+ All Categories
Home > Documents > irinaterfaloaga.files.wordpress.com€¦  · Web viewEle convertesc datele binare primite de la...

irinaterfaloaga.files.wordpress.com€¦  · Web viewEle convertesc datele binare primite de la...

Date post: 17-Nov-2020
Category:
Upload: others
View: 2 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
5
Laborator Nr. 4 Tema: Porturi. Placi grafice Scop lucrare: Familiarizarea studenților cu noțiunile de porturi și placi grafice. Considerații teoretice: Porturile pot sa fie: Serial Paralel USB Firewire IRDA Bluetooth GPIB Caracteristicile portului serial sunt: “serializeaza” datele (la un moment de timp transmite un byte, bit cu bit-8 biti) se mai numeste si “communication port“ (COM) (sau RS-232, RS- 422, RS 485) este bi-directional (permite fiecarui device sa primeasca date si sa transmita date) utilizeaza pini diferiti (full-duplex) viteza de transfer este de: max. 115 Kbps (pentru porturile seriale standard) si 460 Kbps (pentru porturile seriale de viteza mare) portul serial se bazeaza pe un cip de control numit: UART Portul paralel este utilizat pentru a conecta la PC cele mai populare periferice:
Transcript

Laborator Nr. 4

Tema: Porturi. Placi grafice

Scop lucrare:

Familiarizarea studenților cu noțiunile de porturi și placi grafice.

Considerații teoretice:

Porturile pot sa fie:

· Serial

· Paralel

· USB

· Firewire

· IRDA

· Bluetooth

· GPIB

Caracteristicile portului serial sunt:

· “serializeaza” datele (la un moment de timp transmite un byte, bit cu bit-8 biti)

· se mai numeste si “communication port“ (COM) (sau RS-232, RS-422, RS 485)

· este bi-directional (permite fiecarui device sa primeasca date si sa transmita date)

· utilizeaza pini diferiti (full-duplex)

· viteza de transfer este de: max. 115 Kbps (pentru porturile seriale standard) si 460 Kbps (pentru porturile seriale de viteza mare)

· portul serial se bazeaza pe un cip de control numit: UART

Portul paralel este utilizat pentru a conecta la PC cele mai populare periferice:

· Imprimante

· Scanere

· HDD-uri externe

· Placi de retea externe

· Iomega zip

· CD-RW externe

Universal Serial Bus (USB) se pot conecta pana la 127 de device-uri:

· Imprimante

· Scanere

· Mouse-uri

· Joystick-uri

· Camere Digitale

· Camere Web

· DAQ

· Modem-uri

· Microfoane

· Telefoane

· Video phones

· Dispozitive de stocare (Zip drives, HDD, USB Bar,…)

· Placi de retea

USB are urmatoarele caracteristici:

· PC-ul are rol de host

· 127 device-uri conectate

· lungimea cablului individual de 5m, cu hub-uri max. de 30m (6 cab. individuale) fata de host

· pentru USB 2 rata de transfer este de 480 Mbits/s

· portul USB are 2 fire de putere (+5V si masa) si o pereche de 2 fire rasucite pentru transmisia de date

· pe firele de putere, din PC, se poate suporta un curent de pana la 500mA la 5V

· device-urile conectate pe USB sunt hot-swappable, adica acestea se pot conecta sau deconecta la orice moment de timp

· device-urile cu consum mic se pot alimenta din portul USB, iar cele cu consum mai mare au nevoie de alimentare proprie

GPIB are următoarele caracteristici:

· termenii GPIB, HP-IB, IEEE 488 sunt sinonimi

· Rata de transfer este de 1MBb/s

· Distanta maxima intre 2 device-uri este de 4 m, cu o medie maxima de 2 m (distanta maxima a coexiunii de 20 m)

· 15 device-uri maxim legate (2/3 pornite)

· Talkers, Listeners si Controllers

Placile grafice permit afisarea rezultatelor prelucrarii informatiei dintr-un PC. Ele convertesc datele binare primite de la CPU in imagini si le trimite la monitor. Imaginile sunt formate din puncte foarte mici numite pixeli (de la cateva sute de mii la cateva milioane de pixeli).

Exista patru componente importante pentru placile grafice:

· Conectorul cu motherboard-ul pentru transferul de date cu calculatorul si pentru alimentare cu energie

· Processor-ul (GPU graphical processing unit) – realizeaza convertirea a informatiei in imagini

· Memory – pastreaza informatia despre fiecare pixel si stocheaza temporal imagineile complete

· Conectorul cu monitorul – permite transmiterea semnalului video catre monitor

Un indicator pentru performantele unei placi grafice este frame rate masurata in frame-uri pe secunda (FPS). Acesta descrie cate imagini complete poate sa afiseze placa video pe secunda (ochiul uman poate sa proceseze 25 de freme-uri/s, insa pentru jocurile de de viteza mare este necesara pentru o buna calitate a miscarii sa se ajunga la o rata de cel putin 60 FPS).

Componentele frame rate:

· Triangles sau vertices (vertexuri) per second: imaginile 3-D images sunt construite din triunghiuri sau poligoane. Aceasta caracteristica descrie cat de repede poate calcula GPU-ul toate poligoanele sau vertexurile care compun imaginea (cat de repede poate construi wire frame image)

· Pixel fill rate: permite determinarea numarului de pixeli pe care GPU-ul il poate procesa pe secunda (cat de repede poate sa rasterize-ze imaginea)

Concluzii, observații:

Se vor prezenta rezultatele obținute de fiecare student.

Se vor consemna eventualele dificultăți și se vor face propuneri pentru evitarea erorilor.

Bibliografie:

1. Adrian Atanasiu - Arhitectura Calculatorului, Editura InfoData, 2007Theil, H Termotehnică şi maşini termice Institutul Politehnic Timişoara, 1972.

2. Boboila C. - Arhitectura sistemelor de calcul. Aspecte teoretice si aplicaţii Java, Ed. Sitech, Craiova, 2006.

3. Baruch Zoltan Francisc- ARHITECTURA CALCULATOARELOR, Editura TODESCO, Cluj-Napoca, 2008

4. Note de curs

5. http://www.acsa.upt.ro/teaching/AC


Recommended