+ All Categories
Home > Documents > 11. Psihologie Cognitiva Id

11. Psihologie Cognitiva Id

Date post: 08-Apr-2018
Category:
Upload: roxana
View: 246 times
Download: 2 times
Share this document with a friend

of 63

Transcript
  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    1/63

    1

    UNIVERSITATEA TITU MAIORESCU

    FACULTATEA DE PSIHOLOGIE

    PSIHOLOGIE COGNITIV

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    2/63

    2

    1. Titularul cursului: lect. univ. drd.Daniela Dumitru2. Obiectivele disciplinei:

    1. nelegerea conceptelor cheie ale fiecrei teme din psihologia cognitiv.2. Achiziionarea conceptelor specifice psihologiei cognitive.3. Familiarizarea cu lucrrile autorilor importani ai domeniului.4. Evidenierea punctelor tari i punctelor slabe ale fiecrei teorii prezentate.5. Iniierea unor dezbateri pe baza temelor prezentate la curs. 6. Scrierea de eseuri scurte pe teme propuse la curs sau la alegerea studenilor, n

    care acetia s trateze i s explice concepte cheie, teme importante i/sau

    controversate, s explice puncte de vedere personale cu privire la anumite teorii i

    idei prezentate.

    3. Coninut:n cadrul acestui curs vor fi studiate temele principale din psihologia cognitiv. Acesta

    este un curs introductiv.

    4. Durata: 1 semestru.

    5. Evaluare final: examen scris gril.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    3/63

    3

    Introducere. Bazele psihologiei cognitive

    Curs 1

    Psihologia cognitiv a devenit un domeniu aplicat al psihologiei, cu puternice legturi n

    tiinele cognitive, tehnologia informaiei, inteligena artificial, cibernetic, logic, teoria

    limbajului, neurotiine, toate aceste domenii fiind la rndul lor unele compozite i

    interdisciplinare, conectate cu alte domenii practice (inginerie, construcie i design).

    n felul acesta, psihologia cognitiv i circumscrie aria cercetrilor ntr-un univers de

    discurs foarte larg i divers, crendu-i un limbaj propriu i diferit de restul disciplinelor

    psihologice ortodoxe. Tehnicitatea caracteristic acestui domeniu surprinde la nceput pe

    studenii care urmez acest curs.

    Psihologia cognitiv abordeaz teme despre sistemul cognitiv uman (gndirea, memoria,

    percepia, etc.) i despre subsistemele sale. Sistemul cognitiv este vzut ca fiind un sistem de

    prelucrare, de procesare a informaiei, de transformare a input-ului senzorial n output-ul motor

    sau comportamental.

    Abordarea i explicarea tuturor fenomenelor psihice din perspectiva mecanismelor

    informaionale pe care le includ i de care depind n desfurarea lor este abordarea care

    delimiteaz psihologia cognitiv de alte ramuri ale psihologiei. Avem astfel, teo rii cognitive ale

    emoiilor, teorii cognitive ale motivaiei, teorii cognitive ale stresului, etc. Psihologia cognitiv

    dorete s surprind imaginea sistemului psihic uman ca sistem capabil de schimburi

    informaionale cu mediul nconjurtor, capabil de a transforma informaia n funcie de propriile

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    4/63

    4

    regului i de configuraia propriilor subsiteme de procesare, capabil de autoreglare i control (de

    unde i legtura stns cu cibernetica), sistem capabil de rspuns adaptat la constrngerile

    mediului.

    nceputurile psihologiei cognitive pot fi plasate la mijlocul secolului trecut, dup cel de-al

    doilea rzboi mondial, cnd logica matematic, ciberetica i teoria informaiei au aprut n for

    n peisajul tiinific internaional. Efortul de a formaliza logica astfel nct s fie posibil

    manipularea simbolurilor pe baza unor reguli sintactice generale i recursive duce la definirea

    calculabilitii i a computaiei.

    Curentele psihologice ale cror idei i cercetri psihologia cognitiv le-a integrat sunt

    asociaionismul, gestaltismul, behaviorismul i constructivismul piagetian.

    Instrumentarul metodologic folosit n cercetare conine metoda experimentului ca metod

    predilect, la care se adaug modelarea-formalizarea-simularea pe calculator.

    Chiar dac acest domeniu se delimiteaz i se definete n anii 50, mugurii teoretici ai

    tiinelor cognitive se gsesc la Aristotel (creatorul logicii), mai apoi la Descartes prin celebrele

    sale dubitaii i prin faptul c plasez singura realitate cert n cogito, certeste c noi suntem

    fiine cugettoare, gndim, restul (realitatea exterioar, corpul nostru) fiind nesigur, iluzoriu,

    himeric.

    n 1956 se conturaser dou grupuri de cercetare a mecanismelor de procesare a

    informaiilor: unul la MIT i cellalt la Carnegie-Mellon. n toamna aceluiai an, MIT

    organizeaz un simpozion, iar n ultima zi, 12 septembrie, considerat i ziua de natere a

    tiinelor cognitive, au fost prezentate trei comunicri de refrin: H.A. Simon i A. Newell

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    5/63

    5

    prezint prima demonstraie pe calculator a unei teoreme logice ( Logic Theory Machine), N.

    Chomsky prezint Three Models of Language, iniiind lingvistica teoretic, G. Miller prezint

    ntr-o form preliminar celebrul su studiu The Magical number seven, plus or minus two. Dar

    cel care va consacra termenul de psihologie cognitiv este Ulric Neisser, care public n 1967

    o carte cu acelai titlu.

    Fundaia Alfred P. Sloana contribuit definitiv la avntul pe care tiinele cognitive l-au

    luat prin acordare de granturi de cercetare n valoare de sute de milioane de dolari la mijlocul

    anilor 70. Muli cercettori i-au schimbat radical programul pentru a putea accesa aceste

    fonduri.

    n 1978 se prezint primul raport de cercetare ctre Fundaia Sloan, care mai este

    cunoscut i sub numele de raportul SOAP (State of the Art Paper). n acest raport se spune:

    existena domeniului nostru de cercetare este determinat de existena unui obiectiv comun:

    descoperirea capacitilor computaionale i de reprezentare ale psihicului precum i ale

    proieciilor lor structurale i funcionale n creier. Prin aceast declaraie de independen se

    stipuleaz c tiinele cognitive studiaz sistemele cognitive naturale sau artificiale (iar

    psihologia cognitiv studiaz sistemul cognitiv uman).

    Psihologia cognitiv devine parte component a tiinelor cognitive.Din aceast familie

    mai fac parte: filosofia (epistemologia, logica filosofic, filosofia analitic), lingvistica

    (lingvistica teoretic), neurotiine (neurotiina cognitiv), antropologia (antroplogia cultural).Domeniile enunate nu particip la tiinele cognitive cu toat extensiunea domeniului lor, ci doar

    cu anumite ramuri i dezvoltri interdisciplinare pe care l-am enumerat n parantez.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    6/63

    6

    Psihologia cognitiv este supus unei duble presiuni, ceea ce i confer i un caracter

    bicefal. Presiunile de sus n jos , dinspre inteligena artificial i cere psihologiei cognitive s

    ofere modele formalizate i implementabile pe calculator. Presiunile de jos n sus, dinspre

    neurotiine solicit psihologiei cognitive s construiasc modele valide, relevante i de

    predictibilitate pentru comportamentul uman.

    Noul domeniu are ns i critici. Trei categorii de critici s-au conturat de-a lungul timpului:

    1. Lipsa de plauzibilitate neuronal a modelelor cognitive sau lipsa de validitate ecologic.Adic, aceti critici consider c este foarte dificil s gsim la nivel neuronal

    corespondentul diverselor procese sau reguli de funcionare ale sistemului cognitiv

    descrise n diferite modelri teoretice sau practice cognitiviste. De exemplu, unde se

    gsesc regulile de producere (sau operaiile) de tipul dac....atunci. Sistemul cognitiv

    are patru nivele de analiz, nivelul semnatic, nivelul algoritmic-reprezentaional, nivelul

    implementaionali nivelul computaional. Aceti critici confund nivelurile de analiz a

    sistemului cognitiv cernd o analiz la nivel implementaional a unei entiti aflate la

    nivelul computaional. n plus, majoritatea modelelor cognitive iau n consideraie datele

    oferite de neurotiine, mai ales dac vorbim despre paradigma neoconexionist.

    2. Criticile din partea behavioritilor. Este criticat metodologia folosit de cognitiviti pentru a obine rezultate n urma ceretrilor, mai ales modelarea i simularea pe

    calculator. De asemenea, behavioritii pun la ndoial i capacitatea unor factori cognitivide a influena comportamentul. Aceste critici au sczut n ultimii ani, deoarece multe

    dintre rezultatele experimentale ale behaviorismului au fost preluate de ctre psihologia

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    7/63

    7

    cognitiv, dar i behavioritii se regsesc teoretic n modelrile conexioniste ale

    sistemului cognitiv.

    3. Un alt gen de critici, dar mult mai puin argumentate, pretind c psihologia cognitiv esteo mod, un curent care va disprea curnd. Acestor critici putem rspunde c atta timp

    ct psihicul rmne un sistem informaional, tot atta timp va supravieui i psihologia

    cognitiv. i psihicul va rmne pentru o perioad lung aa (!), pentru c este un sistem

    care lucreaz cu informaia.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    8/63

    8

    Nivelurile de analiz ale sistemului cognitiv

    Curs 2

    Definiia sistemului cognitiv

    Un sistem cognitiv este orice sistem fizic care posed dou proprieti: de reprezentare i

    de calcul.

    Reformulnd putem spune c un sistem cognitiv este un sistem fizic care folosete

    informaie stocat n diferite forme / medii (energetice sau chimice).

    Nu este demonstrat existena unui sistem cognitiv exclusiv informaional independent de

    o structur fizic.

    Reprezentarea

    n psihologia cognitiv reprezentarea primete o definiie diferit de cea clasic i este

    considerat ca fiind o reflectare n mediul intern a realitii exterioare.

    A. Newell (1992) ofer o simbolizare a acestei definiii:

    Lum un eveniment extern: variabila X se transform n variabila Y. Rezult formula X-T-Y

    (adic variabila X se transform n variabilaY).

    Reprezentarea evenimentului X-T-Y ntr-un mediu intern se realizeaz cnd o proiecie x a

    variabilei X i o proiecie t a lui T n acest mediu pot genera o variabil ycare s corespund lui

    Y.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    9/63

    9

    Important este ca s existe o relaie sistematicntre variabilele externe i referentul lor intern.

    Adic, reprezentarea a ceva s corespund ntotdeauna cu acelai obiect sau eveniment din

    mediul extern (dar ele nu sunt identice, reprezentarea nu este o copie a realitii).

    Reprezentrile coninute de un sistem cognitiv (orice sistem cognitiv) sunt simbolice (imagini,

    semne, coninuturi, etc.) sau subsimbolice (pattern-uri de activare ale reelelor neuronale, care

    nu sunt interpretabile semantic, nu au un neles).

    Proprietatea de calcul

    Calculul este proprietatea sistemului cognitiv care const n manipularea reprezentrilor pe baza

    unor reguli.

    Dac reprezentrile sunt simbolice, atunci avem reguli de manipulare a simbolurilor (de

    efectuare a operaiilor matematice, reguli gramaticale, sintactice, semantice, etc.), dac

    reprezentrile sunt subsimbolice, avem reguli de modificare a strilor de activare (regula Hebb,

    regula delta generalizat, etc., la care vom reveni n cele ce urmeaz).

    Nivelurile de analiz ale sistemului cognitiv

    Sunt patru niveluri care descriu orice sistem cognitiv:

    1. nivelul cunotinelor;

    2. nivelul computaional;

    3. nivelul algoritmic-reprezentaional;

    4. nivelul implementaional.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    10/63

    10

    Acestea nu sunt straturi sau etaje ale unui sistem cognitiv, ele sunt integrate i se afl la acelai

    nivel de execuie. Cu alte cuvinte informaia nu este transferat de la un nivel la altul pentru a fi

    procesat, cele patru niveluri fiind concomitente n timp i neierarhizate n funcie de importan.

    Iat la ce se refer cele patru niveluri de analiz:

    Nivelul cunotinelor (semantic)

    La acest nivel de descriere comportamentul sistemului cognitiv este neles pe baza volumului i

    naturii cunotinelor pe care le are, a scopurilor i inteniilor sale. Sursele cunotinelor sunt:

    experiena imediat sau de lung durat, enunurile problemelor pe care trebuie s le rezolve,

    deprinderi, socializarea, participare la o cultur, etc.

    Cunotinele se mpart n cognitiv- penetrabile i cognitiv-impenetrabile. Comportamentele i

    mecanismele psihice care se modific n funcie de cunotinele pe care le are subiectul se

    numesc cognitiv-penetrabile (Pylyshyn, 1984, 1990).

    Ex.: recunoaterea unei litere se face mai uor dac este prezentat ntr-un cuvnt dect dac este

    prezentat ntr-o combinaie de litere fr sens.

    Comportamentele care nu sunt influenate de cunotinele de care dispune un subiect se numesc

    cognitiv-impenetrabile (exemplu: extragerea contururilor unui obiect n funcie de intensitatea

    luminii).

    Procesrile informaiilor de la palierele periferice ale sistemului cognitiv spre cele

    centrale se numesc analiz ascendent (bottom-up analysis, data-driven processing).

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    11/63

    11

    Procesrile pe baza informaiilor deja deinute de sistem se numesc analiz descendent

    (to-down analysis, knowledge driven processing). Ex.: trsturile feei umane sunt mai uor

    recunoscute dac sunt plasate n contextul unei figuri umane.

    Nivelul computaional

    Procesrile la care sunt supuse datele problemei (input-ul) pentru a obine soluia (output-ul)

    formeaz nivelul computaional.

    Exemplu: analiza computaional a sistemului vizual (cum se poate ajunge de la o imagine

    bidimensional proiectat pe retin la interpretarea ei tridimensional). [a se vedea tema de cas]

    Sunt dou tipuri de prelucrri: modulare (nu pot fi influenate de cunotinele subiectului; ex.

    procesarea primar a informaiei vizuale), non-modulare (sunt influenate de ceea ce tie

    subiectul; ex. recunoaterea obiectelor) [a se vedea tema de cas]

    Nivelul algoritmic-reprezentaional

    Analiza algoritmului care realizeaz funcia input-output i a modalitilor n care sunt

    reprezentate input-ul i outputulpoart numele de nivel algoritmic-reprezentaional.

    Algoritmul: o secven de calcule pe baza creia, printr-un numr finit de pai din datele de

    intrare, se obin datele de ieire.

    Reprezentarea: modul de codare a input-ului (semantic, imagistic, serial, prin valori de activare,

    etc.). Un anumit tip de reprezentare poate favoriza un anumit algoritm.

    Nivelul implementaional

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    12/63

    12

    Acesta este baza fizic a sistemului care realizeaz toate procesrile sistemului. Putem analiza

    sistemul cognitiv i din punctul de vedere a ceea ce se ntmpl la nivel fizic sau biochimic cnd

    au loc anumite operaii.Mai este numit i nivelul hardware.

    Aplicaii:

    1. Explicai care sunt diferenele dintre nivelurile de analiz ale unui sistem cognitiv.2. Explicai ce este proprietatea de calcul.3. Explicai care este diferena dintre simbolic i subsimbolic.4. Ce este o reprezentare?

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    13/63

    13

    Paradigmele psihologiei cognitive. Paradigma clasic simbolici paradigma

    neoconexionist

    Curs 3

    n psihologia cognitiv exist astzi dou modele de explicare i de raportare la sistemul

    cognitiv, numite paradigme (modelri): paradigma simbolic, numit i clasic, i paradigma

    (neo)conexionist.

    Paradigma simbolic clasic

    n funcie de tipul reprezentrilor i de modalitile de tratare ale acestora putem identifica dou

    paradigme n care se discut despre sistemul cognitiv: paradigma clasic-simbolic i paradigma

    neoconexionist.

    Paradigma clasic pornete de la ideea c toate cunotinele i strile de lucruri corespunztoare

    sunt reprezentate n sistemul cognitiv prin simboluri sau structuri simbolice.

    Un simbol este o reprezentare care denot obiecte sau stri de lucruri i se supune unor reguli de

    combinare (au o gramatic).

    Pentru a putea opera cu cunotinele calculatorul, ca i creierul, trebuie s le codeze n structuri

    simbolice. Newell i Simon spun c sistemul cognitiv uman, ct i calculatorul, sunt sisteme

    fizico-simbolice.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    14/63

    14

    Apariia aceste teorii a fost susinut de succesele nregistrate de formalizarea logicii, de

    apariia gramaticilor generative i a lingvisticii teoretice care au dus la ideea c sistemul psihic

    uman este un sistem de manipulare a simbolurilor.

    Aplicarea paradigmei simbolice clasice a fost susinut, n special, la explicarea

    proceselor cognitive centrale i n primul rnd la rezolvarea de probleme (stare iniial, stare

    final i blocul de operatori, care premite trecerea de la starea iniial la cea final).

    ncepnd cu acest model de explicare a sistemului cognitiv, putem vorbi despre metafora

    computerului cu privire la explicarea sistemului cognitiv uman.

    Ea se numete clasic deoarece folosete idei dezvoltate n lucrrile unor filosofi cum ar fi

    Leibniz, Descartes (raionalismul continental) sau Hobbes, Locke, Hume (empirismul englez).

    Paradigma (neo)conexionist

    Este cunoscut i sub numele de paradigma procesrilor paralele distribuite sau de modelarea

    neuromimetic.

    Pornete de la ideea c activitatea cognitiv poate fi explicat pe baza unor modele de inspiraie

    neuronal. Un sistem cognitiv este format dintr-o reea de neuroni formali (simplificai).

    Primele ncercri de a pune n aplicare aceast idee au fost fcute n 19 43 de Pitts si McCullogh.

    Rosenblatt (1958) a construit pe baza cercetrilor celor doi o reea neuromimetic cu dou

    niveluri numit perceptron.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    15/63

    15

    n urma cercetrilor lui Minsky i Papert (1969) care demonstrau incapacitatea reelelor

    de tip perceptron de a calcula funcii logice simple: ca, de exemplu, sau (exclusiv),

    dezvoltarea n aceast direcie a fost abandonat.

    n anii 80 ns, McClelland i Rumelhart public lucrarea Parellel Distributed

    Processing: Exploration in the Microstructure of Cognition (1986)i volumul 2, Psychological

    and Biological Models (1987).

    Dup aceast dat, renate conexionismul n forma pe care o cunoatem astzi, numit

    neoconexionism.

    Spre deosebire de paradigma simbolic (ce considera cunoaterea ca o manipulare de

    simboluri), conexionismul susine c reprezentarea informaiei n sistemul cognitiv este const n

    activarea unor uniti simple (neuromimi) pe baza unor patternuri i valori de activare.

    Prin urmare, sistemul cognitiv este o reea (neuromimetic, adic imit reeaua neuronal) n care

    informaia circul ntre unitile de procesare nu sub form de mesaje, ci sub form de valori de

    activare; sub form de scalari, nu de simboluri (D.A. Norman, 1986).

    Reelele neuromimetice

    Neoconexionismul susine o modelare a procesrii la nivelul algoritmic-reprezentaional

    printr-o reea neuromimetic.

    Informaia este reprezentat la nivelul sistemului cognitiv uman prin valori i patternuri de

    activare ale unor uniti (neuromimi).

    O reea neuromimetic este format din:

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    16/63

    16

    1. o mulime de uniti;

    2. o stare de activare;

    3. o regul de activare;

    4. o funcie output;

    5. un pattern de conexiuni ntre aceste uniti;

    6. reguli de nvare;

    7. un mediu (o ambian) n care opereaz reeaua.

    Unitile

    Se numesc uniti cognitive, neuroni formali sau noduri.

    Unitile au caracteristici asemntoare cu ale neuronilor: valoarea de activare i

    asocierea ntr-o reea. Valoarea de activare este notat printr-o cifr cuprins n intervalul -1, +1.

    ntr-o reea sunt uniti de input (recepteaz i convertesc n valori de activare semnalele

    externe) i uniti de output (care transmit n mediu rspunsul reelei). Acestea sunt uniti

    vizibilepentru c pot fi accesate direct din mediul reelei.

    ntre unitile vizibile de input i de output sunt interpuse uniti care nu pot fi accesate

    dect prin intermediul acestora. Acestea se numesc uniti ascunse.

    Dac o reea este format din uniti vizibile, atunci ea se numete binivelar. Dac este

    format attdin uniti vizibile, ct i din uniti ascunse, reeaua se numete multinivelar.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    17/63

    17

    Neuromimii nu sunt interpretabili semantic, adic nu semnific lucruri, concepte, fapte

    (aa cum era n cazul simbolurilor). Spunem c reelele neuromimetice sunt semantic-opace.

    Dac o atribuire a semnificaiei este totui fcut, putem distinge dou tipuri de reele:

    1. Localizaionaliste, se consider c fiecare unitate este un concept. Aceasta este ns, o

    interpretare exterioar, ea nu este regsit implicit n reea.

    2. Distributive, informaia este distribuit pe interaciunile dintre uniti (de exemplu, un

    concept sau o propoziie nu sunt reprezentate de o singur unitate, ci de patternul de conexiuni

    dintre mai multe uniti ale reelei). n acest caz, unitile sunt neinterpretabile semantic.

    Strile de activare

    Acestea sunt valori care definesc starea unei uniti la un moment dat. Sunt notate

    numeric, de la -1 la +1 (i nu numai, pot fi alese i alte intervale), astfel c o reea conexionist

    este o matrice de valori de activare (0.2, 0, 0,5).

    Fiecare unitate are un rest de activare ca rezultat al stimulrilor trecute (ntocmai ca un

    neuron). Acest rest de activare face ca o reea neuomimetic s aib ca o caracteristic intrinsec

    un potenial de urm (ntocmai ca o reea neuronal), care face ca o unitate (un neuron) s

    rspund mai rapid n cazul n care i este solicitat un rspuns identic cu cel dintr-o faz

    anterioar.

    Rata descreterii strii de activare se numete rata degradrii (decay rate), fiind o alt

    caracteristic intrinsec a unei reele neuromimetice.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    18/63

    18

    Regula de activare

    Este o funcie care stabilete modul n care se modific valoarea de activare a unitilor dintr-o

    reea. Modificarea valorii se face pe baza netinputului. Acesta este suma ponderat a valorilor de

    activare recepionate. Procesul este similar cu cel petrecut n reelele neuronale.

    Funcia output

    Stabilete relaia dintre valoarea de activare a unei uniti i outputul pe care ea l transmite altor

    uniti. n cazul unei reeleconexioniste un programator poate stabili un prag al strii de activare

    sub care valoarea outputului este zero, iar deasupra acestui prag outputul este egal cu valoarea de

    activare. Gsim i n acest caz similariti cu reeaua neuronal.

    Conexiunile

    Nodurile, unitile unei reele sunt legate prin conexiuni. Cnd conexiunile sunt orientate ntr-o

    singur direcie de la unitile input spre unitile output, reeaua este unidimensional (feed-

    forward network). Dac conexiunile sunt reciproce, reeaua este interactiv.

    Conexiunile, la fel ca n cazul cerierului, sunt excitative i inhibitive.

    Ele sunt excitative cnd ponderea este pozitiv 0

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    19/63

    19

    Regulile de nvare

    Sunt algoritmi sau ecuaii care guverneaz ponderea conexiunilor dintr-o reea.

    Modificarea triei conexiunilor se face n funcie de regulile de nvare.

    Regulile de nvare sunt similare regulilor de manipulare a simbolurilor din paradigma clasic.

    Menionm trei reguli de nvare:

    Regula lui Hebb

    Ponderea unei conexiuni crete dac unitile au o stare de activare de acelai semn (ambele

    pozitive sau ambele negative) i scade dac se afl n stri de activare opuse.

    Ponderea conexiunii dintre dou uniti se modific n funcie de produsul valorilor de activare.

    Proporia cu care se va modifica ponderea conexiunii este modulat de rata nvrii (aceasta

    este stabilit de creatorul reelei).

    Prin urmare, avem relaia:

    Wu,i= lr au ai

    Adic ponderea conexiunii de la unitatea i la unitatea udepinde de rata nvrii (lr) nmulit cu

    valoarea de activare a unitilor u i i.

    Regula delta (Widrow-Hoff)

    Aceast regul utilizeaz discrepana ntre outputul dezirabil (du) i outputul actual (au).

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    20/63

    20

    Cu alte cuvinte, ponderea unei conexiuni se modific cu att mai mult cu ct eroarea (diferena)

    dintre outputul dezirabil i outputul actual este mai mare.

    Wu,i= lr(du au)ai

    Dac du = au ponderea conexiunilor rmne neschimbat. nseamn c reeaua a dat rspunsul

    dorit.

    Regula retropropagrii erorii (delta generalizat)

    Este o extindere a regulii delta la reelele multinivelare. Eroarea dintre d u i au se propag invers

    de la unitile output spre unitile ascunse i spre unitile de input.

    Mai nti se calculeaz ponderea pe care dou uniti au avut -o n propagarea erorii pe baza

    regulii delta, apoi se modific tria legturii dintre ele dup contribuia pe care au avut -o la

    apariia erorii.

    Wu,h= lr delta au ah

    Mediul sau ambiana reelei

    Orice reea conexionist (ca i orice reea neuronal) este n legtur cu structuri mai generale,

    pot fi i alte reele, care o influeneaz i creeaz mediul reelei.

    Influena mediului apare ntr-un model conexionist sub forma unor biai (bias), adic a unor

    inputuri cu valori fixe i independeni de activitatea reelei.

    Nu alegem, cnd explicm cum funcioneaz un sistem cognitiv, ntre una dintre paradigme.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    21/63

    21

    Paradigma clasic ne ofer un model de funcionare a unei reele cnd vorbim despre procesarea

    la un nivel complex, central.

    Paradigma conexionist ne ofer un model cnd vorbim de procesri la un nivel periferic.

    Aplicaii:

    1. Redactai un eseu n care s comparai cele dou paradigme din psihologia cognitiv.2. Subliniai punctele slabei punctele tari ale fiecrei paradigme.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    22/63

    22

    Procesarea vizual

    Curs 4

    ncepem prin a spune c aproape 50% din suprafaa neocortexului este implicat n

    prelucrarea informaiei vizuale. Prin urmare, majoritatea informaiilor pe care le avem despre

    mediul extern sunt de natur vizual. Aceasta arat importana pe care procesarea informaiei

    vizuale n cadrul oricrei analize a sistemului cognitiv.

    Modele dezvoltate n psihologia cognitiv pentru a explica acest tip de procesare trebuie

    s aib att plauzibilitate neuronal, ct i eficien n implementarea lor n reele non-umane.

    Neurobiologia procesrii vizuale

    Numim un fenomen ca fiind vizibil atunci cnd emite unde electromagnetice cu lungimi

    de und ntre 440 i 810 milimicroni i care provoac o activitate fotochimic la nivelul

    receptorilor.

    Lumina strbate mediile transparente ale ochiului i ajunge la retin, care are cinci

    straturi celulare: receptori (celule cu conuri i bastonae), celule orizontale, celule bipolare,

    celule amacrine i ganglioni (acetia se prelungesc n axoni care formeaz nervii optici).

    Retina are o structur laticeal, celulele nervoase sunt conectate pe orizontal de celule

    amacrine i celulele orizontale, iar receptorii sunt conectai pe vertical de celulele bipolare,

    ganglionare i de nervii optici.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    23/63

    23

    Aceast structur arat c nu se vizeaz procesarea ntregii informaii vizuale, ci doar a

    celei semnificative. Se face o diferenere i o procesare segregat nc de la nivelul periferic al

    sistemului vizual.

    Pe ansamblu, unei celule ganglionare i revin 120-130 de receptori.

    Informaia este trimis ctre nucleii geniculai laterali din talamus, apoi ctre cortexul vizual

    (striat) unde este analizat i se produce recunoaterea obiectului.

    Cmp receptor, celulele on-off i off-on

    Zona de pe suprafaa retinei care modific activitatea celulei nervoase se numete cmp

    receptor. Aceasta se ntmpl deoarece unui ganglion i corespund mai muli receptori i el nu se

    activez la stimularea unui singur punct de pe retin, ci la stimularea unei arii.

    Este o noiune funcional, nu una biologic, adic nu exist o formaiune neuronal care s

    reprezinte cmpul receptor, aa cum este retina, spre exemplu.

    Celulele on-off sunt acelea care intensific rata descrcrilor electrice (frecvena

    potenialelor de aciune) dac stimulul luminos cade n centrul cmpului receptor i scade

    activitatea celulei nervoase, dac stimulul se afl la periferia cmpului receptor.

    n contrapartid, celulele off-on au activitate maxim dac n centrul cmpului lor vizual este un

    punct negru nconjurat de fascicule luminoase (de lumin).

    Activitatea celor dou tipuri de celule este insensibil la stimularea uniform a cmpului

    receptor datorit inhibiiei laterale. Existenaacestor tipuri de celule, care i au sediul n corpii

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    24/63

    24

    geniculai laterali, poate fi probat prin teste neurofiziologice, ct i prin metode psihofizice, cum

    ar fi grilajul Hermann-Hering.

    Grilajul lui Hermann (1870). Privirea grilajului produce iluzia unor pete cenuii la intersecia canaleloralbe situate ntre careurile negre.

    Detectorii de trsturi

    Hubel i Wiesel, doi autori care au fcut experimente privind procesarea vizual , descriu trei

    tipuri de detectori de trsturi - features detectors (Hubel i Wiesel, 1959): celule simple, celule

    complexe i celule hipercomplexe.

    Celulele simpledetecteaz contururi, fante luminoase sau linii. Ele sunt hiperspecializate, nct

    recioneaz dect la un singur tip de stimul (contururi, fante, linii). O singur celul simpl

    nsumeaz activitatea mai multor celule on-off i off-on din nucleii geniculai.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    25/63

    25

    Celulele simple sunt organizate somatotropic, adic o anumit regiune din cortexul vizual

    proceseaz informaia dintr-o anumit zon a cmpului vizual, ignornd stimulii dintr-o alt

    locaie.

    Celulele complexe: se afl n ariile striate i parastriate i prelucreaz informaii cu un nivel mai

    mare de generalitate. Ele rspund la aceeai categorie de stimuli indiferent de zona n care se afl

    n cmpul vizual. Decodific i stimulii n micare.

    Celulele hipercomplexe: sunt de dou tipuri. Primul tip detecteaz stimuli identici cu cei

    decodificai de celulele complexe, dar care au o anumit dimensiune. Al doilea tip detecteaz

    unghiuri. Acest tip este foarte selectiv, unele celule detecteaz doar unghiuri drepte, altele doar

    unghiuri ascuite, etc.

    Unele cercetri sugereaz c ar exista celule hipercomplexe care detecteaz chiar i forme de

    genul triunghiului, minii sau chiar feei.

    Este improbabil ca forme complexe precum feele s fie detectate de o singur celul. n cazul n

    care aceasta moare, dispare i posibilitatea de a detecta anumite obiecte precum minile, feele

    cunoscuilor?

    Hubel i Wiesel sugereaz o organizare ierarhic a celor trei tipuri de celule, dar nu ofer destule

    informaii despre aceast aranjare ierarhic. Nu este exclus, ns ca toate cele trei tipuri de celule

    s funcioneze n acelai timp i nu transmindu-i unele altora informaiile n trepte.

    Procesarea informaiei vizuale

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    26/63

    26

    Ne vom afla la nivelul computaional, adic vom ncerca s explicm prin modele logico-

    matematice cum un input specific este calculat pentru a oferi un output specific.

    Cu alte cuvinte, exist o multitudine de algoritmi care s calculeze o funcie i o multitudine de

    sisteme fizice (de harduri) capabile s implementeze un algoritm.

    Astfel, teoriile computaionale care explic analiza vizual a informaiei sunt abstracte i

    formalizate, ceea ce pare nenatural pentru psihologii tradiionaliti.

    La nivel computaional se descriu dou niveluri ale procesrii: procesarea primar i procesarea

    secundar a informaiei.

    Procesarea primar cuprinde prelucrri pre-atenionale cu o durat de aproximativ 200

    milisecunde. Au ca scop reprezentarea n sistemul cognitiv a caracteristicilor fizice ale stimului.

    Aflm unde este stimulul, dar nu i ce este. Avem mecanismele de detectare a contururilor, a

    texturii, a micrii, a culorii i a dispunerii spaiale.

    Procesarea secundar vizeaz recunoaterea obiectelor. Are ca input rezultatele procesrii

    primare i ca output imaginea tridimensional a unui obiect identificat.

    David Marr (1982) ofer schema general a procesrii informaiei vizuale:

    Schema general a procesrii informaiei vizuale (D. Marr)

    Stimulii vizuali sunt transpui ntr-o schi primar, care este supus unui tratament modular

    prin care se stabilete:

    poziia i forma

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    27/63

    27

    textura culoarea distana i adncimea dac este n micare i cum.

    Schema general a procesrii informaiei vizuale (David Marr)

    n urma acestor procesri modulare realizate n paralel, se produce o imagine intermediar

    numit i 2D (ca s sugereze intermediaritatea ei ntre imaginea bidimensional de pe retin i

    imaginea tridimensioanal).

    Dup procesarea 2 D i pe baza inputului ei se realizeaz procesarea secundar, imaginea 3D i

    recunoaterea obiectului.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    28/63

    28

    Procesrii primare i corespunde dect primele dou niveluri (schema primar i imaginea 2D),

    imaginea 3D i recunoaterea aparin procesrii secundare.

    Caracteristici ale procesrilor primare

    Sunt organizate pe module, care funcioneaz n paralel, sunt nepentrabile cognitiv i non-

    infereniale (nu se pot descompune n secvene sau pai din care putem vedea cum este tratat

    informaia).

    Sunt independente de natura stimulului. Vor procesa la fel indiferent ce proceseaz.

    Au un caracter irepresibil, automat (deschidem ochii i vedem, fie ca vrem fie c nu vrem; auzim

    sunetele fie c vrem, fie c nu vrem).

    Depind de nite asumpii despre realitate (asumpia rigiditii prespunem c nu trim ntr-un

    univers pulsatoriu, asumpia unicitii presupunem c nu trim ntr-un univers transparent,

    astfel c unui punct de pe retin i corespunde un singur punct din realitate, asumpia

    continuitii presupunem c un punct din vecintatea unui alt punct analizat are aceleai

    caracteristici cu punctul analizat). Nu este foarte clar demonstrat dac aceste asumpii sunt

    precablate (nnscute) n sistemul cognitiv sau sunt nvate.

    Sistemul vizual face o reconstrucie a stimulului proiectat pe retin printr-un set de mecanisme

    de tip modular, din care rezult o imagine 2D, o imagine intermediar, centrat pe subiect

    (adic depinde de poziia n care se afl subiectul n raport cu stimulul), pe baza cruia se

    realizeaz recunoaterea obiectului i imaginea 3D. Procesarea este de tip computaional i se

    pune problema validitii sale ecologice.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    29/63

    29

    Recunoaterea obiectelor

    n explicarea recunoaterii obiectelor sunt implicate o serie de teorii numite teoriile

    recunoaterii de patternuri (structuri).

    1. Teoria abloanelor (template): n memoria de lung durat sunt stocate abloane ale unor

    structuri, tipare care sunt potrivite cu inputul vizual. Sunt implicate mai multe template-uri.

    Se realizeaz o reprezentare a trsturilor standard ale template-ului nainte de a cuta un

    anume template.

    Recunoaterea obiectelor

    2. Teoria prototipurilor: se desfoar un proces de comparare i de potrivire ntre

    inputul vizual i reprezentantul mintal al unei clase de obiecte. Dac obiectul nu este

    recunoscut, atunci se trece la compararea cu un alt prototip.

    3. Teoria analizei de trsturi: trsturile cheie ale unui obiect sunt comparate cu

    informaia deinut deja n memorie (identificarea literei Z se face mult mai repede dac este

    ntr-o serie cu litere cu trsturi rotunde, cu care s nu mprteasc prea multe trsturi

    comune).

    Reprezentani ai acestor teorii:

    1. O.G. Selfridge (1959). El susine cn recunoaterea obiectelor sunt implicate patru stadii,

    organizate ierarhic, de recunoatere a trsturilor (autorul folosete metafora demonilor).

    Obiectul este proiectat pe retin unde este procesat biologic demonul imaginii (image

    demon). Trsturile acestei imagini sunt analizate i comparate (liniile, unghiurile, etc.) de

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    30/63

    30

    demonii de trsturi (feature demons). Componenetele sunt apoi recunoscute i se construiesc

    structuri cu sens (demonii cognitivi cognitive demons).

    n final, patternul este recunoscut ca urmare a procesului de potrivire, demonul decident

    (demonii cognitivi propuneau mai multe interpretri).

    Aceast teorie se numete Pandemonium din cauza faptului c se presupune c demonii

    produc un mare haos n timp ce strig unii la alii, fiecare fiind inamicul celuilalt.

    Este o teorie a analizei de trsturi.

    Pandemonium (Selfridge). O reprezentare

    2.I. Biederman(1987). Pornete de la teoria computaional a lui Marr i presupune c sunt

    36 de pri, de volume primitive, din care sunt compuse obiectele. Acestea se numesc geoni

    (geons geometrical ions).

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    31/63

    31

    Modele de geoni:

    Modele de obiecte formate din geoni

    Segmentarea obiectelor se face n zonele de concavitate. Trebuie s fie identificare

    proprietile invariante, adic dac muchiile sunt drepte, convergente, paralele, simetrice sau

    curbe. Apoi acestea sunt comparate cu tiparele (template-urile) aflate n memorie. Aceasta

    nseamn c obiectul poate fi recunoscut i dac nu este n totalitate vzut i dar i dac este

    parial reamintit.

    Este denumit i teoria recunoaterii dup componente (recognition by components).

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    32/63

    32

    Stadiile recunoaterii obiectelor pe baza componentelor

    3. Modelarea conexionist a recunoaterii obiectelor (McClelland i Rumelhart, 1981).

    Recunoaterea obiectelor poate fi implementat att pe reele binevelare, ct i pe reele

    multinivelare. Calculul netimputului se face, ns diferit. O reea conexionist leag patternul

    vizual de numele obiectului, care este codat n sistemul verbal. O reea va recunoate un

    obiect atunci cnd produce numele obiectului n momentul cnd detecteaz componentele

    corespunztoare acelui obiect.

    Procesarea se face folosind comparaia ntre outputul dezirabil i outputul actual, trecnd prin

    iteraii sau epocisuccesive pn la obinerea outputului dezirabil.

    4. Teorii ale recunoaterii feelor (V. Bruce i A. Young, 1986). Sunt implicate opt

    componente: o descriere iniial (codarea structural), analiza expresiei, analiza felului de a

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    33/63

    33

    vorbi, procesarea selectiv a informaiilor (procesarea direcionat), construirea informaiilor

    despre fee, identificarea de puncte nodale ale informaiei despre persoana n cauz, asocierea

    cu numele persoanei, adugarea oricrei informaii relevante.

    Eysenck i Keane (2000) sugereaz c n recunoaterea feelor familiare sunt implicate

    codarea structural, informaiile personale i numele, iar n recunoatera feelor nefamiliare

    sunt implicate codarea, analiza expresiei i a vorbirii i procesarea direcionat, selectiv.

    Aplicaii:

    1. Ce sunt celulele on-off i celulele off-on?2. Ce nseamn procesare primar a informaiei i care este importana acesteia pentru

    cogniia vizual?

    3. Alegei o teorie a recunoaterii obiectelor i artai care sunt punctele slabe ale aceleiteorii.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    34/63

    34

    Recunoaterea limbajului (scris i vorbit)

    Curs 5

    Literatura de specialitate i cercetrile desfurate n legtur cu acest subiect sunt

    strbtute de o idee central, aceea c recunoaterea cuvintelor are un dublu input: buttom-up i

    top-down.

    Aceasta nseamn c recunoaterea unui cuvnt este determinat de datele exterioare care

    formeaz efectiv cuvntul, sunetele sau literele, ct i de conceptele stocate care creeaz un

    context lingvistic mental.

    Identificarea unui cuvnt are urmtoarele caracteristici:

    1. Procesare automat (adic un cuvnt este procesat fr o prea mare implicarecontient). A se vedea efectul Stroop.

    2. Primaritatea semantic. Dac o propoziie conine cuvinte care adaug un sens la unconext deja existent, atunci ele sunt mai repede recunoscute.

    3. Primaritatea cuvntului asupra literei. Adic se identific cuvntul, nu fiecare liter nparte, i mai apoi cuvntul (ex.: PSIHOLGIE).

    Elementele de prozodie contribuie i ele la identificarea cuvintelor (intonaia, accentul pus pe

    anume cuvinte, topica, etc.).

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    35/63

    35

    Recunoatere cuvintelor se face i atunci cnd nu se recepioneaz complet cuvntul sau ntreaga

    propoziie prin faptul c procesarea de tip top-down adaug prile lips pentru a obine sensul,

    semnificaia.

    Baza neurofiziologic a producerii limbajului:

    nelegerea vorbirii ncepe ca proces la nivelul sistemului auditiv. Regiunea din creier

    considerat cea mai important pentru nelegerea vorbirii este aria WERNICKE. Aceast arie

    identificat de Karl Wernicke la 1874 corespunznd poriunii posterioare i inferioare din lobul

    temporal stng este implicat n nelegerea i elaborarea vorbirii - prin transformarea datelor

    perceptive n elemente de semnificaie a cuvintelor (se produce afazia Wernicke atunci cnd

    aceast arie este afectat).

    Aria BROCA (identificat de Paul Broca), localizat n lobul frontal stng, este

    rspunztoare de procesul de articulare a cuvintelor, de elaborare a lor i de nelegere a

    constructelor gramaticale. Regiunea n care a fost identificat aria Broca cuprinde formaiunile

    neuronale care alctuiesc cortexul motor primar, acesta controlnd micrile implicate n vorbire

    (emitere i elaborare). Din aceast cauz, aria Broca conine memoria segmentelor de micare

    muscular, fiecare din aceste secvene fiind legat cu o secven omoloag auditiv din partea

    posterioar a creierului.

    Teorii care explic recunoaterea cuvintelor:

    1. Teoria motorie (Liberman, 1967): susine c o persoan nu ar putea fi capabil s perceap limbajul dac fiecare fonem ar corespunde unui sunet. Experimentele

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    36/63

    36

    desfurate de Orr, Friedman i Williams n 1965 arat c un subiect poate urmri

    aproximativ 400 de cuvinte/minut (n englez), cu oarecare dificultate, dar poate nelege.

    Aceasta nseamn c aprox. 30 defoneme pe secund sunt percepute i decodificate. Dar

    din experimentele psihofiziologice auditive ale lui Miller i Taylor (1948) aflm c nici

    15 foneme/secund (cantitate care nu este neobinuit n vorbirea cotidian) nu pot fi

    percepute prea clar, dac fonemele ar fi un ir de evenimente acustice distincte. Aceast

    teorie spune c asculttorii reproduc (eng. mimic) micrile necesare emiterii cuvintelor

    pe care vorbitorii le emit. n cercetrile care au oferit dovezi acestei teorii s -a constatat c

    se produce o micare mai puternic a limbii i o activare mai puternic a cortexului motorcare controleaz micrile limbii, la asculttori, cnd li se prezint cuvntul terra, dect

    n cazul prezentrii cuvntului baffo (Fadiga, Craighero, Buccino, Rizzolatti, 2002).

    Aceste cercetri nu demonsteraz, ns o relaie cauzal ntre percepia limbajului i

    activarea cortexului motor, ci doar faptul c faciliteaz percepia prin activare.

    Acest fapt este demonstrat de cercetrile care arat c copiii de 6-8 luni, care nu au bine

    dezvoltat articularea cuvintelor, se descurc destul de bine la sarcinile de detecie a

    silabelor.

    2. Teoria (modelul) cohortelor (Marslen-Wilson i Tyler, 1980): un cuvnt este recunoscutprin reducerea succesiv a numrului de posibil candidai pentru un cuvnt pe msur ce

    noi foneme apar. Cu alte cuvinte, un cuvnt este recunoscut atunci cnd rmne doar un

    singur candidat dintre toate cuvintele posibile. Acesta este numit punctul unicitii. Se

    produce o procesate de tip bottom-up determinat de apariia primelor foneme din cuvnt,

    etap n care cuvntul nu este recunoscut prin care se deschide o intrare n sistemul

    lexical. Aceasta procesare este continuat de una de tip top-down prin care multitudinea

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    37/63

    37

    de posibile cuvinte este comparat cu cuvntul original, auzit. Cuvintele pot fi

    recunoscute mai devreme folosind contextul n care se afl. Aa c nu se poate stabili o

    relaie mecanic ntre apariia i derularea cuvntului pn la punctul unicitii unde se

    produce saltul la punctul recunoaterii.

    Varianta revizuit a acestei teorii spune c procesarea de tip bottom-up nu elimin un

    cuvnt candidat, ci l dezactiveaz parial (aceast variant ncearc s explice cum de

    putem recunoate cuvintele chiar dac sunt pronunate greit de la nceputul lor).

    3. Modelul TRACE, al urmelor (McClelland i Elman, 1986; McClelland, 1991).Recunoaterea unui cuvnt vorbit cuprinde activarea concomitent a detectorilor de

    trsturi, a detectorilor de foneme i a detectorilor de cuvinte, ca i n cazul modelului

    activrii interactive descris de McClelland i Rumelhart n 1981 pentru a explica

    recunoaterea cuvintelor scrise. Se bazeaz tot pe procesrile de tip bottom-up i top-

    down i pe activarea i inhibiia unor uniti lexicale.

    Potrivit teoriei activrii interactive excitaia i inhibiia se transmit ntr-o reea de uniti

    care sunt elementele care proceseaz informaia (clar un model conexionist). Fiecare

    unitate este un dispozitiv simplu de procesare, care are rolul de ipotez despre inputul

    care este procesat. Activarea unei uniti este legat de tria ipotezei pe care unitatea o

    reprezint. Unitile ale cror conexiuni sunt reciproc consistente, sunt reciproc

    excitatoare; unitile ale cror conexiuni sunt reciproc inonsistente, sunt reciprocinhibitoare. Procesarea activrii interactive permite fiecrei ipoteze att s congtrng,

    dar s i fie constrns de alte ipoteze consistente sau inconsistente.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    38/63

    38

    Unitile sunt organizate pe diferite niveluri, nivelul trsturilor, nivelul fonemelor i

    nivelul cuvintelor. O aciune inhibitoare sau una activatoare se propag n reea, crendu -

    se astfel un pattern sau o urm (trace). Cuvntul este recunoscut sau identificat prin

    nivelul de activare ale posibilor cuvinte candidate. Aceasta arat cum sunt recunoscute

    cuvintele chiar dac nu sunt pronunate corect i cum sunt recunoscute aceste sunt

    recunoscute rapid.

    Acest model, dei are multe avantaje, nu poate explica cum ortografia unor cuvinte sau

    durata unor silabe pentru a fi pronunate influneaz identificarea cuvintelor.

    Aplicaii:

    1. Care sunt caracteristicile identificrii cuvintelor?2. n ce const modelul TRACE?

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    39/63

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    40/63

    40

    Substana reticulat se afl n trunchiul cerebral, aceasta genernd activitatea tonic a cortexului,

    n timp ce proiecia sa talamic declaneaz o reacie fazic implicat n comutarea i

    concentrarea ateniei.

    Atenia este un mecanism psihic distribuit, adic este realizat de mai multe componente

    neurale, i anume: cortexul cingulat anterior (detecia stimulului), cortexul cingulat posterior i

    formaiunea reticulat din creierul mijlociu (urmrirea stimulului, comutarea ateniei).

    Cercetrile de patologie neuronal au artat faptul c procesarea primar nu este

    atenional i nici realizarea imaginii 3D nu este afectat de diferitele leziuni ale ariilor

    responsabile de realizarea mecanismului ateniei.

    Neurochimia ateniei a pus n eviden rolul activator pe care l au catecolaminele i rolul

    inhibitor al monoaminooxidazei (MAO).

    De reinut: nu atenia selecteaz informaia care urmeaz s fie prelucrat mai profund, ci

    o serie de procesri ascendente (caracteristicile stimulului) i descendente (valoarea adaptativ a

    stimului i relevana sa motivaional).

    Modelarea ateniei. Modelul filtrajului timpuriu

    A fost tropus de Broandbendt (1958).

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    41/63

    41

    Acest model presupune c exist un filtraj al informaiei nc de la nivelul senzorial

    (modelul gtului de sticl), doar o mic parte din informaia care ne parvine este procesat, cea

    nerelevant fiind oprit de un filtru care nu are niciun criteriu interpretativ.

    Neajunsurile acestui model:

    1. MSD nu este un loc, ci este o stare de activare temporar a cunotinelor din MLD. 2. Nu explic comutarea ateniei (a se vedea experimentele ascultrii dihotomice i situaiile

    petrecere cocktail).

    Cercetrile au artat ns, c filtrajul nu este senzorial, ci semantic, adic exist o

    interpretare a semnificaiei informaiei (experimentele de ascultare dihotomic ale lui Gray i

    Wedderburn, 1960). Subiecii aveau un set de cti, la urechea dreapt ncepea mesajul Soarele

    strlucea ... i continua la urechea stng ...ntr-o zi frumoas de var. Cnd mesajul de la

    urechea dreapt se termina acesta era nlocuit de silabe fr sens, la fel fiind i la urechea stng

    pn la momentul n care aprea cea de-a doua parte a mesajului. Subiecilor li s-a spus s se

    concentreze asupra mesajului de la o singur ureche, stnga sau dreapta. Dup experiment ei au

    reprodus ntreg mesajul. Dac filtrajul era senzorial, ei trebuiau s redea doar jumtate din el,

    jumtatea prezentat la urechea pe care i focalizau atenia.

    Se trage concluzia c, cel puin parial, mesajele sunt prelucrate semantic la nivel incontient.

    Modelul filtrajului trziu

    Este propus de Norman n 1968.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    42/63

    42

    Procesarea senzorial se realizeaz automat, stimulii din mediu declaneaz detectorii de

    trsturi, recunoaterea obiectelor se face cu ajutorul modelelor stocate n memoria de lung

    durat care sunt activate temporar, formnd memoria de scurt durat. Aceast activare este

    meninut datorit unor mecanisme de pertinen motivaional, care reclam alocare atenional.

    Mesajele procesate parial sunt procesate la nivel subcontient tot semantic.

    Acest model explic multe dintre fenomenele pe care modelul anterior nu putea s le explice

    (comutarea ateniei pentru ntregirea mesajului dihotic), dar nu poate explica, de exemplu, de ce

    nu putem reine dou mesaje diferite prezentate la aceeai ureche, la aceeai intensitate i

    frecven (dac acest model ar fi n totalitate corect, nu ar trebui s avem probleme).

    Modelul filtrelor atenuate

    Este propus de Anne Treisman (1969, 1988). Este un model care hibrideaz cele dou

    modele anterioare i susine c filtrul nu funcioneaz pe principiul totul sau nimic, ci atenueaz

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    43/63

    43

    semnalele, fcnd selecii succesive, la diferite niveluri de procesare. Procesarea stimulilor la un

    moment dat se facen funcie de disponibilitatea sistemului cognitiv din acel moment.

    Dac sarcina din acel moment nu consum pronunat resursele sistemului, atunci din ce n

    ce mai muli stimuli din exterior pot intra sub procesare.

    Dovezi de cercetare: intensitatea bioelectric a procesrii mesajului non-dominant din

    creier este mai mic dect intensitatea mesajului dominant.

    Dezavantajul acestui model: disoluia noiunii de filtru. Acesta devine multidimensional,

    adic ntreg sistemul cognitiv acioneaz ca un filtru.

    Un model conexionist

    S presupunem c fiecare stimul pe care l recepioneaz un subiect este coda t de un

    neuromim al unei reele. Aceti stimuli formeaz o reea neuromimetic. La un moment dat, un

    stimul este activat fie datorit intensitii sale, fie datorit relevanei motivaionale (este

    important pentru rezolvarea unei probleme).

    Dac postulm c legtura dintre neuromimi se face pe baza unui mecanism similar

    inhibiiei laterale, atunci cnd o unitate este activat, celelate sunt inhibate.

    Deci nici nu avem nevoie de postularea unor mecanisme de procesare atenionale pentru

    a putea explica procesarea selectiv a unor stimuli, alegerea lor i ignorarea altora.

    Este vorba i despre alocarea de resurse. Acestea sunt limitate n ceea ce privete sistemul

    cognitiv i capacitatea sa de procesare. Prin urmare, sistemul trebuie s gestioneze energia

    limitat i o face prin inhibiie lateral.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    44/63

    44

    Dovada: fenomenul interferenei (deteriorarea performanei cnd sunt se solicit

    procesarea a dou sarcini ce solicit aceleai mecanisme). Cu ct dou uniti se afl ntr-o mai

    mare proximitate, cu att inhibiia lateral este mai profund. Ex.: putem vedea i asculta la

    televizor, dar nu putem asculta n acelai timp dou radiouri.

    Sunt trei cauze ale interferenei:

    1. similaritatea stimulilor/sarcinilor de procesare/rspunsurilor solicitate;

    2. nivelul de automatizare sczut (sarcinile automatizate sunt mai puin predispuse interferenei);

    3. nivelul ridicat de complexitate al sarcinii, cu ct sarcina este mai complex, cu att

    predispoziia la interferen este mai mare.

    Incontientul cognitiv

    n acest punct trebuie s amintin de Bombardamentul subliminal, de experimentele din

    anii 50 (Drink Coke and Eat Popcorn). ntre cadrele filmului care rula la cinematograf se

    inserau mesajele Drink Coke and Eat Popcorn. Mesajele fiind scurte ca durat n timp nu

    aveau suficient energie s treac n contient. Aveau ns, suficicient energie pentru a fi

    procesate subcontient. n pauze s-a constat creterea vnzrilor la aceste produse cu 50%. Oare

    suntem aa de vulnerabili la mesajele subliminale?

    Temerile sunt nejustificate. Cercetrile ulterioare au demonstrat c ce mult se poate influena

    apariia unui comportament general (sete, foame), dar nu un comportament specific, de a

    cumpra Coca-Cola sau popcorn (n anii 50 doar Coca-Cola i popcorn erau disponibile n

    cinematografe).

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    45/63

    45

    Cercetrile non-psihanalitice asupra incontientului ncep din 1950 cu lucrrile lui J. Brunner. Se

    evideniaz rolul expectaiilor, setului (informaiilor predispozante), etichetelor verbale asupra

    percepiei etc.

    Dei se folosete o terminologie psihanalitic, incontientul analizat n aceste cercetri este

    nepulsional.

    Aplicaiile cercetrilor i modelrilor cognitiviste asupra incontientului se reflect n psihologia

    reclamei in psihoterapie.

    Sunt dou chestiuni controversate:

    1. exist o prelucrarea semantic subcontient sau incontient a stimulilor subliminali?

    2. procesrile subcontiente au consecine comportamentale vizibile?

    n explicarea acestor probleme sunt implicate conceptele de prag senzorial obiectiv i prag

    senzorial subiectiv.

    Pragul senzorial obiectiv reprezint intensitatea minim a unui stimul, necesar pentru ca acesta

    s fie receptat de analizator; acest prag poate fi determinat cu metode obiective de msurare.

    Pragul senzorial subiectiv reprezint intensitatea minim de lacare subiectul poate contientiza

    prezena stimulului, fr s poat nc oferi informaii despre natura i semnificaia acestuia.

    Dac echivalm contiina cu capacitatea subiectului de a alege rspunsuri n mod contient,

    atunci ceea ce percepe subiectul n manier subiectiv este o percepie incontient. Aadar,

    pragul senzorial subiectiv constituie un indice al percepiei subliminale.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    46/63

    46

    Experimentele lui R. Fowler (1981): pe display se prezenta cuvntul LODGE sub pragul

    senzorial subiectiv. Subiecii alegeau apoi dintre BOOK i HOTEL. Au ales HOTEL.

    Experimentele lui Vokey (1985): Jesus loves me, this I know! ca mesaj subliminal auditiv.

    Subiecii aleg la nivelul ansei dintre mesaj cretin, mesaj satanic, mesaj porno, mesaj publicitar.

    Concluzia: Un mesaj subliminal decodificat semantic, poate cel mult influena o clas de

    comportamente, dar nu poate induce un comportament specific.

    O procesare semantic generic poate induce dect un comportament generic.

    Efectele mesajelor subliminale pot fi anulate de unele procesri descendente, spre exemp lu

    expectanele subiectului sau procesarea concomitent a unor mesaje supraliminale cu impact.

    Aplicaii:

    1. Care sunt ctigurile explicrii mecanismului ateniei pe parcursul modelelor prezentatemai sus?

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    47/63

    47

    Memoria. Modelul memoriei de lucru

    Curs 7

    Modelul etajat al memoriei

    Acest model susine c exist trei etaje ale memoriei prin care curge informaia :

    1. Memoria senzorial (MS): reine informaia din mediu nainte de a o transmite ctre memoria

    de scurt durat; reine informaia pentru 200-400 milisecunde. Informaiile sunt reinute n

    funcie de analizatori, adic avem o MS vizual (iconic), o MS auditiv (ecoic), etc.

    2. Memoria de scurt durat (MSD): are o capacitatea limitat de 72 chunks -uri i informaia

    este reinut timp de 15-30 de secunde.

    3. Memoria de lung durat (MLD): proceseaz semantic informaia, are o capacitate nelimitat

    i poate reine informaia pe o perioad ndelungat.

    Modelul memoriei de lucru

    A fost propus de Baddeley i Hitch (1974) pentru a nuana conceptul de memorie de scurt

    durat.

    Surprinde foarte bine att procesarea activ a informaiei, ct i stocarea acesteia pentru o

    perioad scurt de timp.

    Se refer la trei componente: unitatea executiv central, bucla fonologic (phonological loop) i

    blocnotesul spaio-vizual (visuo-spatial scratch-pad).

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    48/63

    48

    Unitatea executiv central

    Este un sistem de control care monitorizeaz i controleaz celelalte dou componente, care i

    sunt subordonate. Poate procesa att informaie vizual ct i informaie auditiv. Are capacitate

    limitat de stocare.

    Bucla fonologic (Phonological Loop)

    Este un sistem subordonat unitii executive.

    Este format din dou componente:

    Sistemul de control articulat (verbal): pentru ca informaia temporar stocat n MSD s treac n

    MLD trebuie s fie repetat. Acest sistem este responsabil pentru aceast sarcin.

    Unitatea de stocare fonologic: permite stocarea temporar a informaiilor care vor fi preluate i

    repetate pentru a fi transferate n MLD.

    Blocnotesul spaio-vizual

    Stocheaz temporar i manipuleaz (opereaz cu) informaia de natur spaial i vizual.

    Structura i funciile MSD

    n modelul etajat al memoriei, MSD este vzut ca o singur unitate n care sunt temporar

    activate informaii din MLD i temporar stocate informaii noi.

    n modelul memoriei de lucru, MSD este vzut ca fiind alctuit din mai multe compon ente

    care acioneaz mpreun ca un spaiu de lucru mental.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    49/63

    49

    Puncte slabe ale modelului memoriei de lucru:

    Rolul unitii executive centrale este neclar. Este cea mai mare slbiciune a modeluluidatorit faptului c aceast component are rolul de coordonare.

    Este presupus faptul c unitatea executiv are activiti de procesare extrem de variate,ceea ce face extrem de dificil explicarea funcionrii ei.

    Este posibil ca unitatea executiv s aib, la rndul ei, alte componente. Dac unitatea executivare o capacitate redus, care este aceasta? Sunt dovezi care arat c memoria de lucru vizual este pn la un anumit punct separt

    de memoria de lucru verbal.

    Puncte tari ale modelului memorie de lucru:

    Modelul trateaz procesarea activ i stocarea tranzitorie a informaiei i este implicat ntoate sarcinile cognitive complexe.

    Blocnotesul spaio-vizual ajut la explicarea orientrii geografice. Explic efectiv capacitatea noastr de a stoca informaii temporar, n timp ce procesm

    acel material.

    Este general acceptat c modelul memoriei de lucru care descrie MSD ca fiind compusdin mai multe uniti este mai apropiat de realitate (are validitate ecologic) dect

    modelul memoriei etajate care trateaz MSD ca pe o singur unitate.

    Poate explica deficienele MSD la pacienii care au suferit leziuni pe creier.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    50/63

    50

    Aplicaii:

    1. ncercai s gsii asemnri ntre modelul memoriei de lucru i unul dintre modeleleexplicative ale ateniei.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    51/63

    51

    Rezolvarea de probleme

    Curs 8

    Rezolvarea unei probleme nseamn transformarea unei situaii date ntr-o situaiedorit

    sau finalitate [engl. goal] (Hayes, 1989). Rezolvarea de probleme poate avea loc n interiorul

    minii umane, n interiorul unui computer, ntr-o combinaie a celor dou, sau n interaciune cu

    mediul. O strategie poate fi generat nainte de desfurarea oricrei aciuni (planificare engl.

    planning) sau chiar n timpul cutrii obiectivului.

    Planificarea este procesul generrii (posibil pariale) a reprezentrilorcomportamentului

    viitor naintea utilizrii unor atare planuri pentru a constrnge sau controla acel comportament.Rezultatul este de obicei un set de aciuni (avnd constrngeri temporale sau de alt gen asupra

    lor) pentru execuie de ctre un agent sau mai muli ageni. Planificarea este considerat un

    aspect central al inteligenei umane i a fost studiat nc de la nceputurile tiinei cognitive i

    inteligenei artificiale. Cercetrile au condus la multe instrumente utile pentru aplicare n lumea

    real i au generat insight-uri semnificative n ce privete organizarea comportamentului i

    natura gndirii cu privire la aciuni.

    Pentru a rezolva o problem trebuie generat o reprezentare, sau trebuie accesat o

    reprezentare preexistent. O reprezentare include:

    (1) o descriere a situaiei date

    (2) operatori sau aciuni pentru schimbarea situaiei

    (3) testepentru a determina dac finalitatea a fost atins.

    Aplicarea operatorilor creeaz noi situaii, i aplicrile poteniale ale tuturor operatorilor permii

    definesc un arbore de situaii ce pot fi atinse, anume spaiul problemei. Rezolvarea de probleme

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    52/63

    52

    corespunde atunci cu cutarea n spaiul problemei a unei situaii care satisface testele pentru o

    soluie (VanLehn, 1989).

    Att n cazul programelor de calculator ct i al oamenilor (dup cum indic dovezi

    recente), operatorii de obicei iau forma regulilor condiie-aciune (producii). Atunci cnd

    sistemul observ c sunt satisfcute condiiile unei producii, acesta declaneaz aciunea

    corespunztoare de accesare a informaiei n memorie, modificare a informaiei, sau aciune

    asupra mediului (Newell i Simon, 1972).

    Newell i Simon (1972) au dezvoltat o simulare pe calculator destinat s rezolve o

    varietate de probleme care se nscriau de la ah la logic, la aritmetic. n programul de rezolvarea problemelor, informaia const din structuri simbol (p. 23) precum o list, arbore sau reea, i

    procesarea const din executarea de secvene de procese informaionale elementare (p. 30). O

    problem este reprezentat ca unspaiu al problemei constnd din starea iniial, starea final i

    toate strile intermediare posibile cu legturi ntre ele. Procesul cutrii spaiului este realizat

    printr-o strategie de rezolvare de probleme numit analiza mijloace-scopuri (engl. means-ends),

    n care rezolvitorul stabilete un obiectiv i l atinge dac este posibil sau determin un obstacol

    care trebuie depit. Astfel, rezolvarea de probleme implic procese aplicate unei reprezentri

    simbolice ale unei probleme:

    Dac aplicarea este de succes, reprezentarea este modificat; dac nu, un nou proces este

    selectat pe baza unei strategii de analiz mijloace-scopuri.

    ntr-o problem complex, poate fi aplicat o serie lung de procesri informaionale i

    pot fi create multe reprezentri succesive ale striiproblem.

    n cele mai multe probleme din via, spaiul problemei este foarte mare. Nici chiar cele mai

    rapide calculatoare nu pot cuta exhaustiv n astfel despaii. Totui, n astfel de situaii, oamenii

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    53/63

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    54/63

    54

    Pe baza unei analize a sarcinii cognitive, rezolvarea unei probleme de analogie poate fi

    mprit n cinci pai fundamentali (Mayer, 1987; Sternberg, 1977).

    1. Encodarea adic, citirea i formarea unei reprezentri mentale a cuvintelor i a punctuaiei

    nsoitoare;

    2.Inferarea adic, determinarea relaiei dintre termenul (a) i termenul (b) [de ex., termenul (b)

    este sunetul pe care termenul (a) l face];

    3. Stabilirea corespondenelor [engl. mapping] adic, determinarea a ce este termenul (c) i

    cum corespunde el cu termenul (a) [de ex., termenul (a) este un tip de animal care emite sunet, i

    termenul (c) este un alt tip de animal care emite sunet];4.Aplicarea adic, generarea unui termen (d)pe baza aplicri reguliirelaionale termenului (c)

    [adic, sunetul pe care termenul (c) l face este ___];

    5.Formularea rspunsului adic producerea fizic a rspunsului precum a scrie miaun sau

    ncercuirea cuvntului corect ntr-o list.

    Analiza cognitiv a sarcinii are aplicaii educaionale utile deoarecesugereaz procese cognitive

    specifice pe care elevii trebuie s le nvee. De exemplu, analiza cognitiv a problemelor de

    analogie sugereaz c elevii arbeneficia de pe urma instruirii cu privire la cum s infereze relaia

    ntre termenul (a) i termenul (b) (Sternberg, 1977). Pentru a testa aceast idee, Sternberg i

    Ketron (1982) au nvat elevi de liceu cum s rezolveprobleme de analogie artndu-le cum s

    infereze schimbarea de la termenul (a) la termenul (b) i cum s aplice acea modificare al

    termenul (c). La un test ulterior de gndire analogic implicnd noi probleme, elevii antrenai au

    rezolvat problemele de dou ori mai repede i au comis jumtate din numrul de erori n

    comparaie cu elevii care nu au beneficiat de antrenament.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    55/63

    55

    Analiza cognitiv a sarcinii ofer de asemenea avantaje n ce privete evaluarea

    rezultatelor de nvare ale elevilor. De exemplu, n loc s msurm doar procentajul de

    corectitudine la un test, este posibil sspecificm mai precis cunotinele pe care le posed un

    elev incluznd componentele incomplete sau incorecte. De exemplu, s presupunem c un elev

    d urmtoarele rspunsuri la un test de aritmetic:

    O evaluare tradiional ar indica c elevul a rezolvat corect 25% dintreprobleme. Totui,

    o analiz cognitiv a sarcinii relev c elevul pare s aplice consecvent o procedur de scdere

    care are un pas incorect (eroare n algoritm sau engl. bug) anume, scade numrul mai mic din

    numrul mai mare pe fiecare coloan (Brown i Burton, 1978). Specificnd procedura pe care

    elevul o folosete, devine clar c este necesar o intervenie pentru a ajuta elevul s nlocuiasc

    acest pas incorect scade-mai-mic-din-mai-mare.

    Dou limitri ale perspectivei clasice oamenii ca procesori de informaie privesc

    caracterizarea informaiei ca o marf (bun obiectiv) i caracterizareaprocesrilor ca aplicare de

    algoritmi. Dei astfel de caracterizri se pot potrivi cu sarcini de laborator nalt controlate, ele par

    prea limitate pentru a explica ntregul spectru al nvrii umane n situaii complexe din lumea

    real. De exemplu, Metcalfe (1986a, 1986b; Metcalfe i Wiebe, 1978) au artat c oamenii

    folosesc procesri cognitive diferite pentru probleme de insight (care solicit o reorganizare

    major a problemei) i probleme noninsight (care solicit aplicarea pas-cu-pas a unei serii de

    procese cognitive).

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    56/63

    56

    Pentru problemele de insight, oameni nu sunt capabili s prezic ct de aproape sunt de

    rezolvarea problemei (inconsecvent cu gndirea pas-cu-pas susinut de perspectiva clasic), dar

    pentru problemele noninsight ei sunt capabili s ntrevad ct de aproape sunt de soluie

    (consecvent cu gndirea pas-cu-pas avansat de perspectiva clasic). Aparent, perspectiva clasic

    poate oferi o explicaie rezonabil a modului cum oamenii gndesc cu privire la problemele non-

    insight dar nu i cum gndesc cu privire la probleme de insight.

    Aplicaii:

    1.

    n ce const modelul implementat pe calculator al lui Newell i Simon (1972)?2. Care sunt paii rezolvrii unei probleme de analogie?

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    57/63

    57

    Exemple de itemi din evaluarea final (examen final)

    Examinarea final este reprezentat de un set de 25 30 de ntrebri cu rspuns nchis (grile),

    dintre care avei prezentate mai jos 12 exemple, nsoite de rspunsurile corecte.

    Menionm c fiecare item are exact un rspuns corecti nu exist niciun item fr rspuns.

    1. Care este perspectiva din care psihologia cognitiv abordeaz psihicul?

    (A) Perspectiva mecanismelor perceptuale.

    (B) Perspectiva procesual.

    (C) Prespectiva mecanismelor informaionale.

    (D) Perspectiva computaional.

    Rspuns corect: C

    2. Obiectivul de cercetare al psihologiei cognitive este:(A) Studierea capacitilor de calcul, reprezentarea i aciune ale psihicului.

    (B) Studierea capacitilor analitice i reprezentaionale ale psihicului precum i st udirea

    creierului, structural i funcional.

    (C) Studirea capacitilor de reprezentare i de proiectare ale psihicului, funcionarea i

    capacitatea creierului.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    58/63

    58

    (D) Studierea capacitilor computaionale i de reprezentare ale psihicului precum i ale

    proieciilor lor structurale i funcionale n creier.

    Rspuns corect: D

    3. Care sunt criticile care se aduc psihologiei cognitive?(A) lipsa plauzibilitii neuronale; obinerea rezultatelor prin simulare pe calculator; este o

    mod.

    (B) abordarea sumar a psihicului; lipsa interesului pentru personalitate.

    (C) interesul crescut pentru inteligena artificial.

    (D) lipsa metodologiei proprii; folosirea experimentelor pe animale; interesul crescut pentru

    teorie.

    Rspuns corect: A

    4. Care dintre urmtoarele afirmaii este adevrat?(A) Reprezentarea evenimentului X-T-Y ntr-un mediu intern se realizeaz cnd o proiecie a

    acestui eveniment este refcut punct cu punct n memorie.

    (B) Reprezentarea evenimentului X-T-Y ntr-un mediu intern se realizeaz cnd o proiecie t a

    lui T n acest mediu pot genera o variabil y care s corespund lui Y.

    (C) Reprezentarea evenimentului X-T-Y ntr-un mediu intern se realizeaz cnd o proiecie x a

    variabilei X i o proiecie t a lui T n acest mediu pot genera o variabil y care s corespund lui

    Y.(D) Reprezentarea evenimentului X-T-Y ntr-un mediu intern se realizeaz cnd pe retin se

    proiecteaz acest eveniment punct cu punct.

    Rspuns corect: C

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    59/63

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    60/63

    60

    (C) Comportamentele i mecanismele psihice care se modific n funcie de cunotinele pe care

    le are subiectul.

    (D) Comportamentele i mecanismele psihice care sunt supuse modificrii datorit manipulrii i

    sugestibilitii.

    Rspuns corect: C

    8. Care este ideea central a paradigmei simbolice (clasice)?(A) Reprezentarea informaiei n sistemul cognitiv este const n activarea unor uniti simple

    (neuromimi) pe baza unor patternuri i valori de activare.

    (B) Toate cunotinele i strile de lucruri corespunztoare sunt reprezentate n sistemul cognitiv

    prin simboluri sau structuri simbolice care se supun unor reguli de combinare (o gramatic).

    (C) Cunotinele sunt reprezentate n sistemul cognitiv prin activarea unor uniti simple care se

    supun unor reguli de combinare.

    (D) Se folosesc teoriile filosofilor clasici pentru a explica reprezentarea i combinarea

    cunotinelor.

    Rspuns corect: B

    9. Care dintre urmtoarele este adevrat?(A) Neuromimii nu sunt uniti ale unei reele conexioniste.

    (B) Neuromimii nu sunt interpretabili semantic.

    (C) Neuromimii sunt interpretabili din punct de vedere al valorii de adevr.

    (D) Neuromimii sunt uniti ale unei reele simbolice.

    Rspuns corect: B

    10.Ce este o regul de activare?

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    61/63

    61

    (A) Este o funcie care stabilete modul n care se modific valoarea de activare a unitilor dintr-

    o reea conexionist.

    (B) Este o funcie prin care se urmrete trezirea unitilor dintr-o reea conexionist.

    (C) Este o regul care stabilete care dintre uniti se activeaz ntr-o reea conexionist.

    (D) Este o funcie care stabilete cum se modific raporturile dintre diferitele uniti activate din

    reeaua conexionist.

    Rspuns corect: A

    11.La ce se refer urmtoarea afirmaie sunt algoritmi sau ecuaii care guverneaz pondereaconexiunilor dintr-o reea?

    (A) simbolurile.

    (B) valorile de activare.

    (C) regulile de nvare.

    (D) nodurile reelei.

    Rspuns corect: C

    12.La care dintre regulile de nvare se refer urmtoarea relaie, Wu,i= lr au ai ?(A) regula lui Hebb.

    (B) regula delta.

    (C) regula delta generalizat.

    (D) regula Widrow-Hoff.

    Rspuns corect: A

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    62/63

    62

    Bibliografie suplimentar:

    Brown, Carol (2007), Cognitive Psychology, Sage Publications, London.

    Miclea, M. (1998),Psihologie cognitiv, Polirom, Iai.

    Bibliografie selectiv:

    1. Anderson, J. R. (2000). Cognitive psychology and its implications (5th ed.). New York:Worth.

    2. Bechtel, W., & Abrahamsen, A. A. (2002). Connectionism and the mind: Parallelprocessing, dynamics, and evolution in networks (2nd ed.). Oxford: Basil Blackwell.

    3. Bruner, J. S., Goodnow, J. J., & Austin, G. A. (1956). A study of thinking. New York:Wiley.

    4. Churchland, P. M. (1989). A neurocomputational perspective. Cambridge, MA: MITPress.

    5. Clark, A. (1997). Being there: Putting brain, body, and world together again. Cambridge,MA: MIT Press.

    6. Feldman, J. A. (1981). A connectionist model of visual memory. In G. E. Hinton & J. A.7. Anderson (Eds.), Parallel models of associative memory (pp. 49-81). Hillsdale, NJ:

    Erlbaum.8. Gibson, J. J. (1979). The ecological approach to visual perception. Boston: Houghton-

    Mifflin.

    9. Gick, M. L., & Holyoak, K. J. (1980). Analogical problem solving. CognitivePsychology, 12, 306-355.

    10.Hebb, D. O. (1949). The organization of behavior. New York: Wiley.11.Johnson-Laird, P. N. (1983). Mental models. Cambridge, MA: Harvard University Press.12.Kosslyn, S. M. (1980). Image and mind. Cambridge: Harvard University Press.13.Marr, D. (1982). Vision. San Francisco: Freeman.14.McClelland, J. L., & Rumelhart, D. E. (1989). Explorations in parallel distributed

    processing. Cambridge, MA: MIT Press.

    15.Miclea M. (1999) Psihologie cognitiv. Polirom, Iai.

  • 8/6/2019 11. Psihologie Cognitiva Id

    63/63

    16.Miller, G. A. (1956). The magical number seven, plus or minus two: Some limits on ourcapacity for processing information. Psychological Review, 63, 81-97.

    17.Minsky, M. (1975). A framework for representing knowledge. In P. H. Winston (Ed.),The psychology of computer vision (pp. 211-277). New York: McGraw-Hill.

    18.Newell, A. (1990). Unified theories of cognition. Cambridge, MA: Harvard UniversityPress.

    19.Newell, A., & Simon, H. A. (1972). Human problem solving. Englewood Cliffs, NJ:Prentice-Hall.

    20.Norman, D. A. (1989). The design of everyday things. New York: Doubleday.21.Pylyshyn, Z. (1984). Computation and cognition: Toward a foundation for cognitive

    science. Cambridge, MA: MIT Press.

    22.Rumelhart, D. E., & McClelland, J. L. (Eds.). (1986). Parallel distributed processing:23.Explorations in the microstructure of cognition. Cambridge MA: MIT Press/Bradford

    Books.

    24.Salomon, G. (Ed.). (1993). Distributed cognitions. Cambridge: Cambridge UniversityPress.

    25.Sternberg, R. J. (2003). Cognitive Psychology (third ed.). Belmont, CA: Wadsowrth.26.Thagard, P. (1988). Computational philosophy of science. Cambridge, MA: MIT

    Press/Bradford Books.

    27.Winston, P. (1993). Artificial intelligence (3rd ed.). Reading, MA: Addison Wesley.28.Zlate M. (1999) Psihologia mecanismelor cognitive. Polirom, Iai.


Recommended