui TAO (din filosofia chinez veche). Din noua perspectiv,,devin

    abordabile probleme extrem de redutabile ca specificul viului n raport cu neviul.... i

    particularitile proceselor psihice, care vin aproape de micarea n vacuum' (F. Felecan

    1987, p.81). Gndirea dialectic construiete mai nti repere duale (continuu-discontinuu,

    relativ-absolut) dar poate s mearg mai departe i s refuze alegerea, micndu-se spre un

    i/i, ajungnd revoluionar la nici/nici. Victor Shleanu (1988, p.97) susine c dialectica

    trebuie lrgit dincolo de viziunile duale: raiunea dialectic ntlnete curent i situaii n care

    dihotomiile sau dualismele sunt insuficiente sau arbitrare. Janus are dou fete dar Proteus are

    nenumrate. Ambivalena este nenuanat, ntruct reduce policromia universului la lumini

    umbr, la alb i negru. Gndirea tiinific neclasic ndrznete s abordeze lumea spectral i

    multifaetat.

    Dialectica neclasic caut unitatea tiinei, dar aceast unitate nu trebuie gndit ca o

    fuziune care terge identitatea tiinelor, ci ca o tensiune dinamizatoare care favorizeaz comu-

    nicarea i cooperarea dintre diversele discipline. Tentat de o digresiune metaforic, Sorin Vieru

    (1988, p.255) ne atrage atenia c, de obicei, se caut unitatea tiinei ntr-un UNU oarecare (o

    formulare, o definiie, un principiu) care s delimiteze, s separe adic s mpart n,,interior",

    ,,exterior" i,,frontier" o realitate continu care s-ar putea s fie discontinu: Analogia cu

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    26/197

    membrana celulei se impune: cercetrile par sateste cmembrana celulei exist, dar nu cum

    se ateptase, ca o suprafa continu , ci dimpotirv , ca una ntrerupt , ,,ciuruit, pentru a

    permite legturile i schimburile cu celelalte celule. ,,Dei foarte diversificat (dialectic,

    disipativ, sinergetic, generativ, emergentiv, impilcatetc.) dialectica neciasic tinde spre

    unitate prin scopurile pe care le urmrete interaciunile cooperative, transformrile creative,

    depirea realului i raionalului etc." (I. Mnzat, 1991 -d).

    n gndirea dialectic a tiinei neclasice ,,DE CE NU?" s-a dovedit nu doar mai

    bogat dar i mai adevrat ca ,,DE CE?" caracteristic tiinei clasice: gndirea tiinific actual

    se dezvolt sub semnul dominaiei posibilului asupra realului. Dialectica neclasic este mai

    nonconformis dect cea clasic: a) nu se mrginete s creeze cadre raionale, ci se strduiete

    s ias din cadrele raionale; b) i propune s cerceteze i inadecvarea dintre gndire i real; c)

    este o dialectic nu numai a gndirii contiente ci i a gndirii precontiente sau

    transcontiente, care surprinde ci iraionalul (denumit fie ca sub-raional, fie ca supra-raional,

    fie ca para-raional). Dialectica neclasic nu contrazice n mod absolut, nu neagi nu poate

    ignora dialectica clasic. Clasicul este nglobat, inclus n neclasic i nu eliminat. Clasicul

    devine un caz particular dar i un izvor pentru neclasic. Neclasicul i se opune complementar

    clasicului. Aadar, dialectica neclasic depete i pune ntr-o nou lumin dialectica clasic,

    fr s o abandoneze.

    5. TRECEREA DE LA CULTURA

    ARISTOTELIAN A LUI,, TERTIUM NON

    DATUR" LA CULTURA NONARISTOTELIAN

    A LUI,,TERTIUM DATUR SYNTHESIS"

    5.1. ,,Realitatea fundamental" este sintez de tip

    ,,tertiumdatur(ntre stabil i instabil)

    n epistemologia contemporan s-a impus categoria neclasic de ,,realitate

    fundamental" care are o natur organizaional sprijinindu-se pe interpenetraia categoriilor

    de real i posibil. Noua perspectiv - care aparine cunoaterii n ansamblu i nu doar fizicii -

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    27/197

    d o definiie a noii categorii n urmtorii termeni:,,realitatea fundamentaldesemneazacel

    sistem al existenei-devenire care este constituit din totalitatea strilor actualizate relativ

    stabile aflate n cuplaj efectiv cu potenialul posibil(F. Felecan 1987, P.79). n esena,

    realitatea fundamental de natur fizic, chimic biologic, ecologic sau social este un

    tertium datur sythesisntre stabil i instabil. Realitatea fizic a mecanicii cuantice este numai

    un caz specific al realitii fundamentale fizice; alte tipuri sunt furnizate de fizica

    instabilitilor (de tip Rayleigh.Benard), fizica turbulentei etc. Tranziia de la mentalitatea

    clasic la cea neclasic este o tranzitie,,from Being b Becoming" (de la Fiin la Devenire), n

    acord cu I. Prigogine (1980). C. Noica a construit un original sistem filosofic pe care l-a

    intitulat sugestiv i foarte romnete devenirea ntru Fiin. Cunoaterea trece de la fiina

    devenirii la devenirea Fiinei. Trebuie s observm c fundamentalitatea realitii trebuie

    dezvluit, trebuie ,,scoas din ascundere," dup cum se exprim M. Heidegger, ntruct

    Bernand D'espagnat (1979) ne ndeamn spre explorarea,,realitii permanent ascunse".

    Este tiut c n anul 1927 Werner Heisenberg elaboreaz ,,relaiile de

    nedeterminare prin care se semneaz actul de deces al culturii aristoteliene (care a durat circa

    2260 de ani) i totodat actul de natere al unei culturi: n afar de adevr i fals apare o a treia

    valoare nedaterminatul. Astfel printertium datursunt decompartimentate entitile clasice i

    omenirea abandoneaz logica bivalent i adopt logica trivalent, care a constituit

    fundamentul logicii cuantice (G.G. Birkhoff i J. Von Neumann, 1936). Sub semnul

    revoluionar al lui ,,tertium datur," ori-ori devine insuficient. Menionm descoperirea unor

    formaiuni ,,hibride" construite nu pe principiul delimitrii rigide (ori-ori), ci pe temeiurile

    complementar-cooperative ale unei sinteze de factur neclasic: cristalele lichide (pstrnd de

    la solidele cristalizate anizotropia i de la lichide fluiditatea) i solitonii-intermediari,

    recunoscui ntre substani cmp, ntre particul i und. Ondusculul este conceptul inventat

    de A. Kastler pentru a desemna complementaritatea dintre und i corpuscul. Cultura lui

    tertium datur favorizeaz noile ascensiuni ale tiinei: teoria mulimilor vagi (,,fuzzy set

    theory -L. Zadeh) sau a mulimilor flue (V. Gentilhomme); matematica neliniar admite

    ,,grade intermediare"ntre neapartenen (zero) i apartenen complet (unu).

    Ca urmare a decompantimentarii, raportul intern-extern, constitutiv pentru

    metodologia tradiional, suport un amplu proces de erodare i relativizare (mai cu

    seam n situatule neliniare), proces care h restrnge validitatea la aria situaiilor de

    echilibru sau aproape de echilibru. Exist temeiuri s se admit c rolul jucat timp de trei

    secole de acest raport, va fi preluat n noile condiii de raportul stabil-instabil n care,

    spre exemplu, instabilitatea ca pol conductor semnific deschiderea sistemului spre noi

    posibiliti de mi5care, respectiv creterea capacitii lui de alegere (F. Felecan, 1987).

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    28/197

    Selecia multipl devine operatorul principal al evoluiei sinergice n noul orizont

    epistemologic al biognoseologiel (Denis Buican, 1993).

    Afirmarea rolului conductor al categoriei continuului n raportul discret-

    continuu nu semnific subaprecierea importantei discretului. Potrivit noilor exigente

    metodologice categoriile discret i continuu suport la rndul lor decompartimentare

    materializat printr-o dialectic sui generis n continuul clasic, difereniabil (energie,

    spaiu-timp etc.) se introduc discrei neclasici (h = aciune elementar; a0 = lungimea

    fundamental; singulariti fizice), n vreme ce discretul clasic (molecula, atomul etc.)

    este nglobat n reele continuale neclasice (vacuum, structuri disipative).

    5.2 Prin terul inclus dialectica devine trialectic

    Datorit elaborrilor teoretice ale lui Niels Bohr, Werner Heisenberg, tefan

    Lupacu, .a. gndirea tiinific modern a ctigat principiul terului inclus. Lupacu a

    recunoscut c infinita multiplicitate a realului poate fi restructurat, derivat pornind de la trei

    termeni logici: ntre eterogenitate (care guverneaz lumea vie) i omogeniate (care guverneaz

    materia macroscopic) 'exist o stare de echilibru, o semiactualizare i semi-potenializare -

    starea T (terului inclus). Deci n loc de o structur binar (omogen versus eterogen) se

    impune o structur ternar. Logica axiomatic a lui Lupacu degaj trei orientri, trei

    dialectici: o dialectic a omogenitii, o dialectic a eterogenitii i o dialectic ,,cuantic".

    Lupacu introduce termen tridialectic. Basarab Nicolescu (1985, p.199) prefer termenul

    TRIALECTICA, care pare s exprime mai bine structura ternar, tripolar, a realitii,

    coexistenta acestor trei aspecte inseparabile n ntregul lor dinamism. Starea T (terul inclus) i

    permite lui Lupacu s se refere la un izomorfism aparinnd la dou lumi diferite: lumea

    micro-fizic (cuantic) i lumea psihic. ,,Lumea microfizic i lumea psihic sunt dou

    manifestri diferite ale aceluiai dinamism trailectic" (B. Nicolescu

    1985, p.201).

    5.3. Infinitul trebuie conceput i calitativ, nu numai cantitativ

    Este tiut c din punct de vedere cantitativ (dimensional) tiina clasic admitea

    infinitul mare (macrocosmului) i infinitul mic (microcosmos). Neclasic putem admite i un

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    29/197

    al treilea infinit psihismul uman la nivelul cel mai nalt al dezvoltrii sale, care este spiritul .

    Acesta poate fi numit infinitul complex care s-ar caracteriza prin multitudinea

    funcionalitiilor i potenialitilor, infinitatea dezvoltrii i complexificrii, al rafinamentului

    maxim al structurilor i conexiunilor spirituale etc. Spiritul uman cuprinde raionalul i

    iraionalul (chiar ,,subraionalul" sau ,,supraraionalul"). Dialectica subiectiv neclasic trebuie

    s avanseze pn la nivelul n care interioritatea se exteriorizeaz pentru a-i interioriza exteno-

    ritatea, confruntnd permanent i ncercnd s unifice ntr-un singur cmp psihismul i faete

    complementare.

    6.OMUL - UN UNIVERS AUTOORGANIZAT I

    ORGANIZATOR

    6.1. Omul este un univers multidimensional i

    autoorganizat

    tiina contemporan s-a trezit din somnul dogmatic al raiunii cnd i-a dat

    seama c a neglijat omul. Prin tiini tehnologie omul s-a ndeprtat de sine. Oamenii de

    tiin au nceput s replaseze omul n centrul preocuprilor omului. Chiar fizicienii au

    devenit preocupai de aceast problem. Semnalul I-a dat I. Prigogine cuNoua aliani

    psihologia umanist american (A. Maslow, C. Rogers, E. Fromm).

    Erich Jantsch n 1980 numete omul univers autoorganizat', iar Ron Atkin n

    1981 se refer la,,omul multidimensinat'. E. Morin n 1982 pledeaz pentru o,,tiincu

    contiin" care s se concentreze pe ideea unitii omului corelat cu aceea a diversitii

    i pluralitii culturale a omenirii E. Morin susine c ,,exista un sistem Homo

    multidimensional care rezult din interaciuni organizaionale cu caractere foarte

    diverse". El subliniaz c problema organizrii sistemului Homo trimite la problematica

    autoorganizrii. Cheia organizrii antroposociale trebuie cutat n jurul conceptului de

    autos care semnific producerea de sine i reorganizarea permanent.

    Hegel demonstreaz c dezvoltarea este autodezvoltare, de aceea izvorul dezvoltrii

    este interior nu exterior. A. Toffler (1983) se refera la nevoia omului de organizare i la nevoia

    de echilibru interior. Trind ntr-un univers,,deschis" omul simte nevoia unei viei organizate. O

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    30/197

    via lipsit de o structur inteligibil echivaleaz cu un naufragiu. Absenta structurii genereaz

    e5ec. Referindu-se la omul viitorului A. Toffler (1983, p.528) scrie: ,,Mai presus de toate,

    oamenii vor n zui spre echilibru n vie file lor: echilibrul ntre munci joc, ntre munca

    intelectuala i munca fizic , ntre abstracti concret, ntre obiectivitate i subiectivitate. Iar

    modul de a se percepe pe sine i a se proiecta se va caracteriza printr-o complexitate mult mai

    mare dect n oricare din epocile anterioare."

    Lucian Blaga a insistat, naintea multora, asupra multidimensionalitii umane apelnd

    la o expresie plin de farmec, la o metafor revelatoare: dezmarginirea omului. Aceast

    dezmrginire este gndit de Blaga ca,,evadare a centrului n afarde cerc. Omul se afirm,

    ca fiin cultural, numai ntr-o ambian dezmrginit,,pn dincolo de lumea concret n

    orizontul necunoscutulul (L. Blaga, 1976, p.119).

    n sensul concepiei lui F. Jacob (1972, p.343) organizarea superioar nseamn o

    astfel de integrare supl subiect-ambian, nct subiectul i ctig o anumit autonomie

    asupra ambianei; apare astfel o capacitate nou a subiectului - puterea de a interpune ntre el i

    mediu un fel de filtru selector.

    L. Thomas i E. Herri-Augustein consider c libertatea de a nva este principala

    cale de a nclina n mod favorabil balana spre procesele de autodeterminare n raport cu cele

    de eterodeterminare n dezvoltarea indivizilor. Cei care nva autoorganizat ,,au libertatea

    interioar i capacitatea de a identifica n mod realist resursele disponibile, de a defini

    propriile lor scopuri de nvare n raport cu aceste resurse".

    Psihologia cibernetic a conceput omul ca pe un sistem autoreglabil.

    Autoorganizarea omului nseamn ascensiunea sa spre un nou nivel de aspiraii, nseamn

    autodepire. A. Maslow a pus n vrful piramidei sale metamotivul selfactualization -nevoia

    permanent a omului de a-i depi propriul potenial creator i a ajunge astfel la deplina sa

    mplinire, prin care omul i onoreaz calitatea de fiin creatoare de cultur. Omul este un

    organizator, un creator de organizare tocmai datorit capacitii sale de a-i organiza propriul

    Self. Carl Gustav Jung s-a referit la procesul de individuare ca la un proces complex de

    proiectare i construcie a Self-ulul care ajunge la edificarea unui ,,centru de ordine i sens

    interior. Datorit organizrii centrului omul reuete s se ,,califice" ca un organizator al

    mediului su socio-cultural, al mediului su natural sau artificial. Organiznd mediul omul se

    organizeaz pe sine i organizndu-se contribuie la creterea gradului de organizare a mediului,

    a grupului n care triete. Se realizeaz astfel o complementaritate organizaional prin inter-

    fluenele dintre endosistem i exosistem.

    6.2. Criteriul optimalitii n autoorganizare.

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    31/197

    n activitatea psihic a omului organizarea i dezvoltarea nu trebuie s ajung

    nici la un nivel maxim i nici la minim, ci la un nivel optim, adic nivelul echilibrului care

    permite reconstrucia i creterea nentrerupt. De la legea optimum-ului motivaional a

    lui Yrkes-Dodsen trebuie s avansm la un optimum organizaional. Aceasta nseamn c

    sunt de preferat structurile optime n locul structurilor tari sau slabe. Acest optimum se

    refer la: (a) durat (cooperrile i transformrile s dureze ct este necesar pentru buna

    funcionare a psihismului; b) cmpul (spaiul de desfurare a cooperrilor interne); (c)

    intensitatea cooperrii (interaciunile s fie flexibile). Astfel se evit att

    compartimentrile excesive ct i interrelaionrile abuzive care pot induce difuzie sau

    rigiditate.

    I. Kant a fcut deosebirea ntre intelect i raiune. Raiunea este aceea care

    stabilete reguli pentru intelect. De aceea, organizarea psihismului uman este opera

    raiunii, nu a intelectului. Inteligena artificial este lipsit de raiune uman. Ea are

    intelect dar nu are raiune. Toate regulile intelectului artificial au fost stabilite de raiunea

    minii omului. C. Noica definete raiunea ca fiind contiina unei ordini cu sens. G.

    Bachelard arat c omul poate s treac de la o ordine exterioar i contingen la una

    intern i necesar: ordine nu doar nregistrat, ci reconstruit cu fidelitate raional,

    ordine voit, susinut de motive de coerent.

    Integrarea este considerat ca o funcie principal a activitii psihice raionale. M.

    Golu i A. Dicu (1972, p.248) consider c ,,dezvoltarea psihic este orientat n direcia

    nchegrii i consolidrii structurii prin integrarea succesiva componentelor motivaionale,

    emoionale i cognitive; integrarea este o condiie a realizrii echilibrului dinamic optimal

    personalitii. C. G. Jung explic prin integrare elaborarea personalitii. Integrarea i orga-

    nizarea excesiv mpiedic flexibilitatea activitii psihice. W. R. Ashby (1947) arat c

    integrarea excesiv a componentelor unui sistem acioneaz ca un obstacol n calea adaptrii,

    deoarece un sistem nu este apt de adaptri dect cu condiia unei autonomii relative a

    subsistemelor sale constituante. Dar optimum-ul organizrii este atins numai dac integrarea

    este nsoit de procesul opus i complementar care este diferenierea. G. Allport (1991)

    demonstreaz c ambele tendine conlucreaz n cadrul personalitii ceea ce are ca efect o

    mai fin organizare i o mai rapid dezvoltare. Integrarea echilibreaz procesul segmentar de

    difereniere. Procesul de difereniere favorizeaz articularea unor structuri mai fine. Numai

    ambele, ntr-un raport complementar, asigur optimalitatea autoorganizrii umane.

    Sensul organizrii optime este trecerea la o nou calitate. Prin organizarea optim se

    asigura predominarea relativ a calitii asupra cantitii. Calitatea este produsul principal al

    organizrii (N. Mrgineanu).

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    32/197

    Viata omului - apare pentru J. Dewey - ca un ritm continuu de dezechilibrare i de

    restaurri ale echilibrului iar experiena este,,micarea echilibrului neechilibrat al lucrurilor

    (,,the moing unbalanced of things"). Acest ritm ntreine dinamismul permanent al psihismului

    i asigur coordonarea optim a nivelurilor de organizare ierarhic.

    Americanul Richard Coan a introdus n 1974 conceptul de personalitateoptimal:

    subiectul dobndete o experien dulce , o stare de armonie i confort psihic, fr asperiti;

    el triete o stare de adaptare interioar liber de conflicte interne, apt de flexibilitate n

    relaiile cu lumea i cu Sinele.

    6.3. Psihologia n ,,cutarea umanului pierdut"

    Psihologul H. Rugg (1963) se refer la structura arhitectonic a psihismului uman n

    care fiecare din componente ndeplinete o anumita funcie n creaie. Procesul creator este

    global, cuprinznd nu numai toate zonele psihice dar i componente fiziologice. Contiina este

    lumina misterioas care l orienteaz pe om spre aceast arhitectur. Contiina de sine i d

    omului iniiativi autonomie n proiectarea propriei sale personalitii. H. Ey (1983) afirm c

    gndindu-i proiectul persoana l reface mereu

    Omul ca expresie a unitii lumii se poate bucura de o armonie intern n care

    sentimentul cosmic al fiinei sale h confer o valoare suprem. A sosit poate momentul ca

    ntreaga tiin s pun n centru omul. Totul ar trebui s devin convergent spre explicare i

    nelegerea lui. tiina a explicat fragmente, segmente ale omului. De la tiin omul ateapt

    refacerea imginii sale unitare. S-ar putea ca omul, obiect al tiinei, s ofere cheia dezlegrii

    celor mai mari semne de existen. (M. Drgnescu, 1990). Odat cu,,revoluia copernican"

    care a declanat o epoc de progres remarcabil n tiin, omul a fost mpins la marginea

    sistemului solar i din pcate, nu a mai fost n centrul preocuprilor tiinei. tiina nu a sporit

    umanizarea ci a impulsionat tehnologizarea i civilizarea care l-au ndeprtat pe om de Sine.

    Orientarea pozitivist a tiina a ignorat deliberat SeIf-ul omului, adic ,,soarele su

    interior.

    Fizicianul i filosoful David Bohm se opune studierii omului fragmentar ci pledeaz

    pentru om ca ntreg. Unitatea omului este vzut de E. Morin prin asimilarea diversitii

    culturale a omenirii. tiinele, de orice profil, trebuie s cerceteze realitatea uman aa cum

    este trit n experien(,,human world life" - cf. Compton, 1979). Cultura l-a creat pe om i el

    este, n esen, o fiin cultural (L. Blaga), dar printr-o rafinare exagerat, cultura modern a

    introdus n viata sa prea mult artificial (nenatural), care l-a ndeprtat prea mult de naturi de

    Sine. Ori omul este o fiin cultural prin natura sa i o fiin natural prin cultura sa (E.

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    33/197

    Morin). De la natur a motenit incontientul iar mai trziu cultura i-a amplificat contiina.

    C.G. Jung arat c incontientul este ancestral, n timp ce contiina este un copil, un vlstar al

    incontientului care a aprut mai trziu n istoria umanitii. tiina i tehnologia acestui secol

    i-au sporit omului capacitile sale performaniale, prin informatizare, computerizare,

    cibernetizare, robotizare care ns l-au ndeprtat de calitatea sa de fiin natural. H. Marcuse

    a tras semnalul de alarm: omul a devenit unidimensional. i-a pierdut dimensiunea sa

    esenial de fiin autentic uman, s-a nstrinat de natura sa uman. Caracteristica remarcabil

    a omului, menioneaz E. Cassirer (1994, p.99), semnul su distinctiv nu este natura sa

    metafizic sau fizic - ci opera sa. Aceast oper, conceput ca sistem al activitilor umane,

    definete cercul ,,umanitii. Limbajul, mitul, religia, arta, tiina, istoria sunt constituanii

    acestui cerc. Aceste componente ale umanitii nu sunt creaii izolate, ntmpltoare. Ele sunt

    unite printr-o legtur comun. Dar aceast legtur nu este o ,,vinculum substantiale"

    (legtur substanial), cum a conceput-o gndire scolastic, ea este mai curnd o ,,vinculum

    functionale".

    Marea alian se refer la refacerea calitii sale de fiin natural-cultural care

    implic mai multe aliane: tiin-filosofie, tehnologie-art, cultur-civilizaie, fizic-

    metafizic, fizic-psihologie, psihologie-metapsihic, imanen-transcenden etc.

    Chiar psihologia a fragmentat omul, l-a divizat cutnd s-i sporeasc eficienta i

    confortul, dar a neglijat cercetarea esenei sale ascunse: strile de contiin intuiia, sperana,

    iubirea, transcenderea, cosmizarea. ntruct confortabilul a devenit inconfortabil, psihologia

    are menirea s se ntoarc la studiul metodelor de valorizare din interior a omului. Primul

    semnal l-a dat Sigmund Freud i apoi ,,psihanalitii dizideni: Carl Gustav Jung i Alfred

    Adler. Acetia sunt precursorii neopsihanalizei actuale, psihologiei umaniste i psihologiei

    transpersonale.

    Cunoaterea esenei profunde i ascunse a omului, ntoarcerea la omul total

    (,,Supraomu'lui Fr. Nietzche) se poate nfptui prin: individuare (drumul spre centru, adic

    spre Sine -C.G. Jung, M. Eliade), prin transcendere (proiectarea omului dincolo de empiric),

    prin cosmizare (uniunea omului cu universul). Numai depind i corectnd actuala imagine

    despre Sine omul poate s spere la reumanizarea sa. Fiind ,,n cutarea umanului pierdut'i

    ridicndu-se deasupra umanului ordinar psihologia poate fora mai n profunzime n misterele

    spiritului i h poate reface omului unitatea sa de Fiin total. Aa trebuie neles apelul lui C.

    Noica:,,de la diversitatea ce se unific la unitatea ce se diversific". Este necesar prinderea

    ntr-o unitate a ,,devenirii Fiinei' (I. Prigogine) cu ,,fiina deveniri (D. Bohm). n om se

    poate realiza marea unitate a existenei cu devenirea, nct fiecare persoan uman s fie UNU

    apt s asimileze, fiecare n modul su propriu, MULTIPLUL. Jeanne Hersch (1994, p.10-11)

  • 8/6/2019 33473557-Ion-Manzat-Psihologia-sinergetic

    34/197

    ne explic c problema unului i multiplului este legat de cea a permanentului i trectorului,

    cci trectorul aparine lumii multiplului, a pluralului. Pe cnd, dac vrem ,s gndim

    permanentul, vizm implicit ce este unu. Este o constant a filosofiei occidentale (inclusiv a

    celei iudaice): dac vrem s numim ceea ce este, ceea ce nu e nici schimbtor, nici trector,

    vorbim despre Etern sau despre Unu. Unul i eternul sunt ceea ce nu se schimb. UNU este

    numrul simbolic al totalitii, al absolutului, al infinitului, al energiei creatoare primordiale, al

    divinitii supreme, al sintezei, al luminii (Ivan Evseev, 1994 p.1 94). E un simbol unificator al

    contrariilor complementare. Este marna tuturor numerelor: admite multiplicitatea omogenilor

    i reducia multiplului la unu. n filosofia taoist UNU este expresia totalitii i se refer la

    unitatea primordial care este nscut de un principiu misterios i insensibil. n Egiptul antic

    Unul (unicul) era identificat cu Unul divin. Unu simbolizeaz principiul activ i se asociaz

    lui Dumnezeu sau soarelui. Este formula imperativului unitii. Cuvintele Sf. Augustin: ,,Ex

    pluribus unum facere" au devenit deviza Statelor Unite ale Americii din anul 1777. n antro-

    pologia mistic, Unu este i emblema omului vertical. Evoc, de asemenea, starea edenic,

    unitatea primordial, preexistent dualismului conflictual, polarizrii lumii n valori pozitive i

    negative.

    Titus-Sorin Vasile-Lemeny (1994, p.30) se refer la o considerare nou a problemei

    unului i multiplului. El arat c valoarea are un coninut inteligibil, prin urmare o putem

    evalua, n msura n care ea este n relaie cu unul, reprezentat printr-un ansamblu de atribute:

    unitatea, unicitatea, universalitatea, legtura interioar a construciei (sinergia), convergena,

    consecventa, coerenta, coeziunea. Pe toate acestea continuitatea le sintetizeaz ntr-un tot care

    le transcende. Continuitatea nu este dect aspectul dinamic al Unului. Putem evalua realitatea

    prin atributele Unului pentru nelesul ei i pentru a ei tendin prin atributele Multiplului:

    multitudinea, multiplicitatea, multiformitatea i multilateralitatea. T.S. Vasile-Lemeny

    reconsider problema Unului i Multiplului, ncadrnd-o ntr-o nou semnificaie n problema

    Adevrului. Psihologia l poate nva pe om calea refacerii unitii sale, fr a-i pierde

    identitatea i unicitatea. ntruct a aspira nseamn a nva s fu, omul trebuie s nvee s-i

    construiasc un sistem de aspiraii autentic umane raportndu-se permanent la un sistem

    axiologic de referin (sistemul de valori al personalitii). Contiina l ajut pe om s-i

    proiecteze i s-i construiasc concepia despre lume, WELTANSCHAUUNG-ui

    personalitii; contiina de sine l ajut s-i formeze i s-i reformeze Self-ul prin cultu-

    r


Recommended