+ All Categories
Home > Documents > 197425649 Curs Transporturi Anitei 2010

197425649 Curs Transporturi Anitei 2010

Date post: 11-Oct-2015
Category:
Upload: neferua
View: 36 times
Download: 2 times
Share this document with a friend
113
 UNIVERSITATEA BUCUREŞTI Facultatea de Psihologie şi Ştiinţele Educaţiei Secţia Psihologie Învăţământ la Distanţă – I.D. CURSUL PSIHOLOGIA ÎN TRANSPORTURI Titular curs: Prof. Univ. dr. MIHAI ANIŢEI BUCUREŞTI 2009/2010
Transcript
  • UNIVERSITATEA BUCURETI Facultatea de Psihologie i tiinele Educaiei

    Secia Psihologie nvmnt la Distan I.D.

    CURSUL

    PSIHOLOGIA N TRANSPORTURI

    Titular curs: Prof. Univ. dr. MIHAI ANIEI

    BUCURETI

    2009/2010

  • 2

    MODULUL I

    SCURT ISTORIC. PROCESAREA SENZORIAL, PERCEPTIV I MOTORIE A STIMULILOR LA OPERATORUL

    UMAN N TRANSPORTURI

  • 3

    UNITATEA DE NVARE 1

    SCURT ISTORIC AL PSIHOLOGIEI N TRANSPORTURI CA

    RAMUR A PSIHOLOGIEI APLICATE

    Coninuturi:

    1.1. Dezvoltatea procedurilor de testare n SUA i Europa

    Obiective:

    1. Familiarizarea cu istoricul dezvoltrii bateriilor de testare a inteligenei i

    aptitudinilor

    2. Evidenierea metodelor de examinare psihologic a manipulanilor de

    tramvaie i oferilor

    Expunere:

    1.1 Dezvoltatea bateriilor de testare n SUA i Europa Dezvoltarea rapid a mijloacelor de transport n S.U.A. la nceputul sec. al XX lea a atras dup sine multiplicarea accidentelor de circulaie. Problemele cele mai mari le punea circulaia tramvaielor n marile orae americane. Astfel c, n 1910, Asociaia american pentru legislaia muncii a inut un congres dedicat cutrii mijloacelor i metodelor de protecie contra accidentelor de tramvai i a apelat la Hugo von Mnsterberg de la Universitatea Harvard pentru a gsi mijloace de selecie a conductorilor de tramvaie. Mnsterberg ajunge la concluzia c sarcina principal a conductorilor de tramvaie este aprecierea vitezei vehiculelor care trec n dreapta i stnga lui Atenia

  • 4

    complex specific: o alt cerin a acestei profesii i a creat i un aparat special n scopul determinrii acestei forme de atenie (band rulant cu o fant prin care prezenta cifre i litere). Indicatorii performanei: rapiditatea i numrul de erori. Experiena lui Mnsterberg a fost preluat la Dallas de ctre P.W.Gerhardt n examinarea oferilor de camioane utiliznd un test de observaie, test de atenie i test de judecat. n Europa metoda lui Mnsterberg a fost ncercat n 1918 la Geneva de ctre Fonteigne i Claparde, dar, supus verificrilor i validrilor, nu a dat satisfacie. Dezvoltarea puternic a examinrilor conductorilor de tramvaie s-a realizat n Germania (1917) de ctre profesorul W.Stern la Hamburg i inginerul K.Tramm la Berlin. Metoda de examinare Stern Sachs: -inteligena -atenia i capacitatea de reacie la stimuli obinuii i la stimuli neateptai -a creat un aparat menit s simuleze comenzile din cabina tramvaiului (band, fante, semafor, comenzi la mn i picior) Metoda de examinare K. Tramm A identificat urmtoarele activiti ce trebuie examinate: -nelegerea sarcinilor de lucru -aprecierea distanelor i micrii -erori n aprecierea distanelor i micrii -aprecierea vitezei de pornire i de frnare -recunoaterea i eliminarea dificultilor de exploatare -deprinderea (obinuina) cu pericolele -reguli i semnale -cunoaterea distanelor Structura examinrii: -acuitatea vizual -rapiditatea vederii la tahistoscop -vederea nocturn -vederea cromatic -acuitatea auditiv -localizarea zgomotului -memoria (cuvinte) -atenia ( a construit o aparatur complex un adevarat simulator de tramvai cu comenzi specifice i cu proiectarea pe ecran a unor situaii de rut, semnale etc.) -inteligena tehnic (sensul de rotaie al unor roi angrenate prin curele de transmisie) -examinarea stabilitii sau nervozitii -examinarea supleei articulaiilor braului prin manipularea unei manivele printr-o fant circular -viteza, promptitudinea sesizrii pericolului (ghilotina) -rezistena fizic a muchilor braelor Tramm a realizat ntre primii un studiu de fidelitate i validitate a examenului psihotehnic comparnd dou loturi de subieci (cu accident, fr accidente) i a calculat un aa-numit indice de certitudine sau siguran: Aptitudine general77 Vedere57 Auz.70 For53 Randamentul manual..65 Vederea de ansamblu..74

  • 5

    Rezistena la fric70 Nivelul global de certitudine al unui examen complet era de 85-90%. Metoda lui J.M.LAHY n 1921 la propunerea lui Toulouse, preedinte al Ligii de higien mental, Societatea de transport n comun din regiunea Paris apeleaz la serviciile lui Lahy spre a aplica metodele sale verificate n laboratorul lui Toulouse. Apoi s-a nfiinat un laborator de psihotehnic i examinarea conductorilor de tramvaie a devenit obligatorie. Examenul consta din: -examinare timp de reacie -examinarea sugestibilitii motrice (examinatorul declaneaz micri prin care sugereazu unele efecte, urmarind dac subiectul le sesizeaz corect). -examinarea atenei difuze -ecran cu lmpi colorate ntr-o camer obscur, comenzi manuale i cu piciorul, deci un fel de R.C. -aprecierea vitezelor i distanelor (dispozitiv orizontal rigl cu 3 ine pe care evolueaz repere ce trebuie aduse la acelai nivel) -msurarea rezistenei la oboseal motorie (fora muscular cu dynamograful) -viteza de aprehensiune a imaginilor la tahistoscop -iritabilitatea (la proba de atenie se adaug o serie de semnale sonore foarte intense i se compar rezultatele din prima parte a probei cu a 2-a) -proba de platform la tramvai (comenzi simultane, ecran de protecie, strad se msoar reaciile) Valoarea metodei lui Lahy: reducerea numrului de abandonri ale colii de la 20% la 4,3% i a numrului de accidente cu 16,5% obinndu-se o economie de 1 milion i 300 mii franci. Metoda lui RUPP n Viena Structura examenului: 1. Proba de conducere consta n reproducerea pe o band de 40cm lungime i 20 cm lime a unei imagini, a unui itinerar ct mai complex, vivant, expresiv, ramificat. Imaginea este nfurat pe un tambur ce poate fi rotit manual sau automat. Subiectul are la dispoziie un volan pe care este nfurat o curea prin intermediul creia se dirijeaz un trasor ce trebuie s urmreasc traseul nscris pe tamburul care se rotete (proba dublu labirint azi). 2. Urmrirea unei curbe: variant simplificat (dar mai dificil) a probei de mai sus. Pe un tambur subiectul trebuie s urmreasc traseul cu ajutorul unui creion colorat, nainte sau napoi. 3. Proba de descoperire a inelor (cutare) la fel, dar cu intersecii. 4. Proba braului mobil asemntoare cu cele de mai sus. 5. Proba de semnale: la probele anterioare se adaug 2 semnalizri luminoase: stnga, dreapta, indicndu-i direcia de mers. Examenul conductorului de tramvaie n Italia La Milano, n 1922, la Clinica de munc s-a ncercat examinarea psihologic dup urmtoarea schem: -T.R. la excitani optici i acustici -Reacia la alegere -Tendina (rezistena) la oboseal (cu ergograful) -Atitudini motrice (tapping) -Viteza recepiei vizuale (aprehensiune la tahistoscop)

  • 6

    -Atenia comutativ i concentrat -Memoria -Tipul de reprezentare -Lucru curent (Kraepelin) -Cmpul vizual -Localizarea zgomotelor Metoda Morris i S. Viteles n America, n continuarea a ceea ce ncepuse Mnsterberg. Aptitudinea de a conduce tramvaie impune, dup Viteles, urmtoarele condiii: Evitarea accidentelor n condiii obinuite date i aceasta presupune: -Constana ateniei

    - aptitudinea de a anticipa deplasrile pietonilor i a vehiculelor - reacii adecvate - estimarea, aprecierea distanelor

    -Comportamentul n faa evenimentelor neateptate (cum ar fi apariia brusc a unui copil). -Executarea corect a manevrelor de conducere a tramvaiului -Relaii agreabile i politicoase cu publicul -Maniera de relaionare cu superiorii (devotament, onestitate, loialitate) i cu colegii (adaptabilitate).

    El consider cel mai important punctul 1 i a construit un aparat complex pentru determinarea aptitudinilor: un fel de simulator, R.C. cu acionare mini, picior (semnale optice colorate, acustice) numit Viteles Motorman Selection Test. La aceasta adaug un examen de inteligen general i de caracter (Pressey).

    Examinarea oferilor Chiar dac examinarea conductorilor de tramvai a fost primul din punct de

    vedere cronologic (1910), examinarea oferilor a constituit o preocupare serioas tot n acea vreme. nc n 1900, psihologul italian L.M. Patrizzi a remarcat necesitatea examinrii constanei ateniei la conductorii de automobile. n Germania, pentru prima dat un medic, dr.Loewenthal a demonstrat rolul T.R. n accidente de automobil. El a calculat c dac un vehicul se deplaseaz cu o vitez de 60 Km/or i dac T.R. a oferului este n medie 5/10 sec, el parcurge n aceste cinci zecimi de secund 8m i 30 cm. Deci pentru a evita un obstacol acesta trebuie s se afle dincolo de cei 8,30m.

    De aici concluzia psihotehnicienilor c pentru profesia de ofer trebuie selecionate persoanele cu un T.R. foarte scurt! (Controverse). a. Metoda Moede i Piorkowski sunt primii care au ncercat examinarea oferilor ncepnd cu 1919 n Germania. Schema de examiare:

    Aptitudini senzoriale

    - acuitatea vederii, vederea colorat, vederea n ntuneric, cmpul vizual - acuitatea auditiv absolut i diferenial - senzaiile articulare

    Atenia (la tahistoscop) - spontan - vigilena - randamentul ateniei (raportul cu durata) - concentrarea i distributivitatea (optic i acustic)

    Voina

    - aptitudinea de a reaciona n diverse condiii

  • 7

    - aptitudinea de a alege i a decide n situaii simple i complexe (alegeri multiple)

    Aptitudini implicate n munc

    - iritabilitate i tendina la fric - micrile membrelor la excitani optici i acustici - aptitudinea pentru exersare, cantitativ i calitativ - rezistena la oboseal intelectual i fizic

    Comportamentul de ansamblu evaluat la simulator (scaun de ofer cu comenzile corespunztoare). n 1926 construiete o prob complex de reacie i atenie pentru oferi (ecran de 8 m lime pe care se proiecteaz semnale luminoase, clacson, un motor n funciune cu variaii de funcionare pentru a se identifica perturbrile zgomotelor de lucru, post de lucru cu volan, pedale, schimbtor de viteze). O alt prob: proba de aciune multipl, care solicit o clasificare a excitanilor. Proba const din punerea n coresponden a 5 micri diferite cu luminarea a 5 lmpi roii. Examinarea oferilor de camion din Chicago Experiena lui Mnsterberg a fost continuat i extins dup primul rzboi mondial. Se considerau necesare urmtoarele aptitudini: 1. Un nivel intelectual suficient pentru reinerea instruciunilor uzuale; 2. Pruden i responsabilitate 3. Surprinderea rapid a situaiilor periculoase i capacitatea de a reaciona prompt. Inteligena era examinat cu ajutorul Army test. Reacia n caz de pericol: subiectul este plasat n faa unui aparat prevzut cu o plac purtnd meniunea pericol. Mna stng i cele 2 picioare se sprijin pe comutatori care nchid un circuit electric. Subiectului i se cere s pun n contact extremitile firelor electrice. Dac se ntmpl ceva deosebit el trebuie s ridice piciorul drept de pe comutator i s apese frna i n acelai timp cu mna dreapt s acioneze un buton de pe plac n timp ce trebuie s pun piciorul i mna stng pe buton i pe pedal. Dac, n timp ce candidatul ncearc s pun n contact cele 2 fire, un arc electric traverseaz un tub de sticl amplasat sub mna sa dreapt, mna stng este supus unui oc electric uor. Rezultatul probei se estimeaz dup timpul scurs ntre momentul aprinderii scnteii electrice i executarea comenzii. S-a demonstrat c 90% dintre subiecii care nu fac fa acestei probe au pe contiin un numr mare de accidente. Examinarea oferilor de taxi din Chicago i alte orae americane 1. Examen medical 2. Examinarea inteligenei (memorie, atenie, observaie, reprezentare, acomodarea la

    situaii obinuite, raionament, nvare, viteza de reacie i tenacitatea). 3. Stabilitatea emoional. La un aparat special construit n acest scop, subiectul trebuie s aprind ct poate de repede o serie de lmpi electrice. n acest timp i se cere n mod expres ca, dac remarc ceva deosebit (de ex: scderea intensitii luminii, simte un oc uor electric) s ntrerup imediat curentul prin rotirea comutatorilor. Acest test permite determinarea sensibilitii la fric reprezentat prin intervalul de timp scurs ntre coc i acionarea comutatorilor. Instabilitatea emoional rezult din variaii mari ale rezistenei electrice a pielii. 4. Calmul (sngele rece) cu placa tremometru

  • 8

    5. Oboseala muscular 6. Fora muscular 7. T.R. simplu i la alegere 8. Perceperea spaiului i a micrii

    Pe o plac sunt dispuse automobile (jucrie) care se deplaseaz n direcii i cu viteze diferite. Subiectul trebuie s indice la un semnal cnd unul dintre vehicule este depit sau va depi un altul. Se noteaz viteza i exactitatea rspunsului.

    n Romnia, n 1926 n cadrul serviciului medical al societii de tramvaie Bucureti (STB) a luat fiin Laboratorul psihotehnic pentru testarea conductorilor de tramvaie.

    n domeniul transportului auto examenul psihologic debuteaz n 1963 cnd se ntemeiaz Laboratorul de examinri psihologice auto n cadrul Direciei medicale a MTTC. n 1966 Centrala Transporturi Auto nfiineaz alte 5 laboratoare n Cluj, Timioara, Iai, Craiova, Braov. Ulterior s-au nfiinat alte laboratoare n marile centre urbane.

    Din 1968 examinarea oferilor profesioniti devine obligatorie. n 1977 se introduce examinarea psihologic i la oferii amatori i sunt nfiinate laboratoare psihologice pe lng Consiliile populare judeene i municipale.

    Examinarea psihologic la mecanici locomotiv

    n 1917 la Cile ferate regale ale Statului Saxon s-a nfiinat primul laborator psihotehnic pentru examinarea mecanicilor de locomotiv, condus de dr.ing. A. Schreiber, apoi de dr.ing. GLSEL.

    Dup convingereaq lui Schreiber calitile necesare mecanicilor de locomotiv sunt urmtoarele: 1. Un nivel convenabil al capacitii de sesizare a ceea ce se ntmpl pe parcurs,

    aptitudinea de luare a deciziilor, calmul i perseverena 2. Voina i rezistena la oboseal 3. Capacitatea de a reine n memorie impresiile n ciuda perceperii noilor evenimente 4. Aptitudinea de a evalua cursul fenomenelor n micare i a reine n memorie locul

    unde un corp n micare se gsea n momentul unui eveniment neateptat. 5. Memoria spaiului 6. Calmul i tendina de a se speria

    Pentru examinarea calitilor enumerate la punctul 1, s-a construit aa numita Fahrprobe sau proba de drum, un adevrat simulator al unei cabine de locomotiv cu aburi (comenzi, ecran de proiecie, semnale luminoase, acustice, contori s.a.m.d.).

    Ergograful pentru examinarea rezistenei i forei voinei (ergograma) Voina era examinat prin probe de sortare cu discuri ce trebuie plasate n mod

    difereniat. O prob original viza aptitudinea de a lucra sub o constrngere exterioar cum este cazul la cile ferate atunci cnd sunt ntrzieri. Proba folosete 20 de cutiue nchise fiecare cu cte 2 ncuietori (toate ncuietorile sunt diferite). n fiecare ncuietoare exist o cheie, dar care nu poate fi scoas dect dac se nchide cu o a doua cheie care i corespunde. Aceasta a doua cheie rmne n broasc, iar prima se poate scoate i se poate deschide astfel cutia urmtoare s.a.m.d. Dar ncuietorile nu sunt aranjate n ordine i trebuie gsite dup forma florii cheii. Deci prima problem const ca dup un timp oarecare subiectul s scoat i ultima cheie. A doua problem este s fac acelai lucru, ntr-un timp mai scurt inversnd seria. Se exercit o constrngere asupra subiectului anunndu-i timpul din 5 n 5 secunde. Aceast constrngere va conduce pe muli subieci la abandonarea probei.

    Variabile implicate:

  • 9

    - durata total a probei n condiii de autotempo ca msur a abilitii n lucru - raportul dintre timpul utilizat n autotempo i timpul utilizat n tempo impus

    ca msur a calmului i siguranei de sine Estimarea (aprecierea, evaluarea) vitezelor este ngreunat de faptul c corpurile

    care se gsesc n micare sunt adesea mascate pentru ochiul observatorului pe dutate variabile de timp. innd seama de aceste condiii autorii au imaginat urmtoarea prob: cadran de apreciere. Un disc circular (55cm.diametru), avnd un arttor mobil i fiind pe jumtate acoperit. Discul gradat, arttorul se deplaseaz, trece prin zona acoperit i subiectul trebuie s indice prin apsare cnd apreciaz c acul a atins o anumit gradaie.

    Aptitudinea de a opera rapid i decis (hotrt) (viteza deciziei ca o consecin a evalurii unor fenomene n micare rapid).

    Aparatul const din 3 benzi de 1m 50 lungime i 8 cm lime pe care sunt trasate linii verticale la intervale inegale. Banda din mijloc se mic cu o anumit vitez i cele laterale n sens opus. Subiectul trebuie s surprind momentul cnd 3 linii transversale ating acelai nivel i s reacioneze. Se iau n considerare numrul de coincidene percepute corect i numrul de acionri greite.

    n Romnia, imediat dup nfiinarea laboratorului de la S.T.B. s-a trecut la examinarea psihotehnic a personalului de la C.F.R. Din 1956 examenul psihologic a devenit obligatoriu pentru toate categoriile de personal implicat n sigurana circulaiei pe calea ferat (mecanici, mpiegai, manipulani, acari).

    Examinarea aviatorilor

    n Frana, n 1914 se nfiineaz Centrul de examinri aeronautice condus de neurologul Guillain i fiziologul Ambard, iar n 1915 medicii Camus i Nepper elaboreaz o metodologie de examinare psihologic ce avea n vedere:

    - msurarea T.R. la excitani optici, acustici i tactili - studiul aciunii excitanilor asupra sistemului nervos prin care se urmreau

    modificrile produse de un semnal neateptat asupra activitii cardiace, respiraiei, vasomotricitii i tremorului. Se obineau astfel unele indicaii asupra nivelului emotivitii.

    n Italia, Agostino Gemeli medic, psiholog i pilot o figur proieminent a psihologiei aeronautice mondiale din perioada interbelic. El i ncepe cercetrile n 1914 la Mnchen, le reia n Italia, la Milano, unde nfiineaz un laborator n care efectueaz nc n timpul rzboiului examene psihologice asupra aviatorilor militari. Schema lui de examen viza urmtoarele caliti necesare pilotului pe avioane de lupt:

    - sesizarea rapid a situaiilor i rspunsul prompt la excitaii prin micri - concentrarea i comutarea ateniei - capacitatea de observare rapid i precis - un nivel sczut al emotivitii astfel nct s nu se provoace variaii mari ale

    respiraiei i circulaiei. - O rezisten bun la modificrile de altitudine De la o metod simplist, Gemeli trece repede la un sistem complex constituit din

    dou pri: prima cuprindea probe ce se aplicau nainte de zbor, iar a doua n cursul zborului.

    nainte de zbor se investigau: - reaciile psihomotorii T.R. - reaciile de alegere la semnalele complexe - reaciile emoionale: se determinau caracteristicile respiraiei i ritmului

    circulator n timp ce subiectul primea stimuli afectogeni - atenia cu ajutorul probei Rossolino (identificarea rapid a perforaiilor pe o

    serie de cartoane).

  • 10

    n timpul zborului: - frecvena pulsului n ascensiune i n coborre - respiraia - tensiunea arterial n urma unei bogate experiene acumulate, Gemeli ajunge la concluzia c pilotul

    trebuie s dispun de aptitudini care s-i ngduie: - perceperea poziiei propriului corp, respectiv a poziiei avionului n funcie de

    repere apropiate (poziia avionului n aer) - perceperea poziiei propriului corp, respectiv a poziiei avionului n raport cu

    repere ndeprtate (orientarea n spaiul geografic) - perceperea indicaiilor furnizate de instrumentele de bord i organizarea lor ntr-

    un ntreg perceptiv; - capacitatea de a executa manevre variate implicnd o bun organizare senzorio-

    motorie - pstrarea sub control a reaciilor la stimulii afectogeni n Germania primele preocupri de psihologie aeronautic sunt legate de

    examinarea observatorilor aerieni (Stern, 1916). Apoi Benary, n 1918 se va preocupa att de observatorii aerieni, ct i de piloi,

    investignd atenia, spiritul de observaie (fotografii aeriene). Kromfeld, n timpul primului rzboi mondial, utiliznd o singur prob,

    conceput complex, avea n vedere urmtoarele solicitri psihice: - observaia precis - nelegerea rapid i precis - capacitatea de a fi ntotdeauna gata de a reaciona - prezen de spirit - siguran n aciune - calm - rapiditate i precizie n micri - capacitatea de a menine activitatea principal rezistnd influenelor

    perturbatoare ale factorilor externi - capacitatea de nvare motorie - rezistena la oboseal - schimbarea rapid a obiectului ateniei - capacitatea de a urmri concomitent mai multe sarcini - preponderena semnalizrii pe cale optic fa de cea pe cale acustic - emotivitate redus - comportament activ, voluntar i nu receptiv Aparatul proba const dintr-un chimograf cu ajutorul cruia se derula un

    peisaj vzut de la 200 m nlime. Subiectul trebuia s analizeze detaliile terenului i s opereze pe o manet n momentul n care, ajungnd n dreptul liniei mediane a unui vizor, identifica unele dintre acestea, drept poziii de artilerie. n acelai timp subiectul avea de executat reacii corespunztoare la semnale care indicau explozii ale obuzelor de artilerie antiaerian, perturbri (zgomote suspecte) n funcionarea motorului etc. Reaciile erau nregistrate pe chimograf. Indicatori de evaluare:reactii premature sau tardive, media acestor abateri fa de momentul aciunii.

    n Rusia (i URSS) - 1909 1910 examinare psihologica experimental la aviatori n clinica lui

    Behtereev, reluate n 1921. - n 1931 a fost legiferat testarea psihologic a candidailor la admiterea n

    colile de piloi militari. - n 1936 examenele psihotehnice sunt suspendate

  • 11

    - dup 1959 examenele psihologice se utilizeaz pe scar larg.

    n SUA

    - nainte de primul rzboi mondial la coala de aviaie din Texas se introduce examenul psihologic i se construiete primul simulator de zbor.

    - dezvoltarea masiv a cercetrilor i aplicaiilor nainte, n timpul i dup al doilea rzboi mondial.

    - cercetrile grupului de psihologi de la baza aviaiei marine de la Pensacola conduc la elaborarea unui sistem de examinare a candidailor care cuprindea trei categorii de teste:

    1. ACT (Aviation Classification Tests) care viza aptitudinile intelectuale i capacitatea de nvare verbal-logic.

    2. MCT (Mechanical Classification Tests) care viza nivelul cunotinelor i capacitatea de nelegere a principiilor fizicii aplicate

    3. B.I. (Biographical Inventory) set de ntrebri care vizau biografia, sfera de motive i interese i alte aspecte ale personalitii candidatului.

    Dup rezultatele obinute subiecii erau distribuii n cinci grupe valorice descresctoare A-E. Confruntarea cu rezultatele la zbor a artat c la cei din grupa A nereuita la zbor era de 10%, iar la cei din grupa E nereuita la zbor era de 55%. S-au redus eliminrile de la 50 la 30%.

    n timpul II R.M. programul de examinare cuprindea: - citirea scalelor i a tabelelor - chestionar biografic - informaii din domeniul aviaiei i al sporturilor tehnice - orientarea n spaiul geografic - nelegerea unui test tehnic - reprezentarea spaial (capacitatea de a determina poziia avionului n funcie

    de indicaiile unor aparate). - observaia (identificarea dintr-un grup de figuri asemntoare a uneia

    prezentat anterior ca model). - nelegerea mecanic - calcul aritmetic - modul de rezolvare a situaiilor de via - gndirea aritmetic - calcularea coordonatelor i identificarea intelor pe ecranul radar - manevrarea unor comenzi (pentru meninerea n echilibru a unei cabine

    mobile). - dexteritatea micrilor degetelor de la mn - coordonarea complex a micrilor minilor i picioarelor - coordonarea micrilor manuale - timpul de reacie la alegere - manipularea dispozitivului de ochire a intelor aeriene Avantajele seleciei psihologice: pentru 100 absolveni piloi erau necesari 397 la

    nceput de ciclu i neselectai, iar dac erau selectai era nevoie doar de 156 selectai din 1020 candidai. Astfel, la fiecare 100 de absolveni se economiseau un milion de dolari.

    n Romnia

    - n 1920 ia fiin Centrul medical aeronautic din Bucureti, unul dintre primele din lume. V.Anastasiu, primul conductor al centrului, s-a apropiat mult de problemele de ordin psihologic, a scris o serie de articole dedicate psihologiei aviatorului. n perioada

  • 12

    interbelic s-au ntreprins cercetri experimentale viznd determinarea timpului de reacie la stimuli acustici i optici, teste, probe psihofiziologice.

    - n 1959 se nfiineaz Laboratorul de psihofiziologie aeronautic n cadrul MTTc, condus de V.Ceauu

    - din 1961 laboratorul intr n structura CMA cu sarcini de selecie i expertiz a personalului aeronavigant din aviaia militar i civil

    - n 1961 se legifereaz examenul psihologic n aviaie.

    UNITATEA DE NVARE 2

    Integrarea proceselor psihice senzoriale n conducerea transportul de persoane rutier, aviatic si feroviar

    Coninuturi:

    2.1. Recepionarea semnalelor vizuale i auditive i dinamica feedback-ului. 2.2. Modalitati senzoriale n studiul procesrii semnalelor: senzaii auditive 2.3. Modalitati senzoriale n studiul procesrii semnalelor: senzaii vizuale

    Obiective:

    1. Cunoaterea modului de solicitare a proceselor psihice in transportul de persoane rutier, feroviar i aviatic

    2. Familiarizarea cu testele psihologice n testarea pragurilor senzoriale

    Expunere:

    2.1. Recepionarea semnalelor vizuale i auditive i dinamica feedback-ului

    La baza conducerii corecte a autovehiculului st o gam larg de semnale, care furnizeaz informaii cu semnificaii diferite. n detectarea i recepionarea acestor semnale sunt antrenate aproape toate aparatele senzoriale ale omului: vizual, auditiv, tactil-kinestezic, olfactiv. Dup natura surselor de la care provin, semnalele cu care are de-a face conductorul auto se pot mpri n 3 categorii:

    a) semnale de la autovehicul; b) semnale de la rut i ambian; c) semnale de la obiectele aflate n trafic;

  • 13

    fiecare din aceste trei categorii putnd deveni primordial ntr-o situaie sau alta. De aceea, din punct de vedere psihologic, se cere ca toate s fie detectate, nregistrate i decodificate n timp util.

    a) Semnalele de la autovehicul solicit cu precdere analizatorii vizual, auditiv i tactil-kinestzic. Cele vizuale furnizeaz date despre viteza de deplasare, despre starea combustibilului i lubrifianilor, despre temperatura motorului. Informaia cea mai important care se cere a fi meninut permanent sub control este cea furnizat de vitezometru. Semnalele auditive vin cu precdere de la motor detectarea i mai ales interpretarea lor corect au o mai mare importan n prevenirea unor defeciuni tehnice ale autovehiculului, care ar putea pricinui producerea unor pene sau accidente. Semnalele tactil-kinestezice sunt determinate de contactul direct al minilor i picioarelor cu principalele elemente prin care conductorul transmite comenzile i acioneaz direct asupra mainii. Nu se poate concepe desfurarea optim, n timpul conducerii, a manipulrii volanului, manetei de semnalizare, pedalelor, etc. fr integrarea normal a informaiilor tactil-kinestezice despre rezistena pe care o opun aceste elemente, despre poziiile i forma lor. Scderea sensibilitii tactile a minilor sub o anumit limit (cum se ntmpl n anumite stri patologice) face dificil sau compromite total controlul normal asupra volanului n asemenea situaii, subiectul nceteaz s mai contientizeze controlul tactil cu volanul, ceea ce duce la slbirea tonusului muscular i la blocarea micrii de apucare-inere, accidentul devine iminent. Semnalele olfactive sunt furnizate de procesele de ardere a combustibilului i de compoziia chimic a gazelor ce se degaj n urma lor. Pe baza lor conductorul auto apreciaz funcionarea unor mecanisme importante ale motorului, cum ar fi acceleraia, sistemele de evacuare.

    b) Categoria semnalelor care provin de la rut i ambiana general sunt prin excelen vizuale i auditive. Cele vizuale sunt:

    1. semnale specifice de circulaie, n scopul reglementrii traficului; 2. semnale pe care le furnizeaz configuraia corect a rutei; 3. semnale nespecifice din ambiana mai ndeprtat.

    Primele dou categorii de semnale au o valoare reglatoare direct i recepionarea lor trebuie s se realizeze fr eroare. Omiterea sau detectarea ci ntrziere a unui semn de circulaie, de pild, poate duce la consecine dintre cele mai grave. De aceea, indiferent de ruta pe care se deplaseaz, conductorul auto trebuie s raionalizeze n aa fel comportamentul su de explorare, nct s asigure frecvena necesar a inspectrii lor pe fiecare poriune funcional de distan.

    c) Semnalele de la obiectele aflate n trafic sunt eminamente vizuale i auditive. Cercetrile psihologice au stabilit c extragerea i prelucrarea informaiei vizuale despre vehiculele aflate n trafic este una din sarcinile cele mai dificile, pe care conductorul auto trebuie s o priveasc i s o abordeze cu o rspundere deosebit. Mecanismele perceptive ale omului se dovedesc mai puin exacte i estimarea distanelor dintre obiectele aflate n micare i n anticiparea poziiilor lor reciproce n succesiunea mecanismelor temporare. Iar dac nu se exerseaz n mod special, aceast capacitate rmne la un nivel destul de sczut. Conducerea auto reclam ns stimularea i dezvoltarea ei prin exerciiu sistematic. Semnalele auditive de la obiectele aflate n trafic sunt n primul rnd claxonrile. Acestea au un rol de avertizare i sarcina de decodare a conductorului auto n determinarea sensului avertizrii. n concluzie, pentru asigurarea eficienei optime a activitii de conducere a autovehiculului este absolut indispensabil recepionarea i prelucrarea unei cantiti suficiente de informaie relevant pentru operaia ce urmeaz a fi executat. Conductorul auto nu este un receptor pasiv, nregistrnd doar semnalele care l nimeresc direct, care l caut; lui i se cere s desfoare o activitate special, orientat

  • 14

    i selectiv, de explorare a surselor posibile de semnalizare i s extrag din mulimea dat a semnalelor pe cele relevante, adic pe cele care poart informaia cea mai important n momentul respectiv. El trebuie, deci, s-i exerseze capacitatea unei recepii dinamic-selectiv, care s-i permit extragerea i contientizarea unor semnale i ignorarea altora. Eficiena activitii de recoltare i prelucrare a informaiilor trebuie apreciat din afar i autoapreciat de fiecare conductor auto n parte pe gaza urmtorilor indicatori:

    a) viteza sau rapiditatea deteciei apariiei semnalelor; b) rapiditatea i corectitudinea discriminrii sau diferenierii unui semnal de altul; c) rapiditatea i corectitudinea identificrii (recunoaterii); d) rapiditatea i corectitudinea interpretrii, adic a raportrii semnalului

    recepionat la operaia de comand a vehiculului. Dinamica activitii de recepionare i prelucrare a informaiei este influenat de o serie de factori care trebuie inui, pe ct posibil, sub control:

    a) raportul semnal/zgomot; b) starea funcional a organismului; c) nivelul de dezvoltare a calitilor ateniei ndeosebi a concentrrii,

    distributivitii i mobilitii; d) raportul dintre analiz i sintez care duce n plan individual la constituirea unui

    tip perceptiv eminamente analitic concretizat prin surprinderea mai uoar a elementelor i detaliilor, sau a unuia eminamente sintetic, concretizat prin tendina de informare n ansamblu i de neglijare a detaliilor.

    2.2. Modalitati senzoriale n studiul procesrii semnalelor: senzaii vizuale

    n procesarea semnalelor pe parcursul traseului rutier, feroviar, maritim i chiar spaial se evideniaz necesitatea studierii i abordrii experimentale a senzaiilor auditive i vizuale. Abordarea senzaiilor auditive trebuie s porneasc de la particularitile stimulilor acustici: frecvena, amplitudinea i forma. Cercetrile de psihofizic auditiv sau psihoacustic studiaz relaia dintre stimulii fizici (sunetele) i reaciile subiectului la aceti stimuli. n cercetarea psihoacustic s-au impus trei metode: discriminarea, egalizarea i gradarea senzorial.

    Discriminarea permite msurarea celor mai mici diferene ntre dou sunete care pot fi distinse cu certitudine. Subiectul trebuie doar s fie capabil s disting n mod cert un zgomot de cellalt. n mod obinuit stimulii difer dup o singur dimensiune fizic cum ar fi de exemplu diferena de intensitate ntre dou semnale sinusoidale de aceeai frecven.

    Egalizarea este folosit pentru a stabili ce se ntmpl atunci cnd doi stimuli sunt egali n ceea ce privete perceperea subiectiv chiar dac n mod clar sunt inegali din punct de vedere al unei alte dimensiuni subiective. Sunetele diferite ca spectru fizic sunt n general uor de distins i trebuie s instruim subiectul s egalizeze o dimensiune cum ar fi intensitatea a dou sunete n timp ce ignor frecvena lor

    Gradarea senzorial permite modificarea raporturilor de intensitate i frecven ale sunetului n condiiile n care un subiect antrenat reuete s opereze distinct cu cei doi indicatori. Stevens (1975) a ncercat pentru prima dat aplicarea acestei metode ntr-o varietate de condiii i modaliti senzoriale. Se poate cere subiectului s ofere estimri pentru orice dimensiune imaginabil a stimulilor.

    Pragurile senzaiilor auditive Problema pragurilor senzoriale n sfera sensibilitii acustice trebuie s fie

    studiat n raport cu cele dou particulariti fundamentale ale stimulilor sonori i anume: frecvena i intensitatea. De asemenea, nu pot fi ignorate raporturile dintre frecven i intensitate n studiul pragurilor acustice. n aceste condiii M. Golu (1978) face diferena

  • 15

    ntre sensibilitatea auditiv sub forma ei absolut i diferenial care se raporteaz la frecven i pragurile auditive absolute i difereniale care se raporteaz la intensitate.

    Sensibilitatea absolut reprezint capacitatea de a aprecia corect, prin intermediul senzaiei de nlime, frecvena sunetului sau de a identifica dup nlime un sunet izolat. Registrul sensibilitii este cuprins ntre 20 i 20.000 Hz. n studiul experimental al sensibilitii auditive se impun urmtoarele variabile: vrsta, starea funcional a analizatorului, specificul organizrii structurale a analizatorului i exerciiul. Cercetrile au demonstrat faptul c nivelul sensibilitii absolute crete de la natere pn spre vrsta de 18 ani, cnd atinge valoarea maxim; se menine relativ constant pn la 30-35 ani dup care se constat o curb descendent tot mai accentuat o dat cu naintarea n vrst.

    Pragul sensibilitii absolute auditive se exprim i prin capacitatea oamenilor de a descompune n plan subiectiv un sunet complex n elementele sale componente i de a evalua nlimea, frecvena fiecrei componente n parte. Aceast capacitate exprim n fapt o aptitudine nnscut care prin exerciiu i antrenament poate atinge un nivel ridicat de performan la muzicieni.

    Sensibilitatea diferenial ofer oamenilor posibilitatea de a realiza o ordonare n sens ascendent sau descendent a sunetelor dup nlime i elaborarea unor etaloane interne de comparare-evaluare a structurilor melodice.

    Pragurile absolute Pragurile senzaiilor auditive se raporteaz la indicatorul de intensitate sau

    amplitudine. Pragul absolut definete energia sau intensitatea necesar detectrii unui semnal n absena altor sunete. Dup cum susine David Green (1989) pentru rezolvarea acestor discrepane este nevoie de un eantion mare de msurtori pe subieci tineri cu un auz bun n vederea stabilirii pragului minimal acustic la nivelul unei populaii. Cercetri ulterioare au reliefat, n continuare, diferene dar, totui, sunt diferene minore ce in de sensibilitatea metodelor i aparatelor folosite.

    Pragul absolut inferior reprezint intensitatea minim a tonului standard, cu frecvena de 1000 Hz, necesar pentru a provoca o senzaie de trie abia sesizabil. Raportat la scala decibelic, pragul absolut minimal este 0 dB. Se constat creteri ale valorilor acestui prag la hipoacuzici, la persoanele nvrst i n condiii de oboseal auditiv.

    Pragul absolut superior reprezint intensitatea maxim a sunetului luat la frecvena standard de 100 Hz, intensitate care continu s provoace o senzaie de trie specific. Valoarea medie a pragului absolut superior este de 140 dB. Intensitatea optim medie pentru audibilitatea uman este de 60 dB.

    Pragul diferenial al intensitii reprezint cea mai mic modificare de intensitate adugat la intensitatea iniial a sunetului i care permite o detectare sesizabil de ctre

    subiect. Valoarea pragului diferenial este de 10

    1 dar acest raport i menine valabilitatea

    doar pentru valori medii de intensitate. La sunete de intensitate slab sau puternic apar fenomene de iradiere a excitaiei care conduc la modificri ale valorii pragului diferenial dup o funcie exponenial descris de ctre Stevens (1989).

    Determinarea sensibilitii i pragurilor intensitii acustice este influenat de auzul monaural sau binaural. Desigur, valorile pragurilor determinate binaural sunt mai mici dect cele determinate monaural. Rezult c nivelul sensibilitii binaurale este mai mare dect cel al sensibilitii monaurale. Acest fenomen se explic prin efectul de tonifiere i compensare funcional reciproc realizat n cadrul interaciunii dintre componentele pereche ale analizatorului. Dac un stimul acioneaz un timp mai ndelungat (peste 30 de minute) se constat c aparatul receptor din cele dou urechi intr

  • 16

    ntr-un regim de funcionare prin rotaie care permite meninerea la un nivel optim al sensibilitii pe o durat mai lung de timp.

    Variabile experimentale n studiul procesrii semnalelor auditive

    n complexul: TRAFIC-OM-VEHICUL Variabilele dependente trebuie s pun n eviden comportamentul de rspuns

    al subiectului. Avem n vedere discriminarea, identificarea semnalului sonor. Modalitile de msurare pot fi: apsarea pe un buton, o cheie semnaliznd pe aceast cale momentul n care subiectul recepteaz sunetul respectiv. O alt modalitate o pot constitui rspunsurile verbale de tipul DA sau NU, care sugereaz prezena sau absena stimulului. Timpul de reacie este un indicator al acuitii auditive i al msurrii pragului auditiv

    ceea ce presupune latena ntre prezentarea stimulului i reacia subiectului. Msurtorile mecanice sau semnalarea pe cale verbal sunt destul de imprecise i din acest motiv de fiecare dat cnd este posibil sunt preferate msurtori electronice i electrofiziologice.

    Variabilele independente sunt constituite n principal din particularitile undei sonore: frecvena, intensitatea, forma, durata de expunere, intervalul dintre stimuli, valoarea de semnificaie a stimulilor, natura stimulilor (zgomote, sunete melodice, cuvinte).

    Variabilele de control in mai ales de valoarea de semnalizare a sunetelor pentru om. Lumea sunetelor prezint o importan excepional de mare mai ales n condiiile n care informaia vizual este deficitar. Din acest motiv cercetrile experimentale asupra sensibilitii auditive trebuie s in seama de efectele n plan subiectiv ale sunetelor. Astfel cercetrile realizate ntr-un mediu total izolat fonic realizeaz un bun control al altor variabile dar, n schimb, induc subiectului o stare anxioas greu de stpnit. Pe acest fundal, dac se adaug i absena ecoului asociat cu o hipersensibilizare n raport cu sunetele emise de propriul organism (puls, respiraie) putem aprecia c se dezvolt reacii subiective ce prezint implicaii majore asupra comportamentului de rspuns al subiectului. Din acest motiv se impun msuri speciale de pregtire a subiecilor nainte de nceperea experimentului propriu-zis.

    Tehnici, procedee, aparate Tem! Argumentai de ce este necesara testarea pragurilor auditive la oferii

    profesioniti nainte de a pleca pe un traseu mai ndelungat!

    Diapazonul constituie un dispozitiv la ndemn, uor de manevrat n experimentele de laborator. Desigur c nivelul de precizie este mai sczut se utilizeaz seturi de diapazoane construite astfel nct s emit sunete de o anumit frecven. Tehnica examinrii presupune prinderea capetelor diapazonului cu dou degete i eliberarea lor brusc, n apropierea urechii subiectului. Subiectul avnd la ndemn un cronometru trebuie s l porneasc n momentul n care ncepe s aud sunetul i s l opreasc n momentul n care nu mai aude sunetul. Pe aceast cale se poate evalua registrul acuitii senzoriale acustice pentru variate lungimi de und ale sunetelor. Desigur, cu ct timpul de audiie este mai lung cu att acuitatea auditiv este mai bun. Se realizeaz examinrile la fiecare ureche n parte, iar n timp ce se examineaz cu o ureche, cealalt va trebui s fie acoperit sau astupat cu un dop de cear. Se realizeaz mai multe ncercri i apoi se face o medie a acestora.

    O serie de alte aparate clasice n laboratoarele de psihologie experimental sunt prezentate n Al. Roca (1971).

  • 17

    2.4.Modalitati senzoriale n studiul procesrii semnalelor: senzaii vizuale Pragurile vizuale Pragul minim absolut al sensibilitii vizuale a fost msurat pentru prima dat cu

    o mare acuratee de ctre Hecht, Schaler i Pirenne n 1942 (dup Bartlett, 1966; I. Ciofu, 1978). Cei trei autori au procedat n modul urmtor: se asigur subiectului n medie 30

    min de adaptare la ntuneric, apoi se proiecteaz timp de 1000

    1 s un flash cu lungimea de

    und de 510 m pe o arie retinal restrns la 10, diametrul situat la 20 de axul orizontal n partea temporal. Cantitatea minim de uniti energetice care a provocat un rspuns senzorial a fost de 3,89 x 10-12 ergi.

    Valoarea pragului minim pentru foveea central se poate determina la o lungime de und de 560 m, iar pentru zona periferic a retinei la 500 m.

    Partea periferic a retinei are o sensibilitate mai crescut la lumin ceea ce nseamn c vederea fotopic (diurn) realizat cu ajutorul celulelor cu cornuri are o sensibilitate mai sczut la intensitatea luminii. Dup cum spunea fizicianul Arago pentru a percepe un obiect foarte slab luminat aflat n apropierea pragului minim trebuie s nu-l priveti deci s nu fie fixat vizual, s nu fie proiectat pe fovee. Rezult c celulele cu bastonae sunt mult mai sensibile la lumin i c retina are o sensibilitate maxim la lumin n condiii de obscuritate sau ntuneric.

    Determinarea pragului minimal absolut este dependent de mrimea suprafeei receptorilor excitai, de regiunea retinei excitat, de durata stimulrilor i a pauzelor dintre acestea.

    Generatorul de sunete este un dispozitiv electronic utilizat n vederea studiului pragurilor frecvenei i intensitii. Avantajul acestui aparat este faptul c permite o modulare a registrului de frecvene i intensiti ntr-un spectru foarte larg. De asemenea, un alt avantaj l constituie faptul c subiectul poate fi instruit s realizeze singur modularea anumitor caracteristici n vederea obinerii unor indicaii mai fine privitoare la resursele receptorului auditiv.

    Audiometrul este un aparat utilizat att n laboratoarele de fonoaudiologie n scop clinic pentru determinarea tulburrilor auditive , ct i n laboratoarele de psihologie experimental pentru determinarea caracteristicilor acuitii auditive. O condiie important este asigurarea unui mediu izolat fonic, de dorit camere izolate fonic. Semnalele sonore pot fi transmise pe cale aerian din surse amplasate n diferite poziii fa de asculttor, fie prin intermediul ctilor. Rspunsul este dat de ctre subiect fie pe cale verbal la un microfon, fie prin apsarea pe un buton de rspuns. Audiometrele moderne testeaz capacitatea aparatului auditiv i prin preluarea vibraiilor ce se transmit pe cale osoas. Audiometrele permit evidenierea rezultatelor prin intermediul audiogramelor care prezint, ntr-o manier grafic, performanele auditive att monaural ct i binaural.

  • 18

    Metoda mai sus prezentat este una cu caracter electrofiziologic i implic aparatur i procedee de lucru complicate. n cabinetele de oftalmologie precum i n laboratoarele de psihologie experimental expresia pragului minimal este acuitatea vizual evaluat cu ajutorul tabloului optometric.

    Pragul diferenial

    Determinarea pragului diferenial vizual presupune factori i dificulti mai numeroase astfel trebuie s se in seam de:

    nivelul iluminrii ochiului n momentul anterior; tehnica utilizat; forma cmpului vizual; acuitatea focarului pe retin; predispoziiile individuale; dispoziia de moment; nivelul ateniei; atitudinea fa de sarcin; setul pregtitor.

    Toi aceti factori se instituie n variabile de control implicate n determinarea pragului diferenial.

    Pragul temporal al acuitii vizuale sau frecvena critic de fuziune (FCF) Termenul i metoda au fost propuse de ctre fiziologul Allen n 1926. n cazul n care o surs staionar de lumin produce licriri succesive, atunci

    cnd intervalul dintre dou licriri succesive este de o secund subiectul va percepe numai o serie de licriri dar dac intervalul dintre dou licriri succesive este redus treptat, la un moment dat, subiectul nu mai sesizeaz intervalele i va relata existena unei lumini continue. Lungimea intervalului dintre licririle succesive la care subiectul raporteaz perceperea unei lumini continui este numit frecven critic de fuziune. Indicatorul FCF desemneaz frecvena licririlor periodice pe unitatea de timp dat. Cu ct este mai mare frecvena licririlor cu att este mai mic intervalul dintre licririle succesive.

    Tabloul optometric prezint un ir de rnduri de litere, cifre, semne sau imagini diferite ca mrime de la aproximativ 90 mm la 5 mm. Pe tablou n mod obinuit este specificat distana de la care subiectul trebuie i poate s recunoasc semnele pentru fiecare rnd. Subiectul trebuie s citeasc literele sau s descrie semnele pe care i le arat examinatorul. Se coboar pe fiecare rnd pn cnd subiectul nu mai reuete s identifice semnul sau literele respective. De exemplu, o persoan care este amplasat la o distan fix de 5 m vede doar literele care n mod normal sunt vzute de

    la 20 m prezint urmtoarea acuitate vizual: 25,04

    1

    20

    5====

    D

    dV . Examinarea

    trebuie s aib loc n condiii de ntuneric dar cu tabloul octometric bine iluminat. Se examineaz fiecare ochi separat i amndoi mpreun.

  • 19

    frecvena critic de fuziune) FCF

    lumina perceput de subiect

    licriri licriri

    ca fiind continu

    sens ascendent

    sens descendent

    Figura 1 Frecvena critic de fuziune Determinarea FCF (fig 1) se realizeaz n dou sensuri ascendent i descendent

    pentru a surprinde mai bine capacitatea de fuziune a imaginilor pe retin. n sens ascendent determinarea se realizeaz pornind de la o amplitudine mare i

    frecven sczut care treptat se modific prin scderea amplitudinii i creterea frecvenei licririlor (c/s sau Hz) pn n momentul n care subiectul relateaz faptul c vede o lumin continu. n sens descendent se pornete de la o frecven foarte ridicat, cu amplitudine sczut ce apare ca lumin continu i treptat scade frecvena, crete amplitudinea iar subiectul va trebui s relateze sau s semnaleze momentul n care vede o lumin discontinu, licritoare. Se consider c limita de sus a FCF, care poate fi perceput, este dependent mai ales de procesele fotochimice dect de cele corticale. FCF semnalat verbal nu corespunde cu cea stabilit obiectiv, electroencefalografic. Astfel pe cale verbal subiectul semnaleaz c fuziunea are loc la o frecven mai mic (de exemplu 50 c/s) n timp ce la EEG este de 70 c/s. Din acest motiv se consider c FCF este un indicator obiectiv al proceselor vizuale influenate de anumite condiii subiective cum ar fi: reducerea aportului de hran, lezarea creierului, oboseala vizual

    REINEI! n investigarea FCF trebuie s se in seama de urmtorii factori care influeneaz dinamica acesteia:

    intensitatea i culoarea licririlor, durata licririlor i intervalul dintre ele, vrsta subiecilor (odat cu naintarea n vrst se constat o scdere a

    FCF), starea subiectiv, n special oboseala vizual, temperatura ambiant care poate influena ritmul reaciilor fotochimice, ritmul biologic circadian, zona retinal excitat, viteza de recuperare a substanei fotosensibile descompuse sub influena

    luminii; s-a constatat c mrimea intervalului dintre licriri afecteaz aceast vitez de recuperare.

  • 20

    Figura 2. Proba ERM, pentru determinarea timpului de reacie i decizie(stnga) i proba Flicker pentru determinarea frecvenei critice de fuziune(dreapta), Laboratorul de psihologie experimental Gh Zapan, Facultatea de Psihologie i tiinele Educaiei, Universitatea din Bucureti.

    Aparatul Flicker (fig 2) Studiul fuziunii Flicker are aplicatii variate in diferite domenii, precum: psihologie clinic,

    farmaco psihologie, psihiatrie, neurologie, gerontologie, ergonomie, psihologia muncii, psihologie sportiv, fiind folosit pentru determinarea frecvenei fuziunii stimulilor vizuali prezentai n trei moduri diferite:

    frecven cresctoare, frecven descresctoare, frecven cresctoare i descresctoare.

    Valoarea frecvenei poate fi selectata la alegere dintre parametrii programului, cu prezentarea irului fuziunii oscilatorii periferice extinse de la 10 - 80 Hz. Schimbarea frecvenei se face n intervale de 0,1 Hz.

    Echipamentul testului i tubul de expunere, n special, au fost create n aa fel nct s minimalizeze variabilele fiziologice sau de mediu nedorite. Stimularea luminoas este emis cu luminozitate constant de un LED rou. Un sistem de lentile acomodeaz ochiul la distane prin axe vizuale paralele. Structura stimulului luminos este sursa asigurrii excitatiei intrafoveale.

    Prin procedura de testare se controleaz testul propriu-zis, se prezint stimulii, se nregistreaz reaciile subiectului testat i la sfrit se stocheaz datele pe harddisk sau pe dischet.

  • 21

    UNITATEA DE NVARE 3

    Percepia i procesarea perceptiv n transportul de persoane, feroviar, aviatic i naval

    Coninuturi:

    3.1. Percepia i procesarea perceptiv a mediului extern 3.2 Factorii determinani ai percepiei i legile percepiei

    Obiective:

    1. Familiarizarea cu factorii de mediu, demografici i fiziologici care afecteaz

    contrastul

    2. Cunoaterea legilor percepiei ca baz teoretic

    Expunere:

    3.1 3.1. Percepia i procesarea perceptiv a mediului extern

    O persoan care interacioneaz cu altele urmrete privirile celorlali pentru a depista semne de atenie i nelegere, pentru indicii i indicaii. Mai mult, o persoan care urmrete mediul din jur primete stimuli care i permit s intre n relaie cu ceea ce gndesc oamenii pe baza faptelor lor dar i pentru a ajuta la s scoat l alumin i s analizeze procesele cognitive n cazul diverselor sarcini. Ochii conductorului auto concentrai pe stimuli externi primesc o cantitate mare de informaii, ns avnd n vedere procesele cognitive ale celorlali implicai n conducerea vehiculelor, doar o parte dintre

  • 22

    stimuli ofer informaiile corecte n conducere. Pe lng atenie, memorie i gndire, percepia stimulilor n cmpul central i periferic ar putea juca un rol decisiv n luarea deciziilor n timpul conducerii.

    Green i colectivul (1991, 1992) au oferit o descriere schematic a celor dou stadii de procesarea informaiei, stadiul de dinaintea activrii ateniei (sau ambient) i de atenie (sau focal). Informaia vizual este detectat de ctre cel mai elementare pri ale sistemului nervos, ochii, urechil n stadiul de dinaintea activrii ateniei. n acest punct, stimulii vizuali sunt procesai i li se detecteaz calitile senzoriale de baz, cum ar fi: culoarea, forma, mrimea i locaia n cmpul vizual. Un obiect nu are un neles aparte, aadar sistemul de procesare al informaiei al domnului X, ar putea nregistra o pat de albastru (haina) sau de alb (plria) n cmpul vizual, dar nu ar interpreta petele n mod personal. De fapt, nu ar fi contient de faptul c acestea se afl n cmpul vizual.

    Acest stadiu pre-atenie are patru proprieti importante: Este automat i se petrece involuntar, deci nu tim c l realizm. Informaia rmne n memoria senzorial doar o fraciune de secund. Dac nu

    trece de filtrul ateniei, este pierdut pentru totdeauna. Analizeaz numai proprietile de baz cum ar fi culoarea, mrimea, locaia, etc.

    Sensul petei albastre este necunoscut. Are o capacitate foarte mare. Poate procesa ntregul cmp vizual n acelai timp.

    Pentru a vedea modul practic n care activeaz acest proces, cel mai uor lucru este imaginea mental a unui ofer care conduce pe un drum. O anume msur a informaiei senzoriale (o pat albastr) devine vizibil n cmpul periferic, n care acuitatea este sczut. tie c este ceva acolo, dar nu i exact ce este. Apoi, oferul i direcioneaz ochii i reflectorul ateniei spre obiect pentru ca acesta s fie procesat mai n detaliu. n acest proces, oferul face ca imaginea obiectului s ajung n fovee, zona din retin cu rezoluia cea mai mare. Pata devine o form bine definit. Avnd n vedere c exist multe obiecte n cmpul vizual, atenia oferului este atras totui doar de un singur obiect. Cercetrile arat c proprietile unor obiecte le fac s ias n eviden i s atrag automat atenia. Acesta este un subiect complex (ex. Green, 1991; Green, 1992; citai de Chraif, 2009), dar de obicei obiectele ies mai uor n eviden dac:

    Sunt mari. Au un contrast de luminozitate nalt. Se mic repede, sunt intermitente cu intensitate mare sau apar dintr-o dat. Au un neles. Putem detecta i rspunde adesea automat la stimuli foarte

    cunoscui dac cineva ne rostete numele, ne dm seama imediat. Ne ateptm s apar.

    Acest atracie automat a ateniei este important la oferi. Cercetrile arat faptul c oferii i petrec jumtate sau mai mult din timp privind direct n fa n punctul n care se intersecteaz drumul cu orizontul. Dac nu ar fi elemente care s sar n eviden, oferul nu ar vedea niciun obiect care nu se gsete fix n faa lui, pe drum.

    Totui, acest model foarte simplu ignor cteva detalii. Nivelul ateniei are intensiti variabile, deci oferul poate examina o zon mare cu o atenie sczut sau o zon redus cu o atenie foarte mare. ntr-o zi cu soare i fr s fie distras, oferul poate s fie atent la ntregul mediu nconjurtor. ntr-o noapte ntunecoas i ploioas, vizibilitatea este sczut, iar oferul ar putea diminua nivelul ateniei, centrnd-o pe anumite puncte. Dac oferul vede un posibil pericol, cum ar fi o main oprit, ar putea s i micoreze i mai mult acest nivel, direcionndu-i ntreaga atenie pe main. Atenia are o capacitate limit, care poate fi distribuit n diverse scopuri. Totui, nu trebuie luat n seam metafora spectrului ateniei n sens propriu. oferul i poate

  • 23

    mpri atenia i ntre drum i o conversaie la telefonul mobil. Totui, att procesarea conversaiei la telefon ct i elementele vizuale folosesc atenia dintr-o zon comun. Nu este nicio problem, atta timp ct se pstreaz un control optim al autovehicolului. n cazul n care condiiile (viteza mare, vizibilitatea sczut, interferenele de la telefon, etc.) fac ca cererea de atenie s treac de nivelul maxim al ofertei, atunci oferul nu poate participa la toate sarcinile simultan, iar o parte dintre informaii se vor pierde. n plus, oamenii i pot direciona atenia spre obiecte specifice i nu spre anumite alte locaii din mediul nconjurtor. Un ofer care caut o cldire albastr va observa mult mai repede obiectele albastre.

    Factori de mediu care afecteaz contrastul:

    Mrimea: Mrimea nu se refer la mrimea fizic n m i cm, ci la unghiul vizual, care ofer mreimea imaginii retinale.

    Distana: Teoretic, cu ct este mai aproape, cu att este mai vizibil are un unghi vizual mai mare.

    Locaia cmpului vizual: Vederea este cea mai bun atunci cnd imaginea obiectelor se creaz n fovee, partea cu rezoluia cea mai mare din ochi. Acest lucru se petrece atunci cnd observatorul privete direct obiectul. Dac oferul a vzut obiectul n cmpul periferic (colul ochiului), atunci vizibilitatea estimat trebuie s fie sczut pentru a compensa vederea sczut. Pot aprea excepii, cum ar fi obiectele n micare care pot deveni mai vizibile la periferie.

    Forma: Obiectele sunt mai uor de vzut atunci cnd sunt figuri simple i solide, cum ar fi petele, ptratele, dreptunghiurile, etc.

    Durata: Vizibilitatea crete odat cu creterea duratei, chiar dac exist cteva excepii la aceast regul.

    Micarea/intermitena: Acestea pot face un obiect s fie mai vizibil. Influena micrii pentru vizibilitate depinde, totui, de mai muli ali factori, cum ar fi mrimea sau viteza.

    Mascarea i camuflajul: Obiectele sunt mai greu de vzut atunci cnd cadrul are forme sau texturi i mai uor de vzut atunci cnd cadrul este uniform.

    Strlucire: Oamenii se adapteaz la nivelurile de lumin din jurul lor. Cnd vd o lumin foarte puternic, una care este cu mult peste nivelul actual de adaptare, aceasta reduce vizibilitatea. Efectul de strlucire este cel mai evident pe timp de noapte, cnd oferul este adaptat la o luminzitate sczut. Apariia subit a unor faruri puternice poate orbi temporar. Efectul strlucirii crete puternic odat vrsta i reprezint o problem major pentru oferii mai vrstnici.

    Vremea: Ploaia, ninsoarea i ceaa scad vizibilitatea.

    Factori demografici i psihofiziologici ai oferului care afecteaz contrastul:

    Vrsta: Sensibilitatea la contraste scade odat cu vrsta. Efectul este minor pn aproape de vrsta de 45 de ani, dup care acesta crete rapid. Mai mult, oferii mai n vrst au anse mai mari s aib afeciuni oculare, care ngreuneaz i mai mult vederea.

    Starea de adaptare: vizibilitatea este cea mai bun atunci cnd oferul este adaptat la acelai tip de lumin ca aceea a cadrului.

  • 24

    Starea optic: Vizibilitatea scade atunci cnd oferul nu poart corectori optici pentru distana vizibil.

    Gradul de activare (somn vs. veghe): Oamenii sunt mai puini capabili s detecteze obiecte atunci cnd gradul lor de activare este sczut. Oboseala, alcoolul, medicamentele i alte substane chimice pot afecta nivelul de activare.

    Nesigurana: Vizibilitatea este cea mai bun atunci cnd oferul tie unde va fi localizat obiectul. Orice incertitudine spaial sau temporal mrete pragul minim. Majoritatea cazurilor din lumea real implic mcar un grad redus de nesiguran.

    Gradul de ateptare: Observatorii pot fi afectai puternic de ctre ateptrile lor. Dac un ofer ajunge n aceai intersecie n fiecare zi i nu a vzut niciodat un pieton acolo, este puin probabil c va vedea omul mergnd prin spatele mainii. Cercetrile sugereaz c oamenii inhib atenia n zonele din cmpul vizual de unde nu se ateapt s apar nimic.

    Despre interaciunile spaiale s-a spus c au dou scopuri n vederea spaial. Unul este creterea nivelului percepiei elementelor specifice, iar cellalt are rolul de a permite elementelor s fie grupate n forme. ntre aceste dou scopuri exist o tensiune foarte important: gruparea puternic nu este compatibil cu figurile individuale i vice-versa. Vederea periferic este caracterizat de o certitudine spaial slab. Totui, vederea spaial periferic este compromis mai ales atunci cnd elementele sunt prezentate amalgamate. De exemplu, capacitatea de a recunoate o liter mic (care poate fi recunoscut cu uurin atta timp ct este prezentat singur) n cazul vederii periferice este compromis dac n jurul ei apar alte litere la o distan de pn la 0.5 ori fa de centrul literei int ( Saarinen, Rovamo, & Virsu, 1989; Toet & Levi, 1992; Kooi, Toet, Tripathy, & Levi, 1994; Tripathy & Levi, 1994; Pelli & Palomares, 2000). Mai mult, capacitatea de a individualiza anumite trsturi este mult inferioar rezoluiei vizuale, dar similar din punctul de vedere al amalgamrii n vederea periferic (Intriligator & Cavanagh, 2001).

    3.2. Factorii determinani ai percepiei i legile percepiei

    Factorii determinani ai percepiei n complexul: OM-TRAFIC-VEHICUL

    Percepia, este influenat de o serie de factori care condiioneaz att dinamica desfurrii ct i finalitatea, imaginea perceptiv. Aceti factori pot fi abordai din dou perspective. n primul rnd sunt factori care in de suportul neurofiziologic al percepiei, de atributele, calitile i mecanismele de funcionare ale analizatorilor, de atributele obiective ale situaiei stimul. Este vorba despre informaia senzorial care influeneaz direct, nemijlocit dinamica perceptiv (stimulii din mediul nconjurtor): 1) Calitatea sau modalitatea senzorial exprim determinarea percepiei de ctre coninutul informaional specific reflectat; 2) Intensitatea este un factor determinant al percepiei care acioneaz ntr-o manier specific; 3) Durata este un factor determinant care exprim relaia dintre durata de aciune a situaiilor stimul i durata desfurrii procesului perceptiv; 4) Frecvena manifestrilor situaiei stimul determin percepia prin gradul de noutate sau nivelul de familiaritate.

    O a doua categorie de factori sunt cei care in de subiect, de particularitile sale de vrst, sex sau alte variabile comportamentale: 1)Vrsta este un factor care influeneaz dinamica percepiei pe axa temporal, ontogenetic a individului. 2) Sexul este un factor determinant care i relev influena ntr-o manier mai puin pregnant datorit faptului c, n cazul procesrii informaionale de tip senzorial i cognitiv, mecanismele senzoriale i cognitive sunt mai puin influenate de factorii de sex; 3)

  • 25

    Factorii comportamentali F.H. Allport a sistematizat cercetrile din domeniul percepiei realizate pn la vremea lui i a subliniat c oamenii percep difereniat, n funcie de valorile lor, de tensiuni, reacii defensive, personalitate, trebuine.

    Legile percepiei ca aplicaie la activitile din transporturi Primii care au studiat n mod sistematic percepia i au desprins legiti specifice

    sunt reprezentanii colii de la Berlin Gestaltismul.

    Legile gestaltiste ale percepiei: Legea celei mai bune forme afirm c nu exist materie fr form,

    neorganizat n structuri astfel nct componentele cmpului perceptiv prezint o tendin intrinsec, legic de a se unifica n cea mai bun form posibil. De exemplu, sunetele unei melodii se contopesc ntr-o structur melodic ireductibil, formele geometrice, liniile, dreptele, segmentele, curbele tind s se integreze ntr-o form coerent. La baza acestei legi st principiul pregnanei care face ca organizarea psihic a cmpului s fie bun, forma s fie stabil, structura s fie proeminent, simpl, regulat, simetric.

    Legea unificrii susine c percepia formelor este supus unui principiu al incluziunii. Inclusivitatea permite ca dou elemente componente s alctuiasc o figur unitar astfel nct prile componente i pierd individualitatea.

    Legea bunei continuiti susine c formele care prezint un contur continuu sunt mai pregnante dect cele cu un contur discontinuu. Aceast lege este supus principiului direciei celei mai bune care ne arat cea mai bun direcie necesar perceperii optime a unui obiect.

    Legea proximitii sau a destinului comun ne arat c elementele aflate n vecintate n cadrul cmpului perceptiv tind s fie percepute unitar.

    Legea similitudinii demonstreaz c elementele similare, asemntoare tind i ele s se supun principiului celui mai bun destin i s fie percepute n mod unitar atunci cnd acioneaz mpreun n cadrul cmpului perceptiv.

  • 26

    Legile generale ale percepiei: Legea selectivitii perceptive pune n eviden raporturile dintre obiect i fond n procesul

    percepiei. Este vorba despre o relaie dinamic. Selectivitatea perceptiv exprim cel mai bine influena factorilor determinani ai percepiei. Cea mai bun dovad a selectivitii perceptive o constituie raportul dintre obiect i fond n percepie. Percepia se realizeaz prin decuparea obiectului din fondul perceptiv, reliefarea caracteristicilor acestuia dar i modificarea raporturilor astfel nct n orice moment, n funcie de cerinele procesului perceptiv, se poate modifica acest raport (de exemplu, figurile duble).

    Legea integralitii perceptive definete o particularitate esenial a percepiei i anume orientarea acesteia spre surprinderea obiectului n integralitatea nsuirilor lui. Dup cum artau reprezentanii curentului gestaltist, n percepie exist o tendin intrinsec spre integralitate, spre receptarea obiectului ca tot unitar. Aceast legitate este demonstrat de capacitatea percepiei de a ntregi o figur lacunar, de a completa o informaie absent i de a elabora n plan mintal o imagine perceptiv unitar, integral i semnificativ. Constatm c atunci cnd citim rndurile unei cri i, din motive tipografice, literele nu se vd complet avem tendina i capacitatea de a ntregi informaia i de a reui o lectur coerent.

    Legea structuralitii perceptive exprim dispunerea informaiei relevante, utile n aa numitele puncte de concentrare informaional maxim aflate pe configuraie, pe structura obiectului stimul. Aceste puncte de concentrare informaional sunt amplasate pe margini, muchii, coluri, unghiuri, zone curbe, n general n zonele de modificare a direciei de explorare perceptiv. Fiecare obiect prezint elemente de identitate i specificitate proprie i n cursul dezvoltrii, maturizrii i nvrii perceptive se asimileaz o experien a explorrii perceptive orientat dup aceste puncte de concentrare informaional maxim.

    Legea constanei perceptive exprim capacitatea percepiei de a-i menine parametrii funcionali de receptare obiectiv a informaiei n condiiile n care se produc modificri datorate variaiilor de distan, mrime, form, luminozitate, culoare. Acest atribut al percepiei este esenial pentru percepia uman capabil s recepteze adecvat forma, mrimea, configuraia, culoarea unui obiect n condiii dificile.

    Constana formei i a mrimii are la baz n primul rnd mecanismele specifice analizatorului vizual, capacitatea acestuia de a realiza acomodri, reglri fine n condiiile unei distane maxime de 25 m fa de obiect. La distane mai mari constana perceptiv permite subiectului s perceap adecvat forma, mrimea unor obiecte n condiiile n care intervin legile perspectivei, interpoziia, distana unghiular ce modific parametrii funcionali ai percepiei. Multe dintre iluziile perceptive care in de legile perspectivei se datoreaz dificultilor de realizare a constanei perceptive. n acest caz experiena acumulat de ctre subiect joac un rol foarte important i confer percepiei un realism obiectiv.

    n ceea ce privete constana culorilor aceasta explic disponibilitatea percepiei de a recepta n mod adecvat culoarea obiectelor. Fiecare obiect are anumite atribute cromatice proprii. Aceste atribute pot fi afectate de unghiul de inciden al luminii, de nivelul de luminozitate sau iluminare. Constana perceptiv ne permite s atribuim obiectelor culoarea lor real i s nu acceptm aceste modificri. Faptul c ntr-un apus de soare o pdure pare s fie armie nu nseamn c arborii i-au modificat culoarea.

    Legea proiectivitii perceptive exprim o proprietate specific percepiei de a elabora imaginea obiectului n plan mental i apoi de a o proiecta asupra acestuia. Cu alte cuvinte nu vd cnd vd, ci vd dup ce vd. Acest paradox se explic simplu pe baza mecanismelor senzorial perceptive. Astfel, informaia este captat i procesat, se realizeaz imaginea mental, cortical a obiectului i, apoi, aceast imagine este proiectat pe obiectul surs.

  • 27

    UNITATEA DE NVARE 4

    Formele complexe ale percepiei i vederea stereoscopic

    Coninuturi:

    4.1. Formele complexe ale percepiei

    4.2. Procesarea vizual a stimulilor care intr n cmpul periferic i central n timpul parcurgerii traseului 4.3. Vederea binocular i percepia stereoscopic a stimulilor vizuali

    Obiective:

    1. Cunoaterea i familiarizarea cu noiunile de percepie n cm central i periferic

    2. Familiarizarea cu necesitatea examinrii vederii din punctul de vedere al stereoscopiei

    3. Argumente n favoarea testrii psihologice folsind timpul de reacie i stimuli vizuali

    Expunere:

    4.1. Formele complexe ale percepiei

    Percepia spaiului se realizeaz ca percepie a formei, mrimii, distanei, direciei i profunzimii. Aceste forme complexe ale percepiei pot fi reunite i ordonate n dou categorii majore: spaiul bidimensional i cel tridimensional.

    n percepia formei i a mrimii obiectelor se mbin mecanismele recepiei vizuale asociate cu experiena tactilo-kinestezic. Analizatorul vizual are rolul predominant integrnd informaia vizual cu cea tactil i cea kinestezic. Forma i mrimea obiectelor sunt percepute att direct n baza explorrii vizuale i tactilo-kinestezice dar mai ales indirect n baza experienei i prin raportarea la etaloane de mrime i form. n acest caz acioneaz constana perceptiv care permite elaborarea unei imagini adecvate, corecte n condiiile n care se modific distana sau poziia obiectelor. n percepia spaiului un rol important l are sistemul de coordonate ce presupune integrarea orizontalei cu verticala gravitaional. Percepia spaiului tridimensional, a volumului obiectelor, a profunzimii presupune n cel mai nalt grad combinarea ntre abordarea direct bazat pe informaia de tip senzorial i abordarea

  • 28

    indirect bazat pe evalurile conceptuale i experiena subiectului. n percepia volumului (vederea 3D) un rol deosebit l prezint o serie de indici proprii spaiului perceptiv: luminozitatea, unghiul de inciden al luminii, raportul dintre lumini i umbre, poziia, amplasarea obiectului. Disparitatea binocular are i ea un rol semnificativ n percepia volumului. Disparitatea se datoreaz modului n care este captat obiectul cu fiecare dintre cei doi ochi. Unghiurile vizuale ale celor doi ochi se intersecteaz i permit receptarea obiectului simultan din unghiuri diferite.

    Distana este perceput prin integrarea urmtoarelor mecanisme: obiectele amplasate la orizontal par mai ndeprtate iar atunci cnd sunt privite pe vertical par mai ndeprtate; cu ct proiecia retinal este mai mic cu att obiectul pare mai ndeprtat; obiectele localizate pe un fond cu textur mai fin par mai ndeprtate dect cele localizate pe un fond cu textur mai grosier; obiectele mai apropiate tind s ecraneze obiectele mai ndeprtate; obiectele aflate la distane mai mari capt o nuan cromatic bleu spre violet; distana plin pare mai mare dect spaiul gol; absena umbrelor afecteaz perceperea profunzimii; contrastul de lumin i de culoare influeneaz perceperea distanei i a profunzimii; obiectele cu luminozitate mai mic par mai ndeprtate; perspectiva liniar mrimea retinal a dimensiunilor longitudinal este invers proporional cu ptratul distanei fa de subiect; micarea aparent a obiectelor depinde de micrile capului sau ale ochilor; obiectele mai apropiate par s se mite mai repede dect cele ndeprtate.

    Percepia micrii are la baz att mecanisme ale percepiei directe ct i mecanisme ale percepiei indirecte. Mecanismele percepiei directe vin s susin ideea c micarea obiectelor este accesibil privirii umane ntr-o manier direct, chiar i n absena reperelor. Cea mai bun dovad o constituie capacitatea privirii umane de a recepta deplasarea unui stimul luminos n ntuneric n absena oricrui reper. La baz sunt mecanismele retiniene i legea postefectului: deplasrile succesive ale stimulului sunt receptate punct cu punct pe retin iar excitaia fiecrei celule retinale se menine un timp foarte scurt ca postaciune activnd urmtoarele celule retinale. Aceast dr excitatorie corespunde vitezei obiectului. La vitez mare dra excitatorie este mai lung dect la vitez mic. Mecanismele percepiei indirecte a micrii in de implicarea reperelor i a experienei perceptive a subiectului. J. Piaget a demonstrat c percepia vitezei este condiionat de dezvoltarea structurilor operatorii ale inteligenei. n cea mai mare parte copiii tind s perceap viteza ntr-o manier ordinal: obiectele aflate n micare pe prima poziie sunt considerate ca avnd o vitez mai mare dect cele aflate n poziiile urmtoare. Se constat c n percepia vitezei capacitile omului sunt destul de limitate. Experiena omului n deplasare i micare este condiionat de calitatea sa de fiin terestr. Astfel, oamenii tind s perceap relativ corect viteza n limite destul de restrnse: vitezele foarte mici sau foarte mari sunt percepute eronat.

    Percepia timpului are la baz n special mecanisme de procesare indirect ceea ce sugereaz complexitatea acestei forme. Experiena direct, nemijlocit a percepiei timpului are la baz informaia senzorial oferit de ctre analizatorul auditiv i cel tactilo-kinestezic datorit faptului c aceti analizatori realizeaz o procesare succesiv a informaiilor astfel nct subiectul dobndete n timp capacitatea de evaluare a succesiunii evenimentelor i n baza acestui tip de experien. Dar, dup cum artam mai sus, mecanismele percepiei indirecte sunt fundamentale i ele implic participarea unui ntreg sistem de repere cum ar fi: micarea astrelor, succesiunea zi-noapte, succesiunea anotimpurilor sau utilizarea unor mijloace artificiale de msurare a timpului. Perceperea nemijlocit a timpului este extrem de limitat i ea se reduce la cteva sutimi de secund pn la maximum 2-3 secunde. Foarte rapid perceperea timpului implic mecanisme mnezice i reprezentarea timpului trecut. Prezentul psihologic este un punct infinitezimal suspendat ntre trecut i viitor. De aceea se poate spune c timpul este n cea mai mare

  • 29

    msur trit i mai puin perceput. Drept dovad, intervalele de timp pline, ncrcate de activiti sunt percepute ca fiind mult mai scurte dect intervalele de timp lipsite de activiti. n general timpul trece greu n condiii de activiti plictisitoare, lipsite de interes.

    Aparate folosite n studiul i analiza percepiei vizuale: Tahitoscopul i

    Aparate pentru evaluarea micrilor oculare.

    Cu ajutorul tahistoscopului se pot modela i experimente complexe n cadrul

    crora se investigheaz indicatorii fiziologici ca mrturie obiectiv a reactivitii emoionale a subiectului. n timp ce subiectului i se prezint stimuli la tahistoscop poate fi conectat la poligraf pentru determinarea reaciei electrodermale, frecvenei cardiace i ritmului respirator. Acest gen de model experimental este favorabil pentru studiul experimental al stimulilor sau situaiilor afectogene.

    4.2. Procesarea vizual a stimulilor care intr n cmpul periferic i central n timpul parcurgerii traseului Vederea periferic este caracterizat de o certitudine spaial slab. Totui, vederea spaial periferic este compromis mai ales atunci cnd elementele sunt prezentate amalgamate. De exemplu, capacitatea de a recunoate o liter mic (care poate fi recunoscut cu uurin atta timp ct este prezentat singur) n cazul vederii periferice este compromis dac n jurul ei apar alte litere la o distan de pn la 0.5 ori fa de

    Aparate pentru evaluarea micrilor oculare. Sunt destinate urmririi modul n care se realizeaz micrile oculare n condiiile explorrii vizuale sau ale lecturii. Micrile oculare pot fi identificate prin variate procedee (vezi Roca, 1971). Ele pot fi msurate prin efectul reflexiei cu ajutorul unor aparate de filmare, pot fi nregistrate fotografic cu ajutorul unor aparate fotografice cu declanare rapid, pot fi nregistrate pe osciloscopul catodic sau pe cale electrofiziologic cu ajutorul unor microelectrozi amplasai n apropierea ochilor n funcie de direcia anticipat a privirii.

    Tahistoscopul este aparatul cel mai frecvent utilizat n studiul experimental al percepiei. Cu ajutorul lui se realizeaz studierea percepiei vizuale n condiii precis determinate de iluminare a stimulului i mai ales de durat de expunere. Principiul de baz care st la funcionarea tahistoscopului l constituie prezentarea cu o durat precis determinat de timp a stimulilor vizuali.

    Primele aparate erau mecanice apoi au aprut tahistoscoapele electronice i digitale. Tahistoscopul electronic este astfel construit nct i se asigur subiectului condiii de adaptare vizual putnd s priveasc n interiorul aparatului prin intermediul unui dispozitiv care izoleaz subiectul de stimulii vizuali externi. Dispune de fante prin intermediul crora se introduc stimulii desenai pe cartonae sau imagini simple, complexe, acromatice, cromatice .a.m.d. Subiectul este instruit s priveasc atent n ateptarea stimulului ce va fi proiectat. Timpul de expunere poate fi reglat cu precizie ncepnd cu o miime de secund i mergnd pn la zeci de secunde. Timpul standard de expunere a stimulilor pentru cercetrile obinuite privitoare la aprehensiunea perceptiv este de 0,1 secunde. Subiectul are la ndemn un dispozitiv de obicei sub forma unui buton pe care va trebui s apese pentru a semnala c a vzut stimulul. Variabila dependent poate fi semnalat i pe cale verbal prin rspunsul DA sau NU sau prin descrierea a ceea ce a vzut. Aparatul permite experimentatorului s declaneze un flash care lumineaz stimulul fcndu-l ntr-o anumit msur perceptiv pentru subiect.

  • 30

    centrul literei int (Toet & Levi, 1992; Kooi, Toet, Tripathy, & Levi, 1994; Tripathy & Levi, 1994; Palomares, LaPutt, & Pelli, 1999; Pelli & Palomares, 2000).

    n studiul lor clasic, Flom, Weymouth, i Kahneman (1963) au estimat interaciunile spaiale. Flom et al. au sugerat c distana pe care se petrece interaciunea spaial are legturi cu mrimea cmpurilor receptive care sunt cele mai sensibile pentru int. Din cauza faptului c vederea periferic este caracterizat de ctre o acuitate vizual redus, cmpurile receptive mai mari vor fi pornite (deoarece cmpurile receptive mai mici au o sensibilitate redus), iar aceast schimbare de scal va duce la distane superioare de aglomerare. Aceast ipotez a schimbrii scalei a prevzut mai multe elemente.

    Figura 3 Proba de percepie periferic, lab. de Psihologie experimental Gh Zapan, Facultatea de Psihologie i tiinele Educaiei, Universitatea din Bucureti

    Cmpul vizual este zona pe care se ntinde spaiul fizic vizibil pentru un ochi la diferite unghiuri fa de ochi. Exist diferene individuale semnificative n pragul periferic pentru micare i exist mai mult variabilitate n punctele extreme ale cmpului periferic (la un unghi periferic mai mare). O limitare a vederii periferice reprezint uneori o problem mai ales cu jonciunile complexe n care numrul direciilor din care poate fi abordat potenial este mai mult dect normal. Pe vederea periferic se bazeaz ntr-o msur mai mare n aceste situaii i sigurana ciclitilor, motociclitilor i pietonilor la jonciuni i depinde adesea de vederea periferic a conductorilor auto, de vreme ce atenia acestora din urm se va axa adesea pe alte vehicule cu motor din fluxul principal al traficului. Levi, Klein & Hariharan (2002) care au evideniat n studiu lor Interaciuni spaiale care faciliteaz sau suprim vederea periferic: Aglomerarea periferic nu variaz nici n funcie de mrime nici prin simplu contrast afirm c aglomerarea periferic nu variaz n funcie de scal i nici nu poate fi atribuit simplei mascri a contrastului. Rezultatele sugereaz mai degrab c interaciunile spaiale inhibitorii n

  • 31

    aglomerarea periferic se extind pe distane mai mari dect n fovea pentru inte de aceeai mrime. n vederea periferic, distana critic pentru aglomerare este aprox. de 0,1 ori excentricitatea intei. Observatorii pot detecta cu uurin trsturile care compun intele autorilor (Gabor) n condiii de aglomerare intens (Levi et al., 2002).

    n studiul lor, Gilden, Blake i Hurst (1995) au folosit adaptarea motorie vizual pentru a studia felul n care sistemul de vedere este implicat n crearea imaginilor mentale. Acest studiu a fost foarte important innd seama de faptul c adaptarea motorie este retinotopic i din aceast cauz, ea apare n sistemul vizual primar. Astfel, atunci cnd o regiune a cmpului vizual primete o stimulare motorie extins, un obiect din acea regiune este vzut micndu-se n sensul opus din momentul induciei (iluzie cascad) i un obiect mobil este vzut ca i cum s-ar mica mai ncet.

    Cercettorii i-au conceput studiul cu intenia de a demonstra c micarea unui obiect imaginar este afectat de efectul ulterior al cmpului de micare Astfel, ei au descoperit c atunci cnd punctul a fost imaginat ca i cnd s-ar mica n aceeai direcie ca i cmpul de micare inductiv (contrar efectului de micare ulterior), acesta pare s fi ncetinit (a avut nevoie de mult timp ca s ajung n partea cealalt a regiunii). Mai mult, punctul prea s prind vitez i a ajuns n partea cealalt ntr-un timp mai scurt atunci cnd punctul a fost imaginat s se mite n direcie opus fa de cmpul inductiv de micare (n aceeai direcie cu efectul ulterior de micare).

    Concluzia a fost c n adaptarea vizual a micrii, micarea pare s ncetineasc n ciuda direciei n care se deplaseaz cmpul de inducie, probabil pentru c toi receptorii sensibili la micare au fost fcui s oboseasc. ns, aa cum au recunoscut Gilden et al. (1995), efectul pe care l-au constatat ei este un fenomen ateptat dac subiecii, n ciuda faptului c i-au imaginat punctul ca deplasndu-se continuu dintr-o parte a ecranului n cealalt, ei i-au imaginat c avea mai multe locuri statice de-a lungul traiectoriei imaginate.

    Bavelier i colectivul (2000) au folosit tehnica de imaginare prin rezonan magnetic pentru a testa ipoteza c alocarea ateniei spaiului vizual periferic este mrit n mod specific dup privarea de auz. Ei au folosit ecuaia structural pentru a vedea cum crete aceast modulaie n cadrul cii vizuale. Dintre participani fceau parte indivizi surzi care vedeau blocuri alternate de puncte statice i cmpuri curgtoare de puncte n micare. Atenia vizual a fost solicitat cerndu-li-se participanilor s monitorizeze ecranul pentru a depista modificri de luminiscen. Modificrile n atenia vizual legate de excentricitate au fost testate prin rnduri de contrastare n care subiecii trebuiau s monitorizeze modificrile de luminiscen din cmpul periferic cu cele n care subiecii trebuiau s monitorizeze modificrile de luminiscen din centrul cmpului vizual. Pe parcursul tuturor trecerilor, subiecii s-au uitat la un punct static (0,3 grade) proiectat pe un ecran transparent vzut printr-o oglind montat n head coil. Imaginile erau proiectate pe un ecran de video proiector LCD. Stimulii au constat dintr-o alternare a blocurilor n micare i statice folosind un monitor compus din aproximativ 280 puncte (0,2 grade/punct). La blocurile n micare, punctele se deplasau radial cu o vitez de 4,5 grade/sec. n prima tur, subiecii au vzut pasiv alternri de blocuri statice i n micare. Acest model a permis echipei de cercetare s compare indivizii surzi cu cei care aud, atunci cnd ateniei vizuale i s-au alocat diverse zone speciale. Luate la un loc, aceste rezultate demonstreaz schimbri specifice n organizarea cii motorii la persoane care nu aud din cauze congenitale. n toate condiiile testate, indivizii surzi, spre deosebire de cei care aud, au avut o activare pe parte stng a MT/MST. Atunci cnd s-a tratat periferia, indivizii surzi au folosit mai bine calea motorie dect indivizii care aud, n vreme ce nu a fost observat nicio diferen atunci cnd s-a tratat centrul cmpului vizual. Acest rezultat induce faptul c reprezentarea spaiului periferic este mai dependent de i modificabil de ctre lipsa acuitii acustice dect reprezentarea spaiului vizual central.

  • 32

    Alte studii i cercetti s-au bazat pe scoaterea n eviden a modului n care aglomerarea vederii (crowding) periferice i foveale difer n dou moduri importante (Levi, Klein and Carney, 2000). n primul rnd, de-a lungul mrimilor-int pe care le-am msurat, aglomerarea foveal pare s nu varieze n funcie de mrime, n vreme ce n cazul vederii periferice, aglomerarea se petrece de-a lungul unei ci spaiale mari. n al doilea rnd, aglomerarea foveal este prevzut destul de bine prin mascarea detectrii unor caracteristici n vreme ce aglomerarea periferic este mult mai puternic dect s-ar putea prezice prin simpla mascare a contrastelor. Speculaia noastr este c identificarea intelor de-a lungul cmpului vizual implic aceleai dou stadii de procesare: filtrarea iniial i un model ulterior. Stadiul iniial de filtrare (care limiteaz detecia) pare s fie asemntor n cazul vederii periferice i n cazul vederii foveale.

    4.2. Vederea binocular i percepia stereoscopic a stimulilor vizuali

    Procesele vizuale au fost considerate pana acum ceva vreme n aspectele lor elementare, i anume abilitatea de a detecta lumina i schimbarile n intensitatea acesteia i capacitatea de a discrimina culoarea i forma. n prezent se acorda o deosebita atentie unor fenomene mai complexe, precum vederea bioculara. i pentru aceasta sunt necesare unele cercetri din domeniul neuropsihologiei.

    LOCALIZAREA OBIECTELOR IN SPATIUL 3D

    INDICI MONOCULARI1. MARIMEA RELATIVA A

    OBIECTELOR;

    2. INALTIMEA IN PLAN LA CARE SE AFLA SITUAT UN OBIECT DIN CAMPUL VIZUAL (OBIECTELE AMPLASATE MAI SUS PAR CA SE AFLA LA O DISTANTA MAI MARE);

    3. SUPERPOZITIA;

    4. UMBRA;

    5. GRADIENTUL DE TEXTURA;

    6. PARALAXA DE MISCARE;

    7. PERSPECTIVA LINIARA;

    INDICI BINOCULARI

    1. DISPARITATEA IMAGINILOR-IMAGINILE PERCEPUTE DE CEI DOI OCHI SUNT USOR DIFERITE INTRE ELE;

    CREIERUL COMPARA IMAGINILE VENITE DE LA CEI DOI OCHI SI FOLOSESTE DISPARITATEA DINTRE ELE CA MASURA A DISTANTEI LOR;

    2. CONVERGENTA MUSCHILOR OCULARI;

    Figura 4 Indicii monoculari i binoculari n percepia spaiului Un bun discernmnt n vizualizarea stereoscopic depinde dect de bun e

    vederea. Procesarea vizual 3D este mai concentrat i clar n cmpul periferic central i cu ct stimulii se deprteaz n cmpul perceptual periferic se reduce din acurateea imaginii 3D. Micarea este detectat prin schimbri n cmpul periferic vizual ceea ce este esenial n detectarea pericolului. Prin vederea stereoscopic nu are loc i

  • 33

    recunoaterea obiectelor de ctre fiecare ochi. Astfel, stereograma Random dot (puncte mprtiate) relev mai nti apariia unei figuri 3D i apoi recunoaterea obiectului. Din punct de vedere anatomo-fiziologic, ochii sunt conexai la alte 6 centre nervoase la nivelul cortexului, cum ar fi centrul echilibrului, de exemplu. Poziia capului este monitorizat de canale semicirculare (cohlea) situate n urechea intern. Astfel, oamenii cu un singur ochi pot s-i formeze o imagine 3D despre mediul nconjurtor micndu-i capul n stnga i dreapta pentru a crea senzaia de micare a obiectelor. Conform acestei proceduri obiectele apropiate se mic iar cele situate la distan par a fi nepenite.

    Figura 5 . Ochelari NuVision 60GX. Sursa Gary (2003) pagina 18

    O excelent metod de a procesa stereogramele pe calculator depinde de

    geamurile care se schimb rapid din transparent n negru. Astfel acest lucru se poate aranja iar calculatorul poate s afieze imaginile pentru fiecare ochi n parte, de fiecare dat fiind acoperit o partea cu jumtatea de ecran neagr.

    Dac se afieaz secvenial foarte rapid (85 Hz) atunci cortexul poate fi uor pclit iar informaia 3D se va extrage. Astfel procesarea vizual stereoscopic este destul de complex iar aproximativ 2/4 din populaie nu poate vedea stereoscopic iar 1/3 pot vedea aproximativ i 1/3 nu au vzut deloc. n ajutorul posibilitii de a percepe obiectele i mediul nconjurtor 3D vin noile descoperiri tehnologice: ochelarii 3 D, aa cum se poate observa n figura 5.

    Un faimos experiment Experimentul Frankfurter demonstreaz exact cum ochii sunt folosii n timpul exersrii privirii paralele. Dac experimentul reuete, atunci se poate observa plutind n aer un frankfurter mic plutind n aer. Pentru acest exerciiu trebuie ndeplinite urmtoarele condiii: privire n deprtare; alegerea unui obiect la distan i privit n cmp central; aducerea degetului arttor n faa ochilor pe linia focalizrii obiectului la distan; va apare un mic obiect n timpul privirii la distan; dup retragerea degetului, imaginea va pluti n aer dac nu se ndreapt privirea ctre el.

    Fig. 6 Vedere normal cu focalizare pe un obiect.

  • 34

    n figura 3 se poate vedea modul n care globii oculari focalizeaz un obiect n cmpul central pentru a procesa informaia. n acest stadiu nu se poate procesa 3D informaia i s se observe stereograma.

    Fig. 7 Metoda procesrii paralele a stimulilor n cmp central Dup cum se observ n figura 4, ochii sunt focalizai n spatele liniei verticale

    care reprezint obiectul ce trebuie vizualizat 3D. Aceast metod de procesare a obiectelor n cmpul central se numete metoda procesrii vizuale paralele a obiectelor. Prin aceast metod musculatura ochilor se relaxeaz iar lentilele care focalizeaz obiectul de pe linia vertical se lrgesc, aprnd imaginea 3D.

    Fig 8 Metoda procesrii n cruci O alt metod de procesare a stereogramelor i vizualizare 3D a obiectelor

    ascunse este metoda procesrii n cruci (fig 5). Persoana care privete stereograma i va focaliza ochii nainte de linia vertical unde se afl imaginea cu stereograma. Astfel din stereogram se va detaa obiectul ascuns sub form 3 D (John, 1980).

  • 35

    Sursa: Revista de psihologie a Academiei Romne, t.54, nr.3-4, p. 235-248, Bucureti, iulie-dec 2008. Fig 9 Studiu experimental privind procesarea stimulilor vizuali n cmp periferic i central (Chraif, 2008; 2009)

    Aparate folosite n detectarea timpului de reacie la stimulii vizuali n cmp vizual periferic i central

    Media, abaterea standard semnificaia statistic la aplicarea testului t pentru cele dou grupuri Variabila Nr.Grup Media Ab. Standard t p

    Test_Perceptie Periferic a stimulilor

    1 1.514 0.184 VMS

    2 2.096 0.265

    -11.911 0.000

    1 1.608 0.234 VMD

    2 2.242 0.309

    -10.770 0.000

    1 1.560 0.190 -11.751 VMT

    2 2.167 0.283

    0.000

    Test DEST- aprecierea vitezelor i distanelor n cmp central

    1 41.182 11.018 Media erorilor de estimare 2 20.363 4.618

    11.229 0.000

    Aa cum se poate observa n tabelul 4, grupul 2 care proceseaz setereograme (vd stereoscopic disti


Recommended