+ All Categories
Home > Documents > Vatra veche 7, 2011

Vatra veche 7, 2011

Date post: 06-Jul-2015
Category:
Upload: zorin-diaconescu
View: 794 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
Revista de cultura din Tg Mures

of 88

Transcript

7Lunar de cultur * Serie veche nou* Anul III, nr. 7(31), iulie 2011 *ISSN 2066-0952VATRA, Foaie ilustrat pentru familie (1894) *Fondatori I.Slavici, I.L. Caragiale, G. Cobuc VATRA, 1971 *Redactor-ef fondator Romulus Guga* VATRA VECHE, 2009, Redactor-ef Nicolae Bciu_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________ _

Jean Pierre Augier, Armonie cosmic * Numr ilustrat de Jean Pierre Augier (Frana)_______________________________________________________________________________________________________

Antologie Vatra veche LA 70 DE ANI I NC UNUL... Se nchin soiei mele, Michaela, artist plastic, apus la vrsta de 63 de aniMoto: Snt douzeci de ani i nc unul... N-a vrea niciunul s i-l dau minciunii... (N. Labi, 3 dec. 1956)

La 70 de ani i nc unul potcoava coapt-ncepe-ncet s cad iar vinul putrezete trist n cad pe cnd m-nbu fierbnd destinul mselria s-a carbonizat am ochii goi ca dou stinse parce pruncul plngnd n mine se ntoarce i m descoper canonizat...

Tu pui rsadurile morii-n spini rsare-n urm ghear-n alt ghear tu lupt-te-n lupoaica ta ursar i mi preseaz oasele n crini la levitaia dinti de ast sear la 70 de ani i nc-o var... 11 mai 2011 GHEORGHE ISTRATE

Antologie Vatra veche La aptezeci de ani i nc unul, de Gheorghe Istrate/1 Jean-Pierre Augier Centenar o nou lume veche, de Nicolae Bciu/2 De la inim la inim, de Nicolae Bciu/3 Vatra veche dialog cu chirurgul cardiovascular Radu Deac, de Nicolae Bciu/5 Asterisc. Cu i fr Romulus Guga, de Voica Foioreanu-Guga/11 Un mag al poeziei la Braov: Adam Puslojic, de Daniel Drgan/12 Poeme de Adam Puslojic/12 Director de onoare, de N. Bciu/12 Trgu-Mureu din Chiinu, de Nicolae Bciu/13 Dulce harababur, de Cleopatra Loriniu/14 Fora politic a femeilor (Andreea Paul Vass), de Iulian Chivu/15 Eseu. Ceea ce rmne este sursul, de Dumitru Velea/16 Glos la mitul jertfei, de Lucreia Bogdan/18 Lirica interbelic n Abecedar i Pagini literare (Mihai Beniuc), de Maria Vaida/20 Un poet care ne aparine: Benjamin Fundoianu, de Grigore Gherman/21 Ochean ntors. Doar apropo de anul literar 2010, de Dumitru Hurub/22 Opinii. Vrstele poeziei lui Mircea Crtrescu, de Romelia Popp/25 Cronica literar. Piramida poeziei (Ion Brad), de Elena M. Cmpan/26 Cnd diamantele se fisureaz (Adrian Botez), de Constantin Stancu/27 O ntlnire mai puin obinuit (Miruna Miron), de Angela Olaru/28 Cezarina Adamescu - o doamn a sonetului romnesc, de Ionel Necula/29 Duhul pmntului nostru (Stelian Rducanu) de A.I.Brumaru/31 Reflexii. Victor Sterom - "Sintoniile" pelerinului, de Gheorghe A. Stroia/32 Filtre. Alt cuvnt de nsoire (Florenna Loredana Dalian), de Adrian Dinu Rachieru/34 Povestirile umoristice ale lui Gheorghe Blceanu, de Clin Ciobotari/35 Horia Bdescu Frdechipul lumii, de Lucian Gruia/35 nsemnul divin (Emilia Dabu), de Menu Maximinian/36 Prozatorul Aurel Podaru, de Mircea Ioan Casimcea/36 Cri noi. Trandafirii deertului (Mariana Cristescu), de Nicolae Bciu/37 Solidaritate integratoare (Mariana Cristescu), de Lazr Ldariu/37 Floarea de nisip, de Mariana Cristescu/38 Poeme de Theodor Damian/39 Anchet Vatra veche. Prietenia/dumnia literar, de Lucia Olaru Nenati/40 Direcia nou. Grania dintre poet i prozator, de Elena M. Cmpan/41 Poeme de Melania Cuc/44 Documentele continuitii.Pilde de mntuire (Teodor Ciuru), de Menu Maximinian/45 Arhimandritul Vichentie Amariei, de ierod. Hrisostom Filipescu/46 Micarea Rugului aprins, de Cristina Sava/47 Mistica n cultura profund a romnilor (I), de pr. Mihai Andrei Aldea/48 Calendar. Ion Pop 70, de Nicolae Bciu/50 Biblioteca Babel. Mirian Jesus Caloretti Castillo (Peru), prezentare i traducere de Flavia Cosma/51 Vatra veche dialog cu Iano urcanu, de Raia Rogac/52 Starea prozei. Vrul din America, de Dumitru Hurub/56 De-a v-ai ascunselea cu moartea, de Ion Nete/57 ncercri de strpungere a tcerii gndului, de Elena Neagoe/61 Starea prozei. Osul, de Mihai Batog-Bujeni/63 Eseu. ncornoraii din comediile lui nenea Iancu, de Tamara Constantinescu/65 Mapamond. Un romn n India (X), de Ovidiu Ivancu/68 Hopuri ardelene. Scurtturi cu btaie lung, de Atila Socaciu/70 Poeme de Rzvan Ducan/72 La cules de rodii n cartierul Rahova,46, de Anni-Lorei Mainka/73 Poeme de Cornelia Jinga Hetrea/74 Poeme de Sorina Bloj/74 Interviu cu istoricul Sergiu Mustea (Rep. Moldova), de Liliana Moldovan/75 Cronica teatral. Viaa lui Helge n luminile rampei, de Silviu Milan/76 Cnd diavolul i d cu oj roie pe copite, distribuie suferin, de Adrian ion/76 Literatur i film. O instituie numit Tolstoi, de Alexandru Jurcan/77 Pamflet. A aptea scrisoare franco-afon.Povestire roz din cartierul Oraj(eriei), de Hydra N.T./78 Ziua nvtorului n veacul trecut, de Maria Tirenescu/79 Marele val haikuuri/80 Simpozion de Haiku, de Iulian Dmcu/80 Concurs Agatha Grigorescu Bacovia/80 Zilele operei la Bistria, de Elena M. Cmpan/81 Parte de atta carte, de Elena M. Cmpan/81 Bibliocultural basarabean. Chiinul citete o carte, de Raia Rogac/82 Romulus Guga n Concurs/83 Curier. De la Vatra veche, la noua Vatra veche/85 Literatur i istorie, de Nicolae Bciu/77 Starea prozei.n apa mrii, de Ananie Gagniuc /88 Numr ilustrat cu lucri de Jean-Pierre Augier, Frana.

Pe Jean-Pierre Augier l-am descoperit n babilonia internautic i imagini ale sale mi-au parvenit printr-un corespondent din Israel. Cnd l-am contactat, graie i colaborrii cu o coleg de facultate (Mariana Chean, absolvent de romnfrancez) n intenia de a-i cere acordul pentru a ilustra un numr din revista Vatra veche cu lucrrile sale, vroia s se asigure c revista e una care s se ridice la preteniile sale. Dup ce a vzut cteva numere din revist, i-a dat acordul, astfel c putem acum s v propunem un altfel de artist, unul care pleac de la oferta neconvenional a unor obiecte din fier, crora le reconsider statutul, le salveaz, trecndu-le din utilitarul cotidian n metafor plastic. Artistul s-a nscut n 1941, n Nisa, i triete i lucreaz n Saint-Antoine-de-Siga, Levens i Saint-Blaise (Alpes-Maritimes, Frana). Preocuprile sale pentru a modela fierul dateaz din 1963, dup ncheierea serviciului militar (n Algeria), cnd ncepe s sudeze obiecte din fier, abandonate, salvndu-le astfel, dndu-le o nou via. Temele sale preferate sunt animalele, reale sau mitologice, femeile, cuplul, precum i subiectele de factur religioas. El creeaz o lume nou, populat cu personaje care domin att prin form ct i prin ncrctura simbolic. Lucrrile sale, de mici dimensiuni sau monumentale, sunt de mare rafinament stilistic, au suplee, fr a fi ocolit tenta umoristic-ironic. Ele au pregnan n ingeniozitate, armonia formelor, echilibru. Despre ele se spune c sunt definite de "patru virtui cardinale": graie, micare, tandree i umor.

Artistul Jean-Pierre Augier expus la Maison du Portal, n Levens (unde exist i o expoziie permanent, deschis publicului), dar i la Paris, New York, Luxemburg, n Belgia, Germania i Elveia. Lucrri de-ale sale au ajuns n spaii publice, dar i n colecii publice i private din toat lumea. Cei interesai, pot accesa informaii suplimentare la adresa site-ului: http://www.jpaugier.fr/?page_id=17. NICOLAE BCIU 2

Prima carte despre inim pe care am citit-o a fost a lui Christiaan Barnard, Inima nu trebuie s moar, aprut n romn n traducerea lui Grigore Vere, n 1972, la Editura Junimea. Att de puternic a fost impactul acelei cri nct mi-am imprimat pe un tricou, cu un tipar pe care mi l-am confecionat singur, literele H-D (Heart Donor), donator de inim. Christiaan Barnard realizase primul transplant de cord i punea problema contientizrii nevoii de solidaritate, de a se salva o via dintr-o moarte, lumea trebuind s accepte donarea inimii n situaii de moarte clinic. La cei aisprezece ani ai mei, vroiam s se tie c, dac mi se ntmpl ceva (mama murise cu doi ani n urm), sunt dispus s devin donator, inima mea s poat salva o via. Maria, regina Romniei, i-a lsat inima motenire prin testament urmailor ei, devenind un simbol ncrcat de semnificaii. Ca un mesaj peste timp pentru ceea ce trebuie s urmeze poporul chemarea inimii, idealurile guvernate de puterea inimii. Mi-am dorit s tiu ct mai multe despre inim, mereu ntre real i ficiune. Dincolo de ceea ce aflam din literatura de specialitate, inima era prezent peste tot n beletristic, dar i n viaa de zi cu zi, fr ca referinele s fie la inim ca organ, ci la inim ca un univers a toate ncptor. Cu inima iubim, cu ea suferim, cu ea vism, ea preia toate nevoile noastre, le gestioneaz pe toate. Toate vin la inim i pleac din inim. Cnd avem nevoie de un sprijin, apelm la inim, i cerem de toate. Trebuie doar s tim s-o ascultm, s-i urmm ndemnurile. Ne dorim minte, sntate, noroc etc. Dar sunt nelei mai uor cei care n-au minte dect cei care n-au inim. Dar care e relaia dintre minte i inim? Cine decide mai nti, cine deine supremaia? Unii sunt hoi de inimi, alii vindectori de inimi. Nu ntmpltor, inima apare frecvent n scrierile Sfinilor Prini, dup cum reliefeaz o lucrare, Inima n scrierile Sfinilor Prini nvtura ortodox despre curirea inimii, de Arhimandrit Spiridonos Logothetis: Ortodoxia ne ndeamn s ne ngrijim nti de inima noastr i mai apoi de purtare, de fptuire. Poate nici nu trebuie s ne ngrijim de acestea: dac rnduim ca inima s ne fie bun i sfnt, atunci de la sine i faptele noastre vor fi bune. Dac ns vom lsa s ni se nriasc inima, atunci, firesc, ni se vor nruti i faptele. Cci din inim ies faptele inimii. Cartea are un cuprins substanial: Inima nainte de toate, Ce este inima, Rostul inimii, Unde se afla inima, Inima este centrul fiinei, Lcaul Sfintei Treimi, mpria lui Dumnezeu este n inima noastr, mpria pcatului, Iubirea din inim, Ct valoreaz virtuile inimii, Farnicia este urt naintea lui Dumnezeu, Curirea inimii, Buntile inimii curate, Din inim curat, Cldura i luminarea inimii, Desftarea inimii, Paza inimii, Cri de folos. Dar cte nu pot fi cercetate n legtur cu inima?! Cte teme, aflate n orizontul ei, nu sunt tentante pentru abordri din cele mai diverse unghiuri? Te iubesc din toat inima, i druiesc inima mea, i mulumesc din inim (din adncul inimii), a sdi n inima cuiva ceva, atac de inim, a murit de inim rea, m doare inima(nu n sens fizic) - iat sintagme de uzan cotidian. Inima e frnt, se las nduioat, unii vorbesc din inim. De ce prefer lumea acordurile inimii i nu pe ale raiunii?

Cine cnt cu druire la harp vindec inimi i suflete, chiar fr s vrea, pentru c harpa este croit pe msura inimii, spune harpistul californian Erik Berglund, care colind lumea cntnd la harp i vorbind despre inim. Care e relaia dintre inim i suflet? Dup cum se tie, circul versiunea c, dup moarte, greutatea scade cu 21 grame. Aceste 21 grame ar reprezenta greutatea sufletului. Oricum, se crede c inima e slaul sufletului, c acolo st acesta cuibrit, potennd mai mult virtuile inimii. Chiar C. Barnard afirma c Inima este considerat de muli oameni, dei poate n subcontient, lcaul fizic al sufletului, un lucru sacru, ce nu trebuie violat de om (Inima nu trebuie s moar, p.10). Din pcate, mai spune C. Barnard, inima a cptat un mister poetic, care-i confer o semnificaie mai profund dect posed cu adevrat (Op.cit., p. 10). Inima, mai spune reputatul chirurg, este un organ minunat, creaie a perioadelor de evoluie, mai perfect dect orice pomp mecanic creat de om vreodat; ea bate nencetat pe durata unei viei. i are i misterele sale, dar acestea, dei complexe i subtile, sunt definite raional i constituie preocuparea fiziologului i chimistului, care caut s realizeze acea cunoatere tot mai profund, care st la baza oricrui progres medical. (Op. cit., p 10). Inima, spun manualele de specialitate, este un muchi puternic ce pompeaz snge n tot organismul. Este localizat n torace, napoia sternului, avnd o form asemntoare cu o par (la adultul sntos, dimensiunea sa aproximeaz dimensiunea pumnului). Inima are aproximativ 60-100 bti /minut, i aproximativ de 100.000 bti / zi. Ct de reci sun aceste cifre n raport cu ct cldur, energie d inima vieii! Inima noastr, spune preotul Anton Danc, este plsmuit n realitatea ei spiritual, moral i fizic de linia ereditar a prinilor i strmoilor, de mediul nconjurtor, de cele ce nvm i gndim, de darurile i chinurile noastre i ale naintailor, de plnset i durere, de virtui i pcate i chiar mai mult de pcate dect de virtui. i aceast inim omeneasc poate fi uneori att de frumoas nct s ne rpeasc admiraia, cum s-a ntmplat, nu numai cu Dante i Beatrice pe care a vzut-o doar o singur dat i i s-a prut c a descoperit paradisul, ci i cu muli alii. Cazul lui Dante este clasic, fiindc el a avut intuiia de a-l pune n versuri. Inima Beatricei l-a copleit ntr-atta nct el a devenit robul frumuseii ei i aceasta l-a fcut cel mai mare poet al Italiei i unul dintre cei mai mari ai omenirii. NICOLAE BCIU ________Foto: Lucrare de Jean Pierre Augier

3

Doar cel ce este blnd i smerit cu inima poate liniti inimile crude, pline de tulburare: numai cel blnd cu inima poate smeri sufletele mndre i trufae - este una dintre virtuile inimii, dup Sfntul Iustin Popovici. Dar ct de multe alte virtui nu are inima, ci n-au ncercat s argumenteze chiar c este centrul tuturor puterilor fireti ale sufletului omenesc? Erik Berglund vede o legtur strns ntre inim i harp: Harpa este instrumentul perfect care stabilizeaz btile inimii. Harpa i inima sunt surori gemene. Iar peste magma lor fierbinte, troneaz ngerii. Orict aur a cptat inima, ea este ns, susine Barnard, un dispozitiv superb, creat din muchi i valve i nzestrat cu o puternic tenacitate, care-i permite s funcioneze eficace i bine n cele mai variabile condiii (Op. cit., p. 11). Ba chiar cere s se renune la viziunea idealizat, mistic a inimii, susinnd c ea trebuie privit n adevrata ei lumin. Dac ns inima, ca organ, nu pune n dificultate un individ, cum ar putea el s renune la imaginea literaturizat a inimii? Una dintre primele publicaii romneti, aprut n secolul al XIX-lea, se numea chiar Foaie pentru minte inim i literatur. Astfel, inima era vzut chiar ca posibil seismograf al unor triri estetice. Oricum, cnd inima nceteaz s mai bat se pune capt vieii. Iar bolile de inim sunt cauzele celor mai multe dintre decese. Cum funcioneaz inima, ce nseamn ea din punct de vedere anatomic? Care sunt punctele ei tari, care punctele slabe? Ce trebuie fcut ca inima s reziste ct mai mult, s fac fa la ct mai multe ncercri la care e supus? Ce regim de via asigur inimii rezisten? Care sunt dumanii/prietenii inimii? Cine/ce mbtrnete inima? Se poate tri cu inim de mprumut? Ce aduce ea noului purttor, de la predecesorul su? Ce se mprumut de la cel n care a btut inima pn la un moment dat? n secolul al XX-lea, am putut s vd inima ntr-o nou dimensiune, de adevrat revoluie chirurgical: transplantul. Cu tot noianul de ntrebri pe care l-a adus. Care sunt riscurile unui transplant, cine i cnd decide c unui pacient i se pot preleva organe? Ct poate prelungi viaa un transplant? n ce msur un pacient cu un transplant de inim se poate reintegra? Se va ajunge la transplantul de inimi artificiale? Pentru c n 1969, la Institutul de Cardiologie Texas din Houston, SUA, dr. Denton Cooley a implantat prima inim complet artificial, aceasta funcionnd pn la momentul transplantrii unei inimi veritabile, pacientul, Haskell Karp, a supravieuit trei zile nainte de a-i fi transplantat o inima uman, dar a murit din cauza unor complicaii, dup o zi. Iar Barney Clark, n 1983, a supravieuit doar 112 zile dup ce a devenit prima persoan creia i s-a transplantat o inim artificial permanent. E aceasta o int, o limit a tiinei? Care sunt implicaiile transplantului, n plan social? n plan psihic? Ci oameni ateapt o inim nou? n SUA, n fiecare an, lista de ateptare depete 4000 de pacieni, n timp ce oferta nu trece de 2200. Pn la transplant, se poate tri i 30 de zile cu o inim artificial, dar aceasta cost 100.000 de dolari! Transplantul de cord a devenit o practic curent, iar la sfritul secolului al XX-lea, Romnia a intrat i ea n rndul rilor n care transplantul de organe, inclusiv de cord, a devenit de rutin. Primul transplant de cord a fost realizat la Spitalul Clinic de Urgen Floreasca, din Bucureti, la 24

octombrie 1999, de ctre dr. erban Brditeanu, ca la trei sptmni, la 14 noiembrie 1999, al doilea transplant s fie efectuat la Trgu-Mure, unde s-a fcut i primul transplant de cord unui copil (Ionica Ciuperca, 12 ani, din nsurei, judeul Brila). Cel cruia i se datoreaz performanele de pionierat ale transplantului de cord la Trgu-Mure este prof.dr. Radu Deac, eful Clinicii de Chirurgie Cardiovascular Trgu-Mure, directorul Centrului de Boli Cardiovasculare i al Centrului Regional de Transplant Mure, fost Ministru Secretar de Stat n Ministerul Sntii i Familiei. Trgu-Mureul a ajuns al doilea centru, dup Bucureti, n care s-a fcut transplant cardiac, dei ar fi putut fi primul. Prima operaie pe cord deschis n aceast clinic s-a efectuat n 5 aprilie 1973, de atunci efectundu-se peste 7000 de operaii pe cord. Prof. dr. Radu Deac, s-a nscut la 28. 02. 1940, n Slaj, a absolvit Facultatea de Medicin i Farmacie din Cluj, a efectuat stagii n Marea Britanie (1969-1970); SUA (19901992). Pe lng conducerea Clinicii de Chirurgie Cardiovascular, Radu Deac e profesor de chirurgie la Universitatea de Medicin i Farmacie Trgu-Mure. Are la activ i invenii:: trei brevete americane pentru valve cardiace artificiale i trei brevete romneti. Este autorul unor premiere medicale: n 1964 a realizat primul transplant cardiac la animal, n 1983 a efectuat prima nlocuire de valv cardiac din Romnia, avnd valva biologic; n 1999 a participat la prima operaie de transplant cardiac din Romnia de la Bucureti i a efectuat cel de-al doilea transplant cardiac din Romnia. A fost distins cu Premiul Academiei Romne pentru cercetri n domeniul colagenului. Am vzut pacieni cu inim de mprumut, i-am filmat, am stat de vorb cu ei, le-am urmrit evoluia, ca reporter TV. Am ajuns s fiu partizanul lui Erik Berglund, care crede c a sosit din nou vremea inimii, c Acum a sosit timpul ca lumea s dea mai mult atenie inimii, s acioneze din inim. Inima are i o zi a ei din 2000, ziua de 30 septembrie s-a stabilit s fie Ziua Mondial a Inimii. Romnii au mai stabilit o Zi a Inimii, Ziua Naional a Inimii, care se marcheaz n luna mai. E aceasta urmare a faptului c n Romnia bolile de inim sunt o cauz important a deceselor: 35% pentru categoria de vrst 0-64 ani (n UE - 23%); cancerul cu e pe locul 2, cu 19,2%; la categoria peste 64 ani procentul e de 77,2% ( n UE e 47%); cancerul e cauza deceselor n cazul a 9,2% dintre romnii peste 64 de ani. n 1997, la femei, pn la 64 de ani aveam cea mai mare mortalitate din Europa din cauza bolilor de inim, n timp ce la aceeai categorie de vrst, eram pe locul 2, dup Lituania. Sunt cteva cifre care ne oblig s privim altfel inima din toate punctele de vedere. Cerceteaz-te, frate, n fiecare zi, spune (Isaia Pustnicul)28, ca s-i cunoti inima i s vezi ce patimi se afl n ea naintea lui Dumnezeu; i leapd-le din inima ta, ca s nu vie osnda rea asupra ta. Se crede c exist o floare a inimii, pducelul, fiindc, se spune, Nici o alt plant din lume nu tie s vindece inima precum el. De aceea, se sugereaz c atunci Cnd l ntlnii prin pduri sau pe margini de drum, facei o plecciune n faa lui i urai-i aceeai sntate ca cea pe care v-o druiete. tim cu toii ns c, dincolo de remedii naturale sau de cuceriri ale medicinei, mai e ceva care ine inima n putere, care o face s triasc n prea plinul ei, care vindec inima: dragostea. Cci dac dragoste nu e....

4

Vatra veche dialog cu

Am fost, fizic, n inima a mii de pacieni-Foaie pentru minte, inim i literatur este o revist literar din secolul al XIX-lea. Este inima un seismograf al unor triri, emoii estetice, domnule Radu Deac? - Da, este o ntrebare dificil, pentru c este, de fapt, un mit. Noi suntem obinuii s privim inima, chiar dac pentru muli poate s fie o decepie, ca o pomp mecanic, creia i corectm deficienele mecanice, i este, de fapt, simbolul vieii pentru c, att timp ct inima funcioneaz, omul triete. ntr-adevr sunt localizate, ca s spun aa, la nivelul inimii, diverse triri. Aceasta se poate traduce i ntrun fel fiziologic, faptul c inima reacioneaz printr-o cretere, de pild, a frecvenei cardiace, la diverse asemenea triri. Aceasta nu nseamn neaprat c la nivelul inimii sunt localizate aceste triri. Evident, tririle sunt manifestri ale altui organ, a creierului, dar care au repercusiuni la nivelul inimii. - Unii spun c-i doare inima, dei, clinic, n-au nici un fel de probleme. Srac inima mea,/ Iar ncepe-a m durea, se spune ntr-un cntec de petrecere. Deci nu e vorba de bolnavi. De ce doare inima fr s fie... bolnav? Fost-am la doctor cu ea, / La doctor i la potic/ i mio spus c n-am nemic, spune mai departe cntecul. Cum doare inima ? - Este vorba, n acelai timp, de o relaie extrem de strns ntre creier i inim i cred c sensul ntrebrii dumneavoastr se refer n special la

aceste repercusiuni fiziologice ale tririlor oamenilor, n sensul c o emoie negativ, de exemplu, poate avea o influen negativ asupra inimii i aceasta se poate manifesta chiar pn la senzaia de durere, fr s existe nicio boal cardiac n fond. - i cnd, doare, n ce constau durerile, senzaiile de durere? - Este o senzaie fizic de durere la nivelul anatomic localizat al inimii, deci n piept, n partea stng. n felul acesta se simte o senzaie dureroas, aa cum se manifest n oricare localizare a corppului, la nivelul unui muchi, al unei articulaii, la nivelul oricrui organ. Eu sesizez sensul ntrebrilor dv. i probabil c rspund mult prea tehnic. Am tratat mai puin aspectul subiectiv, ca s zic aa, aceast parte de reacie a inimii sau cel puin pe care o punem pe seama inimii. - Zilele trecute, scrie presa, un profesor universitar din Bucureti, a murit de inim rea . Ce nseamn inim rea . Cum se moare de inim rea ? - Deci rmnem pe aceeai relaie ntre funcia cerebral, a creierului, i funcia inimii. O emoie negativ, o percepie negativ, o informaie negativ pot fi percepute i la nivelul inimii. Pot aprea simptome de la durere pn la mrirea frecvenei cardiace, senzaie de disconfort, localizat de asemenea anatomic n regiunea inimii, care ntr-adevr face omul s nu se simt bine. - Care e legtura dintre inim i iubire? S lum n calcul doar o declaraie de dragoste frecvent: i druiesc inima mea, ntr-un fel de echivalare a inimii cu iubirea. - Rmnem, vd, pe acelai palier al tririlor de acest gen. Eu mi amintesc un episod din vizita profesorului Marius Barnard la Trgu-Mure. ntr-o discuie despre transplantarea inimii, profesorul Barnard sublinia acest lucru, diferena dintre organe. Transplantarea inimii, n sensul nlocuirii inimii cu o alt inim, n sensul la care v-ai referit dumneavoastr, se poate vorbi de un dar din partea unui donator ctre un om bolnav, cu o stare cardiac alterat avansat, care necesit nlocuire. Din fericire, actualmente, exist aceast posibilitate a transplantului. Profesorul Barnard fcea urmtoarea comparaie: cum ar suna 5

ca o o persoan de sex masculin s-i spun uneia de sex feminin sau invers, pentru c n acest sens se refer expresia la care v referii, n loc s spun i druiesc inima mea s spun: i druiesc rinichiul meu? E expresia profesorului Barnard care, ntr-adevr, ilustreaz, fr s aib niciun sens negativ. E o percepie. Intrm deja n acest cadru subiectiv al tririlor n care e implicat funcia cerebral, dar n care intervine i aceast percepie subiectiv a tririlor la nivelul inimii. Nu tiu dac am fost suficient de explicit, dar exemplul lui Barnard este mai mult dect convingtor. - Sigur, fiecare organ e parte a funcionrii normale a organismu-lui uman. La inim se fac ns cele mai frecvente referiri, n seama inimii sunt puse foarte multe lucruri, mai mult sau mai puin legate cu adevrat, de inim. Ar fi posibil o ierarhie a importanei unor organe vitale? Unde s-ar situa inima? Exist o supremaie a inimii? - Este ntr-adevr considerat foarte important, nu tiu dac putem vorbi chiar de o supremaie a inimii. Oricum, e ultimul organ care cedeaz. Fr funcia inimii nu e posibil viaa. Acum, trebuie s lum n consideraie ce nseamn viaa. De exemplu, un om poate tri cu o deteriorare grav a funciei renale, pentru o perioad de timp. Exist mijloace care s nlocuiasc aceast funcie renal: dializa renal, transpantul renal i aa mai departe. De asemenea, cu funcia hepatic alterat se poate tri o anumit perioad. ntrebarea este cnd nceteaz definitiv funcia unui organ? De exemplu, s considerm c rinichiul nu mai funcioneaz deloc. i n aceste condiii e posibil viaa pentru o anume perioad de timp. i pentru ficat sau pentru oricare alt organ, exist posibilitatea de a se tri i dup ncetarea funciiolr acestora. Fr funcia inimii ns nu se poate tri. ncetarea acestei funcii nseamn sfritul vieii. Din acest punct de vedere, dac, vrei, inima ar putea fi n fruntea unei ierarhii nu neaprat pozitive. Dar ntr-adevr, fr funcie cardiac, cum obinuim noi s spunem, nu exist via. Deci, din acest punct de vedere, accept inima n fruntea ierarhiei propuse de dv. NICOLAE BCIU

Vrsta inimii este aceea pe care o percepe omul- Exist afirmaii de genul i mulumesc din inim, sau din adncul inimii, sau din toat inima. Care sunt adncimile inimii? Ce are inima n tot cuprinsul ei de se poate mulumi cuiva invocnd-o? - Ne adncim tot mai mult n aceast percepie subiectiv a funciei cardiace i trebuie s recunosc c m surprindei cu aceast serie de ntrebri care urmresc s defineasc aspectul subiectiv al percepiei inimii i nu e foarte uor, mai ales fr o pregtire substanial n acest domeniu, n sensul de a putea concretiza mai bine aceast noiune. Aceast realitate fizic, profunzimea, este i ea extrem de dificil de definit, n situaia n care, n virtutea profesiei, am fost fizic n inima a mii de pacieni. Totui, mi-e extrem de dificil s definesc aceast profunzime. Este o noiune extrem de complex. Pentru c, din nou, se localizeaz la nivelul inimii, n mod subiectiv. Fiind vorba de o trire profund, oamenii utilizeaz inima i n acest context, al exprimrii unei mulumiri. Se poate corela activitatea inimii cu astfel de triri de o anumit profunzime. Sper ca pe parcursul discuiei s reuim s definim mai clar aceast noiune. - John i Stasi Aldredge, n cartea Eu, Femeia, au un capitol intitulat Despre inima femeii. Este inima brbatului diferit de inima femeii? - ncercm s ne meninem fiecare dintre noi, n aceast discuie, pe teritoriul cel mai solid, cel mai confortabil. A reveni ns la ideea transplantului cardiac. Avem situaia n care am transplantat inima unei femei n pieptul unui brbat, dar i invers. Am ncercat, i muli alii au ncercat acest lucru, s sesizeze vreo deosebire ntre felul n care simte, percepe, triete n general n via, un om cu o inim transplantat. i, poate, spre dezamgirea dv., trebuie s v spun c nc n-am gsit argumente care s ne conving c tririle omului sunt schimbate atunci cnd i schimbi inima. Ceea ce m face s m duc cu gndul la faptul c ar fi alt organ sediul acestor triri i, evident, acesta trebuie s fie creierul.

C implicm, evident, i inima, este i acest lucru o realitate. Dar msura n care (aa cum suntem obinuii n tiin, cu lucruri exacte, s putem dovedi sau msura o asemenea realitate), distribuim inimii sau creierului aceste stri este foarte dificil de stabilit. Deci, rspunsul la ntrebarea dumneavoastr e mai aproape de negativ. Este greu s identificm o asemenea diferen ntre inima unui brbat i inima unei femei. i cred c exemplul pe care vi l-am dat cu transplantarea inimii este suficient de convingtor. - Domnule Radu Deac, din perspectiva vrstei inimii transplantate, se pot sesiza diferene ale tririlor? Se simte un om n vrst, cruia i s-a transplantat o inim tnr, mai tnr? Poate avea mcar iluzia ntineririi? - Majoritatea transplanturilor pe care le facem au acest obiectiv s oferim unui om mai n vrst, cu boal cardiac, o inim ct mai tnr, pentru c aceasta i permite o durat de via, de supravieuire, mult mai lung. Este, ntr-un fel, un obiectiv pe care, de cele mai multe ori, l atingem. Dar exist i cazuri n care transplantm o inim de vrst apropiat, dar care este n perfect stare de funcionare. Inima poate funciona perfect i la 80 de ani, evident. Vrsta inimii, dac dorim s ne referim la acest lucru, este destul de greu de stabilit. Vrsta inimii este 6

aceea pe care o percepe omul. Este nu neaprat cea biologic, ci cea pe care, efectiv, o percepem. Sigur c intrm pe un domeniu care probabil c e mai puin sau mai dificil de navigat, pentru c intrm i pe domeniul psihologiei, al unor triri pe care un chirurg le percepe cu oarecare dificultate. Dar i acest aspect pe care l-ai ridicat, al vrstei inimii, este extrem de interesant. Dar, iari, nu putem separa inima de creier. naintarea n vrst a unui om nu e n relaie defavorabil n raport cu tinereea. Spuneam c omul este att de tnr ct se simte i aceasta e percepia adevrat a vrstei. n fond, chiar la o vrst naintat, cred c ai aceeai senzaie a prospeimii vrstei pe care ai avut-o n tineree. i este greu s facem afirmaii tranante. Percepia, la o vrst naintat, este a unei experiene, a unei nelepciuni n plus, n niciun caz a unei mbtrniri pe care i-o aduce vrsta. Sigur c biologicul are o influen, dar aceast stare de bine pe care i-o d funcia normal mai multor organe i n special a inimii e dificil de admis c nu te simi bine, c nu mai ai sentimentul tinereii. Chiar dac mbtrnirea i aduce o oarecare lentoare n activitatea fizic, n activitatea creierului, a inimii, aceasta nu poate fi perceput. Cum bine tii, sunt oameni la aptezeci, optzeci de ani, care au o prospeime a firii i a minii care ne surprinde n tot ceea ce fac, n tot ceea ce spun, ntr-o conversaie, cnd poi remarca prospeimea intelectului, chiar dac persoana este la o vrst mai naintat. - Care e prima dumneavoastr amintire despre inim? Cum ai descoperit inima dincolo de propria dv. inim? - Remarc ineditul ntrebrilor dumneavoastr, care nu pot s nu recunosc c m surprinde, dar mi face plcere s ncerc s rspund orict de complicate ar fi aceste ntrebri. Revin iari, ca un laitmotiv, la aspectul fizic. Deci, pentru prima dat n profesia mea, atunci cnd am intrat ntr-o operaie pe inim, am vzut pentru prima dat inima omului. Sigur c, din punct de vedere subiectiv, s ntlneti inima unui om este cu totul altceva, exact n sensul profunzimii tririlor i aspectelor pe care le-ai ridicat. Dar, ntlnirea fizic, privilegiul de a vedea inima cuiva e a celor care lucreaz n acest domeniu, al chirurgiei cardiace.

- Ce v-a fcut s alegei inima ca int a mplinirii dv. profesionale? Au fost i alte tentaii? Prin ce a ctigat inima? - Att ct mi amintesc, eram elev de liceu la Sighioara, astzi Colegiul Naional Mircea Eliade, i n programa de studiu se aflau cursuri de prim ajutor, legat, evident, de chestiunile de starea de sntate despre care trebuiau s afle informaii i elevii. Mi-au strnit un interes deosebit i probabil c aceasta a fost prima ntlnire cu aspecte ale activitii din domeniul sanitar i ale medicinii de ngrijire, de ntrajutorare a celor aflai n dificultate din punctul de vedere al sntii. Nu pot s neg i importana pe care a avut-o faptul c am avut medici n familie i care m-au pus n contact cu realiti, cu informaii din acest domeniu i asupra unui om tnr nu cred c e lipsit de importan s vii n contact cu asemenea informaii, pentru c te impresioneaz mai mult dect orice. Apoi, mai trziu, dup absolvirea liceului, sora mea a urmat medicina i triam n acest mediu, eram expus la informaiile medicale i ncet, ncet, n cursul anilor universitari, la Facultatea de Medicin pe care am urmat-o la Cluj, am studiat i capitole de patologie legate de activitatea inimii. De asemenea, mi amintesc foarte clar, n anul III de facultate, fiind student la Cluj, am fost trimis de mentorii mei de acolo, la Trgu-Mure, pentru a participa la o sesiune tiinific studeneasc. La acea sesiune, am ntlnit cadre didactice de aici, de la Trgu-Mure, care n intenia de a-mi arta activitatea medical de aici, miau artat i dou saloane de bolnavi, n Spitalul vechi, n care erau pacieni cu primele operaii pe inim. Era n primvara anului 1959. Evident c acest lucru, din nou, m-a impresionat foarte profund i, alturi de alte manifestri tiinifice care au avut loc la Cluj, ntre care o echip de medici de la Spitalul Colea, au inut prelegeri despre chirurgia cardiac, la care am participat i iar m-au impresionat. Nu pot s uit i s nu menionez participarea unui profesor rus, Uglov, de la Leningrad, la o manifestare tiinific, la Biblioteca Central Universitar, unde a inut o prelegere despre o metod extrem de nou la vremea aceea, restabilirea funciei cardiace n cazul opririi

inimii, i care era n mare vog, fiind una din somitile mondiale n materie. Prin subiectul pe care l-a tratat, mi-a strnit un interes deosebit pentru acest grup de patologie. - Ai invocat mentorii dumneavoastr. Ai avut modele pe care le-ai urmat, care v-au influenat devenirea dv. profesional? - Evident, am avut privilegiul s fiu n preajma unor oameni mari, chiar dac la momentul respectiv erau foarte tineri, nu erau nc somitile de mai trziu, dar am avut acest privilegiu i m-au stimulat extraordinar, n formarea de care am beneficiat. mi amintesc c primul om cu care am avut contact a fost, pe atunci, asistentul universitar dr. Antoniu Groza, care era asistent la Anatomie, pe care am studiat-o n primii ani de facultate, n anii I i II, care, n acelai timp, era i chirurg la Clinica de Chirurgie I din Cluj. Felul domniei sale de a aborda procesul didactic m-a impresionat profund. Era, de fapt, o mbinare ntre felul de a fi al unui om deosebit i modul de a preda cunotinele, informaiile medicale care au avut o influen important asupra mea, asupra activitii i carierei mele. Apoi, viitorul profesor Mihai Ionescu, care era un chirurg deosebit i, iari, un mare talent didactic. tia s vorbeasc studenilor ntr-un mod cu totul aparte. Se ocupa de studeni ntr-un mod deosebit i atunci acetia l apreciau extraordinar de mult i probabil c a influenat cariera multora, cu siguran i a mea, pentru c mi-a strnit acest interes, n general, pentru medicin, pentru specialitile chirurgicale. A fost apoi, tot n cursul facultii, doctorul Ioan Pop de Popa, viitorul profesor Pop de Popa, care, de asemenea, a avut o influen mare, cel puin n acea perioad, asupra carierei mele. Desigur, atunci erau maetri tineri,

deasupra crora erau nume mari ale medicinei romneti. M gndesc la profesorul Moga, la Medical, profesorul Aurel Nana, la Chirurgie, i colaboratorii domniilor lor, care nu se putea s nu te influeneze. Ceea ce a dori s remarc, extrem de important, e aceast combinaie ntre cariera didactic i cariera medical. Deci, fiecare era un specialist n domeniul lui i, n acelai timp, era cadru didactic. Aceast fericit simbioz nu se poate s nu fie remarcat, fiindc ea contribuia major la influenarea studenilor, a tinerilor medici care i trgeau, s spun aa, stimulul pentru activitate mai profund din interesul pe care l sdeau n inimile lor aceti maetri. i acest lucru a continuat dup Facultate, la Trgu-Mure, prin profesorul Papai Zoltan, profesorul Maros Tiberiu i colaboratorii lor, colectivul n care am trit i am lucrat. Apoi, la Bucureti, profesorul Dan Setlacek, doctorul Marian Ionescu. Apoi, studiile pe care le-am efectuat n Anglia, profesorul Geoffrey Wooller, care a fost unul din pionierii chirurgiei cardiace n lume, un caracter cu totul i cu totul deosebit, care prin caliti umane i profesionale se remarcau, te influenau n activitatea de zi cu zi. i aa pot continua cu anii care au urmat, cu oameni de la care am nvat, cu perioada n care am lucrat n Statele Unite ale Americii, doi ani, iari, oameni cu totul deosebii. ________

Foto : Jean Pierre Augier, Crlig tnr. (sus) ; Zbor n Egipt (Pietricele) (jos)

7

n vizitele pe care le-am fcut la uniti spitaliceti, la clinici de specialitate din strintate, unii nume foarte mari n specialitatea noastr, nu puteau s nu m influeneze pozitiv, s nu m stimuleze s nv metode noi, pe care s le aplic apoi la noi n ar, n decursul celor aproape 43 de ani pe care i-am petrecut aici n Trgu-Mure. - E mare diferen ntre felul n care v raportai la modelele dv. i felul n care se raporteaz acum discipolii, studenii, colaboratorii la dv.? - Da, e de asemenea vorba de percepia pe care o avem asupra unor ntmplri, fapte, a unor procese care se desfoar ncontinuu. Percepia pe care o am acum, n acest moment al carierei, este satisfacia pe care o am vznd colegi mai tineri c ating perfeciunea. i orict am fi de modeti, s zic aa, nu cred c nu putem s fim implicai n aceast dezvoltare. Important este s fie elul, obiectivul unui cadru didactic, al unui profesionist ntr-o anumit specialitate, unde a ajutat colegii prin a le crea condiii s se dezvolte. Aceasta face parte dintr-un complex de situaii, de triri, ntr-o clinic n care ne desfurm activitatea, de chirurgie cardiac, ca a noastr. ntr-un Institut de Boli Cardiovasculare nu poi s nu te gndeti c dezvoltarea acestei activiti, n fond fiecare tindem spre perfeciune, trebuie s se fac i gndindu-ne la asigurarea viitoarei generaii de specialiti. i este evident acest lucru. Avem n Clinic colegi din toate generaiile unii colegi foarte tineri, care ncep n toamna aceasta, alii care sunt ntr-o faz mai avansat de instruire, alii mai experimentai, cu care colaborm de mai muli ani. Trebuie s subliniez c satisfacia cea mai mare este aceea de a vedea asigurat perpetuarea acestei specialiti, practicat la un nivel ct mai nalt posibil, pentru c, de fapt, acesta este obiectivul nostru, de a asigura dezvoltarea medicinei, a asigura pacienilor diagnosticul i tratamentul la cel mai nalt nivel, aici, n comunitatea n care trim, n ara care ne-a fost hrzit, i evident, aceast satisfacie mi-o dau anii din urm, pentru c avem colegi foarte tineri care au ajuns la un nivel de dezvoltare profesional, de perfecionare remarcabil. Aceste rezultate nu pot fi separate de coala

de medicin, de spitalele n care i desfoar tinerii specialiti activitatea i asupra crora am avut i noi o influen foarte important, la care se adaug i foarte buna dotare cu aparatur, modul de organizare a activitii. Toate aceste elemente fac parte din profesia fiecruia dintre noi i cred c sunt foarte importante. Iar n ceea ce privete Trgu-Mureul, acesta e un centru medical puternic, cu Universitate de Medicin. Nu pot fi separate aceste contribuii, aceti factori, dect poate din punct de vedere didactic, altfel ele fac parte dintr-un complex, dintr-un tot n care oamenii tineri, cu o anumit formaie sau cu anumite caliti, trsturi de personalitate, de caracter i aa mai departe, cu nite abiliti fizice chiar n chirurgie, pentru c chirurgia implic pe lng creier i manualitate, activitate practic, care trebuie cultivate, dezvoltate, pe lng celelalte caliti intelectuale. Deci, toate aceste elemente complexe, reunite, influeneaz dezvoltarea unui tnr sau chiar a unui profesionist mai avansat n vrst i fac parte dintre obiectivele activitii noastre didactice, profesionale, spitaliceti i de relaii interumane. (...) . - A fost ntmplare sau recunoaterea unor merite alegerea profesorului sud-african Marius Barnard de a veni la TrguMure ? Cum v-a marcat ntlnirea cu distinsul chirurg ? - Vizita profesorului Marius Barnard este unul dintre momentele remarcabile ale activitii noastre, dar trebuie s spun, vizita domniei sale, (pentru noi l-am cunoscut numai dup performanele realizate la Cape Town, n Republica Sud-African, odat cu realizarea primului 8

transplant de inim, n 1967, deci, dup aceea, n anii care au urmat, i-am cunoscut performanele), din 1976, a nsemnat un moment deosebit pentru dezvoltarea noastr, pentru c n-a fost doar o vizit protocolar, a fost o vizit de lucru, cum se spune. A petrecut cu noi mai multe sptmni n care a operat, ne-a ajutat la operaii i, evident, a fost un mare progres. Am avut, deci, ansa s ne viziteze. Eram al doilea centru din ar n desfurarea activitii de chirurgie pe cord deschis i, dup Bucureti, evident c vizita domniei sale a avut loc i la Trgu-Mure i s-a nscris n activitatea noastr ca un eveniment memorabil, a fost poate chiar o cotitur n obinerea unor rezultate mai bune, pentru c n 1976 eram abia la trei ani de la nceputul activitii noastre de chirurgie pe cord deschis. i experiena domniei sale, de decenii, a contat foarte mult i trebuie s remarc c ne-a mprtit-o cu foarte mult generozitate, lucru pe care putea s-l fac mai reinut, mai limitat, dar a avut o deschidere extraordinar. Este o personalitate i un intelect cu totul deosebit. Repet, a avut o mare influen asupra activitii nu numai a mele, ci i a ntregului colectiv din care fac parte. - Este transplantul cardiac un vrf al performanei chirurgicale? Cum s-a nscut visul transplantului cardiac, care a devenit apoi realitate, la Trgu-Mure? - A fost, ntr-adevr un vis, dac vrei. n ultimii ani de Facultate, am participat la nite operaii experimentale, pe care le-a efectuat profesorul Pop de Popa, atunci fiind tnr asistent, nainte de a pleca de la Cluj la Trgu-Mure. i aceasta mi-a dat posibilitatea s m informez profund asupra datelor literaturii de specialitate. 1959 a fost anul n care doi cercettori remarcabili din Statele Unite ale Americii, doctor Norman Sharmway, i doctorul Richard Howard, au perfecionat o metod de nlocuire a inimii la animal i care a fost publicat nainte de 1960. Am avut ansa s descopr aceast publicaie care ne-a creat foarte multe planuri de viitor. Atunci am decis s redactez teza de licen, de absolvire a facultii, cu acest subiect, Transplantarea inimii n chirurgia mondial, care era prima lucrare de anvergur n literatura de specialitate romneasc. ______ Foto: Jean Pierre Augier, Femeie cu trei rae

Apoi, am venit la Trgu-Mure i, concomitent cu implicarea n activitatea de chirurgie cardiac, am ncercat s transpun n realitate acest vis i, n ciuda condiiilor pe care le-am avut, am reuit n 1964, n luna august, s fac prima nlocuire complet din punct de vedere chirurgical, a inimii unui animal. Am operat pe un cine i atunci am i publicat rezultatele aici, n revista medical a Trgu-Mureului. Au urmat altele pn n 1966. Au fost 53 de asemenea operaii de transplantare total a inimii. n perioada pe care am menionat-o, de la Cluj, ceea ce iniiase profesorul Pop de Popa era o transplantare a inimii nu cu preluarea funciei, ci n poziionarea inimii unui animal n circulaia gtului unui animal. Deci era o funcie provizorie i incomplet. Era una dintre etapele, dac vrei, ale transplantrii cardiace. S-au nceput n lume acest fel de experimente n 1905, profesorii Karell din Statele Unite i Qoutrie, din Frana, lund Premiul Nobel pentru ele. Acesta este, de fapt, nceputul experimental al transplantrii inimii, n 1905. Apoi, n 1921, o alt echip de cercettori a reluat aceast activitate, pentru ca anii cincizeci s nsemne efectuarea unor pai importani n dezvoltarea tehnic a nlocuirii n totalitate. Deci, n etapa de trecere de la aceast etap provizorie, cu funcie parial a inimii transplantate la nlocuirea total a inimii, care a culminat n 1959, cu elaborarea acestei tehnici. Acest profesor Norman Charmway, din California, de la Universitatea Standford, a reuit s in un an de zile n via un animal, un cine, cu inima transplantat. i acesta a fost de fapt pasul uria nainte fcut prin aceast metod. De fapt, trebuie s spun c n mod curent tratm bolile inimii prin operaie chirurgical, pe lng alte procedee, de la tratament medicamentos la alte procedee de cardiologie. Chirurgia ofer nite tehnici care restabilesc mecanic, dac vrei, funcia inimii, prelungind durata de via a pacientului care a suferit aceast intervenie. Dar, nlocuirea funciei inimii reprezint, ntr-o, iari, ierarhie, supremaia tehnic a nlocuirii, a vindecrii. Sigur c se pune problema i astzi, dup ce avem zeci de mii de bolnavi, sunt peste cincizeci de mii de bolnavi

cu inim transplantat n lume. S-a ajuns i la supravieuiri de 25 de ani. Sunt, deci, parametri care spun ceva despre validitatea acestei metode. Mai sunt complicaii, nu totul este perfect n aceast activitate, dar inta, direcia n care se merge este cu certitudine una pozitiv. Sunt rezultate care de la an la an se mbuntesc. i la noi, anul acesta am efectuat ase transplanturi cardiace, ceea ce este cel mai mult din 1999 ncoace, anul n care am nceput noi, la Trgu-Mure, transplantarea inimii n clinic. Pentru noi, acesta a fost pasul important. Dar, s revin la datele istorice, la anul 1964, cnd am fcut primele serii de transplant la animal, aici, la Trgu-Mure. Ca apoi, n 1967, Christiaan Barnard i cu fratele su Marius, s fac prima transplantare la om. A fost un moment care pe noi nea gsit deja n activitate. N-am spus-o niciodat, dar pot s o spun acum c ne-a gsit pregtii. Era un teren fertil, pe care performana extraordinar pe care au fcut-o fraii Barnard, prin transplantul cardiac la om, ne-a stimulat evident. Din pcate, a durat foarte muli ani, au fost cteva decenii la mijloc, cnd necesitatea de a dezvolta chirurgia cardiac n sensul tehnicilor curente, ne-a ndeprtat puin de visul i de obiectivul de a face la om acest transplant. Abia n 1999, am reuit s ncepem i noi operaiile de transplant. Evident, pornisem la drum. Trebuie s spun c n iulie 1999, am nceput primele recoltri de organe. i am fcut pn n septembrie trei sau patru asemenea recoltri. Neavnd nc receptori

potrivii din punct de vedere imunologic, am amnat mereu nceperea activitii clinice. Dar, n luna septembrie a anului 1999, moment n care am oferit inimile de donatori pe care le-am recoltat aici la Trgu-Mure unor instituii prestigioase din Europa Spitalul Agaha, de la Viena, care a fcut prima utilizare a unei inimi recoltate de la Trgu-Mure, i apoi la Bedenhausen, Germania, Centrul de Chirurgie Cardiac, unde s-au folosit dou inimi recoltate aici, la Trgu-Mure, am mai fcut, evident, pai mari nainte, i Trgu-Mureul a fost centrul n care sau fcut primele recoltri multiorgan : ficat, inim, rinichi, care au stimulat i ele aceast activitate de transplant. n 24 octombrie, 1999, doctorul Brditeanu, la Spitalul de Urgen din Bucureti a fcut primul transplant cardiac la om n Romnia, operaie la care am participat i eu i care a decurs bine. La dou sptmni, la TrguMure, ca o evoluie fireasc a lucrurilor, am fcut i noi primul transplant cardiac. A urmat seria transplantelor efectuate de-a lungul anilor. Ceea ce ne d ncredere e faptul c primii bolnavi de atunci au deja ase ani, n aceast toamn primul transplantat face apte ani de la operaie i se afl ntr-o stare bun de sntate, n comparaie cu boala cardiac terminal pe care o avea atunci i care, dac n-ar fi fost fcut transplantul, l-ar fi fcut ca astzi s nu mai fie n via. Deci, este o poveste frumoas, dac vrei, care a nceput de mult, n primii ani, la Cluj i la Trgu-Mure, i care sperm noi s mai putem continua tot la Trgu-Mure, aa cum am fcut-o de cteva decenii. 27 iulie 2006 _________ Foto : Jean Pierre Augier, Triasc vntul de iarn (sus), Lopei tinere (jos)

9

Asterisc

Stimate Domnule Bciu, Trimit textul promis. Cu ntrziere. i acum mie mi vine greu s vorbesc despre aceast ran din sufletul meu. Nu cred c pctuiesc. Iubete-i prietenul mort ca i cum nu ar fi dect absent zice Pitagora, n Legile morale i politice. Toat stima pentru ceea ce facei i ai fcut pentru ca memoria scriitorului s dinuie, s fie vie n minile celor tineri biologic sau mental. * M plimb prin Iai. Oraul Iai este un ora cultural. n oraul Iai tot la 2-300 de metri este o librrie sau un anticariat sau o biseric. Pline. Pline de oameni care au nevoie de hran spiritual. Oameni, dintre care foarte muli tineri. Iaul este, doar, un ora universitar. M plimb prin Iai. Dar este 2 iunie. 2 iunie. Ca dintr-o clepsidr cade Timpul. 2 iunie. 2 iunie este ROMULUS GUGA. Tu, ce te-ai bucurat de spaiu, De coapsa femeii ce-i zice din toate Timpurile : tristee Tu nu mai eti. Poetul e mprejmuit cu piatr. Anii sunt scrii sub nume. Crile se pot citi, nu mai exist O alt fa. Statuia e n minile mele i spun... mi spune ? Intru ntr-o librrie. M uit la cri . Multe cri. Frumoase cri. Rsfoiesc. Citesc. - Cutai ceva ? m ntreab, cu amabilitate, cu solicitudine vocea unei tinere frumoase. - Da, zic. Romulus Guga. Romulus Guga: Poezii... Evul mediu ntmpltor...Nebunul i floarea... - mi pare ru, dar nu avem. Altceva...? ...Crile se pot citi, mi spun, crile se pot citi, crile se pot citi... A doua librrie, a aptea librrie, a 11-a librrie : - mi pare ru, n-avem, ...Altceva...? Poate c am visat, m gndesc... Poate c am visat. Ca neleptul acela chinez, care a adormit i a visat c

este un fluture. Un fluture care zbura fericit. i s-a trezit fericit, dar i-a dat seama c a visat, c este doar un nelept btrn care a visat c este fluture. Dar era fericit. i nu mai tia precis dac este fluturele care a visat c este un nelept btrn sau e neleptul btrn care a visat c e fluture. Poate c am visat, m gndesc, am adormit i l-am visat pe Romulus Guga. Am adormit i am visat c l-am iubit, c m-a iubit, c vieile noastre s-au mpletit... Cci zice Poetul: Eti poate numai o nchipuire a mea, Poate osemintele care te alctuiesc Sunt rdcinile unor trandafiri mori Ce-au strbtut o iarn pustie n sufletul meu. ...O iarn pustie, o var pustie, o primvar pustie, o toamn pustie... Eram o frunz n stnga copacului, Erai o frunz n dreapta copacului, Cnd ploaia venea de sus, Strigam pe rnd: Plou ! Ca fiecare s se-ascund... ................................................... Erai o frunz n stnga copacului, Eram o frunz n dreapta copacului, Toamna, de sus, ne-a cobort pe rnd....spune Poetul. Aa spune Poetul. M plimb. M plimb prin Iai. Iaiul este un ora cultural. Muzee, multe muzee, majoritatea n renovare. Nu face nimic. Spectacole i expoziii se fac n spaii neconvenionale. i e plin de oameni. Oameni de toate vrstele. i tineri, foarte muli tineri. Poetul pe care l-am visat mi optete, o , iar mi optete doar este 2 iunie: Aud oamenii cum alunec Uor, Uor. Fonesc pn departe, Blnzi i cruzi, nvini i-nvingtori, Ca psrile, ca brazii, Ca moartea, Ca Timpul.. [Adiere] Poetul e de-acum mprejmuit cu piatr, piatr, piatr... Suntem n anul de graie 2011, n data de 2 iunie. 2 iunie. 2 iunie. Romulus Guga. Poet, romancier, dramaturg, redactor-ef, brbat iubit i iubitor, Iubitul meu pe care, probabil, l-am visat...

Poetul tia tot, chiar i despre mine. Cci nu spune el ?: Vom muri, vom muri i pe urm Alt lume dup noi va urma... Noi vom fi locul n care Sufletul lor va sta i-ntreba... [fr titlu, pag. 197, Poezii] M plimb prin Iai. Biblioteca Central Universitar. Nu pot s iau cri nici pentru sala de lectur fr legitimaie. Nu pot s-mi fac legitimaie fr xerox dup cartea de identitate. Nu pot s scot crile dect dup ora trei, cci ntre unu i trei este pauz. mi fac xerox, mi fac legitimaie, mi scot cotele crilor (de pe calculator, totul este n calculator). Se face ora trei. Primesc crile. Romulus Guga Totem, Romulus Guga Brci Prsite, Romulus Guga Poezii, Romulus Guga Nebunul i floarea, Romulus Guga Evul mediu ntmpltor, Romulus Guga Adio, Arizona... Adio, Arizona... Adio, tineree... Adio, visul meu de tineree... Dac dispari, nu se ntmpl nimic, [spune el] Cineva se aeaz la o mas singur, Un trandafir se sufoc-n vaz, De atta singurtate. ............................................................ Poetul e de-acum mprejmuit cu piatr. l caut. l gndesc. l visez. i iar l caut. Dar el mi spune, sau nou ne spune: Cine m-a iubit, pur s-a regsit n cuvintele mele,/ Pur va rmne, pn am s m mut ntre stele.../Cine m va cuta pe urm n cuvintele mele/ M va auzi rtcind ntre stele. VOICA FOIOREANUGUGA

10

Un mag al poeziei la Braov

Acel mare poet vlaho-romn care a tradus n srb i a rspndit n spaiul ex-iugoslav opera lui Nichita, a lui Eminescu, Blaga, Bacovia, Sorescu, Barbu .a. se afl n Romnia i n literatura romn la el acas, fiind, dup cum singur mrturisete, poet srb i romn deopotriv (25 de volume n srb, 8 n romn, 60 de volume traduceri din poezia romn, opera sa fiind, la rndul ei, tradus n peste 20 de limbi). Cartea lui de vizit este pe msura operei sale vaste i a biografiei sale fabuloase. Frunta n Serbia n lupta de nnoire patriotic i democratic a rii sale, secretar general al Uniunii Scriitorilor din Serbia, Membru de Onoare al Academiei Romne, membru activ al Uniunii Scriitorilor din Romnia, distins cu numeroase premii literare ntre care Vergilius la Roma, Felix Romuliana la Belgrad, Sceptrul Poeziei n Macedonia, Lucian Blaga (de trei ori), Doctor Honoris Causa al Universitii de Vest, participant la numeroase reuniuni literare i dezbateri de idei n Romnia, Rusia, Italia, Germania, Elveia, Ungaria, Bulgaria, China, Frana, Grecia, Macedonia etc. A sosit la Braov ca invitat al Fundaiei Culturale Arania prin grupul su de sunete i culori Caii verzi de pe perei, (o alctuire nzbtioas a tinerilor poei, muzicieni, actori i pictori) i a fost gzduit timp de trei zile de Centrul Cultural Reduta (director Marius Cisar). Evenimentul central s-a svrit n sala mare a Palatului Reduta, plin pn la refuz de un public sensibil i receptiv, avnd ca pretext lansarea trilogiei Asimetria durerii, care cuprinde plenar opera n limba romn a lui Adam Puslojic. Ediia, superb i consistent, a fost prefaat de conf. univ. dr. Virgil Borcan. Poeii Adrian Munteanu i Laureniu Ciprian Tudor, mpreun

cu excelentul actor Mihai Bica au recitat din poezia autorului oaspete i a prietenului su Nichita Stnescu. Grupul vocal Anatoly, pentru prima oar n format de cvintet, a produs un regal muzical de inspiraie folcloric. Adam Puslojic i Daniel Drgan au evocat pe Nichita, om-poet-prieten. Au rulat seleciuni dintr-un film inedit, consacrat ultimelor sptmni de via ale celui ce a scris cele unsprezece elegii. i totul ntr-o baie de poezie recitat de oaspetele srb i de prietenii si braoveni. Erudit i orator desvrit, druit i cu un remarcabil talent actoricesc, Adam Puslojic a dovedit o magic putere de a capta, de a electriza i empatiza publicul. Adam Puslojic scrie o poezie profund i cuprinztoare, exprimat clocotitor. El este i creatorul unui curent literar-artistic intitulat Atelierul numrul 9, clocotrism): Eu sunt soldatul poeziei romneti / Dar tu, Doamne, oare eti? / Sunt trist, Printe, ca Nichita cel luminos / i acum plng, nu plng dureros / Stau aici i privesc spre Blaga - / Spaiul meu mioritic a ajuns la Haga (din Un edict nou: frailor mei romni) Un minunat poem dedicat poetului Gheorghe Prja: intitulat Crucea mea din Maramure. Aici am venit o singur dat/ i am rmas de o sut de ori! / Luptndu-m cu plecarea din mine / Am nvat toate leciile despre cerc / n afar de una singur/ Cercul / Unde / ncepe? Credincios principiilor poetice i experienei stilistice a lui Nichita, Puslojic pstreaz sfintele interogaii care nu l-au prsit nici pe prietenul su din Carpai: A edifica / pe un coridor luminos piatra / i ideea de piatr. (din Gradul zero al poeziei) Desprirea de braoveni, n atelierul de creaie al poetului-gazd Eugen Axinte, s-a ncheiat cu acceptarea unei colaborrii susinute la Vatra veche i cu promisiunea c va reveni la Braov i n Transilvania cu un spectacol de poezie, muzic i coregrafie pe care l pregtete la Belgrad cu prietenii si, intitulat Pasrea Europa zboar plngnd. DANIEL DRGAN

Poetul e neam cu cine?"Mama ta de valah" (Un prieten de-al meu, nu de mult)

Adineauri am scpat ca prin urechile acului. Nu m refer la mine, frailor. Frailor, nu m gndesc la scfrlia mea. Ea-i n siguran. n traista pe care-o poart, mndru, clul familiei noastre. Ci, poetul e neam cu cine? E-adevrat, eu cresc cu capul n jos. Dar eu i dorm ntre tatl meu mort i vie mama mea care nu exist. Poetul e neam cu cine? Dac inima i se zbate n piept i vrea s ias, las-l, cinele, ltrnd, las-l printre stele. i ateapt linitit rentoarcerea Faraonului de prin vecini, din Osiris. Cci poetul e neam cu cine? Poetul e neam cu cine? Nu tiu. i eu de-abia scpai adineauri.

Aflat la Brila, la coala General Constantin Sandu Aldea, n mij-locul celor care au fcut un gest care te cam las fr grai (au nfiinat Ce-naclul Literar Nicolae Bciu i au editat o revist a cenaclului - Cuvntnd), fcnd s simi iz de viaa postmortem , cum ar fi zis Romulus Guga, telefonul primit de la poetul Eugen Axinte, care avea acas musafiri de soi, a adus revistei Vatra veche un nou gest de solidaritate propunerea fcut lui Adam Puslojic de a fi director de onoare al revistei nu doar c a fost acceptat, dar, la telefon, poetul Adam Puslojic mi-a spus c el nu vrea s fie doar de onoare, el vrea s scrie pentru Vatra veche. Sperm c gndul bun al poetului att de apropiat de literatura romn s devin realitate, deschiznd noi orizonturi de colaborare i cuprindere cultural. (N. Bciu)

11

Iat un paradox, care nu are nimic absurd n el, chiar dac e completat sintagma Trgu-Mure Chiinu, cu Moscova. Aadar, Trgu-Mure Chiinu Moscova nu e (chiar dac ar putea fi) un traseu turistic, ci un punct, un punct de emergen cultural, naional, de supravieuire i renatere a fiinei neamului. Biblioteca Trgu-Mure din Chiinu e pe str. Moscova, simplu spus. Dar Biblioteca Trgu-Mure, dincolo de statutul instituional, are i alte semnificaii, uor de detectat, cu ochiul liber i cu inima deschis. De fapt, poate c Trgu-Mure e o stare de spirit care nu las Chiinul, ca sentiment romnesc al fiinei, s fie nghiit de Moscova. Toate bibliotecile de carte romneasc din Chiinu i au rostul lor, nimic nu-i fr rost n lumea asta, cum ar spune un htru ran de pe valea Mureului. Dar poate niciuna nu vine dintr-o lacrim att de mare cum e cea care poart numele TrguMure, trgumureenii tiind foarte bine ce nseamn cuvnt romnesc n pagin de carte, istoria ncercndu-i de attea ori. Totodat, nicio alt bibliotec chiinuan nu vine dintr-o bucurie att de mare ca Biblioteca Trgu-Mure, care a fost smn bun pe pmnt mnos. Pentru c, orict de mare ar fi fost entuziasmul nostru - i a fost mare! dac pmntul de la Chiinu era sterp, slab road ar fi adus. Am muri pentru acest orizont de dinuire, de renatere, cci, spune i Evanghelia lui Ioan, XII, 24, ceea ce e nscris i pe soclul statuii lui Dostoievski din cimitirul mnstirii Uspenski din Sankt Petersburg : "Adevr, adevr zic vou : bobul de gru, cnd cade n pmnt, de nu va muri, rmne singur ; iar dac va muri, mult road aduce". Numai la Trgu-Mure putea Grigore Vieru s scrie imnul su de iubire nchinat Transilvaniei, una dintre cele mai frumoase definiii dat acestui spaiu de cultur i civilizaie romneasc: Aici se pstreaz n toate/Urmele lui Dumnezeu,/Aici fratele pururi e frate/La uor i la greu. ... /Aici e familia sfnt,/ Neuitai cei din mormnt,/Aici de iubire se cnt /i totu-i legmnt. //Transilvania, Transilvania, /Vatr cald, luminoas,/Ca litania, ca litania/De strveche i frumoas. Din sfinenia familiei patriei de cuvinte, din frietate, s-a nscut Biblioteca Trgu-Mure. Ea are 15 ani, deci, de un an are act de identitate, se poate legitima oriunde n lume cu tinereea sa, cu vrednicia sa, cu sperana sa. Cea care, n visele lui Grigore Vieru, ar fi trebuit s devin realitate n 2000. Pentru c nu poate stnga fr dreapta ca s ne poat cuprinde pe toi. i pentru c are act de identitate, Biblioteca Trgu-Mure nseamn c a avut certificat de natere, semnat cu dou mini, deodat, de Claudia atravca i Dimitrie Poptma, c poate intra plin de sperane n adolescen... Iar de-aici ncolo, are cale liber s creasc, s-i gseasc peitori, s intre n marea familie a crii romneti i s aib, ca-n basme, nu doar tineree fr btrnee, ci i via fr de moarte. NICOLAE BCIU 12

Nicolae Bciu i Claudia atravca

Monica Avram i Lidia Kulikovski

Mureeni i gazde la Biblioteca Trgu-Mure

Mureeni la mormntul lui Grigore Vieru

Dulce harababur

Cnd am terminat de citit ultima fil a crii, aveam o senzaie confuz, amestecat: nduioare, tristee, speran, indignare, toate erau acolo amestecate ntr-o reet personal. Ce-mi destinuie aceast poveste care e n mod deliberat autobiografic dar propune pn la urm o perspectiv asupra unui timp i mai mult, o filozofie de via ? Ce cuvinte ! vei zice, m vei mustra c m lansez n analize critice i criticiste dup ce de la nceput, acum doi ani, cnd am inventat rubricua mea, am declarat solemn c nu de asta e vorba, ci de gnduri sincere aa cum mi vin, ntr-o dezordine necenzurat, binefctoare. Cci amintirea, memoria, gndul sunt necronologice, ele vin cum vor i prin mecanisme care nou de scap. Scriitorul Daniel Drgan i ordoneaz ns amintirile i le aaz ntr-o convenie literar de poveste care curge, cu caracter autobiografic, n care cteva personaje, de fapt cteva persoane din viaa sa devin un fel de raisonneuri. Unul este Subreta nsi, care e o persoan real dar i un principiu. Subreta asta - iniial e un personaj real, e vorba despre o prieten a autorului numit Sanda Simionescu, o femeie dintr-o familie bun care are de suportat pe cont propriu toat oroarea stalinismului, nchisoare, procese trucate, umilin, decdere din drepturi, urmrire tot, tot, i o face cu o licrire de curaj, de zmbet i de nelepciune care te las paf. Alii ar ur, ar detesta, s-ar rzbuna i prin urmare s-ar uri la suflet, dar ea nu. Firiorul de via care i-e dat, ea tie s l lumineze i lupta acestei femei nduioeaz extraodinar, pn la lacrimi, a zice, devenind prin ceea ce scrie Daniel Drgan un fel de personaj exponenial. Pretextul vine din teatrul liric, cci subreta este un fel de personaj de legtur care ntreine i faciliteaz curgerea firului operetei. ntr-un anume fel, femeia asta devine o ntruchipare a explicaiei rezistenei poporului romn la nimicirea stalinist, crud, crunt, metodic i 13

progresiv. (Doamne, cu ce ne-au mai blagoslovit Aliaii dup al doilea rzboi ) Istoria acelui timp rmne insuficient scris, dincolo de eforturile remarcabile ale unor autori. Cci noi, ca autori i scriitori i oameni care ne ocupm zice-se de literatur, ne-am lsat antrenai mult de evidenierea mizeriilor perioadei 64-89 i am lsat de multe ori complet neatins timpul cel mai greu, acela de dup rzboi, de dup proclamarea RPR i mai ales din perioada lui Stalin, precum i cea imediat urmtoare. Anii spaimei, terorii, anii discreionismului bolevic, anii n care oamenii stteau noaptea cu spaima dubei negre, anii n care plutea groaza gulagurilor i n care o via de om ajungea s atrne de un fir i s nu mai reprezinte nimic, anii aceia ar trebui nelei dar cu onestitate, cu obiectivitate. n schimb situaii din acei ani sunt analizate, disecate uneori chirurgical pe mari spaii de publicare, mai ales de organe (vorba ugubeilor de la coala de literatur) care dovedesc c exist bani pui la btaie de noii executani justiiari ai literaturii noastre, cei care l judec pe un scriitor condamnat la moarte, munc silnic pe via, la canal, la pucrie crunt, c a semnat n anii cincizeci sub bastoane i torturi o fil de hrtie, dar care i las n pace pe cei care au torionat, nrit i asuprit poporul romn. Cazurile Ion Caraion, Adrian Marino, tefan Augustin Doina sunt celebre. Dar s revin la cartea prozatorului Daniel Drgan pe care l descopr prea trziu, lucru pe care mi-l reproez sincer. Dar niciodat nu e prea trziu. Al doilea personaj ntr-un fel raisonneur care apare n carte, prin cteva ntlniri sporadice, nti prin amiciia de juni, de preadolesceni ce erau la Trgovite, apoi prin aceea de colaboratori tineri la ziarul local, n sfrit, colegi la celebra coal de literatur Mihai Eminescu, este chiar Gheorghe Tomozei. Se simte o prietenie tandr, pe care Tom nsui o evoca adeseori cu drag n ultima parte a vieii, cnd traseele de via i despriser i se vedeau rar. n anul de pedeaps petrecut la Braov, celebrul ora Stalin, autorul i descrie golgota zilnic prin scrisori nchipuite trimise prietenului Tom. E o convenie de rememorare, cci acele scrisori nu au putut fi scrise niciodat i evident avem nevoie de convenia literaturii, cea care trebuie s reconstituie scene de via, fapte i ntmplri ca ele s existe iar noi s le putem citi. Aa cum inspirat scrie criticul Mona Mamulea pe coperta crii Dac putem citi cartea de fa n termenii unei biruine asupra stpnilor lumii, s spunem, aceasta se datoreaz faptului c, pe scena romneasc a vremii, autorul nsui a jucat subreta. CLEOPATRA LORINIU _______Foto: Les clefs du bonheur. Obra Jean Pierre Augier

n totul, cartea are o prospeime i o naturalee a povestirii, un fel de a amesteca rsu-plnsu i o capacitate de a da ncredere, caliti care fac din ea o lectur foarte plcut. Am apreciat aceste lucruri, sunt caliti devenite rare, puterea de a povesti fluent, cu farmec, de a amesteca amrciune i umor, suav i metafor exact ct trebuie, i mai cu seam capacitatea de a depi cu serenitate durerile, indignrile, ranchiunile, umilinele. E uor s zici fii bun ! i e att de greu, chiar s fii M opresc la episodul colii de literatur, acel Kiseleff nr. 10, ridicat n slvi de unii, privit cu nostalgie, blamat sau complet de neneles. i totui, cnd amintirea sun aa: Mi s-a repartizat un pat ntr-o camer de dou persoane, cu trecere spre o alt camer de dou persoane, n care au locuit succesiv Ioan Grigorescu, Ion Lncrnjan i Toma George Maiorescu, ultimul venit de la Moscova. Cu mine n camer se mai afl un poet bnean, student n anul II, coleg cu Tomozei i cu Nicolae Labi. Primii lectori i profesori pe care i-am ascultat au fost N. Tertulian i Mihai Novikov (estetic), Dumitru Micu (literatur romn),Tamara Gane i Victor Kernbach (literatur rus), Tudor Vianu (literatur universal)ieri a venit Camil Petrescu la un seminar de proz .a.m.d. nu se poate s nu fie interesant, s nu se ntmple ceva cu adevrat n prezena unor mini luminate i a unor persoane precum cele enumerate de autor ! Varianta sovietic impus romnilor n materie de literatur, aceea de a seleciona tineri talentai la scris, de a-i avea sub ochi i de a-i sprijini n acelai timp s se cultive, are firete subtextul ei ideologic. E discutabil selecia, fcut evident pe baza dosarului de cadre. Totui, ci scriitori valoroi s-au dovedit a fi fost selecionai n acel experiment ! n absolut vorbind, este un work shop literar de mare eficacitate i n pofida marii influene ideologice a mai marilor timpului, nu trebuie s uitm c ea a adunat i coagulat energii. Exist un farmec al autobiografiei i cartea lui Daniel Drgan respir din plin acest farmec. Faptele nu sunt idealizate, teroarea e tot teroare, politrucii sunt cumplii, nedreptatea domnete mai peste tot, oamenii i dau adevrata msur a caracterului lor, denun, amenin, sunt mici, meschini, ri, nesigurana i spaima planeaz, scriitorul zice: Sistemul era inexpugnabil. Dar s zdrobesc lanul care pe mine m imobiliza, da, asta a putea ncerca, ba chiar credeam c a putea-o face, i, dup cum bine tii, am fcut-o. mpotriva puterii sistemului, numai folosind chiar puterea sistemului speram s obin salvarea. Pe cei care invadau ptrica fiinei mele, trebuia s-i zdrobesc cu o for creia ei s nu se poat opune, s fie complet dezarmai n faa acelei fore. Fora mea trebuia s fie altfel dect fora lor. Acolo, n ptrica fiinei mele ,puterea mea trebuia s fie mai tare dect puterea lor.

Prestigioasa editur Poli romatipritrecentunvolum intitulat Fora politic a femei lor, coordonat de Andreea Paul (Vass), realizat n chip original ntre modelul jurna listicdeabordareicelanal itic, minuios, capabil s re pun n discuie o problem alecreirdcinicoboarp nnCarteaFaceriisauGene za,respectivproblemafemeii iaroluluieinviaasocial, tot mai acut ridicat n ulti mele 34 secole ale istoriei moderne chiar cu riscul n fruntrii unor precepte de natur religioas sau a unor prejudeci demontate n timp de realitate. Spulberarea mituluimisoginallipseidevocaiisuperioarealefemeiis a fcut chiar cu contribuia unora dintre ele de tali aSarmizeiBilcescuprimafemeiedoctorndreptdinlu me,aAneiAslansavantacareanvinsbtrneea,aEle neiCaragianiStoenescuprimaaviatoaredinRomnia,a Elenei Vcrescu laureat a Academiei Franceze, a Ele nei Leonida Zamfirescu prima femeie inginer din Eu ropa,aElisabeteiRizeaeroinaRezisteneianticomuniste, a Ellei Negruzzi prima femeie avocat din Romania, a Elvirei Popesco vedet a scenei i a ecranului, a Mariei Rosetti prima femeie jurnalist din Romnia, a Marinei tirbeiprinesaaviaieiromne,aSmarandeiGheorghiu primafemeieexploratorcareaatinsPolulNord,aSofiei Ionescuprimafemeieneurochirurgdinlume,oriaVir ginieiAndreescuHaretprimafemeiearhitectdinlume. E adevrat c noi, romnii, nu am avut n istoria noastr femei politice de talia faimoasei Cleopatra a Egiptului, a Ioanei dArc, a Indirei Gandhi, a celebrei Margaret That cherDoamnadeFieraMariiBritanii,aAngeleiMerkel sau a pakistanezei Benazir Bhutto, dar s nu uitm c n spatele multor brbai politici romni au stat femei puternice, capabile si asume alturi de acetia riscuri supreme. Dedicat tuturor doamnelor, celor care au avut curajulsintrenpolitic,precumicelorcarencnuaufcut acest pas, dei e atta nevoie de ele, cartea Andreei Paul, ea nsi angajat politic n jurul unui crez transpartinic, acela de a nui lsa pe alii mai slab pregtii sau mai puin bine intenionai s ia decizii care s afecteze viaa noastr (p.156), nu este o simpl sum de opinii, ci o raional prospectareauneipaletelargidepersonalitidediferite orientripoliticeidediferitevrste,nnumrcovritor femei(60),alturidecareiexpunopiniilenchestiunea carierei politice a femeilor n Romnia i civa brbai politici remarcabili (14). n literatura genului, problema ascensiunii politice a femeilor a fost suficient abordat editorialnultimeledoudeceniiiautoareaistabilete referenibibliograficinchipselectiv,formulascriituri IULIANCHIVU

14

dndoriginalitateacesteia(asevedeaBluOana;Geni putere.Partealeuluinpoliticaromneasc,Ed.Polirom,Iai, 2006,oriVladimirPasti;Ultimainegalitate.Relaiiledegenn Romnia,Ed.Polirom,Iai,2007ialtele).Ceeaceeremar cabilfieintrolecturmaipuinatent,ecautoarear mne adepta unei echidistane pe care, din pcate, muli jurnalitioexcluddindeontologiapreseinultimavreme. n sumarul crii,ntlnim contribuii ale unor membri ai PC(LiaArdelean),aiUNPR(MariaBarna),aiPNL(Miha ela Bdic), UDMR (Rozalia Biro), PDL (Ioana RodicaTa tu),PSD(GabrielaCreu,cuuntitluremarcabil:Feminist i stngist. Sau Don Quijote?), ca s citm numai cte un numedelafiecarepartid.AndreeaPaul(Vass)faceceeace ar trebui s fac inclusiv televiziunile comerciale, vizibil angajatepoliticpnlapatim:earespectoriceopinienu din teama de a nu fi exclusivist, ci din dorina afirmat nc din dreptul roman audientur et altera pars! Aa se explicsinceritateacucareVeronicaMacriigsetemo delul politic n Vasile Blaga (p.113), iar Aurora Liiceanu, depild(p.249),dupcriteriulculturiipolitice,apreciaz cpoliticanueshowbiz,iarTeoTrandafir,OanaZvoranu, Elena Bsescu i altele au ptruns n politic speculnd slbiciunile romneti i nclinaia electoratului, la fel de nematurizat politic, pentru tipul politicianului carisma tic,careafcutolungcarierlanoincepndcuIonIli escu.Odemonstraiedeacestgenoface,nopinianoastr, chiarnsumarulcriiiAndreeaMarinBnic,delacare amreinutdoarobservaiilendreptitencelprivetepe politicianulindependentiascensiunealui,darcarenrest afieazdestuldemultvaguitate.Autoareacriimpr tete,desigur,opiniacprofesionalismuliintegritateanu in de gen, un incompetent, un mincinos, un om care ncalc legeafiindduntorindiferentdesex(p.158),canumaicteva rndurimaijossrecunoasc:Nutiuctanumedatoreaz amintitelor diferene de gen modul cum miam ales proiectele pentru care m lupt. Ma fi implicat n altele dac a fi fost brbat? Habar nu am... Dac avem n vedere elemente eseniale ale psihologiei personalitii, ajungem la o tipo logie a liderului din care desprindem calitatea transfor maional a acestuia, adic acea aptitudine care a detaat net personalitatea unui Churchill sau a unei Gandhi i moduldiferitprincareacetiaaurspunsaceluiaitipde provocri. Categoric c nu de sex in comportamentul, influena contextului, formele imagi nare viitoare ale sinelui, perspectiva interacionist, structura sinelui, sur sele de inconsecven etc. Volumul propus de Andreea Paul (Vass) puncteaz cum se cuvine problema autorealizrii i autoconstrucia per sonalitii, ns aici nu mai intrm n interpretri fenomenologice care con duclainvestigareasineluicuajutorul datelor cantitative. Autoarea sesizea zcoriceconstrucieareuncaracter interpersonaldinmomentceoamenii pot si asume roluri diferite i s perceap comparativ construciile ce lorlali. Omul politic trebuie s fie capabil si asigure fluiditatea per

sonalitii sale asumndui roluri fie i cu un caracter tranzitoriu. Teoriile autodeterminrii subliniaz trei tre buinedecisivepecareseconstruieteprogresulpersonal i armonizarea personalitii cu socialul. Prima trebuin, potrivitacesteiteorii,eceadecompeten,pecareautoarea opunepeprimulloc,dupcumamvzut.Ceadeadoua trebuineceadeastabilirelaii,ceeacedemonstreazsu ma de opinii din cartea pe care neo propune Andreea Paul,iarceadeatreiaetrebuinadeautonomie,princare se asigur autoorganizarea tririlor i comportamentului n vederea angajrii n conformitate cu sinele, de unde i varietateademanifestare,stiluldeacuta,agsiiasuge rasoluii.nparteaatreiaacrii,aucuvntulbrbaiii ei ncercnd s analizeze, s dea rspunsuri i chiar s ntrevad, fie i teoretic, soluii, ceea ce nu i scutete pe unii de o uoar ipocrizie condescendent. Nici n cazul lor, cum nici n cazul femeilor incluse n partea nti i a doua, nu pot cita toate contribuiile. ns remarc n dis cursul brbatului politician aceeai varietate de cultur politic, de personalitate i mai ales de carene n ce pri vetemarketingulpolitic.Angustapistapecaresintre n competiia politic femeile din Romnia, a o reduce la fenomene conjuncturale cum ar fi de pild criza demo grafic,misiuneafemeiipoliticianfiindaceeadeapromova sub orice guvernare o politic familial bine articulat, de care naiunea noastr are vital nevoie (p.301), mi amintete de limbajul de lemn de care cu greu am reuit s m deba rasez dup ce am trit ceva mai mult de 40 de ani sub comunism. A nu vorbi despre planificarea i barierele comunicaionale, a nu vorbi despre sistemul romnesc informaional de marketing politic, despre o cultur n acestsens,anuvorbidespreelementeledeclanatoarede schimbare,desprediferitelemodeledemaketingpolitic,a nu ti s faci analiza pieei politice, a nu ncercas o res tructurezi,anuluancalculvariabileledediscriminaree totuna cu a neglija factorii de influen a comporta mentuluipoliticattdininteresulfurnizoruluidemodele politice,ctidininteresulconsumatoruluidepolitic.Or pentruaceasta,numeroaseinterveniireinutensumarul crii Andreei Paul (Vass) au reuit s incrimineze unele probleme privind, chiar tangenial, factorii psihologici, factoriisocioculutrali,factoriisituaionalinconformitate cu modelul Howard Shet.Dar dac nu vom trece peste variabilele discriminatorii, vom r mne cu o pia politic nc preg nant segmentat, cota absolut de piaafemeiirmnencofuncie surjectiv, ca s m exprim n ter meni matematici, dincauz c ea e mereuomulimesecundarcarede fiecare dat are un antecedent mai puin. Iat de ce nemii, care nu s au sfiit s promoveze o femeie ca AngelaMerkel,arspunedesprenoi c wenn Sie nicht die Uhr anzuhalten und Endzeit, adic a opri ceasul nu nseamnaopriitimpul. _______ Foto:JeanPierreAugier, Femeieculeagn

15

Eseu

Cu ct zilele trec peste om, cu att mai mult acesta ncearc s-i aproprie trecutul; cu ct ceea ce este aproape i terge contururile, cu att mai mult departele, uneori prin generaii, i traseaz mai puternic chipul. Nu este greu de observat c trecutul, pe care deseori l considerm evanescent i plin de melancolic absen, este mai consistent dect prezentul, fcnd din acesta palida umbr a sa. Sosete o zi cnd, desluind c stncile i insulele sunt plutitoare pe apele mrii etern aceeai, ncepi s priveti cu luare-aminte napoi. Pdurile Brinam, din faa lui Macbeth, se vor mica, pornind dinspre Dunsinane, pre-vestirea niciodat! Te ntorci n trecut: cte unii rar de tot, din primele zile, sau poate vin astfel n lume, cu faa ntoars napoi, privindu-i irul ntreg de strmutai; alii, cnd li-e dat s reueasc; i celor mai muli prea nerbdtori s asculte cntarea sirenelor, ntoarcerea acas nu le mai spune nimic i sensul cltoriei li se dezvluie abia n ultima clip. Dar cu toi i prin toi se mplinete att prevestirea, ct i ntoarcerea acas. n aurora lumii, grecii i-au imaginat c, prin astuparea urechilor, cntarea aceea, care l ncearc pe om pe drumul ntoarcerii acas, nu-i va pune n pericol memoria. i, dup spusa marelui Aed, un grec a reuit. Fie i simbolic! Dar, odat cu trecerea timpului, sirenele nmulindu-se i ctignd tot mai mult n meteugul cntrii, nimeni nu a mai putut s scape de vraja cntecului lor, printr-o simpl decizie: astuparea urechilor. De aceea, muzicii lor ademenitor-zeflemitoare, unii dintre oameni au ncercat s-i opun mruntul lor rs. Eminescu, n refacerea dramatic a istoriei noastre, auzea continuu rsul Muatinilor: marii ironii i rspundea mica ironie a unei seminii de domni. Sau, cel puin pentru o clip, la scparea timpilor din chingi ori la rsturnarea clepsidrei, omul a ncercat s rd. Se spune c pe reformatorii lumii nimeni nu i-a vzut rznd. Dar pe nsoitorii acestora? Or, cnd ideea nu se ncorporeaz 16

ntr-o persoan i rmne abstract? Zbaterile ei dureroase, pe deasupra unei lumi sau timp ce nu vrea s moar, strnesc rsul. n prima faz, pur; ca apoi, n a doua, s devin un amestec cu plnsul. Acest rs-rspuns ironic pare s fie bucuria de o clip a omului de jos, strfulgerat de ideea ce despic ntunericul bolii de sus, fr ca el s bnuiasc din fruntea cui a nceput s curg cenu. Unii dintre martirii notri au purtat cronicile acestui popor n desagi sau n lzi de zestre, murind sub gard sau n ospiciu. Noi, cei care rareori bnuim acel foc nestins al lor, ne ndreptm spre rafturile bibliotecilor, cu mai mult sau mai puin umilitate, scond cte o carte de istorie. ncercm comparaii, haurm epoci cu linii de fore, vectoriale i ondulante, spre a lumina cte un surs omenesc de sub hohotele asurzitoare ale istoriei. Imprevizibilitatea trecutului este determinat de jocul amgitor al prezentului. Pentru a accede la el i a-i deconspira jocul perfid al celui din urm trebuie aezate multe oglinzi, la distane i unghiuri diferite, n preajma evenimentului. Vreau s cercetez chipul lui Tudor Vladimirescu din oglinda pe care o aeaz Eminescu, dup 60 de ani de la martirajul pandurului, i, implicit, gradul de corectitudine istoric a refleciei. Printre multele cri, mna scoate din raftul bibliotecii Istoria poporului romn (Ed. tiinific, Buc., 1970), un tratat editat de un grup de istorici, sub coordonarea lui Al. Oetea. Cartea se deschide acolo unde se afl fig. 65, gravur de epoc, Spnzurarea Regulamentului organic i a Arhondologiei. Crucea, pe al crei bra orizontal (al lumii pentru care s-a dat Fiul) este scris REGLEMENT i ARHONDOLOGIA, se afl n centrul tabloului, avnd de o parte un ir ofieresc, n picioare, fr arme, dublat de civa boieri ilicari, czui n genunchi, ultimul cu minile duse la ochi, refractari noului, cai troieni ai puterii strine. n tunici i pantaloni cu vipuc, cu stea cu ase coluri pe piept i cu epolei cu franjuri, irul acesta, scos din consulatul aezat peste noi, ateapt judecata. Primul ofier, cu bastonul puterii n mna flecit, cu capul descoperit, se afl deja prins n treangul ce, pe un scripet al crucii, este tras de cei din cealalt parte. Jos, sunt aruncate trufaa stea i necrutoarea sabie. Cei care judec sunt cu minile goale, dar, pe deasupra capului, cu flamuri tricolore, pe care se poate citi: LIBERTATE; FRATERNITATE; DREPTATE. Lucrarea este alegoric, dar, dincolo de claritatea ei, te ntmpin sursul de o clip, nu al artistului, ci al unui popor. Pe aceeai pagin, fig. 64, Constituia din Bucureti, acuarel de Costache Petrescu, adnotat nfind un

grup de revoluionari. Aceste dou lucrri mi aduc n memorie cazna nedreptitului critic de art, V. G. Paleolog, din anii 1973, cnd a stabilit identitatea i iconografia tabloului, dup care s-au fcut replici i respectiva acuarel; ct i o anume mrturie revelatorie. Erau anii n care btrnul critic m ducea de mn prin lumea brncuian, plin de tlcuri, ncercnd s m ajute n descifrarea ei prin cte o dodie. Zilnic, dup cursurile de la Facultate, la amiaz, treceam pe la Centrul de documentare C. Brncui din cldirea Filialei Academiei Romne, iar cnd nu-l gseam acolo pe btrn, urcam la ultimul etaj al blocului 156, de pe str. Cuza nr. 9, unde ncepeau, chiar de aici, universitile critice i moderne ale mele. ntr-o zi, prea clduroas pentru luna mai, nu l-am gsit nici n cmrua Centrului (biroul propriu-zis, unde se strngeau cri i documente, cealalt cmru fiind nesat de obiecte de art) i nici sus, la masa de scris, unde se ordonau crile Brncui-Brncui I i II. Mi-a spus buna sa nsoitoare, strmutat din Italia, Lelia, c a plecat pe la Ploieti, Trgovite sau Buzu, pe urmele unui tablou. (Nu m-a uimit, octogenarul adusese, cu ctva timp n urm, cu o main uria, nsoind-o, vestigiile Atelierului lui Brncui din Impasse Rosin, de la Paris, lemnele rmase n urma demolrii i recuperate prin intervenia decis i sonor a btrnului ctre statul romn i cel francez, prin ambasadorul nostru, Florea Fintan, gorjan, i primria francez. S ni-l imaginm, atunci i acum cnd frontierele sunt traversate n sus i n jos de mulimea ce nu preget a-i precupei nici corpul, nici sufletul i nici urmaii. El, btrnul, cu barba alb pn la bru, aducnd de peste ri acas acei stlpi de susinere i grinzi, romnete tiai i mbinai sub uimirea Parisului, impregnai de sufletul lui Brncui, pentru a reconstitui Atelierul aici, unde sculptorul a deprins tietura direct. S ne imaginm ochii Btrnului senini ca venicia i ochii Vameului czui peste actele doveditoare i lemnele mbtrnite de vreme) Dup cteva zile, V. G. Paleolog s-a ntors; l gsesc la masa de scris, bucuros ca un copil. Gsise. Cltorise cu trenul, cu maina, pe jos, cu o droag cu mgar, ajunsese n localitatea presupusei nateri a pictorului. Dup acest ocol, stabilise: autorul marelui tablou al paoptitilor din Muzeul de art din Craiova este craioveanul Constantin Petrescu; tabloul acesta, cu ram pictat, este originalul; cele trei cldiri din fundalul su i au replica real n Craiova; pe paoptiti ncepe s-i identifice i, dintr-o rsuflare, scrie eseul Craioveanul Constantin Petrescu, pe care l public n Ramuri nr. 6, din 1973. n clipa n care i plimba degetul arttor pe suprafaa unei reproduceri a tabloului, ncepe s-mi povesteasc, de la strbunul su, punctnd 17

dup fiecare ocol cu acel inimitabil nu-i aa? al su: Paoptitii notri din Craiova au prins un pop, i-au ras barba jumtatea din dreapta, i-au tuns i ras prul de pe cap jumtatea din stnga, i cu sutana prins-n bru l-au dus la biseric, unde era pregtit tronul cu Regulamentul organic n el, nu-i aa? L-au pus s-i cnte prohodul, spre hazul mulimii oraului, ce nu se mai putea opri din rs. Atunci au nceput lutarii s cnte i lumea s chiuie. Tinerii au ridicat tronul pe umeri i au pornit, cu popa-mscrici, nu-i aa? n fa, cdelnind i prohodind la fiecare rscruce, unde se opreau, cu lutarii dup ei, cntnd i cu cluarii, sltnd i lovind prin aer pintenii i zurglii i mulimea dup ei, nu-i aa? Au trecut prin faa comenduirii i pe sub ferestrele boierilor, de unde doamnele le fluturau batiste, au mers pe toate strzile oraului, pn au ajuns, spre sear, la cimitirul cel mare, unde l-au ngropat ntr-o margine, cu turle i chiote. De ce ntr-o margine?, am ntrebat. Fiindc sufletul lui era strin de noi, ieit prin partea din dos a altora, nu-i aa? Au rs n ziua aceea i copiii i btrnii, i brbaii i femeile. tii, ca de Anul nou, rdem de cel vechi. Dar mai cu poft, n istorie, fiindc tim c bucuria ine doar o zi, nu-i aa? Nu trei, ct o srbtoare ca lumea. Cred c starea aceea, trecut i n reprezentrile artistice din epoc, este general. Un popor mic, n zbaterea sa de a supravieui, vrnd-nevrnd, devine ironic, subminnd, cel puin pe aceast a doua cale, reglementele i arhondologiile uriailor zei cu picioare de lut. i, poate, aceast ironie de o clip s aib ceva comun cu ironia cea mare a istoriei. V. G. Paleolog, n timp ce-mi povestea, parc auzea rsul convoiului petrecnd la groap Regulamentul organic, cci acel nu-i aa? era nsoit de un continuu i nelegtor surs. Este ceea ce ne rmne dup hohotele istoriei. Sursul. DUMITRU VELEA ________ Foto: Muz adormit (sus) Atelierul lui Brncui (jos)

Din cele mai vechi timpuri i pn astzi, geneza produselor populare a produs cea mai interesant dezbatere. Istoria teoriilor referitoare la geneza acestora urmrete explicarea paralelelor i analogiilor din diferite mitologii i a asemnrilor dintre mituri i formele de baz ale prozei populare. n acest sens, se presupune c ar fi existat dou direcii: prima ar fi poligeneza prin care tipuri de poveti cu structuri similare pot lua natere independent n diferite zone ale lumii, iar a doua ar fi rezultatul difuziunii, invenia ntr-un anumit loc care s-a transmis n alte arii culturale ale lumii. Despre atitudinea omului fa de mit, C.G. Jung afirma c cel ce triete fr mit sau n afara lui constituie o excepie. Ba el este chiar un dezrdcinat, care nu are o legtur adevrat nici cu trecutul, cu viaa strmoeasc (care triete pururi n el), nici cu societatea uman prezent.[1] Dup unii cercettori, cele mai vechi sunt miturile i legendele, apoi basmele despre animale i, n sfrit, basmul propriu-zis, care ar avea o funcie mai mult estetic dect utilitar. De asemenea, trebuie s nu uitm caracterul ceremonial n societatea primitiv, miturile i legendele se recitau, iar alturi de basme aveau, att funcie estetic, ct i moralizatoare. n acest chip omul depete profanul, apoi el descoper sacrul. Timpul mitic la nivelul primitivului nu ntrunete valori epistemologice, el fiind numai o dimensiune a reflectrii epice, clasificabil numai n timp sacru i timp profan, aflate n opoziie. Opoziia se prelungete n contiina omului prin conversiunea timpului religios n acel timp imaginar[2]. Trecerea de la mit la folclor s-a realizat prin contaminarea unor motive, creaiile epice folclorice au preluat prin demitizare numeroase valori. La noi, la romni, mitul de o vechime incontestabil este mitul de factur trac, la care adugm influene greco-romane, deoarece poporul romn a fost cretinat nainte de a se forma, aa c este greu s vorbim de o mitologie romneasc. Primele vestigii arheologice probnd introducerea cretinismului pe teritoriul rii noastre dateaz din secolul al IV-lea, perioad care coincide cu oficializarea cretinismului i cu cucerirea vremelnic de ctre Constantin cel Mare a malului stng al Dunrii () Se poate presupune c n aceste circumstane, tradiiile populare locale, ca i datinile i credinele aduse de romani n Dacia, au continuat s se perpetueze paralel cu cretinismul sau n strns legtur cu acesta.[3] Este foarte important s se cerceteze urma arhaic a riturilor i a miturilor pn n epoca primitiv. Pentru a fi nemuritor, primitivul i scoate sufletul din corp n diferite mprejurri care presupun un pericol real sau imaginar.[4] Sub semnul acestei origini st i credina referitoare la transferul unui suflet pur al unei fiine n corpul mnstirii pentru a-i drui durabilitate. n acest fel, fiina zidit face schimb ntre sufletul su muritor i nemurire. Dintre cercettori, Frazer a reuit s realizeze una din cele mai importante sinteze etnografice din zilele noastre, aruncnd o lumin nou asupra concepiilor primitivilor din epocile strvechi. Acesta studiaz multe practici tradiionale prezente la

romni. Un obicei din Transilvania legat de mitul jertfei, pe care-l amintete n studiul su, este msurarea umbrei omului i zidirea acesteia n temelie. Exist un principiu primitiv al transferului rului la o alt persoan, la un animal sau la un obiect. De aici a izvort practica descntecului. Aceste purificri iau forma unor expulzri n for a rului prin dou ci: izgonirea direct sau imediat i izgonirea indirect sau prin intermediul unui ap ispitor. n primul caz, spiritele rele sunt invizibile i alungarea lor se face prin hrmlaie: prin ipete, strigte, blesteme. n al doilea caz, spiritele rele sunt ncrcate ntr-un vehicul material, animal sau om, care preia aceste spirite i apoi l izgonesc sau l ucid. La purificarea general de ru se procedeaz periodic, intervalul dintre ceremonii fiind un an. Acest interval ciclic al ceremoniilor este simetric cu cele trei probe, cu zidirea treptat i sub form de glum a soiei meterului att n basm, ct i n legend. Din aceast practic, s-a nscut colindul despre zidire, pe care att de frumos l-a valorificat Ion Talo n studiul su, Meterul Manole. Contribuie la studiul unei teme de folclor european (1997). Dup izgonirea rului, urmeaz din nou o perioad de libertinaj, n care doar nclcrile grave de reguli pot fi pedepsite. Obiceiul de a omor un animal sau om divin este rspndit pe o sacr larg n epoca primitiv, apoi odat cu evoluia societii acest fapt a primit o interpretare eronat. Basmul Meterul Manole, din culegerea lui I. Nijloveanu, prezint n mod fabulos ridicarea din senin a bisericii dup ce femeia a fost zidit. Ea i continu existena n lumea real venind ziua metamorfozat n pasre i ndeplinindu-i n continuare ndatoririle gospodreti, iar noaptea nu este dect o stafie care hlduie prin biserici. n unele variante ale colindului i Manole este metamorfozat n pasre. Pasrea este un simbol al pcii, este Duhul Sfnt i, alturi de visul meterului, de ascultarea i ndeplinirea rugii de ctre Dumnezeu, acest fapt ne confirm caracterul divin al jertfei. Caracterul divin al omului este diminuat n legenda zidirii soiei, fiind considerat o simpl victim. Din alt punct de vedere, odat cu naintarea n civilizaia modern, popoarele i aleg persoane care oricum ar fi dai prad n faa morii. n legend, este transmis de divinitate prin vis faptul de a fi zidit soia meterului mare i nu oricine. De altfel, acest lucru demonstreaz c soia lui Manole ar fi cea mai devotat soului, ceea ce reiese din modul cum nfrunt obstacolele ce-i ies n cale. n alt ordine de idei, caracterul divin al soiei fidele se rsfrnge i asupra meterului, respectiv asupra pruncului nenscut, conform mitului biblic al femeii credincioase. Dar, mai exist i un alt motiv, care se refer la genialitatea meterului. n trecut, era ucis fiul mpratului pentru bunul mers al cetii, i putem demonstra prin existena blestemului asupra Ierihonului din Vechiul Testament. Din punctul acesta de vedere, este aleas soia meterului pentru c este nsrcinat. La temelia mnstirii este pus spiritul unei ntregi familii i aceast familie este cea a creatorului Dup Frazer, folosirea divinitii ca ap spitor lmurete caracterul ambiguu sub care, dup cum am vzut, apare obiceiul popular european al izgonirii Morii. Am expus motivele ce ne nd


Recommended