Home >Documents >Evul Mediu Fantastic - Jurgis Baltrusaitis

Evul Mediu Fantastic - Jurgis Baltrusaitis

Date post:12-Aug-2015
Category:
View:268 times
Download:37 times
Share this document with a friend
Description:
Evul Mediu Fantastic
Transcript:

JURGIS BALTRUSAITIS Le Moyen Age fantastique

Librairie Armnd Colin, 1955 Toate drepturile asupra prezentei ediii n limba romn nt rezervate Editurii Meridiane Jurgis Baltrusaitis evul mediu fantastic Traducere de VALENTINA GRIGORESCU Cuvnt nainte de DAN GRIGORESCU EDITURA MERIDIANE BUCURETI, 1975 Pe coperta : HIERONIMUS BOSCH Ispitirea sfntului Anton

1

CUVNT NAINTE Evul Mediu fantastic e cea de-a treia carte a lui Jurgis Baltrusaitis publicat n traducere romneasc la Editura Meridiane. n 1972 apreau Aberaiile, acele uimitoare descifrri ale iluziilor si ficiunilor care iau natere n jurul formelor", curent subteran al istoriei culturii europene din Antichitate pln n ajunul Romantismului, rbufnind la suprafa i nchegndu-se n structuri bizare, perfect explicabile, ns, raional. Mai de curnd, Anamorfozele explicau jocurile geometrii-lor, ale perspectivei care deformeaz lumea vizibilului, dar aa cum demonstra Baltusaitis nu-i modific deloc logica statornicit de legile inflexibile ale opticii. Cartea de fa e i ea o izbnd a unei metode raionaliste a istoriei culturii. O er creia istoricii nu i-au cutat, de fapt, un nume, acel ev de mijloc", epoc fr relief, parc fr personalitate, singurul ei rost fiind acela de a lega, asemenea unei puni ntunecate, vremurile Antichitii, de nelinitita Renatere, capt un nebnuit contur n cartea lui Baltrusaitis. Europa medieval nu mai reprezint de mult, e adevrat, o lume a ntunericului fonind de mistere; cultura lui nu mai e neleas ca o depozitar a conveniilor rigide, supravegheate de autoriti ecleziastice. De mult s-a relevat continuitatea istoric a ideilor aduse din 5 cultura antic i crora Renaterea le-a deschis orizonturile msurate cu dimensiunile omului-crea-tor al Universului. Dar n aceste pagini se urmrete fenomenul continuitii culturale aa cum l marcheaz nu textele erudite, inspirate de filosofii Helladei i ai Romei antice, nici eroii mitologiilor strvechi, n ipostaxe medievale, troieni i greci n greoaie armuri medievale. Ci tocmai acele forme care preau a sugera iraionalismul vremii, caracterul ei nchis, lumea strimta, nutrindu-se din propriile imagini, deformri arbitrare nscocite tocmai ntr-o atmosfer apstoare pe care n-o limpezesc curenii de aer venii din alte epoci i din alte zone de cultur. O lume monstruoas, fiine aberante, compuse parc la ntmplare din membre disparate ale unor jivine ciudate, urc pe faadele catedralelor, se nfoar asemenea unor vreji amenintori n jurul balustradelor nalte, se fixeaz pe capitelurile stl-pilor din umbra adnca a palatelor cu ferestre nguste, puncteaz cu litere bizare, nchipuite din trupurile lor nemaivzute, manuscrisele ilustrate cu linitite scene ale cotidianului epocii medievale. Fpturi de comar invadeaz artele vizuale, trans-formndu-le ntr-o lume a imaginarului, aparent fr vreo legtur cu universul realului. Arta nu mai e, n nici un caz, un obiect al contemplrii, nu mai exprim idealuri, ci spaime. Ceea ce demonstreaz, ns, studiul erudit al lui Baltrusaitis, precis, cu formulri lipsite de echivoc, este originea raional a acestei lumi rsturnate, etapele logice ale unui proces complicat care i are obria n obiectele vizibile, transformate n legend i n mit. Bestiariile antropomorfe ale Evului Mediu nu vin doar din escatologii exotice, din infernurile populate de simboluri ale rului i ale teroarei. Ele se constituie pe temeiul unor legi formulate clar, pe care Baltrusaitis le urmrete cu meticulozitatea eruditului ce se simte dator s explice totul, socotind c totul poate fi explicat. Cultura medieval devine, n felul acesta, locul de ntlnire al unor forme aduse din civilizaii ndeprtate, foarte diferite ntre ele, rscolind tradiii ale unor locuri netiute dect de ochii minii de pe atunci. Fonirea acestor montri care cuprinde zone largi ale artelor Evului Mediu i capt o explicaie lucid i e, astfel, scoas din imperiul iraionalului unde fusese prsit de muli cercettori ai istoriei culturale. Fantasticul nu se mai explic prin simplul joc al unor forme decorative, nici prin obscurele simbolisme {crora, de fapt, Renaterea avea sa le dea o importan nc i mai mare). Ele snt roadele unei asimilri treptate a unor sugestii aduse din lumile Orientului i ale Nordului, din locurile n care, spre sfritul Antichitii, se nnodau tradiiile unor pamnturi abia tiute. Orizontul Evului Mediu se lrgete i Renaterea nu ne mai apare ca un fenomen de ruptur, ci ca unul de continuare a premiselor stabilite clar de epoca dinaintea ei. Nu o civilizaie a arhetipurilor care ar fi izbucnit, pe netiute, dintr-un subcontient zbuciumat, tulbure, aa cum au fost, cndva, ispitii s-l explice i suprarealitii, i discipolii lui Jung. Ci o lume a deformrilor expresive, vrnd s dea form concret unor gnduri; e drept, n concretizrile lor finale, aa cum se ncolcesc i viermuiesc n piatra palatelor i a catedralelor, ele i pierd adesea nelesul 2

primordial, transcrise fiind dup alte copii ai cror autori, la rndu-le, le preluaser dup forme intermediare, atrai, poate, doar de ritmurile ce se potriveau att de bine i concepiilor lor despre lumea vzut i nevzut, i spaiilor arhitecturale ce trebuiau decorate. O carte care constituie o admirabil demonstraie a condiiei istoriei culturii, aceea de a-i deduce concluziile din fapte, interpretate cu datele raiunii, i nu de a le supune unor metode preconcepute. Erudiia lui Baltrusaitis explic o lume complex, exprimat n forme stranii, o lume a umbrelor adinei din care se ivesc n lumina, proiectat de acest volum rdcinile raionale ale fantasticului. Acesta mi se pare a fi sensul cercetrii ntreprinse de savantul al crui nume se aaz printre cele mai prestigioase ale exegeilor moderni ai culturii europene. DAN GRIGORESCU PROLOG Aceast lucrare fcea parte iniial dintr-un studiu mult mai dezvoltat, intitulat Renateri i miracole n arta gotic". Elementele antice i orientale erau tratate aci n relaie cu totalitatea curentelor care au contribuit la renaterea gustului pentru fantastic n plin epoc a realismului" medieval, mprejurrile i condiiile actuale au mpiedicat, pentru moment, publicarea integral a acestei lucrri, dar capitolele privitoare la raporturile exterioare ni s-au prut c pot constitui substana unei lucrri independente. Sntem fericii s o vedem figurnd n aceast colecie, dedicat unei amintiri dragi. Concursul perseverent i generozitatea Societii Henri Focillon din America, ca i primirea fcut de Librria Armnd Colin, au dus la realizarea ei. Exprimm mulumirile noastre tuturor celor care ne-au susinut i ncurajat. PREFAA Evul Mediu gotic evoc, n general, descoperirea naturii i a vieii. Dup sfrsitul imagisticii romanice, constituit pe un teren complex, cu montrii i cu miracolele sale antice i orientale miunnd ntr-un decor abstract sau stilizat, i face apariia o flor vie i iau natere frumoase chipuri omeneti care evolueaz spre realitate i ordine organica. Occidentul triumf n occident i se elibereaz de orice influen. Aceste concepii snt perfect exacte. Ele snt departe de a defini toate aspectele unei dezvoltri sinuoase n care intervin n diferite momente elemente i factori multipli. Evul Mediu nu va renuna niciodat la fantastic. El revine mereu la acest element n cursul evoluiei sale, uneori nsu-fleindu-j formele primitive alteori mbogindu-le prin sisteme noi. i nu renun nici la vastele repertorii antice sau exotice care i-au hrnit mult timp imaginaia. Tocmai aceste aporturi exterioare formeaz obiectul studiului nostru. Aciunea lor se face simit n cursul secolului al XlII-lea, n timp ce arta gotic nc nflorete n toat armonia i prospeimea sa intact. Aceast aciune se accentueaz totui i n perioadele urmtoare n care, pe de o parte, slbete echilibrul natural din cauza cutrilor de rafinament i complicaii, i, pe de alt parte, renasc visurile nelinitite, convulsiile i agitaiile romanice prin excelen. Renaterea ciclurilor Infernului, a fpturilor diforme, a fiinelor fabuloase din ce n ce mai numeroase n Bestiare, pe marginile manuscriselor sau n decorul sculptat i restituirea unei ntregi lumi factice, n interiorul lumii vii, zdruncin unitatea temelor i a principiilor care definesc prima faz a acestei geneze1. Ele renvie n acelai timp izvoarele care au alimentat ntotdeauna fanteziile i legendele: Antichitatea clasic, Orientul. Prsite pentru o vreme, principalele leagne ale montrilor lumii snt din nou cercetate de Occident, dar mprumuturile nu se fac n aceleai condiii. Fondul antic este mai -bine cunoscut. Snt descoperite vaste repertorii noi n gliptic i pe monede, devenite remarcabile instrumente de comunicare. Islamul, la rndul lui, a evoluat din secolul al Xl-lea i nu mai ofer exact aceleai motive. n sfrit, Orientul s-a deschis brusc pn n China, punndu-i acum profund amprenta pe dezvoltarea multor civilizaii importante. Evul Mediu se dezvolt n 3

mijlocul acestor contacte i n acest cadru lrgit. Puterea de a asimila fr a se trda pe sine nsui constituie una din trsturile sale specifice. Primind i asimilnd o serie de forme eterogene, el ajpare cu att mai misterios i mai complet. nflorirea Occidentului gotic nu duce la o ruptur cu lumile exterioare. Ea este nsoit de o nnoire a vechilor izvoare. Capitolele care vor urma trateaz aceste aporturi, urmrite numai n domeniul supranaturalului. Aciunea lor s-a exercitat n toate sensurile. Tocmai n acest irealism fantastic care, prin definiie, este mereu asociat cu univers'urile ndeprtate, fie n timp, fie n spaiu, ele au gsit totui un fond i o aspiraie comune. Influenele au fost convergente i prezentm pe acelai plan elementele antice i orientale, tocmai pentru c Evul Mediu a fcut el nsui aceast confuzie, indicnd adesea prin aceeai denumire sarrazinois" (sarazine) att monumentele greco-romane cit i obiectele cu for1 Fazele i cile acestei reintegrri a unui fond vechi n sistemele noi formeaz obiectul studiului nostru Rena-l1 teri i miracole" (Reveih et prodiges); vezi Prologul. me islamice, aezate n aceeai rubric ne-cre-tine"1. Acest cuvnt curent, care are ntructva nelesul unui exotism n general, poate ngloba toate ca

Click here to load reader

Embed Size (px)
Recommended