+ All Categories
Home > Documents > VATRA 12_2011

VATRA 12_2011

Date post: 11-Jul-2015
Category:
Upload: zorin-diaconescu
View: 323 times
Download: 1 times
Share this document with a friend
Description:
Lectura placuta, N. Baciut

of 88

Transcript

12Lunar de cultur * Serie veche nou* Anul III, nr. 11(35), noiembrie 2011 *ISS 2066-0952VATRA, Foaie ilustrat pentru familie (1894) *Fondatori I. Slavici, I.L. Caragiale, G. Cobuc VATRA, 1971 *Redactor-ef fondator Romulus Guga* VATRA VECHE, 2009, Redactor-ef icolae Bciu____________________________________________________________________________________________________________________

umr ilustrat cu reproduceri dup lucrri de Gabriel Stan_______________________________________________________________________________________________________

Antologie Vatra veche

Serghei EseninAH, VOI S II, S II! I VOI CAI, VOI CAI! Ah, voi snii, snii! i voi cai, voi cai! Numai dracul v-a scornit, mielul! Peste step-n goan cu alai, Rde pn' la lacrimi clopoelul. Pretutindeni, prin pustiuri reci, Lun nu-i, nici glas de cini, nici cea. nc n-am mbtrnit pe veci,

Hai, d-i suflet, viaa meandrznea. Cnt-n spargul nopii, vizitiu, Te-nsoesc de vrei, dar cu tristee, Despre ochii umezi care-i tiu i despre voioasa-mi tineree. Plria mi-o pleoteam ades, Puneam calul ntre hlube late, M-aezam pe-un bra de fn ales, i pe urm, ine-te, mi frate! Cum m mai mpunam, zburnd! i-n tcerea nopilor stufoase,

Gurea-mi harmonic oricnd Sucea capul fetelor frumoase. ...Totu-i dus. Fugarul a pierit. S-a schimbat i prul meu i glasul. De prea mult voios plvrgit i-a pierdut harmonica mea glasul. Sufletul mi-i totui plin de rost, Gerul i zpada-mi salt elul, Fiindc peste toate cte-au fost Rde pn' la lacrimi clopoelul. Traducere de George Lesnea

1

Antologie Vatra veche, Serghei Esenin, Ah, voi snii, snii! i voi cai, voi cai!/1 Vatra veche dialog cu Dinu C. Giurescu, de Rodica Lzrescu/3 Poeme de Adrian Botez/5 Vatra veche dialog cu Nicolae Bciu, de Raia Rogac/6 Panait Istrati, Nomadul istoric, de Eugen Simion/11 Eseu. Cehov i fluturele de noapte, de Dumitru Velea /13 Art i libertate, de George Popa/15 ntregul i partea, de Ecaterina arlung/18 Meditaie i mentalitate eminescian, de Bianca Osnaga/21 Poeme de Andrei Fischof/23 Cronica ideilor. Cultura dimensiunea existenial a omului, de George Petrovai/24 Hai s facem o revist, de Mircea Dinutz/25 Romulus Guga sau vocaia totalitii, de Loredana Dan/26 Haiku de Jules Cohn Botea /27 Muzica terapeutic, de Gina Agapie/28 Cronica literar. Elegiile fiului risipitor (Valeriu Matei), de Nicolae Dima/31 Numele mplinirii (George Echim), de A.I. Brumaru/32 O prozatoare i comorile Arielei, de Ion Cristofor/33 Rosa Lentini. Simire spaniol n rostire romneasc, de Iulian Chivu/34 Vremuri i destine. Literatur i istorie (Ilie andru), de Nicolae Bciu/35 Neverosimilul ca literatur (Walter Ghidibaca), de M.N. Tomi/36 Exilul romnesc la mijloc de secol XX (Octavian Curpa), de Tatiana Scurtu-Munteanu/37 Viaa ca joc, jocul ca via, de Mariana Cristescu/38 Pagini de istorie instant. Pai prin pustia veacurilor (Mariana Cristescu), de Cezarina Adamescu/39 Filtre. Cronici pentru prieteni (Melania Cuc), de Menu Maximinian/41 O nunt aparte. (Gheorghe Andrei Neagu), de Menu Maximinian/41 Nopi de cear (Lucian Dumbrav), de Nicolae Bciu/42 Ritualul naturii (Olimpia Brendea Deliu), de Menu Maximinian/42 O lacrim a poeziei (tefan Vecari), de Menu Maximinian/43 Ritualul presentimentelor (Vasile Ciherean), de Menu Maximinian/43 Zece ani de interviu (Menu Maximinian), de Victor tir/44 Biografia coapselor (Mirela Lungu), de Alexandru Petria/44 Un poet al spicelor de gru: Simion Gociu, de Grigore Gherman/45 Poeme de Simion Gociu/46 Poeme de Lazr Ldariu/47 Starea prozei. Pantofii roii cu toc, de Anamaria Ionescu/48 Poeme de Lucian Dumbrav/49 Documentele continuitii. (De ce) mereu Mioria?, de tefan Goan/50 Convorbiri duhovniceti cu .P.S. Arhiepiscop Ioan Selejan al Episcopiei Covasnei i Harghitei, de Luminia Cornea/53 Lirica religioas a lui Vasile Voiculescu, de Cristina Sava/55 Prietenia, aur ce strlucete pentru venicie, de Hrisostom Filipescu/56 Raft.nvtorul i Domnul (Radu Boti), de Valerian Marian/57 Hzii mei, de Nicolae Bciu/57 Starea prozei. Printr-o fug, dar care?, de Cleopatra Loriniu/58 Starea prozei. Ploaie de var, de George Constantinescu/59 Mapamond. Un romn n India, de Ovidiu Ivancu/60 Biblioteca Babel. Poeme de Tomas Transtrmer. Prezentare i traducere de Dorina Brndua Landn/62 Biblioteca Babel. Giovana Riccio, n romnete de Flavia Cosma/64 Biblioteca Babel. Germain Droogenbroodt, de George Anca/65 Biblioteca Babel. Andr Schmitz, prezentare i traducere de Ion Cristofor/66 Zorica Lacu Teodosia, Te prot n mine, versiunea englez de Ana Irina Iorga/66 Poeme de Mihaela Malea Stroe/67 Interviu cu Ligya Diaconescu, de Liliana Moldovan/68 Starea prozei. La gar, de Mariana Zavati Gardner/70 Ochean ntors. Dezavantajul de a fi statuie, de Rodica Lzrescu/71 Fascinaia ipotezelor, de Mihai Batog-Bujeni/72 Poeme de Liliana Sptaru/74 Dialoguri neconvenionale: Melania Cuc Menu Maximinian/75 Poem de Melania Cuc/75 Poeme de Rzvan Ducan/76 Concurs. Romeo i Julieta la Mizil, de Rodica Lzrescu/77 Carnet. Numai unii..., de Ligya Diaconescu/78 Poft mare!, de Rodica Lzrescu/78 Curier/79 Concurs literar Ana Blandiana/81 Al XX-lea Congres al Valahimii de la Timioara, de Ioan Crssia/82 Literatur i film. Dali i Woody, de Alexandru Jurcan/83 Cronica teatral. Aniversarea...., de Silviu Milan/83 Trgu-Mure 15, de Nicolae Bciu/84 Biserica Saint Nicolas de Vroce, de Tatiana Scurtu-Munteanu/84 Revelion 2012, cu Vasile Larco/85 Epigrame, de Ioan Mugurel Sasu/86 Muza, de Dan Norea/86 Gabriel Stan, Portret de autor/87 Starea prozei. Estimp, cnd nprlesc erpii, de Ion Nete/88

Gabriel Stan, Strada Sforii

Gabriel Stan, Servo-Sidera umr ilustrat cu reproduceri dup lucrri de Gabriel Stan 2

gndeti foarte bine. Peste 40 de ani, prin anii 70, mi spune: M, biatule, nici nu tii ce bucuros am fost cnd mi-ai spus c vrei s urmezi istoria! Pi de ce nu mi-ai spus?! Dac-i spuneam i nu-i plcea, artai cu degetul la mine: tu m-ai mpins s fac istoria i uite c nu mi se potrivete! Acuma, s rezum toat povestea, dac ar fi s-o iau de la nceput, tot asta a face! CU I TERES, DESPRE MO ARHIE S-ar fi putut opune regele actului abdicrii? Categoric c nu avea niciun fel de opiune, dect dac voia s se sinucid. Numai cei care habar n-au de istorie pot s afirme c trebuia s se opun i c hai s m abin c a trdat! Adevrul este c n-avea nicio posibilitate de micare. Cnd partidul comunist a hotrt s-l scoat din scen pe rege, guvernul avea toate friele n mn, partidele de opoziie i, n special, naional-rnitii erau deja n nchisoare, armata fusese serios epurat, rmseser numai ofierii vechi, care erau ct de ct favorabili noului regim, avea i dou divizii instruite n Rusia Tudor Vladimirescu i Horia, Cloca i Crian erau diviziile care fuseser ndoctrinate i ascultau de guvern n mod necondiionat, nct a fost o treab destul de simpl pentru ei ca s-l debarce pe rege. Dac suveranul s-ar fi opus, n primul rnd a fost antajul pe care guvernul l-a exercitat, avea o mie de tineri arestai de-a lungul lunilor i ultima serie de tineri arestai fusese chiar atunci, la nceputul lui decembrie 47, ar fi____________________________________________________________________________

T RA GE ERAIE FA FA CU ISTORIA DE IERI I DE AZIToamn aurie peste Bucureti, timp al taifasului, al povetilor, al ntlnirilor. Dar i al ntrebrilor. n mijlocul elevilor unui colegiu, domnul academician (mie s-mi spunei profesor!) profesor univ. dr. Dinu C. Giurescu rspunde ntrebrilor de o diversitate seductoare, legate de istorie, viaa social, pn la vrsta marilor neliniti, pe care tocmai o traverseaz tinerii participani. DE CE ISTORIA? Dac ar fi s-o iau de la nceput, tot asta a face! Aveam 14 ani i voiam s fiu medic! Doctor! Aveam prieteni n familie, mi se prea mie c este o meserie... i este, ntr-adevr, nu tiam eu ct o s fie de grea n ara Romneasc meseria de doctor, dar oricum... i asta a fost pn la vrsta de 16-17 ani. La 16 ani m-am dus la tata, mi s-a prut mie c parc nu medicina nu e de mine i mai bine s fac tot istoria, care m interesa, eram grmad pe hri, urmream rzboiul, adic tot ce era istorie imediat vibram. M-am dus la tata s-i spun c voi face facultatea de istorie. Profesorul se uit la mine, zice: Te-ai gndit bine? i eu da aa Erau altele relaiile cu prinii, noi n-am contestat niciodat hotrrile tatei, aa era educaia atunci. El m ntreab din nou, c era un om foarte cald, dar sever ca aparen: Te-ai gndit bine? Bine? Zic: Da de ce m ntrebi? Pi zice pentru c meseria i-o alegi pentru toat viaa. i trebuie s te

fcut represalii mpotriva lor, nu tim ce forme de represalii; i-au plimbat pe la nas i ipoteza c ar putea fi trimis n judecat, regele, pentru noul regim orice era posibil! Cnd a propus s se adreseze naiunii prin radio, a fost refuzat, cnd a vrut s schimbe ceva din actul de abdicare nimic, cnd a vrut s pun mna pe telefon, legturile telefonice erau ntrerupte, cnd s-a uitat pe geam a vzut c uniti militare erau deja n jurul palatului cu armele de rzboi, a neles c orice rezisten ar fi fost inutil. Era mai de folos s fie mort? Nu! E mult mai de folos pentru istoria noastr c a acceptat sentina, a plecat i, pe urm, la trei luni dup aceea, a fcut declaraii la Londra i apoi, la Washington, artnd c a fost un act de violen care i-a fost impus i c na avut de ales. Aa c nu, categoric nu avea niciun fel de opiune, dect dac voia s se sinucid. Dac regele Mihai ar fi condus Romnia pn n zilele noastre, Romnia ar fi dus-o mai bine? Exist astzi o birocraie fantastic... Mult mai bine, nu bine, mult mai bine! Adic leafa ar fi fost leaf, oamenii puteau s triasc din leaf, am fi evoluat ntr-un regim monarhic constituional fr ocupaie ruseasc! Ca s conduc regele n continuare trebuia s nu fi avut ocupaia ruseasc. n momentul n care Armata Roie a venit aicea, Iosif Vissarionovici, cel mai bun prieten al poporului romn, a spus-o foarte clar: acolo unde ajung armatele unei puteri, acolo se instaleaz un alt regim politic. Nici nu trebuie s ne emoionm mcar, dar trebuie s inem minte c instalarea democraiilor populare la noi, n Bulgaria, n Iugoslavia, n Ungaria, n Cehia, n Polonia s-a fcut cu consimmntul aliailor din Vest. Acum avem documente foarte clare c, ncepnd de la Teheran, de la 1 decembrie 1943 i terminnd cu Potsdam august 1945, aliaii din Vest au consimit tacit sau explicit ca Rusia s-i exercite dominaia pe toat aceast arie a Europei. Aa nct, la democraia popular de la A consemnat RODICA LZRESCU ______ Foto: Gabriel Stan, Fides

3

noi, ca i n Ungaria, ca i n alte pri, au contribuit i aliaii din Vest. Asta a fost realitatea. Dac Romnia ar fi continuat s fie ntr-un regim monarhic constituional, deci fr ocupaia ruseasc, noi evoluam normal, pe coordonatele pe care am fost pn la al Doilea Rzboi Mondial. Adic aveam n continuare o ar, integrat n Europa, n valorile europene, n economia european. Din o sut de tineri care plecau la specializare pn la al Doilea Rzboi Mondial, 98 se ntorceau n ar. De ce? Fiindc aici i atepta o situaie, aveau o slujb, aveau familia, aveau un viitor Azi, din o sut de tineri care merg la specializare poate se ntorc zece! Asta-i tot! Restul sunt vorbe! Pentru c exist astzi o birocraie fantastic, care nu vrea s cedeze poziiile, ei n-au nici un fel de alte posibiliti dect s stea, s se in cu dinii de poziiile lor, iatuncea vii dumneata tnr, colit n strintate, cu alt orizont, care ai alte concepii despre cum s mearg lucrurile, i vii s-l scoi din slujb?! Nu, domne, du-te cu Dumnezeu, pleac n strintate, f ce vrei, c nam nevoie de dumneata! Aici e toat povestea noastr n momentul de fa. E foarte greu s spargi aceast cma de for care n momentul de fa domin Romnia. Exist anse pentru reinstaurarea monarhiei? Lumea gndete pe coordonatele republicane. n contextul politic actual nu, pentru c lumea gndete nc pe coordonate republicane, cu toat ncrctura de lturi i de necuviine care au fost aruncate asupra monarhiei ncepnd din 1948. Eu v spun ca profesor i cu toat experiena pe care o am c un regim monarhic constituional ar fi benefic pentru Romnia i-ar evita multe din necazurile pe care le avem astzi, dar pentru anse ca s rspund la ntrebare n primul rnd trebuie s vrea opinia public. Nu tiu dac la un referendum, astzi, mai mult de 25-30% ar fi n favoarea monarhiei, pentru c lumea a apucat altceva. Dar, depinde de ce-o s vrei voi, tinerii, fiindc la un moment dat, toi tia care conduc azi ajung i ei la o vrst venerabil i vor trebui s se retrag. Deci dac nu plecai din ar, atunci rmne s v exprimai exact

opiunile i s spunei ceea ce vrei! A vrea s triesc destul ca s vd asta, dar asta-i alt poveste! DESPRE MA UALE Facem sintez dup ce cunoatem materia. n democraia n care trim noi (e o democraie nu numai dmboviean, dar i nociv), s-a instaurat o nou mod. Noi, profesionitii, avem nite opinii,

pe experien, pe tradiie, i ne exprimm aceste opinii n scris, sau la televiziune sau la radiouri, i cei care decid, la Ministerul nvmntului, se ntorc cu spatele la noi i decid cum vor ei. Acesta-i tipul de relaie care s-a stabilit acum. Curricula pentru istoria romnilor clasa a XII-a sau pentru limba romn e fcut de un grup, profesori chiar! Mi s-a ntmplat, acum dou zile, stteam de vorb cu o prieten, profesoar reputat, i-i spuneam: Uite, a aprut cartea asta i i-am trimis-o, fiindc actuala program e o ruine, dup mine. E o poveste teoretic pe care au imaginat-o un grup de profesori i care pur i simplu foreaz s impun aceast curricul. La care: Dinule, da tu n-ai dreptate! Zic: De ce n-am dreptate? Cum i-am spus, elevii de clasa a XII-a sunt destul de maturi ca s fac sintez. Eu de colo: Da, facem sintez dup ce cunoatem materia, fondul, atunci pot s-l decupez cum vreau eu, dar dac nu-l tiu?! i nam convins-o! S tii c oamenii care au fcut curricula sunt competeni! Nu contest c-s oameni competeni cei care au fcut programa, dar sunt doar teoreticieni, care nu in seama de materia pe care o reprezint. i-o imagineaz decupat i fcut dup nite scheme din birou. 4

u mai avem Istoria Romnilor! Obiectivul real este ca s scoat din mintea voastr, a tinerei generaii, specificul naional. Am uitat s v spun c voi, tinerii, beneficiai de o cucerire revoluionar, i anume nu mai avem Istoria Romnilor! Astzi avem Istorie manual pentru clasa a XII-a! M, suntei mari de tot, nici nu tii voi ce fericire este pe capul vostru c apucai manualul care nu mai cunoate istoria romnilor! S nu credei c sufr de scenarit. Obiectivul real este ca s scoat din mintea voastr, a tinerei generaii, specificul naional. Noi suntem romni, adic avem anumite trsturi, avem o anumit cultur, avem un anumit trecut, care trebuie explicat i care trebuie cunoscut. nainte, obineam aceast cunoatere din liceu, astzi n-o mai obinem, i m gndesc c este poate cu socoteal fcut: o nou generaie care nu se mai simte legat de pmnt, de istorie, de tradiie, de valori faci ce vrei cu ea, este generaia lui ok, adic i spui c maximum de ideal n via e s ai o cas (greu de obinut astzi) adic o locuin, o main i o slujb. Restul nu mai conteaz: c-i aicea, c-i dincolo, nu mai conteaz. Prerea mea este c se tinde, prin toat aceast politic, s ajungem aicea: s v fac s uitai c aparinei unei naii. ntmpltor, vorbii limba romn. Asta-i realitatea, putei crede ce vrei, tot nu-mi schimb prerea. DESPRE PATRIE I PATRIOTISM Lucruri care nu se mai spun astzi, c-s de ruine! A, da! Nu ai voie s vorbeti de patrie, nu vedei c modelele culturale subiri astzi nu mai vorbesc de patrie, de Romnia, de tricolor, de specific naional sunt lucruri care nu se mai spun astzi, c-s de ruine! DESPRE COAL Sistemul politic i cel de nvmnt fac n aa fel nct s stagneze evoluia elevilor? Dialogul ntre generaia mai tnr i cele mai mature merge mai greu. ______ Foto: Gabriel Stan, Geniana

Nu cred c e cu voin, dar rezultatul este acesta. n momentul n care manualele sunt concepute (nu vorbesc de tiinele exacte, ei sunt mai fericii ntr-un fel, pentru c, de la matematici pn la bilogie n-ai cum s schimbi lucrurile, tot aia este, trebuie s le cunoti) dar disciplinele umaniste istorie, limb romn, literatur, sociologie lucrurile astea care in de om, de suflet, astea le modelezi ca orbitu guma de mestecat cum vreau eu fac o program, nct, din cauza aceasta, evident evoluia tinerilor. este frnat, nu zic c este blocat, dar este frnat. La care se adaug i faptul c dialogul ntre generaia mai tnr i cele mai mature merge mai greu, fiindc, eu recunosc c sunt i oameni printre noi, cadrele didactice c dac-i pui o ntrebare dificil te ine minte Pentru dialog trebuie s fim doi: noi trebuie s acceptm perspectiva pe care o avei dvs., dvs. trebuie s vorbii cu noi i s ncercm acest schimb de idei, s ne ntlnim ct mai des, s spunei rspicat vedei, un om, dac protesteaz, poate fi pedepsit, o colectivitate nu poate fi pedepsit! D-aia m-am ntrebat de multe ori dac Societatea de tiine Istorice, din care fac parte i eu, a fcut vreun demers n care s spun c aceast program nu e bun, e contraproductiv. Nu tiu, poate s-o fi fcut i bineneles c ministerul n-a luat-o n seam. Modaliti de a schimba sistemul de nvmnt? S spui rspicat i repetat ce vrei Modalitatea principal pentru toat lumea, inclusiv profesorii, este s spui rspicat i repetat ce vrei. Legat de meserie i condiia material bineneles! Eu rmn la prerea mea: de ce cadrele didactice nu au declanat greva general anul trecut!? Relaia profesorului cu politica Bine este s lai politica deoparte Marii profesori de istorie, la noi, n timpuri normale, au fcut politic, dar tiau s deosebeasc meseria, coala, de politica pe care o profesau c unii erau liberali, alii erau rniti, alii erau la dreapta, centrudreapta, adic, n principiu, nu exist o incompatibilitate ntre profesorul

care face politic i materia pe care o pred, dac nu le amestec el. Aici e toat povestea! Bine este s lai politica deoparte i s profesezi acele principii de baz care rezult din meseria ta. DAR VIITORUL OSTRU? Dintr-o naiune, devenim o populaie Situaia rii este extrem de grea, noi nu mai avem industrie, am lichidat-o, industria care mai exist (industria de autoturisme) nu ne aparine, nu mai avem un sistem financiar bancar propriu, bncile BCR sau Banca Romn aparin strinilor, nu mai avem o agricultur n stare s ne hrneasc asta-i realitatea 6000 de vagoane rezerv n 43 de gru i astzi importm gru sau alte alimente din strintate i acum se pregtesc guvernanii s vnd i Roia Montan i Roia Poieni, adic rezerve de aur i de argint i de cupru mai ales, pe nimica! Cu alte cuvinte, situaia rii dac mai continum aa, nu sunt adeptul scenaritei, dar mie, ca istoric, mi se deseneaz n fa perspectiva c noi, dintr-o naiune, devenim o populaie. Naiunea e cea care are o contiin de sine, o cultur, o istorie, care se bate pentru nite proiecte. Populaia e cea care e mulumit s triasc, s aib de mncare, cldur, lumin i-o main. Pe de alt parte, eu nu cred c partida este pierdut. Credei c n-a putea s triesc linitit, s-mi vd de treab, de fleacuri, s public, dar consider c e de datoria mea s spun anume lucruri!

VI OBSCUR schilodit lume schilodit popor vina ta ncepe de la vnt i nor de i-e ru n lun de i-e bine-n soare vin pe urm-i ngeri umbra s-i msoare pasrea nu-i cnt soarta-i sngereaz: nu tie nici sfinxul care parte-i treaz inorog din lun salamandr-n soare ascultai din lacrimi cum se scurge sare I IIERE drumu-n munte cine-l tie la el ngeri or s vie i-i vor sta la cap fclie drumu-n munte cine-l suie dezlega-va-n cer cuie auzi-va aleluie cine-n pisc nu se oprete spad sub picioare-i crete de lumini se-ntunecete nici n cer nu-l mai vestete totu-n urm-i se cumplete dar pete el regete TERI E vnt de soare brazi de rou psri egiptene dou slujesc la Potir din poienele viclene doldora de Cosnzene cade-un fir de mir CLASIC n poiana dintre brazi i-a prsit la apus Helios caii: graioase vise pscnd valuri de verde

______ Foto: Gabriel Stan, Heralzii 5

ADRIA BOTEZ

Ministerul Culturii nu a avut niciodat n frunte pe ministrul Finanelor La 55 de ani.. RR: Scrisoare imaginar dlui Blaga meniona c toi avem nevoie de un asemenea loc pe care nu-l judecm niciodat, care nu e nici ru, nici bun, cci exist deasupra greelilor i-l iubim fr obiecii referindu-se la locul n care mai putem auzi paii copilriei, unde ne duce gndul de multe ori i ne cuprinde melancolia, cci i ea poate fi o form a dragostei, dup cum afirm acelai autor. Pentru Dvoastr, dle icolae Bciu, de unde pornete izvorul acestui sentiment i cnd s-a produs? B: Sunt legat, tainic, de locul n care m-am nscut, pentru c e locul marilor mele uimiri. Nicieri n lume nu mi s-a prut ceva mai fascinat dect descoperirea sensului existenial, n cuvintele desprinse de pe buzele mamei, i atunci cnd ea, dei nu aveam 14 ani, ne-a lsat s murmurm silabele repetate ale numelui care ne-a dat via. Chintelnicul meu natal este inegalabil. Acolo, n cei 14 ani, pn cnd am primit identitate ntr-un act la purttor, pn cnd am simit aripa protectoare a mamei, s-au petrecut lucrurile fundamentale, din care m hrnesc n continuare i al cror flux vine nspre mine continuu, cu o for de nestvilit. Am rmas legat precum cu un cordon ombilical de acel loc. Nici nu

trebuie s-l vizitez. nchid ochii i totul se deruleaz n faa ochilor mei, de parc a tri n acel timp prezent. De fapt, mi refuz adesea ntlnirea real cu acel loc, fiindc cel de azi este altul, pe care nu-l mai pot developa cu aceleai substane. Poate c nu s-au schimbat radical uliele, casele, dei nici aici timpul nu a stat pe loc. Dar s-au schimbat oamenii, nu mai sunt acei pe care eu i-am avut nsoitori. Btrnii de altdat s-au retras n cimitirul din captul satului, de lng linia ferat, unde poate ascult glasul roilor de tren, cei din generaia mea s-au risipit prin lume, nu cred c a mai rmas vreunul acas, iar celor care sunt azi mi-e greu s le ghicesc chipurile n trsturile prinilor sau bunicilor, pe care i-am cunoscut. E straniu s te ntorci acas, iar n acest acas s nu gseti dect amintiri. Cnd trec pe acas, nu stau prea mult prin sat, vizitez locurile copilriei, de la dealurile Bunguriului, la cele de Sucoast, merg n lungul apei, pe malurile pe care mi fceam cndva veacul, pasionat de pescuit, de scald, de nisipul fierbinte, de aburul cnepii topite toamna, de luciul gheii, care se ntindea pe lungimi nesfrite, n iernile copilriei, care erau ierni, patru-cinci luni pe an, cu zpezi n care mi spam tuneluri. Din acest punct de vedere, am rmas copil, nu m sfiesc s fac lucruri care ar putea fi taxate cu nedumerire. Dar cum s nelegi o copilrie care a ntrecut orice ficiune beletristic. Nic a trit n mine nzecit, amintirile sale sunt srace fa de ale mele. Diferena e c el a avut geniu!

Blaga avea dreptate. Nu-i gsesc niciun cusur acelui spaiu matriceal, acelui axis mundi pentru existena mea. RR: Sunt sigur c ai debutat n perioada colar, lucru firesc pentru majoritatea oamenilor de creaie, mai ales dac ei au fost ncurajai de profesori de elit. Care sunt etapele ulterioare? B: Carneelele, caietele copilriei mele, pe care le-am mai pstrat din multele avute, stau mrturie unei efervescene creative, dup un reflex al orgoliului de prslea. Nu doar c lam depit pe fratele meu, care era mai bun dect mine n toate. El i-a vzut de medicina lui, a abandonat literatura, cred c-ar fi devenit un scriitor important, asumndu-i s fac terapia trupurilor, lsndu-mi mie sufletele. Am avut profesori de toate felurile. Mai buni, mai puin buni. Dar de cei care mi-au fost dragi mam apropiat cu respect i dndu-le ascultare. Paradoxal, am avut dascli mai buni n afara colii dect la coal. Poate i pentru c coala nu face scriitori, iar dascli, inclusiv cei de limba i literatura romn, au alte grile de asumare a literaturii. Eu nu aveam ns foarte mare nevoie de stimuli, ci mai degrab trebuia s fiu potolit n elanurile mele de a face lecturi. Mi-a prins ns bine tot ceea ce am nvat - i istorie i geografie i biologie i chimie i limbi strine. La muzic stteam prost. La un test pentru cor, cred chiar n clasa nti, mi-am ncercat calitile vocale pe o bine-cunoscut melodie a lui Achim Nica: Frunz verde ca mrarul / Patru boi leagn carul. Parc aud i acum muzica aceea. Ascultndu-m, nvtoarea mea, Maria Rusu, mi-a spus fr echivoc: Bciu, tu la fotbal. N-am ajuns acolo, oricte antrenamente fceam pe toate rturile din jurul satului. Mi se lipiser crile de mn. Poate c i n somn citeam cri imaginare. n liceu, m-am lsat antrenat n micarea cenaclist a colii (Liceul Teoretic Liviu Rebreanu, din Bistria), a oraului, la cenaclul George Cobuc, ba mai trziu am nfiinat eu nsumi un cenaclu, la RAIA ROGAC ______ Foto: Gabriel Stan, Oroles

6

Clubul Tineretului, mpreun cu Alexandru Cristian Milo. Plini de elanuri, n-am gsit un alt generic mai potrivit pentru acest cenaclu dect Virtus Romana Rediviva. Cobuc ctigase teren prin amploarea pe care au atins-o manifestrile centenarului naterii sale, din 1966. Continui s cred c a fost cea mai mare desfurare de fore s-a imaginat o imens Nunt a Zamfirei pentru a srbtori un scriitor. Firete, am debutat n revista liceului, Zri senine, care avea drept coordonator o coleg de clas, Domnia Petri, o fat care avea toate calitile: era frumoas, deteapt, talentat i, n plus, am simit din partea ei o anume afectivitate... matern. Din acei ani, am rmas nu doar cu o colecie de poeme... de dragoste, patetice, naive, absolute etc., dar i cu prima mea carte, Cdere n vrst, tiprit manual, ntr-un singur exemplar. mi plcea s fac cri, m fascina ideea, iar dup 90, am recuperat toate frustrrile. Am tiprit peste 70 cri, iar n sertar mai sunt destule, vechi sau noi. Plus cele aproape 1500 de cri editate la Tipomur i Nico, cele mai multe ale unor autori mureeni, dar i ale unora din Anglia, Frana, Basarabia... Am trit imperativul i imperialismul editorial, cu un elan de neoprit. M nasc cu fiecare carte pe care o tipresc. Am, deja, sentimentul c am avut apte viei n bietul meu piept! RR: Ai fost muli ani reporter de actualiti mass-media. Din practic tiu c nu este tocmai o activitate care s stimuleze cariera scriitoriceasc, cum ai reuit s conducei atta timp, e valabil mi se pare i pentru perioada actual, carul cu dou proapuri, or, Seneca ar fi spus de ce li se ntmpl oamenilor buni unele neajunsuri, cu toate c exist providena. B: Gazetria nu stimuleaz activitatea scriitoriceasc, dac jurnalistul n-are i talent de scriitor. Dac eti scriitor, gazetria este una din profesiunile cele mai profitabile. i d ansa ca n fiecare zi s trieti o alt zi. Nu doar c te ferete de rutin, dar te i mbogete din

experienele pe care i este dat s le trieti. Ca tirist, n fiecare zi ntlneti alte destine, cunoti alte poveti de via. Ce ans extraordinar s fii mereu n priz. Sar putea ca pentru gazetrie s foloseti puin din astfel de experiene cotidiene. Ca reporter de televiziune, trebuia s concentrez povestea unui eveniment n nici un minut i jumtate, ori s aleg detalii semnificative din aceast poveste. Toat experiena de jurnalist e experien cu rest. Din ceea ce foloseti pentru materialele de pres rmne foarte mult n afar, uneori poate chiar esenialul. Toate acestea se acumuleaz i dau scriitorului un preaplin din care se nasc pagini de literatur. Viaa e inepuizabil ca surs pentru creaie. Unii bagatelizeaz importana realului i spun c, cel mai uor, crile se scriu din cri. O teorem cu dou tiuri. Prefer s sngerez pe partea care nseamn via trit, experiene din viaa cea de toate zilele. Nu doar jurnalistul l-a sprijinit pe scriitor, ci i scriitorul pe jurnalist. Exist o uurin a scrisului pentru gazetarul care e i scriitor. Cte materiale de pres scrise de jurnaliti, care sunt doar jurnaliti, nu par ncrncenate, uneori constipate, alteori serbede, alteori stngace. Muli gazetari se complac s rezolve o ecuaie din cteva ntrebri stas: unde, cnd, cum, cine, de ce?! Astfel de texte nu presupun talent, ct o anume abilitate de a croeta nite date din care s ias un text care, ca orice produs contrafcut, nu doar c neal cumprtorul/cititorul, dar are termenul de expirare de cel mult o zi.

Cu prinesa Eleonore a Danemarcei i Theodor Paleologu, la Saschiz, Mure, 2010 ______________________________ Chiar i atunci cnd am fcut pres de uzur, am ncercat s respect cuvntul care zidete. tii i dv. c meseria de scriitor nu exist. Scrisul e o condiie, o stare. Ea i d un statut n lume, dar nu i asigur existena. Cel puin n spaiul romnesc, scrisul e activitate de timp liber. Cei mai muli scriitori lucreaz cu contract pe unde apuc, uneori chinuitor, ateptnd s ajung la masa de lucru. Ce profesie ar trebui s mbrieze un scriitor pentru a-i mai rmne nu doar timp, ci i energie pentru scris? Scrisul presupune sacrificiu, renunri. Nimeni nu scrie n locul tu i orice amnare e o pierdere. Fiindc fiecare clip i are ecourile ei. Ceea ce nu ai scris azi nu se mai ntoarce. Ce vei scrie mine nu va mai semna cu ce ai fi scris ieri. Nu exist stri gemene. Eu, care cred n inspiraie, nu ratez nicio ntlnire cu aceasta. Iar dac nu vine prea des, inspiraia poate fi chemat. Sunt attea reete pentru a o convinge s te caute. Gazetarul care e scriitor preuiete altfel cuvntul. Mari gazetari care nu au fost i scriitori?! Parc sun a nonsens! RR: Apropo, ai crezut din start n steaua D-voastr cluzitoare, aa precum Mircea Eliade, de exemplu? B: Sincer, nu m-am gndit vreodat la steaua mea cluzitoare. Dar cred c ea exist, exist pentru c eu miam ndreptat privirile spre un loc unde ar fi putut fi ea. Steaua mea cluzitoare a fost credina ______ Foto: Gabriel Stan, Impact

7

mea, poate c e o viziune naiv, c prin ceea ce fac pot s sporesc strlucirea corolei de minuni a lumii. Nu trebuie s ne ferim de cuvinte mari i nici s sufocm din fa nite idealuri, spunndu-ne c e peste putina noastr s le mplinim. Dar dac nici nu ncercm, mpcndu-ne, fatalist, cu o existen de uzur, atunci ne meritm soarta. Ca scriitor, nu ai ce reproa nimnui nimic, nici mcar stelei cluzitoare, dac nu te aterni la drum, dac nu-i impui s strbai un teritoriu de timp i spaiu, dac nu vrei s cunoti i s mprteti i altora din ceea ce i-a fost dat s trieti. Scrisul, spunea N. Steinhardt, e boierie. E o boierie care i d ansa nu doar s-i cunoti pe cei cu care te-ai nsoit la drum, ci s te cunoti pe tine nsui, astfel nct la captul drumului, steaua ta cluzitoare s nu cad, s-i pstreze strlucirea, care s lumineze i cile altora. Poate c sunt puin patetic, dar la o ntrebare att de grav, riscul de a nu cdea n ridicol e foarte mare. RR: Am citit cu interes O istorie a literaturii romne contemporane n interviuri. V admir c ai reuit s pstrai aceste dialoguri, cci munca de reporter e att de antrenant c te face s uii de cas i de mas, mereu fiind n criz de timp, dac inem cont c nu totdeauna ai avut i calculatorul la dispoziie cu mapele sale electronice. La noi, la actualiti Radio TV, banda era demagnetizat chiar i dup dou ore de difuzare n eter, din lipsa acesteia. Ai preferat interviul altor genuri pentru c v-a apropiat de lumea scriitorilor sau din alte motive? Descifrai acel i nu numai n loc de prefa din cartea amintit mai sus, din volumul I din O istorie a literaturii romne contemporane n interviuri pe care o considerai o carte salvat, un document salvat. Ea adun mrturii care n-ar fi existat dac n-ar fi fost curiozitatea mea, nevoia mea de dialog, insistena, perseverena. Pentru c dialogul literar nu a fost un exerciiu facil, nu a fost sarcin de serviciu, nici cnd eram la Echinox, nici cnd eram la Vatra i nici dup aceea. i cnd au fost comenzi redacionale, acestea s-au ntlnit cu opiunile mele. Am recurs la toate mijloacele tehnice pentru a realiza dialoguri literare.

Vernisaj, 2005

Prin Budapesta, 2003__________________________________________________________________________

Am scris colrete, dup dictare, ceea ce mi se rspundea la ntrebri, am trimis ntrebri n plic i am primit rspunsuri, am nregistrat pe band magnetic, pe pelicul video. M-am adaptat de fiecare dat situaiei. Mi-am respectat interlocutorii, nu am fost adversarul, ci partenerul lor, chiar i atunci cnd, i s-a ntmplat adesea, convingerile noastre s fie contrare. Nu mi-am hruit interlocutorii, dialogurile mele literare au fost exerciii de admiraie. Multe dintre ele memorabile, care mi-au marcat destinul. Mi-am alimentat curajul, mi-am nsuit tupeul de circumstan, pentru c lucrurile n-au fost chiar att de simple cum par la prima vedere, uneori am strbtut sute de kilometri pentru un interviu, am trit spaima ratrii tehnice a unei nregistrri, am fcut corvoad transcriind zeci de pagini de interviuri. Am trit amrciunea ratrii unor interviuri, din motive ntotdeauna independente de mine. Nu-mi reproez insistenele, nu mi iert amnrile care au sacrificat unele dialoguri. Am realizat dialoguri literare cu sentimentul istoriei literare. Chiar am 8

crezut c fac istorie literar, cu toate c nu m-am gndit de la nceput la o astfel de perspectiv. De fapt, nainte de 1989, cnd am realizat grosul dialogurilor literare, nici nu-mi ngduiam un astfel de vis. Acum, dup trecerea anilor, constat c nu mam nelat, c nu am visat fr temeiuri, reuind, n cele din urm, s adun ntre coperi de carte un dosar existenial din vieile unor scriitori de relevan pentru imaginea convulsiilor, frmntrilor creative. O istorie a literaturii romne contemporane n interviuri e un demers singular n viaa noastr literar i nu sunt semne c a avea urmai. i oricum, actorii scenei literare sunt alii, iar scena e ca vai de lume. Orict lips de modestie ar presupune, dar nu pot s nu afirm c sunt mndru de istoria mea. E o istorie, din multele care s-ar fi putut scrie sau chiar s-au scris. Formula aceasta ns e una inedit i s-a bucurat de ecouri cu peste msur. Sunt convins c aceast istorie va rmne, avnd i ansa de a fi fost tiprit n condiii bune i ntr-un tiraj rezonabil. Chiar dac oferta de a fi achiziionat de toate bibliotecile din ar prin programe de achiziie de carte ale Ministerului Culturii s-a lovit nu de obtuzitatea, ct de mercenariatul celor care atunci cnd a aprut cartea, n 2005, se credeau Dumnezeii culturii, sfidnd bunulsim al responsabilitii demnitii publice. Nu puteai cere mai mult de la un pretins compozitor i slujnicele lui. RR: Mircea Eliade, dup cum am putut constata din lecturi, aprecia mult spontaneitatea mesajului. Care sunt preferinele D-voastr n cadrul dialogurilor, cci practicai cu succes diverse forme pe viu, la distan, cu i fr ntrebri preventive. Chiar ai avut i mici neplceri, s zicem cu printele de la Rohia, cu Adrian Punescu, timpul ns a fost arbitrul care a putut s v dea dreptate. B: Fiecare meserie i are riscurile ei. De ce ar fi cea de reporter mai prejos. Nu m-am lsat ngenunchiat de obstacole, am mizat pe buna mea credin. Nu m-am lsat copleit nici de dificultile pe care le ridicau ntlnirile literare care aveau ca scop realizarea nregistrrii unui dialog.

Visez acele nivele de performan informatic, dintotdeauna, care s m scuteasc de munca de dup realizarea dialogului literar. Visez programe care s transforme nregistrarea audio n text scris, pentru c altfel, greul vine nu din realizarea dialogului, ci din etapele pe care le presupune aducerea lui n carte. Ca formul, m adaptez fiecrei situaii. Detest improvizaiile ns. Un dialog literar nu se poate face cu pistolul la tmple. El e o bucurie, vine din nevoi profunde, are finaliti nobile. RR: Astzi icolae Bciu este mai ocupat dect ieri i alaltieri, spun aceasta gndindu-m la multiplele Dvs. preocupri: eful Direciei Judeene de Cultur, redactor-ef la revista Vatra Veche, editor, poet, publicist... i cred c nc lista poate fi completat. Cum v drmuii timpul? Ce mai avei pe masa de scris, care ateapt s fie editat? B: Am exact timpul pe care mi-l pun singur la dispoziie. Putem s ne risipim timpul ce ni s-a dat sau l putem valorifica maximal. Eu ncerc, cel puin, s nu-mi pierd timpul, s nu-l utilizez n ateptare. Nu, toat viaa e o ateptare cineva ateapt s ne natem, noi ateptm s cretem, s mergem la coal, la facultate, ateptm s ne cstorim, s avem copii, s avem nepoi, apoi ateptm senin, mpcai, ori cu team, nfricoare, moartea. Poate c cineva chiar ateapt s murim... Pn la o vrst, recunosc, nu aveam percepia timpului, mi se prea c am n fa o venicie. Apoi mi-am pus, deloc retoric, ntrebarea eminescian: Nu e pcat / Ca s se lepede, / Clipa cea repede, / ce ni s-a dat? A fost o revelaie descoperirea n sensurile sale metafizice a unui astfel de corolar existenial. Poate c din acel moment, clipa, pentru mine, i-a schimbat durata. Am ncercat s dilat toate clipele vieii mele, s dau intensitate tririlor, cam n sensul metaforic al unei urri puse n circulaie, cred, de Geo Bogza: V doresc s trii n fiecare an o sut de ani! Am ncercat s exploatez fiecare clip ce mi s-a dat, ca i cum ea ar avea mrimea a o sut de clipe. N-am lsat s treac timpul pe lng mine i nici eu nu l-am tratat cu indiferen.

Poate de aceea am reuit/reuesc s fiu mereu implicat n mai multe lucruri deodat. Asta nensemnnd risip, nici superficialitate (ba sunt scoros n rigurozitate!), ci diversificare care i d mereu ansa s ai prospeime, s nu intri n rutin, s nu te plictiseti, s nu te formalizezi, s nu fii indiferent, s nu fii singur. Am fost nconjurat mereu, am fcut i selecie, de oameni care respect i preuiesc timpul propriu i timpul altora. Cu unii am fcut echip i rezultatele nu au ntrziat s apar. Nici ca director, nici ca editor. n fond, ce e Vatra veche? E o clip asumat de mai muli deodat, ntr-un parteneriat care vrea s dea durat clipei. Am tiprit circa 1500 cri n 20 ani, e greu s numeri pn la o mie cinci sute. Toate aceste cri le-am citit, corectat, tiprit, le-am ajutat s intre n lume, s circule, s se ntlneasc cu cititorii. Sute de ntlniri literare, dialoguri cu cititorii. Tabere de creaie literar, plastic, concursuri literare. Cnd fac un inventar la toate, uneori m crucesc: cum Dumnezeu am reuit s fac attea? E deja anecdotic povestea mea cu data de natere n 1856. Uneori chiar cred c am fcut attea de parc a fi trit mai bine de o sut cincizeci de ani. Ba chiar mi vine s exclam: Oare le-am fcut chiar eu pe toate? Aici nu e loc de lips de modestie. N-o s m prefac c nu am fcut ceva ce am fcut, de dragul de a mima modestia._________________________________________________________________________

Vernisaj expo Braov, 2010

Dezvelirea bustului Grigore Vieru, la Toplia, 2011

Lancrm, 2011 Nu mi-e ruine de ceea ce am fcut, mult, puin, bine, ru, mi asum ceea ce am fcut i vreau s dau seam pentru asta. Scriu, citesc n fiecare zi. Poezie cnd m viziteaz inspiraia, articole de pres pe teme din cele mai diverse. Am destule proiecte editoriale ca s mai cer ngduin de la Cel de Sus s se mai ndure cu nite ani pentru mine. i-apoi, vine o vrst, vine o vreme, cnd puterile ne las, cnd nu ne mai aparinem, cnd abia mai putem tri din amintiri. Amn ct mai puin pentru mine din ceea ce pot face azi. RR: Scriitorul este un rezumat sau mai bine zis un stors al lecturilor. Citii zilnic? Care v sunt preferinele? Cte ore furai somnului pentru aceast predilecie de suflet? B: V-am spus, citesc zilnic. n primul rnd crile autorilor pe care-i public, articolele pentru Vatra veche, crile pe care le primesc de la autori, crile pe care mi le cumpr. Dar recitesc cri din care am crescut, cri din primul raft al prioritilor: Ibsen, Cehov, Caragiale, plus cei care au cuprins n judecata lor critic nu doar nite opere, ci i mentalitile unor vremuri. Eu un fur nimic somnului. Oricum, dorm puin, 4-5 ceasuri pe noapte, i acelea chinuit, adesea n semitrezie. De multe ori renun la somn, fiindc un pot sta n pat s numr spicele unui lan ca s adorm. E o ans s m mulumesc cu foarte puin somn, fr s nsemne aceasta i o stare permanent de oboseal. Uneori, ca Ft Frumos, dorm ntr-o or ct alii n apte. Ca s nu mai spun c uneori, n vis,

9

activitatea mea e intens. Am visat cri pe care le-am scris, dup reetele tainice ale imaginarului, i care dispreau la lumina zilei, lsnd n urm disperarea, ciuda de a nu fi putut memora textele scrise n vis. Cenu de vise. RR: Caracterizai succint fenomenul literar modern din zona geografic pe care o reprezentai. B: Spaiul mureean este atipic. Prin anii aptezeci, aici i desfurau activitatea puini scriitori. Cel mai prezent era doctorul Zeno Ghiulescu, despre care se spunea c e medic n poezie i poet n medicin. Nici azi nu s-au schimbat lucrurile cu el. De-abia odat cu apariia revistei Vatra (1971), viaa literar a cptat relief, iar Romulus Guga i Mihai Sin au devenit autori reprezentativi. Receptai, ca atare, chiar dac, dup 1990, unele istorii literare au ntors spatele nu doar la propriile elogii, ci la ntreg spaiul literar mureean, reducndu-l la cteva fraze anemice. Sunt la Trgu-Mure din anii optzeci, cnd era un entuziasm debordant. Se vorbea chiar de coala de poezie de la Trgu-Mure, cu Lazr Ldariu, Soril Miavoe, Ion Dumbrav, veteranii locului, dar i cu o sumedenie de autori grupai n jurul Cenaclului Romulus Guga, pe care l-am nfiinat n 1984, la cteva luni dup moartea lui Romulus Guga (18 octombrie 1983). Au nceput s apar i crile unor autori care fcuser muli ani coad la edituri. 1990 a fcut revoluie n viaa literar, poziiile autorilor s-au polarizat, cel mai adesea pe criterii de ideologie literar ori chiar politice. Revista Vatra a abandonat treptat programul ei din 1971, oamenii s-au schimbat, poziiile s-au radicalizat, mergnd pn a determina ca un numr important de scriitori, refuzai i ignorai de aceast publicaie, s se transfere la Asociaia Scriitorilor din Cluj, simind c nu se mai regsesc prin nimic n Asociaia Scriitorilor de la Trgu-Mure, confiscat i deturnat de la linia moralei literare. Etichetrile, jongleriile de culise au fcut adesea aerul irespirabil, pn la a se ajunge la situaii ireconciliabile, iar incompatibilitile s frizeze ridicolul. Unii i-au vzut ns de scris, fiindc ceea ce rmne este opera, nu aranjamentele de cumetrie literar.

Nicio justificare nu ine loc de oper. Viaa literar trece, crile rmn. RR: Scriitorii sunt cei mai fideli cititori ai bibliotecilor. Am impresia c Biblioteca Judeean susine o strns colaborare cu oamenii de creaie, exprimat nu numai prin lansrile de carte, unii sunt chiar salariai ai instituiei. Dac ne amintim de M. Eminescu, L. Blaga .a., care mai mult impui de srcie au lucrat n bibliotec, totui s-au ocupat la modul cel mai serios de completarea fondurilor inimaginabil pentru scriitorii de azi. Ce proiecte mai avei pentru extinderea colaborrii cu Biblioteca Trgu-Mure din Chiinu i Uniunea Scriitorilor din Moldova? B: n copilrie unii dintre noi au fost recompensai cu distincia Prieten al crii. Iar crile erau tentante urmrindu-le n rafturile bibliotecilor. Acum, avem fiecare bibliotecile noastre i mhnirile noastre: multe dintre crile propriei biblioteci nu vor ajunge la rnd la lectur. Cum multe alte cri, orict de sever ar fi selecia, vor rmne necitite. Mai n glum, mai n serios, nu tiu dac n Rai exist bibliotec, dar i iadul ar fi mai uor de suportat dac ar avea bibliotec. _____________________________

Ierusalim, 10 mai 2006

Cu printele Rafail oica, n Pustiul Iudeei, 2006

Cu Mihai Cimpoi i icolae Dabija, la mormntul lui Lucian Blaga, de la Lancrm, 2011

Cu actorul Dorel Vian i Dorel Cosma, Bistria, 2010 ______________________________ Ct privete bibliotecile de pe pmnt, noi avem una de suflet, cum se spune, Biblioteca Trgu-Mure din Chiinu, care a crescut an de an i prin truda noastr i prin eforturile celor care o gestioneaz. Claudia Satravca este un om potrivit la locul potrivit. Cum o buctrie e rvnit n funcie de ct de bine sunt preparate gustrile de buctreas, crile pot fi rvnite n msura n care bibliotecarii tiu s le ofere cititorilor. Un cititor n bibliotec se afl n labirint. Poate rtci mult i s nu ajung niciodat la destinaie, iar haltele s fie chinuitoare. De bibliotecar, stpn i frate, ca i scriitorul, depinde dac cititorul rtcete, iar cartea mucegiete. Fiecare carte i gsete cititorul, cum fiecare sac i gsete peticul. Viaa unui cititor nu este crpit prin lectur ci, dimpotriv, se mbrac n inut de gal. Avem proiecte multe n legtur cu Biblioteca Trgu-Mure din Chiinu. Din pcate, Ministerul Culturii nu a avut niciodat n frunte pe ministrul Finanelor. Ct vom putea, ns, nu vom lsa garda jos. Vom trece Prutul de cte ori va fi nevoie, iar Trgu-Mure va fi binevenit oricnd la Trgu-Mure. 25 aprilie 2010 Chiinu Trgu-Mure

10

Dl. Ioan Groescu, care a publicat nu de mult o seductoare carte despre mahalalele oraului nostru (ntr-una dintre ele cea a Pielarilor am trit i eu ntre 11 i 18 ani!), mi solicit un cuvntnainte la studiul lui Mircea Iorgulescu despre Panait Istrati (n ediie definitiv). Accept fr a sta prea mult pe gnduri, dei relaiile mele cu autorul n-au fost deloc idilice n ultimii 20 de ani. A spune c, din motive pe care nu le-am neles bine niciodat, relaiile au fost reci i chiar contrariante. Fusesem, timp de 30 de ani, n aceeai echip (echipa de critici literari de la Romnia literar), aprasem cam aceleai valori i ntmpinasem cam aceleai ostiliti din partea cenzurii ideologice. Spre sfritul anului 1989, Mircea Iorgulescu a rmas, spre surpriza general, n Occident, iar dup revoluia din decembrie, atunci cnd viaa literar s-a divizat, vechiul nostru amic i comilitone a trecut rapid n alt tabr dect aceea pe care o aleseser Marin Sorescu, Fnu Neagu, Valeriu Cristea i subsemnatul. Noi credeam c nu trebuie abandonat n haosul tranziiei principiul autonomiei esteticului i, n genere, c politicul nu trebuie s se amestece n literatur (se amestecase, pn era gata s-o sufoce, timp de o jumtate de secol), vechii notri amici din tabra criticii voiau, dimpotriv, prioritatea politicului. Teoria

esteticului le acaparase total spiritul critic. Din aceast dilem n-am putut iei. Aa c vechea noastr alian i prietenie literar s-a sfrmat. De la Paris sau Mnchen, nu mai tiu unde lucra atunci, Mircea Iorgulescu a optat fr multe ezitri pentru soluia politic, zicnd i el c, atunci cnd armele zngnesc, muzele esteticului s fac bine s tac. Aa c eu am rmas, cum a scris cineva, n arcul apolitismului i am suportat nu totdeauna cu resemnare, recunosc, dar am suportat, totui, contestaiile i chiar injuriile cele mai aspre. Ei, foii mei prieteni, au cltorit confortabil n trenul cel norocos al istoriei. Cnd stau i m gndesc acum (7 august 2011) la aceste ntmplri, m minunez i m consolez, ca bun romn, cu ideea c aa a fost s fie. De ce trebuia s ne nvrjbeasc aa de tare ideea autonomiei esteticului i de ce era necesar s ne despart definitiv opiunea noastr pentru o form sau alta a democraiei? De ce aceast schizofrenie continu i azi n viaa intelectual romneasc? Mister. Pe Mircea Iorgulescu l-am pierdut din vedere n aceast disput. i el pe mine. La drept vorbind, n-am mai comunicat, de atunci, cu el. L-am ntlnit de dou ori, o dat la Paris, la nceputul anilor 90, a doua oar, civa ani mai trziu, la Bucureti, la o recepie dat de nu tiu ce ambasad. ntlnirea de la ambasad a fost strict formal, fr amabiliti din nicio parte. Comentatorul politic de la Europa liber prea grbit, nu avea chef de confesiuni, vorbea mi s-a prut cu mine i se uita n alt parte. O vag promisiune de a m cuta la telefon, o strngere rapid de mn i cam att. Discuia de la Paris,__________________________________________________________________________

purtat ntr-o cafenea de lng staia de metrou Saint-Michel din Cartierul Latin, la nceputul anilor 90, fusese, tot aa, fr istorie i fr urmri. Spiritul lui Mircea Iorgulescu era, i atunci, grbit, mereu preocupat, parc, de altceva. ncercam s-i sugerez, ca i lui Lucian Raicu, s se ntoarc n ar, unde talentul i experiena lor de critici literari puteau avea o influen pozitiv n deja nvrmita noastr via literar. N-am avut succes nici cu unul, nici cu altul. Mai mult: i unul i altul au suspendat, cum se spune n limbajul diplomaiei, relaiile cu grupul nostru eretic, deja satanizat la Bucureti de elititii notri din ce n ce mai intolerani. Vechea echip de la Romnia literar, care jucase un rol esenial n orientarea estetic a literaturii i rmsese solidar i eficace n regimul totalitar, ddea semne, acum, n regimul libertii, de destrmare. Ceea ce, repet, s-a i ntmplat. Cu Lucian Raicu fusesem, decenii de-a rndul, prieten apropiat, cu Mircea Iorgulescu venit mai trziu n grupul nostru fusesem doar amic sau, cu o vorb azi complet discreditat, tovar de idei. Nici prietenia, nici amiciia i nici tovria de idei n-au mai contat dup 1990, cnd pasiunile, orgoliile literare i, poate, interesele individuale au explodat pur i simplu. De ce? Un alt subiect. Nu-l pot dezvolta aici. Aici trebuie s spun, pe scurt, ceva despre cartea unui critic important i, totodat, despre autorul ei care, de curnd, s-a grbit s prseasc aceast lume. n aceste circumstane, vechile regrete i melancolii nu-i mai au rostul... Rmne ca alt generaie de critici literari, dac va fi interesat de aceste probleme, s lmureasc mai bine controversele, divorurile morale i intelectuale, performanele i compromisurile generaiei 60 pe care unii vizionari generoi o compar cu generaia interbelic, iar alii (civa scriitori din generaia optzecist) o contest sistematic. De este aa sau altminteri rmne de vzut. Revin la Mircea Iorgulescu i la studiul lui, remarcabil trebuie s EUGE SIMIO ______ Foto: Gabriel Stan, Quijote

Don

11

spun de la nceput despre Panait Istrati, un scriitor pe care critica romneasc l-a refuzat deseori pe motiv c n-a scris n limba romn. G. Clinescu a fcut, surprinztor, aceast eroare de situare pentru c, n afar de faptul c Istrati a scris o bun parte din povestirile lui n limba matern, chiar celelalte, scrise n francez, au un puternic fond i duh romnesc. Eroarea de situare i judecat estetic continu i azi, din nefericire, semn c prejudecile sunt mai tari n critica literar dect bunul sim i adevrul. Mircea Iorgulescu a scris, aadar, n anul 86 studiul intitulat Cellalt Istrati, pe care, acum, l prezint ntr-o variant definitiv, dup ce a consultat alte documente i pe ali comentatori ai operei lui Panait Istrati, un prozator pe care Frana continu s-l citeasc i s-l preuiasc. N-am avut timp s verific ce a schimbat i ce a adugat Mircea Iorgulescu n ediia de fa n raport cu prima ediie. Am vzut c, n raport cu prima ediie din 1986 i cu cea de a doua, din 2004, Mircea Iorgulescu a introdus textul care se refer la prefaa realizat, n 1935, de Panait Istrati la prima traducere n francez a unei cri de George Orwell, un capitol inedit de sintez asupra destinului i operei lui P.I. i dou texte noi la addenda. n anii 80, el a adus, mi amintesc, multe lucruri noi fa de cercetrile anterioare, fatal mai timorate n epoca stalinist cnd venea vorba de momentul spovedaniei unui nvins, primul act de diziden radical n rndurile intelighenei europene de stnga... Comentariile sunt, acum, mai clare i informaiile mai numeroase. Sunt mirat s aflu, din trimiterile fcute de Mircea Iorgulescu, ci eseiti occidentali au scris despre aceast tem i, n genere, ci se arat interesai de cazul Panait Istrati i, de asemenea, sunt surprins s descopr pagini de Istrati pe care nu le cunoatem. De pild, prefaa scris de el la cartea lui Orwell tradus, n 1935, n Frana sub titlul La vache enrage. Era prima carte, tradus n francez, a acestui englez pn atunci necunoscut. Istrati o citete i este ncntat de faptul c ea nu face literatur, adic evit frazeologia, calofilia, scriitura fastuoas i mistificatoare. Istrati gsea, aici, propriile sale convingeri despre

scrisul direct, nempodobit... Mircea Iorgulescu discut, pe larg, cazul Istrati n Europa politic din anii 20 i 30 i reconstituie biografia scriitorului i biografia scrierilor sale. Nu face, dect accidental, analiza estetic a operei, dar, cnd se ntmpl s dea judeci de valoare despre ea, judecile sunt verosimile. Studiul sau, mai degrab, eseul su se citete cu plcere, ca o naraiune critic, are ceea ce se cheam o epic

interioar, puine pagini sunt aglomerate de date stufoase. Acelea, de pild, cele despre publicistica de tineree a lui Istrati. Este aceasta att de interesant, are ea o valoare epic sau are idei originale? M ndoiesc (cel puin cnd urmresc fragmentele reproduse n carte), dar Mircea Iorgulescu crede, mi dau seama, altceva i continu cronica sa migloas. Mai interesant este cazul Istrati ca destin existenial i destin scriitoricesc ntr-o Europ intelectual care, n deceniile interbelice, vireaz masiv spre politic i face ea nsi politic, de dreapta sau de stnga. n Frana, unde ajunge romnul Istrati, o politic mai ales de stnga. El ader sincer la aceast politic, apoi este dezamgit i, tot sincer i imprudent, se leapd, nu de credina lui, ci de mecanismul represiv odios care se organizase n spatele ei. Ce-a urmat se tie. Mircea Iorgulescu prezint cu o obiectivitate, a zice, pasionat, participativ aceast evoluie a cazului. Cartea lui este substanial, ntre altele, pentru c reuete s fac n aa fel nct existena lui Istrati, plecat n lume cu numai patru clase primare n spate, s se transforme

prin scrierile lui, n bun parte autobiografice, n ceea ce Malraux numete un destin. Istrati, scrie Mircea Iorgulescu, aparine unei stirpe blestemate: acea a lui Hamlet pentru c se vntur bezmetic prin lume. O fi aa? C se vntur prin lume este sigur, c pare a fi bezmetic poate fi zis, dar c el face parte, umoral i spiritual, din familia lui Hamlet nu-mi vine s cred despre acest nomad statornic, cum i zice Mircea Iorgulescu, autorului Chirei Chiralina, folosind programatic acest oximoron. Nu insist!... N-a ncheia acest Cuvnt nainte care, observ, este mai lung dect voiam s fie, fr a spune ceva despre dou documente care privesc n chip direct nu biografia lui Istrati, ci biografia criticului su, Mircea Iorgulescu. E vorba, nti, de dosarul lui de la C.N.S.A.S i de acuzaia de a fi colaborat cu Securitatea i, n al doilea rnd, de mesajele pe care criticul, grav bolnav, i le trimite lui Ioan Groescu n timp ce pregtete aceast ediie. Mesajele sunt dramatice. Omul trece printr-o suferin atroce i, n scurtele momente de calm, scrie. Sunt stors zice el (la 5 iunie 2011) dar nu m las. Simte c are n el o stranie furie de a tri, face planuri delirante, apoi cedeaz, cade la pat, se scoal i o ia de la capt (rul a venit, ieri, m-a inundat, m-a zdrobit, apoi s-a dus, acum mi-e mai bine)... Disperarea spiritului i, n acelai timp, ncercarea spiritului de a se salva, pentru o clip, prin scriitur... n acest timp, ceteanul romn Mircea Iorgulescu este judecat, ca un infractor, pentru nu tiu ce compliciti, slbiciuni morale din timpul comunismului. Mi se pare o sincronie, cu adevrat, bestial. Citesc documentele din Cultura i, fr s tiu cu exactitate ce-i adevr i ce-i neadevr i speculaie n ceea ce citesc, m ntreb: orice ar fi, aa trebuie s ias din via un scriitor, aceasta-i ceremonia de adio pe care putem s i-o oferim? Asemenea coincidene sunt, pur i simplu, sinistre i descalificante... ______ Foto: Gabriel Stan, Pietrele lui Solomon

12

Eseuam cumprat unul de la un naturalist. Mirat s vd imaginea mult mai clar dect a fi putut s cred, am nceput s studiez acest fluture. i am citit c bretonii spun c el anun moartea cuiva. Face s se aud un strigt plngtor cnd este nelinitit; omida se hrnete cu colanacee, cu iasomie i mr slbatic, Datura stramonium, i crisalida sa se adncete n pmnt ntr-un nveli aglutinant. Sunt multe asemnri cu moartea: cntecul lugubru, butura mortal de stramonium, nmormntarea omidei (Inferno Legende, Ed. Univers, Buc., p. 167). Strindberg culege informaii de la fizicianul Raumur, cunosctor al insectelor, din cri de specialitate scrise de naturaliti despre apariia acestui fluture, despre modul de hrnire i despre plantele care l atrag, despre locurile pe care le viziteaz, atras de corpurile n descompunere, despre mirajele sale crepusculare, obinuine i mod de nmulire. Afl de la Bernardin de Saint.Pierre c acest fluturele Capde-mort mai este numit Au, din cauza cntecului su de durere ce se face auzit; despre raportul acestuia cu floarea Dofinela (Delphinium Ajacis), n caliciul creia este scris cuvntul au; sau c pudra aripilor acestui fluture este periculoas pentru ochi. n fine ceea ce ne intereseaz despre miracolul metamorfozei fluturelui: transformarea omidei n pup echivalnd cu nvierea morilor. Cu precizarea detaliat: omida sufer aceleai procese n crisalid precum cadavrul n mormnt, acolo unde el e transformat n grsime amoniacal. Dar, microbioza nseamn moarte-via i psihologii spun c microbioza este forma de moarte care precede degenerarea casoic (tuberculizarea). Cum este posibil deci, omida e moart n pup, apoi e transformat ntr-o materie gras, inform, trind totui, nviind ntr-o form mai elevat, mai liber, mai frumoas? Ce este deci viaa i moartea? Acelai lucru! Gndii-v c morii nu sunt mori, i dac nu cumva indestructibilitatea energiei nu este altceva dect imortalitate! (op. cit. p. 169). n 1911, C.G. Jung scrie cartea Wandlungen und Symbole der Libido (care apare n 1912; la noi, n 1999, la Ed. Teora, n trad. de Maria-Magdalena Anghelescu), carte prin care se detaeaz de Freud i se adncete spre determinantele incontientului colectiv. Pornete de la individ spre colectivitate, de la prezentul acestuia spre ancestralitatea colectivitii. i propune ca forme conceptuale pentru cunoaterea psihismului arhetipurile. Preistoria acestei cri o formeaz textul domnioarei Frank Miller, publicat de Th. Flournoy sub titlul Quelques Faits dimagination cratrice subconsciente, cu o Introducere, n Archives de Psychologie V, Geneva 1906, pp. 36-51. Domnioara Miller cltorete de la New York la Stockholm, apoi la Petersburg i Odesa, de aici la Genova, cu opriri la Constantinopole, Smirna, Atena i n porturile Siciliei. n cele din urm, de la Geneva la Paris. n descrierea cltoriei ea cuprinde un poem oniric Slav lui Dumnezeu i altul hipnagogic, Fluturele DUMITRU VELEA

Cehov, cel care traversase Siberia i cutreierase Sahalinul din nchisoare n nchisoare i din izb n izb i prin intermediul recensmntului privise n ochi pe fiecare ocna i locuitor al insulei, dndu-i din viaa sa o parte de lumin, trebuie s plece la 3 iunie 1904 dup sperana i lumina sa (pentru a cta oar!) ctre staiunea Bandenweiler din Germania. Este nsoit de Olga Leonardovna Knipper, actri a Teatrului de Art din Moscova, cu care se cstorise la 25 mai 1901. n noaptea de 2/15 iulie, orele 3, nceteaz din via sub privirile soiei, ntro camer a hotelului lui Sommer. Despre aceast din urm clip, cel mai aplecat biograf asupra sufletului lui Cehov, Henri Troyat, pe numele su adevrat Lev Tarasov, n cartea Cehov relateaz: Cehov delira, vorbea despre un marinar necunoscut, punea ntrebri despre japonezi. Dar cnd Olga a vrut s-i pun o pung cu ghea pe piept, i-a revenit brusc i i-a spus cu un zmbet trist: Nu pune ghea pe o inim pustie! () Doctorul Schwhrer a sosit la ora 2. Vzndu-l, Cehov s-a ridicat pe perne, apoi, cu un unic reflex de politee, i-a adunat cunotinele de german i i-a spus, cu o seriozitate calm: Ich sterbe. Medicul i-a fcut imediat o injecie cu camfor. Apoi, pentru c inima nu reaciona, s-a gndit s trimit dup o capsul de oxigen. Lucid, pn n ultima clip, Cehov a protestat cu o voce ntretiat: Acum, totul e zadarnic. Voi muri nainte s-o aduc. Atunci doctorul Schwhrer a comandat o sticl de ampanie. Dup ce l-au servit, Cehov a mai zis: De mult n-am mai but ampanie! i-a golit paharul i s-a ntors pe partea stng. Dup cteva clipe, nu mai respira. Trecuse din via n moarte cu simplitatea-i obinuit. Era 2 iulie 1904. Pendula arta ora trei. Un fluture mare de noapte, cu aripile negre, intrase pe fereastra deschis i se izbea cu disperare de lampa aprins. Aceast zbatere nbuit n jurul mortului, devenea cu timpul obsedant. Medicul s-a retras dup ce a rostit cteva cuvinte de consolare. Deodat, o pocnitur vesel: srise dopul sticlei ncepute de ampanie, iar spuma ddea pe dinafar. Fluturele a regsit fereastra deschis i a disprut n noaptea cald. Linitea i nemicarea s-au instalat din nou. (Este transportat din Germania la Moscova cu un vagon de stridii i nhumat la 9 iulie, n cimitirul Novodevicie.) Despre fluturele de noapte, fluturele cap-de-mort (acherontia atropos) gsim scris de August Strindberg n Inferno pe cnd era la Paris scufundat n alchimie, n ocultism i spiritism i ncerca s obin aur. mpreun cu Legende (Inferno II i Inferno III) formeaz grupul de texte autobiografice, care se refer la criza fizic i psihic a autorului de la mijlocul anului 1890, i apar n ediia originar n francez, aa cum au fost scrise, n 1898. u vzusem niciodat, scrie Strindberg, Capul-de-mort sau Acherontia atropos, fluturele cu craniu uman pe spate, cnd

___________________ Foto: Gabriel Stan, Legio 13

de noapte i Soarele. Primul genereaz lui Jung capitolul Imnul Creatorului; al doilea, Cntecul despre fluturele de noapte. S transcriem poemul al doilea: Eu aspiram spre tine, cnd m-am trezit ntia oar ctre contiin, / i-n toate visurile mele apreai doar tu, pe cnd zcem n crisalid. / Adesea mii i mii ca minemine i dau viaa / Ciocnindu-se de o scnteie slab nind din tine. / Doar pre de-un ceas i-apoi srmana-mi via a i trecut; / Dar nzuina mea din urm fie, ca primu-mi dor, / Mcar n preajma slavei tale s ajung; i dup ce-i / Voi fi rpit o singur privire-nflcrat, s mor n pace, / Cci mi-a fost ngduit izvorul vieii, frumuseii i-al cldurii / Odat n splendoarea lui perfect s-l contemplu! Acest poem, spune dra Miller c este generat de ntmplarea c la ora 4 dimineaa, n timp ce se deplasa cu trenul spre Paris i oboseala ei era foarte mare, a intrat pe fereastr un fluture de noapte, care ddea trcoale luminii din plafon. Jung pornete analogiile dintre tentaia fluturelui spre bec i cea a omului spre soare, ambele avnd acelai numitor: atracia ctre lumin. A efemeritii ctre eternitate. (Ca trecere prin moarte.) Aceast nzuin spre lumin o gsete n Faust; n misterele sincretice ale lui Isis; n Liturghia lui Mithra, n cursa egiptean a Soarelui; la Nietzsche n poemele Glorie i eternitate i Semnul de foc; n scena final din piesa lui Edmond Rostand, Cyrano de Bergerac; n poemul lui Gordon Byron Cer i pmnt; att n mitologia indian ct i n religia cretin, unde imaginea Soarelui este cea mai apt s-l reprezinte pe Dumnezeu, pe Creatorul lumii. El reprezinta fora motrice a propriului nostru suflet scrie Jung (op.cit., p.126) i conduce demonstraia spre definirea libidoului. Mult mai trziu, n 1939, n studiul Die verschiedenen Aspekte der Wiedergeburt (Diferite aspecte ale renaterii) ordoneaz sensurile multilaterale ale conceptului de renatere i-i descrie formele de manifestare (metempsihoza; rencarnarea; nvierea, resurrectio; renaterea, renovatio; participarea la procesul transformrii). La acestea adaug Psihologia renaterii (cu Experiena transcendenei vieii i Transformarea subiectiv) i Exemplul unei serii simbolice, care ilustreaz procesul transformrii. Totul se subsumeaz i devine corolar cunoscutului proces de individuaie. n toate formele renaterii se ntrevede un model arhetipal al ntoarcerii n lumin. (Poate de aceea ne e dat ca la toate popoarele s ntlnim dorina de trecere a pragului cu o lumini n mini. Altfel, prin diferite practici mitice i religioase se va realiza aceasta postum. n cretinism, fr acea lumin nici nu se poate iei din ntuneric spre via, de aceea s-a instituit i Patele Blajinilor, cnd se nfptuiete aceast practic religioas ca ans i realitate simbolic a nvierii.) S revenim la Cehov i fluturele su de noapte. Cehov nu crede n nemurirea sufletului. Se cunoate scrisoarea lui ctre M. O. Menikov din 10 aprilie 1897, n care povestete c a fost vizitat de Tolstoi la clinica profesorului Ostroumov. Tolstoi vede nemurirea sufletului n felul lui Kant; el socotete c tot ce e vietate (oameni i animale) va tri sub form de raiune, dragoste i scopul crora rmn pentru noi o tain. Eu, ns, acest nceput sau aceast for o vd ca o mas inform i gelatinoas n care eul meu individualitatea mea, contiina mea se va contopi. Eu nu neleg i nici n-am nevoie de o asemenea nemurire. Gndirea lui Cehov este oarecum proprie omului de tiin, el fiind medic, pentru care, n genere, temeiul cunotinelor l reprezint observaia i experiena. i peste orizontul epocii se ridicau nori cu straturi grele de materialitate. Iar el simea cum moartea muc fizic i barbar din plmnii si. Dorul dup lumin i via pentru el are determinante imediat-

concrete i-l face s accepte amorful material. El face parc drumul lui Faust, se vinde materialitii mefistofelice, se scufund n durerea fizic (tuberculoza), n durerea social (infernul social al deportailor i ocnailor de pe Sahalin), ns prin munc i creaie mrturisitoare de suferin uman ncearc s salveze viaa fizic a celorlali (ca medic) i n sine, n omul profund, viaa ca mplinire prin creaie i frumusee. n ultima clip a lui Cehov, spune biograful Henri Troyat c: Un fluture mare de noapte, cu aripile negre, intrase pe fereastra deschis i se izbea cu disperare de lampa aprins. Aceast zbatere nbuit n jurul mortului, devenea cu timpul obsedant. Se pune ntrebarea: dac este real prezena fluturelui de noapte? Rspunsul vine la nceput multiplicat: Troyat a luat informaia de la martorul ocular, Olga L. Knipper, din nsemnrile acesteia, sau a imaginat el evenimentul? A vzut i constatat Olga prezena fluturelui de noapte sau a imaginat-o? n ambele cazuri, de constatare i imaginare, i pentru fiecare subiect, prezena fluturelui de noapte este real. S ne explicm. Era noapte. Fluturele acesta, dup menire i destin, n mod obiectiv, observabil, a venit n camer. Este o zbatere a unui om ntre via i moarte, un efort supraomenesc i un ghem energetic exploziv. Cehov vroia s vad soarele, s se ntoarc n lumin i n momentul transformrii, al trecerii n lumin camera trebuie s se fi umplut de o lumin cald, glbuie i blnd pe care n lips de alte cuvinte o numim supranatural. Olga trebuie s fi intrat n rezonan, n comuniune, cu aceast trire a lui Cehov, cu aceast situaie psihologic a transformrii. Ajuns la inerenta ei credin n nemurirea sufletului. (Sunt dese aceste cazuri: aria lor se ntinde de la strile unor animale fa de stpnii n pragul morii sau muribunzi la amanii care transform bolnav i grup, la constatri de asemenea raporturi unde cauzalitatea este depit i pe care tot Jung le-a numit cu conceptul de sincronicitate.) Sinele celor doi a comunicat, s-a suprapus pe cele mai ntinse laturi i a fcut ca arhetipul transformrii i trecerii n lumin din incontientul colectiv s dea la suprafa o imagine a sa, materializat pentru cei doi prin fluturele de noapte. Nimic mai real dect acest fluture de noapte pentru ochii mrii, suprauimii i speriai ai Olgi Knipper. n cazul al doilea, dac fluturele de noapte este o creaie ulterioar a lui Troyat, aceasta se poate supune unei aceleiai demonstraii. Adic, biograful este cuprins de o aceeai puternic trire psihologic a transformrii. i ceea ce este uimitor i trebuie s acceptm este c acele arhetipuri care determin marile cmpuri de imaginri i creaii omeneti pot n unele cazuri s capete consisten i realitate, n lumea observabil, precum fluturele de noapte al lui Cehov.

______ Foto: Gabriel Stan, Meditaie 14

L art est la libert mme. La peinture a quelque chose dinfini. Van Gogh

(II)Arta ultimului veac accept alte criterii de nelegere a libertii umane exprimate prin art. Pentru sensibilitatea modern, figurativul nsemneaz nctuarea n forme invariabile, aceleai de la nceputul ciclurilor. De aceea, arta ar avea drept scop eliberarea omului de servitudinea mimesisului. Mai mult: se ncearc nu numai ieirea din real, ci ieirea din definit, convertirea lucrurilor cunoscute n semne care se vor a fi cu neles multiplu. Dac impresionismul a eliberat arta de similitudinea fotografic, fauvismul de realismul strict al culorii, cubismul de acela al formei, suprarealismul de raporturile normale dintre obiecte sau dintre obiecte i spaiu, abstracionismul a nfptuit suprema eliberare: ieirea din formele cunoscute ale realului, ale vieii. Se ajunge la linii pure, la culori pure, la simple ritmuri i organizri formale i cromatice care propun un ansamblu de semne fr referin la realitate i, prin aceasta, cu semnificaie disponibil. Se nfptuiete, n felul acesta, o ndoit eliberare. Pe de o parte, sunt desctuate elementele primordiale care alctuiesc alfabetul formelor reale, adic liniile i culorile, i li se d posibilitatea de a se prezenta n starea lor preobiectual, restituinduli-se virtualitatea unor nenumrate reconturri. Pe de alt parte, prin aceast indeterminare, i se d contemplatorului libertatea unei interpretri polivalente materiale. Tabloul sau sculptura devenind un simplu cmp de sugestii, un ansamblu de ndemnuri senzoriale, ofer fiecrui contemplator o alt lectur i aceluiai spectator de fiecare dat o nou lectur. Diversele componente formale i cromatice se aaz mereu n noi raporturi, n noi configuraii, n funcie de structura momentului afectiv care recepioneaz. Este ceea ce s-a numit opera aperta. Metamorfoza continu a operei deschise depinde prin urmare de faptul c elementele plastice, datele

senzoriale propuse dezvolt tensiuni formale i cromatice nerezolvate, ele urmnd a fi sintetizate i transformate n rezonane emoionale variind cu liniile asociative aflate n avanscena psihic n ceasul contemplrii, cu lungimile de und sufleteti capabile de a fi puse n vibraie n acea clip. Coninutul contemplrii este rezultanta interaciunii dintre energiile tensionale latente ale tabloului, conceput ca un ansamblu de relaii ntre forme, linii i suprafee, asupra crora urmeaz s se fac i s se desfac sensurile care i se dau (Schneider) i aparatul de receptare al spectatorului (model afectiv, moment afectiv, fond de existene trite, bogie asociativ, putere imaginativ). Independena de imagine, de amintire pur oniric a lumii, d astfel posibilitatea artistului de a inventa un grai universal care s exprime, pe de o parte, stimulii cosmici liberi de orice determinare, pstrnd posibiliti poliintenionale, s exprime deci lumea n realitatea sa absolut, dincolo de accidental i provizoriu; d posibilitatea consumatorului de art s aleag, mai precis, s creeze din nou, la un mod personal, tabloul sau sculptura respectiv, s devin el nsui co-autor, eliberat de constrngerea unei opere perfect definite; d posibilitatea transformrii n substan sufleteasc a senzorialului denudat, eliberat de referina la real. La extrema sa limit, la extrema sa deschidere, scria Jean Laymarie, pictura se sustrage spaialitii, reflect mai puin lumea, se muleaz pe fluxul vieii interioare. Prin Jocul relaiilor libere, opera de art intenioneaz s devin, du-p expresia poetului Audiberti, o creaie continu, o revelaie continu. * Aa cum am relevat n prima parte a acestui studiu prin frumos se nelege realizarea unei armonii, a unui final organizat astfel nct, prin satisfacerea reciproc a componentelor conform legii proporiilor, este exclus ideea de indeterminare, ameninarea cu dislocarea de ctre infinitul cel ru (Hegel), fapt care genereaz sentimentul posibilitii formelor, posibilitii existenei n ordine uman, aceast senzaie de certitudine fiind ntrit n figurativ de conferirea unui neles bine definit operei de art 15

i de exersarea armoniilor, a frumosului, pe formele cunoscute, care au reuit s devin reale, viabile. Or, apare evident c renunarea la forma definit i abordarea unei creaii cu un coeficient variabil de indeterminare (formal, deci ontologic, sau ca semnificaie, deci cognitiv), nsemneaz de fapt renunarea la frumos, intervenia unor criterii estetice noi: gradul de indefinire, gradul de disponibilitate interpretativ, gradul de tensiune pus n libertate, odat scos tabloul sau statuia de sub tirania lucrurilor cunoscute. Dispare perfeciunea n sensul desvririi unei opere nchise, perfect articulat, perfect conturat ca neles. Categoria perfeciunii este nlocuit cu cea a posibilului, dup cum remarc Umberto Eco, adic gradul echivocului, coeficientul de evocri i asociaii generate de oper. Universalul ca prototipar este nlocuit cu potenialul proliferativ, cu multipoten genetic a unei imagini, cu cantitatea fgduinelor emoionale. Criteriului estetic i se substituie nu numai cel al posibilitii interpretative, la care se adaug cel al intensitii (altitudinea tensiunii sufleteti pe care complexul de stimuli izbutete s o declaneze), i al nuanei (coloratura structurii imaginative indus n oper). Mai mult nc. Nu se mai judec n funcie de modul cum s-a realizat o oper, ci n felul n care a fost pus o problem artistic (Umberto Eco). Ne gsim de fapt n zona inteniilor pure, a preexistenialului. GEORGE POPA ______ Foto: Gabriel Stan, Clovn iarna

Se poate msura distana pn la frumos care nsemneaz perfeciunea formelor (i a semnificaiilor), definirea lor absolut. Pe de alt parte, dac figurativul considera cmpul realului un ansamblu de semne care trebuiesc preschimbate n substana sufleteasc, n grai inteligibil care s vorbeasc despre spirit, arta informal preschimb vizibilul cunoscut n semne ambigui, anonime, n scopul retinuirii realului, cu ndejdea c semnalele senzoriale denudate vor putea avea acces n zonele invizibile ale universului, vor cpta puteri miraculoase n stare s smulg ecouri ale acelor trmuri. * S vedem care sunt limitele libertii pe care opera deschis, abstracionist, o ofer, n comparaia cu arta figurativ. 1. Mai nti, aa cum precizeaz Umberto Eco, este de la sine neles c indeterminarea n abstracionism nu poate fi absolut. Exist o anumit dominant intenional, o anumit direcie de orientare a interpretrilor. Libertatea infinit ar duce la dizolvarea operei de art, care ar semna cu nourul lui Polonius sau discursul final al oratorului mut din Scaunele lui Eugen Ionescu. Curentul reaciilor i asociaiilor optice i imaginative trebuie dirijat ctre o anumit constelaie de nelesuri, altfel comunicarea ar fi imposibil. Trebuie un echilibru ntre maximum de abatere fa de structuri asimilate, experimentate, trite, logice, raionale i minimum de aluzie la aceste structuri, puncte de plecare pentru construirea unor noi configuraii reprezentaionale. Pentru ca opera s se nchege, s ia fiin, pe fondul masei de informaii anonime, trebuie s existe indiciul vag al drumului ctre o anumit serie de tlcuri care s exclud o alt familie de nelesuri. 2. Pe urm s nu uitm c, n realitate, contemplatorul transform semnele plastice abstracte n reprezentri fizice i conceptuale care aparin experienei sale anterioare, adic lumii cunoscute, figurative, din care arta informal ncearc s evadeze. Foarte rar un joc formal i cromatic pur realizeaz convertiri n tensiuni sufleteti libere de orice ntruchipare mental coincident sau tangent cu imagini din realitate,

libere de orice contaminare cu reprezentri asimilate. Reacia imaginativ este obligat s apeleze la formele tiute i la raporturile dintre ele, care constituie sursa curent a emoiilor sale i care i-a structurat de-a lungul vieii aparatul asociativ i imaginativ. n modul acesta, metafora plastic ce lucreaz cu semne extrareale, extra-figurative, ntoarce privirea contem-plaiei ctre figurativ, ctre real. Nu se realizeaz astfel dect un joc al ntoarcerii, contiina cutnd n mod firesc un reper, fa de care s valorifice masa de impulsuri nedeterminate, i acest punct de sprijin l afl n real. Ambiia renceputului,

eliberarea total de lumea tiut pe care arta abstract o ntreprinde, este o himer. Rezult de aici c, pe planul cunoaterii, n arta abstract nu se ajunge la dezvluirea unei noi perspective a lumii sau a sufletului, contemplatorul fiind doar invitat s-i aleag din cmpul posibilitilor de interpretare propus una conform cu ipostaze cognitive trite. El satureaz semnele oferite cu experiena ndelungului su pelerinaj n realitate. Printr-un joc al sugerrii ndeprtate i al asociaiilor, noi regsim inuturi de mult strbtute. Libertatea de a recrea opera pe care o ofer arta abstracionist este o aventur ntr-un inut tiut, dar peste care micul Puck a mprtiat cea. 3. Ca un corolar, reiese c n receptarea estetic a unui tablou figurativ, de pild un Rembrandt, drumul de la receptarea plastic la ecoul sufletesc este foarte scurt. Scurtcircuitarea o face prezena unor 16

imagini cunoscute, care nu necesit asimilare. Desigur, dac tabloul figurativ este doar un produs pur optic, ochiul se oprete la simpla delectare senzorial. Dar dac implicaia spiritual este att de profund nct depete frumuseea plastic pur, contemplaia trece nemijlocit la vibraia sufleteasc. n opera abstracionist, imaginea plastic nemaifiind familiar, rezonana sufleteasc ntrzie, ntre contemplaie i bucuria estetic se interpune un interval n care timp trebuie s aib loc: deocarea, asimilarea imaginii insolite, transformarea ei ntr-o imagine plastic inteligibil prin punerea n analogie cu imaginile cunoscute, n scopul ncadrrii ntr-o sintez senzorial capabil s fie fructificat sufletete, s emane emoie artistic. Evident, aceste operaii nu se fac ntrun timp prea ndelungat, totui suficient pentru ca factorul plastic s ne rein n anticamera spiritului. n felul acesta, libertatea sentimentului general i polivalent ncercat (adic nelegat de o imagine precis n figurativ), este contracarat de o servitudine material prealabil, existent totdeauna n abstracionism i absent n marile creaii ale figurativului. 4. n ceea ce privete automatismul, hazardul, abstracionismul gestual, action painting, sunt oare acestea toate expresii ale unei liberti reale? Nu trebuie confundat necontrolabilitatea cu libertatea. n realitate, gestul automat, hazardul sunt determinisme dictate de nenumrate resorturi care scap contiinei: ele sunt de aceea cu att mai puin libere. Liber este actul n raport cu determinarea contient. Ori dac incontientul, conform unor cunoscute teorii, reprezint eul profund al unui ins, nu este mai puin adevrat c acest eu este de fapt o existen paralel eului contient, eului cu adevrat liber. Libertatea presupune deliberare i nu manifestarea nengrdit a unei energii cu determinisme oarbe, imposibil de surprins de ctre contiin. O analiz mai atent observ ns uor c, n realitate, automatismul nu este chiar att de automat, accidentalul att de accidental, nirea att de liber. ______ Foto: Gabriel Stan, Athena

Dac ar fi aa, ar fi imposibil s se diferenieze stilul unui creator de al celuilalt. Or, tocmai fiindc recunoti oricnd pe Hartung, Mathieu sau Soulages, tocmai fiindc au stil propriu, demonstreaz c de fapt gestul este doar liber de orice imagine figurativ, dar el este dirijat incontient de o anumit configuraie psihologic mereu controlat de modelul reacional i integrator al fiecrui artist. Este un capriciu organizat, dup cum afirm Raymond Bayer. Nu este o tcere a tuturor controalelor, ci o zburdlnicie n limitele unei discipline vectoriale suficient de sever pentru a ncadra pe artist ntr-o formul bine definit. Tocmai acest marcaj limitativ face cu putin personalitatea artistului. 5. C n pictur acest joc al indeterminrii nu este chiar att de liber pe ct pare la prima impresie, mai este dovedit de un fapt bine cunoscut: univocitatea tentei afective a culorilor. O anumit culoare are pentru oricine aceeai rezonan afectiv: de pild, albul semnific pentru fiecare ins puritate, negrul evoc neantul. Pe de alt parte lungimea de und a vibraiei unei culori ne oblig la acelai rsunet retinian i, corespunztor, psihologic. Este adevrat c, n sufletul contemplatorului, nu se mai nfrunt ngerul cu diavolul ca ntr-un tablou figurativ, ci principiul limpiditii cu cel al ntunericului, dar interpretarea este n acest caz analogic, tributar unui mod de a vedea mprumutat din universul figurativ. 6. Dac informalul permite contemplatorului s recreeze tabloul sau sculptura respectiv la un mod personal prin propunerea unei constelaii de semne nembinate o dat pentru totdeauna ntr-o relaie unisensic, arta figurativ nu ofer i ea posibilitatea unei interpretri polivalente? Precum artam i altdat, Mona Lisa are o expresie cu neputin de definit. Iat o form bine definit familiar, arhiutilizat care pare c i-a epuizat capacitatea emoional: chipul uman. i iat totui neputina total, dureroas dac vrem, de a reine aceast expresie, de a o cataloga, de a o tlmci n cuvinte. Pentru c surprinde indefinisabilul, vorbete despre negrit. Mona Lisa constituie cel mai bun exemplu de oper deschis, n sens de oper cu neles nefixat o dat pentru totdea-

una: ansamblul de semne care genereaz n fiecare moment alt interpretare, niciuna prnd a fi cea adevrat. De fapt, opera deschis ar trebui s se numeasc nu numai creaia informal, ci orice oper care exprim o generalitate uman polisensic, astfel c o descoperi mereu n funcie de experienele sufleteti cu care te-ai mbogit de la ultima lectur. Opera figurativ superioar ofer semne plastice cunoscute, dar ncrcate de tensiune psihice care par deseori clare, dar la care nu oricine i acelai ins nu oricnd poate avea acces. Prin aceasta, se realizeaz disponibilitatea creaiei figurative: ea i arat direcia zborului, numai s fie n stare spiritul tu s-l ntreprind; piscurile sunt limpezi, numai s le poi atinge. 7. i acum ntrebarea: desvrirea unei forme, a unui sens nu nseamn eliberarea de imperfect, de gestul incomplet, de subexistenial? Exprimarea explicit a unei ipostaze sufleteti nu elibereaz spiritul de nedesluit, de haotic, de preexistenial? Ambele perfeciuni, ambele determinri nu realizeaz existenialul uman sub form ct mai aproape de absolut, n sensul conturrii sale depline pe de o parte, iar pe de alt parte prin cunoatere, intrarea n posesiunea total a propriei sale lumi luntrice, ajungerea la certitudine ? Suspensia, ambiguul, echivocul, n ce msur pot constitui n ordine uman o mai mare libertate dect certitudinea, afirmarea entitii umane n univers, delimitarea ct mai complet n raport cu restul? n ce msur aceast confuzie ntre da i nu creeaz o libertate de ordin superior i nu este de fapt un joc de al doilea grad, fr implicaie existenial? * Reala libertate, cea care, bineneles, ne este interzis, ar fi ca omul s poat trece ctre o alt formul existenial pe care s i-o creeze singur, transcendnd formula____________________________________________________________________________

impus n care s-a nscut, marcat de suferin i perisabilitate. Dar a rarefia realitatea, a o scurtcircuita fcnd-o nedeterminat, nu nseamn a iei din aceast formul, nu nseamn libertate, ci dimpotriv aburirea condiiei umane, trecerea pe un plan existenial cu un potenial factice. Violentarea, ruperea intenionat a legilor de probabilitate care guverneaz sintaxa obinuit a realului nu duce la noi probabiliti de ordin ontologic, ci la noi variaii n cmpul unui cerc paraexistenial. Ieirea din direciile previzibile de solicitare a sensibilitii, din experiena trit, din unele convenii asimilate i pe care le considerm raionale nu nsemneaz crearea unei condiii umane noi, ci modificarea indicelui de raionalitate i att. n concluzie, care este libertatea pe care abstracionismul ncearc s o ofere? Pe de o parte, libertatea n arta informal nu este expresia unei certitudini ontologice, ca n figurativ, ci o stare de tensiune irezonabil nzuina de a trece ctre o alt condiie de a fi. Coninutul acestei liberti l constituie nelinitea ncordrii i sentimentul neputinei acestei aventuri demiurgice. Pictura este astzi expresia unei insatisfacii i a unei voine afirma George Mathieu. Pe de alt parte, rmne libertatea interpretrii pentru contemplator, libertatea de a fi creator, de a putea conduce masa informaional brut, neprelucrat, a operei ctre variate configuraii sufleteti n funcie de imprevizibilele asociaii ale subcontientului, de circuitele disponibile, capabile s intre la un moment dat n tensiune. Chiar dac n concept aceste dou ambiii ale nonfigurativului depesc de cele mai multe ori izbutirile artistice, mreia tentativei rmne ns, i ea marcheaz o mutaie n evoluia spiritului uman de a ncerca depirea realului, a cunoscutului. Se vrea a se crea drumuri care s duc ntr-un dincolo. O ntrebare ns rmne: dar neundele unde-i ? ______ Foto: Gabriel Stan, Masa viselor

17

(IV) Dac admitem c oglinda este suprafaa neted i plin de lumin a prezentului, atunci n apele sale strlucitoare putem privi fie aezai n faa ei, s ncercm a vedea ceea ce e dincolo de noi, n viitorul nc netiut, fie s ne ducem n spatele oglinzii i, uitndu-ne, s vedem reflectate n apele ei, mai umbrite de timp, ceea ce a fost departe, n trecut. Fiindc locul unde st privitorul e la fel de important ca i ceea ce nelege el din peisajul la care se uit, ceea ce poate interpreta punnd alturi imagine lng imagine, pentru a obine un ntreg al lumii trecute sau viitoare. Astfel deci, s ne imaginm c ne aflm n secolul al XVIII-lea pe pmntul romnesc, iar acest veac e oglinda noastr, de care ne apropiem pentru a privi. Ce putem vedea legat de trecut i de viitor? Aezai dincolo de oglinda veacului 18, cu apele lui mictoare, putem vedea liniile frnte (refractate, dup cum ne nva fizica) ale trecutului, care se adun n geometrii variabile, dar compun, fr ndoial, o bun parte a desenului culturii romne. Personalitile care i-au continuat viaa i au scris deopotriv la finele veacului al XVII-lea, ca i la nceputul celui de-al XVIII-lea, au transmis cu propria lor fiin un mesaj complex. n primul rnd trebuie amintit Ion Neculce, cronicar dup formaie i dup destinul lui (care era i al frmntatei Moldove). Doar cu un an mai mare dect Dimitrie Cantemir, avea firea mai ngduitoare i spiritul mai dornic de poveti dect savantul su prieten. Prin urmare, i-a ncununat cronica aeznd la nceput povetile despre marii moldoveni din trecut. O sam de cuvinte, aa le-a spus acestor poveti pline de duh i de nvminte. Prin ele este considerat printele prozei romneti. Doi mari scriitori, Ion Creang i Mihail Sadoveanu, s-au considerat elevii lui ntr-ale povestitului ndeletnicire altminteri mai mult dect tradiional la romni i au dus mai departe un gen literar: cartea ca nvtur de comportament n mprejurri diferite. Nu Ion Neculce inventase acest gen. El doar a sintetizat, n oglinda mictoare a veacului, pentru spaiul romnesc, un mod de a face literatur venit din profunzimile timpului i ale

Orientului. Astfel, Floarea Darurilor sau Albinua, de origine arameic, Bertoldo, de origine indian, brahman (dar intrat la noi prin filtrul Renaterii italiene tradus n 1775 n Moldova i n 1779 la Sibiu) erau cri care perpetuau un model de comportament i ilustrau parametrii de educare ai omului, fiind, deopotriv, modelul literaturii paremiologice i al fabulei. Pentru Ion Neculce ns, toate aceste nvminte se aplicau direct la ntmplrile traversate de neamul lui, fiindc, pare s ne spun cronica sa, oamenii locului sunt aceia care fac istoria locului... A folosit vorbirea popular, pe nelesul tuturor. Iar acest fapt avea s fie inut minte de urmai pn trziu, la structurarea limbii romne unitare i literare, cnd Titu Maiorescu avea s prseasc Academia Romn n chip de protest fa de ignorarea acestui fundament al inerii mpreun a naiei. Procednd astfel, Ion Neculce i schimbase locul de privitor i se uita, nendoielnic, din fa n oglinda veacului su, gndind la chipurile viitorului i la cile identitii romneti, printre care limba vorbit i prea cea mai important. Aciunea sa n-a fost singular. Contemporanul lui, nscut la Rdui, Iacov Putneanul, ajuns mitropolit al Moldovei, a militat pentru nvmntul n limba romn i pentru reducerea impozitelor luate ranilor. Nereuind, a renunat la funcia de mitropolit i s-a fcut tipograf. A tiprit numeroase lucrri religioase, dar i un Bucvar, 1755 (adic abecedar!), reeditat mai complet la Viena, 1771. A scris Alfavita sufleteasc spre folosul de obte, o carte de nvtur pentru cei muli, 1756 i un Sinopsis, adic Adunare de multe nvturi, 1757, mergnd exact pe calea lui Neculce, dar i a modelului cultural i literar venit din trecut, pe filiera oriental. Iar Ienchi Vcrescu, de fel din Trgovite, dar fiu al unei nepoate a lui Ion Neculce, avea s continue pilda predecesorilor si scriind Observaii sau bgri de seam asupra regulelor i ornduielilor gramaticii romneti, 1787 i o istorie dup modelul lui Herodot, numit Istorie a preaputernicilor i

marilor mprai otomani, 17881793, fiind astfel urma direct al lui Cantemir, care scrisese n latin Istoria Imperiului Otoman ntre 17141715. Mai exact Istoria Creterii i Descreterii Curii Otomane, fiindc modelul lui fusese corsi e ricorsi, teoria italianului Vico... Sinteza lui Ienchi Vcrescu fa de naintaii si este ns cu mult mai complex: el se nscrie n linia dezvoltrii poeziei romneti, urmnd lui Dosoftei, nu doar pentru cunoscuta poezie Limba romn, ci i pentru c a fost primul n istoria literaturii romne care a fcut acordul ntre micarea literelor romneti i curentele stilistice europene. Este considerat poet anacreontic. Or, poetul antic grec Anacreon scria o liric nflorit i sltrea (metrica iambic i numeroase epitete ori comparaii care nsoeau fiecare substantiv), fiind considerat cel mai baroc poet al antichitii greco-latine. Era finalul unei epoci a literaturilor vechi, cu sorgintea n lumile de dinainte de marile migraii, lumi aezate cultural pe o linie care vine mai degrab din Orient, locul de unde proveneau la origini triburile, dect din Occident, locul lor de destinaie. Surprinztor ns, dei Ienchi Vcrescu a procedat aa n virtutea faptului c lumea cretin romneasc optase pentru versiunea greceasc a ortodoxiei, iar coala ncepuse la noi prin a se face n grecete, dup modelul vechilor academii, totui, aciunea lui a coincis cu barocul propriu-zis european. Acesta a fost un curent artistic care a excelat n artele plastice (unde a avut i el o perioad final de strlucire numit rococo). Sa manifestat ca parte de ncheiere ECATERI A ARLU G

18

i desprindere de Renatere, anunnd un nou curent: iluminismul. Dup veacul precedent, cnd Newton, Descartes, Wyatt, Francis Bacon dezvluiser lumii largi ce poate face mintea omeneasc atunci cnd se bazeaz pe ea nsi i nu ateapt totul de la graia divin, veacul al XVIII-lea a adncit acest proces. Voci noi Immanuel Kant, Voltaire, Goethe, Diderot, Jean Jacques Rousseau au promovat ideea conform creia totul micarea fizic, fiziologia fiinei umane, politica, societatea, economia i are propriul set de principii raionale stabilite de Dumnezeu, dar care ar putea fi nelese de ctre fiinele umane prin intermediul raiunii. Ba chiar, n virtutea raiunii omeneti, viaa individului i a societii se puteau mbunti. Acesta a fost sensul de baz al iluminismului care avea s cuprind i lumea romneasc, parte i ea a spiritului european al vremii. n plus, fenomenul identitar, ca i contiina apartenenei la o civilizaie veche i unitar, au modelat acest iluminism, care a avut astfel, fa de restul Eu


Recommended