+ All Categories
Home > Documents > 2013 - 2

2013 - 2

Date post: 14-Sep-2015
Category:
Upload: adytoader
View: 4 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
Description:
Curier Feb 2013
32
Revistă lunară de informaţii şi inspiraţie pentru aşteptătorii revenirii Domnului Hristos februarie 2013 Lumini şi umbre de la Min neapolis
Transcript
  • Revist lunar de informaii i inspiraie pentru atepttorii revenirii Domnului Hristos

    februarie 2013

    Lumini iumbre de la Minneapolis

  • Curierul Adventistfebruarie 2013

    2

    Iat, Eu vin curnd...

    Misiunea noastr este s-L nl m pe Domnul Isus Hristos prin pre-zentarea de experiene ale dragostei Lui nemrginite, de ar ti co le i tiri, ajutndu-l astfel pe cititor s-L cunoasc mai bine pe Mn tuito rul i s aib o speran vie n apropiata Lui revenire.

    Anul XC, februarie 2013. Publicaia oficial a Bisericii Adventiste de Ziua a aptea din Romnia. Apare lunar, sub coordonarea Comitetului Uniunii.

    Director Iacob Pop; Redactor-ef Virgiliu Peicu; Redactor Iosif Diaconu; Consultani: Teodor Huanu, Ioan Cmpian-Ttar, Eduard Clugru, Georgel Prlitu, Paul Pauliuc, Lucian Cristescu, Mihai Maur, Romeo Asanache, Daniel Delcea; Colaboratori speciali: Romic Srbu, Nelu Burcea, Ciprian Iorgulescu, Daniel Chirileanu, Marius Munteanu, Constantin Dinu; Redactor-corector Livia Ciobanu-Mihai; Corector Elena Buciuman; Tehnoredactor Irina Toncu; Adresa de coresponden Curierul Adventist, str. Erou Iancu Nicolae, nr. 38-38A, Voluntari, jud. Ilfov, cod 077190; E-mail [email protected]; Website www.curieruladventist.ro; Imprimare Tipografia Fast Print, os. Cernica, nr. 101, Pantelimon, jud. Ilfov,Tel. 021/323 00 20; Fax 021/323 00 40

    ISSN 1220-6725

    3 Editorial Virgiliu Peicu

    Prin credin

    4 Info Curier Biserica din Romnia Biserica mondial Calendarul eveni mentelor din luna martie

    La odihn

    8 Principal Ion Buciuman

    Hristos i neprihnirea Sa

    11 S ne cunoatem familia adventist

    Comunitatea Slcioara

    TrinidadTobago

    12 Minneapolis 1888 Florin Liu

    Lumini i umbre la Minneapolis

    14 Minneapolis 1888 Florin Liu

    Cntarea arcului

    16 Minneapolis 1888 Florin Liu

    Minneapolis dup Minneapolis

    18 Istorie biblic Traian Aldea

    Bun dimineaa, Ierusalime!

    20 Adventist Worldngel Manuel Rodrguez

    A fost potopul lui Noe universal?

    21 Muzica speranei Mihai Bejinariu

    Muzica n nchinare scop sau mijloc?

    22 Istorie contemporan Gheorghe Modoran

    Persecuii n primii ani de libertate comunist

    24 Jurnal de misiune Ela i Adelin Borti

    Jurnal de pe cmpul de lupt

    26 Profeie biblic Laureniu Mo

    Tu zici c eti laodiceean i nu tii

    28 Adventist World Ted Wilson

    Chemai la lucrarea mpcrii

    30 Pagina copiilor Alina Chirileanu

    Dac tii

    31 De la inim la inim Teodor Huanu

    Redeteptarea n 2013: strategie sau stratagem?

    208 21 28

  • 3 Curierul Adventistfebruarie 2013

    Prin credinEditorial

    n faa unui mare auditoriu interesat de problema biruinei n via i n lupta cu pcatul, confereniarul a declarat c secretul se afl n ncredere i credin. Termenul ,,credin indic o varietate de nelesuri i se aplic unui lung ir de experiene umane. Ca s nelegem rolul credinei n experiena religioas, vom aborda cteva aspecte legate de natura ei. Este sinonim cu ncrederea sau convingerea puternic. Aceasta nseamn convingere n absena dovezii i hotrrea de a aciona.

    n Vechiul Testament, termenul ,,credin se refer la relaia exclusiv i personal dintre Dumnezeu i om. Acest tip de relaie cuprinde toate aspectele vieii unei persoane, inclusiv atitudinile interioare i sentimentele, precum i comportamentul exterior (Psalmii 78:22). n ace lai timp, termenul ebraic include i alte elemente, cum ar fi: cunoaterea, voina i temerea, sau frica de Domnul (Exodul 14:31).

    Isaia subliniaz importana credinei pn la punctul cnd devine singurul mod de via posibil care trebuie s depeasc obstacole foar te mari, aa cum ar fi aparenta absen a lui Dumnezeu. Ca rezultat, credina devine o pu tere supraomeneasc, miraculoas, care face im posibilul posibil i care sfideaz aparenele (Isa ia 40:31).

    Conceptul Noului Testament despre credin este cldit pe cel al Vechiului Testament. n general, cuvntul grecesc folosit pentru ,,credin nseamn a te baza pe, a avea ncredere, a fi convins, a crede. S crezi nseamn s accepi drept credibil, s priveti drept adevrat ceva ce nu pare a fi real (Ioan 2:22). Aceasta implic, de asemenea, ascultare, ncredere i speran (Evrei 11). Personajele menionate n Evrei 11 au acionat pe baza ncrederii n Dumnezeu, fr vreo dovad vizibil care s sprijine fgduinele Sale.

    n epistolele sale, Pavel leag credina cu Evan ghelia. Credina nseamn acceptarea pro clamaiei cretine cum c Isus este Domn.

    Aceas ta implic o relaie cu Hristos, care duce la mntuire (Romani 10:10). Cuvntul credin poate face referire i la coninutul convingerilor, sau la ceea ce se crede. Galateni 1:23, de exemplu, conine expresia propovduirea credinei, i 1 Timotei 1:2 l descrie pe Timotei ca adevratul meu copil n credin. n scrierile lui Pavel, credina devine un element decisiv n experiena cretin; ea reprezint o condiie indispensabil a mntuirii; cci prin har ai fost mntuii, prin credin... (Efeseni 2:8,9). Pentru Pavel, credina i pzirea poruncilor exprim esena caracterului unui fiu al lui Dumnezeu (Evrei 11:6).

    n scrierile lui Ioan, conceptul credinei implic o renunare la lume i o ntoarcere spre invizibil (Ioan 20:29). Aceasta ofer credinei o trstur miraculoas care i are rdcinile n lumea cerului. Credina i ia pe urmaii lui Hristos din lume i i face motenitori ai lucrurilor care nu se vd (Evrei 11:1). Aceast form radical de via este posibil doar prin revelaia lui Dumnezeu, doar pentru c Lumina a venit. Iar credina este implicat n chiar percepia Luminii i a Adevrului.

    Credina i cunoaterea sunt strns legate n Evanghelia dup Ioan. Uneori, cunoaterea este consecina credinei, alteori credina este rezultatul cunoaterii, cci cunoaterea ncepe cu credina i, n mod similar, toat credina devine cunoatere (Ioan 6:69).

    Cu aceste consideraii biblice n minte, putem identifica trsturile eseniale ale credinei. Aa cum o descrie Biblia, credina este, n mod fundamental, exercitarea ncrederii n Dumnezeu, o puternic ncredinare n capacitatea Lui de a ne proteja i de a ntmpina ne voile noastre. n cel mai important sens, credina este exerciiul ncrederii n Dumnezeu, ca surs a salvrii noastre. A avea credin nseamn s te bazezi complet pe puterea lui Dumnezeu de a mntui, dincolo de orice realizare ome neas c. Este condiia indispensabil a salvrii noastre. n

    Virgiliu Peicu este redactor-ef la Curierul Adventist

    i fr credin este cu neputin s fim plcui Lui! (Evrei 11:6)

  • Curierul Adventistfebruarie 2013

    4

    Info Curier

    n BISERICA DIN RoMNIA60 de tineri romni, participani la Impact Scandinavia

    n perioada 27 decembrie 2012 1 ia nuarie 2013, campusul colii Adventiste Ebekyholm din Suedia a fost gazda Congresului Impact Scandinavia, care a reunit, sub tematica IT IS TIME, peste 400 de tineri adventiti din peste 24 de ri.

    IMPACT Scandinavia este rezultatul efortului echipei de organizare, format din tineri adventiti dedicai misiunii bisericii, i al Departamentelor de Tineret ale Bisericii Adventiste de Ziua a aptea din Suedia, Norvegia i Danemarca. Scopul acestui congres este in spi rarea, motivarea i pregtirea ti ne ri lor adventiti pentru a mplini lucra rea de vestire a Evangheliei ntregii lumi.

    Tinerii au participat la seminare i plenuri deosebit de motivatoare ce abor dau tematica renviorrii spiri tua le, a misiunii, a formrii caracterului i a dezvoltrii unei relaii puternice cu Dumnezeu.

    n programul congresului au fost incluse dou ore de impact asupra comunitii locale prin aciuni de vizitare din cas n cas. n urma acestei activiti misionare desfurate de ctre 350 de tineri, sau mprit 700 de pliante, locuitorii ora elor apropiate au

    primit 80 de cri Trage dia veacurilor i 50 de persoane au so licitat seminare pentru sntate i clase de gtit, 13 dintre acestea solicitnd studii biblice acas.

    La apelul final realizat la serviciul divin de consacrare din cadrul con gresului, din cei 400 de tineri partici pani, trei sferturi au ieit n fa i sau decis pentru o via de slujire, implicnduse n c l torii i proiecte misionare sau urmnd cursurile unei coli misionare. La acest congres, 15 persoane au fost im pre sio nate s i predea viaa lui Dumnezeu i au luat decizia s pecetluiasc leg mntul lor cu Hristos prin actul botezului, ase fiind tineri participani ve nii din Romnia.

    Tinerii i pastorii din numeroasele ri participante sau ntors cu dorina de a mplini misiunea adventist i de a lucra cu biserica pentru realizarea de proiecte i programe care si motiveze pe tinerii din rile din care provin, pentru a fi parte din Marea Trimitere.

    Pentru grupul de 60 de tineri venii din Romnia, participarea la acest congres a reunit momentele de prtie i bucurie cu decizia reconsacrrii vieii lor lui Dumnezeu la cumpna dintre ani, iar anul 2013 va nsemna apropiere de oameni pentru a le descoperi dragostea Lui.

    Preluare din Info Adventist nr. 610/11 ianuarie 2013

    Dou proiecte ADRA Romnia, selectate pentru competiia final a premiilor ERSTEn urma unei competiii interna

    ionale la care particip organizaii din 13 ri, proiectele Centrul Social de la Zrneti i Grdini roditoare, dezvoltate de ADRA Romnia, au fost incluse n lista proiectelor finaliste.

    Extrem de rar i se ntmpl unei organizaii s aib dou proiecte se lectate pentru competiie, iar nou ni sa ntmplat acest lucru. Sperm ca n urma vi zi telor pe teren ce urmeaz s fie reali zate de organizatori i a eva lu rilor

    ulterioare s ne numrm i printre ctigtori. Desigur, exist i alte proiecte n competiie, ns avem ncredere c rugciunile celor care iu besc ADRA Romnia vor avea un rs puns pozitiv.

    Fundaia ERSTE premiaz proiecte sociale remarcabile care produc schimbri semnificative, sunt inovative i sus tenabile. Premiul este acordat o dat la 2 ani pentru proiectele de integrare social din 13 ri europene: Austria, Bosnia i Heregovina, Croaia, Ce hia, Ungaria, Kosovo, Macedonia, Mun te

    negru, Republica Moldova, Romnia, Serbia, Slovacia i Slovenia.

    Fundaia ERSTE ofer organizaiilor ctigtoare suport financiar, prezentare n media, integrarea acestora n reele locale i internaionale, precum i oportuniti de a se dezvolta n con tinuare. Obiectivul principal este promovarea i sprijinirea dezvoltrii unei societi incluzive, demne i juste, din care nimeni nu este exclus.

    Preluare din Info Adventist nr. 615/18 ianuarie 2013

  • 5 Curierul Adventistfebruarie 2013

    Info Curier

    Tinerii promoveaz aspectul practic al credinei

    Tinerii din zona Pacificului de Sud au fost ndemnai s i mprteasc credina n cadrul Congresului de Tine ret ce a avut loc de curnd. Mai mult de 1 100 de tineri sau reunit n oraul australian Brisbane i au rspuns apelului de ai dedica vieile lui Isus. Trimiterea n misiune a reprezentat punctul culminant, implicndui pe toi liderii i tinerii notri n lucrarea bisericii de a schimba lu mea, a spus Nick Kross, directorul Departamentului Tineret din cadrul Diviziu nii Pacificul de Sud. Foarte muli tineri iau exprimat recunotina i ncntarea fa de ceea ce au experimentat aici, iar acest lucru a fost mbucurtor pentru noi, ca lideri.

    Congresul de Tineret, care este organizat la fiecare opt ani, a avut loc n tre 1 i 6 ianuarie, atrgnd tineri

    din 14 ri. Delegaii sau nchinat, au participat la ateliere i la activiti de slujire.

    Cei 1 500 de participani la congres au colaborat n ultima dupamiaz a congresului, scriind ntreaga Biblie de mn n aproximativ dou ore, iar paginile ei vor sluji ca un memorial al congresului. Participanii au fost im

    plicai, iar aceasta a fost o mare realizare a congresului, a spus Kross.

    Grupuri de delegai la congres au lucrat i n suburbiile din nordul oraului Brisbane, strngnd mai mult de 3 500 de conserve pentru a fi folosite de ADRA. Apoi a avut loc un mar mpotriva foametei. Asistat de o escort a poliiei, marul a oprit traficul i a dus la legarea multor discuii cu trectorii privind identitatea i misiunea participanilor la mar. La un moment dat, mam oprit i mam uitat n spate i, vzndui pe toi aceti tineri care se ntindeau pe aproape un kilometru, mam simit mndru de tinerii notri i de ceea ce fac ei, a spus Kross.

    Preluare din Info Adventist nr. 614/11 ianuarie 2013.

    Membrii Comitetului pentru studie rea teologiei hirotonirii (TOSC) sau ntrunit pentru prima sesiune de lucru. ntlnirea a avut loc ntre 15 i 17 ianuarie n localitatea american Silver Spring, acolo unde este i sediul Conferinei Generale.

    Avem sperane reale c biserica va gsi o cale pentru a rezolva diferenele n ce privete subiectul hiroto nirii, a spus Artur Stele, directorul In sti tu tului de Cercetri Biblice i pre edintele acestui comitet. Dup aceast n tlnire, avem un simmnt de ncredere c Dumnezeu ne conduce i, de asemenea, avem multe motive de mulumire la adresa Domnului.

    Comitetul administrativ al Conferinei Generale a organizat TOSC n octombrie 2012 pentru a studia subiectul hirotonirii din perspectiv biblic. TOSC cuprinde 106 membri, incluznd teologi, membri laici, pastori i

    cercettori din toate cele 13 diviziuni. Aproximativ 25% dintre membri sunt femei.

    Fiecare zi a sesiunii a nceput cu un devoional, urmat de rugciuni fier bini pentru prezena i cluzirea Duhul Sfnt. Apoi, fiecare dintre cei de semnai a prezentat rezultatul cer cet rilor sale privind modalitatea de a bor dare a subiectului, istoria hirotonirii i perspective hermeneutice.

    Dup fiecare prezentare, a fost alocat un timp special pentru discuii.

    Diferenele de opinie au fost exprimate cu entuziasm, dar fratele Stele tempera disputele cu propunerea: Haidei s ne rugm, i atmosfera se schimba. Totul sa desfurat ntrun spirit cretinesc i neam simit liberi s ne exprimm deschis propriile preri, a spus unul dintre participani.

    ntro scrisoare ctre Comitetul exe cutiv al Conferinei Generale, echipa de coordonare a TOSC spunea c membrii TOSC i exprim recu notina fa de Dumnezeu pentru atmosfera freasc existent la aceste ntlniri. V rugm s ne purtai n continuare n rugciune, pentru ca Duhul Sfnt s ne conduc n timpul studiului.

    A doua ntlnire a TOSC a fost planificat s aib loc n luna iulie 2013.

    Preluare de pe site-ul news.adventist.orig, 18 ianuarie 2013.

    n BISERICA MoNDIALComitetul pentru studierea teologiei hirotonirii s-a ntrunit pentru prima dat

  • Curierul Adventistfebruarie 2013

    6

    Info Curier

    Schimbare de viziune n biserica din Koreea

    n urm cu patru ani, doi oameni fr adpost au intrat n Biserica Adventist de Ziua a aptea Minlak, mirosind a transpiraie i alcool. n jurul celor doi era un spaiu considerabil.

    Dar credincioii iau amintit cu vintele Domnului Isus: Iubetei aproa pele ca pe tine nsui i iau dat seama ct de ru i tratau pe vizitatori.

    Acum atmosfera e diferit n aceast biseric din oraul Uijeongbu, aflat la nord de Seul. Biserica are un program special, cunoscut ca Biserica dra gostei, prin care rspunde nevoilor per soanelor fr adpost. n prezent, sunt 120 de credincioi, iar alte 50 de persoane particip la serviciul special. Bisericii dragostei i se altur prin botez aproximativ 20 de noi membri n fiecare an.

    Prezbiterul Lee YoungHwa, coordonatorul programului, tie c cei care frecventeaz Biserica dragostei au ne

    Lee, n vrst de 58 de ani, a devenit prezbiterul respectat al grupului i spu ne c se simte legat de ei datorit propriilor greuti, dei acestea nu sunt att de mari. El a lucrat muli ani n New York i Seul, n calitate de consultant de marketing, dup care ia nceput propria afacere, dar a euat, ceea ce ia declanat o depresie sever. n aceast perioad de disperare, a citit de ase ori cartea Hristos, Lumina lumii.

    Membrii bisericii i ajut acum pe cei care frecventeaz Biserica dragostei, ncearc s le gseasc locuri de munc i studiaz mpreun Biblia.

    Ajutarea persoanelor fr adpost prin intermediul Bisericii dragostei a nviorat ntreaga comunitate Minlak, a spus pastorul asistent Gil ChulJong. Inimile multora au fost atin se de slujirea lor dezinteresat. Au fost foarte muli voluntari dispui s slujeasc.

    Preluare din Info Adventist, nr. 615/18 ianuarie 2013

    voie att de ncurajare, ct i de responsabilizare. n fiecare sptmn, el face prezena i nregistreaz progresul fiecrei persoane. De asemenea, el face fotografii fiecrei persoane i nre gistreaz totul, de la consultaii i interviuri pentru gsirea unui loc de munc pn la economii i contribuii.

    Atunci cnd le oferim ceea ce au nevoie, oamenii vor avea ncredere n noi, spune Lee. Cred c aceasta este modalitatea lui Isus de ai ajuta pe ceilali.

    Gzduire pentru refugiaii sirieniPe msur ce conflictul din Siria

    se extinde, din ce n ce mai muli oameni prsesc zona. De la nceputul rzboiului civil, morii se numr cu zecile de mii. Mai degrab rabd de foame dect s m ntorc n Siria, unde situaia devine din ce n ce mai rea, a declarat Amara. Ea a fugit n Iordania mpreun cu mama vitreg i cu cei cinci copii ai ei. Pentru a le asigura un adpost, Amara a nchiriat o camer

    ntrun apartament cu trei camere, n subsolul unei cldiri.

    Dei nu este destul spaiu pentru apte persoane, iar camera este ntune coas i rece, aceasta este sin gura pe care io pot permite.

    nchirierea acestor camere este posi bil prin ajutorul oferit de ADRA Elveia i partenerii acesteia. Scopul lor este s ajute 250 de familii s nchirieze un apartament. Astfel, aceste familii

    vor putea avea gzduire cel puin ase luni, avnd asigurate nevoile de baz i medicamente. Hrnirea zilnic a acestor familii rmne o provocare fi nanciar mare.

    Amara este ngrijorat i de educaia copiilor ei, pentru c acetia nu se pot duce la coal, dar este mulumit c cel puin sunt n siguran.

    Preluare de pe site-ul www.eud.adventist.org/10 ianuarie 2013

    Peter Kunze, fostul trezorier al Diviziunii Inter-Europene, a trecut la odihnSmbt, 22 decembrie 2012, Peter

    Kunze, fostul trezorier al Diviziunii InterEuropene (EUD), a trecut la odih n. Acesta suferea de mult timp de o boal sever. Dei suntem mpcai c Peter Kunze nu mai sufer, suntem ndurerai c am pierdut un slujitor al lui Dumnezeu, a declarat Norbert Zens, actualul trezorier al EUD.

    Peter Kunze sa nscut n oraul Stettin din Germania pe 2 martie 1940. Dup ce sa specializat n management, el a lucrat ca trezorier asistent la Diviziunea InterEuropean ncepnd cu anul 1970. Timp de dou mandate, a lucrat i pentru ADRA, implementnd diferite proiecte, n special n Africa.

    La Sesiunea Conferinei Generale din anul 2000, care a avut loc la Toronto,

  • 7 Curierul Adventistfebruarie 2013

    Info Curier

    n CALENDARUL EVENIMENTELoR DIN LUNA MARTIE*Dat Eveniment Loc Invitat/responsabil12 martie Seminare de familie Comunitatea Betania,

    TimioaraDepartamentul Familie, Conferina Banat

    1316 martie Convenia interdeparta mental a Diviziunii

    Torre Pedrera, Italia Comitetul Diviziunii Inter-Europene

    16 martie Sabatul rromilor din Conferina Banat

    Diosig, jud. Bihor Departamentul Grupuri Etnice, Conferina Banat

    17 martie ntlnire consultativ a Departamentului Administrarea Cretin a Vieii

    Torre Pedrera, Italia Paolo Benini, director, Departamentul Administrarea Cretin a Vieii, Diviziunea EUD

    31 martie 1 aprilie Comitetul de bilan al Uniunii de Conferine

    Bucureti Uniunea de Conferine

    *Anumite evenimente se pot modifica n timp.

    n LA oDIHNMria Illys

    Mria Illys sa nscut la data de 9 aprilie 1920, n localitatea Papiu Ilarian din Tr a n s i l v a n i a , fiind primul nscut din cei opt copii ai familiei Mth. Bunicii i prinii ei au fost primii adventiti din Papiu Ilarian, fiind botezai de pastorul Huenegardt. Cei opt copii au fost educai n spirit cretin, ca atepttori ai revenirii lui Hristos. La vrsta de 14 ani, Mria a ncheiat legmntul cu Domnul Hristos prin botez, devenind astfel membr

    a Bisericii Adventiste. Pe toat durata vieii a rmas credincioas acestui legmnt, slujindui Maestrul cu devotament. A participat activ la viaa bi sericii, fiind dispus la sacrificii pentru lucrul acesta.

    La data de 23 aprilie 1943, sa c storit cu pastorul Ferencz Illys, a vnd o csnicie fericit timp de 52 de ani. Dumnezeu ia binecuvntat cu doi copii: Magdi i Gabika. Cel din urm a decedat n fraged copilrie, lsnd un gol profund n sufletul prinilor, dar ndejdea lor neclintit n a doua venire a Mntuitorului i n nvierea morilor ia ajutat s treac peste aceast ncercare a vieii. mpreun cu soul, Mria Illys a purtat bucuriile i poverile slu

    jirii pastorale. Mria a fost un sprijin real pentru soul ei n slujire, iar condiiile restrictive din acele vremuri nu au descurajato.

    A rmas vduv n anul 1995, dar optimismul i sperana ei nu au disprut. n Sabatul din 1 decembrie 2012 a adormit n Domnul. La serviciul de nmormntare au participat muli dintre cei care au cunoscuto pe tanti Illys. Pastorul Timi Balzsy Sndor a rostit un cuvnt de mngiere la capel, iar la mormnt, pastorul Szsz Ern, secretarul Conferinei Transilvania de Sud, a predicat mesajul nvierii: Eu sunt nvierea i Viaa. Cine crede n Mine, chiar dac ar fi murit, va tri (Ioan 11:25).

    Canada, Peter Kunze a fost ales trezo rierul EUD, ndeplinind aceast funcie pn n anul 2010.

    Peter Kunze nu mai este n mijlocul nostru, dar el va rmne n inimile noastre ca un slujitor veritabil, dornic s vad biserica crescnd i ateptnd

    revenirea lui Isus. Pasiunea pe care o avea pentru misiune este motenirea pe care o las n urm, a spus Bruno Vertallier, preedintele EUD.

    Ultimele zile i lea petrecut ntrun spital din Elveia, luptnduse cu o boa l foarte chinuitoare. Soia sa, Petrea,

    i cei patru copii ai lor au stat alturi de el pn n ultima clip. Peter Kunze avea credina ferm c Domnul Isus va reveni n curnd.

    Preluare de pe site-ul

    www.eud.adventist.org/24 decembrie 2012

  • Curierul Adventistfebruarie 2013

    8

    1. Hristos cel nlat Apostolii Lau fcut pe Hristos centrul pre

    dicrii lor, dar acesta nu este singurul nostru motiv pentru aL preamri. Numele Su este singurul Nume dat oamenilor, prin care putem fi mntuii (Faptele 4:12). Hristos nsui a declarat c niciun om nu poate veni la Tatl dect prin Fiul (Ioan 14:6). Lui Nicodim, El ia spus: i dup cum a nlat Moise arpele n pustie, tot aa trebuie s fie nlat i Fiul omului, pentru ca oricine crede n El s nu piar, ci s aib viaa venic (Ioan 3:14,15). Aceast nlare a lui Isus, dei se refer n primul rnd la rstignirea Sa, include mai mult dect simplul fapt istoric; nseamn c Hristos trebuie s fie nlat de ctre toi cei care cred n El. Nici cea mai nalt aspiraie sau nevoie a omului nu poate fi ceea ce Hristos, i numai El, nseamn pentru noi. Este un motiv suficient, pentru care ochii tuturor trebuie s fie aintii asupra Lui.

    2. Onorat ca DumnezeuEl trebuie s primeasc aceeai

    onoare care i este datorat Lui Dum nezeu, pentru c El este Dum nezeu.

    La nceput era Cuvntul. Mintea omeneasc nu poate ptrunde epocile cuprinse n aceast fraz. Nui este dat omului s tie cnd sau cum a fost nscut, dar tim c El a fost Cuvntul divin, nu doar nainte de a veni s moar pe acest pmnt, ci chiar nainte ca lumina s fie creat. Aceasta

    sa ntmplat n timpul att de ndeprtat din venicie, nct este cu mult deasupra nelegerii umane.

    3. Hristos este DumnezeuMai nainte ca s se nasc Avraam, sunt Eu

    (Ioan 8:58). Aceast declaraie arat din nou identificarea Sa cu Cel care ia aprut lui Moise n rugul aprins i care a declarat c numele Su este Eu sunt Cel ce sunt.

    Avem cuvintele inspirate ale apostolului Pavel referitoare la Isus Hristos, din care aflm: Cci Dumnezeu a vrut ca toat plintatea s locuiasc n El (Coloseni 1:19). Dar ce este aceast plintate care locuiete n Hristos aflm din urmtorul capitol, unde ni se spune: Cci n El locuiete trupete toat plintatea Dumnezeirii (Coloseni 2:9). Aceasta este cea mai perfect i mai clar afirmare a faptului c Hristos posed n mod natural toate atributele divine, fapt ce va aprea foarte clar de ndat ce vom ncepe sL privim.

    4. Hristos este CreatorNu exist niciun lucru n univers pe care

    Hristos s nul fi creat. El a fcut totul n ceruri i totul pe pmnt. El a fcut toate cele vzute i cele nevzute, scaunele de domnie i domniile, cpeteniile i autoritile din ceruri. Existena lor depinde numai de El. i cum El este nainte de toate lucrurile, dar i Creatorul acestora, tot aa, prin El, toate lucrurile sunt susinute. Acesta este echivalentul a ceea ce se spune n Evrei 1:3, i anume c El ine toate lucrurile cu cuvntul puterii Lui. Doar prin cuvnt au fost fcute

    Principal

    Hristos i neprihnirea Sa n anul 1888 a avut loc, n oraul Minneapolis din SUA, una dintre

    adunrile generale ale Bisericii Adventiste de Ziua a aptea. Cu ocazia acestui eveniment, civa participani au transmis un mesaj al crui ecou rzbate pn n ziua de azi. n acest numr al revistei Curierul Adventist, v vom prezenta contextul n care a avut loc aceast adunare general, care au fost participanii, mesajul prezentat de ei, precum i anumite consecine de dup eveniment.

    Articolul de fa reprezint o compilaie de citate corespunztoare fiecrui capitol al crii Hristos i neprihnirea Sa, scris de ctre Ellet J.

    Waggoner dup ntlnirea de la 1888, care prezint mesajul principal de atunci. Trebuie menionat c nu toate ideile din aceast lucrare a lui Waggoner au fost confirmate de ctre Ellen White, care ns a menionat c, n ce privete dreptatea lui Hristos n legtur cu Legea, Waggoner a pre-zentat mesajul lui Dumnezeu. Acest material este realizat de fratele Ion Buciuman, pastor n comu-nitatea Balta-Alb, Bucureti.

  • 9 Curierul Adventistfebruarie 2013

    cerurile i, tot prin acest cuvnt, El le menine la locul lor i le protejeaz de distrugere.

    5. Nscut, nu fcutNici nu ar trebui s ne imaginm mcar c

    Hristos este creatur, pentru c, n Coloseni 1:15, Pavel l numete Cel nti nscut din toat zidirea, iar n urmtoarele versete l prezint ca fiind Creator, nu creatur: Pentru c prin El au fost fcute toate lucrurile care sunt n ceruri i pe pmnt, cele vzute i cele nevzute: fie scaune de domnii, fie dregtorii, fie domnii, fie stpniri. Toate au fost fcute prin El i pentru El. El este mai nainte de toate lucrurile i toate se in prin El (v. 16,17).

    De aceea, cei careL slvesc pe Hristos s nuI dea mai puin cinste dect i dau lui Dumnezeu Tatl, cci aceasta Lar dezonora foarte mult.

    6. Dumnezeu ntrupatDe la bun nceput, fiind Dumnezeu, El a luat

    asupra Sa natura uman i a locuit printre oameni ca oricare alt muritor, cu excepia acelor timpuri cnd divinitatea Sa a strfulgerat n afar, aa cum sa ntmplat cu ocazia curirii templului sau atunci cnd cuvintele Sale arztoare, exprimnd adevrul, iau determinat chiar i pe dumanii Si s mrturiseasc: Niciun om na vorbit vreodat ca omul acesta (Ioan 7:46).

    El a fost fcut pcat. Aici gsim aceeai tain ca i n faptul c Fiul lui Dumnezeu a trebuit s moar. Mielul fr cusur al lui Dumnezeu, care nu a cunoscut pcatul, a fost fcut pcat. Fr pcat, nefiind considerat un pctos, dar totui lund asupra Sa natura pctoas, El a fost fcut pcat, pentru ca noi s putem fi fcui neprihnire.

    7. Implicaii practiceAtunci cnd a spus c Fiul omului este i

    Domn al Sabatului, Hristos a pretins nalta distincie de a fi Creator, iar ziua de Sabat este o rememorare a puterii Sale creatoare.

    Ar fi fost la fel de imposibil pentru Hristos s schimbe Sabatul cum ar fi fost s schimbe adevrul c El a creat toate lucrurile n ase zile i Sa odihnit n ziua a aptea.

    Aceeai putere prin care au fost create lumile contribuie i la sfinirea celor ce strig ctre Dumnezeu. Cu siguran, cnd este pe deplin neles, acest gnd trebuie s aduc sufletului sincer bucurie i mngiere n Domnul.

    8. Hristos este LegiuitorulAtunci Dumnezeu a rostit toate aceste cu

    vinte i a zis: Eu sunt Domnul, Dumnezeul tu, care tea scos din ara Egiptului, din casa robiei. S nu ai ali dumnezei afar de Mine (Exodul 20:2,3). Cine a spus aceste cuvinte? Cel ce ia adus din Egipt. i cine era conductorul lui Israel cnd a fost scos din Egipt? Era Hristos. Atunci, cine era Cel care a dat Legea pe Sinai? Era Hristos, str lucirea slavei Ta tlui, reprezentarea exact a Fiin ei Lui i manifestarea lui Dumnezeu n trup omenesc. El a fost Creatorul tuturor lucrurilor i Cel cruia I sa ncredinat judecata.

    9. Neprihnirea lui DumnezeuProblema este urmtoarea: (1) Legea lui

    Dum nezeu este neprihnire absolut i trebuie s fie respectat n ntregime de toi cei ce vor intra n mpria cerurilor. (2) Dar Legea nu are nicio frm de neprihnire pe care so acorde omului, pentru c toi suntem pctoi i incapabili s mplinim tot ce ni se cere prin Lege. Indiferent cu ct srguin sau ct de zelos ar lucra un om, nimic din ceea ce ar putea face el nu va atinge adevrata msur a poruncilor din Decalog. Aceast msur este prea mare pentru el ca s o poat atinge. Astfel, el nu poate deveni neprihnit prin Lege, cci nimeni nu va fi socotit neprihnit naintea Lui prin faptele Legii. n ce stare de plorabil se afl omul! Noi trebuie s avem o neprihnire ca a Legii, altfel nu putem merge n ceruri, iar Le gea nu poate s ne ofere aceast neprihnire niciu nuia dintre noi. Nu vom primi nici cea mai mic prticic de sfinenie n urma eforturilor noastre persistente i energice, sfin enie fr de care niciun om nuL poate vedea pe Dumnezeu.

    10. Hristos este neprihnirea noastrEl ne primete aa cum suntem. El nu ne

    iubete pentru buntatea noastr, ci pentru c suntem n nevoie. El ne primete nu de dragul unui anume lucru pe care l vede n noi, ci pentru c aa vrea i pentru c tie ceea ce puterea Sa divin poate face din noi. Doar atunci cnd

    Ion Buciuman | Principal

  • 10 Curierul Adventistfebruarie 2013

    ne vom da seama de minunata slav i sfinenie a lui Dumnezeu i de faptul c El vine la noi, n starea pctoas i deczut n care suntem, s ne adopte i s ne fac membri ai familiei Sale, doar atunci vom putea aprecia adevrata nsemntate a cuvintelor: Vedei ce dragoste nea artat Tatl: s ne numim copii ai lui Dumnezeu! (1 Ioan 3:1). Fiecare om cruia i sa oferit aceast onoare va fi curit i va ajunge curat ca El.

    Dumnezeu nu ne face copii ai Si pentru c suntem buni, ci pentru ca El s ne fac buni. Dumnezeu nea iubit cnd eram nc mori n pcat. El ne d Duhul Su ca s ne readuc la via n Hristos i acelai Duh indic apartenena noastr la familia divin. Astfel, El ne adopt ca fpturi noi n Hristos, ca s putem umbla n faptele bune pe care lea pregtit.

    11. Primii de DumnezeuPoate c cel mai frumos adevr dintre toate

    este c tea cumprat chiar pentru motivul c nu eti valoros. Ochiul Su exersat a vzut n tine mari posibiliti i tea cumprat nu pentru valoarea pe care o aveai sau o ai acum, ci pentru ceea ce El poate s fac din tine.

    Dar atunci cnd ne ia, nevalornd nimic, i n cele din urm ne prezint fr greeal n faa tronului, aceasta va fi spre slava etern. Atunci nu va mai fi nimeni fr valoare. n venicii, otirile sfinite se vor uni ntro cntare pentru Hristos: Vrednic eti Tu s iei cartea i si rupi peceile, cci ai fost junghiat i ai rscumprat pentru Dumnezeu, cu sngele Tu, oameni din orice seminie, de orice limb, din orice norod i de orice neam. (Apocalipsa 5:9)

    12. Biruina credineiPuine armate au fost rspltite cu o biruin

    asemenea armatei lui Iosafat. Ar fi interesant s studiem filosofia biruinei prin credin, aa cum a fost ilustrat n aceast situaie. n acea diminea, cnd dumanii, care erau n superio ritate numeric, au auzit armata israeli ilor cn tnd i strignd, oare ce au gndit? Nimic altceva dect c israeliii au primit fore noi i erau ntrii, astfel nct era de prisos s li se opun. Prin urmare, ia cuprins panica.

    Dac ncepem cu recunoaterea puterii lui Dumnezeu, putem s ne declarm n mod

    deschis slbiciunile, pentru c atunci le plasm alturi de puterea Sa, iar contrastul ncepe s ne dea curaj.

    13. Robi sau liberiA fost artat deja ce nseamn aceast

    captivitate i robie. Eti rob al pcatului robie care te foreaz s pctuieti, chiar mpotriva propriei voine prin puterea nclinaiilor i a obiceiurilor rele, motenite sau dobndite. Ne elibereaz, oare, Hristos de o experien cu adevrat cretin? Nu, bineneles. Astfel, robia pcatului de care se plnge apostolul n Ro mani 7 nu este experiena unui fiu al lui Dumnezeu, ci a unui rob al pcatului. Hristos a venit tocmai ca si elibereze pe oameni din aceast captivitate, ca s ne scape nu de lupte i conflicte n timpul acestei viei, ci de nfrngere, i astfel s fim capabili s rmnem tari n Domnul.

    Cum este nfptuit eliberarea? Prin Fiul lui Dumnezeu. Hristos spune: Dac rmnei n cuvntul Meu, suntei n adevr ucenicii Mei; vei cunoate adevrul, i adevrul v va face slobozi. Deci, dac Fiul v face slobozi, vei fi cu adevrat slobozi (Ioan 8:31,32,36). Aceast libertate este primit de toi cei care cred, pentru c celor ce cred n numele Su, El le d puterea de a deveni fii ai lui Dumnezeu. Doar cei ce sunt n Hristos Isus primesc eliberarea de condamnare (Romani 8:1); iar noi ne mbrcm cu Hristos prin credin (Galateni 3:26,27). Prin credin, Hristos locuiete n inimile noastre.

    14. Liberi n credinDin natere, suntem att de neputincioi,

    nct nu putem face ceea ce dorim. Cu fiecare an care trecea, omul olog devenea tot mai neputincios i infirmitatea sa se accentua. Tot astfel i noi, pe msur ce naintm n vrst, prin practicarea repetat a pcatului, i dm acestuia putere asupra noastr. Era absolut imposibil pentru omul acela s mearg. Cu toate acestea, credina n Numele lui Hristos la nsntoit pe deplin i la eliberat de infirmitatea pe care o avea. Astfel, i noi, prin credina care vine prin El, putem fi vindecai i capabili s facem lucruri care altdat erau imposibile. Secretul biruinei const mai nti n predarea n minile lui Dumnezeu, cu dorina sincer de a face voia Sa; apoi n a ti c, predndune, El ne accept ca slujitori ai Si i, nu n cele din urm, ne menine n supunere i ascultare fa de El. n

    Principal

    Ion Buciuman este pastor n comunitatea Balta Alb, Bucureti.

  • 11 Curierul Adventistfebruarie 2013

    S ne cunoatem familia adventiSt

    A ezat pe malul Lacului Razelm, la porile Deltei Dunrii, comunitatea Slcioara este prima biseric adventist constituit pe teritoriul judeului Tulcea.

    nceputurile adventismului n Slcioara se regsesc n anul 1940, atunci cnd, n urma schimbului de populaie dintre Romnia i Bulgaria, 6 familii de refugiai din judeul Caliacra sau stabilit n localitatea, denumit atunci, Vintil Brtianu. La nceput, sau adunat n casa unui frate, iar n anul 1946 a avut loc primul botez, prin care 9 persoane au ncheiat legmntul cu Dumnezeu. La acea dat, comunitatea numra 21 de membri. Din acel moment, Biserica Adventist din localitatea 6 Martie (n 1948, numele localitii a fost schimbat) a cunoscut o cretere constant.

    Datorit numrului crescnd de membri, sa impus construirea unui loca de nchinare. Astfel, n 1949 sa construit aici primul loca de cult adventist din judeul Tulcea. n ciuda perioadei zbuciumate cauzate de regimul co mu

    nist opresiv, comunitatea a continuat s creasc, ajungnd s numere 143 de membri n anul 1976. Ca urmare, cldirea a fost modificat de 4 ori, deoarece de fiecare dat era nencptoare.

    n anul 1983, sa hotrt s se construiasc un nou loca de nchinare. Cu sacrificii foarte mari, n ciuda mpotrivirii puternice din partea au toritilor comuniste, ntreaga comunitate a par ticipat la construcia noii cldiri a bisericii. Prin harul Domnului, cldirea, cu un aspect deo sebit, a fost finalizat la 31 martie 1986.

    Odat cu schimbrile intervenite dup Revoluie, libertatea i oportunitile ivite au fost apre ciate, iar comunitatea Slcioara a crescut ajun gnd, n anul 2000, la 216 membri.

    n prezent, comunitatea Slcioara (denumirea actual a localitii) este angrenat ntrun amplu i ambiios proiect ce vizeaz druirea unei Biblii fiecrei familii din judeul Tulcea (obi ectiv realizat n proporie de 70%), grbind, n felul acesta, revenirea Domnului Isus Hristos.

    Daniel Mihil, pastor

    Republica TrinidadTobago este o ar arhipelag, situat n Oceanul Atlatic, la 11 km de coasta Venezuelei. Este compus din dou insule principale: Trinidad i Tobago, care dau i numele rii, avnd o suprafa de 5 128 km2 i o populaie de 1,22 milioane de locuitori. ara ia cptat independena fa de Marea Britanie n 1962, iar din 1976 este republic. Descoperirea unor rezerve nsemnate de petrol i gaze naturale a ridicat economia i nivelul de trai, a contribuit la dezvoltarea turismului, dar i la creterea infracionalitii. Spaniolii au adus odat cu ei romanocatolicismul, englezii, protestantismul, iar populaiile din India i Africa, hinduismul, islamul, precum i alte credine africane.

    Prima biseric adventist din acest teritoriu a fost organizat n noiembrie 1895, dup ce literatura adventist ajunsese aici de peste 15 ani. Pentru aceasta, pastorul Andrew Flowers, sosit mpreun cu soia n februarie 1894, pltise cu propria via dup 5 luni de activitate misionar, murind de febr galben n oraul Port of Spain. n 1896, Stella Colvin, o asistent medical din Statele Unite, a venit pentru a sluji ca misionar

    medical, iar din 1900 sa deschis prima coal a bisericii. Erau pe atunci 160 de membri i 3 bi serici. Mai muli pastori din bisericile protestante sau alturat Bisericii Adventiste ceea ce a fost un bun exemplu i pentru credincioii din bisericile lor.

    Biserica a continuat s creasc an de an. Astfel, n 1948 sa deschis o clinic, n 1955, trei coli secundare, iar dup evanghelizarea susinut n 1966 de pastorul E. E. Cleveland, 824 de persoane sau alturat Bisericii Adventiste.

    Astzi, n TrinidadTobago sunt peste 63 000 de membri care se nchin n peste 146 de bise rici i 28 de grupe. Ultimul raport statistic menionea z, de asemenea, un spital n oraul Port of Spain, cu 169 de angajai care trateaz anual aproa pe 20 000 de pacieni, o fabric de alimen te sn toase, o universitate i o coal secundar.

    Pe 26 aprilie 2012, aula Universitii Caraibelor de Sud a fost distrus de foc. Totui ajutorul primit din partea guver nului i a autoritilor publice locale, din partea persoanelor private, dar i a bisericii mondiale a demonstrat c influena bun nu rmne neobservat.

    Adrian Neagu, pastor

    Comunitatea Slcioara

    Trinidad-Tobago

  • 12 Curierul Adventistfebruarie 2013

    Primele scnteiConferina General de la Minneapolis1

    (1888) sa confruntat cu un mesaj neateptat i nedorit, adus de cei doi tineri editori ai revistei californiene Signs of the Times (Semnele timpului): PastorulA.T.Jones,unsergentnaltichi

    pe, vorbitor impresionant care putea ine audiena ncordat peste dou ore, cu temperament abrupt i tendine uneori extreme, un autodidact devenit autor de scrieri is torice i convertit de pastorul Van Horn;

    PastorulE.J.Waggoner,unvorbitorelocventi conciliant, cu pregtire medical, fiul pastoruluiJosephWaggoner.

    naintede1888,JonesiWaggonerintraserntro controvers teologic cu cei mai importani li deri i teologi ai bisericii (George Butler, pre edintele Conferinei Generale; Uriah Smith, editor general Review and Herald etc.), pe te ma identitii Legii din Galateni 3:24. Tinerii de la Semnele timpului ndrzniser chiar si publice opinia c Legea din Galateni este Deca logul, n timp ce btrnii de la Review and Herald susineau, i chiar publicaser n 1886, c n Galateni este legea ceremonial.

    De la distan, din Elveia, EllenWhite saamestecat n controvers, mai nti pentru a po to li zelul celor de la Semnele timpului, mustrndui pen tru publicarea articolelor con tro versate. Tinerii iau recunoscut greeala i au ncetat s mai publice despre acest subiect. Dar nu setiecumscrisoarealuiEllenWhitesartcit

    1 Principalele surse pentru articolele temei din acest numr: Gerhard Pfandl, Minneapolis, 1888, an Adventist watershed, Adventist World, 2012; L. E.Froom, Movement of Destiny, RH, 1971; George Knight, From 1888 to Apostasy, RH 1987; G. Knight, Angry Saints,RH1989;W.W.Whidden,E. J. Waggoner: From the Physician of Good News to Agent of Division, RH, 2008.

    i pe la Review and Herald. Ca urmare, nainte de conferin, preedintele Butler, folosinduse de informaii din acea scrisoare privat i creznd cEllenWhitearfideparteasa,ascrisunarticolcaresipunlapunctpeJonesiWaggoner.Careacie,EllenWhiteiascrispreedinteluicnfelul acesta el se ndatorase s accepte o exprimarepublicdinpartea lui JonesiWaggoner.Aa au ajuns cei doi tineri californieni s aib un loc n programul Sesiunii Conferinei Generale.

    Un fluviu de luminConferina de la Minneapolis sa inut fr

    preedintele Butler, care era bolnav. (Lea scris ns delegailor, ndemnndui s pstreze credina.) Jones a venit mai nti cu o interpretare proprie la coarnele fiarei din Daniel 7, intrnd n coliziune frontal cu coarnele venerabilului Smith. n ncercarea de ai susine poziia, Jones sa dovedit ns lipsit de politee ntro replic dat lui Smith, lucru care ia atras o mustrare publicdinpartealuiEllenWhite.

    A urmat apoi momentul cu adevrat istoric, ncareJonesiWaggonerauprezentat nconferin mesajul Epistolei ctre romani i al Epistolei ctre ga lateni. Oponenii au cutat de la nceput s abat discuia spre Legea din Galateni, darpentruJonesiWaggonereramaiimportantsolia epistolei dect sensul precis al unui detaliu. Ei au preferat s prezinte farmecul inegalabil al Mntuitorului, n care avem, prin credin, att harul iertrii, ct i al mplinirii po run cilor Lui.

    EllenWhitearefuzatsarbitrezendisputeleteologice care se iviser, dar a susinut cu entuziasm mesajul lui Waggoner i al lui Jones, v znd n preiosul subiect al credinei i al dreptii lui Hristos... un fluviu de lumin2.

    2E.G.White,1888 Materials, p. 291, n orig.

    Minneapolis 1888

    Lumini i umbre la Minneapolis

    Alonzo Trvier Jones(1855-1923)

    Ellet J. Waggoner(1855-1916)

  • 13 Curierul Adventistfebruarie 2013

    Florin Liu | Minneapolis 1888

    Era prima nvtur clar despre acest subiect, pe care o auzeam de pe buze omeneti, cu excepia conversaiilor dintre mine i soul meu. mi ziceam c eu neleg bine acest subiect, pentru c Dumnezeu mi la descoperit, i c fraii din Battle Creek nul pot nelege, fiindc lor nu lea fost artat. De aceea, cnd altcineva a prezentat subiectul acesta, fiecare fibr a fiinei mele rspundea: Amin3.

    ntunericul nu a cuprins-o Detaliile predicrii lui Jones i Waggoner

    la Minneapolis nu le cunoatem, deoarece cuvntrile lor nu sau nregistrat. Putem gsi nsacestmesajnscrierileluiWaggonerdintre1887 i 1891 i n Spiritul Profetic. n ciuda apelului lui Ellen White pentru acceptarea soliei,delegaii au rmas mprii, tulburai, unii chiar mpotrivitori. Civa au prsit sala. Ellen White,deasemenea,voiasplece,darDuhulluiDumnezeu a oprito. Biserica era ameninat de schism.

    Credina n Hristos, ca sin gura speran a pctosului, a fost n mare m sur omis, nu numai din predici, ci i din

    expe riena foarte multor credincioi care pretind a crede solia ngerului al treilea.

    Propunerile de a se amna discutarea subiectului pn va putea fi prezent i Butler sau de a pune la vot adevrul au fost categoric respinse deEllenWhite.LucrarealuiDumnezeunuputeaatepta pe nimeni. i nu era corect s se voteze ct timp minile nu erau clare. Ea pleda pentru studiu i rugciune, pentru convingere personal i pentru un alt spirit. Ct timp domnea spiritul de partizan i oamenii se orientau dup oameni, nu dup Cuvnt, votul nu era sntos i sigur.

    Rezultatul conferinei a fost nedecisiv. Mesajul lui Jones i Waggoner a fost respins deunii lideri (Smith, Conradi, Morrison, Nicola) i acceptat de alii (Haskell, Prescott, Wilcox,Kilgore, McReynolds, Hyatt, Westphal, Starr,Gates, Tait, Robinson, Johnson, Flaiz, Starbuck, Craig,Covert,EllenWhite,WilliamWhite).Subinfluena corifeilor de la Battle Creek, cei mai muli, tulburai i nehotri, nu au luat n serios mesajulisetemeaucEllenWhiteipierduseminile sau darul.

    3 MS 5, 1889.

    Lumin nou sau Evanghelia venic?n1889,EllenWhite idezvluia luiWash

    burn (unul dintre pastorii tineri care nu acceptaser lumina la Minneapolis) c, pe cnd era ea n Europa, un nger cu braele ntinse i spusese: Se fac greeli de ambele pri n aceast controvers. i a adugat:

    Nu Legea din Galateni este adevrata disput. Adevratul subiect este neprihnirea prin credinElletWaggonerpoateprezentaneprihnirea prin credin mai clar dect mine Domnul ia dat o lumin special asupra acestei chestiuni. i eu doream s prezint acest lucru mai clar, ns na fi putut so fac att de bine cael.CndWaggonerapredicatlaMinneapolis,am recunoscut imediat mesajul4.

    Referitor la calitatea soliei de la Minneapolis nrelaiecuistoriaBisericii,EllenWhiteaafirmat:

    DumnezeuiadatfrateluiWaggonerharulde a vorbi clar i de ai prezenta vederile cu privire la ndreptirea prin credin i dreptatea lui Hristos n legtur cu Legea. Nu este o lumin nou, ci lumina cea veche aezat la locul ei, n solia ngerului al treilea Aici este rbdarea sfinilor care in poruncile lui Dumnezeu i credina lui Isus (Apocalipsa 14:12) Credina lui Isus a fost trecut cu vederea i tratat cu nep sare. Nu a ocupat poziia proeminent descoperit lui Ioan. Credina n Hristos, ca sin gura speran a pctosului, a fost n mare m sur omis, nu numai din predici, ci i din expe riena foarte multor credincioi care pretind a crede solia ngerului al treilea.

    La aceast adunare, am dat mrturie c solia care ni se aducea din Scripturi era cea mai preioas lumin care strlucea n prezentarea marelui subiect al dreptii lui Hristos n legtur cu Legea, subiect care trebuie inut continuu na intea pctosului, ca singura speran de mntuire. Nu era o lumin nou pentru mine, fiindc Dumnezeu mio dduse n ultimii 44 de ani, iar eu o prezentasem poporului nostru Dar foarte puini rspunseser apelului... Mult prea puin sa vorbit i sa scris cu privire la acest mare subiect. Cuvntrile unora sunt comparabile cu jertfa lui Cain lipsite de Hristos5. n

    4 R. J.Wieland,AnInterviewwithJ.S.Washburnsigned and attested by him, Hagerstown, Maryland, June 4, 1950.5 EllenWhite,Solii alese, vol. III, p. 168, 169, n orig.

    Florin Liu este profe-sor de teologie biblic la Institutul Teologic Adventist.

    Uriah Smith(1832-1903)

    George Butler(1834-1918)

  • 14 Curierul Adventistfebruarie 2013

    Minneapolis 1888

    Cntarea arcului

    n anii care au urmat Conferinei din 1888, unii dintre liderii care se opuseser lui Jones iWaggoner(Butler,Smith,Morrisonialii) iau recunoscut public greeala. Jones i Waggoner, alturi de Ellen White, au devenitpredicatorii preferai, care au determinat treziri spiritualedesprecareEllenWhitespunea:Niciodat nam vzut o micare de trezire care s nainteze att de temeinic i totui s rmn att de liber de excitaii nepotrivite1. Popularitatea celor doi predicatori a crescut mult. Amndoi au deinut funcii nalte n Biseric, timp de aproape dou decenii. Din nefericire ns, opoziia fa de trioul JonesWaggonerWhite nu a ncetatcomplet,motivpentrucareEllenWhiteacontinuat s protesteze.

    1 Review and Herald, 5 martie 1889.

    Harmon Lindsay, trezorierul Conferinei Ge ne rale, a rmas os til pn cnd a ajuns s p rseasc Bise ri ca Ad ventist pentru o sect spiritualist (Chris tian Science). Ludwig Conradi, liderul Misiunii Europene, a rmas mpotrivi tor, iar mai trziu, la vr s ta de 76 de ani, a p rsit rndurile bisericii, refu giinduse la bap titii de ziua a aptea i devenind tot mai ostil fa de Biserica pe care o slujise o via ntreag. Ca expre sie a aceleiai mpo triviri surde, n 1891, a aprut ideea caEllenWhite s fie trimis nmisiunea din Australia. Nici m car preedintele Olsen nu sa opus acestei propuneri sus pecte, lucru pe careEllenWhite il va reproa ntromrturie personal, amintindui c prezena familieiWhitearfifostmainecesarlacentru.

    Mai tulburtoare dect ostilitatea opoziiei a fost ns cderea celor doi purttori de lumi n. EllenWhite avertizase despre aceast eventuali tate i adevrata cauz a cderii a fost neascultarea de sfaturile lui Dumnezeu.

    Deriva lui Waggonernc nainte de a fi misionar n Anglia, prin

    1891,Waggoneraadoptatuneleideifermectoare despre sfinenie i viaa viitoare, care mai trziu au degenerat ntro filosofie stupid despre afinitile spirituale dintre persoane de sex opus, care ar putea fi parteneri n viaa viitoare dac nu au dreptul s se cstoreasc n viaaaceasta.WaggonercredeaceracondusdeDuhul i c avea revelaii speciale. Dumnezeu mia spus aceasta, obinuia el s repete.

    Cstorit de 20 de ani i tat a dou fete, Waggoner sa ncurcat n afiniti spiritualecu domnioara Edith, secretara sa. Interesul su pentru Edith, greu de disimulat, a provocat gelozia justificat a soiei Jessie. Au urmat suspiciuni reciproce, certuri i ameninri cu sinuciderea. Waggoner ia mrturisit unui prietenc nu mai simea nimic pentru Jessie, n schimb era atras irezistibil de Edith. Eforturile disperate

    Waggoner i prima sa soie,

    Jessie

    Cum au czut vitejii! (2 Samuel 1:19 u.p.)

  • 15 Curierul Adventistfebruarie 2013

    http://calinandrone.blogspot.ro

    Florin Liu | Minneapolis 1888

    i uneori nenelepte ale lui Jessie, precum i eforturile prietenilor de a salva aceast csnicie au dat gre.

    Waggoner ajunsese s cread c mai toatecuplurile sunt prost mperecheate n lumea aceas ta i c lumea viitoare va pune n ordine totul, mperechind pe fiecare cu partenerul ales de Duhul. Pretindea c a primit chiar descoperiri precise cu privire la viitor i zicea c, dac ar tri mai departe cu Jessie, ar fi adulter. Dup 1901,EllenWhite l avertizase mpotriva acestor idei fanteziste despre Dumnezeu i despre o dragoste spiritual nesfnt, care duce la apostazie i desfru. Dar Waggoner nu a luat aminte. La sosirea familieiWaggoner nAmerica, Edith deja atepta acolo, unde iau conti nuat romana, ceea ce a provocato pe Jessie s divoreze de el. Dup un an,Waggoner sacstorit cu Edith, iar Biserica la exclus2.

    WaggoneralucratdinnoucamedicnDanemarca i la Battle Creek. ntre timp, a nceput s susin vederi anarhice i harismatice. M. C. Wilcox ameninut legtura cu el, spernd slrecupereze.DarWaggoneriamrturisitcesteimposibil, deoarece nc din 1891 nu mai credea n doctrina sanctuarului ceresc. El susinea c sanctuarul este fiina uman, iar curirea lui ar fi eradicarea pcatului din natura uman.

    Ellet J.Waggoner a murit n anul 1916, nurma unui atac de cord. Funeraliile sau fcut la Battle Creek.

    Deriva lui JonesDup 1903, Comitetul Conferinei Gene ra

    le la invitat pe Jones la o slujb n care se specializase: secretar pentru libertatea religioas. Jones a refuzat, prefernd o alian cu dr. Kellogg, care lupta pentru acapararea puterii la centru. nclinat spre charisme, a susinut public profetismul Annei Rice, un strlucit fiasco. Afirma, de asemenea, c darul profetic i aparine fiecrui credincios.

    Jones avea o filosofie radical despre structura i ordinea Bisericii. Pe de o parte, era un anarhist nverunat mpotriva sistemului prezi denial. Pn la moarte a luptat pentru discreditarea lui Daniells. Pe de alt parte, el nsui, ca preedinte de conferin, se impunea n faa comitetului, insistnd pn cnd zdrobea voina colaboratorilor i strnea antipatie. La un moment dat, susinea c funciile de conducere

    2EllenWhitelmustraseipeJosephWaggoner(tatl)pentru o amiciie neroad cu o anumit doamn.

    n biseric ar trebui stabilite prin tragere la sori.

    Dup doi ani de ostiliti publice ale lui Jones fa de Comitetul Conferinei Generale i dup ncercri nereuite din partea acestuia de al calma, la 22 mai 1907, i sa retras legi ti maia de pas tor. El a de clarat c nici nu are nevoie de ea pentru a predica. Cnd Kellogg i partizanii si au fost exclui, Jones a afirmat c biserica nu trebuie s exclud pe nimeni i ia publicat punctul de vedere ntro carte.

    nzadara ncercatfamiliaWhiteslsftuiasc de bine. n anul 1908, sa luat decizia s nu i se mai permit s predice. Ca rspuns, Jones a nceput s predice ostentativ pe strzi. n 1909, Comitetul Conferinei Generale a discutat cu Jones trei zile la rnd, fr rezultat. Pe 31 mai 1909, a avut loc o ultim ntlnire, n care Daniells se adresa fostului sergent al lui Hristos, recunoscndui contribuia valoroas n biseric i rugndul, cu mna ntins, s accepte mpcarea. De mai multe ori, Jones prea convins, dar nu a ntins mna. Cnd n cele din urm a ntinso, aproape atingndo pe a lui Daniells, a traso napoi repede i sa aezat spunnd: Nu, niciodat! Ziarul Washington Post din 18 iulie 1909 a alocat jumtate de pagi n disputei din interiorul Bisericii Adventiste.

    Mintea obtuz i coluroas a acestui apostol talentat, dar needucat i orgolios, sa dovedit pn la urm o catastrof pentru sine i pentru relaiile sale. Convingerile sale au rmas n esen adventiste, dar lipsite de inteligena i de graiile cretine care sar atepta de la un pastor de orice confesiune. Cnd adventitii, la sfatul lui Ellen White, au ncetat s lucreze duminica, pentru c erau oprii de legi duminicale, Jones a denunat aceast atitudine ca fiind un compromis cu fiara.

    La 21 august 1909, Jones a fost exclus. Ocazional a mai colaborat cu adventitii, dar sa refugiat n alt comunitate cretin pn cnd a devenit i acolo indezirabil. A avut legturi cu nite penticostali sabatiti. Cnd ns i acetia sau organizat, Jones ia declarat apostai. Pentru anarhistul Jones, organizaia era nsui pcatul contra Du hului Sfnt.

    Alonzo T. Jones a murit n 1923, la vrsta de 73 de ani, n urma unui atac cerebral. n

    Grup de adventiti de ziua a aptea, cltorind din Oakland, California, spre Coasta de Est. n prim-plan, familia Waggoner (1888-1890).

  • 16 Curierul Adventistfebruarie 2013

    Minneapolis 1888

    Minneapolis dup Minneapolis

    R eacia de la Minneapolis a fost destul de rea, dar una din marile tragedii ale adventismului a fost reuita de a perpetua, dup 1890 i dea lungul secolului XX, spiritul de atunci i de a continua multe dintre disputele de la 18881.

    Dup 1888, unii politicieni cretini au venit cu proiectul unei legi duminicale. Timp de patru ani, adventitii sau aprat, dar n 1892, pre edintele Americii a semnat prima lege duminical, iar unii adventiti care au fost prini n flagrant au fost aruncai n nchisori. Ellen White scria: Protestantismul se ntinde acumpeste prpastie ca s dea mna cu papalitatea, formnd o confederaie care s desfiineze Sabatul poruncii a patra Lucruri mari i decisive sunt gata s se ntmple i nc foarte curnd2.

    La scurt timp, referinduse la importana pro fetic a luminii din 1888, a adugat: Timpul ncercrii este chiar asupra noastr, cci marea strigare a ngerului al treilea a nceput deja prin descoperirea neprihnirii (dreptii) lui Hristos, Rscumprtorul care iart pcatele. Acesta este nceputul luminii acelui nger a crui slav va umple tot pmntul (Apocalipsa 18:1,2)3.

    Aceste declaraii au fost luate foarte n serios de Jones i Prescott, ba chiar exagerate.

    Echi valnd strigtul n ge rului al treilea cu ploaia trzie i cu nceputul luminii ngerului din Apocalipsa 18, au pre di cat tot mai apsat acest mesaj, cu ateptri charismatice, n timp ce vremurile artau c biserica i tria ultimele zile pmnteti.

    1 George Knight, Angry Saints, RH, 1989:116.2 MS 27 / 1892.3 Review and Herald, 22 noiembrie, 1892; Solii alese, vol. 1, n orig; Comentariul biblic AZ, vol. 7, p. 984).

    Cnd predici despre ploaia trzie i atepi des co pe riri i limbi, trebuie s fii pregtit i pentru parodiialeDiavolului.nabsenaluiEllenWhite, civa znatici, ntre care soia unui pre edinte de conferin, ncepuser s produc mesaje. Un brbat pretindea c are darul de a mugi. n Battle Creek, Anna Rice profeea c deacum nu trebuie s ne mai cstorim, iar dac suntem cstorii, trebuie s ntrerupem relaiile intime. Nefiind sigur de propria inspiraie, la con sultat pe Jones, care a asigurato de darul profetic.

    Jones a confirmato public pe Anna n comunitatea din Battle Creek. A doua zi, o mrturie a luiEllenWhite venitdinAustraliadovedeaeroarea. Jones ia recunoscut public greeala n smbta urmtoare. Pn i Anna Rice a neles c greise, confundnd impresiile propriei imaginaii cu inspiraia divin. A fost probabil singurul pseudoprofet adventist care sa pocit.

    Un alt lunatic, Stanton, specializat n colecii de pasaje mustrtoare, publica n 1893 broura Marea strigare a ngerului al treilea, n care proclama separarea de Biserica Adventist, devenit Babilon.

    Manifestrile acestea dovedesc c nu numai respingerea luminii din 1888, ci i efectele se cundare ale acceptrii ei orbeti pot afecta biserica4.

    Conferinele de la 1893 i 1895Conferina din 1893 a fost recunoscut de

    EllenWhiteidealiicaomare trezire. Jones,Prescott i Olsen au fost principalii vorbitori care au proclamat mesajul de la Minneapolis n legtur cu marea strigare a ngerului al treilea iploaiatrzie.EllenWhitescrisesecDomnulvine curnd.4 Falsele charisme aveau s reapar peste civa ani cu i mai mult putere, odat cu apariia penticostalismului dup 1900. ntrunirile cu rugciuni tensionate, muzic zgomotoas i trnte spirituale din Indiana anilor 1901 sau cazul soilor MacKin, care se specializaser n exorcisme i vorbirea n limbi, prin anii 19051908, sunt cele mai cunoscute exemple.

    E. G. White ntr-un grup la Reno, Nevada, adunare de tabr, 1888.

  • 17 Curierul Adventistfebruarie 2013

    Florin Liu | Minneapolis 1888

    Apelurile la trezire i pocin au fost primite i, ca urmare, o serie de foti mpotrivitori sau ridicat i au mrturisit public greeala lor, ncepnd cu protagonistul Morrison. La apelul lui Jones, adunarea a constatat c, ntre timp, majoritatea slujitorilor Bisericii primiser lumina de la Minneapolis. Conferina a pus n discuie o ntrebare capital: De ce nu a venit nc Isus? Jones i Prescott aveau atunci un rspuns care se armonizacualluiEllenWhite:Pentrucploaiatrzie nu venise i marea strigare nu se fcuse, pentru c la Minneapolis fusese respins lumina care urma s lumineze ntregul pmnt. Dar cu patruanimainainte,EllenWhitescrisese:

    Dac toi aceia care au lucrat unii n 1844 ar fi primit solia ngerului al treilea i ar fi vestito n puterea Duhului Sfnt, Domnul ar fi lucrat cu putere, mpreun cu ei. Un potop de lumin ar fi fost revrsat asupra lumii. Cu ani mai nainte, locuitorii pmntului ar fi fost avertizai, ncheierea lucrrii ar fi fost terminat, iar Hristos ar fi venit...5

    EllenWhite plasa cumult nainte de 1888timpul de drept al ploii trzii, al marii strigri i al Adventului. Isus i apostolii plasau acest timp chiar n generaia lor6, dar au fost avertizai c timpul este condiionat de desvrirea caracterului cretin, de ncheierea e van ghelizrii universale, de umplerea msurii nelegiuirii lumii7. Dac Domnul nu a venit nc, eecul nu se poate datora respingerii unui mesaj care avea s vin abia n 1888.

    Urmtoarea sesiune, cu aceeai tem, a fost n 1895. Jones a predicat de 26 de ori pe tema soliei ngerului al treilea, accentund un subiect ncareeradeaceeaiprerecuWaggonerncdin 1887: Domnul Hristos, prin ntrupare, ia asumat natura omului czut, pctos, dei a rmas permanent fr pcat. Dup cum se tie, acest subiect a rmas controversat pn astzi, ca i conceptul condiionrii venirii lui Isus.

    Secolul XX ocolind acelai munte Primele decenii ale secolului XX au adus bi

    se ricii multe evenimente dramatice, pe lng cele deja menionate. Solia de la Minneapolis, acceptat ca doc trin, a intrat ntrun con de um br, dei ea nu poate muri atta timp ct Cina Domnului ne amin tete care este singura noastr spe

    5EllenWhite,Tragedia veacurilor, p. 457, n orig.6 Matei 16:2728; 24:34; 1 Cor. 10:11; 1 Ioan 2:18; 1 Petru 4:17.7 Matei 24:14; 2 Petru 3:914; Apoc. 14:1819; 18:5; Gen. 15:16.

    ran. Pe lng studiile biblice specifice, cartea luiEllenWhiteCalea ctre Hristos a r mas cel mai bun ghid al acestui mesaj.

    Dup 1920, un nou val de treziri a fost pro vocat de predicile i scrierile frailor McGuire (Via a de biruin, 1924), Danniels (Hristos ne-pri hnirea noastr, 1926) i Froom (Venirea Mn-g ietorului, 1928). Publicarea unora dintre aceste cri n limba romn este semnificativ.

    n 1950, interesul pentru mesajul din 1888 a fost strnit din nou prin studiul misionarilorWielandiShort(1888 reexaminat), adresat Con ferinei Generale. Ei fceau apel la o pocin ge neral, susinnd c mesajul de la 1888 nu a fost ni cio dat luat n serios, de aici i ntrzierea misiunii i a venirii Domnului. Concluziile lor au trezit controverse care nu sau ncheiat.

    Biserica are toat lumina n aceeai Carte care i-a inspirat pe Waggoner i Jones. Trebuie s ne ntoarcem la ea n fiecare generaie i s ne ncredem mai mult n Tatl luminilor dect n orice nger sau

    om purttor de lumin.Wieland,Short,Sequeiraigrupuldestudiu

    din jurul lor au dezvoltat ns i alte concepte teologice, unele respin se, altele disputate, cum ar fi: pocina colectiv, identificarea sanctu a rului din Daniel 8:14 cu fiina uman, cur i rea de pcat a subcontientului, iertarea sau ndreptirea ntregii omeniri la cruce etc. Unii dintre ucenicii lui Jones,Waggoner,WielandiShortdifuzeazastzi, n numele soliei din 1888, lumini noi, care sunt eclipse totale teoria c Dumnezeu nu pedepsete, c Epistola lui Iacov ar fi prima enciclic papal, iar Pavel, o victi m a lui Iacov, fratele Domnului! Mesajul favorit al epigonilor nu este solia de la Minneapolis, ci acuzaia c biserica nu a primito niciodat. Pe de alt parte, este cinstit s recunoatem c unii suntem afectai de fotofobie, evitnd raza venit din paradis, dac nu trece prin paraclis.

    Biserica are toat lumina n aceeai Carte care ia inspiratpeWaggoner i Jones.Trebuies ne ntoarcem la ea n fiecare generaie i s ne ncredem mai mult n Tatl luminilor dect n orice nger sau om purttor de lumin. n

    E. G. White adresn-du-se adunrii cu ocazia Sesiunii Conferinei Generale din 1901.

  • 18 Curierul Adventistfebruarie 2013

    Istorie biblic

    Bun dimineaa, Ierusalime!

    Ierusalimul este capitala spiritual a tuturor monoteitilor. Vocaia sa este religia. Aezat pe vrful munilor, fr teren agricol, n afara cilor de comunicaii, Ierusalimul a fost dintotdeauna un centru prosper i foarte cutat. nchintori din toat lumea, evrei sau cretini, au fcut tot ce au putut pentru a vizita acest ora, golindui sufletul i buzunarele. Nu

    vom ntlni catedrale monumentale i nici construcii grandioase, dar pietrele lui, grotele, vile i dealurile sunt martorii celor mai importante evenimente din istoria mntuirii. Pelerinii vor s fie acolo unde peste o mie de ani a locuit echina slava lui Dumnezeu. Ei vor s se roage acolo unde Sa rugat Mntuitorul lor i s se nchine acolo unde a murit i a nviat. Iat de ce Ierusalimul este unic i de neuitat. Iat cum religia l face cu adevrat mare i prosper.

    Bun dimineaa, Ierusalime! Bun dimineaa!

    Soarele a rsrit de mult peste zidurile tale. Cu patru mii de ani n urm ia trezit la via pe iebusii, care au pus prima temelie pe aceste stnci. Apoi, n jurul altarului de diminea, sau ntlnit regi i patriarhi, punnd bazele primului serviciu de nchinare: Melhisedec i Avraam. Odat pornit la drum, soarele nu mai poate fi oprit. Razele sale tot mai puternice i mai fierbini iau ridicat pe David i pe Solomon, care, acum trei mii de ani, au aezat coroana regal peste zidurile tale. Atunci cnd marile imperii antice intrau n noaptea istoriei, tu te rsfai n lumin i cldur. Palatele tale au fost ntrecute de Templul tu, a crui faim a ajuns pn la captul pmntului, aducnd la porile tale regi i regine. Un nor de slav ia mngiat fruntea, spunndui c eti preaiubitul Domnului.

    Nici norii, nici furtunile nu teau speriat, chiar dac pentru un timp ai fost nvluit n

    cea. Ai aprut mai frumos i mai grandios. Soa rele tu a atins apogeul n zilele lui Isus Nazarineanul, acum dou mii de ani. Prezena Lui la Templu a nsemnat mai mult dect norul slavei de altdat. Paii Lui de la Ghetsemani la Golgota au rmas mai adnc spai n stnc dect urmele palatelor regale.

    Ierusalime, ai preferat s alegi mai degrab umbra lui Isus dect lumina Lui. Se aud mai de grab clopotele bisericilor dect cuvintele Evangheliei, iar de atunci soarele tu a nceput s coboare. Ai cunoscut momente de jale care cu greu pot fi descrise. Ai ntmpinat furtuni i dumani care iau schimbat nu numai forma, dar i numele, i credina.

    Prezena Lui la Templu a nsemnat mai mult dect norul sla vei de altdat.

    Pentru o lung perioad de timp, aproape c iai uitat menirea spiritual. Un nume pgn i nchintori pgni iau inundat strzile. Se prea c vei fi pentru totdeauna pierdut sub flamura semilunei. Dar ceva mai puternic ca piatra i mai tare ca moartea a rsrit din tine. Soarele tu a refuzat s apun. n lumina crepusculului, ne apari din nou tnr i frumos, ca n zilele de odinioar.

    Ca un pelerin ntrziat, dup patru mii de ani de istorie, picioarele mi se opresc n porile tale, Ierusalime. Vreau s calc pe urmele spate n stnc i marcate cu lacrimi i snge. Vreau s m opresc pentru o clip ca smi ptrund n suflet cuvintele Cntrii lui David, vocea preoilor ti i glasul plin de iubire al Mntuitorului.

    Un ora de piatrCnd ajungi la Ierusalim, observi c de jur

    mprejur sunt muni de piatr cu foarte puin vegetaie i copaci. Cnd peti n ora, te ntmpin case, palate i blocuri, toate construite

    Ierusalimul vzut de pe Muntele Mslinilor, cu Moscheea de Stnc n prim-plan.

    Lacrima Domnului, biseric-monument de pe Muntele Mslinilor.

  • 19 Curierul Adventistfebruarie 2013

    Traian Aldea | Istorie biblic

    numai din piatr. Gardurile, bncile din parcuri, monumentele, toate sunt fcute din aceeai piatr comun de calcar. La pavajul strzilor sau la mesele restaurantelor sa folosit aceeai piatr. Eti ndreptit s spui: Acesta este un ora al pietrei!

    Un turist, asemenea nou, dup cteva zile de pelerinaj prin Ierusalim, este uimit de aceast constatare. Nedumerit i curios, oprete un btrn evreu il roag si explice enigma pietrei omniprezente. Ei tinere, rspunde evreul, este o poveste lung. Cu dou mii de ani n urm, romanii neau distrus Templul. Na mai rmas din el dect un zid lateral din anexa platformei. Acolo ne ducem noi pentru a ne ruga i pentru a plnge gloria trecut. Ori de cte ori ne rugm i lacrimile ne curg din ochi, simim c o piatr ne cade de pe inim, uurndune. Iat de ce Ierusalimul este plin de pietre!

    Un ora al rugciuniin niciun alt ora din lume nu ntlneti

    mai muli oameni rugnduse ca aici. Strigtul stri dent al muezinului1 se aude devreme, de dimineaa pn trziu seara, fcndute s tresari de nedumerire. Clopotele bisericilor i anun i ele nchintorii c au loc servicii religioase. Dar, poate nimic nu este mai pitoresc i mai specific acestui ora ca sunetul cald al ofarului sau al sirenei, care te trezete din ritmul cotidian i te face s ntrebi: Ce este acesta?

    n parcuri, n staii de autobuz, la coluri de strad, n tramvaie i n maini, poi ntlni oameni care se roag sau citesc din crile de rugciune. Nimeni nui deranjeaz i nimeni nui privete cu uimire; ei fac parte din tabloul oraului ii dau farmec i culoare. Procesiuni de zeci, sute sau chiar mii de persoane strbat strzile oraului cu cntri pe buze, cu ramuri de copaci n mini sau cu lumnri aprinse. Merg linitii i calmi, netulburai de nimeni. Aceasta este vocaia Ierusalimului, pentru aceasta au venit, sau chiar sau mutat, n acest ora.

    Un ora al odihnei divineIerusalimul este oraul cu cele mai multe

    zile libere. Dac te duci n cartierul de rsrit

    1 Muezin deservent cultic musulman, care cnt la staia de amplificare a fiecrei moschei, de cinci ori pe zi, un mic cntec specific. Acest cntec reprezint chemarea la rugciune pentru musulmani, care prsesc casa, munca i se duc la cea mai apropiat moschee ca s se roage.

    n ziua de vineri, aproate toate magazinele sunt nchise, iar grupuri mari de nchintori musulmani blo cheaz drumul spre Muntele Tem plului, locul lor de rugciune. Duminica este cunoscut doar prin simfonia de clopote care rsun din toate bisericile cretine. Doar pu ini cretini i nchid magazine le ca s mearg s se roage. Cu totul alt ceva este cnd se apropie Sabatul.

    Forfota se potolete vineri dupamiaz pentru ca, spre sear, strzile s fie aproa pe pustii. Brbaii se ndreapt spre cas cu buchete de flori n mini, pentru ca Sabatul s fie ntmpinat cu flori. Toate magazinele sunt nchise, aa c nu mai gseti nimic de cumprat. Niciun autobuz, camion sau tramvai nu mai circul timp de o zi. Ocupnd n treg spaiul rezervat mainilor, pe mijlocul strzilor, copiii mpreun cu prinii lor se ndreapt spre locurile de nchinare.

    Casele sunt curate i aran ja te pentru a ntmpina Sabatul. Fe me i le aranjeaz masa de Sabat cu se tul special numai pentru aceast zi. Florile i cande labrul cu apte brae sunt aezate pe mas. Luminile se aprind, n timp ce cntrile i versetele psalmilor se nal spre cer. A nceput Sabatul ziua de odihn i totul se oprete pentru aI aduce laud i mulumire lui Dumnezeu. Este minunat s petreci un Sabat la Ierusalim!

    Eram la Ierusalim ntro zi de vineri seara mpreun cu un grup de turiti. Neam oprit chiar n centrul oraului, n mijlocul interseciei, pe linia de tramvai, i am nceput s cntm un cntec de Sabat. Mai multe ferestre sau deschis pentru a vedea cine suntem i ce cntm. Un brbat a cobort i sa apropiat de noi. Nea ntrebat ce facem, ce nseamn aceasta. Iam explicat c marcm nceputul Sabatului. A nceput s plng, a intrat n cercul nostru, a participat la rugciune i nea mbriat. Sabatul nea unit la Ierusalim n odihna Creatorului i a Mn tuitorului.

    Atept ziua cnd n acest cerc s cu prindem ct mai muli oameni. Atept ziua cnd la Ierusalim s ne ntlnim n fiecare Sabat n jurul Mntuitorului nostru pentru aL luda.

    Prietene, te atept la Ierusalim ntro zi de Sabat! n

    Traian Aldea este profesor de arheologie la Institutul Teologic Adventist.

    Grup de pelerini lng Grota Ghetsemani, Muntele Mslinilor.

    Pelerinaj la Ierusalim, pe urmele Bibliei. Studiul ei n cadrul natural.

  • 20 Curierul Adventistfebruarie 2013

    A fost potopul lui Noe universal?

    3. Tot ce avea via. Limbajul folosit pentru a descrie animalele este universal. Dumnezeu a nimicit orice fptur de sub cer care are suflare de via; tot ce este pe pmnt (Gen. 6:17; cf. Gen. 7:22). Limbajul folosit aici ne duce napoi la Creaiune (Gen. 1:30). n alt pasaj citim: i a pierit orice fptur care se mica pe pmnt, att psrile, ct i vitele i fiarele, tot ce se tra pe pmnt (Gen. 7:21). Dumnezeu a declarat: Voi terge astfel de pe faa pmntului toate fpturile pe care leam fcut (Gen. 7:4). Din nou, limbajul trimite napoi la Creaie (Gen. 2:6; 1:25). Acesta este sfritul, sfritul escatologic al acelei ge ne raii. n timpul potopului, Dumnezeu a judecat omenirea: El a dat oamenilor un timp de prob (Gen. 6:3), a investigat dovezile (v. 5: Dom nul a vzut.), a concluzionat c pmntul era plin de violen (v. 13), a pronunat sentina (v. 7) i a aplicato creaiei Sale (Gen. 7:1124).

    4. Toate apele. Cuvntul evreiesc mabbul este folosit exclusiv pentru a se referi la potopul lui Noe, nu la diferite potopuri locale. Aceste ape au distrus toate fiinele vii, inclusiv oamenii (Gen. 6:17), i au acoperit cei mai nali muni ai planetei (Gen. 7:20). Ploaia torenial i ruperea iz voarelor din interiorul pmntului au durat 40 de zile (v. 17). Noe a ateptat n interiorul corabiei 1 an i 10 zile (v. 11; Gen. 8:13,14).

    Potopul a fost un act divin pe care, probabil, nu vom fi capabili niciodat sl explicm prin studiul naturii nconjurtoare. A fost un act divin de rentoarcere a pmntului aproape de condiia sa originar, urmat de actul divin al recrerii printrun legmnt venic cu oamenii i cu natura. Cnd pcatul a cucerit aparent ntreaga lume, Dumnezeu a pstrat pentru Sine o rmi credincioas prin care i va mplini planul pentru aceast planet. Aceast judecat universal mpotriva pcatului omenesc a deve nit un exemplu pentru judecata universal care va avea loc la revenirea lui Hristos (Mat. 24:38,39). La acel moment, El i va pstra rmia din timpul sfritului. n

    O lectur obiectiv a pasajului din Geneza6 8 demonstreaz incontestabil c potopul din timpul lui Noe a fost universal. Mo tivele pentru negarea acestui aspect se afl n surse din afara Scripturii, cum ar fi argumente le tiinifice i mitologia Orientului Apropiat. Catastrofismul universal nu mai poate fi ignorat. De exemplu, cei care susin c temperatura planetei este n cretere tiu foarte bine c acest fenomen va duce la catastrofe de natur global. Poate c nu vom demonstra, dincolo de orice ndoial, c potopul a fost universal, ns putem argumenta cu claritate c aceasta este nvtura biblic. Vom prezenta n acest articol cteva date biblice.

    1. Universalitatea pcatului. Primele dou ca pitole din Geneza prezint crearea planetei noastre i a tuturor formelor de via de pe ea. Aceste capitole au o perspectiv universal. Chiar dac primul pcat are loc n Eden, pcatul n sine devine repede un fenomen universal (Rom. 5:12). Pmntul era stricat naintea lui Dumnezeu; pmntul era plin de silnicie (Gen. 6:11).

    Oamenii i stricaser cile i, pentru a corecta situaia, Dumnezeu a trebuit si nimiceasc mpreun cu pmntul (v. 13). Acest accent pus pe universalitatea problemei puncteaz universalitatea mijloacelor folosite de Dumnezeu pentru a se ocupa de ea.

    2. Toi oamenii. Limbajul folosit pentru a descrie oamenii este, de asemenea, universal: Duhul Meu nu va rmne pururea n om, cci omul nu este dect carne pctoas; Ia prut ru Domnului c a fcut pe om pe pmnt (v. 3, 6). Este clar c expresia a fcut pe om se refer la crearea omului din Geneza 1:2628. Cu alte cuvinte, Dumnezeu era pe punctul de a pune capt vieii, nu doar unui anumit grup etnic, ci omenirii pe care El o crease. Pstrarea lui Noe i a familiei lui demonstreaz c restul omenirii a pierit n potop: na rmas dect Noe i ce era cu el n corabie (Gen. 7:23).

    ngel Manuel Rodr-guez a fost directorul Institutului de Cercetri Biblice.

    ngel Manuel Rodrguez | Traducere: Ana Brad

    Preluare din revista Adventist World, decembrie 2012.

  • 21 Curierul Adventistfebruarie 2013

    Mihai Bejinariu | Muzica speranei

    Muzica n nchinare scop sau mijloc?Muzica sacr o experien personal

    Muzica este o modalitate de exprimare care depete puterea de influen a limbajului verbal, chiar i atunci cnd este nsoit de text. Muzica poate fi mai elocvent dect un discurs i mai convingtoare dect orice primim prin celelalte simuri. Ea este o hran pentru minte i const ntrun flux de stri i triri interioare, prin care omul tinde n permanen ori ctre sacru, ori ctre profan (demonic).

    n mod natural, muzica este un rezultat al expe rienei personale. Facem trimitere n acest sens la cntrile biblice, care erau nemijlocit legate de o ntmplare sau o situaie din viaa personal a autorilor. Din aceast perspectiv, funcionalitatea muzicii era legat de utilitatea ei, considerat ca fiind bun sau rea, n funcie de necesitile ritualice.

    Se pare c, n perioada contemporan, datorit posibilitilor enorme de stocare a mu zicii cntate, percepia societii asupra funcionalitii muzicii se rezum la aspecte pur estetice frumoas sau urt. n consecin, apare tendina de ascultare a muzicii n detrimentul cntrii aces teia i dispare relaia direct i necesar dintre experiena personal a cunoaterii lui Dum nezeu i cntarea efectiv. De asemenea, ori en tarea dup gust determin confuzie cnd vorbim despre muzica sacr, prefernduse specta colul ca mod muzical de nchinare.

    inta suprem a muzicii ca mijloc de formare

    Cnd scopul muzicii sacre este pur estetic, lipsit de experiena cunoaterii lui Dumnezeu, cnd ce se cnt n cadrul serviciilor divine nu are nicio rezonan cu tririle tainice ale inimii, atunci cntarea public devine o form ritualic, ndoielnic, golit de sensul i de puterea transformatoare a nchinrii. Este nevoie s nelegem nc o dat c rolul cntrilor cu comunitatea se concretizeaz n ocazii de participare activ

    la actul nchinrii. Atunci cntarea devine o jertf personal, o rugciune venit dintro inim cu rat.

    Muzica este un mijloc de for ma re i de edu care i ar trebui mani festat att n familie, ct i n biseric, avnd ca scop lauda lui Dumnezeu. Cn trile comune ar trebui s aib o pondere nsemnat, deoarece ele pregtesc inimile pen tru rostirea Cuvntului. Pentru nva rea cntrilor mai puin cunoscute, se poate crea un timp special, de exemplu n cadrul colii de Sabat. n acest sens, rolul instrumentistului n conducerea muzical a serviciilor divine este extrem de im portant. El trebuie s nso easc muzical comu nitatea, lsnd ca atenia s fie ndreptat ctre Mntuitorul, nu ctre propria persoan. Ace eai atitudine trebuie mani festat i atunci cnd acom paniaz corul sau solitii.

    Formarea de coriti sau de instrumentiti reprezint o investiie educativ care ofer tinerilor un sens i un loc n biseric. Printre cele mai importante avantaje pe care le aduce corul este i acela c i unete pe tineri i i integreaz n comunitate. Dirijorul ctig tinerii atunci cnd alege un repertoriu adecvat pentru puterea lor de nelegere i pentru posibilitile tehnice ale coru lui i creeaz proiecte n care implic formaia sa.

    Repertoriul sacru se deosebete de orice fel de alt muzic i este inspirat de un singur Duh. Responsabilitatea alegerii repertoriului sacru, att pentru fondurile poeziilor i fondurile pen tru strngerea darurilor, ct i al cntrilor corale, al grupurilor, al solitilor, este enorm. Soluia? Numai cunoscnd semntura autorului poi distinge autenticul de fals.

    Prinde chemarea ca, indiferent n ce dispoziie eti, s cni mai degrab dect s asculi. Aceast putere se va vedea n felul cum ari i n felul cum vorbeti, ca o lumin care nu poate s rmn niciodat ascuns! n

    Mihai Bejinariu are un doctorat n muzic, este profesor la Liceul Teologic Adventist tefan Demetrescu i asistent universitar la Universitatea de Muzic din Bucureti.

  • 22 Curierul Adventistfebruarie 2013

    Istorie contemporan

    n faa a ceea ce era considerat o ofensiv misionar adventist fr precedent, att autoritile centrale, ct mai ales autoritile locale, ncepnd cu anul 1945, au luat msuri severe pentru limitarea i, ulterior, interzicerea activitii misionare a bisericii.

    Colportorii, n faa persecuieiPrimii credincioi adventiti care au avut de

    suportat cele mai dure msuri represive ale regi mului, chiar la cteva luni dup ieirea din ile galitate (august 1944), au fost colportorii. Exist n arhiva Bisericii Adventiste numeroase

    declaraii ale colportorilor care, dei aveau legitimaii i vindeau cri aprobate de cenzur, au fost deseori arestai, btui, li sau confiscat cr ile i au fost trimii, din post n post, n faa tribu nalelor pentru a fi judecai. Astfel, Ion Vrnceanu, din Oneti, a fost arestat n data de 18 aprilie 1945, n comuna Valea Rea. Dei avea autorizaia Editurii Graiul Literar i a Pre fecturii judeului Bacu, a fost btut de preot i arestat. De asemenea, primarul adventist al comunei BumbetiJiu, Toma Dnia, meniona n declaraia sa din 15 septembrie 1945 c a intervenit la Parchetul Tribunalului Trgu Jiu pentru eliberarea a dou tinere care fuseser arestate i purtate din post n post. n urma interveniei, colportoarele au fost eliberate. Constantin Petrea, din Bacu, declara c, n data de 8 ianuarie 1946, a mers ntro comun din judeul Vaslui, unde a primit din partea efului de post i de la primrie aprobarea pentru a vinde cri religioase. Dup dou zile de colportaj, a fost cutat de preot i, cnd ia artat aprobrile, preotul a afirmat: Aici eu sunt primar, sunt jandarm, prefect, eu sunt i ministrul Groza i tot ce vrei, iar peste mine nu trece nimeni. A fost arestat, mpreun cu ali trei colportori, din ordinul prefectului. Dup 3 zile de transfer din post n post, au fost eliberai.

    Persecuii religioase aprige au fost de clanate nu numai de preoi, jandarmi i prefeci, ci i de ctre organele Securitii. Unii credincioi au suportat n aceti primi ani de libertate comunist torturi ca n Evul Mediu. Un credincios adventist, de 61 de ani, din comuna DumbrveniTrnava Mic, Istrate Mazilu, a fost arestat i anchetat de Securitate n data de 4 aprilie 1949. A fost torturat pentru a recunoate c a scris pe o foaie de calendar, gsit n pia, un text din Biblie: Pociiv, cci mpria cerurilor sa apropiat.

    La ora 1:30 noaptea, a fost adus din arestul Securitii i somat s recunoasc fapta. Iau pus ctuele la mini n spatele genunchilor i au

    Persecuii n primii ani de libertate comunist

  • 23 Curierul Adventistfebruarie 2013

    Gheorghe Modoran | Istorie contemporan

    introdus un drug de fier ntre mini i genunchi. Lau ridicat i au pus drugul pe dou mese, fiind astfel atrnat cu capul n jos. Au nceput sl loveasc la tlpi pn cnd au rupt un b gros de salcm. Lau legat cu un prosop la gur ca s nu i se aud strigtele.

    Dou persoane lau btut cu schimbul, nlocuinduse una pe cealalt de patru ori. Cel torturat a putut numra pn la 20 de lovituri, apoi ia pierdut cunotina. Lau dezlegat i, dup ce ia revenit, a fost pus s mearg prin camer. Pentru c nu putea, lau mpins de la unul la altul cu lovituri n stomac i n spate. Lau dus pentru un timp scurt n beci, dup care lau readus pentru btaie. A refuzat n conti nuare s accepte c el a scris textul pe foaia de calendar. A rmas n beciul Securitii timp de patru zile, fr mncare, apoi a fost dus la Blaj, unde a fost din nou inut flmnd timp de alte trei zile. A patra zi lau pus s scrie cu mna lui cuvintele de pe calendar pentru a compara scrisul. n total, a fost inut nchis 14 zile. Cnd a fost eliberat, i sa interzis s mai mearg la adunarea adventist, spunnduise c numai Biserica Ortodox este liber.

    Arestarea lui Gheorghe Rdoi ntro adres a Direciei Securitii Teleor

    man, din 20 februarie 1951, ctre Securitatea Zim ni cea, se recunotea c, n ultimul timp, ma jo ritatea raioanelor de Securitate trec la ares tri fr o prealabil aprobare din partea regiunii, dei ordine anterioare precizau: Nicio arestare nu se va putea face dect n baza unei prealabile aprobri, exceptnduse cazurile de flagrant delict [...]. n special, preoii nu vor putea fi arestai dect cu aprobarea Direciei Generale a Securitii Statului.

    n acest context se nscrie i arestarea abuziv a pastorului adventist din Piatra Neam, Gheorghe Rdoi. n declaraia sa, pastorul preciza c, n august 1950, n perioada concediului legal, a mers mpreun cu familia n localitatea Bicazul Ardelean. Dei sa prezentat la miliie i a artat actele care dovedeau c era n concediu, a fost arestat de Securitatea din Tulghe. n timpul cercetrilor a fost bruscat, lovit i ameninat cu mpucarea. A fost btut de mai muli angajai ai Securitii cu bastonul de cauciuc, a fost bgat ntrun beci ntunecos i din nou ameninat cu pistolul. Dup ce a fost anchetat timp de trei zile, a fost eliberat i somat s prseasc localitatea.

    Arestri n armat Pn n anii 19471948, tinerii adventiti au

    efectuat stagiul militar n uniti de instrucie ale armatei. Ulterior, nmulinduse cazurile de neparticipare la instrucie i la alte activiti n ziua de smbt, sa luat hotrrea ca adventitii s efectueze stagiul militar n uniti militare de munc, dar i aici conducerea unitilor sa confruntat cu aceeai atitudine.

    n urma unor tratamente dure (ncarcerri i bti), unii tineri au cedat i au acceptat s lucreze smbta. Alii au rmas ns fermi n atitudinea lor i, n urma eecului metodelor folosite pentru ai constrnge s lucreze, au fost trimii n judecat n faa Tribunalului Militar. Toi tinerii adventiti care au ajuns n faa acestor tribunale i nu au renunat la convingerile lor au fost condamnai la nchisoare cu pedepse variind ntre doi i zece ani. Executarea pedepsei avea loc n special la canalul Poarta Alb. Pedepsele efectiv executate erau ntre doi i patru ani.

    n lagrele de munc forat, toi deinuii adventiti au fost confruntai cu aceeai proble m obligaia de a lucra smbta. Au ncercat fr succes s le explice comandanilor c motivul pentru care se aflau n nchisoare era tocmai refuzul lor de a lucra smbta i c, dac ar fi muncit n aceast zi, nu ar fi fost deinui.

    Rspunsul autoritilor la adresele naintate de conducerea Uniunii pentru aprarea mili tarilor adventiti, n prima perioad a acestui val de arestri, a fost acela c adventitii trebuie s se ncadreze n legile statului i nicidecum statul n prevederile cultului. Unii dintre cei arestai pentru c refuzau s lucreze smbta au fost condamnai a doua oar i chiar de trei ori pentru acelai motiv. Iat mrturia unui soldat adventist:

    n primul proces am fost condamnat la trei ani i ase luni. Dup eliberarea din nchisoare, trebuia s m prezint la comisariat pentru a fi ncorporat din nou. Am fost ntrebat dac am lucrat smbta la pucrie sau nu, dac voi lucra n armat dup a doua ncorporare sau nu. La toate aceste ntrebri am rspuns: Nu! Nu am lucrat i nu voi lucra n zilele de smbt. Am fost ncorporat din nou i repartizat la o formaie de munc n port, la descrcat de vagoane. Pentru c nu am lucrat smbta, am fost condamnat la ase ani de nchisoare.

    n acele vremuri, credina costa mult. Era de mare valoare. Dar astzi? n

    Gheorghe Modoran este profesor de istorie bisericeasc la Institu-tul Teologic Adventist.

  • 24 Curierul Adventistfebruarie 2013

    Jurnal de misiune

    Jurnal de pe cmpul de lupt

    Luminnd BraovulBraovul era aglomerat de localnici i turiti.

    Absorbii de atmosfera srbtorilor, de beculee colorate i vitrine frumoase, preau s uite de bezna i lipsa de frumos din viaa lor. nelegnd c ntunericul lipsei de cunoatere a sensului vieii i a perspectivei reale a viitorului va fi tot mai dens n inimile lor, am fost motivai s le oferim adevrata lumin.

    Dei afar era frig, iar geanta, destul de grea, am considerat un privilegiu so purtm pentru Cel care a purtat povara crucii n locul nostru. Cunoscnd dragostea Lui pentru oameni i destinul planetei, neam ntins minile spre oameni cu acest singur cadou cu efecte venice.

    Bucuria c putem fi purttori de lumin nea ntrit curajul, iar cuvintele ,,mai avem nevoie de cri au fost deseori repetate.

    Nu putem nega faptul c au fost cteva persoane cu rni minore la nivelul eului din cau za unor respingeri, dar fiecare aveam la noi unguentul Duhului Sfnt, care nea ajutat s ne revenim n cteva clipe i nea dat tria de a merge nainte, cu zmbetul pe buze.

    Am mrluit ca nite adevrai soldai i niciun refuz nu a putut opri energia, entuziasmul i zelul pe care Dumnezeu lea pus n noi. Cu ajutorul Lui, mii de lumini au fost aprinse.

    O carte pe secundUnii dintre noi au terminat muniia, con

    stnd n 60 de cri, n mai puin de o or de la startul luptei. Neam bucurat cnd am reuit s ne rencrcm genile i s continum.

    n aproximativ 90 de minute, am atins peste 5 000 de oameni. Asta nseamn cam o carte pe se cun d! Dup dou ore, a trebuit s ncheiem asaltul.

    n final, au fost date peste 5 500 de cri, plus alte cteva sute care au fost oferite pe drumul de ntoarcere acas.

    Soldaii erau gata. Armamentul era pre gtit. Strategia de atac era gata. Toate acestea sunt reale i se ntmpl chiar n zilele noastre. Neam ntlnit la Stupini pe o durat de trei zile, o armat de peste optzeci de tineri studeni valdenzi gata s luptm pentru a

    cuceri sufletele oamenilor, prizonieri n lagrele armatei inamice. Era o bucurie de nedescris n rndurile noastre pentru c aveam aceast onoare.

    Armele din dotareFiecrui soldat ia fost adus la cunotin

    planul de atac. Frontul pe care trebuia s ne desfurm activitatea erau principalele puncte de circulaie pietonal din Braov. Aveam gentue special pregtite pentru rzboi, iar n ele aveam gloanele confecionate la Editura Via i S ntate: Destinul planetei i Lumea noastr, ncotro? Acestea trebuiau mnuite cu mare deli catee i cu un zmbet ct mai plcut.

    Momentul ofensivei era unul potrivit, 28.12.2012, la o sptmn dup misterioasa zi care ia tulburat pe muli prin prevestirea sfritului. Neam echipat cu cele necesare i am pornit ntro ordine reprezentativ pentru armata lui Hristos. Ajungnd la destinaie, fiecare sub conducerea unui lider, am nceput campania cu mult voioie, tiind c luptm pentru cea mai nobil cauz, aceea de a drui muniia libertii unui popor nrobit de cel ru.

    Gloanele zburau n toate prile, iar n mare parte iau atins intele. Cei care le primeau parc plecau mai vii dect atunci cnd nu le aveau. ngerii cerului au fost alturi de noi i am avut o mare biruin.

  • 25 Curierul Adventistfebruarie 2013

    Jurnal de pe cmpul de lupt

    Ela i Adelin Borti | Jurnal de misiune

    Impresii de pe frontA vrea att de mult s mai stau, pentru c

    m simt att de fericit! era atitudinea fiecrui osta din batalion.

    La altarul de sear, sufletele noastre preapline au izbucnit n cntri de recunotin, n rugciuni de mulumire i mprtire a experienelor. Prin puterea Lui au avut biruine minunate att cei exuberani, ct i cei timizi, cei sociabili, dar i cei mai puin vorbrei. Dumnezeu a lucrat prin toi cei care iau lsat talentele n mna Sa.

    Un coleg mai timid, cu o voce calm, nea mrturisit c nu avea deloc obiceiul s insiste n faa oamenilor, ns cnd o persoan la refuzat politicos, mergnd mai departe, el la urmat i, n timp ce mergeau, ia spus: Totui, domnule, aceast carte este o comoar! ntorcnduse spre el, domnul respectiv ia spus c a citit multe cri bune, dar n niciuna nu a gsit o comoar, apoi la ntrebat despre ce este vorba. Colegul nostru ia rspuns c subiectul principal pe care cartea l abordeaz este mntuirea. Mntuirea? a ntrebat uimit omul. Asta e ceea ce caut! E subiectul care m frmnt cel mai mult.

    Multe alte persoane de pe strad neau mulumit simplu pentru dar, altele neau cerut numrul de telefon, neau invitat la ele acas, neau pus ntrebri despre subiecte biblice, iar altele au cerut adresa bisericii.

    Alte locuri cucerite Inamicul a rspn


Recommended