+ All Categories
Home > Documents > TEZĂ DE DOCTORAT · 2011. 12. 7. · aspecte legate de civilizaţia medievală timpurie ne-a...

TEZĂ DE DOCTORAT · 2011. 12. 7. · aspecte legate de civilizaţia medievală timpurie ne-a...

Date post: 29-Apr-2021
Category:
Upload: others
View: 1 times
Download: 0 times
Share this document with a friend
22
MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII, TINERETULUI ŞI SPORTULUI UNIVERSITATEA „LUCIAN BLAGA”SIBIU TEZĂ DE DOCTORAT REZUMAT COORDONATOR PROF. UNIV. DR. PAUL NIEDERMAIER DOCTORAND FLORIN MĂRGINEAN SIBIU 2011
Transcript

MINISTERUL EDUCAŢIEI, CERCETĂRII,

TINERETULUI ŞI SPORTULUI

UNIVERSITATEA „LUCIAN BLAGA”SIBIU

TEZĂ DE DOCTORAT REZUMAT

COORDONATOR

PROF. UNIV. DR. PAUL NIEDERMAIER

DOCTORAND

FLORIN MĂRGINEAN

SIBIU 2011

UNIVERSITATEA „LUCIAN BLAGA”SIBIU

FACULTATEA DE ISTORIE ŞI PATRIMONIU

„NICOLAE LUPU”

ARHEOLOGIA HABITATULUI VĂII MUREŞULUI INFERIOR

ÎN EVUL MEDIU (SEC. X-XIII)

COORDONATOR

PROF. UNIV. DR. PAUL NIEDERMAIER

DOCTORAND

FLORIN MĂRGINEAN

SIBIU 2011

I. Introducere

Aparent, alegerea unei astfel de teme, privind arheologia habitatului unei

microregiuni bogate în vestigii medievale, care cuprinde o parte din spaţiul vestic al

României şi parţial cel estic al Ungariei actuale, este una inedită. Chiar dacă istoria

medievală a spaţiului de care ne vom ocupa a fost abordată din unghiuri de vedere şi

concepţii diferite, întreprinderea părea una facilă datorită studiilor şi lucrărilor de sinteză

care au vizat această zonă. Însă, aşa cum vom vedea o bună parte din informaţiile

obţinute pe cale arheologică au rămas inedite sau au fost publicate doar parţial (în special

descoperirile făcute pe actualul teritoriu al României şi mai exact cele din judeţul Arad).

Acesta a constituit de fapt punctul de pornire al lucrării de faţă, din dorinţa de a surprinde

formele de habitat uman, reflectate prin descoperirile arheologice. Prin ceea ce arheologic

s-a scos la lumină nu s-a putut recompune decât o mică parte din acest puzzle al

habitatului uman întâlnit în zona Mureşului inferior. Limitările sunt date, aşa cum vom

vedea, nu neapărat de lipsa acută a informaţiilor obţinute pe cale arheologică. Acestea

există, dar din păcate ele au fost valorificate prea puţin şi niciodată completate cu analize

complementare (de geoarheologie, arheozoologie, antropologie, pedologie, etc.).

Neimplicarea acestor ştiinţe în cercetarea arheologică nu va permite niciodată depăşirea

barierelor reprezentate de descrierea, tipologizarea şi datarea relativă a oricăror forme de

activitate umană. Este, în acelaşi timp, cunoscut faptul că nici în acest sens nu ne aflăm

într-un stadiu mulţumitor. Abia în anii din urmă am început să recuperăm teren prin

publicarea unor săpături şi materiale mai vechi din colecţiile muzeale sau ale altor

instituţii. Cum o astfel de abordare necesită timp şi resurse financiare consistente, scopul

imediat a fost acela de a crea o bază de date adusă la zi, despre o zonă bine delimitată în

timp şi spaţiu. În acest fel am surprins, cel puţin din perspectivă arheologică, evoluţia

habitatului uman din acest spaţiu pentru o perioadă cuprinsă între două evenimente

istorice majore. Fiind o zonă intens locuită a atras atenţia istoricilor deopotrivă, dar mai

ales arheologilor. Lucrările de sinteză care au vizat acest spaţiu s-au referit fie la

comitatul Arad şi Cenad separat, fie doar la o parte aflată la sud (Banatul) sau nord

(Crişana) şi în puţine cazuri doar strict valea Mureşului inferior pe întreaga ei lungime de

la Lipova şi până la Szeged. Şi repartiţia geografică a descoperirilor este sugestivă în

acest sens, cele mai multe descoperiri comparativ cu spaţii învecinate concentrându-se în

zona cuprinsă între ieşirea din defileul Mureşului şi până la vărsarea în Tisa.

Reconstituirea habitatului medieval a vizat astfel un spaţiu bine delimitat natural, dintr-o

zonă geografică care gravita în jurul râului Mureş şi care asigura, practic, prosperitatea

comunităţilor. Aria pe care o vom avea în vedere în cadrul analizei de faţă, delimitează

un spaţiu cuprins între 10 şi 30 de km, la sud şi la nord de cursul râului Mureş.

Temele predilecte de cercetare în privinţa acestui spaţiu au vizat cadrul istoric

general al comitatului sau judeţului Arad, naşterea instituţiile laice, dar mai ales

ecleziastice, aspecte legate de topografia fortificaţiilor, edificilor ecleziastice, aşezărilor şi

nu în cele din urmă al spaţiilor funerare. Din această perspectivă putem spune că

importanţa văii Mureşului inferior transpare din relativ bogata istoriografie referitoare la

temele amintite mai sus. Punerea în valoare a descoperirilor arheologice, coroborate cu

diferte surse istorice, cartografice etc. şi analize complementare (antropologie,

arheozoologie, topografie etc.) în spaţiul şi pentru perioada de timp cuprinsă între

secolele X-XIII, oferă premise importante pentru înţelegerea evoluţiei habitatului uman.

În ceea ce priveşte limitele cronologice ale lucrării de faţă, acestea corespund la

două evenimente istorice care au marcat mai mult s-au mai puţin acest spaţiu. Înfrângerea

catastrofală a trupelor maghiare la Lech (955), de către împăratul Otto constituie un reper

exact al perioadei de început alese spre analiză. Pentru noi importante au fost

repercursiunile acestui eveniment, după care raidurile maghiare spre vest au încetat, iar

aceştia şi-au îndreptat atenţia spre est şi sud-est, perioadă în care este ocupat şi spaţiul

nostru. Finalul analizei noastre este marcat de marea invazie tătară din anul 1241, care a

afectat direct spaţiul văii Mureşului inferior şi avut repercursiuni asupra politicii

ulterioare a Regatului arpadian aflat la apogeu. Ambele evenimente au produs bulversaţii

în întregul Bazin Carpatic, care s-au tradus prin modificări la nivel geo-politic, dar şi

religios, economic sau social. Apariţia maghiarilor şi populaţiilor satelitare în spaţiul

dintre Mureş, Tisa şi Dunăre a fost confirmată de surse la mijlocul secolului X. Prezenţa

acestor populaţii în zonă a putut fi dovedită mai ales prin descoperiri arheologice, în

special cele funerare pentru care am şi dedicat un capitol al acestei lucrări şi un

subcapitol (referitor la perioada secolelor XI-XIII). Importanţa acestor descoperiri nu se

rezumă doar la obiceiurile de înmormântare, deoarece aşa cum vom vedea mesajul

transmis de inventarele defuncţilor implică mai multe aspecte, în principal cele legate de

statutul social, dar şi de natura preocupărilor fiecărui individ în parte, iar ulterior de noua

ordine impusă de biserică. Ulterior anului O Mie, o dată cu adoptarea creştinismului de

către regele maghiar Ştefan I, lucrurile au început să se schimbe major, dar nu imediat,

fapt demonstrat atât de puţinele surse scrise din epocă, cât mai ales de descoperirile

arheologice. Impunerea noului Regat apostolic şi în acest spaţiu, poate fi demonstrată

prin prezenţa unor centre de putere politică şi apoi religioasă de primă mână (castre de

pământ, reşedinţe episcopale sau ale unor instituţii ecleziastice, mănăstiri). Apoi

identificarea pe teren a unor aşezări sau vetre de aşezare, coroborată cu informaţile scrise,

în cele mai multe cazuri mult mai târzii, a constituit suportul reconstituirilor reţelei de

aşezări din acest spaţiu. Cu toate că există un număr mare de aşezări identificate atât pe

teren cât şi menţionate documentar, cercetarea lor, strict în ceea ce priveşte acest spaţiu

lasă de dorit. Şi cele câteva exemple care ar putea fi amintite nu s-au bucurat de o

publicare a lor în literatura de specialitate. Cercetarea sistematică a unor astfel de aşezări,

dintr-o perioadă în care izvorul scris nu a păstrat prea multe informaţii se impune în

condiţiile date. Şansa ar putea fi reprezentată de lucrările de infrastructură întreprinse în

spaţiul adiacent văii Mureşului inferior, cel puţin pe tronsonul de autostradă ce va lega

Aradul de graniţa cu Ungaria. În această situaţie arheologiei îi va reveni rolul de primă

sursă istorică în ceea ce priveşte cunoaşterea satului medieval timpuriu.

Ca în orice încercare de reconstituire a trecutului, apelul la puţinele izvoare scrise

s-a impus, chiar dacă există o discrepanţă deja foarte mare între acestea şi ceea ce

arheologic s-a descoperit în ultima sută de ani. Printre primele surse care fac referire la

spaţiul nostru sunt cronicile bizantine (De administrando imperio a împăratului

Constantin Porfirogenetul) şi maghiare de limbă latină (Gesta Hungarorum a notarului

anonim, Chronicon pictum sau Gesta Hungarorum a lui Simon de Keza). O serie de

lucrări cu specific literar (Carmen Miserabile a canonicului Rogerius) sau hagiografic

(Legenda Sfântului Gerard) au înregistrat evenimente care au marcat spaţiul nostru pe

parcursul secolelor X-XIII. Încercările noastre de reconstituire a peisajului şi diverselor

aspecte legate de civilizaţia medievală timpurie ne-a determinat să apelăm şi la alte surse

dintr-o perioadă mai târzie decât cea care ne interesa în cazul de faţă (mai ales surse

cartografice).

Cercetarea unor zone bine delimitate administrativ sau microzone din perioada

medievală timpurie are antecendete serioase în acest spaţiu încă din a doua jumătate a

secolului al XIX-lea, având drept suport informaţiile istorice, etnologice, onomastice şi

cele oferite de descoperirile arheologice. Acumularea şi completarea lor permanentă ne

permite acum să abordăm din alte perspective aspectele legate de peisajul şi mediul

înconjurător în care şi-au desfăşurat viaţa comunităţile umane de pe valea Mureşului

inferior în intervalul cronologic cuprins între secolele X-XIII. Nu în cele din urmă vom

încerca completarea acestor informaţii cu rezultate venite dinspre ştiinţele complementare

arheologiei (geografie şi geologie, biologie cu ramurile ei, topografie etc.). În cadrul

studilor de caz, vom prezenta rezultatele parţiale ale unor analize antropologice realizate

în două necropole diferite atât din punct de vedere al practicilor funerare cât şi temporal,

descoperite pe cursul inferior al Mureşului.

Fiind vorba de o perioadă de trei secole, am ales să prezentăm în cadrul a două

capitole separat realităţile politice, sociale, economice şi spirituale din spaţiul Mureşului

inferior. Prima perioadă cuprinsă între a doua jumătate a secolului X şi prima parte a

secolului XI, am căutat să o prezentăm mai ales din perspectiva impactului pe care

populaţiile venite din stepele nord-pontice le-au produs, reflectate mai ales în practicile

funerare. Analiza acestor practici implică nu doar aspecte legate de lumea de apoi, ci şi

mesaje pe care cei morţi le-au dus cu ei din lumea celor vii. Repartiţia teritorială a

descoperirilor şi analiza acesstora ne va permite realizarea unor estimări demografice de

asemenea. Prin studii de caz vom încerca să surprindem aspecte legate de ritualurile

funerare, dispunerea mormintelor în cadrul necropolei, inventare funerare etc.

Al doilea interval, cuprins între secolul XI şi XIII, l-am analizat în cadrul unui

capitol separat, care urmăreşte oarecum principalele aspecte ale unei societăţi în plină

transformare mai ales sub impactul acceptării creştinismului. Spaţiul analizat,

binecuvântat de apele Mureşului a constituit atât o zonă prielnică aşezării unor comunităţi

umane, cât şi arteră de comunicaţii între spaţiul transilvan şi cel pannonic. Acest fapt a

permis ridicarea în acest sector a unor centre de putere politică şi ecleziastică de mare

importanţă în cadrul tânărului Regat arpadian. Toate acestea au fost completate cu o reţea

de aşezări la fel de importante în angrenajul tânărului regat, atestate documentar s-au

descoperite pe cale arheologică.

Tocmai de aceea, ne propunem să adunăm toate aceste informaţii într-o bază de

date care să cuprindă atât repartiţia teritorială a descoperirilor în teren, pentru care vom

realiza un repertoriu însoţit de localizări geografice cât mai exacte, dar şi aspecte legate

de cultura materială recuperată de-a lungul timpului în cadrul unor cercetări arheologice

sau doar de suprafaţă.

II. Cadrul geografic general şi factorii de influenţă asupra mediului.

Capitolul urmăreşte prezentarea limitelor geografice care au fost circumscrise

temei noastre. De asemenea urmăreşte să prezinte cât mai detaliat cadrul general de

evoluţie şi factorii care au avut influenţă asupra mediului. Fiind vorba de ultimul sector al

Mureşului înainte de vărsarea în Tisa, cadrul geografic circumscris acestui spaţiu este

relativ unitar şi nu foarte spectaculos, însă foarte propice vieţii. Mureşul a devenit în

această perioadă o axă de comunicaţie foarte importantă dinspre Transilvania spre câmpia

Pannonică şi apoi restul Europei. Mărturie în acest sens stau acele centre de putere

(Cenad, Vladimirescu, poate şi Bulci), numărul relativ mare de aşezăminte monastice,

precum şi simplele aşezări, strâns legate de Mureş şi care toate la un loc compuneau

habitatul uman al zonei. În linii foarte generale cadrul geografic, pentru perioada

medieval timpurie, prezenta aceleaşi caracteristici ca în zilele noastre, cu menţiunea că

acum există elemente care în urmă cu un mileniu aveau altă configuraţie şi alte trăsături.

În cadrul acestui peisaj doar Mureşul şi-a schimbat în timp aspectul şi mai ales cursul,

datorită atât fenomenelor naturale, dar mai ales intervenţiilor antropice, fapt demonstrat

de „braţele moarte” încă vizibile în teren. Depunerile naturale sau artificiale au făcut ca

nivelul de călcare să crească considerabil în anumite zone.

III. Izvoarele cercetării.

În orice încercare de reconstituire a trecutului, fie că este vorba de lucrări de

sinteză sau unele care vizează spaţii limitate se face apel la o serie de izvoare scrise şi

surse din vremea respectivă sau apropiate cronologic. Ponderea lor diferă de la o epocă

istorică la alta. Pentru perioada şi spaţiul pe care ni l-am propus să îl analizăm aici rol

însemnat o deţin izvoarele arheologice, urmate îndeaproape de cele narative, cartografice,

numismatice etc.

Pentru cunoaşterea întregului habitat din perioada medieval timpurie, cu toate că

se poate face apel deja la documentul scris, cele mai multe informaţii vin mai ales dinspre

arheologie şi ştiinţele complementare (geologie, biologie, fizică etc). Din această cauză

ordinea aleasă în prezentarea acestor surse ţine în special de tema acestei lucrări, dar şi de

limitările izvoarelor scrise la care putem face apel. Apoi, celelalte surse vin să

completeze şi argumenteze în cel mai fericit caz informaţiile legate de cadrul geografic,

factorii de influenţă asupra mediului, localizări, datări etc.

IV. Repere istoriografice. Schiţă privind stadiul actual al cercetărilor.

În cadrul acestui capitol s-a urmărit pe lângă prezentarea stadiului la care s-a

ajuns din perspectiva istoriografică, creionarea celor mai importante repere legate de

stadiul cercetărilor arheologice întreprinse pe valea Mureşului inferior. Multe dintre

aceste cercetări au rămas inedite, fiind publicate aici pentru prima dată. Practic există

pentru fiecare capitol în parte câte un studiu de caz relevant temei alese.

V. Valea Mureşului inferior în secolele X-XIII. Repere istorice.

In prezentarea istoricului regiunii Mureşului inferior, pe lângă sursele scrise un rol

important a revenit şi descoperirilor arheologice. Pe lângă firul roşu trasat prin marcarea

celor mai importante evenimente menţionate documentar, am încercat prin analize

punctuale să reliefăm măcar în parte aspecte legate de habitatul acestui spaţiu.

VI. Orizontul cronologic al secolelor X-XI.

În cadrul acestui palier cronologic cele mai multe descoperiri sunt cele cu caracter

funerar. Formele de locuire de tipul aşezărilor sau fortificaţiilor sunt puţin documentate şi

în general discutabile în privinţa datării lor. Din acest motiv am căutat să cuprindem în

acest capitol mai ales problemele legate de practicile funerare, care pot reflecta măcar în

parte aspecte din viaţa celor decedaţi. Stadiul la care s-a ajuns în cercetarea necropolelor

permite la ora actuală emiterea unor păreri destul de pertinente în legătură cu spaţiile

ocupate de o populaţie la un moment dat, putând să ne ofere date legate de evoluţia

demografică şi aspecte legate de ritul şi mai ales ritualurile de înhumare. Pentru acest

orizont cronologic, ritualurile funerare sunt de o mare importanţă deoarece ne oferă

practic reacţia pe care au avut-o cei rămaşi în viaţă faţă de cel decedat. De asemenea,

inventarul funerar reflectă pe lângă aspectele familiale, poziţia şi rangul ocupat în cadrul

societăţii respective. La toate acestea un rol important avea şi situaţia economică a

regiunii unde se afla necropola, de contactele politice şi economice cu spaţiile învecinate,

toate acestea reflectate şi în inventarul funerar.

Pentru regiunea aleasă ca obiect de studiu situaţia nu se prezintă mult diferită din

punct de vedere al ritualurilor funerare faţă de teritorile învecinate. Astfel, dacă pentru

secolul al X-lea caracteristică este înhumarea defunctului cu inventar funerar, spre finele,

dar mai ales începând din secolul XI situaţia se schimbă trepat sub impactul religiei

creştine. Numărul necropolelor, mormintelor izolate sau al unor piese presupuse de

inventar descoperite disparat doar pentru spaţiul circumscris văii Mureşului inferior

depăşeşte 50 de puncte. O bună parte dintre ele au fost publicate în studii de mai mare sau

mică amploare, care au creat la ora actuală o imagine cât de cât clară în privinţa

dispersiei, ritualurilor şi influenţelor produse la un moment dat dintr-o parte s-au alta.

Aceasta nu înseamnă că nu se mai pot face nuanţări şi completări la studiile deja

menţionate. Uneori chiar analiza şi republicarea corectă a unor descoperiri poate să aducă

elemente noi, care să confirme s-au infirme unele teorii deja formulate.

În ceea ce priveşte amplasarea şi repartiţia teritorială în microregiunea noastră,

majoritatea spaţiilor funerare au fost aşezate pe terase sau grinduri, ferite de revărsările

periodice ale râului Mureş. Din datele prelevate până acum necropolele descoperite au

fost de mărime medie, numărul de defuncţi fiind cuprins între 1 şi 20. Pentru unele din

aceste descoperiri, datorită caracterului restrâns al cercetările se presupune un număr mai

mare de morminte. Avem şi situaţia când acelaşi spaţiu în care s-au făcut înhumări în

perioada secolului X şi poate început de XI s-au re/folosit din nou la finele secolului al

XI-lea până în secolul al XIII-lea. În aceste situaţii este greu de urmărit dacă există forme

de continuitate s-au pur şi simplu cei de mai târziu au ales acelaşi loc de veci.

Referitor la dispunerea mormintelor în cadrul necropolei s-a putut constata că

acestea erau depuse în şiruri paralele sau grupuri, probabil familiale. Pentru cazul

necropolelor cu morminte în şiruri cel mai bun exemplu, pe care îl voi şi prezenta ca

studiu de caz este cel de la Nădlac Lutărie.

Ritul de înhumare pentru perioada şi regiunea studiată a fost înhumaţia, cu

depunerea de inventar funerar în groapa sepulcrală sau fără. Atribuirea etno-culturală a

acestor descoperiri a iscat dispute şi încă mai are efecte asupra scrisului istoric, deşi de

cele mai multe ori este foarte greu ca prin câteva piese de inventar să poţi indica etnia

celui care le purta. Şi în acest caz descoperirile arheologice sunt mult mai relevate şi

cantitativ consistente decât sursele scrise, acestea din urmă prea puţine şi foarte lacunare.

Progresele înregistrate în cercetarea acestui segment cronologic au permis o datare şi

atribuire mai clară pentru mormintele maghiare din secolele IX-X, mai ales pe baza

inventarului lor. În acest sens s-a încercat să se facă o separare între acest orizont

cronologic vechi maghiar sau stepic şi necropolele aparţinătoare orizontului cultural de

tip Bjelo Brdo.

Prin lucrarea de faţă sperăm să ne aducem şi noi contribuţia la cunoaşterea

aspectelor legate de credinţele şi practicile funerare existente la finele mileniului întâi

într-un spaţiu în care Mureşul a avut un rol foarte important. Nu în cele din urmă sperăm

să putem arăta şi impactul pe care noile populaţii l-au putut avea asupra acestei regiuni,

atât din punct de vedere politic cât mai ales al modului de viaţă.

VII. Orizontul cronologic al secolelor XI-XIII.

Spre deosebire de perioada precedentă, după anul O Mie situaţia istorică a luat o

nouă turnură şi a fost marcată în spaţiul nostru de creştinarea lui Vajk (997-1000), fiul lui

Geza, devenit prin botez Ştefan I (1001-1038). Cu toate că a moştenit o putere destul de

solidă, prin care a reuşit să îşi impună autoritatea, în privinţa organizării statale, tânărul

regat medieval se afla la început de drum. Cam tot în această perioadă a luat fiinţă

sistemul politic, care a definit practic întreaga domnie a Arpadienilor. A fost un proces

amplu desăvârşit pe parcursul a trei secole.

În ceea ce priveşte aria noastră de cercetare, evenimentele şi personajele de care

se leagă evoluţia ulterioară a habitatului văii Mureşului inferior sunt Ahtum, ca

moştenitor şi stăpân al acestei regiuni (între Vidin, respectiv Dunăre şi Crişuri, Tisa şi

munţi) şi regele Ştefan I. Sursele istorice care au păstrat informaţii despre aceste

evenimente sunt cuprinse în cronica Notarului Anonim a lui Bela al III-lea şi în Legenda

Mare a lui Gerard.

Organizarea tânărului stat s-a bazat de la început pe întemeierea unor centre de

putere, fortificaţii în care rezidau acei comes (deminitari regali) şi reşedinţe episcopale.

Totalitatea acestor comiţi (ordo comitum) alături de episcopi constituiau principalul

sprijin al suveranului. Întemeierea acestor comitate, precum şi a diecezelor a fost un

proces care a durat ceva vreme, datorită fenomenului de trecere de la o societate în care

reminiscenţele formelor de organizare tipice unor populaţii nomade şi păgânismul erau în

opoziţie cu cele ale noi societăţi. Numărul estimat de castre şi comitate întemiate de

Ştefan se situează undeva între 40 şi 45. Cu toate acestea, pentru multe dintre acestea

primele atestări documentare sunt relativ târzi, ceea ce nu înseamnă că ele nu au existat

de timpuriu. Cazul nostru, din iniţialul comitat Cenad (pomenit abia la 1197) edificat

aproximativ pe scheletul teritoriului controlat anterior de Glad, dar mai ales Ahtum, s-au

desprins alte comitate în spaţiul care astăzi formează regiunea Banat. Dintre acestea şi cel

al Aradului (pomenit în 1214), care împreună cu ce a rămas din cel iniţial al Cenadului au

constituit formele administrative pe cuprinsul cărora se încadrează spaţiul avut în vedere

de noi aici, şi anume valea Mureşului inferior.

Spre sfârşitul secolului al XI-lea regalitatea începe să îşi revină datorită măsurilor

întreprinse în special de regii Ladislau I (1077-1095) şi Coloman (1095-1116).

Acceptarea creştinismului de rit apusean nu a însemnat şi o impunere a sa încă de la

început. Influenţa bisericii răsăritene în spaţiul care ne preocupă s-a făcut resimţită şi

după anul O Mie. Felul în care aceasta s-a manifestat însă nu a lăsat prea multe urme şi

asta probabil din cauza lipsei unor forme de organizare girate de o autoritate politică. În

privinţa organizării ecleziastice, după întemeierea primelor centre episcopale, pe teritoriul

acum controlat de arpadieni au fost aduşi călugări pentru a întemeia mănăstiri. Ordinul

benedictin a fost cel care s-a bucurat de un puternic sprijin venit din partea regalităţii, fără

de care era practic imposibilă ridicarea unor înfloritoare aşeziminte monahale, asta şi

dacă ar fi să ne gândim numai la cele de pe valea Mureşului inferior. Un alt ordin care a

primit sprijin masiv în perioada de început a fost cel cistercian, cu toate că pentru spaţiul

nostru avem doar o mănăstire, cea de la Igriş. La acestea trebuie adăugat imediat

eforturile de organizare a sistemului de biserici parohiale, proces la fel de anevoios şi

greu de suprins pentru perioada medieval timpurie. Pe baza informaţiilor scrise, dar mai

ales arheologice putem considera secolul al XII-lea şi al XIII-lea infloritor în ceea ce

priveşte edificarea unor lăcaşuri de cult pe întreaga vale a Mureşului inferior. Avem în

vedere pe lângă reşedinţa episcopală de la Cenad şi capitlul de la Orod, şiragul de

mănăstiri şi biserici edificate fie cu ajutor regal, fie prin bunăvoinţa unor puternice familii

nobiliare.

Toate aceste eforturi au fost curmate brusc de invazia tătară, care pe lângă

impactul pe care la produs a avut urmări foarte profunde asupra reţelei de aşezări şi

aşezăminte monastice abia întemeiate. Pentru spaţiul nostru cele mai multe informaţii

scrise ni le oferă Rogerius în Carmen Miserabile.

Legat de formele de habitat întâlnite ne vom referi mai ales la cele legate de

centrele de putere, în funcţie de care s-au produs şi propagat celelalte forme de

organizare, fie ecleziastică sau laică. În acest sens ne-am propus pe lângă o prezentare

generală a situaţiei din regiunea Mureşului de Jos, prezentarea unor studii de caz rezultat

al unor cercetări arheologice mai vechi, aşa cum este cazul celor de la Vladimirescu sau

Bulci. Chiar dacă au fost discutate intens în literatura de specialitate, în special română şi

maghiară, rezultatele acestor săpături au rămas practic inedite, fiind publicate doar parţial

şi oarecum tendenţios în literatura de specialitate.

Încercările de reconstituire a geografiei ecleziastice din acest spaţiu a constituit un

alt subiect des abordat în literatura de specialitate şi care continuă să provoace, mai ales

datorită unor descoperiri arheologice mai vechi sau recente. Dacă în privinţa Cenadului,

practic punctul central şi de referinţă pentru întreaga vale a Mureşului inferior şi nu

numai există câteva studii deja consacrate, celelalte monumente nu s-au bucurat de

aceiaşi atenţie. Studiile de caz la care ne vom opri se leagă de cercetările arheologice, în

mare parte inedite, care privesc descoperirile de la Vladimirescu (Orod), Bulci, Chelmac

Eperies sau Frumuşeni Bizere.

Sursele documentare, dar şi descoperirile perieghetice relevă un număr destul de

mare de aşezări, mai ales pentru perioada secolelelor XI-XIII. Cercetări arheologice în

astfel de situri lipsesc aproape cu desăvârşire, iar acolo unde există au fost de mică

amploare. Cu toate acestea materialul arheologic recuperat este destul de abundent şi ne

poate oferi o imagine, este drept limitată a îndeletnicirilor şi preocupărilor din fiecare

aşezare sau vatră de aşezare în parte. Pentru perioada pe care o avem în vedere s-a

estimat un spor demografic, situaţie dată atât de condiţiile climaterice în general bune cât

şi a lipsei unor conflicte majore, care să o influenţeze negativ. Cele mai populate zone

erau cele situate pe lângă cursurile de apă. Cu toate că este vorba doar de o microregiune,

în ceea ce priveşte posibile estimări ale numărului populaţiei pentru spaţiul avut în vedere

de noi aici sunt destul de greu de făcut şi asta datorită lipsei mai multor indicatori care să

permită astfel de statistici. Şi în cazul acestui segment vom avea în vedere câteva studii

de caz, despre care se cunosc puţine lucruri în literatura de specialitate.

Un ultim subiect analizat în cadrul acestui orizont cronologic a fost cel legat de

practicile funerare ale perioadei, mult schimbate faţă de perioada anterioară. Avem în

vedere aici mai ales implicarea bisericii în ceea ce a însemnat ritul şi mai ales ritualurile

funerare, impuse o dată cu acceptarea creştinismului ca religie oficială. Chiar dacă pentru

început organizarea unor necropole nu s-a făcut în jurul unor biserici, impunerea regulilor

şi dogmelor creştine s-a reflectat mai ales în lipsa unor inventare foarte bogate în

morminte. Începând din a doua jumătate a secolului al XI-lea şi mai ales din secolul XII

fenomenul înhumării în jurul unor biserici devine regulă. Folosirea aceleiaşi necropole de

un număr mai mare de aşezări a fost în perioada medieval timpurie o practică des

întâlnită. În analiza noastră vom avea în vedere de la necropolele unor aşezări cu sau fără

biserică, până la cele organizate în mănăstiri. Cu toate că descoperirile funerare nu au fost

puţine pentru palierul cronologic vizat, acestea nu s-au bucurat de o atenţie deosebită în

literatura de specialitate de la noi. Cauzele ar fi diverse şi complexe, unele fiind legate de

cei care au făcut descoperirile, interesaţi de studierea altor epoci (v. cazul de la Pecica),

iar altele de lipsa de spectaculozitate a unor astfel de descoperiri în comparaţie cu

necropole în care inventarele funerare erau mult mai bogate. Toate aceste date coroborate

au făcut ca un aspect important al manifestărilor celor în viaţă faţă de cei trecuţi la cele

veşnice în perioada medieval timpurie să fie mai puţin cunoscute nouă acum.

VIII. Consideraţii finale.

Încercarea de reconstituire, măcar parţială, a formelor de habitat uman de pe

cursul inferior al Mureşului în secolele X-XIII, doar pe baza descoperirilor arheologice,

coroborate cu puţinele informaţii păstrate în sursele scrise sau cu studii complementare

(de topografie, antropologie, biologie etc.) s-a dovedit a fi o întreprindere nu uşor de

realizat. Chiar dacă analiza noastră s-a oprit asupra unei zone cuprinse între 10-30 km la

nord şi sud de Mureş, descoperirile şi siturile cartate, acoperă în general palierul

cronologic pe care am dorit să îl prezentăm aici. Pentru delimitarea spaţiului aflat la nord

şi la sud de Mureş limitele ne-au fost oferite de localităţile actuale Mâsca-Şiria-Sântana-

Macea-Variaş-Makó, respectiv Lipova-Şagu-Periam-Cenad-Kiszombor-Szöreg. Alegerea

noastră se bazează pe faptul că pe această linie se poate observa şi maxima extindere a

fostelor braţe ale Mureşului, vizibile pe fotografiile aeriene sau satelitare ale zonei.

Formele de habitat uman analizate reflectă doar o parte din ceea ce arheologic a fost scos

la iveală, fie în urma unor descoperiri întâmplătoare, fie prin săpături sistematice. Acest

fapt a fost posibil şi datorită faptului că de-a lungul timpului în spaţiul analizat au fost

efectuate săpături de mai mică sau mare amploare, care au surprins şi niveluri de locuire

din perioada medievală. Pentru foarte multe dintre acestea însă valorificarea ulterioară nu

s-a mai produs sau a fost restituită parcimonios în literatura de specialitate. Acesta a fost

şi unul din motivele care ne-au determinat să abordăm această temă, altfel destul de

complexă şi dificil de analizat într-un timp atât de scurt. Astfel, am ales să prezentăm

aceste realităţi pe două paliere cronologice distincte, primul cuprins între secolele X-XI,

iar al doilea între secolele XI-XIII.

Într-un astfel de demers am considerat necesară realizarea de la început a unui

capitol dedicat cadrului geografic. În cadrul acestuia am căutat să facem o prezentare cât

mai detaliată a peisajului, atât din perspectiva actuală, iar în măsura posibilităţilor şi din

perioada analizată în lucrarea de faţă. Şi în această situaţie lipsa unor cercetări

complementare, ne-a determinat să ne îndreptăm atenţia spre zone învecinate, mai ales

din spaţiul pannonic, unde s-au obţinut deja rezultate notabile în acest sens. Fiind un

spaţiu bine delimitat geografic, unele scenarii legate de peisajul zonei au putut fi

reconstituite pe baza hărţilor din perioada habsburgică şi mai nou cu ajutorul imaginilor

satelitare. Modificările produse încă din zorii epocii moderne, prin lucrările de canalizare

şi desecare a numeroaselor mlaştini din câmpia joasă, au determinat schimbări majore ale

peisajului existent în perioada medievală. În acest sens asocierea factorilor geografici

actuali cu cei ai perioadei analizate i-am făcut cu mare precauţie, în lipsa unor studii

referitoare la alţi factori, cum ar fi cei climaterici, regimul de precipitaţii, eolian etc.

Oricare a fost situaţia, rolul jucat de râul Mureş a fost unul major în ceea ce priveşte

dezvoltarea economică a zonei.

Controlul asupra transportului de sare a dus la conflictul dintre Ahtum şi primul

rege creştin maghiar Ştefan I. Se pare că a fost doar unul din motivele declanşării acestui

conflict, atitudinea de independenţă arătată de acest personaj nefiind singulară în cadrul

tânărului regat. Cert este că Ahtum şi-a exercitat puterea şi în spaţiul nostru, descoperirile

funerare din secolele X-XI fiind tocmai ale unor comunităţi aflate cel mai probabil sub

ascultarea acestuia. Cu excepţia celor două săbii descoperite la Kiszombor-E şi Ceala,

care au aparţinut probabil unor căpetenii, în rest celelalte necropole indică o populaţie din

categoria de mijloc şi de rând. Atât din ceea ce ne relevă izvorul scris, cât şi din

inventarele funerare se poate aprecia că aceste comunităţi s-au aflat în contact cu spaţiul

bizantin. Nu putem şti exact ce impact a avut adoptarea creştinismului răsăritean de către

conducătorul lor asupra populaţiei din acest spaţiu şi mai ales cât de mult a fost el

receptat de aceste comunităţi. Prezenţa în morminte a unor piese de poadoabă din mediul

bizantin, monete şi cruciuliţe pectorale, ne indică faptul că acţiunile de convertire au avut

un efect oarecare asupra populaţiei din această zonă. Se pare că prezenţa acelui episcop al

“Turciei” Hierotheos a lăsat urme nu numai în ce priveşte inventarele funerare, ci şi în

ceea ce priveşte unele aşezăminte monastice localizate la Mureşul de Jos. Alături de

mănăstirea de călugări greci de la Morisena, mănăstirea localizată la Semlac în punctul

Hăblău, Ahtonmonostura ar putea sugera un astfel de scenariu, însă din păcate acesta nu

poate fi decât presupus în lipsa unor dovezi clare.

Densitatea descoperirilor funerare sugerează o locuire intensă pe ambele maluri

ale Mureşului, cele mai mari necropole fiind identificate la gurile de vărsare ale râului.

Din punctul de vedere al orizonturilor funerare s-a putut observa faptul că în această

perioadă în spaţiul văii Mureşului inferior domină descoperirile de tip stepic sau maghiar

şi cele zise Bjelo Brdo. Din punct de vedere etnic situaţia din spaţiul analizat s-a

diversificat o dată cu apariţia triburilor maghiare cu populaţiile care i-au însoţit. La

sosirea maghiarilor în acest spaţiu, documentele îi pomenesc aici pe slavi, populaţii

romanice şi bulgari. Pe lângă izvorul scris, de multe ori unele piese de inventar pot oferi

indici legate de etnia celui care le-a purtat. Aşa cum am văzut un astfel de caz a fost

documentat la Sânpetru German, pe baza cerceilor de tip Saltovo descoperiţi în mormânt.

Este foarte posibil ca după înfrângerea lui Ahtum de către Csanadinus, populaţia din acest

spaţiu să nu fi fost afectată foarte mult, continuându-şi modul de viaţă tradiţional. Din

analiza practicilor funerare nu s-au putut desprinde schimbări bruşte în ceea ce priveşte

ritualurile de înmormântare, iar amprenta noii religii adoptate de regele Ştefan a fost uşor,

uşor acceptată şi de aceste comunităţi. Renunţarea treptată la obiceiurile funerare care

implicau depunerea de ofrande (părţi de cal în special) sau piese de inventar (podoabe,

arme, ustensile etc.) poate fi observată şi arheologic în cadrul necropolelor din secolul XI.

În foarte puţine cazuri descoperirile au fost documentate încât să ne ofere

informaţii legate de planimetria şi dispunerea mormintelor. Cazul descoperirilor de la

Nădlac Lutărie este oarecum fericit, la fel şi cel de la Szőreg Homokbánya unde avem

dispunerea mormintelor în cadrul necropolei. Pe baza inventarelor funerare s-a putut

evalua şi poziţia socială a defuncţilor. În cazul câtorva morminte de la Nădlac Lutărie am

putut beneficia şi de analiza lor antropologică, destul de relevantă în ceea ce priveşte

modul de viaţă al acestor comunităţi. În privinţa amplasamentelor alese, am văzut că

majoritatea necropolelor s-au aflat în apropierea Mureşului sau a unor braţe secundare, pe

terase şi grinduri sau pe telluri şi tumuli preistorici. În afara faptului că astfel erau

protejate de revărsările apelor, altă explicaţie nu s-a mai dat până acum. Cele mai multe

probleme sunt legate însă de localizarea aşezărilor acestor comunităţi. Datorită modului

de viaţă semi-nomad, încă legat de găsirea unor păşuni pentru turmele de animale, aceste

vetre de aşezare nu pot fi decât presupuse în apropierea necropolelor cercetate din această

perioadă. În spaţiul cercetat situaţia este încă departe de a fi clarificată, deoarece numărul

descoperirilor funerare îl depăşeşte cu mult pe cel al aşezărilor contemporane.

Schimbările în cadrul comunităţilor de pe valea Mureşului s-au produs treptat. Din

această cauză, sedentarizarea comunităţilor şi aspectele legate de evoluţia ritualurilor

funerare sunt de cele mai multe ori greu de observat doar pe baza descoperirilor

arheologice. Adoptarea creştinismului de către regele Ştefan I a produs importante

mutaţii la nivelul tânărului Regat arpadian. Însă, aşa cum o arată şi descoperirile

arheologice din necropole datate după anul O Mie, adoptarea noilor norme impuse de

biserică nu s-a realizat decât treptat.

Aşa cum am văzut, naşterea unor centre de putere în spaţiul analizat a fost dată

probabil de importanţa strategică, atât politică cât mai ales economică a văii Mureşului

inferior. Întemeierea comitatelor şi a castrelor regale a produs modificări profunde în

cadrul societăţii cuprinse în graniţele tânărului regat, în care diferenţele sociale au devenit

din ce în ce mai evidente. În analiza asupra centrelor de putere am ales să prezentăm

cazul descoperirilor de la Vladimirescu, unde a fost localizată o forticaţie de pământ şi

lemn. Pentru epoca în discuţie, fortificaţia este un argument clar ce se leagă de prezenţa

aici a unui centru de putere, despre a cărui datare şi atribuire în literatura de specialitate

mai mult s-a speculat, decât s-a oferit argumente clare. Acest lucru a fost posibil, ca de

altfel şi în cazul altor monumente de acest fel, datorită modului foarte subiectiv de

publicare a rezultatelor descoperirilor. Din această cauză ne-am propus în cadrul lucrării

de faţă o analiză mai atentă asupra rezultatelor acestor cercetări, având ca punct de

pornire documentaţia păstrată în arhiva muzeului, coroborată cu ceea ce s-a scris până

acum pe această temă. La aceasta am adăugat o parte importantă din cultura materială

recuperată arheologic şi care s-a păstrat în cea mai mare parte inedită. Concluzile la care

am ajuns sunt doar preliminare şi nu au pretenţia unor rezolvări definitive, însă diferă din

anumite puncte de vedere de ale autorilor cercetărilor. Dezbaterile pe această temă au dus

la crearea a două curente de opinie, unul care plasează fortificaţia în secolele IX-XI (în

special istoriografia românească, atât cea veche, cât şi o parte din cea nouă) şi altul care

localizează aici castrul comitatului de Arad. Pornind de la această idee, după părerea

noastră apariţia şi funcţionarea fortificaţiei nu se putea face decât în cadrul unei entităţi

statele sau prestatale bine închegate. După cum se ştie, naşterea comitatului regal Arad s-

a făcut la o dată care ne scapă, acesta desprinzându-se din comitatul mai mare, întemeiat

anterior, al Cenadului. Semnalarea în anul 1131 a 15 gospodării existente în cetate (in

castro Orodiensi sunt 15 mans-es), ar putea fi legată de descoperirile arheologice făcute

pe latura de nord şi de vest a fortificaţiei, unde au fost delimitate locuinţe care prin formă,

dar şi material pot fi datate în secolele XI-XIII. Prezenţa în jumătatea estică a fortificaţiei

a unei necropole, poate să sugereze scoaterea treptată din uz a acesteia pe parcursul a

câtorva generaţii. Este însă cert că în secolul al XIII-lea fortificaţia era scoasă din uz,

motiv pentru care cel mai important izvor, contemporan evenimentelor (Carmen

Miserabile al canonicului Rogerius) nu o menţionează. Şi arheologic s-a putut constata că

locuirea nu depăşeşte limitele secolului al XIII-lea. Situaţia nu este singulară, fiind

semnalată şi în alte fortificaţii similare (poate cel mai bun exemplu ar fi cel al fortificaţiei

de la Bulci, aflate mai în amonte pe Mureş). Acolo însă, situaţia schimbărilor a ţinut de

alte resorturi şi a fost probabil puţin mai timpurie, fortificaţia fiind “ocupată” de o

mănăstire benedictină.

Concomitent puterea regală a pus bazele organizări ecleziasitice şi în acest spaţiu,

prin implantarea instituţiilor ecleziastice ale bisericii occidentale. Întemeierea reşedinţei

episcopale de la Cenad s-a făcut în acelaşi timp cu aducerea primilor călugări benedictini

aici. Aceştia au deschis şirul altor mănăstiri întemeiate fie cu ajutor regal, fie de către

familii foarte bogate. Există şi păreri care susţin că acest fapt s-a realizat având la bază

structuri ale biserici răsăritene, astăzi din păcate destul de greu de sesizat documentar sau

arheologic. Cu toate acestea, coroborat cu izvoarele scrise, descoperirile arheologice din

ultima vreme vin să completeze vidul de informaţie în ceea ce priveşte aşezămintele

monastice din zona Mureşului inferior. Cazul descoperirilor de la Bulci, Frumuşeni sau

Chelmac sunt edificatoare, acestea fiind unele dintre cele mai importante mănăstiri

benedictine dintre cele pomenite de izvoarele scrise. Un alt ordin important ajuns pe

valea Mureşului inferior a fost cel cistercian, pe seama cărora s-a pus o anume revigorare

a vieţii monastice şi de asemenea li s-au atribuit merite în ceea ce priveşte descoperirile şi

inovaţiile aduse în agricultură, creşterea animalelor, comerţ, etc. Mănăstirea întemeiată la

Igriş, ca filie şi cu ajutorul unor călugări din mănăstirea Pontigny (Franţa), a fost una din

cele mai importante întemeiate în cadrul Regatului arpadian, bucurându-se de sprijinul

regelui Andrei al II-lea şi a soţiei Yolantha de Courtenay.

Ca organizare ecleziastică spaţiul nostru se afla sub cârmuirea diecezei de Cenad,

implantată aici deja în anul 1030. La fel ca în cazul altor dieceze, Cenadul s-a organizat

în arhidiaconate şi decanate, probleme ce ne sunt mai puţin cunoscute pentru perioada de

început (sec. XI-XII). O astfel de organizare presupune o reţea de biserici, însă aşa cum

am văzut numărul bisericilor din perioada timpurie nu este foarte mare. O altă structură

ecleziastică importantă care a luat fiinţă în ambianţa văii Mureşului inferior, probabil la

începutul secolului XII, a fost prepozitura Aradului. Localizată în preajma castrului de la

Vladimirescu, noua instituţie avea să joace un rol important în istoria ecleziastică a

regiuni văii Mureşului, ca for emitent de acte. Cele peste 600 de acte emise aici până la

mijlocul secolului al XVI-lea (transcrieri de donaţii, acte de înzălogire, testamente, acte

de vânzare-cumpărare etc.), constituie o dovadă în acest sens. În ceea ce priveşte ruinele,

încă păstrate în centrul comunei mai sus menţionate, cercetările de până acum nu permit

stabilirea tuturor etapelor de evoluţie ale monumentului, certe fiind doar două faze

majore, la care se pot adăuga probabil alte intervenţii. Pe baza aceloraşi cercetări

arheologice se pare că biserica avea ridicat un deambulatoriu în jurul absidei bisericii în

secolul al XIII-lea, iar spre sud se aflau clădirile anexe, surprinse prin două sondaje. În

ceea ce priveşte bisericile de sat, numărul mic al descoperirilor, a fost oarte posibil

suplinit de mănăstirile deja menţionate mai sus. În lipsa surselor scrise, care se

generalizează abia spre sfârşitul secolului al XII-lea, arheologiei şi istoriei artei îi vor

reveni în continuare un rol important în investigarea începuturilor vieţii ecleziastice în

acest spaţiu.

Strâns legat de organizarea ecleziastică s-au produs treptat modificări şi în ceea ce

priveşte obiceiurile funerare. Din această cauză, de multe ori descoperirea unor necropole

datate pe baza inventarului (în special monete, dar nu numai) după anul O Mie, constituie

un indiciu preţios, dar nu obligatoriu, al prezenţei unei biserici. Arheologic s-a putut

constata că prezenţa unei necropole nu trebuie asociată imediat cu un edificiu de cult

creştin. Aşa cum arătam mai sus frecvenţa unor biserici atât de timpurii este încă slab

documentată. Chiar şi după sfârşitul secolului XI şi începutul celui următor unele

necropole au continuat să fie folosite fără edificiu de cult. Situaţia s-ar putea datora

faptului că respectiva comunitate nu îşi permitea un edificiu de cult, dacă ar fi să ţinem

seama de legile regelui Ştefan I. Apoi, în cazul unor aşezări cu necropole preexitente, s-a

putut observa că cei care au ridicat o biserică au preferat alt amplasament, considerândul

pe cel vechi nepotrivit (exemple în acest sens ar putea fi descoperirile de la Pecica Şanţul

Mare sau Vladimirescu Cetate). Sunt însă şi cazuri în care peste vechiul spaţiu funerar au

fost edificate biserici (un exemplu relevant ar putea fi cel de la Cladova Dealul Carierei

s-au cel de la Tauţ La Cetate, aşezare situată dincolo de munţii Zărandului). Apariţia

ordinelor călugăreşti şi ridicarea primelor mănăstiri a dus la apariţia unui nou tip de

necropole, cele mănăstireşti. Dintre acestea unul din cele mai bine cercetate a fost cel de

la Frumuşeni Mănăstirea Bizere, unde au fost investigate peste 200 de morminte. Analiza

antropologică realizată pe un eşantion însemnat dintre mormintele descoperite, ne-au

adus informaţii inedite despre cei care s-au înhumat în necropola mănăstirii.

Prin cele câteva studii de caz am căutat să prezint din perspectiva descoperirilor

arheologice aspecte legate de obiceiurile funerare. Chiar dacă numărul descoperirilor nu

este foarte mare, am încercat o clasificare preliminară pe tipuri de spaţii funerare. Este

vorba practic de două tipuri majore în acest interval cronologic, cu sau fără edificiu de

cult, ambele fiind marcate de impactul produs de impunerea creştinismului asupra

comunităţilor localizate aici.

Importanţa aşezărilor în cadrul structurilor oricărei forme de organizare statală

este reflectată de densitatea dintr-un spaţiu dat. Numărul relativ mare de aşezări atestate

documentar sau reperate arheologic în spaţiul văii Mureşului inferior sunt un indiciu al

unei densităţi de locuire comparabilă cu a altor regiuni bine populate din Regatul

arpadian. Din păcate, în foarte puţine cazuri cercetările arheologice au urmărit punctual

aceste forme de locuire, ceea ce a făcut practic imposibilă orice încercare de organizare

spaţială a oricărui tip de aşezare identificat în spaţiul analizat. În cazul de faţă, rezultatele

obţinute la Bodrogu Nou, Felnac, Vladimirescu, Zăbrani, Zimandu Nou, Cladova, etc.

(unele sunt prezentate ca studii de caz) sunt departe de a fi mulţumitoare. Dacă în această

privinţă cercetarea arheologică nu a realizat progrese semnificative, nici în ceea ce

priveşte cultura materială lucrurile nu stau la fel de fericit. Informaţiile prezentate în

cadrul lucrării de faţă sunt în cea mai mare parte inedite şi ne oferă doar o mică parte din

ceea ce a reprezentat fiecare aşezare în parte. Cea mai mare parte este reprezentată de

ceramică, pentru care încă nu avem o cronologie foarte strânsă, datările fiind largi pe

cuprinsul a două, trei secole. Pe lângă piesele produse local, reflecţie a nivelului

tehnologic atins, s-au descoperit şi piese de import provenite din spaţii mai mult sau mai

puţin apropiate.

În cazul nostru se poate spune că, naşterea reţelei de aşezări nu s-a făcut la

întâmplare şi aşa cum am putut vedea cele mai multe aşezări s-au concentrat în jurul

unor centre de putere politică, dar şi ecleziastică. Majoritatea aşezărilor şi-au păstrat

aspectul rural, iar naşterea unor adevărate oraşe nu o putem urmări decât după limita

superioară (mijlocul secolului XIII), pe care ne-am propus aici să o analizăm. Cazul

Cenadului este unul special, acesta fiind menţionat de izvoare ca urbs sau civitas,

importanţa lui fiind dată de faptul că aici se afla centru de comitat şi o reşedinţă

episcopală. Unele aşezări au reuşit să devină mai răsărite şi să aibe un statut privilegiat

datorită rolului avut în transportul de sare pe Mureş (cazul Sâmbăteniului, menţionat ca

târg de timpuriu, poate şi Şeitinul), un fapt atestat de izvoarele scrise. Se poate vedea că,

pe lângă factorul politic şi religios, nu poate fi neglijat factorul economic în apariţia şi

mai ales dezvoltarea acestor aşezări. Unele au devenit importante centre meşteşugăreşti,

care deserveau cu precădere populaţia din spaţiile învecinate (v. Cladova, probabil şi

câteva aşezări din jurul Pecicăi).

Considerăm că reconstituirea formelor de habitat uman din spaţiul văii Mureşului

inferior, doar pe baza descoperirilor arheologice sunt departe de a fi încheiate.

Informaţiile adunate în lucrarea de faţă reprezintă doar stadiul la care s-a ajuns în

cercetarea acestei perioade şi ele cuprind eforturile mai multor generaţii de arheologi,

care au întreprins săpături în situri din această perioadă, la care se adaugă propriile

investigaţii. În stadiul actual considerăm că, doar o cercetare aplicată, pentru fiecare sit în

parte, coroborat cu analize complementare vor putea aduce date noi şi edificatoare despre

diversele forme de habitat uman întâlnite în spaţiul văii Mureşului inferior.

IX. Repertoriul descoperirilor.

Repertoriul cuprinde localităţile aflate pe cursul inferior al Mureşului, ordonate

alfabetic. În ceea ce priveşte fiecare tip de descoperire în parte şi cronologia acesteia, s-a

căutat să se ordoneze în listele anexe pentru o mai clară delimitare a fiecărui tip de

habitat. Pe lângă hărţi, în ilustraţie s-au prezentat mai ales aspectele de cultură materială

mai puţin cunoscute şi acolo unde a fost cazul, planuri de săpătură, în cea mai mare parte

inedite. Pentru restul s-a preferat să se dea trimitere spre sursele unde au fost publicate,

pentru a nu încărca inutil lucrarea de faţă.

Acest repertoriu reprezintă practic baza de la care s-a pornit în analiza tipurilor de

habitat uman, întâlnite pe valea Mureşului inferior din prisma descoperirilor arheologice.

Plecând de la izvorul scris, în această analiză pe care ne-am prospus-o asupra habitatului,

materialul cel mai accesibil pentru cunoaşterea acestor realităţi a fost oferit de

descoperirile arheologice, pe care am căutat să le coroborăm atât cât a fost posibil cu

datele oferite de cercetările auxiliare, cum ar fi topografia, geologia, antropologia,

biologia, zooarheologia etc.

Însumate numărul descoperirilor databile în perioada secolelor X-XIII cuprinde

peste 150 de puncte, care reflectă doar în parte din ceea ce s-a putut surprinde arheologic

despre habitatul văii Mureşului inferior. Publicarea cercetărilor rămase inedite şi reluarea

punctuală a unor săpături în situri care mai au nevoie de clarificări ar putea fi baza de

pornire în editarea unor noi lucrări de sinteză, atât legate de istoria acestui spaţiu cât şi

legat de alte aspecte cum ar fi cultura materială, viaţa spirituală, obiceiurile şi practicile

funerare, distribuţia şi evoluţia aşezărilor etc.

X. Anexe.

Capitolul cuprinde tabele şi statistici care reprezintă foarte sintetic stadiul actual

al cercetărilor principalelor forme de habitat întâlnite pe valea Mureşului inferior. Toate

acestea le-am completat cu ilustraţia care cuprinde pe lângă contexte din diverse săpături

arheologice un bogat material ilustrativ în ceea ce priveşte practicile funerare, cultura

materială etc. din perioada timpurie a evului mediu.


Recommended