+ All Categories
Home > Documents > UNIVERSITATEA NAŢIONALĂ DE APĂRARE NESECRET

UNIVERSITATEA NAŢIONALĂ DE APĂRARE NESECRET

Date post: 10-Aug-2015
Category:
Upload: enicarmen337698
View: 52 times
Download: 8 times
Share this document with a friend
216
UNIVERSITATEA NAŢIONALĂ DE APĂRARE NESECRET FACULTATEA DE COMANDĂ ŞI STAT MAJOR Exemplarul nr. ____ Catedra Securitate şi Apărare Naţională CURS DE DOCTRINE POLITICO-MILITARE Partea a V-a – SISTEME POLITICO-MILITARE – AUTORI: Col.prof.univ.dr. Ion IRIMIA Col.conf.univ.dr. Dănuţ-Mircea CHIRIAC Col.(r) conf.univ.dr. Emil ION EDITURA UNIVERSITĂŢII NAŢIONALE DE APĂRARE – BUCUREŞTI-2004 – Cursul a fost discutat şi aprobat în comisia de specialitate din cadrul Catedrei Securitate şi Apărare Naţională CUPRINS INTRODUCERE ........................................................................................... 5 I. SISTEMUL POLITIC ...............................................................................6 1. Sistemul politic în viziune politologică .......................................... .......6 2. Puterea politică .............................................. .........................................14 3. Doctrine politice contemporane .......................................... ...................22 II. REGIMUL POLITIC ROMÂNESC ........................................................33 1. Scurtă istorie a vieţii politice româneşti ............................................. ..33 1
Transcript

UNIVERSITATEA NAIONAL DE APRARE NESECRET FACULTATEA DE COMAND I STAT MAJOR Exemplarul nr. ____ Catedra Securitate i Aprare Naional

CURS DE DOCTRINE POLITICO-MILITARE Partea a V-a SISTEME POLITICO-MILITARE AUTORI: Col.prof.univ.dr. Ion IRIMIA Col.conf.univ.dr. Dnu-Mircea CHIRIAC Col.(r) conf.univ.dr. Emil ION EDITURA UNIVERSITII NAIONALE DE APRARE BUCURETI-2004 Cursul a fost discutat i aprobat n comisia de specialitate din cadrul Catedrei Securitate i Aprare Naional

CUPRINSINTRODUCERE ................................................................. ..........................5 I. SISTEMUL POLITIC ........................................................................... ....6 1. Sistemul politic n viziune politologic .................................................6 2. Puterea politic .......................................................................................14 3. Doctrine politice contemporane .............................................................22 II. REGIMUL POLITIC ROMNESC ........................................................33 1. Scurt istorie a vieii politice romneti ...............................................33 2. Coordonate ale sistemului politic romnesc ........................................35 III. ARMATA N SOCIETATEA DEMOCRATIC ...................................44 1. Delimitri conceptuale .........................................................................44 2. Puterea politic i armata .....................................................................441

IV. TENDINE DE EVOLUIE A SISTEMELOR MILITARE ..............52 1. Aspecte de ordin general ......................................................................52 2. Sistemul politico-militar al SUA ..........................................................55 3. Sistemul politico-militar din Frana .....................................................76 4. Sistemul politico-militar al Federaiei Ruse ........................................81 5. Sistemul politic al Regatului Unit al Marii Britanii .............................88 6. Sistemul politic al Germaniei ...............................................................94 7. Sistemul politico-militar al Ucrainei ....................................................105 V. TENDINE I ORIENTRI N DOCTRINELE MILITARE NAIONALE I N CELE ALE ALIANELOR MILITARE ...........................................................111 1. Doctrina de lupt a NATO ...................................................................113 2. Doctrina militar a SUA ......................................................................116 3. Doctrina militar a Franei ...................................................................121 4. Doctrina militar a Federaiei Ruse .....................................................133 5. Doctrina militar a Germaniei ..............................................................137 6. Doctrina militar a Ungariei ................................................................135 VI. ALIANELE I COALIIILE MILITARE ..........................................146 1. Tendine i evoluii n mediul de securitate global care determin crearea alianelor i coaliiilor militare .......................146 2. Premise ale constituirii alianelor i coaliiilor militare .......................1482

3. Aliane militare .....................................................................................154 4. Coaliii militare ....................................................................................160 BIBLIOGRAFIE .................................................................. .........................167

INTRODUCERE

Politologia sau tiina despre politic ocup un loc important ntre tiinele sociale care studiaz organizarea i conducerea societii. ntruct abordarea fenomenului militar nu mai poate fi fcut dect ntr-un cadru multidisciplinar, n care politologia este tiina care ofer cunotine despre organizarea i conducerea societii n ansamblul su, stpnirea de ctre liderii militari a cunotinelor din domeniul tiinelor "de grani" ale tiinelor militare a devenit un imperativ. Domeniul militar, ca parte integrant a sistemului social global, nu poate fi cunoscut i neles fr contextul n care exist i funcioneaz. Numai cunoscnd ansamblul - sistemul social global - poate fi abordat particularul - subsistemul militar. Prin funciile sale, sistemul politic organizeaz i conduce societatea pentru ndeplinirea idealurilor doctrinare, crend instituii, instrumente i strategii de aciune politic ce conin obiectivele i direciile de urmat pentru celelalte subsisteme sociale. Cunoaterea doctrinelor i instituiilor politice precum i funcionalitatea acestora este necesar pentru liderii militari, care reprezint i, n acelai timp, asigur funcionalitatea subsistemului militar pentru ndeplinirea obiectivelor stabilite de ctre puterea politic precum i sistemul de relaii ce se stabilesc ntre instituia militar i celelalte subsisteme sociale i, n mod deosebit, cu cel politic. "Armata - se precizeaz n Constituia Romniei - este subordonat exclusiv voinei poporului pentru garantarea suveranitii, a independenei i unitii statului, a integritii teritoriale a rii i a democraiei constituionale"1.De asemenea, ea "contribuie la aprarea colectiv n sistemele de alian militar i particip la aciuni privind meninerea sau restabilirea pcii"2. Pornind de la misiunea de baz a Armatei Romniei rezult c militarii trebuie s cunoasc competenele puterii3

politice n folosirea forelor armate, doctrinele politico-militare ale statelor membre ale Alianei Nord-Atlantice. Cursul "Sisteme politico-militare" - cuprinde elementele de baz ale sistemelor politice i militare, doctrinele politice i militare, instituiile i instrumentele puterii politice. Regimul politic dintr-o ar i pune amprenta asupra misiunilor, organizrii, nzestrrii, pregtirii i folosirii forelor sale armate. Cunoaterea i nelegerea acestora de ctre militari dau consisten caracterului unitar al aciunilor politice cu cele militare, asigurnd eficientizarea i controlul civil asupra instituiei militare.Constituia Romniei, 2003, art.118 (1) 2 Ibidem1

I. SISTEMUL POLITIC

1. Sistemul politic n viziune politologic 1.1. Aspecte de ordin general Sistemul politic se nscrie n sfera de cuprindere a politologiei care este considerat a fi tiina despre politic. Politica (gr.polis = cetate) - activitate de guvernare a societii prin decizii prin care se asigur direcionarea dezvoltrii pentru atingerea unor obiective, mobilizarea i alocarea resurselor necesare, stabilitatea social, reglarea raporturilor unui stat cu mediul internaional. tiina politic este disciplin tiinific consacrat studiului fenomenelor politice, descrierii i analizei sistemelor politice i a comportamentului politic. Sistem politic este ansamblul stabil de raporturi i roluri sociale instituionalizate care asigur exercitarea puterii (autoritii) asupra societii n ntregul ei. Societatea nu este sinonim cu sistemul social, ci este o totalitate complex ce ia natere ca urmare a interaciunii diferitelor sisteme sociale (mediu-scen). Sistemul politic, n viziunea lui Jean William Lapierre - este "ansamblul proceselor de decizie care vizeaz totalitatea unei societi globale" (n lucrarea Analiza sistemelor politice) sau "un sistem politic produce decizii obligatorii pentru orice societate global. Sistemele de activitate social formeaz mpreun condiiile universale de existen a societii umane. Sistemele de activitate social sunt considerate a fi:4

sistemul politic - ansamblul proceselor prin care se reglementeaz raporturile sociale; sistemul economic - ansamblul proceselor prin care se produc i schimb bunurile; sistemul ecologic - ansamblul proceselor prin care i amenajeaz spaiul, combinat cu alte specii vii; sistemul biosocial - ansamblul proceselor prin care o populaie uman se menine n via i se reproduce; sistemul cultural - ansamblul proceselor prin care membrii societii comunic unii cu alii; sistemul social. 1.2. Structura sistemului politic 1.2.1. Noiuni introductive Politologia a acordat o atenie deosebit sistemului politic n care natura sistemului politic, a raporturilor politice, evoluia lor actual, reprezint teme de interes pentru analiza politic. Situaia politic este - dup coala politologic francez - un ansamblu de date ce condiioneaz enunul i soluia unei probleme. Ea este condiionat de o serie de factori i mprejurri, cum ar fi: - mediul luptei politice; - gradul de politizare a unei situaii de fapt; - contientizarea acestei realiti; - dinamica procesului de politizare. Situaia politic se distinge prin anumite componente specifice de recunoatere, cum ar fi: - problema politic "la ordinea zilei"; - raportul de fore care pune n cauz problema respectiv; - metode tehnice (instrumente) ce fac posibil rezolvarea problemei. De reinut c n descifrarea situaiei politice un rol important revine cunoaterii structurii i ierarhiei forelor politice care se confrunt, a obiectivelor urmrite n evaluarea corect a doctrinelor i ideologiilor pe care le anim. Societatea, n ansamblul su - din perspectiv sistemic - poate fi considerat ca un sistem macrosocial alctuit dintr-un ansamblu de elemente aflate n conexiune i interaciune reciproc, avnd drept scop crearea bunurilor materiale i spirituale necesare existenei i dezvoltrii.5

n interiorul acestui sistem funcioneaz o diversitate de subsisteme, care luate n parte, acioneaz de sine stttor. Sistemul politic reprezint un subsistem al sistemului social global i cuprinde concepiile politice, instituiile politice i relaiile politice prin care se asigur organizarea i conducerea de ansamblu a societii, funcionalitatea ei. Ca parte a sistemului social global, sistemul politic se afl n strns interaciune cu celelalte subsisteme, slujind att societatea n ansamblul su, ct i fiecare subsistem n parte. Instituiile politice reprezint o component de baz a sistemului politic, ce indic gradul de organizare politic a societii la un moment dat, i cuprind: - statul; - partidele politice; - grupurile de presiune (n viziunea unor politologi). Relaiile politice reprezint acele raporturi care se stabilesc ntre diferite categorii i grupuri sociale prin care se coordoneaz i asigur aciunile ce vizeaz satisfacerea intereselor n raport cu puterea politic. Exemplu: relaii ntre grupuri de indivizi, ntre partide i organizaii politice, ntre acestea i puterea politic, ntre naiune i naionaliti (interetnice) etc. Performana social a sistemului politic este dedus din modul n care instituiile politice, prin deciziile lor, fac fa cerinelor ce vin din mediul intern, intrasocietal (sistemul economic, demografic, cultural etc.) i din partea mediului extrasocietal reprezentat de viaa internaional. Funciile vitale ale sistemului politic: direcionarea dezvoltrii prin decizii ce privesc ansamblul vieii sociale; asigurarea stabilitii societii prin contracararea proceselor de dezintegrare i haos social; adaptarea dinamic la schimbrile din interiorul i din afara unei societi; deschiderea fa de tendinele de nnoire a structurilor care dau viabilitate sistemului. Trsturile (capacitile) sistemului politic: reglementarea prin drept i lege n vederea controlului asupra comportamentelor indivizilor i grupurilor sociale; mobilizarea efectiv a resurselor umane i materiale;6

distribuia-alocarea de bunuri, servicii, onoruri membrilor societii n funcie de criterii ct mai obiective; rspunsul raional i operativ la cererile i presiunile ce se execut asupra sistemului. Pentru a fi viabil, sistemul politic trebuie s fie: universal n destinaia i funciile sale, extinzndu-se asupra tuturor membrilor societii; coercitiv, fr discriminri, avnd controlul asupra respectrii normelor i regulilor; legitim i autoritar, avnd dreptul de a lua decizii obligatorii pentru toi, fiind emanaia unei operaiuni democratice exprimate. n funcie de modul cum reprezint voina i interesele cetenilor, regimurile politice sunt: democratice; autoritare. n raport cu modul de exercitare a puterii, distingem: regimul parlamentar-republican sau monarhic - n care parlamentul deine un rol preponderent, eful statului, avnd un rol nesemnificativ; regimul prezidenial, preedintele fiind i ef al guvernului, fiind alei, att parlamentul ct i preedintele, de ctre popor; regimul semiprezidenial - o combinat ntre primele dou, presupune un preedinte ales prin sufragiu universal, un primministru i un guvern care rspund n faa parlamentului; regimul militar - puterea politic este preluat i exercitat de ctre cadrele militare. n funcie de mprejurri, regimul poate fi dictatorial sau cu caracter general democratic; regimul unanimitar - propriu sistemelor totalitare - votarea de liste. 1.2.2. Statul - ca element al sistemului politic Statul este o instituie vital a sistemului politic care i exercit autoritatea suveran asupra unui teritoriu i a unei populaii fiind subiect de drept internaional. Politologic, este considerat un ansmblu de organisme politice, administrative i judectoreti, prin care se exercit puterea politic n societate, n cadrul unui anumit teritoriu. Tipuri de state Dup structur - raportul dintre organele sale centrale i locale se disting:7

state unitare; state federative; confederaii de state. Statul unitar constituie o comunitate n care puterea central dirijeaz i controleaz activitile organelor administrative locale (judee, regiuni). Statul federal este o comunitate de state nesuverane care constituie un stat central, cu personalitate i competene distincte de cele ale statelor membre. n statul federal se ntlnesc paralel organe ale puterii i ordinii de drept federale i organe ale puterii de drept ale statelor membre cu delimitri ale competenelor. Confederaiile de state suverane sunt compuse din state membre care i pstreaz independena n mod integral, competenele statului federal referindu-se la luarea unor decizii n comun n domeniul relaiilor internaionale. Funciile statului: legislativ; organizatoric; economic; social; administrativ; de aprare etc. Statul de drept Conceptul a fost invocat de Montesquieu n "Spiritul legilor", n care a formulat celebra cerin c nimeni s nu fie constrns s fac lucrurile pe care legea nu-l oblig i s le fac pe cele pe care legea nu i le ngduie. Trsturile statului de drept: supremaia legii; eligibilitatea organelor puterii de stat; pluralismul politic; separaia puterilor n stat; delimitarea clar ntre stat i partidele politice; respectarea drepturilor omului n concordan cu reglementrile internaionale; circulaia liber a informaiilor i persoanelor; economie de pia funcional; controlul societii civile asupra forelor militare i al politicii.

8

Societatea civil este expresia formelor libere de asociere naionale, locale, profesionale ale cetenilor - asocieri care s fie benevole, autentice, democratice, tolerante i, n nici un caz, controlate sau manipulate de ctre partide sau de ctre stat. Trsturi ale societii civile: varietatea structural-organizatoric a elementelor sale; autonomia autentic; comportamentul politicos, tolerant i neviolent; simul civic. 1.2.3. Partidele politice Partidul desemneaz o grupare relativ organizat i stabil care exprim sintetic interesele unui grup social, le reprezint i le promoveaz n forme specifice, luptnd pentru cucerirea sau meninerea puterii politice. Membrii unui partid trebuie s: mprteasc aceeai concepie ideologic; subscrie la un set comun de valori social-politice; acioneaz pentru cucerirea puterii i aplicarea programului propriu de guvernare. Trsturile partidelor politice: caracterul contient pronunat (unete oameni cu acelai crez politic); caracterul de grupare social (servesc interesele unei grupri sociale); caracterul istoric (evolueaz odat cu societatea). Funciile partidelor politice: contientizarea intereselor unor grupuri de ceteni i atragerea lor la viaa politic; organizarea cetenilor pe temeiul unor principii i reguli care concur la atingerea scopului propus; formarea i pregtirea cadrelor n vederea asigurrii calificrii pentru aparatul de stat, pentru a asigura guvernarea; asigurarea guvernrii prin elaborarea de programe de guvernare; meninerea tonusului luptei politice i concurenei de oferte n cadrul opoziiei politice. 1.2.4. Grupurile de presiune Acestea exist n toate sistemele politice, dar nu sunt recunoscute oficial sub aceast titulatur dect n SUA. Sunt9

colective de ceteni care acioneaz organizat, unit, n vederea realizrii unor scopuri comune, politice, economice, culturale, religioase, morale etc. Spre deosebire de partidele politice, ce caut explicit s cucereasc puterea politic i s o exercite, grupurile de presiune nu particip (explicit i "la lumina zilei") la lupta pentru cucerirea puterii politice. Ele acioneaz indirect asupra puterii, cutnd s influeneze pe cei ce dein puterea i s nu-i pun proprii oameni n locul acestora. Elementul definitoriu al grupului de presiune l constituie presiunea ca tactic sau mijloc specific de aciune politic. Tipuri de grupuri de presiune: sindicatele; asociaiile patronale; organizaiile corporatiste; asociaiile de femei; micrile de tineret; asociaiile unor naionaliti; academii; universiti; biserici; organe de pres; asociaii ale intelectualilor etc. Forme de aciune: presiunea indirect prin influenarea i manipularea opiniei publice, pentru ca aceasta s acioneze mpotriva puterii politice; influenarea puterii politice n sensul dorit; violena (mai rar). ANEXA NR.1 SISTEMUL POLITICCONCEPII POLITICE INSTITUII POLITICE RELAII POLITICE SISTEMUL POLITIC SOCIAL-DEMOCRATE NEOLIBERALE CRETIN -DEMOCRATE AUTORITARE STATUL PARTIDELE POLITICE

10

GRUPURILE DE PRESIUNE SE REALIZEAZ NTRE: GRUPURI DE INDIVIZI PARTIDE NAIUNE-NAIONALITI ETC.

ANEXA NR.2 STATUL CA ELEMENT AL SISTEMULUI POLITICSTATE UNITARE STATE FEDERALE CONFEDERAII DE STATE TIPURI DE STATE COMUNITATE DE STATE NESUVERANE N CARE STATUL CENTRAL ARE COMPETENE DISTINCTE FA DE STATELE MEMBRE PUTEREA CENTRAL DIRIJEAZ I CONTROLEAZ ORGANELE LOCALE COMUNTATE DE STATE N CARE STAELE MEMBRE I PSTREAZ INDEPENDENA UNELE DECIZII SE IAU N COMUN LA NIVEL CENTRAL .

2. Puterea politic 2.1. Aspecte de ordin general Termenul de putere deriv din verbul latinesc potere (a putea, a fi capabil, din care au derivat substantivele potena i potestas). Primul nseamn capacitatea unui om sau lucru de a-l afecta pe altul, iar al doilea avea o conotaie dominant social, politic nsemnnd aptitudinile celor care comunicau i acionau mpreun. Tot de la romani reinem distincia dintre putere, ca o calitate a corpului politic i autoritate, ca exerciiu i calitate a guvernanilor. n viziunea lui Jean Claude Lugen n lucrarea "Elemente de analiz a sistemelor sociale" puterea politic este "capacitatea de a-i obliga pe actorii unui sistem social dat s-i ndeplineasc obligaiile pe care le impun obligaiile colective, mobiliznd resursele societii n vederea atingerii obiectivelor propuse". Indiferent de modul de definire al puterii politice se folosesc concepte precum: influen, autoritate, dominaie, supunere, legitimitate etc. O relaie de conducere-ascultare sau de dominaie - supunere exist ncepnd cu familia i grupurile mici i terminnd cu statele i organizaiile internaionale. Atunci cnd autoritatea se bazeaz pe drept capt aspectul de conducere-ascultare, iar cnd se bazeaz pe for se prezint sub form de dominaie-supunere.11

Autoritile publice i manifest capacitatea de a decide pentru ntreaga colectivitate i de a duce la ndeplinire deciziile prin persuasiune, i chiar prin folosirea forei (for legitim, fora dreptului, fora public). Fora nu este sinonim cu puterea. Ea este elementul material al puterii la care puterea nu poate fi redus. Alturi de for, n cadrul puterii, mai intr voina, inteligena, abilitatea. Puterea reprezint o relaie social n care actorii, posesori ai unor capaciti fizice i intelectuale diferite, i influeneaz reciproc comportamentele i aciunile chiar dac aparent influena are sens unic, de la autorul mai puternic spre cel mai slab. Puterea politic se caracterizeaz prin dou elemente cadru: diferenierea a doi actori sociali reprezentai de o minoritate care comand (domin) i o majoritate care ascult (sau se supune); sprijinirea ei pe dou mijloace n a se face ascultat - ncrederea guvernailor n justeea guvernrii i fora sau coerciia. Din studiile efectuate de la antici la contemporani s-a ajuns la concluzia c puterea politic are o vocaie global. Puterea politic s-a nscut ca o alchimie variabil a voinei de dominaie i al instinctului sau voinei de supunere. Potrivit lui Weber se pot distinge trei tipuri de dominaie legitim n funcie de sursele care o valideaz: dominaie legal-raional, tradiional i charismatic. Prima se bazeaz pe "credina oamenilor n legalitatea reglementrilor hotrte i a dreptului de a da directive al celor care sunt chemai s exercite dominaia prin aceste mijloace" - Max Weber -"Economia i societatea". Dominaia tradiional se ntemeiaz pe credina n "sfinenia tradiiilor valabile dintotdeauna" i implicit, pe credina n legitimitatea celor care guverneaz n numele tradiiei. Dominaia charismatic are la baz ncrederea poporului n calitile naturale i n cele pe care Providena le-a druit conductorului. Petre Andrei apreciaz c "Evoluia societii i a cugetrii umane constituie un necontenit proces de eliberri a individului de sub presiunea total a autoritii sau mai bine zis, a unui proces de umanizare i autonomizare a autoritii, cci de la forma mistico-religioas autoritatea a trecut la forma uman de azi i n loc de autoritatea constrngtoare de altdat, impus12

din exterior, avem acum autoritatea, care, dei este exterioar are totui rdcinile sale i n sufletul nostru i i gsesc justificarea n raiunea omeneasc" - Iai 1997. Ovidiu Trznea - tiina politic. Studiu istorico-epistemologic 1970 arat c "tiina politic ar fi studiul puterii, al modurilor de a o cuceri, de a o exercita i de a-i rezista". 2.2. Puterea politic Puterea politic este cea mai des utilizat n politologie i constituie o tentaie permanent pentru a permite celor care guverneaz satisfacerea unor interese. n organizaiile prestatale exist puterea individualizat, reprezentat printr-un singur ef. Odat cu evoluia societii a evoluat i puterea care a devenit ntruchiparea autoritii statului. Scopul fundamental al puterii politice este de a asigura funcionalitatea ntregului corp social potrivit intereselor eseniale ale claselor dominante n sistemul politic dat sau n concordan cu interesele societii globale, n cazul n care deintorul puterii devine poporul. Altfel spus scopul su este de a asigura existena societii i posibilitatea ei de schimbare. Georges Balandier, n lucrarea Antropologia politic, consider c "puterea va fi definitiv ca rezultnd pentru orice societate, din necesitatea de a lupta mpotriva entropiei care o amenin cu dezordinea - aa cum aceasta amenin orice sistem". Existena puterii politice are determinri de ordin internmeninerea echilibrului i coeziunii interne ale societii, dar i determinri externe - organizarea de aliane i de aprare, afirmarea n raport cu exteriorul, unitatea i coeziunea, trsturile distinctive i interesele comunitii pe care o reprezint. Puterea politic are ca trstur de baz suveranitatea - nu exist autoritate superioar care s conteste deciziile sale. Deintorii puterii politice - legislatorii i guvernanii - avnd ca funcie s hotrasc n numele ansamblului societii globale, guverneaz prin deciziile lor toate celelalte puteri sociale, fr a fi obligate s se supun vreuneia din acestea" - Lapierre, Jean William - "Eseu pentru fundamentul puterii politice". Scopurile politice cer ca puterea politic s fie superioar n raport cu celelalte puteri sociale, s fie supus numai unor limitri constituionale, numai ea fiind investit cu putere de coerciie. Ea se sprijin n primul rnd pe puterea economic. n acelai timp13

puterea politic (n special aparatul de stat) constituie principalul sprijin n organizarea vieii economice i n promovarea intereselor celor care sunt deintorii acestei puteri. Interdepedena dintre cele dou forme ale puterii este ilustrat i de faptul c n societile bazate pe economia de pia, grupurile deintoare ale potenialului economic exercit o influen considerabil asupra puterii politice. Puterea politic este compus din: statul (cu puterea lui suveran ce se menine prin "fora dreptului", dar, uneori i prin "dreptul forei"; partidele politice (direct cele de la guvernare i indirect i cele din opoziie); opinia public; mass-media. Puterea este permanent nsoit de "puterea influenei" - mijloc de a amplifica acordul, tolerana fa de putere. Pentru ndeplinirea rolului su, puterea are mai multe funcii: funcia pragmatic, decizional care const n elaborarea unor programe, a liniilor directoare n care elementul esenial l constituie decizia, n conformitate cu care trebuie s acioneze; funcia organizatoric - stabilirea formelor organizatorice cele mai adecvate i mobilizarea grupurilor sociale asupra crora i exercit puterea politic pentru a aciona n conformitate cu programul adoptat; funcia ideologic de educare a oamenilor n spiritul valorilor ce decurg din programul stabilit i prin care se ncearc obinerea adeziunii indivizilor la decizia adoptat; funcia de control, de urmrire a modului n care linia stabilit este respectat i a msurilor ce se impun, n conformitate cu legea; pregtirea de specialiti care s se ocupe n exclusivitate de organizarea vieii sociale n conformitate cu voina puterii politice, ndeosebi n exercitarea guvernrii; funcia coercitiv, de constrngere prin diferite mijloace, fie pentru a-i determina pe oameni s acioneze n conformitate cu cele adoptate, fie de reprimare a mpotrivirii celor ce se opun. Toate aceste funcii se realizeaz cu ajutorul STATULUI. Puterea politic se legitimeaz prin mai multe modaliti: cale democratic (prin jocul democratic);14

revoluie; lovitur de stat; prin impunerea din afara statului; rzboi. Puterea se coreleaz cu autoritatea (lat.autoritas putere de convingere). Autoritatea reprezint capacitatea unei persoane sau instituii n virtutea unor caliti sau mputerniciri, de a obine respect i supunere i de a fi ascultate de unul sau mai multe grupuri sociale ce le urmeaz i le ndeplinesc chemrile i obiectivele. Puterea i autoritatea sunt completare, interdependena lor asigurnd echilibrul, condiiile sociale necesare progresului. Autoritatea se deosebete de puterea prin aceea c n timp ce puterea presupune coexistena att a relaiilor de conducere supunere, ct i a celor de dominare - subordonare, deci i folosirea violenei, autoritatea este rezultatul exclusiv al relaiilor de conducere - supunere (supunere liber consimit). Autoritatea se prevaleaz de legi, de caracterul su legitim, de consensul celor ce i se supun. Altfel spus autoritatea politic este capacitatea de a obine ascultare n absena constrngerii. Sociologul american T.Parsons consider c "autoritatea este cadrul instituional n care folosirea puterii este organizat i legitim". Politologul francez - M.Duverger arat c "singura surs a legitimitii unei puteri const n faptul c ea e conform schemei de legitimat definit de sistemul de valori i norme ale colectivitii n cadrul creia se exercit i c asupra acestei scheme exist un consens n interiorul colectivitii". Autoritatea se ntemeiaz pe valori, iar pentru afirmarea ei este necesar libertatea, cadrul social, democratic. Autoritatea i legitimitatea nu pot fi recunoscute odat pentru totdeauna, deoarece ele depind de concordana ntre valorile proclamate iniial i realizrile ulterioare, ceea ce presupune o revizuire permanent a comportamentului instituional sau personalitii n cauz. Decizia politic reprezint un act de opiune i de voin politic pentru un anumit mod de aciune, din mai multe alternative disponibile, n abordarea unei probleme de interes public.

15

n aceast categorie se includ regulile constituionale, legile elaborate de parlament, politicile publice, deciziile privind relaiile dintre state pe plan extern, strategiile elaborate de partidele aflate la putere. Decizia politic reflect raporturile de putere i rezultatul conflictelor i negocierilor dintre forele sociale. n procesul deciziei politice trebuie s se in seama de unele constrngeri de ordin politic, constituional, social economice i, de aceea, decizia politic reprezint adesea un compromis i nicidecum o soluie optim, ca n cazul deciziilor tehnice. Exerciiul puterii Guvernarea, din perspectiva politologic, este aciunea de conducere, de dirijare social-politic, de control asupra afacerilor publice. Aceste funcii sunt ndeplinite de instituiile de putere legislativ, executiv, judectoreasc n condiiile unei viei democratice, bazat pe participare competent, loialitate, concuren politic i convergen a intereselor majore i a obiectivelor. Buna funcionare a unui sistem democratic necesit: structuri i forme adecvate de guvernare; participarea populaiei la alegeri, partide politice mature i responsabile; un electorat bine informat; oficialiti competente a cror atribuie este s delibereze n cunotin de cauz, s resping compromisurile i populismul. Guvernarea se nfptuiete prin intermediul unor forme i structuri organizate, legal constituite i consemnate n Constituie i legi, iar cutumele, tradiia i reformele constituional-juridice s aib rolul lor specific. Regimurile politice, formele de guvernare au caracter istoric; n lumea antic, Aristotel le mprea n: monarhie, aristocraie i democraie; mai trziu Montesquieu se referea la guvernarea republican (puterea aparine poporului), la cea monarhic (guverneaz un singur om, dar n temeiul unor legi) i cea despotic (guverneaz un singur om, dar fr legi). Epoca modern a propus practicii i teoriei politice guvernri republicane n formele: parlamentar, prezidenial i semiprezidenial. Factorul legislativ Parlamentul este o instituie deliberativ compus din reprezentani alei periodic, la termene stabilite conform ciclurilor electorale specifice fiecrei ari sau nainte de termen.16

Parlamentul poate fi constituit dintr-o singur instan sau dou (unicameral sau bicameral), cadru n care acioneaz relaiile dintre reprezentanii poporului i guvernani, forele aflate la guvernare confruntndu-se cu cele din opoziie. Structura unicameral sau bicameral a parlamentului are avantaje i dezavantaje. Astfel bicamerismul ofer, pe de o parte posibilitatea de a supune unui dublu examen proiectele de legi i de a se asigura un cadru larg confruntrilor de idei, dar, pe de alt parte se ajunge la mrirea timpului pentru deliberare. n cadrul organizrii bicamerale a parlamentului acestea pot avea atribuii simetrice sau asimetrice. Parlamentul este instituia care poate asigura funcionalitatea pluralismului politic, reprezentarea diverselor interese, permind dezbateri soluii ct mai bune i asigurnd realizarea controlului puterii de ctre societate. n parlament continu s se foloseasc metode cum ar fi obstrucia activitii legislative, provocarea de crize guvernamentale, folosirea abuziv a imunitii i privilegiilor parlamentare. Factorul executiv Puterea executiv, n condiiile separrii puterilor n stat, are rolul de a aplica politicile i legile adoptate de ctre puterea legislativ, funciile executivului difer de la ar la ar, fiind consimite constituional, puterea fiind exercitat, fie de preedintele rii, fie de guvern i aparatul administrativ de stat. n sistemul totalitar, puterea executiv absoarbe puterea legislativ i judectoreasc n numele asigurrii unitii de aciune a puterii, a unitii puterilor n stat. Dup tipul de constituire se disting mai multe tipuri de guvern: majoritar - alctuit de un partid care a ctigat alegerile; de coaliie - reunind reprezentani ai diferitelor formaiuni politice n scopul obinerii unei majoriti favorabile n parlament; minoritar - nu dispun de majoritatea parlamentar; provizoriu - are un rol tranzitoriu ntr-o perioad de schimbri politice; insurecional - instituit ca urmare a unei insurecii contra celui existent; militar - format din cadre militare, de regul, n urma unei lovituri de stat sau prin ingerine externe. Dup raportarea la respectarea legilor:17

guvern de drept - alctuit n concordan cu procedurile constituionale; guvern de fapt - care i arog autoritatea n urma unei lovituri de stat sau n condiiile ocupaiei strine, fr consultarea voinei legale prin proceduri speciale. Guvernul poate adopta urmtoarele acte: hotrri pentru organizarea executrii legilor; ordonane - n temeiul unei legi speciale de abilitate, n limitele i n condiiile prevzute de aceasta. Aceste acte se semneaz de primul-ministru, se contrasemneaz de minitrii care au obligaia punerii lor n aplicare i se public n Monitorul Oficial al Romniei. ANEXA NR.1 PUTEREA POLITICPUTEREA POLITIC STATUL PARTIDELE POLITICE OPINIA PUBLIC MASS-MEDIA

ANEXA NR.2 FUNCIILE PUTERII POLITICEFUNCIIPRAGMATICA DECIZIONAL IDEOLOGICA CONTROL COERCITIV ORGANIZA-TORIC PREG. SPECIALITI

ANEXA NR. 3GUVERNAREA FACTORUL EXECUTIV PUTEREA JUDECTOREASC FACTORUL LEGISLATIV

EXERCIIUL PUTERII aplic legile majoritar de coaliie minoritar provizoriu insurecional militar hotrri de aplicarea legilor ordonane18

3. Doctrine politice contemporane 3.1. Noiuni introductive Doctrina - n general - reprezint o concepie nchegat coerent, care, pe baza, unor principii interpreteaz realitatea nconjurtoare, reflect, interesele i poziia unor grupuri i categorii sociale sau comuniti umane, pe care le exprim prin prisma unor principii cluzitoare. Tipuri de doctrine: o doctrine filosofice (materialiste, exprimate prin principiul materialitii lumii, idealiste exprimate prin principiul spiritualitii lumii); o doctrine religioase (cretine, musulmane, budiste etc.); o doctrine economice (economia de pia, economia centralizat); o doctrine militare (de aprare naional, de hegemonie, de expansiune, de alian); o doctrine politice (privesc organizarea i conducerea societii). Doctrinele politice (lat. doctrina - nvtur) - constituie un sistem de idei, teze, principii, concepii cu privire la organizarea i funcionarea societii, la esena puterii politice, la coninutul, formele i mecanismele de exercitare a acesteia, la rolul instituiilor i a clasei politice, la relaiile dintre guvernani i guvernai. "Sistem nchegat de principii care interpreteaz n mod coerent realitatea politic i recomand o modalitate de aciune n funcie de scopuri" (Dicionar politic). Rolul doctrinelor politice:19

deliberativ ales democratic structur funcional confruntare de idei pluralism politic putere-opoziie structuri i forme de guvernare partide politice responsabile participarea populaiei la alegeri electorat informat oficialiti competente regim politic

o de a explica, justifica i argumenta poziiile i atitudinile gruprilor sociale i a conductorilor lor; o de a prospecta direciile de dezvoltare a statelor n care se acioneaz; o de a promova idealurile i programele de aciuni; o de a menine n echilibru sistemul social global i de a oferi alternative la rezolvarea crizelor aprute i la asumarea guvernrii. n elaborarea doctrinelor politice se au n vedere urmtorii factori: o condiiile social-istorice specifice; o nivelul de civilizaie atins n societate sau n epoc; o fenomenul politic internaional; o cerinele progresului istoric; o tradiiile doctrinar istorice. Coninutul doctrinelor politice se regsete n Constituia i legislaia statelor n programele i statutele organizaiilor politice. Doctrinele politice se mpart n dou categorii: o doctrine privind organizarea i conducerea democratic a societii (reprezint voina cetenilor i au la baz principiile statului de drept); o doctrine politice privind organizarea i conducerea dictatorial a societii (nesocotesc voina cetenilor i au la baz principiile statului totalitar). Din prima categorie fac parte: o doctrine politice liberale i neoliberale; o doctrine conservatoare i neoconservatoare; o doctrine democrat-cretine; o doctrine social-democratice. Din categoria a doua fac parte: o doctrina politic fascist; o doctrina politic comunist; o doctrine politice rasiste; o doctrine politice elitice; o doctrine militariste etc. Doctrinele politice tehnocratice - sunt de grani ntre cele dou categorii. Ele constau n faptul c n organele puterii trebuie promovai specialitii, tehnocraii, care s ia decizii nu n raport cu20

interesele de grup ci numai potrivit cu elementele evideniate de tiin, fcnd abstracie de poziiile diferite ale diferitelor grupri. Doctrinele tehnocrate pot conduce la: o organizarea i conducerea democratic a societii, cnd specialitii sunt expresia voinei cetenilor, cnd mbin tiina cu politica; o deschiderea unor regimuri politice dictatoriale cnd se face abstracie de factorul politic, de voina cetenilor. 3.2. Tipuri de doctrine politice Universul actual al doctrinelor politice este refluxul ideologicodoctrinar al transformrilor social politice, economice, culturale parcurse de omenire n ultimele 2-3 secole, odat cu intrarea acesteia, prin revoluia industrial i ascensiunea capitalismului, ntr-o nou etap a evoluiei societii omeneti. Saltul de la societile preindustriale la cele industriale s-a mpletit cu apariia i evoluia gndirii liberale care a susinut ascensiunea burgheziei i a ornduirii capitaliste. Conservatorismul clasic, contrapondere la liberalismul democratic, concentreaz, n general, interesele cercurilor antidemocratice, radicale ale capitalului, latifundei, armatei. A fost reaciunea aristocraiei feudale i a altor categorii interesate biseric, armat mpotriva revoluiei burgheze. Apariia la mijlocul secolului XIX a marxismului a nsemnat naterea socialismului revoluionar ca doctrin politic a proletariatului, viznd transformarea radical a societii capitaliste pe calea luptei de clas i instaurarea dictaturii proletariatului. La sfritul secolului al XIX-lea n cadrul micrii socialiste a aprut social-democraia - alternativ reformist-moderat la socialismul revoluionar. Dup primul rzboi mondial ncepe activizarea extremei drepte i apariia doctrinelor i micrilor fasciste. 3.2.1. Liberalismul i neoliberalismul Geneza sa se regsete n gndirea politic revoluionar din Anglia secolului al XVII i a Franei secolului al XVIII-lea considernd individul i libertatea sa drept valorile supreme ale vieii. Doctrina liberal a optat, iniial, pentru monarhia constituional i pentru separaia i echilibrul puterilor n stat.21

Benjamin Constant sublinia c libertatea este triumful individului att asupra autoritii care vrea s domneasc prin despotism, ct i asupra maselor care reclam dreptul de a supune minoritatea, majoritii. Societatea este format din indivizi liberi s-i satisfac scopurile, acionnd din proprie iniiativ dup cum le dicteaz interesele, statul rmne un garant al libertii individuale. n privina economiei, valoarea suprem este proprietatea privat iar libera concuren este prghie a dezvoltrii. Adan Smith observ c n contextul pieei "strategiile individuale" conduse de o "mn invizibil" concur pentru realizarea fericirii tuturor. Statul trebuie s asigure domnia justiiei, securitatea indivizilor i tolerana fa de diversitatea opiniilor politice i credinelor religioase. (Rolul unui "paznic de noapte" sau al unui "jandarm"). Liberalismul a evoluat de la cel anarhic iniiat de Max Stirner (1805-1856) care n lucrarea "Unicul i proprietatea sa" - 1844 susinea c omul este unic, un "Dumnezeu" care trebuie eliberat din chingile societii. Statul, biserica, societatea trebuie nlocuite prin "Eu". Statul susinea Ludwing von Mises (1887-1983) trebuie s se limiteze la anumite funcii legislative i poliieneti. Economia de pia este un principiu fundamental al liberalismului iar proprietatea particular produce civilizaie. Libertatea individual nu trebuie s pun n pericol libertatea altuia. n privina moralitii se apreciaz c oamenii prosper prin competiie nu prin solidaritate. Toate instituiile nu sunt rod al gndirii ci rezultat al regulilor cererii i ofertei. Moralitatea este dat de economisire, respectul proprietii private, onestitate contractual. Ea este situat ntre instinct i raiune, stimuleaz supravieuirea iar coordonarea prin pia a activitilor individuale, formeaz comportamentul economic. Neoliberalismul Este o doctrin liberal reajustat n raport cu schimbrile care au avut loc pe parcursul secolului XX pentru a spori atractivitatea doctrinei n rndurile populaiei. S-a introdus teza reglrii sociale a ordinii spontane, generate de economia de pia, cu reglementarea proteciei sociale prin22

msuri etatiste. Raportul dintre iniiativa individual n economia de pia i rolul statului n societate a dat substan unei diversiti de forme ale neoliberalismului - de la cele care militeaz pentru un "stat al bunstrii sau concentrarea economiei prin stat, pn la orientrile "nostalgice" ale tezelor liberalismului clasic. Neoliberalismul a fost fondat de ctre Jeremie Benthan (17481832) i John Stuart Mil (1806-1873). Statul, prin funcia sa normativ trebuie s intervin pentru a crea condiii proprii dezvoltrii individuale prin lupta contra ignoranei, mizeriei, bolilor i condiiilor proaste de locuit. John Maynard Keynes (1883-1946) susine c statul prin intermediul cheltuielilor publice - instrument principal pentru orientarea economiei de ctre stat provoac creterea locurilor de munc, iar prin impozite i alte msuri realizeaz o redistribuire a veniturilor. Ali gnditori precum F.A.von Haylk au pus n discuie "interveniile perverse" ale statului care ar crea o mentalitate de "ntreinut" ce ar putea ucide spiritul de iniiativ ca i voina de a crea bogie. 3.2.2. Social-democraia Doctrina social-democrat s-a cldit pe temelia epistemic a evolutismului sociologic i cea moral a umanismului i respectrii dreptului individual de alegere i decizie. Teoria evolutismului sociologic susine continuitatea i gradualitatea schimbrii sociale, prin reforme declanate n interiorul aceleiai ordini sociale. Social-democraia, reprezint o concepie i micare politic aprut n secolul al XIX-lea care cuprindea att orientri marxiste, ct i nemarxiste. Conceptul de social-democraie acoper realiti politice, istorice diferite n funcie de ri, partide i particulariti ale luptei politice. n esena ei, social-democraia a pornit de la propunerea unor valori ca: libertatea, democraia, echitatea, justiia, solidaritatea, autonomia, pluralismul politic, diversitatea formelor de proprietate. Transformarea n practic a acestor valori s-a impus dup al doilea rzboi mondial cnd partidele de asemenea orientare au23

ajuns la putere. Aceasta s-a datorat orientrii spre "o nou ordine economic i social" care a condus la o democraie larg, la mbinarea planificrii i concurenei prin controlul politic al forelor economice, prin socializare i eficien pe calea colaborrii factorilor produciei, ca i prin politici protecioniste n domeniul social. Valorile fundamentale ale social-democraiei sunt nscrise n triada conceptual - libertate, justiie, solidaritate - din care decurg celelalte teme i soluii democratice privind rolul statului, democraia social, autoconducerea, autogestionarea politic social. Libertatea i justiia antreneaz responsabilitatea. La rndul ei, responsabilitatea individual i colectiv presupune solidaritatea bazat pe raporturi de echitate i comunicare ntre oameni. n ideea fostului preedinte al R.F.G., Gustav Heineman, statul "nseamn noi toi i fiecare dintre noi n particular", iar W.Brandt consider c social-democraia trebuie s conceap statul ca o "comunitate juridic a poporului pe care noi o nsrcinm s vegheze la meninerea securitii, libertii i justiiei". Autoritatea statului social-democrat trebuie s se bazeze pe consens i pe constrngeri obinute prin alegeri libere, competen intelectual i statut moral, care la rndul ei, trebuie s suporte controlul social i s poat fi revocat. n plan economic se pledeaz pentru mbinarea planificrii i concurenei prin controlul politic al forelor economice, colaborarea muncitorilor la gestionarea ntreprinderilor. Iniiativa particular, proprietatea privat sunt acceptate atta timp ct nu se creeaz inegaliti economice, surse de conflicte sociale. Ca teorie i practic politic de guvernare, social-democraia are trsturi generale, dar poart i semnele unor particulariti precum n Frana, Germania, Suedia, Austria, Spania, etc. Social-democraia a realizat, n modaliti diferite, un sistem politic bazat pe factori obiectivi i subiectivi precum: o proprietatea public i proprietatea individual; o gestiunea social i cea particular; o negocierea principiilor privind salarizarea; o creditul; o controlul investiiilor;24

o fiscalitatea; o sufragiul universal etc. Puterea majoritii nu trebuie s fac abstracie de interesele minoritii. 3.2.3. Democraia cretin Este o micare ce promoveaz n viaa politic principiile democraiei n asociere cu principiile filozofiei i eticii cretine prin care ordinea social creat la revoluia industrial a fcut ca munca s fie supus cererii i ofertei iar puterea trebuie s intervin pentru a apra drepturile celor slabi. nceputul s-a fcut n cadrul organizaiilor "Aciunea catolic", ulterior aprnd partidele democrat cretine. Primul partid a fost Partidul Popular Italian ntemeiat dup primul rzboi mondial de ctre preotul Luigi Sturzo din Caltagirone (Sicilia). Dup al doilea rzboi mondial au aprut numeroase partide democrat cretine n Europa (Micarea Popular Republican n Frana, Partidul Democrat Cretin n Italia, Uniunea Democrat Cretin n Germania) i n America Latin (Uniunea Civic n Paraguay, Falanga Naional n Chile, Partidul Social-Cretin n Venezuela). n ciuda originii sale catolice, micarea democrat cretin nu a avut legturi privilegiate cu Papa. Papalitatea s-a distanat fa de orice model de "ordine social-cretin" ceea ce a condus la deschideri ctre cretinii necatolici care au creat partide cu aceast orientare. Ele au devenit partide aconfesionale, separnd cmpul aciunii politice de cel religios. Doctrinar, democraia cretin urmrete, att individualismul, ct i colectivismul i se caracterizeaz prin repere pragmatice precum: o echilibrarea raporturilor dintre puterea central i instituiile reprezentative naionale i locale a cror activitate trebuie s prevaleze n timp de normalitate; o combinarea raional ntre interesul naiunii (care este imprescriptibil) i alianele internaionale convenabile, servind pacea mondial; o sprijinirea autoritii politice i juridice a statului i aprarea autoritii spirituale. Aceste repere urmresc s satisfac n plan social-politic valori precum: proprietatea i munca; inegalitatea natural i egalitatea

25

moral; disciplina i libertatea; familia i statul; naionalismul i ecumenismul etc. Democraia cretin este un curent de centru aplicnd principiile democraiei cretine pentru realizarea solidaritii tuturor categoriilor sociale n zonele n care triesc pe plan naional, zonal sau mondial (principiu opus egoismului liberal i urii de clas), statul obligndu-se s sprijine activitatea persoanelor, autoadministrarea, lsnd loc liber iniiativei particulare dar i responsabilitii statului n realizarea binelui social. n domeniul vieii politice se promoveaz realizarea democraiei depline pluraliste, militndu-se pentru o democraie comunitar, participativ n care persoana uman s devin elementul principal, creia s i se garanteze demnitatea i libertatea. n planul economiei i vieii sociale au fost asimilate concepiile colii de la Fribourg ale protestanilor Muller Armack i Ludwig Erhard despre economia social de pia. (n R.F.G. - Uniunea Cretin-Democrat). n Romnia, orientarea democrat cretin este mbriat, dup 1989, de ctre P.N.T.C.D. 3.2.4. Naionalismul Doctrina politic a naionalismului, derivat din conceptul de naiune i din raiuni ale interesului naional este politica independenei politice i economice, cauza suveranitii i prosperitii propriei naiuni. Naionalismul a aprut i s-a manifestat mai puternic n secolele al XVIII-lea i al XIX-lea, odat cu formarea primelor naiuni i n procesul consolidrii statelor naionale, cptnd semnificaii diverse i contradictorii n secolul al XX-lea. Doctrina naionalist se cere a fi analizat din cel puin dou perspective: - O prim perspectiv ar fi aceea n care definete naionalismul ca manifestare a caracterului naional al unui popor i contientizarea unor interese. Din acest punct de vedere, naionalismul ndeplinete un rol pozitiv: industrializarea societilor moderne au creat terenul afirmrii naionale, iar identitatea naional s-a exprimat i a fost recunoscut n raport cu alte comuniti naionale. Naionalismul se exprim pe dou ci care se ntreptrundpoliticul i etnicul-echilibrul sau dezechilibrul dintre acestea26

putnd face din naionalism o concepie avansat sau retrogral. Numit "sufletul politic al unui corp etnic", naionalismul poate evolua constructiv sau distructiv. O politic ndreptat spre lupta pentru afirmarea demnitii naionale i a valorilor creative este constructiv iar cnd este ndreptat mpotriva altor naionaliti se creeaz terenul propice pentru degenerarea lui n ovinism i xenofobie. - A doua ipostaz a naionalismului se manifest prin exacerbarea sentimentului naional, prin intoleran i agresivitate fa de alte popoare sau grupri etnice. Poate deveni expresia unui etnocentrism deformat structural, care ndeplinete un rol distructiv, devenind o micare extremist n contradicie cu spiritul civilizaiei contemporane. Naional-socialismul i fascismul au combinat pn la delir revendicarea puterii statului i pretinsele interese ale naiunii, iar sub masca internaionalismului s-a dezvoltat o alt structur de aservire "o logic naionalist", care chiar dac s-a transformat ntr-un instrument de teroare, a avut i o anumit atractivitate. Doctrina naionalismului se manifest, acum, contradictoriu unele curente in pasul cu istoria, oglindind procesele cooperrii internaionale, altele marcnd eforturi de adaptare, iar altele caut s renvie vechiul naionalism, egoismul naional. 3.2.5. Conservatorismul i neconservatorismul Reprezint o atitudine politic care izvorte din dorina conservrii strilor de lucruri existente. Fondator este considerat Edmund Burke (1729-1797), politician englez care pleda pentru aprarea ordinii tradiionale, susinnd schimbrile treptate (moderate). Conservatorismul are trei pri distincte: o atitudinea fa de societate; o idealul de guvernare; o practic politic. Conservatoritii susin c societatea este anterioar indivizilor ce o compun, ei fiind un produs social artificial. Statul trebuie s fie deasupra instituiilor autonome care-i vor pstra principiile proprii de dezvoltare. Conservatorismul se opune susinerii soluiilor radicale n actul de guvernare.

27

Neoconservatorismul desemneaz acele sisteme de idei care urmresc, fie s adapteze la realitile zile idei conservatoare, fie idei conservatoare fa de cerinele actuale ale realizrii progresului social-general. Conservatorismul i neoconservatorismul au n comun: o inegalitatea social a oamenilor; o elitismul; o primatul statului n raport cu individul; o teoria noii ordini interne a capitalismului (societatea capitalist liberal a dus la omogenizarea societii - neputina de a guverna - i, de aceea, se impune o conducere elitist). ANEXA NR. 1 DOCTRINE POLITICEDOCTRINE POLITICE DEMOCRATICE DICTATORIALE LIBERALE NEOLIBERALE CONSERVATOARE DEMOCRATICE DEMOCRAT-CRETINE SOCIAL-DEMOCRATICE ETC. FASCISTE COMUNISTE RASISTE MILITARISTE ETC .

ANEXA NR.2 1. LIBERALISMUL I NEOLIBERALISMUL (Caracteristici) A. LIBERALISMUL: Forma de guvernare: monarhie constituional, republican Statul: -domnia justiiei, securitatea i tolerana. -rolul -"paznic poliienesc de noapte", "jandarm", legislativ Individul: -libertate deplin, iniiativ, protecie -competiie, nu solidaritate Economia: -de pia, proprietatea privat -totul este un rezultat al cererii i ofertei28

Moralitatea: -economisire, respectul proprietii, onestitate contractual. B. NEOLIBERALISMUL: Forma de guvernare: monarhie sau republic Statul: "stat al bunstrii", funcie normativ n economie, viaa social, reprezentare internaional Individul: libertate, iniiativ, protecie, competiie, respectul legii Economia: de pia cu prghii de reglare ce aparin statului Moralitatea: respectul proprietii. 2. SOCIAL-DEMOCRAIA Valorile fundamentale: libertate, justiie, solidaritate, echitate, autonomia, pluralismul politic, diversitatea formelor de proprietate, eficien, colaborare, responsabilitate individual i colectiv, comunicare, creditul. Statul: democrat prin alegeri libere, sub controlul social, protecia social. Economia: mbinarea planificrii i concurenei, controlul politic n economie, participarea muncitorilor la gestionarea ntreprinderilor, iniiativa particular, proprietatea privat, negocierea principiilor privind salarizarea 3. DEMOCRAIA-CRETIN Promoveaz: principiile democraiei n asociere cu principiile filozofiei eticii cretine Principii: echilibrarea raporturilor dintre puterea central i cele locale; combinarea raional a interesului naiunii cu cel internaional; sporirea autoritii politice i juridice a statului n aprarea autoritii spirituale; Valori: proprietatea i munca, inegalitatea natural i egalitatea moral, disciplina i libertatea, familia i statul, naionalismul i ecumemismul, solidaritatea tuturor categoriilor sociale, demnitatea persoanei. Statul: responsabil n asigurarea binelui social, democraia comunitar, pluralismul politic. Economia:29

economie social de pia. 4. NAIONALISMUL Promoveaz: valorile naionale; independen, suveranitate, cultur, interesul naional, identitatea naional. Statul: puternic, n msur s asigure dezvoltarea naional i dinuirea naiei. Valori: demnitate naional, valorile cretine. Experimente: naional-socialismul, fascismul.

II REGIMUL POLITIC ROMNESC

1. Scurta istorie a vieii politice romneti Viaa politic romneasc poate fi apreciat ca integrat att genetic ct i evolutiv n coordonatele celor dou valuri pluripartidiste europene. Sistemul politic n Romnia s-a nscut n efervescena ideologic paoptist i unionist, ale crei deziderate erau prezentate de spiritul modernist-capitalist, de realizarea statului naional unitar i, implicit, de dorina emanciprii fa de spiritul conservator feudalist, fa de politica imperial arist, habsburgiv i otoman ce se confruntau n spaiul geopolitic romnesc. Pn la cristalizarea partidelor moderne, moment indisolubil legat de statuarea regimului constituional (Constituia din 1866), viaa politic din Romnia, asemenea celorlalte ri europene, a cunoscut existena formaiunilor protopolitice, precum Fria, Partida Unionist Astra etc. restructurate organizaional i pragmatic i care mpleteau aciunea politic cu cea cultural, social i economic. Faza preistoriei partidelor politice romneti se nscrie n universalitatea procesului de apariie i afirmare a instituiilor politice, a partidismului. Primele partide din istoria modern a Romniei iau natere n a doua jumtate a secolului al XIX-lea PNL, creat la 24 mai 1875 condus de personaliti politice ca: I.C.Brtianu, C.A.Roseti i D.Struza, respectiv Partidul Conservator, nfiinat la 3 februarie 1880, condus de oameni politici ca: L.Catargiu, Em,C.Epureanu, Gr. Cantacuzino, P.P.Carp i T.Maiorescu. Activitatea P.N.L. i P.C. n viaa romneasc a statuat bipartidismul i rotativa guvernamental ca formul a sistemului politic (primul val partidist) cu urmri benefice pentru evoluia i consolidarea unitii statului romn modern.30

Ctre sfritul secolului al XIV-lea crete diversitatea opiunilor politice reclamate de interesele noilor fore social-politice. Ca reprezentant al muncitorilor, apare n 1893 P.S.D. al Muncitorilor din Romnia. Semnele crizei sistemului politic romnesc, specifice trecerii n al doilea val al pluripartidismului de factur european, au avut conotaii particulare determinate n primul rnd de realizarea obiectivului major al desvririi unitii naionale . Dac pn la 1918 forele politice romneti se intersectau n sfera politicii unitii naionale, dup aceast dat, n noile condiii sociale, economice i administrative, politice i internaionale, se deschide un cmp larg pluripartidismului concretizat de tendinele de reprezentare difereniat a intereselor grupurilor sociale. Chestiunile cardinale ale societii romneti devin reforma agrar i reforma electoral care necesit soluii. Sistemul politic n perioada interbelic s-a caracterizat printr-un boom al partidelor, specific pluripartidismului i, totodat, pluralismul politic statuat prin noua Constituie a Romniei din 1923. Mutaiile produse pe arena politic au fost reliefate, pe de o parte, de dispariia unor fore devenite irelevante politic, cum a fost cazul Partidului Conservator (dup reforma din 1921), iar, pe de alt parte de mozaicarea spectrului politic prin noi apariii, dizidene i regruprii politice. Pe scena politic romneasc interbelic, P.N.L. s-a aflat permanent n concuren cu P.N.T., format n 1926 prin fuziunea Partidului Naional Romn (I. Maniu) i Partidul rnesc (I. Mihalache) i care practic a ocupat locul Partidului Conservator, disprut din viaa politic. Alturi de aceste partide au acionat i alte partide de centru ca Partidul Poporului (Al. Averescu), Partidul rnesc Democrat, Partidul rnesc Radical, Partidul Naional N. Iorga (din 1932 Partidul Naionalist-Democrat), Partidul LiberDemocrat. Dreapta politic era reprezentat de tendinele conservatoare restauraioniste (n special dup 1930) sub forma dezidentelor provenite din zona central a esicherului politic, Partidul AgrarC.Argetoianu, Partidul Naional Agrar, Partidul Naional-Cretin, Partidul Naiunii; n timp ce stnga cuprindea Partidul Social Democrat, devenit n 1918 Partidul Socialist Unitar, Partidul

31

Socialist al Muncii, Partidul Socialist Popovici, partidul SocialDemocrat C. T. Petrescu (1927). De asemenea, perioada interbelic a cunoscut i existena extremelor politice reprezentate de Partidul Comunist Romn (1921) afiliat Internaionalei comuniste i scos n afara legii de P.N.L. n 1924, precum i partidul Naional Democrat-Cretin (Liga Aprrii Naionale Cretine, dup 1923), Legiunea Arhanghelului Mihail (1927), devenit n 1930 Garda de Fier i ulterior Totul pentru ar. Din cele prezentate rezult c sistemul politic n perioada interbelic a fost un regim democratic fundamentat pe principiile pluripartidismului i parlamentarismului. Principala limit s-a dovedit a fi incapacitatea de a bloca tendinele politicianiste i evoluiile spre totalitarism. Dup 1938 regimul politic romnesc a intrat ntr-un proces de involuie, iniiat de instaurarea dictaturii regale. Constituia carlist a anulat de jure pluripartidismul. Ulterior, procesul refacerii pluripartidismului a fost frnat de antrenarea Romniei n cea de-a doua conflagraie mondial, cnd viaa politic se desfura n condiiile dictate de rigorile rzboiului. Dup rzboi, a fost reactualizat Constituia din 1923 i reluat activitatea partidelor politice n condiiile n care Romnia a intrat sub sfera de influen a URSS. Intrarea P.C.R. n structura puterii i acapararea acesteia a fost echivalent cu eliminarea concomitent a pluralismului politic (constituiile socialiste 1948, 1952 i 1965; propaganda de tipul cine nu e cu noi este mpotriva noastr) ca principii i valori fundamentale oricrui regim democrat. Regimul politic comunist a reprezentat n evoluia contemporan a Romniei acea sincop istoric a crei caracteristic a fost instituirea sistemului monopartidist, n forma partidului unic conductor i a monolitismului ideologic, cu toate consecinele care au decurs pentru individ i societate. Implozia social produs n estul european la sfritul anului 1989 semnific, n plan politic, revenirea la tradiiile democratice, la normalitatea funcionrii mecanismelor specifice pluralismului i pluripartidismului n societate. Procesul de trecere de la regimul politic monopartidist la cel pluripartidist a fost contientizat ca o32

necesitate a restructurrii societii romneti i ca o condiie sine-qua-non a libertii de opiune i de asociere politic a indivizilor. Aceste deziderate politice au fost cuprinse i sistematizate, alturi de alte obiective sociale ce reclamau rezolvarea stringent, n Proclamaia Consiliului Frontului Salvrii Naionale, din 22 decembrie 1989. Pluripartidismul romnesc devenea realitate, cuprinznd, att partidele tradiionale renfiinate, ct i noi formaiuni politice. Astfel, pn la constituirea Consiliului Provizoriu al Unitii Naionale (C.P.U.N.) existau deja legalizate 30 de partide politice. Explozia politic a permis formarea unui numr mare de partide ce a depit limitele optimului funcional al regimului parlamentar pluralist. 2 Coordonate ale sistemului politic romnesc Sistemul politic este alctuit din ansamblul relaiilor politice, instituiilor i organizaiilor politice, ct i din concepiile privind modul de organizare i conducere a societii. 2.1. Sistemul politic romnesc 1866 Coordonate de baz: a) Teritoriul: stat indivizibil; teritoriu inalienabil; nu se poate coloniza cu populaia de gint strin; teritoriul este mprit n judee, pli, comune. b) Drepturile romnilor: libertatea contiinei, nvmntului, presei, ntrunirilor; toi romnii sunt egali n faa legii; nimeni nu poate fi oprit, arestat dect n virtutea unui mandat judectoresc care este comunicat la arestarea sau n 24 de ore dup arestare; domiciliul este inviolabil; nu poate fi confiscat averea; pedeapsa cu moartea, numai n timp de rzboi; presa nu poate fi suspendat sau suprimat; delictele de pres se judec de juriu, afar de cele contra Regelui i Familiei Regale sau contra suveranilor statelor strine, care se judec dup dreptul comun de ctre tribunalele ordinare; secretul scrisorilor este inviolabil; dreptul de ntrunire panic, fr arme;33

dreptul de asociere. c) Puterile statului: Puterile statului eman de la naiune i se exercit prin delegare de competen: Puterea legislativ se exercit colectiv de ctre Rege i Reprezentana naional, care se compune din: Senat; Adunarea Deputailor. Iniiativa legislativ o poate avea oricare din cele trei puteri i este supus sanciunii Regelui dup ce a fost aprobat n cele dou Adunri. Puterea executiv este ncredinat Regelui i minitrilor si. Puterea judectoreasc se exercit de curi i tribunale. Hotrrile i sentinele lor se pronun n virtutea legii i se execut n numele Regelui. 2.2. Sistemul politic romnesc 1923 a) Teritoriul: Regatul Romniei este un stat naional unitar i indivizibil; teritoriul este inalienabil; teritoriul nu se poate coloniza cu populaii de gint strin; teritoriul se mparte n judee i comune; b) Drepturile romnilor: romnii fr deosebire de origine etnic, limb sau religie se bucur de libertatea contiinei, nvmntului, presei, ntrunirilor, de asociere i alte drepturi stabilite prin legi; drepturile politice ale femeilor se vor stabili prin legi votate cu dou treimi iar cele civile sunt egale cu ale brbailor; romnii sunt egali n faa legii; titlurile de noblee nu sunt permise n statul romn; libertatea individual este garantat; arestarea se face n virtutea legii cu mandat judectoresc i comunicarea acestuia imediat sau n 24 ore; domiciliul este inviolabil; nu se pot confisca averile; pedeapsa cu moartea, numai n caz de rzboi; Biserica ortodox i cea greco-catolic sunt biserici romneti; Biserica ortodox este neatrnat i i pstreaz unitatea cu biserica ecumenic a Rsritului n privina dogmelor; nvmntul primar este obligator i gratuit n colile statului;34

libertatea deplin a comunicrii; extrdarea refugiailor politice este oprit. c) Puterile statului: Toate puterile statului eman de la naiune, care exercit puterea prin delegarea din partea alegtorilor: Puterea legislativ se exercit colectiv de ctre Rege i Reprezentana naional (Senatul i Adunarea Deputailor): iniiativa legislativ aparine celor trei puteri; legile se supun sanciunii Regelui dup ce au fost votate n cele dou camere; promulgarea legilor se va face prin grija ministerului justiiei, care este purttorul marelui Sigiliu al Statului. Puterea executiv aparine regelui i minitrilor si. Puterea judectoreasc Curtea de casaie i justiie (la nivelul naional) 2.3. Sistemul politic romnesc 1991 (2003) a) Principii generale: 1. Romnia este stat naional, suveran i independent, unitar i indivizibil; 2. forma de guvernmnt este republica; 3. Romnia este stat de drept, democratic i social, n care demnitatea omului, drepturile i libertile cetenilor, libera dezvoltare a personalitii umane, dreptatea i pluralismul politic reprezint valori supreme i sunt garantate; 4. suveranitatea naional aparine poporului romn, care o exercit prin organele sale reprezentative i prin referendum; 5. teritoriul este inalienabil i este organizat administrativ n comune, orae i judee; 6. pe teritoriul statului romn nu pot fi strmutate sau colonizate populaii strine; 7. pluralismul n societatea romneasc este o condiie i o garanie a democraiei constituionale; 8. simbolurile naionale sunt: drapelul, ziua naional, imnul naional, stema rii i sigiliul statului; 9. limba oficial este limba romn; 10. cetenii sunt egali n faa legii: nimeni nu este mai presus de lege (Art.16, aln.2); 11. funciile publice pot fi ocupate numai de ctre cei care au cetenia romn i domiciliul n Romnia;35

12. cetenii U.E. n condiiile aderrii Romniei pot alege i s fie alei n autoritile administraiei publice locale conform legii organice; 13. n materie de drepturi ale omului, au prioritate reglementrile internaionale la care Romnia este parte, excepie fiind cnd cele interne sunt mai favorabile; 14. libertatea individual i sigurana persoanei sunt inviolabile; 15. dreptul la via i integritate fizic i psihic sunt garantate; 16. dreptul la libera circulaie n ar i n strintate este asigurat; 17. reinerea pn la 24 ore, arestarea preventiv pn la 30 zile cu prelungiri de cte 30 zile, total nu mai mult de 180 zile; 18. inviolabilitatea domiciliului; 19. libertatea contiinei; 20. libertatea de exprimare; 21. dreptul la informaie; 22. dreptul la nvtur nvmntul general este gratuit i obligatoriu; 23. nvmntul de stat este gratuit; 24. libertatea ntrunirilor; 25. dreptul de asociere; 26. interzicerea muncii forate; 27. proprietatea privat este garantat; 28. cetenii strini i apatrizii pot fi proprietari ai terenurilor lege organic; 29. obligaia statului de a asigura cetenilor un nivel de trai decent. b) Autoritile publice: Parlamentul; Preedintele Romniei; Guvernul; Administraia public: __________Administraia public central de specialitate: Ministerele; Alte organe de specialitate; Forele armate; Consiliul Suprem de Aprare a rii. Administraia public local: Autoriti comunale i oreneti (consiliile locale i primarii);36

Consiliul judeean; Prefectul. Autoritatea judectoreasc: Instanele judectoreti: Consiliul Superior al Magistraturii; nalta Curte de Casaie i Justiie; alte instane judectoreti. Ministerul Public prin procurori constituii n parchete. A. Parlamentul Romniei: Rolul: organ reprezentativ suprem al poporului romn i unica autoritate legiuitoare a rii. Compunere: Camera Deputailor i Senat Alegerea: prin vot universal, direct, secret i liber exprimat pentru o perioad de 4 ani care se prelungete pe timp de mobilizare, rzboi, stare de asediu sau de urgen. Organizarea intern: prin regulament propriu: birou permanent; preedinte; grupuri parlamentare; comisii permanente, de anchet sau speciale. Camerele lucreaz n edine separate i n edine comune (Art.65). Sesiunile sunt ordinare februarie-iunie i septembrie decembrie i extraordinare la cererea Preedintelui Romniei, a birourilor sau a cel puin o treime din numrul deputailor. Categorii de legi: legi constituionale de revizuire a constituiei; legi organice prin care reglementeaz sistemul electoral, org. i funcionarea partidelor politice, referendumul, org. Guvernului i C.S.Ap.T., regimul strii de asediu i a celei de urgen, organizarea Consiliului Superior al Magistraturii, instanelor judectoreti, a Ministerului Public i a Curii de Conturi, regimul cultelor, organizarea nvmntului etc. (Art.73) legi ordinare. Adoptarea legilor: legile organice cu votul majoriti membrilor fiecrei Camere; legile ordinare cu votul majoritii membrilor prezeni din fiecare Camer;

37

Medierea: Se face de ctre comisia de mediere sau prin dezbaterea comun a camerelor Parlamentului. Promulgarea: o face Preedintele Romniei n 20 zile de la primirea ei. Intrarea n vigoarea a legilor: la 3 zile de la publicarea n Monitorul Oficial al Romniei. B. Preedintele Romniei: Rolul: reprezint statul romn i este garantul independenei naionale, al unitii i al integritii teritoriale a rii. Exercit funcia de mediere ntre puterile statului, precum i ntre stat i societate. Vegheaz la respectarea Constituiei i buna funcionare a autoritilor. Alegerea Preedintelui: prin vot universal, egal, secret i liber exprimat (pentru perioada de cel mult dou mandate, fiecare cu durata de 5 ani). Validarea mandatului: de ctre Curtea Constituional. Numirea Guvernului: desemneaz un candidat pentru funcia de prim-ministru i numete Guvernul pe baza votului de ncredere acordat de Parlament. Atribuii n domeniul aprrii: este comandantul forelor armate i preedinte al C.S.Ap.T.; poate declara, cu aprobarea prealabil a Parlamentului, mobilizarea parial sau general a forelor armate n cazuri excepionale i supune aprobrii Parlamentului n cel mult 5 zile de la adoptare; ia msuri pentru respingerea agresiunii i aduce la cunotin Parlamentului prin mesaj; instituie starea de asediu sau de urgen i solicit ncuviinarea Parlamentului n cel mult 5 zile. Actele Preedintelui: Decrete, contrasemnate de primul ministru i publicate n Monitorul Oficial al Romniei. C. Guvernul Romniei: Rolul: potrivit programului de guvernare aprobat de Parlament, asigur realizarea politicii interne i externe a rii i exercit conducerea general a administraiei publice. Structura: prim-ministru, minitri i ali membri stabilii prin lege organic. Investitura: candidatul este desemnat de ctre Preedinte n urma consultrii partidului majoritar sau a partidelor parlamentare.38

Candidatul cere n termen de 10 zile de la desemnare votul de ncredere al Parlamentului asupra programului i a listei Guvernului. Se dezbat n edina comun i se acord ncrederea cu votul majoritii parlamentarilor. Depune jurmntul n faa Preedintelui Romniei (Art.104). Preedintele Romniei nu l poate revoca pe primul ministru. Actele Guvernului: hotrrile se emit pentru organizarea executrii legilor, iar ordonanele n temeiul unei legi speciale. Se semneaz de primul-ministru i se contrasemneaz de ministrul respectiv, apoi se public n Monitorul Oficial al Romniei. D. Partidele politice: Din punct de vedere ideologic, partidele pot fi grupate n cteva sfere de doctrine contemporane: liberalismul; cretin-democraia; social-democraia; ecologismul; naionalismul etc. Din cele 161 partide nregistrate pn la 01.10.1994, o parte din ele sunt lipsite de o concepie ideologic proprie (Partidul Liber Schimbist, Partidul Democrat al Muncii Agricole etc.). Din punct de vedere al sferei de cuprindere teritorial pot fi clasificate n: partide naionale; partide regionale; partide zonale; partide fictive. Aproape toate partidele romneti sunt creaia efervescenei revoluionare, creaii ad-hoc bazate pe anturajul liderilor politici i numai n mic msur pe relaia normal grup social-partid politic. Anomia (dezordinea) a fost determinat de spargerea spontan a monolitismului ideologico-partidist practicat de regimul comunist i susinut, att de lipsa maturitii i experienei democratice a oamenilor, ct i de reacia de a respinge nedifereniat orice form de ideologie. Partidismul romnesc a alimentat mozaicarea excesiv a societii, suprapolitizarea i instabilitatea structural a partidelor (spectrul larg al dezidentelor, fracionrile i reorganizrile39

conjuncturale) sau altfel spus creterea entropiei sistemului politic i social global. Morfologia partidelor politice relev formalismul procesului de natere a pluripartidismului, preponderena cantitii n defavoarea calitii, ca i efectele politice i sociale ce s-au fcut simite. Lipsa de maturitate a clasei politice a afectat voina i conducerea eforturilor asupra intereselor fundamentale ale rii, a marilor probleme care ar fi permis elaborarea unei concepii clare privind realizarea reformei i intrarea Romniei n familia statelor democratice. Actul de natere a sistemului pluripartidist a fost Decretul-lege nr.8/31.12.1989 care a avut o dimensiune teleologic n sine rennodarea tradiiilor democratice i legitimarea puterii politice, fiind finaliti colaterale sau chiar secundare ale procesului. A fost maximalizat concurena interpartinic n vederea accesului la putere. Ritmul apariiei partidelor politice a fost foarte alert, astfel c n perioada 22.12.1989 20.05.1990 au aprut peste 80 de partide. Actul politic s-a caracterizat prin labilitate, ambiguitate i n final, prin lips de eficien. Ca urmare n opinia public politicul a fost redus doar la funcia sa electoral ce a avut ca efect scderea constant a autoritii i a credibilitii politicului. Incontiena actului politic, criza clasei politice, lipsa experienei democratice a politicienilor, abandonarea principiilor i valorilor morale conjugate cu complexitatea tensionat a tranziiei au condus la o adevrat restauraie a politicianismului interbelic. ANEXA NR. 1 SISTEMUL POLITIC ROMNESC 1923PUTERILE STATULUI Puterea judectoreasc REGELE Puterea executiv Adunarea deputailor Puterea legislativ Reprezentana naional Senatul

ANEXA NR.240

SISTEMUL POLITIC ROMNESC (2003)Parlamentul Preedintele Guvernul Administraia public Autoritatea JudectoreascSenat Camera Deputailor Prim-ministru; Minitri; ali reprezentani. Instanele judectoreti; Ministerul Public;

Consiliul Suprem al Magistraturii. Administraia public central de specialitate Administraia public local Preedinte Birou permanent Comisii Grupuri parlamentare Ministerele Alte organe de specialitate Forele armate; C.S.Ap.T. Autoriti comunale i oreneti (consiliile locale, primarii) Consiliul judeean Prefectul

AUTORITILE PUBLICE

III ARMATA N SOCIETATEA DEMOCRATIC

1. Delimitri conceptuale n compunerea sistemului social global intr, alturi de subsistemul politic, economic etc. i subsistemul militar. Armata este componenta de baz a subsistemului militar i se afl ntr-un ansamblu complex de relaii cu celelalte subsisteme. Societatea este considerat o totalitate complex ce ia natere ca urmare a interaciunii diferitelor sisteme sociale. Societatea civil este expresia formelor libere de asociere naionale, regionale, locale, profesionale ale cetenilor asocieri care s fie benevole, democratice, tolerante i necontrolate sau manipulate de ctre stat sau partidele politice. Armata este o instituie cu un sistem propriu de organizare, conducere i ierarhizare, a crei activitate se desfoar n conformitate cu prevederile legilor statului, regulamentelor militare, ordinelor i dispoziiilor comandanilor i efilor. Organizarea, caracterul i evoluia armatei sunt determinate de:41

tipul i forma puterii de stat; progresele n domeniul tiinei i tehnicii; posibilitile economice, tehnico-tiinifice i democratice ale fiecrui stat; politica intern i extern a acestuia; tradiiile i specificul naional al fiecrui popor; poziia geografic, dimensiunile i caracteristicile teritoriului rii. Armata permanent presupune: existena unui corp de comand profesionalizat, care organizeaz i conduce trupele n conformitate cu directivele puterii de stat: aplicarea integral i continu a normelor vieii i activitii militare; disciplina militar ferm; continuitatea instruirii; nzestrarea cu tehnic i armament adecvate. 2. Puterea politic i armata La scar social puterea este rezultanta cumulrii mai multor factori materiali i spiritual: economici, sociali, culturali, ideologici, tehnico-tiinifici, geo-spaiali, demografici, psihici, morali, religioi etc. Julien Freund n lucrarea Esena politicii 1965 ntrebndu-se unde este puterea, rspunde: Ea este n sindicate, n pres, partide, asociaii de toate felurile, n academii i laboratoarele tehnice i tiinifice, ea este n guvern. Puterea este potenialitate, for latent i exprim abilitatea de a folosi fora ntr-o anumit situaie social. n compunerea puterii, dup prerea unor analiti, intr averea, fora i tiina. Puterea este voina i presupune inteligen, prestigiu, autoritate, fermitate, iar fora reprezint puterea n aciune, aplicarea puterii acolo unde nu se reuete prin alte aciuni. Fora reprezint ansamblul mijloacelor de coerciie, presiune, distrugere folosite de voina politic pentru meninerea unei ordini sociale date. n mod curent, n practic, mai ales n sfera relaiilor dintre state, interesele se promoveaz prin mijloace politice nonviolente (juridice, ideologice, morale) i se bazeaz n principal pe tratative, fiind reduse n ultim instan la diplomaie, neleas42

ca art de a convinge fr a ntrebuina fora. Definiia lui Clausewitz conform creia rzboiul este continuarea politicii cu alte mijloace sugereaz c acesta nu aparine, n mod normal politicii. Dar, n compunerea puterii intr fora, nu neaprat n forma sa violent. n teorie, dar i n practic s-a acceptat ideea c puterea politic este tipul suveran de putere care poate dispune de toate mecanismele instituionale panice i nepanice pentru exercitarea dreptului su legitim de a guverna. Deci, ei i aparin deopotriv att mijloacele noviolente ct i cele violente, cadrul normativ juridic fiind cel care impune restricii n folosirea lor. ntrebarea care se pune n relaia putere politic armat este dac armata este cu adevrat un instrument (mijloc) al politicului sau este independent de aceasta? Din dorina de a legitima tiinific subordonarea armatei de ctre puterea politic, definiia lui Clausewitz, a fost teoretizat n sensul c armata este mijloc al politicii. Consecinele practice nu au fost ntotdeauna benefice, mai ales n societile nedemocratice, cnd armata a fost nregimentat n slujba unor partide aflate la putere. n societile democratice exist prghiile juridice necesare pentru ca armata s nu poat fi angajat n alte aciuni dect cele constituionale. Armata face politica rii, se subordoneaz voinei poporului i este folosit ca ultim soluie pentru aprarea intereselor naionale. Avnd n vedere delimitarea putere-for se nate ntrebarea cum este mai corect s folosim pentru factorul militar, termenul de putere militar sau for militar. La o analiz sumar, avnd n vedere modul specific de organizare i funcionare a organismului militar, gradul de nzestrare, suntem tentai s considerm c este vorba de o putere. Dar, armata nu poate exista ca o instituie total autonom, idependent fa de orice sistem de control social i nu dispune de libertatea deplin de a folosi acest potenial potrivit opiunilor propriei conduceri. Armata ca instituie este investit cu o anume mputernicire, delegare de competen, dar i cu un sistem de restricii i constrngeri care-i ngrdesc libertatea i o fac dependent de puterea politic. Domeniul militar este un subsistem care se supune coordonrii puterii politice, ridicat de votul electoratului la gradul de nucleu43

legitim n jurul cruia graviteaz toate celelalte subsisteme ale puterii. Dac puterea include fora, corect este s apreciem c puterea politic include n coninutul su fora militar. Deci armata poate fi considerat ca o for militar component a puterii politice. Se impune s facem delimitarea ntre puterea armat a unui stat i fora lui militar armata fiind una din componentele ei. Termenul de putere armat are o sfer mult mai larg i cuprinde: forele armate, forele de protecie, conducerea, resursele, infrastructura, capacitatea de operaionalizare, generare i aciune. De regul, n societate, puterea politic, prin legitimitatea i autoritatea sa, are rol coordonator fa de celelalte domenii, dar n situaii speciale, eforturile pot fi concentrate n sprijinul forei militare, care poate fi utilizat n urmtoarele forme: ca mijloc principal n desfurarea rzboiului pentru ndeplinirea scopului politico-militar; ca for de descurajare n cadrul interveniilor militare pentru realizarea unor obiective politice limitate n care poate primi ca misiuni: despresurarea unor instituii, centre administrative i de comunicaii; blocarea forelor adverse; instituirea ordinii militare n localiti n baza legilor strii de urgen sau strii de asediu; realizarea unor zone tampon ntre prile aflate n conflict. n general, poziia organismului militar n societate este relativ precis delimitat, ea avnd subordonri i funcii clar definite. Viaa a demonstrat c armata nu rmne ntotdeauna imobilizat n cadrele juridice instituite, n situaii critice ea asumndu-i o anumit autonomie i liberti, care ajung uneori pn la impunerea propriului control asupra societii i politicului. Pentru exemplificare pot fi amintite: regimul coloneilor n Grecia, loviturile militare ale generalilor Kenan Evren n Turcia i Pinochet n Chile, regimurile militare din unele state din lumea a treia. Dei se vorbete despre apolitismul i neutralismul social al armatei, n situaii conflictuale fiecare parte implicat ncearc s o atrag n aciuni partizane.44

Situaia armatei este determinat de natura regimului politic din societile respective: regimuri totalitare, regimuri democratice, regimuri de tranziie etc . Experiena istoric evideniaz c, n multe situaii, totalitarismul s-a asociat cu militarismul, n unele ri organismul militar reprezentnd suportul puterii politice, garantul structurilor autoritare de externe dreapt sau stng. Exemple sunt date de fascismul german i socialismul de tip oriental sovietic sau chinez. O analiz a raportului armat-societate n cadrul blocului socialist rsritean evideniaz, dincolo de unele elemente comune, seriase nuanri, atitudini i opiuni specifice ale diferitelor state n problemele militare, n funcie de aria geostrategic i zona de influen n care se aflau. Prin armat s-a meninut unitatea statului (Iugoslavia) s-a descurajat intervenia strin (Cuba, Coreea de Nord) s-au satisfcut aspiraii hegemoniste (URSS). Unele evenimente internaionale evideniaz c unele situaii (interveniile armatei chineze n piaa Tienenmeu, ale celei sovietice n rile Baltice, legea marial n Polonia, rzboiul civil n Iugoslavia etc.) fora militar continu s fie folosit pe plan intern pentru inerea sub control a unor micri sociale, etnice i naionaliste. Armata ndeplinete funcia militar a statului funcie de echilibru social. Toate societile, inclusiv cele mai civilizate iau creat instrumente instituionalizate pentru meninerea i dezvoltarea capacitii de a rspunde adecvat, a descuraja i absorbi violena fizic, atunci cnd acest lucru devine necesar i avantajos. Cu alte cuvinte, funcia militar servete gestionrii violenei n societate. n general, activitile i aciunile militare sunt orientate mpotriva inamicilor interni i-sau externi, percepui ca atare i care atac sau intenioneaz s atace puterea constitutiv i stabilitatea societii. Funcia de baz a armatei rmne pregtirea, descurajarea i ducerea rzboiului n conformitate cu doctrina militar a statului a aprrii colective n cadrul unor aliane sau a operaiunilor multinaionale sub egida unor organisme de securitate. Derivate din aceast funcie sunt considerate ca importante: colaborarea militar; elaborarea i aplicarea doctrinei militare; pregtirea militar a populaiei;45

pregtirea economiei pentru aprare; pregtirea teritoriului pentru aprare. Misiunile Armatei Romniei Misiunea fundamental a Armatei Romniei const n aprarea intereselor naionale ale Romniei n condiiile democratice constituionale i ale controlului democratic i civil asupra forelor armate. Armata trebuie s fie pregtit s previn, s descurajeze i s contracareze o eventual agresiune armat mpotriva Romniei i aliailor si. Misiunile Armatei Romniei sunt: a) Contribuia la securitatea Romniei pe timp de pace; b) Aprarea Romniei i a Aliailor si; c) Promovarea stabilitii regionale i globale, inclusiv prin promovarea diplomaiei aprrii; d) Sprijinirea instituiilor statului i a autoritilor locale n caz de urgene civile. (Elementele de detaliu n anexa nr.3) n societile democratice, misiunile armatei, n funcie de evoluia fenomenului militar sunt: prevenirea i, la nevoie, ducerea rzboiului; meninerea stabilitii interne i internaionale; asisten militar, intervenii n situaii de urgen. Din ntreaga varietate a subiectelor armat-societate cea mai mult abordat a fost relaia civil-militare iar n cadrul acesteia, interesul pentru controlul civil al armatei. Dintre autorii cunoscui, Stanislav Andrewski (1968) a creat un sistem de evaluare a relaiilor civil-militare cu trei variabile standard: numrul de militari raportai la ansamblul populaiei; gradul de subordonare a armatei autoritilor civile; gradul de coeziune intern a structurii militare. Janowitz (1971) distinge patru modele istorice de relaii civilmilitare: aristocratic-feudal; statul garnizoan; totalitarist i democratic. Moskos (1973) observ trei tendine majore n relaia societii cu armata: o tendin de adaptare a structurilor militare la structurile i orientrile civile civilirea armatei; tendina de evoluie separat de difereniere ntre structurile militare i cele civile profesionalizare tendina spre modelul segmentat sau pluralist

46

de intersecie ntre structurile militare i cele civile (complexul militar industrial). Luckham (1971) a dezvoltat o tipologie a relaiilor civil-militare bazat pe trei dimensiuni: puterea sau slbiciune instituiilor civile; puterea sau slbiciunea forelor armate; gradul de integrare/separare ntre instituiile civile i cele militare. n funcie de aceste dimensiuni Luckham identific mai multe forme de control al militarilor: obiectiv, prin aparatul statului, naiunea narmat, subiectiv, statul garnizoan, statul gardian, vacuumul politic.). Finer (1962) care consider c intervenia militarilor n politic se produce, cel mai adesea, atunci cnd instituiile politice civile sunt slabe i lipsite de legitimitate. ncrederea exagerat a populaiei n armat (peste 60%), specific anumitor ri, nu este un indicator real al ncrederii de care se bucur aceast instituie conservatoare, ci poate fi un indicator al ncrederii generale a populaiei n mecanismul politic civil. n privina prelurii puterii de ctre armat, Alfred Vagt procedeaz la distincia dintre modelul militar i modelul militarist. Modelul militar reprezint, n esen, o concentrare eficient de indivizi i resurse pentru atingerea unor obiective politice cu rezultatele cele mai bune, adic cu cele mai mici costuri n oameni i resurse. Militarismul, ns, reprezint o serie ntreag de obiceiuri, interese, aciuni i concepii asociate cu arme i rzboaie de care, de fapt, se plaseaz dincolo de adevratele interese militare. Fapt este c militarismul funcioneaz n aa fel nct poate mpiedica i afecta chiar viabilitatea modelului militar. (Istoria militarismului). Semnificativ, modelul militar nu este necesar a fi aplicat n societate de ctre militari; el poate fi iniiativa liderilor civili. Problema cea mai important a relaiilor civil-militare rmne controlul civil. Dup prerea lui Huntington, problema central a relaiilor civil-militare este relaia dintre elita militar profesional i puterea politic, dintre grupul de putere militar i grupul de autoritate civil. Controlul civil nu este nici o problem pur legislativ (o sarcin a parlamentului nici una pur executiv, o atribuie a preedintelui sau a guvernului ) ea este o problem a democraiei i deci a mecanismului politic.

47

Instituia militar a oricrei societi este creat n urma aciunii a dou imperative: unul de natur funcional (a rspunde pericolelor la adresa securitii naionale) i cellalt de natur societal (relaia cu forele sociale, cu ideologiile i cu instituiile dominante n societate).Interaciunea acestor imperative constituie miezul problemei relaiilor civil-militare. Controlul civil al armatei reprezint o serie de concepte, proceduri, legi, standarde i tradiii prin care se exercit autoritatea politic civil asupra forelor armate ale unei ri. Responsabilitatea controlului civil revine clasei politice, n timp ce responsabilitatea militarilor este aceea de execuie. Legitimitatea controlului civil este asigurat de legitimitatea procesului democratic (electoral) prin intermediul cruia voina popular este delegat autoritii politice. n teoria huntingtonian sunt identificate dou forme ale controlului civil: controlul subiectiv i controlul obiectiv. Controlul subiectiv presupune minimalizarea puterii militarilor i utilizarea influenei i prestigiului acestora pentru creterea puterii grupurilor civile. Creterea puterii unui grup civil se face, ntotdeauna n detrimentul altui grup civil ceea ce nate ntrebarea: de partea crui grup civil a fost atras armata? n statele unde nu exist control civil subiectiv, elita militar este dedicat exclusiv grupului politic aflat la putere, liderii militari fiind oameni de partid n uniforme, n timp ce n interiorul armatei sunt favorizate, tolerate i ncurajate orientrile i ideologiile grupului politic civil de la putere. Controlul civil obiectiv presupune maximizarea profesionalizrii militare n sensul c relaia elita militar conducerea politic conduce ctre adoptarea unor atitudini i comportamente reprezentative pentru ntreaga profesie militar i nu doar pentru elita generalilor. Spre deosebire de controlul subiectiv, care are tendina de a-i civili pe militari, de a-i transforma ntr-o oglind a statului, controlul obiectiv ncerca s-i militarizeze (profesionalizeze) i mai mult pe militari. ndeplinirea obiectivului delimitrii puterii generalilor prin autoritatea politicienilor se poate face, aadar, pe dou ci: obiectiv, prin profesionalizarea

48

forelor armate i impunerea, n acest fel, a unei atitudini neutre fa de politic, subiectiv prin atragerea militarilor n interiorul unei opiuni-politice. Eficiena controlului civil se msoar prin capacitatea clasei politice de a dezangaja armata dup ostiliti sau cu ocazia unor decizii majore (reduceri, restructurri etc.). Apariia problemelor n relaiile civil-militare, mai ales n cadrul noilor democraii, este urmarea eecurilor guvernrilor democratice de a promova reformele economice i de a respecta legea i meninerea ordinei. Condiiile politice sunt cele care dicteaz natura relaiilor civil-militare. Un regim politic civil stabilit i instituionalizat ar putea s fie cu greu nlocuit de un regim militar. Nici instituia militar nu poate s pun n pericol o ordine politic bine stabilit. ANEXA NR. 1 RELAIA P


Recommended