+ All Categories
Home > Documents > Teoria Generală a Educabilității

Teoria Generală a Educabilității

Date post: 01-Oct-2015
Category:
Upload: radulescu-stefan
View: 105 times
Download: 8 times
Share this document with a friend
Description:
Suport de curs pentru disciplina pedagogie
166
Prof. univ. dr. ION NEG5REȚ-DOBRIDOR TEORIA GENERALĂ A EDUCABILITĂȚII Suport de curs pentru studenții și masteranzii care urmează cursuri de pedagogie în cadrul Departamentului de Formare a Profesorilor din Facultatea de Psihologie și Științele Educației 2014
Transcript

Prof. univ. dr. ION NEG5RE-DOBRIDOR

TEORIA GENERAL A EDUCABILITIISuport de curs pentru studenii i masteranzii care urmeaz cursuri de pedagogie n cadrul Departamentului de Formare a Profesorilor din Facultatea de Psihologie i tiinele Educaiei2014NOT

Textele cuprinse n acest documentar fac parte din volumului I Fundamenta paedagogiae din Ion Negre-Dobridor (coord. general) TRATAT DE PEDAGOGIE UNIVERSAL, Editura Academiei Romne, Bucureti, 2014. Studenii pot folosi coninutul strict pentru pregtirea examenelor. Utilizarea acestuia n alte scopuri este interzis prin legislaie i se sancioneaz ca atare.Cuprins

TEORIA GENERAL A EDUCABILITII

Capitolul I. Conceptul de educabilitate Potenialitate i imaturitate

Geneza viului, antropogeneza i educabilitatea

Codul genetic universal i Protobiontul

Entropie i organizare

Antropogeneza

Homo sapiens XE "Homo sapiens" fossilis i Homo sapiens recensEnigmele vieii

Filiaia instinct-reflex-raiune

Marele Proiectuniversal XE "\Marele Proiect\universal" Capitolul II. Teoriile clasice ale educabilitii 2.1.Paradigma ereditarist sau preformist 2.2. Paradigma ambientist

Transformismul

Ereditatea dobnditului

Evoluionismul

2.3.Paradigma epigenetist

Tertium-ul lui Wolff XE "Wolff" Sinteza lui Waddington XE "Waddington" Psihogenetismul lui Piaget XE "Piaget" Capitolul III. Teoria epigenetic a educabilitii

3.1.BiogenezaReprezentri i viziuni miticeViziuni metafizice i teorii tiinificeCe tim i ce nu tim despre via

3.2. Embriogeneza uman

Etapele vieiiFazele vieii intrauterine

Creierul uman3.3.Teorii psihogenetice

Teorii biologizante i speculativeSistemul lui Baldwin XE "Baldwin" Viziunea lui Stern XE "Stern" Teoria maturaionist a lui Gessell

Sistemul psihanalitic freudian

Stadiile de dezvoltare ale lui Erikson

3.4. Structuralismul genetic i educabilitatea

Contribuia decisiv a colii de la GenevaStructuralismul genetic

Teoria biologic a inteligenei

Teoria echilibrului intelectual

Psihogeneza i homeorhesis-ul

Arhitectonica psihogeneticCapitolul IV. Cercetri i probleme privind accelerarea psihogenezei cognitive la om

4.1.Accelerarea psihogenezei i a nvrii

Problema accelerrii dezvoltriiIstoria problemei

4.2. Bruner i anticiprile psihogenetice

Teoria celor trei modaliti cognitivePsihogeneza modalitilor cognitive

Anticiprile psihogenetice controlate 4.3. Formarea controlat a aciunilor mintale

Paradigma materialistTeoria nvrii n zona proximei dezvoltri

Teoria formrii aciunilor mintale

4.4. Maleabilitatea psihogenetic uman

Anularea non-conservrilor operatoriiDeviaiile de la creod

4.5. Alte rezultate privind posbilitatea accelerrii psihogenezei umane

Efectele nestimulriiAccelerarea conservrii n Casa dei bambini

Accelerarea prin accelerare

Teoria anticiprii operaionale

Teoria anticiprii prin compensaie cognitiv4.6. Riscurile forrii dezvoltrii cognitive la om

4.7. Evoluii post-piagetiene

Teoria celor apte uniti de putere mentalTeoria cibernetic a stadialitii psihogenetice

Alte teorii post-piagetiene

Capitolul V. Factorii dezvoltrii i formrii personalitii umane 5.1. Epigeneza i formarea personalitii umane

5.2. Cei patru factori ai dezvoltrii i formrii umaneEreditatea

Mediul

Homeorhesis-ul epigenetic

Educaia5.3 Puterea i limitele educaiei

Capitolul I

CONCEPTUL DE EDUCABILITATE

Dup ce am lmurit ce este pedagogia XE "pedagogia" , ce statut epistemologic are i ce domeniu studiaz, n aceast seciune, rspundem ctorva dintre cele mai dificile probleme pedagogice: cum este posibil dezvoltarea i formarea personalitii umane?; ce rol joac educaia n acest proces complex?; cum este posibil nsi educaia?; ct putere exercit ea n procesul dezvoltrii i formrii personalitii umane?; exist limite ale acestei puteri formatoare?; dac da, atunci care sunt aceste limite?; indiferent dac exist sau nu limite ale educaiei, ce ali factori concur la formarea omului?; etc. Cu clarificarea acestor interogaii se ocup teoria general a educabilitii XE "teoria general a educabilitii" .

Dat fiind varietatea ntrebrilor la care trebuie s rspund, teoria general a educabilitii XE "teoria general a educabilitii" este nevoit s i ntemeieze explicaiile pe date mprumutate din numeroase alte domenii tiinifice: de la tiinele vieii i antropologie i pn la filosofie i tiinele spiritului i culturii XE "tiinele spiritului i culturii" .

Potenialitate i imaturitate.

Aadar, n chip necesar, teoria general a educabilitii XE "teoria general a educabilitii" realizeaz demersuri inter-, multi- i transdisciplinare. Conceptul ei de baz este cel de educabilitate. Dar acesta este un concept transdisciplinar ce nu poate fi definit n termenii unei tiine unitare.

Nu tim ce este foarte exact educabilitatea XE "educabilitatea" dar intuim c ea este datul fundamental al speciei Homo sapiens XE "Homo sapiens" care i-a permis desprinderea de constrngerile legilor biologice i transformarea ei ntr-o realitate activ care a declanat fenomenul uman XE "fenomenul uman" edific noosfera XE "noosfera" terestr i cosmic. Am fi tentai s consideram acest dar mirific ca fiind de natur divin. Aceast consideraie ar fi ns n afara gndirii tiinifice. Mai degrab am putea invoca ceea ce marele fizician contemporan Stephen Hawking XE "Hawking" a numit Marele Proiect cu privire la teoria superstringurilor XE "teoria superstringurilor" (sau teoria M). Dar aceast explicaie tiinific nu ne scutete de faptul c este vorba de un fenomen genetic, care s-a constituit de-a lungul ntregii evoluii a vieii i, mai concret, n timpul antropogenezei.

Prin expresia educabilitate, psihopedagogii desemneaz, de obicei, potenialul de formare uman sub influena factorilor de mediu sau educaionali. Polisemantismul termenilor care compun aceast definiie o fac ns foarte neclar. De exemplu, expresia potenial de formare poate avea accepiunea dat de geneticieni care prefer termenii de genofond sau de zestre ereditar; n psihopedagogie exist ns i nelesul de valorificare a genofondului sub influena factorilor de mediu pe care biologii o numesc fenotip. Dar nu putem reduce educabilitatea XE "educabilitatea" definind-o ca fenotip al speciei Homo Sapiens.Pentru a depi aceste echivocuri, pedagogul i filosoful american John Dewey XE "Dewey" a propus folosirea conceptului de imaturitate a copilului. Imaturitatea nu desemneaz aspecte negative ale dezvoltrii, ci anse oferite de zestrea genetic cu care copilul vine pe lume pentru a se forma sub influena factorilor de mediu natural sau social.

Opera lui Dewey XE "Dewey" a fost nceput n secolul trecut, nainte ca genetica s aduc nsemnate clarificri privind potenialul speciei umane de a se dezvolta i forma cu ajutorul educaiei. Dezvoltarea rapid a geneticii a determinat importante modificri ale viziunii evoluioniste iniiat de Charles Darwin XE "Darwin" n secolul al XX-lea i, implicit, precizri importante n ceea ce privete originea speciei umane i potenialul ei de formare in timpul vieii individuale.

Cu evoluionismul darwinist, omul a mai fost nc o dat alungat din Paradis. De aceea viziunea creaionist i miturile legate de facerea omului, impuse de tradiia veterotestamentar, nu au fost eliminate cu uurin.

Imaginea alungrii din Eden a obsedat civilizaia cretin. Aceasta nfia o viziune idilic i ipocrit privind condiia tragic a omului. Cele dou imagini de mai jos sunt sugestive prin radicalismul celor dou viziuni pe care le propun. Teoria descendenei simiene a omului propus de Darwin XE "Darwin" a inflamat spiritele vremii care nu au pregetat n a-i furi savantului o imagine fioroas de om-maimu. Imaginea de mai jos este foarte sugestiv.

Frumoasa poveste biblic a alungrii lui Adam din Grdina Edenului poate fi considerat o alegorie sublim care poate fi interpretat n registrul dramatic, al lipsei de desvrire cu care puiul de om pe lume, sau n cel optimist despre imaturitii deweyene. Dar, desigur, mitul nu are nici o legtur cu lunga aventur a vieii care s-a sfrit prin apariia creierului cromagnonic i a contiinei de sine.

Geneza viului, antropogeneza XE "antropogeneza" i educabilitatea XE "educabilitatea" Apariia vieii, evoluia ei i apariia omului sunt cele trei realiti biologice care pot explica n chip satisfctor conceptul de educabilitate. Toate aceste surse sunt de sorginte tiinific dar nu putem s susinem riguros c ele se bazeaz pe certitudini indubitabile.

Apariia vieii pe Terra i antropogeneza XE "antropogeneza" sunt nc tainice. i, n mare parte, evoluia vieii pare ea nsi misterioas, n ciuda dovezilor paleontologice i paleoantropologice. Cu toate c s-au avansat mai multe teorii tiinifice pentru fiecare dintre ele, credibilitatea lor este nc pus sub semnul ntrebrii pentru c dubiile care persist nu sunt puine. Creaionismul, curentul teologic opus evoluionismului tiinific, este departe de a fi fost abolit. Creaionitii nu se limiteaz la a critica cu vehemen teoriile evoluionismului, ei pot prelua oricare dintre descoperirile acestuia declarndu-le lucrri ale Domnului. n acest fel s-a putut crea un evoluionism teist, asupra cruia nu struim cu detalii.

Exemplul de mai jos, conceput de Sams Afresco Heaven, este suficient de sugestiv cu privire la evoluia concepiilor n acest sens.

Figura Nr.3 Evoluia evoluionismului teist

Principiul Anthropic XE "Principiul Anthropic" , enunat de printele arheolog Teilhard de Chardin XE "de Chardin" la nceputul secolului XX, care prea definitiv compromis la jumtatea aceluiai secol, a fost readus n actualitate de cosmologi i astrofizicieni precum Werner Heisenberg XE "Heisenberg" , Brian Greene XE "Brian Greene" i Frank Tipler XE "Tipler" n ultimele decenii (vezi detalii n Seciunea I). Se pune problema dac nu cumva, ntr-un fel sau altul, evoluia fizico-chimic a fost orientat pentru a constitui o noosfer n centrul creia se afl fiina provenind dintr-un anumit prototip adamic. Noosfera exist desigur, dar ea este rezultatul cumulat al miilor de ani de educaie i nu al unei evoluii divine.

Biofizicienii i biochimitii consider c problema originii vieii i a antropogenezei e mult mai complicat. Cel puin cteva dintre ipotezele i teoriile lor se bazeaz pe certitudini. Cea mai solid este descoperirea codului genetic.Codul genetic universal XE "Codul genetic universal" i Protobiontul XE "Protobiontul" .

Dup cum se tie, ntreaga via de pe Terra se bazeaz pe un cod genetic XE "cod genetic" universal, alctuit din triplete de nucleotide. Nu intrm aici n detalii care ne depesc competena. Face doar precizarea c, aa-numitul cod genetic este o structur pe ct de simpl pe att de ingenioas i de uimitoare.

Figura Nr.4 Codul genetic universal XE "Codul genetic universal"

Este vorba de triplei de nucleotide aezai succesiv (ARN) alctuind un codon cu un lan de aminoacizi, aceste combinaii transmind mai departe informaia genetic, activnd sinteza proteinelor. Prin fenomenul de translaie din interiorul celulei va lua natere o legtur specific de aminoacizi, deci fiecare molecul de ARN (acid ribonucleic) conine o structur anumit de aminoacizi (cod). Acest lan de aminoacizi ncepe sinteza corespunztoare a lanului de ADN care determin succesiunea i natura sintezei proteice. Patru baze azotate, nucleotidele (Adenin, Guanin, Citosin i Timin) din codon care se pot combina sunt n numr de 43=64 de combinaii sau codoane. Aceast structur de 4 x 3 este temeiul vieii cunoscute.

Figura Nr.5 Geneza chimic a Protobiontului

Codul genetic este unic. Viaa nu a aprut dect n acelai fel i, probabil, o singur dat. Aceasta nseamn c toate fiinele provin dintr-un ancestor comun care a aprut n urm cu aproximativ un miliard de ani, n urma unei ndelungate evoluii fizico-chimice.

Oper divin? Aa cum am artat, se mai afl nc n disput multe teorii religioase creaioniste cu teoriile tiinifice ale biologilor. Conceptul avansat de biologi este cel de evoluie, cum tim. O lung evoluie chimic a precedat apariia viului pe Terra. Biologii consider c Protobiontul XE "Protobiontul" sau Eobiontul prima fiin a lumii vii a aprut datorit unei simbioze a proteinelor primitive cu ADN-ul (acidul dezoxiribo-nucleic). Aceast apariie este oarecum paradoxal ntr-un Univers pe care fizicienii l consider dominat de cel de-al doilea principiu al termodinamicii.

Acesta se exprim prin legea universal a entropiei XE "legea universal a entropiei" sau a dezorganizrii crescnde care se va finaliza cu moartea termic a Universului (dispersarea lui complet).Entropie i organizareOr, viul, prin definiie, nseamn organizare. Nu pot fi ocolite unele ntrebri stnjenitoare pentru biologi i fizicieni: dac Universul este dominat de Entropie, cum i de ce a fost posibil organizarea chimic care a dus la apariia primei celule de via? A fost un simplu accident fizico-chimic? Este un accident unic sau repetabil? Dac da, care e probabilitatea ca el s se repete pe Terra sau n alte pri ale Universului. Dac este un accident fizico-chimic unic, atunci de ce este/a fost unic i irepetabil?

Figura Nr.6 Apariia probabil a Protobiontului

Protobiontul XE "Protobiontul" (eobiontul) a adus pe lume un principiu opus celui entropic legea negentropiei care definete capacitatea structurilor vii de a se reproduce, adapta i rezista presiunilor dezorganizatoare ale mediului fizic. ntreaga evoluie a viului pe Terra trebuie neleas ca o ncrncenat lupt de rezisten a organizrii vii la ostilitatea dezorganizatoare a lumii universale.

i n aceast privin se pot formula interogaii dramatice: Aa a vrut Dumnezeu? Dac da, de ce oare? A vrut Dumnezeu s i distrug propria creaie? Oamenii de tiin formuleaz alte ntrebri i avanseaz cu totul alte teorii.

Semnificaia evoluiei.

Evoluia Viului pe Terra, desfurat de-a lungul erelor geologice, de la amoeba i pn la om, poate fi asemnat cu un spectacol uimitor i de un dramatism tulburtor n care se amestec scene cu apariii de specii biruitoare i scene terifiante, cu extincii de populaii i de specii care au nsemnat mceluri i distrugeri catastrofale.

Figura Nr.7 Evoluia formelor de via pe Terra

Diferite specii care s-au pierdut pe Terra pot fi considerate doar ca strategii ntrebuinate de Eobiont pentru a supravieui n condiiile de mediu oferite de o er glaciar sau alta. Unele specii rezist de mai multe ere. Specia noastr a aprut n ultima er biologic Cuaternarul (chiar n ultima faz a acestuia, Pleistocenul). Antropogeneza XE "Antropogeneza" Aadar, omul face parte din scenariul evoluiei, ca una dintre ncercrile, pn acum reuite, ale ancestorului iniial de a birui asupra entropiei. Recurgem la expresii i metafore finalist-creaioniste pentru c tiina nu posed nc rspunsuri clare i noiuni precise. Distingem dou etape ale antropogenezei: hominizarea XE "hominizarea" i umanizarea XE "umanizarea" propriu zis.

Hominizarea XE "Hominizarea" este perioada ndelungat i dramatic a constituirii biologice a mai multor specii de simieni n antropoide. Ea s-a produs, foarte probabil, n felul de mai jos.

Figura Nr.8 Hominizarea XE "Hominizarea"

Drumul de la antropoide la om s-a reconstituit cu dificultate dar este, n linii mari, clarificat. Ernst Mayr XE "Mayr" , unul dintre cei mai biologi contemporani scria:

Din pcate, reconstituirea etapelor umanizrii s-a dovedit foarte dificil. Mai nti, pentru c primele fosile care au fost gsite erau cele mai recente. Astfel, calea reconstituirii nu era de la antropoide la om, ci invers, de la om la antropoide. i mai ngrijortoare a fost constatarea c este imposibil de stabilit continuitatea, fr ntreruperi, sperat. Faptul s-a datorat bineneles n mare msur caracterului incomplet al datelor furnizate de fosile, dar aceasta nu era singura cauz, ceea ce provoca ngrijorarea. () Unele tipuri de fosile Australopithecus africanus, A. afarensis i Homo erectus XE "Homo erectus" erau relativ comune i rspndite, dar erau aparent separate prin discontinuiti de strmoii i descendenii lor cei mai apropiai. acest fapt este adevrat n special breei dintre Australopithecus i Homo () Din pcate nu se cunosc nc fosile de hominide i nici de cimpanzeu din perioada cuprins ntre 6 i 13 milioane de ani n urm. Pentru a nruti i mai mult situaia, cel mai multe fosile sunt foarte incomplete. Ele pot consta dintr-o parte a mandibulei sau din partea superioar a unui craniu fr dini, fr fa i dini, ori numai din pri ale extremitilor. Or, subiectivismul intervine inevitabil n refacerea prilor care lipsesc.

Firete, subiectivismul invocat de Mayr XE "Mayr" nu poate fi evitat. Dorina noastr de a afla de unde venim i ncotro ne ndreptm este mult prea mare totui nu putem nici ignora dovezile fosile. Iat-le pe cele mai importante:

Figura Nr.9 Dovezile fosile ale hominizrii

Reconstituirea scheletic a fosilelor de hominizi i umanoizi este desigur aproximativ dar ea ne d o idee relativ corect cu privire hominizare. XE "hominizare" Umanizarea XE "Umanizarea" este procesul de formare prin care una dintre aceste specii - Homo Cromaniensis - a reuit s evadeze din imperiul constrngerilor biologice, a declanat aa-numitul fenomen uman XE "fenomen uman" i a nceput s construiasc noosfera XE "noosfera" .

Fie i numai pe baza dovezilor fosile precare i a subiectivismului s-a putut reconstitui drumul de la antropoide la om. Putem presupune c acesta este i drumul prin care una dintre speciile de Homo, cromagnonii XE "cromagnonii" au ctigat potenialul de educabilitate pe care l posedm i n prezent.

Primele specii hominide au aprut n urm cu aproximativ 1 1,5 milioane de ani. Umanizarea XE "Umanizarea" a fost precedat, aa cum am artat, de un lung proces de hominizare XE "hominizare" care a inclus achiziia bipedizrii, a lrgirii spaiului perceptiv, a omnifagiei, a producerii primelor unelte i, n final a limbajului articulat, al contiinei de sine i al gndirii. S-a ncercat i reconstituirea acestui proces

Figura Nr. 10 Reconstituirea hominizrii

Una dintre cele mai discutate probleme paleoantropologice privete existena unor aa-zise umanizri ratate care s-ar fi petrecut n urm cu aproximativ 230 000 40 000 de ani.

Homo sapiens XE "Homo sapiens" fossilis XE "Homo sapiens fossilis" i Homo sapiens recens XE "Homo sapiens recens" Este vestitul Homo neanderthalensis. Nu este limpede de ce acesta a ratat calea umanizrii depline. Natural History Museum consemna de curnd:

Why did Neanderthals die aut? All physical evidence of the Neanderthals disappears around 30,000 years ago. Modern humans reached Europe around 15,000 years earlier and it has been suggested that superior brains, language and skills allowed them to prevail over the Neanderthals. However, this may underestimate our relative. An alternative view suggests that Ice Age climate fluctuations affected European flora and fauna, causing the disappearance of familiar plants and animals, and that modern humans were better able to adapt than Neanderthals.

Putem formula ipoteza c el era lipsit de potenialul de educabilitate pe care l posed Homo sapiens XE "Homo sapiens" recens, care fcea, dup toate dovezile, parte dintr-o specie mai evoluat, cromagnonii XE "cromagnonii" . Homo sapiens fossilis XE "Homo sapiens fossilis" prima specie antropoid cu adevrat uman (contient de sine) a pierit n urm cu 35 000 40000 ani. Homo sapiens XE "Homo sapiens" recens omul actual a convieuit o vreme cu acesta, dar, datorit unor capaciti adaptive sporite, a rezistat. Prototipul su este Omul de Cromagnon sau neoantropul. Noi suntem, sub raportul bagajului genetic care ne permite confruntarea cu entropia i adaptarea la mediu, cromagnoni. i, desigur, suntem str-str-nepoii Eobiontului, avnd acelai cod genetic XE "cod genetic" . Cel mai vechi exemplar fosil de cromagnon de pe teritoriul Europei a fost descoperit n Romnia, n Petera-cu-oase din Munii Aninei.

A fost botezat, cu oarecare umor, Jean d'Anine ( John of Anine, Ion din Anina ).

Figura Nr. 11. Homo Sapiens Fossilis i reconstituirea lui Ion din Anina

Enigmele vieiiExist enigme privind construirea codului genetic universal care ne privesc direct. Nu tim ce este cu adevrat viaa i nici de ce ea exist pe Terra. Pentru fiina contient de sine aceast ignoran este sursa unor tulburri profunde. Chiar i cercettorii avizai sunt victimele unor atari frmntri i interogaii grave.

Cea mai nsemnat se refer la cantitatea mare de elemente chimice rare pe Terra care intr n constituia chimic a vieii i a codului genetic (de exemplu, rubidiul i molibdenul). De aceea, muli biogeneticieni sunt nclinai s cread c naterea vieii nu s-a produs pe Terra, ci pe planete bogate n aceste elemente chimice. Mai muli cercettori au ncercat s demonstreze c aceast ipotez este mai puin probabil ntruct viaa ar fi putut apare pe Terra n urma unei ndelungate frmntri i evoluii chimice. Cea mai cunoscut dovad n acest sens au adus-o Miller i Urey.

Figura Nr.12 Experimentul Miller-Urey XE "Experimentul Miller-Urey" privind originea vieii

Experimentele lui Miller i Urey sunt ingenioase dar ele nu dovedesc cu certitudine c lucrurile s-au ntmplat astfel n vremuri imemoriale. i, n fond, aceste experimente au dovedit doar c evoluia chimic dirijat poate duce la apariia unor constitueni chimici ai vieii. Viaa nsi nu a fost ns creat n nici un laborator de pe Pmnt, ea rmne un mister. De aceea, unii cercettori, urmnd ipoteza panspermiei a lui Svante Arrhenius XE "Arrhenius" (1859-1927), enun noi ipoteze privind posibilitatea unei intervenii supraumane n declanarea biogenezei i a evoluiei viului. Alii cred c a fost vorba de un eveniment chimic norocos. Asemenea ipoteze sunt invocate i n legtur cu antropogeneza XE "antropogeneza" . Aici lucrurile par i mai tainice. Viaa fiinelor vii, aa cum o cunoatem, pare fr rost i fr sens precis. Dar cnd este vorba de viaa omului, care posed contiin de sine, nonsensul i inutilitatea vieii devin prbleme sfiitoare. Contiina de sine nseamn i contiina morii. Aa cum au argumentat unii filosofi precum Heidegger XE "Heidegger" , omul este silit s triasc cu cu moartea n privire; ca s poat face acest lucru, el trebuie s valorizeze maximal viaa nsi. Abia aceasta pare a avea un anume sens, dar el nu mai este de sorginte strict biologic. Exist alternativ? Teosofia evoluionist susine c evoluia vieii nu este nici accidental nici fr sens; dimpotriv, este un proiect n derulare conceput i condus de Dumnezeu. Iat schematic teoria lui Teilhard de Chardin XE "de Chardin" (vezi figura de mai jos).

Comenius XE "Comenius" nu avea nevoie de ele, considernd cartea sfnt a Genezei ca incontestabil. Dar pe noi, cei care contestm de vreo patru secole orice adevr revelat, ne chinuie absena multor adevruri cercetate. Oricum, ntreaga evoluie a Viului pe Terra pare determinat de capacitatea organismelor de a suporta modificri ale organizrii zestrei lor genetice pentru a se putea adapta mai bine la condiiile de mediu, n limitele aceluiai cod genetic XE "cod genetic" . Dar noi nu tim crui fapt datorm harul supravieuirii i nici n ce mod s-a alctuit el de-a lungul evoluiei. Mai pe scurt, nu tim nici de unde venim i nici ncotro ne ndrept. Dac suntem p specie ca toate celelalte, atunci ne putem atepta ca, asemenea saurienilor, s cdem prad extinciei complete datorit unei schimbri entropice brute, de felul celei astrale care a cauzat dispariia giganilor mezozoici. Exist i perspectiva cealalt, supravieuirea nelimitat, dar n acest sens nu avem nici o dovad pentru c nu exist posibilitatea de a ne compara cu alte specii dotate cu raiune. Totui, aceasta din urm, poate fi considerat o alternativ pentru care oamenii merit s lupte. Orict de mult s-au nfruntat tiina i credina de-a lungul veacurilor din motive adesea penibile, concilierea cu privire la viitor pare necesar.

Iat mai jos (v.fig. nr. 14 i 15) ilustrate dou viziuni cu privire la apariia i evoluia vieii i a speciei noastre: cea teologic i cea tiinific.

Aceast imagine nu pare deloc contradictorie. Mai mult, ea pare c mpac tiina cu credina i ofer o perspectiv linititoare asupra destinului omenirii.

Fizicianul i geochimistul ukrainian Vladimir Verdanski XE "Vladimir Verdanski" (1863-1945) a avansat primul o asemenea teorie propunnd conceptul de noosfer ca o extensie spiritual a atmosferei terestre prin creterea cunoaterii. Mai muli slujitori ai tiinelor naturii au preluat aceast viziune optimist.

Fig. Nr14 Schema teologic a filogenezei umane Fig. Nr.15 Pomul vieii(schema tiinific)

Este i cazul lui Pierre Teilhard de Chardin XE "de Chardin" (1881-1955), antropolog geolog i fizician prestigios, descoperitorul sinanthropului (Omul din Beijing, Sinanthropus Pekinensis),unul dintre posibilii ascendeni ai omului actual. Teilhard de Chardin a formulat teoria conform creia omenirea face parte dintr-un elan evolutiv de amploare cosmic c ea evolueaz nencetat spre un anumit punct terminus (Omega) unde l va ntlni pe Dumnezeu i se va contopi cu el. Motorul acestei evoluii este Iisus Christos XE "Iisus Christos" iar dovada acestei deveniri noogeneza actual reprezentat de progresul spectaculos al tiinei i tehnicii.. Dar nu avem deloc certitudini c acest progres este n ntregime benign pentru soarta omenirii i nici exist cineva care dirijeaz cu nelepciune mersul omului spre o spiritualitate mai nalt i salvatoare.

Filiaia instinct-reflex- raiunePrimele vieuitoare dispuneau doar de instrumente adaptative preconstruite n genotipul fiecrei specii naintea naterii propriu-zise a indivizilor. Prototipul lor era instinctul modalitatea nnscuta de a reaciona adaptativ la anumite influene ale mediului fizic. Instinctul XE "Instinctul" a atins perfeciunea n organizarea social a diferitelor specii de insecte.

Figura Nr.16 Primele vieuitoarele de la sfritul Precambrianului

Dar nu i la giganii saurieni

Figura Nr.17 O strategie pentru supravieuire a fost gigantizarea reptilian

Din punctul de vedere al instinctului, membrii unei specii sunt identici. Instinctul XE "Instinctul" nu se modific sub influena factorilor de mediu n timpul vieii individuale. Orice modificare de mediu devine ns fatal pentru membrii unei specii cu multe instincte i puine posibiliti de a-i alctui, n timpul vieii individuale, n funcie de schimbrile de mediu, noi instrumente de aprare. O strategie pentru supravieuire a fost gigantizarea reptilian. Ea s-a dovedit ns ineficient la sfritul Cretacicului. n acest fel, de-a lungul evoluiei au pierit numeroase specii. Au supravieuit specii care i-au eliberat o parte din genotip, oferind-o sub form de potenial adaptiv, membrilor (indivizilor) pentru a-i forma instrumente individuale de adaptare n funcie de condiiile de mediu. Aceste instrumente adaptive dobndite de indivizi n timpul vieii lor au ca prototip reflexul. O specie este cu att mai evoluat cu ct vine pe lume cu mai puine instincte i cu potenial mai mare de a-i forma reflexe (fenotip).

Primele mamifere preistorice au adoptat termoreglarea prin homeotermie (sngele cald), au inventat mediul intrauterin; au aprut acum 210 milioane de ani. Erau mnctori de insecte, nu mai mari dect un oarece. Timp de mai mult de 145 milioane de ani mamiferele au rmas mici i au fost dominate de dinozauri. Dar cnd dinozaurii au murit, acum 65 milioane de ani, mamiferele de toate mrimile au evoluat i au dominat viaa pe uscat.

Omul poate fi cea mai evoluat specie i din aceast perspectiv. Fiecare membru al speciei Homo sapiens recens se nate fr nici un instinct (doar cu instincte-reflexe de supt i de apucare), dar cu un imens poenial de formare n timpul vieii individuale (fenotip). La specia uman, preformismul genetic a fost aproape n ntregime n favoarea formrii fenotipice individuale. Aceast eliberare a genotipului de preconstrucii ereditare n forma unei imaturiti (Dewey XE "Dewey" ) pe care n limbajul cotidian obinuim s o numim copilrie. XE "copilrie." Omul este specia cu cea mai lung copilrie. XE "copilrie." Specie similar a cimpanzeilor, cea mai apropiat genetic de noi, nu are dect o copilrie de 2-2,5 ani. Imaturitatea omului se extinde pn la 16 ani, un rstimp enorm pentru a-i forma instrumente adaptative individuale excepionale. Aceast mrire de 5-6 ori a copilriei explic, de altfel, i saltul enorm realizat de specia uman. Ea este singura specie contient de sine, avnd att contiina vieii, ct i contiina morii.

Figura Nr.18 Homo Necans XE "Homo Necans" i contiina morii

Omul nu triete numai in virtutea instinctelor de supravieuire XE "supravieuire" sau a reflexelor de aprare sau atac (contiina vieii), ci i raional, asumndu-i condiia tragic a destinului individual (contiina morii). De aceea, el este capabil nu numai de adaptare i nvare, ci i de educaie, prin care-i poate furi a doua natur care este personalitatea XE "personalitatea" uman XE "personalitatea uman" . Marele Proiectuniversal XE "\Marele Proiect\universal" Cercettorii au struit ns i asupra agresivitii umane. Este omul modern o specie care a motenit i instinctele XE "instinctele" lui killer-man primitiv? n 1973, Konrad Lorenz XE "Lorenz" , unul dintre cei lucizi analiti ai comportamentului uman, a acuzat omenirea civilizat de opt pcate capitale: hiperagresivitatea intraspecific provocat de suprapopulare; pustiirea spaiului vital; luxul ca ntrecere a omului cu sine nsui; moartea termic a sentimentelor prin suprastimularea simurilor; decderea genetic prin infantilizare; sfrmarea tradiiilor prin raionalism arogant; receptivitatea la condiionare i ndoctrinare ideologic; narmarea nuclear. Impresia lui Lorenz despre oameni i despre viitorul lor nu este prea bun. El vorbete de o evoluie negativ a oamenilor pe care o numete, pe leau, dezumanizare:

Dezumanizarea descris n cele apte capitole [fiecare descrie cte un pcat n.n.] e nlesnit de doctrina pseudodemocratic, ce afirm c nu organizarea sistemului nervos i a organelor de sim ale omului determin, prin evoluia lor filogenetic, modul de comportare social i moral, ci doar condiionarea creia omul i este supus, n decursul ontogenezei sale, prin influena exercitat de mediul cultural ambiant.

Ca i cnd, ca un deus otiosus, Creatorul, ar fi abandonat total specia noastr lsndu-l pe om s i fureasc singur soarta.

Figura. Nr. 19 Deus Otiosus, Dumnezeul care ne-a abandonatDar ce cred, totui, savanii?Spre sfritul secolului XVI, Johannes Kepler XE "Kepler" era convins c Dumnezeu a creat universul dup un principiu matematic perfect. Newton XE "Newton" a artat c aceleai legi care se aplic n cer se aplic i pe Pmnt i a elaborat ecuaiile matematice care s explice acele legi ntr-o form att de elegant, nct muli savani din secolul urmtor au crezut c Dumnezeu este un matematician perfect. Aa crezuse i Pythagoras XE "Pythagoras" cu multe secole naintea lor. Se tie c Albert Einstein XE "Einstein" , considerat cel mai mare fizician al tuturor timpurilor, a euat n tentativa sa de a unifica toate forele din Univers pentru a-l explica n ntregime. S-a crezut atunci c nu este posibil o astfel de explicaie absolut. n urm cu numai civa ani ns a fost elaborat Teoria M, a supercorzilor, pe care noi am comentat-o pe scurt n capitolul II din Seciunea I, n legtur cu posibile noi nelesuri ale realitii n care materia i contiina se mpletesc ntr-o wholeness XE "wholeness" continu i, se pare, inextricabil. n anul 2010, Stephen Hawking XE "Hawking" , cea mai impresionant personalitate XE "personalitate" a fizicii contemporane, a aderat la Teoria M, dar a asociat-o cu ceea ce el a numit the Grand Design XE "Grand Design" , marele Proiect al Lumii. El a comentat:

Legile naturii ne spun cum se comport Universul, dar nu rspund la ntrebrile de ce ():

De ce exist ceva mai degrab dect nimic?

De ce existm?

De ce acest set particular de legi, i nu altele?

Unii vor afirma c rspunsul la aceste ntrebri este c exist un dumnezeu care a ales s creeze universul n acest fel. E rezonabil s ne ntrebm cine sau ce a creat universul, dar, dac rspunsul e dumnezeu, atunci ntrebarea nu face dect s trimit dect la o alta: cine l-a creat pe Dumnezeu? () noi credem c totui se poate rspunde la aceste ntrebri rmnnd n domeniul tiinei, fr s invocm vreo fiin divin. () Crearea spontan este e motivul pentru care exist ceva mai degrab dect nimic, motivul pentru care universul exist i pentru care noi existm. Nu e nevoie s apelm la Dumnezeu s fac lumin i s pun universul n micare. () teoria m este teoria unificat pe care Einstein XE "Einstein" spera s-o gseasc. Faptul c noi oamenii care suntem noi nine ansambluri de particule fundamentale din natur am putut ajunge att de aproape de nelegerea legilor care ne guverneaz i care guverneaz universul este un mare triumf. Dar poate c adevratul miracol este acela c nite consideraii logice abstracte conduc la o teorie unic ce prezice i descrie un univers vast, avnd acea uimitoare diversitate pe care o vedem. Dac teoria va fi confirmat de observaii, aceasta va fi ncheierea ncununat de succes a unor cutri care dureaz de peste 3000 de ani. Va fi gsit Marele Plan.

*

Privit la scar cosmic, educabilitatea XE "educabilitatea" este parte a acestui Mare Plan. n absena ei el nu ar fi fost bnuit i cutat niciodat. Ar fi cu totul surprinztor ca ea s fi fost construit de ctre Marele Plan odat cu zidirea lui Homo sapiens XE "Homo sapiens" . Dar ne putem uimi i mai mult atunci cnd ne dm seama c Planul nsui este zidirea omului. A aceluia care face parte din specia Homo Educandus XE "Homo Educandus" .Capitolul IITEORIILE CLASICE ALE EDUCABILITII

Majoritatea psihopedagogilor admit c principalii factori ai dezvoltrii i formrii fiinei umane sunt zestrea ereditar a individului, mediul n care triete i educaia pe care o primete.

Aceast concepie s-a format nc de la jumtatea secolului al XX-lea, sub influena rezultatelor cercetrilor psihologice i biologice i a anumitor concepii filozofice.

ntre timp, unele progrese nsemnate obinute n cercetarea problemelor evoluiei, embriogenezei i psihogenezei umane o oblig la anumite nuanri care, fr a contrazice teza anterioar, o aprofundeaz.

Pentru a nelege acest lucru, este necesar s fie trecute n revist principalele orientri filozofice i tiinifice n acest domeniu. Este nevoie s facem apel la conceptul de paradigm epistemologic propus de Th. S. Kuhn XE "Kuhn" : atunci cnd se produce o descoperire tiinific important, efectele sale iradiaz n tiinele nvecinate i modific radical concepia despre lume i despre locul omului n aceast lume nou .2.1. PARADIGMA EREDITARIST SAU PREFORMIST

Acest curent a aprut chiar nainte de descoperirea ereditii i de constituirea geneticii ca tiin: problema naterii i a dezvoltrii organismelor i preocup pe cercettori de foarte mult vreme. Se atribuie, n general fiziologului i anatomistului din secolul al XVII-lea William Harvey XE "Harvey" paternitatea aa-zisei teorii preformiste.

El a negat concepia rmas din Antichitate conform creia fiinele s-ar putea nate din substanele organice intrate n descompunere (teoria generaiei spontanee). Harvey XE "Harvey" a demonstrat c generarea viului nu este posibil n orice condiii. Dar care erau acele condiii ale vieii era neclar.

n Tratatul asupra generaiilor (1651), el a formulat celebrul aforism Omnia ex ovo (totul provine din ou). n acest fel, teoria generaiei spontane a fost nlocuit cu teoria generrii prin semine. Laureatul Premiului Nobel pentru medicin din 1965, Francois Jacob XE "Jacob" , a fcut ns urmtoarea observaie:

Deoarece n epigraful la al su Tratat asupra generaiei animalelor el plaseaz faimosul omnia ex ovo, i se atribuie deseori lui Harvey XE "Harvey" paternitatea ideii c orice fiin vie provine, n ultim instan dintr-un ou. Dar ovum nu este doar oul, ci orice substan ct de puin organizat: carne putrezit, plante intrate n descompunere, excremente, la fel nimfa sau crisalida insectelor; pe scurt, orice corp din care putem vedea iei o fiin vie, indiferent dac este vorba de un patruped, o musc sau o plant.

Pentru secolul al XVI-lea generaia spontan era cel puin tot att de lesne de explicat ca i generarea prin semine, pentru c punea direct n joc aciunea forelor divine asupra materiei. Pentru secolul al XVII-lea s-a impus ns nlocuirea forelor divine (sau oculte!) prin rnduiala materiei i prin legile micrii, care trebuie s dea socoteal de formarea fiinelor vii. Descartes XE "Descartes" , de exemplu, privea lucrurile cu naiv senintate. Dup el, ntruct materia este aceeai n toate corpurile, fiinele nu difer de corpuri dect prin mbinarea acestei materii. Cel mai mic strop de materie este suficient pentru a anima, pentru a face s rsar din ea un corp viu. Ar fi necesar doar puin cldur i ceva presiune.

Deoarece trebuie att de puin pentru a face o fiin, nu este bineneles de mirare c attea animale, atia viermi, attea insecte se formeaz spontan sub ochii notri n orice materie n stare de putrefacie.

Modul de alctuire a seminelor (germeni, ovum etc.) a devenit principala preocupare a cercettorilor naturii care erau intrigai de misterele naterii i dezvoltrii organismelor. Descartes XE "Descartes" a mers att de departe nct a susinut c i omul ar putea fi explicat pe aceast cale. Vorbind de dezvoltarea embrionului a dat halucinante explicaii mecanice.

Dac s-ar cunoate bine care sunt prile seminei, n spe la un animal dintr-o specie oarecare, de exemplu omul, s-ar putea deduce numai de aici n mod riguros matematic toat nfiarea i conformaia fiecruia dintre membrele sale.

Dar datele de observaie se nmuleau i contraziceau mereu. Lentilele olandeze au jucat un rol deosebit n acea epoc. narmai cu ele, cercettorii puteau face observaii mai subtile. Ei descopereau tot felul de fibre, de vase i de nervi care se ntreeseau subtil i complicat la unele animale mici, precum insectele care, pn atunci pruser simple i fr importan. Malebranche, de exemplu se minuna examinnd o musc:

O musc are tot attea i poate chiar mai multe pri organice dect un bou. Un cal nu are dect patru picioare, n timp ce musca are ase n ochiul boului nu gseti dect un cristalin, dar astzi descoperi cteva mii n ochiul mutelor.

Observaiile lui Swammerdam XE "Swammerdam" i Malpighi XE "Malpighi" asupra metamorfozei la viermele de mtase, crbu i fluture ncurcau mult viziunea mecanicii embriogenetice a lui Descartes XE "Descartes" . Totui, la sfritul secolului al XVII-lea se credea c viermii, mutele i iparii se nasc din viermi mute i ipari. Ar fi fost logic ca teoria generaiei spontane s fie nlturat. Dar ea s-a refugiat n ceea ce Jacob XE "Jacob" a numit, lumea invizibil i oarecum grotesc a animalculilor.

Dar ce erau acetia? Ei fuseser descoperii pe neateptate n apa din jgheaburi, n infuziile de plante i n saliv. Una dintre ntrebrile cele mai simple care se punea n calea teoriei generrii era urmtoarea. Ce conine smna fiecrui sex sau, mai clar, cum se face c anumite animale depun ou, n timp ce latele nasc fiine vii? Tot examinnd i disecnd, naturalitii au descoperit testiculele femelelor vivipare i au aflat c acetia conin mase umplute cu un lichid asemntor cu albuul de ou i care se nglbenesc dup mperechere. Regnier de Graaf a reuit s stabileasc o corelaie ntre numrul acestor vezicule i numrul embrionilor care se formeaz n coarnele uterine. Abia n secolul urmtor s-a aflat c veziculele lui Graaf erau, de fapt, foliculii care nglobau adevratele ou. Dar a devenit limpede pentru naturaliti c toate femelele posed ou i c testiculele femeilor sunt ovare. Aadar se putea stabili c este indiferent cum vin pe lume puii: ca cei de gin care ies dintr-un ou la vedere sau ca vielul care iese dintr-un ou aflat n pntecele vacii. Aceast descoperire a strnit larm i proteste n epoc pentru c doamnele cu pretenii nu erau de acord s fie asimilate ginilor i vacilor. Dar cu acest prilej s-a aflat c nu numai femelele posed celule seminale. Ovulul are un companion seminal masculin care joac un rol la fel de important n procesul facerii: animalculul. n secolul al XVII-lea, cnd a fost construit primul microscop, biologul olandez Antony van Leeuwenhoeck XE "Leeuwenhoeck" (1696), a putut examina spermatozoizii. Imperfeciunile aparatului l-au condus spre o concluzie greit. El a crezut c vede animale miniaturale pe care le-a numit animalculi. Cu animalculii din apa jgheaburilor nu s-a putut face nimic. Dar cu cei aflai n seminele brbteti s-a putut echilibra lumea Evei i a lui Adam. Desigur, factorul masculin trebuia considerat esenial i activ, cel feminin jucnd doar rolul de culcu pentru dezvoltarea animalculului masculin. Leeuwenhoeck era fascinat de mulimea animalculilor. El i-a trimis entuziasmat o scrisoare prietenului su Grew n 25 aprilie 1679 n care exclama:

Nu triesc atia oameni pe faa pmntului ci animalculi gseti n lapii unui singur masculi.

n viziunea sa i a lui Swammerdam XE "Swammerdam" ei artau cam ca n imaginile de mai jos.

Figura nr. 1 Homunculuii lui Leeuwenhoek i Swammerdam XE "Swammerdam" Pe aceast baz s-a reformulat teza preformismului; conform acesteia, orice fiin provine dintr-o alta similar dar de foarte mici dimensiuni. Oamenii ar proveni din aa-numiii homuncului microscopici. Teza a mpins la exagerri incredibile. Swammerdam XE "Swammerdam" a afirmat la sfritul secolului al XVII-lea c homunculuii provin din alii i mai mici .a.m.d. Germenii tuturor oamenilor care au trit sau ar putea tri, n toate timpurile, ar data din momentul Creaiei, fiind depozitai de ctre Dumnezeu n lombele Evei sau ale lui Adam. Biologilor le-a inut isonul Leibniz XE "Leibniz" :

Fiinele, ca i lucrurile, nu ar putea avea nceput dect creaie i nici sfrit dect prin anihilare.

Fantasmagoria a convenit teologilor intransigeni i nici un biolog nu a fost ars pe rug precum Galileu sau Bruno XE "Bruno" . Aceast confirmare tiinific a viziunii biblice asupra antropogenezei a avut urmri semnificative i n teoria i practica educaiei. Homunculus-ul confirma concepia specific nvmntului scolastic care nu vedea n copil dect un adult n miniatur i i ignora complet caracteristicile de vrst sau pe cele individuale. Comenius XE "Comenius" contrazisese aceast nerozie n Pampaedia XE "Pampaedia" .

Teza preformist se baza pe ipoteza existenei unui aa-zis tipar exterior care ar dirija reproducerea speciilor i a indivizilor. Aceast ipotez a fost abandonat n secolul al XVIII-lea, cnd naturalistul francez Georges de Buffon XE "Buffon" a sesizat c exist specii care o contrazic flagrant. De exemplu, fluturele provine dintr-o omid cu care, desigur nu seamn deloc. Mai mult, Buffon argumenta, prin calcule, absurditatea ideii de tipar exterior la om.

La un calcul simplu va putea vedea c un homunculus din prima generaie poate fi echivalat ca mrime cu o milionime din talia unui adult normal dezvoltat (1/1 000 000 000). Pentru a putea exprima numeric talia unui homunculus din generaia a 6-a, ar fi necesar o fracie cu un numr de 55 de cifre! Dar observ Buffon XE "Buffon" nici chiar cel mai mic atom din Sistemul Solar nu ar putea avea dimensiuni att de mici.Admind c Soarele este de un milion de ori mai mare dect Pmntul i situat fa de Saturn la o distan de o mie de ori mai mare dect diametrul solar,dimensiunea celui mai mic atom pe care l poi zri la microscop se exprim printr-un numr de 54 de cifre. Germenul din cea de a asea generaie ar fi aadar mai mic dect cel mai mic atom posibil. Este o absurditate, conchide Buffon XE "Buffon" .

Teza tiparului exterior a fost nlocuit cu cea a tiparului interior care prefigura conceptele de cod genetic XE "cod genetic" i genotip din tiina contemporan a ereditii. Aceasta a cunoscut o nou renatere o dat cu descoperirea legilor universale ale ereditii i cu naterea geneticii. Biologul olandez Hugo de Vries XE "de Vries" a renviat preformismul prin aa-zisa teorie mutaionist. Conform acesteia, evoluia speciilor s-ar fi realizat prin mutaii (schimbri ale locului genelor) brute i ntmpltoare. De Vries a studiat schimbrile/aberaiile care au loc la Oenothera lamarckiana (trandafirul de sear). Cnd planta se autopolenizeaz apar, n prima generaie, multe plante similare celor parentale dar i unele plante care sunt diferite. Acestea sunt mutante. Schema general a producerii mutaiilor este urmtoarea:

Figura Nr.2 De Vries i teoria mutaionist

Ideea c orice evoluie sau dezvoltare este strict dependent de ereditate i numai de ea (ereditatea poate totul, mediul nu are nici un merit) a avut o puternic influen asupra tiinelor socio-umane de fond. Aceasta s-a datorat i faptului c disciplinele socio-umane se aflau sub influena teoriei gnoseologice a lui Immanuel Kant XE "Kant" cu privire la aa-numitele cunotine apriorice (date omului prin natere nainte de orice experien de nvare). Apriorismul kantian era convergent mai mult cu preformismul, dar ideile sale preau a fi susinute i de teoria mutaionist care consacr autoritatea absolut a ereditii n procesul genezei i dezvoltrii organismelor.Dezbaterile epistemologice privind existena cunotinelor sintetice apriori cuprind o arie problematic vast i nc nu poate fi considerat pe deplin ncheiat soluionarea lor. Figura de mai jos reprezint sintetic felul n care ele au evoluat i se desfoar.

Figura Nr.3 Kant XE "Kant" i problema cunotinelor sintetice apriori

n psihologie s-a impus credina ntr-o anumit fatalitate ereditar care ar dirija natura i nivelul de dezvoltare al capacitilor psihice. Pe aceast baza s-a dezvoltat psihometria i practica testelor de aptitudini. Un progres spectaculos, dar i primejdios, au cunoscut preocuprile pentru msurarea riguroas a inteligenei umane cu ajutorul testelor dei natura profund a inteligenei nu a fost nc elucidat definitiv. De exemplu msurtorile cu sacra Wechler permit stabilirea unor coeficieni de inteligen. Dar sunt acetia fatali i predeterminai strict genetic? Nu tim, fie i pentru faptul c nu cunoatem natura acelei capaciti pe care o numim inteligen.

Figura nr.4 Ce este totui inteligena? Deseori s-au fcut predicii privind coeficientul de inteligen a unor copii care nu s-au confirmat; uneori performanele au infirmat cu totul prediciile testelor. De asemenea predicii greite au avut parte, de exemplu, copiii care au devenit marile genii Charles Darwin XE "Darwin" i Albert Einstein XE "Einstein" . Imaginea de mai jos ilustreaz modul n care se poate grei datorit credinei c testele msoar cu precizie capaciti intelectuale predeterminate genetic. Copilului Albert Einstein i s-a prezis c nu va avea nici un fel de performane n tiin pentru c nu este bun de nimic. Dar actualmente se obinuiete a se raporta orice msurtoare a inteligenei la fenomenalul IQ al lui Einstein.

Figura Nr.5 Este inteligena uman predeterminat genetic?

ncrederea exagerat n teste a condus la erori i n practica educaiei. Msurarea inteligenei precolarilor a fost socotit suficient nu numai pentru a constitui clase de elit sau de supradotai, dar i pentru a face predicii absolutizante asupra evoluiei intelectuale ulterioare a oricrui copil. Dar performanele intelectuale sunt n mod vdit influenate nu numai de predeterminarea genetic; educaia pare a avea i ea un rol decisiv.

Cea mai grav consecin a acestei tendine pare a fi ncercarea din 1965 a psihometricianului american Arthur Jensen XE "Jensen" de a pune bazele unei tiine noi genetica inteligenei. Jensen se baza pe observaia c testele folosite de el indicau coeficieni de inteligen mai mici la copiii negri dect la cei albi. ncercarea sa nu pare a fi avut, neaprat, intenii rasiste lucru de care a fost acuzat cu violen de foarte muli colegi de breasl. Dar era o prelungire n psihologie a unei tendine ereditariste pe care biologii evoluioniti i embriologii o prsiser deja la data la care Jensen mai ncerca s o slujeasc.

Figura Nr.6 Controversa n jurul IQ

Mai exist i astzi astfel de victime ale paradigmei ereditariste i preformiste n pedagogie.

2.2. PARADIGMA AMBIENTISTTransformismul

i acest curent i are originile n cercetrile biologilor. Se consider teza transformist formulat de Jean-Baptiste de Lamarck XE "Lamarck" , n lucrarea sa Philosophie zoologique (1809), ca fiind momentul de debut al acestei orientri. La apariia sa, Filosofia zoologic a fost primit destul de prost. Influena lui Lamarck XE "Lamarck" asupra contemporanilor si provine mai puin din faptul de a fi propus o genez a lumii vii prin transformri succesive ale unor fiine n altele dect din faptul de a fi dezvluit n lumea vie o unitate care transcende diversitatea, de a fi trasat o frontier ntre organic i anorganic, de a fi centrat analiza corpurilor vii pe organizarea lor, pe scurt de a fi adus o contribuie de prim rang la ntemeierea biologiei.

Dup Lamarck XE "Lamarck" , mediul (ambiana) joac un rol capital n evoluia vieuitoarelor. Sub presiunea factorilor de mediu, vieuitoarele se transform (se adapteaz), dobndind caracteristici noi pe care, apoi, le transmit motenitorilor. n viziunea sa, opus celei ereditariste, mediul poate totul, zestrea ereditar nefiind dect receptacol. Pentru el, transformarea este un proces n sens unic. Orice schimbare care apare la o fiin pentru a produce din ea o alta antreneaz cu necesitate o cretere a organizrii la o aptitudine mai marcat de a satisface o cerin, o putere mai mare de a rspunde exigenelor vieii. Unele specii reuesc o vreme dar apoi dispar. Exemplele cele mai izbitoare sunt fosilele. Dar unele specii au persistat nc din vremea celor mai vechi fosile. Lamarck a semnalat numeroase transformri i adaptri contemporane reuind s impun principiul adaptrii.Unul dintre cele mai celebre exemple cu care Lamarck XE "Lamarck" a ncercat s i susin teoria a fost legat de giraf:

Relativement aux habitudes, il est curieux d'en observer le produit dans la forme particulire et la taille de la girafe (camelo-pardalis): on sait que cet animal, le plus grand des mammifres, habite l'intrieur de l'Afrique, et qu'il vit dans des lieux o la terre, presque toujours aride et sans herbage, l'oblige de brouter le feuillage des arbres, et de s'efforcer continuellement d'y atteindre. Il est rsult de cette habitude, soutenue, depuis longtemps, dans tous les individus de sa race, que ses jambes de devant sont devenues plus longues que celles de derrire, et que son col s'est tellement allong, que la girafe, sans se dresser sur les jambes de derrire, lve sa tte et atteint six mtres de hauteur (prs de vingt pieds).

Exemplul a fost ironizat ca n imaginile de mai jos.

Figura Nr.7 Mediul poate totul!

Evoluia nu este dect o succesiune da adaptri la condiiile de mediu aflate n schimbare continu. Acesta este principiul (legea) adaptrii. 4 loi: Tout ce qui a t acquis, trac ou chang dans l'organisation des individus pendant le cours de leur vie, est conserv par la gnration, et transmis aux nouveaux individus qui proviennent de ceux qui ont prouv ces changements. Cette loi, sans laquelle la nature n'et jamais pu diversifier les animaux, comme elle l'a fait, et tablir parmi eux une progression dans la composition de leur organisation et dans leurs facults, est exprime ainsi dans ma Philosophie zoologique.

Dar Lamarck XE "Lamarck" a mai formulat nc un principiu. Al doilea principiu al lui Lamarck era formulat astfel:Tout ce que la nature a fait acqurir ou perdre aux individus par l'influence des circonstances dans lesquelles leur race se trouve depuis longtemps expose, et, par consquent, par l'influence de l'emploi prdominant de tel organe, ou par celle d'un dfaut constant d'usage de telle partie, elle le conserve, par la gnration, aux nouveaux individus qui en proviennent, pourvu que les changements acquis soient communs aux deux sexes, ou ceux qui ont produit ces nouveaux individus. Cette expression de la mme loi offre quelques dtails qu'il vaut mieux rserver pour ses dveloppements et son application, quoiqu'ils soient peine ncessaires. En effet, cette loi de la nature qui fait transmettre aux nouveaux individus, tout ce qui a t acquis dans l'organisation, pendant la vie de ceux qui les ont produits, est si vraie, si frappante, tellement atteste par les faits, qu'il n'est aucun observateur qui n'ait pu se convaincre de sa ralit."

Ereditatea XE "Ereditatea" dobnditului

n acest fel a fost admis aa-zisa teorie a ereditii dobnditului. Conform acesteia, achiziiile obinute prin experien de ctre membrii unei specii s-ar fixa n memoria genetic i ar fi apoi transmise pe cale ereditar. Dar dovezile lui Lamarck XE "Lamarck" nu mai erau att de solide pentru a argumenta al doilea principiu. De exemplu el argumenta c un organ se pierde pentru c nu mai este folositor i cauza o constituie faptul c acest lucru s-ar datora faptului c el nu a fost folositor vreme de mai multe generaii. Balena i psrile nu mai au dini pentru c vreme de multe generaii antecesorii lor nu a u avut nevoie de dini. Crtia i-a pierdut vzul pentru c triete n lumea tenebrelor. Dar aceste fapte nu dovedeau cu claritate c schimbrile s-au produs pe calea acumulrii unor adaptri individuale n patrimoniul genetic al speciei. La vremea sa, Lamarck nu putea distinge cu claritate ntre memoria individual, (eminamente psihic i deci perisabil odat cu moartea individual) i memoria genetic a speciei care persist, dincolo de indivizi, pn la extincia speciei). Teoria ereditii dobnditului a exercitat un interes enorm n rndul psihologilor i pedagogilor datorit perspectivei pe care o deschidea. ntr-adevr, se ntrevedea posibilitatea de a perfeciona nelimitat pe calea educaiei nu numai pe fiecare individ, ci chiar ntreaga specie omeneasc. Peste ani, Jean Piaget XE "Piaget" a comentat aceast poziie a lui Lamarck:

A doua problem, aceea a fixrii propriu-zis ereditare (ereditatea dobnditului), este cu mult mai complicat. Lamarck XE "Lamarck" credea ntr-o aciune direct a modificrilor somatice (efecte de exerciiu) asupra sistemului genetic prin adugare sau suprimare de caractere. Dar aceast n chestiune capital s-au efectuat numeroase experimente de control iar rezultatele au fost mereu negative. Cauza prea pierdut.

ncercrile biologilor de a verifica experimental s-au soldat n anul 1926 cu o tragedie. Paul Kammerer XE "Kammerer" , un tnr cercettor austriac, anunase c a obinut dovezi experimentale clare n favoarea teoriei. n scurt vreme el a devenit o somitate mondial fiind considerat un al doilea Darwin XE "Darwin" , un al doilea Mendel XE "Mendel" , etc.

Solicitat s le repete n laboratoarele Universitii din Cambridge (Anglia), Kammerer XE "Kammerer" nu a mai reuit. Acuzat de escrocherie tiinific n plenul Congresului mondial de fiziologie din 1921 i criticat violent de revista Nature, peste numai civa ani, Kammerer s-a sinucis. A lsat ns o scrisoare n care i atesta buna credin. Coninutul scrisorii lui Kammerer XE "Kammerer" a impresionat cel puin 2 participani importani la acel congres: I. P. Pavlov XE "Pavlov" , considerat printele psihologiei sovietice, i Mc. Dougall, cel mai important reprezentant al psihologiei americane la acea dat. Astfel nct ambii au orientat, mai mult sau mai puin voluntar, colile psihologice americane i sovietice ntr-o direcie de sorginte lamarckian care se resimte i astzi puternic.

Actul de dispariie Kammerer XE "Kammerer" este de fapt unul dintre marile misterele nerezolvate ale tiinei. Paul Kammerer s-a nscut n Viena la 17 august 1880. Ar fi vrut s urmeze muzica la Academia din Viena dar din motive obscure a absolvit biologia. Aproape toate experimentele lui Kammerer foreaz amfibieni diferii pentru a se reproduce n medii care au fost radical schimbate fa de habitatul lor nativ. n prima sa serie de experimente, el s-a ocupat cu dou tipuri diferite de salamandre. n primul rnd, cu salamandra neagr, Salamandra atra, care triete n Alpi pe care ar fi forat-o experimental s dea natere la pui pe deplin formai, dar nu din ou depuse n mediul acvatic, ci direct nscui pe uscat. n al doilea experiment, a folosit Salamandra maculosa, cu habitat de cmpie i care nate pe uscat; Kammerer a obligat-o experimental s dea natere ntre zece i cincizeci de larve n ap. Aceste larve ar fi avut mai nti atribute de mormoloc i, apoi, s-ar metamorfozat n salamandre. Au urmat apoi zeci de cercetri similare care au strnit mare entuziasm pretutindeni. n anii 20-30 ai secolului XX, era considerat un al doilea Darwin XE "Darwin" . A cltorit n Anglia i SUA prezentndu-i exponatele senzaionale obinute prin ereditatea dobnditului: broate rioase de uscat, nscute n ap, broate cu umflturi pentru mperechere nupial i multe alte amfibiene cu caractere dobndite experimental i retransmise pe cale ereditar. Comunitatea tiinific internaional a privit cu suspiciune minunile lui Kammerer. Doar sovieticii, n frunte cu vestitul agrobiolog al lui Stalin, Trofim Lsenko, l-au susinut cu entuziasm. ns n august 1926 a aprut un articol devastator al lui G. K. Noble n revista Nature care dovedea c pads-urile (umflturile nupiale) ale broatelor lui Kammerer erau trucate iar petele de pe salamandra maculosa erau vopsite cu cerneal indian i c toate demonstraiile sale erau o fars de proporii. La scurt timp dup aceea, la 23 septembrie 1926, Kammerer a plecat la o plimbare pe dealurile Theresiene ale Austriei i a ales s se ncheie totul. El i-a tras pus un glon n cap. Sinuciderea lui Kammerer convins muli cercetatori c el a nscenat o fars de mari proporii pentru comunitatea tiinific. La numai un an de la moarte, numele su a disprut practic din lumea tiinific. Dar nu i ideea c este posibil motenirea caracteristicilor dobndite. Dei munca de o via a lui Kammerer a fost rapid respins ca un fals complet, nu toi cercettorii au abandonat suspiciunea c, poate, el a fost totui un geniu. Un astfel de susintor ardent a fost Arthur Koestler. Cercetrile lui Kammerer rmn nc o problem tiinific extrem de controversat. Un altul este Pierre Lance care, n 1772, a rememorat detaliile nenorocirii n cartea sa Savants Maudits et Chercheurs exclus.Evoluionismul

Ideile lui Lamarck XE "Lamarck" au fost aprofundate ns de Geoffroy SaintHilaire i radical modificate fa de 1859, cnd a aprut lucrarea lui Charles Darwin XE "Darwin" , Originea speciilor. Evoluionismul darwinist avansa tezele seleciei naturale i ale luptei pentru supravieuire XE "supravieuire" pentru a explica mecanismele evoluiei. Acestor idei li s-a adugat concepia embriologic a lui Ernst Haeckel XE "Haeckel" . Haeckel a enunat celebra lege biogenetic (ontogeneza repet filogeneza) valabil i pentru specia homo sapiens (cu unele particulariti, ns).

Figura Nr.8 Legea biogenetic: Ontogenia repet filogenia

Evoluionismul a cunoscut, de-a lungul timpurilor, reformulri care i-au conferit din ce n ce mai mult valoare tiinific. Evoluionismul fusese pregtit de Charles Lyell n geologie. Lucrarea sa Principles of Geology (1830) cuprindea cea mai complet descriere a erelor geologice plecnd de la examinarea rocilor i a fosilelor. Dup Lyell coborrea n adncul scoarei terestre echivala cu un sui n timp iar arhivele geologice descriu, ntr-un dialect inconstant, o istorie a globului , complet conservat, din care nu s-a gsit dect ultimul volum. Cu aceast idee i-a nceput Darwin XE "Darwin" cercetrile n Arhipelagul Galapagos. Dup el,

toate organismele terestre i acvatice poart pecetea indiscutabil a continentului american. Exist douzeci i ase de feluri de psri terestre; dintre cele douzeci i una sau poate chiar douzeci i trei sunt clasificate ca specii deosebite, ceea ce ne ndreptete c s-au format aici; totui afinitatea strns dintre aceste psri i speciile americane este evident n toate caracterele, n obiceiuri, comportament i glas; este evident c insulele Galapagos au primit probabil coloniti din America, fie prin mijloace de transport ntmpltoare, fieprintr-o continuitate anterioar cu uscatul.

Pornind de la asemenea constatri, Darwin XE "Darwin" a intuit mecanismul fundamental al evoluiei: selecia natural sau supravieuirea celor mai api printr-o continu i nemiloas struggle-for-life.

Vorbind metaforic, se poate spune c selecia natural cerceteaz critic, zilnic i ceas de ceas n ntreaga lume, cele mai uoare variaii, respingndu-le pe cele duntoare, pstrndu-le i acumulndu-le pe cele folositoare; ea lucreaz n tcere i pe nesimite, oricnd i oriunde i se ofer prilejul, la perfecionarea fiecrui organism n legtur cu condiiile sale organice i neorganice de via.

Lupta pentru existen este, nainte de orice, o lupt pentru reproducere. Indivizii se lupt pentru teritoriu pentru a oferi descendenilor condiii pentru a se reproduce i nmuli. Selecia intervine n chiar fenomenele de sexualitate: lupta dintre masculi pentru posedarea femelelor druiete celui mai viclean descendena cea mai numeroas.

Evoluionismul a influenat desigur concepiile despre educaie mai ales n prima jumtate a secolului XX. Asupra psihologiei i pedagogiei, ns, i-a fcut simit influena mai mult formula iniial, transformist, propus de Lamarck XE "Lamarck" .

Ambientalismul confirma i ncrederea n puterea nelimitat a educaiei pe care o formulaser, nc din antichitate, filosofii greci i fusese reluat n Renatere. Era confirmat ns i teoria cunoaterii propus de empiritii englezi, precum John Locke XE "Locke" i David Hume XE "Hume" .

Celebra teorie a tabulei rasa susinea c toate cunotinele ne provin din experien, adic prin contactul nemijlocit al simurilor cu mediul care, prin intermediul lor, nscrie n mintea copilului ca pe o tabl nescris toate achiziiile intelectuale sau chiar morale i afective. Dictonul lui Locke XE "Locke" : Nihil est in intelectu quod non primus fuerit in sensu (Nu este nimic n intelect care s nu fi trecut mai nti prin simuri) exprim limpede att credina c mediul poate totul ct i consecina ei pedagogic: educaia poate totul.

2.3. PARADIGMA EPIGENETIST

Tertium-ul lui Wolff XE "Wolff" Ereditarismul i ambientismul preau n formele lor clasice paradigme tiinifice ireconciliabile. Totui, contradiciile lor fundamentale au putut fi depite. nceputul acestei depiri a fost realizat de lucrarea Theoria generationis publicat de naturalistul german Caspar Friedrich Wolff XE "Wolff" n anul 1759. Era lucrarea sa de disertaie, susinut la Universitatea din Halle, n care relua i aprofunda idei enunate de Aristotel XE "Aristotel" i de Harvey XE "Harvey" ce contraziceau preformismul pur, dominant n epoc. Dei a strnit multe i reacii pozitive, mai ales din partea lui Albrecht von Haller XE "von Haller" , lucrarea lui Wolff XE "Wolff" fost desconsiderat i apreciat ca lucrarea unui simplu medic din armata Prusiei; n consecin, a trecut oarecum neobservat n secolul al XVIII-lea, i teoria epigenetic a fost redescoperit abia la nceputul secolului XX. Astzi, Wolff este considerat printele embriologiei.

Figura Nr.9 Tertium-ul lui Wolff XE "Wolff" Procesele de cretere i dezvoltare sunt controlate de un tertium pe care Wolff XE "Wolff" l numete vis essentialis (for esenial). n deceniile urmtoare, antropologul german K. Blumenbach XE "Blumenbach" a ajuns i el la concluzia c n procesul dezvoltrii i formrii individului uman intervine un tertium epigenetic pe care l-a denumit nisus formativus (tendin formativ, n limba latin). Wolff se credea un urma al lui Aristotel XE "Aristotel" , gndindu-se la teoria acestuia despre entelehii. Entelehiile aristotelice erau ns forme preconstituite nu apreau dup genez. De aceea, epigenetismul trebuie considerat o mare paradigm tiinific, inaugurat abia n urm cu dou veacuri i valorificat pe deplin abia astzi. Aceast vis essentialis sau nisus formativus apare nu numai dup genez, ci i dup ce zestrea ereditar cuprins n zigot intr n interaciune cu mediul prin procesele de nutriie care asigur creterea. Fora tendinei formative crete o dat cu dezvoltarea organismului att n perioada intrauterin, ct i n cea extrauterin. Influena sa se obiectivizeaz n faze i stadii de cretere care pot fi distinse cu precizie. Astfel, n faza intrauterin a fost identificat o succesiune de faze ale creterii: segmentarea (diviziunea primei celule embrionare, a oului fecundat n blastomere), gastrularea (prin migrri celulare se alctuiesc cele trei fore embrionare: ectodermul, endodermul i mezodermul); organogeneza (se edific marile sisteme ale organismului cu organele lor primordiale); histogeneza (n diversele primordii ale organelor se difereniaz celule specifice, cu proprietii apte: cele neurale, cele gastropulmonore, cele musculare etc.); creterea (fenomen de mrire a volumului sistemelor concepute n faza de organogenez i histogenez).

Figura Nr.10 Teoria epigenetic ieri i azi

n mod similar, dup expulzarea ftului din mediul uterin, s-au putut identifica faze ontogenetice ale creterii organice i stadii ale dezvoltrii psihogenetice.Toate sunt reglate de ceea ce Wolff XE "Wolff" numea vis esentialis. Intensitatea ei crete o dat cu naintarea n ontogenez i psihogenez.

Sinteza lui Waddington XE "Waddington" La nceputul secolului XX intuiia genial a lui Wolff XE "Wolff" a fost redescoperit i adus n actualitatea tiinelor vieii. Au realizat acest lucru Julian Huxley XE "Huxley" i Conrad Waddington XE "Waddington" . Celui dinti i se datoreaz teoria sintetic a evoluiei. Cel de al doilea a pus bazele epigenetismului modern. Cel mai mare psiholog al secolului al XX-lea Jean Piaget XE "Piaget" , care avea formaie iniial de biolog, a aderat la epigenetismul waddingtonian pe care l-a aplicat n studiul proceselor de dezvoltare psihic la om. A luat astfel natere psihogenetismul, probabil cea mai coerent concepie despre dezvoltarea i formarea personalitii umane.

Biologii i psihologii contemporani de orientare au convenit, din perspectiva analizei sistemice, a structuralismului i a ciberneticii c nisus formativus este, de fapt, un mecanism de autoreglare a creterii, similar homeostazei, care asigur autoreglarea funcional a organismului (sntatea etc.). Ei au denumit acest mecanism homeorhesis XE "homeorhesis" .

Homeorhesis-ul creterii organice are un corespondent n planul dezvoltrii psihice care, dup cercetrile colii de psihologie genetic de la Geneva, n frunte cu Jean Piaget XE "Piaget" , regleaz psihogeneza XE "psihogeneza" , n sensul de a impune o succesiune de stadii de dezvoltare care nu pot fi escaladate prin presiuni de mediu sau educative.

Esena epigenetismului modern se afl n lucrarea decisiv din anul 1961 a lui Conrad Waddington XE "Waddington" The Nature of Life. Ulterior, Waddington i-a aprofundat studiile epigenetice n New patterns in genetics and development (1966), The Nature of Mind (1972) i The Development of Mind (1973).Waddington XE "Waddington" este primul care ofer o sintez propriu-zis - apreciaz Piaget XE "Piaget" . El deosebete n cadrul sistemului evolutiv patru mari subsisteme, fiecare cu propriile sale reglri, dar toate necesarmente legate ntre ele printr-un ansamblu de circuite cibernetice: 1o sistemul genetic; 2o sistemul epigenetic; 3o exploatarea mediului i 4o aciunile seleciei naturale.

Piaget XE "Piaget" a analizat n detaliu subtilul epigenetism waddingtonian. n esen este vorba de mpletirea i condiionarea reciproc ale celor patru subsisteme ale macrosistemului epigenetic.Subsistemul genetic, ca totalitate organizat i de autoreglare, este legat de sistemul epigenetic printr-un ansamblu de circuite de feedback: dac el este izvorul sistemului epigenetic orientndu-l n cursul ntregii dezvoltri, n schimb acesta reacioneaz asupra primului, chiar n cadrul dezvoltrii normale; dar, de asemenea, n msura n care ntririle i obstacolele oferite de mediu n timpul ontogenezei au ca efect activarea, respectiv inhibarea diferitelor aspecte ale acestei dezvoltri. (n The Strategy of Genesis, Waddington XE "Waddington" a artat schematic cum o substan X, produs de a, c, i e, activeaz la rndu-i gena b care produce mpreun cu a i d substana Y, iar substana P, produs de f i g activeaz, la rndul ei h etc.).

Subsistemul epigenetic, la rndul su, comand exploatarea mediului, de care ns, la rndu-i depinde n parte, ntruct exploatarea mediului intervine n mod necesar la formarea fenotipului.

Subsistemul de exploatare a mediului este, la rndu-i, dirijat de fenotip n aceeai msur n care depinde de el, pentru c organismul i alege mediul i l transform n acelai timp n care l exploateaz cu titlu de alimentare.

Subsistemul seleciei acioneaz - dar exclusiv n ceea ce privete fenotipurile; acestea sunt singurele care constituie rspunsurilegenotipului la incitrile mediului. i cum selecia nu acioneaz niciodat doar dup principiul totul sau nimic, ci ajunge la modificri de proporii i la restructurri ale factorilor de pool genetic, iar mai apoi i ale genomilor, acetia reacioneaz n cursul generaiilor urmtoare prin recombinri genetice (de importan mult superioar unor simple mutaii); iar ciclul continu.

Psihogenetismul lui Piaget XE "Piaget" nc de la apariia ei, concepia epigenetic i-a fcut simit influena n gndirea educaional. Nu tim dac romanul pedagogic Emile al lui Jean-Jaques Rousseau XE "Rousseau" , aprut la trei ani dup publicarea Theoriei generations, a fost influenat direct de aceast oper capital a gndirii tiinifice. Este ns cert c, prin teoria educaiei negative expus n Emile, Rousseau a urmat o paradigm epigenetic. El este considerat, pe bun dreptate, descoperitorul copilului. Copilul nu era un homunculus cum credeau pedagogii scolastici - , ci o alt fiin, o fiin care tinde, prin natura sa s se formeze ca om, dar nc nu este. Rousseau a criticat virulent concepia educaiei autoritare care devia din credina c educaia poate totul i a impus principiul respectrii naturii bune a copilului, caracteristic fiecrei etape a dezvoltrii sale. Mai mult, Rousseau a descris n mod remarcabil aceste etape. Dei nu a intreprins investigaii experimentale sau bazate pe observaie sistematic, Rousseau a intuit n mod genial stadiile dezvoltrii psihice i fizice i caracteristicile lor eseniale. Este una dintre marile ironii din istoria tiinelor educaionale. Printele pedagogiei moderne, Rousseau, nu i-a crescut cei cinci copii pe care i-a avut cu ibovnica Therese Lavasseur, bnuind c nu sunt ai si. I-a dus la orfelinat imediat ce se nteau. Nu i-a observat sistematic, aa cum a fcut Piaget XE "Piaget" cu copiii si. Intuiiile rousseauiste nu sunt nici introspecii autobiografice. Autobiografia Confesiuni ne arat un Jean-Jacques complet diferit de Emile. Totui stadiile dezvoltrii copilului imaginar Emile au fost confirmate n secolul al XX-lea, pe baza unor minuioase cercetri experimentale, de ctre coala de psihologie genetic de la Geneva, condus de Jean Piaget.

Jean Piaget XE "Piaget" a recunoscut, ns, influena direct a epigenetismului modern. Lucrarea lui Ch. Waddington XE "Waddington" , Natura vieii, a reluat ideile lui Wolff XE "Wolff" n termenii analizei sistematice, structuralismului i ciberneticii, reuind s explice ntr-o manier nou procesele de evoluie i de dezvoltare a organismelor. n acelai mod a procedat Jean Piaget pentru a explica procesele psihogenezei i dezvoltrii intelectuale, afective i morale. Astfel nct se poate spune c astzi putem identifica mai exact care sunt factorii dezvoltrii fiinei umane i n ce mod interacioneaz.

De aceea, pentru a elucida mai deplin problematica educabilitii, struim n continuare asupra cercetrilor epigenetice i psihogenetice desfurate la Geneva sub conducerea lui Jean Piaget XE "Piaget" , dar i asupra reaciilor pe care aceste investigaii le-au provocat la jumtatea secolului al XX-lea n lumea educaiei.

Capitolul III

TEORIA EPIGENETIC A EDUCABILITII

nelegerea fenomenului educabilitii reclam luarea n considerare a ctorva dintre progresele majore ale tiinelor vieii i ale cercetrilor de psihologie genetic din secolul XX i de la nceputul secolului XXI. Ele permit o teorie pe care o propunem aici pentru prima oar: teoria epigenetic a educabilitii XE "teoria epigenetic a educabilitii" .Respingnd cu hotrre preformismul i ereditarismul reducionist, Jean Piaget XE "Piaget" (1967) a menionat o observaie esenial a lui Waddington XE "Waddington" din anul 1964 cu privire la stadialitatea ontogenezei i a psihogenezei:

Dac filogenetic este dificil s ne nchipuim omul ca preformat n bacterie sau virus, nu este mai puin dificil s interpretm modul n care n ontogenez marile stadii de determinaie sau de inducie i mai ales de reintegrare funcional final a organelor difereniate sunt coninute dinainte n stadiile iniiale de segmentare. Tocmai de aceea Waddington XE "Waddington" declar c un sistem n ntregime predeterminat n A.D.N., dei astzi la mod, este inacceptabil pentru embriologie. Iar ntr-o discuie asupra acestui subiect la un Simpozion asupra reglrilor dezvoltrii (Geneva, 1964) el compara cu profunzime construcia epigenetic cu o nlnuire de teoreme geometrice, n care fiecare teorem devine necesar pentru mulimea teoremelor precedente, fr s fi fost dinainte coninut n axiomele de plecare.

Discutnd problematica educabilitii nu putem ignora aceast revelatoare comparaie. Este limpede c nu exist soluii de nelegere a potenialului de formare uman dect ncadrnd chestiunea n perspectiv epigenetist. Aceasta ne oblig s lum n considerare toate marile componente ale sistemului epigenetic: biogeneza XE "biogeneza" , ontogeneza, XE "ontogeneza," embriogeneza XE "embriogeneza" (incluznd i neurogeneza XE "neurogeneza" ) i psihogeneza XE "psihogeneza" .3.1. BIOGENEZA

Reprezentri i viziuni mitice

Educabilitatea nu este posibil n afara vieii. Dar cum este posibil viaa?

Din perspectiva legilor fizice cunoscute apariia vieii este o absurditate. Negarea Legii Entropiei pare imposibil pentru termodinamic. i totui viaa exist. Cel puin pe Terra. Cum i cnd a aprut? Mitologiile biogenezei sunt fabuloase i, uneori, surprinztor de asemntoare cu teorii tiinifice de ultim or. Cele mai multe cosmogonii sugereaz c dinamizarea timpului primordial, care era inert (citete mort), este echivalent cu biogeneza XE "biogeneza" . Vechii sumerieni credeau c viaa a aprut datorit cuplului de la nceput: Apsu (apa dulce) si Tiamat (apa srat)

. Egiptenii au invocat un Haos iniial Nun din care s-a ivit Ra, Soarele. (Intuire genial a genezei luminii din Nimic pe care o gsim teoretizat de mai muli cosmologi contemporani.) Pentru multe alte mitologii, Cosmosul i viaa au fost zmislite dintr-un Chaos (Haos) primordial. Organizarea ulterioar a Universului a fost o oper de selecie i de clasificare: lumina a fost desprit de ntuneric (sau dizlocat din el, alteori decantat), de asemenea s-au desprit cerul de pmnt i timpul de netimp. Aceast ultim desprire este o punere n micare a timpului static, care uneori este considerat absen sau inerie a timpului. Aa sunt Ananta vedic (n sanscrit ananta nseamn nemrginire) i Zurvan Akaran, timpul nemicat i infinit preteogonic al vechilor peri. Dup punerea n micare, timpul devine timpul curgtor sau timpul viu. Nimicul (sau Chaosul) iniial era androgin iar desprirea cerului de pmnt, a luminii din ntuneric se gndete dup formula 01+1=2. Este formula naterii din Nimic, a crerii Kosmos-ului actual (kosmos nseamn n greaca pythagoreic armonie, frumusee). Aa s-au nscut, conform mitologiei chineze, din nimicul androginic cele dou principii fecunde masculinul yin i femininul yang. Pe acest neles subtil s-a aezat mai trziu logica bivalent a propoziiilor i gndirea binar (0 i 1), adic logica computerelor. n cele mai multe mitologii, haosul e un monstru acvatic (oceanul primordial), apa fiind esenial n viaa planetei noastre. Biogeneza i devenirea ulterioar a vieii se datoreaz Logos-ului Creator. Lumea ia fiin prin rostirea primului cuvnt. Aceast prim rostire a fost identificat ca atare de toate marile mitologii i era numit era numit de logos (n greac), bhan (n sanscrit) sau dabar (n ebraic). Vechii indieni nu atribuiau geneza vieii unor zei. n Rigveda (X, 129) se consemneaz chestiunea cu mare precizie: Zeii sunt dincoace de acest act creator: cine tie de unde izvorte el? De unde purcede aceast facere, dac a fost fcut sau nu a fost, Cel-ce-vegheaz asupra ei mult mai sus dect cerul tie fr ndoial; sau nu tie deloc. n secolul IV .Chr., n Enigmele Cerului, nvatul mitic chinez Qu Yuan, consemna dubitativ: Cine a putut raporta istoria vremii de nceput? Pe ce temei poate fi judecat epoca n care pmntul nc nu se desprise de cer? Privirea cui a putut ptrunde adncul acelui haos i cum se putea deosebi ce anume se rotea n acel vrtej? Di bezna nemrginit a aprut lumina. De ce a aprut? Unindu-se s-au constituit Yin i yang. Ce anume le-a nscut i de unde i-au tras nceputul? Bizar este i biogeneza biblic, tocmai prin faptul c ipoteza creaionist nu poate fi definitiv eliminat de ctre nivelul atins de tiina actual. Dar, desigur, intuiiile mitologice sunt vagi i nu depesc nivelul unor analogii poetice inconsistente. Acelai lucru se poate afirma i despre intuiiile mitice, care au fondat cele mai diverse religii ale omenirii.

Viziuni metafizice i teorii tiinificenc din Antichitate s-au structurat tezele preformiste (ineiste) i au aprut idei epigenetiste. Teoria platonic a Ideilor Imuabile i Eterne, ca i teoria anamnesis-ului, au acreditat pentru mult vreme credina n existena unor preformisme de natur divin. Aristotel XE "Aristotel" , precursorul cercetrilor empirice, a enunat i idei epigenetiste cu privire la creterea i dezvoltarea vieuitoarelor; dar tot lui se datoreaz i unele afirmaii care au alimentat, peste veacuri, teoria generaiilor spontanee.

ncepnd din secolul al XVI-lea s-a ncercat acreditarea speculativ i/sau experimental a acestora. Jean Baptist van Helmont XE "van Helmont" (1580-1644) a folosit tehnici de tip experimental pentru a surprinde apariia i creterea vieii la slcii; a crezut c procesele respective se datorau exclusiv apei pentru c van Helmont nu avea habar de fotosintez. Convins c omnia ex ovo, William Harvey XE "Harvey" (15781657) a apelat la microscop i la disecii; dar nu a identificat vreme de o lun unui embrion la ciuta disecat i, n consecin, a tras concluzia c viaa a venit de la ou invizibile. n 1668, Francesco Redi XE "Redi" (1626-1697) a reuit s elimine teoria generrii vieii din materii putride; el a contestat c viermii apar din carne putrid i recurs la experimente. n primul experiment el a pus carnea n mai multe containere: unele sigilate, altele deschise i altele parial acoperite. Dndu-i seama c n recipientele nchise ermetic lipsea aerul, el a folosit aa-zisul voal de Napoli" pentru a vedea ce se ntmpl n acestea: pe bucile de carne nu a aprut nici un vierme; dar ei au aprut pe pnza napolitan. Redi XE "Redi" a concluzionat c viaa preexista i c lucrurile vii vin de la prinii lor.

Figura Nr. 2 Experimentul lui Redi XE "Redi" Dar Jan Swammerdam XE "Swammerdam" (1637-1680), Albrecht von Haller XE "Albrecht von Haller" (1708-1777) i Spallazani XE "Spallazani" (1729-1799) au rmas, n mare msur, preformiti i creaioniti. Ca i Antony van Leeuwenhoek (1632-1723), de altfel. Abia Buffon XE "Buffon" (1707-1788) a reuit s clatine aceste idei. Iar Maupertuis (1698-1759), ntr-o carte cu titlu sugestiv, Venus physique, a ncercat chiar s dea o explicaie fizic biogenezei i psihogenezei. El atribuia caracteristici biopsihice ntregii materii, sub form de particule elementare, pentru a explica att existena vieii ct i activitatea psihic.Astzi tim c teoria nu avea sori de izbnd. Abia teoria epigenetic a lui C. F. Wolff XE "Wolff" (1733-1794) a fost confirmat, dar nici ea nu conine o teorie biogenetic satisfctoare. Alte teorii au continuat (unele mai continu i n zilele noastre!) s se confrunte cu anse la fel de mici. Menionm cteva.

Teoria mecanicist

Este cea mai naiv dintre toate teoriile (declarate tiinifice) i a fost abandonat nc din secolul XIX. Originile acestei viziuni se regsesc n dualismul postulat de Descartes XE "Descartes" ntre res extensa i res cogitans. El s-a radicalizat considernd c animalele nu pot gndi fiind simple maini vii. Filiaia de idei este cea ilustrat de figura de mai jos.

Figura Nr. 3 Materia nsufleit la Descartes XE "Descartes" , La Metrie i Maupertuis

Teoria a fost susinut de ctre filozofii de orientare materialist i de ctre fizicienii newtonieni crora li s-au adugat fiziologii mecaniciti (La Mettrie XE "La Mettrie" ,Helvetius XE "Helvetius" .a.).

Fiinele inclusiv omul ar fi doar agregate mecanice mai complicate, iar viaa se poate explica prin legile lucrului mecanic. Opul lui la Mettrie Lhomme machine (1748) a rmas celebru tocmai datorit naivitii autorului. Imaginea de mai jos ilustreaz doar una dintre ppuile mecanice care au fost inventate n secolul al XVIII-lea de meteugari istei precumVaucasson.

Figura Nr. 4 La Mettrie XE "La Mettrie" i omul main

Teoria panspermieii are i ea originile n gndirea anticilor. Viaa de pe Terra este rezultatul vieii rspndite n ntregul Univers. A fost adus din Cosmos pe Pmnt, fie de ctre Creator, fie din ntmplare. Svante Arrhenius XE "Arrhenius" (1859-1927) a ncercat s dea o explicaie tiinific acestei imagini fabuloase. Ideea fusese enunat nc de Anaxagoras XE "Anaxagoras" n secolul V .Chr. Au aderat la ea chimistul german, Liebig (1803-1863), psihofizicianul H. Helmholz XE "Helmholz" (1821-1894) i lordul Kelvin (1824-1907). S-a invocat acreditarea teoriei prin experimente de laborator (Pasteur XE "Pasteur" ) i investigarea meteoriilor, fr rezultate concludente.

Figura Nr. 5 Panspermia ca posibil origine a vieii

Teoria panspermiei nu a fost ns abandonat total. n 1954, B. Haldane XE "Haldane" a revigorat-o prin ipoteza astroplacton-ului: fiine inteligente, superioare din Univers ar rspndi smna vieii pe planete precum Terra, n mod continuu. Fred Hoyle XE "Hoyle" , Francis Crick XE "Crick" i Leslie Orgel XE "Orgel" au propus variante ale teoriei. Primul a demonstrat c exist n spaiu virui i bacterii care pot fi ageni ai panspermiei, de exemplu prin intermediul cometelor. Francis Crick i Leslie Orgel, speculnd o idee din romanul lui Arthur Clarcke XE "Clarcke" 2001: A Space Odyssey, au formulat teoria panspermiei directe, adic a nsmnrii intenionate a vieii pe Terra de ctre alte civilizaii foarte avansate.

Teoria vitalistAre i ea origini antice. Maestrul ei absolut poate fi considerat filozoful francez Henri Bergson XE "Bergson" (1859-1941). El a invocat un aa numit elan vital care anim materia aflat n evoluie creatoare. Viziunea bergsonian nu este simpl speculaie metafizic. Observarea atent a felului cum se regenereaz embrionii secionai n stadiul de blastul, aa cum fcuse Von Driesch XE "Von Driesch" studiind aricii de mare, prea a acredita aceasta ipotez, care nu are alt cusur dect faptul c Bergson a formulat-o n termeni foarte poetici. n orice caz, embriologia modern pare a o confirma. Alergia savanilor fa de metafore s-a dovedit adesea pguboas, ca i teoriile tendenios academice.

Dincolo de aceste teorii, progresele geneticii permit unele sinteze.Ce tim i ce nu tim despre via.

Geneza Universului pare s se fi produs n urm cu circa 15-20 miliarde de ani. Galaxia Calea Lactee nu pare a fi mai btrn de 10-15 miliarde de ani. Terra s-a format n urm cu 4,6-5 miliarde de ani. Cele mai vechi fosile gsite pe Terra au vrsta de 3,6 miliarde de ani. Acestea sunt celule bacteriene, care par a fi aprut n urma unei ndelungi evoluii chimice. n acele vremuri atmosfera primitiv coninea hidrogen i heliu n cantiti mari i amoniu, metan i vapori de ap n cantiti reduse. Pe Terra s-a format destul de repede dioxid de carbon (CO2) i argon acesta din urm fiind eliberat de scoara terestr. S-a simulat experimental aceast atmosfer primitiv punnd la un loc metan (CH4), amoniu(NH3), hidrogen (H2) i ap (H2O) n cantiti mari i puin oxigen (O2 exista pe atunci doar n proporie de 0,02%). Simularea din 1953 a lui S. Miller XE "S. Miller" a presupus i descrcri electrice. Rezultatul: au aprut aminoacizi: glicin, alfa-alanin, beta-alanin, acid aspartic i acid glutaminic. Adugnd i radiaii ultraviolete, radiaii ionizante i temperaturi ridicate, G.Fox XE "Fox" (1955, 1956, 1957) a obinut acid malic i uree. Experimente similare s-au organizat cu efervescen n anii urmtori. S-au sintetizat pe rnd baze azotate (Oro XE "Oro" i Kamat XE "Kamat" ,1960), zaharurile, riboza i dezoxiriboza (C. Ponamperuna XE "Ponamperuna" i I. Mariner XE "Mariner" ,1963), compui fosforilai (Ponamperuna,1963). Adic s-au obinut toi compuii crmizile vieii. Apoi s-au obinut protenoizi (Fox i Yuyama XE "Yuyama" ,1963). Astfel s-a ajuns la teoria protobionilor XE "teoria protobionilor" .

PROTOBIONTUL este, foarte probabil, cea mai veche i mai simpl form de via. Este cert c toate formele de via care au existat, exist i vor exista pe Terra provin din acest ancestor comun. Un Adam-vacuol, nici mcar maimu, deloc antropomorf!

Despre cum arta protobiontul tim multe, dar nimic exact. S-a propus modelul coacervatelor XE "modelul coacervatelor" (Jong,1947; Oparin,1957):

Figura Nr. 6 Modelul coacervatelor

Un alt model al genezei chimice a primei forme de via este modelul sulfonilor XE "modelul sulfonilor" (H. Herrera,1940).

Figura Nr. 7 Modelul sulfonilor

Cercetri similare s-au desfurat pentru a elucida originea genelor i a informaiei genetice. n 1954 matematicianul Geoge Gamov XE "Gamov" a emis ipoteza c informaia genetic este codificat biochimic nc din momentul Big-bang al naterii Universului. n 1953 Watson XE "Watson" i Crick XE "Crick" artaser c macromolecula de ADN XE "macromolecula de ADN" (acid dezoxiribonucleic) se afl la baza elanului vital bergsonian. n structura sa intr patru nucleotide care conin adenin, timin, citazin i guanin. La ele se adaug un numr mare de aminoacizi. Toate se combin n triplete de nucleotide dnd natere unui cod genetic XE "cod genetic" . Acesta este unic acelai la toate formele de via terestre. Avem, noi teretrii de la amoeba i pn la Homo sapiens XE "Homo sapiens" recens XE "Homo sapiens recens" nu numai un printe comun, strbunul Protobiont, ci i o natur biochimic unic paradoxal; paradoxal pentru c este de o simplitate biochimic uimitoare i, totodat, poate lua forme structural-funcionale halucinante.

Mai exist alte forme de via n Univers?

Nu tim. Fizicienii cred, de obicei, c n Universul alctuit din miliarde de galaxii ar trebui s existe miliarde de forme de via. Ei au n vedere legea numerelor mari. Dimpotriv, biologii sunt nclinai s cread c viaa este un accident unic, aproape imposibil de repetat. Ei iau n seam complexitatea la care ajung unele fiine vii cum este i omul. tie cineva adevrul? Doar Dumnezeu, cu condiia ca El s existe3.2. EMBRIOGENEZA XE "EMBRIOGENEZA" UMANEtapele vieii

Necunoscutele care afecteaz nelegerea cert a biogenezei dispar n cazul studierii modului n care se formeaz organismul uman. Se poate spune c viaa omului se mparte in trei mari etape:

a) Etapa intrauterin (7-9) luni n care se realizeaz embriogeneza XE "embriogeneza" uman cu rdcini genetice care se ntind pn la ancestorul protobiontic i rdcini chimico fizice care l leag de nsi evoluia Universului.b) Etapa extrauterin viaa propriu-zis n care omul poate aduga naturii sale fizice o a doua natur, supraorganic, (personalitatea XE "personalitatea" ). Este vorba de creterea organic. Este penultima etap, cea decisiv, a formrii personalitii umane.

Creterea este, n aparen, un fenomen simplu de mrire a volumului. Ea poate fi hipertofic sau hiperplazic.

Aceste etape se succed i se intric nc din momentul formrii oului; ele se desfoar cu mare intensitate i vitez n viaa intrauterin; unele dintre ele se continu i dup natere (de exemplu, gametogeneza XE "gametogeneza" , dezvoltarea dinilor, formarea fibrelor cristaline).

Embriologia uman nu studiaz dect etapele dezvoltrii intrauterine. n mod convenional embriologia a dat fiecrei faze i fiecrui fenomen al dezvoltrii intrauterine denumiri specifice. Produsul de concepie se numete germen; pn n luna a II-a germenele se definete ca embrion (apar regiunile: cefalic, caudal, dorsal, ventral); ntre luna a II-a i a V-a devine ft neviabil; ntre luna a VI-a i a IX, devine ft viabil.Fenomenele de umanizare XE "umanizare" apar n cea de a II-a lun de via intrauterin. Durata normal a gestaiei (graviditii) este de 273 de zile (9 luni solare sau 10 luni lunare) i este urmat de naterea normal, la termen, a ftului matur. Ftul care se nate nainte de termen se consider prematur. Embriologia uman se oprete la data expulzrii fiinei umane n mediul extern.

Dar discipline precum biologia uman, medicina, neurologia, psihologia XE "psihologia" genetic i, bineneles, pedagogia XE "pedagogia" se ocup cu studiul dezvoltrii umane n perioada extrauterin, a vieii dintre natere i moarte, n care se furete natura supraorganic.

c) Etapa post-thanatic viaa postum, de natur noetic, poate avea durate diferite de la t0 pn n eternitate, (ca n cazul lui Socrate XE "Socrate" , spre exemplu).

Fazele vieii intrauterine

n cele ce urmeaz, redm sintetic etapele dezvoltrii din prima etap a vieii. Fazele dezvoltrii ontogenetice la om sunt urmtoarele:

I. GAMETOGENEZA XE "GAMETOGENEZA" reprezint formarea i maturizarea n organismul prinilor, a unor celule specializate numite gamei: spermatozoidul (spermium) i ovulul (ootium). Fiecare dintre gamei conine 23 de cromozomi. Spermatozoidul apare i se maturizeaz n testicul; ovulul apare i se maturizeaz n ovar; procesul prin care aceste celule cu mari potenialiti se transform n celule mature, apte de fecundaie constituie gametogeneza XE "gametogeneza" (prima faz a reproducerii sexuate). n timpul maturizrii lor, celulele sexuale parcurg aceleai etape: nmulirea, creterea i maturaia. Cei doi gamei conin caracterele individului ntr-o form neobinuit pentru organismul matur, codificat concentrat, ca un mesaj transmisibil pe c


Recommended