+ All Categories
Home > Documents > 168575223 Examen La Domnul Sava

168575223 Examen La Domnul Sava

Date post: 16-Oct-2015
Category:
Upload: ion-maxim
View: 268 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 56

Transcript
  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    1

    Seminarul 16

    Centralizarea statal n Europa Apusean : trsturi generale i aspecte particulare.

    1.Renasterea ideii de stat ,afirmarea principiului etaist si procesul de centralizare teritoriala

    ,institutionala si politica : context istoric si manifestari.

    ideile despre statului medieval n partea de apus a continentului, dou snt. Cea dinti

    postuleaz o evoluie rectilinie i oarecum ascendent a acestei forme supreme e organizare

    politic i administrativ, care ar ncepe cu "statele feudale" timpurii din secolele V-VI i s-ar

    ncheia, dup aproximativ o mie de ani, prin conturarea absolutismului monarhic. Potrivit celei

    de-a doua, etapa decisiv a acestei evoluii s-ar situa n jurul anului 1000, coincident fiind cu

    procesul de centralizare, care, punnd capt frmirii post-carolingiene, ar fi refcut treptat,

    dei la o alt scar, unitatea politic de odinioar, deschiznd, totodat, statului monarhic vest-

    european calea spre modernitate Se observ fr greutate ct de strns legate snt, n realitate,

    aceste aseriuni. Cci, dac "centralizarea statului feudal" constituie momentul crucial al unei

    evoluii implicit ascendente, de la simplitatea organizatoric a regatelor barbare la

    complexitatea monarhiilor din secolul al XVI-lea, ambele att evoluia, n sine, ct i momentul

    ei crucial snt tacit nscrise ntr-un continuum temporal, care presupune ntre aceste alctuiri

    doar simple diferene stadiale, manifestare.

    n Europa anului 1000,idea nici reactualizat, nici redescoperit, ci, n contextul impetus-ului

    caracteristic epocii i orict ar prea de ciudat pur i simplu inventat. Noua realitate din

    toate punctele de vedere, inedit, indiferent dac ne gndim la mecanismele de administrare puse

    n practic, la factorii prin care s-a legitimat sau la formele sale de manifestare.

    2.Centralizarea statala in Franta sec.XI- primele decenii ale sec.XIV.

    n Franta, n procesul de centralizare a statului, s-au corelat actiunile de unificare teritoriala, de

    eliberare a unor teritorii franceze de sub suzeranitatea engleza si de centralizare institutionala.

    Lupta pentru ntarirea puterii centrale n Franta s-a desfasurat cu deosebita intensitate n timpul

    lui Filip al II-lea August (1180-1223). Unificarea teritoriala a Frantei s-a realizat pe cai diferite -

    lupta cu Anglia, razboaiele din secolul XII-XV si mai ales razboiul de 100 de ani (1337-1453),

    iar Filip al II-lea si-a marit posesiunile prin diferite mijloace: casatorii, anexiuni, confiscari de

    feude pentru datorii sau pentru tradare. A ngradit drepturile marilor feudali, iar la conducerea

    statului a fost ajutat de reprezentanti ai micii nobilimi si ai orasenilor bogati.

    Includerea unor mari teritorii n domeniul regal a avut ca urmare preluarea de catre regalitate

    a atributiilor militare, judiciare, administrative, fiscale, uzurpate de marii feudali n perioada de

    anarhie feudala.

    Includerea n domeniul feudal a oraselor a nsemnat, de asemanea, restrngerea autonomiei

    municipale si subordonarea fata de puterea centrala.

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    2

    Unificarea statului a continuat prin alipirea de noi teritorii , ca Champagne, centrul vestitelor

    blciuri; dar cnd regele Frantei a ncercat sa anexeze Flandra, vestita pentru manufacturile sale,

    a fost nvins la Courtrai (1302) de catre armata orasenilor flamanzi care au luptat pentru libertate.

    n cadrul acestui proces se va constitui Adunarea Starilor Generale (1302), care va devveni o

    institutie reprezentativa, adunare formata din reprezentantii nobilimii, ai clerului si ai orasenimii,

    au fost convocate prima data de Filip al IV-lea cel Frumos (1285-1314), n timpul careia

    centralizarea statului francez a prosperat prin extinderea teritoriului, prin micsorarea puterii

    marilor feudali si prin consolidarea relatii-lor Frantei cu alte state. Autoritatea regala era

    exprimata n formula (Regele este legea), care va fi invocata mai trziu si de

    monarhii absoluti.

    n Franta, lupta pentru centralizarii statului feudal a fost reluata. Sprijinindu-se pe oraseni,

    regele Carol al VII-lea a nfiintat o armata permanenta si a stabilit dari perma-nente fara sa ceara

    aprobarea Starilor Generale. Desavrsirea unificarii politice a Frantei s-a realizat prin anexarea

    Burgundiei. Ca urmare a unificarii politice, limba franceza din nord se impune treptat n viata de

    stat si n cultura, formnd baza limbii nationale.

    3.Anglia de la cucerirea normanda pina la criza monarhiei engleze din sec.XIII.

    In Anglia, dupa cucerirea normanda, regele Wilhelm a stabilit clar obligatiile vasalice atit

    pentru cei care il urmasera de pe continent, cat si pentru acei nobili anglo-saxoni carora li s-a

    permis pastrarea pamanturilor. Puterea regala a slabit totusi si in Anglia, in urma unor lupte

    dinastice din secolul al XII-lea, ceea ce a pus in fata regelui Henric al II-lea Plantagenetul sarcina

    intaririi acesteia. De o deosebita importanta au fost reforma militara, prin care se crea o armata

    profesionista, si reforma judiciara, care extindea la scara intregului regat competentele

    tribunalului regal. O noua criza apare in timpul regelui Ioan fara Tara (1199-1216), care

    deposedat de feudele din Franta este obligat sa acorde o serie de privilegii nobilimii, clerului,

    oamenilor liberi in general, consemnate in Magna Charta Libertatum(1215). In urma altei

    confruntari intre regalitatea engleza si razvratiti apartinand starilor privilegiate, in 1265 este

    convocata o adunare reprezentativa considerata de catre istorici drept inceputul Parlamentului

    englez si al colaborarii acestuia cu regalitatea. Infrangerea in razboiul de 100 de ani a dat

    posibilitate Angliei sa se concentreze asupra problemelor interne. Dupa depasirea crizei

    reprezentata de luptele dintre familiile aristocratice de Lancaster si York in cadrul Razboiului

    celor doua roze (1455-1485), Anglia a inceput sa inainteze pe calea instaurarii monarhiei

    absolute, prin venirea la putere a lui Henric al VII-lea Tudor (1485-1507).

    Magna Charta Libertatum (12 iunie 1215)

    39. Nici un om liber sa nu fie prins sau inchis sau lipsit de bunurile sale, sau pus in afara

    legii sau exilat sau vatamat in vreun alt chip, nici nu vom merge impotriva lui, nici nu vom

    trimite pe nimeni impotriva lui, decat in temeiul unei judecati legiuite a egalilor sai si potrivit

    legii tarii.

    41. Toti negustorii pot sa iasa fara nici o vatamare si in siguranta din Anglia si sa intre in

    Anglia.

    4.Franta si Anglia in razboiul de 100 de ani :cauze,etape si urmari asupra procesului de

    centralizare statala.

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    3

    La sfritul secolului al XIII-lea, n Frana i Anglia se instituie dou puteri monarhice naionale n care, alturi de practicile feudale, ncepe s se impun revendicarea drepturilor regelui. Cu toate acestea, triumful statului naional n Europa occidental nu permite asigurarea stabilitii pe continent.

    In Frana, monarhia feudal, fondat sub Filip August i Ludovic al IX-lea, a evoluat ctre centralizare sub influenta hotrtoare a juritilor. n timpul lui Filip cel Frumos, acetia au afirmat supremaia regal i au reuit s-i supun pe marii vasali. n Anglia, dup marile crize din secolul al XIII-lea, ntre Eduard I i Parlamentul care reprezint clasele dominante ale societii, se stabilete o relaie nou care, departe de a micora puterea regal, tinde s o ntreasc. Dar aceste dou state, cele mai puternice din Europa de la nceputul secolului al XV-lea, au interese opuse. Frana i Anglia nu vor cunoate linitea nainte de secolul al XV lea rivalitatea lor, provocat de concepiile feudale ale regilor Franei, degenereaz ntr-o serie de conflicte armate. Acestea dureaz mai mult de un secol, i n zorii timpurilor moderne las cele dou monarhii slbite i epuizate. "Rzboiul de o sut de ani" este o niruire dezlnat de lupte, ntrerupte de perioade de linite i de tratate de pace.

    Dac operaiunile militare nu snt permanente, atmosfera de rzboi domin mai mult de un secol viaa intern a celor dou state i relaiile dintre acestea. Acest lung conflict pune alturi concepiile feudale n care i au originea i mijloacele celor dou state, cele mai moderne din Europa.

    n Frana, domnia activ a lui Filip al IV -lea cel Frumos (1285-13 14) nu este marcat numai de constituirea unui stat centralizat sau de lupta victorioas contra papei, ci i de tradiionala politic de ostilitate fa de regii Angliei. O ostilitate care se cristalizeaz n problema regiunii Guyenne i a Flandrei. Ducatul de Guyenne i teritoriile sale anexe, Saintonge, Perigord, Quercy i Limousin (ntregul sud-vestul actual al Franei), fuseser recunoscute drept posesiuni ale regelui Angliei (tratatul de la Paris semnat de Ludovic al IX-lea n 1259) n schimbul omagiului feudal

    prezentat regelui Franei. Acesta din urm continu s intervin adesea pe acest teritoriu pe care englezii aplic legea.

    n Flandra, situaia este destul de diferit, chiar dac, ca i n Guyenne, scopul politicii franceze este s anexeze regatului un teritoriu ce fusese cedat contelui de Flandra, Guy de Dampierre. Pentru a reui, regii Franei se sprijin ca de obicei pe nobili i pe clerul superior, care consider avantajos s devin vasalii lor. Dar, n Flandra problema politic este dublat de cea economic. Centru al unei nfloritoare industrii productoare de postav, Flandra primete din Anglia materia prim necesar, lna. Anexarea Flandrei de ctre Frana, ntr-o continu lupt cu Anglia, ar nsemna distmgerea unei industrii lipsit de materia prim. De aceea, cnd confisc comitatul (n 1301 ), Filip cel Frumos se izbete de ostilitatea fi a meseriailor i negustorilor care l susin pe contele de Dampierre, garantul autonomiei flamande i fidel alianei cu englezii.

    Rzboiul de o sut de ani cunoate trei etape succesive.

    Prima este marcat de o serie de nfrngeri dezastruoase ale francezilor. Susinui de arcai exceleni, cpitanii lui Eduard al III-lea duc un rzboi realist fa de o cavalerie francez dornic mai ales de fapte rsuntoare. Zdrobit la Crecy n 1336 armata lui Filip al III-lea pierde n anul urmtor portul Calais. Fiul su, Ioan cel Bun, este nfrnt i luat prizonier la Poitiers n 1356. Aceste nfrngeri provoac tulburri n ntreaga Fran i mai ales la Paris, unde, din cauza rzboiului i a unei epidemii de cium bubonic, domnete o mizerie ngrozitoare.

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    4

    A doua etap ncepe n 1415. n ultimii ani de domnie a lui Eduard , paralizat de dificultile interne, Anglia sfrete i ea n anarhie: abia ncoronat, Richard al Il-lea a fost nlturat de Henric de Lancaster.Perioada se caracterizeaza prin lupta interne pentru tron.

    3) Ameninat s devin englez, Frana este salvat de intervenia Ioanei d'Arc, care aduce rzboiul de o sut de ani n a treia etap. Obligndu-i pe englezi s ridice asediul oraului Orleans (1429), "fecioara" salveaz regiunea Berry, centrul regatului "regelui din Bourges" i l convinge pe Carol al VII-lea c ajutorul divin va asigura triumful armatelor franceze.

    Reconcilierea dintre francezi i burgunzi constituie prima etap a redresrii

    Rzboiul de o sut de ani se termin fr ca unul din beligerani s-i poat impune hegemonia asupra celuilalt. n mod sigur, acesta nlesnete consolidarea monarhiei franceze, fundamentarea statului naional, dar toate acestea cu preul sectuirii, cci urmrile rzboiului condamn Frana i Anglia la o jumtate de secol de slbiciune. Absorbite de lupte interne, ele cedeaz locul tinerei puteri spaniole, care devine n zorii timpurilor moderne, cea care domin Occidentul.Secolul de rzboi prin care a trecut Frana i-a ncurajat pe marii feudali s-i continuie tendina lor spre independen.

    Frana i-a restabilit frontierele, autoritatea regal este refcut, iar rzboiul de o sut de ani s-a terminat. Anglia, al crei teritoriu a fost totui aprat, nu iese mai puin slbit din rzboiul de o sut de ani. Doar la sfiritul"rzboiului celor dou roze" statul naional modem se ntemeiaz definitiv.

    n momentul victoriilor decisive ale francezilor, Anglia intr ntr-o perioad de dificulti. Regele Henric al VI-lea, un tnr ncnttor care vrea s plac tuturor, este incapabil s conduc regatul. Soia sa, Margareta de Anjou, capt asupra lui o influen foarte mare i l mpinge s duc cu Frana o politic de pace, fr ndoial neleapt, dar nepopular n Anglia. Revoltele se nmulesc- n timp ce pretendenii la tron es intrigi. Razb sa terminat 1453.

    Astfel ncepe "Rzboiul celor Dou Roze" ntre membrii familiei Lancaster, a cror emblem are un trandafir rou, i membrii familiei York, care adopt qrept emblem un trandafir alb.

    Peripeiile luptei snt nenumrate, iar rstumrile de situaie tot att de numeroase pe ct de imprevizibile. nvingtor, Henric Tudor devine rege sub numele de Henric al VII-lea. Pentru a mpca cele "Dou roze", el se cstorete cu fiica lui Eduard al IV-lea i guverneaz cu nelepciune.

    Monarhia englez de la sfiritul Evului Mediu este deci tot att de slbit ca i monarhia francez. Noua dinastie a Tudorilor trebuie s reconstruiasc regatul, s instituie o putere stabil i s pun capt anarhiei feudale. Ca i n Frana, Rzboiul de o sut de ani se ncheie printr-o slbire a rii, fr nici un ctig. Cu toate acestea, i aici, conflictul a consolidat sentimentul de apartenen la o comunitate, al crei garant este regele. n acest fel snt puse bazele edificrii statului naional.

    5.Reconquista iberica si formarea statelor monarhice in Spania si Portugalia(sec X-XIV).

    In Peninsula Iberica erau constituite regate separate in Castilia, Aragon, Leon, Portugalia, care se

    confruntau cu opozitia reprezentata de marii nobili, care folosea elemente ale foarte numeroasei

    nobilimi mici pentru a-si constitui armate cu care sa lupte impotriva arabilor, dar si contra

    puterii regale. Cortesurile sunt un alt element care limiteaza intre secolele XIII-XV autoritatea

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    5

    monarhilor iberici. Pe de alta parte framantarile interne, luptele dinastice ca si orientarea

    regatului Aragonului spre Italia (unde ocupa Sicilia, Sardinia, Neapole) au incetinit lupta de

    eliberare a peninsulei de sub stapinirea araba (Reconquista), conditie esentiala a unificarii si

    centralizarii institutionale. Casatoria dintre Isabela, mostenitoarea tronului Castiliei si Ferdinand,

    mostenitorul din Aragon, urmata de inscaunarea lor in 1479 au creat conditiile unificarii Spaniei.

    Desi in timpul domniei lor fiecare dintre cele doua tari si-a mentinut institutiile proprii, acest

    moment a insemnat totusi sfirsitul procesului de centralizare in Spania. Nepotul lor Carol, urcat

    pe tron in 1516, a desavirsit unificarea politica si a instaurat in Spania monarhia absoluta.

    Centralizarea Spaniei nu poate fi inteleasa fara a analiza eliberarea teritoriului de sub stapinirea

    musulmana, cunoscuta in istoriografie sub numele de reconquista. In secolele VIII-IX,

    disensiunile interne din aceste regate nu permit ofensiva impotriva Islamului, dar nici nu

    ingaduie avansul arabilor dincolo de linia Coimbra-Toledo-Guadalajara.

    La mijlocul secolului al IX-lea, se afirma regatul Asturiilor, care se extinde pina la raul

    Duero. In secolul al X-lea se pun si bazele Castiliei, in jurul orasului Burgos. Arabii insa

    reactioneaza, si catre anul 1000 aceste progrese crestine sunt oprite pentru o vreme.

    Pe la mijlocul secolului al XI-lea, Califatul de Cordoba se prabusea, fiind inlocuit cu 23

    de mici regate independente, taifas, aflate adesea in conflict unele cu altele. De aceasta situatie

    profita crestinii care avanseaza spre sud, cucerind in 1080 Toledo. Dar tot in secolul al XI-lea

    pozitiile arabilor din Peninsula Iberica sunt intarite prin venirea berberilor. Secolul al XI-lea este

    si martorul conturarii ideii de razboi sfint al crestinilor impotriva islamului, care anunta ideea de

    cruciada.

    In secolul al XII-lea initiativa este preluata de regatul Aragonului, care sub regele

    Alfonso al II-lea, cucereste asezari maure de la sud de raul Ebru si include in regat, printr-o

    uniune personala, comitatul Barcelonei. Aceasta oferea insa Aragonului iesirea la mare care il

    orienta pentru catava vreme spre o politica mediteraneeana

    La 1172 arabii beneficiaza de noi intariri: sosesc in Spania Almohazii, berberi. Ca reactie se

    produce concertarea fortelor crestine, sprijinita de papa Inocentiu al III-lea care incredinteaza

    arhiepiscopului de Toledo sarcina de a organiza o cruciada impotriva arabilor. Sub conducerea

    regilor din Castilia, Argon si Navarra, cavalerii crestini obtin in 1212 victoria de la Las Navas

    de Tolosa, care reprezinta punctul crucial al Reconquistei. Portugalia, ce dobandise in secolul al

    XII-lea (1143) calitatea de regat independent, se extinde spre sud. Castilia si Aragonul avanseaza

    si ele in aceeasi directie, astfel ca in 1270 arabii nu mai detineau decat Granada si alte cateva

    mici teritorii.

    O singura rezerva decurge din faptul ca, din punct din vedere national, Spania din perioada

    Reconquistei, n loc sa se unifice, pare mai curnd ca se faramiteaza. Leonul, din secolul al IX-

    lea pna n al XI-lea, si Castilia, pna la mijlocul secolului al XII-lea, nu au ncetat sa revendice

    mostenirea suveranilor vizigoti, regii lor nu au ncetat sa se intituleze mparatiai ntregii Spanii.

    Ideea aceasta a fost contrazisa de fapte reale. Lupta s-a dus, la nceput, dinspre teritoriile

    muntoase, izolate geografic. Din punct de vedere istoric, razboiul mpotriva maurilor a favorizat

    tentativa de independenta a regatelor spaniole: Castilia s-a separat de Leon, Cidul a esuat n

    ncercarea de a crea statul Valenciei. n est Reconquista din secolul al XIII-lea a luat forme

    federative: Valencia si Mallorca, pe lnga Aragon si comitatul catalan, s-au ridicat la rangul de

    regate; acea divizare a Spaniei maure n republici si regate oligarhice (taifas) a favoriyat

    faramitarea. De-a lungul a unor ntregi secole, Asturia, Leon si Castilia, Galicia si Portugalia,

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    6

    Nava-rra, Sobrarbe, Aragon, Ribagorza, comitatul catalan s-au unit sau au fost despartite n

    functie de aliante matrimoniale si de mosteniri de familie.

    6.Spania de la ,,monarhia pluralista,, la monarhia unitara de la sf.sec XV-lea.

    Reconquista va fi reluata cu succes abia la sfirsitul secolului al XV-lea, cand prin cucerirea

    emiratului Granadei in 1492 de catre regatele unite ale Castiliei si Aragonului, se incheia

    recucerirea Peninsulei Iberice de catre crestini. Se creau astfel conditiile expansiunii spaniole

    peste mari, ca o prelungire dincolo de ocean a luptelor impotriva necredinciosilor, care

    constituisera timp de secole ratiunea de a fi a nobilimii iberice.

    Seminarul 17

    Criza sec.XIV in Europa,o apreciere nuanat.

    1.Interpretri ale crizei de la sf,evului mediu n istoriografie.

    n secolele XIV i XV, Europa cunoate un ir de calamiti: foametea i ciuma neagr4 ucid

    ntre o treime i un sfert din populaia sa, n timp ce rzboaiele nesfrite i jafurile soldailor

    fac s domneasc o nesiguran profund.

    Aceast situaie duce la o abandonare a satelor n care sistemul seniorial rural cunoate o criz

    serioas. nrutirea situaiei ranilor provoac o serie de revolte care snt nbuite n snge, ca

    acelea din Anglia, cnd bandele de rani conduse de Wat Tyler nvlesc n Londra, sau n

    Frana, Jacqueria din regiunea Beauvaisis.

    Mai bine protejate cu ziduri de aprare, oraele i vd populaia nmulindu-se datorit

    exodului ranilor, dar trec i ele printr-o serie de crize datorate creterii foarte mari a

    impozitelor, mai ales din cauza necesitilor de aprare. n plus, tensiuni sociale duc la conflicte

    ntre meteri i muncitori, sau ntre corporaiile cele mai bogate (,,meteugurile majore") i

    corporaiile mai puin puternice (,,meteug urile minore"), ceea ce face mai dificil guvernarea

    cetilor. i aici, tulburrile i revoltele snt permanente.

    Cu toate acestea, lumea urban reuete s se adapteze mai bine dect cea din sate noilor

    condiii economice. Deplasarea marilor itinerare comerciale i a zonelor active din punct de

    vedere economic favorizeaz oraele din valea Rhinului, a Rhonului i pe cele din Germania de

    sud. Veneia i Genova pe malul Mediteranei, oraele Hansei germanice pe malul mrii Nordului

    i mrii Baltice i mai ales Bruges, rscruce a schimburilor comerciale ntre popoarele din Nord

    i cele de pe malurile Mediteranei, menin o activitate care le asigur prosperitatea. n toate

    aceste orae, soluia crizei const n per:fecionarea tehnicilor financiare moderne i a noilor

    procedee de producie care anun o nou epoc.

    nceputul secolului al XIV -lea constituie pentru Europa debutul unei epoci de calamiti pe care

    le rezum celebra rugciune adresat lui Dumnezeu de umanitatea n suferin: "Ap r-ne,

    Doamne, de foamete, de cium i de rzboi!". Dincolo de suferinele oamenilor, nsi structura

    Europei medievale pare s se prbueasc - sistemul seniorial, Biserica, marile edificii politice -

    Sfintul Imperiu i Bizanul - motenite din trecutul roman, n timp ce conflicte insolvabile i

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    7

    inepuizabile pun fa n fa, n atacuri furioase, statele formate pe ruinele visului de unitate pe

    care n van Evul Mediu ncearc s-1 realizeze.

    2.1.Cataclismele naturale,foametea(1315-1317) i epidemiile(1347-1351)secolului.

    Ciuma i foametea snt dou flagele strns legate ntre ele. Subalimentaia constituie un teren

    favorabil pentru epidemie, creia i stimuleaz propagarea; oamenii atini de cium prsesc

    muncile cmpului, producnd astfel o reducere a recoltelor, iar acest lucru compromite

    subzistena populaiei. Cronologic vorbind, foametea se manifest prima, poate din cauza

    modificrilor de clim i a unei umiditi excesive, care duce n rile de la miaznoapte la o

    reducere a suprafeelor cultivate cu cereale. La nceputul secolului al XIV -lea, foametea se

    manifest n Germania i cuprinde progresiv restul Europei.

    Ea i face apariia mai nti n Europa de nord ( 1315), unde face ravagii nainte de a atinge

    apogeul (1330) n zona occidental a Mediteranei. Grul ajunge la preuri aa de mari nct cei

    mai sraci, neputnd s i-1 procure, devin primele victime ale crizei alimentare; 1 0 % din

    populaia din regiunea Ypres a fost rpus n primele ase luni ale anului 13 16. Zonele

    portuare unde ajunge grul din regiunile neafectate sau care deja s-au redresat, regiunile

    traversate de fluviile pe care circul mrfurile, snt mai puin afectate de flagel dect zonele

    nchise. "Ciuma neagr", care se abate asupra Europei ncepnd din 1347, face ravagii. Vasele

    genoveze ancornd n Sicilia, venind din Marea Neagr, aduc cu ele ngrozitoarea boal. Aceasta

    se rspndete n lunile urmtoare. Italia, apoi regiunea Provence snt afectate. n 1348, boala

    ajunge la Paris, n regiunea Minecii i n rile de Jos. n 1349 aceasta se abate asupra

    Germaniei, Austriei, Marii Britanii, rilor scandinave, rmurilor Atlanticului i Spaniei. Noi

    accese se produc ncepnd din 1 360.

    Dup scurte perioade de dispariie, ciuma revine complicndu-se cu epidemii de grip, de tifos

    sau de tuse convulsiv. Pn la mijlocul secolului al XV-lea, Europa triete ntr-o ameninare

    permanent.

    Rspndirea bolii se explic i prin lipsa de igien (locuine neaerisite, orae n care gunoaiele se

    adun pe strzi, atrgnd obolanii, ageni de propagare a epidemiei), ca i prin subalimentarea

    unei nsemnate pri a populaiei. Medicina epocii este luat pe nepregtite; inhalaiile sau

    operaiile chirurgicale superficiale snt neputincioase n faa bolii. n lipsa remediilor snt fcui

    responsabili apii ispitori - mai ales evreii - care ar infesta aerul. La Paris snt condamnai la

    moarte mcelarii, considerai rspunztori de murdria de pe strzi, n care se descoper una din

    cauzele epidemiei.

    n lipsa unei evaluri precise, este greu s se avanseze o cifr exact a pierderilor datorate

    foametei i epidemiilor. Se tie totui c aceste pierderi snt considerabile: Europa pierde, n

    decursul unei secol, ntre o treime i un sfert din populaia sa, cu diferene destul de clare de la o

    regiune la alta. Fr ndoial, Frana i Anglia au pltit tributul cel mai greu, n timp ce Spania,

    unde epidemia a izbucnit mai trziu i a disprut ctre 1 390, pare oarecum cruat. Timp de

    aproape un secol, cu scurte perioade de linite, Europa a fost devastat! Prsind oraele i satele

    atinse de cium, locuitorii acestora rspndesc epidemia. Casele se ruineaz nemaifiind

    ntreinute, cmpurile snt lsate n paragin din lipsa braelor de munc care s le cultive.

    Adugndu-se ravagiilor provocate de foamete i cium, rzboiul umple noi cimitire.

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    8

    2.2. Micri i rscoale rneti n Occident: rscoala lui Dolcinno(1304-1307

    Italia),Jacqueria (1358 ,Frana), rscoala lui Wat Tylor (1381 Anglia).

    Dac criza secolelor XIV i XV duce la o anumit difereniere social, ea provoac mai ales o

    agravare a sorii ansamblu lui lumii rurale i, plecnd de aici, suscit apariia revoltelor rneti.

    Eforturile seniorilor, adesea sprijinii de monarhie, de a reduce creterea salariilor, dorina

    proprietarilor de a lega ranii de glie sau neputina celor mai sraci de a lua n arend o bucat

    de pmnt, duc la existena unor zone de srcie considerabile. Recurgerea la cmtari este

    adesea singurul mod de supravieuire a celor nevoiai. Pentru aceti oameni deosebit de sraci,

    soluia este trecerea n rndul marginalizailor: unii devin tlhari de drumul mare, formeaz bande

    (srntocii din Bourgogne, caimanii din le-de-France etc.) i rspndesc teroarea prin satele pe

    care le storc de bani i le jefuiesc. Alii, aparent se resemneaz pn cnd exploatarea la care snt

    supui i mpinge la revolt. Mijloc de a scpa de exploatare, strigt al mizeriei sociale, aceste

    vlvti de violen fr un program precis snt sortite eecului.

    Situaia este cu totul alta pentru clasa mijlocie din mediul rural, care a reuit s ia n arend

    pmnt i a obinut de la senior o reducere a arendei i a obligaiilor. Foarte legat de drepturile

    obinute, ea intenioneaz s le apere contra modificrilor al cror obiect acestea l constituie: noi

    taxe, rechiziionri i mai ales ncercarea oraelor, a puterii regale, chiar a nobilimii serios

    discreditate, de a stabili un control asupra acestei clase. Tocmai aceast clas mijlocie formeaz

    trupele marilor revolte rneti din secolele XIV i XV. ntr-adevr, revoltele izbucnesc n toat

    Europa: n Flandra n 1323-1328, n rile scandinave sau n regatul Aragonului n cursul primei

    jumti a secolului al XV-lea. Dar cele mai cunoscute snt Jacqueria din regiunea Beauvaisis i

    revolta ranilor englezi din 1381 13.

    Aceasta din urm i are originea n ordonana dat de regele Eduard al III-lea al Angliei, n

    1351, prin care se dorete s se interzic sau s se limiteze creterea foarte mare a salariilor,

    consecin indirect a primei epidemii de cium neagr.

    Aceast msur, care lipsete de mn de lucru mediile exploatatorilor, este cu att mai puin

    respectat cu ct acetia au mijloacele necesare pentru a suporta creterea salariior. Astfel se

    produc dezordini n timp ce regele ncearc s impun respectarea ordonanei prin intervenia

    reprezentanilor si. Aceste revolte dureaz mai muli ani i ntrein o agitaie intens n unele

    regiuni ale Angliei. Situaia se agraveaz n regiunile cele mai populate, ca centrul i estul

    bazinului londonez, din cauza fiscalitii care, sub form de impozit personal, produce o scurgere

    a veniturilor. Hotrrea luat de rege n 1380 de a percepe o poll tax, impozit de un iling pe cap

    de om, toarn gaz peste foc. n mai, regiunea Essex se rscoal. n iunie, sub conducerea lui Wat

    Tyler, bande de rani, constituii ntr-o armat improvizat, intr n Londra, ajung pn la tnrul

    rege Richard al II-lea, i trag de brbi pe consilierii regali i o insult pe regin. Regele este

    obligat s cedeze. El abolete iobgia i transform pe toi exploatatorii de pmnturi n fermieri

    liberi.

    ntre timp, revolta se ntinde n Surrey, Midlands i Suffolk, unde un predicator rtcitor, John

    Baii, predic o reform agrar i egalitatea social ntre mojici i gentilomi. Dar micarea,

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    9

    reprimat cu severitate - Tyler este ucis dup ce l-a spnzurat pe arhiepiscopul de Canterbury i

    pe trezorierul Angliei, n timp ce John Baii este arestat i executat - i, lipsit de sprijinulsatelor

    i al celorlalte clase sociale, se stinge repede.

    "Jacqueria" din Beauvaisis are aceeai cauz i acela sfirit. Fiscalitatea joac i aici un rol

    esenial: regele Ioan cel Bun cere pltirea impozitului pe sare, fumritul, i ia de la supuii si

    cele trei milioane de ecu necesari pentru plata rscumprrii care trebuie s-I scape din

    captivitate dup nfrngerea sa de la Poitiers (1336). Numeroase comuniti steti care s-au

    narmat pentru a lupta contra mercenarilor i tlharilor se ridic, n mai 1358, mpotriva nobililor

    i puterii regale. Revolta izbucnete n Beauvaisis, Valois i Amienois i se ntinde pn n Berry

    i n Bourgogne. Conduse de Guillaume Charle, un fost soldat, bandele de rani jefuiesc i

    incendiaz castelele. Micarea dureaz aproximativ cincisprezece zile, dar ranii rmn izolai

    iar oraele i nchid porile. Carol cel Ru, regele Navarrei, care are pmnturi n Normandia,

    organizeaz o armat i-i face buci pe rsculai: cei care nu snt executai pe loc sau spnzurai

    n ciorchini de copacii din jur, snt amendai. Se fac totui i unele concesii ranilor: confirmarea

    cutumelor i garantarea meninerii avantajelor recent obinute, pe care monarhia i nobilimea

    ncercau s le reduc.

    Republicile, ducatele i principatele din peninsula Italic i duceau fiecare n parte propria

    politic. Cele mai multe dintre acestea i iroseau forele militare i financiare n ndelungatul

    conflict social-politic motenit nc din secolul XIII, purtat ntre guelfi i ghibelini(categorii

    sociale-partide care luptau pentru supremaia politic). Situaia material grea a populaiei a

    dus la declanarea unor micri de mas soldate cu lupte interne, cum a fost rscoala rneasc

    condus de Dolcino, care a cuprins ntre anii 13041307 ntreg nordul Italiei, insurecia plebei

    Romei, Iintrat n istorie sub numele de Rscoala lui Cola di Rienzo din anul 1347, la care se

    adaug revolta lucrtorilor estori din Florena (1378) cunoscut ca rscoala ciompilor.

    Unul dintre cei mai importani conductori al ereticilor a fost Dolcino de Novara. Acesta a fcut parte din Micare apostolilor nfiinat de Gerardo Segarelli.

    2.3.Criza bisericii romane i apariia micrilor pentru reform(1309-1417).

    Dac spaima de moarte provoac n Europa secolelor XIV i XV astfel de tulburri de comportament, Biserica, baz a societii feudale, cunoate i ea o criz profund, att la nivelul realitilor locale, ct i la nivelurile cele mai nalte. Profund implicat n societatea timpului, Biserica nu poate evita tulburrile provocate de rzboaie i de epidemii. Sate abandonate de credincioi, preoi mori, biserici distruse, episcopi pui n imposibilitatea de a-i vizita diocezele, foarte multe cauze explic aceast criz a Bisericii n momentul n care nenorocirile epocii fac s se nasc n sufletul credincioilor o imperioas nevoie de un cadru spiritual i de consolare. Fr ndoial, rzboiul joac un rol destul de mare n aceast degradare a cadrului ecleziastic. Dar acesta nu face adesea dect s scoat n eviden nenorociri anterioare crizei din secolele XIV i XV. Sosii din rndurile nobilimii, episcopii snt deosebit de preocupai s-i completeze veniturile sczute ale diocezelor afectate de epidemii i de jafuri, prin cumulul de beneficii ecleziastice. Cum se poate imagina administrarea mai multor dioceze? Pe deasupra, n

    aceast epoc a dezvoltrii statelor naionale, numeroi prelai dein la curte, pe lng suverani, funcii diplomatice sau administrative, datorit formaiei lor intelectuale. Trind la Curte, ei i prsesc oraele de reedin i se mulumesc s-i ncaseze veniturile percepute prin intermediul clienilor sau rudelor lor. n afara ctorva excepii, destul de rare, prelaii cultivai, preocupai de

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    10

    buna administrare a diocezei lor, deleg un nlocuitor care preia prin sistemul de comand sarcinile lor episcopale. Toi, chiar administratorii buni, i prsesc obligaiile pastorale, fie c e vorba de predic, de confirmarea copiilor, de vizitarea parohiilor sau de instruirea clerului. Lsat de capul lui, clerul parohial nu este deloc capabil s atrag populaia, mai ales cea de la ar. Aici criza este resimit cel mai tare. Trei calificative revin cmistant n tabloul situaiei clerului rural: absenteism (parohia este condus atunci de un vicar), ignoran mai mult sau mai puin mare (muli preoi abia tiu s citeasc) i moravuri condamnabile (se denun mai ales concubinajul). Aceast situaie, datorat nsi structurii Bisericii, nu este, fr ndoial, nou, dar este incontestabil agravat de criz. n orae, mai bine protejate, criza este, desigur, mai puin grav. Cei mai cultivai membri ai clerului i exercit aici funciile. Grija de a forma credincioi prin predici se intensific tot mai mult. n secolul al XIII-lea, n orae se instaleaz ordinele clugrilor ceretori, care ncearc s rspund pe msura posibilitilor lor, aspiraiilor spirituale ale oamenilor din acea epoc a calamitilor. Fondate pentru a servi drept model cretintii prin modul lor de a tri bazat pe srcia voluntar, chemate s predice i s spovedeasc ca urmare a solidei lor instrucii intelectuale i teologice, acestea constituie n secolul al XIV-lea i al XV-lea gruparea pe lng care cei care caut un rspuns la frmntrile lor pot gsi ospitalitate i nelegere. In ciuda dumniei declarate a clerului secular, a dezbinrilor care i slbesc i denaturrii regulilor strvechi, Franciscanii i Dominicanii, considerai mai buni cunosctori ai cilor spre mntuire, atrag credincioii, care prsesc parohiile. Snt foarte numeroi acei care, la apropierea morii, vin s caute adpost n mnstirile lor, n ateptarea temutei treceri. Mulimea se nghesuie la marile predici publice ale Dominicanilor i Franciscanilor, care tiu s gseasc cuvinte simple ce pot impresiona un auditoriu popular. De altfel, unii nu ezit, pentru a-i impresiona mai profund auditoriu), s recurg la nscenri spectaculoase. Alii, mai demagogi, ridic pe credincioi mpotriva clerului parohial cu care intr ntr-un rzboi deschis. Unii ajung la o adevrat celebritate, ducnd cu ei mase imense de oameni, atrase de elocina lor sau de reputaia de sfini. Aa s-a ntmplat cu Vincent Ferrier care strbate Spania, Elveia, Italia de nord i Frana, strnind entuziasmul credincioilor i mpingndu-i pe calea cinei i a convertirii. Odat cu aceste ordine apare o nou form de cucernicie, mai puin bazat pe ritualuri, mai interiorizat i mai exigent, care face din mntuire o problem personal. Acest succes al Ordinelor de clugri ceretori dovedete neputina Bisericii instituionale de a-i integra spiritual pe credincioi, lipsurile clerului i tulburrile ce afecteaz papalitatea i readuce n discuie echilibrul la care ajunsese cretintatea n secolul al XIII-lea.

    Seminarul 18

    Cultura i civilizaia Europei medievale: abordarea comparativ-occident i Bizan.

    1.Contextul istoric al evoluiei culturii n Evul Mediu.

    2.Viaa intelectual i nvmntul.Apariia universitilor medievale.

    ntre "renaterea carolingian" i dezvoltarea universitilor n secolul al XIII-lea, releu! de

    transmisie al tiinei are loc n primul rnd prin intermediul colilor monastice, apoi episcopale.

    n secolul al X-lea, la vremea cnd rile vestului european suportau din greu invaziile

    scandinave sau musulmane - mnstiri jefui te, biblioteci arse, maetri i clerici alungai -,

    cultura i studiile i-au gsit refugiu n Imperiu i au beneficiat de protecia mprailor

    ottonieni. Otto I a reluat dup propriile sale principii programul colar al lui Carol cel Mare i a

    deschis, i el, o "coal" a Palatului. Otto III 1-a avut drept preceptor pe cel mai mare emdit al

    timpului, pe Gerbert d' Aurillac (viitorul Pap Silvestru II). Graie lor, mnstirile Imperiului

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    11

    rmn mari centre intelectuale, asemeni celor de la Sankt-Gall n Suabia, Corvey n Saxonia,

    Gembloux i Lobbes n Lotharingia.

    Rennoirea monastic din secolul al XI-lea este nsoit de un avnt la fel de spectaculos al

    colilor care se constituie n eadml marilor abaii benedictine i clunisiene. De atunci, colile

    episcopale vor fi cele crora vntul le va bate de la papa. Instalate n orae, ele existau i pe

    vremea lui Carol cel Mare, ns se dezvolt abia ncepnd cu secolul al XI-lea, triind contingente

    ntregi de clcrici ce vin din cele mai diverse medii. Magitri i elevi snt mpreun itinerani,

    elevii unnndu-i pe cei dinti n deplasrile lor de-a lungul Europei, trecnd din ora n ora n

    ritmul cererilor care snt cu att mai mari cu ct renumele magistrului e mai vestit. Aceast

    celebritate aduce, de altfel, i succesul colilor cpiscopale: Fulbert la Chartres, Raymond de

    Sedirac la Toledo, Berenger la Tours, Anselm i Abelard la Paris i Laon etc.

    Aceste coli orencti snt puse sub autoritatea episcopului care-i numete i revoc pc profesori

    i alege din capitlul catedralei un discipol nsrcinat s controleze ortodoxia nvmntului i

    moralitatea elevilor i magitrilor. Programul de studii continu s se bazeze, ca pe vremea

    carolingian, pe cele apte arte liberale, grupate n dou "cicluri": trivium (gramatic, retoric,

    dialectic) i quadrivium (aritmetic, geometrie, teorie muzical, astronomie). nvmntul

    magistral se reduce la o lectur a textului, comentat de magistm i discutat de ctre elev.

    Puin cte puin, ntre colile episcopalc opereaz o specializare: se studiaz dialectica i filosofia

    cu precdere Ia Paris, dreptul la Bologna, medicina - la Salerno i Montpellier, retorica la

    Orleans, teologia la Laon, aritmetica la Chartres, astronomia i matematica la Toledo.

    Studenii, care frecventeaz n numr din ce n ce mai mare, n secolul al XII-lea, colile

    episcopale, nu snt numai discipoli entuziati ai marilor maetri, avizi s cunoasc i s fac

    descoperiri intelectuale. Dei cei mai muli se ndreapt ctre un statut clerical, exist, printre ei,

    i tineri turbuleni, ale cror afirmaii i conduit indigneaz adesea autoritile i pe

    reformatorii Bisericii, ncepnd cu Sf. Bernard nsui. Ei suport foarte greu autoritatea

    episcopului, mai ales cnd acesta vrea s reformeze moravurile, controlndu-le faptele i

    gesturile. De aici rezult o micare de emancipare care se contureaz n snul comunitilor pe

    care le constituie cu magitrii lor la nceputul secolului al XIII-lea i care coincide cu nfiinarea

    corporaiilor. "Universitile" devin, ntr-adevr, asociaii de studeni i de profesori viznd

    eliminarea tutelei episcopului, ba chiar uneori i a celei laice (starostc regal la Paris), pentm a

    apra, n schimb, independena i privilegiile comunitii colare. Ele profit, ntm aceastea, de

    foarte marca lor coeziune, manifestat mai ales cu ocazia grevelor, i de sprijinul unei Papaliti

    care afl astfel un mijloc suplimentar de a face ca autoritatea sa s nving n faa puterilor

    locale.Micarea ncepe nc de la sfiritul secolului al XII-lea.

    La Paris, n 1 194, Papa Celestin III acord corporaiei studeneti primele sale privilegii. La acea

    dat, magitrii i elevii ncepuser s prseasc curtea interioar a catedralei, preferndu-i

    pantele colinei Sainte-Genevieve sau abaia Sf. Germain-des-Pres: ei considerau apstor

    controlul exercitat de agentul episcopal, cancelaml, cmia-i revine dreptul exclusiv de a conferi

    gradele (mai ales licentia docendi, licena de nvmnt). n 1200, n urma unei nfruntri ntre

    burghezi i studeni, urmat de intervenia starostelui i a santinelei care a fcut mai muli mori

    printre cei dinti, regele Filip August trebuie, sub ameninarea grevei, susinut de profesori, s

    pun s fie drmate casele burghezilor responsabili de ncierare i s impun starostelui s-i

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    12

    cear scuze Universitii. Aceasta, oficial recunoscut de Pap n 1209, primete, ase ani. Mai

    trziu, din pa11ea legatului Robert de Courc;:on, primele sale statuturi, fixnd regulile de alegere

    a magitrilor, regulile disciplinare i obiectele de nvmnt. Trebuie ateptat, ns, pn n 123

    1 pentm ca, n urma unor noi incidente grave, urmate i de secesiunea universitarilor de la

    Orleans, Universitii de la Paris, sustras deja jurisdiciei episcopului, s i se acorde, printr-o

    bul a lui Grigore X (Parens scientarum), dreptul de a se organiza singur i monopolul

    acordrii gradelor.

    Naterea altor universiti are loc dup aceeai schem. La Oxford, emanciparea are loc ntre

    1230 i 1240, dup ce Inoceniu III va fi aezat tnra universitate englez, aprut sub domnia

    lui Ioan Fr ar i ameninat de dominaia lui Henric III, sub protecia Sfintului Scaun. La

    Bologna, coala episcopal pe care au reprezentat-o n secolul al XII-lea juriti precum Irnerius

    i Graian, devine univcrsitte (n 1219) n urma unui conflict care o opune nu autoritii

    ecleziastice, ci celei comunale. Nu toate universitile se nasc n urma une re,beliuni mpotriva

    puterii. Cea de la Napoli este ntemeiat, n 1224, de Frederic II, cu scopul de a rivaliza cu cea

    de la Bologna, ora guelf, i de a furniza regatului Siciliei funcionari cu o nalt calificare.

    Altele au fost create la iniiativa Bisericii, cu scopul de a combate sau preveni ntoarcerea la

    erezie este cazul universitii din Toulouse, ntemeiat n 1229, dup cruciada cathar - sau cu

    scopul de a instala citadele ale civilizaiei cretine n plin teritoriu recucerit de la sarazini: la

    Salamanca, Valladolid, Valencia n Spania sau Co'imbra n Portugalia. nzestrate cu statuturi i

    organizate dup modelul altor corporaii, universitile scap, ca i clcricii, jurisdiciei obinuite

    a suveranului sau oraului.

    Membrii lor se grupeaz n "naiuni", care, la originea lor, i adun pe studenii venii din

    aceeai ar (la Paris se adunau "naiunea" francez, normand picard i englez).

    nvmntul, care se practic n latin, se ordoneaz n dou cicluri i este asigurat de Faculti,

    n mare nu mai mult de patru: Artele (tiine i litere), Decretul (dreptul), Teologia i Medicina.

    Crile snt rare i scumpe, iar studenii, care deseori trebuie s-i plteasc singuri magistrul, au

    greuti n a-i duce viaa de pe o zi pe alta. Cu att mai mult cu ct studiile snt foarte lungi (cel

    puin 8 ani pentru un doctorat n teologie). Studenii alctuiesc, ca atare, o lume turbulent, foarte

    pestri i foarte legat de privilegiile i libertile sale. Cu scopul de a le asigura un acoperi i

    o existen ceva mai senin, mai conform statutului ecleziastic cruia cei mai muli i se dedic,

    ntemeietori pioi deschid pe proprie cheltuial colegii n care snt primii studeni bursieri.

    Astfel se prezint colegiul fondat n 1257 la Paris de Robert de Sorbon, fiul unui ran devenit

    magistru de teologie i cleric al Sf. Ludovic.

    De-a ltmgul celei de-a doua jumti a secolului al XIII-lea, magitrii seculari de la Universitatea

    din Paris se opun vehement dominaiei ordinelor ceretoare asupra nvmntului universitar. Ei

    le reproeaz cu precdere faptul c se dezintereseaz de problemele materiale care se ridic

    naintea magistrailor i c se comport n mod voit ca nite sprgtori de grev. Va fi nevoie de

    intervenia regelui Franei, Ludovic al IX-lea, i de cea a Papei pentru ca aceti clugri regulari

    s obin n cele din urm ctig de cauz.

    3.Enciclopedismul,tiina i tehnica.Disputa teologie-filosofie.

    Dezvoltarea universitilor favorizeaz i rennoirea ideilor i cunotinelor. Aceast reinnoire

    profit de contractele restabilite cu Orientul i cu lumea greac, prilejuite de cruciade i de

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    13

    marile cltorii de afaceri, ca i de progresul instrumentelor de exprimare. Latina, limb

    universal, vorbit, citit i scris de clerici, capabil s redea toate nuanele gndului, i

    regsete puritatea atunci cnd, foarte departe deja de dialectele populare, nu mai poate fi

    contaminat de acestea. Ea beneficiaz n plus i de nnoirea studiilor clasice episcopale. Ovidiu,

    Vergiliu, Lucian, Horaiu, Cicero i Seneca snt studiai aici i analizai, comentai i admirai nu

    numai ca modele exclusiv stilistice, ci i pentru coninutul operelor lor. Clericii secolelor al

    XII-lea i al XIII-lea acord, de altfel, o foarte mare importan calitii discursului i scrierilor

    lor. Chiar i Sf. Bernard, cruia i cunoatem dispreul fa de modelele antice, i redacteaz

    predicile i tratatele dup regulile retoricii savante.

    Marea noutate a vremii o reprezint renaterea logicii, i, n mod particular, a dialecticii. Pn la

    mijlocul secolului al XI-lea, filosofia rmne un simplu exerciiu de subtilitate a minii. n

    colile episcopalc, snt comentate texte de inspiraie platonician, pagini din Seneca, Boethius

    sau John Scotus. Este un joc al minii, total rupt de preocuprile religioase. De Dumnezeu te

    aproprii prin dragoste, credin, cunoaterea scrierilor sacre, dar mt prin raiune. Or, acest lucru

    se schimb la sfritul secolului al XI-lea, nu pentru c n sfirit clericii ncep s discute esena

    revelaiei, ci pentru c, n dorina de a o aprofunda, apare grija fa de meditaia raional a

    dogmei. Aristotel arc ntru aceasta un mare rol: cel al tratatelor de logic, traduse de Boethius,

    care ateapt ca, odat cu Rcconquista i Cruciada, s ptnmd n Occident i traducerile i

    interpretrile arabe ale filisofului grec - cea a lui Avicenna (980-1 03 7) i mai ales cea a lui

    Averroes ( 1 126-1 198). Aristotel fundamenta cunoaterea lumii doar pe raiune.

    Cum s conciliezi aceasta cu doctrina cretin care se bazeaz esenial pe credin? Aceasta este

    ntrebarea pc care i-o pune ncepnd cu secolul al XII-lea Thierry de Chartres. "Filosofia,

    spune el, este dragostea de nelepciune, iar nelepciunea este desvrita nelegere a adevrului

    care exist, nelegere care nu poate fi obinut dect dac iubeti." nainte de a ajunge aici, ns,

    se trece la furirea instrumentului de nelegere sub forma raionamentului dialectic. n lectura

    crilor sfinte i a scrierilor Prinilor Bisericii, Sf. Anselm i discipolii si (Anselm de Laon, de

    exemplu), introduc o parte de reflecie personal, care se adaug glosei, anume comentariului

    literal al textului.

    Aceasta este originea scolasticii: cnd, n privina unei probleme ridicate de un text apar

    contradicii, logicii i revine (i deci raiunii) misiunea de a concilia tezele n discuie. n aceast

    perspectiv, dialectica trebuie, n mod esenial, s explice i s confirme coninutul rcvelaici, fie

    c e vorba de existena lui Dumnezeu, de Sfinta Treime sau de alte articole ale dogmei

    examinate, de exemplu, de Sf. Anselm.

    Se crede c metoda scolastic a fost repede considerat ca un pericol de ctre cei care, din snul

    Bisericii, privilegiind demersul mistic, spiritualitatea Bisericii primitive i cuvntul sacru al

    Vechiului Testament, al Prinilor greci i al Sf. Augustin, privilegiaz, n fond, credina

    necondiionat n detrimentul raiunii dialectice. Este cazul lui Hugucs de Saint-Victor i nc i

    mai mult al lui Bernard de Clairvaux care, la Conciliul de la Sens, n 1 140, va cenzura anumite

    propoziiuni considerate prea ndrznee ale lui Picrre Abelard i-1 va obliga, n 1 148, la

    Conciliul de la Reims, pe un alt magister parizian, Gilbert de La Poree, s retracteze. Abelard

    nu era nicicum revoluionar n materie de teologie i cu att mai puin un eretic. "Nu vreau s fiu

    Aristotel, scria el, astfel nct s fiu separat de Hristos." Dar mai mult dect Sf. Anselm, el aeza

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    14

    logica aristotelic n centrul gndirii teologice, estimnd c raiunea trebuia s lumineze credina

    i opunnd, n opera sa Sic et non (da i nu), autoritatea autoritii.

    De la ncrederea acordat raiunii i pn la repunerea n chestiune a anumitor dogme, dnunul de

    parcurs nu era nesfirit. Fr a ajunge chiar acolo, Abelard era, totui, cu mult deasupra ideilor

    timpului su. Filosofia sa constituie o ncercare de lmurire i o critic raional a ideilor primite

    care, asemeni moralei umaniste i individualiste, nu putea s nu intre n conflict cu tendinele

    dominante ale epocii. Aceasta este cauza, alturi de drama personal pe care i-a adus-o iubirea

    pentru frumoasa Heloi"se, vimlentelor atacuri i pcrsecuiilor la care I-au supus adversarii si.

    n 1 121, Conciliul de la Soissons a ordonat ca Introducere n teologie, lucrarea sa, ce coninea

    un numr de firmaii puin ortodoxe despre Sfinta Treime, s fie amncat n flcri. Mai apoi,

    cel care, la 23 de ani, fusese vedeta studenilor de pe colina Sainte-Genevieve, unde-i deschisese

    propria coal n care tria clientela magistrului su Guillaume de Champaux, va rtci timp de

    20 de ani din mnstire n mnstire, pn cnd, condamnat nc o dat de Conciliul de la Sens,

    este primit de Petru Venerabilul n abaia sa de la Cluny, unde va i muri n 1 142.

    n secolul al XIII-lea, scolastica se instaleaz n centrul gndirii teologice i aceasta sub

    influena magitrilor provenii din ordinele ceretoare. Alexandru de Hales (1 190-1245),

    clugr franciscan englez care a predat la Paris filosofia i teologia, a fost unul dintre primii care

    folosete traducerile arabe din Aristotel, fr a se putea prea mult desprinde de gndirea

    augustinian. Albert cel Mare ( 1 193-1280), provenit dintr-o familie nobil suab, provincial

    din ordinul dominican i magister la Regensburg, Strasbourg, Koln i, n cele din urm, la

    Paris," i petrece o parte din via reconstituind ansamblul filosofiei aristotelice, conspectnd

    lucrrile arabilor i rabinilor care aduseser n Occident traduceri din filosoful grec. S-a strduit,

    apoi, s fac acest material accesibil clericilor i s-I foloseasc n Summa theologiae, ctre 1

    270 - n favoarea dogmei cretine. Discipolul su, dominicanul Toma d' Aquino devenit Sf.

    Toma d'Aquino n 1323 - va face, ns, ca Aristotel i comentatorii si arabi s intre n gndirea

    teologic occidental.

    Fiu al unui senior nstrit din sudul Latium-ului, predestinat unui venit bogat, Toma, ca i

    Francisc din Assisi, se rupe de mediul su i renun la bunurile sale pentru a deveni dominican,

    apoi student la Paris i Koln, n sfirit, profesor, tot la Paris i n diferite orae ale peninsulei.

    Autor al Summei theologica i al Summei mpotriva gentililor rmase, amndou, neterminate,

    dar amndou ncercnd s rezume ntreaga cunoatere uman, Sf. Toma se preocup de

    stabilirea unei distincii fundamentale ntre credin i raiune, ntre exigenele inteligenei

    cretine i contribuiile gndirii antice. Filosofia este domeniul gndirii raionale i tot ceea ce

    ine de natur este demonstrabil doar prin resursele sale. Teologia, n schimb, se bazeaz pc

    revelaii. Exist, aadar, ntre ele o separare absolut? Exist, oare, cumva. un "dublu adevr",

    aa cum o las s se neleag anumite afirmaii ale lui Averroes? Toma gndete altfel, el

    consider, dimpotriv, c exist o armonie ntre credin i raiune i c, dac a doua trebuie s

    se subordoneze celei dinti, fiecare i arc, totui, locul i funcia sa, cunoaterea aducndu-i

    "doctrinei sacre" att o metod de judecat, ct i presupoziii fundamentale privindu-1 pe

    Dumnezeu, apoi omul i lumea.

    Era tot prea mult pentru conservatorii strictei ortodoxii augustiniene. n 1277, anumite formulri

    ale lui Toma d'Aquino asupra unitii formale a individului uman, asupra ntietii inteligenei

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    15

    n actul voluntar, au fost condamnate de ctre episcopul Tempier i de Facultatea de teologic.

    Scrierile averroiilor, precum Siger de Brabant, snt i ele condamnate, tendina n ultimul sfert

    de veac al XIII-lea fiind aceea de a relansa augustinismul, sub influena franciscanului Duns

    Scot ( 1266-1308), n timp ce tradiia mistic, al crei principal reprezentant aparine tot

    ordinului Frailor Minori, italianul Giovanni Fidanza, continu s se menin. Sf. Bonaventura

    (1221-1274), profesor la Paris alturi de Sf. Toma d'Aquino i autor al unui Itinerariu al

    sufletului ctre Dumnezeu, descrie aici etapele i instrumentele spirituale cu ajutorul crora

    omul poate spera s se nale ctre creator.

    Progresul logicii i al dialecticii, la fel ca i aplicarea gndirii aristotelice la examinarea textelor

    sfinte i a scrierilor Prinilor Bisericii, fundamente, pentru secole de-acum nainte, ale gndirii

    teologice occidentale, nu trebuie s pun n umbr reuitele n domeniul tiinific, fie c e vorba

    de zestrea antic, reintrodus n Occident graie traductorilor arabi i evrei ai tratatelor de

    matematic, fizic, astronomic, alctuite de greci (Universitatea din Toledo a jucat, n aceast

    privin, un rol considerabil), fie c e vorba de practicile medicale predate la Salerno sau de

    locul acordat metodei experimentale de ctre englezii Robert Grosscteste i Roger Bacon. Acesta

    din urm, mai ales, a deschis calca experimcntrii tiinifice ntr-al su Opus majus, redactat

    ntre anii 1268-1 276. Nscut n 1214, student la Oxford, apoi la Paris, intrat n ordinul

    franciscan, el 'i ncepe cariera, ca i ali tineri magitri ai timpului, studiindu-1 pe Aristotel. El

    renun, ns, mai trziu i la filosofie i la teologie n favoarea tiinelor, formulnd legile

    reflexiei i fenomenul de refracie, punnd n lumin erorile calendarului iulian i punctele

    slabe ale sistemului lui Ptolemeu.

    Dac secolul al XIII-lea nu a inventat "summac-le" care s reuneasc nu numai ansamblul

    cunotinelor teologice, ci totalitatea cunoaterii, el a fost deosebit de prolific n opere de acest

    gen, cea mai complet i mai celebr dintre aceste "enciclopedii" fiind Speculum Majus, "Marca

    Oglind", a dominicanului francez Vinccnt de Beauvais (1 190-1264 ). Ea cuprinde trei tratate:

    Oglinda natural, Oglinda doctrinal i Oglinda istoric, completate, mai trziu, cu o a treia,

    oper a unui continuator al lui Vinccnt de Beauvais (Oglinda moral), n care se afl rezumat

    ntreaga cunoatere omeneasc a vremii vzut dintr-o perspectiv ce vizeaz s integreze

    cunotinele unei viziuni cretine asupra lumii.

    5.Literatura.

    ncepnd cu secolul al XIII-lea, n Occident are loc o puternic difuzare a culturii literare.

    Dezvoltarea afacerilor impune noilor elite s tie s citeasc, s scrie, s socoteasc, s se

    exprime n mai multe limbi - ncepnd cu franceza care, la vremea respectiv este limba folosit

    de negustori - impune, deci, ca ele s primeasc o instruire adaptabil nevoilor momentului.

    Aceast instruire este asigurat n coli publice, independente de influena clerului. Ea este

    asigurat n limba "vulgar", ceea ce contribuie la fixarea graiurilor "naionale" i face s

    pleasc hegemonia latinei, redus, la mijlocul secolului al XIII-lea, la dou spaii principale:

    nvmntul superior i liturghia.

    Dou fapte majore merit a fi subliniate. n primul rnd, ntietatea pe care o exercit, n

    domeniul literelor profane, literatura francez. Frana este atunci ara cea mai populat i cea

    mai prospcr din Europa, ara n care se ntretaie i intr n contact oameni de afaceri venii din

    cele patru puncte cardinale ale continentului. Este ara care i-a cxp01tat elitele cavalereti ctre

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    16

    Spania, Italia de Sud, Anglia, Pmntul Sfint, Moreea etc. i a crei capital, Parisul, devenit

    centrul intelectual cel mai important al Occidentului, atrage magitri i mulimi de studeni

    provenind chiar din marile universiti strine.

    A doua trstur a acestei literaturi medievale clasice este declinul speciilor pur cavalereti n

    favoarea romanului zis "curtenesc" i a poeziei lirice. Cntecele de gest nu dispar, desigur, de la

    o zi la alta din orizontul cultural al lumii feudale, deci nici din Frana, unde genul a atins apogeul

    n secolul al XII-lea. Formulele sale, ns, uzate, nu se mai rennoiesc, autorii mulumindu-se,

    cel mai adesea, s reproduc n mai multe sau mai puine cuvinte modele din trecut. Huon de

    Bordeaux, oper omonim de la nceputul secolului al XIII-lea, scap puin conformismului

    genului, n afara Franei ns, tradiia epic se menine, traducnd temperamente "naionale" deja

    afirmate, fie c e vorba de Spania, de Portugalia sau de regiunile gennanice. Compus ctre 1200,

    n Germania de Sud, "Cntecul Nibelungilor" preia i structureaz, n jurul temei morii lui

    Siegfried i a rzbunrii Kriemhildei, strvechi legende nordice importate n ara franc i

    german n secolul al VI-lea. Personajele eroice pe care aceast epopee le pune n scen nu

    reproduc, n mod stereotip, modelele franceze, dar nici nu se elibereaz de spiritul vremii:

    Siegfried i Gunther snt rzboinici de valoare, nu nite primitivi care ignor frumoasele maniere

    ce triumf, la acea or, n romanul curtenesc.

    De la mijlocul secolului al XII-lea, publicul i ndreapt preferinele ctre literatura de curte,

    aa cum s-a dezvoltat ea n rile de limb d'oc, n jurul marilor feudali sau simplilor castelani

    avnd gustul rafinat a ceea ce ine de spirit. Schimbarea intervine mai nti la nivelul formei,

    odat cu nlocuirea epopeei cntate de ctre opere citite cu voce tarc i rimate. Temelor militare

    care dominau primele cntece de gest li se adaug, tot sub influen languedocian, teme

    privind natura i iubirea. Cu Alienor de Aquitania, soia lui Ludovic al VII-lea, apoi a lui

    Henric Plantagenetul, aceast nou literatur ptrunde pe domeniul regal francez, apoi n

    Imperiul angevin i n Anglia normand. Fiicele lui Alienor, Alice-de-Biois i, mai ales, Marie,

    contes de Champagne, protectoare a lui Chrctien de Troyes, contribuie mult la difuzarea acestei

    literaturi n Frana de Nord.

    n timp ce tradiionalul cntec de gcst cunoate puin cte puin influenele timpului, cu romanul

    curtenesc nflorete un nou gen, mai bine adaptat preocuprilor vremii i evoluiei mentalitii

    aristocratice. Inspiraia ccltic, care transpare n legendele bretone i n cele trei mari teme

    narative, a lui Tristan, a Graalului i a lui Arthur - ef al rezistenei bretone mpotriva

    invadatorilor saxoni din secolul al VI-lea -, se amestec cu modelele epice ale antichitii,

    mprumutate mai ales de la Vergiliu i Ovidiu. Printre poeii care s-au afirmat n literatura

    curteneasc, trebuie menionat Benot de Saint-Maure, protejat al lui Alienor i autor al

    Romanului Troiei, compus n 1 165 i punnd n scen eroi antici transformai n cavaleri viteji,

    Marie de France, ale crei Lais - mici nuvele poetice - folosesc mult legendele bretone, Gautier

    d' Arras i, mai ales, Chretien de Troyes ( -1 1 35--1 1 85). Acesta din urm, protejat de Marie,

    contes de Champagne, apoi de Filip de Alsacia, conte de Flandra, ncepe prin a copia n stil

    antic, traducnd Arta de a iubi i Metamorfozele lui Ovidiu. Alegndu-i, apoi, din tradiia celtic

    subiectul pentru operele sale Tristan i !solda i Eric i Enide, el va continua cu operele sale de

    cpti: Yvain sau cavalerul cu leul ( -1 177), Lance lot sau cavalerul cu areta, pc care o va

    termina compatriotul su Geoffroy de Lagny, Perceval sau

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    17

    Povestea Graalului, de asemenea, ncterminat. E:oii snt, n aceste opere, cavaleri curajoi,

    hruii, precum Lancelot, ntre dragoste i aventur, sau angajai, precum Perccval, ntr-o

    ascez mistic care simbolizeaz cutarea Graalului. pocal coninnd sngele lui Hristos. Prin

    faptul c recurge la imaginar, prin arta sa de a lega o intrig i de a-i pune n scm personajele

    cu o psihologie complex, Chretien de Troye; este adevratul fondator al tradiiei romaneti care

    ncepe s se afinne n Europa i chiar dincolo de frontierele sale. Prin elegana i limpezimea

    stilului su, Chretien de Troycs contribuie, n plus, la triumful francianci - dialect din lle-de-

    France - asupra altor graiuri din regat .

    La nceputul secolului al XIII Iea, literatura aristocratic cunoate o nou transformare,

    consecin a schimbrilor care afecteaz mentalitatea i gustul unui public mai modem, mai

    grijuliu fa de realitatea concret, mai aproape de universul intelectual al burgheziei i clerului,

    i, deci, de concepia cretin despre cavalerism i metodele scolastice. Odat cu Romanul

    trandafirului, al lui Guillaumc de Lorris, compus ctre 1230, libertatea curteneasc se

    desvrete ntr-un simbolism voit didactic, ba chiar moralizator, i n alegorie. Aproape 50 de

    ani mai trziu, Jean de Meung i va compune o continuare, ntr-o perspectiv cu totul diferit,

    amcstecnd preocuprile enciclopedice cu satira feroce a moravurilor i supcrstiiilor vremii. El

    i bate joc de morala curteneasc i de cultul femeii, neag superioritatea nobilimii de snge i

    pune raiunea n centrul viziunii sale despre lume. Odat cu el, literatura trece ctre o nou

    etap care anun criza secolului al XIV -lea i ndrzneala timpurilor moderne.

    Pn atunci, ns, n timp ce literatura de curte continu s produc opere de calitate n Spania,

    Catalogna. Portugalia, Germania (cu minnesiinger-ii: Heinrich von Morungen, Reinmar von

    Haguenau, Walter von Vogelweide), n oraele italiene i Ia curtea Siciliei, publicul curilor

    seniorale contribuie la succesul unui alt gen literar, cel al poeziei lirice. Occitania nceteaz, n

    secolul al XIII-lea, s mai fie un centru de gravitaie, centru care gliseaz ctre nordul Franei,

    unde se afirm mai ales Thibaud IV, conte de Champagne i autor al unei opere n ntregime

    consacrate iubirii, i Adam din Halle, poet stabilit la nceput la Arras, apoi la curtea napolitan a

    lui Carol de Anjou, cruia i datorm fh1moase motete i rondeluri, ca i cteva prime ncercri

    de teatru medieval (Jeu de la Feuillt!e, Jeu de Marion).

    Semn al timpurilor, relativul declin al literaturii curteneti este nsoit, n secolul al XIII-lea, de o

    dezvoltare foarte accentuat a literaturii burgheze. Epopeei imaginare, plin de nalte fapte de

    arme, de eroi pasionai i mistici, i se substituie o literatur de actualitate: ceea ce am numi

    astzi "istoria timpului prezent", n sensul n care autorul naraiunii a fost martorul

    evenimentelor pe care le relateaz. Acesta este cazul a doi cronicari ai celei de-a patra cruciade:

    Robert de Clari, mic nobil din regiunea Perone, a crui mrunt personalitate se ascunde

    ndrtul principalilor actori ai expediici, i, mai ales, Geoffroy de Villehardouin, autor al unei

    Cuceriri a Constantinopolului, alctuit n 1210, autor care a fost unul dintre cei mai importani

    protagoniti ai evenimentului, ceea ce nu-l mpiedic s se pun n scen cu cea mai mare

    discreie. Opera lor dovedete un sim foarte ascuit al realului i o grij pentru actualitate care

    mai apare i n Istoria lui Ludovic cel Sfint, scris n ultimii ani ai regimului (ntre 1300-1309)

    de ctre Joinville, seneal de Champagne, care-I nsoise, cu o jumtate de secol mai devreme,

    pe regele Franei n cea de-a aptea cruciad i care face din figura sa o imagine desigur

    idealizat, dar plin de o sinceritate naiv i de o mare buntate.

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    18

    Cu Romanul vulpii, n secolul al XII-lea, nving gustul realitii i folosirea limbii vulgare,

    asociate vervei satirice care caracterizeaz ntreg acest ansamblu de 27 de poeme cruia este

    cunoscut doar un singur autor - Pierre de Saint-Cloud.

    Aceste poeme combin tradiia popular cu povestirile fabulitilor antici (Esop i Fedru}, pun n

    scen animale victime ale viclenei perversiti a vulpoiului (Renart): Isengrin lupul, Noble leul,

    Tibert pisica, Baudouin mgaml etc. Romanul vulpii va continua, n secolul al XIII-lea, cu

    Renart de Bestourne al lui Rutebeuf, Le Couronnement de Renart i Renart le nouvel ale lui

    Jacquemart Gel ee din Lille ( 1288) i, mai trziu, Renart le contrefait. Zugrvirea caracterelor

    cedeaz puin cte puin locul satirei politice i chiar religioase, anticlericalismul ndreptat mai

    ales mpotriva ordinelor religioase semnnd cu cel a lui Jean de Meung, n a doua pa11e a

    Romanului trandafirului.

    Detaliul realist, glumele pline de veselie, ironia antifeminist i anticlerical, satira aplicat eticii

    curteneti caracterizeaz i cele cam 150 de fabliaux-uri care s-au pstrat, alturi de

    "chantefable" - alternan de versuri asonantice destinate a fi cntate i de buci de proz -,

    compuse n a doua jumtate a secolului al XIII-lea i consacrate povetii unei idile

    adolescentine, contrariate, dar tenninndu-se n mod fericit: Aucassin i Nico/ette, prima

    producie a unui gen reprodus fr ncetare pn n zilele noastre.

    Fr ndoial, ns, e c marea capodoper literar a Evului Mediu, scris n limba vulgar - n

    spe italiana -, rmne puternic marcat de spiritul religios. Este vorba de Divina Comedie a

    florentinului Dante Alighieri ( 1265-132 1 ). Odat cu Dante, Italia d secolului al XIII-lea

    european i umanitii ntregi una dintre gloriile sale universale cele mai strlucite. Dante

    provine dintr-o familie burghez guelf moderat il popolo vecchio -, care i-a nlocuit n

    fruntea Republicii pe aristocraii feudali. Discipol al lui Brunetto Latini, a crui Comoar, scris

    n francez, a fost compus pentru instruirea conductorilor cetilor italiene, el este n acelai

    timp poet - Vita nuova, publicat ntre 1291 i 1293, cnt dragostea sa pentru Beatrice

    Portinari, pe care-o iubete de la nou ani i care moare n 1290 -, scriitor politic (el scrie De

    Monarchia pentm mpratul Henric VII, de la care ateapt permisiunea de a se ntoarce la

    Florena de unde I-au alungat guelfii "negri", partizani intransigeni ai Papei, n 1302), savant

    (Quaestio de aqua et terra) i filosof, format de gndirea aristotelic i de cea a lui Toma

    d'Aquino.

    Scris n exil, probabil ntre 1307 i 1 321, Divina Comedia (adjectivul "divin", aprut doar n

    secolul al XVI-lea, spune mult despre admiraia postum de care s-a bucurat Dante) relateaz, n

    100 de cntece, de 130-140 de versuri fiecare, odiseea poetului "pierdut, n plin drum al vieii" n

    pdurea ntunecat a pcatului, salvat de ntlnirea cu Beatricc i nfptuind un periplu mntuitor

    n lumea cealalt, condus mai nti de Vergiliu, (Infernul i Purgatoriu!), apoi de Beatrice nsi

    (Paradisul).

    Dincolo de acest itinerar simbolic, subiectul operei este universul n totalitatea sa: binele i rul,

    frumosul i urtul, umanul i inumanul, sublimul i trivialul, individualul ncarnat n propriul

    destin al poetului i universalul, raionalul i supranaturalul, pe scurt, tot ceea ce compune

    realitatea lumii, cci totul este semn de la Dumnezeu. Toate acestea transcend, din punctul de

    vedere al formei, genurile literare, amestecnd autobiografia i istoria, filosofia de cea mai

    nalt calitate cu polemica cea mai acerb, politicul i religiosul, ntr-o limb poetic de o for

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    19

    i de o luminozitate extreme. Unul dintre marile texte ale aventurii omeneti, fondator al

    identitii culturale "italiene" i imagine a

    Cretintii medievale la apogeul su, echivalent, dac am putea spune, prin armonia i

    profunzimea 6.Artele i idealul artistic.Romanic i gotic.

    Imaginea bine cunoscut, popularizat de cronicaml Raoul Glaber, a "unei albe mantii de

    biserici" acoperind ntreaga Cretintate la nceputul secolului al XI-lea, nu trebuie s induc n

    eroare, E adevrat c, n contextul progreselor economice i spirituale care definesc aceast

    perioad, occidentalii au fost cuprini de o febr a construciilor, ns arta "nou", nscut, n

    multe privine, la "comand social" i sub semnul fervorii religioase a populaiilor cretine, nu

    a aprut din neantul timpurilor barbare. Ea i afl, dimpotriv, rdcinile ntr-o lung tradiie,

    creia i preia gusturile i tehnicile.

    Primul val este acela al arhitecturii i deeoraiunilor "romane" Arheologii i istoricii secolului al

    XIX-lea au calificat cu acest epitet arta Occidentului cretin n epoca feudal, pentru a marca

    cum trebuie nrudirea cu monumentele construite n vechiul Imperiu Roman, tot aa cum se

    vorbete de limbi romanice pentru a desemna dialectele derivate din latin, dup ce suport i

    influenele "barbare" n fond, ns, dac influenele romane snt evidente - ntlnite n planul

    construciilor, n folosirea boltei, a arcurilor pe coloane i a frontoanelor triunghiulare, folosirea

    absidei i a ornamentelor arhitecturale clasice - ele nu snt nici pc departe singurele .

    Arta bizantin, de remarcat n centrul Imperiului sau n prelungirile de la Ravenna i Italia de

    Sud, cu edificiile sale cu cupole i cu caracterul hieratic i chiar eapn al decoraiunilor sale,

    arta musulman, descoperit n Spania Reconquistei i pe Pmntul Sfint, i-au inspirat mult pc

    arhitecii i artitii romani.

    Mai trebuie inut cont i de foarte vechile tradiii locale n Frana, de exemplu, arta plin de

    realism i verv a artizanilor gali. n rile Imperiului , din Lorrena i pn n Boemia i din

    Africa pn n Polonia, ncepnd cu a doua jumtate a secolului al X-lea, se dezvolt o arhitectur

    ottonian care prezint deja numeroase trsturi comune cu romanicul i care este motenirea

    direct a artei carolingiene .

    Primele manifestri ale unei arhitecturi romane originale caracterizat prin bolta de pietre

    ajustate , meinute de o piatr mai groas, nfundat cu fora, cheia de bolt - apar aproape n

    acelai timp, la sfiritul secolului al X-lea i nceputul secolului al XI-lea, n Catalogna,

    Lombardia i Lorrena . De aici ele se extind n tot Occidentul cretin, punctul de convergen

    situindu-se n Burgundia i Auvergne, adevrate leagne ale "marii arte romane". Condiiile snt

    atunci favorabile crerii de biserici noi, mai spaioase i mai bine construite: nmulirea

    comenzilor venite din partea prinilor puternici (Wilhelm Cuceritorul i soia sa Mathilde,

    contele de Anjou Foulque Nerra etc.), a episcopilor i comunitilor religioase, mna de lucru

    numeroas, progresele realizate n tehnica tierii pietrei, mai buna folosire a animalelor de

    traciune pentru a transporta ncrcturi importante.

    ncepnd cu 1050, noutile hotrtoare n structura i decorarea edificiilor se generalizeaz.

    Planul bisericilor romane combin planul "sirian", n form de cruce, cu o nav central,tiat de

    transept, deseori mrginit de naosuri laterale i uneori de un vestibul acoperit: narthexul.

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    20

    Dincolo de transept, o absid semicircular ades mprit n absidiole adpostind capete de jur

    mprejur, conine corul i altarul. Cnd biserica adpostete sfinte relicve - ceea ce este fracvent -

    , acestea snt, n general, conservatc ntr-o cript subteran, amenajat sub cor.

    Printre problemele tehnice care se ridicau n faa arhitecilor romanici, cea mai important era

    aceea a acoperiului.

    Structurile din lemn ale bisericilor preromane prezentau grave riscuri de incendiu. Au fost

    nlocuite cu boli din piatr n plin arc, a cror tehnic este mprumutat de la romani. Greutatea,

    ns, a bolii l obliga pe arhitect s construiasc ziduri joase, groase, cu rare deschideri de mici

    dimensiuni. Pentru a compensa inconvenientele acestei tehnici care condamna biserica roman

    la a rmne un edificiu ndesat i prost luminat, ncepnd cu secolul al XI-lea vor fi adoptate

    soluii variate: juxtapunerea mai multor cupole, boli n umbrar susinute de arcuri ce dubleaz

    bolta, boli cu linii de intersecie a dou suprafee, i unele i altele sprijinindu-se pe coloane

    robuste, pe ziduri consolidate de puternici contrafori etc.

    Arhitectura aceasta nou, aprut aproape n acelai timp n regiuni foarte ndeprtate unele de

    altele, s-a rspndit repede n Frana - mai ales n Burgundia, Poitou, Auvergne, Provena,

    Languedoc -, n Italia i n Spania de Nord, apoi n Anglia i n regiunile germanice. n secolul

    al XII-lea; specimene ale acestei arhitecturi pot fi aflate i n Scandinavia, Ungaria i n statele

    latine din Levant. Influena tradiiilor locale, varietatea materialelor de construcie (piatra de ru

    n regiunile calcaroase ca Burgundia sau Ile-de-France, granitul n Masivul Central, crmizile

    n Languedoc i. Lombardia), multitudinea nevoilor, explic marea diversitate a artei romane.

    Snt de remarcat, de exemplu, bisericile i mnstirile fom1e simple, cu linii pure i austere,

    ridicate de clugrii cistercieni, i marile biserici de pelerinaj, mai ales cele care mrginesc

    principalele itinerarii conducndu-i pe pelerini la Santiago de Compostella. Aezate, n general,

    n plin cmpie, precum Biserica Conques, construit ntre Rouergue i Causses, sau biserica Sf.

    Nectarie din Auvergne, ele joac rolul de adpost la captul unei etape i posed vaste galerii

    n care, noaptea, se ntind rogojini pentru culcare. Cnd e vorba de punctul terminus al vreunui

    pelerinaj, atunci exist alt fel de galerii, de mari dimensiuni, destinate i procesiunilor solemne

    n faa relicvelor sfinilor.

    Trebuie subliniate cteva particulariti regionale: edificii cu cupole n vestul Franei, mari

    biserici normande, rhenane i scandinave cu turnuri de faad i cu clopotni (Jumiegesi

    Worms, Lund), biserici fortificate n Languedoc i Provena, acolo unde face ravagii pirateria

    musulman, mari nave n umbrar n bisericile din Auvergne.

    Ct despre decoraiunile romane, acestea snt total dependente de nvmintele credinei cretine.

    Pentru oamenii din popor, pentru rani, mai ales, ei constituind imensa majoritate a

    credincioilor, biserica reprezint o imens carte cu poze, din care se nva istoria sfnt i care

    rezum principalele nvminte ale Bisericii. Artizanilor, ns, care lucreaz la decorarea

    edificiilor romane, le place s reprezinte i scene de via cotidian. Sculpturi superbe ntr-un

    stil foarte pur, adesea naiv, mpodobesc portalurile i capitelurile coloanelor romane. Ziduri i

    coloane erau pictate sau acoperite cu tapiserii, uneori cu mozaicun, msa frescele murale au fost

    foarte rar conservate, ca la Saint-Savin-sur-Gartempe (Vienne ), Auxerre sau Berze-la-Viile

    (Burgundia). Mai rmn ns numeroase piese de orfevrerie din acele vremuri: cruci, calicii,

    carcase menite a adposti relicve, fcute toate din metal preios ncrustat cu pietre i email.

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    21

    n cursul secolului al XII-lea, n Franta de Nord se dezvolt un nou tip de construcie religioas,

    calificat drept "gotic" sau "barbar", n timpul Renaterii, n semn de dispre fa de operele

    medievale. n comparaie cu bisericile romane, adesea constmite n jurul mnstirilor aflate n

    locuri retrase, edificiile gotice se ridic, dimpotriv, n orae. Pe msur ce oraele i mresc

    dimensiunile, ele impun i biserici, primrii, hale capabile s adposteasc nu numai populaia

    cetii, ci i locuitorii mprejurimilor vecine care vin zilnic la pia sau iarmaroc. Cele mai

    frumoase construcii gotice snt catedralele pe care episcopii le-au nlat n centml oraelor,

    pentru a sublinia rolul dominant al religiei cretine.

    Noua arhitectur se nate n lle-de-France, n jurul Parisului, pe domeniul regal al Capeienilor.

    Prototipul este abaia Saint-Denis, . transformat, ncepnd cu 1 122, la iniiativa abatelui Suger,

    consilier al lui Ludovic al VII-lea, i nzestrat cu un narthex, cu un transept i un cor n bolt cu

    ferestre duble n ogive. Procedeul este cunoscut arhitecilor romani, dar folosit pn atunci (de

    exemplu, la catedrala Durham, n Anglia) ntr-o perspectiv pur decorativ. Nu este o

    ntmplare. Aceast art, pe care contemporanii o vor boteza opus francigenum (lucru francez),

    este o art regal, care se dezvolt n clipa n care se afirm monarhia capeian i cnd unitatea

    teritorial a Franei se desvrete. Dintr-o perspectiv identic, mbinnd progresele tehnicii cu

    cele ale administraiei regale i cu conceptele teologice ale momentului, ea va nflori i n

    Anglia regilor normanzi, n regatele spaniole ale Reconquistei, n regiunile Germaniei de

    Mijloc i n Scandinavia. Leagnul ei rmne ns Bazinul parizian, unde snt nlate ntre

    mijlocul secolului al XII-lea i sfiritul secolului al XIII-lea pericle rare ale arhitecturii

    religioase gotice: Sens (1 1 30-1 168), Paris (1 153-1250), Senlis (1 153-1240), Rouen (1 145-1

    307), Laon (1 160-1200), Reims ( 1 2 1 1 -1300), Soissons (1 177-1 320), Chartres (1 194-1260),

    Beauvais (1250-1 300) etc.

    Istoricii artei medievale au renunat astzi s mai defineasc stilul gotic printr-o referin

    exclusiv la formele arhitecturale i, mai ales, la criteriile tehnice considerate, n mod absolut, ca

    specifice acestui stil: arcul frnt sau "ogiva", des folosite n epoca roman, bolta situat pe

    ntretierea ogivelor, aprut la sfiritul secolului al XI-lea n Anglia i nefolosit sistematic n

    epoca gotic, arc-butantul, esenial n echilibrul maselor, dar a crui descoperire este posterioar

    lui 1 180. Ceea ce distinge goticul de roman este mai degrab spiritul care nsufleete ntreaga

    producie artistic de la mijlocul secolului al XII-lea i pn Ia sfiritul secolului al XV -lea: un

    amestec armonios ntre elanul mistic i raional care, inspirat de construcia filosofilor i

    teologilor, se traduce printr-un echilibru al volumelor, un avint ctre nalt al edificiului, o

    adevrat pdure de piatr nlat ctre cer (32 m la Paris, 3 7 m la Amiens, 48 m la Beauvais),

    deschiderea ctre lumina zilei graie dimensiunilor ferestrelor, substituirea simbolisticii romane

    cu un decor n care reprezentarea figurii umane ocup un loc important i se apropie de

    modelele clasice.

    Aceast prezen a umanului nu este legat doar de metafizica vremii. Este, n egal msur, i

    produsul osmozei care se produce n secolele al X-lea, ntre populaia cetii i acest local

    sociabilitii i comunicrii ntre indivizi care este catedrala.

    n nav sau naosurile laterale, poporul citadin circul, mnnc, doarme, ba uneori i introduce

    i animalele. Aici se dau ntlniri de afaceri. Breslele care au finanat i realizat o parte din lucrri

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    22

    (zidari, dulgheri, sticlari etc.) i in adesea aici reuniunile. Construirea edificiului, ntins pe mai

    multe generaii, se face cu ajutorul maselor citadine ale locuitorilor ntregului inut, folosii la

    cratul grinzilor i pietrelor din pdure sau carierele vecine.

    Sculptura gotic a cunoscut i ea un secol de profund evoluie. Primele programe

    iconograficc snt nc asemntoare tradiiei romane. Puin cte puin, ins, artitii substituie

    multitudinii de flori i animale care defmesc decorul roman, o art centrat pe uman, la nceput

    reprezentat impersonal, ntr-o perspectiv mai degrab didactic dect emoional, apoi cu o grij

    pentru emoional, pentru exprimarea realitii, respectnd regulile care dau operei de art

    caracterul su clasic: decen n exprimarea sentimentelor, elegan i claritate a trsturii,

    armonie a compoziiei etc. ntre 1260-1280, aceast tendin triumf, cu nuane de la o ar la

    alta, n faadele i interioarele marilor catedrale din Frana de Nord, din Rhenania, Anglia,

    Spania i Italia central: lui Hristos-rege din timpanele romane i urmeaz Hristos al durerii,

    surprins n momentul crucificrii, n timp ce o parte tot mai mare a programului iconografie este

    ocupat de viaa Fecioarei (Bunavestire, Vizitarea) i a sfinilor.

    Grafica i artele minore evolueaz n acelai sens, dar cu o oarecare ntrziere. Dac trebuie s

    ateptm secolul al XIV lea pentru a asista la nflorirea unei picturi cu adevrat gotice, arta

    vitraliului, favorizat de Jocul important pe care arhitectul i-l acord n iluminarea edificiului,

    cunoate, n schimb, un formidabil avnt. Sticlria pe care Suger o aeaz de jur mprejurul

    galeriilor de la Saint-Denis, apoi programele realizate la Chartres, Bourges i Paris (Sfinta

    Capel) fac n curnd coal n ntreg Occidentul i contribuie la aceeai oper didactic ca i

    sculpturile portalurilor. Acelai lucru se ntmpl cu miniaturile i orfevreria, mai lente, ns, n

    desprinderea lor de modelele romane.

    Tansformrile pe care tehnica i stilul gotic le-au impus construciilor religioase se regsesc i n

    numeroase edificii civile, fie c e vorba de o arhitectur militar (fortificaiile de la Carcassone

    sau Provins ), de palatele regale sau princiare (Luvrul lui Filip August, Castel de! Monte al lui

    Frederic Il), de primrii sau alte palate comunale sau de locuinele burghezilor bogai. La

    sfiritul secolului al XIII-lea, n spaiul care se ntinde din nordul Angliei i pn n Sicilia i de

    la Andalusia pn la malurile Balticii i n Polonia, opus francigenum este pe cale s devin arta

    Cretintii occidentale. Apogeul su coincide cu cel al Europei medievale: o Europ care n

    curnd va cunoate din plin consecinele lungii i durcroasei crize a secolului al XIV -lea.sa, al

    capodoperelor arhitecturii i sculpturii gotice.

    Seminaru 19

    Cultura renasterii in europa

    1) Cultura renasterii in europa

    Reforma i gsete originile n atmosfera de nelinite religioas care caracterizeaz sfiritul

    Evului Mediu i n incapacitatea Bisericii de a-i gsi o rezolvare. Spectacolul morii, care

    provoac un viu sentiment al riscului pe care l prezint pcatul, stimuleaz dorina mntuirii. Or,

    papalitatea pare a fi incapabil s arate credincioilor drumul de urmat. Mulimea ascult mai

    degrab pe predicatorii populari, care anun apocalipsul i pe cei ce se flageleaz, care ncearc

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    23

    s obin o garanie a lumii de dincolo producndu-i n lumea de aici suferinele i pedeapsa pe

    care o merit pcatele lor. Pentru a scpa de Iad, sau pentru a scurta perioada de Purgatoriu,

    cretinii se adreseaz intermediarilor (Fecioara sau Sfinii), i nmulesc operele de caritate

    (donaii , rugciuni pentru sraci, pelerinaje), poart talismane sau ncearc s adune

    "indulgene"48. Practica religioas alunec n felul acesta spre superstiie fr s micoreze

    frmntarea cretinilor. Acestei neliniti de care sufer majoritatea se adaug cea a elitei

    intelectuale. n acest mediu, dorina de a consolida .crdina rin experiena trit i prin gndirea

    luminat, o nsoete pe aceea de mntuire. Or, pe ruinele tomismului triumf nominalismul lui

    Wilhelm de Ockham. El afirm c este imposibil s-I cunoti pe Dumnezeu din cauza

    incompatibilitii dintre revelaia divin i raiunea uman. Religia nu mai apare de acum nainte

    dect ca un ir de afirmaii dogmatice i de ritualuri impuse.

    Biserica de la sfritul Evului Mediu este slab pregtit pentru a da un rspuns acestor ateptri i

    repuneri n discuie. Abuzurile sale, nefiind o noutate, snt denunate cu att mai mult patim cu

    ct timpurile noi le subliniaz dimensiunile. Delsarea i obiceiurile brutale caracterizeaz clerul

    secundar ca i pe clugri: beie, jafuri, concubinaj i gustul pentru profit snt lucruri frecvente.

    Episcopii snt mai puin preocupai de diocezele lor dect de acumularea de funcii i de profituri.

    Ct despre Curia roman, aceasta se strduiete s exploateze bisericile locale n timp ce pontifii

    i aranjeaz familiile (Alexandru al VI-lea Borgia), se rzboiesc (Iulius al II-lea) sau devin

    constructori (Leon al X-lea). Lipsurile Bisericii se observ mai des n indiferena ei fa de

    ndatoririle pastorale, n formarea preoi::lor, fa de evanghelizare i fa de ndrumarea

    spiritual a credincioilor. Dac abuzurile nu snt noi, denunarea lor este mai vehement dect n

    trecut. ntr-o cretintate n care credincioii ateapt un rspuns la cerinele lor spirituale,

    neputina Bisericii provoac scandal. nc de la nceputul secolului al XV-lea, Jean Gerson,

    doctor al Universitii din Paris, someaz Biserica s-i asume rolul su pastoral. Cu i mai mare

    violen, fratele Jerome Savonarola arunc anatema asupra Curii de la Roma i asupra papei

    Alexandru al VI-lea Borgia. Dorind o "rennoire a Bisericii", el realizeaz la Florena, o

    teocraie model dar efemer. Peste tot se aud voci care declar necesitatea urgent a unei

    reforme a Bisericii. Dar lipsete voina. Sinoadele generale de la Constanz i de la Ble promulg

    multe decrete reformatoare, dar papalitatea, care vrea s-i menin supremaia asupra

    sinoadelor, refuz s le aplice. Dac Iulius al II-lea convoac sinodul de la Latran ( 1 5 1 2), o

    face doar pentru a le pune bee n roate lui Ludovic al XII-lea i lui Maximilian, care au convocat

    un sinod la Pisa. ncheiat n 1 5 1 7, sinodul nu face dect s-i invite pe cardinali s duc o via

    de preoi i s-i limiteze acumularea de beneficii. n sfrit, ncercrile de reform ale Bisericilor

    naionale, fcute de suverani, sfresc ntr-un impas, n afara de Spania, unde cardinalul Cisneros

    reuete s reinstaureze disciplina i s transforme universitile. Biserica instituional, fi ind

    incapabil s se renoveze, iniiativa este luat de mici grupuri. Cretini i laici caut mpreun

    noile ci spirituale, n afara ierarhiei ecleziastice i pe baza unei religii individuale, purificate.

    Acesta este cazul gruprilor mistice, deosebit de active n Europa de nord (Flandra i Renania),

    care ncearc s ajung la divinitate prin rugciune i meditaie. Aceast form nou de evlavie

    pune accent pe credina trit individual. Ea d natere unor mici comuniti cum ar fi "Fraii

    vieii comune". Dar aceste practici religioase rezervate unor grupuri restrnse nu puteau s se

    extind la ansamblul comunitii cretine. n acelai timp, umanitii propun s se revin la Sfinta

    Scriptur, la Biblie, purificat de toate interpretrile adugate n Evul Mediu. Traducerea Noului

    Testament, fcut de Erasmus ( 1 5 1 6) sau aceea a Epistolelor Sfintului Pavel, realizat de

  • Examenul la d. Sava Carabet Doina

    24

    Leevre d' Etaples, ofer bazele unei noi spiritualiti. Leevre d 'Etaples renun la dogme, la


Recommended