TESTUL OMULEŢULUI
1. NATURA TESTULUI
Testul Omului permite evaluarea personalităţii copiilor analizând desenele acestora.
În accepţiunea lui tehnică Testul Omului pleacă de la principiul că în desenul unei siluete umane subiecţii îşi proiecteată modul în care se percep pe ei înşişi, cu problemele sau conflictele specifice care ţin de imaginea de sine.
2. APLICAREA TESTULUI
Copiilor între vârsta de 3 – 12 ani
Poate fi aplicată individual sau colectiv
Materiale necesare: 7 culori :roşu, verde, albastru, galben, violet, maro, negru
Creion, radierăFoaie de hârtie
3. INSTRUCŢIUNI
Pe această coală de hârtie (ţinută vertical), vei desena un omuleţ, cât poţi tu de frumos, dacă vrei poţi să-l colorezi.
Copilul trebuie lăsat să deseneze cum vrea.
La întrebările copilului se răspunde ambiguu.
4. INTERPRETAREA
A. criterii generale: a) Poziţia sau atitudinea persoanei desenate: siluetele desenate în mişcare sugerează o firedinamică, activă siluetele desenate cu picioarele depărtate şi cumâinile ridicate sugerează asertivitate şi dorinţăde afirmare socială siluetele înclinate indică dezechilibru emoţional persoanele desenate cu spatele sau din profildenotă dorinţa de evaziune sau de disimulare
b)Expectanţele de rol sexual:includ caracteristicilie sexuale ale desenului reprezentând o persoană de acelaşi sex cu subiectul
desenele ar trebui să conţină astfel de elemente sugerând o identificare normală cu propriul rol sexual
c) Accentuarea, exagerarea, îngroşarea, haşurarea
excesivă sau multiplicarea unor elemente ale desenului: sugerează importanţa pe care subiectul o acordă elementului respectiv din viaţa sa
accentuarea detaliilor sexuale (sânii, coapsele, buzele, părul) indică dorinţe erotice intense sau tendinţa de exhibiţionism sexual
d) Omiterea nejustificată sau tratarea superficială a unor elemente:sugerează conflicte în zona respectivă sau lipsă de implicare în sarcină, evaziune
e) Semne de bizarerii sau de irealism grafic: sugerează conflicte interioare puternice, atitudine batjocoritoare sau pierdere a simţului realităţii
pot apărea în desene: membre lipsă sau amputate, siluete deformate sau hidioase, bestializarea figurii
B. analiza formală: include:
a) analiza trăsăturilor grafice liniile zimţate exprimă agresivitate liniile întrerupte sugerează nesiguranţă sau
anxietate liniile moi abia schiţate, denotă lipsă de energie
b) analiza spaţiului grafic:se referă la plasarea în pagină şi la mărimea desenului
persoanele desenate în zona superioară a paginii poate sugera că persoana se simte fără o bază solidă de ancorare în realitate, fie nevoia de putere sau expansiune
desenul executat în josul paginii sugerează că individul se simte nesigur şi neadaptat
ocuparea preferenţială a spaţiului din stânga indică retragerea în trecut, poziţia pasivă de spectator
desenul plasat în dreapta înseamnă orientare spre lume sau viitor
desenele mari sugerează megalomanie, centrare de sine, siluetele mici implică sentimente de insignifianţă sau inadecvare
C. analiza de conţinut: se iau în considerare atât modul cum sunt executate diferitele detalii corporale, cât şi aspecte suplimentare care participa la expresivitatea siluetei umane şi pot trăda anumite tendinţe ale subiectului
1.capul:este sediul conştiinţei şi dirijează adaptarea individului în mediul fizic şi social, faţa fiind principalul element al expresivităţii emoţionale, cu rol esenţial în recunoaşterea atitudini sau dispoziţiei celuilalt
capul desenat mare faţă de restul corpului poate implica o valorizare a funcţiilor cerebrale, deci o atenţie mare acordată proceselor mentale sau controlului emoţional
capul mic poate indica dorinţa subiectului de a nega controlul asupra impulsurilor lui, dificultăţi de concentrare
gura: organul de asimilare a hranei, dar din punct de vedere simbolic a experienţelor afective
gura mică denotă negare a nevoilor de dependenţă
gura mare, cu colţurile în sus, tendinţa de a prezenta celor din jur un personaj acceptabil care să mascheze pe unul mai putin acceptabil
gura strâmbată, cu colţurile în jos exprimă dezgust sau depresie, dezamăgire faţă de lume
buzele accentuate dependenţa copilului faţă de cei din jur
prezenţa dinţiilor semn de agresivitate
ochii: asigură expresivitatea feţei ochii mici denotă introversie, mari extraversie sub formă de punct denotă neîncredere,
îngustimea vederii ochii expresivi, paranoici indică aspect
sever, nelinişte părul: element decorativ desenat abundent, înnegrit sau foarte
haşurat, în dezordine indică preocupări sexuale, uneori agresivitate
o coafură elaborată, îngrijită sugerează dorinţa de a plăcea
urechile: rar reprezentate dacă apar desenate mari pot sugera hiper-
vigilenţă, suspiciune faţă de ceilalţi sau sensibilitate la critici
nasul: echivalent falic desenat mare sugerează dorinţa de afisare a masculinităţii, de dominare, de agresivitate nasul turtit este semnul unei traume bărbia: colţuroasă sau pătrată sugerează
forţă, fermitate, încăpăţânare bărbia mică, ovală indică feminitate sau
slăbiciune
2. gâtul: funcţie de comunicare între minte şi corp, între gândire şi emoţie, între planificare şi execuţie
orice strangulare vizibilă în desen la nivelul gâtului sugerează un control sau blocare a impusurilor cerebrale
3. trunchiul: reprezintă zona organelor vitale desenat masiv indică dorinţa de forţă, de
masculinitate desenat subţire sau fragil sugerează
sentimente de slăbiciune sau inferioritate
umerii se înscriu pe aceaşi linie a masculinităţii
prezenţa unor organe interne dovedesc lipsă de realism, pierderi a contactului cu realitatea, preocupări somatice intense
sânii reprezintă un simbol al maternităţii burta legată de dependenţa de mamă prezenţa buricului semn de dependenţă organele sexuale nu sunt reprezentate decât
la schizofrenici şi copii cu foarte mari preocupări sexuale
4. braţele şi mâinile: organe de contact cu alţii braţe scurte denotă lipsa ambiţiei, slăbiciune braţe lungi denotă dorinţă de succes, persoană
ambiţioasă braţe subţiri indică slăbiciune braţe larg deschise dorinţa de putere braţe îndoite suspiciune, ostilitate mâinile aşezate la spate indică sentimente de
culpabilitate absenţa mâinilor indică incapacitate de a
stabili relaţii cu alţii pumnul strâns indică agresivitate, negativitate
degetele ca nişte gheare sugerează agresivitate
degetele ca nişte petale indică neîndemânare
mai mult de cinci degete indică ambiţie deosebită
5. picioarele: asigură securitatea picioarele lungi indică că subiectul este activ picioarele scurte pasivitate, lipsă de
dinamism siluete desenate pe vârfuri implică ideea de
ambiţie sau de evadare a subiectului dintr-un mediu perceput ca frustrant
coapsele puse în evidenţă prin haşurare sugerează preocupări legate de sexualitate
6. accesorile: îmbrăcămintea: acordarea unei mari atenţii
reproducerii îmbrăcămintei făcut de extravert, căutare de apreciere socială
neglijarea îmbrăcămintei realizat de introvert
omuleţ dezbrăcat făcut de egocentrici care resping convenţiile sociale
hainele calde denotă nevoia de tandreţe maternă, căldură afectivă acesta lipsindu-i subiectului
pălăria: când apare în desen, indică nevoia de afirmare a poziţiei sociale sau a virilităţii
cordonul, cureaua sau centura, gulerul sau alte elemente constrictive simbolizează controlul sau inhibiţia manifestărilor sexuale
mănuşile: sugerează ascunderea sau reprimarea impulsurilor agresive
buzunarele: sugerează o revendicare a afecţiunii
armele, trabucul sau ţigarea apar în desenele băieţilor cu tendinţe agresive sau dominatoare, care încearcă să compenseze sentimentele lor de slăbiciune vizavi de rolul lor social
5. AVANTAJE ŞI DEZAVANTAJE
avantaje: rapiditatea aplicării poate fi utilizată pe grupuri de subiecţi
defavorizaţi cultural
dezavantaje: insuficienta ei validare prin studii specifice