+ All Categories
Home > Documents > 17_55_revista Ţara Hangului, nr 55 pe 2011

17_55_revista Ţara Hangului, nr 55 pe 2011

Date post: 08-Apr-2018
Category:
Upload: gavriilgalinescu
View: 231 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 17

Transcript
  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    1/17

    Nr. 55Aprilie 2011

  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    2/17

    Naosul, din punct de vederearhitectonic, este partea central cea maiimpozant a unei biserici. Formaobinuit a spaiului pe orizontal, deptrat sau dreptunghi, este simbolul lumiiterestre a celor patru zri. Axul vertical alnaosului, ingenios rezolvat de meteriiconstructori, este marcat de o cupol(calot sferic). Sfera n coordonatelesale simbolice exprim perfeciunea

    divin.Biserica Rpciuni sau Biserica

    salvat din lac, aa cum am numit-o noiprintr-o formulare metaforic, are naosuldreptunghiular, mrit prin dou absidelaterale pentagonale, crendu-se un spaiufoarte generos la o biseric de lemn, pentru desfurarea programuluiiconografic.

    Sfini, bogat nvemntai, suntreprezentai i pe laturile naosului, iar nmedalioane, n registrul superior, sunt

    redate scene iconografice complexe.Cupola central, chiar n punctul din care pornete lanul ce susine candelabrul,este dominat de Duhul Sfnt n chip deporumbel cu aripile amplu desfcute.un

    Registrul I peretele nord :Partea jos, din imediata vecintate a

    credincioilor, este ocupat cureprezentri ale sfinilor mari mucenici isfini militari. Pe peretele de nord suntexpuse siluetele Sfinilor Haralambie,Andrei, tefan, Sfntul Mare MucenicTiron, Sfntul Mare MucenicGGMMGGGG

    Pantelimon, Sfnta Varvara, SfntulMucenic Dimitrie cu chipuri distinse.Pe peretele de sud se continu suita desfini: Sfntul Mucenic Gheorghe,Sfnta Muceni Ecaterina, SfntaPreacuvioasa Paraschiva n straiecernite, Sfntul Mucenic Ioan cel Nou

    (continuare la pag. 4)

    Foto Dan Dinescu

    PROGRAMUL ICONOGRAFIC AL BISERICII RPCIUNI, JUDEUL NEAM continuare din numrul trecut a programului iconografic al bisericii salvate din lac

    Muzeograf Ala Movileanu Muzeul Naional al Satului Dimitrie Gusti Bucureti

    HRISTOS A NVIAT!

    IepuraulProf. Margareta Vasile

    Revist a Fundaiei Culturale "Gavri i l Galinescu" Hangu. Director fondator: Teoct ist Gal inescu

    Pancu Tiberiu cl. a IV-ac. Han u, nv. ElenaNacu

    Ce alb este iepuraul!Tati ieri mi l-a adusS-i aez iar covoraulC-ntre jucrii l-a pus.

    Uite, ine-ntre lbue,Morcovul ce i l-am datParc-a vrut el din mnueS mi-l ia; l-a i mncat!

    S-i dau i un mr acuma.Vai ce repede-l mnnc!Vino lng mine, mam,Vezi? Cotorul l arunc!

    Vrea s urce-n farfurieUnde-s ou colorateAzi e Patele i tie!Mic, dar ce iste, mi frate!Pancu Tiberiu cl. a IV-a

    c. Hangu, nv. ElenaNacu

    S-i dau i un mr acuma.Vai ce repede-l mnnc!Vino lng mine, mam,Vezi? Cotorul l arunc!

    Vrea s urce-n farfurieUnde-s ou colorateAzi e Patele i tie!Mic, dar ce iste, mi frate!

  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    3/17

    ARA HANGULUIRevist cultural-istoric,cu apariie trimestrial,

    anul XVI, nr. 55, mai 2011editat de

    F u n d a i a C u l t u r a l

    GAVRIIL GALINESCUHANGU NEAM

    Preedinte:FELICIA GERMAN

    Vicepreedinte:Florica GalinescuDirector executiv:Andrei GalinescuDirector economic:

    Daniela Bndil

    Director revist:prof. FELICIA GERMAN

    Redacia:nv. Nacu Elena redactor ef

    prof. Felicia German redactor ef adjunctprof. Dorel Rusu,

    Prof. Univ. Doctor Vasile Vasile,muzeograf Ala Movileanu,

    prof. Mihai Doroftei,prof. Margareta Vasile,

    prof. Carmen Munteanu,nv. Dumitrina Caia,

    prof. Mihaela Haldan,prof. Carmen Belecciu,prof. Cosma Iordache,

    prof. Valentina Iordache,nv. Florica Galinescu,

    nv. Iuliana Gheorghie,ing. Mircea Onofreiciuc

    donatori: fam. Marin Mihai, New York

    Tehnoredactare i machetare:ing. Iustin Gabriel German

    prof. Felicia German

    Administrator site:ing. Mihai OnofreiciucPublicaia este nscris ncatalogul de presRODIPET Neam, la nr. 9009/1996, ISSN 1582-8972

    16 pagini 8 leiSite ul Fundaiei :http ://galinescu.wordpress.com/cont Raiffeisen bank: RO52 RZBR 0000 0600 1247 8119CIF: 7983633

    Telefoane de contact:

    Florica Galinescu 0233/257.605Felicia German (Buc.) 021/77.22.878 (fix)sau 0314027203(rds fix) 0771472427(rds

    mobil) sau 0724992209 (mobil)E-mail: [email protected] Bndil 0745069390

    Elena Nacu 0722884603

    Nedumerire

    Survenind o bine-venit pauz de activitate prilejuit deSptmna Mare i vacana Sfintelor Pati, pentru mai muliapropiai ai revistei noastre, rude i cititori, a fost un bunprilej pentru a naviga pe internet, pentru a reciti unele

    pagini mai interesante din revista noastr, pentru a gsi altenouti pe acum cunoscuta noast adres de http. iunora dintre ei le-a fost dat s fie direcionai, ntmpltor,pe un site care i informeaz, ritos, cititorii desprencetarea apariiei revistei ara Hangului. tiind ei casigurarea continuitii activitii de redactare a acesteipublicaii constituie una dintre principalele preocupri alecomitetului de redacie, foarte contrariai, s-au grbit sformeze numrul meu de telefon pentru a obine lmuriri. i,spnd dup informaii, am aflat, i eu, i ei, c postareacitat mai sus are legtur cu faptul c, n urm cu un an, oparte dintre colaboratorii revistei ara Hangului au optatpentru continuarea activitii redacionale prin editarea unei

    noipublicaii,

    Ecoul Hangului.Bun, am gndit eu, n fond, cu ct mai multe revistecare s aduc informaii i memorialistic de pe meleagurileBistriei de la poalele Ceahlului, cu att mai bine ! Iardac, n euforia apariiei primului numr din noua publicaie,Ecoul Hangului, s-a strecurat acea informaie fals inefericit, nu-i nici o problem, postarea respectiv poate firetras, din respect pentru propriii cititori i pentru o corectinformare a acestora.

    Au hotrt, aadar, unii dintre cei care au primitinformaia ireal c ar fi un moment prielnic pentru o faptcretineasc, oamenii fiind mai buni, mai luminai de mareasrbtoare, aa nct au luat legtura cu responsabili ai

    siteului care le-a oferit tirea neadevrat, site caregzduiete i redacia revistei Ecoul Hangului, pentru ancerca s lmureasc situaia. Dar nu mic le-a fost mirareacnd au fost informai c orice rectificare privind informaiilepostate poate fi realizat doar n urma unei solicitri scrise,cu expunerea detaliat a motivaiei pentru care estesolicitat rectificarea.

    Aflnd eu care sunt dificultile ntmpinate debinevoitorii notri cititori, foarte nedumerit, am reluatlectura numerelor 51 54 ale rii Hangului, editate nultimul an. i am recitit articole interesante, semnate depersonaliti marcante din zon sau avnd legturi cumeleagurile nemene : Domnul Profesor Universitar Dr.Vasile Vasile (personalitate care nu necesit prezentare),Doamna Profesoar Margareta Vasile (soia distinsuluimuzicolog i bizantinolog), P.S. Printele AvrvareiGheorghe (parohul din Chirieni), Domnul Profesor DorelRusu (binecunoscut tuturor hanganilor i celor din Poian,neobosit creator i descoperitor de nestemate religioase ietno-culturale), Doamna muzeograf Ala Movileanu,(cercettor la Muzeul Satului Dimitrie Gusti din Bucureti,nscut n Moldova de peste Prut, venit s ne arate c, laChiinu, competena profesional, probitatea, autoexigenanu sunt cu nimic mai prejos dect la Bucureti, la Iai, laTimioara sau la Cluj), Doamna Profesoar Mihaela Haldan(cadru didactic avnd o prodigioas activitate coral, distinscu nenumrate premii i diplome pentru participarea lanumeroase spectacole i competiii), Doamna Dr. Ec. SusanaGeangalu, personalitate marcant din conducereaForumului Montan Romn Filiala Neam i sponsorpermanent al publicaiei pn n 2008. Domnul ProfesorMihai Doroftei, personalitate cunoscut tuturorapropiailor

    Continuare la a . 3

    Funda ia cultural "Gavriil Galinescu" ara Hangului Anul XVI, Nr. 55

    2

  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    4/17

    HRISTOS A NVIAT!

    Acum, n ast sfnt noapte,

    Mister e-n jur i s-aud oapte.De-odat clopotele bat:Bing bang, Hristos a nviat!

    Mirate, florile-i deschid potirul,Lsnd n stropi spre noi s curg mirul.Un freamt nou plutete peste sat,Rspuns optit: Adevrat a nviat!

    (Continuare de la pag. 2)

    Dar, ceea ce este cu adevrat regretabil, esteimpactul pe care anunul fals din EcoulHangului l are asupra zecilor de copii de lacoala din Hangu sau de la coli din PiatraNeam, din Bucureti etc., pentru care revistaaraHanguluiadevenitopuntedelegturiunspaiudeexprimarei dedezvoltare a creativitii.Pentru aceti elevi, care tiu c au trimis revistei

    araHanguluiarticole,creaii artisticei literare,tireacexistadulicarecontestfaptulcrevistala care colaboreaz ei i continu activitateaeditorial, le provoac o grea nedumerire.

    Fie ca perioada de graie dintre Sfintele Patii nlarea Domnului s aduc lumin n minilei sufletele tuturor i s le nelepeasc faptele.

    Dac, totui, iluminarea nu se va produce, nnumele copiilor care colaboreaz la editarearevistei ara Hangului voi iniia o petiie i ostrngere de semnturi din partea tuturorpersonalitilor marcante care i-au pussemntura pe articole din publicaia noastr, prin

    care s facem apel la buna-credin apersonalitilor responsabile din conducerearedaciei publicaiei Ecoul Hangului pentru areveni la gnduri mai bune cu privire la revistanoastr i inteniile ludabile de punere n valoarea acestor frumoase meleaguri.

    revistei noaste, stima ii colegi i prieteni, cadredidactice din Hangu sau din Bucureti care, numrdup numr, contribuie la editarea revistei prinarticole i creaii artistice proprii sau ale elevilor dinclasele lor (Doamna nvtoare Elena Nacu,redactor ef al publicaiei noastere, DoamnaProfesoar Carmen Munteanu, Doamna nvtoareDumitrina Caia, Doamna nvtoare Stelua

    Manolache, Doamna Profesoar Dorinela ValentinaIordache, Domnul Profesor Cosma Iordache i mulialii, pe care, din economie de spaiu publicistic, nu-ivoi nominaliza, dar crora li se cuvin acelai respecti recunotin. Desigur, o informaie fals, precumcea privind ncetarea, n primvara anului trecut, aapariiei revistei ara Hangului aduce prejudiciicititorilor interesai de meleagurile Ceahlului iBistriei moldave, descurajndu-i s caute numerelemai recente ale revistei i, implicit, privndu-i deplcerea de a citi articole despre P.S. Printele IustinPrvu, despre Pc. S., Printele Proclu, despre Pc. S.Printele Ghenadie Gheorghe, despre soarta bisericii

    de la Rpciuni, strmutarea acesteia la Bucureti ilucrrile reuite de restaurare, despre multe altesubiecte de larg interes. i, trebuie remarcat, nu amgsit n aceste numere nici o referire neprietenoasprivitoare la persoane din redacia publicaiei EcoulHangului sau la publicaia domniilor lor.

    NEDUMERIRE

    Cretini se-ndreapt spre altare,Lumini s-aprind ct vezi n zare,Sobor de preoi, coruri cnt

    n noaptea noastr cea mai sfnt.Spre ceruri imnul lor s-avnt.

    Un suflu sfnt e-n atmosfer,ncepe-n lume-o alt er.Acum Iisus, al nostru mpratPrin nviere moartea a clcat,Cu mori din mori Hristos a nviat!

    3

    Funda ia cultural "Gavriil Galinescu" ara Hangului Anul XVI, Nr. 55

    Prof. Felicia German

    HRISTOS A NVIAT!Prof. Mihai Doroftei,Borca, aprilie 2010

    Foto Liliana O ri an

    LUAI DINTRU ACESTA TOIn.r.: Am gsit, pe internet, fotografii ale

    unei superbe colecii de icoane pe sticlaparinnd muzeului Pr. Zosim Oanceadin Sibiel.

    Dac drumurile v vor purta prinmeleagurile Sibiului, facei un popas carembogete sufletul.

    Adresm calde mulumiri doamnei Liliana Oprian pentru generozitatea cucare ne-a pus la dispoziie aceste comori.

  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    5/17

    4

    Fundaia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XVI, Nr. 55

    (continuare de la pag. 1)de la Suceava, toi reprezentai n picioare. Pe acelai peretele de sud, nlocul unde se obinuia s fie imortalizaictitorii lcaului sfnt, zugravul i-a redat pe Sfinii Mari mprai Constantin iElena. Aceasta este unica poriune de

    pictur deteriorat, vizibile rmnnddoar vemintele din partea inferioar i obucat din cruce.

    Toi acetia, prin icoanele lor, aurolul mrturisit de a fi exemplu i ntrirecredincioilor, sau primitorilor deDumnezeu, cci naosul este prinexcelent locul dedicat lor. Credinciosul,luminat prin Taina Botezului, aici nnaos, se desvrete n credin prinmprtirea cu Sfintele Taine.

    Sfntul Mucenic Haralambie

    Sfntul este zugrvit n picioare ntredou coloane. n veminte de ierarh,poart barb lung, prul i cade liber peumeri, aureol n jurul capului, ine nmna dreapt Evanghelia nchis, iar nstnga o cruce. nvemntat n stiharalbastru, epitrahil cu bederni i felonrou, nclri negre.

    Reprezentrile Sfntului Haralambie, pe icoane i n interiorul lcaelor bisericeti, sunt foarte dese, fiindconsiderat aprtor al oamenilor ianimalelor mpotriva bolilor i sunt defactur laic, cu caracter popular,contribuind la ceea ce RomulusVulcnescu denumete folclor religios.

    Inscripie cu litere chirilice:

    /

    E

    Sfntul Apostol AndreiPersonaj reprezentat n picioare,

    descul, innd n mini un rotulus. Poartchiton rou i himation albastru. Estezugrvit n picioarele goale.

    n tradiia iconografic, SfntulApostol Andrei este redat la fel de btrnca i fratele su Petru, dei, potrivit

    Scripturilor, Sfntul Andrei era mai tnrdect Petru.Tradiia Bisericii Ortodoxe

    spune c, dup nlarea Domului laCer i dup Cincizecime, Apostolii autras la sori i au mers n toat lumea pentru propovduire, atunci acestuinti chemat, i-a czut sorul smearg n Bitinia, Bizantia, Tracia iMacedonia, cu inuturile din jurulMrii Negre, pn la Dunre i Sciia(adic Dobrogea noastr)1 i pn nCrimeia. Sfntul Apostol Andrei a

    avut un sfrit de mucenic, fiind ucis prin rstignirea pe cruce. Este

    ocrotitorul spiritual al Romniei estesrbtorit n toat lumea la data de 30noiembrie.

    Inscripie:

    Sfntul Mucenic i

    Arhidiacon tefanPersonaj reprezentat n picioareinnd n mn stng crucea, cu dreaptacdelnieaz. Poart veminte specificerangului su de arhidiacon: stiharalbastru, sacos rou, cu bordurornamentat n partea inferioar, orardiaconesc.

    Sfntul, slvitul i mult ludatulApostol tefan ntiul Mucenic2 a fostunul din primii convertii cretini dintreevreii greci, unul din primii apte diaconihirotonii i primul mucenic al BisericiiOrtodoxe. Credincioi au uncult deosebit pentru acest sfnt, astfel s-au zidit numeroase biserici ce poarthramul Sfntul tefan, chipul SfntuluiMucenic este zugrvit n lcaurilesfinte de cele mai multe ori.

    Inscripie:

    Sfntul Mare Mucenic Teodor TironDup cum se cunoate foarte bine,

    biserica ortodox are o veche tradiie pentru omagierea mucenicilor,mrturisitori i cuvioi provenii din

    rndul militarilor. Muli Sfini MariMucenici au fost prin excelen militaricu grade diferite: de la generali (SfntulMare Mucenic Dimitrie, Sfntul MareMucenic Gheorghe, etc.) i mergnd pn la tironi, adic recrui, precumSfntul Mucenic Teodor Tiron.

    Personaj reprezentat n picioare, cusuli i cruce, ce simbolizeaz luptaasupra rului. Chipul tratat n semiprofil,cu barb scurt, aureol crmizie,contur verde. Este nvemntat n hainemilitare: poart tunic scurt, plato,

    mantie roie, aprtoare din zale lapicioare i pantaloni scuri.Inscripie: :

    O

    slav, nSfntul Mare Mucenic PantelimonPersonaj reprezentat n picioare; ine

    n mn o suli i o cruce, iar n cealalto cutie. Poart vemnt militar, tunicscurt roie, aprtoare din zale la picioare, pantaloni i mantie lung deculoare albastr.

    Sfntul Mare Mucenic Pantelimon3

    este considerat doctorul doctorilor(doctor fr de argini) i sfnt militar.

    Fiind un vraci bun n timpul vieii, prinmartirajul pe care l-a suportat pentrucredinacretin,iarmaslafeli dupcea ajuns n cer, continund s fac minuni.

    Inscripie: :

    Sfnta Mare Muceni VarvaraPersonaj reprezentat n picioare,

    are coroan pe capul descoperit, simbol al puritii, cu aureol, nvemntat ntunic albastr, strns cu un cordon lamijloc, mantie dubl de culoare roz cublicuri gri i negre, ine n mna dreaptun potir4 n stnga o floare stilizat.

    Sfnta Varvara este una dintre puinele sfinte cu numeroase atribuii de protector, i apr pe copii, pe mameleacestora, pe tinerele fete i pe minieri.

    Inscripie: :

    Sfntul Mare Mucenic Dimitrie

    Personaj reprezentat n picioare,innd ntr-o mn o suli i n cealaltcrucea. Poart veminte militare: tuniclung, pantaloni scuri, plato i mantieroie lung, aprtoare de zale n picioare.Chipul tnr este tratat cu smerenie.

    Acest mucenic vrednic de laud, pecare Maximilian mpratul l-a fcutvoievod n locul tatlui su, a fost primitcu mare cinste de ceteni, crmuind cu

    mult vrednicie poporul i propovduind

    Continuare la pag.5

    P r o g r a m u l i c o n o g r a f i c a l b i s e r i c i i R p c i u n i J u d . N e a m continuare din numrul trecut a programului iconografic al bisericii salvate din lac

    muzeo raf Ala Movileanu

    La 4 m eprtare e oca tatea Ion Corv n este s tuat petera Sntu u Aposto An re ,considerat primul lca de cult de pe teritoriul rii noastre.

    2 Din gr. , coroan.3 Din gr. milostivul.4 Sfntul potir este pstrtorul unei taine, este simbolul unei mntuirii. Dei n iconografiepotirul apare ca un accesoriu, totui prezena sa focalizeaz atenia.

    Foto Dan Dinescu

    continuare de la a . 1

  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    6/17

    5

    Funda ia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XVI, Nr. 55

    \\ continuare de la pag. 4

    dreapta credin ntru Hristos. SfntulMare Mucenic Dimitrie a fost martirizatpentru credina sa.

    Inscripie: :

    Registrul I peretele sud :

    Sfntul Mare Mucenic GheorghePersonaj reprezentat n picioare, cu

    suli i o cruce n mn dreapt, nstnga scut. Poart veminte militare,conform rangului: tunic lung, pantaloniscuri, plato i mantie.

    n interiorul bisericii rsritene,sfinii militari sunt ntotdeauna plasai nnaos i ntotdeauna dispui n friz, la baza iconografiei ntruprii Domnului.Sfntul Mare Mucenic Gheorghe, numitn calendarul ortodox purttorul de biruin nrolat n armata roman, ntimpul mpratului Diocletian (284 305), unde a devenit n scurt vremerenumit pentru for, priceperea i vitejialui n lupt, nct a fost ridicat la rang deofier n garda imperial, este primulsfnt zugrvit n dreapta iconostasului.

    Inscripie: :

    Sfnta Mare Muceni EcaterinaPersonaj feminin reprezentat n

    picioare, innd n mn crucea, iar n

    cealalt roata simbolul martirajului su.Poart veminte de mprteas, coroan peste prul lung, lsat liber simbol al puritii, dou rnduri de tunici i omantie.

    Tnra cu alese caliti, refuz ntimpul vieii favorurile lumeti, deveninduna dintre cele mai frumoase i aprige propovduitoare a cretinismului ntr-oepoca de mare prigoan. Dndu-i n finaldrept jertfa suprem, chiar propriul trupEcaterina devine Mireasa a lui Hristos.

    Cele mai vechi imagini iconograficeale Sfintei Mucenie Ecaterina aparinmarelui cnezat al Novgorodului (n biserica -- ctitorit n1199), dar i n lcaurile sfinte alePskovului,unde chipul sfintei este tratatcu deosebit cinste.

    Despre cinstea pe care o acordaucredincioii din rsrit acestei sfintemucenie ne vorbesc dovezile istorice. n1714, dup trei ani de la campania de pePrut a lui Petru cel Mare mpotrivaturcilor, a fost n instituit de ctre arOrdinul Eliberrii cu numele SfntaEcaterina.

    Inscripie: :

    Sfnta Preacuvioasa ParaschivaPersonaj feminin n

    picioare, innd n mn cruceade martir. Poart vemntmonahal de culoare nchis.Zugrvirea Sfintei Paraschiva niconografia bizantin s-a fcutncepnd cu secolul IX. n lumea

    slav a fost o sfnt preferatnc de la nceputul cretinrii.

    Era, de obicei, nvemntat cumaforion rou (deseori onfram alb) i cu sfnta crucen mna dreapt - ca simbol almuceniciei sale, dar i al

    rstignirii lui Iisus Hristos.Sfnta Mare MuceniParaschiva este consideratocrotitoarea Moldovei i aBucovinei, de aceea zugrvireaSfintei n bisericile din aceastzon era frecvent.Inscripie: : EOA

    A

    Sfntul Ioan cel Nou de laSuceava5

    Personajul este reprezentat n picioare, de dimensiuni

    monumentale, corpul i capuluor ntoarse spre stnga,mbrcat n tunic dubl albastruuor

    cu rou i mantie alb, petrecut pesteumrul stng, cu blicuri trasate cu ocrugalben. n mna dreapt, adus la piept,ine o cruce. Are nfiarea unui brbatmatur, cu barb i pr castaniu.

    Vemintele sunt drapate n cute ample,lucrate cu pensulaii largi i pstoase.Inscripie:: M.

    Sfinii mprai Constantin i ElenaAceast reprezentare a suferit grave

    degradri, nu se mai pot distinge dectcrucea, siluetele personajelor i parteainferioar a vemintelor.

    Sfinii descrii mai sus suntncadrai ntre coloane cu capitel,

    zugrvite cu brun i conturate cu alb,ceea ce denot c autorul a folosit drept

    model de inspiraie pictura n fresc a bisericilor de zid. Deasupra sfinilorsunt trasate cu ablonul bogateornamente n registre suprapuse, de la partea superioar a pereilor pn labaza calotei, formnd un lan de cercuriintersectate ntre ele, rozete, panglicerpuit, panglic erpuit cu floripunctiforme, fleuroane, zigzag-uri.

    La baza calotei, tot cu ablonul, esterealizat un registru lat cu ornamentvegetal stilizat; vrej subire curamificaii i frunze trilobate.

    Registrul II calota naosului

    La baza cupolei naosului,deasupra iconostasului, este amplasat,Iisus Hristos al Patimilor, programuliconografic continund cu scene biblicedin viaa lui Iisus n sptmnaPatimilor: Rugciunea lui Iisus Hristosnlat n Grdina Ghetsemani; Srutullui Iuda; Arestarea lui Iisus; Judecata luiIsus de ctre cei doi judectori aiSinedriului evreiesc, Ana i Caiafa;Procesul naintea lui Pontiu Pilat;Flagelarea Domului Iisus Hristos;Drumul Crucii ctre GolgotaRstignirii. apte scene ample, nscrisen medalioane cu motive punctate,

    realiznd un dublu cerc cu frunzenscrise oblic ntre cercurile punctate.

    Medalioanele alterneaz cu serafimi,redai cu aripile n diferite culori:galben-auriu, crmiziu, verde.

    Iisus Hristos al PatimilorPictura naosului (deasupra

    moleniilor, ntre naos i altar) este

    dominat de remarcabila compoziieIisus Hristos al Patimilor, aceastimagine pune n eviden nfiareatrist, (Continuare la pag. 6)

    Foto Dan Dinescu

    P r o g r a m u l i c o n o g r a f i c a l b i s e r i c i i R p c i u n i J u d . N e a m continuare din numrul trecut a programului iconografic al bisericii salvate din lac

    muzeo raf Ala Movileanu

    Nscut n Trapezunt, ajuns la Cetatea Alb prin anul 1330 (1332 dup alte surse), a fost vndut de italianul Reiz i martirizat dettarii nogai pentru c a aprat credina ortodox. n timpul lui Alexandru cel Bun n 1402 (dup ali istorici n 1415) sfintele moateale Marelui Mucenic Ioan cel Nou au fost aduse la Suceava.

    Foto Dan Dinescu

    continuare de la pag. 4

  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    7/17

    Apocalipsa 13:8.7 Zaharia 12, 10.

    6

    Fundaia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 53

    (Continuare de la pag. 5)trist, cu ochii plecai, a DreptuluiJudector, fiind mielul care a fostnjunghiat chiar de la ntemeierealumii6. Reprezentare foarte rar aacestei teme iconografice, Iisuseste redat n aceast ipostaz cuuna dintre uneltele chinurilor sale sulia ; nvemntat n tunicalbastr cu mneci lungi i largi.Capul lui Iisus Hristos, uornclinat spre umrul su drept, este

    nconjurat de o aureol sub formde raze n nuane de galben crom.Expresia chipului Su este cea aPuternicului Atotvztor, sobru imilostiv, care cunoate c se apropiece a glsuit Scriptura: Vedea-vor peCare L-au mpuns, cnd M vampunge cu sulia n coast, dup

    proorocia lui Zaharia Proorocul

    Aceast remarcabil compoziie,att prin raritatea sa, ct i prinexcepionala execuie tehnic, dar iefectul psihologic pe care zugravulreuete s l transmit privitorului,este flancat de scenele din ciclulPatimile lui Iisus Hristos, nscrisen medalioane, ce atrag n modspecial atenia.

    Rugciunea lui Iisus Hristosnlat n Grdina Ghetsimani

    Dup ce au cinat cu toii (Iisusi ucenicii), au mers mpreun pemuntele Mslinilor i lsndu-iucenicii s vegheze, Iisus sedeprteaz i intr n grdinaGhetsimani. n compoziia acesteiscene, Hristos este ngenuncheat, cuminile ntinse ntr-un gest derugciune n momentul cnd zice:Tat, s treac paharul acesta de laMine, dar nu precum voiesc Eu, ci

    precum Tu voieti. n ntunericul ilinitea nopii, ntre mslinii slbatici, aaprut i ngerul cu aripi i stihar rou,ntinzndu-I paharul predestinat naintede toi vecii.

    n parteadreapt a

    medalionului, treiucenici dorm,fiecare avnd omn sau chiaramndou subcap. n spatelecopacilor se proiecteaz ocldire, semncu o biseric dezid, cu nvelitoarede igl i patruturle.

    Srutul lui IudaPe cnd se ruga cu cele mai fierbini

    lacrimi, ce cdeau pe pmnt, grdinaGhetsimani se umplu de ostai, mbrcainuniformemilitareromane,cucoifpecap,cu fclii aprinse i sulie ridicate. n fruntealornnnn

    Srutul lui IudaPe cnd se ruga cu cele mai fierbini

    lacrimi, ce cdeau pe pmnt, grdinaGhetsimani se umplu de ostai, mbrcain haine militreti romane, cu coif pe cap,cu fclii aprinse i sulie ridicate. nfruntea lor mergea Iuda, ce se apropie denvtorul su i l srut, cuprinzndu-lcu mna dreapt dup umeri, artnd

    astfel pe cel vndut pe 30 de argini.

    lor mergea Iuda, ce se apropie de nvtorulsu i l srut, cuprinzndu-l cu mna dreaptdup umeri, artnd astfel pe cel vndut pe 30de argini.

    Arestarea lui IisusOstaii l leag ca pe un rufctor,

    ucenicii se risipesc, fug i se ascund, vzndcele ntmplate. Scena l reprezint Pe IisusHristos legat de mni, precum un rufctor,doi ostai l flancheaz, innd funia, ndreapta Mntuitorului armata roman iurmeaz cu suliele n poziie vertical. nfundal, dealuri, copaci, cerul nchis albastru verzui, biserica se vede doar parial.

    Judecata lui Isus de ctre cei doi judectori

    ai Sinedriului evreiesc, Ana i CaiafaIisus este dus n naintea arhiereilorAnna i Caiafa. Scena reia prezena suitei deostai cu sulie, n fundal, dealurile, copacii,cerul nchis albastru, iar biserica se vedeaproape integral.

    Procesul naintea lui Pontiu PilatPilat l-a ntrebat: De ce eti Tu

    vinovat?. Domnul nu i rspundea, numaiochii-i i lcrimau. n Evanghelia dup Marcuse relateaz clar faptul, n mai multe rnduri,tgduirea lui Hristos de a-i arta adevrataesen, cea a Dumnezeului ntrupat.

    Fundalulscenei se repet,inclusiv suita deostai, dealurile,copacii, cerulnchis albastru,

    biserica redataproape integral,unicul personajce apare n loculjudectorilorSinedriuluievreiesc, este

    Pilat ce st pe unscaun-jil,reprezentat cumusta,

    Continuare lapag. 7

    P r o g r a m u l i c o n o g r a f i c a l b i s e r i c i i R p c i u n i J u d . N e a m continuare din numrul trecut a ro ramului icono rafic al bisericii salvate din lac

    Foto Dan Dinescu

    Foto Dan Dinescu

    Foto Dan Dinescu

    Foto Dan Dinescu

    Srutul lui Iuda

  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    8/17

    7

    continuare de la pag. 6mbrcat n straie de culoare roie cuordur galben i cu fes rou cu borduralb. O mn o are sprijinit pemarginea scaunului, dreapta o are

    ntins ctre Iisus.Flagelarea Domului Iisus HristosDup o noapte de stat n nchisoare,

    Iisus este dus nuntrul curii, legat cu ofunie n biciuiri nemiloase i umiline,spre batjocur au venit cu o coroan despini i i-au pus-o pe cap (EcceHomo! - Iat Omul! ).

    Este reprezentat legat la stlp,numai cu o nfram alb n jurulcoapselor, doi soldaii cu coif roman pecap l biciuiesc cu bile de plumb.

    Drumul Crucii ctre GolgotaRstignirii

    Dup ce poporul a strigat s fie eliberattlharul Varava8, cernd ca Iisus s fie

    rstignitrstignit, Pilat d sentina de moarte,svrindu-se o judecat nedreapt, aacum procedeaz multe popoare i mulijudectori nedrepi.

    Iisus, sfrit de suferin, cznd dincnd n cnd sub greutatea crucii, suie ntcere dealul, golindu-i singur paharul.Zugravul L-a nfiat pe Iisus la acincia staionare, atunci cnd Simon dinCirene a fost silit s-l ajute pe Hristoss-i duc Sfnta Cruce.

    Duhul SfntScenele nscrise n medalioane

    ofer un spectacol estetic de un fast cutotul neobinuit. tiina compoziiei,stilizarea personajelor, splendoarea istrlucirea armoniilor cromatice,impresioneaz n mare msur. Iar pesteaceste scene i desface aripile dincentrul calotei, Duhul Sfnt transfiguratn porumbel.

    Duhul Sfnt, la ortodoci i greco-catolici, este a treia persoan din SfntaTreime9. n rugciuni, Duhul Sfnt enumit mprat ceresc pe temeiul

    nsuirilor lui comune cu celelalte doupersoane ale Sfintei Treimi. El mai estenumit Mngietorul i Duhuladevrului.

    n Noul Testament Sfntul Duh iaparte la ntruparea Fiului, care s-a nscutdup trup de la Duhul Sfnt i dinFecioara Maria10 coboar peste Isus la botezul su n Iordan, iar laCincizecime, Duhul Sfnt este trimis nlume.

    muzeograf,

    Ala Movileanu

    au tiut (Va urma)easc ,,taina

    Fundaia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 53

    P r o g r a m u l i c o n o g r a f i c a l b i s e r i c i i R p c i u n i J u d . N e a m continuare din numrul trecut a programului iconografic al bisericii salvate din lac

    La evrei era obiceiul de Pate s fie eliberat un condamnat la moarte.9 La Sinodul II Ecumenic de la Constantinopol din 381 a fost formulat nvtura despre Duhul Sfnt: i ntru Duhul Sfnt,

    Domnul de via fctorul, carele de la Tatl purcede, Cel ce mpreun cu Tatl i cu Fiul este nchinat i mrit, Care a gritprin prooroci.

    10 Matei 1:18, Matei 1:20.

    Interaciunile pozitive prini-copii,condiii eseniale n realizarea unei adaptri colare.Prof. nv. primar Munteanu tefania Carmencoala cu clasele I- VIII, Hangu, jud. Neam

    Trim ntr-o grab suspect. Parc timpul se contract i

    nu mai avem percepia c-l putem atinge. Suntem nconjurai de

    cioburi de timp, le clcm n picioare, uneori ne neap i abia

    atunci mai avem cte o discuie adevrat noi cu noi, cu

    partenerul, cu copiii. Doar aa ne reevalum prioritile.

    Familia este una dintre ele i, n contextul actual, este

    important s poi rezolva problemele cronice sau acute aprute.

    Educaia n familie, cei apte ani de acas, influeneaz

    puternic ntreaga existen a individului, indiferent dac el

    recunoate sau nu, i n ciuda derapajelor inerente vieii.

    Prinii sunt modele pe care copiii, contient sau

    incontient, le vd cu ochii minii i le urmeaz.

    La o privire superficial, totul pare simplu. Doar c, n

    marea grab n care ne aflm, se pare c ne gsim timp pentru

    toate, mai puin pentru a vorbi cu cei din familie, cu copiii.

    Discuiile cu copiii trebuie s decurg n aa fel nct acetia s

    se simt membri importani ai echipei pe care o formeaz

    familia. Copiii reacioneaz pozitiv i respect calmul,

    ncrederea, fermitatea i afeciunea prinilor.

    Conflictul ntre generaii, deosebirile de atitudini i

    aspiraii dintre copii i prini se datoreaz diferenei de vrst,

    de gusturi. Comunicare sincer, expunerea prerilor n linite

    soluioneaz momentele de criz.

    Prinii nu trebuie s uite c i ei au fost copii, iar copiii

    c prinii acioneaz n interesul celor care i-au nscut i crora

    le doresc numai bine.

    Copiii au nevoie s fie consultai n problemele de familie,

    informai i s le fie ascultat punctul de vedere.

    Trebuie s oferim copilului regulile de baz ale

    comportrii, exemple concludente; printele nu trebuie s in o

    predic. El trebuie s fie realist, tiind s nu cear mai mult dect el

    poate da, flexibil, gata s fac nite schimbri pentru a-i acorda

    copilului o ans n rezolvarea problemelor, s fie capabil s

    zmbeasc, tiind c o glum poate salva o situaie dificil.

    O slab comunicare poate crea probleme emoionale,

    copilul pierzndu-i ncrederea n aduli i retrgndu-se ntr-o

    lume a sa; scderea performanelor colare ca o pedeaps

    involuntar pe care copilul o aplic printelui prea ocupat, tulburri

    de comportament, inadaptri colare.

    Dac printele folosete fora pentru obinerea

    comportamentului dorit, comunicarea va avea grav de suferit,

    abuzul fiind o metod devastatoare pentru copil. Aplicarea

    frecvent a unor pedepse neadecvate va conduce ctre ntreruperea

    comunicrii.

    Cheia unei relaii sntoase ntre membrii unei familii este

    ca fiecare s-l asculte pe celalalt cu adevrat, nu de faad. Fie

    printe, fie copil are datoria de a asigura linitea i armonia n

    familie, depinde ns de capacitatea fiecruia de a-i asuma

    responsabilitatea i de gradul de toleran cultivat.

    Prinii prin aciunile lor trebuie s inoculeze n mintea i

    sufletul copiilor ideea c, oricnd, au unde s vin i de unde s

    plece, la necaz sau la bucurie.

  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    9/17

    8

    Funda ia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XVI, Nr. 55

    A fost odat o mam tnr i frumoas.Ea era mamaCe s spun despre dnsa ca s-o avei mai bine n

    faa ochilor?Un lucru este cu neputina s nu-l amintesc.

    Mama putea oricnd s se lipseasc de un lucru alei, pentru mine. i timpul a trecut, iar mama nu maieste.

    Copiii sunt izvorul tinereii mamei. Asemenea biatului care a ales o inimioar de turt dulcepentru a-i nlocui mamei sale inima bolnav, a gsii eu ceva pentru a o pstra mereu tnr i

    frumoas, pentru a rmne mereu lng mine, pentru a fi mereu cu mine, dar asta, i totui opstrez mereu n inima mea i am compus pentru eaun imn pe care l-am transmis copiilor mei i care seafl scris pe crucea de la cptiul su.

    Aceste versuri le-am pstrat n minte i ori decte ori simt nevoia de a mi fi alturi, n diferitemomente ale vieii, le repet n gnd, iar ochii misunt plini de lacrimi.

    Interpretat muzical, copiii mei o cnta ori decte ori simt nevoia, n diferite momente ale carierei

    lor muzicale i artistice.

    Lucrul cel mai sfnt este mama pe pmnt,Ea apare ca o raz dulce strlucind.Mama, cuvntul, pe care noi toi l rostim,E n inima noastr pe buze oricnd.Azi e ziua ta, zi de srbtoare, mama mea!Vreau ca n dar, s-i pot oferi inima mea,Tot ce-i mai bun, a vrea astzi s-i druiesc,Dar, sunt prea mic, i nu cred c pot s reuesc.Flori a aduna, i n dar eu i-a da,

    Dar se ofilesc, i nu ai vedea,Ct dureaz dragostea ce-i port, mmica mea!Nimeni nu-i ca tine n toata lumea!Pentru mama mea, cerul este cald strlucitor,Plin de sperana, de vise calde i de dor.Din cer n noapte, coboar o micu stea,Ca s i spun ct te iubesc, mmica mea!

    Motenirea de familie lsat, cntecul, ne-adeterminat s gsim pe portativ note muzicale

    fcute s ne umple sufletele, s ne ncnte, aducndn suflet bucuria nvierii.Ce poate fi mai frumos i mai nltor dect

    sperana n mntuire datorat sacrificiului fcut deDomnul Iisus pentru noi oamenii?

    Un bun pedagog reuete s transpun copiilornotri, pe lng cunotinele muzicale dobndite imarea dragoste i recunotin pentru credin.Doamna Cecilia Lungu profesor de vioar lacoala de arte, a ntrit ncrederea copiilor notri nvisul lor, cluzindu-le paii i monitorizndu-i n

    permanen. n cminul dumneaei, alturi de pian ivioar, ntotdeauna s-a vzut i fcut cunoscutdragostea i recunotina fa de Dumnezeu, pentruacest dar minunat, muzica. Frumoasele decoraiuniinterioare prilejuite de diferite srbtori religioase,umplea sufletul de bucurie copiilor notri, astfelnct orice prilej de ntlnire aducea zmbetul pe

    chipul lor. Cu mult tact pedagogic, mult grij iresponsabilitate i-a ncurajat i susinut ca sreueasc pe frumosul, dar anevoiosul drum almuzicii clasice, avnd o imens experien

    profesional dobndit la coala german, unde afuncionat ca pedagog mai bine de 20 de ani. Din

    povetile spuse despre renumiii compozitorigermani, despre modul n care au compus ilegtura pe care au avut-o cu Dumnezeu, a ntritcredina copiilor notri i a dezvoltat dragostea

    pentru muzic.Fiecare srbtoare Pascal a fcut s trezeasc

    i mai mult interesul pentru progres i perseveren,copiii notri au reuit de fiecare dat s obin

    rezultate bune de la concursurile la care auparticipat n fiecare an, aducnd premii importante.Mesajul religios pe care l aduce Srbtoarea

    Pascal asociat cu primvara, simbolizeaz nouavia pe care cretinii au ctigat-o prin crucificareai nvierea lui Iisus.

    Hristos a nviat!

    UN BUN PEDAGOG

    Prof. Cosma Iordache, c. Nr 1 Voluntari

    S NE CUNOATEM RDCINILEMAMA MEA

    Prof. nv. precolar Valentina - Daniela Iordache,grdinia nr. 2 Berceni, jud. Ilfov

    Tudorel i

    Georgeta

    Iordache

    alturi deverioara lor

    Cimpoca - Maria

    Tudorel i

    Georgeta

    Iordache

    alturi de

    d-na profesoar

    Cecilia Lungu

  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    10/17

    PRIMVARA

    Primvara a venit,Toat natura a ntinerit.Ciripitul dulce al psrelelorSe ngn cu vocile noastre.Mirosul suav al floricelelorNe umple sufletul de linite i pace.

    Soarele se trezete din amorire,S dea naturii cldur i mulumire.Copiii zburd cu mieii mpreun,i totul n jur e voie bun.Totu-i cnt i ciripit.Primvar, bun venit!

    Cdere Maria ElisabetaClasa a IV-a. nv. Nacu Elena

    DIN CREAIILE COPIILOR

    9

    Funda ia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XVI, Nr. 55

    Stoian Alexia cl.I A,c. nr.198, Bucureti,nv. Cernica Luminia

    PRIMVARA

    Este primvar.Copacii au nverzit.Vestita rndunicLa noi iari a sosit.

    Ghiocelul s-a iviPrimvara ne-a vestitFlorile au nfloritPe cmpia minunat.Haide, haide dragi copii,Primvara a sosit.

    Mriei Alex Clasa I, coala cu

    clasele I-VIII, Hangunv. Munteanu tefaniaCarmen

    P R I M V A R ADup iarna cea lung i friguroas, natura renate schimbandu-i nfiarea. Ghiocelul a ieit

    demult la suprafa strlucind ca niciodat. Ptura alb de nea a fost nlocuit cu o mtase verde iproaspt. n grdini pomii sunt mpodobii cu o frumoas coroan de flori ce rspndesc un parfum suaviar albinele hrnicue roiesc n jurul florilor.

    Psrelele cnt vesele n pdurea verde i animluele hoinresc bucuroase de venireaprimverii. Se ntorc i psrile cltoare dup un drum lung.

    Florile multicolore decoreaz cmpiile asemeni unor beculee sclipitoare. Copiii ies veseli afar lajoac i privesc norii pufoi ce valseaz n jurul soarelui de aur.Noaptea, de necaz c a venit primvara, se face pe zi ce trece mai mic, iar ziua crete de

    bucurie.Iarna a rmas doar o amintire.Se apropie i Patele, srbtoarea cretin a nvierii Domnului Iisus Cristos. Lumea este mai

    vesel, mai bun.Frumoas eti, primvar!

    Cristina-Maria Mihai,11 ani, clasa a 6-a, New York

    Delia Costache, Clasa a III-a A step by step,coala nr. 198, nv. inst. Silvestru Veronica

    i Lazr Maria

  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    11/17

    Funda ia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XVI, Nr. 55

    10

    Patele estre cea mai important srbtoare cretin a anului;pentru prima dat a fost srbtorit n jurul anului 1400 .Hr., cndevreii au prsit Egiptul. Patele cretin este similar cu dou tradiiiantice: una evreiasc i alta pgn, ambele srbtoresc nvierea,

    trezirea la via.Patele cretin deriv din Patele evreiesc, numit PESACH

    cuvntul de origine al cuvntului Pati. Cu ocazia ieirii din Egipt, cndau srbtorit pentru prima data Patele, toi evreii trebuiau s ia unmiel i s l sacrifice. Apoi, cu sngele mielului erau unse ramele delemn ale uilor de la casele in care locuiau acetia. n noaptea aceea,ngerul morii trimis de Dumnezeu a trecut prin Egipt i a omort toi fiiinti nscui ai egiptenilor n casele care nu aveau pe masa sngelemielului. n casele israelienilor nu a murit nimeni, pentru c acetiaascultaser porunca lui Dumnezeu i au pus sngele mielului pe uilelor.

    Sngele mielului oferea o garanie, un semn vizibil prin care

    credincioii ddeau de neles c au luat n serios avertismentul luiDumnezeu. n ceea ce privete cretinii, Dumnezeu a renviat legmntul

    fcut cu izraeliii, de data aceasta nu printr-un om (Moise), ci prin FiulSu Mesia, legmnt fcut cu toate popoarele care vor s primeasciertarea pcatelor prin jertfa lui Iisus Hristos.

    Legmntul cel vechi purta sigiliul unui miel care trebuiesacrificat de Pati. La Cina cea de tain, n noaptea n care a fosttrdat nainte de a fi prins i arestat, Domnul Iisus a instituitsrbtoarea Patelui, Noul Testament, dup porunca ce I-a fost datde Dumnezeu.De Pati, se srbtorete nvierea lui Iisus, fiul lui Dumnezeu.Duminic, a treia zi dup Scripturi femeile purttoare de mir au gsitmormntul gol, pentru c Iisus nviase.

    mpotriva tuturor celor care L-au acuzat i batjocorit de atunci ipn astzi, Hristos a izbndit cea mai strlucit biruina ce s-a vzutvreodat.

    Din marea Sptmnii Mari, dar mai ales n zilele de joi, vinerisi smbt, n toate gospodriile se vopsesc ou roii. Oule roiisimbolizeaz sngele vrsat de Fiul Domnului ntru mntuirea omeniriii miracolul renaterii Sale, devenind elementul definitoriu al srbtoriipascale.

    De Srbtoarea Srbtorilor, de Sfintele Pati, trebuie s nerugm la Dumnezeu s aduc n sufletele noastre bucurie, curaj ipace, iar noi s cutm s aducem aceleai daruri semenilor notri.

    nvierea Domnului Iisus s ne cluzeasc totdeauna spre ctmai mult iertare i spre ct mai multe fapte bune. Postul ne va folosidac i vom ierta pe cei ce ne-au greit, dac facem milostenie i vomajuta pe cei n necaz. De Pati se ciocnesc ou roii i se mnncfriptur de miel, sugernd sacrificiul lui Iisus.

    Ideea sacrificrii este necesar pentru o schimbare, pentru areui, i este o veche practic a civilizaiilor vechi ale omenirii.

    n Postul Sfintelor Pati credincioii trebuie sa nu mnnceprea mult, s nu bea peste msur, s se abin de la carne, brnz,ou, lapte, s duc o viaa cinstit, ca i gsirea puterii de a nfrngelimba s vorbeasc minciuni, blasfemii sau defimri; s nu fure, snu bat pe cineva sau s fac alte nedrepti, mintea s nu fie

    nceoat de gnduri necurate, ur, rele.Mntuitorul ne-a nvat i cum s postim: Cnd postii nu fii

    ca farnicii Tu cnd posteti, spal faa ta, piaptn capul tu i nute arta oamenilor c posteti.

    Continuare la pag. 11

    OBICEIURI I TRADIII DE PATIP r o f . C o s m a I o r d a c h e ,

    c . N r . 1 , V o l u n t a r i , j u d . I l f o v

    SUNT PENTRU MUZIC !

    Cei vechi au avut muzica princare se cldeau de la sine zidurileTebei, modernii au nscocit peaceea care ar fi n stare s

    drme piramidele.(N. Iorga)Aa m gndeam zilele

    trecute, ascultnd (silit) muzicade azi, care strpunge creierul ilas doar ecoul prostiei

    Dar oare ce este muzicaadevrat ? Pentru fiecare, eareprezint altceva : amintireaunei iubiri, zmbetul bunicilor, firulde iarb ridicat spre lumin,

    lacrima cu care te despari deprieteni Poate fi dulce, sauamar, apstoare sau nltoare, dar niciodat inutil.Este un curcubeu al persoanei,un al doilea eu. Cine nu s-adescoperit fredonnd o melodie,fie i doar pentru sufletul su ?Muzica este o ap care te poartspre rai, punnd lumea ntreagla picioarele tale. Este onscocire a minii omeneti,pentru a putea trece mai uor prinvia.

    Dac lumea noastr ar fialctuit numai din muzic iculoare, oamenii ar fi flcristrlucitoare i nimeni n-ar mai fitrist. Vocea i muzica Douelemente care pot descrie opersoan. Cu ct mai civilizat,

    mai blnd, cu att mai dulce eglasul ! Atenie, deci, s nustrigm : deranjm muzica itoat ordinea acestei lumi ! itcerea este o muzic a sufletului,dar nu muli o pot auzi ! Linite,se cnt !

    Prof. lb. englez,Carmen Belecciu

    c. nr. 114

    Principesa Margareta

    SUNT PENTRU MUZIC !

  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    12/17

    11

    Funda ia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XV, Nr. 55

    OBICEIURI I TRADIII DE PATI

    IARNAIARNAIARNAIARNA

    (Continuare de la pag. 10)Adevrul nvierii Domnului reiese din urmtoarele mrturii;

    chiar n prima zi El S-a artat femeilor purttoare de miri ucenicilor

    Si; S-a artat lui Luca i Cleopa n apropiere de Ierusalim pe drumulctre Emaus. La opt zile dup aceea S-a artat celor 11 ucenici fiindde fa i Toma. S-a artat de mai multe ori i altora pentru ca unnumr ct mai mare de oameni s cread n El.

    Azi toi credincioii n noaptea nvierii cnt cu credin:

    Hristos a nviat din moriCu moartea pe moarte clcnd,i celor din morminte,Via druindu-le.

    n Sptmna Patimilor sau Sptmna mare, se crede cspiritele morilor ies din mormnt; de aceea, se fac pomeni pentru a-imbuna dari pentru a le asigura hrana trupului nevzut din lumeacealalt.

    De Joia Mare, morii vin la fosta cas i stau pn la Moi (smbta de dinainte de Rusalii).Pentru ei rudele pregtesc colaci i oale de mprit.

    n ajunul Srbtorilor de Pate, oamenii se pregtesc ndelung pentru a fi demn de ele. Sepregtesc pe dinuntru cu post i rugciuni timp de 7 sptmni i se pregtesc pe dinafar, curnd innoind totul n jurul lor.

    n familie este armonie, bunicii i prinii sunt exemple pentru nepoi i copii, avnd obligaia de a-inva cum s respecte tradiiile populare de Pate motenite din tat n fiu, s le povesteasc faptele intmplrile din viaa lor legate de acest eveniment, s mearg la biseric, s participe la slujbe i denii.

    Motenirea de familie lsat, cntecul, ne-a determinat s gsim pe portativ note muzicale fcute s ne

    umple sufletele, s ne ncnte, aducnd n suflet bucuria nvierii.Ce poate fi mai frumos i mai nltor dect sperana n mntuire datorat sacrificiului fcut deDomnul Iisus pentru noi oamenii?

    Din povetile i datinile de Pate nfiripate n sufletul nostru, au reieit urmtoarele versuri:

    LA PATI

    ngerii din cer, toi s-au minunat,C Iisus cel sfnt, azi a nviatPe brae L-au luat, i L-au nlat,Sus la Tatl Su, Bunul Dumnezeu.Doamne Iisuse Hristoase,

    Ce ai fost rstignitSus pe cruce,Ai murit pentru noi

    Ca un mielAl lui Dumnezeu.Mare minune se-aratC mormntul e golDintr-o dat.ngerii vznd,Toi au strigat:- Hristos a nviat.

    Cu toii cntau, vesele cntri,Oameni, ascultai i va bucurai,C Iisus cel sfnt, azi a nviat,Hai s ne-nchinm i s-l ludm.

    Cdere Maria ElisabetaClasa a IV-a. c. Hangu,

    nv. Elena Nacu

    Brdzu Adela cl. a IV-a

    c. Hangu, nv. Elena Nacu

  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    13/17

    LA PATI

    La poalele Ceahlului, mndria Moldovei, se afllacul de acumulare Izvorul Muntelui.

    n zon exist o comun foarte mare ca ntindere

    i frumoas prin pitorescul ei, numit HANGU.Are n componena ei un stuc CHIRIENI ncare triesc o mn de oameni gospodari harnici isufletiti.

    Ocupaia principal este creterea animalelor icultivarea pmntului.

    La necaz sau bucurie noi stenii ne ajutm fiindcsuntem cu fric de Dumnezeu.

    Cu ajutorul i contribuia stenilor i acredincioilor din alte zone, s-a ridicat ncet-ncetbisericua care se afl la intrarea n sat dinspre PoianaTeiului.

    Biserica veche, monument istoric de valoare, icimitirul n care odihnesc i osemintele celor strmutaidin biserica de sub lac, se afl sus la munte, i acolomergem la morminte pentru a-i pomeni pe cei adormiidin familiile noastre.

    Dup srbtoarea Floriilor, fiecare gospodar sepregtete pentru Sfnta Srbtoare a nvierii Domnuluinostru Iisus Hristos, fcnd curenie n case i curi,reparnd ce s-a stricat dup iarna ce a trecut.

    Sntul Pati ne aduce o bucurie mare n suflet,fiind ateptat de toi hanganii notri, dar cel mai mult decopiii ateptnd cu nerbdare s mbrace hinuele noii s se duc la scrnciob, care se afl n centrulHangului.

    n sptmna mare gospodinele se pregtesc demarea srbtoare, fiind harnice ca furnicuele, pregtindmncruri tradiionale. La noi n zon se taie miei, seface drob, ciorb sau bor de miel i friptur, cozonac,pasc i se nroesc ou.

    n noaptea de nviere cretinii merg la biseric

    pentru a se ruga i pentru a lua lumin.Dimineaa cnd ajung acas, se aeaz la mas imnnc din bucatele preparate.

    Tradiia spune c n noaptea de nviere se pune unbnu i un ou rou ntr-o can cu ap, iar dimineaamembrii familiei se spal cu acea ap, rugndu-sepentru sntate i ajutor n familie. Toi membrii familieiciocnesc ou roii spunndu-i:

    - Hristos a nviat!- Adevrat a nviat!

    A consemnat:Cdere Stelian, sat Chirieni, com. Hangu

    Funda ia cultural Gavriil Galinescu ara Han ului Anul XV Nr. 55

    12

    HRISTOS A NVIAT!

    Hristos a nviat!Tot satul e n armonie.Chiar i psrile au aflat

    C azi e srbtoare mare!E foarte frumos afar!Totul, totul e seninCa n prima zi de primvar.Un porumbel alb ca o nfram,Zboar fericit i linSpunnd:

    - Hristos a nviat!

    i pisica lng troi,St i se roagPentru fiica sa,

    Dar spune-n gndul ei:- Hristos a nviat!

    Chiar i soarele-a aflatC azi n sat,E o srbtoare sfnt,i a zis:

    - Hristos a nviat!

    Bot Andreea tefaniacl. a III-a, c. Nr.1 Hangu,

    nv. Caia Dumitrina

    Cojocaru Andreeacl. a III-a c. Hangu,nv. Caia Dumitrina

  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    14/17

    DE LA LUME ADUNATE...

    - De ce ai nasul aa rou? l ntreab un vecin pe Ion .- Deoarece a venit la coal un iluzionist, i mi-a scos nite monezi din nas !- i te-a durut ?

    - Atunci nu, dar dup!!!- Nu neleg ?- Dup ce a plecat iluzionistul toi copiii m-au tras de nas cu sperana s leias bani!

    *- Alo ? Jardarmeria ?- Da !- Venii imediat c mi-a intrat n cas un cine !- Bine cucoan, dar pentru acest lucru nu trebuie s ne chemai pe noi !- Pardon, eu nu sunt o cucoan, eu sunt pisicua Miau , Miau !

    A consemnat, Munteanu Bogdan, Clasa a IV-a, c. Hangunv. Nacu Elena

    Funda ia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XVI, Nr. 55

    ARA MEA

    Departe am plecat,Dar eu nu am uitat,De unde am plecat.

    Acas m-am ntors,i-mi pare att de bine,C pot iar s vorbesc,

    Aa cum mi place mie.

    Eu sunt romn,i asta nu o voi uita,C Romnia este ara mea,i m mndresc cu ea.

    Popoaia CristianClasa I , c. Hangu

    nv. Prof. Munteanu Carmen

    DIN CREAIILE COPIILOR

    CARTEACartea este izvorul de nelepciune i de bucurie. Din cri

    noi nvm lucruri noi. Ea ne mbogete vocabularul cu multeexpresii frumoase.

    Eu, dac a scrie o carte, a pune toate aventurile melepetrecute zi de zi. Atunci cnd voi fi mare, voi putea reciti ntmplrile din copilria mea i mi voi reaminti vremurilefrumoase pe care le-am trit cndva.

    Eu am citit cartea Robinson Crusoe de Joules Verne i amaflat aventurile acestuia. Mi-a plcut personajul principal,deoarece este curajos i harnic.

    Cartea este cel mai bun prieten.Ai carte, ai parte!

    Cdere MihaelaClasa a IV-a c. Hangu,

    nv. Elena Nacu

    PRIMVARA

    Zpada s-a topit,Primvara a sosit,Cu flori i mrioare,Este zi de srbtoare!

    Soarele strlucete,Natura nverzete.Psrile ciripesc,Ghioceii nfloresc.Haidei copii afar,Este iari primvar!

    Til Estera, cl. a II-a B,c nr. 198, Bucureti,nv. prof. Felicia German

    A SOSIT PRIMVARA

    Este primvar,Ghioceii-au rsriti dragul nostru Soare,Iar a revenit.

    Grgria, buburuza,La via s-au trezit.

    Copiii la coal,Mrioare i-au druit.

    Nu mai e zpad,Iarna a trecut.E primvar afari m bucur mult.

    Til Estera, cl. a II-a B

    13

    Popa Andra IoanaClasa a II-a B,

    c nr. 198, Bucureti,nv. prof. Felicia German

    Tache Andrei Ion cl. a II-a B,c nr. 198, Bucureti,

    nv. prof. Felicia German

  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    15/17

    VESTITA PRIMVAR

    Este primvar. Florile au nfloritnveselind natura.acum, iarba de un verde crudeste presrat cu floricele mrunte, pe care leculeg copiii jucui.

    Eu i fratele meu am ieit afar s ne

    bucurm de natura trezit la via i de ciripitulpsrelelor. Prin grdin, copiii zburd precummielueii. Ne-am dat n scrnciob, ne-am jucatla nisip i ne-am urcat n copacii nflorii. Cnds-a nserat am mers pe teras i am ascultatcucul ce-i strig numele.

    A fost att de frumoas ziua aceea, nctnoaptea am avut un vis de basm.

    Ce frumoas este primvara dac opriveti i o asculi cu atenie!

    Mriei LetiiaClasa a IV-a, coala Hangu,nv. Nacu Elena

    PUIORUL NZDRVAN

    Soarele arat c ziua este la amiaz.Maria i fratele su mai mic, Mihai au

    pornit ctre mtua lor, care locuiete lamarginea satului. Mama le-a dat un coulecu civa puiori de gin s-i duc mtuii.

    Copiii mergeau linitii, aruncnd din

    cnd n cnd cte o privire grijulie sprecouleul cu bulgri aurii. Un puior a sritdin coule. Ei nu au observat c un puilipsete. Pe drum, puiorul s-a rtcit. Mariavrea s-i numere, dar Mihai nu a lsat-odeoarece el nu s-a gndit c un pui poatelipsi. O vulpe viclean l-a vzut pe pui. Ea l-a fugrit pn ce a ajuns n spatele copiilor.Cnd s ajung la mtua lor, amndoi auauzit un piuit de puior. Maria l-a luat nbrae i l-au dus la mtua lor. Ei au fostbucuroi c au gsit puiorul cel nzdrvan.

    Ce bine este s auzi toate sunetele dinjurul tu !

    Cdere Maria ElisabetaClasa a IV-a, coala Hangu,

    nv. Nacu Elena

    ANOTIMPURILEAu fost odat pe aceast planet dou regate : unul dintre ele se numea Regatul Gheii, iar

    cellalt, Regatul Florilor.Regele Regatului Gheii era temutul Ger, iar al Regatului Florilor, Roul Mac. Regele Ger avea o

    fiic pe care o chema Luna i Regele Mac avea un fiu pe care-l chema Soare.ntr-o noapte friguroas, regele Ger a visat c el e stpnul planetei.A doua zi, el a trimis o scrisoare ctre Roul Mac, n care i-a poruncit s se predea i s-i dea

    regatul su.Acesta nu a fost de acord i a propus s uneasc regatele, s fie pace i sa-i dea fiului sumna fiicei sale.

    Regele Ger nu a vrut i a declarat rzboi.Cnd a auzit, le-a spus florilor s se pregteasc

    pentru rzboi. Valea rsuna de clinchetul ghioceilor. Florileerau alarmate.

    n cellalt regat, fulgii porniser la lupt.Ajungnd n valea unde avea loc rzboiul, regii,

    vznd frumuseea naturii, au cedat i i-au unit regatele.La palat a fost o nunt mare i frumoas.Peste muli ani, cnd Prinesa Lun i Prinul Soare

    au mbtrnit, aveau patru fete : Iarna, Toamna, Vara iPrimvara.Ca motenire, tatl le-a druit ce e mai preios pentru

    fiecare : Anotimpurile.Iernii i-a druit jocul fulgilor de nea, fiindc era cea mai

    zburdalnic. Toamnei i-a druit parfumul fructelor iculorile frunzelor. Verii i-a dat bogia cldurii i a luminii,c era fat bun i cuminte, iar Primverii i-a druitputerea de a trezi natura la via pentru c era cea maisprinten, vesel i prietenoas.

    i au trit fericii pn la adnci btrnei i mai triesci astzi, dac n-au murit nc.

    Prun Cristina Clasa a IV-a,coala Hangu, nv. Nacu Elena

    14

    Funda ia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XVI, Nr. 55

    Hrjanu Cristina Clasa a IV-a B,coala nr. 198 Bucureti,nv. prof. Trandafir Milica

  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    16/17

    Funda ia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XVI, Nr. 55

    Muzica cel mai bun mod de

    eliberarelagrele timpului s-au nscut

    dintr-o lacrim sau un zmbet alcompozitorului. Din ur, dezamgiresau iubire. Asta pentru c muzica emodul perfect de exprimare ieliberare a sentimentelor.

    Pentru fiecare eveniment dinvia, avem o melodie ce neamintete de acel moment. Nu v-i s-a ntmplat ca atunci cnd ascultai o

    melodie, s vi se par c e inspiratdin viaa voastr?Asta tocmai pentru c muzica

    elibereaz sentimente i d drumulcreaiei iubirii pentru art.

    Costache Maria cl. a VII-a C

    Glasul muzicii

    Cnd clopoelul sun,Copiii n clas se-adun.i intrnd n cabinetSe aude-un clarinet.

    Glasuri vesele, zglobii,Ce venind de la copiinveselesc clasele pustii.

    i venind din La minor,Se aude-un bas pe holCobornd pe coridorCa s-ajung-n Re major.

    Gamele le-am nvat,Do major am repetat.C-o chitar i un flautPe hol notele le caut.

    Dar mergnd spre baie,O cam fac de oaiePentru c-am gsit,Un Fa cam ascuit.O chiuvet s-a crpat,Oglinda s-a speriat.Copoelul a sunat,Ora s-a i terminat.

    Preda Ctlina cl. a VII-a C

    VIOARA

    Vioara este un instrument muzical cu coarde i arcu. Coardelesunt acordate n cvinte perfecte i sunt ntinse peste una din feeleunei cutii de rezonan, vibrnd atunci cnd arcuul este tras pesteele sau cnd sunt ciupite.

    Comparativ cu celelalte instrumente cu coarde i arcu (viola,violoncelul i contrabasul), vioara este cel mai mic instrument igenereaz sunetele cele mai nalte.

    Ali termeni populari folosii pentru vioar sunt : violin, scripc,dibl, lut sau regional ceter.Persoana care cnt la vioar se numete violonist sau lutar.

    Persoana care construiete sau repar o vioar se numete lutier.

    ISTORIA VIORII

    Vioara a aprut n nordul Italiei, n prima parte a secolului al XVI-lea. Cel mai probabil a fost inspirat de trei tipuri de instrumente :rebec(care exista nc din secolul al X-lea), viola da gamba i violada braccio. Una din primele descrieri explicite a instrumentului,inclusiv a folosirii lui, a fost n Epitome musicalde Jambe de Fer ntr-o lucrare publicat n anul 1556, la Lyon. Deja la acea vreme vioarancepea s se rspndeasc n Europa.

    Vioara sau violina este cel mai rspndit instrument muzicalcare face parte din familia instrumentelor cu coarde. Datorittimbrului cristalin, expresiv i plin de frumusee, vioara esteprincipala purttoare a melodiei. Strlucirea i cldurasunetului ei oaeaz n fruntea instrumentelor din orchestr. Sunetele emise devioar pot reda cele mai variate sentimente, ca : duioie, mreie,visare, for etc.

    Florin Rzvan Mihai cl. a VI-a A

    Muzica n lumea mea

    Do, Re, Mi, sunt primele trei note din octavToate trei formeaz, pe mare, o imens nav.Fa, Sol, La, urmeaz dup primele trei.

    Pn acum, toate ase notele, stau la baza operei.Si i Do de sus sunt ultimele note din aceast gam.Do de sus se uit la celelalte ca o minunat mam.Saxofonul i acordurile de chitar fac muzica un dar divinDac nu se cnt i acord bine, pentru urechi va fi un chin.Vioar i violoncel, pan i condei,Pian i mandolin, imaginaie i idei.Am nirat cam tot ce tiu despre oper i muzic.Nu tiu foarte multe, dar le nv pn duminic.

    Voicu Andrei Daniel, cl. a VII-a C

    ELEVII COLII NR. 114 PRINCIPESA MARGARETA, SECTOR V, BUCURETIPROFESOR COORDONATOR: MIHAELA HALDAN

    15

  • 8/6/2019 17_55_revista ara Hangului, nr 55 pe 2011

    17/17

    Funda ia cultural Gavriil Galinescu ara Hangului Anul XVI, Nr. 55

    Tiprit de Asociaia PRO BURDUJENI sub ndrumarea preoilor Laureniu Stamatin i Bogdan Iacoban

    SOARELUI

    ns tu ai vrea, maestre,S ptrunzi n suflete,Ca prin nite largi ferestreDeschise spre cer cu sete.

    Totui, cte dintre eleneleg a ta voin?

    i te-asemn unei stele,Fr a ti c eti fiin.

    Tu eti astrul fr seamnn al nostru Univers,Ce n-ai printre stele geamni veghezi al lumii mers.

    Dar, noi te rugm, Stpnen prag de mileniu treiS te-nduri un pic, btrne,i f razele mai moi.

    Cci nicicnd a ta luminNu a fost mai arztoare;Pentru toate-acestea vinCine poate s-aib, oare?

    Nu tot noi suntem aceiaCe prin ale noastre fapte

    S-ar putea de-acum ca GeeaS intre mereu n noapte?

    Oare ci, din noi, Stpne,n Era ce va s vin,Vom reui a rmneCu toi a tri-n lumin?

    Melania Mihai,august 2000

    Soare, tu stpnul lumii,Ce rsari n orice zii ne dai nou, mulimiiLecii despre a iubi!

    Tu ne nclzeti cu milPe cei buni i pe cei ri,

    Fr s ne pori vreo vin,Cci toi suntem fiii ti.

    Ne trimii a tale razeDe lumin i cldur,Ce sunt minunate oazePentru oriice fptur.

    Tu te oglindeti n ape,Pe pmnt, pe-nalta creast,i-ale noastre roade toate,Numai tu le faci s creasc.

    Alexandra Athanasovici, Clasa a IV-a D,coala nr. 198, nv. Roman Mona

    Cosmina Pvloiu, Clasa a III-a B step by step,coala nr. 198, nv. prof. Drgan Daniela

    i Vasiloanc GabrielaCREIONULDin ciclul: poveti cu tlc

    prin bunvoina Domnului ing. Mircea OnofreiciucCopilul i privea bunicul scriind o scrisoare. La un moment dat, ntreb:

    - Scrii o poveste care ni s-a ntmplat nou? Sau poate e o poveste despre mine?Bunicul se opri din scris, zmbi si-i spuse nepotului:

    - E adevrat, scriu despre tine. Dar mai important dect cuvintele este creionul cu care scriu. Mi-arplcea s fii ca el, cnd vei fi mare.

    Copilul privi creionul intrigat, fiindc nu vzuse nimic special la acesta.- Dar e la fel ca toate creioanele pe care le-am vzut n viaa mea!- Totul depinde de felul cum priveti lucrurile. Exist cinci caliti la creion, pe care dac reueti s le

    menii, vei fi totdeauna un om care triete n bun pace cu lumea.Prima calitate: poi s faci lucruri mari, dar s nu uii niciodat c exist o Mna care ne conducepaii. Pe aceasta mn o numim Dumnezeu i El ne conduce totdeauna conform dorinei Lui.A doua calitate: din cnd n cnd trebuie s m opresc din scris i s folosesc ascuitoarea. Astanseamn un pic de suferin pentru creion, dar pn la urm va fi mai ascuit. Deci, s tii s suporiunele dureri, pentru c ele te vor face mai bun.A treia calitate: creionul ne d voie s folosim guma pentru a terge ce era greit. Trebuie s nelegi ca corecta un lucru nu nseamn neaprat ceva ru, ceea ce trebuie neaprat este s nemeninem pe drumul drept.A patra calitate: la creion nu este important lemnul sau forma lui exterioar, ci mina de grafit din interior.Tot aa, ngrijete-te de ce se ntmpl nluntrul tu.i, n sfrit, a cincia calitate a creionului: las totdeauna o urm. Tot aa,s tii c ceea ce faci nvia a va lsa urme, astfel c trebuie s ncerci s fii contient de fiecare fapt a ta.


Recommended