Post on 29-Nov-2015
description
transcript
Mecanisme psihice Mecanisme psihice cognitivecognitive
Prep. Drd. Mihaela ChraifPrep. Drd. Mihaela Chraif
Legile SenzatiilorLegile Senzatiilor
1.Legea depresiei1.Legea depresiei
2.Legea sinesteziei2.Legea sinesteziei
3.Legea compensarii3.Legea compensarii
Legea depresieiLegea depresiei
Legea depresieiLegea depresiei = = scăderea scăderea
sensibilităţiisensibilităţii
Ca urmare a legăturilor Ca urmare a legăturilor funcţionale intraanalizatori sau funcţionale intraanalizatori sau interanalizatori.interanalizatori.
De ce?
Legea depresieiLegea depresiei
Funcţionează exact Funcţionează exact după aceleaşi după aceleaşi mecanisme şi la mecanisme şi la aceleaşi niveluri ca şi aceleaşi niveluri ca şi legea sensibilizării.legea sensibilizării.
Primul nivelPrimul nivel ( (interacţiunea are loc între diferitele interacţiunea are loc între diferitele
elemente structurate ale receptorului unui elemente structurate ale receptorului unui analizator)analizator)
Stimularea îndelungată a Stimularea îndelungată a -- ului ului cu cu o o lumină lumină =>> SC=>> SCĂĂDEREA DEREA SENSIBILITSENSIBILITĂŢĂŢII II pentru alte 4 culori, pentru alte 4 culori, îndeosebi pentru cele de undă lungă (500-îndeosebi pentru cele de undă lungă (500-750 milimicroni).750 milimicroni).
CândCând un fascicul este orientat asupra un fascicul este orientat asupra unei porţiuni limitate a retinei unei porţiuni limitate a retinei =>> =>> scădere scădere locală a sensibilităţii faţă de roşu şi verde. locală a sensibilităţii faţă de roşu şi verde. ((Excitarea prin lumină a conurilor duce la Excitarea prin lumină a conurilor duce la scăderea sensibilităţii bastonaşelor) scăderea sensibilităţii bastonaşelor)
Al doilea nivelAl doilea nivel(interacţiunea este între segmentele unuia şi (interacţiunea este între segmentele unuia şi
aceluiaşi analizator)aceluiaşi analizator) Funcţia localizării spaţiale a sunetelor nu ar putea fi Funcţia localizării spaţiale a sunetelor nu ar putea fi
explicată fără considerarea interacţiunii dintre cele 2 explicată fără considerarea interacţiunii dintre cele 2 verigi perechi ale analizatorului auditiv.verigi perechi ale analizatorului auditiv.
Oamenii surzi de o ureche au mari dificultăţi în localizarea Oamenii surzi de o ureche au mari dificultăţi în localizarea spaţială a sunetelor.spaţială a sunetelor.
Al treilea nivelAl treilea nivel Sunetele cu intensitate Sunetele cu intensitate
mijlocie şi mare coboară mijlocie şi mare coboară sensibilitatea sensibilitatea bastonaşelor. bastonaşelor. ((Fig. Fig. 1.12.)1.12.)
Acelaşi efect se obţine Acelaşi efect se obţine şi dacă se folosesc şi dacă se folosesc sunete ritmice şi sunete ritmice şi monotone .monotone .
(metronom) (metronom) (electromotor) (electromotor)
Alte exemple:Alte exemple: Înclinarea capului pe Înclinarea capului pe
spate scade spate scade sensibilitatea pentru sensibilitatea pentru culoarea verde şi pentru culoarea verde şi pentru sensibilitatea auditivăsensibilitatea auditivă;;
Excitarea Excitarea îîntre anumite ntre anumite limitelimite şi în şi în
anumite condiţii a analizatorului anumite condiţii a analizatorului tactil sau kinestezic duce la tactil sau kinestezic duce la scăderea sensibilităţii vizuale sau scăderea sensibilităţii vizuale sau auditive;auditive;
Sensibilitatea termică pentru frig Sensibilitatea termică pentru frig reduce sensibilitatea tactilă ;reduce sensibilitatea tactilă ;
Sensibilitatea dureroasă reduce Sensibilitatea dureroasă reduce orice fel de sensibilitate.orice fel de sensibilitate.
Cei care au studiat efectele de Cei care au studiat efectele de interacţiune a analizatorilor (sensibilizare şi interacţiune a analizatorilor (sensibilizare şi
depresie) au arătat că acestea sunt dependente depresie) au arătat că acestea sunt dependente de o serie de factori, printre care mai importanţi de o serie de factori, printre care mai importanţi
par a fipar a fi::
Legea sinestezieiLegea sinesteziei
Legea sinestezieiLegea sinesteziei Se refera la unele Se refera la unele
efecte de efecte de intermodelare intermodelare informationala informationala
……
…… la aparitia unei la aparitia unei imagini intr-o imagini intr-o modalitate modalitate senzoriala ca senzoriala ca urmare a excitarii urmare a excitarii altei modalitatialtei modalitati
SinesteziaSinestezia
1812 1812 - apare - apare prima descriere a prima descriere a fenomenului fenomenului suprmanumit “auz suprmanumit “auz colorat” intr-o teza colorat” intr-o teza germanagermana
~1871~1871–tatal –tatal psihofizicii, G. psihofizicii, G. Fechner, a realizat Fechner, a realizat primul studiu primul studiu asupra asupra fenomenului fenomenului “literelor in “literelor in culori”(colorate), culori”(colorate), pe 73 de pe 73 de sinestezicisinestezici
18801880 –studiile lui G. Fechner sunt –studiile lui G. Fechner sunt
continuate de F. Galtoncontinuate de F. Galton1930-19801930-1980 –studiul sinesteziei intra –studiul sinesteziei intra
intr-un con de umbra datorita dificultatii intr-un con de umbra datorita dificultatii pe care o ridica masurarea experientelor pe care o ridica masurarea experientelor subiective si a manifestarii subiective si a manifestarii behaviorismului, care nega orice behaviorismului, care nega orice cunoastere subiectivacunoastere subiectiva
19801980 –revolutia cognitivista a reluat –revolutia cognitivista a reluat studiul fenomenului sinesteziei. R Cytowic studiul fenomenului sinesteziei. R Cytowic si Simon Baron Cohen au intreprins si Simon Baron Cohen au intreprins cercetari ce vizau veridicitatea, cercetari ce vizau veridicitatea, consistenta si fercventa experientelor consistenta si fercventa experientelor sinestezicesinestezice
Sinestezia:Sinestezia: Studiile experimentale arata ca in medie 1 Studiile experimentale arata ca in medie 1
din 23 de indivizi prezinta forme usoare de din 23 de indivizi prezinta forme usoare de sinestezie; in timp ce 1 din 90 de indivizi sinestezie; in timp ce 1 din 90 de indivizi sunt sinestezicisunt sinestezici
Sta la baza talentului artistic, fiind puternic Sta la baza talentului artistic, fiind puternic evidentiata in picutra si muzica(“pictura evidentiata in picutra si muzica(“pictura cuvintelor” si “auz colorat”)cuvintelor” si “auz colorat”)
Este influentata (exacerbata) de actiunea Este influentata (exacerbata) de actiunea unor narcotice (LSD si mescalina in unor narcotice (LSD si mescalina in special) ~H. de Balzac si cafeauaspecial) ~H. de Balzac si cafeaua
Experimente:Experimente:
Boouba and Kiki effect:Boouba and Kiki effect: 95%-98% din respondenti au 95%-98% din respondenti au
afirmat ca Boouba este figura afirmat ca Boouba este figura
rotunjita, in timp ce Kiki esterotunjita, in timp ce Kiki este
cea ascutitacea ascutita
““Grapheme”Grapheme”a) plansa vazuta de un om a) plansa vazuta de un om
ce nu prezinta sinestezie ce nu prezinta sinestezie
b) plansa vazuta de un sinestezicb) plansa vazuta de un sinestezic
Legea compensariiLegea compensarii
Legea compensarii:Legea compensarii:
Insuficienta Insuficienta dezvoltare a unei dezvoltare a unei modalitati modalitati senzoriale sau lipsa senzoriale sau lipsa ei conduce la ei conduce la perfectionarea perfectionarea alteia , modalitate alteia , modalitate ce va prelua ce va prelua functiile celei functiile celei deficitare.deficitare.
Compensarea:Compensarea:
In forme mai usoare, aceasta se realizeaza In forme mai usoare, aceasta se realizeaza la un numar mare de oameni asa cum este la un numar mare de oameni asa cum este cazul compensarii unei sensibilitati tactile cazul compensarii unei sensibilitati tactile mai slabe cu cea vizualamai slabe cu cea vizuala
Compensarea:Compensarea:
in cazul unei deficiente senzoriale in cazul unei deficiente senzoriale accentuate (auz sau vaz), aceste accentuate (auz sau vaz), aceste fenomene compensatorii trebuie special fenomene compensatorii trebuie special sprijinite pentru a se asigura relatii sprijinite pentru a se asigura relatii satisfacatoare cu ambianta. satisfacatoare cu ambianta.
Compensarea:Compensarea: pentru copii cu auz pentru copii cu auz
slab trebuie slab trebuie amplificate amplificate functiile vazului functiile vazului pentru a se putea pentru a se putea feri de situatii feri de situatii periculoase care nu periculoase care nu pot fi receptate pot fi receptate usor si repede prin usor si repede prin intermediul intermediul sensibilitatii sensibilitatii auditiveauditive
Bibliografie:Bibliografie: Cretu, TCretu, T, “Psihologie generala”, “Psihologie generala” (2003), Credis, (2003), Credis,
BucurestiBucuresti Cytowic; Eagelman, “Cytowic; Eagelman, “Wednesday is indigo blue: Wednesday is indigo blue:
Discovering the Brain of Synesthesia” Discovering the Brain of Synesthesia” (2009), Mit (2009), Mit Press, CambridgePress, Cambridge
Golu, M , Golu, M , “Manual de psihologie cls a-X-a” (“Manual de psihologie cls a-X-a” (2004), 2004), editura Economica-Preuniversitaria, Bucuresti editura Economica-Preuniversitaria, Bucuresti
Zlate, M, Zlate, M, “Fundamentele psihologiei”“Fundamentele psihologiei” (2006) , (2006) , Editura Universitara, BucurestiEditura Universitara, Bucuresti
www.wikipedia.en.comwww.wikipedia.en.com