Post on 04-Jun-2018
transcript
8/13/2019 Pictura asiatic
1/16
Pictura asiatic JaponiaPictura japoneza (kaiga) este una dintre cele mai vechi manifestari artistice din istoria
Japoniei. La fel ca majoritatea fenomenelor culturale japoneze, pictura este rezultatul unui
amalgam sincretic intre manifestarile artistice ale populatiei indigene in contact cu civilizatia
chineza, care se afla la baza istoriei culturale a acestui popor.
Si in aceasta serie de articole m-am folosit de articolele publicate si inca nepublicate de
Theophyle, de unde am desprins elementele istorice si sociale ale acestei marete culturi.
http://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-2.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-1.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-2.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-1.jpg8/13/2019 Pictura asiatic
2/16
Theophyle clasifica istoria japoneza in general si manifestarile sociale, culturale si
dezvoltarea esteticii japoneze in particular, in 9 perioade
distincte.
1. Perioada Asuka (300-700 d.Hr.).2. Perioada Nara (710-794)3. Perioada Heian (794-1185)4. Perioada Kamakura (1185-1333)5. Perioada Muromachi (1333-1573)6. Perioada Azuchi-Momoyama (1573-1603)7. Perioada Edo (1603-1868)8. Japonia moderna (18681945)9. Japonia contemporana (1945- )
Estetica japoneza este extrem de complexa. Este aproape imposibil pentru un occidental sa o
inteleaga in profunzimea ei. Rigurozitatea esteticii care sta la baza tuturor fenomenelorculturale japoneze isi are izvoarele filozofice in religia Shinto, care es te religia traditional a
http://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-3.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-5a.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-4a.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-3.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-5a.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-4a.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-3.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-5a.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-4a.jpg8/13/2019 Pictura asiatic
3/16
8/13/2019 Pictura asiatic
4/16
n timp, nelesurile lor s-au suprapus pn la unificarea nWabi-sabi, care creaza o esteticadefinita ca frumuseea lucrurilor imperfecte, nepermanente i incomplete.Perfectiunea esteredata prin instantanee scurte din viata unui om perfectiunea este intotdeauna simpla si
modesta si apare dupa lungi asteptari si experiente. Yugen (traducerea exact a cuvntuluidepinde de context) in textele filozofice chinezeti, nseamna slab, profund sau misterios.n japoneza a fost folosit pentru a descrie profunzimea subtila a unor elemente care sunt doarvag sugerate.
Cristalizarea picturii japoneze are loc in Perioada Azuchi-Momoyama(1573-1603). Aceasta
perioada este numita in istoria Japoniei Sengoku , adica perioada razboaielor intre marii
feudali ai Japoniei, care se va termina cu instaurarea Shogunatului Tokugawa, transferarea
capitalei la Edo (azi Tokyo) si unificarea de facto a Japoniei. Ashikaga Takauji a nvins
ShoguniiKamakura n 1333, n numele mpratului, ns apoi s-a autoproclamat Shogun, n
1338, si a stabilit centrul guvernrii nMuromachi, Kyoto. Shogunii Ashikaga au devenit
interesati de art. n 1573, un mic conductor, numit Oda Nobunaga (1534-1582), l-a detronat
pe Shogunul Ashikaga. Sfarsitul acestei perioade a fost descris cu mult talent in
romanul Shogun de James Clavell.
8/13/2019 Pictura asiatic
5/16
In aceasta perioada apare prima scoala de pictura din istoria artistica japonezacunoscuta sub
numele Scoala Kano. Aceasta scoala a inclus pe cei trei Kano Kano Eitoku (15431590),
Kano Sanraku (15591663) si Kano Tanyu(16021674). Scoala Kano a fost una dintre cele
mai renumite scoli de pictura japonez.
http://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-8.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-8.jpg8/13/2019 Pictura asiatic
6/16
Stilul de picturKano a fost stilul dominant pn la perioadaMeiji, deci cateva secole bune.coala era renumita pentru picturile monocrome de cerneal-pe-mtase, in special pentru areproduce peisaje. Pictorii Kano au compus imagini plate, dar echilibrate, cu descrieridetaliate si impecabil de realiste cu animale, plante si persoane n prim-plan. Fundalul
picturilor este de multe ori gol sau cu elemente simple de nori, ceata, etc.
http://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-12.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-11.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-12.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-11.jpg8/13/2019 Pictura asiatic
7/16
Paralel cu Scoala Kano, aproape in aceeasi perioada, se dezvolta o alta scoala de pictura
japoneza numita Scoala Tosa. Numele scolii, ca si in cazul Kano, este o preluare a numelui
fondatorilor. Scoala Tosa a fost mult mai ancorata in traditiile japoneze decat Scoala Kano,
care a folosit tematica si tehnica chineza ca model. Scoala Tosa apare in secolul al XV-lea,
fondata de Tosa Yukihiro si consacrata putin mai tarziu de Tosa Mitsunobu.
http://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-16.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-16.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-16.jpg8/13/2019 Pictura asiatic
8/16
Bineinteles
ca pana la urma si Tano aveau la baza un suport chinez, mult mai vechi insa si deja asimilat in
cultura japoneza, in contrast cu Kano, care se foloseau de arta chineza contemporana lor.
Stilul Tosa s-a dezvoltat folosind povestea ca desfasurator al temei picturii. Tosa au povestit
legende desenandu-le sau picatandu-le. Stilul si tehnica de a picta in acest fel s-a
numit yamato-e si erau bazate pe traditii chineze mult mai timpurii, deja asimilate in cultura
japoneza.
http://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-19.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-18.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-19.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-18.jpg8/13/2019 Pictura asiatic
9/16
Daca yamato-e avea la baza pictura (chineza) Tang (618907), cealalta scoala, Kano, folosea
ca baza de plecare kara-e, de fapt pictura chineza mult mai recenta si apropiata (deci
moderna) din punctul lor de vedere, a dinastiilor chineze Song (9601279) si Yuan (1271
1368). Deci influenta chineza exista una asimilata si sincretica in arta japoneza, yamato-
e si a doua kara-e, de fapt moderna (la timpul respectiv) si cosmopolita.
Perioada Edo (1603-1868) este probabil cea mai prolifica perioada artistica din istoria artei
japoneze clasice. Se poate observa o continuare a perioadei precedente, Azuchi-Momoyama,
cu influente puternice ale noilor contacte. In aceasta perioada ajung si primii europeni in
Japonia si interactia cu acestia si in special cu religia crestina genereaza un alt gen de arta, la
fel de japoneza in sine, care poarta o amprenta europeana produsa de religia crestina.
http://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-21.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-21.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-21.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-21.jpg8/13/2019 Pictura asiatic
10/16
Cam prin 1550 existau in Japonia 300 de mii de crestini, dupa martiratul de la Nagasaki din
1595, in care au fost crucificati 26 de crestini (Nihon NijrokuSeijin), toti membri de vaza ai
comunitatii crestine. Astfel, crestinismul va intra in ilegalitate pentru aproape un secol si
jumatate.
http://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-25.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-24.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-25.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-24.jpg8/13/2019 Pictura asiatic
11/16
Contactul nipono-european are loc in perioada numita Nanban (Nanban boeki), adica perioada
negotului cu barbarii (europeni). Perioada inceputa in 1543 si terminata prin expulzarea
fortata a tuturor europenilor in 1614, prin promulgarea edictului de interzicere si expulzare,
Sakoku, edict care a fost anulat numai in 1853.
http://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-26.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-28.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-28.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-26.jpg8/13/2019 Pictura asiatic
12/16
Scoala de pictura care caracterizeaza cel mai bine perioada Edo, este Scoala
numita Rimpa. Scoala Rimpa este formata la sfarsitul secolului al XVI-lea si inceputul
secolului al XVII-lea in Kyoto si formata din 4 mari pictori ai acestei perioade Honami
Koetsu (1558-1637) si Tawaraya Sotatsu (decedat, c.1643) si de doi frati Ogata Korin (1658-
1716) si Ogata Kenzan (1663-1743). Numita initial dupa numele fondatorului Koetsu, si
redenumita, fiind consacrata sub numele de Rimpa pe timpul restauratiei Menji.
8/13/2019 Pictura asiatic
13/16
Tematica este yamato-e, asa cum am descris-o in postarea precedenta, cu elemente sub
influenta perioadei Ming din arta chineza. Rimpa a pictat pe tot ce se putea picta de la
panouri monumentale si pana la chimonouri pentru marea nobilime. Bineinteles nu au lipsit
extraordinarele cutii lacuite sau emailate si nici superba ceramica a serviciilor de ceai pentru
atat de importantele ceremonii ale ceaiului japonez.
http://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-32.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-31.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-32.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-31.jpg8/13/2019 Pictura asiatic
14/16
O ultima privire asupra picturii japoneze clasice in perioada Edo ne duce la una dintre cele
mai interesante experiente sincretice dintre traditionalismul rigid al scolilor Kano si Tosa cu
intelectualismul reprezentat de scoala de pictura din sudul Chinei (nanzhonghua). Ma refer
la Scoala Shijo, de fapt construita prin unirea cu Scoala Maruyama, fondata de Maruyama
kyo(1733 1795) impreuna cu fostul sau ucenic, Matsumura Goshun, si de multe ori
mentionata in tratatele de istorie ca scoala Maruyama-Shijo.
http://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-35.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-33.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-35.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-33.jpg8/13/2019 Pictura asiatic
15/16
Majoritatea artistilor si artizanilor plastici se concentrau in aceasta perioada inKyoto, care
atunci ca si acum este considerata capitala artistica si intelectuala a Japoniei. In perioada Edo,
Kyoto a facut parte impreuna cu Osaka si Edo din cele trei centre ale economiei si culturii
japoneze. Shijoinseamna in japoneza strada a IV-a, adica de fapt strada in care se
concentrau si aveau atelierele artistii care pot fi atribuiti acestei scoli.
http://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-36.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-36.jpg8/13/2019 Pictura asiatic
16/16
Scoala Shijo poate fi considerata (mai mult metaforic) ca reprezentanta a realismului
European, executat cu viziunea si traditiile sino-nipone. Desi fondatori au fost artizani de
exceptie, cei mai cunoscuti pictori ai acestei scoli au fost Shibata Zeshin (1807 1891), mare
maestru al executiilor lacuite siMori Sosen (1747 1821), probabil indragostit de desenul si
pictura maimutelor (multe zeci de tablouri cu acest subiect.)
http://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-40.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-39.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-40.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-39.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-40.jpghttp://desydemeter.files.wordpress.com/2012/02/jappict-39.jpg