+ All Categories
Home > Documents > 2-T1-Traditia clasica.pdf

2-T1-Traditia clasica.pdf

Date post: 15-Apr-2016
Category:
Upload: evelina
View: 45 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
86
anul I / IAC / 2015-16 / DITACP / Facultatea de Arhitectura / UAUIM prof. Ana-Maria ZAHARIADE / lect. Radu Tudor PONTA TIMPURILE ARHITECTURII T.o – arhitectura vernaculară T.1 – tradiția clasică T.2 – marea schimbare: mișcarea modernă T.3 – arhitectura contemporană Introducere in Arhitectura Contemporana
Transcript
Page 1: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

TIMPURILE ARHITECTURII T.o – arhitectura vernaculară T.1 – tradiția clasică T.2 – marea schimbare: mișcarea modernă T.3 – arhitectura contemporană

Introducere in Arhitectura Contemporana

Page 2: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA T1 Tradiția clasică

Page 3: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA tradiția clasică

și despărțirea de tradiție

Page 4: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

marile schimbări în arhitectură

CAUZELE MAJORE - aparitia de noi nevoi umane, care aduc noi programe arhitecturale (tipuri de cladiri) - aparitia de noi tehnologii si materiale de constructie -  reorientarile gandirii umane: un „altceva“ care devine important pentru oameni

TOATE ACESTEA ANTRENEAZA NOI CAUTARI FORMALE -  la nivelul obiectului, al limbajului expresiv:

morfologie: repertoriu formal (vocabular) sintaxa: compozitie (modul de punere impreuna, intr-un tot cu sens, a componentelor morfologice, de vocabular)

-  la nivelul orasului

Page 5: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Grecia antică – o “revoluție formală”

un nou limbaj architectural, coerent, orientat estetic (FRUMOS=BINE=ADEVAR)

se definitiveaza “limbajul clasic” pe programul de templu prin ceea ce numim azi ORDINELE CLASICE

(grecii le numeau genuri)

Primul templu al Herei din Paestum, sec. VI a.Chr.

Page 6: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Grecia antica – o “revolutie formala”

se definitiveaza “limbajul clasic” pe programul de templu prin ceea ce numim azi ORDINELE CLASICE

(grecii le numeau genuri)

Acropola Atenei: Propileele, Partenonul și Erechteionul

Page 7: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Grecia antica – o “revolutie formala” LIMBAJUL CLASIC

ORDINUL/GENUL: unitatea formata de coloana si

suprastructura ei in colonada unui templu = elementul

fundamental al limbajului arhitectural al antichitatii,

limbajul “clasic”.

Cuvântul “ORDIN” în sensul actual (de însiruire de coloane

dupa anumite reguli) este folosit abia din sec. XVI

Page 8: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Grecia antica – o “revolutie formala”

LIMBAJUL CLASIC: Elementul morfologic de bază =

genurile de coloane si suprastructura lor +alte elemente ale templului (soclu, elemente de

acoperire etc.). Sintaxa = “punerea impreuna intr-o

dispozitie ordonata” a tipurilor/genurilor de coloane, aplicata celor

cateva “modele” de temple in conformitate cu un sistem de proportii intre parti bazat pe

anumite NUMERE INTREGI, care reprezentau armonia transcendenta;

armonia kosmos-ului grec. Prin aceasta era garantat

FRUMOSUL=BINE=ADEVAR.

Page 9: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Grecia antica – o “revolutie formala”

LIMBAJUL CLASIC: Elementul morfologic de bază =

genurile de coloane si suprastructura lor + alte elemente ale templului (soclu, elemente de

acoperire etc.). Sintaxa = “punerea impreuna intr-o

dispozitie ordonata” a tipurilor/genurilor de coloane, aplicata celor

cateva “modele”(principia) de temple in conformitate cu un sistem

de proportii intre parti bazat pe anumite NUMERE INTREGI, care reprezentau armonia transcendenta;

armonia kosmos-ului grec. Prin aceasta era garantat

FRUMOSUL=BINE=ADEVAR.

Page 10: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Grecia antica – o “revolutie formala” Ordonanta lumii este facuta din simpatii, din

prietenii intre lucruri, din asemanarile prin care ele se aliaza, in dublul sens de alianta si

aliaj. Ordinea provine din folosirea proportiei, care este o lege cosmica de organizare a lumii,

si din symmetrie, prin care se exprima unitatea.

PROPORTIA:”... daca nu avem decat doua lucruri, este imposibil sa le combinam

convenabil intr-un al treilea, caci trebuie sa existe intre ele o legatura care sa le uneasca.

Ori, dintre toate legaturile, cea mai buna este cea care, prin ea si din lucrurile pe care le

uneste, formeaza o unitate pe cat de perfecta posibil, iar aceasta unitate este proportia care

este de natura sa o realizeze complet; pentru ca, intr-adevar din trei numere oarecari,

cubice sau patrate, mediul este pentru primul ceea ce ultimul este pentru cel mediu; si

invers... de aici decurge in mod necesar ca toti termenii vor fi aceeasi si ca fiind aceeasi si unii si altii,

ei vor forma un tot.” (Platon, Timaios, 31c-32b)

SYMMETRIA care se bazeaza pe analogie,

adica – dupa Platon – pe prietenia dintre fiinte formate dupa aceeasi proportie, fondeaza

echivalenta dintre microcosmos si macrocosmos,

de unde provine si antropomorfismul formelor artistice, in particular cel al diferitelor ordine/

genuri. Lumea lui Timaios instaleaza un du-te-vino

intre cosmologie si arhitectura. (A. Chastel)

Page 11: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Grecia antica – o “revolutie formala” ESTETICA ARMONICA

TEORIA “FRUMOSULUI OBIECTIV” Una dintre cele mai durabile teorii estetice.

“De asemenea, symmetria este un acord armonios (conveniens consensus) al părţilor operei însăşi şi o

relaţie proporţională între aceste părţi şi ansamblul figurii. (I,2,12).

Aşa cum în corpul omenesc euritmia este o consecinţă a symmetriei, a relaţiilor proporţionale dintre cot, picior,

palmă, deget şi celelalte mădulare, tot astfel stau lucrurile şi cu operele perfect realizate. (I, 2,13).

Compoziţia edificiilor constă în symmetria, de ale cărei raporturi (rationem) arhitectul trebuie să ţină seama cu

multă grijă. Symmetria se naşte din proporţie, care pe greceşte se numeşte analogia. (III,1,1)

Proporţia este subordonarea la un modul, în părţi alicote, a membrelor unei lucrări şi ale lucrării în ansamblu. De

aici rezultă raportul symmetriilor. (III,1,2) Într-adevăr, nici un edificiu nu poate fi în mod raţional

compus fără symmetrie şi proporţie, ci numai dacă membrele sale se găsesc într-un raport bine chibzuit, aşa

cum e cazul şi cu un om bine făcut. (III,1,3) (Vitruviu, De architectura)

Page 12: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Grecia antica – o “revolutie formala”

Într-adevăr, nici un edificiu nu poate fi în mod raţional compus fără symmetrie şi proporţie, ci numai dacă membrele sale se găsesc într-un raport bine chibzuit, aşa

cum e cazul şi cu un om bine făcut. (III,1,3) (Vitruviu, De architectura)

Cesare Cesariano, 1521, ilustratie la Vitruviu

Page 13: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Grecia antica – o “revolutie formala” De aici, dar si din legendele lor fondatoare

(relatate de Vitruviu), apare si inzestrarea ordinelor cu un anumit caracter:

doric- masculin, ionic-feminin, corintic -juvenil (cautari care vor fi continuate in

timp).

Page 14: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Grecia antica – o “revolutie formala” “ Symmetria ia nastere prin proportie pe care grecii o numesc analogia”

Aceleasi principii se aplica si altor arte (teoretizate chiar inainte, în sculptura; de ex.,

Policlet/sec V-IV IC- în Canon), alaturi de principiul imitatiei/mimesis.

Copie târzie dupa”canonul”/Doriforul lui Policlet (sec5-4 ien)

Copia cea mai buna dupa Athena Parthenos statuia criselefantina a lui Phidias (sec. V IC)

Bronz roman din sec II dupa Discobolul lui Myron (sec. V IC)

Page 15: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Grecia antica – o “revolutie formala”

Acelasi principiu se aplica si altor arte (teoretizat chiar inainte, în sculptura; de ex., Policlet/sec V-IV IC- în Canon), alaturi de principiul imitatiei/mimesis.

Bronzul Artemision, se crede a fi Poseidon sau Zeus, 460 î,Cr.

Athena. Copie romana dupa un original grecesc, sfarsit de sec. 5 î.Cr.

Apolon din Belvedere. Copie romana dupa un bronz grecesc 330–320 î.Cr. Atribuita lui Leochares.

Page 16: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

grecia antica – o “revolutie formala”

“ESTETICA” ARMONICA TEORIA “FRUMOSULUI OBIECTIV”

Este purtata si garantata de limbajul clasic la baza caruia stau

ORDINELE/TIPURILE DE COLOANE doric, ionic, corintic, toscan

dupa Vitruviu (De Architectura, sec.1 IC)

Page 17: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Grecia antica – o “revolutie formala”

Ca orice limbaj, “LIMBAJUL CLASIC” a fost creat in anumite circumstante

particulare pentru a le raspunde la anumite nevoi

si se va imbogati in timp, va “evolua”. Aceasta evolutie constituie ceea ce numim

TRADITIA CLASICA, pe care s-a sprijinit arhitectul/proiectarea cam

2000 de ani.

La început, limbajul clasic e folosit numai pentru temple, apoi si pentru alte cladiri

urbane/publice nereligioase si pentru locuinte. In civilizatia greaca, locul “magic” al

sanctuarului coboara spre oras prin investitia publica si privata in echiparea orasului.

“Se poate da numele de oras unei aglomerari care nu are nici edificii administrative, nici

gimnaziu, nici teatru, nici fantani cu apa curenta?” (Pausanias X,4,1)

Page 18: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Roma antica imbogatirea repertoriului formal si diversificarea sintaxei

prin fuziunea cu geniul constructiv roman

– ordinul este pus in opera in combinatie cu principiul constructiv al arcului si boltii – suprapunerile de ordine, validarea logicii structurale de estetica armonica – se folosesc si alte surse pentru imbogatirea vocabularului formal – se aplica unor noi tipuri de cladiri care devin, la randul lor, modele: templul, arcul de triumf, Coliseul, Panteonul, terme, basilici colosale …

Page 19: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Roma antica

combinatie cu principiul constructiv al arcului si boltii arcul de triumf

Page 20: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Colosseul, Roma, 80 d.C.

Roma antica

suprapunerile de ordine, validarea estetica a logicii

structurale

Page 21: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

« Atata timp cat Colosseumul va fi în picioare, Roma va fi în picioare; cand Colosseumul se va prabusi, Roma se va prabusi; cand Roma se va prabusi, lumea

intreaga se va prabusi.» (Bède le Vénérable, sec. VIII d.C.)

Roma antica

aplicata unor noi tipuri de cladiri care devin modele: Coliseul/Colosseo/Colosseum

Page 22: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Panteonul, Roma, (27 i.C - sec. II d.C.).

Roma antica noi tipuri de cladiri care devin modele:

Panteonul

Page 23: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Bazilica lui Maxentiu, sec III-IV d.C.

Roma antica structuri boltite monumentale: basilici colosale, terme

(noi tipuri de cladiri care devin modele)

Page 24: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Termele lui Caracalla, sec III d.C.

Roma antica

Page 25: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Marile spatii boltite vor deschide calea arhitecturii bizantine

Page 26: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Bizant iesire din gramatica clasica in favoarea altor tipuri de cautari si a

unei alte expresii arhitecturale

Sfanta Sofia, Constantinopol/Istanbul, 537 (Isidorus din Milat si Anthemius din Tralles)

Page 27: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

San Vitale, Ravena, 526-547

Bizant iesire din gramatica clasica

cautarea altor tipuri de expresii arhitecturale

Page 28: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

ORDINELE CLASICE Repertoriul expresiv pe care ni-l lasa cultura antica: [1] este creat in Antichitatea greaca si imbogatit de romani [2] este reluat in Renastere si teoretizat, codificat, devine

norma a “bunei arhitecturi” si a “bunului gust” [3] este permanent prelucrat pana in sec. al XIX-lea “vocabularul” formal al ordinelor clasice; “sintaxa/gramatica” (sistem de reguli de punere împreuna) - se bazeaza pe reguli proportionale, teoretizate inca din Antichitate si adaptate diverselor scheme distributive, in functie de tipul de cladire si tinand cont de sistemele constructive folosite (trilitic sau boltit)

Page 29: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Limbajul clasic – o “revoluție formală” Tratatul lui Vitruviu aduce in

teoria arhitecturii proba supunerii “proiectarii” unui

adevar estetic “transcendent”, prin folosirea “ordinelor”.

Am scris reguli precise, pentru

ca, cercetându-le [tu, Caesar], sa poti cunoaste prin tine însuti însusirile lucrurilor

facute până aici si ale celor viitoare; caci în aceste carti

am dat la iveala toate regulile mestesugului. (I, Pref., 5)

1654: Vitruve présentant De architectura à Auguste.

Page 30: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Limbajul clasic – o “revoluție profesională” Știința arhitectului se compune dintr-

un număr destul de bogat de discipline și cunoștințe variate; judecata sa ia

seama de toate operele pe care le produc celelalte arte. Această știință se

exercită ca practică și ca teorie. Fabrica (Practica) este un exercițiu

continuu și repetat al acțiunii; ea rezulta din experienta continua si

completa, obtinuta prin prelucrarea cu mâinile a oricarui soi de materie, în scopul de a-i da forma.Ratiocinatio

(teoria), este ceea ce poate explica si demonstra lucrarile care se savârsesc, pe masura îndemânarii si a întelegerii.

I,1,3

De aici sunt transmise în discursul ulterior de arhitectura

indicatiile despre legile proportiilor (fara sa fie insa

clare), definitia arhitecturii ca “stiinta” a modului lor de

folosire, interpretarea antropomorfica a “ordinelor

antice” si afirmarea demnitatii arhitectului ca creator. DE ARCHITECTURA, ediția Cesare Cesariano, 1521, ilustrata

Page 31: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Edificiile grecesti si romane capata un prestigiu care le instituie intr-un sistem international de referinta deosebit de durabil

Sistem internațional de referință

Page 32: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Toate acestea explica LUNGA POSTERITATE A ORDINELOR CLASICE

Page 33: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

după interludiul romanic și gotic

sinteza mostenirii romane cu traditia constructiva germanica

St. Chapelle, Paris, 1239-1248

Page 34: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

St. Foy, Conques/Franta, 1041-1052

Page 35: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

după interludiul romanic și gotic sinteza mostenirii romane

cu traditia constructiva germanica

Notre Dame din Chartres, 1196-2060

Page 36: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

după interludiul romanic și gotic

Page 37: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renașterea

omul “iese din rand”; arhitectul isi schimba statutul

Pietre tombale : cavaleri din Evul Mediu si din Renastere (Karl Gruber, Forme et caractere de la ville allemande)

Page 38: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renașterea

Filippo BRUNELLESCHI (1377-1446) – Domul din Florenta

Page 39: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

LEON BATTISTA ALBERTI (1404-1472) De Re Aedificatoria 1452 se restabileste gramatica antichitatii ca disciplina universala, aplicabila oricarui proiect arhitectural demn de acest nume arhitectul trebuie sa o cunoasca pentru a face parte din artele liberale

L.B. Alberti, Palazzo Rucellai, Florenta

Page 40: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renașterea

se restabileste gramatica antichitatii ca disciplina universala, aplicabila oricarui proiect arhitectural demn de acest nume. arhitectul trebuie sa o cunoasca pentru a practica o arta liberala.

Philibert de l’Orme (c.1517-c.1570) Alegoria raului si bunului arhitect

Page 41: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

Tratatul lui Vitruviu este recitit in noua cheie, alaturi de Platon, Horatiu, Cicero… El transmite discursul anticilor despre un adevar estetic care se bazeaza pe analogia cu o ordine “superioara”. Aici se gasesc indicatiile despre legea proportiilor, definitia arhitecturii ca stiinta a modului de folosire a acesteia, interpretarea antropomorfica a ordinelor antice si afirmatia demnitatii arhitectului. Toate acestea fac obiectul unei teorii specifice, care il introduce pe arhitect printre umanisti.

Arhitectura ca arta liberala

Page 42: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

In tratatul sau, Leon Battista Alberti considera, in baza observatiilor ruinelor antichitatii, ca sunt cinci ordine clasice (doric, ionic, corintic, toscan, compozit) In practica, incearca sa aplice regulile lor (limbajul clasic) arhitecturii laice si “templelor” crestine (biserici) romanice si gotice

Ordinele clasice dupa Vignola (1507-73), Traité des cinq ordres d’architecture publié en 1563

Page 43: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

In practica, incearca sa aplice regulile lor (limbajul clasic) arhitecturii laice si “templelor” crestine (biserici) romanice si gotice

L.B. Alberti, Palazzo Rucellai (1446-51)

Page 44: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

In practica, incearca sa aplice regulile lor (limbajul clasic) arhitecturii laice si “templelor” crestine (biserici) romanice si gotice

L.B. Alberti, San Francesco da Rimini

Page 45: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

In practica, incearca sa aplice regulile lor (limbajul clasic) arhitecturii laice si “templelor” crestine (biserici) romanice si gotice

L.B. Alberti, Sant’Andrea, Mantova

Page 46: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

toscan doric ionic corintic compozit

cele cinci ordine clasice, dupa Palladio

Page 47: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

ordinul este piatra de incercare a arhitectului, instrumentul arhitectural cel mai rafinat din tot ce a existat, incarnarea intregii intelepciuni antice privind arta de a construi

Andrea Palladio, basilica din Vicenza (stanga), Fatada San Giorgio Maggiore, Venezia (dreapta)

Page 48: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

Andrea Palladio, proiect de palat, refacerea termelor lui Diocletian (stanga), travee palazzo della Ragione, 1560 (dreapta)

Page 49: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

imitarea Antichitatii devine garantia Frumosului pana in secolul XIX

Andrea di Pietro, zis Palladio (1508-1580)

Page 50: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

ordinul este piatra de incercare a arhitectului, instrumentul arhitectural cel mai rafinat din tot ce a existat, incarnarea intregii intelepciuni antice privind arta de a construi

Palladio, San Giorgio Maggiore, Venezia

Page 51: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

Benedetto da Maiano, Palazzo Strozzi (1489-1662)

Page 52: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Page 53: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

1534 - Francesco Giorgio Veneto, Memorandum for S. Francesco della Vigna, Venise (in Rudolph Wittkower, Architectural Principles in the Age of Humanism)

Pentru a construi "tesatura" Bisericii cu acele proportii potrivite si armonioase, pe care sa le putem face fara sa schimbam ceea ce este deja facut, as proceda astfel. As vrea ca latimea navei sa fie de 9 pasi ... ceea ce este patratul lui 3, numar prim si divin. Lungimea navei, care va fi 27, va avea o tripla proportie, ceea ce duce la o "octava perfecta"/diapason (2/1) si o "cvinta perfecta"/diapente (3/2). Si aceasta armonie misterioasa este ca atunci când Platon, în Timaeus, voia sa descrie minunata consonanta a partilor si a intregului lumii; el a luat aceasta ca prima fundatie a descrierii lui, multiplicând cât de departe ar fi fost necesar aceste aceleasi proportii si numere in concordanta cu regulile si consonantele care o umplu, pâna când a inclus întreaga lume si fiecare dintre membrele si partile ei. Noi, fiind doritori sa construim biserica, am socotit necesar si foarte potrivit sa urmam acea ordine al carei stapân si autor este Dumnezeu, cel mai mare arhitect.

cautarea proportiei ideale

Leonardo da Vinci circa 1487 Cosmografia del minor mondo

Page 54: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

Sebastiano SERLIO (1475-1553) consacra autoritatea canonica a ordinelor antice prima gramatica ilustrata a Renasterii, foarte folosita si raspindita in Franta, apoi in Germania si zona flamanda, mai tirziu in Anglia în timp ce suportul (și conținutul metafizic) al frumosului armonic slăbește, astfel încât căutarea proporției ideale nu se mai adresează ordinii cosmice ci anticilor (pentru că au transpus-o cel mai bine). « Lisez les Anciens : imitez-les, si vous ne pouvez imiter la Nature! » (Les Beaux-Arts réduits à un même principe, abatele Charles Batteux, 1746)

Page 55: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

speculatia privind TIPUL IDEAL al fiecarui ordin se poate urmari de-a lungul istoriei clasice, osciland intre venerarea antichitatii si anumite inventii

din John Summerson, “The Classical Language of Architecture”

Page 56: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

IN CAUTAREA PROPORTIEI IDEALE

Page 57: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renașterea

imitarea Antichității devine garanția Frumosului pânâ în secolul XIX

Rafael, Scoala din Atena (1508-11)

Page 58: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renasterea

Acest limbaj va parcurge istoria “stilurilor” si a orasului, folosit diferit, in functie de gust si de circumstantele specifice, dar si de mijloacele la indemina.

Limbajul ordinelor clasice se va aplica nu numai arhitecturii, ci si orasului

care se supune aceluiasi “control” estetic

Sebastiano SERLIO (1475-1553/55) Ilustrarea scenei comice si a scenei tragice

Page 59: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA Renașterea – orașul

Panoul din Urbino, cca. 1460-1500) atribuit lui Piero della Francesca (1415-1492) Luciano Laurana…

Limbajul ordinelor clasice se va aplica nu numai arhitecturii, ci și orasului care se supune aceluiași “control” estetic.

Limbajul clasic va parcurge istoria “stilurilor” și a orasului, folosit diferit, în

funcție de gust și de circumstanțele specifice și de mijloacele la îndemână.

Page 60: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA orașul ideal

Panoul din Baltimore, cca. 1460-1500, atribuit lui Pinturicchio, Luciano Laurana…

Page 61: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA orașul ideal

Panoul din Berlin, cca. 1460-1500

Page 62: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

limbajul clasic parcurge istoria stilurilor

Plateau d’accouchée, vers 1428, Masaccio, (Berlin-Dalhem, Gemäldegalerie).

Imitarea Antichitatii devine garanția Frumosului până în secolul XIX. Limbajul clasic va parcurge istoria “stilurilor” și a orasului, folosit diferit, în funcție de gust și de circumstanțele specifice si de mijloacele la îndemână.

Page 63: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

limbajul clasic parcurge istoria stilurilor

Exorcismul unui posedat, detaliu, atribuit lui Andrea di Giusto (după Masaccio?), (Philadelphia Museum of Art).

Imitarea Antichitatii devine garanția Frumosului până în secolul XIX. Limbajul clasic va parcurge istoria “stilurilor” și a orasului, folosit diferit, în funcție de gust și de circumstanțele specifice si de mijloacele la îndemână.

Page 64: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

invenția / libertatea manieristă

Jacoppo Tintoretto, Cina cea de taina (1592-94) Jacoppo da Pontormo, Iosif in Egipt (1515-18)

Page 65: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

invenția / libertatea manieristă

Michelangelo, Ansamblul Capitolin, 1536-46

Page 66: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

invenția / libertatea manieristă

Page 67: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

invenția / libertatea manieristă

Giulio Romano, Palazzo del Te, Mantova (1525-1534)

Page 68: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

retorica si efervescenta dramatica baroca

Caravagio (1571-1610), Punerea in mormint si Crucificarea Sf. Petru

Page 69: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

retorica și efervescența dramatică barocă

Francesco Boromini, Sant’Ivo alla Sapienza, Roma,1642-60

Page 70: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Francesco Boromini, Sant’Ivo alla Sapienza, Roma,1642-60

Page 71: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

retorica și efervescența dramatică barocă

Page 72: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

retorica și efervescența dramatică barocă

Page 73: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

retorica și efervescenta dramatică barocă

Page 74: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Proiectul lui Bernini pentru colonada Luvrului - sec XVII

retorica și efervescenta dramatică barocă

Page 75: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

retorica și efervescenta dramatică barocă

Page 76: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

rigoarea clasicismului francez

Claude Perrault - colonada Luvrului - sec XVII

Page 77: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

rigoarea clasicismului francez

cele 5 ordine dupa Claude Perrault (1616-1688)

Page 78: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

în paralel cu exuberanța grațioasă a rococo-ului

L’Escarpolette, vers 1766, Jean Honoré Fragonard, (Londres, Wallace Collection).

Page 79: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

în paralel cu exuberanța grațioasă a rococo-ului

Page 80: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Jacques Louis David – Incoronarea lui Napoleon (1805-07)

rigoarea reîntărită a neo-clasicismului francez

Page 81: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

rigoarea reîntărită a neo-clasicismului francez

Sfârsitul secolului XVIII si inceputul secolului XIX

« Lisez les Anciens : imitez-les, si vous ne pouvez imiter la Nature! » Les Beaux-Arts réduits à un même principe, abatele Charles Batteux, 1746

Page 82: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Sfârsitul secolului XVIII si inceputul secolului XIX

rigoarea reîntărită a neo-clasicismului francez

Page 83: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

răspândirea tradiției clasice în lumea veche

Page 84: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Page 85: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA răspândirea tradiției clasice în lumea nouă

Thomas Jefferson (1743-1826) – Universitatea din Virginia, Charlottesville si rezidenta de la Monticello

Page 86: 2-T1-Traditia clasica.pdf

anul

I / I

AC

/ 20

15-1

6 / D

ITA

CP

/ Fac

ulta

tea

de A

rhite

ctur

a / U

AU

IM

prof

. Ana

-Mar

ia Z

AH

AR

IAD

E / l

ect.

Rad

u Tu

dor P

ON

TA

Peste acest stadiu al dezvoltării disciplinei se vor suprapune MUTATIILE SECOLULUI AL XIX-LEA și noile probleme pe care le aduc în fața arhitecților


Recommended