Post on 12-Nov-2015
transcript
Ce cred Adventitii de Ziua a apteaStudiul 1
Revelaia lui Dumnezeu
Revelaia lui DumnezeuDe memorizat: Toat Scriptura este insuflat de Dumnezeu i de folos ca s nvee, s mustre, s ndrepte, s dea nelepciune n neprihnire,
Revelaia lui DumnezeuDe memorizat: pentru ca omul lui Dumnezeu s fie desvrit i cu totul destoinic pentru orice lucrare bun 2 Timotei 3,16.17
Revelaia lui DumnezeuA. Cile prin care S-a descoperit Dumnezeu
Arat un motiv pentru care Dumnezeu nu putea vorbi n mod nemijlocit cu omul pctos. Exod 33,20Domnul a zis: Faa nu vei putea s Mi-o vezi, cci nu poate omul s M vad i s triasc!
Arat un motiv pentru care Dumnezeu nu putea vorbi n mod nemijlocit cu omul pctos. Is. 6:5Vai de mine! Sunt pierdut, cci sunt un om cu buze necurate, locuiesc n mijlocul unui popor tot cu buze necurate, i am vzut cu ochii mei pe mpratul, Domnul otirilor!
Care sunt cele trei ci prin care se descoper Dumnezeu pctosului?Rom. 1:19.20 Fiindc ce se poate cunoate despre Dumnezeu, le este descoperit n ei, cci le-a fost artat de Dumnezeu.
Care sunt cele trei ci prin care se descoper Dumnezeu pctosului? Rom. 1:19.20 n adevr, nsuirile nevzute ale Lui, puterea Lui venic i dumnezeirea Lui, se vd lmurit, dela facerea lumii, cnd te uii cu bgare de seam la ele n lucrurile fcute de El. 1.Prin natur
Care sunt cele trei ci prin care se descoper Dumnezeu pctosului? Tit. 1:3 i-a descoperit Cuvntul la vremea Lui, prin propovduirea care mi-a fost ncredinat, dup porunca lui Dumnezeu, Mntuitorul nostru;
Care sunt cele trei ci prin care se descoper Dumnezeu pctosului? Apoc. 1:1 Descoperirea lui Isus Hristos, pe care l-a dat-o Dumnezeu, ca s arate robilor Si lucrurile cari au s se ntmple n curnd.2. Prin Sfnta Scriptur
Care sunt cele trei ci prin care se descoper Dumnezeu pctosului? Ioan 17:8 Cci le-am dat cuvintele, pe cari Mi le-ai dat Tu. Ei le-au primit, i au cunoscut cu adevrat c dela Tine am ieit, i au crezut c Tu M'ai trimes.3. Prin Isus Hristos
Revelaia lui DumnezeuB. Originea crii
Cum a descoperit Dumnezeu soliile Sale servilor Si? Num. 12: 6-8Ascultai bine ce v spun! Cnd va fi printre voi un prooroc, Eu, Domnul, M voi descoperi lui ntr'o vedenie sau i voi vorbi ntr-un vis.
Cum a descoperit Dumnezeu soliile Sale servilor Si? Num. 12: 6-8Nu tot aa este ns cu robul Meu Moise. Eu i vorbesc gur ctre gur, M descopr lui nu prin lucruri grele de neles, ci el vede chipul Domnului.
Cum au luat fiin Sfintele Scripturi2 Petru 1:20.21...nicio proorocie din Scriptur nu se tlcuiete singur. Cci nici o proorocie n'a fost adus prin voia omului; ci oamenii au vorbit dela Dumnezeu, mnai de Duhul Sfnt.
Cum au luat fiin Sfintele Scripturi2 Tim. 3:16.17Toat Scriptura este nsuflat de Dumnezeu i de folos ca s nvee, s mustre, s ndrepte, s dea nelepciune n neprihnire...
Revelaia lui DumnezeuC. Dovezile originii divine a Scripturilor
Ce recunosc autorii crilor Bibliei ?Ex. 17: 14Domnul a zis lui Moise: ,,Scrie lucrul acesta n carte, ca s se pstreze aducerea aminte,
Ce recunosc autorii crilor Bibliei ?Ieremia 36:1.2Urmtorul cuvnt a fost rostit ctre Ieremia din partea Domnului: Ia un sul de carte, i scrie n ea toate cuvintele, pe cari i le-am spus
Ce recunosc autorii crilor Bibliei ?1 Tes. 2:13atunci cnd ai primit Cuvntul lui Dumnezeu, auzit dela noi, l-ai primit nu ca pe cuvntul oamenilor, ci, aa cum i este n adevr, ca pe Cuvntul lui Dumnezeu,
Ar putea dinui Biblia dac autorii ei ar fi prezentat preri i concepii diferite ? Matei 12:25Orice mprie desbinat mpotriva ei ns, este pustiit; i orice cetate sau cas, desbinat mpotriva ei ns, nu poate dinui.
mplinirea profeiilor cuprinse n Biblie este o alt dovad a originii ei divine. Deut. 18:21.22,,Cum vom cunoate cuvntul pe care nu-l va spune Domnul?``Cnd ceeace va spune proorocul acela n Numele Domnului nu va avea loc i nu se va ntmpla, va fi un cuvnt pe care nu l-a spus Domnul.
mplinirea profeiilor cuprinse n Biblie este o alt dovad a originii ei divine. Mat. 24:35Cerul i pmntul vor trece, dar cuvintele Mele nu vor trece.
Transformarea caracterului celor ce studiaz i cred adevrurile Bibliei atest originea acestei cri. Evrei 4:12Cuvntul lui Dumnezeu este viu i lucrtor, mai tietor dect orice sabie cu dou tiuri: ptrunde pn acolo c desparte sufletul i duhul, ncheieturile i mduva, judec simirile i gndurile inimii.
Revelaia lui DumnezeuD. Autoritatea i suficiena Scripturilor
n disputa Sa direct cu Satana, cum a dovedit Isus Hristos c Scriptura este singura autoritate? Mat. 4:4.7.10Isus i-a zis: Este scris: Omul nu triete numai cu pine, ci cu orice cuvnt care iese din gura lui Dumnezeu.
Este Scriptura suficient pentru a-l ndruma pe om s triasc o via conform voinei lui Dumnezeu? 2 Tim. 3:16.17Toat Scriptura este nsuflat de Dumnezeu i de folos ca s nvee, s mustre, s ndrepte, s dea nelepciune n neprihnire...
Suficiena Scripturilor este subliniat i de interzicerea de a aduga sau a omite ceva din totalitatea revelaiei lui Dumnezeu. Deut. 4:2S n'adugai nimic la cele ce v poruncesc eu, i s nu scdei nimic din ele; ci s pzii poruncile Domnului, Dumnezeului vostru, aa cum vi le dau eu.
Suficiena Scripturilor este subliniat i de interzicerea de a aduga sau a omite ceva din totalitatea revelaiei lui Dumnezeu.Prov. 30:5.6Orice cuvnt al lui Dumnezeu este ncercat. N'aduga nimic la cuvintele Lui, ca s nu te pedepseasc, i s fii gsit mincinos.
Suficiena Scripturilor este subliniat i de interzicerea de a aduga sau a omite ceva din totalitatea revelaiei lui Dumnezeu.Apoc. 22:18.19Mrturisesc oricui aude cuvintele proorociei din cartea aceasta c, dac va aduga cineva ceva la ele, Dumnezeu i va aduga urgiile scrise n cartea aceasta.
Suficiena Scripturilor este subliniat i de interzicerea de a aduga sau a omite ceva din totalitatea revelaiei lui Dumnezeu.Apoc. 22:18.19i dac scoate cineva ceva din cuvintele crii acestei proorocii, i va scoate Dumnezeu partea lui dela pomul vieii i din cetatea sfnt, scrise n cartea aceasta.
Datoria fiecrui credincios ar trebui s fie studiul zilnic al Bibliei. Ioan 5:39Cercetai Scripturile, pentru c socotii c n ele avei viaa venic, dar tocmai ele mrturisesc despre Mine.
Datoria fiecrui credincios ar trebui s fie studiul zilnic al Bibliei. Fapte 17:11Iudeii acetia aveau o inim mai aleas dect cei din Tesalonic. Au primit Cuvntul cu toat rvna, i cercetau Scripturile n fiecare zi, ca s vad dac ce li se spunea, este aa.
Caut s formulezi din citatele urmtoare regula de baz a interpretrii Bibliei. Is. 34:16Cutai n cartea Domnului, i citii! Niciuna din toate acestea nu va lipsi, nici una nici alta nu vor da gre, cci gura Domnului a poruncit lucrul acesta: Duhul Lui va strnge acele slbtciuni.
Caut s formulezi din citatele urmtoare regula de baz a interpretrii Bibliei. Is. 28:10Cci d nvtur peste nvtur, nvtur peste nvtur, porunc peste porunc, porunc peste porunc, puin aici, puin acolo.
Caut s formulezi din citatele urmtoare regula de baz a interpretrii Bibliei.1Cor. 2:13.14vorbim despre ele nu cu vorbiri nvate dela nelepciunea omeneasc, ci cu vorbiri nvate dela Duhul Sfnt, Dar omul firesc nu primete lucrurile Duhului lui Dumnezeu, ...pentruc trebuiesc judecate duhovnicete.
Not suplimentarIntroducere: Biblia sau Sfnta Scriptur este revelaia lui Dumnezeu dat omului pctos prin prooroci i apostoli, constituind singura regul n ce privete credina i felul de vieuire cretin. Termenul de Biblie" nu se gsete nicieri scris n Scripturi. El deriv din grecescul biblos", nsemnnd carte" (la plural, biblia = cri). Iniial, termenul nsemna papirus egiptean", materialul de baz folosit la copierea sulurilor antice. Denumirea i are obria n numele portului fenician Byblos, de unde se obinea, de obicei, papirusul.
Not suplimentar
nainte de cderea n pcat, Dumnezeu n mod nemijlocit avea legtur cu omul. Dar dup cderea acestuia n pcat, prezena slavei lui Dumnezeu ar fi nsemnat pentru pctos prezena judecii divine, echivalent cu pieirea lui. De aceea, Dumnezeu a cutat ci accesibile i suportabile pentru om, prin care s comunice voina i soliile Sale, fr a pune n primejdie existena uman.
Not suplimentar
Natura i Revelaia mrturisesc deopotriv despre dragostea lui Dumnezeu... Cuvntul lui Dumnezeu descoper caracterul Su... Fiul lui Dumnezeu a venit din ceruri ca s ne descopere pe Tatl."
Not suplimentar
Expresia greac apocalypsis" (Apoc. 1,1) , ca i cea latin revelatio", nseamn descoperirea unui lucru acoperit, dezvelirea unei statui sau, ntr-un sens general, revelarea, descoperirea unui fenomen neobservat sau a unui adevr ascuns. Prin revelaie" sau descoperire", n sens teologic, nelegem cile prin care Dumnezeu a comunicat planul, voia i lucrarea Sa.
Not suplimentar
Deoarece revelaia prin natur a fost insuficient spre a-l conduce pe pctos la cunoaterea singurului Dumnezeu i implic posibilitatea cderii n idolatrie (cultul soarelui, politeism, panteism ele) , Dumnezeu S-a ngrijit ca, prin Cuvntul Su, prin Cuvntul scris i prin Cuvntul ntrupat, s ne descopere voina i caracterul Su, cu scopul cuprinderii noastre n Planul Su divin de Mntuire.
Not suplimentar
Biblia este o carte inspirat. Prin inspiraie nelegem acea lucrare special a Duhului Sfnt prin care El a descoperit taina realitii lui Dumnezeu martorilor primari (proorocilor i apostolilor) i i-a nzestrat cu capacitatea de a transmite semenilor lor descoperirea primit.
Not suplimentar
n form, Scripturile sunt opera autorilor ale cror nume sunt specificate la nceputul crilor. n coninut, ele sunt opera nemijlocit a Duhului Sfnt. De aceea obinuim s spunem c ele, ca scriere, sunt de origine omeneasc, dar, ca surs i coninut, sunt de origine divin.
Not suplimentar
A plcut lui Dumnezeu s comunice lumii adevrul Su prin ageni omeneti i El nsui, prin Duhul Su cel Sfnt, a pregtit oameni i i-a fcut n stare s fac lucrarea Sa. El a cluzit mintea pentru ca s aleag ce s vorbeasc i ce s scrie. Comoara a fost ncredinat unor vase pmnteti, dar, cu toate acestea, nu este mai puin din Cer.
Not suplimentar
Mrturia este transmis prin expresia nedesvrit a limbajului omenesc, dar, cu toate acestea, este mrturia lui Dumnezeu; i copilul asculttor i credincios al lui Dumnezeu vede n ea slava puterii dumnezeieti, plin de har i de adevr.
Not suplimentar
Cea mai mare ofens ce i se poate aduce unui scriitor este acuzaia de a nu fi original. Autorii Bibliei, ei nii recunosc acest lucru, considerndu-se a fi numai transmitorii unor mesaje, ale cror izvoare se gsesc n afara voinei i intelectului lor.
Not suplimentar
Biblia n-ar fi putut rezista asaltului scepticismului, dac ar fi intrat n conflict cu ea nsi. Cei 39 de autori au avut ocupaii diferite, vorbeau limbi diferite, aveau experiene i grade de cultur diferite, situaii sociale diferite, triau n ri i secole diferite, pe parcursul a 1500 de ani, fr a se cunoate ntre ei i, totui, opera lor este comun i unitar, avnd o singur tem: Planul de Mntuire.
Not suplimentar
nflorirea, declinul i pieirea unor orae antice cu rezonan istoric, cum au fost Babilonul, Ninive i Tirul sau prbuirea imperiilor babilonian, medo-persan, grec i roman prezis de proorocii Vechiului Testament cu mult nainte de declinul lor, atest c profeiile respective nu puteau avea o origine omeneasc, ci au fost descoperiri ale Dumnezeului adevrat, Cel care ine n mini destinele istoriei.
Not suplimentar
ntreaga Biblie este revelaia slavei, lui Dumnezeu n Hristos. Primit, crezut i ascultat, ea este un mare mijloc n transformarea caracterului."
Not suplimentar
Reformaiunea a redat Scripturii autoritatea ei necondiionat de care s-a bucurat n biserica cretin primar. Reformatorul elveian Ulrich Zwingli (1484-1531) a fost primul care formuleaz principiul Sola Scriptura" (numai Scriptura) , recunoscnd-o ca singura surs infailibil i autoritar a revelaiei divine. (Cele 67 de teze, 1523).
Not suplimentar
Adventitii de Ziua a aptea stau ferm pe aceast poziie, susinnd c la baza fiecrei nvturi i practici cretine trebuie s stea un Aa zice Domnul!".n zilele noastre se vede o mare ndeprtare de la doctrinele i preceptele Scripturilor i este nevoie de o ntoarcere la marele principiu protestant, BIBLIA i NUMAI BIBLIA, ca regul de credin i datorie."
Not suplimentar
Biblia nu are nevoie s fie completat sau ntregit, deoarece ea este suficient pentru a ne conduce, prin Duhul Sfnt, la mntuire.Nu exist puncte vitale ale adevrului practic, care s rmn nvluite de mister.
Not suplimentar
Cnd, n providena lui Dumnezeu, va sosi timpul ca lumea s fie ncercat cu privire la adevrul pentru acel timp, minile vor fi mnate de Duhul Su s cerceteze Scripturile, chiar cu post i rugciune, pn cnd inel dup inel va fi descoperit i unit ntr-un lan desvrit. Fiecare adevr care se refer direct la mntuire va fi fcut att de lmurit, nct nimeni nu va trebui s rtceasc sau s umble n ntuneric.
Not suplimentar
n formularea lui Martin Luther, aceast regul sun astfel: Scriptura este cel mai bun comentariu al ei" (Scriptura est sui ipsius interpres).Noi ar trebui s studiem zi de zi Biblia cu srguin, cntrind fiecare gnd i comparnd verset cu verset. Prin ajutor divin, trebuie s ne formm propriile noastre opinii, deoarece vom rspunde noi nine naintea lui Dumnezeu.
Not suplimentar
n interpretarea textelor legate de anumite circumstane, primeaz textul original (ebraic, grec) , istoria perioadei i a rii respective, scopul i mprejurrile n care s-a scris, obiceiurile celor crora s-a adresat solia i informaiile etnografice i geografice. Legendele sau tradiia extra-biblic nu pot constitui dovezi valabile pentru susinerea unor adevruri biblice.
Concluzii dogmatice
n baza dovezilor biblice citate mai sus, noi, Adventitii de Ziua a aptea credem c Sfintele Scripturi ale Vechiului i Noului Testament sunt insuflate de Dumnezeu, formnd revelaia vie, suficient i autentic a lui Dumnezeu. Credem c ele constituie singura i infailibila regul n ce privete credina i felul de vieuire cretin i c tradiia nu poate fi hotrtoare n problemele de credin.
Concluzii eticeDeoarece Biblia este cu adevrat Cuvntul lui Dumnezeu, trebuie cercetat zilnic cu srguin, dar nu ca pe o carte obinuit de lectur. Nu ar trebui s o deschidem fr rugciune i fr un spirit umil de supunere.Biblia este vocea lui Dumnezeu care ne vorbete tot aa de sigur, ca i cum L-am auzi cu urechile noastre. Dac nelegem acest lucru, cu ce veneraie ar trebui s deschidem Cuvntul lui Dumnezeu i cu ct ardoare ar trebui s cercetm principiile lui! Studiul i contemplarea Scripturilor ar fi privite ca o audien la Cel Nemrginit.
Note teologiceCanonul biblic: Canon", un cuvnt grecesc, de obrie semitic, nseamn toiag sau trestie de msurat. n teologie are semnificaia unei legi, prescripii, reguli sau a unei reguli de credin, a unei hotrri colective. Sub denumirea de canonul biblic" nelegem acele cri ale Vechiului i Noului Testament care au fost recunoscute ca fiind inspirate. Dup o tradiie rabinic veche, Sinodul iudeu din Iamnia (100 d.Hr.) a consfinit cele 39 de cri ca formnd canonul ebraic.
Note teologice
Aceste cri au fost grupate n trei categorii:legea (Torah) , profeii (Nebiim) i scrierile (Ketubim). Din prima categorie fceau parte cele 5 cri ale lui Moise. Din cea de a doua: profeii mari i mici, plus crile istorice, rapoartele scrise despre cele dou regate iudaice. Din cea de-a treia categorie fceau parte crile nelepciunii iudaice: Psalmii, Iov, scrierile lui Solomon i crile istorice mici (Rut, Ezra, etc.).
Note teologiceCanonul Noului Testament este format din 27 de cri i cea mai veche recunoatere canonic dateaz din 180 d.Hr. (Canonul Muratori). n aceast colecie nu figureaz Epistola ctre Evrei, 1 i 2 Ioan i 2 Petru. n lista lui Athanasius din Alexandria (367 d.Hr.) figureaz deja toate cele 27 de cri cunoscute de noi n cadrul Noului Testament. Recunoaterea lor oficial s-a fcut de ctre sinoadele din Roma (382) , Hippo (393) i Cartagena (397).
Note teologiceApocrifele: Apokryphos" (gr.) nseamn ascuns, dosit, secret, tainic. n aceast categorie se includ n primul rnd acele cri ebraice care nu au fost canonizate de sinodul din Iamnia, dar apar n versiunea greac Septuaginta printre crile Vechiului Testament. Amintim doar cteva dintre aceste cri: Cartea lui Tobit, Iudita, Baruh, Ezdra, Isus fiul lui Sirah, Susana, Bel i Balaurul, Crile Macabeilor, etc.
Note teologice
Acestea sunt cri neautentice, cci nu corespund criteriilor unor cri realmente inspirate. Sixt din Siena (1549) le-a denumit deuterocanonice" i au fost canonizate pentru uzul bisericii romano-catolice cu ocazia Conciliului din Trident (1546). Marea familie a bisericilor protestante nu le recunoate ca fiind canonice.
Note teologice
Dar i literatura Noului Testament cunoate cri apocrife, cum ar fi: Evanghelia egiptean (sec. 2), cea atribuit lui Petru (sec. 2), lui Toma (descoperit n Egipt n anul 1946), lui Iacov i lui Nicodim (sec. 4), etc. Se cunosc n total cam 50 de evanghelii apocrife, bineneles nici una nu a fost canonizat, recunoscut printre cele autentice i inspirate.
Note teologice
Limbile Bibliei: Cuvntul lui Dumnezeu este cunoscut de noi prin traducerile aprute n limba noastr. O traducere orict de perfect ar fi, niciodat nu va reui s echivaleze cu originalul.
I. Cu puine excepii, Vechiul Testament a fost scris n limba ebraic, fapt pentru care textul critic (tiinific) pus la punct de Kittel i Kahle, poart titlu de BIBLIA HEBRAICA".
Note teologice
Exist ns pasaje din Vechiul Testament (ca de exemplu, fragmentul din Daniel 2,4 pn la cap. 7,28), care au fost scrise n aramaic (sirian), limba oficial a inuturilor din apusul imperiului ahemenid (Medo-Persia), apoi sub dominaia diadochilor seleucizi (198-63 n.Hr.) a devenit limba de circulaie a Palestinei. n Iudeea, pe timpul Mntuitorului se vorbea numai limba aramaic.
Note teologiceEbraica a fost folosit n sinagogi pentru citirea Torei, iar un meturgemam (translator) traducea textul sfnt n aramaic, spre a fi neles de popor. Astfel au luat fiin targumurile, acele manuscrise siriene care au fost o combinaie de traducere i comentariu al Torei ebraice. Aceste manuscrise nu au importan n evaluarea textului original ebraic, dar au o valoare inestimabil n cunoaterea limbii n care a predicat Domnul Isus Hristos.
Note teologice
II. Noul Testament a fost scris, fr excepie, n limba greac, ntr-un dialect mai puin literar, numit koine" (comun). A fost limba soldailor romani, care cutreierau provinciile rsritene aflate sub influen elen.Rapoartele lui Luca sunt scrise n limba cea mai literar. Pavel vorbea un koine" greoi, plin de ebraisme i aramaisme, greu de neles pentru un elin, dar uor inteligibil pentru un palestinian.
Note teologiceScriptura i tradiia: Prin tradiie, sau predanie, nelegem nvtura bisericii transmis oral la nceputurile cretinismului, care mai trziu a fost fixat n scris. Protestantismul insist foarte viguros asupra doctrinei c Biblia este singura baz autorizat a cunoaterii noastre de Dumnezeu, descoperit n Isus Hristos, i c tradiia nu poate constitui un izvor egal cu al revelaiei divine.
Note teologiceReformatorul Ulrich Zwingli, enunnd principiul Sola Scriptura", susinea c este o eroare s afirmi c Scriptura nu are valoare fr mrturia bisericii". Cu ocazia Conciliului din Trident (1563) s-a formulat acea tez contra reformaiunii, care a declarat c Scriptura i tradiia sunt dou izvoare de importan egal a revelaiei. Aproape aceeai greeal s-a strecurat i n poziia protestantismului liberal, cnd a identificat revelaia divin cu credina mrturisit a bisericii.
Note teologiceInterpretarea Scripturilor: Acelai Conciliu din Trident a pus interpretarea Scripturilor exclusiv n mna bisericii i a interzis orice alt explicaie. n protestantism, deoarece primatul Scripturii corespunde cu primatul credinei (Sola Fide), un alt principiu de baz al reformaiunii, Biblia devine realmente Cuvntul lui Dumnezeu, prin mrturia luntric a Duhului Sfnt i aceast mrturie actualizeaz
Note teologicesolia de atunci i de acolo, fcnd-o vie pentru acum i aici. Acest principiu st la baza hermeneuticii i a omileticii teologiei nou-reformatoare, iniiat de teologul reformat Karl Barth (1886-1968).Adventitii de Ziua a aptea cred c cea mai sigur interpretare a Scripturilor este comentariul primit prin inspiraie din acelai izvor, din care rezult nsi Biblia, fapt pentru care dau prioritate comentariilor Spiritului Profetic fa de comentariile obinuite.
Note teologiceInspiraia verbal: Timpul celei de a doua i a treia generaii protestante (1600-1660) este cunoscut n istoria bisericeasc ca fiind era protestantismului ortodox. Hermeneutica acestei ere se caracterizeaz prin susinerea inspiraiei verbale a Bibliei. Ei afirmau c totul, chiar i punctuaia Bibliei, a fost insuflat de Duhul Sfnt i c autografii ei au fost numai calami viventes et scribentes" (Calov), adic pene vii i scriitoare.
Note teologiceNu admiteau posibilitatea ca, de pild, vedeniile primite de prooroci s fi fost exprimate de ei n propriile lor cuvinte umane, n care coninutul, esena soliei divine s fi fost descris n cuvintele nedesvrite ale graiului uman de rnd. Prin aceast atitudine extremist, involuntar, au pregtit terenul criticii iluministe, care s-a axat pe criticarea laturii literar-gramaticale greoaie ale unor texte sfinte, cu concluziile ei sceptice i - cteodat - cinice, la adresa inspiraiei Scripturilor.
Note teologiceFundamentalism: Acest curent teologic al protestantismului american este continuarea ortodoxiei protestante europene i i are obria n confruntrile cu modernismul teologic, mai cu seam n polemicile susinute pe teme tiinifice, n problema teoriei evoluioniste. Denumirea i are originea n eseurile polemice, cu titlul The Fundamentals (fundamentele sau bazele).
Note teologicen teologie, curentul mai este cunoscut i prin denumirea de neo-ortodoxism. La ora actual el este mai degrab o atitudine religioas, dect o micare religioas, i duce o lupt ironic i paradoxal mpotriva noii versiuni engleze a Bibliei (Revised Standard Version), neadmind posibilitatea cutrii exegetice a unor sensuri mai profunde sau mai delicate ale expresiilor ebraice i greceti.