+ All Categories
Home > Documents > 2222Limbajul trupului2222.ppt

2222Limbajul trupului2222.ppt

Date post: 09-Nov-2015
Category:
Upload: valeria-turcan
View: 5 times
Download: 3 times
Share this document with a friend
58
corpului în corpului în viața viața cotidiană cotidiană în diferite în diferite situații situații sociale sociale
Transcript
  • Limbajul corpului n viaa cotidian n diferite situaii sociale

  • PLAN

    1. Limbajul corpului n cadrul interviului de angajare1.1. Limbajul corpului n practicarea profesiunii 2. Limbajul corpului n viaa privat3. Limbajul corpului n diferite situaii sociale

    3.1.ntlnirile3.2. Cultivarea unei relaii3.3. Tipuri de legturi

    4. Limbajul corpului n procesul de rezolvarea a problemelor, zona obiectiv i zona relaiilor4.1. Zona obiectiv4.2. Zona relaiilor

  • 5. Discuii sau negocieri6. Reacii verbale la stimulii produi de limbajul corpului7. Limbajul corpului la discursuri i prelegeri

    7.1. Gestica7.2. Gesturile voluntare i involuntare7.3. Gesturi singulare7.4. Gesturi simbolice7.5. Comportamentul fa de auditoriu

  • Cultivarea unei relaii-presupune anumite tehnici ntrebri stereotipe ca: Cum i merge? sau Ai cltorit bine? semnalizeaz interesul fa de persoana n cauz i dorina de a sta de vorb cu ea. Ca mijloc de stabilire a relaiilor este REZONANA-easemnific oscilaia n comun. Cu ct acordul ntre cei 2 parteneri este mai mare cu ct ei sa afl mai mult pe aceeai lungime de und, i cu ct afinitatea este mai mare cu att ei vor semna mai mult n gesturi.

  • Ce sentimente va trezit vizionarea acestui film?

  • Tipuri de legturiDac oamenii sunt ntr-un acord deplin unii cu alii i putrnic legai apare un numr semnificativ de semne comune. Pentru a comunica ntre ei este suficient folosirea unor semne scurte pe care cei neineiai nu le neleg . Oamenii aflai n dificultatea emit spre necunoscui semnale pe care nu le-ar folosi de ct ntr-un cadru restrns.Legtur puternicLegtur medieLegtur slabNici un fel de legtur

  • Sarcina de realizareS aranjai semnalele verbale i nonverbale corescpunztor fiecrui tip de legtur...Exemplificai cu situaii din via tipul de legtur care este la grupul vostru

  • INTERVIUL...Interviul este o form de comunicare oral specific publicisticii i sociologiei. Se bazeaz pe un sistem de chestionare direct, scopul urmrit fiind obinerea de aprecieri, opinii i informaii diverse. n sfera forei de munc, ntrevederile sau ntlnirile ntre dou sau mai multe persoane n care se discut chestiuni de interes comun pot fi de mai multe tipuri:1. Interviul de selecie. Acest tip de interviu, cunoscut i sub numele de interviu de angajare, este utilizat pentru a completa datele deja cunoscute din curriculum vitae i din recomandrile puse la dispoziie de ctre candidat. Cu ct poziia ierarhica este mai nalt, cu att complexitatea i exigenele de selecie sunt mai ridicate.

  • Prima impresie-cnd intrai, salutai, zmbii si dai mna cu cel care v va intervieva.-vorbii clar, direct si politicos.-asezai-v pe scaun dup ce ai fost invitat s o facei. Stai cu spatele drept, nu v ntindeicoatele pe birou, nu fumai si nu mestecai gum.-nu luai un aer prea relaxat si plictisit. Manifestai prin mimica si gestic siguran de sine ireceptivitate.

  • Limbajul corpului n practicarea profesiuniiSensul psihologic al artei educaiei se refer la relaiile intersubiective dintre educatori i educai, la mecanismele de proiecie interpersonal prin empatie, simpatie, comuniune simbolic i rezonan afectiv. Aceast art a profesorului valorific aptitudinea sa de a ptrunde i nelege motivaiile i aspiraiile partenerului. Este o art simpl care nu se pred la universitate, dar care implic angajarea personal a educatorului. Odat manifestat/cultivat, afectivitatea va polariza ambii parteneri n procesul formativ-instructiv (magistrul i discipolul), fiind direcionat de la fiecare spre cellalt, pentru c, la fel Ca i actorul, profesorul este motivat de reaciile publicului. El i modeleaz discursul n funcie de rspunsurile afective ale partenerilor i i gsete suprema recompens n gesturi i stimulente pur simbolice (aplauze la scen deschis, gratitudine la ncheierea spectacolului, a stagiunii sau a carierei).

  • Prin paralimbaj, comunicarea afectiv const n sublinierea, prin accent frastic i intonaie, a esenialului leciei, dar i a rspunsurilor bune ale elevilor, n folosirea unei voci calde, catifelate i a unui ton adecvat temelor, ideilor, provocrilor academice dezbtuteTrebuie, totodat, s contientizm faptul c atunci Cnd vorbim, sunetul vocii noastre tonalitatea, ritmul, accentul i intonaia influeneaz ceea ce spunem i poate schimba sensul cuvintelor pe care le rostim Limbajul nonverbal afectiv se poate concretiza n o privire cald, ochi blnzi, o apropiere spaial adecvat, care s transmit dorina de apropiere i de siguran (fiind ateni la reacia elevilor pentru a nu se simi agresai), un zmbet sincer, oferit la momentul potrivit

  • O cercetare experimental viznd comunicarea afectiv, efectuat n perioada 17.10.2010 21.10.2010, pe un lot de 42 de subieci, studeni de la specializarea Pedagogia nvmntului Primar i Precolar, a scos la iveal o serie de aspecte de natur s ne orienteze

  • La primul item (Vocea crui cadru didactic pe care l-ai cunoscut v-a impresionat plcut, devenind memorabil, i de ce?) doar 1 subiect, adic 2,38% din respondeni nu evoc nicio voce memorabil care s-l fi impresionat plcut; 30,95% din subieci i amintesc cu plcere de vocea nvtoarei, 11,90%, de cea a unei profesoare de limba i literatura romn (din coala general sau din liceu), 7,14%, de cea a educatoarei, iar 47,62% indic diverse voci ale cadrelor didactice universitare sau ale dirigintei (fr a preciza specializarea didactic a acesteia). Explicaia pentru preferin se refer, n special, la cldura timbrului vocal i la blndee

  • La cel de-al doilea item (Care sunt/au fost cuvintele/gesturile care v mobilizeaz cel mai mult n ndeplinirea unei sarcini?), mai puin de o treime dintre subieci (30,95%) au exemplificat concret, prin ndemnuri (Te rog (frumos)!, V rog din suflet!, Dragii mei, v rog frumos, haidei s, Nu te lsa!), prin exprimarea ncrederii n reuita lor ((tiu c) poi s reueti!, Hai, mi, hai c poi, i atunci cnd nu tii, te uii un pic la colega ta i ai s vezi c ai s reueti! M-ai ajuta foarte mult!) sau prin proverbe care i-au motivat optim (Ai carte, ai parte, Cine se trezete de diminea departe ajunge, nvnd, vei ajunge departe). Un subiect este motivat de recunoaterea meritelor sale (Bravo, felicitri!), iar altul se automotiveaz admirabil: Eu sunt exemplul lor. Dac eu nu tiu sau nu pot, nici ei nu vor ti.

  • Zona obiectivAceast zon acoper domeniul ntre este i trebuie. n aceast zon apar teme atunci cnd soluiile sau modalitatea de obinere a cestora sunt cunoscute i /sau probleme atunci cnd modalitatea de rezolvare a temei este cunoscut n acest caz important este limbajul corpului.

  • Sarcina de realizatn grup Caracterizai cte dou etape ce corespund acestei zone

  • Zona relaiilorRelaia este definit ca o conciliere a necesitilor reciproce . Relaia ncepe pritr-un contact , care dureaz numai cteva fraciuni de secund, i ca reacie la aceasta o scurt privire. Exist conflicte n relaia cu noi nine sau/i cu cei din jur.Din punct de vedere tiinific conflicte sunt de tipul:aversiune-aversiune, apeten-apeten, apten-aversiune.

  • Discuii sau negocieriDiscuiile au drept scop : stabilirea de relaii de a face cunotin , de a realiza nelegeri. Negocierile , din contra, au ca scop impunerea punctului de vedere ntr-un mod brutal i lipsit de consideraie fa de partener. Dac n timpul unor discuii partenerii se aeaz pe locurile rmase libere , n cazul negocierilor ocuparea unui anumit loc la mas capt un rol strategic.

  • Sarcina de realizaren grupReprezentai n Graficul T elementele i criteriile dup care se apreciaz o discuie i o negociereDiagrama Vienn caracterizi limbajul corpului n discuii i negocieri3. Dramatizai o discuie4. Dramatizai o negociere

  • Reacii verbale la stimulii produi de limbajul corpuluiRecunoaterea limbajului corpului este una, reacia adecvat sau contrar. Orice reacie a conductorului de discuie sau negociere este o ncercare de a npinge procesul n direcia dorit. Factorii importani n succes sunt: observarea atent a limbajului corpului, i utilizarea corect a acestora.

  • Limbajul corpului la discursuri i prelegeriDiscursul serveste atit prezentarii propriilor pareri cit si influentaria publicului. Prelegerea are menirea sa informeze , sa lamureasca si s instruiasca. Discursul tinteste si emotii,in timp ce prelegerea vizeaza mai mult domeniul obiectiv al intelectului. Respiratia este unul dintre cele mai importante mijloace ale vorbitorului,dar de cele mai multe ori,ea nu este folosita corect. robleme dispar, daca respiram cu diafragma.

  • Sarcina de realizareNumii aspectele corecte n timpul unui discurs.

  • GesticaGesturile sunt micri expresive ale limbajului orpului n scopul de a comunicasau de a nsoi reflexii, respectiv stri i triri individuale.Gestica este suma tuuror posibilitilor individuale de exprimareale braelor, mnelor i degetelor.Gesturile pot nlocui declaraiile.

  • Gesturile voluntare i involuntareGesturile voluntare sunt micri ale capului, mnilor i braelor efectuate n mod contient.Gesturile involuntare-sunt micri pe care le facem fr a le contientiza.Multe din aceste gesturi sunt nscute sau dobndite de la cei din jur.

  • Gesturile singulareSe deosebesc urmtoarele gesturi singulare:-de subliniere-de indicare- artare-de fundamentare a vorbelor-de delimitare-demonstrative-ilustrative- de atingere

  • - De nlocuire a cuvintelor

  • Exerciiu de analiz i reflecie asupra caracterului tuSTEAUA PERSONAL2 LUCRURI POZITIVE CARE TE CARACTERIZEAZ...

    2 LUCRURI PE CARE LE ADUCI 2 MOTIVE PENRU CARENTR-O PRIETENIETE PRECIAZ OAMENII2 LUCRURI DE CARE ETI MNDR...

  • Ridicatul din umeri este, de asemenea un bun exemplu de gest universal, care se utilizeaz pentru a semnala c o persoan nu tie sau nu nelege despre ce se vorbete. Este un gest compus din 3 pri principale: palmele deschise, umerii ridicai i sprncenele nlate.

  • Gestul inel sau okSensul lui OK este identic n toate rile vorbitoare de limba englez. n Frana gestul inelului semnific i zero sau nimic; n Japonia poate nsemna bani; n unele ri mediteraneene este un semn pentru gaur i adesea se utilizeaz pentru indicarea homosexualitii.

  • Gestul degetului mare ridicat

    n Marea Britanie, Australia i Noua Zeeland gestul degetului mare ridicat are 3 nelesuri: l folosesc de obicei autostopitii cnd doresc s fie primii ntr-un vehicul; este un semn de OK; cnd este ridicat brusc el devine un semn de insult, avnd un sens ordinar, obscen.

  • Ce credei voi c reprezint urmtoarele gesturi ?

  • Acoperirea gurii ?

  • Atingerea nasului ?

  • Frecarea ochiului ?

  • Frecarea urechilor ?

  • Scrpinarea gtului ?

  • Degetele la gur ?

  • Gesturi, grupuri de gesturi i mprejurrile n care apar ele zi de zi

  • Grupuri de gesturi

    Grup de gesturi comune indicnd o evaluare critic. Cel mai important este gestul minii sprijinite pe obraz, cu degetul arttor ridicat, n timp ce un alt deget acoper buzele, iar degetul mare sprijin brbia. Dovezi n plus c acest asculttor l privete n mod critic pe vorbitor sunt picioarele aezate strns unul peste altul i cellalt bra pus de-a curmeziul pe piept (poziie defensiv), precum i capul i brbia lsate uor n jos (ostilitate).

  • Excelent exemplu pentru grupul de gesturi exprimnd sinceritate. n poziia de supunere palmele sunt larg deschise, degetele ndeprtate sporind efectul gestului. Capul este ntr-o poziie neutr, braele desfcute i picioarele ndeprtate. Gesturile acestui brbat transmit o atitudine umil, neamenintoare.

  • Este un grup clasic de gesturi menit s induc n eroare. n timp ce i freac un ochi, are privirea ndreptat spre podea i sprncenele ridicate n poziie de nencredere. Capul ntors ntr-o parte i uor aplecat reflect o atitudine negativ. Are i un zmbat fals, cu buzele strnse.

  • Nepotrivirea gesturilor este evident. Brbatul traverseaz camera cu un zmbet ncreztor, dar una din mini se ncrucieaz cu trupul pentru a se juca cu ceasul de la cealalt mn, formnd o barier parial, ceea ce arat c nu este sigur pe el i/sau nu are ncredere nici n mprejurri.

  • Aceast femeie are o prere proast despre cel la care privete. Nici capul, nici trupul ei nu sunt ntoarse ctre acesta, n schimb i arunc o privire lateral, are capul lsat uor n jos (dezaprobare), sprncenele strnse (mnie), braele complet ncruciate (defensiv), iar colul buzelor lsat n jos.

  • Dominarea, superioritatea i pretenia teritorial sunt evidente aici. Cele dou mini inute pe ceaf denot o atitudine superioar de atottiutor, iar picioarele aezate pe masa de lucru exprim revendicare teritorial. El ade n poziie defensiv/competitiv.

  • Cu minile la olduri copilul ar dori s par mai mare i mai amenintor. Brbia mpins nainte exprim ncpnare, iar imaginea dinilor din gura deschis ne amintete de un animal gata de atac.

  • Acest grup de gesturi poate fi caracterizat printr-un singur cuvnt: negativ. Dosarul este utilizat ca barier, iar braele i piciorul pus peste picior se explic prin atitudine de nervozitate sau de aprare. Sacoul este ncheiat, ochelarii de soare ascund orice semnal al ochilor sau al pupilelor. O mare parte a feei este acoperit de barb, ceea ce i atribuie o nfiare suspicioas. Avnd n vedere ca oamenii i formeaz 90% din prerile despre un necunoscut n primul minut i jumtate, este improbabil ca acest brbat s reueasc n ntlnirile sale cu alte persoane.

  • Amndoi brbaii folosesc gesturi agresive i de pregtire, cel din stnga gestul minilor la olduri, cel din dreapta gestul degetelor mari vrte n cureaua de la pantaloni. Brbatul din stnga este mai puin agresiv dect cellalt, deoarece se las puin pe spate i are trupul ntors de la brbatul din dreapta. Cel din dreapta, n schimb, adopt o poziie de intimidare, trupul su fiind ndreptat direct ctre cellalt brbat. Expresia feei este n concordan cu gesturile trupului su.

  • Brbatul din stnga ade clare pe scaun, cu intenia de a prelua dirijarea discuiei sau a-l domina pe brbatul din dreapta. Trupul su este ndreptat direct ctre acesta. Degetele ncletate i picioarele ncruciate sub scaun denot o atitudine de frustrare, ceea ce nseamn c are, probabil dificulti n realizarea scopului propus. Brbatul din mijloc se consider superior celorlali doi gestul minilor la ceaf demonstreaz acest lucru. Piciorul aruncat peste genunchi semnific de asemenea c are intenii competitive sau de disput. Brbatul din dreapta are braele i picioarele strns mpletite (poziie defensiv), capul lsat n jos (poziie ostil) semnalnd c nu accept cele auzite.

  • Femeia i etaleaz gesturile clasice de curtenire: un picior mpins nainte i ndreptat ctre brbatul mai ndeprtat din stnga (interes), o combinare a gesturilor minii la old i degetul mare vrt n centur (pregtire sexual), oldul stng bine expus, fumul de igar trimis n sus (ncredere, atitudine pozitiv). Arunc priviri laterale spre barbatul mai ndeprtat din stnga, care, rpunznd acestor gesturi de curtenire, i aranjeaz cravata (mpunare) i i ndrept piciorul n direcia ei (interes). Brbatul din centru n mod vizibil nu este impresionat de ctre cellalt, ntruct trupul su este ndreptat n alt parte, i i arunc doar o privire lateral agresiv. Palmele sale nu sunt vizibile i fumul de la igar este trimis n jos (atitudine negativ). n plus se i reazm de perete (agresiune teritorial).

  • Brbatul din stnga folosete gesturi de superioritate i are o atitudine arogant fa de cel care ade vizavi. Postura blocrii privirii denot c ar dori s-l exclud pe cellalt din cmpul su vizual, iar capul l are lsat pe spate pentru a-l privi de sus n jos. Atitudinea sa defensiv rezult i din genunchii mpreunai strns i din prinderea cu amndou minile a paharului, pentru a ridica o barier. Brbatul din mijloc este exclus de la conversaie, deoarece ceilali doi nu ed n formaiune de triunghi, care ar permite i includerea sa. n schimb, pare a fi pe de-a-ntregul detaat fa de ei, stare de spirit evideniat de gestul degetelor mari vrte n buzunarele vestei (superioritate). Capul l are n poziie neutr. Brbatul din dreapta nu mai vrea s participe la conversaie i este gata de plecare, picioarele i trupul su sunt ndreptate spre ua cea mai apropiat. Are sprncenele strnse i colul gurii lsat n jos, capul uor aplecat, toate acestea exprimnd dezacordul su.

  • Brbatul din stnga i cel din dreapta stau ntr-o formaiune nchis, comunicnd prin aceasta celui din mijloc c nu este acceptat la conversaie. Atitudinea brbatului din mijloc exprim superioritate i sarcasm. Gestul apucrii reverului este combinat cu gestul ridicrii degetului mare (superioritate), cu cellalt deget mare artnd spre brbatul din stnga sa (ridicol), care reacioneaz, pe de o parte prin defensiv - mpletirea picioarelor, iar pe de alt parte prin atitudinea agresiv apucarea braului superior (stpnire de sine) i privire lateral. Nici brbatului din stnga nu-i convine comportamentul celui din mijloc. i ncrucieaz picioarele (poziie defensiv) i privete podeaua n timp ce se freac pe ceaf.

  • Aceast imagine denot existena unei atmosfere tensionate. Toi trei se las pe spate pentru a se ndeprta ct mai mult unul de cellalt. Problema este provocat de brbatul din dreapta care recurge la o serie de gesturi negative. n timp ce vorbete i atige nasul (nelciune), braul drept l ine aezat naintea trupului, formnd o barier parial (defensiv). Lipsa de consideraie pentru prerile celorlali o arat piciorul aruncat peste braul scaunului i faptul c trupul su se nclin n direcie opus celorlali. Brbatul din stnga dezaprob cele spuse de individul din dreapta, utiliznd gestul culegerii de scame (dezacord), picioarele ncruciate (defensiv) i trupul su ntors nu spre vorbitor (dezinteres). Brbatul din mijloc ar dori s spun ceva, dar i reprim opiniile, fapt evident prin cele dou gesturi de autoreinere: apucarea strns a braelor scaunului i ncruciarea gleznelor. El lanseaz i o provocare non-verbal ctre brbatul din dreapta, prin ndreptarea trupului direct spre acesta.

  • n aceast scen gesturile celor doi aezai n cele dou pri laterale reprezint imaginea oglind a gesturilor celuilalt. Ei manifest mult interes unul fa de cellalt, minile le in n aa fel nct ncheietura s rmn neacoperit, picioarele lor ncruciate fiind ndrepatate n direcia celuilalt. Brbatul din mijloc zmbete cu buzele nchise, ceea ce ar putea nsemna c l intereseaz cele spuse de individul din stnga, dar aceasta nu este n concordan cu celelalte gesturi faciale i ale trupului. Capul i este lsat puin n jos (dezaprobare), sprncenele strnse (suprare), privirea lateral spre cellalt. n plus, braele i picioarele sale sunt strns mpletite (poziie defensiv). Toate acestea indic faptul c are o atitudine foarte negativ.

  • Gesturile folosite de brbatul din stnga sunt semnale elocvente ale unei atitudini deschise i sincere palmele etalate, piciorul mpins nainte, capul ridicat, sacoul descheiat, braele i picioarele nempreunate, trupul aplecat nainte, pe fa un zmbet. Din nefericire ns, ceea ce spune nu este receptat n mod favorabil. Femeia ade uor nclinat pe spate, cu palmele nchise (ostilitate), capul lsat puin n jos, folosind i gestul de evaluare critic (mna adus la obraz). Brbatul din mijloc folosete gestul coifului, indicnd c se simte ncreztor n sine i superior, cu un picior aruncat peste genunchi, ceea ce denot c are o atitudine competitiv sau de disput fa de cel care vorbete. Putem conchide c atitudinea sa global este negativ, acest lucru rezultnd i din poziia n care ade pe scaun lsat pe spate, precum i din inuta capului lsat n jos.

  • La o petrecereToi trei stau cu braele ncruciate, doi dintre ei i in i picioarele mpletite (poziie defensiv), trupul nici unuia nu este orientat ctre ceileli doi, ceea ce denot, toate, c se ntlnesc pentru prima dat. Brbatul din dreapta manifest mult interes fa de femeie: laba piciorului drept este orientat direct ctre ea, o privete lateral, sprncenele ridicate (interes) sunt nsoite de un zmbet, partea superioar a trupului este uor nclinat spre ea.

  • La o petrecereAtitudinea non-verbal s-a schimbat. Femeia nu-i mai ncrucieaz picioarele, st acum n poziie neutr. Brbatul din stnga st i el cu picioarele drepte, dar laba piciorului stng este ndreptat ctre ea (interes). Folosete gestul degetelor mari vrte n cureaua de la pantaloni, fie din cauza prezenei celuilalt brbat, i n acest caz atitudinea sa este una agresiv, fie de dragul femeii, i n acest caz avem de-a face cu un semnal sexual. Spre deosebire de figura anterioar, aici el se ine mai drept, spre a prea mai nalt. Se pare c pe brbatul din dreapta a reuit s-l intimideze, ntruct el se ine acum drept, privete lateral spre brbatul din stnga, are sprncenele strnse (dezaprobare) i zmbetul i-a disprut.

  • La o petrecereAici gesturile protagonitilor indic deja cu claritate atitudinile i sentimentele lor. Brbatul din stnga st i acum cu degetele mari vrte n cureaua de la pantaloni, cu laba piciorului mpins nainte i trupul uor nclinat spre femeie, manifestnd din plin inteniile sale de curtenire. Degetele lui mari strng mai tare cureaua, gestul devine astfel mult mai evident, iar trupul i-l ine, dac se poate, i mai drept. Femeia rspunde prin propriile sale gesturi de curtenire, artnd c brbatul o intereseaz: i desface braele pn atunci ncruciate, se ntoarce cu trupul spre el, iar laba unui picior o are ndreptat tot spre el. Gesturile sale de curtenire mai cuprind aranjarea prului, etalarea ncheieturii minilor, mpingerea nainte a snilor i scoaterea n eviden a crpturii bluzei i expresia facial pozitiv. Fumul de igar e trimis n sus (ncredere n sine). Brbatul din dreapta pare a fi neplcut surprins de excluderea sa i recurge la gestul minilor la olduri (pregtire agresiv), pentru a-i manifesta neplcerea.n rezumat, brbatul din stnga a atras atenia femeii, aa c cellalt trebuie s-i caute o partener n alt parte,

  • i n final...Recunoatei personajul ?


Recommended