+ All Categories
Home > Documents > 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

123988509 Eros Si Fantastic Licenta

Date post: 14-Apr-2018
Category:
Upload: stan-elizzabeta
View: 256 times
Download: 5 times
Share this document with a friend

of 65

Transcript
  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    1/65

    UNIVERSITATEADUNREA DE JOS GALAI

    FACULTATEA DE LITERE

    SPECIALIZAREA: LIMBA I LITERATURA ROMN

    LUCRARE DE LICEN

    COORDONATOR TIINIFIC,CONF. DR. SIMONA ANTOFI

    STUDENT,

    STAN ELISABETA-MIHAELA

    GALAI

    2013

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    2/65

    EROS I FANTASTIC

    N OPERA LUI MIHAI EMINESCU, SI

    VASILE VOICULESCU

    2

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    3/65

    MOTTO

    Mereu cerim vieii ani muli, aa-n netire,

    Ne rzvrtim, ne plngem de piericiunea noastr,

    i nc nu-nelegem c fr de iubire

    Se vetejete Timpul n noi ca floarea-n glastr;

    Rupt din eternitate, el vrea trm asemenea

    Din care-altoiul ubred s-i trag seva nou;

    Noi l primim cu ghea i-l rsdim n cremeni

    Cnd Dragostea-i unica vecie dat nou.

    Ci-n van acum te mnii pe mine i m-arunci,

    Minunile iubirii n-au stavile pe lume;

    Ca Lazr la auzul duioaselor porunci,

    Oricnd i ori de unde m vei striga pe nume,

    Chiar de-a zcea n groap cu lespedea pe mine,

    Tot m-a scula din moarte ca s alerg la tine.

    ( Vasile Voiculescu,Sonetul CLXXXIII)

    3

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    4/65

    CUPRINS

    ARGUMENT pag. 5

    CAPITOLUL I MITURI I ARHETIPURI definiii, concepte

    operaionale i grile de lecturpag. 7

    CAPITOLUL II FORME I STRUCTURI ALE FANTASTICULUI

    IN LITERATURA ROMNpag.19

    II.1. Fantastic i eros n textele eminesciene. Aplicaii pe

    nuvela Srmanul Dionis pag.22

    II.2. Fantastic i eros n proza lui Vasile Voiculescu. Aplicaii

    pe povestireaLostria pag.43

    CAPITOLUL III DIMESIUNI MITICO - ARHETIPALE ALE

    EROSULUI N TEXTELE LUI MIHAI EMINESCU, I VASILE

    VOICULESCU pag. 51

    CONCLUZII pag. 61

    BIBLIOGRAFIE. Pag.63

    ARGUMENT

    4

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    5/65

    Lucrarea de fa i propune s trateze fantasticul ca tem n literatur, cu

    aplicaii asupra operelorSrmanul Dionis de Mihai Eminescu, i Lostria de Vasile

    Voiculescu.

    Alegerea temei a fost motivat de interesul pe care l-a strnit ntotdeauna

    asupra cititorilor tema fantasticului, dar mai ales tema iubirii absolute, mplinit

    numai dincolo de moarte. Acest subiect este ntlnit att n literatura veche ct i n

    cea contemporan. Basmele sunt cele care redau att de frumos mplinirea iubirii,

    dar, numai dup iniierea personajelor principale, dup ce au de trecut obstacole

    care pentru omul obinuit ar fi imposibil de depit. Chiar dac obstacolul n calea

    iubirii este moartea, aceasta va fi nvins i dragostea va triumfa. n literatura

    contemporan exist numeroase exemple de autori care au tratat tema iubirii i

    mplinirea ei n eternitate, dincolo de moarte.

    Aceast lucrare se va opri asupra scriitorilor Mihai Eminescu, i Vasile

    Voiculescu i-i propune s realizeze o paralel ntre operele reprezentative ale

    temei alese, pentru a demonstra legturile i deosebirile dintre ele.

    Pentru realizarea acestei lucrri se vor consulta operele celor trei mari

    scriitori romni, materiale bibliografice, dicionare dar i opere ale criticilor care aufcut referire n scrierile lor la tema propus.

    Lucrarea va fi structurat n trei capitole: Capitolul I Mituri i arhetipuri

    definiii, concepte operaionale i grile de lectur, va trata mitul i fantasticul ca

    teme importante n literatur, arhetipurile i universalitatea lor, precum i demersuri

    critice cu privire la aceste noiuni.

    n acest capitol se vor regsi principalele definiii ale mitului i fantasticului,

    date de diferite generaii ale lumii, att n mitologie ct i n literatur, de curenteliterare i exemplificri din literatura romn i universal.

    5

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    6/65

    De asemenea, tot n primul capitol se vor regsi principalele teme/ motive

    din literatura fantastic, precum i noiunea de arhetip, ca nucleu al formei absolute

    a crei magie este transfigurarea lumii.

    Capitolul II, intitulat Forme i structuri ale fantasticului n literatura

    romn, va cuprindedoua subcapitole, dup cum urmeaz: II.1. Fantastic i eros

    n textele eminiesciene. Aplicaii pe nuvela Srmanul Dionis, II.2. Fantastic i

    eros n proza lui Vasile Voiculescu. Aplicaii pe povestirea Lostria .n aceste

    subcapitole se va vorbi despre operele celor doi autori selectai pentru analiz, tema

    i subiectul operei analizate, precum i observaii critice referitoare la lucrri.

    Aplicaiile pe textele alese vor scoate n eviden noiunile de fantastic i eros,

    conexiunea dintre ele i modul de realizare literar.

    Capitolul III, Dimensiuni mitico-arhetipale ale erosului n textele lui

    Mihai Eminescu, i Vasile Voiculescu,este cel care va face referiri critice la tema

    propus, care vor rezulta din analizele prezentate n capitolele de mai sus. Se vor

    arta principalele teme i mituri comune operelor analizate, elemente care le apropie

    n ceea ce privete tema dar i mesajul transmis. Se va realiza o paralel ntre

    operele prezentate prin scoaterea n eviden a asemnrilor i deosebirilorremarcate pe parcursul demersului critic, dar i aprecieri originale asupra

    coninuturilor i simbolurilor ntlnite.

    6

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    7/65

    CAPITOLUL I

    Mituri i arhetipuri definiii,

    concepte operaionale i grile de lectur

    Mitul (gr. Mythos, cuvnt, poveste, nscocire) povestete o istorie sacr,

    adic un eveniment primordial, care a avut loc n vremuri ndeprtate. El ocup un

    loc aparte printre temele literaturii.

    Mitul reprezint o naraiune tradiional complex, nscut n unghiul de

    inciden ntre planul cosmic i planul uman, al crei coninut specific, emannd n

    forme sacralizate de la o societate primitiv, imagineaz explicarea concret a

    fenomenelor i evenimentelor enigmatice de caracter spaial sau temporal, petrecute

    n existena psihofizic a omului, n natura ambiant i n univers, n legtur cu

    destinul condiiei cosmice i umane, i care le atribuie tuturor acestora obrii

    supranaturale datnd din vremea creaiei primordiale i le consider sacre i revelate

    de fiine supraumane.1

    Termenul a fost nvestit cu semnificaie multipl de-a lungul timpului,variind ntre diverse puncte de vedere: de la sensul de ficiune, nscocire, se ajunge

    la nelesul iniial de memorie popular sau istorie adevrat, apoi din nou la

    valoarea de fabul alegoric, de simbol moral prin care omul i explic lumea.

    Un mit ia natere din spectacolul insolit, enigmatic, produs de fapte,

    fenomene sau evenimente reale depind puterea de nelegere a spectatorului

    implicat emoional. Spectatorii mai inteligeni i mai cuteztori, care i-au depit

    frica i alte emoii, au construit primele explicaii epice iar generaiile urmtoarele-au dezvoltat. In stadii trzii apare simbolul, ca efect al uitrii.

    1 Victor Kernbach Dicionar de mitologie general, Ed. Albatros, Bucureti, 1983, p. 409

    7

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    8/65

    Miturile au o valoare exemplar, una religioas i o alta simbolic, de aici

    larga lui rspndire, inclusiv in civilizaia contemporan, modern. Mitologicul este

    pus in relaie i cu sacrul (lat.sacer, sacra) i profanul (lat.profanus).

    In acelai timp mitul este i literatur, de aceea este ntlnit i ca mit literar.

    ntr-un fel miturile sunt nrudite cu legendele pentru c faptul, real sau nu, se

    transform n legend, iar aceasta, n mit. Pentru c miturile constituie istoria

    sfnt, omul religios al societilor primitive trebuie s se fereasc s le uite:

    reactualiznd miturile, el i apropie zeii i particip la sanctitate.2

    Printre tipurile de mituri ntlnite cel mai frecvent, se numr mitul

    transcendental. El s-a nscut datorit faptului c omul primitiv nu poate admite

    viaa curmat de moarte, insuccesul cu care se ncheie o perioad din viaa lui i

    atunci el caut explicarea cauzal a fenomenelor. Viaa i moartea constituie

    antiteza cea mai fluctuant: n general viaa este privit fie ca mplinirea unui scop

    divin, adesea experimental, fie ca un accident cosmic; moartea e privit fie ca

    ncetare a existenei, prin epuizarea resurselor vitale sau a scopului iniial sau ca

    pedeaps, vremelnic sau definitiv, fie ca modificare a existenei prin strmutarea

    n alt existen sau via alternativ pentru desvrire.Timpul mitic este considerat fie un timp msurabil, adic uman, cu zile,

    nopi, ani, veacuri, fie n timp numenal3 prin absena timpului sau existena timpului

    inert.

    Dup Mircea Eliade, n religiile primitive i arhaice, eterna repetare a

    gestelor divine se justific doar ca imitatio dei. Calendarul sacru reia anual

    aceleai srbtori, comemorarea acelorai evenimente mitice. De fapt, calendarul

    sacru se prezint ca eterna rentoarcere. Astfel, in India, exist doctrina ciclurilorcosmice Yuga savant elaborat. Ea cuprinde un ciclu complet de 12 000 ani i

    2Mircea Eliade Sacrul i profanul, Ed. Humanitas, Bucureti, 1992, pag. 993 Victor Kernbach Dicionar de mitologie general, Ed. Albatros, Bucureti, 1983, p. 424

    8

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    9/65

    se termin printr-o dizolvare. Schema exemplar creaie - distrugere creaie se

    reproduce la nesfrit, cei 12 000 ani ai unui ciclu fiind considerai ani divini.

    Aceast etern ntoarcere implica, pentru gndirea indian, eterna ntoarcere

    la existen datoritKarmei, legea cauzalitii universale.

    Grecia are i ea mitul eternei rentoarceri i considera c timpul este

    imaginea mobil a eternitii imobile, pe care o imit, derulndu-se in cerc. Se

    credea c n interiorul fiecruia dintre aceste cicluri temporale se reproduc aceleai

    situaii care s-au produs deja n ciclurile anterioare i se vor reproduce n ciclurile

    viitoare, la nesfrit. Niciun eveniment nu este unic, nu se petrece o singur dat, ci

    s-a petrecut si se va petrece continuu: aceiai indivizi au aprut, apar i vor reaprea

    cu fiecare ntoarcere a cercului n acelai loc.

    Pentru iudaism, Timpul are un nceput i va avea i un sfrit, ideea timpului

    ciclic fiind depit.

    Cretinismul merge i mai departe in valorizarea Timpului istoric. Pentru

    cretin calendarul sacru reia la nesfrit aceleai evenimente ale existenei lui

    Hristos deoarece timpul ncepe din nou odat cu naterea Lui, iar persoana istoric a

    lui Iisus are un scop transistoric: mntuirea omului.Luat n ansamblu,Biblia nfieaz un ciclu gigantic, care ncepe cu creaia

    i se ncheie cu apocalipsa. n cadrul acesteia ntlnim alte trei micri ciclice,

    explicite sau implicite: cea individual, de la natere la mntuire; cea sexual, de la

    Adam i Eva la cstoria apocaliptic i social si sosirea veacului de aur din Noul

    Testament.4

    Puternica analogie dintre ciclul vieii, morii i renvierii prezint o analogie

    strns, prin simbolistica sa, cu ciclul messianic al preexistenei, vieii-n-moarte irenvierii.

    C.G.Jung considera c imago Dei, n traducere, imaginea lui Dumnezeu, este

    ntiprit n sufletul omului i c aceasta poate aprea spontan n vise, fantezii,

    4 Northrop Frye Anatomia criticii, Ed. Univers, Bucureti, 1972, p. 404

    9

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    10/65

    viziuni, lucru ce poate fi neles, din punct de vedere psihologic, drept un simbol al

    sinelui.

    Miturile sunt nrudite oarecum cu legendele, pentru c faptul, real sau nu, se

    transform n legend, iar aceasta, uneori prin mitizare, in mit.

    De exemplu: Don Juan a fost mai nti legend, apoi tem literar i, n

    sfrit, mit, dup care s-au inspirat muli scriitori din diferite perioade ale literaturii

    universale: Pukin, Moliere, George Sand etc.

    Se poate afirma c orice cultur transmis prin educaie e un ansamblu de

    structuri fantastice. Mitul este pstrtorul valorilor fundamentale, iar jocurile sunt

    o prim punere n practic a miturilor, a legendelor si a basmelor.5

    Cea mai important problem rmne aceea a mitului ca substan a

    literaturii. Dup Homer, mitul se transform tot mai mult ntr-un pretext literar. Se

    deschide astfel o lung perioad de valorificare cultural a mitului, ale crui scheme

    narative, personaje i evenimente sunt preluate spre a fi prelucrate n operele literare

    independente.

    De multe ori scriitorii folosesc faptele sau personajele mitice ca simboluri

    literare. Astfel, Orfeu e un simbol al creaiei lirice, al puterilor iubirii; Ulise e unsimbol al depirii limitelor lumii cunoscute; Meterul Manole simbolizeaz jertfa

    pentru creaie; Sisif e un simbol al suferinei absurde; Prometeu este simbolul jertfei

    pentru binele umanitii. De asemenea exist numeroase exemple cum ar fi: pomul

    cunoaterii, arpele, porumbelul, ramura de mslin, mrul simboluri care nu pot fi

    nelese n afara unor conotaii mitologice pgne sau cretine.

    De la romantism ncoace, lumea mitului devine palpabil pe baza creaiilor

    fanteziei. Literatura nu doar prelucreaz mituri fundamentale ale tradiiei antice, eaimpune chiar mituri proprii epocilor istorice: mitul lui Don Juan, mitul doctorului

    Faust, mitul lui Dracula.

    5 Gilbert Durand Structurile antropologice ale imaginarului, Ed.Univers, Bucureti, 1977, p. 495

    10

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    11/65

    De asemenea, romantismul a impus mitul eroului revoltat, nsingurat i

    melancolic, Childe Haroldal lui Byron, mitul geniului, Luceafrullui Eminescu i

    mitul demonului la Lermontov. Se poate afirma cu trie c romantismul este

    curentul literar care a manifestat un extraordinar interes fa de mituri.

    n literatura romn avem cteva mituri autohtone cum ar fi Mumele, Zna

    Dochia, Sarmis, Decebal, Ursitoarele etc. Mitologia dac este reprezentat de la

    gigantismul i borealismul mitic iniial pn la dacismul i daco-latinismul

    trziu6. La Eminescu, n Srmanul Dionis, se relev dorina ieirii din timp cu

    ajutorul magiei cuvntului: Dionis are numele zeului Dyonisos din mitologia

    greac.

    Mitul metempsihozei l regsim n romanul Adam i Eva de LiviuRebreanu,

    roman care are ca punct de plecare mitul platonician al despririi androginului n

    brbat i femeie, care se caut ntr-un ciclu de apte viei terestre. Dou suflete se

    rencarneaz i se nimicesc pn la a aptea rentrupare, cnd se produce contopirea

    spiritual. Este o cltorie fantastic n apte lumi, o cltorie a sufletului.

    Termenul de arhetip provine din greac i nseamn model primitiv. 7 El se

    refer la modelul originar i ideal al unui lucru, care nu este ns dect o copieimperfect. Aplicat n mitologie, termenul indic modele primare ca Adam i Eva,

    oameni mitici primordiali, arhetipuri umane, ns toate lucrurile sau locurile terestre

    i au prototipurile lor cereti, modele arhetipale: Nilul, Gangele, marile temple de

    pe pmnt care se construiau dup cele imaginare, celeste, Moise, ca form

    arhetipal a jertfelnicului, Paradisul pierdut, dragonul, gigantul etc.

    Conceptul de arhetip provine de la observaia c miturile i povetile

    literaturii universale conin anumite motive care apar i reapar pretutindeni. Aceleaimotive se ntlnesc in fanteziile, visele, delirurile i obsesiile unor indivizi din toate

    6 George Bdru Fantasticul n literatur, Institutul European, 2003, p.347 Victor Kernbach Dicionar de mitologie general, Ed. Albatros, Bucureti, 1983, p. 66

    11

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    12/65

    timpurile. Aceste imagini i conexiuni tipice sunt denumite reprezentri arhetipale.

    Ele ne impresioneaz, ne influeneaz i ne fascineaz.

    Se poate spune c arhetipurile izvorsc din arhetipul n sine ireprezentabil, o

    preform incontient, care pare s aparin structurii motenite a psihicului i se

    poate manifesta, n consecin, peste tot ca un fenomen spontan.8

    Jung vorbete despre arhetip, la nceput numit imagine primordial, ca

    despre acele trsturi comportamentale nnscute, deci tendine nnscute care

    modeleaz conduita uman. Arhetipurile nu au un coninut determinat dect n

    momentul n care devin contiente, reprezint un element pur formal, o tendin de

    reprezentare dat a priori, un vid.

    ntr-o interesant definiie a lui Sergiu Al. George, arhetipul reprezint

    nucleulformulei sau alformei absolute a crei magie este transfigurarea lumii.9

    n lucrarea Tratat de istorie a religiilor Mircea Eliade recompune schema

    logosului uman, stabilind c fiina, opresat de ideea morii, caut soluia nemuririi,

    punndu-se n legtur cu macrocosmosul, adic n centrul lumii, aspirnd la

    regenerare, prin eliberarea de legile istorice, ncercnd s mpace extremele

    existenei naterea i moartea. De aici se nasc o mulime de formule eseniale alevieii, cum ar fi consacrarea spaiului prin construcia care repet simbolic creaia

    divin, punerea lumii n direct relaie cu timpul normat i cu moartea, dorina

    rentoarcerii la originile pure i eliberate de timp, eliminarea contrariilor prin

    svrirea nunii n moarte etc.

    Destinul omului n Univers, absurditatea cderii lui prin moartea uneori

    timpurie i nejustificat, a constituit i constituie nc o enigm pentru om. Rzvrtit

    mpotriva acestui destin, omul a cutat nencetat forme de ripost. Astfel, dorina dea se opune morii, de a se apra de realitate, de a obine chiar nemurirea, a constituit

    nu numai o speran ci i o preocupare a omului din toate timpurile.

    8 C.G. Jung Amintiri, vise, reflecii, Ed. Humanitas, 2001, pag. 4039 Sergiu Al- George Arhaic si universal, Ed. Eminescu, 1981, p. 295

    12

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    13/65

    Credina n dobndirea tinereii venice a fost deosebit de rspndit i ea

    persist i astzi n mentalitatea unor popoare. Taoitii 10 folosesc metoda

    alchimic,urmrind, n esen, rentoarcerea la starea primordial. Aceast credin

    are multe puncte comune cu buddismul, care afirm c omul i poate reface propria

    natur i, deci, poate redeveni tnr i puternic cum a fost. Se poate spune pe drept

    cuvnt c omul este ntr-o permanent cutare a antidotului morii.

    Toate aceste gnduri in de natura originar a fiinei i de modul ei propriu de

    a recepta lumea i pot fi numite arhetipuri, modele exemplare, forme pure ale

    logosului pe care s-au cldit de-a lungul timpului numeroase tradiii, mituri,

    atitudini, superstiii adic ntregul sistem de valori ale lumii noastre.

    De la o religie la alta, de la o gnoz sau de la o nelepciune la alta, tema

    imemorial a celei de-a doua nateri se mbogete cu valori noi, ce schimb uneori

    radical coninutul experienei. Rmne, totui, un element comun, invariabil,

    accesul la viaa spiritual comport ntotdeauna moartea fa de condiia profan,

    urmat de o nou natere. 11

    Termenul de fantastic (lat. phantasticus, gr. phantastikos) desemneaz ceea

    ce nu exist n realitate, ceea ce este ireal, aparent, iluzoriu, sau lumea fantasmelor(gr.phantasmata- apariie, viziune, imagine).

    Iniial, fantasticul a fost definit ca obiect fundamental al unor manifestri

    artistice, cu caracter filosofic sau ca o premis a reprezentrilor artistice religioase,

    ct i a celor folclorice. n creaia popular, fantasticul apare ca msur a forelor

    nestpnite ale naturii, n timp ce n creaia cult tinde s devin unul din semnele

    distinctive ale acestei creaii.

    ntr-o natur advers, teama de necunoscut poate fi o surs a fantasticului.Fric, teroare, angoas, ambiguitate, straniu sunt termeni cu frecven mare n

    definirea fantasticului, care se deosebete de feeric prin atmosfera apstoare.

    10 Mircea Eliade Aspecte ale mitului, Ed.Univers, Bucureti, 1978, p. 78-8011 Mircea Eliade Sacrul i profanul, Ed. Humanitas, 1992, p.187

    13

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    14/65

    Totodat, fantasticul nseamn o ntrerupere a ordinii recunoscute, o

    ptrundere a inadmisibilului n cotidian.

    Pentru Roger Caillois fantasticul este jocul cu spaima, ruptura de echilibru

    n lumea real 12, provocnd spaima ca emoie specific.

    Disocierea subcategoriilor fantasticului este greu de realizat, ele putnd s

    interfereze n structura aceluiai text. Iat un model de tipologie a fantasticului,

    valabil pentru proza romneasc 13:

    1. Miraculosul ( mitico- magic i superstiios) i are sursa n

    folclor, avnd multe elemente n comun cu basmul. Exemple:

    Vasile Voiculescu Lostria, Pescarul Amin.

    2. Fabulosul feeric este ntlnit n basme, n care evenimentele i

    personajele pot contrazice legile naturale: zmeii, balaurii, luptele

    dintre zmei i fei- frumoi. Exemplu: Tineree fr btrnee i

    via fr de moarte.

    3. Fantasticul parabolico- simbolic apare n proza poetic n care

    sentimentul transcedentului este generat prin metafor, simbol i

    alegorie. Exemplu: Mihai Eminescu Srmanul Dionis.4. Fantasticul absurd este specific pentru proza vizionar, bazat pe

    exacerbarea subiectivitii, pe introversiune i realitate interioar.

    Exemplu: F. Kafka Metamorfoza

    5. Literatura tiinifico-fantastic ( literatura de anticipaie tiinific),

    n care verosimilul este anulat prin mpingerea la absurd a logicii i

    raiunii, prin absolutizarea tiinei. Exemplu: Jules Verne 20 000

    de leghe sub mri etc.Oferind o latur stranie, neateptat, totui verosimil a existenei, literatura

    fantastic reprezint o redutabil concurent a realitii.

    12 Roger Caillois Eseuri despre imaginaie, Ed. Univers, Bucureti, 197513 Cf. Ovidiu Ghidirmic,Proza romneasc i vocaia originalitii, Ed. Scrisul romnesc, Craiova, 1988

    14

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    15/65

    Povestirea fantastic (Vasile Voiculescu Lostria), nuvela fantastic

    (Mircea Eliade La ignci), romanul fantastic (Mircea Eliade Domnioara

    Cristina), sunt, de regul, istoria unei enigme care se opune explicaiei raionale.

    Prozatorul recurge la tehnica suspansului, insinund posibilitatea existenei reale a

    evenimentelor neobinuite. Deznodmntul, de obicei, amplific enigma, nu o

    rezolv, caracterizndu-se prin ambiguitate.

    O alt trstur a literaturii fantastice se refer la reprezentarea ambivalent a

    timpului i spaiului, pe de o parte cu atributele ordinii naturale, pe de alta, cu

    atributele neobinuite, ireale. Modificarea ordinii temporale fireti se realizeaz

    printr-o serie de procedee care se pot combina ntre ele: ngheare, accelerare,

    ncetinire, inversare, comprimare, dilatare. Spaiul poate fi i el supus unor

    fenomene de transgregare, suspendare, comprimare. Existena a dou lumi, una

    real / natural, cealalt ireal / supranatural, este adeseori marcat prin indici

    spaiali i temporali. De aceea opera literar fantastic are o structur specific,

    bazat pe alternana i coexistena acestor dou lumi ( planuri).

    Un alt element caracteristic fantasticului l reprezint metamorfoza, adic

    transformarea unei fiine, a unui obiect n ceva diferit de natura sa primar. El estedefinitoriu pentru ordinea suprauman din basme, dar apare i n literatura fantastic

    propriu-zis.

    Dintre temele / motivele frecvent abordate n literatura fantastic enumerm:

    viaa ca vis ( Srmanul Dionis)

    transmigrarea sufletelor, caltoria n timp ( Srmanul Dionis, Adam i

    Eva)

    cltoria cosmic ( Srmanul Dionis)

    dublul ( Srmanul Dionis, Lostria)

    pactul cu diavolul (Lostria)

    animalul totemic (Lostria, Pescarul Amin)

    15

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    16/65

    oprirea timpului (La ignci)

    strigoiul (Domnioara Christina).

    Dintre creatorii de literatur fantastic modern putem enumera pe scriitorii

    romantici: E.T.A.Hoffmann, E.A.Poe, Mihai Eminescu etc.

    n literatura roman, scriitorii interbelici ( Mircea Eliade, Gala Galaction,

    Vasile Voiculescu, Cezar Petrescu, Liviu Rebreanu) exploateaz posibilitile

    fantasticului, avnd ca punct de plecare proza eminescian, crora le urmeaz n

    etapa contemporan, tefan Bnulescu, Fnu Neagu, tefan Agopian, Mircea

    Crtrescu.

    Vocea scriitorului autentic strbate cu o mare uurin peste timp, are olongevitate i rezonan mai ntins dect cea a criticilor. Homer, Sofocle, Dante,

    Shakespeare, Moliere, Racine, Goethe, Balzac, Dostoievski, Eminescu, Rebreanu

    etc. reprezint vocile identificabile ale unor scriitori, pe care le auzim mereu,

    aproape cu aceeai intensitate. Dac parcurgem operele lui Saint - Beuve, Taine,

    Faguet, Gervinus, Johnson, Perpessicius etc constatm c eroziunea exercitat de

    timp asupra ideilor lor este mult mai mare dect cea care vizeaz creaia literar.

    Acest lucru demonstreaz c longevitatea vocii scriitorilor nzestrai cu talentautentic este mult mai mare dect cea a criticilor care au beneficiat o anumit vreme

    de o notabil audien. 14

    Deoarece critica se dezvolt prin achiziia de idei din cele mai diverse

    domenii ea este capabil s intre n alian sau n conflict deschis cu diverse ramuri

    ale tiinelor umaniste, fiind astfel supusa unui proces de perimare mult mai rapid

    dect fenomenul literar. Spre deosebire de opera literar, critica, privit ca un

    discurs de gradul al doilea, reprezint un act de relaie, o oper parazitar, 15menit

    s exprime o atitudine datat n timp, fa de un fenomen care tinde s se eternizeze.

    14 Romul Munteanu Metamorfozele criticii europene moderne, Ed. Univers, Bucureti, 1975, p. 915 Romul Munteanu - op. citat p .11

    16

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    17/65

    In opera sa, Imaginar, Jean - Paul Sartre pornete de la ideea c orice

    contiin este contiina a ceva. Raportul acesta este formulat n aa fel nct ntre

    obiect i contiin nu apare nici un decalaj. 16Dup autor, o alt caracteristic a

    contiinei imaginatoare rezult din faptul c un obiect oarecare poate deveni

    absent, chiar i atunci cnd este prezent. Astfel se poate ajunge la o irealizare a

    obiectului datorit funciilor imaginaiei creatoare. Gndirea poate fi imaginativ

    prin nsi capacitatea sa intuitiv. n aceast ipostaz nzuiete s vad obiectele.

    Obiectele imaginare nu pot fi ns posedate prin privire, deoarece nsi contiina

    este cea care le irealizeaz. Deci, autorul compar actul imaginar cu actul magic. El

    este o incantaie destinat s fac s apar obiectul la care ne gndim sau lucrul

    dorit, n aa fel nct s putem pune stpnire pe el. exist ntotdeauna n acest act

    ceva imperios i infantil, un refuz de a ine cont de distan i dificulti. 17

    Printre atributele contiinei imaginatoare se afl i funcia de extrapolare a

    obiectelor din timpul i spaiul lor real. Pe aceast cale, spaiul poate deveni difuz,

    iar timpul poate fi comprimat sau extins, deosebindu-se astfel de durata real.

    Procesul acesta poate ajunge pn la anularea total a spaiului i timpului, aa se

    explic de ce obiectele imaginare pot deveni ambigue, avnd n acelai timpproprietatea de a provoca o stare de anxietate.

    Privit ca metalimbaj, critica nu are obligaia de a stabili adevruri, ci de a se

    constitui ca un discurs coerent i valid. Statutul specific al criticii este precizat de

    fiecare dat prin comparaia cu cel al literaturii. Lumea exist i scriitorul vorbete

    despre ea. Aceasta duce la realizarea operei literare. Obiectul criticii nu este lumea,

    ci discursul celui ce scrie despre ea. Aadar, critica este o problem de limbaj

    secund, este un discurs asupra altui discurs Criticul vizeaz codul operei, numesajulacesteia.18

    16 Romul Munteanu - op. citat p.16917 Romul Munteanu - op. citat p.17018 Roland Barthes Despre Racine, Bucureti, Ed. pt. literatur universal, 1969, p. 206

    17

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    18/65

    Cu alte cuvinte, critica reprezint o activitate recreatoare, reconstructiv. De

    la un cititor literatura nu cere doar o simpl receptare ci i o construcie activ,

    autonom, dependent a semnificaiei. Astfel, se poate vorbi despre o critic

    structuralist, psihanalitic, existenialist, mitic, sociologic etc.

    CAPITOLUL II

    Forme i structuri ale fantasticului

    n literatura romn

    Rdcinile fantasticului romnesc, acceptate de majoritatea specialitilor,sunt: folclorul, crile populare, gndirea mitico - magic, romantismul german,

    proza lui E. A. Poe.

    Formele de via au trit dincolo de vreme, cu substrat magic i religios. n

    folclor, timpul i spaiul au alt funciune dect timpul i spaiul obiectiv.

    18

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    19/65

    Diversitatea de forme ale creaiei populare poate fi neleas numai prin raportare la

    prezena fantastic, experiena iraional de altdat.

    Obiceiurile n legtur cu moartea ocup un loc important. Nu exist team

    fa de mort, ci doar fa de mortul care putea deveni strigoi, motiv pentru care

    oamenii au fost interesai de practicile si riturile care s-i asigure mortului cltoria

    n lumea de dincolo. Aa au aprut descntecele, farmecele, vrjile, cu tot arsenalul

    de obiecte simbolice i superstiii.

    Basmele romneti vizeaz un coninut etic n funcie de personajele care

    sunt personificri ale binelui i ale rului. Ele sunt pline de realism, de via.

    Personajele fantastice nu sunt nfricotoare, chiar dac locuiesc pe cellalt trm.

    Se remarc mult optimism i un sim al echilibrului ntr-un cadru peisagistic

    luminos.

    Legendele se bazeaz pe fondul real al unei ntmplri istorice, sau pe

    imaginarul mitologic. Ele se apropie de basm, de credine, de superstiii, ncercnd

    s explice originea, existena, nsuirile unor fiine, lucruri, fenomene.

    Creatorii sunt tentai de permanena mentalitii mitico- religioase. Scriitori

    din toate timpurile au valorificat mituri, eresuri, miracole cu ajutorul simbolurilor,alegoriilor, metaforelor.

    n folclorul romnesc regsim mituri populare, povestiri care ilustreaz un

    eveniment creator, petrecut la nceputul lumii. Personajele mitice au trsturi

    simbolice: astfel, ntr-un timp mitic acioneaz Ft-Frumos, Zmeul, Muma Pdurii,

    care ndeplinesc fapte cu semnificaii mitice.

    Miturile exprim un model moral i comportamental, n concordan cu

    specificul spiritualitii naionale.Lucian Blaga a difereniat gndirea magic de gndirea mitic. Dac mitul

    este o ncercare de a releva un mister cu mijloacele imaginaiei, magia presupune

    19

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    20/65

    trecerea de la imaginea unui lucru la un lucru analog. De aceea gndirea magic

    implic ntotdeauna ideea unei substane magice sau a unei puteri magice.

    Crile populare au influenat folclorul i au reprezentat modele pentru

    diferii scriitori datorit coexistenei supranaturalului cu firescul. Crile sec. al

    XVI-lea erau toate parabiblice, apropiate de basmul fantastic, avnd i caracter

    moral n sens religios; cele care au aprut n sec. al XVII- lea proveneau din

    patrimoniul literaturii bizantino- slave, iar crile populare din sec. al XVIII- lea

    aveau un rafinament deosebit.

    n traduceri sau prelucrri, crile populare au format gustul literar al

    generaiilor din secolele trecute. Personaje i situaii, vorbe nelepte, expresii

    memorabile au alimentat povestirile fantastice de mai trziu.

    Mircea Eliade, n articolul Crile populare n literatura romneasc,

    analiznd trecerea de la religios la epic i apoi la didactic, a constatat fenomenul

    general al degradrii fantasticului, ca urmare a laicizrii acestuia, degradare care se

    mplinete prin coborrea n concret. Tot ce aparine extraraionalului se degradeaz

    odat cu intrarea n istorie i participarea la devenire. Procesul de laicizare ncepe

    cu transformarea mitului n legend.Scriitorii s-au inspirat ntotdeauna din diferite legende sau istorisiri pentru a

    crea opere. Astfel, Pavel Dan s-a inspirat din Legenda Sfntului Sisinpentru a scrie

    povestirea Copil schimbat, Mihail Sadoveanu a prelucrat artistic Sindipa iar dup

    modelul crii populare Halima I.L.Caragiale a scris povestirea Abu-Hassan din

    care lipsete fabulosul, protagonistul fiind un cauttor de nelepciune, care invit n

    fiecare zi la mas, un strin.

    O modalitate caracteristic prozei romantice este fantasticul, n expresiivariate, ntoarcerea spre creaia popular, curiozitatea pentru viaa luntric i

    pentru vis, simboluri i mituri. Un merit deosebit l-au avut n epoc Fraii Grimm

    care au alctuit trei volume de povestiri populare de atmosfer fantastic.

    20

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    21/65

    Romanul romantic este un amestec de vis i realitate, fantezie i meditaie

    filosofic, terestru i supranatural, mister ntreinut de atmosfera oniric.19

    E.T.A.Hoffmann duce la desvrire povestirea cult. Printre trsturile artei sale se

    numr: dedublarea personalitii, metamorfoze bizare n animale, vise obsesive i

    misterioase, drama artistului ntre efemer i absolut. De asemenea, cu ajutorul

    mtii eroul i multiplic eul adevrat pn la pierderea contiinei propriei

    identiti.

    Scriitorii romni care s-au inspirat din Hoffmann amintim pe Mihai

    Eminescu, care n nuvela Cezara nfieaz o poveste de dragoste fantastic dintre

    eroin i clugrul Ieronim, care poza unui pictor. Pentru Vasile Voiculescu magia

    este un exerciiu al voinei. Ea nu poate exista n afara adormirii raiunii, fr o

    pregtire sufleteasc. Flcul din povestirea Lostria se ndrgostete de o lostri,

    pe care o prinde i o scap n ru, apoi cere ajutorul unui vrjitor, care-i d o lostri

    din lemn ( tema dublului).

    Fantasticul trebuie neles i ca o form de reacie preromatic mpotriva

    raionalismului iluminist. El este strns legat de Renaterea gotic din Anglia 20,

    unde apare interesul pentru nocturn, misterios, tenebros, supranatural, avnd careprezentant pe Horace Walpole, care cultiv acest gen de teme. E.A.Poe a preluat

    elemente din romanul gotic englez ct i elemente din fantasticul german. El are n

    vedere analiza, n timp ce sugestia devine la el o tehnic pentru a releva aspiraia

    spre mister, spre zonele obscure ale sufletului. El are un deosebit interes pentru un

    fantastic lucid i analitic, anticipnd psihologia abisal21, cu tendine de

    psihologizare i interiorizare.

    Dintre scriitorii romni care au fost influenai de E.A.Poe amintim pe MihaiEminescu in Avatarii faraonului Tla, Archaeus, I. L. Caragiale n La hanul lui

    19 George Bdru Fantasticul n literatur, Institutul European, 2003, p.4020 George Bdru - op. citat , p. 4121 George Bdru - op. citat, p. 41

    21

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    22/65

    Mnjoal, dar i simbolitii romni: D. Anghel, tefan Petic, Adrian Maniu, Ion

    Minulescu etc.

    II.1. Fantastic i eros n textele eminesciene.

    Aplicaii pe nuvelaSrmanul Dionis

    Lupta geniului romantic cu vremea lui este o concluzie tras cu necesitate

    din toat istoria culturii. nlndu-se deasupra lumii contemporane prinautenticitatea i sinceritatea faptelor de via i prin nlimea gndurilor i

    aspiraiilor sale, creatorul, artist sau om de tiin, intr n mod fatal n conflict cu

    societatea, cu conveniile i prejudecile ei, cu obstacolele de clas, cu

    nenelegerea i invidia.

    Astfel, artistul romantic devine aproape n mod obligatoriu un erou a crui

    lupt i cdere dobndesc un caracter tragic i exemplar.

    Drama eminescian nu este altceva dect rezultatul acestui conflict, acestei

    ciocniri necurmate dintre artist i lume. Cu creaia sa artistic se nal ca un uria.

    Aceasta s-a nscut dintr-o atitudine tipic romantic: nzuina absolut ctre

    stpnirea demiurgic a lumii, de refacere a lumii pe alte temelii dect acelea a unei

    gndiri convenionale. Visa o lume n care oamenii s-i regseasc fericirea

    pierdut.

    Trsturile personalitii eminesciene sunt conturate pentru prima dat n

    studiul realizat de Titu Maiorescu, n 1889, Eminescu i poeziile lui, n care este

    definit totodat profilul geniului n general, dar i al marelui poet: Ce a fost i ce a

    devenit Eminescu este rezultatul geniului su nnscut, care era prea puternic n a sa

    proprie fiin nct s-l fi abtut vreun contact cu lumea de la drumul su firesc.[]

    22

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    23/65

    o aa covritoare inteligen, ajutat de o memorie creia nimic din ceea ce i

    ntiprise vreodat nu i mai scpa.

    Mircea Eliade vedea n Mihai Eminescu cel mai cultivat poet al secolului,

    singurul care poate fi alturat lui Goethe Pe cei doi i apropie disponibilitile

    intelectuale, o minte enciclopedic nclinat spre sinteze personale.22

    Natura i dragostea sunt dou mari teme poetice existnd din cele mai vechi

    timpuri, cultivate ndeosebi n epoca romantismului.

    n spirit romantic, Eminescu abordeaz tema iubirii dintr-o dubl ipostaz:

    prima este cea a iubirii imposibile, a incompatibilitii dintre fiina comun i geniul

    creator, iar a doua o reprezint iubirea pur spiritualizat, evocat sau invocat prin

    amintire ori vis.

    Criticii lui Eminescu consider c n opera marelui scriitor exist opt mituri

    de intens circulaie:

    - mitul naterii i al morii Universului, valorificat n

    Rugciunea unui dac, Scrisoarea I, Gemenii, Memento mori;

    - mitul istoriei, construit pe criteriul moral al opoziiei dintre

    bine i ru, pe antiteza dintre trecutul glorios i prezentuldeczut: Scrisoarea III, Scrisoarea IV, Epigonii, mprat i

    proletar;

    - mitul neleptului, al dasclului, al magului, urma al zeilor

    aflai la nceputul nceputurilor sau el nsui zeu, aprtor al

    legii acelor vremuri, capabil s descifreze tainele lumii:

    Rugciunea unui dac, Gemenii, Mureanu;

    - mitul erotic, rezultat din mpletirea sentimentului iubirii eroticecu cel al naturii n numeroase romane, idile, elegii, n care sunt

    prezentate motive poetice specific eminesciene, precum Luna,

    codrul, lacul, izvoarele etc: Lacul, Dorina, Floare albastr,

    22 Mircea Eliade, Cuvnt nainte la vol.Despre Eminescu i Hadeu, Ed. Junimea, Iai, 1987, p.IX

    23

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    24/65

    Sara pe deal. Poemul Luceafrul constituie ntruchiparea

    deplin a mitului erotic;

    - mitul oniric ilustreaz faptul c modalitatea principal de a se

    sustrage meschinriei lumii este visul. Proza Srmanul Dionis

    ilustreaz acest mit;

    - mitul ntoarcerii la elemente ilustreaz aspiraia romantic spre

    un spaiu ocrotitor, spaiu vzut ca o pavz mpotriva oboselii

    i degradrii spiritului. Codrul dobndete rolul de spaiu

    ocrotitor n poezii ca: Fiind biat, pduri cutreieram; O,

    rmi; Floare albastr; Dorina;

    - mitul creatorului apare din dorina scriitorului de a sublinia

    rostul i condiia omului de geniu: Scrisoarea I, Luceafrul

    etc.;

    - mitul poetic, vzut n dou ipostaze:

    una, n care rostul poeziei este s pun haine de

    imagini pe cadavrul trist i gol; Strai de purpur i aur

    peste rna cea grea alta care izvorte din nsi esena poeziei ca expresie

    a unei muzicaliti interioare profunde

    Temele i motivele romantice 23 ntlnite n opera lui Eminescu sunt: geniu,

    singurtatea, visul i reveria, meditaia nocturn, somnul, extazul, melancolia,

    natura i iubirea, trecutul, poezia i condiia poetului, geniul tragic, timpul, revolta

    mpotriva condiiei umane, miraculosul, interesul pentru mituri i basme etc.

    Dintre toate acestea, supratema operei eminesciene este timpul.n ceea ce privete proza literar, toate operele marelui scriitor au ca tem

    comun, n structurile lor de adncime, aspiraia ctre fericire, dublat de trirea

    consecinelor asupra existenei umane a bogiei, mririi i amorului.23 cf. Albert Bduin Sufletul romantic i visul, Ed. Univers, Bucureti, 1998

    24

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    25/65

    La fel ca Lucian Blaga, poetul nu avea elan mistic, dar nutrea aceeai

    aplecare congenital spre mister. Era absolut convins c se putea dispune de forele

    cosmice nsei prin chiar cifrul lor luntric. Dionis Dan, Faraonul Tl, btrnul

    Mag stpnesc asemenea formule miraculoase, iar fata de mprat l determin i ea

    pe Luceafr s coboare din ceruri tot prin vraja unei incantaii magice.

    Mihai Eminescu ne-a lsat o oper a crei ptrundere constituie o

    permanent chemare i nc un obstacol n calea nelegerii noastre, o oper

    uimitoare, rod al suferinei sale ca om, al dramei sale ca artist i al dragostei sale

    fa de poporul romn.

    Dup mrturia lui G. Panu, Srmanul Dionis a produs o impresie de

    extravagan asupra Junimii, nuvel prezentat la edina de lectur a acesteia, n 1

    septembrie 1872, impresie de altfel fireasc innd cont de caracterul de pionierat al

    operei eminesciene.

    Kant a fost cel care a spus c prin caracterul aprioric al timpului i al

    spaiului, ca forme de cunoatere, se ia acestor forme caracterul lor fundamental:

    acela de a fi condiia prim a raionalitii i inteligenei oricrei experiene,

    garantndu-i aadar universalitatea.

    24

    Este uor s se observe influena suferit de Eminescu: la interpretarea

    arbitrar a gndirii kantiene Eminescu ajungea pe urmele lui Schopenhauer. Magul

    Ruben proclama de altfel c nu exist nici timp, nici spaiu, c ele sunt doar n

    sufletul nostru, iar realitatea, lumea reprezentrilor noastre temporale i spaiale, nu

    este altceva dect un vis.

    Mihai Eminescu este cel care inaugureaz la noi proza fantastic i filosofic

    prin Srmanul Dionis, Umbra mea, Avatarii faraonului Tl.Srmanul Dionis reprezint, deci, prima nuvel fantastic din literatura

    romn, Eminescu iniiind un fantastic realizat prin mbinarea planului real cu

    planul abstract-filosofic al gndirii.

    24 Rosa Del Conte Eminescu sau despre Absolut, Ed. Dacia, Cluj, 1990, p. 402

    25

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    26/65

    Noutatea incontestabil a nuvelei const n modul original n care Eminescu

    mbin filozofia cu naraiunea fantastic i descrierea, caracterizate prin

    ambiguitate, transpunnd n imagini artistice un orizont ce nu exist dect n puterea

    imaginaiei, inexplicabil i necontrolabil raional.

    Discursul epic se axeaz pe reflectarea subiectiv asupra lumii i reuete o

    serie de teme tipic romantice existente i in literatura universal: natura, iubirea i

    condiia nefericit a omului de geniu n raport cu timpul i cu societatea.

    Tema transmigraiei sufletelor, a metempsihozei/ rencarnrii, valorific

    ideea schopenhauerian conform creia timpul i spaiul sunt manifestri ale

    substanei care se regenereaz venic, compus dintr-un numr de arhei, modele

    eterne, umbre ale individului fizic.

    Motivul romantic prin care capt contur toate temele este visul, ca stare

    spiritual superioar de accedere n absolutul cunoaterii.

    Titlul este semnificativ, epitetul srman simboliznd nefericirea lui Dionis,

    cauzat de eecul suferit n urma ncercrii de a atinge absolutul n cunoatere, fr

    a se referi ns la condiia material a personajului. Dionis are numele zeului

    Dyonisos din mitologia greac, fire vesel, petrecrea i, pus n antitez cudefinirea de srman, d titlului o sugestiv interpretare, cu valoare stilistic.

    n acelai timp, titlul ar putea avea i o alt semnificaie, cum ar fi aceea c

    omul nu poate fi un Dumnezeu, c omul cuprinde un loc n vreme, Dumnezeu e

    vremea nsi, aa cum spunea att de sugestiv autorul prin gura lui Ruben.

    Aadar, omul, fiin efemer, aflat sub semnul timpului trector, este srmanul.

    Din perspectiv narativ, naratorul este omniscient, iar naraiunea la

    persoana a III-a mbin realul cu metafizicul. Aciunea pune n prim planprotagonistul, care triete n momente temporale i spaiale diferite, reale i

    imaginare. Autorul i exprim propria concepie despre lume i via prin

    26

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    27/65

    intermediul personajului cu dubl identitate, Dan Dionis. Deci, modalitatea

    narativ se remarc prin focalizarea din spate sau focalizare zero.

    Incipitul este inedit, fiind reprezentat de punctele de suspensie i de textul cu

    liter mic, ce exprim succint ideea filosofic a viziunii asupra timpului infinit i

    spaiului nemrginit. De asemenea, const n confesiunea personajului principal, al

    lui Dionis. n fapt, i spunea Dionis- lumea-i visul sufletului nostru. Nu exist

    nici timp, nici spaiu - ele sunt numai n sufletul nostru. Trecut i viitor e n sufletul

    meu, ca pdurea ntr-un smbure de ghind, i infinitul asemene, ca reflectarea

    cerului nstelat ntr-un strop de rou Dac lumea este un vis - de ce n-am put s

    coordonm irul fenomenelor sale cum voim noi?

    ntreaga structur a nuvelei Srmanul Dionis se configureaz n funcie de

    aceast posibilitate a eroului de a dirija dup voie irul evenimentelor.

    ntr-o sear ploioas de toamn, Dionis se ntoarce acas cu capul plin de

    gnduri, reflectnd n spirit kantian asupra conceptelor de timp i spaiu. El cuget

    c dac omul este purttor de scnteie demiurgic, deci atotputernic, atunci poate s

    caute n sine mplinirea visului su. Este deci posibil ca, folosind magia i

    astrologia, s se poat mica n voie n timp, fie n trecut, fie n viitor, adic peverticalele timpului, dar i pe orizontalele acestuia: s triesc n vremea lui Mircea

    cel Btrn sau a lui Alexandru cel Bun - oare este absolut imposibil? Vism

    cltorii n Univers, dar Universul nu este oare n noi?

    Partea introductiv a nuvelei, care ne familiarizeaz cu lumea gndurilor i a

    existenei cotidiene a personajului principal, ne nfieaz strada, cafeneaua i

    locuina lui Dionis, toate la fel de dezgusttoare, apsate parc de un blestem al

    descompunerii, mai evident sub ploaia care cdea, apa,25

    ca element cosmogonic,ca poart a veniciei care purific, vindec i ntinerete. Ea este regeneratoare, un

    25 Elena Tacciu Eminescu. Poezia elementelor, Ed. Cartea romneasc, Bucureti, 1978, p.158-161

    27

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    28/65

    fel de renatere, n sensul c plaseaz fiina ntr-o stare nou. 26 Singurul element

    feeric al peisajului este Luna, care rsare dintre norii risipii dup ploaie.

    Dionis este un tnr de 18 ani, vistor, modest copist, cu o existen

    material precar, neavnd pe nimeni pe lume, iubitor de singurtate, toate fiind

    trsturi romantice. Orfan, fusese crescut din greu de mama lui, iar singura lui

    motenire era un portret din tineree al tatlui su, n care tnrul se regsete: era

    el ntreg, el, copilul din portret.

    Pasionat de lectura crilor de astrologie, Dionis le mprumuta de la anticarul

    Riven. n vis motiv romantic cuprins de beatitudine, condiie necesar n ritualul

    iniiatic, Dionis deschide cartea de astrologie, face un semn magic i se trezete ntr-

    un alt veac, n vremea lui Alexandru cel Bun, sub nfiarea clugrului Dan,

    discipol al dasclului Ruben, profesor la seminarul din Socola. Clugrul Dan are

    revelaia de a fi trit n viitor, sub numele de Dionis i i mrturisete maestrului

    su, Ruben, straniul sentiment.

    Acesta l ndeamn s-i continue experiena, prilej cu care autorul exprim

    teoria metempsihozei ( rencarnarea), prin intermediul lui Ruben: n ir, poi s te

    pui n viaa tuturor inilor care au pricinuit fiina ta i a tuturor a cror fiin aipricinuit-o tu. [] Omul are-n el numai ir, fiina altor viitori i trecui numai c

    moartea l face s uite c a mai trit.

    Urmeaz treceri brute de la realitate la vis i invers cu atta repeziciune,

    nct clugrul Dan i pierde simul obiectivitii i se las prins de imaginaie,

    cufundndu-se n fantastic.

    Dan, mpreun cu Maria, fiica sptarului Tudor Mesteacn, ntreprind o

    cltorie cosmic, n care dispar cu desvrire legile fizicii, timpul i spaiul avndalte dimensiuni: ora devine veac, clipele vor fi decenii, iar Pmntul un pandantiv

    pe care el l prinde la salba iubitei.

    26 Jean Chevalier, Alain Gheerbrant Dicionar de simboluri, vol. I, Ed. Artemis, 1994, p.107

    28

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    29/65

    Pariala identitate cu Dumnezeu presupune refacerea armoniei cosmice ca

    stare ontologic. Gndul c el ar putea fi Dumnezeu, c ar putea controla Universul,

    l prbuete cu brutalitate n abis, tnrul fiind aspru pedepsit prin revenirea la

    condiia de muritor. Bolnav, n delirul su continu s cread c este Dan i c

    Maria, pe care o vede la fereastra casei alturate, este iubita din visurile sale iar c

    anticarul Riven ar fi maestrul Ruben.

    Dup ce i-a regsit esena etern n propria umbr, Dionis i cedeaz

    acesteia contiina limitrii sale n corp primind n schimb, nu eternitatea, ci

    contiina eternitii, adic a unei durate ce se scufund ntr-un infinit temporal.27

    La final, autorul, prin intermediul naratorului, ntreab cu o ezitare

    stimulativ: Cine este omul adevrat al acestor ntmplri: Dan ori Dionis?, iar el

    redevine copistul vistor Dionis, Maria este vecina de peste drum care cnt la pian,

    Ruben este arhivarul evreu Riven, iar umbra se dovedete a fi ndrgitul portret al

    tatlui su.

    Trsturile tnrului Dionis sunt de factur romantic. El este vistor

    incurabil, iubitor de singurtate. Satisfacerea lui ca om are loc prin vis, numai c el

    crede cu ncpnare i exces n realitatea lui pn ajunge a confunda cele douplanuri. Autorul nsui se implic aici i, dac lucrurile ar rmne pn la sfrit

    confuze, nu am reui s aflm care este adevrata ipostaz a lui Dionis.

    Iubirea ca resort al aspiraiei spre transcedentalismul paradiziac este preul

    pactului ncheiat de Dionis cu diavolul. Faptul se ncadreaz perfect n idealitatea

    romantic sub semnul creia se structureaz, pe una din direciile ei dominante,

    filosofia erosului la Eminescu.28

    27 Rosa Del Conte Eminescu sau despre Absolut, Ed. Dacia, Cluj, 1990, p. 39628 Ioana Em. Petrescu Eminecu. Modele cosmologice i viziune poetic, Ed. Minerva, Bucureti, 1978,

    p.135

    29

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    30/65

    Nuvela este de factur romantic, cea mai important caracteristic a acestui

    tip de nuvele fiind mpletirea epicului cu filozofia, o idee filozofic fiind pretextul

    pentru evoluia faptelor narate.

    ntmplrile relatate au o anume doz de ireal, de incredibil, de miraculos,

    elemente care caracterizeaz fantasticul.

    Temele ntlnite n aceast nuvel sunt cele de factur romantic: visul,

    ieirea din timp, spaiul selenar, rencarnarea, metamorfozele, umbra.

    Personajul lui Eminescu tinde spre cunoaterea absolut, asemenea tuturor

    personajelor romantice, de aici refuzul realului li refugierea lui n alt timp prin

    magie i vis.

    Motivul literar al umbrei, spaiul selenar, metamorfozele, iubirea i fora

    titanic a lui dan, care anuleaz spaiul i timpul, sunt toate motive romantice. Pn

    i Pmntul este metamorfozat ntr-o mrgea. Un singur punct al acestui paradis

    constituie un spaiu interzis: o poart nchis, deasupra creia, ntr-un triunghi,

    strlucea un ochi de foc, strjuit de cuvintele unui proverb arab. Acolo era casa lui

    Dumnezeu, punctul zero al lumii. De altfel simbolul ochiului este ntlnit i la

    intrarea n biserici, ca reprezentnd ochiul lui Dumnezeu, cel care le vede pe toate.Vznd c tot ceea ce gndete i se mplinete, Dan face acea greeala fatal

    de a se ntreba dac nu cumva el este Dumnezeu, ceea ce va duce la aruncarea lui

    imediat pe pmnt, mitul lui Lucifer, un alt motiv romantic, redevenind Dionis.

    Cderea lui Lucifer, ca i a lui Dionis, restabilete ordinea lucrurilor. Ascensiunea

    celui din urm a euat n ntregime ca viziune de tip platonic. n cea mai ndrznea

    idee, capacitate de a intelectului, viziune, sau apropiere de adevrurile intuitive cele

    mai nalte, iniiativa rmne mereu a lui dumnezeu. Nu este loc pentru niciozeificare luciferic a omului.29

    In Srmanul Dionis iubirea este spiritualizat, vzut ca o cale de acces spre

    Absolut. Pentru personajul nuvelei experienele trite reprezint trepte ale iniierii

    29 Rosa Del Conte Eminescu sau despre Absolut, Ed. Dacia, Cluj, 1990, p. 398

    30

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    31/65

    erotice, iar aceast iniiere se svrete prin practici ezoterice, cu ajotorul crii lui

    Zoroastru.

    n prima etap Dionis i asum universul crilor ca form a spiritualizrii

    absolute. Convins c timpul i spaiul sunt strict subiective, iar cauzalitatea, singura

    care acioneaz consecutiv pentru percepia noastr modelat temporal, Dionis tie

    c n fapt lumea-i visul sufletului nostru. i dac am gsi un procedeu de a

    reprograma voit i contient visul sufletului nostru, am putea modifica, dup

    dorin, cadrul spaio-temporal al acestui vis i am putea schimba aceast ordine a

    realitii cu o alta, pe care o simim strin i ostil. Dionis, ultimul avatar al

    magului Zoroastru, gsete acest procedeu, care este magia.30

    A doua treapt a lui Dionis este cea oniric. Visul este condiia transcederii

    n universul fanteziei. Dup ce deschide cartea astrologic, face acel semn magic i

    se trezete n alt veac. n acest moment cheie, visul d contur unei realiti

    fantastice. Raportul dintre cele dou lumi se rstoarn, semnele se schimb,

    realitatea fantastic se substituie celei realiste, originare, atrgnd dup ea

    inversarea cronologiei timpului.

    Ultima treapt a iniierii erotice ne arat un Dionis care i continuexperiena, un Dionis favorizat n egal msur de predispoziia accentuat spre

    visare halucinatorie i de cadrul fizic al momentului: noaptea, cu peisajul ei selenar,

    de o stranie, nfricotoare fantasticitate.

    Spre deosebire de ceea ce se ntmpl n momentul cnd Dionis alunec n

    transa oniric pentru ai asuma epoca lui Alexandru cel Bun, de data aceasta actul

    iniierii st sub semnul unui riguros demers contientizant. Elementul halucinator

    este nlocuit de efortul instruirii lucide, efort a crui finalitate const n cunoatereai mplinirea formulei. Formula magic e cea care a prezidat creaiunea i care

    30 Ioana M. Petrescu Eminescu. Modele cosmogonice i viziune poetic, Ed. Minerva, Bucureti, 1978,p.133

    31

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    32/65

    susine i acum, dincolo de aparentele schimbri temporale i spaiale, structura

    stabil a Universului.31

    Pe Eminescu nu l intereseaz n mod special faptele ci ncrctura lor

    emoional, poezia tririlor interioare i zborul eliberator al fanteziei. El este atras n

    primul rnd de problematica personajului de excepie aflat n plin proces de ctare a

    echilibrului su interior, pe care, de obicei, n descoper n iubire. Erosul este

    elementul de unitate ntre elementele nuvelei, cel care ne duce cu gndul c Dionis

    este un demon, iar Maria e un nger iar contopirea lor prin iubire dorete a reface o

    unitate originar, a perechii eterne, Adam i Eva.

    mplinirea cuplului n finalul nuvelei simbolizeaz tocmai faptul c iubirea

    este singura cale de a accede n cunoatere, n aspiraia ctre absolut. Atingerea

    absolutului este fericirea suprem, iar iubirea mplinit este o treapt spre fericire:

    El simea c o oar lng ea ar plti mai mult dect toat viaa. Ct intensiv,

    dureroas, fr nume fericire ntr-o oar de amor!

    ntreaga situaie este prezentat n termeni caracteristici eminescieni, adic n

    termenii unei gndiri n care visul transcende ntotdeauna realul, chiar dac realul

    nu e dect o proiecie materializat a unui vis anterior.

    32

    Datorit lecturilor filozofice i sub imperiul vrstei tinere, Eminescu era

    stpnit de obsesia eternitii.33 Dac observm cu atenie, toate scrierile sale din

    acea perioad trateaz aceast idee, rezolvat prin metempsihoz, fuga n timp i

    spaiu. Iat cteva cuvinte ale poetului, prin care i exprim gndurile i concepiile

    asupra vieii i morii: Moartea este stingerea contiinei identitii numerice. Dar

    identitatea numeric a unui individ nu este dect o frunz din miile de frunze-n

    generaii, pe cari arborul lumii le produce cu fiecare primvar, astfel c,nchipuindu-ne chiar pieirea desvrit a organismului omenesc de percepiune,31 Ioana Em. Petrescu Eminecu. Modele cosmologice i viziune poetic, Ed. Minerva, Bucureti, 1978,

    p.13432 Ioana Em. Petrescu Eminecu. Modele cosmologice i viziune poetic, Ed. Minerva, Bucureti, 1978,

    p.12433 George Clinescu Viaa lui Mihai Eminescu, Ed. Eminescu, Bucureti, 1975, p.146

    32

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    33/65

    totui aceast stare prob i necontie a universului rmne fa cu eternitatea, prin

    urmare, ca o nesfrit probabilitate.

    II.2. Fantastic i eros n romanulAdam i Eva de Liviu

    Rebreanu. Aplicaii pe text

    Potrivit lui Eugen Lovinescu, n 1936, Liviu Rebreanu este cel mai mare

    creator epic al literaturii noastre. Dar istoricul literaturii contemporane l reduce pe

    prozatorul considerat un vitalist i un realist integral la diurnul, exterioritatea, actul

    existenial i uman, delimitate de nocturn, interioritate, gndire i psihism.34

    ntr-un articol publicat n revista Acao din Lisabona, la 26 august 1943, pe

    cnd prozatorul romn avea opera ncheiat, fiind tradus n 20 limbi ( Liviu

    Rebreanu articol portughez , versiune romneasc de Constantin Popescu-

    Cadem, n Jurnalul Literar, martie 1999)35

    , Mircea Eliade l readuce pe scriitor laruralitatea exprimat cu for i veridicitate miraculoase. De asemenea considera

    c densitatea creaiei sale nu cunoate nicio asemnare cu niciun scriitor modern.

    34 Marian Victor Buciu Zece prozatori exemplari, Ed. Ideea European, Bucureti, 2006, p.1835 Marian Victor Buciu - Op. citat, p.17

    33

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    34/65

    O pagin de Rebreanu este la fel de savuroas ca o pagin de Stendhal sau de

    Tolstoi. El are fora epic a unui Balzac sau a lui Tolstoi. El este att ct i este de

    ajuns pentru a fi unul dintre marii romancieri europeni contemporani.36

    ncadrat cronologic n perioada interbelic, proza lui Liviu Rebreanu se

    constituie din acumulri succesive n timp, ncepnd cu nuvelele, ale cror teme au

    fost uneori dezvoltate n romane, pn la marile lui creaii Ion (1920), Pdurea

    spnzurailor( 1922), Rscoala ( 1932). n afara acestor romane a mai scris Adam

    i Eva ( 1925), Ciuleandra ( 1927), Criorul (1929), Amndoi (1934), Gorila

    (1938).

    Dup cum se observ, autorul nu mai urmeaz linia realismului tradiional.

    Cea mai important particularitate a romanelor lui Rebreanu este deschiderea spre

    modern. Astfel, analiza tririlor sufleteti ale personajelor ca: nelinitea, obsesia,

    mustrrile de contiin, de asemenea studierea instinctelor primare, sondarea

    adncimilor obscure ale psihologiei colective, prezentarea gndurilor omului aflat n

    faa morii fac din Liviu Rebreanu ctitorul romanului modern romnesc.

    Prin Rebreanu romanul romnesc se angrena n circuitul mondial al genului,

    i prin calitile lui fcea parte din irul acelor fapte de creaie izvorte, la sfritulprimului rzboi mondial, din nzuina mai general de a realiza stilul major al

    culturii noastre., spunea un mare adevr Tudor Vianu.37

    Rebreanu cultiv forme epice diversificate, de la romanul obiectiv, cu narator

    omniscient ori comportamentist, la cel subiectiv, prin recursul i la contiina

    perspectivist a unor personaje.

    Tematica prozei nu este mai puin diversificat, centrat pe mistic, mit,

    idealism, simbol, ezoterism, spiritualism, istorie, politic, sentimental. Deasemenea, aspiraia spre echilibru, monumentalitatea i finalurile tragice situeaz

    opera lui Rebreanu n rndul marii proze romneti.

    36 Marian Victor Buciu - Op. citat, p.1837 Tudor Vianu,- Scriitori romni, vol. III, Ed. Minerva, Bucureti, 1971, pag. 203

    34

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    35/65

    La 2 iunie 1924, pe cnd familia se afla la Constana, Rebreanu i scria lui

    Fanny, soia sa: trebuie s m apuc de Adam i Eva . Nu mai exist nicio amnare.

    S-a sfrit cu lenea. ( La lumina lmpii,p.67). 38 De fapt scriitorul era n etapa de

    documentare, redactarea acestui roman obligndu-l la parcurgerea unei ntinse

    bibliografii. Sttea nemicat la mas n nopi de cazn chinuitoare, dar tia c dup

    ce va intra n atmosfer, va reui s realizeze o oper valoroas.

    i realizarea sa a fost ntr-adevr pe msura muncii: sunt remarcabile

    restaurrile integrale din lumea indian, egiptean, babilonian, roman sau viaa

    din preajma anului 1000, dar admirabile sunt i scenele dedicate Revoluiei

    franceze.

    Simplitatea deosebit a aciunii apropie ultima lucrare a d-lui Rebreanu de

    cadrul marilor epopei. O epopee a iubirii, care nseamn tot rostul drumului, pe care

    o poart materia i spiritul prin planurile eterne. O poveste simpl i veche ca un

    basm de dragoste.39 Aa era comentat n critica vremii romanul Adam i Eva,

    roman aprut in 1925, care avea s aduc o nou culoare i viziune literaturii epocii

    respective.

    Romanul constituie i o mitologie a genului epic i constructiv, o abreviere antregii arte a lui Liviu Rebreanu, ceea ce explic oarecum de ce autorul o considera

    cea mai apropiat de sufletul su.

    Liviu Rebreanu, n aceast carte, vrea i reuete s produc interes epic prin

    atracia fa de parapsihologic, religios, metafizic i exotic. Se sincronizeaz cu

    autentiti ca Mircea Eliade, dar n ordinea problematicii i a subiectului. Urmrete

    previzibil, aparent insolit, un lan de apte rencarnri. Cifra cretin ne duce

    imediat cu gndul la simbolistica numrului apte, numr sfnt n cretinism, ns setie c de la babilonieni la evrei numrul apte este acela care se asociaz cu tot

    ceea ce are un caracter temporal. Pentru orice schimbare, tiina antic lua ca baz38 Adrian Dinu Rachieru Pe urmele lui Liviu Rebreanu, Ed. Sport- Turism, Bucureti, 1986, p.14939 Citat din Octav Botez, revista Viaa romneasc, XVII, nr. 5-6, mai iunie, 1925, preluat din LiviuRebreanu Opere 6, Ediie critic de Niculae Gheran, Ed. Minerva, Bucureti, 1974, p. 354

    35

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    36/65

    cele apte planete. Sarcina numrului apte este de a face s ajung la capt tot ceea

    ce devine n spaiu, fcndu-l s treac prin timp. Este deci numrul perfeciunii.

    Fundamentul filosofic al romanului Adam i Eva l constituie, de fapt,

    tentativa de a acorda obsesiei erotice - puternic n toate crile scriitorului - o

    dimensiune metafizic, de a descoperi n atracia corporal dintre brbat i femeie o

    finalitate superioar, regsirea unitii originare, a perechii ideale, mitice40.

    Romanul aduce la proporii de mit ideea desfurrii ciclice a existenelor omeneti,

    ideea c viaa repet aceleai trasee eseniale, dezvolt aceleai motive primordiale.

    Lucrurile se desfoar in virtutea unei ordini oarecum prestabilite, ilustrnd un

    destin, o lege, o necesitate interioar. Aceast antinomie previzibil - imprevizibil,

    esen aparen, se regsete n ntreaga oper a lui Liviu Rebreanu iar mitul lui

    Adam i al Evei reprezint de fapt opera total a scriitorului, expresia unei secrete

    identiti de situaii, a unei secrete corelaii, a unei infinite reluri, repetri.

    Ovid S. Crohmlniceanu dedic n opera sa intitulat Cinci prozatori n

    cinci feluri de lectur pagini largi operei lui Liviu Rebreanu, alturi de Hortensia

    Papadat Bengescu, Camil Petrescu, Mihail Sadoveanu i Mateiu Caragiale.

    Odat ptruns n teritoriile imaginarului, criticul nu e preocupat dect degsirea celei mai fertile ci de acces spre chipul de tain al operei. Pentru a-i atinge

    scopul propus, accept s nfrunte pn la capt dificultile. Lecturile pe care le

    efectueaz autorul surprind att prin noutatea punctelor de vedere avansate asupra

    unora dintre operele unor autori, ct i prin capacitatea de a le resuscita o via pe

    care muli nu le-o bnuiau.41 Demonstraiile sale sunt de o remarcabil suplee i

    fantezie, erudite i fr ostentaie, ceea ce face s sublinieze valoarea unui critic ce

    are nc multe de spus n literatura noastr de ieri i de azi.Autorul spune c tentaia de a-l interpreta pe Rebreanu i-a venit atunci cnd a

    citit studiile lui Georges Poulet asupra timpului omenesc, fiind ncntat dar i

    40 Niculae Gheran Prefaa la Golanii, Calvarul, Ciuleandra, februarie 196541 T. Tihan Apropierea de imaginar, Ed. Dacia, Cluj- Napoca, 1988, p.154

    36

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    37/65

    nedumerit cu ct lectura nainta. Atunci spune autorul c i s-a prut foarte util o

    demonstraie convingtoare a profunzimii lui Rebreanu, a vocaiei tragice a

    acestuia.

    Autorul recunoate c Rebreanu este autorul a trei capodopere, recunoscute

    ca atare de ctre critic:Ion, Pdurea spnzurailori Rscoala.

    In acelai timp, ns, scriitorul recunoate c mie, din tot ce am scris

    pn acum, Adam i Eva mi-e cartea cea mai drag. Poate c ntr-nsa e mai mult

    speran, dac nu chiar o mngiere, pentru c ntr-nsa viaa omului e deasupra

    nceputului i sfritului pmntesc, n sfrit, pentru c Adam i Eva e cartea

    iluziilor eterne. (Mrturisiri. Amalgam).

    Iat deci cum nsui autorul caracterizeaz acest roman ca fiind o carte ce

    exprim reflecii asupra timpului i existenei omeneti, avnd ca tem,

    metempsihoza.

    Rebreanu explic geneza romanului su printr-o ntmplare stranie, trit de

    el n septembrie 1918, la Iai. El povestete c, mergnd pe strad, prin ploaie, a

    ntlnit o femeie cu o umbrel ai crei ochi mari, verzi, l-au impresionat n mod

    straniu, avnd impresia c o cunotea, dei nu o mai ntlnise niciodat pn atunci.Ciudat a fost faptul c, din privirea ei, i-a dat seama c i ea prea s-l recunoasc

    i chiar c s-a bucurat la vederea lui. Lucrul pe care l-a regretat scriitorul, dup cum

    el nsui mrturisete, a fost c nu s-a oprit s discute cu ea, dei ar fi dorit mult

    aceasta. Era primul caz pentru mine de acel deja vu despre care vorbesc teozofii i

    toi adepii mistici ai rencarnrii mrturisea Rebreanu. ( Conferina rspuns la

    ancheta Institutului de literatur, 1932).

    Eroul romanului este profesorul universitar de filozofie, Toma Novac. Acestacade victim unei crime pasionale: iubete o femeie, iar soul, gelos, l mpuc.

    Pn aici, nimic deosebit. Numai c, la spital, n timpul agoniei, are confirmarea

    credinei btrnului profesor Tudor Aleman, conform creia sufletul omenesc

    37

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    38/65

    strbate apte viei n cutarea jumtii sale feminine, spre a-i regsi integritatea

    originar pierdut. El retriete fulgertor o serie de experiene anterioare, ca pstor

    indian, monarh egiptean, scrib astro-babilonian, patrician roman,clugr german

    medieval i medic francez n anii revoluiei, toate ncheiate tragic printr-o moarte

    violent, care vine s pun capt unei iubiri ptimae.

    Prezent la cptiul muribundului, profesorul Aleman are prilejul s verifice

    teoria pe care o susinea de ani de zile, iar lumina intens din privirile lui Novac i

    aduce dovada c mplinirea fericit s-a produs i sufletul pribeag i-a redobndit

    eternitatea.

    Romancierul arat c nu a respectat ntocmai doctrina metempsihozei, dei s-

    a documentat intens asupra ei. Printre crile studiate de Rebreanu se numr:

    Salambo ( Flaubert), Srmanul Dionis i Avatarii Faraonului Tla (Eminescu),

    Pelerinul Kamanita ( Karel Gjellerup),Halima, Sakuntala, Ramayana, dar i multe

    lexicoane i lucrri de specialitate.

    Primul lucru care pare s-l fi obsedat pe romancier e ideea de ciclicitate a

    existenei. Viaa ar cunoate aadar o stranie repetiie42, ntorcndu-se la mprejurri

    i evenimente petrecute cndva, demult n trecut, chiar dac acest lucru este numai oimpresie, conform explicaiei tiinifice a faptului. Dup teoria metempsihozei,

    sufletul fiind supus mai multor rencarnri, o revenire are efectiv loc, indiferent de

    felul cum s-ar desfura fiecare nou existen.

    Preferina lui Rebreanu pentru ciclicitate se poate observa i n celelalte

    scrieri ale sale. De exemplu, romanul Ion ncepe i se sfrete cu descrierea

    drumului care duce de la osea spre satul Pripas, locul desfurrii aciunii;

    Pdurea spnzurailorncepe i sfrete cu o scen de execuie prin spnzurare; nCiuleandra Puiu Faranga i ucide soia, avnd impresia c ea i strig cuvinte

    insulttoare, auzite numai de el, motiv pentru care i strig continuu taci, taci, taci,

    42 Ovid Crohmlniceanu Cinci prozatori n cinci feluri de lectur, Ed. Cartea Romneasc 1984, p.69

    38

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    39/65

    scen ce se repet n sanatoriu, unde eroul viseaz c este ocna i vrea s-i sparg

    capul unui alt deinut, urlndu-i taci, taci, taci, dar i n final cnd vrea s se

    npusteasc asupra doctorului Ursu, strigndu-i, obsesiv, aceleai cuvinte i

    exemplele pot continua.

    Romanul Adam i Eva, dincolo de toate analizele i aprecierile pe care le-a

    primit, poate fi interpretat i ca un roman de dragoste. Toma Novac are impresia c

    a descoperit n Ileana femeia ideal, pentru care merit s-i sacrifice chiar i viaa.

    Dar i n celelalte viei fiecare secven din construcia serial are individualitatea

    sa, armoniznd arhetipul indestructibil al dragostei, dup specificul local i cel

    istoric.

    Poemul metafizic 43folosete dou tipuri de limbaje care nu au legtur cu

    proiecia istoric: unul teoretic, caracteriznd finalurile i nceputurile fiecrei

    secvene i exprimnd circulaia cosmic n lumile intermediare a sufletelor spre o

    nou ncarnare i un limbaj narativ, care ilustreaz i configureaz ficiunea :

    Sufletul, slobozit din ncletarea material, se nal vertiginos ca spre o int

    sigur care-l ademenete i pe care, totui, n-o poate atinge. Urmele vieii se pierd

    n golul nemrginiriiPlpirile palide ale existenei pure i aduc ndemnuri isperane. ntre infinitul trecutului i infinitul viitorului sufletul ovie ca n faa

    unei imense pori nchise( Finalul capitolului IV).

    Aceast descriere a sufletului, care nsoit totui de contiin, se adpostete,

    temporar, n materia inform a crnii 44, seamn izbitor cu imensitatea cosmic prin

    care zboar Hyperion.

    Adam i Eva este un roman iniiatic i rencarnrile nu pot fi posibile n afara

    unei mori sacrificale, deci violent regizate. O iniiere implic moartea irenaterea novicelui, adic naterea sa ctre un mod de existen superior. Se obine

    moartea ritual, printr-o jertfire sau printr-un regressus ad uterum simbolice

    43 Aureliu Goci prefaa la romanulAdam i Eva, Ed. Gramar, Bucureti, 2003, p.V44 op. citat, p.VI

    39

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    40/65

    Aceast nou natere, de ordin mistic, care se repet cu fiecare sacrilegiu, face

    posibil identificarea celui ce sacrific cu zeii. 45

    Personajele din roman au afiniti mari cu autorul, lucru recunoscut de altfel

    de ctre acesta, i acioneaz conform unei scheme, ntlnit i la alte romane ale

    scriitorului. Exemplu, viaa lui Ion cunoate la nceput o desfurare monoton, fr

    vreo raz de speran n vreo schimbare. Puterea imens a tradiiei asupra lumii este

    recunoscut i a fost subliniat n toate comentariile critice. Abia cnd acesta

    ntrevede ansa de a pune mna pe pmnturile lui Vasile Baciu, intr ntr-o stare

    euforic, nebuneasc. Abia la nunt, cnd privirile sale o devorau pe Florica,

    George i d seama c de acolo vine o mare primejdie. Acum eroul a intrat n

    timpul acela precipitat, absorbitor, devorant al personajelor din Adam i Eva.

    Momentul de trecere46 , acaparnd contiina eroilor lui Rebreanu printr-o

    dorin copleitoare, care le proiecteaz existena exclusiv n viitor, face ca att

    trecutul ct i prezentul s dispar integral. De aceea Ion are senzaia c a redevenit

    holtei, uit complet de cstoria lui cu Ana i nu-i mai amintete mprejurrile

    tragice n care a devenit vduv. Timpul a fost corijat ntr-o manier ideal, fiind

    golit de tot ceea ce ar ridica obstacole dorinei. Pentru Ion, George nici nu exist,parc nici n-ar fi fost pe lume.

    Personaje ca Mahavira, Unamonu, Gungunum, Axius, Gaston Duhem, Toma

    Novac, Ion sau Apostol Bologa abia acum simt c triesc cu adevrat, triesc o

    secund mai puternic dect o via de om. Dar se pare c ei totui se neal

    deoarece intrarea n timpul interior coincide cu supunerea lor fa de un instinct

    fundamental, care le ntunec de fapt contiina i i face s priveasc subiectiv

    viaa.

    45 Mircea Eliade Istoria credinelor i ideilor religioase, Ed. tiinific i enciclopedic, Bucureti, 1981,vol. I, p. 231- 23246 Ovid Crohmlniceanu Cinci prozatori n cinci feluri de lectur, Ed. Cartea Romneasc 1984, p.69

    40

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    41/65

    Rebreanu i reprezint micrile hotrtoare ale vieii ca dictate de porniri

    obscure i in conferina Literatur i iubire afirma rspicat c, dup el, foamea,

    atracia sexual sau teama de moarte determin, n ultim instan, comportamentul

    omului. Convingerea conform creia insul ajunge s triasc prin revelaia timpului

    interior o clip cu valoare de eternitate constituie o iluzie. Practic, personajul se

    rostogolete vijelios ctre moarte sau revine umilit, descurajat, diminuat fizic i

    moral, la existena curent, plat, nonconformist, cu senzaia c a suferit o crunt

    orbire.

    Din acest punct de vedere, timpul interiorizat aparine visrii (face s dispar

    realitatea obiectiv, substituindu-i lumea dorinei), iar timpul tern, indiferent, cu

    desfurarea ciclic degradant, corespunde existenei lucide. Aceasta este

    experiena uman veritabil.47

    Este inexact a spune despre eroii lui Rebreanu c ies mereu nimicii sau

    nvini din experiena pe care o triesc, ascultndu-i glasul sufletului. Exist

    pentru ei mereu o compensaie ntr-un plan ideal sau uman.

    Rebreanu o spune admirabil ntr-o scrisoare ctre fiica lui din aprilie 1938 :

    Uneori simt cu mare luciditate cum ni se scurge n picturi lente sngele iviaa ca s se transforme n alt via i alt snge, s se transfigureze n oameni noi

    i ntr-un univers nou. De multe ori ostenit, extenuat, a vrea s m smulg din

    frmntarea asta singuratic, s beneficiez de bucuriile mrunte, banale, dar

    bucurii ale vieii care trec n ritm din ce n ce mai vertiginos. i nu se poate. E o

    vraj care m readuce la masa de scris, o chemare misterioas, care m face s uit

    tot restul i s-mi triesc toate satisfaciile ntr-o lume de ficiuni, dar cu atta

    intensitate, de parc ar fi mai reale dect realitatea. Fiindc, n fond, poate c" lumea imaginaiei e mai aproape de esena realitii, dect lumea cea palpabil a

    realitii operante".

    47 Ovid Crohmlniceanu Cinci prozatori n cinci feluri de lectur, Ed. Cartea Romneasc 1984.p.60-90

    41

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    42/65

    Fiecare capitol din Adam i Eva, ca proiecie ntr-un nou spaiu mitologic al

    erosului, reface printr-o singur seciune arheologia propus de Salammb.

    Cartea ofer reflecii deghizate asupra timpului, experiena repetitiv crend

    iluzia nemicrii. Toat aceast frmntare a sufletului este de fapt o via complet

    a acestuia, pribegind n cutarea jumtii predestinate, dar care presupunea

    ntotdeauna rentoarcerea n planul divin.

    II.3. Fantastic i eros n proza lui Vasile Voiculescu. Aplicaii pe

    povestireaLostria

    Apariia postum, n 1966, a povestirilor lui Vasile Voiculescu, cu o prefa

    de Vladimir Streinu, a constituit un moment important, impunnd un prozator

    perfect stpn pe mijloacele sale i care nu datoreaz nimic poetului48.

    Publicarea romanului Zahei Orbul, n 1970, consacra definitiv acest mare

    scriitor, numele su fiind asociat cu cele ale lui Mihail Sadoveanu, Mircea Eliade,

    Gala Galaction sau cu nume mari ale literaturii universale: A.T.A. Hoffman, Edgal

    Allan Poe, Thomas Mann i alii.

    Majoritatea povestirilor incluse n volumele Capul de zimbru i Ultimul

    Berevoi au fost scrise ntre anii 1946 i 1957. temele i motivele sunt, n cele mai

    multe cazuri, vntoarea, magia, omul fantastic, animalul totemic. Scriitorul este

    atras de ceea ce este neobinuit, straniu, imaginnd o lume de mit i legend, n care

    realul i imaginarul se interfereaz sub fora unei magii narative rar ntlnite nliteratura noastr. Vladimir Streinu arat c cele mai multe dintre ele sunt ntmplri

    fabuloase.

    48 Nicolae Manolescu Arca lui Noe eseu despre romanul romnesc, Ed. Minerva, Bucureti, 1980

    42

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    43/65

    Proza fantastic a lui Vasile Voiculescu dobndete o expresie strlucit n

    povestirile n mijlocul lupilor, Pescarul Amin, Ultimul Berevoi, Sezon mort i

    Lostria.

    Scriitorul imagineaz o lume fabuloas, slbatic, de o mare vitalitate, unde,

    prin intermediul vntorii i magiei, omul intuiete principiile primordiale ale

    existenei. Eroii acestor povestiri sunt nite existene arhetipale care realizeaz pe

    cale magic ntoarcerea ntr-un timp i un spaiu arhaic.

    Ceea ce se poate remarca la povestirile lui Vasile Voiculescu este preferina

    pentru situaiile neobinuite, miraculoase, curgerea imperceptibil a realului n

    fantastic, finalul ambiguu, deschis oricrei interpretri i, cel mai important, o

    extraordinar vocaie narativ.

    Subiectul povestiriiLostria se poate rezuma astfel: n apele rului Bistria se

    pripise ntr-o vreme o lostri uria care a ademenit mult lume toi fiind vrjii

    de nemaivzuta ei frumusee. Dup ce ani n ir oamenii au fost pclii de ea,

    acetia au nceput s se fereasc. Numai tnrul pescar Aliman, a rmas vrjit de ea

    i o caut continuu n sperana c o va gsi. Din cnd n cnd lostria se arta i

    flcului i mergea bine, apoi disprea o perioad mai ndelungat i acest lucru lchinuia i de atta zbucium i alergtur se topea.

    Tnrul recurge la diferite stratageme pentru a prinde lostria, dar totul este

    n zadar. Atunci se hotrte s plece la un vraci btrn, mare descnttor de peti,

    un fel de stpn al apelor, care i confecioneaz o lostri din lemn i l nva s

    intre n ru cu lostria vrjit, s spun un descntec i s-i dea drumul n apa

    Bistriei.

    Odat vraja fcut, flcul doarme linitit i adnc pentru prima oar dup olung perioad de timp. Este trezit de oameni, care i spun c Bistria este gata s se

    reverse. De pe malul apei vede o fat gata s se nece i sare n apele nvolburate

    pentru a o salva. Tnrul ia fata acas i triesc mpreun o frumoas poveste de

    43

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    44/65

    dragoste, care uimete pe toat lumea, dei erau zvonuri c fata ar suge sngele

    flcului ca o strigoaic.

    Aliman vrea s se nsoare cu fata, pe care el o numea Ileana, dar ea se

    eschiva mereu spunnd c nu pentru asta venise ea pe lume. ntr-o zi apare mama

    fetei care o ia pe aceasta acas, n satul lor, la izvoarele Bistriei aurii.

    Tnrul o caut n zadar vreme ndelungat i cnd btrnul de o sut de ani

    i spune c atunci cnd era el copil fuseser alungate cu pietre din sat, suprat peste

    msur, se nchide n cas i devine neputincios i moale ca o crp.

    O fat mai ndrznea din sat l face pe biat s se logodeasc cu ea,

    fixndu-se i nunta. n noaptea de dinaintea nunii biatul viseaz c se nsura cu

    lostria i c l cununa btrnul vrjitor. n timpul ospului, Aliman este anunat de

    un copil c a aprut lostria miraculoas, mai mare i mai frumoas ca pn

    acum. Aliman se trezete brusc din starea de amoreal i fuge spre Bistria

    strignd c de data aceasta nu i mai scap i c o va prinde i o va mnca la nunta

    lui.

    Vznd lostria n apele nvolburate ale Bistriei, flcul nu mai ine cont de

    nimic i se arunc n valuri, prinde lostria n brae, apoi se scufund cu ea nadncurile rului iar valurile s-au pecetluit deasupra lui pentru totdeauna.

    n final se menioneaz c este o poveste popular, o legend care a rmas

    vie i mbogit an de an cu noi adausuri i scornituri.

    Finalul este tragic i deschis interpretrii cititorului, care poate percepe gestul

    flcului n sens totemic, ca pe ntoarcerea omului la origini, ori s considere c

    omul este devorat de propriul ideal, spre care aspir necontenit.49

    Lostria a fost inclus n volumul Iubire magic, tiprit n anul 1966 i,alturi de Pescarul Amin, Amintiri despre pescuit, Lacul Ru, se inspir din lumea

    fabuloas a pescuitului, vzut ca practic ancestral, una dintre puternicele legturi

    ale omului cu natura. n povestire sunt prezentate vechile credine populare despre

    49 Nicolae Manolescu - op. citat , p.82

    44

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    45/65

    forele nefireti risipite prin lume, formulnd astfel un avertisment cu privire la

    urmrile grave la care se expune cel tentat s ating un absolut.

    Este o povestire fantastic, deoarece mbin planul real cu cel fantastic i este

    i o povestire n ram deoarece ntreaga aciune se subordoneaz legendei despre

    tnrul Aliman i lostria fermecat, pe care pescarii de pe malul Bistriei o

    povestesc de generaii, mbogind-o an de an cu noi adausuri i scornituri, dup

    nchipuirile oamenilor mereu avizi de ntmplri de dincolo de fire.

    Naratorul omniscient i naraiunea la persoana a III-a definesc perspectiva

    narativ obiectiv a povestirii. Timpul narativ este cronologic, situndu-se ntr-un

    plan al trecutului, iar spaiul narativ mbin realul cu imaginarul.

    Se poate spune, deci, c modalitatea narativ se remarc prin absena

    mrcilor formale ale naratorului i focalizarea din spate sau focalizare zero.

    Lostria are la baz mitul sirenelor, n credina popular se poate ns

    ntemeia pe mitul ielelor, sau al frumoaselor. Aa cum fetele ajunse n pragul

    feminitii sunt bntuire de vise cu zburtori, i flcii pot fi atrai de fantomele

    unor fete frumoase, de domeniul fabulosului.

    Incipitul povestirii l constituie superstiia popular conform creia diavolulia diverse nfiri pentru a atrage oamenii ca s-i distrug. Aciunea, caracterizat

    prin nlnuirea ntmplrilor, debuteaz n plin fabulos, cu povestirea legendei

    populare despre dracul din balt, ntruchipat de o lostri uria, ceea ce constituie

    prologul naraiunii.

    nc de la nceput planul real, reprezentat de satul de rani de pe malul

    Bistriei, se mbin cu cel fabulos, ambele constituind fantasticul acestei povestiri.

    Flcul este un Ft-Frumos din basme, care nu tia de frica nimnui, iar fatape care o scoate din apele nvolburate primete numele de Ileana, dovad c ea este

    cea predestinat.

    45

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    46/65

    Fabulosul se mpletete cu subtilitate n firul epic al povestirii. Pactul dintre

    flcu i vrjitor, prin care se leapd de lumea lui Dumnezeu face trimitere la Faust

    i Mefisto, mitul faustian al lui Goethe, avnd aceeai aspiraie a mplinirii idealului

    n iubire i, n acelai timp, setea de a iei din limitele condiiei umane.

    De asemenea, faptul c ndrznete s provoace rul, nefiind el nsui un

    Iniiat, duce la strnirea naturii: a doua zi Bistria se revars ca ntr-un nou potop

    biblic i-i aduce pe cea care avea s o numeasc Ileana, dei lumea spunea c nu

    este lucru curat. Fata avea prul ca nite uvoaie plvie rsfirate, ochii mari,

    rotunzi, dar reci ca de sticl i dinii ascuii ca la fiare.

    n plan real se desfoar i petrecerea pentru logodna dintre fata din sat i

    Aliman, pn n momentul n care este anunat c a aprut iari lostria. ntlnirea

    dintre flcu i lostri trece n planul fantastic. Finalul reprezint rama care

    ncadreaz povestirea i ne trimite la mitul totemic, acela c strmoul tuturor

    vieuitoarelor este petele, ca motiv mitic, arhetipal autohton. Imaginea valurilor

    care s-au pecetluit deasupra lui pentru totdeauna sugereaz ntoarcerea omului la

    origini, prin refacerea legturii totale cu elementele cosmosului.

    Pe de alt parte, sfritul tragic al tnrului Aliman poate semnifica ideea comul este devorat de propriul ideal, spre care aspir necontenit i cu care dorete s

    se identifice.50

    n plan fabulos, lostria simbolizeaz duhul ru al apelor, dracul de balt,

    cel care ia diverse forme pentru a vrji i atrage oamenii.

    Cele dou personaje se pot identifica i ca dou entiti ntre care nu poate

    exista o iubire n planul real. Mitul iubirii imposibile are la baz situarea fiecruia

    dintre cele dou personaje ntr-o alt ordine existenial: Aliman este un flcu dinsau, frumos, curajos, crescut printre pescari, cu dragoste de munc i respect, iar

    lostria este un personaj fabulos, din basme. Seamn oarecum cu povestea

    Ctlinei i a Luceafrului, prin iubirea imposibil ce s-a nscut ntre cei doi.

    50 Marin Mincu Critice , vol. II, Ed. Cartea Romneasc, 1971

    46

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    47/65

    Imaginea lui Aliman care inea fericit lostria n brae, iar chipul i era

    luminat de o bucurie nefireasc parc ar fi fost o ateptat ntoarcere i cuvintele

    lui: Iat, vin! sugereaz faptul c era nsetat de eternitate i c prin gsirea lostriei

    s-a mplinit n eternitate. E aceeai cutare a celuilalt, care nu se poate mplini ntr-

    o via de om.

    Atmosfera povestirii este de basm, identificabil att n derularea epic, n

    fantastic, ct i n natura unor fapte i personaje nscute dintr-un miracol magic.

    ntreptrunderea celor dou planuri, real i supranatural, se realizeaz n jurul

    momentelor de indecizie ale lui Aliman. Dac la nceput lostria nu este altceva

    dect un pete care nu se las prins, treptat se nate o poveste de dragoste n cadrul

    creia de vntoare, ntre om i pete, amintind de mitul Sirenei.

    Intervenia vraciului care i d o lostri lucrat n lemn n schimbul credinei

    sale, ca i Faust, mpinge povestea ntr-o zon halucinant, magic, legtura cu

    realul fiind estompat.

    Dispariia fetei salvate de la nec, cutarea acesteia, imposibilitatea gsirii i

    identificarea ei ntr-un secol trecut sporesc misterul. Fantasticul situaiilor se nate

    din ambiguitate.Pe acest joc incert al imaginii lostriei care pare a fi cnd pete, cnd fat,

    niciodat fat i pete n acelai timp, merge tot restul textului, pn la finalul

    indecis, n plan fantastic, al ultimei ntlniri de ast dat n ap dintre Aliman i

    lostri.51

    Poveste de vntoare i de dragoste n acelai timp, imprevizibil n

    derularea faptelor,Lostria este ncrcat de semnificaii profunde privind aventura

    omului n cutarea idealului absolut. Pstrnd proporiile, povestirea lui VasileVoiculescu reia, la o alt scar, drama cpitanului Ahab, vntorul balenei albe,

    Moby Dick.

    51 Elena Zaharia Filipa Introducere n opera lui Vasile Voiculescu, Ed. Minerva, Bucureti, 1982

    47

  • 7/30/2019 123988509 Eros Si Fantastic Licenta

    48/65

    Originalitatea operei lui Vasile Voiculescu, nLostria, st mai nti n faptul

    c frumoasa este o petoaic fermectoare de care eroul Aliman, nume cu

    rezonane de basm i balad, s-a ndrgostit de moarte i aceast iubire nefireasc i-

    a fost fatal.

    Drama iubirii cu parteneri de regnuri diferite se ntlnete i n Riga Crypto

    i lapona Enigelde Ion Barbu, n Harde Tudor Arghezi, Cntecul spiceloral lui

    Lucian Blaga. Povestirea apare i n strns relaie cu o alta, tot pe trm mitologico

    folcloric,Pescarul Amin.

    Mitul lostriei poate fi pus n legtur cu cel al Ondinei germanice i

    scandinave, zna adncurilor apelor care i atrage pe pescari i-i duce n palatul de

    cristal, unde i plnge nencetat nefericirea.

    Specie a genul


Recommended