+ All Categories
Home > Documents > 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

Date post: 02-Apr-2018
Category:
Upload: danielgeorgep
View: 224 times
Download: 0 times
Share this document with a friend

of 27

Transcript
  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    1/27

    1

    CURS DE ADMINISTRAIE BISERICEASC PAROHIAL

    AVEREA SAU PATRIMONIUL BISERICII

    a) Averea Bisericii Ortodoxe Romne.Totalitatea bunurilor aparinnd Patriarhiei, Mitropoliilor, Episcopiilor, Protopopiatelor,Parohiilor i Mnstirilor constituie averea bisericeasc sau patriomoniul Bisericii (Partea IV,

    art.171-190 din noul Statut BOR; art. 28-37 Legea Cultelor).Din punct de vedere al destinaiei sale, averea bisericeasc cuprinde bunuri sacre i

    bunuri comune (art.172 din Statutul BOR.), cu regim juridic deosebit (art.172, alin. (2) (3) dinStatutul BOR). Averea unitilor administrative, a fundaiilor i asociaiilor, cu personalitatejuridic, este proprietatea acestora (art.175 din Statutul BOR; art. 28 Legea Cultelor) i seadministreaz de Biseric n limita i n condiiile actelor constitutive i conform dispoziiilorStatului si a Regulamentului special.

    Dobndirea, nstrinarea, grevarea i administrarea averii bisericeti, precum i controlulierarhic i verificarea gestionar se desfoar n conformitate cu prevederile statutare i

    regulamentare n vigoare (art. 178 din Statutul BOR). Referitor la acest lucru, avnd n vedereobligativitatea cunoaterii, respectrii i aplicrii, la nivelul tuturor unitilor bisericeti, aprevederilor Sfintelor Canoane, a Statutului pentru organizarea i funcionarea BisericiiOrtodoxe Romne, a Regulamentelor de aplicare ale acestuia, a hotrrilor Sfntului Sinod alBisericii Ortodoxe Romne, precum i ale legislaiei publice n vigoare n privina disciplineifinanciar-contabile i administrativ-patrimoniale n Biseric, amintim c, Sfntul Sinod n edinasa din data de 19 iunie 2009, a adoptat proiectul de msuri privind Disciplina financiar-contabil i administrativ-patrimonial n Biseric n conformitate cu legiuirile bisericeti ilegislaia n vigoare. Principii, norme i sanciuni canonice, statutare, regulamentare ilegale(Hot. Sf. Sinod 3781/2009 i 860/2010). Msurile au n vedere i obligaia eparhiilor,parohiilor i mnstirilor de a evidenia cu strictee veniturile i cheltuielile, de a produce i

    deine nscrisuri legale privind dreptul de proprietate asupra bunurilor pe care le posed, precumi asupra acelor bunuri aflate vremelnic n administrare.Necesitatea sublinierii urmtoarelor principii fundamentale, care stau la baza

    organizrii i funcionrii tuturor organismelor bisericeti administrative ale Bisericii i care sedesprind din normele canonice, practica administrativ i legislaia de stat: a). principiulconducerii ntregii administraii bisericeti de ctre un organism colegial central: Sfntul Sinod;b). principiul subordonrii ierarhice a tuturor organismelor administraiei bisericeti, curespectarea autonomiei; principiul canonicitii i legalitii n administraia bisericeasc; c).principiul coresponsabilitii n activitatea organismelor din administraia bisericeasc(conductorul unitii de cult la orice nivel semneaz documentele financiar-contabilecontrasemnate de persoana cu atribuii de control financiar preventiv); d). principiul conducerii

    i responsabilitii colegiale ntemeiate pe responsabilitatea individual; e).principiul participriicredincioilor la realizarea administraiei bisericeti; f). principiul transparenei n administrareai controlul (auditul) averii bisericeti mobile i imobile, precum i al realizrii controluluiierarhic.

    Precizarea normelor care stau la baza organizrii i funcionrii administrative ifinanciare bisericeti cuprinse n: Sfintele Canoane, Statutul pentru organizarea i funcionareaBisericii Ortodoxe Romne, regulamentele de aplicare ale acestuia, hotrri ale Sfntului Sinodal Bisericii Ortodoxe Romne, precum iLegislaia de stat, dup cum urmeaz:

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    2/27

    2

    LA NIVELUL PAROHIEI:

    a. activitate curent:- conducere:parohul - art. 50 lit. d), j) i k) din Statut; Adunarea parohial - art. 55 lit. d),

    e), f), g), h), i), j), k) din Statut; Consiliul parohial - art. 61 lit. b), c), d), e), f), g), h), i)din Statut;

    -

    gestiune:parohul - art. 49 alin. (1), art. 64 alin. (1) din Statut;- semnarea documentelor financiar-contabile: parohul cu epitropul, art. 63 din Statut,Hotrrea Sfntului Sinod nr. 1140/2002;

    b. control: curent-protoiereul i CFI; audit- din dispoziia chiriarhului;c. rspundere: parohul, statutar-canonic, precum i penal i civil - can. 39, 41 Ap.; 7, 8

    Gangra; art. 64 alin. (1)-(3) i art. 65 lit. a), b), c), d), e), f), g) din Statut; art. 3 lit. s), t), ) dinRP;- evidena financiar contabil a parohiei se ine n partid simpl; Legea nr. 82/1991 i

    OMF nr. 1969/2007;- se va reintroduce pe formularele de chitan pentru ncasarea veniturilor i a doua

    semntur, a epitropului desemnat de Consiliul Parohial;

    -

    aceeai semntur va fi folosit i trecut i pe formularele ordinelor de plat; - chitanierele folosite pentru ncasri vor fi personalizate, nseriate i fiecare chitanier vafi tampilat de protoierie; format 14.1.1

    - plile din contul parohiei mai mari de 50 mii lei se aprob de protoiereu (cu excepiaplilor pentru lucrri de reparaii, construcii etc., aprobate de eparhie);

    - obligativitatea actualizrii anuale a inventarului patrimonial al parohiei; (hot. Sf. Sinod3781/2009).

    n Statutul pentru organizarea si funcionarea Bisericii Ortodoxe Romne sereglementeaz strict regimul juridic al bisericilor, ca bunuri imobile i al cimitirelor rurale(art.179-187; 188-190 din Statutul BOR), trateaz despre cheltuielile i ajutorul material acordatde stat (cap.C: Dispoziii privind cheltuielile bisericeti i ajutorul statului art.191-193 din

    Statutul BOR), trateaz despre dreptul de succesiune al ierarhilor i monahilor i vocaiatestamentar a Bisericii (art.194-196 din Statutul BOR).b)Averea sau patrimoniul parohiei.

    n ce privete administrarea patrimoniului parohiei Regulamentul pentru administrareaaverilor bisericeti prevede urmtoarele :

    Parohia, ca de altfel fiecare parte component a Bisericii Ortodoxe Romne, iadministreaz averea prin organe proprii, sub controlul i tutela organelor unitiloradministrative superioare, n conformitate cu legile rii, cu dispoziiile Statutului pentruorganizarea i funcionarea Bisericii Ortodoxe Romne i ale Regulamentului pentruadministrarea averilor bisericeti fiind datoare s pstreze, s mbunteasc i s sporeasc, ncele mai bune condiii, toate bunurile ce i sunt ncredinate spre administrare (art.3, al. 2 RAB).

    b) Organele de administrare a patrimoniului parohiei.La parohie, bunurile parohiale se administreaz de Consiliul parohial prin epritropi, sub

    ndrumarea i controlul parohului (art. 4 RAB).ndatoririle Consiliului parohial cu privire la administrarea bunurilor parohiale, conform

    art. 61 din noul Statut BOR, aprobat n februarie 2012:Art. 61(1) n afara atribuiilor prevzute la art. 55 lit. a), b), c), d), e), i) i j), ntre

    edinele Adunrii parohiale, Consiliul parohial exercit toate atribuiile acesteia, precum iurmtoarele atribuii:

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    3/27

    3

    a) desemneaz dintre membrii Adunrii parohiale un delegat pentru alegerea membrilormireni ai Adunrii eparhiale din circumscripia respectiv;

    b) ntocmete bugetul parohial i urmrete modul de chivernisire al acestuia ;c)ntocmete raportul anual privind situaia economico-financiar aparohiei,iar o copie a

    acestui raport se va nainta spre informare Centrului eparhial;

    d) elaboreaz raportul anual privind activitatea Consiliului parohial, pe care l prezint spreaprobare Adunrii parohiale;e) desemneaz doi cenzori pentru controlul financiar al Comitetului parohial; f)primete i verific justificarea financiar anual a gestiunii Comitetului parohial;g) aprob propunerile preotului paroh privind nzestrarea bisericii cu veminte, icoane,

    obiecte i cri de cult, cele necesare pentru serviciul religios i a instituiilor parohiale (culturale,sociale, fundaionale), precum i alocarea fondurilor corespunztoare;

    h) vegheaz ca aprovizionarea pangarului parohiei cu lumnri, calendare, obiecte i cride cult, precum i tiprituri de zidire duhovniceasc, s se fac numai de la Centrul eparhial,pentru susinerea activitilor misionare ale eparhiei respective;

    i) unde sunt mai muli slujitori ai altarului, ncredineaz, cu proces-verbal, pangarulunui

    alt slujitor dect parohul, cu asumarea ntregii rspunderi materiale i gestionare de ctre acesta;j)face propuneri spre aprobare Permanenei Consiliului eparhial,cu privire latransmitereafolosineibunurilor imobilebisericeti ale parohiei (nchiriere, comodat, arendare etc.), a grevriicu sarcini sau afectrii de servitui a acestora, cu excepia locaurilor de cult.

    (2) Hotrrile n legtur cu prevederile de la alin. (1) lit. a), e) i i) ale p rezentului articolse comunic protopopului, pentru aprobare.

    - ndeplinete orice alte ndatoriri ce i se dau de organele superioare sau de Consiliulparohial (art.6 RAB).

    Preotul-paroh are urmtoarele ndatoriri cu privire la administrarea patrimoniuluiparohiei:

    - ngrijete ca toate actele epitropiei s se ndeplineasc la timp i potrivit legilor,

    Statutului pentru organizarea i funcionarea Bisericii Ortodoxe Romne; Regulamentelorbisericeti i Instruciunilor privitoare la administrarea averilor bisericeti;- Aprob actele de plat ncheiate de epritropi i aduce la ndeplinire hotrarile

    Adunrii parohiale i ale organelor superioare;- Administreaz patrimoniul parohiei n conformitate cu hotrrile Adunrii parohiale

    i ale Consiliului parohial i controleaz modul de administrare a bunurilor din parohie,verificnd n acelai timp casa, ori de cte ori e nevoie, dar de cel puin patru ori pe an (art. 50lit. k) din Statut i art.7 RAB).

    c) Organele de control ale administrrii patrimoniului parohiei.Asupra modului de administrare a averilor parohiilor au dreptul de control ierarhic:

    protopopul, episcopul eparhiot, organele specializate de stat i bisericeti (art. 23-24 RAB; art.

    30 Legea Cultelor;). Patriarhul pe temeiul dreptului de devoluiune, prevzut de canonul 11 alSinodului VII ecumenic, are ndatorirea de a supraveghea modul n care se face administrareantregii averi bisericeti, fiind n drept a luat toate msurile legale de ndreptare acolo undeprestigiul Bisericii i buna chivernisire a acestor averi o cer (art. 23 RAB).

    d) Moduri de dobndire a bunurilor la nivel de parohie.Parohia, ca i toate unitile administrative bisericeti, persoane juridice, poate dobndi

    bunuri, n conformitate cu dispoziiile Codului civil, ale celorlalte legi ale Statutului pentru

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    4/27

    4

    organizarea i funcionarea Bisericii Ortodoxe Romne i ale Regulamentului pentruadministrarea averilor bisericeti (art.25 RAB).

    Modurile de dobndire a averii parohiale sunt: donaiile de bunuri imobile, sponsorizrietc., cumprarea i schimbul.

    Donaiile de orice natur se accept numai dac sunt de real folos parohiei dup

    urmtoare procedur: parohul aduce la contiin Consiliului parohial i n cazul cnd sehotrte primirea donaiei, face propunerile cuvenite Adunrii parohiale. Dac i Adunareaparohial accept donaia, actul de donaie npreun cu ncheierile Consiliului parohial i aleAdunrii parohiale se nainteaz Permanenei Consiliului eparhial spre aprobare (conf. art. 102lit. p) din Statut; art.26 RAB). Donaiile manuale se primesc de paroh sau Consiliul parohial, darn toate cazurile se va respecta i prevederile legilor n vigoare (art. 27 RAB).

    Bunurile care fac obiectul aporturilor de orice fel contribuii, donaii, succesiuni, legate , precum i alte bunuri intrate n patrimoniul unitilor componente ale BOR, nu pot faceobiectul revendicrii lor ulterioare (art. 176 din Statutul BOR).

    Cumprarea de bunuri imobile se face numai n caz de necesitate, constatat de Consiliulparohial prin proces-verbal special i se trimite Permanenei Consiliului eparhial spre aprobare i

    nputernicire de a trata cumprarea (art.27-28 RAB).f) Regimul juridic al bunurilor parohiale.

    Bunurile sacre i preioase, aparintoare parohiei, sunt inalienabile (nu pot fi contestate,prescrise) i ca atare nu pot fi schimbate, grevate (mpovrate cu sarcini), nstrinate (vndute,donate). n cazuri cu totul excepionale i numai pentru interese superioare bisericeti, lapropunerea chiriarhului respectiv, Sinodul Permanent poate aproba ca unele bunuri preioasepentru a fi druite (art.28 RAB).

    g) Schimbarea, guvernarea sau nstrinarea averilor parohiale.Schimbarea, guvernarea sau nstrinarea averilor parohiale imobile, cu caracter comun,

    sunt ngduite numai atunci cnd interesele vitale ale bisericii le justific i dac astfel deoperaiuni aduc avantaje reale Bisericii dup urmtoarea procedur: cnd o parohie dorete svnd un imobil, Consiliul parohial va fi convocat anume n acest scop spre a delibera asupraacestei chestiuni cu cel puin 2/3 din numrul membrilor prezeni (art. 62 alin (3) din Statut).Aceast hotrre va fi supus aprobrii Adunrii parohiale, care va fi convocat n acest scop. nedina de lucru a Adunarii parohiale vor trebui s fie prezeni numrul de membri cerut de art.57 din Statutul pentru organizarea i funcionarea Bisericii Ortodoxe Romne, adic celpuin ozecime din totalul membrilor nscrii n lista membrilor Adunrii parohiale.

    Procesele verbale, coninnd toate elementele de mai sus, se vor ncheia n douexemplare, din care unul se va pstra n arhiva parohiei, iar altul se va nainta Protopopiatuluirespectiv ca raport deosebit din partea parohului n care se va cere trimiterea lucrrilor laConsiliul eparhial spre aprobare. Consiliului eparhial primind lucrrile, va examina i va hotr

    asupra nstrinrii cu majoritatea absolut de voturi a membrilor care compun Consiliul eparhial.Hotrrea trebuie s aib i avizul Contenciosului (consilierul juridic) i aprobarea Chiriarhului(conf. art. 31-32 din RAB).

    Vnzarea unui imobil bisericesc nu se poate face dect prin licitaie public i numaidup aprobarea dat de ctre Consiliul eparhial (art. 98 lit. k) din Statut), conform art. 2 dinRegulamentul pentru administrarea averilor bisericeti i potrivit condiiilor fixate de ctreConsiliul parohial prin procesul-verbal. Licitaia se va ine de ctre epitropii parohiei, subpreedinia parohului, n acord cu ceilali preoi slujitori. La condiii egale sunt preferai preoii

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    5/27

    5

    parohiei n primul rnd, iar n al doilea rnd sunt ceilali slujitori ai bisericii. Termenul delicitaie va fi adus la cunotiina celor interesai, cu cel puin 15 zile nainte de inerea licitaiei,prin afiarea la oficiile publice din localite i prin publicarea datei i a condiiilor licitaiei ntr-ogazet cotidian. Licitaia se va ine n cancelaria parohial (art.33-35 RAB).

    Procesul verbal de inere a licitaiei va cuprinde toate elementele i datele necesare unei

    expuneri complete a modului cum a decurs licita ia i va fi semnat de paroh, de ceilali preoicoslujitori, de epitropi i de doi martori asisteni, alei de preferin dintre membrii Adunriiparohiale. La procesul verbal se vor ataa toate actele n cauz. Lucrrile astfel finalizate se vornainta protopopului, spre a fi trimise Consiliului eparhial. Acesta le va examina n edinplenar i pe baza rezultatului obinut la licitaie va decide cum va gsi de cuviin. HotrreaConsiliului eparhial se va supune aprobrii Chiriarhului.

    n cazul n care Consiliul eparhial nu aprob licitaia, va putea hotr s se in o noulicitaie, iar dac dup dou licitaii consecutive, rezultatul nu este favorabil, Consiliul eparhialva putea decide cu aprobarea Chiriarhului, fie vnzarea prin buna nvoial, fie amnarea vnzriiimobilului n cauz. Tratarea vnzrii prin bun nvoial se face prin procedura stabilit de art.31 i 32 din Regulamentul pentru administrarea averilor bisericeti. Dac Chiriarhul nu aprobrezultatul vnzrii prin bun nvoial toate formele ndeplinite mai nainte rmn fr efect.

    n cazul n care rezultatul licitaiei este aprobat de ctre Consiliului eparhial, se dispuneincheierea contractului, care se va autentifica, fiind semnat de paroh ca preedinte, preoiicoslujitori i de epitrop. Dup ncheierea contractului se va trimite o copie Consiliului Na ionalBisericesc, spre a se scoate imobilul respectiv din inventarul general de imobile bisericetiprevzut de Regulamentul pentru administrarea averilor bisericeti (art. 36-40 RAB).

    Schimbarea vreunui imobil parohial cu un alt imobil, sau grevarea lui n vreo form se va face prin bun nvoial, cu respectarea dispoziiilor cuprinse n art. 31i 32 RAB (art. 41 RAB).

    h)Rspunderi.Membrii organelor de administrare a averilor bisericeti parohiale sunt rspunztoripentru pagubele pricinuite acestor averi prin rea credin, neglijen sau nepricepere.Rspunderea civil nu exclude rspunderea penal, iar aprobarea gestiunii nu constituie odescrcare de rspundere pentru neregulile constatate ulterior (art.61 RAB; art. 64 din Statut).

    n legtur cu obligativitatea administrrii corecte a ntregii averi parohiale mobile iimobile, amintim aici i faptul c Sfntul Sinod al Bisericii Ortodoxe Romne a aprobat, prinhotrrile nr. 3781/2009 i 860/2010, proiectul de msuri privind Disciplina financiar-contabili administrativ-patrimonial n Biseric n conformitate cu legiuirile bisericeti i legislaia nvigoare. Principii, norme i sanciuni canonice, statutare, regulamentare i legale , msuri ceau n vedere i obligaia eparhiilor, parohiilor i mnstirilor de a evidenia cu strictee veniturile

    i cheltuielile, de a produce i deine nscrisuri legale privind dreptul de proprietate asuprabunurilor pe care le posed, precum i asupra acelor bunuri aflate vremelnic n administrare.Hotrrile Sfntului Sinod n legtur cu disciplina financiar-contabil i administrativ-

    patrimonial precizeaz urmtoarele:Avnd n vedere c autonomia financiar a unitilor de cult impune, pe lng

    administrarea corect a veniturilor acestora, i existena propriilor organisme de control (audit)financiar i de sancionare a abaterilor de la disciplina financiar-contabil i de administrare apatrimoniului bisericesc;

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    6/27

    6

    innd seama c potrivit prevederilor statutare i regulamentare bisericeti, precum icelor legale n vigoare, chiar dac veniturile din fonduri proprii ale unitilor de cult nu suntsupuse verificrii organelor locale fiscale sau ale primriilor, ci numai organismelor de controlfinanciar bisericeti, este necesar adoptarea unor msuri ferme privind ntrirea disciplineifinanciar-contabile i de administrare a patrimoniului bisericesc la nivelul tuturor unitilor

    bisericeti, inclusiv prin creterea rolului i responsabilitilor organismelor proprii de control(audit) financiar i patrimonial;Lund act c este necesar atenionarea eparhiilor privind achitarea la timp a tuturor

    obligaiilor financiare ale unitilor bisericeti din eparhie ctre stat (taxe, impozite, cotelesociale aferente salariilor), pentru a nu afecta drepturile personalu lui angajat i a nu se creaprejudicii financiare unitilor de cult din eparhii, n contextul n care acestea sunt supusecontrolului instituiilor specializate ale statului;

    Apreciind c este necesar s se reaminteasc ndatoririle personalului bisericesc de latoate unitile bisericeti dar i sanciunile n caz de constatare a abaterilor de la administrareapatrimoniului mobil i imobil al unitilor de cult, care nu se diminueaz sau nstrineaz, ci sepstreaz i se mbogete,plenul Sfntului Sinod a hotrt:

    1.Fiecare conductor de unitate bisericeasc, la nivel de parohie, protopopiat,mnstire, eparhie, mitropolie i patriarhie, are ndatorirea de a administra avereabisericeasc numai mpreun cu organismele bisericeti statutare (princoresponden cu obligaia de control preventiv din legislaia de stat)...

    2. La nivelul fiecrei uniti bisericeti se va respecta obligaia legal i statutar de ase institui un organism de control (audit) aflat n directa subordonare a ierarhilor,

    avnd ca model Normele metodologice proprii privind exercitarea activitii de auditintern n cadrul Administraiei Patriarhale i al Arhiepiscopiei Bucuretilor, precumi Normele metodologice privind organizarea i exercitarea activitii gestionarefinanciar-contabil, controlul gestionar, financiar-contabil, controlul financiar

    preventiv, audit intern la nivel de eparhii, mitropolii i Patriarhie, anexate prezenteihotrri.

    3. Fiecare eparhie este obligat ca, anual, s prezinte mitropoliei de care aparineraportul financiar-contabil i lista patrimoniului eparhial achiziionat sau vndut(cnd ar fi cazul) n anul precedent. Arhiepiscopia n care se afl sediul uneimitropolii este obligat s trimit Patriarhiei Romne raportul financiar-contabil ilista patrimoniului mitropoliei achiziionat sau vndut (cnd ar fi cazul) n anulprecedent, iar Administraia Patriarhal s le trimit Sinodului Permanent.

    4. Ia act de necesitatea aplicrii prevederii canonice a dreptului de devoluiune almitropolitului n eparhii i al Patriarhului n mitropolii, dac se constat nereguli nrespectarea legiuirilor bisericeti i a legislaiei n vigoare n domeniul disciplineifinanciar-contabile i administrativ-patrimoniale n Biseric.

    5. Centrele eparhiale vor fi ndatorate a urmri, prin sectoarele de resort, ntocmirea, ncel mai scurt timp, a unor evidene clare a ntregului patrimoniu al fiecrei uniti decult din cuprinsul lor.

    6. Ierarhii Sfntului Sinod au ndatorirea de a veghea ca toate obligaiile financiare aleunitilor bisericeti din eparhie ctre bugetul de stat (taxe, impozite, cotele socialeaferente salariilor etc.) s fie achitate la timp, pentru a nu afecta drepturilepersonalului angajat i a nu se crea prejudicii financiare unitilor de cult dineparhie. n caz contrar, att ierarhii Sfntului Sinod, ct i personalul responsabil din

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    7/27

    7

    subordine, care se face vinovat de astfel de abateri, va fi cercetat disciplinar pentrustabilirea vinoviei, n vederea aplicrii sanciunilor canonice, regulamentare ilegale.

    7. n cazul constatrii unor abateri de la disciplina financiar-contabil i deadministrare a patrimoniului imobil al unitilor de cult, pe baza cercetrii ce se va

    efectua de organismele de control abilitate la nivelul fiecrei uniti bisericeti,personalul clerical rspunde canonic-disciplinar, administrativ-bisericesc, civil ipenal, urmnd a fi deferit instanei de judecat bisericeasc, potrivit cu starea pe careo ocup n Biseric: preot, protopop, personal cleri cal de conducere de la centru leparhial n judecata Consistoriului eparhial; stare, stare n judecataConsistoriului monahal; ierarh n discuia Sinodului Mitropolitan i, apoi nexaminarea Sinodului Permanent i, dup caz, n judecata Sfntului Sinod.

    ADMINISTRAIA BISERICEASC PAROHIALNoiunea de administraie bisericeasc parohial i trsturile ei specifice

    Prin administraie bisericeasc se nelege, fie categoria de organisme organismeleadministrative, executive, de conducere operativ sau de jurisdiciefie forma de activitate saulucrarea acestor organisme adic activitatea sau lucrarea administrativ, executiv, de conducereoperativ sau de jurisdicie, de gospodrire sau de chivernisire, la diferite niveluri a Bisericii.

    Organismele administrative, executive, de conducere operativ sau de jurisdiciebisericeasc sunt constituite ierarhic, la diferite niveluri, avnd fiecare atribuii concrete nfuncie de domeniul sau sfera lor de activitate.

    Activitatea administrativ bisericeasc const n executarean concret sau punerea npractic a prevederilor, normelor religios-morale, canonice i legale referitoare la Biseric. Ea sedeosebete de activitatea de executare nemijlocit a puterii bisericeti, (sacramentale,nvtoreti i jurisdicionale) i are nfiarea instituional uman obinuit.

    Supus controlului organismelor bisericeti de ndrumare i control, activitateaadministrativ bisericeasc ne apare, ca structur i aciune, asemntoare oricrei activitiinstituionale laice. Astfel, organismele administrative la diferite niveluri, dau socoteal periodic prin dri de seam, de ntreaga lor activitate n faa organismelor de conduceredeliberative i elective, iar la nivel local-parohial i n faa credincioilor.

    Activitatea administrativ la nivel parohial este legat efectiv i organic decredincioi, nu numai prin obiectivele sale, ci i prin componena sa. Aceasta ntruct ncomponena organismelor administrative intr credincioi alei de Adunarea parohial.

    Sarcina organismelor administrative bisericeti este de a aplica normele canonice ilegale n mod operativ i concret la viaa religios-moral i comunitar-economic a credincioilorgrupai n uniti administrative, la diferite niveluri.

    Administraia bisericeasc este o administraie dinamic i urmrete rezolvareaoperativ a sarcinilor ce-i revin. Organismele administrative bisericeti, folosind n activitatea lormetoda convingerii urmresc ca interesele fundamentale ale credincioilor s coincid cu interesele generale ale Bisericii ca i ale comunitii umane n general, i s nu contravin legilorstatului n cadrul cruia Biserica i desfoar activitatea sa. sa bimilenar. Unele principii suntcomune i altor sectoare ale administraiei, inclusiv administraiei de stat, n forme specifice,altele sunt proprii administraiei bisericieti. ntre acestea

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    8/27

    8

    a) Principiul conducerii ntregii administraii a Bisericii de ctre un organism colegial-central:Sf. Sinod;

    b) Principiul subordonrii;c) Principiul participrii credincioilor la realizarea administraiei bisericeti;d) Principiul egalitii n drepturi i ndatoriri a tuturor credincioilor;e)

    Principiul muncii colegiale sau a muncii n colectiv;f) Principiul canonicitii i legalitii n administraia bisericeasc;

    g) Principiul cointeresrii n activitatea organelor din administraia bisericeasc.Principiul participrii credincioilor la realizarea administraiei bisericeti, fie direct,

    fie prin reprezentanii alei de acetia. Acest principiu este consacrat de Statut i deRegulamentele bisericeti de conducere i administrative (executive) bisericeti la toatenivelurile. Astfel, Adunarea Naional Bisericeasc, organismul reprezentativ central, secompune din cte trei reprezentani, deputai alei, ai fiecrei eparhii, un cleric i doi mireni,delegai ai Adunrilor eparhiale respective (art.19, 22 St.); Consiliul Naional Bisericesc, organsuprem administrativ central pentru afacerile ntregii Biserici, i totodat organism executiv alSf. Sinod i al Adunrii Naionale Bisericeti, se compune din nou membri, trei clerici i ase

    mireni, alei de Adunarea Naional Bisericeasc, i din consilierii administrativi, ca membripermaneni (art.29 St.); la fel funcionarii Cancelariei patriarhale, sunt laici. Aceeai situaie seprezint i la nivel eparhial i parohial. Astfel, Adunarea eparhial, ca organism deliberativpentru toate chestiunile administrative, culturale i economice, se compune din reprezentaniiclericilor i credincioilor, n proporie de1/3 clerici i 2/3 mireni (art.91 -92 St.); iar Consiliuleparhial, ca organism executiv al Adunrii eparhiale, pentru afacerile administrative, culturale,economice i fundaionale, se compune din episcop, ca preedinte, din vicarii eparhiali, dinconsilierii administrativi, ca membri permaneni, numii de Chiriarh cu avizul Consiliuluieparhial i din nou membri, trei clerici i ase mireni, alei de Adunarea eparhial electoral(art.96-98 St.). La rndul ei, Adunarea parohial, ca organism deliberativ la nivel de parohie secompune din toi brbaii credincioi, clerici i mireni, majori ai parohiei, de sine stttori,

    neptai i care i ndeplinesc ndatoririle morale i materiale fa de Biseric i aezmintele ei(art.54 St.); iar Consiliul parohial se compune din preot, ca preedinte de drept, ceilali clerici,preoi i diaconi, din parohie, i primul cntre al bisericii parohiale, ca membri de dreptpermaneni, cu vot deliberativ, i 7, 9 sau 12 membri mireni, alei de Adunarea parohialelectoral pe durata a patru ani (art.59.60 St.). Epitropia parohial se compune din epitropi,delegai de Consiliul parohial dintre membrii si alei (art.48 ROD). Comitetul parohial,organism cu atribuii cultural-filantropice, este alctuit din credincioi,clerici i mireni, brbaisau femei, sau i numai din femei (art.66-67 St.; art.44 ROD). Credincioii laici fac parte i dinorganismele de control i ndrumare administrativ, inspectori i revizori contabili, ca i dincorpul tehnic al centrelor eparhiale, i din organismul jurisdicional la nivel de protopopiat,consistoriul protopopesc, i ca membri ai organismelor deliberative, la toate nivelurile, careexercit controlul general al activitii executive.

    Asigurarea legal a participrii active i reale a credincioilor clerici i mireni la viaareligioas, cultural, social, etic, economic fundaional a Bisericii, la toate nivelurile, ncadrul Bisericii, ca i la exercitarea controlului specializat i obtesc, constituie o garanie anfptuirii activitii administrative bisericeti n conformitate cu principiile fundamentalecanonice i scopul Bisericii, mntuirea credincioilor.

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    9/27

    9

    Participarea credincioilor la realizarea sarcinilor administraiei bisericeti asigur nacelai timp ndeplinirea la timp a acestora i n condiii optime, ntrind interesul pentru bunulmers al vieii bisericeti la diferitele niveluri.

    Credincioii direct, ca membri ai Adunrii parohiale, i prin delegaii lor, n organismeleexecutive, la nivelurile superioare, particip la realizarea n toate fazele de nfptuire a

    administraiei bisericeti n cele mai variate forme. Astfel, n faza de iniiere i pregtire aelaborrii normelor administrative, decizii, hotrri, credincioii particip, ca de altfel i ncelelalte faze, att ca membri ai organelor de decizie, din care fac parte de drept, sau ca membridelegai, alei n mod individual, prin propuneri i sugestii. Un mod aparte, specific, darimportant de participare a credincioilor la iniierea unor msuri administrative l constituieformarea activelor de credincioi pe lng Consiliul parohial, sub forma de comitete lrgite cuprofil diferit, dar mai ales sub forma comitetului parohial, cu profil cultural i filantropic religios,care poate avea diferite secii cultural, construcii, pictur, reparaii etc. cnd nevoile o cer nlegtur cu executarea unor lucrri de interes obtesc i bisericesc.

    Principiul participrii credincioilor la realizarea administraiei bisericeti i gseteaplicarea i prin faptul c organismele colegiale ale administraiei bisericeti au la baz principiul

    conducerii colective. Astfel, Sf.Sinod poate chema la consftuiri pe reprezentanii clerului, aimnstirilor i colilor teologice, n probleme i chestiuni cu privire la instituiile respective(art.16 St; art.12 ROC).

    n calitate de membri cu drepturi depline ai organismelor colegiale administrativebisericeti reprezentanii credincioilor pot iniia orice msuri de competen organismeloradministrative respective, venind cu sugestii i fcnd observaii, participnd la adoptarea actelordecizionale de ctre organismele din care fac parte. n acest sens Adunrile parohiale sunt celemai cuprinztoare forumuri de dezbatere i soluionare a problemelor legate deviaa parohiei, eleavnd competena de a hotr asupra problemelor fundamentale ale organizrii i dezvoltriiparohiei. n aceste Adunri, credincioii, n mod nemijlocit, hotrsc asupra celor mai stringenteprobleme, rezolvnd operativ orice situaie.

    Credincioii contribuie efectiv i la nfptuirea sarcinilor administraiei parohiale nvariate forme. n general contribuie prin sprijinul pe care ei l acord organismelor administrativeparohiale n realizarea atribuiilor lor. n numeroase situaii credincioii particip n modindividual, voluntar, la mplinirea sarcinilor administrative parohiale. Ei se ofer s efectuezeanumite munci n legtur cu ntreinerea i nfrumusearea bisericii, a cimitirului, a caseiparohiale etc.

    O deosebit contribuie i aduc credincioii i la exercitarea controlului asupra activitiiorganelor executive parohiale, n mod individual, cu ocazia diverselor ntlniri i discuiipersonale, cu consilierii parohiali, membri ai organelor executive, prin sesizri i reclamaii, iorganizat i statutar prin dreptul de a fi delegat ca brbat de ncredere, la toate edineleorganelor de conducere deliberative i executive ale unitilor bisericeti.

    ORGANELE ADMINISTRATIVE BISERICETI PAROHIALE

    Organele administrative bisericeti parohiale sunt: Consiliul parohial, preotul paroh iepitropul.

    Consiliul parohial este organismul administrativ executiv al Adunrii parohiale. El secompune din preotul paroh ca preedinte de drept, ceilali preoi i diaconii slujitori activi aiparohiei i primul cntre al bisericii parohiale, ca membri de drept (art. 59 din Statut; art. 15

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    10/27

    10

    ROD) i 7, 9 sau 12 membri n funcie de categoria parohiei, precum i 2-4 membri supleani,alei pe termen de 4 ani de Adunarea Parohiala Electoral ( art. 59 din Statut; art. 16 ROD),dintre credincioii care frecventeaz biserica, au o via pilduitoare, se bucur de respectulcomunitii i nu au fost judecai sau condamnai penal. Atribuiile administrative ale Consiliuluiparohial sunt artate n art. 61 din Statutul BOR i art. 38 ROD, i anume:

    Art. 61 (1) n afara atribuiilor prevzute la art. 55 lit. a), b), c), d), e), i) i j), ntreedinele Adunrii parohiale, Consiliul parohial exercit toate atribuiile acesteia, precum iurmtoarele atribuii:

    a) desemneaz dintre membrii Adunrii parohiale un delegat pentru alegerea membrilormireni ai Adunrii eparhiale din circumscripia respectiv;

    b) ntocmete bugetul parohial i urmrete modul de chivernisire al acestuia ;c)ntocmete raportul anual privind situaia economico-financiar aparohiei,iar o copie a

    acestui raport se va nainta spre informare Centrului eparhial;d) elaboreaz raportul anual privind activitatea Consiliului parohial, pe care l prezint spre

    aprobare Adunrii parohiale;e) desemneaz doi cenzori pentru controlul financiar al Comitetului parohial;

    f)primete i verific justificarea financiar anual a gestiunii Comitetului parohial;g) aprob propunerile preotului paroh privind nzestrarea bisericii cu veminte, icoane,obiecte i cri de cult, cele necesare pentru serviciul religios i a instituiilor parohiale (culturale,sociale, fundaionale), precum i alocarea fondurilor corespunztoare;

    h) vegheaz ca aprovizionarea pangarului parohiei cu lumnri, calendare, obiecte i cride cult, precum i tiprituri de zidire duhovniceasc, s se fac numai de la Centrul eparhial,pentru susinerea activitilor misionare ale eparhiei respective;

    i) unde sunt mai muli slujitori ai altarului, ncredineaz, cu proces-verbal, pangarulunuialt slujitor dect parohul, cu asumarea ntregii rspunderi materiale i gestionare de ctre acesta;

    j)face propuneri spre aprobare Permanenei Consiliului eparhial,cu privire latransmitereafolosineibunurilor imobilebisericeti ale parohiei (nchiriere, comodat, arendare etc.), a grevriicu sarcini sau afectrii de servitui a acestora, cu excepia locaurilor de cult.

    (2) Hotrrile n legtur cu prevederile de la alin. (1) lit. a), e) i i) ale prezentului articolse comunic protopopului, pentru aprobare.

    Parohul, organ unipersonal, ca mputernicit al episcopului este pstorul sufletesc alcredincioilor dintr-o parohie, iar n activitatea administrativ este conductorul administraieiparohiale i organ executive al Adunrii parohiale, al Consiliului parohial i al Comitetuluiparohial (art. 49 alin. (1) din Statut). Parohul este de drept preedintele organismelor colegiale deconducere i administraie parohial, al Adunrii parohiale-organismul deliberativ, al Consiliuluiparohial, organismul administrativ i executiv al Adunrii parohiale i al Comitetului parohial,organismul ajuttor pe lng Consiliul parohial i n acelai timp este i organismul executiv alacestora. El este i gestionarul legal al patrimoniului parohiei (Legea 22/1969). Atribuiile

    administrative ale parohului sunt cele prevzute n art. 50 din Statut, i anume: Art. 50 n cadrul ntreitei slujiri preoeti: nvtoreasc, sfinitoare i pastoral-

    misionar, parohul exercit urmtoarele atribuii:a) svrete Sfnta Liturghie i Laudele bisericeti n duminici, srbtori i n alte zile ale

    sptmnii, cu rostirea cuvntului de nvtur; svrete Sfinte Taine i ierurgii; catehizeazcopii, tineri i aduli conform ndrumrilor Centrului eparhial i asigur accesul zilnic n lcaulde cult, conform programului afiat la intrarea n biseric;

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    11/27

    11

    b) Preotul paroh sau unul dintre ceilali preoi, dac sunt mai muli, cu binecuvntarea(aprobarea scris a) chiriarhului, pentru fiecare an colar, va solicita aprobarea inspectoratuluicolar judeeanpentru predarea orelor de religie la coala din parohie, dac acestea nu suntrepartizate unui cadru didactic titular sau suplinitor;

    c) duce la ndeplinire toate dispoziiile prezentului statut, ale regulamentelor bisericeti i

    ale organismelor bisericeti centrale i eparhialen ceea ce privete parohia;d)duce la ndeplinire hotrrile organismelor eparhiale i dispoziiile autoritii superioare

    bisericeti (protopop, episcop sau arhiepiscop) referitoare la viaa parohial;e) ntocmete i duce la ndeplinire prevederile programului anual al activitilor pastoral-

    misionare, social-filantropice i administrativ-gospodreti ale parohiei, comunicnd Centruluieparhial, n scris,i credincioilorrezultatele aciunilor ntreprinse n acest sens;

    f)1fr aprobarea prealabil scris a chiriarhului, nu poatereprezentaparohia n justiie, n

    faa autoritilor locale i fa de teri, personal sau prin delegai. n aceeai msur, clericii dinparohii, n virtutea jurmntului de ascultare (subordonare) fa de chiriarh depus la hirotonie, i,respectiv, monahii, n virtutea votului monahal al ascultrii,nupot s compar n faa instanelorjudectoreti fraprobarea prealabil scris a chiriarhului, inclusiv n cauze de interes personal;

    nclcarea acestei prevederi atrage sanciuni canonice i disciplinare;g) convoac i prezideaz Adunarea parohial, Consiliul parohial i Comitetul parohial;h) duce la ndeplinire hotrrile Adunrii parohiale i ale Consiliului parohial;i) ine registrul cu evidena tuturor parohienilor;j) ine la zi evidena botezailor, cununailor i decedailor din parohie n registrele speciale

    (mitricale) i emite certificate de botez i de cununie2;k) administreaz patrimoniul parohiei n conformitate cu hotrrile Adunrii parohiale i

    ale Consiliului parohial i controleaz modul de administrare a bunurilor instituiilor culturale,social-filantropice i fundaionale bisericeti din parohie ;

    l) ntocmete i ine la zi inventarul bunurilor parohiei de orice natur, biblioteca, precumi arhiva parohiei. Deine sigiliul parohiei pe durata oficiului de paroh.

    Epitropuleste membrul Consiliului parohial ales, delegat de Consiliul parohial pe 4 ani, nedina de constituire a acestuia, pentru a ndeplini sarcina de administrator al averii parohialesub controlul parohului.

    Organismele administrative bisericeti parohiale au capacitatea administrativ proprie,adic pot participa ca subiect independent n raporturile de drept administrativ i realizeazforma fundamental de activitate executiv la nivel de parohie.

    Organismele colegiale i unipersonale.

    Faptul c organismele administrative bisericeti parohiale, dup natura lor, unde suntcolegiale (respectiv Consiliul parohial), iar altele unipersonale (parohul i epitropul) care fac

    parte din organismul colegial, pune o serie de probleme:- n legtur cu organizarea i funcionarea fiecrui organism administrativ, nfuncie de caracterul lui, unipersonal sau colegial;

    - n legtur cu raporturile dintre aceste organisme, i- n legtur cu principiile care stau la baza acestor raporturi, si anume:

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    12/27

    12

    a)Avantaje si dezavantaje.Pentru a lmuri aceste probleme se impune, mai nti, a vedea care sunt avantajele i

    dezavantajelepe care le ofer fiecare dintre cele 2 tipuri de organe.Organul unipersonal ofer posibilitatea lurii de hotrri rap ide, a trata mai unitar

    problemele i a se adapta mai rapid la mprejurri, dar i a face posibil crearea de condiiiprielnice, pentru concentrarea puterii n minile unei singure persoane, care atrag dup sineabuzul de putere, pripirea la adoptarea hotrrilor, nutrind comiterea de greeli, abateri de laprevederile canonice i legale.

    Organismul colegial ofer, n general, un tablou opus avantajelor si dezavantajelorcaracteristice organului unipersonal i anume:

    - participarea unui numr mai mare de persoane la adoptarea hotrrilor presupunedezbaterea lor prealabil, ceea ce face ca problema s fie cercetat mai temeinic i sub mai multeaspecte;

    - se creez un control intern reciproc,- dar face posibil protecionismul, ambiiile personale, formalismul, care duc la comiterea

    de greeli birocratice;- hotrrea se va lua n timp relativ lung i greoi, rspunderea se disperseaz i este greude stabilit, nimeni nu cunoate problemele i nu-i ia nimeni ntreaga rspundere, fapt ce dnatere la atitudini de indiferen fa de rezolvarea problemelor.

    Ideal este ca cele dou tipuri de organe s se mbine.Consiliul parohial, organismul colegial de decizie administrativ la nivel parohial,

    prezint avantaje c n componena sa intr un numr considerabil de persoane, reprezentndambele stri constitutive ale Bisericii, starea clerical i starea laic, i credincioi din diferiteneamuri (rude), profesii, vrste i pturi sociale, asa nct el poate juca rolul de centrucoordonator al activitii parohiale. Stabilindu-se n mod concret competena i sarcinile ce-irevin fiecrui membru al Consiliului n parte, i mprosptndu-se mereu cu noi membri, cuocazia alegerilor periodice, face ca acest organism s pstreze continuitatea n activitatea sa, dari s fie receptiv la tot ce este nou. De aceea considerm c este greit a se rennoi membriiconsiliului parohial de fiecare dat a alegerilor, ci indicat este a se primeni numai cu noi membri,pstrndu-se o parte din cei vechi, pentru a nu se pierde experiena i desprinderile bune nactivitatea acestui organism administrativ. Pentru a obine rezultate bune se impune ca nmbinarea dintre activitile cele dou organisme colegial i unipersonal- de conducereadministrativ a parohiei, s se aib n vedere:

    - s se limiteze competena Consiliului parohial, organismul colegial, la minumumnecesar de probleme i s se lase parohului, organul unipersonal, libertatea de a aciona n caz denecesitate i cnd rezolvarea problemelor cer oportunitate i nu pemit ntrziere;

    - s se pregteasc n prealabil deciziile ce urmeaz a fi date, fie n subcolective, sau prinreferate personale, lsnd Consiliului posibilitatea examinrii problemelor care sunt ntr-adevrdiscutabile;

    - s se mpart sarcinile ntre membrii consiliului n aa fel nct s fie posibil stabilirearspunderii personale a fiecrui membru pentru opiunea pe care o adopt, dup poziia pe care oocup, i anume: Consiliul parohial definete direcia rezolvrii problemei, lsnd exercitarea curent i operativ pe seama parohului, cruia i revine i rspunderea pentru chestiunile deamnunt. Aceasta presupune o bun pregtire a materialelor pentru Consiliu, n cadrul unui

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    13/27

    13

    secretariat, care s se orienteze bine, n esena problemelor examinate, ca i o bun pregtire aedinelor, care sunt de fapt un fel de consftuiri.

    La nivel de parohie, ntre preotul paroh, conducatorul administraiei parohiale i consiliulparohial, organismul colegial administrativ, se stabilete un fel specific de raporturi impus defaptul c preotul paroh, organul de conducere unipersonal, ca mputernicit al episcopului

    eparhiot, este numit de acest organ superior sau poate fi i ales de comunitatea parohial dacepiscopul consider necesar i oportun i confirmat de episcop, pe cnd organismul colegial, estealctuit din consilieri alei de organismul deliberativ, respectiv de ctre Adunarea parohialconstituit n Adunare parohial electoral. n acest caz preotul paroh este parial independent deorganismul colegial.

    Pentru buna desfurare a lucrrii de administraie parohial, se impune ca, Consiliuluiparohial s i se rezerve rezolvarea problemelor de importan major i s fie scutit deexaminarea unor chestiuni secundare i de amnunt, care trebuie s rmn n sarcina preotuluiparoh.

    n luarea de bune msuri se cere a se avea n vedere faptul c membrii Consiliuluiparohialconsilierii, nu sunt o sum mecanic de oameni, ci persoane care reprezint grupele de

    credincioi care i-au ales, pentru a evita astfel luarea de hotrri cu caracter accidental; ca ifaptul c hotrrile laute au la baz un compromis, care ns nu poate depi limita canonicitiii legalitii bisericeti i de stat, ci trebuie pstrat n domeniul posibilitilor particulare cucaracter local. n acest sens, preotul paroh cunosctor al Sfintelor Canoane, al legiuirilorbisericeti i de stat, trebuie s fie un bun conductor i coordonator al activitii acestui forbisericesc.

    Adoptarea de hotrri pe baz de compromis prezint un interes i unele avantaje, ianume:

    - se poate realiza de la nceput un consens;- oponenii i pot schimba opinia n timpul discuiilor;- oponenii pot s-i menin opinia dar cad de acord cu hotrrea din alte considerente;- minoritatea i menine opinia, dar se supune n mod loial voinei majoritii. De preferat este ca n urma discuiilor s se ajung la unanimitate de opinie, astfel nct

    toi s contribuie la realizarea hotrrii. Din activitatea de rezolvare rapid a problemelor nu trebuie exclus nici metoda

    referendumului n cazul problemelor clare i simple, dei prin aceasta se analizeaz schimbul depreri, ea reducndu-se la da sau nu, de aprobare sau respingere a unei propuneri, dar este indicata se reduce la minumum folosirea ei, trecndu-se hotrrile n problemele care nu sufer amnaren competena parohului, ca preedinte al Consiliului parohial. n felul acesta se poate stabiliriguros rspunderea pentru hotrrea adoptat, se poate exercita controlul organismului colegial,cruia i se supune spre avizare i adoptare hotrrile luate. n acest sens se stabilete concretmodul de activitate al organismelor executive parohiale.

    Modul de organizare a activitii Consiliului parohial, organismul colegial, prezint odeosebit importan pentru productivitatea muncii sale i determin n mare msur importanaorganismului respectiv. Astfel, activitatea de pregtire necesar pentru elaborarea hotrrilorConsiliului parohial poate fi efectuat de un aparat care nu intr n competena sa, ct i deorganismul nsui, fie prin comisii crora li se ncredineaz pregtirea hotrrilor, fie prinrapoarte individuale, care s prezinte propuneri. Comisiile au ns posibilitatea spregteascmai multilateral i mai profund problemele date spre examinare i sunt de preferat, dardiminueaz interesul general pentru dezbaterea problemei respective de ctre toi membri i

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    14/27

    14

    consiliului parohial, pe cnd prin rapoarte individuale, prezentate de membri ai consiliuluiparohial respectiv, se creeaz posibilitatea mai larg de discuii i se contribuie la o atragere maimare a tuturor membrilor consiliului, la rezolvarea problemei.

    Membrii Consiliului parohial care n edin au o atitudine negativ fa de proiectulprezentat, pentru a-i elabora corect poziia nu trebuie s se limiteze numai la formula "nu", cu

    excepia cazului cnd consider problema lipsit de interes, ci atitudinea negativ trebuientotdeauna nsoit de o alt propunere pozitiv si constructiv. Astfel, se d posibilitateaconfrutrii observaiilor critice, i propunerile pozitive duc la examinarea multilateral aproblemelor cercetate i analizate n consiliu.

    O bun organizare a edinelor va nltura posibilitatea apariiei unor fenomene negative,n cadrul activitii organismului colegial.

    Prin mbinarea armonioas a activitii celor dou tipuri de organisme de conducereadministrative, a consiliului parohial ca organism colegial i a parohului ca organ unipersonal,conducerea organizat i coordonat n mod corect poate fi mai rapid i mai corect, i ea, iaforma de conducere colegial, pentru c i la baza activitii conducerii unipersonale, hotrrilemprtite se iau numai pe baza opiniilor exprimate de specialist.

    Amintim aici faptul c, potrivit art. 60 din Statutul pentru organizarea i funcionareaBisericii Ortodoxe Romne, pentru activitate ostil Bisericii, comportament imoral iofensator, membrii Consiliului parohial pot fi revocai ntr-o edin de lucru a PermaneneiConsiliului eparhial, la cererea motivat a parohului, avizat de protopop, sau n urmaconstatrii de ctre autoritatea superioar bisericeac. Membrii revocai nu pot fi realei timpde 5 ani n Consiliul parohial.

    b) Rspunderea moral i juridic.Pentru abaterile svrite n timpul i n legtur cu exercitatea atribuiilor, ori pentru

    nemdeplinirea corespunztoare a acestora, organismele administrative au o rspundere moralai una juridic (art. 38, 44, 50 ROD).

    Rspunderea juridic poate mbrca mai multe forme i anume:- rspunderea disciplinar intervine atunci cnd au fost nclcate obligaiile ce constituie

    raportul juridic de munc;- rspunderea administrativ intervine atunci cnd n timpul exercitrii funciei, n calitate

    de organ administrativ, o persoan, srvrete o contravenie;- rspunderea material intervine atunci cnd printr-o fapt ilicit svrit n legtur, ori

    n timpul exercitrii atribuiilor de serviciu, se creeaz un prejudiciu direct unitii n cadrulcreia selucreaz;

    - rspunderea civil intervine atunci cnd prin fapte materiale n timpul serviciului, nlegtur cu exercitarea atribuiilor, se cauzeaz un prejudiciu unei tere pesoane. n acest caz celprejudiciat poate cere despgubiri fie de la autorul faptei, fie de la unitate.

    - rspunderea penal poate interveni atunci cnd se svrete o fapt considerat cainfraciune de codul penal, cnd se aplic prevederile acestui cod.

    c). Raportul dintre preotul paroh i consilierii si.Preotul paroh, n calitatea sa de preedinte i organ executiv al Consiliului parohial,

    organismul colegial administrativ al parohiei, n activitatea sa de conductor al administraieiparohiale, ca organ administrativ unipersonal, este ajutat de consilierii parohiali, membrii dedrept sau alei ai consiliului parohial, clerici i mireni. Raporturile ce se stabilesc ntre preotulparoh, conductorul administraiei parohiale, ridic o serie de probleme, i anume:

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    15/27

    15

    - unele legate de persoana i activitatea preotului paroh;- altele privesc pe consilierii parohiali;- iar altele cu privire la activitatea de conducere.

    1. Cu privire la preotul paroh, organul administrativ unipersonal, conductoruladministraiei parohiale, se pun urmtoarele probleme:

    - problema calitilor ce se cer preotului paroh n calitatea sa de conductor aladministraiei parohiale;- munca administrativ a parohului i suprancrcarea cu sarcini a acestuia;- contactele personale de lucru ale parohului conductor administrativ;- stabilirea de post;- ncetarea activitii preotului paroh;- parohul nou-numit etc.n privina calitilor pe care trebuie s le aib preotul paroh , conductor al administraiei

    parohiale, pe lng calitatea de natur religioas, fizic, moral, intelectual, profesional isocial, cerute la intrarea n cler, pentru a fi un bun conductor al administraiei parohiale, secere: intelegen, energie, perspicacitate, capacitatea de a lua hotrri, spirit de initiativ,

    ospitalitate, loialitate, binecuviin, omenie n general etc.Dei aceast niruire de caliti este motivat, ea nu are i nici nu e definitorie pentru unbun paroh, conductor al administraiei parohiale, deoarece constatarea simpl c are acestecaliti, nu face din el un conductor mai bun dect este, i este aproape imposibil s gseti unom care se ntruneasc toate aceste caliti. Reuita depinde, fr ndoial, nu numai de calitilepe care le are, ci i de mediul n care i desfoar activitatea, comportamentul acestuia isarcinile ce le ndeplinete, realiti practice ce se afl n strns interdependen cu calitileparohului-conductor i n strns legtur cu acestea. Aceasta nu nseamn ns c nu se potstabili anumite criterii de selectare a preoilor ca parohi, cadre de conducere n administraiabisericeasc.

    ntre criteriile adoptate amintim urmtoarele:- fie acela al aprecierii originii i antecedentelor religioase, morale, intelectuale i fizice ale

    candidatului;- fie acela al pregtirii anume pentru profesia de preot i funcia de paroh, conductor al

    administraiei parohiale;- fie acela exprimat principal prin dictonul "omul potrivit la locul potrivit", adic omul cu

    "chemare", cu "atragere" , cu "vocaie",pentru profesia de preot i funcia de paroh. Dacprimele dou criterii pot fi insuficiente, ultimul este cel mai indicat, cu precizarea de a se analizacu exigen riguroas persoana candidatului cnd este promovat n funcia de paroh, conductoral administraiei parohiale, din diferite puncte de vedere, din care s rezulte c are "chemare" sau"vocaie", s i se asigure cele mai bune condiii de pregtire profesional i s i dea posibilitateas cunoasc i s exercite funcia pe care urmeaz a o ndeplini, adic a i se asigura o perioad depregtire, de stagiu, de ucenicie, de practic, pentru a cunoate teoretic i practic sfera deprobleme ncredinate ca sarcini de serviciu preotului paroh, prin asisten, mpreunu-lucrare cuun preot paroh experimentat, fie ca preot ajuttor etc.

    - o problem ce se pune este i aceea a autoritii preotului paroh, conductor aladministraiei parohiale.

    Dificultatea de a defini calitile generale pe care trebuie s lendeplineasc preotul-paroh,organ unipersonal de conducere n Consiliul parohial, face necesar cunoaterea principiilor de

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    16/27

    16

    stabilire a unor relaii corecte ntre preotul-paroh ,,conductor i consilierii parohiali, membri aiConsiliului parohial, organismul colegial administrativ, colaboratorii apropiai ai parohului.

    Dat fiind c ntr-un organism de conducere unipersonal numai conductorul poate dadispoziii obligatorii pentru subalterni, acelea pot fi percepute n diferite feluri, fie ca ordine cuefecte juridice (sancionate n caz de nendeplinire), fie ca o iniiativ a conductorului, care fiind

    de interes general i oportun este ndeplinit de subalterni, pentru a evita aplicarea unor msuride constrngere sau din liberul consimmnt. Dispoziiile se execut din liberul consimmnt alsubalternului numai atunci cnd persoana care d dispoziia (conductorul, n cazul nostrupreotul paroh) se bucur de autoritatea necesar, nu numai din punct de vedere formal (rezultnddin postul pe care l deine), ci i din respect pentru calitile personale ale conductorului(parohului). mbinarea acestor dou laturi ale autoritii asigur parohului conductor o autoritatedeplin i efectiv.

    Autoritatea preotului paroh conductor al adiministraiei parohiale, cea formalct i ceapersonal, are o mare nsemntate att pentru poziia proprie a sa ca iconductor, ct i pentruConsiliul parohial, organismul administrativ colegial pe care l conduce ca preedinte de drept itotodat organ executiv al acestuia.

    n ce privete autoritatea formal a parohului, rezultnd din deinerea postului de paroh,conductor al administraiei parohiale ca mputernicit al episcopului eparhiot i din dreptul de ada dispoziii i de a aplica msuri administrative pentru a se asigura ndeplinirea lor, problemaeste relativ simpl. Ea este reglementat prin norme juridice care definesc poziia parohului ca iconductor. Mult mai complicat este ns problema autoritii personale. Pentru a se bucura deautoritatea personal, preotul paroh conductor al administraiei parohiale trebuie sndeplineasc anumite condiii i anume:

    - s aib un progam limpede de activitate, o concepie clar privind munca organismului colegial administrative-Consiliul parohial, pe care l conduce ca preedinte de drept i totodat caorgan executiv al acestuia;

    - s aib competena presonal, s cunoasc problemele legate de realizarea programului is fie hotrt a-i asuma rspunderea personal pentru rezultatele i metodele de lucru;

    - s cunoasc problemele cheie, fundamentale i s nu se erijeze n "specialist universal";secretul unui bun conductor fiind tocmai acela de renunare la pretenia de a cunoate personaltotul, i priceperea de a repartiza munca legat de fiecare problem competent specialistului saugrupului de specialiti respectivi. Aceasta pe considerentul c, principala condiie a uneiconduceri bune este cucerirea ncrederii colaboratorilor n cazul concret al consilierilor parohiali,care trebuie s fie convini c preotul-paroh, este efectiv superior i nu numai formal binevoitorfa de ei. Aceasta pentru c atitudinea uman n comportare rezult din mbinarea binevoitoarecu dreptatea;

    - s trateze cu pricepere pe colaboratorii si i personalul subordonat.n ce privete programul de lucru, ca prim condiie a impunerii autoritii personale a

    preotului paroh, conductor al administraiei parohiale, trebuie artat c nu poate fi prestabilitntrutotul. Aceasta nu nseamn c parohul nu are sau nu trebuie s aib un program de lucru, cidimpotriv se impune cu necesitate ca parohul s aib un program complet al activitii sale,pentru c el este iniiatorul proiectelor de hotrri ale organismului deliberativ, Adunareaparohial, ca preedinte de drept al acesteia, ct i organizatorul ndeplinirii programului de bazal ntregii activiti administrative a parohiei, ca membru al Consiliului parohial, organismulcolegial executiv al Adunrii parohiale, ca preedinte de drept i totodat organul executive alacestuia.

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    17/27

    17

    Preotul-paroh, ca i conductor al administraiei parohiale, poart rspunderea personalpentru ndeplinirea acestui program. De aceea, programul de activitate al Consiliului parohial,trebuie s fie n acelai timp i programul de activitate al su, ca preedinte i organ executiv.

    innd seama de interesele superioare ale Bisericii, n cadrul creia prin administrareaharului sfinitor se asigur mntuirea credincioilor, preotul paroh, n condiiile specifice locului

    i timpului, a mediului propriu al parohiei, trebuie s elaboreze un program adecvat situaieiconcrete, ca obligaie de serviciu, n cadrul cruia s determine sau s formuleze sarcinileconcrete pe care vrea s le realizeze cu ajutorul colaboratorilor si apropiai, consilierii parohialin primul rnd, i cu ajutorul personalului din subordine.

    O problem dificil este i aceea a suprancrcrii cu sarcini a parohului-conductor aladministraiei parohiale.

    Autoritatea parohului, ca i conductor, e n funcie, nu de orele lucrate, ci deproductivitatea muncii sale. Munca n orgranele de administraie necesit o permanent ncordareorganizatoric, iar aceasta se rsfrnge n primul rnd asupra vieii personale. O astfel deactivitate intens poate i trebuie s fie uurat printr-o organizare raional att a muncii, ct i aordinii ei. Se consider raional munca parohului-conductor dac i se ngduie aceastuia s

    aib o idee clar despre principalele probleme ale parohiei i, n acelai timp, se i elibereaz dealte probleme care i consum timpul, dar care nu trebuie s le examineze el. Un preot -paroh,conductor surmenat, obosit, argos, este dup toate probabilitile un conductormediocru, norice caz mai slab dect preotul-paroh, conductor, care i duce activitatea ntr-o stareechilibrat i calmul n activitatea ntregului aparat administrativ n subordinea sa, una dincondiiile de asigurare a caracterului statornic al muncii i de prevenire a greelilor. Pentru aasigura o munc linitit, parohul trebuie s rezolve personal numai problemele pe care nu lepoate ncredina spre cercetare i rezolvare, niciunuia dintre colatoratorii i subalternii si.

    n practic se observ ns tendina unor preoi parohi de a concentra n minile lorrezolvarea tuturor problemelor i de a nu ncredina consilierilor parohiali i subalternilor dectceea ce el nsui nu mai este n stare s rezolve, tendina de a crea aparena c el este denenlocuit i supraaglomerat cu sarcini. E greit aceast tendin i duntoare deoareceeficiena activitii unui paroh se msoar nu dup gradul de oboseal a acestuia, ci duprezultatele muncii ntregului consiliu. Un paroh-conductor nu trebuie s se lase copleit demruniuri.

    E adevrat c nu se pot determina metode unice pentru toi parohii, se pot oferi nsmetode model de organizare raional a muncii, iar concretizarea acestora depinde depersonalitatea preotului-paroh.

    mprirea sarcinilor ntre colaboratori, consilierii parohiali, constituie mijlocul care poateelibera pe paroh pentru a se putea ocupa efectiv de problemele, evident diferite, legate de direciaprincipal de activitate a parohiei. Pentru aceasta se cere ns i ca parohul s-i fac zilnicprogram i s rspund de efectuarea lui i s nu se lase, i nicidecum s nu-i desfoareactivitatea, mpins de activitile curente. La fel se cere ca parohul s organizeze eficient muncan ntrega parohie i s aib mereu o viziune de ansamblu asupra activitii parohiei.

    O problem ce se pune preotului paroh este i aceea a contactelor de lucru pe care le arefie cu colaboratorii i subalternii, fie cu membrii parohiei, fie n exterior. Acestea trebuieplanificate pe ct posibil, care se pot i admit aceasta, s se fixeze ore de lucru, de convorbiri,pentru a putea rezolva i problemele curente. S se fac apel la consilieri n vederea culegerii deinformaii necesare rezolvrii problemelor, s fie solicitai acetia la pregtirea hotrrilorconsiliului, aceasta tiut fiind c, Consiliul parohial ca organism administrativ i organism

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    18/27

    18

    executiv al Adunrii parohiale, are obligaia de a raporta prin dri de seamn faa organismuluideliberativ despre activitatea sa.

    Parohul este ajutat n munca sa administrativ de secretarul consiliului parohial , deconsilierii epitropi i de personal calificat. Secretarul, a crui munc va trebui s o fac de regultot parohul , trebuie s cunoasc n mod amnunit competena Consiliului parohial i diviziunea

    funciilor n mod amnunit competena Consiliului parohial i diviziunea funciilor n cadrul lui;el trebuie s dirijeze rezolvarea actelor, s planifice timpul de lucru, s urmreasc circuitulscrisorilor, s ntocmeascprocesele verbale de edini alte lucrri de birou.

    O problem este i aceea a prelurii funciei de un paroh nou numit, care prezintimportan deosebit pentru organizarea organismului colegial-consiliul, care este chemat s-lconduc. Schimbarea conducerii n toate sectoarele de administraie urmrete o mbuntire inicidecum dezorganizare a activitii.

    n principiu, noul paroh poate s gseasc trei situa ii, i anume:- Cazul cnd este chemat s continue bunul stil i buna orientare n munc a

    predecesorului;- Cazul n care este chemat s schimbe caracterul sau orientarea activitii anterioare,

    apreciat ca nesatisfctoare; sau,- Cazul n care este chemat numai s modifice parial orientarea i stilul de munc alpredecesorului.

    - Cnd starea e bun nu se cer eforturi deosebite, cnd ns se cere s se mbunt eascstarea de lucruri existent, apar anumite dificulti sau obstacole, i anume:

    - Grupul din jurul fostului paroh ncearc s-i menin influena i starea de lucruriveche; n aceast privin noul paroh trebuie s fie deosebit de prudent;

    - Greutatea de a gsi adepi ai noii concepii despre munca consiliului, ca organ ismadministrativ, diferit de cea veche, i de aici lipsa de sprijinitori;

    - Necunoaterea condiiilor deosebite de munc n noul mediu, a greutilor posibile demunc, creeaz o anumit incompeten a noului paroh.

    ntr-o asemenea situaie parohul trebuie, n primul rnd, s caute s evite greelileconducerii anterioare i s-i defineasc clar poziia de orientare a activitii nc din prima zi andeplinirii obligaiilor sale. Noul paroh trebuie s fie deci prudent n aprecierea situaiei gsite,iar n problemele pe care le consider juste trebuie s-i fixeze i s-i exprime clar de la ncepulpoziia sa proprie, n loc de a duce la tratative cu adepii vechii metode. Dari aici el trebuie sprocedeze cu chibzuin.

    2. Ct privete consiliul, ca una din formele organizatorice ale activitii de consultare ide pregtire a msurilor, se ridic urmtoarele probleme:

    - recrutarea consilierilor, a criteriilor alegerilor acestora;- a metodelor folosite ca premise a unei organizri a muncii n consiliu;

    -pregtirea consilierilor;- revocarea acestora, demisionarea i dizolvarea organismului executiv.Cu privire la alctuirea consiliului parohial se pune mai nti problemarecrutrii

    consilierilor. Preotul paroh trebuie s se orienteze bine si s-i recruteze persoane de influen nrndul credincioilor, considerai de acetia ca avnd autoritate personal i cu ac tivitatedeosebit, s fac parte din diversele sectoare ale parohiei i de preferat din neamuri diferite (a sevedea art. 59 alin (3) din Statut), dintre aceia pe care grupul respectiv l consider c poate s-ireprezinte i este ceea ce ei vor; s aibo purtare moral demn, s se bucure de nume bun, s

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    19/27

    19

    sprijine interesele Bisericii i interesele obteti, s nu fie ntre ei rude apropiate, dar s fie detoate vrstele, profesii diferite i neamuri deosebite.

    Recrutai dup aceste criterii, candidaii trebuie propui cu deosebit grij organismuluielectiv-deliberativ, Adunarea parohial electoral, pentru a fi alei n organismulul administrativ-executiv al Adunrii parohiale, n Consiliul parohial, organismul administrativ colegial al

    parohiei, pentru a deveni astfel de un real folos n buna desfurare a muncii administrativeparohiale, i ndeosebi trebuie pregtii pentru ducerea la ndeplinire a sarcinilor ce urmeaz a lendeplini. n acest sens, de real folos este i experiena naintailor, denumit i tradiia local, decare este indicat a ine seama noul paroh.

    Este de dorit ca membrii Consiliului parohial s fie mereu primenii, la fiecare alegeri,dar nu total, ci parial i proporional, totdeauna pstrndu-se o anumit proporie cu privire lavrst, neamul, sectorul de unde provin, profesia, experiena, autoritatea de care se bucura etc.

    3. n privina activiti ide conducere se pun urmtoare problemele: - problema coninutului i a caracterului acesteia;- a legturilor directe dintre conducere i activitate concret;- a conducerii colegiale i a organizrii activitilor organizatorice i a metodelor

    educative n munca de conducere colegial. Pentru ca organismul de conducere administrativ colegial s funcioneze bine i eficient

    n cadrul parohiei, activitatea lui trebuie s fie temeinic gndit i pregtit. Pregtirea se face ncolectiv, n consiliu, innd seama de interesele superioare ale instituiei, ale Bisericii.

    Activitatea de conducere are un caracter complex. A conduce nseamn a prevedea, aorganiza, a face s funcioneze organizaia, a coordona i controla. Toate aceste munci suntefectuate de oameni.

    Pentru a obine rezultatul scontat n rezolvarea unei probleme se cere o temeinicpregtire a deciziei. Pregtirea o poate face fie preotul-paroh personal, fie un consilier, fie ungrup de consilieri, fie un specialist sau un referent din afara Consiliului parohial. Un materialastfel pregtit trebuie prezentat n Consiliul parochial i supus dezbaterii acestuia, pentru a

    elabora decizia sau hotrrea. Odat elaborat decizia se pune problema ducerii ei la ndeplinire,sarcin ce i revine preotului paroh.

    Metode de conducereOrganele de conducere individuale i colegiale administrative ale parohiei n

    activitatea lor folosesc anumite metode, unele specific religioase, iar altele comune oricreiadministraii.

    Prin metod de conducere, la nivel de parohie, nelegem, fie modul, maniera n careorganele de conducere unipersonale sau colegiale bisericeti parohiale desfoar procesul deconducere n vederea influenrii credincioilor n scopul atingerii scopului Bisericii, mntuireacredincioilor, fie un complex de tehnici, instrumente, mijloace i procedee cu ajutorul croraaparatul de conducere al parohiei exercit influena asupra activitilor religios-morale i social-

    economice, n scopul angajrii tuturor credincioilor n vederea atingerii elului urmrit.Metodelefolosite se cer s fi adecvate condiiilor concrete.

    Eficiena acestora se verific ns numai prin rezultatele obinute, de aceea se cere oadnc cunoatere a vieii parohiale din partea celor ce sunt chemai s conduc destineleacesteia.

    Dintre metodele generale, cu caracter social, comune conducerii oricrei societi umaneorganizate, aplicabile i la conducerea parohiei, unele sunt de influenare a comunitii parohiale,prin care se reglementeaz de fapt relaiile intercomunitare, ca: metoda autoritar i metoda

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    20/27

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    21/27

    21

    c) Metoda conducerii prin / sau pe baz de obiective, precis determinate, care stau la bazaplanului. Prin obiective se neleg, eluri, scopuri sau deziderate propuse de unitateaadministrativ, de parohie, a fi realizate ntr-un anumit termen stabilit i cu anumite mijloacedeterminate. Obiectivul nu trebuie confundat cu planul, care constituie baza de plecare nstabilirea obiectivelor; ambele se aseamn dar se i deosebesc, prin scop i mijloace tehnice

    folosite. Obiectivele nu se pot identifica nici cu indicatorii de plan specifici fiecrei uniti.Obiectivele nu se pot confunda nici cu programele, nici cu activitile i nici cu sarcinil e.Obiectivul indic scopul, programul arat activitile de ntreprins. Obiectivele pot fi generale,determinate i specifice.

    Conducerea prin obiective constituie un sistem dinamic cu ajutorul cruia se pot integraobiectivele i interesele unei uniti, rezultate ca urmare a planificrii lor la timp, cu folosirea iparticiparea creatoare a factorului uman, sau care integreaz tendina unitii de cretere i ctigcu dorina de realizare a indicatorilor i imboldul spre autodezvoltare. Specialitii n materieconsider conducerea prin obiective bine fundamentat ce cuprinde principiile moderne deconducere, prin care conductorii i executanii identific mpreun elurile lor comune,determin domeniile de responsabilitate major ale indivizilor, n funcie de rezultatele ateptate

    de la fiecare. Pentru aceasta unii specialiti consider aceast metod de sine stttoare ca ometod de conducere participativ pe baz de obiective denumit i conducerea prin/sau pe bazde participare sau simplu conducere participativ.

    Pentru a da bune rezultate aceast metod, se cere ca att conductorii ct i cei carendeplinesc n mod curent obiectivele s in seama de condiiile i cerinele obiective aleunitii. ntre avantajele acestei metode se numr posibilitatea aprecierii randamentului,integrarea i planificarea pe termen lung, ca i fixarea obiectivelor pe termen scurt, controlulrezultatelor, definirea funciilor i aprecierea rezultatelor i determinarea de noi obiective princompararea rezultatelor cu obiectivele realizate.

    Aceast metod este considerat ca cea mai important n epoca modern. Aceasta pentruc ea admite i o conducere prin cooperare i colaborare a tuturor factorilor responsabili.

    n literatura de specialitate se indic i alte metode de conducere administrativ aunitilor. Considerm ns c aceste trei metode i gsesc i sunt cu folos aplicate i nadministraia parohial, nu izolat sau singular, ci ntr-o mbinare fericit, innd seama despecificul parohiei, ca unitate local administrativ bisericeasc bugetar.

    d) Pentru nfptuirea sarcinilor administraiei n general se folosesc dou metodespecifice, cu aplicare i n administraia parohial i anume: metoda convingerii i metodaconstrngerii. Ambele aceste metode pot fi privite att ca fenomen psihic, ct i ca metode deasigurare a respectrii normelor de drept.

    Ca fenomen psihic, convingerea const n adoptarea, nsuirea unor preri, idei sauconcepii i recunoaterea lor ca adevrate. Convingerile sunt motive interne ale condiiei, cusemnificaia de adevrate, trebuine spirituale de comportare. Convingerile juridice presupunadeziunea luntric la prescripiile normelor i recunoaterea faptului c interesele generaleocrotite de normele de drept coincid cu interesele individuale fundamentale, eseniale, alefiecruia.

    Convingerea juridic se exteriorizeaz printr-o conduit conform cu prevederilenormelor de drept.

    Pentru formarea convingerilor juridice se folosesc diverse msuri i procedee. Ansamblul msurilor educative folosite pentru formarea convingerilor asupra dreptii,

    eticii i echitii constituie metoda convingerii.

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    22/27

    22

    Mijloacele de convingere sunt acele msuri care urmresc ca membrii comunitii sneleag caracterul educativ al dreptului, s neleag c normele de drept exprim interesele lorfundamentale i-i ocrotesc.

    Activitatea de convingere a membrilor comunitii despre necesitatea executrii legiloreste o activitate cultural-educativ.

    n organizarea convingerii membrilor comunitii de a executa prevederile normelor dedrept, un rol important revine asigurrii disciplinei n cadrul organismelor administrative ca iconduita acestora.

    Metoda principal i unica de asigurare a respectrii normelor de drept n cadrul Bisericiieste metoda convingerii. Metoda constrngerii nu-i gsete aplicare n administraiabisericeasc.

    Cnd normele de drept nu sunt respectate sau sunt nclcate intervine rspundereaadministrativ, care const ntr-o privaiune represiv de natur material sau moral. Pentru aputea fi stabilit rspunderea juridic administrativ se cere s existe: o fapt administrativilicit, o nclcare a normelor de drept administrativ, care se numete abatere administrativ saucontravenie.

    n caz de svrire a unei abateri administrative sau contravenii se pot aplicaurmtoarele sanciuni: avertismentul, care const n atragerea ateniei asupra pericolului fapteisvrite i recomandarea ca pe viitor contravenientul s respecte dispoziiile legale; amendaadministrativ ca cea mai frecvent sanciune administrativ, care variaz de la caz la caz; i altesanciuni administrative prevzute de legi speciale, innd seama de calitatea contravenientului.n cazul parohului sunt cele prevzute de regulamentele bisericet i.

    Regula este c n cazul c au fost nclcate obligaii ale comunitilor organizate,rspunderea o au persoanele fizice i anume: persoane care aveau ndatorirea s duc landeplinire prevederile normelor, dintr-un act administrativ ce prevede obligaii pentru persoanajuridic sau comunitatea respectiv, sau conductorul unitii, dac n sarcina scris nu a fostdat, dei era necesar.

    Constatarea svririi contraveniei i aplicarea sanciunilor administrative se face dup oprocedur legal special.

    Rspunderea patrimonial a organelor administrative pentru daunele sau prejudiciilecauzate prin actele lor ilegale se determin n condiiile legii i n msura n care actuladministrativ prejudiciabil este ilegal.

    ACTE I LUCRRI PRIVIND ACTIVITATEA DE EVIDEN BUGETAR-CONTABIL A BUNURILOR DIN PATRIMONIUL BISERICII

    Evidena bugetar - contabil cuprinde urmtoarele forme de evidene: - evidenta tehnico-operativ care const n nscrierea fenomenelor economice, financiare,

    etc., in documentele primare justificative;- evidena contabil care cuprinde n expresia bneasc totalitatea operaiunilor financiar-

    economice, n partid simpl;- evidena bugetar care cuprinde modul de realizare a bugetului, ca plan de venituri i

    cheltuieli;- evidena statistic care cuprinde totalitatea lucrrilor legate de activitatea parohiei i

    exercitarea puterii bisericeti, purtat n registre sau protocoale matricole sau de altnatur.

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    23/27

    23

    - Evidena bugetar-contabil la nivel de parohie, ca de altfel la orice unitate administrativdup sistemul bugetar, constituie un instrument de conducere, de ntrire a autocontroluluieconomic-financiar; un instrument de control asupra modului de realizare a veniturilor ide efectuare a cheltuielilor prevzute prin buget; i un instrument de aprare a integritiiavutului parohiei, ca unitate administrativ bugetar.

    Evidena contabil-bugetar se ine pe baza documentelor contabile justificative i aregistrelor de eviden contabil.1. Documentele contabile justificativesunt acte scrise n care se consemneaz orice

    fenomen economic sau financiar, n momentul efecturii. Datele ce le conine documentulcontabil justificativ constituie baza nregistrrilor ce se efectueaz n contabilitate. Ele stau labaza nregistrrilor n contabilitate. ntocmirea, circulaia i pstrarea lor constituie la nivel deparohieo sarcina permanent a parohului i a epitropului (sau i contabilului, unde este cazul).

    Cu ajutorul documentelor justificative se reflect n evidena contabil mijloacelemateriale i baneti de care dispune unitatea administrativ bugetar (parohia), precum iprocesul de executare a bugetului att la partea de venituri, ct i la partea de cheltuieli.

    Documentul contabil justificativ constituie i un mijloc eficace pentru verificarea

    gestiunilor de valori materiale i bneti i de stabilire a rspunderii ce revine personalului pentruoperaiunile efectuate.Documentele contabile justificative cuprind obligatoriu urmtoarele elemente

    structurale: - denumirea documentului; - denumirea i sediul unitii care ntocmetedocumentul; - numirea i data ntocmirii acestuia; - menionarea prilor care particip laefectuarea operaiei (cnd este cazul); - coninutul operaiei economice sau financiare, apersoanelor nsrcinate cu controlul financiar prevenitiv i a persoanelor n drept s aprobeoperaiile respective; - alte elemente determinate de carcaterul operaiilor menite s asigurecosemnarea complet a acestora n documente.

    nscrierea datelor n documente se face cu cerneal, past sau cu alte mijloace, conformindicaiilor de completare sau a altor dispoziii legale elaborate n acest sens.

    n documente nu sunt admise tersturi, rzturi sau alte asemenea procedee. Erorile secorecteaz cu tierea cu o linie a textului sau cifrei greite, pentru a putea fi citite, iar deasupra sescrie textul cu cifra corect.

    Corectarea se efectueaz n toate exemplarele documentului i se confirm prinsemntura persoanei care a ntocmit documentul justificativ, menionnd i data efecturiicorecturii. Nu sunt admise corecturi n documentele pe baza crora se primete, se elibereaz sause justific numerarul, precum i alte documente pentru care indicaiile de completare prevdasemenea restricii. La corectarea documentelor n care au fost cosemnate operaiuni de predare-primire a unor valori material este necesar confirmarea prin semnarea predatorului iprimitorului.

    Pe baza documentelor contabile justificative se exercit controlul financiar preventiv pentru operaiile supuse acestei forme de control financiar i se stabilete rspundereamaterial a personalului, respectarea disciplinei financiare, avnd mpreun cu documentele ncare se efectueaz nregistrrile contabile putere probatorie n justiie.

    Documentele contabile justificative se pot clasifica dupa anumite criterii:a) Dup scopul urmritpot fi: - documente primare, i documente secundare, de

    informare a organismelor superioare;b) Dup modul de ntocmire, pot fi: documente singulare, i documente

    cumulative, centralizatoare;

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    24/27

    24

    c) Dupa natura operaiilor, pot fi: - documente referitoare la mijloace fixe i obiectede inventar, care oglindesc existena acestora precum i toate operaiile privind micarea lor, cumsunt: factura, bonul de cumprare, nota de transfer, procesul-verbal de custodie, procesul-verbalde clasare sau declasare a mijloacelor fixe i obiectelor de inventor, lista de inventariere i deeviden a mijloacelor fixe i a obiectelor de inventar pe locul de folosin; - documente privind

    materialele de consum n care se reflect intrrile i ieirile materialelor din magazie n raport cuproveniena i destinaia acestora, ca i evidena lor, cum sunt: factura, bonul de cumprare,avizul de expediie, bonul de intrare n magazie; bonul de ieire din magazie (consum listazilnic de alimente), fia de raft, registrul de materiale, fia contabil de eviden si lista deinventariere; - documentele privind mijloacele bneti si decontrile n care se consemneazoperaiile efectuate prin conturile de la banc i prin casieria parohiei, cum sunt: chitana, CEC -ul pentru numerarul ridicat de la banc, dispoziia de plat, dispoziia de ncasare, ca instrumentede decontare pentru operaiuni de pli i ncasri prin contul de virament pstrat la banc,ordinul de ncasare i ordinul de plat n relaiile conducerii (paroh) i casier al parohiei (epitropcasier), extrasul de cont emis periodic de banca depozitar; - documente privind retribuiile ialte drepturi de personal n care se reflect operaiile de decontare cu personalul de cult, cum sunt:

    statul de retribuii, lista de plat a indemnizaiilor fixe, concedii de odihn, ajutor de boal, etc.ordinal de deplasare prin care se justific avansul aprobat i cheltuielile efectuate, raportul deactivitate privind deplasarea;

    d) Dupa locul de ntocmirei circuit, sunt: - documente interne, cum sunt: procesul-verbal de venituri din diverse servicii (vnzarea lumnrilor, disc, contribuii benevole etc.),statul de retribuii, ordinul de deplasare; - documente ce provin din afara instituiei, cum sunt:CEC-ul bancar, avizul de plat pentru diverse servicii emis de alte instituii.

    e) Dupa regimul de tiprire si folosire, pot fi: documente cu regim special, cumsunt: chitana, CEC-ul bancar, avizul de expediere, factura, foile de parcurs. Astfel de documentese in n eviden special la Centrul eparhial, protopopiat ca i la parohie n Fia de eviden aformularelor cu regim special. Circulaia de la centru spre parohie se face pe baz de pro ces-verbal de predare-primire sau pe baza de avize de expediere i pe baz de semntur din parteacelor care le-au primit.

    Documentele cu regim special poart specimenul regim special. Ele se leag, senuruiesc n registre sigilate i numerotate. Pe ultima fil a registrului se menioneaz sub formde proces- verbal urmtoarele: Prezentul registru conine un numr de file (chitana), de lanr. la nr. data i locul i se semneaz de protopop sau de contabilul oficiului protopopesc,aplicnd tampila protopopiatului.

    Emiterea de noi documente este admis numai dup ce se justific utilizarea celor primiteanterior. Documentele ntocmite se pstreaz la arhiva parohiei (copia).

    Formularele neutilizate, greit ntocmite, defectuos tiprite etc., se anuleaz prin bararean diagonal cu meniunea anulat pe toate exemplarele.

    Nejustificarea formulalelor cu regim special primite constituie contraventie i sesancioneaz cu amenda cf. art. 7 HCM 1533/ 1973; - documente fr regim special, cum sunt:nota de intrare-recepie, bonul de materiale, statul de plat, ordinul de plat, - ncasare, dispoziiade plat- ncasare, registrul operaiunilor de ncasri prin cas i prin cont sau registrul de cas,registrul partizi venituri- cheltuieli, registrul pangar (intrri- ieiri lumnri) etc.

    f)Dup forma lor, pot fi: - documente tipizate comune cum sunt: cele aprobate prin D.10/1986 de aprobare a formularelor tipizate n administraia de stat, cu aplicare i nadministraia bisericeasc; - documentele tipizate specifice administraiei bisericeti, cum sunt:

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    25/27

    25

    statul de plat al personalului bisericesc, planul de venituri i cheltuieli sau bugetul etc.; -documente netipizate, a cror form, format i coninut nu sunt prestabilite i imprimate, iarfolosirea lor este incidentala, cum sunt: nota contabil, referatul, informatia, raportul etc.

    g)Dup sfera de aplicare, pot fi: - documente comune tuturor documeniilor economice,cum sunt: chitana, dispoziia (ordinul) de ncasare- plat, factura, bonul de cumprare, bon de

    materiale intrare n magazie-ieire (consum), lista zilnic de alimente, lista de inventariere,procesul-verbal de recepie i constatare de diferene, bon de predare, transfer, restituire,dispoziie de livrare, aviz de expediere, bon de micare a mijloacelor fixe documente specificeadministraiei bisericeti, cum sunt: procesul- verbal de consum a lumnrilor, procesul-verbalde venituri duminicale etc.

    Un rol important n asigurarea desfurrii raionale a muncii de eviden l areorganizarea circulaiei documentelor, din momentul ntocmirii pn la clasarea lor n arhiv. nacest scop este necesar s se ntocmeasc un grafic de circulaie a documentelor pe persoanelecare manevreaz documente i pe documente.

    Unitile sunt obligate s nregistreze toate documentele primite, expediate sauntocmite pentru uz intern, folosind n acest scop un registru de intrare-ieire a documentelor.

    Dup nregistrare i rezvolvare documentele se claseaz n dosare, dupa anumite criterii.Dosarele cu documente contabile justificative ca i drile de seam contabil se pstreaz laarhiv, conform dispoziiilor legale. Termenele de pstrare a documentelor n arhiv se stabilescpe baza unui indicator ntocmit de catre organele centrale. Evidena documentelor n arhiv seine cu ajutorul registrului de eviden curent n care se trec toate inventarele documentelorprimite i micarea documentelor n decursul timpului. Periodic se face selectarea documentelor,n vederea stabilirii celor care se pstreaz permanent i a celor care urmeaz a fi eliminate,avnd termenul de pstrare expirat. Consultarea, folosirea i eliberarea unor copii i extrase de pedocumente de arhiv se poate face numai n conditiile stabilite de lege (D. 472/ 1971).

    Operaiile economico-financiare sunt considerate valabile numai dac sunt justificate cudocumente originale, ntocmite potrivit normelor legale. Orice pierdere, sustragere sau distrugerede documente trebuie fcut cunoscut conducerii n termen de 24 de ore de la constatare.Reconstituirea documentelor se face dup o procedur special, ntocmindu -se un dosar care sconin toate lucrrile efectuate n legtur cu constatarea i reconstituirea actului disprut.Documentele reconstituite trebuie s poarte n mod obligatoriu i vizibil meniunea Reconstituit,cu artarea numrului i data dispoziiei pe baza creia s-a fcut reconstituirea.

    2. Registrele de eviden contabil la parohie.Prin registru se nelege un grup de file, sub forma de caiet, cu o liniatur special, care

    este folosit n vederea stabilirii unor situaii. Ele servesc la nscrierea operaiilor economice,financiare, de lucru etc., reflect aceste operaii, servesc la ntocmirea diferitelor situaii, asigurpstrarea datelor de eviden, constituie probe (dovada) n justiie. nregistrrile n registru se facnumai pe baz de acte contabile justificative. La ntocmirea registrelor contabile se folosescformulare tipizate, nscrierea denumirii instituiei, denumirea registrului, anul de gestiune icontul contabil. Filele se numeroteaza cronologic, se parafeaz, se nuruiesc (dac e cazul) i sesigileaz. Pe ultima fil se certific sub forma unui proces-verbal urmatoarele: destinaiaregistrului, numrul filelor sau al paginilor (cu precizarea primei i ultimei), perioada de gestiunepentru care va fi folosit, precizarea lucrrilor cu numerotare, parafare, nuruirea i sigilarea, datacertificrii i tampila unitii cu semnturile persoanelor autorizate. Toate aceste msuri

  • 7/27/2019 112681595 3 Curs Preoti Final Oproiureg

    26/27

    26

    (numerotoarea, nuruirea, sigilarea, etc.) sunt destinate mpiedicrii fraudelor din partea celor curea-credinta, a sustragerilor sau a nlocuirilor de file din registru.

    n ce privete folosirea registrelor trebuie respectate urmtoarele norme legale: actelejustificative se verific, se pstreaza i se nregistreaz n ziua primirii lor. n acest fel se asigurexactitatea datelor evidenei contabile, realitatea acestora i operativitatea necesar. Lucrarea de

    nregistrare n registru (nregistrarea propriu-zis) este procedat de nscrierea formuleicontabile, direct pe actul justificativ. nregistrrile trebuie fcute ordonat, sunt interzisetersturile, rzturile, rndurile libere sau scrierile printre rnduri. Orice eroare strecurat nregistru se corecteaz cu respectarea regulilor legale. Pentru a se asigura registrului un aspectordonat, ultimul rnd al fiecarei pagini este rezervat totalului, cu meniunea de raportat lapag., iar primul rnd al pagiinii urmtoare este rezervat prelurii acestor totaluri cu meniuneaReportat de la pag. . Literele se scriu cite. Cifrele se scriu astfel ca s nu poat fi uormodificate. Sumele ntregi (fr zecimale) sunt ncadrate ntre linioare duble, aezate orizontal,sumele cu zecimale sunt barate numai la nceputu l sumei. La sfritul fiecrei luni se stabilescrezultatele pentru a se corobora evidenele cu alte registre. La sfritul anului de gestiune se facencheierea registrelor, se stabilesc soldurile care se trec n registrele noului an.

    n privina pstrrii registrelor se impun urmtoarele: registrele se pstreaz cu grij, sein n siguran, se nchid n sertare. Dup ncheierea lor se predau arhivei unde primesc unnumr de ordine i se pstreaz ca acte justificative. Eliberarea lor sau a extraselor din ele se facenumai cu aprobare special. n caz de pierdere sau distrugere a unui registru, se procedeaz lareconstituirea actelor, documentelor i evidenelor cu coninut financiar, pierdute, sustrase saudistruse. Timpul de pstrare a registrelor difer, cele contabile trebuie pstrate 10 ani, celefacultative 5 ani.

    Evidena contabil la parohie se ine prin urmtoarele registre:- Registrul chitan


Recommended