+ All Categories
Home > Documents > 1926_002_001_002 (1).pdf

1926_002_001_002 (1).pdf

Date post: 26-Sep-2015
Category:
Upload: masteringlove
View: 220 times
Download: 4 times
Share this document with a friend
16
An:' 5 ÎL Oradea, 5 20 Ianuarie j926. Cenzurat No. 1 ş i 2. îi MM: (coala Io. II. Sír. Mmum 23 Apare la 5 şi la 20 a f i e c ă r e i luni. ite: Pe un an Lei 150 Pc jum. an Lei 80 Inserţiuni şi reclame se publică după tarif Manuscrisele nn :::: înapoiază :r: ORGANUL OFICIAL AL REVIZORÂTULUI ŞCOLAR DIN BIHOR Nu lăsaţi copiii să mintă/ Se înţelege mai îritâiu nu trebue minţim noi. Dar dacă minciuna este o nenorocire pentru adult, ea este o primejdie şi cea mai arzătoare otravă pen- tru copil. -Ar trebui închinăm sute de pagini ace- stei chestiuni, pentnică dela rezolvarea ei decurge şi însănătoşirea socială şi renoşterea unui popor. Este atâta minciună, atâta făţărnicie in jurul copiilor, în- cât nit ne mat putem mira de ravagiile pe cari le face minciuna în rândurile generaţiilor tinere. Mai ales co- pilul care trăieşte mai malt in viitor şi prezent decât în trecut, lesne este înclinat uite, dena- tureze, să schimbe cu un cuvânt ceeace s'a întâmplat, lă sandu-se furat de speranţele sale, de visurile şi pof- tele sale, de aşteptarea sau de teama sa. Subiectivis- mul său, produs al tuturor Instinctelor îngrămădite in jurul instinctului de conservare, lesne il îndeamnă mintă, ajusteze lumea din afară după interesele sale, iar nu el să-şi ajusteze interesele după posibili- tăţile reale. Este în această înclinare o culme care poate duce pe o pantă la cultul idealului, dar care pe panta ceialaltă dace la cea mai neagră prăpastie: vrăpastia laşităţii şl a făţărniciei. Intr'o lucrare recentă, 1 ) dintre numeroasele lu- crări asupra minciunei, ni se enumără cauzele minciu- nei la copiii mai mici, pe care le cităm din memorie: 1) Jocul inaginaţisi, 2) instinctul de conservare; 3) instinctul de imitaţie; 4) judecata subiectivă de va- loare nu logică rece 5) imposibilitatea de înfrâna're proprie, puterile sufletului copilăresc năvălind ca un părâu umflat, Mai puneţi la toată această stare psi- chicâ infantilă şi mediul favorabil minciunei, mediu in care totul, dela tată şi mamă până la cd mai înde- părtat strein, totul îl îndeamnă să mintă, sau îi suge- rează minciuna. Slăbiciunea sufletească a copilului condus de pu- terile oarbe ale instinctului, trebue încetul cu încetul tămăduită şi obicinuita cu privirea în faţă a adevă- rului oricât de crud ar fi el. E drept că mai ales pen- tru copil, iluzia este isvorul tuturor fericirilor sale; dar trebue să-l purtăm cu îndemânare şi pe drumuri reale cu se convingă şi de aceeace este posibil sau nu. ') Erinnerung, Aussage und Lüge in der ersten Kindheit '•'<" pedagogii Clara şi W Stern — Leipzig ed Barth. 1920, Bibl. Jünlv Copilul, ca şi omul ca mintea slabă, confundă posi- bilul cu realul, ceeace nu este tot una; iar când a- Junge sâ-şl creeze o lume de imposibilităţi alimentată de dorinţele şl poftele sale necontrolate, atunci primej- dia e mare, cu atât mai mare cu cât nu-l vom şti să-l readucem la realitate l Micuţul care face dinfr'un băţ un cai, dintr'o cu- tie un palat, dintr'o piatră o pâine, cu greu va distinge produsul Imaginaţiei sale de acela al realităţii. Dar dacă viaţa jocului copilăresc este o necesitate pentru desvoltarea de mal târziu a copilului, sa prelungin- du-se prea mult, când copilul începe să se lovească de piedecile reale, poate să fie o cauză de seamă a minciunei. Memoria pasivă a copilului trebue. înlocuită încetul cu încetul cu o memorie activă, adică el tre- bue deprins să caute cu fidelitate în trecut şl să des- prindă japtul brut din buruenile imaginaţiei sale. Tre- bue să-i întărim raţiunea ca ea să fie tn stare a da piept cu pasiunile şi cu dorinţele sale. Trebue să-l de- prindem observe şi lucruri şi fapte din jurul său. Dar mai ales trebue să-l deprindem sä dea piept pe faţă cu pitdecile ce întâlneşte în viaţa lui de şcolar. Fie că profesorul este vn despot şi copilul vede că în faţa despotului e mai bine să minţi ca să scapi; fie profesorul este un indiferent şi deci e tot una a minţi sau a spune adevărul; fie că el este prea bun şi copiii îl mint în batjocură; în toate aceste eazuri deci pedagogul este acela care îl deprinde pe copil să fugă ca un laş de greutate. Ma ! cu seamă în ultl- mile timpuri de osteneală socială, de tembelism care a năvălit asupra omenirii, când fiecare caută scape cât mai eftin, copilul vede ca dramul obicinuit spre a învinge obstacolul este să fugi de el sau să te stre- cori pe căi piezişe. O revoltă generală împotriva exa- menelor, în contra programelor prea încărcate, împo- triva numărului de ore; o nenorocită şi bolnav senti mentală grijă ca copiii să na mai lucreze aşa mult, Din reacţiunea împotriva metodelor şt progra- melor atât de grele şi de apăsătoare ale trecutului, se pare că printr'o armonie cu întregul mers al lumei, am căzut şi cu şcoala în cealaltă extremă: cât mai puţin, cât mai uşor, cât mai eftin. nu ne mirăm atunci cá de pe băncile şcoalei se ridică tot mai multă f ' 7
Transcript
  • An:' 5 L Oradea, 5 2 0 Ianuarie j926. C e n z u r a t

    N o . 1 i 2 .

    i MM: ( c o a l a I o . I I . Sr. Mmum 23 Apare la 5 i la 20 a f i e c r e i l u n i .

    i t e : Pe un an Lei 150 Pc jum. an Lei 80 Inseriuni i reclame se public dup tarif Manuscrisele nn :::: napoiaz :r:

    O R G A N U L O F I C I A L AL R E V I Z O R T U L U I C O L A R D I N B I H O R

    Nu lsai copiii s mint/ Se nelege c mai ritiu nu trebue s minim

    noi. Dar dac minciuna este o nenorocire pentru adult, ea este o primejdie i cea mai arztoare otrav pentru copil. -Ar trebui s nchinm sute de pagini acestei chestiuni, pentnic dela rezolvarea ei decurge i nsntoirea social i renoterea unui popor. Este atta minciun, atta frnicie in jurul copiilor, nct nit ne mat putem mira de ravagiile pe cari le face minciuna n rndurile generaiilor tinere. Mai ales copilul care triete mai malt in viitor i prezent dect n trecut, lesne este nclinat s uite, s denatureze, s schimbe cu un cuvnt ceeace s'a ntmplat, l sandu-se furat de speranele sale, de visurile i poftele sale, de ateptarea sau de teama sa. Subiectivismul su, produs al tuturor Instinctelor ngrmdite in jurul instinctului de conservare, lesne il ndeamn s mint, s ajusteze lumea din afar dup interesele sale, iar nu el s-i ajusteze interesele dup posibilitile reale. Este n aceast nclinare o culme care poate duce pe o pant la cultul idealului, dar care pe panta ceialalt dace la cea mai neagr prpastie: vrpastia laitii l a frniciei.

    Intr'o lucrare recent,1) dintre numeroasele lucrri asupra minciunei, ni se enumr cauzele minciu-nei la copiii mai mici, pe care le citm din memorie: 1) Jocul inaginaisi, 2) instinctul de conservare; 3) instinctul de imitaie; 4) judecata subiectiv de valoare nu logic rece 5) imposibilitatea de nfrna're proprie, puterile sufletului copilresc nvlind ca un pru umflat, Mai punei la toat aceast stare psi-chic infantil i mediul favorabil minciunei, mediu in care totul, dela tat i mam pn la cd mai ndeprtat strein, totul l ndeamn s mint, sau i sugereaz minciuna.

    Slbiciunea sufleteasc a copilului condus de puterile oarbe ale instinctului, trebue ncetul cu ncetul tmduit i obicinuita cu privirea n fa a adevrului orict de crud ar fi el. E drept c mai ales pentru copil, iluzia este isvorul tuturor fericirilor sale; dar trebue s-l purtm cu ndemnare i pe drumuri reale cu s se conving i de aceeace este posibil sau nu.

    ') Erinnerung, Aussage und Lge in der ersten Kindheit ''

  • 2 FOAIA COLAR >

    nulitate, tot mai zadarnic vorbree, tot mai mare laitate i tot mai mare credin n noroc i necredin n propria-i for.

    Mediu, metod, obiceiuri moderne, curente exagerate, totul ncurajeaz pe copil s mint i cu minciuna s-i fac drum n via. Sunt coli n cari a copia la tez, a pcli pe profesor, a devenit o glum studeneasc" inofensiv, cnd n realitate nu avem a face dect cu cea mai nenorocit form de minciun l de laitate colreasc l din care n marea via va decurge cellalt grad de minciun i de laitate.

    Minciuna copilreasc aa cum am vzut-o, datorit slbiciunilor sufleteti nu este la drept vorbind adevrata minciun. Ea ncepe d'abia prin coala primar cnd copilul ncepe s ias din lumea sa inte

    rioar i ncepe s se considere n raport cu societatea, ca membru rspunztor al ei. De aceea adevrata primejdie a mincianei ncepe cu coala primar. Akt trebue s ne muncim a zdruncin ncrederea copilului n acest idol, cruia se nchin atta. In coala primar trebue s deprindem pe copil a vedea n lupta contra mincianei cea mai mare bravur: victoria asupra sa nsi. Altfel minciuna ntia lsat, cere alte minciuni ca s o susin i astfel copilul se trezete ntfo estur de minciuni, moartea ngur a vo inei a caracterului.

    Strpii minciuna i ai dat sntate neamului, prin scoaterea de generaii credincioase muncei i adevrului.

    G e o r g e B o t a

    Materialul de memorat* > Vorba memorizare" aa cum e folosit ea n ma

    terie didactic nu se refer totdeauna propriu zis la memoria intelectual, ci designeaz de obicei un exerciiu de nregistrare i reproducere mecanic a unor iruri de cuvinte, de formule ori de cifre.

    Cuvintele nu sunt acte de gndire ci numai auxiliare ale gndirii, sunt conveniuni create de vieaa so cial i servesc munca minii tot aa cum aparatele con struite de dibcia omeneasc servesc pentru uurarea muncii braelor.

    Cuvntul, considerat !n sine i deosebit de gndul pe care-1 deteapt, nu e dect o micare a organelor vorbirii. Cuvntul e un gest pe care n loc s-I fac mna l fac buzele, l imba.

    Cuvntul scris e urma v iz ibi l a unor micri, deci tot a unor gesturi dar nu instinctive ci nvate, nu naturale i convenionale. El alctuete un mijloc indirect de amintire a cuvntului vorbit. E aparatul care servete pentru punerea n funciune a unui alt aparat .

    Formulele, cifrele, sunt deasemenea auxiliare convenionale pentru punerea gndirii n aciune fr s fie ele nile gndire. Ca atare l ele se reduc mai de a-proape sau mai de departe tot la sisteme de micri.

    Memorizarea aa cum e practicat rj coal, se re-duce deci la nregistrarea unor serii de micri (sau cteodat a unor imagini ce uureaz unele micri).

    Intre pstrarea putinei de-a execut unele micri, i pstrarea putinei de a-i detepta anumite gnduri, e o deosebire att de mare nct i legile desfurrii a-cestor dou procese, i metoda lor i timpul pe care-l cer, e altul.

    Astfel : pe cnd depr inderea unei micri pur musculare cere un exerciiu repetat de multeoM, pstrarea n minte a unei demonstraii bine nelese se face dela prima dat .

    *) vezi articoiui Memorizarea ca exerciiu colar" fn No. 18, Noembrie 1925.

    Experiene fcute cu animale superioare ca elefantul, cinele ori maimua, dovedesc c acestea se de-prind desigur i ele cu destul greutate s execute micri automatice, c le t rebue l lor repetate ncercri, dibuiri, pn s ajung s execute cu uurin o micare anumit. i totui n anumite cazuri precum de pild pentru deschiderea unui mecanism simplu pe care animalul l poate nelege nu mai o necesar exercitare ndelungat, ci animalului i ajunge e singur prob ca s reie micarea; odat ce a neles, poate execut de nenumrate ori pe rnd fr greeal.

    Aa dar nelegerea, intervenia actului pur mintal, dispenseaz pe individ de ntregul ir de exerciii de deprindere.

    Sunt ns i cazuri mixte, cnd avem a aface cu deprinderi de micare ajutate mai mult ori mai puin de inteligen.

    Cazurile acestea mixte alctuesc o ntreag gam, ncepnd cu acelea n care roiul misci musculare e maxim iar acel al minii e minim, i sfrim cu cazurile cnd dimpotriv roiul m'nii e maxim Iar al micrii, minim. Aa de pild cu ct ntr'un exerciiu de repetare verbal, nelegerea intervine mai puin, cu a t t i deprinderea, automaiizarea se face mai greu. Aa de exemplu, cu mult mai multe repetri i timp se cere ca s'nvei pe de rost un numr de silabe fr neles i cu mult mai repede se 'nva acela numr de silabe constituind cuvintele unei poezii n limba matern. De = aceea i o formul matematic se reine cu luft niW repede cnd se bazeaz pe o demonstraie neleas pentruc procesul de dresaj e mai puin implicat n e*" dect n formula neexplicat i neneleas; procesul mintal substitue o bun parte din repetrile ce ar fi fost necesare.

    Aa dar dup cele expuse po'aci , s'ar prea c deprinderile, mecanizrile care cer exerciiu mai mult ar

  • FOAIA COLARA 3

    trebui s fie ct mai muH evitate in coa' i nlocuite cu operaiile mintale.

    Pe principiul acesta, pe programul acesta se ntemeiaz o ntreag campanie pe care unii teoreticieni o duc mpotriva mecanizrii, mpotriva oricrei memorizri aritmetice a formulelor, numerelor, cuvintelor.

    S'a ajuns Ia eliminarea termenilor tehnici, la eliminarea numirilor gramaticale, la eliminarea formulelor aritmetice (dobnda, suprafeele etc). Se pare c exist i o tendin exagerat de a se elimina datele din predarea istoriei.

    Trebue s inem seama ns de un amnunt psi-cologlc de mult impor tan : actul de nelegere substi-tue nt i 'adevr dup cum am spus o ntreag serie de dibuiri i ne-am putea adresa totdeuna numai lui n vederea istruciunii dac acest act de nelegere n'ar prezent dou mari inconveniente.

    1. Actul mintal, substituind un ir de dibuiri musculare presupune o sforare, o cheltuial de energie cu mult superioar sforrii fiecrui act muscular.

    Animalele cari sunt incapabile de asemenea sforri de a nelege, se asemn cu nevoiaii crora Ie vine mal uor s-s l cumpere hainele mai scump dar pltind n rate mioi distanate.

    2. E drept c o formul care e neleas se reine cu mai puin exerciiu dect cea care nu e neleas ins dac formula n'a fost i mecanizat dup aceea, atunci se uit cu mult mai repede.

    Formula nu e numai un sistem de semne algebrice, ci tot formul e proverbul , tot o formul e regula general de gramatic, tct o formul e legea tiinific, tot formul e maxima filozofic. Toate sunt gndiri fixate prin mijloace convenionale.

    Acete mijloace conv nionale, cuvntul sau formula, servesc ca depozitare ale ntregei bogaii de gnduri i sentimente pe cari generaiile i-o transmit unele altora de-alungul veacurilor. Fr pstrarea acestor formule nu e posibil instruciunea, nu e pos bil Cultura i nici vieaa social.

    Memoria reine concretul mu t mai mult timp de ct abstractul . Abstractul dac nu s'ar sprijini pe anumite semne, arbitrare ori convenionale, nu s'ar putea ps t r n memorie.

    Dup muli autori, nsi gndirea logic ca fapt de contiin, e imposibil fr anumite concreiuni de acestea, fie create subiectiv de fiecare din noi, fie elaborate de vieaa social. Iar formulele, cuvintele, sunt tocmai semne vzute, auzite, pronunate, sunt forme concrete ce pot sprijini abstractul.

    Astfel formula cere s fie mai nti neleas pentru a fi mecanizat repede, dar trebue s fie apoi n tot cazul mecanizat pentruca ceeaee a fost neles odat, fe durabil n memorie. Ori de cte ori vei voi s- i aminteti ceeace ai neles odat, formula va servi gndirii aa cum ancora fixat solid n pmntul ferm, servete stabilitatea navei pe valurile jucue.

    Desigur c o ancor care mi e capabil s asigure o nav, e cu totul de prisos.

    O ancor, prin ea nsi, e cel mult un simbol dar n'are In ea nsi nici o utilitate. i a te ncrca la drum cu ea dac nu-i va putea servi niciodat de pild cnd umbli clare e osteneal de om fr socoteal.

    De sceea nu se va mecaniz formularea tuturor textelor din cartea de cetire, orict s'ar fi t neles ele. Sunt texte cari explic un fapt istoric de pild i recon-stituesc astfel n mintea cetitorului o imagine concret sau o serie de imagini. Imaginea fiind destul de concret, se pstreaz n memorie i fr ajutorui vorbelor din carte. Vorbele din carte au fost numai irijloc provizoriu de construcie, ntocmai ca schelele de lemn pe cari le dai de-o parte dup ce e gata casa.

    Nu se vor mecan'z deci nici textele de istorie, de geografie etc. dar cu att mai mult nici fleacurile de istorioare sau poezioare pe cari autorii abecedarelor le confecioneaz cu mult zel, dar cu prea puin talent Se vor alege numai cteva buci sau fragmente fie ele mai mult ori mal puin simple i copilreti dar care s prezinte o adevrat valoare pentru educaia estetic. Cnd valoarea lor e numai moralizatoare, se va memoriza mecanic numai fragmentul cel mai plastic, cel mai lapidar.

    Un pasagiu celebru dintr 'o poezie de valoare, bine explicat l bine fixat In memorie contribue intens la educaia gustului estetic. El va ntovri p ' individ de-a lungul anilor i mpreun cu alte asemenea, va desemna o dung de lumin prin vieaa sufletului lui.

    O rugciune bine neleas i bine memorat, va putea ntotdeauna s-i aduc aminte de puterea creatorului ori de ertarea greiilor notr i" .

    O norm, o maxim, un proverb , fr a-1 astm-pra dela trengriile lui ct e mic, vor putea ades s-i fixeze i s-l explice propria lui experien cnd va fi mare.

    Dar att. Prilejul de a gsi cte-o fraz ori cte o formul

    demn, de me roraf, nu se ntlnete n fiecare zi, ci abia de cteva ori pe an n materia de clasa I primar i cel mult de dou trei oii pe lun n ultima c'as primar. S nu v facei socoteala c unele fleacuri se pot nv pentrnc ar fi bune pentru cei mici... Cci ceeace se nva pe de rost se nva pentru toat vieaa, i nu e necesar s pori prin buzunare o vieaa ntreag, cioburile unei ppui care-i trebuiau grozav cnd erai m i c

    Amintirea copilriei nu-! pierde farmecul, ci i-1 mrete dac n Ioc s-i fumege versuri insipide cum sunt toate cele cu destinaie didactic, plpe ntr 'o strof din Somnoroase psrele* a Iui Eminescu ri din Pierde var" a lui Cobuc.

    i e bine s se mai observe c cu ct memorizarea le apare copiilor mai mult ca o excepie, cu atta dau mai mare impor tan t fragmentului ce H-se d pe de ros t i cu atta caut mai mult s-i descopere frumuseea sau adncimea. Prof. Dr. Eagenlu Sperantia.

  • 4 FOAIA COLARA

    nvtorul i deemnul ablon. In multe coaie norma/e am vzut la elevii din ul

    tima clas, nite caete cu schite pentru desen menite s mbogeasc zestrea viitorului nvtor n aceast privin. Dac aceste lucrri ar fi opera personal a fiecrui eiev, ai aprob procedeul acesta'cuHtoat inima, dar situaia este cu totul altfel. Schiele acestea sunt transmise dela o generaie de elevi la alta, ca motenire lsat colegilor de un fost elev al coalei. Dac faci o cercetare sumar n aceste caete de schie, vei vedea imediat c la toi desemnurile sunt la fel fcute i Ia fel aranjate pentruc au fost copiate. Cnd se a-propie examenul de capacitate, n care figureaz i desenul, elevii repet aceste desemnuri pn cnd le memorizeaz.

    Aceste desenuri sunt nite mumii ncremenite n mintea lor pentru toat viaa i dac dup ani de zile ai pune un asemenea nvtor s-i deseneze de pild o mas, el o va face la fe! cu aceia pe care a avut-o pe vremuri n caetul lui de schie: mumia este din nou ridicat d/n lcaul ei i nici un pic de via nu adie peste chipul acestei mese. Mna merge pe vechiul ei drum cci totul s'a mecanizat.

    ntocmai ca zugravii de case, aeaz tiparul pe perete, t rag cu pensula muiat n coloare i desenul este ga ta : cum este tiparul, n cazul de fa ablonul, tot aa iese i u rma! Cel ce rmne legat de caetul cu schie, rmne de fapt legat de tiparile sau abloanele din el. Pentru un asemenea nvtor, o mas se deseneaz aa, . . . o can se deseneaz aa! . . . El nu tie s redea situaiuni i nu este capabil s-i propun teme orict de simple ar fi.

    Noua program analitic a coalelor normale pune desenul la loc de cinste, avnd tocmai n vedere importana lui, instructiv i educativ din coalele primare.

    Pentru copil, desenul este o aciune sufleteasc foarte complex. Desenul unui copil nu este a r tos , d i r ii schimb e capabil s spun foarte mult .

    Ce poate s m i fac srmanul copil i cum poate s mai ia avnt viea lui interioar, dac domnul n vtor vine de cte ori face desenul cu tiparele lui ncremenite.

    Hotrt lucru, c pn acum desenul n'a fost bine predat n coalele normale, deoarece nu s'a isbutit cel puin s formeze n elevi convingerea c desenul este o operaiune vie, bazat pe observaiune direct, raionament, legile vederii etc.

    Mai ales nvtorii cu pregtire mai veche, nici n'au predat desenul n coala primar, pentruc nu l-au apreciat din punct de vedere pedagogie i dac acum sunt silii s-1 fac de cerinile programului, recurg la metoda ablonului i nu-i mai bat capul s studieze ce zic n aceast privin oamenii vremurilor mai noui

    Pentru ei, predarea desemnului la clasa 1 este tt una cu desenul dela clasele IV, V.

    Desenul este de trei feluri: dup natur, din memorie i din imaginaie. Spiritul critic al copilului ne dispunnd de mijloacele omului mare, stabilete o alt ordine n aceste trei feluri de desen i ncepe cu desenul din imaginaie, pe cnd omul mare are ca baz de plecare desenul dup natur, cruia ii armeaz desenul din memorie i dup posibiliti desenul din imaginaie, n al treilea rnd.

    La omul mare avem o baz precis concret, pe cnd Ia copil o baz imaginar fr limit.

    Dac noi cei aduli avem attea mijloace de a studia desenul, pentruce s recurgem la abloane, pentruce s nchidem imaginea vecinie schimbtoare a unuj subiect oarecare ntr'un calapod lipsit de via i de expresie?

    Dar desenul cel viu cere nvtorului pregtire tehnic fr de care nu poate face apel la tratatele de pedagogie.

    Numai cnd vom ti s facem chipul unui obiect oarecare ntr 'o situaie dat, numai atunci putem spune c tim s desenm i vom fi n stare s predm desenul la copii.

    S gsim mijlocul pentru complectarea pregtirei tehnice referitoare Ia desen.

    T. V. ttfnescu.

    O alt datorie. Scriam ntr'un numr din Foaia colar" c de

    datoria tot a noastr este dac altcineva hu se ngrijete de cimitirele lsate n prsire, s facem din a-ceste locuri de venic odihn altceva dect ceeace sunt acum.

    O datorie mai mult la multele noastre datorii. Dar cine altul ar putea s-i ia asupr-i aceste datori i , a-fr de fericitul caz cnd toi intelectualii satului i mpart aceste datori i?

    Vin astzi cu o nou datorie, impus de altfl i de l ege ; nu pentru aceasta o amintesc, pentruc, dup mine, ceeace e silit, mai cu seain n afar de program i mai ales n materie de educaie, e neplcut i ceeace se face fr plcere se face ru sau deloc. In materie de activitate extracolar de multe ori ordinele prea abundente dac nu stric, nu aduc prea mult folos. To t ceea ce se face pentru educaie n afar de coal, orice micare cultural, trebue s porneasc din adnc convingere i din dorina sincer de ridicare a neamului, nu din teama neexecutrii o 'dinelor. ndemnul spre munc de ridicare cultural nu trebue s se fac 'cu ordine, nici cu promisiuni ce nu se ndeplinesc, ci cu ndemnuri calde i curate si cu reale mbuntiri de ordin material cari s ne lipseasc de grija zilei de mine, l sn -du-ne numai grija de hran sufleteasc pentru noi i cei din jurul nostru.

    Dac am fost i suntem nemulumii, am fost i suntem fiindc totdeauna ni s'a dat aceast ocazie.

  • FOAIA COLAR 5

    Toate a a a s t a ns nu ne ndreptesc s lsm n prsire datoriile ce se leeg de un lumintor al satului.

    S fim hotari la munc i hotari i solidari i n cererea drepturilor noastre. S nu dm ocazie ns s ni s spun c nu suntem apostoli i cu att mai mult c dezertm dela datorie. Nu s p u n : Su ateptm n pace al soartei ajutor" ni;i muncii: c plata voastr mare este n cerur". Nici tnguirile de milostivire de sus , nici renunrile prea apostolice nu ne aduc folos. S fim idealiti n ceece privete misiunea noastr, dar s nu uitm realitate* vieii.

    Am fcut aceast larg parantez ca s nu se cread c Sunt dintre acei idealiti cari cer nvtorului numai dato ii ; aceasta, fiinJc vreau s spun despre o alt datorie cerut de vremurile de. azi.

    Am avut trista ocazie s vd, in doi ani ct am fost nvtor n St. Nicolaul rorrn, prmejdia sectelor religioase. Dac cineva mi-ar fi vorbit nainte cu civa ani, p ' a t e c n ' a fi neles pericolul ce isvorte de aci pentru neam i poate nici nu i-a fi dat mare importan .

    i apoi, par'c treci drept demo:rat modern i larg ngduitor spunnd as tz i : Cread fiecare cum o vrea" .

    Nu e locul s expun aici pentru cei ce nu cunosc in de ajuns pericolul sectelor. Nu sunt ovinist, nici antisemit; dar pentru nelegerea adevratelor cauze cari au dat natere sectelor religioase de unde rezult - i pericolul lor prntru neamul nostru, e recomandabil, i dac n 'a fi acuzat de antisemitism, a recomanda-o chiar cu toat cldura nu n u ^ a i tuturor colegilor mei, ci tnturor bunilor Romni , car tea : Protocoalele nelepilor Sionulai" t rad. de 1. Moa.

    Pericolul sectelor nu e de neglijat; el a fost recunoscut i dela tribuna parlamentar. (Dl I. Mihalache. edina din 10 Decemb. 1925).

    Am iar ocazia neplcut s tresc aici nti'un cartier n care sunt mu'i adventiti . Am fost adesea ori la adunrile lor. Ceeace mi-a atras atenia au fost corurile. O comunitate ct de mic i are corul ei.

    Din 81015 persoane au cor pe !rei voci. i aceasta impresioneaz mult pe cei ce vin acolo, pe cei slabi, cari sunt cei muli, ce nu cunosc dedesebturile a-cestor secte. Fiecare cntare a lor m cutremur cci auziam n fiecare prohodirea credinei noastre s t rmoeti. Aici mi am d 4 mult mai bine seam de ct poate face un cor bisericesc. i trebuina lor e imperios c e rut de vremuri, mai cu seam n satele n

    ; cari nenorocirea a fcut s se ntind sectele.

    Pentru nfiinarea lor, orice sacrificiu nu e prea mare. E vorba de salvarea credinei noastre i odat cu ea oprirea desorganizrii statului. i n sprijinul credinei, corul bisericesc aduce nu real serviciu.

    Despre aceast datorie aveam s spun. Facei-o, nu pentruc e scris n lege, ci pentruc interesele neamului o cer. Trecei peste orice consideraii mrunte,

    peste oriee ambiii personale, dac din nefericire relaiile dintre nvtor i preot n'ar fi cele cari ar trebui s fie. Trecnd peste ele, nu v vei cobori, ci v vei nal. i fcnd cel dintiu pasul de conlucrare pentru binele neamului, nu v vei umili. In lupta aceasta e neaprat trebuin de conlucrarea amnduror factorilor culturali de cpetenie. Dac totui s'ar gs tovari de apostolat cari s nu primeasc oferta conlucr-rrii, nu v simii j igni i ; cu att mai mult nu cutai rsbunare. Facei tot posibilul ns s-1 ajutai n lupta de meninere a credinei s t rmoet i , temelia neamului nostru.

    Nu exploatai cu att mai mult greelile legate de o mn p m n t ; explicai-le, scuzai-le pe ct se poate pentruc steanul s nu-i piard ncrederea n slujitorul altarului. Sunt destui dumani cari i p o negresc. Ce s'ar alege dac si nvtorul ar lua parte Ia acest concert de nvinuiri i ba t jocur?

    Privii lucrurile dela nlimea intereselor neamului, de unde micile patimi rmn n umbr.

    Dai tot prisosul de munc pentru neam cu toat dragostea. Nu v precupeii munca aici, nici nu lsai n prsire datoria aceas ta ; nici un motiv n'ar fi destul de puternic ca s determine i s scuze acest lucru; mbriai cu toat cldura cauza credinei strmoeti ncepnd cu corurile bisericeti.

    Aa s ne-ajute Dumnezeu! C h i r i e s c u I .

    Mihaiu Emincscu C o n f e r i n i n u t n 8 M a i u l a U n i v e r s i t a t e a l i b e r " a l i c e u l u i E m a n u i l G o j d u " d i n O r a d e a

    d e S A B I N A N C A , p r o f e s o r .

    (Urmare din No. 20 - 1925). S trecem acum la activitatea politic a lui Emi-

    nescu. Se susine c pe ct de presimist a fost Emi-nescu n poezie, pe att de optimist ar fi el n activitatea s i politic. Ar exist adic dou personaliti ale Iui Erninescu, o personalitate artistic pesimist i o personali tate omeneasc optimist. Vom vedea din cele ce urmeaz dac e justificat sau nu aceast prere despre Eminescu,

    Se tie c Eminescu a fost conservator n politic. C.e I-a atras pe Eminescu n partidul conservator ? Prietenia lui cu Maiorescu, zic uni i ; dorina de a se vedea cptuit, spun alii. Un Eminescu i cptuit sunt dou noiuni cari se contrazic reciproc imprecherea aceiora n'a putut s izvoreasc dect numai din mintea unui adevrat cptuit, care nu-i poate nchipui sau, ca s se ju.stifice pe sine nsui, nu vrea s ngdue c pot exist i suflete caractere cari nu pot fi cptuite. Dar atunci prietenia cu Maioi'escu! Nici aceasta. Prietenia aceasta a avut de baz respectul reciproc, respect care nu p o 3 t e exist fr de sentimentul de simpatie i admiraie ce

  • 6 FOAIA COLAR

    l-1 deteapt armonia perfect dintre fapt i convingere. Aa fiind, cea mai mi dovad de dezacord Intre a-cestea ar fi izbit chiar fundamentul acestui sentiment i ar fi distrus prin urmare prietenia lor nsi n esena aceleia

    Am vzut, cnd am vorbit despre activitatea poetic a lui Eminescu, c el a avut o dragoste sincer l nvpiat pentru trecutul nostru istoric. Acest fond sentimental se manifest i n activitatea lui po l i t i a . i aici avem de-a face cu acelai Eminescu, pe care l-am cunoscut n poezia lui. i cu toate acestea, aceast not sufleteasc nu a fost cauza unic i ultim care 1-a atras pe Eminescu n tabera conservatorilor. Motivul cel mal pnternic i singur notrilor a fost convingerea lui bazat pre principii reale i adnc filozofice.

    Eminescu nu poate concepe statul ca un contra . t social in sensul Iui Rousseau, ci ca o crealune a naturii, ca un organism viu i, dat fiind adevrul c n natura non est sal tus" , desvoltarea aceluia nu poate fl dect o cretere natural i t reptat, n care fiecare faz u'terior este rezultanta substratului de fore pe cari Ie cuprind fazele anterioare. Nesocotind prin urmare aceast evoluie anterioar, vom face imposibil orice evoluie ulterioar, organismul va fi atacat n nsui fundamentul existenei sale viitoare.

    Iat ce zice Eminescu n articolul su politic Clasele superioare": Unii politlciani i nchipuie c Statul e rezultatul unui contract sinalagmatic, unei conven-iuni stabilite ntre cetenii Iui. Noi credem, din contr, c el e un product al naturii, c asemenea unul copac din pdure i are fazele sale de desvoltare, asemenea oricrui organism i are evoluiunea sa" . Iar n articolul Actual i ta tea": Scriitori, cari n privirea ideilor lor p o j litice sunt foarte naintai, au renunat totui de-a mai crede c Statul i Societatea sunt lucruri convenionale, rsrite din libera nvoial reciproc dintre ceteni . . . Statul e supus unor legi ale naturii, fixe, ndrtnice, neabtute n cruda lor consecin". In articolul Declasarea" : Noi conservatorii reprezentm realismul naturii nscute a statului i pretindem ca formele i n t r o l se s nu rmn forme goale, coji pentru a se juca partidele cu ele, ci s aib cuprins rea l" . In articolul Btrnii i t iner i i : Introducnd legile cele mai perfecte i mai frumoase ntr 'o ar, cu care nu se potrivesc, duci s o cietatea de rp, orict de curat i-ar fi cugetul i de bun inima". i n articolul Clasele supe r ioa re" : La noi lucrurile se traduc din franuzete ntr 'o noapte i sunt votate a doua zi cu drumul de fier. De aceea atta tmplre cu care ele se voteaz, de aceea lipsa de ncredere m eficacitatea lor, de aceea multe legi sunt nscute moar te" .

    Cred c ajung ac ts te citate ca s vedem adevratul motiv care 1-a fcut pe Eminescu s fie conservator.

    S vedem acum ce crede Eminescu despre rostul Statului i despre modul cum i poate acela ndeplini chemarea sa lat ce zice el n studiul desre Influena austriac asupra Romnilor din Principate".

    Istoria din lunlru a popoarelor este o lupt ntre 'dela statului i Individualism. Ce este individualismul? Fiecare fiin organic e pentru sine lucrul principal, semenul lucru secundar. Dorinele i aspiralunile oricrui individ omenesc sunt nemrginite i de aici acel bellum omnlum contra omnes Dar productorii d-: gru au o int comun, interese comune, iat clasa; identitatea de interese nate o identitate de p re r i : iat principiile, se cere realizarea acestor preri n s t a t : iat partida . . . Nimic nu va schimb natura societii, ea va rmnea un bellum omnium contra omnes, sub orice form pacinic s 'ar prezent. Puterile n lupt se commaseaz, ta locul indivizilor avem clase, forme superioare ale aceluiai principiu, cari se lupt pentru suprema ie" . Statul ar fi chemat s stabileasc armonia ntre clase. Dar care form de stat ar fi mai potrivit pentru a c e a s t a ? Emin seu dup ce trece n revist toate formele de stat cari s'au perindat n i so r ie dealungul veacurilor i pn n ziua de astzi, ajunge Ia concluzia c i forma cea mai normal a desvoltrii unei societi omeneti, este obligarhia." (Vezi art. pol. Clasele superioare") . Dac reflectm puin ns, observm numai dect c i statul oligarhic nu este altceva dect supremaia unei singure clase asupra tuturor celorlalte. Evident deci c Eminescu, negsind o alt form de stat mai potrivit, a trebuit s se opreasc Ia obiigarhie bine neles nu ca Ia ceva bun n sine i pentru sine, ci ca la un ru necesar pentru ncunjurarea altui ru i mai mare. Existena i bunstarea oligarhiei fiind condiionat de bun starea i echilibrul tuturor celorlalte clase, oligarhia va avea interes vital s vegheze ca una s nu fie explo-tat prea mult prin cealalt, pentruc prin slbirea prea mare sau peirea unei clase va fi ameninat nsui statul i prin urmare i oligarhia n existenj sa. Eminescu vrea deci o oligarhie, dar nu de dragul ei, ci n interesul celorlalte clase i mai ales n interesul acelei clase care e unica productoare Ia noi i ca atare temelia statului i care e exploatat de toate celelalte, mai vrtos de acea ptur suprapus format din elementele strine, de greci i bulgari pripii pe aici ; n interesu! ciasei care este singura reprezentant adevrat a romnismului, n interesul rnimii dela safe, care exploatat fr nici o cruare, degenereaz pe zi ce merge se stinge i piere. *

    lat ce zice Eminescu n articolul su despre Descreterea popula iei" : Organizaia socia' a Romniei are dou pri caracteristice, una reprezentat prin o droae de fraze goale n zecile de foi i foie ale rii, alta n srcirea i mortalitatea real a populaiei. Generaia viitoare, care dup umbrele ce ie arunc va fl i mai sac l mai nfumurat dect cea de astzi, ne arat de pe acuma cauza Romniei ca o cauz pierdut. Cnd vom ajunge la realizarea corect a formulelor din J. J. Rousseau, atuncia ne vom trezi c nu mai exist popor romnesc i acele formule nu; vor fi, credem, suficiente pentru a hrni iluzia greco-bulgarilor din B i -

  • FOAIA COLARA 7

    cureti c tresc ntf'un mic Paris. Fiecare cap qui a fait s f s tudes en France" dormind pe biliardurile din cafenele, ne cost sute de rani mori prin supraesploa-tarea puterilor lor fizice, prin absoluta lips de bucurie i de dulcea a traiului".

    i acum ntreb unde e aici pretinsul optimism al lui Eminescu? Eu din parte-mi vd acelai pesimism pe care l-am ntlnit i in poezia lui filozofic. S mai a-duc l alte argumente ? Dup ce am artat pesimismul Iui Eminescu n nsei principiile fundamentale, cari stau ta b a z a activitii lui politice, cred c e iucru de prisos. Voiu aminti totui un singur fapt care mi-se pare mai caracteristic.

    Se tie c Eminescu a fost in deplintatea talentului su poetic pe la anii 7778 cnd s'a dat rsboiul nostru pentru neatrnare. Ei bine acest rsboiu, care a inspirat multe dintre cele mai frumoase poezii ale iui Cobuc i Alexandri, n'a smuls un singur acord din lira lui Eminescu. Pentru c e ? lat ce zice Eminescu n articolul su Clasele super ioare" : Popuat ia i tocmai populaia produ. toare scade . Noi credem c un sistem care, orict s'ar mbogi patrioii, are de rezultat moartea real a unei naiuni, e tot c - se poate mai ru i uciga. Iat nervul rului, n contra cruia nu ajut nici proclamarea independenei, nici coroana de oel a regelui . . nici frazele patriotice".

    In concepia politic a lui Eminescu viitorul neamului i al patriei noastre e legat in primul rnd de soarta rnlmi', pe care el, dup cum am mai spus, o crede de s ingur i reprezentant adevrat a romnismului ; iar aceast soart a rnimii, dup cum am vzut mal sus, el o vede n cele mai triste i ntunecate co lor i

    Acelai pesimism, pe care l-am ntlnit n mprat i proletar" se afl i n principiile fundamentale din concepia politic aiui Eminescu. Cum se poate ns ca acelai pesimism care acolo se traduce fntr'o rezlg-naiune pasiv, nu-l mpiedeca aici pe Eminescu s desfure o activitate neobosit n interesul patriei i aj neamului? Fie-mi permis ca deocamdat la aceast ntrebare s rspund cu o alegorie. S ne nchipuim un fiu care-i iubete mai muls dect orice n lume pe printele su. Sau ca al goria s fie mai aproape de viaa real s Inversm rolurile i s fie deci un printe cu o dragoste nermurit fa de fiul su. Ei bine, s presupunem c printele acesta este un pesimist ncarnat, care nu crede c poate exist o via fericit. Nu va munci el totui din rsputeri, dac dei tiind c flol su nu va putea fi niciodat pe deplin fericit, va crede totui c prin munca sa i va putea face viaa ma puin amar i supor tabi l?

    lat fondul psihic care-s t la ba ia activitii politice a lui Eminescu.

    * *

    Ajuns ctre sfritul conferinei mele, mi-se pare mie c acelea note sufleteti cari se desprind din viaa

    i ntreaga activitate a lui Eminescu, se ncheag ntr 'o singur icoan pe deplin armonica i unitar. Nu exist doi Eminescu. Nu exist dou personaliti deosebite ale iui Eminescu. Este un singur Eminescu, pesimist in via i pesimist n activitatea lui ntreag. i dac pesimismul din activitatea politic a lui Eminescu nu se arat cu aceeai nuan de pasivitate, pe care o ntlnim in opera iui. poetic, aceasta e din simplul motiv c n acel complex de note din care s 'a mpletit sufletul mare i spiritul genial al lui Eminescu, a fost una mai puternic dect toate celelalte, a fost una in care Eminescu s'a nvins pe sine nsui i aceasta a fost iu. birea de neam i de patrie.

    Domnilor i Doamnelor ! Scopul urmat n couie-rina mea a fost s V dau icoan lui Eminescu aa cum se desprinde ea din viaa i activitatea lui ntreag V'am dat-o . V'^m da t -o aa cum a fost n stare s o restrng sufletul meu, deci o icoan subiectiv individual Am fcut-o ns fr nici o pretenie de-a impune cuiva prerile mele i ca s V asigur despre aceasta , iat avei declaraia m e a : Din parte.mi consider de cei mat mrginii oameni pe aceia cari nu- ' pot nchipui c s 'ar putea vedea lucrurile i altcum, nu nnmai aa, cum le vd ei i cari vor ca toat lumea s primeasc i s vad cu ochii lor.

    Icoana gata , i mai lipsesc cadre le ! i de ce n 'a ncadra-o in negru, coloare care de fapt I prinde att de b ine?

    In acel complex at de variat i bogat pe care l numim sufletul sau spiritul lui Eminescu, a existat i o not care a trebuit s-i devie fatal. A fost ceva n Eminescu din acel non serviam" aruncat n faa Creatorului de acel spirit revol ta t 'care n'a vrut s primeasc mna mbiat lui ca s-1 conduc printre valurile tulbure i nfuriate ale vieii. S'a ntmplat i cu Eminescu a-celai lucru care dela nceput i pn 'n zilele de fa a fost soartea comun a tuturor spiritelor mari, cari n avntul i . sborul lor ctre adevr, n?avnd aripile unei credine destui de tari, s'au izbit de acel zid stavilar dup care se ascunde taina mare i neptruns de mintea omeneasc, misterul mbrcat n acele cuvinte ale Iui Du Bois-Reymond: Ignoramus et ignorabimus. Izbit de acest zid a fost fatal ca Eminecsu s se prbueasc in Nirvana cea mai ntunecat i amar, nirvana care nu mai este nici nirvana budhist n ic i . nirvana scho-penhanerian. Nn este nirvana lui Budha, nirvana pe care marele poet i apostol indian Rabindranath Tagore ni-o prezint ca o armonie desvrit i o fericire nemrginit, dar nu este nici nirvana lui Schopenhauer, nirvana despre care nsui Schopenhauer ne spune c cuprinde mai mult via dect toi sorii i toat puzderia nesfrit de stele, ci este o nirvana cu mult mai rece i amar, att de rece i amar ca t noaptea neagr i nesfrit a morii eterne.

    (Sfrit).

  • 8 FOAIA COLAR

    Gnduri. Noemvr ie 1918... Sunt 7 ani i cteva luni d e -

    atunc i mi-a r m a s to tu i a t t d e proasp t n amintire aceas t da t , mpreun cu tot ce-mi aduce aminte . E da ta cnd a m fost numi t nvtor . Cu cteva zile mai na in te , fusesem nt i ina i s ne prezentm la la minister pentru numire . Era pentru ntia da t cnd vedeam capitala rii. Se n e lege uor cu ce emo ie a m scobor t n gara d e nord n dimineaa zilei cnd urm s pr imesc numi rea ! Intr 'un g rup , format din absolveni dela mai mul te col i , mi am fcut i eu loc i condu i d e unul care cuno tea orau l , ne-am ndreptat spre Minister. P e u n d e a m mers. . . nu t iu. Nici azi, c n d cunosc oraul , nu-mi pot amin t i pe u n d e am mers . Ar fi fost o nenorocire s te fi r t cit d e g rup . Eram des igur obiect d e g l u m pentru bu-cureteni i grbi i cu cari ne n t lneam. In fine a m ajuns. Ministerul era instalat a tunci la Casa Bisericii ( u n d e e azi Ministerul cultelor) . P e strada din faa Ministerului i n cur te , o mul ime d e i n e r i , cari n picioare, cari rezemai de grilajuri, cari s t nd jos pe trepte, a tept n d cu toii nfrigurai s se vad o d a t numi i . De ici, colo, rsr iau n pi torescul lor, cos tume na ionale din toa te prile rii. E ram cu toii n ha ine d e srbtoare , dar sufletul mai ales ne era n mare srbtoare .

    Pe ferestre i p e perei erau tablour i cu posturi le vacan te . F iecare i fixa 2, 3 posturi i a tep t s fie chemat . Eram muli i ne-a chemat pare-mi-se d u p judee , a a c n pr ima zi n'ara t e rminat i a m r m a s i a d o u a zi. Bilanul primei zile... o zi p ierdut , fr s fi vzut nimic din tot teeace mi pusesem n g n d la plecare. Seara a m plecat, iar cu crdul ca s n e c u t m u n d e s do rmim. Am nimerit la unul din micile hoteluri de pe Orivia, n t r 'o mizerie proprie a-cestor mici hoteluri . Mi-aduc amin te c unii n ' a u putut dormi . Dar c te nu-mi aduce aminte pr ima noap te pe t recut n capitala ri i! . . . Desgus t tor prilej, pentru a nu mai fi nevoie s insist.

    A doua zi, n sfrit, ne lum numirea cei civa din Buzu i p lecm cu primul tren. Ne s turasem de Bucure t i . P lecam cu cea mai penibil impresie. II judecam d u p ct vzusem. D a c n ' a i fi stat mai trziu vre-o cteva luni n Bucuret i , ai fi pstrat pururea aceea impresie.

    De ce am fcut aceas t incursiune ? Cine mi-a c h e m a t n minte toa te aces te amintir i , pes te cari ncepuse s se a t ea rn u i t a rea? O ntmplare. . .

    Acum un an pe la nceputul anului colar , eram n Bucuret i , cu treburi pela Minister . Am vzut aceleai crdur i nd rep tndu- se spre Ministerul Culturei. Unit chiar m 'au n t rebat unde e Ministerul . Avnd a-cela drum, am mers mpreuna , vorbind d e mul te .

    Cnd am dat colul strzii c t re Minister, imaginea d e acum 67 ani era n t rupat aievea. Mi s'au

    umezi t ochii i revolta se mistui n lacrima ce se sfrm ntre gene .

    Cu ct suflet a learg t ineretul n aces te cteva zile dela nceputul fiecrui a n c o l a r ! Pentru fiecare din ei ncepe o nou via. i d e ce c rud nepsare se lovesc. Sufletul larg, d e s cupr ind lumea n t r eag n fericirea lui, g se t e la minister o s impl formalita te . Un funcionar, plictisit, te t rece nt r 'un registru i pleci...

    i acum 7 ani , dar mai ales acum n urm, am avut n aceste ncepntur i de an, viziunea unor mart serbri , a putea zice na ionale .

    Aa c o n c e p . e u cadrul n care ar t rebui s s e \ fac aces te numir i . Nu pleac cetele d e agen i electorali, n zilele de alegeri. . . pleac legiunile d e tineri cari duc cu ei tot focul t ineresc al celor 20 de ani abia mplinii . -r~ Sunt fcliile ce se mpr t ie pn n r es -firatele stue de munte , pentru a lumin . Sunt apostol i i neamulu i . Orict ne-am nvat s ne jucm cu vorbele, acestea nu sunt vorbe d e parad. De ce n ace ste zile nu se poate aranja gzduirea tuturor la colile cu internate , iar nu s fie lsai pela hoteluri d e mna u l t i m ? De ce s nu se formeze grupuri cari s viziteze tot ce e d e m n de vzut (muzee , biblioteci, teatre , parlament , e t c ) ? t mai presus d e toa te , d e ce d-1 ministru al coalelor nu-i v a d oas tea ce plec la l u p t ? De c e ? Dece s nu li-se spun un singur cuvnt ? Dece teatrul naional n 'ar putea juca n onoarea lor cea mai n l toare p ies d e teatru ce am vzut JnstiMorii". Numai cei cari cunosc aceas t p ies pot n e lege ce minune ar s vri n sufletul celor cari n ziua aceea se nroleaz n marea a rmat a coalei.: La depunerea jur mntulu i de ct re nouii ofieri activi cari ies n fiecare an din colile militare, eful suprem al armatei vine s le amin teasc d e datori i le pe cari le au i d e nelesul care t rebue dat vieii nchina t aprri i patriei.

    Noi , de i ndepl in im un rost tot a tt d e important , nu a v e m onoarea s avem n a semenea oca ii p e eful nostru, pe d-1 Ministru al Instruciunii. Ajuns acas, ndepl inet i i ult ima formalitate: semnezi jurmntu l de credin pe n i te formulare anume tiprite. E t i nv tor .

    Acum numiri le se fac la inspectoratele regionale . Mi se pare c e cam acela lucru ca i mat na in te . Ar t rebui s se cu rme o d a t cu aceas t nepsa re , care nu se poa te ndeajuns c o n d a m n a . Pent ru aceasta , suntem siguri c mai mult dec t poa te ne-am a t e p t a noi , d-1 insp. ef Bota , va fi a llurea d e noi, i des igur c D sa va ti s fac din formalitatea numirilor > l t im d u m a n al formalismului o mare s rb toare a coale i . S vie la aceas t s rb toare toi oameni i cu rspundere din marginea aceasta a rii i s p i -

  • FOAIA COLARA 9

    cure n sufletul celor ce nu- i vor d rmui n imic din fiina lor pentru munca n serviciul rii, s picure zic n sufletul lor pictura d e ap vie care s le nale sufletele. S coincid aceas t s ibtor i re i cu obinuitele congrese nv | to re t i .

    S se reprezinte cu aceas t ocazie i acea evanghel ie a nvttorimii , cum am putea numi cu drept cuvnt piesa Institutorii". C. Bnea.

    Pagini din Emil". S presupunem c, pe cnd nv cu colarul

    meu despre drumul soarelui i despre modul cum s ne orientm, m ntrerupe deodat i m ntreab Ia ce servesc toate acestea. Ce frumos discurs am s-i in! D spre cte lucruri voi avea prilejul s-I nv rspunzndu-i la n ' rebare , mai ales dac mai este i altcineva de fa la conVorbirea noastr, Am observat adesea c dnd copiilor nvturi adnci, oamenii se gndesc mai mult Ia persoanele n vrst cari sunt de fa dect la copii". \

    Ar urm o expunere savant pentru a-1 convinge pe Emil" dece trebue s nvee orientarea, Ia urma creia el ori s'ar preface c este convins, aa cum se obinuete foarte ds n coli, ori ar fugi, nevoind s asculte, S cutm deci lmurire mai simpl, pentruc toat grmdirea de tiin pe cari o faci nu preuete nici un ban pentru el.

    75. Tocmai observam poz'iunea pdurii dela nord de Montmorency, cnd m ntrerupe prin ntrebarea cea sup r toa re : La ce servete aceas ta? Ai dreptate , ii zic, trebue s m gndesc pe ndelete i dac vom \ede c acest lucru nu mai e bun la nimic, nu-1 vom mai relu. Ne ocupm apoi de altceva i nu mai vorbim de geografie toat ziua.

    76. A douazi de diminea ii propun s facem o preumblare nainte de p i n z ; e foarte bucuros, cci copiii sunt totdeauna gata s alerge i al meu are picioare bune. Ne ducem n pdure, s trbatem livezi/e, ne rtcim, nu ne mai dm seama unde suntem i cnd ncercm s ne ntoarcem, nu mai tim drumul. Vremea trece, se face cald, ne e foame, ne grbim, alergm adarnic n dreapta ?i n s tnga, dar gs im numai pduri, cariere, cmpii i nici un semn care s ne arate drumul, Foarte clzii i obosii, foarte flmnzi, ne rtcim mai ru cu ct alergm mai mult. In sfrit ne aezm jos ca s ne odihnim i s vedem ce e de lcut.

    77. Dup cteva minute de tcere, ngrijit i zic i,Drag Emil, cum vom scpa de aici" ? Emil. (Asudat i plngnd cu hohote) Nu tiu nimic; sunt o-bosit, mi-e foame, mi-e sete, nu mai pot .

    Jean J. Rousseau Crezi c mi-e mai bine dect ie i gndeti c n 'a plnge l eu, dac a putea s

    prnzesc cu lacrimile? Nu e vorba s p lngem: e vorba s vedem unde suntem, la te uit cte ceasuri s u n t ?

    Emil. Sunt 12 i n'am mncat nimic. J. J. R. Adevra t : Sunt 12 i n 'am mncat n imic

    Emil. Trebue s-i fie tare foame. J. J. R. i rul e c mncarea nu va veni aici.

    Eri tocmai pe vremea aceasta, observam din Montma-rency poziiunea pdurii. Dece nu putem acum s o b servm din pdj re poziia oraului nos t ru?

    Emil. Aa e ; dar ieri vedeam pdurea de acolo J. J R. Aici e greuta tea! N'am putea oare s-i gsim poziia fr s-I v e d e m ?

    Emil - Ce d rag mi-eti! J. J. R. Ziceam c pdurea este aezat . . .

    Emii, La nord de Montmorency. J. J, R. Prin urmare, Montmorency trebuie s fie . .

    Emil La sudul pdurii. J. J. R. La ora 12 putem s gsim nordul. Emil Da, dup drec ia umbrei. J. J. R. Dar sudul? Emil Cum facem? J. J. R. Sudul este tocmai mpotriva nordului Emil. Adevrat, s ne uitm Ia partea opus

    umbrei. Iat sudul! Iat sudul! desigur Montmarency este n partea aceasta ; s cutm inti 'acolo.

    J. J. R . Poate c ai dreptate, s apucm pe crarea aceasta care trece prin pdurice.

    Emil. (Btnd din mini i s t r icnd de bucurie). Se vede Montmorency. E n faa noastr Se vede ntreg. Haide s prruim! s 'alergm ct mai iute! Orientarea (astronomia) e bun la ceva.

    78 . Observai c i dac nu va spune aceasta, o va g n d i : nu-mi pas, de vreme ce nu o voiu zice eu Fii sigur c nu va uit n toat viaa lecia din ziu i aceas ta ; dimpotriv, dac a fi stat n odae i a fi presupus ntmplarea, ar fi uitat cuvintele mele chiar de a doua zi. Pe ct se poate deci, s vorbim prin fapte i s ne mulumim cu vorbele numai atunci cnd nu putem face altfel.

    Din Cartea 111-a".

    O pild de urmat. Studenii $i elevii din comuna Giriul de Cr i , ju

    deul Bihor, au luat frumoasa iniiativ de a infimi n satul lor Societatea cultural Giriana", care va avea menirea de a rspndi cultura na ona l i pe teren extra-colar. Aceti elevi dornici de munc i setoi de cultur, lupt pe toate c le i cu mijloacele posibile, spre ajungerea Idealului sfnt. Feriile ce le primesc, pentru a se mai recrela dup munca depus n coal, nu o petrec n trndvie, ci se nzuesc a-i continua activitatea lor i acas n satul lor, astfel ca scopul ce-1 urmresc, s se poat realiz cu succes. Dau ca pild vie, studenilor i e levlor de toate catagorii/e i de toa te gradele, acest frumos gest al studenilor i elevi-

  • 10 FOAIA COLARA >

    lor d'n susnumita comun, ca toi elevii depe la sate din diferite coli, s se grupeze, luptnd pentru cultura naional, ca s putem ntri i ptura ttps't pn acum de tiina de carte, durere din cauza timpurilor vitrege. Avem sfnta datorie, s contribuim fiecare cu cte ceva la altarul cu ihmi .

    Dac vom fi bine ntrii s u f e t t e , vom putea rezista greutilor i numai atunci vom corespunde cerinelor ce ni se impun, luptnd pentru luminarea poporului romnesc. Noi suntem lupttorii. In timp de rzboiu lupt dorobanul, iar n timp de pace trebuie s lupte crtururarul. S ne pmern cu toii la munc i vom vedea, ca tot ceiace dorim se va realiza.

    Biharia, la 7 Ianuarie 1926. F i l i p P e t r u nvtor.

    Cercurile culturale Cum s e fin i cum cred c ar trebui s

    fie inute. Cu mare bucurie am primit ntiinarea, c pe

    ziua de Duminic 20 Decemvrie a. c , se va ine cerc cultural n com. X. Se justific bucuria mea, pentruc ateptam cu nerbdare acest eveniment. Era pentru prima dat cnd luam parte la un cerc cultural, prin prile acestea.

    In Dumineca sus amintit, m'am sculat de diminea i apoi m'am echipat bine pentru un drum lung de vreo 7-8 km, pe care trebuia s-l fac pe jos Ieit la cmp, mi-am luat direcia satului, unde avea s se in cercul cultural, deadreptul peste cmp, notnd prin zpada, n care piciorul mi se afunda aci pn Ia genunchi, a:i pn la glesn, pe cnd dinspre munii Bihorului, un vnt aspru m izbea n partea dreapt.

    Pe cmpul acesta pustiu, am rtcit aa vreo 2 ore, strngndu-mi din cnd n cnd haina pe lng mine, ce mj se prea subire, sau mai ridicnd gulerul ei peste obrazul lovit de viscol, pn cnd n sfrit, obosit , m vzui pe uliele acelui sat. Aci m ntlnii cu colegul X din satul A., cu care am mers la locuin colegului din acel sat, pentru a ne nclzi.

    Sosete i colegul de gazd, care ne anun c totul este gata pentru a se ncepe edina cercului cultural la coal. Aci, in faa a vreo 10-15 oameni i tot pe atia elevi, se citesc de ctre colegii ce aveau subiecte d e d e s v o l t a t : Metoda scris-cetitului", vorbindu-se de Comenius, Basedov-Jacotot etc., la care oamenii rmseser cu gura csca t ; despre Met. geo-rafiei", despre Rsboiui pentru ntregirea neamului" i despre Beie". Tra ta le Ia rnd 4 subiecte, din care oamenii n'au rmas cu nimic folositor dect , poate, cu o ur cptat, n urma suferinelor ce ndurau Romnii sub dominaia maghiar, artat de colegul, ce a vorbit, despre rsboiui pentru ntregirea neamului.

    Cu cuvntul de nchidere al d-lui Preedinte, am terminat cercul cultural. Totul n cel mult 3 / 4 de or*, intrebndu-s 'au colegii dac acest cerc cultural i-a a-juns i n t a ? Cu acestea s'a rspltit oboseala unui drum de 78 km fcut pe jos prin zpad i viscol ? Cu ce nvtur au plecat acas puinii oameni, cari au fost de fa? Atinu-s'a scopul educativ i cultural, pe care l urmrete aceste cercuri cul turale? Eu zic c nu i care din colegii ce au luat poate, vor gsi c da, s m contrazic. Nu nvinuesc pe nimeni. Poate c aa o fi fost uzul. Poate c acesta o ti fost o excepie (bine ar fi), poate, c unde a fost cel dinti i nepregtit . S ateptm la cele urmtoare.

    Oricare ar fi rezultatul la celelalte, totui, creznd c nu va fi de prisos, voiu da unele preri i ndrumri asupra celor ce trebue s fie cercurile culturale i cum cred c ar trebui s fie inute.

    Nu ex'st alt mijloc mai prielnic, pentru ridicarea stenilor din iritunertcul n care bjbie, ca cercurile culturale. Z'ua aceea cu adevrat trebuie s fie o srbtoare pentru tot satul. Pregtii copiii din vreme cu cntece, jocuri, poezii i chiar cu o pies de teatru moralizatoare, se face un pregram de serbare , n care vor fi intercalate i conferinele d-lor nv. Steanul, care, dup cum vz, n i - i trimite copilul regulat ia coal, vznd cum copilul su poate s produc admiraie, o bucurie i-o mndrie se va ceti pe faa sa, i-i va trimite ps viitor copilul su mai regulat. Ascultnd sfaturi date de colegii din aite sate, mai curnd le va lua de bune, dect pe ale celui din sat, cu care s'a obinuit. Subiectele din program s fie spuse pe nelesul poporului i pe ct se poate s nu .fie cetite. Poeziile, dialogurile etc b fie ntotdeauna, cu coninut moral, natioual sau hazliu. Nu pot s m ntind mai mult asupra programului i nici nu pot da un exemplu din cauza lipsei de ioc, ns un cuvnt tot mai pot s p u n e : fiecare nvtor, la coala cruia se ine cercul, s-i formeze un program ct mai plcut l atrgtori Numai atunci stenii vor mulumi nvtorului i el va fi mai ascultat i mai respectat i numai atunci ei i vor pune n gnd s-i ndrepteze unele cusururi. Numai atunci se va atinge scopul cercurilor.

    S revenin acuma asupra edinei in t ime: De obiceiu edina intim se ncepe dup ieirea

    dela biseric. Care este scopul acestei edine ? Rem1-prosptarea n mintea nvtoilor a diferitelor metode de nvmnt, lrgirea cunotinelor prin desvoltarea diferitelor subiecte tiuifice, pedagogice e tc . ; Recenzii a diferite cri fo los i toare : Alt cretere. coala muncii" de d-1 S. Mehedini, Cartea vieei" traducere de d-1 Pandelea etc. ; comunicare de idei noi n nvmnt, critic i o discuie ct mai larg a subiectelor inute, cci numai aa va rmne ceva solid n mintea nvtorilor. La sfrit se poate face o lecie practic, ca a-piicare a unor subiecte desvoltate, cum a fost cazul cu Met. scris cetilului".

  • FOAIA COLARA 11

    Despre toate ce se lucreaz, att n edina intim, ct i In cea public, se va dresa un proces-verbal semnat de toi membrii prezeni ai cercului.

    Acest proces-verbai se vainaint Ia onor. revizort, dup terminarea edn e i .

    Voiu da aici un tip de proces-veibal , care se vn seri de ctre secretarul cercului cultural.

    Proces-Verbal No. Astzi luna . anul Noi membri cercului cu l tu ra l J ) . . ne-am ntru

    nit la coala primar de stat din corn. pentru a lua parte Ia cercul cultural, ce se va ine azi n aceast comun.

    De diminea am luat parte slujba religioas, iar ia ora ( 1 0 l l ) a nceput edina intim n care d-1 . nv. la c . din corn. . . . a vorbit despre

    ( U r m e ^ critica subiectului ce se va art n corpul procesului-verb I) . .

    (Dac s'au inut dou subiecte, urmeaz critic dup fiecare) dina intim a luat sfrit la ora . (Dup mprejurri).

    La ora 14 se ncepe edina public prin cuvntul de deschidere ai d-lui Preedinie , care spune . . .

    Urmeaz mai multe cntece executate de elevii coalei sub conducerea (bun sau rea) a d-lui X nvtor ia c. . . (Se va arta parte din cntecele mai plcute) precum i cteva poezii, recitate (bine sau ru), de ctre elevii seralei . (Se va arta i din ele cele mai cu efect).

    Dup aceeu d l X nv. n corn. a desvoltat subiectul . . (Se va arta felul cum a fest desvoltat) .

    Se mai r ed teaz apoi cteva poezii i se mai execut cteva cntece. (Se va arta din cele mai plcute.)

    D-l X nv. n corn . . desvol tapoi subiectul (Se va arta cum a fost desvoltat) .

    Se mai fac apoi cteva cntece i jocul . (Se ' va arta numele jocului i efectul). (Aici se poate n

    locui cu o pies mic de teatru cu coninut moral i folositor) dup care edina public ia sfrit prin cuvntul de nchidere al d-lui Preed nte . . . (CuVnlul de nchidere poate fi inut de nv. dir. din localitate, prin care va mulumi celor prezeni t va da sfaturi)

    Se fixeaz programul pentru edina viitoare, ce se va ine n ziua . luna . . , n com. . . . dup cum u r m e a 7 :

    La edina intim d-1 X nv. n corn. . . . va desvolta subiectul . . . i d-1 X nv. n com. . . . va desvolta subiectul . . . innd i o lecie practic cu elevii din ci. . . . (dup felul subiectului) iar la edina public d-1 X nv. n com. . . . va vo 'b l despre

    . . i d-1 X nv. n comuna . . . va vorbi despre

    Pentru care am dresat prezentul proces-verbai .

    Preedinte,

    ') S

  • 12 FOAIA COLARA

    i cu ct ii apropiam de locul unde m'am nscut, cu att se deteptau amintirile copilriei, vii i luminoase, par 'c rsreau din mpria uitrii prietini pierdui care m salutau cu zmbete de bunta te .

    Cnd intrarm la Moca n codru, zvoana de glasuri din trsur se potoli ca p rh t t ' un farmec. Caii mergeau Ia pas i , n linite, ascultam freamtul i o r al desiurilor. P a i ' c era un cntec, i par 'c mi venea s dorm. i dintr 'odat, dintre chipurile trecutului, care m cercau unul dup altul, unul rmase mai desluit, i-i zmbi ' cu dragoste n piroteala care m copleea.

    Era Domnii, domnu ' Trandafir, nvtorul meu. Nu 1 vzusem de mult pe domnu' Trandafir. mi

    nchipuiam c e pensionar, c trebue s fi mbtrnit. Eu l vedeam ns ca odin'oar, nalt, bine legat, cu mustcioar neagr pe care i-o tunde totdeauna scurt, zmbind cu buntate, ncruntndu-se cteodat, insu-flndu-ne un respect nemrginit

    Toa te patru clasele erau grmdite ntr 'o odae lung! Unora din bei le da teme, pe aiii i ascult. Cnd explic, ascultam to i ; i istoriile minunate cu te-fan-cel-Mare i Minai-Viteazul le-am tiut chiar din clasa ntia.

    Mai cu seam explicaiile la istorie erau minunate. P e sub tavanul scund al clasei treceau eroii altor vremuri n cununile lor de neguri Ii urmream nfiorat, auzeam par'c freamtul luptelor i, acas, i v isam o noapte ntreag. ;

    Uite, i acum mi-se pare c Domnul nostru a fost un om deosebit. Ii scnteiau privirile i era i el micat cnd ne spunea despre mrirea strmoilor- Cnd fcea un semn cu mna, a i ntr:o parte, par'c ridic o perdea de pe trecut, i eu vedeam tot ce spunea glasul lui... i cnd m gndesc bine, cnd judec cu mintea de acum, cnd caut s aduc unele fapte pe care atunci copil, le treceam cu vederea, gsesc cu mi 'are c Domnu era un om foarte ncjit, hruit de administraie, c cu greu i ducea gospodria iui, c venea dg multe ori amrt, ea s ne dea cu dragoste nvtura de toate zilele... Ddr atunci nu n ' avea alt grij dect s ne spuie istorii mictoare.

    Ca dnsul poate au mai fos muli. i top, dra? prietine, cnd te gndeti bine, au fost nite apostoli, care au ndurat srcie i batjocur, cari au trecut prin-tr 'un vifor de nemulmiri i vorbe rele, i cari to tu au izbutit s-i ndeplineasc cu bine menirea...

    Domnu n.?stru ne-a nvat rugciuni, ne-a nvat cntece care erau aa de frumoase pentru copilria i sufletele noastre, dei nu le nelegeam b ine ; ne-a nvat s credem i n alte lucruri, n trecutul i vrednicia noastr , lucruri pe caro muli le batjocoreau n acea v r e m e ; ne -a nvat multe, de care aminte nu ne mai aducem, dar care au rmas n fundul sufletului ca semine bune ce au nflorii bogat mai trziu.

    mi aduc aminte... ntr 'o sear ne strnserm la coal, la.mpletit panere. edeam n cerdac, n cerdac,

    Ia Domnu, i unul spunea o poveste. Era o, linite mare n mprejur'mi in primvara aceia, i depar te , spre iret, se auzea, abia se auzea un cntec de fluer. Umbrele nserrii ne nvluir, povestitorul lcu, i noi ramaserm fr vorbe, cu Domnu n mijlocul nostru, ascultnd adierea depr ta t a cavalului.

    Deodat Domnu z i se : Mi biei, stai, c'am s v citesc i eu o po

    veste ..."

    i a aezat n geam pe dinluntru, o lamp, i n lumina ei, acolo ntre noi, ne-a cetit Harap-Alb al Iui Mo-Creang . Glasul lui curgea domol i b?smul ne fermeca pe toi ca un cntec frumos. Povestea mi-a rmas adnc spat n suflet, i mai trziu, cnd am cetit-o ntr 'o odi scund n Iai, pe cnd fceam liceul, am stat n u i t i m'am gndit Ia seara cnd o citea nvtorul, m'am gndit ca la o alt poveste senin a copilriei mele ..

    Dintre toa te amintirile frumoase, aceast sar, cnd ne-a cetit povestea, rmase struitoare In p 'roteala mea, n legnarea trsurii mari, pe cnd clopotele sunau ncet prin linitea pdurii. Treceam printre dou ziduri de verdea care-mi trimiteau abutiri rcoroase, i m ap ro piam repede de locul unde a fost odat coala unde m'am jucat, unde Domnu i-a petrecut ai a n i treizeci dsclind iruri dup iruri de copilandri cu ochii nelinitii.

    Acolo nu mai e nimic", e loc gol, i Domnu, mbtrnit cu prul alb, se plimb ncet, cu manile la s^ate, singur i trist.

    11 n t r eb : Ce mai fa:i ? Greu, g r e u ! mi rspunde ncet, dnd din cap.

    De-acuma m duc s m ntlnesc cu Harap-alb i cu Creang..."

    i par 'c m cuprinde o nduioare, m uit la dnsul i nu-mi vine a crede c el e omul tnr care alt* dat ne-a strecurat n suflete atta credin i atta foc?

    M'a deteptat larma glasurilor i lum'na alb a cmpiei. Trguorul meu se vedea depar te , ntr 'o g r -mdire de acoperiuri negre i roii. Eram nelinitit, voiam s vd ct mai curnd pe dasclul copilriei. i vezi tu, drag, poate scrisoarea aceasta de-aceia e aa de sentimental i aa de plin de puncte de exclamaie pentru-c vestea pe care am aflat-o, a fost trist. Totui trebuia s m atept Ia ea. Domnu nu mal era nici vesel, nici trist, nici btrn.. . Dup ce i-a isprvit cei treizeci de ani de dsclie, s'a dus unde-i locul tuturor. Cteceva din sufletul lui a rmas n sufletul multora, dar el nu mai este, i-a ndeplinit cu anevoe o munc grea de care nu s'a plns i prin care n'a strlucit, a murit mpcat ca muli alii, i acum se odihnete.

    II.

    Din ziua cnd m'am ntors aici, n trguorul nostru cel vechiu, n'am stat o clip. Am cutreerat n lung

  • FOAIA COLAR . 13

    i n lat lcurik- cunoscute, ia care au rmas v!i pentru sufletul meu ntmplrile copil/iei, ntmplrile luminoase ale copilriei aa de ndeprtate.

    Am vzut, la iret, locul unde m scldam cu dracii de sama mea. Ne blceam n valuri, eeam la mal i ne ungeam cu nmol din cap pn'n picioare; lsam s ne prleasc soarele prietin, ne sculam, ne a-lungam n lungul malului cu chiote i cu rcnete, apoi dntr 'odat sream cu toii n ap, n bufneli asurzitoare i n curcubee de s t ropi .

    Am vzut iari ntinsele zvoaie de slcii cenuii In care intram cu grozava fric de bursuci. Frica inea pn ce ddeam de desiurile cu mure, cnd ne puneam la osp i la taifas. Pe urm, pria poeni, chiote i goan , parc venise pe acele meleaguri o otire de slbatici . . .

    'am mai vzut, Ia marginea trgului, urile drpnate, pline de poloboace, unde ne jucam de-a ascunsul, noaptea. Cu ct fior cutam prin coluri negre, l controlam prin poloboacele rsuntoare i cercetam prin podurile n care se furiau dungi albe de lumin, pe tovarii ascuni! i-mi aduc aminte c ntotdeauna t re buia s mormiesc singur, s spun cte-o ghiduie ca s izbucneasc n rs c i n e v a . . . Numai aa puteam s dau de o urm n pustiul ace la !

    i cte i cte lucruri care m'au nfiorat i m'au b u c u r a t ! Pe toate le-am vzut. Totui niciunul nu m'a micat aa de .mul t , frate drag, ca locul, numai locul a rmas, unde odat era coala.

    Acolo am intrat n freamtul de copii cu team i cu bucurie n ntia diminea, cnd m'a adus tata de m n ; acolo era un pr cre fcea pere aa de bune, din care Domnul ne druia de gustare cte dou la nceputul fiecrei v a c a n e ; acolo era curtea unde nlm iarna udai de zpad, la capul crora ne suiam cu scai a s. le punem pipe n gur i crbuni in l o c i ochilor; acolo multe lucruri s'au petrecut, prietine, i, dea-colo pornind, simt c iar m cuprinde nduioarea i iar am s-i vorbesc i n aceast scrisoare de domnu' Trandafir .

    Era un om bine fcut, pufin chei n vrful capului, cu och i foarte blajini. Cnd zmbea, se artau sub mustaa tuns scurt nite dini lungi, cu strung mare la mijloc- Cnd ne nv cum s spunem poeziile eroice, vorbea tare i nla n sus braul drept ; cnd cntam n cor, lovea di pazonul de colul catedrei, l ducea r-pede la urechea dreapt i , ncruntnd puin din sprncene, ddea uor t o n u l : laaa! - - iar bti l rspundeau ntr 'un mnrmur suire, i a teptau cu ochii aintii la mna Iui, car dintr 'odat se nl. Atunci izbucneau glasurile t inere, ntr 'o revrsare cald. Cnd trebuia cteodat, Smbta dup amiaz, s ne citeasc din povetile Iui Creang, ne privea ntiu blnd, cu un zmbet linitit, innd cartea Ia piept, n dreptul inimii, i n bnci se fcea o tcere adnc ca n t i 'o biseric.

    Tu bagi de sam c nu-i vorbesc de gramatic

    t de artimetic. i nici nu-i voiu vorbi. Acestea se f-i ceau b ine ; bei nvau dup puterile l o r ; dar sunt nite lucruri aa de nensemnate cnd le pui fa n fa cu nvtura ceealalt, sufleteasc, pe care ne-rj da Domnu! i ne-o da aceast nvtur nu pentruc trebuia, i pentruc i se pltea, dar pentruc avea un prisos de buntate n el i pentruc n acest suflet era ceva din credina i din cnrenla unui apostol .

    Acolo, In colul acela de ar, putea s fie cum voia nvtorul. Nimeni dintre cei mari nu-I tu rbura : nimeni nu se ioteres cum mergea coala Iui. Bine, ru, el fcea ceiace socotea c trebuie s fac, i att .

    De aceia domnu' Trandafir al nostru a rmas foarte mirat cnd, ntr 'un rnd , n cei din urm ani de dsclie, a primit vizita unuia din cei de sus.

    S vezi cum a fost. ntr 'o bun zi, iat c ntr pe poarta ogrzii doi

    strini. Bieii, n cl s, erau cu monitorii. Domnu, n grdin, p iweghea la descrcatul unui car de fn. Era foarte gospdros i-i plcea s se fac fiecare lucru cu rnuuial.

    Strinii sa apropie. Bun-ziua! Mulmim dumnilorvoastre I" Domnu ' Trandafir se uit Ia s t r in i ; strinii se

    uit la domnu' Tranddf/r. M rog ce dorii dumneavoas t r ? Apoi uite ce e.., dac et i bun... Am vrea s

    vedem coala... Cum nu, numai s isprvesc cu fnul ist.

    Mar ie! Ia vezi d>) ceva rcorea l : dulcel, c a f e a ! Ia edel m rog colea, la umbr, In cerdac, o leac, de mai rsuflai...

    Nu, c suntem cam grbii . . . Uite, ndat, ct ai bate 'n palme..." i iat-1 c se scutur de fn, trece nainte i

    poftete pe strini n clas. Acolo ntrebri : ci copii vin la coal, ci sunt nscr i i? i Domnu rspunde ci vin ci sunt nscrii, i l s e cam mir de ce l-or fi ntrebnd orenii de lucruri de acestea. Rev/zori nu s u n t ; pe revizor l cunoate el bine i tie c vine de dou ori pe an. Vine rar, c tie el cu cine are de-aface. In sfrit, or fi fiind al[i slubai mai mari , mai t i i?

    Iar unul din ei : M rog, fii bun t f o lecie... aa, de curiosi-

    tate..." i Domnu face o lecie, uite aa, cum o fcea el

    totdeauna. ntreab pe biei, vorbete i e l ; spune lucruri care i pe el l mic si-1 ajung la inim. i iat c orenii l privesc cu ochii dint t 'odat nclzii, nt reab i pe copii, ascult o poezie. Domnu i lovete uor diapazonul de colul catedrei : l aaa ! i clasa rspunde ntr 'o adiere uoar de glasuri tinere, i toi cnt, cnt aa, de-i place l lui domnu' Trandafir i zice ! el la u r m : Brava, bie i!"

    Iar strinii l ntreab iar, dar cu glasurile cu totul

  • 14 FOAIA COLAR

    schimbate i cu o alt lumin in och', de u n d e i , i la c e . c o a l . a nvat , cum i petrece v ia a ; i Domnu rspunde i nu prea, l ncepe a se tntreb de ce l-or fi iscodind oare orenii aceia.

    Ii poftete la mas, ei 11 roag s-i ierte c nu pot, trebuie s p lece ; i roag s bee mcar un pshar de ap, ei i mulumesc iar, Unul scoate ceasul ; altul, cu un ton de respect, spune ceva. i cel care pare a fi mai mare, pornete nainte. Iar domnu' Trandafir ntreab tainic pe cestlalat, rmas mai n u r m :

    M rog, domnule, dac eti bun i nu te superi..-cu cine am onoarea?

    E u ? . . . eu sunt Inspectorul cu ta re . . H m ! i domnu' Trandafir se uit ca coada .q -

    chiului, nencreztor, la domnul inspector. Nu, fr a g ! . . dar cellalt d o m n ?

    Cellalt e domnul Min i s t ru?" Asta e p rea-prea ; i Domnu ncepu a rde cu

    hoho t E i tii c ai h a z ! Nu, c asta-i chiar f rumos! Cum, dumneata crezi c ' g l u m e s c ? Ei as ta- i ! dar cum ai socoti dumneata c am

    s cred asemenea lucru? Ce are s caute min'strul aici In srcia asta a n o a s t r ? "

    i cellalt strin se ntoarce, zmbete, scutur mna lui domnu' Trandafir i-l feiiciteaz. i pleac amndoi, iar pe urm mult s'a minunat dasclul n o stru cnd a aflat dela primrie c n adevr Min'strul coalelor a fost strinul cel drept, s 'ab, cu mustaa neagr.

    Nu, Domnul nostru nu ne-a nvat niciodat din pricin c se temea de cei mari. li era d rag s ne nvee, i parc eram copiii lui, asta am simit-o tot-d e a u n s ct am fost sub privegherea lui.

    Se supra rar i nu spunea dect dou vorbe. Asta-i era mnia cea mai m a r e :

    Mi domnule!" Nou ne venea s ntrm n pirnt , cnd zlce:

    Mi domnule!" i se uita urt Ia noi. Iml aduc eminte ce zarv a fost cnd, ntr 'n rnd

    s'a zvonit c pe Domnu nostru are s-I mute nti 'o alt comun, peste iret. Ne-am strns sara cu toii, am vorbit, unii plngeau, i am luat o hotrre mare, s ne ducem i noi cu Domnu p ste iret.

    Dar Domnu nu s'a dus nieeri ; a rmas acolo pe pmntul nos t ru ; i n pmntul nostru l-au i ngropat.

    I-am vzut mormntul . O cruce de stejar, negrit de ploi ; deasupra, un brad care fie la cea mal uoar suflare de vnt . Flori slbatice pe pmntul

    > negru. Pe cruce, o tbl i : *.ici odihnete robul Iui Dumnezeu Neculai T r a n d a f i r . . . " i celelalte cuvinte nu se mai cunosc, le-au ters ninsorile i ploile.

    Nici coala unde m'a nvat el nu mai este. A-cuma bieii nva ntr'alt loc, ntr 'o cldire nou, nalt i frumoas. Eu nu m'am dus ins s'o vd pe a-c t i a ; eu m'am dus s vd locul gol unde a fost odaie

    scund, la care ne era cald vara i frig iarna. In locali' acela, odat, a trit un om. Pentru amintirea lui i t r t - ^ mit aceast scrisoare. Poate i tu te vei gndi o clip | la dasclul acesta necunoscut i vei dori odihn lin | robului lui Dumnezeu", al crui nume ploile i n i n s o - ' l rile n curnd l vor terge i de pe crucea mormnt*- ;

    lui. Ct despre oamenii cari l-au rnit i l'au mhnit, : ei de mult l-au ui tat!

    . . i m vei er t c te-am fcut s pierzi jumtate de ceas cu aceste lucruri aa de vechi!

    g%:.!:.::

  • FOAIA COLARA 15

    Cminul Focani. Str. Stamatineti. N o . 15. Anul No. din

    Viaa colar Satu- Mare. Revizoratul colar. Vlstarul Buzu. c. No. 1 bei. Anul II. No.

    1 i 2 din Oct. 1925. Gazeta coalei Craiova. S'r. Barbu Catargiu

    No. 20 . Anul VII. No. din ngeraul colarului Plen. a-Dolj . Anul I. No.

    3-4. Aprilie 1925. Fclia Caracal . Str. Negru-Vod No. 64. Anul

    III. No. 2 5 . Ian. 1925. coala i familia Ghime-Fget Jud. Ciuc.

    Anul I. No. I din Noemb. 1925. Albina Bucureti, Str. Dr. Calinderu 10. No.

    4142 din Dec. 1925.

    PARTEA OFICIAL No. 2311926.

    On Inspectorat colar Regional II. cu ordinul Nr. 1911926 a aplicat pedeapsa aveni-stnent" nvtorilor Tigu Efrem din Pocola, Cucu Florian din Snelec, Tempelen Cornelia supi. n Cbeti, Paul Gheorghe din Lazuri M. Somolan Coriolan din Mihelu i Moga Petru din Forosig, pentru negligen i lipsa de progres n coal.

    Oradea, la 15 Ianuarie 1926.

    No. 2311926. Suntem n plin an colar Fiecare nvtor

    are datoria s stea la coal i de lucru. Cu toate acestea, att Revizoratul colar ct i Inspectoratul, zilnic este vizitat de nvtori solicitnd fel de fel de lucruri bagatele cari se pot soluiona pe cate scurt de acas.

    Al nvtori se ocup de politic i sub acest titlu prsesc coala pe mai multe zile fr nici o autorizaie din partea autoritilor in drept.

    i ntr'unul i n altul sufere numai coala i nvmntul.

    Or, aceasta procedur a nvtorilor noi o clasificm ca o fug i eschivare dela mplinirea datoriilor, de care nvtorul este legat prin menirea sa.

    In consecin, punem n vedere tuturor nvtorilor c pentru viitor nu vom tolei nici ntr'un caz astfel de eschivri i vom lua msurile cele mai drastice fat de cei ce se vor gs lips dela coal.

    Orice plngere, orice informaie se poate cere n sctis i att Revizoratul ct i Inspecto

    ratul i va da curs imediat, fr ca nvtorii s trebuiasc s se deplaseze la Oradea, cheltuind parale i lsnd i grija ntmplrii i coala i tot.

    Oradea, la 15 Ianuarie 1926.

    No. 5438/1925. Avem onoare a V face cunoscut; c Mi

    nisterul prin decizia No. 124.200/1925 a aprobat nfiinarea de posturi n 'ivmniul primar rural i grdinile de copii n urmtoarele comune.

    coalele primare. Goila post I. pl. Beiu, Ucuri p. 3 pl. Beiu,

    Olcea p. 2 pl. Beliu, Copceni p. 1 pl. Ctica. Vintiri-Brteti p. 1 pl. Ceica. Corbefi post. 1 pl. Ceica. Gir/ui de Cri p. 3 pl. Central. Scueni p. 34 pl. Scueni. Disig post. 3 - 4 pl. Scueni. Cociuba p. 3 pl. Tinea. SuolacTinea p. 3 pl. Tinea. Cplna p. 2 pl. Tileagd. S-bolciu p. 2 pl. Tileagd. Picolt p. 4 pl. Valea lui Minai. Hreti post 1 pl. Vacu, Blnaca p. 2 pl. Aled Vascal* p. 4 pl. Vacu. Goleti p. 1 pl. Vacu. Ccuceni p. 1 pl. Vacu. Aueu p. 2 pl. Aled. Mgeti p. 2 pl. Aied. Bulz p. 4 pl. Aled. Oradea posturi 4, posturi n suburbile oraului. - *

    //. Grdini de copii. Hotar p. 1. Telechiu p. 1. Luncoara p. 1

    Borod p. 1. Beiu p. 2. Remetea p. 1. Beliu p. 3. Dobreti p. 1, Ceica p. 1. Sntandreiu p. J. Mrghita p. 2. Valea lui Mihai p. 13. Picolt p. 1. Snnicolaul Romn p. 1. Trian p. 1. Giriulde Cri p. 1. Biharea p 2. Piscopia p. 12 Nojorid p. 1. Teagd Fabric p. 1. Oorheiu p. 1. Ineu p. 1. Sacadat p. 1. Jacohodo p. 1. Tamaeu p. 1. Felighaza p. 1. Vaad p. 1. Slace p. 1. Slard p. 1. Cneresig p 1. Disig p. 1 - 2 . Bar p. 1. Salonta Mare p. 1 - 2 - 3 . Tulea p. 12. Cefa p. 1. Scueni p. 1 - 2 , Hjasu Tinea p. 1. Tut p. 1. Oradea p 12 n suborbiile oraului i 8 alte posturi Il-ea la fiecare gr. de copii

    Oradea, la 29 Decemvrie 1925.

    No 140/1926. Circular ctre toate comitetele colare

    i col i le primare din jude. O mare parte a comitetelor colare din ju

    de nc nu a vrsat Comitetului colar judeean cota de 15/o revenit acestui Comitet din veniturile comitetelor colare.

    Invitm att comitetele colare ct i pe diriginii colilor s ia msnri ca cel mult pn

  • l FOAIA COLARA

    la finea lunei curente o a de 15% cuvenite Comitetului colar judeian s se serveasc prin percepia respectiv Administraiei financiare la dispoziia Comitetului colar judc>an.

    Atragem ateniunea Comitetelor colare i a diriginilor, c aceasi cot nu se poate utiliza spre alte scopuri i c cei ce nu vor satisface acestui ordin, vor fi urmrii conform regulamentelor n vigoare.

    Oradea, la 9 Ianuarie 1926.

    No. 137/1926. Copiii romni din satele rmase n Ungaria

    sunt lipsii cu desvrire de hrana sufleteasc a crii romneti. In dorina de a-i provedea cu cri de religie i de rugciuni, V invi m s strngei dela fotii elevi de coal i din bibliotecile colare toate manuale e de religie si crile de rugciune aprobate de fostul guvein ungar pn la 1918, pentru coalele primare i s le trimitei la adresa Consistorului diecezan din Oradea, peritruca la rndul su s le trimir preoilor de dincolo de grani.

    Nu ne ndoim, c oricine va avea o asemenea carte, va dd-o cu drag inim pentru cei ce flmnzesc i nstoeaz de slov romneasc,

    Oradea, la 11 Ianuarie 1926

    No. 2 3 7 - 1 9 2 6 . Ministerul instruciunei a aprobat ca exa

    menul de definitivat pentru nvtori s aib loc n ziua de 15 Martie 1926 la coalele normale pe bei.

    La acest examen sunt obligai a se prezenta nvtorii-nvtoarele, i conductoarele de gr-d ni de copii cari au 3 ani de funcionare dela data numirei cu tir. provizoriu.

    Deasemenea sunt admii a da examen i aceia cari au fost respini sau au absentat ne-rnotivat de cel mult 2 ori, precum i ajutorii de nvtori cu tit. provizoriu reuii la examenul de capacitate al ajutorilor de nv. dup dispo-Ziuniie vechei legi i cari an 3 ani de funcionare cu acest titlu. Cei cari au dreptul a se prezen' la examen vor nainta Revizoratulul colar cererile de nsriere i cpii de pe Procesele verbale de inspecii vizate de notarul comunei cu certificarea c nu mai au a't inspecie afar de cele pentru cari prezint cpi'.

    Cererile vor fi naintate cel mai trziu pn la 10 Februarie 1926.

    Toate cererile ntraie dup acest termen vor fi conziderate cu neavenite t vor fi puse la archiv.

    Fiecare candidat va depune examenul iau Comisiunea la care a fost repartizat judeul j$a care funcioneaz.

    Oradea, la 15 Ianuarie 1926.

    No. 6125/1925.

    Pentru a se puii face cu rezultat acea parte a programei din nvmntului complimen-tar i cel de aduli, care se.refer la tiinele aplicate, avem onoare a v comunica c Direcia nvmntului primar normal a recomandat introducerea n aces'e coli a urmtoarelor manuale, singure afltoare n genul acesta.

    Noiuni de zootehnie i fiotehnie", d d-ii Domide i Ioan Lalean profesori n Cluj. Preul unui exemplar 40 Lei i se d 10/ 0 rabat.

    Oradea, la 18 Decembrie 1925.

    No. 5940/925. . V facem cunoscut, c Ministerul a dispus

    ca, toi nv. normaliti cari nu au luat post q nvmntul primar ori i-au ales post n nvmnt i nu s'au prezentat, nejustificnd l ips3 , s fie dai n urmrire considerndu se demisionai din nvmnt.

    Oradea, la 14 Decemvrie 1925.

    No, 6181/925.

    V facem cunoscut, c Ministerul a dispus ca normalitii diu seria anului 1925, cari nu i-au luat posturi, pentruc i fac stagiul militai", s nu fie dai n urmrire.

    Acetia i vor lua posturi n nvmnt la data stabilir prin lege, n anul 1926.

    Oradea, la 29 Decemvrie 1925.

    No. 6060/1925. Ordin circular.

    Se pune n vedere nvtorilor, cari din diferite motive n-ar primi chitanele de plat,'s / reclame momentan la Revizoraiul colar pentru a erua motivele neprimirei i a se lua msuri s se primeasc la timp.

    Suntem informai c unii nviori nc nu i-au primit leafa pe cutare sau cutare lun, ns n loc de a ne raport nou, se plng altora cari i aa nu-i pof ajut. Dorina t hizuiria noastr este ca fiecare nvtor s-i primeasc leafa la timp i dac nu i-o primete este su vina pr fei, sau n cazuri foarte rare e o gre-al. Prin urmare s se reclame la noi.

    Oradea, la 14 Decemvrie 1925. Rev. scol.: E. Popescn

    Tipografia i Librria Romneasc S. A. Oradea Red. resp. C. BUNEA.


Recommended