+ All Categories
Home > Documents > VOLUMUL I-IUNIE 2011 Galati Bridging Learning to Life Articol Olanda Diseminare

VOLUMUL I-IUNIE 2011 Galati Bridging Learning to Life Articol Olanda Diseminare

Date post: 25-Nov-2015
Category:
Upload: mihaela-blanche
View: 207 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
286
Educaţie, artă şi cultură Studii de specialitate - iunie 2011 1 PERIODIC PENTRU INIŢIATIVĂ SI DEZVOLTARE PROFESIONALĂ ÎN EDUCAŢIE Editura OLIMPIAS
Transcript
  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    1

    PERIODIC PENTRU INIIATIV SI DEZVOLTARE PROFESIONAL N EDUCAIE

    Editura OLIMPIAS

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    2

    Redactori i coordonatori:

    nv. Chiroc Angela coala Gimnazial Nr. 20 Traian Galai Inst. Morun Valentina coala Gimnazial Nr. 2 Galai Prof. Onofrei Cornelia coala Gimnazial Nr. 3 I.L. Caragiale Galai

    Refereni tiinifici:

    Prof. Drgoi Dan, Inspector Arte, ISJ Galai Prof. Secrieru Ana, Inspector Consiliere Educativ, ISJ Galai Prof. Corccel Ana Elena, Inspector Management Educaional, ISJ Galai Prof. Stancu Eugenia, Inspector nvmnt Primar, ISJ Galai Prof. Popa Doinia, Director CCD Galai Prof. Nenu Camelia, Director Palatul Copiilor Galai

    Responsabilitatea pentru coninutul materialelor publicate revine n exclusivitate autorilor

    Educaie, art i cultur (CD-ROM) = ISSN 2247 6474 ISSN L = 2247 6474

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    3

    CREATIVITATEA-DIMENSIUNE A NVMNTULUI ROMNESC Inst. POPA TUDORIA si nv. HEROIU IULIA coala cu clasele I-VIII Grigore Moisil- Nvodari

    Creativitatea este o capacitate complex i fundamental a personalitii care sprijinindu-se pe date i soluii anterioare, n mbinarea cu investigaii i date noi, produce ceva nou, original de valoare i eficien tiinific i social-util, ca rezultat al influenelor i relaiilor factorilor subiectivi i obiectivi. Elementele eseniale prin care se poate constata existena creativitii sunt: fexibilitatea, noutatea i originalitatea, fluena, senzitivitatea, ingeniozitatea..

    Toate metodele interactive de grup stimuleaz creativitatea, comunicarea, activizarea tuturor copiilor i formarea de capaciti ca: spiritul critic constructiv, independen n gndire i aciune, gsirea unor idei creative, ndrznee de rezolvarea a sarcinilor de nvare. Fiind prezentate ca nite jocuri de nvare, de cooperare, distractive, nu de concentrare, metodele interactive nva copiii s rezolve probleme cu care se confrunt, s ia decizii n grup i s aplaneze conflictele.

    nvtorul trebuie s asigure un demers didactic adecvat nvturii active i interactive folosind metode, procedee i tehnici de nvare eficiente, cu scopul dezvoltrii gndirii critice a elevilor. Fr a exclude strategiile nvmntului tradiional, nvtorul trebuie s foloseasc i strategii didactice moderne, care vor menine interesul elevilor, vor avea atmosfera propice de nvare i vor ridica actul educaional la nivelul necesar momentului n care trim, nceputul mileniului trei. Elevii nu trebuie s fie obiecte ale formrii, ci subieci activi ce contribuie la propria formare. Iat cteva metode interactive de grup, tratate exact pe leciile ce i le nsuesc zi de zi elevii, din manualele alternative ce le folosim n coala noastr:

    Leciile de limba i literatura romn ofer o gam nelimitat de posibiliti prin care s se cultive spiritul creator al elevilor. Elevii pot fi creativi n fiecare minut al orei de curs prin comentariile i interpretrile posibile date textelor literare, prin comentariile i interpretrile posibile date textelor literare, prin realizarea de compuneri, prin folosirea cuvintelor n contexte noi, prin jocurile propuse etc.

    Exerciii de sinonimie, de antonimie, omonimie sau paronimie, fr folosirea acestor terminologii;

    Exerciii de adugare a unor nsuiri alturi de diferite substantive date, a unor aciuni alturi de diferite cuvinte.

    Formarea familiei de cuvinte, sub form de joc: Gsete rudele cuvntului! Ciorchinele - elevii vor colabora, vor negocia, scriind cunotinele lor n legtur cu un termen

    nucleu, reprezentativ pentru lecie, unindu-le prin sgei.

    Cvintetul . Acest metod const n scrierea unei poezii de cinci versuri, care face sinteza unei lecii, caracterizarea unui personaj, descrierea unui obiect, a unui anotimp, a unui eveniment. Primul vers un cuvnt cheie, al doilea vers din dou cuvinte adjective; al treilea vers din trei cuvinte verbe la gerunziu, al patrulea vers este o propoziie alctuit din patru cuvinte care s exprime: sentimente,

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    4

    convingeri, atitudini; al cincilea vers va cuprinde un singur cuvnt cu rol de constatare, de concluzie, care s nu se repete. O poezie modern ale crei versuri ncep cu liter mic i care se pot aeza n diferite moduri.

    Modificarea finalului unei povestiri, lecturi, poveti audiate (studiate). Cadranele pagina mprit n patru, cu un titlu sau o tem pentru fiecare cadran. n metoda

    cadranelor pot fi cuprinse patru obiective din lecie.

    Reeaua de discuii pagina mprit simetric printr-o linie vertical, iar de o parte i de alta se trec argumentele pro i contra despre modul de gndire al autorului, despre lecie, despre personaje etc.

    Jurnalul dublu pagina mprit n dou: n stnga se pot pune citate, desene, benzi desenate, ntrebri; n dreapta: comentarii, justificri, impresii, sentimente, preri, ntrebri, argumente pro sau contra, idei principale, rezumarea unor fragmente.

    Diagrama Venn-Euler o paralel ntre dou texte, dou personaje cu asemnri i deosebiri. Harta povetii elevii trebuie s stabileasc i s descopere diferite cerine date de nvtor: data,

    titlul, autorul, locul, timpul, personajele, intriga, evenimentele, soluia, concluzia, morala. Se poate completa cu un desen reprezentativ pentru elev.

    Explozia stelar: ncepe din centrul conceptului i se mprtie n afar, cu ntrebri, asemenea exploziei stelare. Pe steaua mare se scrie ideea central, iar pe cinci stelue se scrie o ntrebare de tipul: ce, cine, unde, de ce, cnd? Se apreciaz ntrebrile copiilor, efortul acestora de a elabora ntrebri corecte, precum i modul de cooperare, modul de interaciune.

    Compunerile sunt o surs inepuizabil de creativitate: pe baza uneia sau a mai multor ilustraii, a benzilor desenate, a cuvintelor de sprijin, cu nceput, sau cu sfrit dat, compuneri ce zugrvesc un aspect din natur, o fiin, cu tem dat sau tem liber, narative sau lirice, toate sunt o cale de desctuare a fanteziei i personalitii elevilor.

    Imaginaia copiilor i creativitatea lor se manifest vizibil n realizarea materialelor corespunztoare textului non-literar: biletul, anunul, invitaia.

    Dei este cunoscut ca o tiin exact, matematica ofer teren fertil dezvoltrii creativitii. Oportunitile dezvoltrii gndirii creatoare sunt generalizrile matematice, aprecierea, validitatea unor calcule i aseriuni, crearea de exerciii i probleme, folosirea unor tehnici alternative de investigare i rezolvare, cutarea unor soluii dincolo de cadrul celor nvate. n cadrul orelor de matematic nvarea are rolul de a fundamenta aciunea de asimilare a cunotinelor noi prin nelegere, asociere, combinare, descoperire, provocare, problematizare, operare. n uma acestor aciuni, gndirea devine activ, creatoare, receptiv la nou.

    Gndirea creativ a elevilor poate fi stimulat prin:

    utilizarea unor formulari deversificate pentru a familiariza elevii cu limbajul matematic i pentru a-i determina s gndeasc activ;

    compunerea de probleme, activitate care-i nva pe elevi s selecteze datele, s le combine,

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    5

    s s formuleze ntrebri, s descopere ci de rezolvare, s valideze rezultatele. Crearea de probleme poate avea diferite suporturi: dup imagini, dup model pezentat anterior, create dup un pln stabilit, dup un exerciiu simplu sau compus, dup un exerciiu simbolic, cu nceput dat, de logic i perspicacitate, probleme n care intervine modificarea datelor, probleme cu ntrebare probabilistic.

    Jocul matematic, valoros i plcut prin libertatea de gndire i de aciune, de cultivare a ncrederii, de manifestare a iniiativei. Folosit cu pricepere el aduce surpriza, ateptarea, nterecerea i suprim strile de ncordare. Cele mai utilizate jocuri sunt: Careul magic, Ptratul Tangram, construciile din bee de chibrit, Jocul corespondenelor, Adevrat sau fals? Ghicete numrul! Jocul soluiilor, Reconstituirile, Regula comun, Caut cheia! Gsete drumul!

    Orele de abiliti practice, de educaie plastic i educaie muzical sunt o ferestr deschis catre personalitatea copilului. Ele ofer numeroase ci de exprimare, dar i de modelare a elevilor. Dac li se ofer calea de urmat, paii n realizarea produselor, dac le este stimulat imaginaia i se creeaz o atmosfer plcut de lucru, pe un fundal muzical adecvat temei, copiii scot la iveal lucruri minunate, pline de semnificaie, care ne surprind cu profunzimea lor i care ne ofer informaii deosebit de valoroase despre lumea lor interioar, pe care de multe ori nu o pot exprima n cuvinte.

    Coninuturile variate ale acestor discipine permit copiilor s se exprime, dar i dasclilor s-i cunoasc i, apoi, s caute calea cea mai bun pentru modelarea i dezvoltarea lor personal.

    Metodele implic mult tact din partea dasclilor, deoarece trebuie sa-i adapteze stilul didactic n funcie de tipul de copil timid, pesimist, agresiv, acaparator, nerbdtor pentru fiecare gsind gestul, mimica, interjecia, ntrebarea, sfatul, orientarea, lauda, reinerea, aprecierea, entuziasmul n concordan cu situaia i totul va fi ca la carte.

    Bibliografie Breben, S., Gongea, E., (2002) Metode interactive de grup, Editura Arves, Craiova Dumitru, I. Al., (2000) Dezvoltarea gndirii critice i nvarea eficient, Editura de Vest, Timioara

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    6

    DEZVOLTAREA MENTAL A COPIILOR I CREATIVITATEA nvtor, ETEM ENIZ

    coala cu clasele I-VIII Lucian Grigorescu, Localitatea Medgidia, Judeul Constana

    "Creativitatea le permite copiilor s exploreze lumea din jurul lor, s capete ncredere n propria persoan i le stimuleaz dezvoltarea mental. Creativitatea stimuleaza dezvoltarea intelectual a copiilor i este esenial pentru ca acetia s i exprime i comunice mai bine gndurile i sentimentele. Jocurile care antreneaz creativitatea la vrste fragede determin abilitatea copiilor de a fi inventivi i mai trziu i de a genera soluii mult mai eficiente la problemele aprute la vrsta maturitii.

    Ce poti face pentru a avea un copil creativ? Adreseaz-i mereu ntrebri i implic-l in discuii diverse, spre exemplu ntreab-l ce s-ar ntampla

    daca nu ar mai exista ruri sau muni? Acest gen de ntrebri vor stimula gndirea liber i i vor oferi posibilitatea de a da mai multe rspunsuri, dintre care niciunul nu va fi greit.

    ncearc s creezi o lista cu ct mai multe probleme care pot aprea privind mediul nconjurator sau alte lucruri din jurul nostru. De asemenea, inventeaz activiti care i stimuleaza fantezia i lasa-l pe el s i dea seama dac lucrurile enuntate de tine ar putea fi posibile. Prezint-i afirmaii i observaii care ii vor oferi posibilitatea de a inversa cuvintele, pentru a-i antrena aceste aptitudini.

    Demonstreaz-i c l apreciezi atunci cnd i adreseaz ntrebari diverse, i expune ideile lui neobinuite sau ia initiativa pentru diferite aciuni. Atunci cnd va vedea ca este apreciat pentru ceea ce face, va fi mai motivat s ncerce s fie i mai bun i s i dezvolte abilitile.

    ncurajeaz-l s ncerce orict de multe variante posibile pentru rezolvarea unei probleme. Nu ncerca s i corectezi ntotdeauna rspunsurile, las-i libertatea de a gndi i de a lua n considerare singur alegerea altui raspuns. Ai putea s nu ii evaluezi corectitudinea unui raspuns, ci s niti pe multitudinea de idei pe care le poate oferi. Roag-l s i explice de ce crede acel lucru i apoi spune-i i tu de ce crezi contrariul. Cu sigurana va observa ct de bine ii structurezi rspunsul i cte argumente i oferi i va nva s fac la fel.

    ncearc s i ceri ntotdeauna prerea i roaga-l s i explice fiecare dintre propunerile sau prerile pe care i le exprim i nu i impune niciodata s cread un anumit lucru far explicaii. De asemenea, va putei juca ct mai des fie ca este vorba de desen, jocul de-a v-ati ascunselea, modelarea cu plastilina sau fazan. Lasa-l sa se joace in voie in parc, chiar daca se mai loveste uneori i are cateva julituri. Nu i impune restricii exagerate, pentru ca pe viitor o s i fie team sa mai aiba curioziti.

    n plus, activitatea fizic zilnic il va ajuta s se concentreze mai mult, s nvete mai usor i s aib o stare de spirit buna. Copiii prezint tendina natural de a fi creativi. nc de la natere, ei sunt observatori ageri i entuziati, ce aduc fiecarui lucru pe care-l percep o interpretare i o expresie unica. Prin creativitate, ei gsesc calea cea mai naturala de a se exprim i de a cunoate lucrurile din jurul lor.

    Ce este creativitatea i care este important n dezvoltarea copilului?

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    7

    Creativitatea nu trebuie confundat cu talentul sau inteligena. Creativitatea nu nseamna s faci mai bine ceva dec faci altceva, ci mai degrab nseamn s gndesti, s explorezi, s descoperi i s-i imaginezi. Creativitatea nu este doar arta, muzic i teatru, ci fundamental, ea se refera la modalitatea de a gndi i de a procesa informaiile. Dezvoltand potenialul creativ al copilului, l ajui s fie ncreztor n abordarea experientelor noi i provocatoare pe care viaa i le ofera. n loc s se teama i s resping astfel de experien, copilul al crui potenial a fost ncurajat are abilitatea s lanseze ipoteze, s testeze i retesteze pn cnd va obine rezultatul mai bun.

    Cnd s ncepi? Cu ct mai devreme, cu att mai bine. nc de foarte mici, copiii rspund la orice stimul din mediu

    atingere, culoare, sunet i micare. Deci nu exist o vrst specific cnd poi ncepe s ncurajezi creativitatea copilului tau. Trebuie doar s adaptezi activitile creative la vrsta acestuia. Spre exemplu, primii pasi i poi face chiar din prima zi de viaa a copilului picteaza-i camera, decoreaz-i patutul, pune jucarii n jurul lui, vorbete-i cu blndete i manipuleaz-l cu dragoste. Comunic cu el din prima clipa i creaz o ambian calda i armonioasa astfel i poi largi orizontul de cunoatere i de exprimare.

    Cum sa incurajezi creativitatea copilului tau? Creativitatea pretinde interactiune i comunicare. Poi ncepe prin a observa cu atenie cum se joac i

    ce-l intereseaz pe copilul tau. Vorbete cu el despre obiectele care-i atrag atenia. Ajut-l sa se joace cu ele si s le manipuleze. Stimularea simturilor este foarte importanta. Nu e nevoie sa folosesti jucarii si materiale complexe. Cel mai simplu este sa-i acorzi oportunitatea copilului tau sa exploreze si sa cunoasca orice lucru prin atingere, miros, sunet sau prin culoare.

    Lumea este colorata! ofera copilului tau obiecte si materiale de diverse culori si texturi pe care sa le poata explora - creioane, acuarele, plastilina pentru a-si putea exprima ideile si emotiile intr-o forma creativa.

    Comunica cu el! - Descrie si numeste obiectele pe care le manipuleaza sau pe care le priveste ca sa inteleaga despre lucrurile din jurul lui. Incurajeaza-l sa puna intrebari, oricat de naive ar parea pentru tine.

    Ajuta-l sa inteleaga despre emotii! spune-i ca e fericit atunci cand zambeste sau ca e suparat sau trist atunci cand plange.

    Citeste-i povesti! Capacitatea de a-si construi o lume imaginara, populata cu personaje imaginare, este un semn al dezvoltarii rapide a abilitatii copilului tau de a pune la incercare limitele universului sau.

    Asculta muzica impreuna cu el! Danseaza! - Copiii adora muzica si miscarea. Ea ii energizeaza, dar ii si linisteste.

    Joaca-te! Jocul este principala activitate a copilului tau. Fiecare parinte trebuie sa se simta liber sa se joace cu copilul intr-o maniera activa care se potriveste temperamentului lui. In timp ce se joaca, copilul are posibilitatea de a retrai experiente, de a formula intrebari cu privire la lumea in care traieste si, mai presus de toate, isi poate pune in aplicare imaginatia. Si nu uita!

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    8

    Incurajeaza si raspunde pozitiv, fara sa critici si sa judeci exprimarile creative ale copilului tau. Cel mai important lucru este sa impartasesti placerea de a interactiona cu el. Astfel, il ajuti sa-si construiasca o imagine de sine pozitiva, sa aiba incredere in fortele proprii, sa fie ingenios si perseverent atitudini care ii vor servi cel mai bine in confruntarea cu obstacolele si in rezolvarea problemelor. Cine nu-si doreste un copil creativ, imaginativ care sa picteze asa cum altcineva n-a mai facut-o, sa scrie cele mai originale compuneri sau

    sa danseze pe orice melodie? Sigur ca nu e deloc usor si adesea ne gandim daca acei copii atat de talentati pe care ii vedem la televizor sau pe scena au fost pregatiti de mici pentru asta sau pur si simplu sunt talentati si atat.

    Cum sa descoperim talentele si inclinatiile micutilor nostri, cum sa le cultivam si sa tinem seama de ele cand alegem gradinita, scoala, activitatile din timpul liber al copilului sunt probleme la care ne-am gandit de multe ori.

    Bibliografie: Mihaela Roco - Creativitate si inteligenta emotionala, Editura Polirom, Bucuresti, 2001, Filer, V. - Creativitate si creativitate manageriala, Editura Expert, Bucuresti, 2005 Cerghit I. - Creativitatea-trstur de baz a personalitii profesorului, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti, 2008

    STIMULAREA CREATIVITII COLARULUI PRIN JOC Institutor, BOTEZ TINCUA

    c. Gimnazial Drgneti, jud. Galai

    Conceptul de creativitate a primit numeroase definiii din partea specialitilor. Vzut prin prisma ,,zestrei de atribute personale, creativitatea capt sensul de ,,potenial creativ, de sum de nsuiri i factori psihologici ai unor viitoare performane creative.

    Condiia fundamental a creativitii o reprezint inteligena, ca fiind una din cele mai generale aptitudini umane i un atribut al tuturor proceselor cognitive. Inteligena este o condiie necesar, nu i suficient a creativitii. Realizarea aciunii de creaie solicit fantezie, unele aptitudini speciale, nm cunoatere, dar i trsturi de personalitate. Activitatea creatoare este favorizat de mediul colar prin atmosfera permisiv, de ncurajare, nelegere i interes.

    La nivelul elevilor de ciclu primar, orice rezolvare de situaii problematice constituie o manifestare a actului creativ, principala caracteristic a gndirii creative fiind noutatea sau originalitatea soluiei gsite.n peioada colar mic se pun bazele dezvoltrii ulterioare a creativitii. Prin tot ceea ce realizeaz colarii mici, ei manifest o atitudine creatoare: prin compunere unei scrisori, rezolvarea unui exerciiu, realizarea

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    9

    unui desen sau a unei lucrri practice. Gndirea cretoare are nevoie de un bogat material cu care s se opereze i s faciliteze generalizarea.

    Jocurile didactice contribuie din plin la valorificarea creatoare a deprinderilor i cunotinelor achiziionate prin intermediul sarcinilor didactice propuse. Ele angajeaz ntreaga personalitate a copilului, constituind adevrate mijloace de evideniere a capacitii creatoare, dar angajeaz i metode de stimulare a potenialului creativ, referindu-ne la creativitatea de tip colar, manifestat n timpul procesului de nvare.

    Factorii determinani n structurile creatoare ale personalitii fluiditatea, flexibilitatea, originalitatea sunt solicitai n ponderi diferite n jocurile didactice.

    Fluiditatea, ca i factor de creativitate, se manifest prin bogia, uurina i rapiditatea asocierilor. Flexibilitatea este principalul factor creativ, constnd n restructurarea eficient a cursului gndirii n

    raport cu ivirea unor situaii noi. Dac prin flexibilitate nelegem opusul rigiditii, este impetuos necesar ca acest factor s fie stimulat cu precdere prin jocuri didactice ce incit la schimbri, la transferuri, la o mobilitate intelectual intens. Analiznd jocurile didactice din prisma acestor factori ai creativitii se constat c jocurile destinate dezvoltrii vorbirii i consolidrii cunotinelor din domeniul literar solicit n mod deosebit fluiditatea, n timp ce flexibilitatea este factorul maxim implicat n jocurile matematice, iar ambii factori pot fi ntlnii frecvent mpreun n jocurile de perspicacitate.

    Originalitatea, alt factor de seam al creativitii, se refer la caracterul de noutate al rspunsului dat sau strategiile utilizare n rezolvarea sarcinilor.

    Activitile desfurate sub form de joc didactic trebuie s se adreseze spontaneitii mintale fr de care nu poate fi conceput creativitatea. ,,Fr creativitate, sponatneitatea se scurge goal i steril i fr

    spontaneitate, creativitatea se limiteaz la un ideal fr eficacitate, fr via(Moreno). Cercetrile recente asupra creativitii comut tot mai mult accentul de pe factorii intelectuali pe cei motivaionali i afectivi, jocurile dovedindu-i astfel eficiena prin integrarea afectiv motivaional a elevilor. Jocurile didactice sunt antrenante pentru toi elevii, motivndu-i i pe cei cu rezultate slabe la nvtur n a cpta ncredere i a-i evidenia potenialul creator. Jocurile didactice desfurate ntr-un climat educaional cu deschidere spre nou, organizate pe grupe de elevi, pot prefigura metode de stimulare a creativitii.

    STIMULAREA CREATIVITTII SCOLARULUI MIC Prof. nv. primar, GEORGETA-ILEANA CIZMAS

    Colegiul Naional de Informatic Traian Lalescu Structura coala General Nr. 2 Hunedoara

    Creativitatea trebuie s fie un atribut definitoriu al omului modern. Trind ntr-o societate aflat n continu schimbare, elevul va trebui ca universului informaional ntlnit s-i dea sens n mod critic, creativ i

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    10

    productiv. Pentru a manevra bine informaiile, elevul va trebui s aplice un set de deprinderi de gndire care s-i ofere posibilitatea de a sorta informaia cu eficien, de a organiza ceea ce a auzit i vzut ntr-un tot ordonat i plin de semnificaii. nvnd creativ, elevii devin creativi.

    De ce se impune att de imperios dezvoltarea, cultivarea i exploatarea creativitii nu numai la copii, ci la toate vrstele? Cauzele sunt multiple: explozia informaional, i, n acelai timp, perimarea ei rapid, problemele majore cu care se confrunt omenirea - criza resurselor naturale, poluarea Terrei, criza financiar etc. sunt probleme a cror rezolvare reclam eforturi creative fr precedent.

    coala este cea care trebuie s descopere potenialul creativ al elevilor sondnd dimensiunile posibile ale personalitii acestora, s instruiasc, s educe, s organizeze, s corecteze, s perfecioneze i s evalueze nencetat procesul formrii i desvririi calitilor necesare omului de mine.

    colarii mici au o creativitate naiv, graie, fie imaginaiei bogate, fie curiozitii, plcerii de a fabula, spontaneitii specifice vrstei. Cu ct se ofer mai mult posibilitatea copilului de a fi spontan i independent, cu att ansele ca acesta s devin o persoan creativ cresc.

    Fr a avea pretenia ndeplinirii exhaustive a obiectivelor ce deriv din tema abordat, propun cteva exemple de activiti desfurate n cadrul orelor de limb i comunicare: 1. Lucrai n grupe de cte patru elevi. Inventai un joc n care copiii s fie fructele de mai jos. Scriei, n caiete, cel mult patru reguli ale jocului. Prezentai jocul n faa clasei.

    2. Demonstrai n enunuri sensurile cuvntului pan.

    3. a) Atribuii aciuni specific umane cuvintelor - obiect de mai jos: apele - cnt, rd ... motanul florile caii

    b) Integrai expresiile obtinute n propozitii ct mai frumoase. 4. Anticipri: elevii vor lucra grupat sau individual. Li se cere ca, pornind de la titlul unui text, s fac predicii n legtur cu tema acestuia. Rspunsurile vor fi redactate pe o jumtate de pagin i vor fi revzute dup parcurgerea textului. Cel/cei care au dat rspunsuri apropiate pe tema textului i vor prezenta argumentele pe baza crora au fcut predicia. 5. Bine si ru Gseste cte cinci rspunsuri la ntrebrile: Ce este bine? Ce este ru? 6. D mai multe rspunsuri la urmtoarele ntrebri: Cine este ca marea de albastr? Cine este ca marea de nelinitit? Cine este ca marea de nesfrsit? Cine este ca marea de adnc? 7. Inventati un rspuns neobisnuit la ntrebarea: De ce se aprind stelele noaptea? 8. Imaginati-v o scurt naratiune avnd ca punct de plecare termenii-cheie: sanie, violete, ochi.

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    11

    9. Pisicuta ta s-a urcat n copac. Ce faci ca s-o dai jos de acolo? Gseste ct mai multe variante. 10. Eti n lumea animalelor. Propune cte un animal care s fie:

    regele hotul mncciosul

    pompierul judectorul dirijorul 11. Ce ai nchide ntr-o colivie/ cusc/valiz? 12. nchipuieste-ti c ai putea lua autobuzul visului. a) Unde ai merge? De ce? c) Cine ai vrea s te nsoteasc? b) Ct timp ai vrea s stai acolo? d) Dup ce te-ai ntors, viata din lumea ta i se mai pare att de grozav?

    13. Ce s-ar ntmpla dac? Jocul deschide cmpul unei ipoteze nuntrul creia posibilul devine realitate, virtualul, actualitate. ntrebrile trebuie astfel formulate nct s stimuleze gndirea divergent. Exemplu: Ce s-ar ntmpla dac Prslea cel Voinic ar fi fost fat? Ce s-ar ntmpla dac rechinii s-ar preface n copii? 14. Scrie cuvinte care i vin n minte cnd auzi cuvntul dulce. 15. Creeaz enunturi pentru care acronimul s fie cuvntul VARA (cuvnt/substantiv ales dintr-un text literar).

    Vntul clatin un lan de gru aproape copt; Anul colar s-a ncheiat;

    Rd flori nvemntate n colorate petale; Aipesc ntre flori de mac.

    16. Prezentarea propriei persoane - fie prin intermediul desenului/modelajului/compunerii, fie prin verbalizarea unui enunt prin care fiecare elev, dup ce i rostete clar numele, exprim trstura sa dominant.

    17. Prezentarea unei persoane - prin formularea unui enunt n care fiecare copil, pe rnd, precizeaz calitatea pe care el o apreciaz n mod deosebit la un anumit coleg, ales de el.

    18. Jurnalul dublu - n care elevul reprezint prin desen/enunturi, pe prima jumtate a paginii, ceea ce l-a impresionat dintru-un text citit/audiat, iar pe cealalt jumtate, n aceeai manier, motivele care l-au determinat s se opreasc asupra acelor impresii, stri sau triri. Prin inventivitatea sa, nvttorul este n msur s-i pregteasc pe copii pentru o nvtare creativ,

    pentru o real dezvoltare a spontaneittii i formare a aptitudinilor creative propriu-zise. Cheia creativittii este gsit atunci cnd elevul este dispus s ntrebe, s descopere probleme acolo unde altii gsesc rspunsuri satisfctoare, devenind apti s emit judecti independente. Aceste calitti i vor ajuta s-si exprime gdurile ntr-o form elegant.

    Bibliografie: Roco, Mihaela, 2004, Creativitate i inteligent emotional, Editura Polirom, Iai

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    12

    CREATIVITATE SI DIVERSITATE CULTURALA IN ACTIVITATEA CU PRESCOLARII Prof. inv.presc.CRUCERU ALEXANDRINA si Prof.inv.presc.CONSTANTINESCU GIGI

    Gradinita cu P.P.nr.2 Buftea-Ilfov Omenirea datoreaza copilului tot ce ii poate oferi mai bun (Declaratia dreptului copilului ONU 1959) Copiii de pretutindeni reprezinta cel mai de pret patrimoniu uman, comun al omenirii, decisiv pentru

    viitorul si destinele umanitatii. Asa cum nu ne putem imagina pom cu rod bogat fara radacini si fara izbucnirea mladitelor lui in anotimpul primaverii, nu putem concepe durabilitatea si progresul vietii in univers fara grija si marea noastra responsabilitate pentru copilarie si cultivarea tuturor valorilor ei.

    Simbol al bucuriei, al primaverii,al florilor, zborului uman al expansiunii sufletesti creatoare, copilaria este determinata pentru scara valorica, pe care va putea urca fiecare om pe parcursul vietii lui.

    Copilaria cuprinde prima si cea mai importanta decolare in marile zboruri ale unei vieti omenesti. Ea da startul pentru acea sublima competitie a omului cu el insusi, in propria sa devenire, autodepasire si afirmare a sa ca valoare umana.

    Iubind copiii, ocrotindu-i si ferindu-i de orice pericole nu facem altceva decat ca UNIVERSUL sa existe.

    Copiii sunt viitorul omenirii. De felul in care ne crestem si educam urmasii depinde o lume de maine. Poate fi o lume a progresului, a concordiei, sau o lume macinata de conflicte, de ura si distrugeri. Traim

    intr-un prezent vulcanic in care grija pentru educatie si pentru copii este o solutie a polarizarii eforturilor si un prilej de conlucrare la nivel national si international.

    Devine tot mai necesar sa se identifice solutii, pentru ca toti copiii sa aiba acces la educatie si sa participe la viata sociala, sa se integreze in societate si sa fie cat mai adaptati.

    Acesta este un drept al tuturor copiiilor, dar si o obligatie a tuturor adultilor. Lumea in care se dezvolta azi copiii nostrii este complexa si contradictorie. Problemele acestei realitati

    cer raspunderi rapide si flexibile. De aceea, tanara generatie trebuie pregatita nu numai sa inteleaga si sa suporte schimbarile permanente, ci si sa le stapaneasca.

    Copiii trebuie sa beneficieze de drepturile generale ale omului, la care suntem toti indreptatiti inca din momentul nasterii. Drepturile omului inseamna sa ii tratezi pe ceilalti asa cum ti-ar placea tie sa fii tratat, si

    anume cu demnitate, respect, egalitate si dreptate, si se aplica fara deosebire de cetatenie, nationalitate, rasa, etnie, limba, sex sau orice alt statut.

    Un suflet tanar ca cel al unui copil este ca o pasare care doreste sa isi ia zborul. Zborul spiritului nu poate fi ingradit sau restrictionat, el doreste sa fie liber sa poata sa atinga imensitatea albastrului de o claritate orbitoare.

    Indata ce un copil este dezavantajat, marginalizat, zborul este compromis, nu mai poate sa atinga inaltimi nemarginite, este reprimat, iar aripile ii vor fi frante, la fel si spiritul. Egalitatea intre copii ar trebui sa

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    13

    reprezinte un mod de viata existent, nu doar o conceptie care pare imposibil de atins din cauza unor lucruri umane care in ochii unora iau proportii colosale.

    Culoarea pielii nu poate sa determine si culoarea sufletului deoarece este unica si reprezinta un cufar cu comori nepretuite care zace in adancul inimii fiecaruia.

    Limba vorbita nu poate fi un impediment deoarece copiii nu au nevoie de cuvinte sa se inteleaga si sa comunice, ei folosesc un limbaj numit SUFLETUL LUMII , in care cuvintele sunt in plus. Religia din nou, nu poate fi un obstacol in calea intelegerii, deoarece copiii sunt invaluiti in mantia binelui, iar religia ramane ceva nesemnificativ cand vine vorba despre intelegere intre doua suflete pline de inocente.

    Toti suntem diferiti, dar in acelasi timp, egali. Inca de la cea mai frageda varsta, copilul invata sa primeasca dar si sa daruiasca pentru a ajunge la conceptul de cultura universala, in care fiecare sa-si regaseasca specificul national. Curiozitatea si receptivitatea specifice primelor etape in educatie copilului constituie factori favorizanti in asumarea acestor valori si atitudini.

    Gradinita este locul unde copiii invata sa comunice interpersonal, sa se socializeze, sa se exprime liber, sa-si asume responsabilitati si nu in ultimul rand invata sa fie toleranti.

    Educatoarea, joaca un rol important in viata copiiilor mai ales la varstele mici, cand comportamentul imitativ este dominant; daca el dovedeste nediscriminare in respectarea drepturilor si stabilirea indatoririlor, iar in clasa este un climat democratic, copilul isi formeaza mai usor deprinderi de comportament, in sensul respectarii drepturilor omului. Toleranta si capacitatea de detasare a propriilor idei si valori sunt esentiale pentru intelegerea celuilalt de langa tine. Acceptarea sinelui faciliteaza acceptarea si intelegerea celorlalti.

    Comunicarea este cheia spre cel de langa tine. Pe plan personal toleranta consta in atitudinea de a-i acorda dreptul altuia de a se comporta si de a gandi diferit, afirma psihologul Adriana Dragos .

    La noi in tara convietuiesc din decursul istoriei etnii care s-au integrat si sunt minoritare (polonezi, greci, bulgari, ucrainieni) sau cu majoritate numerica ( germani, maghiari), dar si o comunitate raspandita pe tot teritoriul Romaniei cu o integrare precara (comunitatea rroma).

    Comportamentele culturale presupun comportamente de ordin atitudinal si afectiv. Copilul se descopera pe sine cu adevarat, nu atat in microuniversul familiei, in desfasurarile sale solitare,

    cat in universul real al copilariei, in cadrul colectivitatii de copii. Se pledeaza pentru dezvoltarea unei scoli a sanselor egale, deschise, motivante, care sa aduca in spatiul

    sau respect, comunicare, vizibilitatea culturii etniilor. Astfel de valori sa fie integrate functional in practica zilnica a scolii si a comunitatii, astfel incat copiii de diferite etnii si familiile acestora sa se regaseasca in fotografia scolii, sa fie perceputi fara prejudecati sau discriminare, sa beneficieze de sanse egale de dezvoltare.

    Intre oameni au existat intotdeauna diferente privind culoarea pielii, limba vorbita, modul de comportare in societate si credinta pe care o practica. Suntem mai inalti sau mai scunzi, mai timizi sau mai curajosi, ne imbracam, gandim, vorbim, visam altfel. Suntem cu totii diferiti intr-o uimitoare varietate de manifestari,

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    14

    avem caracteristici si particularitati specifice si tocmai acest lucru ne face unici. Tocmai aceasta pluralitate de forme din ce in ce mai diverse reprezinta elementul ce da culoare, sens si dinamica lumii contemporane.

    Abordarea monoculturala in educatie tinde sa victimizeze copiii care nu apartin culturii majoritare, limba si cultura acestor copii sunt considerate a fi probleme. In multe situatii acesti copii sunt etichetati ca ar avea dificultati in procesul de invatare si nivelul de asteptari pentru acesti copii este scazut ceea ce influenteaza munca si rezultatele lor. Aceasta abordare monoculturala ii determina pe copiii care apartin culturilor minoritare sa isi ascunda identitatea, sa isi devalorizeze propria cultura si sa accepte cultura majoritara ca pe una superioara.

    Trebuie sa acceptam interactiunea culturala, sa recunoastem, sa acceptam si sa pretuim diferentele. Confruntarea cu egalii si relationarea cu ei diminueaza egocentrismul care cu voie sau fara voie este intretinut in familie. Sarcina scolii de astazi cauta in a cultiva respectul si solidaritatea fata de cultura altor popoare. Cateva din valorile cheie se refera la :aspiratia catre democratie, respectul drepturilor omului a drepturilor copiilor, toleranta si pacea, traditiile culturale etc.

    Prin activitatile desfasurate, educatoarele contribuie la formarea unui colectiv unit si tolerant care sa se accepte, sa comunice, sa se respecte. Desfasurarea optima a procesului educativ presupune crearea unei atmosfere in care toata lumea sa se simta binevenita la gradinita si copiii sa fie toleranti unii cu altii.

    Abordarea culturii minoritatilor, ofera posibilitatea educatoarelor de a indruma copiii spre a descoperi situatii favorabile varietatii gesturilor, a formelor de expresie, a limbajelor, a formelor de ogranizare sociala, a stilurilor de viata, a regulilor de comportament, a timpului, a obiectelor, a vietii, a imaginarului individual sau colectiv. Sensibilizarea fata de contextul cultural vizeaza atat o formare comportamentala cat si una relationara.

    Copiii au fost incurajati sa-si dezvolte anumite aptitudini de ordin artistic, sportiv, lingvistic, etc. De asemenea, se pot folosi metode educationale prin care sa se valorizeze diversitatea culturala prin eliminarea prejudecatilor, promovarea dialogului intercultural intre copii, prin valorizarea personalitatii fiecarui copil. Astfel, un copil roman a invatat un copil rrom sa scrie mai bine in limba romana, dar si copiii romani au invatat sa cante in limba rromani.

    Comportamentele culturale presupun comportamente de ordin atitudinal si afectiv. De exemplu, metoda aprobarii, a aprecierii faptelor bune in fata copiilor face apel la afectivitatea copilului, la increderea sa in parerile adultilor si exemplele lor. Folosita in mod corect, ea subliniaza concordanta dintre conduita copilului si normele morale. In acest fel se contureaza educarea trasaturilor pozitie de viata si caracter, precum si formarea unei atitudini pozitive fata de sine si fata de ceilalti.

    Exercitiul este metoda prin care se repeta diferite actiuni in vederea formarii deprinderilor si obisnuintelor de conduita morala in dezvoltarea dimensiunii moral-civice si socio-afective a prescolarilor.

    Prin jocuri de tipul , , la gradinita pot avea efecte favorabile in plan educational asupra copiilor prescolari. Astfel, ajutam copiii sa inteleaga sensul

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    15

    moral al faptelor, ii invatam sa se apere singuri de influentele rele, sa dispretuiasca purtarile urate. Copiilor li se transmit emotii si sentimente, devenind mai sensibili la actiunile morale.

    Fiecare inceput de zi din programul cu copiii, poate sa fie realizat sub forma unui joc, cu implicare activa si voluntara a copiilor in scopul socializarii acestora prin povestirea modului in care si-au petrecut ziua precedenta, jocuri de salut sau complimente hazlii, relatarea faptelor si a evenimentelor familiare ce le-au starnit hazul sau interesul.

    Temele de discutie pe baza unor imagini aduc in dezbaterea copiilor teme legate de toleranta, cooperare, intrajutorare permitand exprimarea libera a parerilor in cadrul grupului, alegerea unui lider.

    Curiozitatea si receptivitatea specifice primelor etape in educatia copilului constituie factori favorizanti in asumarea acestor valori si atitudini.

    Gradinita este terenul unei invatari timpurii a regulilor sociale si punctul de demarare a programelor proiectate si planificate la nivel general pentru integrarea educationala si sociala a tuturor copiilor. Parteneriatul cu familia ajuta la proiectarea actiunilor comune si la decizii comune, la cunoasterea nevoilor, aspiratiilor si dorintelor in comun acord.

    Prezentarea trecutului, folclorului, normelor morale, din structura grupurilor diverse nu poate aduce decat recunoastere si bucurie pentru cei care se dezvaluie cu ce le apartine si imbogatirea spirituala a celor care primesc cunostinte din partea semenilor.

    Modelele diferite de personalitate si cultura ale copiilor si familiei din care provin sunt de natura a determina educatoarea sa acorde sprijin adecvat fiecaruia, necesar ca acesta sa aiba sanse egale pentru dezvoltarea sa ulterioara.

    Copiii sunt diferiti, capacitatile lor sunt diferite, dar grupul de la gradinita in care activeaza, trebuie sa le asigure un loc, un rol, o valoare, fiecaruia prin participarea tuturor copiilor la programul educativ. Acest lucru se poate realiza daca abordam cu toleranta toata diversitatea cu care oamenii se prezinta atunci cand socializeaza cu grupul, trebuie sa consideram ca fiecare copil are valoare, este unic si ca fiecare poate invata in felul lui.

    Copiii sunt cele mai frumoase bijuterii care stralucesc daca sunt slefuite cu afectiune si pricepere. Este foarte bine sa ne amintim si sa punem in aplicare tot timpul, cat suntem educatori, dictatul:

    semeni un gand, culegi o fapta; semeni o fapta, culegi un obicei, semeni un obicei culegi un caracter; semeni un caracter, culegi un destin. BIBLIOGRAFIE:

    1. Revista de pedagogie 2006

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    16

    METODE INTERACTIVE DE GRUP PENTRU PRECOLARI Prof. ALECU DORICA

    Educatoare, Grdinia Nr. 24, Botoani

    Obiectivul central al activitatii in gradinita trebuie sa fie dezvoltarea si stimularea copiilor prin modalitati care s asigure bazele unei personalitti independente i creatoare innd seama de particularitile individuale i de ritmurile proprii fiecrui copil.

    Metodele de nvmnt (octos=cale,drum;metha=catre,spre) reprezint cile folosite de ctre educatoare n grdini n a-i sprijini pe precolari s descopere viaa,natura,lumea ,stiina. Ele sunt totodata mijloace prin care se formeaz si se dezvolt priceperile,deprinderile si capacitile copiilor de a aciona asupra naturii,de a folosi roadele cunoaterii transformnd exteriorul n facilitti interioare, formndu-si caracterul si dezvoltndu-i personalitatea.

    Metodele constituie instrumente de prim rang n mna educatorului, este calea eficient de organizare i conducere a nvrii, un mod comun de a proceda care reunete ntr-un tot familiar eforturile cadrului didactic i ale copiilor.

    n procesul didactic ne dorim cu toii, indiferent de calitatea n care ne aflm, educatori, prini sau copii s parcurgem aceast etap a vieii cu succes, cu plcere i nu n ultimul rnd, cu folos. Ideal ar fi s nu ne simim obligai s desfurm aceast activitate, ci s o facem din plcere; plcerea ns trebiue s fie susinut de motivaia intrinsec, de o curiozitate continu atunci cnd intrm n aventura cunoaterii. Cadrul didactic are rolul de a menine vie motivaia copiilor, iar metodele interactive de grup pot contribui la acest lucru deoarece copilul are un rol activ. n cadrul leciilor, nu i se prezint informaiile pe tav; el este ajutat s descopere tainele stiinei i astfel satisfacia este mai mare, nelege mai uor, utilizeaz practic informaiile. nva astfel s nvee, s descopere probleme, s gndeasc productiv.

    Metodele implic mult tact din partea educatoarelor deoarece trebuie sa-si adapteze stilul didactic n funcie de tipul de copil timid,pesimist,agresiv,acaparator,nerbdtor pentru fiecare gsind gestul, mimica, interjecia,ntrebarea, sfatul, lauda,reinerea, aprecierea, entuziasmul. Un bun cadru didactic este acela care este capabil de o mare varietate de stiluri didactice, avnd astfel posibilitatea s-i adapteze munca sa diferitelor circumstane, s confere predrii flexibilitate i mai mult eficien. Un stil modern i actual este cel creativ; unele cadre didactice dovedesc mai mult flexibilitate dect alii n comportamentului lor didactic, acetia sunt receptivi la ideile i experienele noi, manifesta ndrzneala, mai mult independen n gndire i aciunea didactic cu capacitatea de a-i asuma riscuri i sunt dispui s ncerce noi practici, noi procedee. Din experiena proprie am observat interesul copiilor pentru acest tip de metode. Au cerut s relum aceste jocuri i au participat cu mare plcere, implicndu-se cu toii n rezolvarea sarcinilor. V prezint n continuare exemple de metode aplicate copiilor de la grupa mea.

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    17

    Cltoria spre destinaie Aceast etap mbin activitatea pe grupuri, individual cu cea frontal. Vor fi mpletite de asemenea,

    elemente care aparin activitii matematice i cunoaterii mediului. Copiii care vor porni n cltoria misterioas trebuie s fie ghidai clar i corect prin intermediul poziiilor

    spaiale de ctre un reprezentent al grupului care a amenajat destinaia respectiv. Exemplu : mergi nainte 5 pai ; deplaseaz-te cu 3 pai spre stnga, cu doi nainte. Dac se depete punctul de destinaie se intervine cu Stop ! i doi pai napoi spre dreapata

    Descoper tava de pe raftul al treilea din dreapta ta. Acest joc contribuie la dezvoltarea capacitii de orientare n spaiu pentru copilul ghid, dar i pentru copilul ghidat.

    Sosirea la destinaia locului misterios. Grupul care a amenajat spaiul respectiv prezint produsele muncii lor ntr-un mod ct mai atractiv pentru copii, pentru a le atrage atenia ct mai mult. Se analizeaz produsele de pe tav i se pot adresa ntrebri.

    Dup ce primul grup ghid i-a ncheiat prezentarea, se reia jocul schimbnd destinaia i copilul ghid. Se pot interpreta cntece i poezii despre anotimpuri

    Evaluarea se felicit grupul care a pregtit i prezentat corect i complex produsele i se ncurajeaz echipele care nu au ajuns la acelai nivel.

    Acest metod implic intens procesele gndirii deoarece pe parcursul cltoriei acetia identific, denumesc, enumer, exemplific, difereniaz, explic, clasific, clarific, propun, decid, argumenteaz, dar se i distreaz.

    Prin tehnica ciorchinele copiii sunt nvai s gndeasc liber atunci cnd este pus n discuie o tem. Astfel, utiliznd cunotintele anterioare, copiii comunic, analizeaz, compar, reflecteaz, realizeaz conexiuni ntre idei, intelegnd mai bine coninuturile, completeaz, se joac, memoreaz, argumenteaz etc. Tema : Primvara

    Obiectiv : consolidarea cunotinelor despre anotimpul primvara Material didactic : peisaj cu anotimpul primvara, coal mare de carton, foi A4, carioci. Se prezint copiilor o imagine reprezentnd anotimpul primvara i se aeaz n mijlocul unei coli. Se cere copiilor s se gndesc la cuvintele care le vin n minte atunci cnd pronun acest cuvnt primvara . Activitate n grupuri - Copiii i aleg cte un nume pentru fiecare echip i un reprezentant care va desena.

    Fiecare echip are cte o foaie A4 pe care este desenat o diagram n care este scris iniiala anotimpului - P. Cte un copil din fiecare grup va desena cu carioci elemente caracteristice primverii i le va ncercui.

    Activitate frontal - Fiecare echip i prezint informaiile ; se numr i se felicit echipa ctigtoare. Se completeaz ciorchinele pe o foaie mare de ctre educatoare reunind toate ideile. Fiecare grup prezint cte o singur caracteristic nedenumit, pn se epuizez toate informaiile.n cazul n care nu toi copiii sunt de acord cu o anumit caracteristic, se pune un semnul ntrebrii ; educatoarea ajut copii s descopere singuri rspunsurile corecte. Se structureaz logic informaiile acumulate, stabilindu-

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    18

    se cteva verigi : mbrcmintea de primvar, elemente din natur specifice primverii, srbtori, insecte, flori, psri cltoare, munca oamenilor pe cmp. Acestea vor fi difereniate pe o alt coal : n mijloc se va scrie prima liter a cuvntului primvara ; de la acesta vor pleca boabele ciorchinelui referitoare la verigile stabilite (se reprezint cu iniiala), iar de la fiecare verig vor fi reprezentate desenele specifice fiecrei verigi. Se discut fiecare verig cutnd caracteristici ale primverii.

    In concluzie, metoda ciorchinelui dezvolt gndirea divergent, originalitatea, spontaneitatea, ncrederea n forele proprii, creativitatea.

    Bibliografie :

    Breben, Silvia, Gongea Elena, Georgeta Ruiu, Mihaela Fulga Metode interactive de grup , Ed. Arves, 2002 ;

    Curriculum pentru nvmntul precolar, 3-6/7 ani, MECT, 2008;

    ROLUL CREATIVITII N NELEGEREA NOIUNILOR SPECIFICE FOLOSITE N PREDAREA ISTORIEI LA CICLUL PRIMAR

    Profesor, ILEANA GUGU coala Prof. Paul Bnic - Trgovite

    nc din clasele primare trebuie s-l familiarizm pe copil cu utilizarea unor metode i tehnici de munc intelectual, s-i dezvoltm abiliti de a nva prin descoperire, prin investigarea realitii, n scopul stimulrii curiozitii i creativitii .

    Metodele de predare nvare folosite, vor trebui s dezvolte nvarea activ, interogativ Iat cteva metode activ-participative ce se pot folosi frecvent n leciile de istorie : 1.Metoda tiu/Vreau s tiu/ Am nvat am aplicat-o n capitolul, Istorie local Copilria de ieri i azi. n tabel, la prima rubric, tiu , elevii au notat : care sunt principalele activiti ale copiiilor de azi; n rubrica vreau s tiu , sunt trecute ntrebri de forma: Cum triau copii n trecut?, Ce jocuri aveau?, nvau?, Toi copiii de azi au o copilrie fericit?; dobndirea noilor cunotine i notarea lor n rubrica am nvat : preocuprile sunt asemntoare: jocul i nvtura, condiiile n care triesc sunt diferite, acestea infleneaz viaa copiilor n bine sau ru. Se compar ceea ce tiau nainte i ce au aflat, iar discuia final va conine mesajul central. 2.Cubul permite studierea unei teme din perspective diferite. Exemplu Strmoii notri- Dacii i romanii . Pe feele cubului am notat urmtoarele instruciuni: 1. descrie vestimentaia dacilor i a romanilor dup imaginile prezentate, ocupaii, obiceiuri cunoscute din leciile anterioare de la limba romn sau ed. civic ;

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    19

    2. compar- portul dacilor cu hainele populare ale ranilor de la munte, obiceiurile, ocupaiile, uneltele de munc( vizit la Muzeele de Etnografie i Folclor C-Lung i Goleti) 3. analizeaz de ce au fost nfrni dacii i o parte a Daciei cucerit de romani dup cele dou rzboaie? 4. asociaz obiceiurile, ocupaiile, credinele dacilor i a romanilor ? 5. aplic afl informaii despre transformarea Daciei n Provincie Roman( vizitarea Muzeului de istorie din Trgovite, a Complexului Muzeal Curtea Veche -Trgovite ) 6. argumenteaz romanizarea dacilor i formarea poporului romn ( credine, obiceiuri, limb latine) 3. Metoda cadranelor. Este o metod ce se poate folosi att n orele de predare ct i n cele de consolidare.Se poate aplica individual,n echip sau perechi.Este o metod complex cu conexiuni interdisciplinare. Avantaje: stimuleaz atenia i gndirea, scoate n eviden modul propriu de nelegere, conduce la sintetizare/esenializare. Sructura :cadranul I- ce i-a impresionat n textul prezentat: citat, comentarii, ntrebri; cadranul II: imagini; cadranul III: creaie; cadranul IV: schema leciei.

    I. Recitirea Scrisorii III a lui Mihai Eminescu

    dialogul dintre Mircea i Baiazid; fragmentul descrierii luptei de la Rovine

    II. imagini cu: portretul lui Mircea cel Btrn, Cetatea de scaun de la Trgovite, Turnul Chindiei, Mnstirea Cozia- ctitoria lui Mircea, btliile cu turcii,

    III. Creaie: redarea luptei de la Rovine de ctre elevi. Prjolirea recoltelor, otrvirea fntnilor, ateptarea turcilor ntr-un loc strmt i mltinos,

    vitejia romnilor, victoria lui Mircea

    IV. politica intern: organizarea armatei, ntrirea

    cetilor, unirea Dobrogei cu ara Romneasc; politica extern: aliane cu domnitorii vecini pentru o alian antiotoman, Btlia de la Rovine, Cruciada antiotoman de la Nicopole

    4.Mozaicul este o strategie care se bazeaz pe nvarea n echip, stimulnd ncrederea n forele proprii a participanilor, dezvolt abiliti de comunicare, rspunderea individual de grup. Clasa se mparte n echipe de cte patru elevi. Fiecare membru primete un cartona cu un numr de la unu la patru , dup care primete o fi ce cuprinde o parte dintr-un material mai amplu (materialul are attea pri cte grupe s-au format). Se explic subiectul pus n discuie. Fiecare elev va fi, pe parcursul orei, nvtor i elev, pentru c fiecare va preda fragmentul su colegilor de grup i va nva de la acetia prile pe care ei le vor prezenta. n a doua etap, toi elevii cu numrul 1 se vor grupa separat. La fel vor proceda i numerele 2,3,4. Din acest moment ei devin experi. Citesc fragmentul primit, se consult ntre ei i hotrsc cum vor prezenta informaiile colegilor de la grupele iniiale. Ei pot folosi i material didactic disponibil. n etapa a treia, dup ce experii i-au ncheiat activitatea fiecare se ntoarce la grupa iniial i le pred celorlali fragmentul pregtit, ncercnd s fie ct mai convingtori. Ei pot primi i ntrebri, iar dac sunt nelmuriri poate interveni i nvtorul. Fiecare parte a ntregului este prezentat ntr-o ordine logic, ajungndu-se la reconstituirea ntregului. La final, nvtorul reamintete tema studiat, urmnd ca elevii s prezinte din nou, n ordine iniial, fiecare parte a materialului, aa cum i-au nsuit-o n cadrul grupului de experi. n acest

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    20

    moment, nvtorul adreseaz ntrebri pentru a verifica gradul de nelegere a informaiilor i pentru a aplica i un test.

    Pentru lecia Mihai-Viteazul se poate mpri tema n patru subteme :

    Copilria lui Mihai i obinerea tronului ; - numerele 1

    Lupta antiotoman ; - numerele 2

    Unirea rilor Romne; - numerele 3

    Destrmarea Unirii numerele 4

    Elevii formeaz grupe de cte patru. Fiecare primete un numr de la 2 la 4 i se formeaz noile grupe. Grupele de experi, astfel formate vor dezbate temele puse n discuie. Elevii vor fi pregtii cu diverse materiale: portretul lui Mihai, fragmente din legende i povestiri istorice, citate din cronici, harta rii Romneti, harta Principatelor Romne Unite , imagini cu ctitoria Mnstirea Dealu de lng Trgovite, etc. Experii se ntorc la echipa iniial unde transmit cunotinele colegilor. Grupele prezint rezultatul studiului ntregii clasa. Se poate interveni la final cu un test.

    Folosirea metodelor activ-participative n studiul istoriei promoveaz nvarea prin cooperare a elevilor. Acestea sunt mecanismele prin care coninuturile noilor programe capt sens, valoare, scop. Aceste

    modificri ale programelor pentru clasa a IV-a implic importante schimbri metodologice, identificarea de resurse materiale, corelarea coninuturilor aparinnd diferitelor discipline, o atitudine reflexiv a fiecrui nvtor pentru a construi un demers educaional fundamentat psihopedagogic i atractiv pentru elevi. Prin coninutul su istoria, are bogate i variate resurse formative, care i-au asigurat de-a lungul vremii un rol deosebit de important n procesul instructiv educativ. Prin faptele istorice pe care le dezvluim, istoria devine o surs de idei morale, iar prin exemplul marilor personaliti, un mijloc de integrare social i de formare a comportamentului.

    Activitile extracurriculare pot completa leciile de istorie, sporind astfel tririle afective ale copilului. n acest sens, am organizat activiti extracurriculare cu elevii din clasa a IV-a, pentru a stimula interesul elevilor pentru cunoaterea trecutului istoric al patriei. Cele dou activiti: excursia colar tematic i concurs interactiv au sporit interesul copiilor pentru nvarea istoriei, ele avnd au o structur i un coninut distinct, dar interfereaz pentru atingerea obiectivelor educaionale i afective propuse.

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    21

    JOCUL DIDACTIC MIJLOC DE STIMULARE A GNDIRII CREATOARE A ELEVILOR N CADRUL LECIILOR DE COMPUNERE

    Prof. nv. primar ANU POHRIB IULIANA, coala Gimnazial nr.1, Matca, jud. Galai

    Prin structur, obiective i coninut, educaia trebuie s rspund necontenit exigenelor cerute de evoluia realitii naionale i internaionale. Semnificaia i eficiena actului educativ sunt date de disponibilitatea educaiei de adaptare i autoreglare fa de cerinele tot mai numeroase ale spaiului social.

    Cultivarea capacitii creatoare a devenit o sarcin important a colilor contemporane, chiar dac au existat i poziii sceptice care au susinut c nvmntul actual nu contribuie la dezvoltarea creativitii, observndu-se c el cultiv mai ales gndirea critic, disciplina, conformismul, incompatibile cu climatul de libertate favorabil imaginaiei creatoare.

    Din aceast perspectiv, compunerea ca obiect de nvmnt capt sarcini sporite. Pe lng nsuirea exprimrii corecte, orale i scrise, activitile specifice disciplinei vizeaz dezvoltarea imaginaiei i a gndirii elevilor, formarea deprinderilor de a dezvolta, de a crea dup posibilitile fiecruia, contribuind n general la formarea personalitii elevilor.

    Compunerile realizeaz pe de o parte o sintez a tot ceea ce nva la comunicare, la citire, precum i la celelalte obiecte de nvmnt, sub raportul corectitudinii exprimrii.

    Compunerea, ca i celelalte obiecte de nvmnt, ofer condiii prielnice de organizare i desfurare a jocurilor didactice. nc din clasa I, jocul se poate folosi n orice etap a leciei, pentru pregtirea nelegerii noilor cunotine, pentru deconectare, refacerea forelor intelectuale, fixarea unor tehnici de lucru sau pentru formarea priceperilor i deprinderilor de munc intelectual.

    Continund activitatea educativ de la grupa mare, n prima clas, se poate introduce jocul denumit Teatrul de ppui. Putem obinui elevii s aduc modificri textului pentru a obine variante noi, personale ale povestirii sau lecturii respective. Cu implicaii psihologice asemntoare putem utiliza diferite variante de povestiri pe baz de tablouri.

    De exemplu: povestirea Jocuri de iarn dup tablou o putem pregti prin lecturile: La sniu de M. Sadoveanu sau poezia: Iarna de Virgil Carianopol.

    n faza urmtoare putem introduce jocuri de modificare a tabloului, cu indicaiile: cum am putea modifica tabloul?, ce am putea aduga?, cum ar fi mai interesant? n asemenea situaii reuim s antrenm n-treaga clas, s pstrm vie atenia, stimulnd ingeniozitatea, flexibilitatea gndirii.

    Leciile despre Toamna i pun pe elevi n situaia s compare anotimpurile, i dirijeaz spre relevarea nsuirilor comune, pe care le fixm prin sinonime i a nsuirilor contrastante pe care le stabilim prin antonime.

    La sfritul clasei a II-a i n special n clasele a III-a i a IV-a, presupunnd o gndire mai ab-stract i un limbaj mai independent, putem trece la exerciii de creare a povestirilor fr suport intuitiv.

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    22

    Aceste jocuri au n acelai timp serioase valene formativ-educative asupra ntregii activiti psihice a copilului.

    Cu mare eficien n activizarea elevilor la activitile de compunere se dovedete jocul-dramati-zare, prin care se realizeaz transpunerea n scen a unui episod dintr-o oper literar. Sub influena povetilor i a basmelor, dar mai ales a teatrului i a filmului pentru copii, colarilor mici li se trezete interesul de a svri aceste activiti i fapte pe care le svresc eroii ndrgii din operele cunoscute. Jocul-dramatizare este un joc cu subiect, roluri i reguli. Copiii particip activ la interpretare. Originalitatea copilului n jocurile dramatizate const n felul cum se comport n timpul jocului ncredinat i n capacitatea lui de a nelege ct mai bine povestirea sau basmul respectiv.

    Jocul-dramatizare rezolv anumite sarcini didactice: - contribuie la dezvoltarea capacitii copilului de a reproduce coninutul operei literare cu care s-

    au familiarizat copiii;

    - contribuie la dezvoltarea capacitii copilului de a reproduce coninutul operei literare respective prin folosirea dialogului ;

    - contribuie la dezvoltarea capacitii copilului de a-i comunica gndurile, sentimentele nu numai prin interpretarea cuvintelor, ci i prin mimic, gestic.

    Este bine s alegem povetile de dimensiuni mai reduse i care abund n repetri. Acestea sunt extrem de atrgtoare pentru elevii mici, de exemplu: Capra cu trei iezi, Alb ca zpada, Ridichea uria, Oglinda fermecat, precum i Zna toamnei.

    Prezentarea faptelor ntr-un cadru dramatic adaug predrii o for de sugestie extrem de convin-gtoare; elevii triesc mai viu, cu mai mult intensitate, ptrund mai adnc i rein mai bine ceea ce nvtorul intenioneaz s-i nvee.

    n munca la clas am constatat c aprecierea cunotinelor este mult mai real i mai obiectiv n cadrul activitilor cu caracter ludic din mai multe motive. n primul rnd, n joc copiii in s arate tot ce tiu, fr reinere, n dorina de a fi evideniai sau de a-i ajuta echipa din care fac parte. n timpul jocului nu apare acel blocaj psihologic, care survine la muli copii atunci cnd sunt special verificai pentru notare.

    Jocurile didactice sunt antrenante pentru toi elevii i acioneaz favorabil i la elevii cu rezultate slabe la nvtur, crescndu-le performanele i ncrederea n capacitile lor, siguran i promptitudine n rspunsuri, deblocnd potenialul creator al acestora.

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    23

    STIMULAREA NVRII INTERACTIV-CREATIVE CU AJUTORUL EXPERIMENTULUI DUMITRU ANCA, Profesor pentru nv. primar i precolar, coala nr.163, Bucureti

    DRAGOMIR DANIELA, Profesor pentru nv. primar i precolar, coala nr.11, Bucureti

    nvarea interactiv-creativ a aprut din necesitatea de a ine pasul cu multitudinea de cerine ale contemporaneitii,din dorina de a explora alternativ i de a gsi soluii optime i eficiente de folosire a capacitilor de ordin reflexiv.Aceasta este o form superioar de nvare colar,interactiv i creativ ,ce implic profesorul i elevul ca parteneri egali.

    nvarea creativ de tip colar ajut elevul s dobndeasc noi experine i s obin rezultate prin propriile puteri :de asemenea sunt solicitate procesele psihice superioare de gndire i creaie,se dobndesc deprinderi de autoevaluare i spirit critic,de asumare a responsabilitaii finalizrii sarcinilor date.

    Metodele interactive de grup sunt folosite cu succes att n evaluare ct i n predare.Ele valorific creativitatea i originalitatea, i stimuleaz pe copii s se implice activ n

    rezolvarea sarcinilor ,s-i pun n practic unele cunotine nsuite n lecia respectiv sau anterior,permit o

    perspectiv de ansamblu asupra muncii lor, exesarea priceperilor i deprinderilor pe care le au, impun respectarea unor reguli de grup ,crora trebuie s se supun cu toii. Dezvoltarea gndirii critice, flexibile, creative a elevilor se realizeaz prin folosirea metodelor i tehnicilor activ participative , cum ar fi: tehnica ciorchinelui, metoda cadranelor, metoda mozaic, metoda SINELG, tiu / vreau s tiu / am nvat, jurnalul cu dubl intrare, metoda cubului, metoda piramidei, metoda plriilor gnditoare, metoda R.A.I, brainstorming, copacul ideilor, dezbaterea pro i contra i mai ales metoda

    experimentului. Fiind o metod de explorare direct a realitii,experimentul este des folosit n predarea i evaluarea Cunoaterii mediului ,respectiv tiinelor naturii la clasele primare. n orele de tiine de la clasa aIVa am pornit n proiectarea i organizarea leciilor de la respectarea unor etape concrete:

    motivarea elevilor pentru a realiza experimente

    reactualizarea cunotinelor n vederea desfurrii n bune condiii a experimentului

    precizarea condiiilor didactice i normelor de lucru n condiii de laborator

    prezentarea ipotezelor care duc la experimente

    demonstraia profesorului urmat de experimentul realizat de elevi

    observarea i consemnarea unor etape semnificative ce apar pe parcursul experimentului

    verificarea i concluziile tiinifice i practic-aplicative legate de domeniul tiinelor naturii. Elevii au obligaia de a-i nota observaii asupra fenomenului ,concluzii pariale i finale,rspunsuri la unele teme de gndire. Din experimentele realizate la clas voi exemplifica pe cel n care am descoperit anumite proprieti ale

    solului.

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    24

    Proprietile solului IPOTEZA Ce se ntmpl solul este nclzit ?

    MATERIALE NECESARE :PaharBerzelius,trepied,spirtier, sol. MOD DE LUCRU :Se nclzete sol ntr-un vas de sticl, la flacra unei spirtiere.

    Observaii notate: Pereii vasului se aburesc. Apa se depune sub form de picturi mici pe pereii vasului. Solul conine ap.

    Dac se nclzete solul n continuare se simte un miros de pmnt ars.

    Concluzii tiinifice i practic-aplicative legate de domeniul tiinelor naturii : n sol se gsesc resturi de plante i animale, putrezite sau pe cale de putrezire. Cnd solul este nclzit puternic, substanele organice ard i atunci se simte mirosul de pmnt ars.

    Prin folosirea experimentelor la clas am observat unele avantaje: 1. Posibilitatea evalurii mai multor lecii; 2. Stimularea capacitilor psihomotorii (asocierea adecvat a noiunilor i termenilor specifici tiinelor,

    n diferite contexte de utilizare), a aptitudinilor i deprinderilor; dezvoltarea aptitudinilor socio-afective(atitudini n timpul lucrului n echip, cooperare, acceptare) ; activizarea aparatului cognitiv: reactualizarea cunotinelor acumulate anterior,dezvoltarea creativitiii i a gndirii divergente.

    3. Un feed-back imediat i posibilitatea profesorului de a interveni n diverse situaii. 4. Caracter interactiv i modalitate atractiv de lucru, integrnd i elevii cu probleme de adaptare. 5. Verificarea tuturor elevilor ntr-un interval de timp limitat. Elevii au manifestat interes pentru datele obinute prin metoda tiinific, grij fa de ceilali membrii ai echipei i fa de mediu, respect pentru rigurozitatea procesului de investigare i interes pentru ameliorarea continu a propriilor performane n domeniul cunoaterii tiinelor naturii.

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    25

    Prin interactivitate s-a urmrit relaionarea direct i imediat cu colegii, cu profesorul asupra temei sau materialului dat iar cu ajutorul creativitii au fost solicitate procesele imaginative, de combinare ,de selectare a unor probleme ce necesit rezolvare,s-a pus accent pe nvarea prin efort propriu i nvarea prin cercetare-descoperire.

    Bibliografie: Sternberg, R.J., Manual de creativitate; trad. Irina Mihilescu i Dana Ligia Ilin, Iai, Polirom, 2005. Stoica, A., Creativitatea elevilor, Editura Didactic i Pedagogic, Bucureti, 1983. Creu, C., Psihopedagogia creativitii i a talentului, curs ID, Iai, Editura Universitii ,,AL.I. Cuza, 2002.

    CREATIVITATEA DIMENSIUNE A NVMNTULUI ROMNESC Profesor nvmnt primar, GEORGIA OANA ARGHIRE

    coala Nr. 5 Elena Doamna, Tecuci

    ,,A fi creativ susine Mihaela Roco nseamn a vedea acelai lucru ca toat lumea, dar a te gndi la ceva diferit.

    Creativitatea este o avuie de care dispune fiecare individ n parte. La aceast concluzie a ajuns J.C. Guilford, dup 20 de ani de cercetri asupra acestui fenomen. Convingerea tuturor psihologilor spune el este c toi indivizii au n ei toate aptitudinile n grade diferite, lsnd la o parte fenomenele patologice. Ne putem deci atepta la acte creative, fr a ine cont de importana i frecvena lor, la aproape toi indivizii.

    Acest potenial creativ existent n fiecare dintre noi nu se concretizeaz ntrun produs creativ dect dac este activat, valorificat i mbogit. Aceast sarcin revine familiei, colii, societii i, nu n ultimul rnd, individului. Cu ct un individ posed mai multe informaii ntrun domeniu, cu att vor fi mai mari ansele sale de a obine un produs nou, original. Totui suprasaturaia informaional poate s fie la fel de pgubitoare n creativitate ca i deficitul informaional.

    Creativitatea ca proces nu are loc dect printrun travaliu mental ridicat. Edison spunea c n creaie e nevoie 99% transpiraie i 1% inspiraie. Noul i originalul iau natere la antipodul schemei stereotipe, prin gsirea unei multitudini de soluii la una i aceeai problem, prin abaterea de la schema dat prin experien.

    nsuirile eseniale prin care se caracterizeaz produsul creaiei sunt: originalitatea i utilitatea social. Originalitatea se exprim prin noutate i unicitate i este raportat la particularitile vrstei i individului implicat n procesul creaiei, fr a compara produsul obinut cu rezultatele sau performanele obinute n condiii i situaii diferite. Imaginaia creatoare se manifest i n produsele activitilor creative concretizate n compuneri, rezolvri de probleme, desene, picturi, lucrri practice etc.

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    26

    Creativitatea elevului din ciclul primar este deosebit de cea a unui licean sau a unui adult, n sensul c produsul creativ la care a ajuns elevul pe cale independent nu este nou i pentru societate. Gsirea unei soluii mai deosebite la rezolvarea unei probleme poate fi considerat produsul unui proces creativ, dei pentru tiin aceasta nu este o noutate.

    Formarea i dezvoltarea capacitilor intelectuale i creative nu se pot realiza de la sine, printro simpl maturizare. Cadrul cel mai propice de exersare a lor rmne procesul de nvmnt. Manifestnd creativitate, nvtorul va determina avntul libertii i creativitii copiilor, va realiza echilibru ntre preocuprile pentru formarea gndirii logice, raionale, flexibile, fluide, creatoare, depind nelegerea ngust, eronat, potrivit creia libertatea de manifestare i creaie a copiilor se dezvolt spontan. Creativitatea, ca formaiune complex de personalitate, se formeaz i exerseaz cu metode ct mai adecvate structurii sale, metode care s acioneze pe tot parcursul colaritii elevului.

    Ciorchinele este o metod care stimuleaz identificarea unor conexiuni ntre noiuni, idei. Poate fi aplicat frontal, individual sau pe grupe. Se scrie un cuvnt n mijlocul tablei / foii de hrtie i li se cere elevilor s noteze alte cuvinte, idei care le vin n minte, legate de cuvntul iniial.

    De exemplu, n cadrul leciei al crei subiect a fost ,,Pdurea am cerut elevilor s scrie plante i animale specifice acestui mediu de via. Pe msur ce se scriu cuvintele pe tabl, se traseaz linii ntre cuvntul iniial i cele care au legtur cu acesta. Ciorchinele sa ncheiat n momentul n care sau epuizat toate ideile. Sa realizat n acest fel o implicare activ a elevilor n procesul nvrii, au fost stimulate interesul i dorina de participare.

    Cubul este o metod activ care a fost folosit cu succes pentru o mai bun receptare a mesajului scris. Activitatea a fost realizat uneori frontal, alteori individual, n perechi sau pe grupe. De exemplu, dup ce am parcurs lecia Apa elevii, au rezolvat cerinele formulate pe feele unui cub astfel:

    1. DESCRIE cele trei caracteristici ale apei!

    2. COMPAR apa cu laptele! 3. ASOCIAZ apa cu un alt element indispensabil vieii; 4. ARGUMENTEAZ de ce fr ap nu ar exista via pe pmnt ;

    Sa realizat astfel o nvare autentic i durabil, prin asimilarea unor cunotine noi i restructurarea activ a unor scheme mentale, sa dezvoltat capacitatea de exprimare oral, elevii fiind pui n situaia de a reformula cu propriile lor cuvinte cele nvate i, nu n ultimul rnd, sa realizat o eficient receptare a mesajului scris.

    Portofoliul a fost alctuit de elevi pe parcursul unei uniti de nvare i a avut titlurile: Pdurea toamna, Farmecul toamnei. Am urmrit prin acest instrument modul de organizare, sistematizare i esenializare a cunotinelor, de a le mbrca ntro form artistic, de a le aeza n pagin, de a le ilustra prin imagini semnificative. Elevii mau convins c pot fi originali n ceea ce fac, produsele unora fiind peste ateptrile mele.

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    27

    Cu scopul de a sistematiza cunotinelor despre animalele slbatice, recunoaterea animalelor slbatice n funcie de caracteristici date am organizat jocul didactic ,,Cine sunt? Mijloace: fi - joc cu caracteristicile animalelor ce trebuie ghicite i csuele cu litere, imagini cu animale slbatice dintre care elevii au de selectat pe cele prezentate. Mod de desfurare: Rspunsul la fiecare ntrebare se afl n csua alturat dup regula alturrii literelor (fiecare a treia liter este cea cutat); prin alturarea lor se gsete rspunsul corect. Elevii au dat mai nti rspunsul propriu i abia apoi le-am explicat cum l pot verifica. Fiecrei descrieri i corespunde un animal iar elevii care au terminat primii au identificat i decupat imaginile animalelor descrise i le-au lipit la locul potrivit, n csua corespunztoare. Jocul a stimulat participarea ntregului colectiv, iar csuele cu litere i-au ajutat pe toi elevii s gseasc rspunsurile potrivite.

    Prin introducerea jetoanelor cu animale se respect ritmul de lucru net difereniat mai ales n primii ani de studiu - cei ce termin mai repede sunt ocupai, iar ceilali au ocazia s continue n linite, netulburai, dar dornici s ajung i ei la etapa urmtoare care devine mai interesant cnd este observat la ali colegi.

    CREATIVITATEA, CONCEPT CHEIE N NVMNTUL ROMNESC POPESCU MINA, nv. coala General Nr.3 Rovinari

    Dicionarul Larousse de psihologie definete creativitatea ca ,,dispoziia de a crea, care exist n stare potenial la toi indivizii de toate vrstele.

    nainte de a vorbi desprea creativitate, se impune necesitatea clarificrii termenului. De-a lungul timpului, acest concept a fost folosit destul de rar. S-a identificat cu dotaia, talentul, aptitudinea, imaginaia, genialitatea. Nici n prezent nu poate fi vorba de o definiie unanim acceptat. Creativitatea nseamn lucruri diferite pentru diferii oameni. Poate fi definit la niveluri diferite: intelectual, spiritual, economic, social, sau din perspectiva unor domenii ca muzica, tiina, arta, afaceri, etc.

    n concluzie, e greu de avansat o definiie unanim acceptat. Avnd n vedere caracterul foarte complex al creativitii i, lund n considerare principalele dimensiuni ale acesteia, putem avansa o posibil definiie, neleas ca ,,un proces de nsuiri i aptitudini psihice care, n condiii favorabile, genereaz produse noi i de valoare pentru societate.

    Aadar, la colarul mic nu se poate vorbi de creativitate, dac evalum dup criteriile de validare ale acestui creator. Creativitatea ca act finalizat ntr-un produs de mare originalitate este valabil doar pentru cazurile de copii excepionali.

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    28

    n colile romneti, potenialul elevilor trebuie dezvoltat n dou sensuri: acumularea de informaii, structuri, deprinderi, priceperi, competene, tehnici de nvare i aplicare a lor n cotidian i dezvoltarea potenialului creator, a capacitii de a formula i rezolva probleme, cultivarea interesului fa de domeniul descoperirilor i inovaiilor.

    Creativitatea copilului trebuie privit diferit de cea autentic. Produsul realizat de copil este nou i valoros pentru el i beneficiaz de atributul originalitii. Mihailevici susine c orice act care solicit din partea copilului folosirea unor procedee euristice i conduce la concluzii inedite, descoperite prin efort individual, este un act creator. Precolarii i colarii mici au o creativitate naiv, graie fie imaginaiei bogate, fie curiozitii, plcerii de a fabula, spontaneitii specifice vrstei. Cu ct se ofer mai mult posibilitatea copilului de a fi spontan i independent, cu atat ansele ca acesta s devin o persoan creativ, cresc.

    Fiecare arie curricular, activitile extracurriculare ca i cele extracolare ofer oportuniti n acest

    sens. Important este ca educatorul s aib ncredere n elevi, s le ofere ocazia de a-i exprima punctul de vedere, s-i asume responsabiliti, s ncurajeze i s cread n capacitatea de autorealizare a fiecruia, s aprecieze n mod deosebit individualitatea, s ncurajeze i s recompenseze creativitatea, s insiste pe dezvoltarea motivaiei intrinseci. i, dac educatorul alterneaz metodele tradiionale cu cele moderne, interactive, brainstorming-ul (metoda de eliberare a creativitii) problematizarea, sinectica, colajul, metafora i alte metode ce conduc la dezvoltarea gndirii divergente, cu siguran rezultatele ar fi evidente. Important este s nu ne fie team s experimentm, s acceptm noul i s fim n primul rnd noi nine creativi.

    Propun cteva activiti prin care consider c se poate dezvolta gndirea divergent i implicit creativitatea la elevi.

    Joc de rol: Orice disciplin, activitate, situaie, text, reprezint oportunitate pentru jocul de rol; (exemplu: ,,A cincea roat la main-personaje-cinci copii pentru cele cinci roi; stau pe scaune i mimeaz mersul mainii; ,,roile imagineaz un dialog despre rolul lor; situaia se schimb cnd maina are pan pe o roat). Posterul: Solicit o combinatoric mintal i mult imaginaie; (exemplu: elevii au la dispoziie ziare, reviste, alte materiale ilustrate; decupeaz i monteaz apoi imaginile pentru a exprima ct mai sugestiv o idee). Colajul: Construcii verbale i literale Elevii au la dispoziie citate, texte scurte, fragmente din texte, cuvinte, fraze; n grupuri mici trebuie s

    sparg acest material i s produc combinaii noi ntre buci; construcia nou trebuie s aib sens.

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    29

    CREATIVITATEA I JOCUL Prof. nv. Primar, PNCESCU CORNELIA

    coala Gimnazial nr.1, Matca, jud. Galai

    Jocuri folosite la educaia plastic pentru dezvoltarea creativitii Continu tu!este un exerciiu care cere mbogirea formei date. Se ofer spre observare o plan pe

    care au fost desenate fragmente, elemente, forme: o mn, un cap de pete, un triunghi, o plrie, o frunz, o petal i se cere elevilor s constituie, alegnd dintre posibiliti pe aceea care li se pare cea mai potrivit, pentru a realiza ei nii o compoziie, completnd partea aleas cu elementele care ntregesc forma.

    Un tablou neterminateste un exerciiu care vizeaz imaginaia, creativitatea, ct i inteligena i abilitatea de a desena. Se prezint o lucrare neterminat (sunt trasate doar cteva linii) i se cere elevilor s o continue.

    Creeaz un modeleste un joc ce urmrete inventivitatea, simul msurii, ritmul i originalitatea. Se cere elevilor s foloseasc semnele: , *, , n orice poziie, n orice ordine i repetate de cte ori vor pentru a realiza un desen decorativ (friz, chenar sau un obiect astfel decorat).

    ,,Copiii sunt creativi n mod natural i doar ateapt atmosfera propice pentru a-i

    manifesta creativitatea.

    J. G. Gowan, G. D.

    ,,Una din cele mai importante premise ale creativitii const n disponibilitatea de a relua totul de la capt, de a considera c nimic nu este definitiv, c nici un proces nu este ncheiat o dat pentru totdeauna.

    E. Landau

    ,,Toate condiiile virtuale existente n om, dar nu neaprat utilizate, care ar putea contribui la succesul actului creativ, alctuiesc creativitatea potenial a persoanei, spre deosebire de facultatea creativ, care presupune posibilitatea real, actualizat, de a crea.

    Ana Stoica

    ,,,,,,,,A fi creativ A fi creativ A fi creativ A fi creativ

    nseamn a vnseamn a vnseamn a vnseamn a vedea edea edea edea

    acelai lucru ca acelai lucru ca acelai lucru ca acelai lucru ca

    toat lumea, dar a toat lumea, dar a toat lumea, dar a toat lumea, dar a

    te gndi la ceva te gndi la ceva te gndi la ceva te gndi la ceva

    diferit.diferit.diferit.diferit. Mihaela Roco

    ,,Creativitatea presupune o dispoziie general a personalitii spre nou, o anumit organizare (stilistic) o proceselor psihice n sistem de personalitate.

    P. Popescu - Neveanu

    ,,Supravieuirea omului depinde, i n viitor va depinde

    t mai mult, de dimensiunea creatoare a factorului uman.

    J. P. Guilford

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    30

    Jocul Kim, dezvolt memoria vizual grafico serie de 8 12 obiecte sunt puse pe catedr i se las un timp n cmpul vizual al copiilor, apoi se acoper cu o pnz. Copiii vor desena toate obiectele pe care i le amintesc.

    Serii de desenejoc pentru dezvoltarea memoriei vizuale i ateniei. Se execut la tabl, sub ochii elevilor, o serie de desene i, n timp ce atenia copiilor este distras, se terge unul sau mai multe. Elevii trebuie s identifice desenul sau desenele care au fost terse. Jocuri folosite la educaia muzical pentru dezvoltarea creativitii Cnt-i numele ! - poate fi considerat un joc n care copilul va trebui s improvizeze scurte motive ritmico-melodice. Suntem instrumentiti elevii pot interpreta diverse melodii cu ajutorul unor ,,instrumente muzicale neconvenionale, cum ar fi: sticle umplute cu pietricele, lichid sau nisip, dou pietre mari, dou bee, banca etc.

    Notele din cuvinte i solicit pe elevi s gseasc cuvinte care conin silabe muzicale (cuvintele pot fi grupate pe domenii: nume de persoane, animale, fructe, etc). Exemple: fructe i legume - fasole, mere, dovleac, piersic, cirea

    CREATIVITATEA - DIMENSIUNEA NVMNTULUI ROMNESC MIRELA POPA-nvtoare

    coala Gimnazial nr.3 Dimitrie Cantemir, Matca-Galai

    Creativitatea este o dimensiune psihologic a personalitii care angajeaz toate resursele sistemului psihic uman i care este proprie tuturor copiilor. Manifestarea ei difer ns de la o persoan la alta, n funcie de felul n care interacioneaz factorii ce concur la apariia i exprimarea ei. Din experiena mea la catedr am neles c, potenialul creativ al fiecrui elev poate fi cultivat,c mediul n care activeaz e foarte important i responsabilitatea noastr, a dasclilor, este una foarte mare. Mihaelei Roco a enumerat n lucrarea sa, cteva devize ale omului creativ, devize de care am ncercat s in seama att n activitatea didactic, ct i n afara ei:

    ,,Fr curaj nu se poate face nimic nou. Jucai-v cu ideile! Dac nu gsii soluia la o problem, cutai o alt problem, transformnd o pe prima. A fi activ este bine; a fi creativ este i mai bine. Inspirai-v de la natur; este un izvor nesecat de idei. Ducei pn la capt orice idee. Nu ateptai s gndeasc alii naintea dumneavoastr.

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    31

    Gndii-v la ct mai multe posibiliti de rezolvare a unei probleme; nu v limitai doar la una singur. Exersai-v pentru o critic constructiv.

    Punei-v ntrebri la care nu putei rspunde; descoperii imposibilul. Cel mai bun mod de a avea o idee bun este de a avea ct mai multe idei. Aa cum v schimbai mbrcmintea, nclmintea, ncercai s v schimbai i ideile, deoarece i ele

    au un termen de valabilitate Dezvoltarea potenialului creativ al elevilor depinde, n esen, de calitatea actului educativ n care acetia sunt implicai. nvarea care permite dezvoltarea creativitii este aceea care favorizeaz formarea unor stri motivaional afective i utilizarea unor strategii euristice creative.

    n vederea cultivrii creativitii la elevii mei am pornit de la urmtoarele : Utilizarea unor strategii didactice, euristice, creative; Adoptarea unui stil educaional permisiv;

    Abordarea unei strategii didactice euristice, creative nseamn aplicarea metodelor activ- participative (nvarea prin descoperire, problematizarea, conversaia euristic, jocul didactic, citirea explicativ, experimentul) i a unor tehnici de stimulare a creativitii n grup (brainstorming-ul, sinectica) care s mobilizeze elevii n propria lor formare, solicitndu-le procesele cognitive n descoperirea adevrurilor, pregtindu-i pentru soluii originale i pentru autonomie intelectual. O condiie sine que non n cultivarea creativitii colarului mic o constituie adoptarea unui stil educaional care s permit afirmarea liber si nelegerea necondiionat. Pentru contracararea aciunii factorilor frenatori ai creativitii am aplicat acele metode i tehnici care s-l orienteze pe copil spre noi descoperiri, spre nelegerea faptului c , de obicei, nu exist un rspuns unic la o problem dat. Organizarea interdisciplinar a coninuturilor, mbinarea celor teoretice cu cele practice, a celor tiinifice cu cele artistice a permis realizarea unor conexiuni inedite, mbogirea sferei cognitive, formarea i transferul deprinderilor i cunotinelor acumulate. Organizarea pe grupe a oferit elevilor posibilitatea de a colabora, de a comunica, de a se face nelei i acceptai de ctre ceilali. Rezolvarea unei sarcini n echip a implicat discuii prealabile lurii unor decizii, confruntarea de idei ntre membrii acesteia i alegerea unei soluii optime. Creativitatea s-a manifestat n acest caz prin ideile pe care le aducea fiecare membru al echipei pentru a realiza sarcina dat, prin modul n care tia s colaboreze i s-i organizeze timpul i resursele oferite, ca mod de adaptare la situaia - problem dat. De asemenea, n cadrul grupului, fiecare avea un rol de ndeplinit, o sarcin aparte, siutaie n care trebuia s-i speculeze la maximum cunotinele i deprinderile pentru ca pe baza acestora s dea cele mai bune rezultate n ceea ce l privete pe el nsui, dar, implicit, s i ajute grupul. Metoda lucrului n echip a inclus i interevaluarea elevilor, acetia fiind pui s comenteze deciziile altora i s dea alte soluii, nu neaparat realiste, cu privire la problema dat.

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    32

    Prezint n continuare o serie de activiti pe care le-am desfurat la clas i care au dus la dezvoltarea creativitii elevilor mei:

    Abordarea creativ a unor cuvinte, silabe, sunete stimul. Curioziti lingvistice;

    Intuirea i exersarea unor elemente de mim i pantomim pentru comunicarea de stri i aciuni;

    Realizarea unor figuri sau obiecte din beioare, cifre sau figuri geometrice;

    Realizarea unor desene pe baza descrierii elementelor componente;

    Crearea de propoziii, scurte texte plecnd de la imagini date;

    Realizarea unor dialoguri imaginare ntre plante i animale alese de elevi;

    Dramatizarea unor fragmente din opere literare cunoscute;

    Compunere de probleme;

    Ghici, ghicitoarea mea!

    Conceperea unor povestiri dup imagini, cu nceput dat, pe baza unor ntmplri exprimate succint n unele titluri de ziare;

    Inventarea unor noi episoade pentru poveti cunoscute;

    Crearea de poveti pe teme date;

    Gsirea unor titluri originale pentru un anumit tablou, povestire, poezie;

    Transpunerea n desen sau pictur a unui fragment dintr o poveste preferat;

    Realizarea unor afie publicitare, invitaii; Creaia presupune reciprocitate: ntre elev i nvtor, ntre elev i colegi, ntre elev sau nvtor i societate. Sensul univoc ar viza n acest caz absurdul. Referindu se la acest lucru, Constantin Noica afirma: ,,ntr o coal niciodat nu se tie cine d i cine primete. Menirea nvtorului rmne aceea de a cluzi paii elevilor si pe cile necunoscute ale tiinei i artei, de ai narma cu cele mai bune metode i tehnici de lucru care s i ajute s se adapteze uor condiiilor existente i s se poat autoperfeciona pe tot parcursul vieii. Marele filosof, Plutarh, afirma acest lucru cu

    multe secole nainte: ,,Consider elevul o fclie pe care s o aprinzi, astfel nct mai trziu s lumineze cu lumin proprie.

    Bibliografie : Apud Voiculescu, Marin,Gndire aforistic n cultura romneasc, Bucureti, Editura Academiei, 1986 Roco, Mihaela Creativitatea individual i de grup, Bucureti, Editura Academiei, 1979 Dulgheru, Maria; Mocanu, Sofia (coordonatori) Creativitate n nvmnt, Focani, Editura Terra, 2004

  • Educaie, art i cultur Studii de specialitate - iunie 2011

    33

    STRATEGII PENTRU DEZVOLTAREA GNDIRII CREATIVE Prof nv.primar. STOICA DIJA

    coala Gen. I.D.Sirbu structura coala Gen. Nr.6 Petrila

    Stimularea potenialului creativ al elevilor reprezint una din principalele prioriti ale educaiei n lume la acest nceput al mileniului III.

    Epoca n care trim cere fiecrui individ s se adapteze la situaii mereu noi, s rezolve numeroase probleme sociale i profesionale, s gseac soluii variate, ingenioase, originale.

    Schimbrile globale se deruleaz n ritmuri tot mai accelerate. Pentru a pregti tinerii s fac fa transformrilor rapide ale vieii n aspectele economic, politic,social,cultural e necesar dezvoltarea creativitii elevilor la toate disciplinele.

    Prin creativitate se ntelege capacitatea sau aptitudinea de a realiza ceva original.Actul creator este insa un proces de elaborare prin invenie sau descoperire,cu ajutorul imaginaiei creatoare,a unor idei sau produse noi,originale de mare valoare i aplicabile n diferite domenii de activitate.

    Cnd se dezbate problema educrii creativitii la elevi nu se pot trece cu vederea dou probleme n privina crora mai exist nc opinii diferite: dac este educabil creativitatea i care este calea optim de stimulare i educare a creativitii.

    n ceea ce privete prima problem, adepii tezei educabilitii creativitii sunt mai numeroi. Ei aduc drept argumente: rezultatele pozitive obinute prin metodele de stimulare a capacitilor creatoare; datele experimentelor pedagogice; studiul analitic al factorilor creativitii. Unele cercetri de dat mai recent susin c problema educabilitii creativitii nu trebuie abordat global, ci difereniat, n funcie de natura factorilor ei specifici. Spre exemplu, factorii intelectuali ai creativitii sunt mai uor educabili, n timp ce factorii de natur non-cognitiv (de personalitate i motivaionali) se las mai greu influenai n direcia i la intensitatea dorite de nvtor. Totui, i aceti factori ai creativitii sunt educabili, dar cu rbdare, cu pricepere i tact pedagogic.

    ,,Creativitatea se nva, chiar dac nu se nva ca fizica sau tmplria. Ar fi mai nimerit s spunem c se desctueaz sau se dezvolt.(B. Schwartz)

    n legtur cu cea de-a doua problem, referitoare la cile optime d


Recommended