+ All Categories
Home > Documents > Preoti in Transee. 1941 1944

Preoti in Transee. 1941 1944

Date post: 29-Oct-2015
Category:
Upload: decebalus2002
View: 249 times
Download: 7 times
Share this document with a friend
Description:
Preoti

of 299

Transcript
  • I

    FUNDATIA GENERAL STEFAN GUSA

    Preoti in transee

    1941-1944

    Gheorghe Nicolescu, Gheorghe Dobrescu, Andrei Nicolescu

    Ed. Europa Nova. Bucuresti 1998

  • II

    Studiu introductiv

    Ilie Manole, Andrei Nicolescu

    La romni , de-a lungul ntregii lor istorii, Armata i Biserica au fost dou dintre instituiile fundamentalei. Prin ele a dinuit neamul, statul s-a plmdit, s-a ntrit i a rezistat

    tuturor presiunilor i urgiilor. Totodat, cele dou entiti s-au afirmat a fi - cum constata episcopul-general de brigad dr. Partenie Ciopron - "dou instituii nfrite, care formeaz

    temelia organizaiei de stat"ii. Cercettorii care studiaz acest fenomen al istoriei noastre, constat c, la romni, din vechime ncoace, Armata i Biserica au fiinat concomitent, s-au ajutat reciproc, s-au dezvoltat treptat-treptat, constituindu-i caracteristicile date de acte normative de acelai tip (legi, decrete, instruciuni, regulamente, ordine circulare etc.)iii, i-au constituit structuri, relaii i funcii specifice, s-au nrurit reciproc, s-au adaptat vremurilor, devenind alctuiri trainice i folositoare societii i civilizaiei din vatra strmoeasc. Ele au

    slujit interesele neamului i ale cretintii, au asigurat att stabilitatea intern, ct i identitatea romnilor, au participat la toate momentele derulate n spaiul romnesc i, uneori, n cel nvecinat, numai n rstimpul ultimelor dou secole otenii i preoii romni participnd la dou revoluii, 1821 i 1848-1849, la dou uniri, 1859 i 1918, la patru rzboaie, 1877-1878, 1913, 1916-1919 i 1941-1945, precum i la rsturnarea de regim n decembrie 1989. Armata i Biserica, influennd starea i evoluia societii, au conferit acesteia pecetea cretinismului,

    puterea continuitii, fora uimitoare de a nfrunta n rstimpul a peste dou milenii vitregiile care ne-au tot mpresurat i asediativ. Ba mai mult, SCUTUL i CRUCEA de sorginte romn au izbutit s fie, chiar pentru ntregul spaiu european, stavil n calea pericolelor fel de fel, realitate judicios exprimat de tefan cel Mare cnd scria principilor cretini: "Necredinciosul mprat al turcilor (...) se gndete cum s supuie i s nimiceasc toat cretintatea", fapt pentru care plnuise pgnul "s vie (...) cu toat puterea sa mpotriva noastr i s supuie ara noastr care e Poarta Cretintii i pe care Dumnezeu a ferit-o pn acum. Dar dac aceast poart va fi pierdut - Dumnezeu s ne fereasc de aa ceva -, atunci toat cretintatea va fi n

    mare primejdie"v. Or, avnd, prin romni, acest scut, "muli cretini triau n pace"vi. De aceea, ambele instituii care aaz unul lng altul pe militar i pe cleric, rmn - ele nsele, ca i lucrarea lor izbutit mpreun - ntre miracolele istoriei, puse la temelia Casei noastre numit Romniavii.

  • III

    Parcurgnd noianul de documente referitoare la clerul militar al Romniei n timpul celei de a doua conflagraii mondiale, constatm cu ndreptit bucurie c modelul romnesc al

    instituiei clerului militar - care n primul rzboi mondial se artase a fi "mai presus de orice laud", cum aprecia nsui ministrul de rzboi, general Ioan Rcanuviii i-a demonstrat, nc o dat cu strlucire, viabilitatea. Dar ce temeiuri avea prezena preoilor notri pe front ncepnd cu iunie 1941? ntruct Biserica Ortodox Romn "s-a identificat n permanen cu idealurile spirituale i naionale ale poporului pe care-l pstorea"ix, aceasta nu putea rmne deoparte cnd fiii ei fuseser chemai la arme. Observm c i n grava situaie creat de rzboi preotul se afla

    "cu otirea, pentru c ostaii sunt poporenii lui", el fiind "unitatea de msur a ndatoririlor sfinte de aprare a patrimoniului strmoesc", fapt pentru care aprindea i ntreinea "focul credinei n dreptatea i aprarea acesteia pn la sacrificiu"x.

    Prezena preoilor romni n vltoarea ultimei conflagraii mondiale avea i temeinice suporturi legislative. Ministrul amintit mai sus, adresndu-se Parlamentului Romniei n aprilie 1921, considera c "armata nu se poate dispensa de serviciul sufletesc nepreuit al preoimii"xi, recunoatere care era la unison cu afirmaia rostit rspicat de I.P.S. Pimen Georgescu: "()este absolut necesar s se organizeze un serviciu preoesc permanent al armatei (subl.ns.); este vorba de a i se da soldatului romn i o educaie sufleteasc, [astfel] ca el s devin un bun cetean, ce privete respectul legilor, ordinea public i iubirea neamului i a rii"xii. Ca urmare prin Legea privitoare la organizarea clerului militarxiii, discutat n aprilie 1921 i promulgat prin naltul Decret Regal nr 3378 din 20 iulie 1921, apoi prin Legea i Regulamentul privitoare la organizarea clerului militarxiv, cuprinse n naltul Decret Regal nr. 1920 din 18 iunie 1924 se admiteau n cadrele armatei "preoii militari activi de orice rit, pentru necesitile confesionale i ale dezvoltrii sentimentului religios" (art.1); de asemenea, se instituionaliza o structur distinct, care includea la minister Inspectoratul Clerului Militar, avnd n frunte un episcop militar, numit "episcop de Alba Iulia", general (art.15), iar la corpuri de armat i la divizii cte un birou cler militar, condus de ctre un locotenent-colonel sau

    colonel, respectiv de ctre un maior sau locotenent-colonel. La regimente, fiina cte un preot, cpitan, aparinnd ritului religios al majoritii militarilor. Pentru minoritile religioase erau numi n garnizoane cte un preot, pastor, rabin sau imam. Ecumenismul avea astfel, i n armat, teren fertil de afirmare. "Capitolul X - "Episcopia militar" - stabilea c episcopul militar avea aceleai competene ca i ceilali inspectori din Ministerul de Rzboi, conducea ntregul cler militar (art. 40), primea nvestitura regal i rangul de senator de drept (art. 41) i i exercita jurisdicia administrativ asupra ntregului cler militar i jurisdicia spiritual numai asupra preoilor militari de rit greco-oriental. n 1928 a intrat n vigoare un nou act normativ:

  • IV

    Regulamentul pentru serviciul religios n timp de pace i campaniexv, iar un an mai trziu Legea pentru organizarea ministerelorxvi preciza c Direcia personalului avea i atribuii de ncadrare

    n armat a personalului ecleziastic. Din 1931, importante i detaliate prevederi n domeniul asistenei religioase n armat erau cuprinse n Instruciuni provizorii asupra serviciului religios

    n timp de pace i n timp de campanie (14 capitole i dou anexe)xvii i n noua Lege pentru organizarea clerului militar (19 articole), acest din urm document neaducnd modificri nsemnate fa de legislaia anterioar.

    ntre 1921 i 1939, Episcopia militar a fost pstorit de patru arhierei. Primul protopop, dr. Vasile Saftu (1863-1922), numit episcop la 21 decembrie 1921, nu a trecut pragul hirotonirii i nici pe acela al nvestirii i instalrii la crma episcopiei armatei, ntruct au survenit o boal, apoi moartea la 18 aprilie 1922. I-a urmat episcopul militar Justinian Teculescu (1865-1932); timp de 22 de ani fusese protopop de Alba Iulia; n 1918 organizase cu ali unioniti grzile naionale romne, fusese ales preedinte al Consiliului Naional Romn i fcuse parte, ca senator din primul Parlament al Romniei Mari. Sfntul Sinod l-a desemnat n 1922 drept "cel dinti episcop al scumpei i vitezei noastre armate"xviii, nvestitura oficiindu-se de fa cu regele Ferdinand la 31 martie 1923. Ct s-a aflat la conducerea episcopiei militare (pn la 17 decembrie 1924), naltul ierarh i-a pus amprenta asupra mai multor izbnzi: elaborarea importantului Regulament pentru aplicarea legii privitoare la organizarea clerului militar (aprilie 1924), sporirea numrului de preoi militari (de la 3 la 26 clerici), organizarea aducerii de la Mreti la Bucureti a rmielor pmnteti ale Eroului Necunoscutxix. Apoi crja episcopal a preluat-o, la 20 iunie 1925, episcopul general de brigad dr. Ioan Stroia (1865-1937). De numele lui sunt legate mutarea n 1927 a reedinei episcopale de la Bucureti la Alba Iulia i elaborarea acelor amnunite Instruciuni provizorii asupra serviciului religios n timp de pace i n timp de rzboixx. ns pe durata pstoririi sale de ctre acest ierarh"sensibil i cumsecade", Episcopia armatei ajunsese n pragul desfiinriixxi.

    Arhiereul cel mai dinamic, priceput, eficient i cunoscut n structurile armatei romne

    rmne Partenie Ciopron, hirotonisit episcop militar la 25 septembrie 1937 i nvestit n funcie, la Pele, n ziua de 8 octombrie a aceluiai anxxii. Generalul de brigad dr. Partenie Ciopron

    luptase i fusese rnit la Cain-Oituz n primul rzboi mondialxxiii, "Vldica otirii" a izbutit s fac din Episcopia armatei o entitate prodigioas: a organizat examene concurs pentru ocuparea funciilor de preoi militari n iulie 1939 (11 preoi), februarie 1940 (9 preoi), noiembrie 1940 (20 preoi), iunie 1941 (13 preoi), noiembrie 1941 (20 preoi) i decembrie 1943 (10 preoi)xxiv; a reorganizat i gospodrit optim episcopia; a nfiinat revista "Arma Cuvntului - organul Episcopiei Armatei"; a perfecionat asistena confesional n sistemul militar al Romniei; a

  • V

    refcut i consolidat rapid relaiile ntre preoi i corpul ofieresc; a condus misiunea de rencretinare ortodox n spaiul eliberat de sub bolevici; a chemat la pastoraie muli preoi

    pentru cultele minoritare (locotenent-colonel Zambory Ladislau, romano-catolic, la Corpul 6 Armat; maior Filimon Gavril, greco-catolic, la Corpul 6 Armat; cpitan Islam Ali Cocoi, musulman, la Divizia 9 Infanterie; cpitan Bondrea Vasile, greco-catolic, la Regimentul 86 Infanterie .a.). P.S. Partenie a reuit s menin instituia clerului militar inclusiv, n perioada 1944-1948, cea mai dificil din existena armatei romne.

    Intrarea Romniei n cel de-al doilea rzboi mondial a gsit clerul militar gata s i

    ndeplineasc misiunea: deteptarea iubirii de neam i aprarea drepturilor sfinte - cum va cere la sfrit de septembrie 1940 generalul Ion Antonescu, printr-un vibrant "Apel ctre slujitorii altarelor"xxv. O semnificaie valoroas, gritoare pentru comuniunea cler-naiune, implicit cler-otire, o reprezint faptul c "n rzboiul de eliberare a teritoriilor cotropite de Armata Roie, preoii militari activi - inclusiv n structurile militare - au acionat n campanie din primul moment. Lor li s-au adugat alte cteva sute, care dup mobilizare au fost repartizai la uniti i

    garnizoane. Mai multe documente din Arhivele Militare Romne semnalau prezena preoilor militari inclusiv la Chiinu (Brinisteriu Eftimie), la Cahul (Popescu H. Ioan), la Tighina (Anuei Leon) .a."xxvi.

    Aadar, n timpul rzboiului, includerea preoilor n structurile armatei romne s-a realizat, conform legislaiei, pe dou ci: prin concurs pentru clerul militar activ i prin chemara la mobilizare pentru ceilali preoi. Ci anume? La 22 iunie 1941, clerul militar activ totaliza: un episcop general de brigad i un protopop, colonel, la conducerea Episcopiei militare; 18 preoi de corp de armat care aveau gradul de locotenent-colonel sau maior; 88 preoi de

    garnizoan, maiorixxvii. Ali circa 200 preoi vor fi mobilizai pentru mari uniti i uniti, astfel c entitile militare au putut beneficia de prezena i de lucrarea neobosit a acestora. Ei au argumentat n fiecare caz n parte adevrul potrivit cruia i n situaiile att de grele ale rzboiului "elementul religios (...) apare ca o structur mental i practic, extrem de profund"xxviii.

    Activitatea Serviciului religios n campanie s-a desfurat n baza unor acte normative

    elaborate prin grija Inspectoratului Clerului Militar,nc din anul 1931xxix. Instructiunile provizorii au fost ntocmite n acest an de ctre o comisie avnd ca preedinte pe Episcopul-general de brigad dr.I. Stroia , Inspectorul Clerului Militar, iar ca membri pe preotul colonel Serafim i preotul-maior I. Dncil. Din partea Marelui Stat Major comisia a fost asistat de colonelul H. Dimitriu. Ele erau structurate pe dou pri dedicate,prima ndatoririlor preoilor militari n timp de pace,iar cea de-a doua activitii n campanie. Erau abordate i statuate

  • VI

    ndatoririle preotului la mobilizare, importana activitii acestuia n campanie, organizarea serviciului religios n caz de rzboi, mobilizarea preoilor, structura i atribuiile serviciului

    religios la diferite ealoane, la comandamente,uniti,formaiuni de etape i lagre de prizonieri. Capitole distincte stabileau parametrii activitii religioase a preotului n timpul mobilizrii, spovedirea i mprtania cu Sfintele Taine,binecuvntarea trupei la plecarea din garnizoan, activitatea pastoral pe timpul mobilizrii, ridicarea moralului trupei prin ,,cuvntri,cetiri i

    prin inuta demn a preotului. Pe timpul desfurrii operaiunilor militare erau reglementate modalitile de svrire a

    Sfintei Liturghii, a serviciilor religioase ocazionale, nmormntarea i pomenirea morilor, atribuiile preoilor n maruri, pe timpul luptei i dup lupt, activitatea lor la diferite comandamente,uniti, lagre si formaiuni, n spitale i n zona de etape. Instruciunile delimitau totodat sfera de activitate a clerului militar n timp de rzboi, ncepnd cu Episcopul armatei, Inspector al clerului militar, continund cu preotul ef la comandamentul unei armate, preotul diviziei i al regimentului.

    Erau consemnate dispoziii referitoare la celelalte confesiuni i obligaiile preoilor de a ajuta pe ofierul strii civile de rzboi cu datele necesare nregistrrii celor mori. Anexele cuprindeau, de asemenea, referiri la obiectele necesare cultului divin, micul echipament pentru ngrijirea soldatului, organizarea capelei de campanie i inuta preoilor mobilizai. Imediat dup decretarea mobilizrii, preotul era obligat s se prezinte la unitatea creia i era repartizat,avnd asupra sa micul echipament pentru savrirea cultului divin. ,,Niciodat

    prezena preotului nu este mai binevenit i influena lui mai binefctoare pentru otai, ca pe cmpul de lupt,unde cuvntul lui poate aduce n inima soldatului duh nou i via nou- se

    stipula n instruciuni.

    n conformitate cu prevederile Legii clerului militar i Regulamentului de aplicare a acesteia preoii necesari armatei n campanie se recrutau dintre preoii militari activi i din rndul celor de rezerv.Repartizarea preoilor mobilizai la uniti trebuia s se fac, de

    preferin, n aceeai garnizoan din care proveneau pentru a fi ct mai cunoscui trupei i pentru realizarea unei comunicri sufleteti ct mai profunde, favorizat de legturi din timp de

    pace, care s dea roadele pe cmpul de lupt. Din momentul decretrii mobilizrii preoii trebuiau s ndeplineasc n unitile n care erau repartizai, o serie de atribuii specifice,stabilindu-se o delimitare precis ntre activitatea religioas i cea pastoral. Activitatea religioas consta n svrirea tuturor slujbelor religioase cerute de mprejurri, spovedirea, mprtirea cu Sfintele Taine,binecuvntarea. Slujbele religioase trebuiau desfurate astfel nct s nu mpiedice trupa de la executarea misiunilor

  • VII

    ordonate, putnd fi succesive, sau pentru anumite grupuri de oameni. Spovedania i comunicarea se puteau organiza n grup sau individual i erau nsoite de cuvntri care s ,,

    detepte n sufletul ostailor cina i dorina fierbinte de ndreptare i ncredere n Atotputernicul Dumnezeu.

    Binecuvntarea trupei la plecarea din garnizoan constituia un moment nltor cnd ,,mintea oamenilor e plin de gnduri, ochii lor aintii n golul viitorului, fiecare se gndete

    ceea ce se va ntmpla cu el. mprejurrile acestea sunt mai puternice dect oamenii ; ei se simt mici i umilii ; niciodat nu s-au simit mai strni unul lng altul, niciodat cuvntul lui

    Dumnezeu nu le va suna mai mngietor i mai ntritor. Omul simte nevoia s-l laude i preotul e chemat s rosteasc acest cuvnt. Acesta este momentul psihologic cel mai favorabil pentru ca preotul s lucreze cu folos asupra sufletelor, care, gndind la moarte, sunt doritoare s asculte cu umilin i evlavie cuvntul i nvmintele lui Dumnezeu.

    Un rol deosebit era conferit prin instruciuni aciunii pastorale pe timpul mobilizrii care avea drept scop ridicare moralului trupei. Preotul trebuia s fie n permanen n mijlocul trupei, s mbrbteze pe cei slabi, artndu-le mreia jertfei,precum i recunotiina i cinstirea ce se acord celor ce se jertfesc pentru ar. n scopul acesta preotul trebuia s foloseasc argumente din Sfnta Scriptur, din nvturile Domnului Iisus Hristos din vieile sfinilor i eroilor neamului.

    n timpul luptelor, indiferent de locul n care se gsea, n prima linie, la postul de ajutor regimentar sau n rezerv, preotul era prezen activ i indispensabil. El asigura oficierea

    Sfintei Liturghii n zilele de duminic i la marile srbtori, n biseric, n tabar, sub un cort deschis care s serveasc de altar, sau sub cerul liber, avnd la dispoziie dou mese, din care

    una s serveasc drept mas a altarului, iar cealalt n loc de proscomidier. Dac Regele sau un membru al familiei regale asista la Sfnta Liturghie, el trebuie primit cu Sfnta Cruce i Evanghelia, preotul fiind mbrcat n odjdii.

    Tot n condiii de campanie mai puteau fi organizate i servicii religioase ocazionale ca

    Sfinirea apei, Te-Deum de mulumire la patronul corpului de trup, la obinerea unor victorii sau cu ocazia altor mprejurri deosebite: la Anul Nou, la srbtori naionale, la onomastica Regelui sau membrilor familiei regale. Rugciunile pentru boli molipsitoare, sfinirea de fntni, curirea bisericii pngrite se fceau dup rnduiala stabilit n Molitvelnic i Liturghier.

    n timpul marurilor preotul trebuia s fie exemplu de comportare pentru suportarea greutilor, permanent n mijlocul soldailor, purtnd cu ei convorbiri prieteneti i printeti de mbrbtare.

  • VIII

    n general, n timpul luptei preotul se gsea la postul de prim ajutor regimentar alturi de medici. nainte de nceperea luptei, dac era posibil, el svrea un serviciu religios i binecuvnta trupa, nsoind aceasta de o cuvntare de mbrbtare, ntemeiat pe credin i ndejde n ajutorul lui Dumnezeu. ,,Preotul nclzit de focul patriotismului i al sarcinii sale de ndemntor la lupt cu vitejie osteasc pna la jertf de snge,va gsi pentru fiecare mprejurare putere i mijloace ct mai potrivite spre a ntri i nflcra sufletul ostaului lupttor. El nu va uita s pun

    naintea ostailor pilda i tria de voin de a nvinge a Apostolilor i a Mucenicilor care, prin

    credin i puterea lor de voin au nvins omenirea ntreag,cum i vitejia ostailor lui tefan cel Mare, ai lui Mihai Viteazul, ai Regelui Carol i Ferdinand, care au biruit pe vrjmaii neamului nostru. Dup lupt, grija de cpetenie era alinarea rniilor i restabilirea echilibrului sufletesc al celor scpai sntoi din ncletarea cu inamicul. n spitalele de campanie sau de zon interioar preotul, asemeni bunului samaritean, se va face interpretul bolnavilor naintea medicilor, va vizita zilnic saloanele, rspunznd

    solicitrilor celor ce ar dori o ngrijire religioas, va merge de la pat la pat, de la rnit la rnit, ascultnd pe fiecare i spunnd cuvinte de mngiere. El va consemna ultimele dorine ale celor

    grav bolnavi sau rnii i se va ngriji de aducerea acestora la cunotina familiei, va ntocmi schie cu locurile unde au fost nmormntai decedaii, n cimitire sau n alte locuri, pentru a da, la nevoie, informaii familiilor pentru eventuale exhumri.

    Pentru trebuinele religioase ale tuturor celorlalte confesiuni recunoscute de ctre statul

    romn(greco-catolici, romano-catolici, evanghelici, reformai, mozaici, mahomedani) se mobilizau i se repartizau preoi prin grija Marelui Stat Major. Toi aceti preoi se subordonau din punct de vedere administrativ Inspectoratului Clerului Militar.

    Instruciunile statuau cu exactitate obiectele necesare cultului pe care fiecare preot mobilizat era obligat s i le procure. Micul echipament se compunea dintr-o geant de piele tapisat pe dinuntru i prevzut cu mai multe ncperi n care se pstrau Epitrahilul, cutiua de

    metal cu Sfnta mprtanie,Crucea, Aghiasmatarul i Panichida sau Molitvelnicul, dou procovee mici, linguria, o sticl de vin, o farfurioar de metal, o sticlu cu spirt i chibrituri

    pentru dezinfectarea linguruei. Tot n geant se gseau pachetul individual de pansament i un carnet n care se notau date n legtur cu decesele. Corpul de trup, pe lng care era ataat preotul, primea sarcina de a asigura procurarea capelei de campanie n cazul n care preotul nu o poseda nc din timp de pace.Aceasta consta dintr-o lad de lemn n care se pstrau toate odjdiile i vasele sarcedotale pentru svrirea Sfintei Liturghii i a celorlalte Sfinte Taine respectiv: stihar, epitrahil, bru, mnecri, felon,

  • IX

    antimis, potir, disc, stelu, copie, linguri, trei procovee, disc pentru anafur, lingur, cari liturgice, Evanghelia, Liturghier, Apostol, Octoichul Mic, Carte de Te-Deum-uri, lumnri,

    tmie, mtuz de busuioc, castron de metal pentru aghiazm, rechizite. ncepnd rzboiul, armata lupta, ca i alt dat n istorie, "pentru cruce, pentru

    civilizaie, pentru libertate, pentru a face ca Europa s rsufle uurat de ameninarea permanent a Rusiei bolevice (...). Cu noi este Dumnezeu. Pentru aceasta rzboiul ce-l purtm e sfnt" - cum sesiza i revista "Arma Cuvntului"xxx. Activitatea preoilor n cea de-a doua conflagraie mondial, prezentat de documentele tiprite n acest volum, dezvluie cele dou

    ipostaze ale acestora: de pstori sufleteti i de soldai. Armata rii, format n marea ei majoritate din rani, oameni simpli i buni cretini, nu putea s lipseasc pe soldai de ngrijirea sufleteasc de care se bucurau la casele lor. O recunoatere a calitii preoilor din acea perioad de ctre factorii decizionali din armat o constituie i ncadrarea ca ofieri asimilai a acestora, fiind bine cunoscut faptul c ofierimea din perioada celui de-al doilea rzboi mondial reprezenta n armata romn un corp de elit n care ptrundeau doar elementele de cert

    valoare. Preoii militari, aa cum o va arta activitatea lor pe front, vor justifica aceast ncredere acordat de conductorii armatei romne.

    Scrise cu sobrietate, rapoartele pstrate de la ei ne dezvluie nu numai activitatea lor cretin, ci i viaa de zi cu zi a soldailor, starea lor de spirit i problemele ce i frmntau. Postura lor de duhovnici le permitea s se apropie de sufletul soldailor, de durerile i frmntrile acestora.

    Activitatea preoilor militari a fost una complex, ei lucrnd cu sufletele oamenilor, i a constat n obligaiile obinuite ale unui preot, dar svrite n condiii speciale. Acestea au pus

    n faa clerului armatei probleme deosebite. Ptrunderea pe un teritoriu a crui populaie, ce avea o ndelung vechime pravoslavnic, fusese lipsit de un serviciu sacerdotal din cauza politicii de stat ateiste, a obligat la o activitate misionar bogat ce a constat n reconstrucia lcaurilor de cult, drmate sau pngrite, n botezuri i cununii, n slujbe pentru localnicii nmormntai sub stpnirea bolevic, fr ritualurile ortodoxe tradiionale etc.

    Dei impresionant i de mare ntindere, aceast activitate nu a distras pe clericii militari

    de la menirea lor de baz: ngrijirea cretineasc a soldailor romni. Desfurate adesea n condiii vitrege, preocuprile preoilor au acoperit toate necesitile armatei n domeniu. n afara laturii cretine a aciunii preoilor (nmormntri, slujbe, parastase) a existat i o activitate moralizatoare, reflectat n conferine, eztori i convorbiri personale. Pentru a uura greutile ce decurgeau din deprtarea de cminele lor, preoii, cu ocazia marilor srbtori religioase, au organizat desfurarea obiceiurilor tradiionale cretine romneti, ce alinau puin dorul de

  • X

    patrie. Cei czui la datorie nu erau uitai odat cu nmormntarea lor, duhovnicii militari ngrijindu-se de aranjarea unor cimitire ale eroilor, cu ajutorul trupelor, i construirea unor troie dedicate lor, preocupri ce onorau memoria celor czui pentru ar.

    Ajutorul dat serviciului medical este prezent n mai multe rapoarte, ce semnaleaz sprijinul pe care medicii l-au primit din partea preoilor militari att pentru evacuarea rniilor i pentru primul ajutor acordat acestora, ct i pentru ngrijirea sufleteasc a celor vtmai n timpul luptelor. Aprecierea pentru activitatea deosebit desfurat se concretizeaz prin numeroasele decorri, propuneri la decorare i naintri n grad la excepional cu care a fost

    onorat corpul preoilor militari.

    ***

    Rapoartele preoilor, ce descriu activitatea acestora n Campania din Est, conin, aproape n totalitate, semnalri ale operei misionare din zona de operaii a armatei romne. Cantitatea mare de informaii nu ne permite s utilizm n aceast scurt prezentare toate datele ce exist n documente, ci doar s exemplificm preocuprile din domeniu cu cteva fapte reprezentative,

    rmnnd ca mrturiile ce alctuiesc aceast lucrare s vorbeasc de la sine. naintarea armatei romne pe teritoriul Rusiei Sovietice a pus trupele n contact cu

    populaia din zon. Clericii militari, ca i ostaii romni, au descoperit n acele regiuni att ,,opera de distrugere a vieii religioase de ctre comuniti, ct i prigonirile pe care le-au suferit oamenii simpli, care nu aveau alt vin dect aceea de a crede n Dumnezeu. Autoritatea sovietic a desfurat, timp de aproape 25 de ani, o politic de descretinare prin constrngere cu urmri ce, fr riscul de a exagera, au ngrozit pe pstorii armatei romne. Din aceste cauze preoii militari au activat i ca misionari cretini pentru populaia civil.

    Dup intrarea trupelor n localiti, populaia civil se interesa imediat de existena unui preot, fapt ce este semnalat n foarte multe rapoarte. n darea de seam ntocmit de preotul cpitan Nicolae Petrache de la Brigada 1 Mixt Munte, pe perioada 20 iulie 10 august 1941, se semnala faptul c ,,locuitorii satului au cerut ca preotul ce nsoete comandamentul s

    oficieze slujba religioasxxxi. Politica autoritilor comuniste a condus la deportarea majoritii preoilor locali, fapt ce a lipsit populaia de pstorii si. Din aceast cauz serviciile divine

    tradiionale nu au mai putut fi efectuate i a trebuit ca duhovnicii militari romni s compenseze asemenea lipsuri.

    Botezul, acest act foarte important pentru un cretin, nu fusese efectuat n acele zone de mai muli ani, iar apariia unor preoi ortodoci a entuziasmat populaia local . La aceste izbnzi confesionale s-a ajuns greu, cum aflm i din nsemnrile preotului cpitan Petrache Nicolae (Divizia 1 Vntori de Munte): "Sub bombardamentul aviaiei i sub traiectoriile

  • XI

    artileriei inamice am terminat renovarea bisericii Kirilovka (Cuban). n ziua de 12 septembrie, n prezena domnului general C. Vasiliu Rcanu i a locotenent-colonelului Comiel

    Pantelimon, am sfinit acest altar de credin cretin a vntorilor de munte. n aceast zi, bombardamentul de aviaie i artilerie inamic a fost aa de intens nct n cteva momente glasul de rug a fost complet acoperit de zgomotul asurzitor al proiectilelor i bombelor (...). Biserica din Kirilovka va vorbi viitorului despre urme romneti n Caucaz". La plecarea

    diviziei, pe u a fost lsat mesajul "Respectai acest sfnt lca"xxxii. Un sfert de secol de ateism bolevic rupsese de ortodoxie familiile din spaiul cotropit de

    Armata Roie. A revenit preoilor militari romni misiunea s restabileasc starea normal. "n Transnistria am botezat 636 copii, ntre care 40 copii din familii catolice" - mrturisea preotul cpitan Frti Zahariaxxxiii. n luptele de la Freundental, Dalniki, Ttarca i Suhai-Liman acelai preot s-a ngrijit de rnii i de nmormntarea celor czui la datorie, a mpresurat mormintele cu brazde i a nconjurat cimitirul cu gard de srm, a fotografiat fiecare mormnt etc. Preotul cpitan Grigore Alexandru din Regimentul 23 Infanterie sintetiza n Registrul de

    activitate: c n timp de cinci luni a oficiat 101 servicii divine, a inut 66 predici n romn i rus i dou n german. A botezat 1904 copii de vrste cuprinse ntre o sptmn i 22 ani (885 biei i 1019 fete), adugai la cei 487 botezai i n Odessa (total, 2391 cretinai), a organizat patru cimitire, ofierii, gradaii i soldaii, exprimnd "religiozitatea poporului nostru, au nlat nou prea frumoase troie (..), semnate pe ntinsul Crimeei, n satele unde i-au avut misiunea i pe unde duhul pgn al comunismului adusese n loc teroare i mizerie"xxxiv. De

    asemenea, acelai om a vegheat renovarea unei biserici, a sfinit alte dou, a spovedit i mprtit 1942 ostai, a parcurs 1000 km cu regimentul i 1140 km singur.Alt document, Darea de seam a preotului cpitan Barbu I. Gheorghe, confesorul Regimentului 82 Infanterie, nregistra ntre altele c dup o recunoatere a satului Spiridonovka - unde au avut loc lupte de durat i destul de crncene -, lipsa bisericii i, n ciuda celor circa 25 de ani de teroare i persecuie religioas, meninerea sentimentului religios al populaiei ucrainene, dornic de o

    via sufleteasc cretin, l-au ndrituit s organizeze ntr-o remiz de colhoz un altar cu icoane i candele. Cu sprijinul primarului, a mprumutat din sat i cteva icoane ucrainene, aezndu-le n acest altar improvizat i, sfinindu-l, a nceput serviciul divin la care au luat parte att ostaii, ct i steniixxxv. Preotul Veron Muatescu, confesorul Regimentului 22 Infanterie, face o

    descriere sugestiv a condiiilor n care se desfurau slujbele de botez: ,,Am observat cu acest prilej dorina arztoare a ucrainienilor de a se cretina(). Era suficient s te vad mbrcat n reverend, ca s-i dea tot respectul preotului. Cnd te vedeau oficiind serviciul divin, ochii lor, numaidect, se umezeau i erau scldai n lacrimi. Botezurile svrite au fost cerute de ei;

  • XII

    cnd auzeau de slujb veneau n numr mare i cu lacrimi n ochi i nvau copii de a face semnul sfintei crucixxxvi. Tot el consemneaz un fapt deosebit i anume vrsta celor botezai.

    Aici sunt pomenite persoane care se botezau la vrsta de 16, 19 sau 32 ani, lucru ce dovedete ataamentul populaiei fa de religia ortodox. Impresionant este i participarea trupelor romne la aceast oper de ncretinare. De multe ori soldai i ofieri romni au devenit naii copiilor ce erau botezai de ctre clericii militari. La un astfel de ritual a participat chiar

    generalul I.teflea care, mpreun cu soldaii i ofierii din Divizia a III-a Infanterie pe care o comanda, au devenit nai pentru aproape 4000 de copii. Sunt pomenite, de asemenea, darurile

    substaniale pe care copii le primeau din partea nailor lor, soldai i ofieri romni. Asemenea ntmplri nu sunt fapte izolate, ci componente permanente ale comportamentului trupelor

    romne, expuse n numeroase documente ale clerului militar. ndeprtarea preoilor rui a lipsit cuplurile, ce doreau s primeasc taina cununiei, de

    acest ritual. Pentru a nltura acest neajuns, populaia s-a adresat preoilor militari romni, care au oficiat slujbe de cununie pentru foarte multe cupluri din zona de aciune a armatei romne. Rapoartele i drile de seam ale preoilor militari conin numeroase exemple de persoane care, dei se cstoriser cu muli ani nainte, au rugat clericii militari s oficieze slujba religioas a cununiei. Cu toat bogata activitate pe linie militar, ce o desfurau i n condiiile dificile de front, feele bisericeti din otirea romn nu au refuzat niciodat s acorde acest ajutor localnicilor. Bariera de limb nu a constituit un impediment, cu ocazia serviciilor religioase apelndu-se la un interpret, fapt ce nu micora cu nimic momentul deosebit pe care-l triau att

    civilii, ct i militarii.

    Pentru aceste servicii de ncretinare, fie ele botezuri sau cununii, preoii militari

    eliberau documente care le certificau valabilitatea, acte ce dovedesc, o dat n plus, activitatea misionar-cretin desfurat n rndurile localnicilor.

    Serviciul religios militar a fost solicitat s oficieze slujbe pentru persoanele decedate cu mult timp naintea venirii armatei romne. Cu toate ncercrile, sufletele cretinilor nu au putut

    fi desprite de religia lor strmoeasc, ortodox. Apariia n zona localitilor lor a clericilor militari romni le-a produs mult bucurie, fapt semnalat aproape n fiecare raport i dare de

    seam, i le-a dat posibilitatea s-i nmormnteze membrii familiilor, care decedaser, ntr-un ritual tradiional, cretin. Pentru un ortodox nmormntarea fr slujb religioas reprezint un lucru ngrozitor i de aceea se solicitau slujbe de nmormntare pentru persoanele decedate n timpul stpnirii bolevice. O astfel de situaie ne este prezentat de ctre confesorul garnizoanei Rdui, care, n raportul pe perioada 1 iunie 15 noiembrie 1941, consemna: ,,Cu ocazia nmormntrilor fceau panahive i pecetluiau mormintele celor care muriser fr s

  • XIII

    aib parte de slujb religioasxxxvii. Duhovnicii militari romni nu i-au uitat niciodat calitatea de misionari cretini, iar documentele ce le-au lsat demonstreaz atenia cu care s-au aplecat

    asupra nevoilor sufleteti ale populaiei din teritoriile n care aciona otirea romn. Activitatea lor a mbuntit relaiile cu localnicii, cu reale avantaje pentru situaia armatei romne n spatele frontului. De asemenea, prin exemplul personal i la ndemnul preoilor, militarii s-au apropiat de autohtoni, ajutndu-i spiritual i, de multe ori, material, demonstrnd astfel buntatea tradiional a romnului i fcnd cinste hainei militare.

    Situaia material a bisericii ortodoxe din localitile n care au ptruns trupele romne,

    era jalnic. Majoritatea bisericilor au fost drmate, cretinii fiind obligai s salveze i s ascund obiectele de cult, unele din ele avnd, n afara unei mari ncrcturi spirituale, i o valoare artistic deosebit. Venirea armatei romne le-a oferit ocazia s le scoat la lumin, fr teama de a fi pedepsii. Sunt semnalate, n documentele preoilor militari, icoane i cruci ce au stat ngropate 20 de ani. n scopul distrugerii credinei cretine, bolevicii au pngrit lcaurile sfinte, dndu-le o ntrebuinare laic. n multe sate sau orae bisericile au devenit cmine culturale sau cinematografe, de multe ori chiar simple depozite de materiale. Aceast situaie nu avea cum s nu duc la o reacie din partea clericilor militari romni. Cu o energie ce le face

    cinste, acetia au trecut la refacerea sfintelor lcauri. Un exemplu de nalt apreciere acordat acestei activiti l gsim ntr-un raport al maiorului Gh. Mare, comandantul Batalionului 23 Vntori de Munte, din 12 mai 1942: ,,Sunt fericit a v raporta c ne-am nvrednicit s terminm opera de complet renovare a bisericii din satul Tschujuntscha-Crimeea, 12 km de Simferopol, ce fusese pustiit i batjocorit de slbticia comunist. Cu suma de 160.000 lei, adunat din contribuia ofierilor, subofierilor i trupei acestui batalion() am izbutit s redm cultului divin aceast biseric(). i acum, gsindu-ne la sfritul i n faa acestei frunoase i mult gritoare opere, permitei-mi, v rog, s fac cteva aprecieri i la adresa aceluia din iniiativa cruia s-a fcut, unde s-a strduit i a pus mult suflet pentru realizarea ei, preotul cpitan Stavr Popoiu, confesorul batalionului nostruxxxviii. Activitatea de recldire a bisericilor

    a impresionat puternic localnicii, care i manifestau recunotina prin intermediul unei adrese a Bisericii Autocefale Ortodoxe Ucrainiene din 27 noiembrie 1941 ctre printele Traian Petrica, confesorul Diviziei I Infanterie: ,,Comitetul bisericesc din Kriwoj-Rog, v mulumete, printe pentru ajutorul dat unui ir de biserici ortodoxe n oraul Kriwoj-Rog, precum i n mprejurimile lui. Ajutorul dat de sfinia voastr mult timp se va pstra n inimile credincioilor i a comitetului bisericesc. n drumul trecut de sfinia voastr prin meleagurile eliberate de bolevism ai vzut completa distrugere a sfintelor biserici i numai un mic numr de biserici,

  • XIV

    care prin minune au rmas. Ai vzut bucuria mare a credincioilor, manifestat la renaterea bisericilor()xxxix.

    Cu sprijinul militarilor au fost redate cultului zeci de biserici, refcndu-se i sfinindu-se cele existente i construindu-se acolo unde acestea fuseser distruse. Activitatea este sugestiv sintetizat de ctre preotul cpitan S.Coman din Ambulana 46 a Diviziei 9 Cavalerie: ,,Suntem mereu neabtui pe drumul destinului neamului nostru care, de la nceput, a fost s lupte pentru

    salvarea fiinei sale ca popor i s ridice altare sfinte. Ne luptm i noi, iar n zile de linite sfinim altare i nlm troie. E tradiia lsat nou motenire de marii voievozi. Noi o

    continum cu rvna de a ne dovedi urmai vrednici ai lorxl. Iar preotul cpitan Ptroiu Florea, n zilele de 30 i 31 decembrie 1942, a botezat civa copii n orelul Snigerevka, unde "Mreaa biseric transformat n teatru (de ctre bolevici n.n.) a redevenit lca de rugciune pentru mulumirea i nlarea suflteasc att a ostailor, ct i a populaiei civile"xli.

    Preoii romni se tiau angajai n aciuni de lupt "mpotriva pgnului, a bolevicului sperjur i ateu. n Basarabia le-a mai revenit o admirabil ndatorire. Prin satele, pe unde treceau cu trupa, deschideau bisericile, chemau poporul la rugciuni (...). Acest contact stabilit prin rugciunea preoilor armatei cu norodul basarabean a fost un lucru foarte binevenit i un

    serviciu real adus patriei"xlii. Ajungnd n localiti din Basarabia, Bucovina, Transnistria, clerul din armata romn s-a preocupat de redeschiderea, renovarea ori construirea lcaurilor de cult, "ncretinnd copiii oamenilor cari de mult vreme ateptau acest fericit i nsemnat moment"xliii. Se realiza astfel o "oper vast de rencretinare a teritoriilor desrobite"xliv.

    Misiunea sacr a clerului de pe front era mrturisit i de protopopul colonel Ioan Dncil: "Am mbrcat i noi haina osteasc, dar nu purtm cu noi nici o arm ucigtoare.

    Arma noastr este cuvntul rii"xlv. Despre slujba de nmormntare a apte mori, printre care i un ofier, sublocotenent din Regimentul 31 Calafat, adui cu sniile, preotul cpitan Marinescu Uda nota: "Sosesc cteva femei, intr n cas timide, adunndu-i lcrmile n nframe. Plngeau sincere, ndurerate, cci soldaii romni, ct sttuser n cartiruire la ele, se

    purtaser att de frumos i le ncurajaser cu cuvinte pe ct s-au putut nelege, vestindu-le o via nou, desctuat de lanurile tiraniei bolevice care le ferecase grumazul de un sfert de

    veac"xlvi.

    Extinznd prezentarea unor asemenea misiuni, preotul cpitan Nstase Gheorghe scria: "Aceti slujitori ai Domnului au fost cei dinti care au pit pe pmnturile desrobite (...). i au lucrat i lucreaz cu rvn la restaurarea bisericilor, la svrirea dumnezeetilor slujbe n sate i orae, n Basarabia, n Transnistria, n Crimeea, ca i pe Done. Restabilirea vieii religioase n inuturile desrobite s-a fcut n mare msur de ctre preoii militari"xlvii. Aceast realitate o

  • XV

    reflecta i ziarul "Curentul" din 8 iulie care dezvluia: "Ziarul Slovo, care apare la Sofia, a publicat un articol semnat de domnul Simeonoff n care se ocup de restabilirea vieii religioase

    n Transinistria i de aciunea religioas a misionarilor romni. Dup ce arat c Romnia a trimis o misiune bisericeasc (ntre Nistru i Bug n.n.), domnul Simeonoff scrie c primii misionari ortodoci au fost preoii militari romni (...): Romnii au artat tuturor cum trebuie s se lucreze n aceast direcie i prin aceasta i-au nscris numele cu litere de aur n paginile

    credinei"xlviii. Efectul pastoraiei lor: "biserica era plin"xlix. Relaiile militarilor romni cu localnicii apar n cu totul alt culoare dect se tie:

    "Sfinirile de case, cununiile, botezurile la care de cele mai multe ori naii erau soldai sau ofieri romni, slujbele de la biseric etc. erau tot attea prilejuri de bucurie duhovniceasc (...) de nfrire a celor desrobii cu desrobitorii. Populaia a primit cu bucurie venirea armatelor (germano-romne - n.n.) care le scpau de sub jugul comunist"l. De pild, "locuitorii rui din comuna Poliakowka, "mulumesc M.S.R. Mihai I i Conductorului Statului, domnul mareal I. Antonescu, precum i ntregii armate romne pentru tot ceea ce civa bravi ostai romni au

    fcut n comun, care de atta timp fusese sub stpnire comunist. Locuitorii mulumesc ndeosebi pentru faptul c soldaii au reparat biserica satului, drmat i sfrmat de

    comuniti"li.

    Dup 23 de zile de lupt, cnd a czut Sevastopolul (1 iulie 1942), uniti ale armatei romne au ptruns n ora, iar "a treia zi cum consemna preotul cpitan Popescu H. Ioan

    mi-au venit 30 de copii de botezat"lii.

    n zonele eliberate, la sosirea P.S.Partenie, acesta era asaltat "de populaia civil - femei i copii n majoritate, cari, cu toii cereau iconie i cruciulie, nchinndu-se de bucurie n faa naltului ierarh i mulumindu-i"liii. Ct privete corelaia aciuni militare-aciuni confesionale, preotul maior Marian Gheorghe consemna: "Odat terminate operaiile, din iniiativa i (cu - n.n.) concursul nemijlocit al d-sale (general Florea Mitrnescu n.n.) bisericile distruse se refac i se redau misiunii lor nalte"liv. Alt preot reliefa c la sfinirea bisericii din Marfowka (28 iunie 1942) de ctre un sobor de preoi militari romni "poporul rus a luat parte ntr-un numr impresionant", ca i mai nainte (14 iunie i 24 iunie), cnd se sfiniser bisericile din Low-Tarasow i cea din Marna-Ruskaja, starea general a asistenei fiind aceea de "nsufleire i de puternic renatere spiritual n popoarele Rusiei inute sub biciul teoriei abrutizante a comunismului"lv.

    Evident, eliberarea diferitelor localiti de sub bolevici era i un triumf al cretinismului, P.S. Partenie subliniind n Pastorala de Pati (1943): "Rzboiul pe care-l purtm azi este un rzboi sfnt (..), ne batem pentru aprarea credinei strmoeti. Iat azi a sosit

  • XVI

    vremea cnd aprndu-ne ara trebuie s ne aprm i credina, pe care cei fr de lege ncearc s o nimiceasc din sufletul lumii cretine"lvi. Comparnd mbrbtarea soldatului cretin (care pornete la lupt sub scutul Crucii i al lui Dumnezeu, sub ndemnul preotului i superiorilor i sub impulsul contiinei treze nutrit de religie i de naionalism), pe de o parte, i soldatul necretin, pe de alt parte, protopopul Brdieru scria c acela din urm era "mboldit la lupt de frica revolverului"lvii. i preotului ec. Justin Deica i era clar c rzboiul nostru este "rzboiul

    sfnt pentru adevr i dreptate. Purtm rzboi sfnt contra acelor care au ars i au pngrit bisericile, au ars cruci sfinte i icoane i au profanat sfintele odoare i au ucis pe slujitorii sfintelor altare"lviii.

    Dovezi de mare nsemntate privind purtarea preoilor pe front gsim n "Arma Cuvntului" una dintre cele mai reprezentative reviste romne de pe frontul de est.

    Acest organ jurnalistic, oficial al Episcopiei Armatei a aprut n anii 1940-1944 i a fost receptat corect i elogiat de profesionitii altor publicaii. "Universul", de pild, scria urmtoarele: "Episcopatul Militar public lunar Arma Cuvntului, revist de educaie

    religioas, de admirabil inut literar i dogmatic, dnd putina de relevare i afirmare valoroaselor elemente pe care le posed clerul militar"lix.

    Numrul 1 al revistei "Arma Cuvntului" a ieit de sub teascurile Tipografiei Alba din Alba Iulia n luna mai 1940. Prin titlu i coninut, noua apariie editorial se deosebea de oricare dintre publicaiile vremii. Revista realiza de fapt conexiunea a dou subsisteme att de importante pentru sistemul societii: Armata i Biserica.

    Noua revist a beneficiat de la primul la ultimul ei numr de experiena, priceperea i struina episcopului armatei, care deprinsese tainele editrii la Iai, ntre 1921 i 1937, la catedrala mitropoliei Moldovei i Sucevei. Aici arhimandritul Partenie Ciopron fusese cooptat n comitetul de redacie al revistei lunare "Viaa monahal", ctitorit de stareul Mnstirii Cetuia, ieromonahul Teodosie Bonteanu, sprijinit de strlucitul mitropolit Pimen Georgescu (1853-1934).

    Revista Episcopiei Armatei debuta cu editorialul "ncepem", semnat de episcopul Partenie Ciopron, care mrturisea c nc din anul 1937, la nvestirea i instalarea sa n scaunul episcopal anunase apariia noii reviste prin Pastorala dat ctre confesorii de garnizoan. Dar evenimentele au amnat debutul acesteia, motivele fiind - aa cum le scria vldica - urmtoarele: "() nsi situaia clerului militar (...) era serios ameninat (...). n cadrele active ale otirii (...) clerul militar se gsea la o grea rspntie. Catedrala i reedina episcopal, rmase n urm de tot, trebuiau puse negreit i ct mai urgent ntr-o situaie corespunztoare. Apoi tiprirea de cri religioase-morale pentru ostai, calendare, ornate (aa se numeau atunci

  • XVII

    odjdiile - nn.), antimise, cri de ritual i alte obiecte de cult pentru catedral i bisericile militare (...) trebuiau s aib ntietate"lx.

    Evident, numrul de nceput al revistei preciza i principalele ei obiective: a prezenta "probleme de actualitate care intereseaz ndeosebi cadrele militare, rezultatele activitii preoilor, precum i propuneri pentru viitor. De asemenea, se vor desbate toate problemele care privesc fortificarea sufleteasc a ostaului romn i se va ncheia cu o cronic"lxi.

    ntr-adevr, de-a lungul a patru ani pe frontul publicistic, cele 19 fascicole ale revistei, cuprinznd 48 de numere i 1053 pagini sunt dovezi ale acestui program, care va deveni realitate. Ele au fost i rmn o mrturie fidel, o cronic excepional, scris ardent, sub mboldirea momentelor care s-au cerut consemnate, "Arma Cuvntului" fiind o revist valoroas a participrii la rzboi a preoilor militari. Prin extensie, avem, datorit "Armei Cuvntului", o imagine corect a participrii ntregii armate a Romniei la rzboilxii. nsemntatea demersului editorial era limpede exprimat n articolul "Scrisul bisericesc i rzboiul Crucii", care prezenta "Scrisul (...) ca o preocupare inerent pastoraiei i ca un mijloc eficace n tot ce-a ntreprins Biserica n cmpul misiunii sale interne i externe"lxiii.

    Cum receptau preoii militari nii aceast "preocupare inerent pastoraiei"? Mare

    importan avea faptul, spuneau ei, c "ni s-a dat o fclie care s ne lumineze, s fim vzui n ceea ce lucrm, de ceea ce suntem n stare"lxiv. "Cci - cum se remarca n alt articol - unui osta ca s plece fr team la asaltul sdrobitor n faa inamicului, nu-i trebuie pentru aceasta numai arm, ci i un suflet mare i a toate covritor"lxv. Dei situaia era deosebit de complex,

    condeiul clerului Armatei nu va grei"lxvi. Aa scria n articolul "S ne strngem rndurile" protopopul locotenent-colonel Ioan Dncil.

    Studierea sumarelor fiecrei ediii desluete orizontul i evideniaz profunzimea demersurilor pastorale, duritatea ncletrilor militare, tria moral i spiritul de jertf al ostailor romni, toate vdind i profesionalismul ziaritilor n sutan. Realitatea trit de ei i consemnat n paginile revistei era grav, omenirea fiind "ncletat ntr-un groaznic rzboi",

    cum mrturisea vldica Partenie n prima Pastoral publicat n revistlxvii. "Din aceast cauz cei mai destoinici fii ai neamului stau de veghe la hotarele rii. Da, iubii ostai, (...) ai luat asupra voastr sarcina sfnt de a fi aprtorii granielor, care este i o chezie a linitii dinluntrul rii. n vremuri de grea ncercare, ara noastr i-a pus ntotdeauna ndejdea n viteaza ei otire (...). naintaii notri ne-au lsat o scump motenire, Romnia Mare; neamul nostru n trecutul su istoric a avut de ndurat multe necazuri i s-a sbtut n grele valuri de suferine (...). Aa avem pilda marilor notri voievozi tefan cel Mare al Moldovei, acest

  • XVIII

    Voevod mereu biruitor, a cunoscut totui i nfrngeri, el nu s-a artat ns mndru n isbnzi, ci le da n seama lui Dumnezeu care i-a ajutat"lxviii.

    ntorstura petrecut pe front nu a influenat activitatea misionar a preoilor militari. Cu toate nenorocirile i problemele cauzate de retragere, feele bisericeti din armata romn au continuat s acorde asisten religioas populaiei civile. Perioada retragerii, prezent n rapoartele clericilor, nu este mai puin bogat n botezuri, cununii i sfiniri de biserici.

    Actul de la 23 august 1944 i eliberarea teritoriului naional au schimbat radical activitatea preoilor militari. Din acest moment se poate spune c opera misionar a fost

    ntrerupt, armata romn acionnd pe teritorii ce nu aveau populaie ortodox fapt ce a mpiedicat stabilirea unor legturi religioase. Aceasta nu a nseamnat reducerea importanei preoilor militari privind relaiile ntre soldai i autohtoni, ei avnd grij n continuare s nu se produc abuzuri i silnicii din partea unor soldai scpai de sub control. n acest fel au aprat onoarea i prestigiul armatei romne.

    ***

    Preoii militari i-au ndeplinit obligaiile ce le aveau n cadrul armatei, rspunznd prin activitatea lor menirii ce le fusese destinat. Modelnd sufletele soldailor, clerul militar

    desfura o oper complex, ce necesita o atenie mereu treaz, tact i o bun cunoatere a firii omeneti. Nu trebuiau doar s ntreasc sufletele soldailor, ci i s-i educe pentru a evita aciunile nesbuite pe care unii le-ar fi putut face din cauza condiiilor existente pe front.

    Un preot militar, aa cum rezult din rapoartele i drile de seam din perioada

    rzboiului, ndeplinea mai multe funcii n relaiile cu soldaii. El era duhovnicul, persoana ce svrea ritualurile sacre, strmoeti, apoi, prin conferine moralizatoare, era printele ce se

    ocupa de educaia lupttorilor i, nu n ultimul rnd, prietenul lor, ascultndu-le psurile i durerile, intervenind n favoarea lor la forurile superioare atunci cnd era necesar.

    Pentru un popor cu o veche tradiie ortodox slujbele religioase constituiau momente importante, ce nu puteau lipsi din cadrul armatei. Serviciile religioase reprezentau prilejuri deosebite n care soldaii puteau simi cldura cminelor de acas, preoii militari ncercnd s induc o stare de normalitate. Marile srbtori din calendarul ortodox erau tratate cu respectul

    cuvenit, aa cum ar fi fost privite n ar. Din raportul preotului cpitan activ Barbu I. Gheorghe, din ziua de 19 aprilie 1942, aflm despre activitatea desfurat de acesta cu ocazia Sfintelor Pati. Nici un moment specific acestei srbtori nu a fost omis, cu toate c unitatea la care era afectat, Regimentul 82 Infanterie, se afla n mar. Au fost spovedii toi ostaii i ofierii unitii i au fost pregtii pentru momentul nltor al nvierii Domnului Iisus Hristos. Cuvintele sale sunt impresionante: ,,Era prima nviere pe pmntul Ucrainei, dup 25 de ani de prigoan i

  • XIX

    teroare bolevic, a Evangheliei lui Hristos. Serviciul liturgic s-a defurat n toat splendoarea, ntocmai ca i cum am fi fost n ar. Am voit s crem n sufletele ostailor, cu acest prilej, atmosfera duhovniceasc i bucuria cretin pe care o simte fiecare n noaptea nvierii, ca i cum am fi srbtorit-o n chiar bisericua din satele lor; n plus am voit s realizm, cu acest prilej, i fora dinamic spiritual care ntrete i fortific pe ostalxix.

    Serviciile religioase, s le spunem ,,obinuite, au fost svrite de multe ori n prima

    linie a frontului, preoii fcndu-i datoria n ciuda tuturor vicisitudinilor vieii de campanie. Convorbirile duhovniceti au reprezentat o parte important din activitatea clericilor

    militari. Sufeltul soldailor, n majoritate oameni simpli, de la ar, avea nevoie de o eliberare prin confesiune. Greutile i problemele, ce le apsau spiritul, trebuiau dezvluite pentru a putea rezista n mediul ostil al rzboiului. Preoii militari s-au comportat ca adevrai prini sufleteti. Apropierea de problemele spirituale ale ostailor este o caracteristic general a activitii lor, fiind un element ce nu lipsea a fi menionat n toate rapoartele cerute de forurile superioare. ngrijirea cugetului militarilor s-a desfurat de cele mai multe ori n condiii deosebite. Discuiile purtate sub bombardamentul inamic i n apropierea momentului unui atac au devenit chestiuni cotidiene. Duhovnicii armatei nu au profitat niciodat de posibilitatea de a

    rmne la distan de prima linie a frontului. Prezena preotului n primele rnduri a avut un efect benefic asupra moralului ostailor, lucru dezvluit i recunoscut de ctre ofierii combatani. Aceast atent grij pentru inimile lupttorilor a fost recompensat prin decoraii militare i citri prin ordine de zi. ntr-un astfel de ordin de zi, nr.161 din 8 martie 1943 al Comandamentului Forelor Maritime i semnat de comandor Alexandru Bardescu se spune: ,,Dei la vrst naintat concentrat la cererea sa i mbarcat pe navele F.N.M., preotul cpitan

    G.G.Tudorache, prin exemplul su personal, a reuit s entuziasmeze i s insufle spiritul de sacrificiu echipajelor care plecau n misiuni. Fiind prezent n mijlocul marinarilor, gata de a le da un sprijin sufletesc i neuitnd niciodat de a le reaminti trecutul de jertf i glorie al Neamului Romnesc(). Pentru toat aceast activitate, preotul cpitan G.G.Tudorache se citeaz prin ordin de zi pe Fora Naval Maritimlxx.

    Rapoartele preoilor militari, rezultate din amplele discuii purtate cu ostaii, au avut i o

    mare contribuie la conturarea unei imagini realiste asupra moralului armatei, necesitilor i dificultilor vieii de campanie, lucru de mare importan pentru desfurarea rzboiului. Prin apelul clericilor ctre forurile superioare i-au gsit rezolvarea i probleme ce nu ineau de domeniul lor de activitate(aprovizionare cu hran, echipament etc), dar care influenau starea de spirit a otirii, stare ce era cel mai bine cunoscut de ctre preoii militari. Un tablou perfect conturat al importanei pe care o avea apropierea de sufletul ostaului l gsim n darea de seam

  • XX

    din 27 martie 1943 a preotului cpitan activ Friciu Octavian, confesorul Ambulanei Diviziei 20 Infanterie: ,,Aici, n faa Rusiei imense i a Volgi cu apele ntinse n zare, ntre orizonturile

    ostile, ostaul nostru nu se crede niciodat singur. i pe toate drumurile de pulbere sau de troiene ale stepei, se nal sufletul lui, vznd c n-a fost uitat, ci dimpotriv, n lupta ce o desfoar pe culmi de glorie i de rsunet, se afl lng el i sprijinul cel mai mare, sprijinul spiritual: printele su sufletesc. Iat misiunea preotului. E de ajuns ca s vad ostaul lng el pe preotul care l-a nvat primele buchii ale credinei cretine, pentru a nfrunta cu trie i brbie aria nmiezilor, glodul prfos al drumurilor i urgia dumanuluilxxi.

    Preoii militari au avut ca obligaie n timpul rzboiului i ncredinarea pmntului a victimelor n uniform din armata romn. Din respect pentru cel czut la datorie, au fost depuse toate eforturile posibile ca acesta s fie nmormntat cretinete, cu slujb religioas i cruce la cpti. De asemenea, a fost acordat o mare importan identificrii celor ce s-au jertfit pentru patrie spre a nu lsa familiile din ar s fie chinuite de necunoaterea adevrului, de multe ori mai grea dect vestea sacrificiului. Preotul maior Theodor C. Gheorghiu,

    confesorul Diviziei 6 Infanterie, raporta la 12 noiembrie 1941: ,,Am ntocmit procese verbale de identificare a celor mori, dup fiele medicale sau dup acte gsite la ei. Am adunat toate

    lucrurile gsite la cei mori, n prezena a doi martori i am fcut pachete separate, cu acele obiecte personale(scrisori, acte, fotografii de familie) pe care le-am etichetat i depus ntr-o lad spre a fi nmnate familiilor ca lucruri de mare nsemntate simbolic()lxxii. Preoii militari s-au ngrijit i de partea material a nmormntrilor. Condiiile n care acestea se desfurau nu le-au fost indiferente, obinndu-se de la autoritile n drept cele necesare. Au fost afectai pentru aceast operaiune militari, condui de ctre preot, cruci inscripionate cu numele eroilor,

    cociuge etc.

    Cu toate situaiile deosebite pe care rzboiul le crea, trupurile ostailor i ofierilor czui la datorie nu au fost abandonate niciodat. Periclitndu-i propria via, clericii militari au oficiat, sub focul dumanului, ultimul serviciu religios ce l datorau acestor martiri. Ne sunt

    prezentate scene impresionante, dar care nu i-au mpiedicat s-i fac datoria. Astfel ntr-o dare de seam a preotului cpitan Mihil Constantin, confesorul Regimentului 5 Grniceri, din 31 august 1941 este descris o situaie deosebit prin care a trecut aceasta: ,,n timpul slujbei, dup Evanghelie, am fost atacai de avioane. Ne-am bgat n groapa morilor i-am continuat slujba pentru ostaii: caporal Srbu Ion, Regimentul 54 Artilerie, soldat Alexandru Dumitru, soldat Dima Florea. Erau aidoma cuvintele scripturii: . Dup slujb alte avioane, alt bombardament. Cu greu se pot uita clipele trite n acest sat din spatele frontuluilxxiii.

  • XXI

    Marea grij pentru ndeplinirea ritualurilor religioase i militare specifice nhumrii victimelor rzboiului, i-au determinat pe duhovnicii armatei s urmreasc cu atenie i poziia

    celorlalte autoriti ce aveau obligaii n acest domeniu, semnalnd prompt orice ncercare de a nu respecta integral obiceiul de nmormntare a eroilor.

    Obligaiile preoilor militari privitoare la victimele frontului nu s-au sfrit odat cu nmormntarea ostailor czui la datorie. Cu aceeai grij ei s-au ocupat i de cultul eroilor, de ridicarea monumentelor ce trebuiau s menin vie amintirea sacrificiului lor. Construirea unor semne ce aminteau posteritii jertfa ostailor romni, de multe ori strict condiionat de posibilitile materiale, reprezint o caracteristic general a activitii duhovnicilor militari, semnalat n rapoartele i drile de seam, att din timpul campaniei din est ct i pe frontul de vest. Teritoriile strbtute prin lupte de armata romn sunt presrate cu astfel de monumente, troie i cruci. De asemenea au fost ngrijite cu atenie i cimitirele n care i dorm somnul de veci eroii din cel de-al doilea rzboi mondial. Numrul celor czui pe cmpurile de lupt este binecunoscut, mai puin ns se tie despre atenia i onorurile ce au fost acordate n acea

    perioad de ctre autoritile militare amintirii acestora. Parcurgerea documentelor elaborate de ctre preoii militari relev informaii care acoper i aceast lacun.

    Un ajutor valoros a fost acordat de clerul militar seviciului sanitar al armatei. De multe ori membrii serviciului religios nu au ezitat s se duc n prima linie, alturi de brancardieri, s ajute la recuperarea rniilor, la acordarea primului ajutor i transportarea acestora la spitalele de campanie.

    Ca o recunoatere a acestei merituoase activiti preoii au primit numeroase decoraii ,,Meritul Sanitar, decoraii acordate la elogioasele propuneri venite din partea medicilor

    militari.

    Pentru alinarea suferinelor celor aflai n spitale, preoii au antrenat i alte autoriti

    militare, care la ndemnul i sub ndrumarea acestora, au organizat colecte printre soldai i ofieri, obinndu-se produse ce au fost distribuite rniilor. Darea de seam asupra activitii

    confesorului militar al garnizoanei Cernui, preot-cpitan Crlogea Marin din Regimentul 74 Infanterie, conine urmtoarea informaie: ,,Pe data de 3 august a.c.[1941-n.n.], am dus mpreun cu domnul maior Dinescu, comandantul Batalionului I/74, cpitan Pltineanu i sublocotenent Preotu, daruri ostailor rnii din spitalul militar. Darurile au constat din: ciocolat, vin, igri, chibrituri, cte un pachet pentru fiecare osta n partelxxiv.

    Alturi de durerile fizice, preoii militari nu au pregetat s se ocupe i de frmntrile sufleteti ale celor care, poate, se aflau n pragul morii. Aceast delicat misiune de mbrbtare i alinare a unor oameni chinuii de suferinele fizice i de teama morii, a fost

  • XXII

    ndeplinit cu grij i dragoste cretineasc. O semnalare a acestei preocupri o gsim n propunerea pentru decorarea cu ,,Meritul Sanitar clasa I a preotului cpitan activ Vasile I.

    Bondrea din Regimentul 2 Ci Ferate, n care se spunea: ,,Pentru devotamentul fr margini, stnd mereu n mijlocul rniilor, fie efectund mici slujbe religioase, fie inndu-le predici ocazionale i alinndu-le suferinele prin cuvinte blnde i fapte evanghelice i pentru oboseala de a nmormnta la un cimitir departe, la 4 km nu numai ostaii czui, i [pe] cei de la spitalul din igleanca, plus cei ce veneau direct de frontlxxv. O alt aciune demn de a fi semnalat o gsim n memoriul preotului cpitan de rezerv Andreescu I. Constantin, confesorul Spitalului

    de Campanie Nr.4 i al garnizoanei Odessa, din 28 martie 1942: ,,Am cerut i mi s-a dat gratuit, de ctre Casa coalelor, o frumoas bibliotec ambulant din 250 volume cu coninut ales de subsemnatul i potrivit cu gradul de cultur i mprejurarea n care se gsesc cititorii, adic rniii. Aceast bibliotec a fost adus personal, cu multe greuti de transport, din arlxxvi. Grija manifestat de preoii militari fa de cei n suferin a modificat starea de spirit a rniilor i putem afirma fr exagerare, c a ajutat mult procesul de vindecare i refacere fizic i moral a acestora.

    Educaia obteasc a constituit o permanent preocupare a preoilor n campanie. Acetia

    au prezentat trupei numeroase conferine i cuvntri. Tematica abordat a fost divers i a atins subiecte de mare importan pentru evoluia armatei. Nu au lipsit temele de istorie, nici cele religioase i juridice, fiind abordate probleme legate de infraciuni specifice(automutilri, dezertri, furturi i scandaluri). Dei aciunea preoilor nu a eradicat fenomenul infracional, trebuie s recunoatem c a influenat pozitiv, contribuind la reducerea acestuia. Inspectoratul Clerului Militar s-a ngrijit de tiprirea mai multor cri cu coninut moralizator i religios ce au fost distribuite ostailor, sprijinind n acest fel misiunea educativ a preoilor.

    Educaia religioas a prizonierilor a constituit o alt latur a activitii serviciului religios n campanie. Impresionant este faptul c asistena religioas a fost acordat la cererea unor soldai ce aparineau armatei bolevice, atee prin definiie. n acest sens menionm, printre alte documente, un proces-verbal din luna august 1941, ncheiat de confesorul garnizoanei Brad, preotul S.Dasclu, n care se spune: ,,Noi, preot cpitan Sextil Dasclu, confesorul garnizoanei

    Brad, de fa fiind domnul colonel Gh.Iliescu, comandantul garnizoanei Brad i sergentul major de jandarmi Ieremia, comandantul lagrului de prizonieri, am procedat la botezul prizonierilor din anexatul tabel nominal(lagrul Lunceiul de Jos). Botezul s-a fcut cu libera lor voin, neforai i dup ce fiecare n parte a fost interogat dac vrea a intra n Biserica Cretin Ortodox, artndu-li-se totodat deosebirea dintre comunism i cretinismlxxvii.

  • XXIII

    n armata romn au existat i preoi de alte confesiuni. Datorit prezenei ostailor de alt credin, au fost ncadrai n serviciul religios militar clerici luterani, greco-catolici i

    musulmani cu o activitate nu mai puin merituoas dect cea a preoilor ortodoci. Conflagraia a evoluat aa cum se cunoate. Dup ce fusese abandonat de Occident,

    ameninat i sfrtecat de vecini, Romnia a creat momentul de rscruce 23 august 1944 - de mare nsemntate pentru coaliia Naiunilor Unite. Dar noul aliat, Uniunea Sovietic, a instituit

    aici o adevrat ocupaie militar, a dezarmat i dezmembrat armata, a schimbat regimul politic, sprijinind lupta pentru putere a comunitilor. Noul regim va restructura i politiza armata, determinnd n final, pe planul asistenei religioase, desfiinarea clerului militar din structurile sale.

    n Romnia, dup 23 august 1944, mai multe procese desfurate simultan s-au intercondiionat reciproc. Trei dintre ele sunt foarte importante prin impactul lor asupra ntregii societi: instituirea ocupaiei sovietice, bulversarea componentelor armatei, asaltul comunitilor la putere.

    Armata romn s-a confruntat sistematic, n anii 1944-1948 i mult timp dup aceea, cu situaii provocate de implicarea din ce n ce mai puternic a politicului n sfera militar. La 8

    mai 1945, prin ordin general s-a nfiinat Aparatul pentru educaie, cultur i propagand, viznd ntre altele "reorganizarea operei de educare a ofierilor i gradelor inferioare"lxxviii. La 20-24 mai propaganditii se aflau deja la mari uniti i uniti, pe frontul european i n interiorlxxix. Decrete-legi i legi (nr. 1908 i 1909 din iunie 1946, nr. 946 i 560 din acelai an, 205 i 206 din 21 iunie 1947. nr. 1661 din 9 august acelai an) impuneau convertirea ideologic a armatei, nsui ministrul de rzboi, generalul C. Vasiliu Rcanu, afirmnd tranant: "Armata

    trebuie s fac politic"lxxx - evident, politica partidului comunist, care apoi a declanat epurarea cadrelor.

    nlturarea cadrelor militare de valoare care luptaser i pe frontul de est sau care nu aveau origine social muncitoreasc sau rneasc s-a realizat n primul rnd prin reduceri

    masive de efective: n toamna anului 1945 personalul armatei se njumtise deja, totaliznd 206.730 oameni, dintre care 18.183 ofieri, 3.883 subofierilxxxi. Distrugerea elitei militare s-a accentuat prin restructurri (de fapt, destructurri), prin contopiri i reprofilri de uniti militare, dar i prin exterminri sau anihilri la nivelul conducerii armatei.

    Dup ncheierea conflagraiei, s-a reluat, treptat-treptat, activitatea confesional.

    Schimbarea de regim, ns, a mutat "rzboiul" pe plan legislativ, urmrindu-se reorganizarea Bisericii, care, n prima faz, a dus la declinul libertii religioase i la ascensiunea nestingherit a ateismului, devenit politic de stat. Ca n toate epocile, cele dou orientri credin-ateism

  • XXIV

    s-au aflat n relaii de interdependen i de obstrucie reciproc - diminuarea numrului credincioilor i a sentimentului religios avnd corespondene n creterea numrului de atei i

    n intensificarea afirmrii lor.

    Clerul militar s-a aflat astfel att sub impactul destrmrii structurilor militare, ct i sub acela al nlturrii structurilor bisericeti anterioare.

    Pentru Biseric se punea problema izolrii sau adaptrii la realiti care se vdeau a fi

    vitrege exercitrii cultelor. Ea ns a rmas "biseric vie", performan rar n estul Europei. Stabilirea cadrului confesional n Romnia a depins de mai multe reglementri. Decretul

    nr. 358/17 iulie 1948 al Marii Adunri Naionale abroga unilateral Concordatul cu Vaticanul care fusese stabilit de un rege catolic, Ferdinand I, i care a favorizat, n Romnia, cultul strmoilor si. Urmrile abrogrii au fost multiple: colile catolice preluate de stat; preoii catolici nlturai i, dintre ei, muli nchii. Peste dou luni alt decret reducea numrul scaunelor episcopale romano-catolice de la ase la doulxxxii.

    Decretul din 4 august 1948 privind educaia s-a corelat cu noua Lege a Cultelor (Decret 177/1948). Astfel, statul romn controla n ntregime treburile ecleziastice. Averile i fondurile bisericii erau naionalizate. Alegerea Patriarhului, a majoritii membrilor din Sfntul Sinod, a Consiliului Naional al Bisericii i a administraiei patriarhale era dirijat de P.C.R. Controlul financiar direct l aveau minitrii comunitilxxxiii.

    Biserica Greco-Catolic (Unit) a cunoscut i ea momente de rscruce, receptate diferit de celelalte culte. Faptul c la 1 octombrie 1948 a fost semnat de ctre 38 delegai i 42 de preoi actul de trecere a acestei biserici la ortodoxie a fost interpretat de o parte a uniailor drept desfiinare a bisericii lor; pe de alt parte, credincioii acestui cult i Biserica Ortodox Romn

    n ntregul ei au receptat fenomenul drept refacerea unitii confesionale a poporului romn. Decretul din 1 decembrie 1948 desfiina Biserica Greco-Catolic (Unit).

    A fost o trist realitate oprimarea bisericii i preoilor, care a nsemnat o drastic restrngere a spaiului de manifestare a acestora - limitat la incita lcaurilor de cult i la

    locuinele enoriailor -, continund cu persecuii, obstrucii n domeniile mass-media, specializrii personalului etc. i sfrind cu trimiterea n nchisori i lagre a unui eantion nou:

    slujitorii altarelor, ortodoci ndeosebi, dar i catolici i de alte rituri. Ca i pe front, unde glonul nu alegea ortodoxul sau catolicul, tot aa sistemul concentraionar nu fcea discriminri, preoii de orice rit fiind pasibili de detenie.

    Vremurile de osnd pentru cei nchii erau vremuri de prigoan pentru cei de acas: confiscri de averi, evacuri forate din case parohiale, exmatricularea copiilor de preoi din instituiile de nvmnt, deportri n Brgan i Dobrogealxxxiv.

  • XXV

    Cei rmai n libertate au activat intens, prudent i - vom vedea - eficient. n acest plan, putem aduce n discuie i aprecieri, ca de exemplu aceea potrivit creia Statutul de organizare

    i funcionare a Bisericii, conform prevederilor Constituiei i Legii Cultelor din 1948, a permis elaborarea a 12 regulamente privind viaa religioas n Romnia. Ele, conservnd structura organizatoric, devenit apoi tradiional, aa cum fusese fixat prin actele normative din 1925, au dat Bisericii "posibilitatea de a funciona i n perioada totalitarismului"lxxxv. Astfel c

    Biserica Ortodox Romn s-a dovedit o biseric vie, imprimndu-i-se un astfel de drum, nct - cum consider I.P.S.Antonie Plmdeal - "corabia B.O.R." a putut nu numai s

    supravieuiasc, ba "chiar mai mult dect att, s treac prin epoc cu eroism cretin". Izbnda de netgduit este susinut prin mai multe argumente, invocate de ierarhul amintit - procentul de credincioi din Romnia, dup o jumtate de secol de ateism, s-a pstrat la aproape 90%; clerul a reuit s menin n popor credina vie; au funcionat sub conducerea Bisericii "n vremurile cele mai grele" colile teologice; bisericile s-au meninut deschise; poporul s-a ncretinat la vreme (copiii au primit taina botezului, cstoriii - taina cununiei)lxxxvi.

    De asemenea, s-a manifestat grija credincioilor i s-a afirmat tradiia Bisericii cretine romne pentru construirea, repararea, ntreinerea, restaurarea i pictarea lcaurilor de cult, n

    pofida ngrdirilor (limitarea posibilitilor de procurare a materialelor de construcie, complicarea hiului birocratic de ntocmire i aprobare a documentaiei - autorizaii, planuri de construcie etc.). Totui s-au ridicat din temelie i s-au sfinit peste 1200 de biserici, s-au reconstruit ori reparat, repictat i restaurat circa 9010 lcauri de cult ( 2500 din categoria monumentelor istorice, de art i de arhitectur bisericeasc)lxxxvii.

    Dup 1948, Biserica Ortodox Romn a nfiinat i inut sub direct oblduire dou institute teologice universitare (la Bucureti i la Sibiu) i ase coli de cntrei bisericeti, transformate apoi n seminare teologicelxxxviii, a elaborat documentele pentru nvmntul bisericesc (planuri, programe), a tiprit manuale i cursuri teologice, a trimis la specializare n strintate circa 300 de teologi, a editat trei publicaii centrale - "Studii Teologice",

    "Ortodoxia". "Biserica Ortodox Romn" - i cinci reviste mitropolitane, a iniiat traducerea operelor Prinilor i ale Scriitorilor bisericeti, a primit la studii tineri trimii de alte cultelxxxix,

    a desfurat sistematic misiuni pastorale (botezuri, cununii, spovediri, mprtiri), dar numai n biserici, preoilor fiindu-le interzise activitile n spitale, uniti militare, coli de stat, penitenciare etcxc.

    Cu abilitate, Biserica Ortodox Romn a eludat Decretul 410/1959 care desfiina colile monahale i zeci de mnstiri, schituri, alte aezminte monahalexci. Astfel, "n timp ce n celelalte ri ortodoxe, bisericile i mai ales mnstirile erau desfiinate i transformate n

  • XXVI

    magazii i localuri publice sau n nchisori, mnstirile romneti lsate n funciune, mai numeroase dect n toate celelalte ri ortodoxe vecine, fceau discret misiune cretin de mas,

    iar cele nchise erau restaurate i folosite n circuitul turistic ca monumente istorice i de art"xcii.

    Aceste ultime aspecte nu anuleaz calvarul amintit deja. Ele arat c involuia relativ a situaiei din subsistemul ecleziastic pe planul agresiunii fa de om a fost concomitent cu unele

    schimbri pozitive n domeniile structurii, nvmntului, arhitecturii i artei bisericeti. Clerul militar a cunoscut n anii 1944-1948 aceleai momente grave pe care le-au trit

    armata, societate romneasc. Cnd prigoana mpotriva instituiilor ecleziastice, cretine i de alte rituri i-a schimbat tactica, trecnd de la biseric la slujitorii ei, preoii din armat tiau c i zilele Inspectoratului Clerului Militar sunt numrate. Din cei 64 confesori militari activi nominalizai n 1944xciii i din cei 92 mutai n diferite unitixciv, puini la numr au ajuns la enorii; muli au trit drame prin nscenri judiciare, arestri, nchisori, lagre de munc, domicilii forate.

    Episcopia Armatei a repetat sincopele nregistrate de biseric, n general. nsui organul ei central - Inspectoratul Clerului Militar - a trecut, imediat dup 23 august 1944, prin ncercri deosebite. Ordinul circular nr 1362 din 15 decembrie 1944, emis de Episcopia Armatei - Inspectoratul Clerului Militar Alba Iulia - anticipa eforturi deosebite pentru funcionarea n continuare a preoilor otirii.

    Poziia clerului n armat era asediat. i, pentru a evita prbuirea instituiei clerului

    militar n mprejurrile de atunci, trebuia o rezisten continu. Treptat-treptat, activitii de partid au acaparat ntregul domeniu ale educaiei din armat,

    orientat tot mai mult spre Moscova. Aflat la discreia Aparatului pentru Educaie Cultur i Propagand, instituia clerului militar ndeplinea directivele acestuia. Din predici dispar deja referirile la "tron i rege". De altfel, nsi legea, votat de Adunarea Deputailor n edina din 10 iunie 1947 i aprobat cu majoritate de 186 voturi contra apte, a fost promulgat cu nr. 1257, de ctre "Mihai". Deci lipsete tocmai titulatura complet a monarhului. Toi ceilali apar n document cu funcii i nume complete: Preedinte Mihail Sadoveanu, Secretar Stelian

    Morariu, Ministrul de Rzboi, general de corp de armat Mihail Lascr, Ministrul de Justiie Lucreiu Ptrcanuxcv. S-ar prea c soarta monarhiei era deja pecetluit n fieful conducerii comuniste; lui Mihai I i se refuza nc din iunie 1947, prin actul menionat, recunoaterea ca "rege al Romniei".

    Pentru perioada 8 mai 1945-31 iunie 1947 bilanul activitii de educaie n armat oferea informaii relevante privind organizarea, obiectivele, conducerea i realizrile din

  • XXVII

    domeniul amintit. Rezult din bilan c Aparatul pentru Educaie Cultur i Propagand era ncadrat la 8 mai 1945 cu 1005 ofieri i subofieri, provenii din Divizia "Tudor Vladimirescu". ncepnd cu 2 octombrie, prin nfiinarea Inspectoratului General al Armatei pentru Educaie i prin repartizarea a 724 ofieri i subofieri din Divizia "Horea, Cloca i Crian", aparatul s-a extins n ntreaga armat.

    Marile probleme cu care se confrunta Romnia n acei ani att de grei au implicat i

    Episcopia Armatei, chiar dac instituia clerului militar nu a fost constant docil i nici obedient aa cum doreau guvernanii. Eforturile preoilor din armat de a se adapta la noul

    sistem dei erau permanente - interesul Romniei fiind aezat de ei deasupra noului regim, adus din Est, pe care l considerau vremelnic - totui, nu au fost scutite de tensiuni. Sinteza informativ asupra activitii de educaie din perioada 8 mai 1945-31 august 1947, referindu-se la educaia religioas, nregistra c nu toi preoii militari se conformau directivelor: "() o parte din acetia s-au artat ptruni de un naionalism ovin bolnvicios"xcvi. Cum "naionalismul ovin" presupune cel puin evidenierea factorului intern i elogiul istoriei

    naionale etc. i cum n ar se aflau trupe de ocupaie, fragmentul din sinteza menionat poate fi interpretat i drept rezisten a clerului militar fa de ocupaia militar sovietic i fa de

    politica de racordare a istoriei romneti la istoria sovietic. Sistemul care se edifica, ntruct promova ateismul drept politic de stat - situaie

    decurgnd din faptul c "Partidul comunist s-a instalat n amvoanele Romniei"xcvii -, a dus la eecul eforturilor episcopului-general de brigad dr. Partenie Ciopron ndreptate spre

    "meninerea instituiei clerului militar". Neprimind fondurile, el a insistat ca preoii din uniti i garnizoane s asigure asisten religioas fr a fi retribuii de armat. Cu toate acestea la 22

    august 1948, prin ordinul nr. 946426 al Regiunii a 3-a Militare, clerul militar a fost desfiinatxcviii.

    Ultimul episcop militar - care condusese instituia ntre anii 1937-1948, adic n anii de maxim afirmare, care au fost i cei mai grei i agitaixcix - a fost trecut n rezerv mpreun cu

    numeroi ofieri i clerici de care puterea s-a dispensat. n legtur cu ultimele momente ale instituiei clerului militar trebuie s subliniem

    cteva aspecte. nainte de a fi desfiinat, Episcopia Armatei cuprindea 57 clerici (un episcop general de brigad i 56 de preoi, care aveau diferite grade militare i funcii). n august 1948, structura i nominalizarea clerului militar al Romniei acopereau mai multe componente, i

    anume: 42 de centre teritoriale, Regiunea a II-a militar, 4 divizii, Direcia Domenii Militare, Comandamentul Aero, Spitalul Militar Central i conducerea Episcopiei Armatei; cteva centre

  • XXVIII

    militare (Buzu i Putna), precum i Direcia Domenii Militare aveau nu unul, ci mai muli preoi militari.

    Invocnd o nou reglementare juridic - Legea cultelor nr. 177/3 august 1948c, potrivit creia preoii militari nu mai fceau parte din cadrele active ale armateici - ministrul Emil Bodnra se adresa, la 30 august 1948, naltului Prezidiu al Marii Adunri Naionale a R.P.R. i propunea, retroactiv, ca ncepnd cu 4 august 1948 s se aprobe "tergerea din controalele armatei a episcopului"cii. Prezidiul a legalizat la 31 august excluderea episcopului armatei "din categoria Clerul Militar". De asemenea, ca urmare a raportului naintat de acelai ministru,

    acelai prezidiu decreta, la 30 august 1948, trecerea n rezerv a urmtorilor: un preot de corp de armat, colonel; 20 de preoi de corp de armat, asimilai gradului de locotenent-colonel, 33 de preoi de divizie, maiori; doi preoi de garnizoan, cpitaniciii.

    Demersul de "tergere din controalele armatei" a preoilor militari i a ierarhului lor a avut o urgen inexplicabil: raportul ministrului aprrii naionale a fost trimis pe 30 august i n aceeai zi s-a emis decretul Prezidiului Marii Adunri Naionale; documentele pentru

    scoaterea episcopului din structurile militare au fost finalizate n dou zile. Inexplicabil este i faptul c Regiunea a III-a Militar emisese cu opt zile nainte ordinul de desfiinare a Episcopiei

    Armatei!

    Astfel, dup circa 100 de ani de existen, asistena religioas a fost nlturat din structurile armatei romne. Ateismul a nlocuit religia n cazrmi, coli i spitale militare,

    garnizoane, Armata fiind separat de Biseric, oficial.

    Aa s-a ncheiat un ir de "btlii pentru ar, neam i biseric" purtnd pecetea "popularului Episcop al Armatei, dr. Partenie Ciopron". i, o dat cu el, instituia clerului

    militar a disprut din Armata Romniei. Tulburtoarele evenimente din urm cu peste 50 de ani au n arhivele militare i n cele

    ecleziastice un martor extrem de atent, riguros, util i imparial. Constatm o mare diversitate de documenteciv care abund n informaii valoroase: dri de seam ale preoilor i confesorilor;

    rapoarte de activitate confesional trimise de cler fie ctre Inspectoratul Clerului Militar sau ctre generalul de brigad dr. Partenie Ciopron, fie ctre Serviciul Religios de la armate, corpuri

    de armate sau divizii, fie ctre comandanii de uniti i mari uniti; memorii asupra activitii confesionale, adresate inspectoratului de specialitate sau episcopului militar; referate ale comandanilor referitoare la activitatea preoilor militari, destinate s l informeze pe vldica Partenie; procese-verbale ntocmite de ctre preoi sau servicii religioase din armata romn i de ctre autoriti locale ecleziastice privind ndeosebi donaii romneti (obiecte de cult, materiale specifice); cereri fcute de preoi ucraineni i rui ctre episcopul armatei romne i

  • XXIX

    ctre Sf. Sinod al Bisericii Ortodoxe Romne; ntiinri privind edine religioase ori manifestri cultural-religioase, organizate n locurile de cantonament; note personale.

    Astfel de documente, care vin acum spre noi din tezaurul arhivistic, au calitatea rar de a reconstitui cele mai vii i veridice imagini din tabloul pe care l-am putea numi PREOII ROMNI N AL DOILEA RZBOI MONDIAL. Dup tiina noastr, avem n fa prima lucrare de acest fel din ar i din strintate. Ignorarea prezenei i aciunii benefice a clerului

    n ultimul rzboi a fost i contraproductiv i inexplicabil. Cci pe toat durata beligeranei preoii notri s-au aflat laolalt cu ostaii, oficiind pentru acetia i pentru localnici slujbe (vecernia, aghiazma, utrenia, acatistul, botezul, parastasul, mrturisirea, mprtania, cununia chiar), aducndu-le combatanilor aminte bravura naintailor i rigorile disciplinei i datoriei militare, ntrindu-le ncrederea, purtnd "dialoguri de suflet", stimulndu-le omenia i mila prin "sfaturi cretine", mbrbtndu-i cu "lecturi de rzboi", nlndu-le spiritul prin "citiri din scripturi", organiznd nmormntri i ntreinnd morminte i cimitire, povuindu-i spre curenia trupului, ntremndu-i cnd se mbolnveau, alinndu-i, ajutndu-i, uurndu-le povara primejdiei omniprezente. Ba mai mult, numeroase documente atest faptul c preoii romni au fost de folos i populaiei civile din zonele de operaii i din spatele frontului,

    reorganiznd viaa confesional a comunitilor germane din sudul Basarabiei (la Baden, de pild)cv, ncretinnd localnici rui, ucraineni, germani etc., repunnd n funciune biserici sau chiar ridicndu-le din temelii. Adic au ndeplinit cu osrdie "religioasele datorii", aa cum ndemnau odinioar "ndatoririle preoilor de otire", ivite la sfrit de Brumrel n anul 1850 prin vrednicia Mitropoliei muntene i a Departamentului Lucrrilor Osteti.

    Trebuie s observm, apropiindu-ne de ncheiere, c nicieri n alt parte dect n fondul

    arhivistic militar i n cel bisericesc nu vom afla adevrul ntreg despre bravura ecleziatilor romni - arhierei sau preoi - n ultima conflagraie mondial. Aa nct are temei profund mrturia unuia dintre combatanii de atunci: "() noi suntem soldai nu numai ai rii, ci i ai credinei"cvi.

    Se cuvine s recunoatem c nu au secat vreodat, la romni, izvoarele puterii i ale dinuirii, deci ale vieii, ntruct ei mereu au dat de veste lumii, printr-o cimilitur, c "la

    fntna bun/muli oameni s-adun"cvii, fntna fiind Biserica. Iar n ea, tot mereu, s-au aflat laolalt i preotul, i ostaul, i omul simplu care se tia aprat de vltoarea anilor i a vitregiilor, c rosturile nu vor putea fi distruse de nimeni i nici risipite ca pleava, ct vreme CRUCEA i SCUTUL sunt mpreun.

  • XXX

    NOTE i P.F.Teoctist, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Romne, Armata i Biserica - instituii fundamentale ale statului romn, n Viaa Armatei nr. 4/1995. ii Episcop general de brigad dr. Partenie Ciopron, Prima pastoral, 20 noiembrie 1937, Arhivele Militare

    Romne, fond Inspectoratul General al Armatei, dosar 2, f. 80. iii

    Comandor (r) dr. Ilie Manole, Preoii i otirea la romni (1830-1948), 1998, p. 177. iv

    Ibidem; vezi pe larg Preot prof. Mircea Pcurariu, Istoria Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1991. v I. Bogdan, Documentele lui tefan cel Mare, vol. II, Bucureti, 1913, p. 337.

    vi Apud Mircea Eliade, Meterul Manole, Iai, 1992, p. 32.

    vii Comandor Ilie Manole, Argument, n Armata i Biserica, Bucureti, 1996, p. 6.

    viii Monitorul Oficial nr. 99 din 6 august 1921, p. 43-89.

    ix P.F. Printe Teoctist, Prefa, n Istoria Bisericii Ortodoxe Romne, Bucureti, 1991, p. 5.

    x Dr. Antonie Plmdeal, Biserica i Armata, n Telegraful romn nr. 13-14/1995, p. 4.

    xi Apud tefan Pslaru, 23 aprilie 1921. Legiferarea organizrii clerului militar, n Revista de Istorie Militar

    nr. 3/1993, p.38. xii

    Ibidem. xiii

    Arhivele Militare Romne, fond Inspectoratul Clerului Militar, arhiva pe anul 1929, dosar 1, filele 250-256. xiv

    Monitorul Oficial nr.115 din 29.05.1924. xv

    Arhivele Militare Romne, fond Inspectoratul Clerului Militar, arhiva pe anul 1928, dosar nr. 9. xvi

    Ibidem, arhiva pe anul 1929, dosar nr. 4 xvii

    Monitorul Oficial nr,. 132 din 08.06.1932 xviii

    Biserica Ortodox Romn nr 7/1923, p. 321. xix

    Anuarul ofierilor activi ai Armatei Romne pe anul 1926/1927, Bucureti, 1926, p. 678-679. xx

    Arhivele Sf. Sinod, dosar nr. 1/1925. xxi

    Arma Cuvntului nr. 6-7/1940, p. 6. xxii

    Comandor (r) dr. Aurel Pentelescu, nfiinarea Episcopiei armatei. Episcopii militari, n Armata i Biserica, Bucureti, 1996, p. 181. xxiii

    Comandor (r) dr. Aurel Pentelescu, op.cit., p.182. xxivComandor (r) dr. Ilie Manole, op.cit., p. 94-95. xxv

    Arma Cuvntului nr. 6-7/1940, p. 3-4. xxvi

    Comandor (r) dr. Ilie Manole, op. cit., p. 108-109. xxvii

    Ibidem, p. 107. xxviii

    Philippe Gaudin, Semnificaia unui studiu al religiilor astzi ,n Marile religii, Bucureti, 1995, p. 27. xxix

    Arhivele Militare Romne, fond Biblioteca arhivistic, litera I, nr.crt.121. xxx

    Arma Cuvntului nr. 6-7/1940, p. 3-4. xxxi

    Vezi documentul nr.7. xxxii

    Arhivele Militare Romne, fond M.St.M., Microfilme, F.4.1579, D 639. xxxiii

    Ibidem, F 4.1576, D 261. xxxiv

    Ibidem, F 4.1577, D 184. xxxv

    Ibidem, F 4. 1576, D 293, c 279. xxxvi

    Vezi documentul nr.2. xxxvii

    Vezi documentul nr.1. xxxviii

    Vezi documentul nr.113. xxxix

    Vezi documentul nr.63. xl

    Vezi documentul nr.124. xli

    Arma Cuvntului nr. 1-3/1942, p. 110. xlii

    Ibidem, p. 18. xliii

    Ibidem, p. 1. xliv

    Ibidem, p. 11. xlv

    Ibidem, p. 135. xlvi

    Ibidem, p. 140. xlvii

    Ibidem. xlviii

    Ibidem, nr. 7-9/1942, p. 143. xlix

    Ibidem, p. 144. l Ibidem, p. 145.

    li Curentul nr. 5167 din 6 iulie 1942, p. 81.

    lii Arma Cuvntului nr. 1-3/19423, p. 151.

    liii Ibidem, p. 170.

  • XXXI

    liv Ibidem, p. 173.

    lv Ibidem.

    lvi Ibidem nr. 1-4/1943, p. 8.

    lvii Ibidem, p 20.

    lviii Ibidem, p. 28.

    lix Universul nr. 303/1940.

    lx Arma Cuvntului nr. 60/1940, p. 15.

    lxi Ibidem.

    lxii Comandor (r) dr. Ilie Manole, op.cit., p. 118.

    lxiii Arma Cuvntului nr. 10-12/1943, p. 15.

    lxiv Ibidem, nr. 2-3/1940, p. 15.

    lxv Ibidem, p 5.

    lxvi Ibidem nr. 1/1940, p. 15.

    lxvii Ibidem, p. 3.

    lxviii Ibidem, p 4-5.

    lxix Vezi documentul nr.104.

    lxx Vezi documentul nr.131.

    lxxi Vezi documentul nr.134.

    lxxii Vezi documentul nr.13.

    lxxiii Vezi documentul nr.42.

    lxxiv Vezi documentul nr.36.

    lxxv Vezi documentul nr.97.

    lxxvi Vezi documentul nr.101.

    lxxvii Vezi documentul nr.23.

    lxxviii Arhivele Militare Romne, fond 65, dosar nr. 2/1945, f. 164.

    lxxix Romnia n anii celui de-al doilea rzboi mondial, vol. III, Bucureti, 1989, p. 501.

    lxxx Arhivele Naionale Romne, fond Consiliul de Minitri, Stenograme, dosar nr. 6/1946, f. 31.

    lxxxi Ibidem, p. 506.

    lxxxii Ghi Ionescu, Comunismul n Romnia, Bucureti, 1994, p. 212-213.

    lxxxiii Pr. prof. dr. Niculae erbnescu, Patriarhia romn la 70 de ani (1925-1996), n Autocefalie. Patriarhie,

    slujire sfnt, Bucureti, 1995, p. 278. lxxxiv

    Pr.dr. Ioan M Bota, Istoria Bisericii universale i a Bisericii romneti de la origini pn n zilele noastre, Cluj Napoca, 1994, p. 331-334. lxxxv

    Arhid. prof.dr. Ioan N. Floca, 70 de ani de la elaborarea Legii i Statutului de organizare a Bisericii Ortodoxe Romne, n Telegraful romn nr. 19-20 din 15 mai 1995, p. 2. lxxxvi

    Antonie, Mitropolitul Ardealului, Din ntmplare nu poate rezulta nici mcar o linie dreapt, n Telegraful romn nr. 25-28 din 1 i 15 iulie 1995, p. 7. lxxxvii

    Pr. Constantin Prvu, Organizarea i dezvoltarea B.O.R. n spiritul autonomiei i autocefaliei, n Autocefalie, Patriarhie, slujire sfnt, Bucureti, 1995, p. 60. lxxxviii

    Ibidem, p 37. lxxxix

    Ibidem, p. 38. xc

    Ibidem, p. 47. xci

    Ibidem, p. 57. xcii

    Arhimandrit Cleopa Ilie, arhimandrit Ioanichie Blan, Viaa monahal ieri i azi, n Autocefalie, Patriarhie, slujire sfnt, Bucureti, 1995, p. 394-395. xciii

    Arhivele Militare Romne, Microfilme, rola 4.1581, c 170. xciv

    Ibidem, rola 4. 1582, c 777. xcv

    Monitorul Oficial partea I, nr. 141 din 24 iunie 1947, p 5110-5119, p. 5119-5127. xcvi

    Arhivele Militare Romne, Microfilme, rola P II 4. 2463, c 3-5-306. xcvii

    Reuben H. Markham, Romnia sub jugul sovietic, Bucureti, 1996, p. 351. xcviii

    Arhivele Militare Romne, fond Cercul teritorial Alba, arhiva pe anul 1948, curent 178, dosar fr numr, OZ 309/15.09.48. xcix

    Ilie Manole, Armata i Biserica n Revista de Istorie Militar nr. 6/1995, p. 30. c Monitorul Oficial nr. 178 din 4 august 1948.

    ci Raport nr. 49585/30 august 1948.

    cii Ibidem.

    ciii Decret nr. 1532/31 august 1948.

    civ Maior Cezar M, Arhive Militare Romne privind activitatea confesional pe frontul de Est n Armata i

    Biserica, Bucureti, 1996, p. 204-205.

  • XXXII

    cv Ibidem, p. 208-209.

    cvi Dr. Gh. Buzatu, Romnii pe frontul de est (1941). Dimensiuni religioase, n Armata i Biserica, Bucureti,

    1996. p. 214. cvii

    Artur Gorovei, Cimiliturile romnilor, Bucureti 1972, p. 29.

  • 1

    1

    Confesorul Garnizoanei Rdui Preot cpitan Frti Zaharie

    ctre Inspectoratul Clerului Militar din Alba Iulia

    Am onoarea a v trimite darea de seam asupra activitii subsemnatului, de la data de 1 iunie la 15 noiembrie 1941.

    Preot cpitan Frti Zaharie

    Dare de seam asupra activitii de la data de 1 iunie - 15 noiembrie 1941

    n decursul lunii iunie a.c. am continuat cu serviciile religioase, conferinele i convorbirile cu ostaii pentru educaie religios-moral i naional. Am activat nu numai n mijlocul unitilor din ora, ci i n mijlocul tuturor ostailor ce se aflau n jude, deplasndu-m i la pichetele ce se aflau la cam 70 km. de ora. La data de 22 iunie am plecat pe front cu escadronul 7 divizionar din Regimentul 12 Clrai, deoarece regimentele de infanterie aveau preoi ncadrai mai dinainte. Mi-am fcut datoria nu numai fa de ostaii din escadron, ci i fa de cei din alte uniti, dup cum dovedesc rapoartele


Recommended