TEMA 52!
! Reabilitarea orală contemporană, la fel ca toate
ramurile profesiei noastre, trebuie să aibă prin
definiție valențe estetice și cosmetice deosebite.
Exigențele mereu crescânde privind performanțele estetice
ale restaurațiilor consevative și a celor protetice au
determinat conturarea în timp a unei arii de preocupare
specifică în cadrul medicinei dentare, estetica
(cosmetica) dentară, care tinde să se definească ca o
specialitate aparte a medicinei dentare.
$ Estetica este disciplina filozofică care, din
secolul al XVIII-lea până astăzi, în principal prin
operele unor gânditori ca Baumgarten, Kant, Hegel, Vito
şi Croce, a încercat să pună pe baze raţionale
ştiinţifice conceptul de frumuseţe. Aristotel (384-322
IC) spunea că „ frumusețea personală este o recomandare
mai bună decât orice scrisoare de prezentare ”, iar
scriitorul și dramaturgul englez Charles Reade (1814-
1884) afirma că „frumusețea înseamnă putere, iar zâmbetul
este sabia acesteia”. Foarte sintetic, precizia
frumosului se naşte din interacţiunea sensibilităţii
(factori instinctivo-emoţionali) cu intelectul (factori
raţionali). HUTCHESON şi SHAFTESBURY au definit estetica
ca fiind atitudinea de obţinere a armoniei (Inquiry into
the origin of our ideas of beauty, 1725). Trebuie să se
facă distincţie între noţiunea de estetică şi cea de
cosmetică, aceasta din urmă reprezentând căutarea unui
stereotip al frumuseţii (de exemplu uniformitate,
regularitate, simetrie) independent de contextul natural
în care se înscrie subiectul. Din contră, estetica este
expresia unui arhitip natural corespunzând unei reguli
matematice, fiind din această cauză inteligibilă şi
traductibilă conform unei formule (regula frumosului).
Aceşti factori, care presupun interacţiunea dintre obiect
şi observator, formează bazele raţionale ale frumosului.
$ Diferite reguli numerice ale frumosului au fost
aplicate anatomiei dento-faciale prin formularea
proporţiilor dento-faciale corecte aplicând proporţia de
aur (Leonardo), sau parametri antropologici
(cefalometrici) rezultaţi din studii epidemiologice. Cu
toate acestea, există o serie de factori subiectivi
proprii contextului instinctivo-emoţional al
observatorului (psihologici), care pot condiţiona
semnificativ sensibilitatea la frumos şi care sunt
asimilaţi „gustului” privind perceperea frumosului,
corelat epocii şi contextului specific istoric şi
cultural în care trăieşte observatorul. Un cunoscut
dicton latin afirmă că de gustibus non est disputandum. Unele
referințe la dictonul amintit extind obiectul afirmației
și la culoare : de gustibus et coloribus non est
disputandum. În acest sens, încă în 1757 HUME arăta că
nu există o uniformitate a „gustului”, încât „ceea ce
place la Paris, displace la Londra”. Tot el, referinduse
la exprimarea vârstei pentru frumos în funcţie de vârsta
observatorului spunea că „la 20 de ani poate să-ţi placă
Ovidiu, la 40 Horaţiu şi la 50 Tacitus”. Aceste aspecte
emotivo-instinctive sunt deci stări corelate de
experienţele psihologice individuale şi de suprastructura
socio-culturală (educaţie, caracteristici etnice şi
religioase,etc...) Influenţele antropologice şi culturale
pot explica discreta variabilitate între indivizi şi
între rase în aprecierea „frumosului” aplicat fizicului
şi feţei.
$ Un purtător al gustului dominant într-un anumit
context socio-cultural este moda (tendinţa, stilul). În
trecut, evoluţia gustului era cuantificată pe lungi
perioade istorico-artistice(gracă, romană, renascentistă,
etc...). În epoca modernă, asistăm la modificări ale
„gustului” pe perioade mult mai scurte (moda anilor َ50, َ
60, َ 70, ...sau moda anului precedent).
$ Normele care definesc frumosul, inspirate de
criterii de ordin geometrico-matematic sunt azi subiectul
a numeroase interpretări. Arta egipteană şi cea greco-
romană au formulat reguli precise ale frumosului cu
utilizare în protocoalele din arhitectură sau pictură,
care caracterizează întreaga artă antică. Modelele
formulate apoi în epoca renascentistă, în principal prin
şcoala lui Leonardo da Vinci, au sistematizat rapoartele
existente între estetică şi anatomie.
$ Regula proporţiei divine (numărul de aur) inspirată
din arhitectura, pictura şi sculptura renascentistă este
una de bază în reabilitarea estetico-cosmetică a
arcadelor dentare.
$ Capitolul de față, fără a avea pretenția epuizării
unui subiect extrem de vast, își propune doar o trecere
în revistă a unor elemente importante pe care
reabilitarea orală complexă a pacientului nu trebuie să
le omită. Ele se referă la câteva aspecte de estetică
dentară, dento-gingivală și dento-facială , care însă nu
pot fi separate de contextul gnatologic și profilactic
general al reabilitării : „ cu cât funcția este mai bună,
cu atât designul zâmbetului va fi mai bun ‟ (P.Dawson,
2007).
6.1. Atributele dentare intrinseci cu valoare estetică: culoarea și textura de suprafață
$ Culoarea dintelui depinde în mare parte de aspectul
suprafeţei dentare. Smalţul dentar este constituit din
95% substanţe anorganice şi 5% substanţe organice şi apă.
Aceste elemente alcătuiesc prismele de smalţ şi substanţa
interprismatică. Dispoziţia prismelor de smalţ şi a
substanţei interprismatice, ca şi dimensiunea prismelor,
sunt responsabile de culoarea, opalescenţa şi structura
superficială a dinţilor.
$ Sub termenul de culoare se înţelege lungimea de undă
a uneia sau a mai multor radiaţii electromagnetice
reflectate de un corp. Fără lumină nu există culoare. Un
obiect pe care noi îl percepem ca având o anumită culoare
absoarbe toate undele luminoase corespunzând altor culori
şi le reflectă pe cele pe care noi le percepem ca fiind
culoarea obiectului respectiv. Deci, un obiect care
absoarbe lumina albastră şi galbenă şi o reflectă pe cea
roşie apare roşu. Culoarea aparentă a unui obiect este
influenţată de proprietăţile fizice, de natura luminii
incidente la care este expus obiectul, relaţia cu alte
obiecte colorate şi aprecierea subiectivă a
observatorului.
$
$ " Fig.6.1. Perceperea culorii
$ Din punct de vedere ştiinţific, lumina este descrisă
ca fiind o energie electromagnetică vizibilă a cărei
lungime de undă se măsoară în nanometri ( 1 nanometru =
10 – 9 m). Ochiul uman este sensibil numai la partea
vizibilă a spectrului electromagnetic, o bandă îngustă cu
lungimea de undă între 380-750 nm. Razele cu lungime de
undă mai scurtă sunt ultravioletele, razele X şi gama ;
radiaţiile cu lungime de undă mai mare sunt cele
infraroşii, microundele, radiaţiile TV şi undele radio.
$ Lumina albă pură constă în cantităţi relativ egale
de energie electromagnetică din spectrul vizibil. Când
trece printr-o prismă, ea se distribuie în componente
colorate deoarece lungimile de undă mai lungi sunt
refractate mai puţin decât cele mai scurte.
$ $ Fig.6.2. Refracția luminii.
$ La fel cum corpurile solide pot fi descrise prin
trei dimensiuni (lungime, lăţime, profunzime), culoarea
are trei atribute principale, care permit descrierea
acesteia cu precizie, dar în funcţie de sistemul de
culori utilizat.
$ Sistemul MUNSELL, elaborat în 1905, este cel mai
cunoscut şi utilizat sistem utilizat pentru descrierea
culorilor, deşi are unele inconveniente. Este un standard
acceptat internaţional pentru artă, ştiinţă şi industrie.
Fig. 6.3. Sistemul Munsell de descriere a culorii
Acest sistem utilizează pentru descrierea culorilor trei
atribute: tenta coloristică, intensitatea și
luminozitatea.
Fig.6.4. Atributele culorii : tenta, intensitatea, luminozitatea
a) Tenta(familia de culori, varietatea coloristică) .
Este determinată de lungimea de undă reflectată
şi/sau transmisă observată. Locul lungimii de undă
(sau al lungimilor de undă) în spectrul vizibil
determină tenta coloristică. Cu cât lungimea de
undă este mai scurtă, cu atât tenta va fi situată
spre porţiunea vizibilă a spectrului. În sistemul
Munsell tentele coloristice sunt împărţite în 10
gradaţii: galben, galben-roşu, roşu, roşu-
purpuriu, purpuriu, purpuriu-albastru, albastru,
albastru-verde, verde, verde-galben. Aceste culori
sunt aşezate în sistemul amintit în formă de cerc
(vezi fig.6.3.). Fiecare gradaţie este la rândul
ei subdivizată; de exemplu, roşu poate fi scris ca
1R, 2R, 3R....10R, subdiviziuni care pot fi şi ele
divizate. Astfel, o tentă particulară de culoare
poate fi de exemplu 4.3 galben, sau 8.1 galben-
roşu. Majoritatea dinţilor naturali se înscriu ca
tentă în limitele cuprinse între galben şi galben-
roşu. Într-un studiu pe 6000 de dinţi, CLARK a
stabilit o marjă a tentei coloristice între 6
galben-roşu şi 9.3 galben-roşu. Tenta de culoare a
dinţilor este dată de raportul dintre smalţ şi
dentină, de procentul de substanţe anorganice şi
organice, de vârsta dintelui şi de o serie de alţi
factori.
b) Intensitatea (croma, saturaţia) culorii , este de
fapt puritatea acesteia. Această calitate face
diferenţa dinte o culoare pală şi una puternică,
saturată. Variaţiile intensităţii culorii unui
dinte sunt dependente de volumul pulpei, de
poziţia dintelui pe arcadă, de abraziune, etc...
Intensitatea coloristică de fapt este concentraţia
de pigment a unei anumite tente coloristice. În
sistemul Munsell intensitatea maximă depinde de
tenta particulară, dar poate varia între 10 – 14.
Nuanţele acromatice au saturaţia aproape 0. Dinţii
naturali umani au intensitatea coloristică
cuprinsă între 0 şi 7.
c) Luminozitatea(valoarea) este proprietatea
acromatică care exprimă strălucirea unui obiect.
Strălucirea unui obiect este consecinţa directă a
cantităţii de energie luminoasă pe care el îl
reflectă sau îl transmite. Energia luminoasă este
măsurată în fotoni şi este posibil ca obiecte cu
tente coloristice diferite să reflecte acelaşi
număr de fotoni şi deci să aibă aceeaşi strălucire
sau luminozitate. O ilustrare elocventă este
dificultatea de a deosebi un obiect verde de unul
albastru într-o fotografie alb-negru. Cele două
obiecte reflectă aceeaşi cantitate de energie
luminoasă şi apar astfel identice în fotografie.
Acest fapt a dus la încă răspândita concepţie
eronată conform căreia, luminozitatea culorii se
cuantifică în cantitatea de gri prezentă în
culoare.
Luminozitatea, ca şi intensitatea, depinde de
dispoziţia smalţului şi a dentinei, precum şi de
densitatea acestor structuri. Ochiul uman este mai
sensibil la perceperea luminozităţii decât a
intensităţii sau a tentei culorii. Raportul între
luminozitate, intensitate şi tentă este de 1:2:3,
ceea ce înseamnă că tenta trebuie să fie modifice
de 3 ori mai mult ca luminozitatea, pentru ca
diferenţa să fie observată cu ochiul. Din punct
de vedere clinic, la alegerea culorii dinţilor
artificiali, dacă luminozitatea este corectă,
modificări mici ale tentei coloristice nu vor fi
perceptibile. În sistemul Munsell de descriere al
culorilor, intensitatea sau strălucirea este
divizată în 10 gradaţii, 0 fiind negru şi 10 alb.
Dinţii naturali variază ca strălucire de la 4 la
8. O restaurare care are o strălucire prea
ridicată poate fi rapid detectată de un observator
şi constituie o greşeală estetică frecventă în
tehnologiile protetice metalo-ceramice.
$ Alte caracteristici ale culorii:
- opacitatea = inpenetrabilitatea pentru lumină a
unui obiect;
- transparenţa = capacitatea de transmitere a
luminii;
- transluciditatea (transmiterea difuză a
luminii), este proprietatea fizică care
defineşte raportul dintre lumina reflectată şi
cea transmisă. Este o caracteristică a smalţului
care depinde de difuzarea luminii prin
diferitele straturi ale dintelui. Cu cât
difuzează mai multă lumină prin dinte, cu atât
mai mult va creşte perceperea noastră de
opalescenţă sau opacitate, întrucât lumina se va
reflecta cu greutate.
$ De aceea, coroana dentară va apare cu o
luminozitate mai ridicată;cu cât scade
difuziunea, lumina va părea că provine din
straturile profunde ale dintelui, conferind
dintelui transluciditate. Transluciditatea tinde
să crească odată cu vârsta pacientului; la
vârstnici, unităţile odontale vor prezenta o
creştere a intensităţii culorii şi o diminuare a
luminozităţii.
- Opalescenţa este capacitatea unui material
translucid de a apărea albastru sau roşu-oranj
în lumină reflectată. În lumină directă se
reflectă lungimile de undă scurte (albastru) şi
sunt absorbite cele lungi (roşu-oranj; în
condiţii de transluminare, opalescenţa reflectă
lungimile de undă lungi şi le absoarbe pe cele
scurte.
- Fluorescenţa, este o caracteristică a dinţilor
naturali, proprietate care constă în autoemisia
de radiaţii a căror lungime de undă este
superioară celei a luminii care învăluie
suprafaţa dentară.
Sistemul de evaluare al culorilor CIELAB
( Commision Internationale de l`Eclairage
– 1978)
$ $ $ Fig.6.5. Sistemul CIELAB
Este mult utilizat în cercetare şi în medicina
dentară. Faţă de sistemul Munsell, diferenţele
coloristice din sistemul Cielab (∆E) pot fi
percepute uşor de ochiul uman. În acest sistem,
$ L* = luminozitatea, strălucirea din sistemul
Munsell. Descrie caracterul acromatic al culorii;
$ a* şi b* descriu caracteristicile cromatice
ale culorii. Deşi nu corespund direct cu
intensitatea şi tenta din sistemul Munsell, ele pot
fi convertite prin parametri numerici.
$ Coordonata a* corespunde la roşu-purpuriu/
albastru-verde din sistemul Munsell;
a+ înseamnă predominant roşu-purpuriu;
a-$ înseamnă culoare predominant albastră-verde
$ Coordonata b* corespunde în sistemul Munsell
axei galben/albastru-purpuriu.
În timp ce opalescenţa şi fluorescenţa sunt
caracteristici intrinseci ale materialelor de restaurare
utilizate în clinica şi tehnica dentară şi ca atare nu
sunt gradabile, culoarea poate fi preselectată clinic.
Selectarea culorilor se efectuează cu ajutorul scalelor
colorimetrice standardizate, care furnizează indicaţii
privind culoarea, independent de specificul materialelor
utilizate.
$ Așa cum am amintit la început, tot ceea ce
percepe ochiul uman în mediul înconjurător este lumină
reflectată. Pentru observarea culorilor este necesară o
iluminare care să cuprindă întregul spectru de culori.
Culorile care lipsesc din spectru nu pot fi reflectate.
Sursele uzuale de iluminare sunt următoarele :
- lumina naturală (6500 °K) , care este variabilă;
- sursele electronice (5500 °K);
- surse standardizate de lumină pentru măsurători
industriale (5000°K), sau CRI 98 (Color Rendering
Index)
$ Pentru alegerea corectă a culorii dinţilor, lampa
scialitică a unitului dentar trebuie să aibă o
intensitate luminoasă identică şi o temperatură
coloristică similară cu a luminii naturale. Ideală este o
luminozitate cuprinsă între 10.000 şi 18.000 lux, cu o
temperatură a culorii de 5 500 grade Kelvin, corespunzând
„luminii naturale a unei dimineţi de toamnă nordică, fără
nebulozitate”. Restul cabinetului trebuie să fie iluminat
cu ¼ a luminii furnizate de lampa scialitică, deci
4000-5000 lux întrucât, dacă lampa unitului este unica
sursă de lumină, ochii vor obosi în scurt timp prin
continua încercare de adaptare(fig.6.6.).
$ $
Fig.6.6. Priviţi atent şi fix cercul roşu 30 de secunde, apoi treceţi
privirea spre dreapta, pe spaţiul alb. Ce observaţi ?
Fig. 6.7. O lumină fluorescentă de 6500 K este săracă în albastru
intens şi roşu aprins. Sursa de lumină trebuie să reprezinte un
amestec care să determine o lumină echilibrată.
Fig. 6.8. Lumina incidentă trebuie să aibă toate lungimile de undă.
Dacă predomină roşul, coroana dentară apare roşiatică. Lampa
unitului nu este adaptată selectării culorilor; ea este prea
intensă (peste 20 000lux), estompând culorile, iar temperatura
coloristică (de la 4000 la 5000 K) deviază culorile spre portocaliu.
Controlul luminozităţii ambientale este esenţial la
determinarea culorilor în medicina dentară şi se
realizează prin măsuri simple:
1. Dintele al cărei culoare se determină trebuie să
se situeze într-un ambient coloristic care să ajute la
perceperea culorii corecte;
2. În cabinet culorile trebuie să fie neutre;
3. Se va evita utilizarea luminii provenind de la
ferestre, deoarece lumina care pătrunde prin fereastră
este una contaminată !;
4. Pacientul şi personalul cabinetului nu trebuie să
aibă haine strălucitoare, sau prea colorate, sau acestea
trebuie acoperite la selectarea culorii. Nuanța
coloristică ideală a halatului este cea albastră;
5. Pacientele să nu aibă ruj pe buze, pentru a nu
influența perceperea corectă a culorii de către
observator;
Fig.6.9. Rujul de buze denaturează perceperea culorii dentare
6. Este important de reţinut că spaţiul coloristic
al dintelui natural este portocaliul, iar culoarea
complementară portocaliului este albastru. Din acest
motiv se recomandă ca pacienţilor să li se fixeze babete
de culoare albastră !;
Perceperea culorii
O anumită tonalitate de culoare poate să fie
percepută diferit în condiţii diferite de apreciere a ei,
datorită:
- tipului de sursă luminoasă şi a unghiului sub care
cade lumina;
- diferenţelor de formă şi mărime a obiectelor;
- influenţei fundalului luminos şi coloristic;
$ Fenomenul de metamerism este acela prin care un
anumit obiect apare diferit în condiţii variate.
Metamerismul este uşor de recunoscut, dar imposibil de
controlat. Materialele noi utilizate în tehnicile
restaurative dentare au un efect cameleonic datorită
proprietăţilor lor de fluorescenţă, care diminuă
metamerismul. În ceramica dentară, cu cât porţelanul este
mai opac, cu atât determină mai mult metamerism!
$ Receptorii vizuali sunt conurile şi bastonaşele.
Bastonaşele sunt responsabile pentru perceperea nuanţelor
de gri (luminozitatea), în timp ce conurile pentru
tentele coloristice şi strălucirea obiectelor. Tulburarea
cea mai frecventă de percepere a culorii este
daltonismul, care afectează 1/300 dintre femei şi 1/13
dintre bărbaţi !
"
Fig 6.10. Test de verificare al daltonismului
Instrumente de măsurare a culorii
- mostre de nuanţe coloristice ( chei de culori);
Există o serie de chei de culori, produse de
diferite firme furnizoare de materiale estetice,
unele produse având chei de culor specifice. Aceste
chei de culori sistematizează culorile dentare în
funcţie de pigmentul predominant pe care dintele îl
conţine.
$ $ Fig.6.11.Chei de culori VITA
Cea mai utilizată cheie de culori este cea a firmei
Vita. Cheia Vitapan a fost realizată încă în 1956.
În cheia de culori Vita regăsim 4 grupe
coloristice , în funcţie de pigmentul de bază:
A- portocaliu;
B- galben-portocaliu;
C- gri-portocaliu;
D- maro-portocaliu
Alegerea culorii unui dinte artificial ceramic cu
ajutorul cheii Vita presupune următoarele trei etape:
1. Selectarea tentei coloristice: la 70% a
pacienţilor este A, la 20% D şi doar la 10% B şi
C. În consecinţă, dacă operatorul înclină spre o
tentă de culoare B sau C trebuie să verifice atent
sursa de lumină utilizată sau eventuala tulburare
de percepţie a culorii ( daltonism);
2. Selectarea intensităţii în cadrul tentei
respective;
3. Verificarea luminozităţii (strălucirii) culorii
alese.
$ Caracteristicile culorii se examinează cu cheia de
culori în condiții diferite de poziționare a pacientului
în fotoliul dentar față de incidența luminii ambientale.
Astfel, luminozitatea se apreciază cu pacientul în
poziție șezîndă, în timp ce tenta coloristică și
intensitatea se evaluează cu pacientul în clinistatism.
Fig.6.12. Aprecierea tentei şi saturaţiei culorii se face cu
lumina ambientală căzând perpendicular pe zona examinată
! In 1998 a apărut cheia Vita 3D Master Shade
Guide. Ea rezolvă deficiențele cheii clasice, prin faptul
că posedă :
• 5 nivele de luminozitate (1-5) aranjate de la
stânga la dreapta
• 3 nivele de saturație (intensitate) (1-3) în fiecare
grup, aranjate de sus în jos
• Peste 3 nivele ale tentei (L,M,R) pentru fiecare
nivel de intensitate, aranjate de la stânga la
dreapta,
Fig. 6.13. Cheia de culori Vita 3D Master
- spectrofotometre ( măsoară lungimile de undă din
spectrul vizibil), folosite în industrie;
- colorimetre, utilizate mai ales în cercetare în
medicina dentară. La ora acuală se utilizează pe
scară destul de largă colorimetrele digitale de
cabinet. Deşi au pretenţia unei exactităţi
foarte mari, de multe ori generează erori în
aprecierea culorilor, motiv pentru care
specialiştii în estetică dentară recomandă ca
aceste aparate să se utilizeze numai în
combinaţie cu evaluarea clasică, cu ochiul, a
nuanţelor coloristice.
$ $ Fig.6.14. Aprecierea colorimetrică a culorii dentare
6.2. Estetica morfologică dentară
Paralelismul curburii incizale cu marginea
inferioară a buzei superioare este considerat element de
estetică al alinierii dinților în cadrul arcadei.
Vizibilitatea dinților în timpul surâsului poate însă să
îmbrace aspecte particulare, care țin se aspectul buzelor
și dispoziția acestora și care nu sunt neapărat
inestetice.
Fig.6.15. Paralelismul marginii inferioare a buzei
superioare cu arcada maxilară
Fig.6.16. Aspecte particulare curburii buzelor cu arcada dentară
maxilară
"
" Vizibilitatea secvențială a dinților în direcție
mezio-laterală, conform principiului proporției de aur
și prezența parabolei dentare ca element estetic de
valoare deosebită. Proporția de aur a fost recomandată
pentru prima dată de școala lui Pitagora și mai târziu de
geometricianul grec Euclid, ca raportul între două
porțiuni ale unei linii, în care cea mai mică este cu
atât mai mare cu cât mai mare este suma celor două. Ea se
exprimă numeric în cifra 1,618 ( numărul Phi) și pare a
fi raportul cel mai atractiv pentru ochiul și spiritul
uman, regăsindu-se în multiple forme în artă,
arhitectură, dar și în natură.
Fig.6.17. Exprimarea geometrică a proporției de aur și expresia
acestea la nivel dentar
Fig.6.18. Compasul de aur și forme de exprimare în natură a canonului
estetic al proporției de aur (proporția divină)
Parabola dentară a lui STEIN prevede ca verticala
coborâtă de la nivelul convexității maxime a marginii
gingivale a frontalilor superiori să împartă dintele în
două jumătăți inegale (cea mezială mai mare)
Fig. 6.19. Parabola dentară, element important estetic
Principiile lui Kraus, Jordan și Abrams propun
aliniamentul axelor dentare cu o înclinare mezială.
Același principiu îl promovează și Rufenacht cu referire
la direcția de orientare a caninilor superiori, care
trebuie să fie paralelă cu linia care unește comisua
bucală în timpul surâsului cu unghiul extern al ochiului.
Fig. 6.20. Principiul orientării spre mezial al alinierii dinților pe
arcade. Regula lui Rufenacht: orientarea axei caninilor superiori
paralel cu linia care unește comisuraile bucale cu unghiurile externe
al ochilor
$ Același Rufenacht consideră ca elemente dentare de
valoare estetică ridicată ocuparea integrală a spațiului
interproximal cervical de către papila interdentară și
poziționarea caracteristică la diferite niveluri a
ariilor de contact la nivelul grupului frontal superior.
Localizarea punctelor de contact trebuie să fie paralelă
cu marginea buzei inferioare și cu orientarea curburii
incizale.
Fig. 6.21. Spațiul interproximal cervical bine delimitat și ocupat de
papila interdentară. Ariile de contact interdentare la niveluri
diferite
Fig.6.22. Linia planului de ocluzie să evidențieze nișele
masticatorii
" Estetica dentară a zonei anterioare maxilare este
influențată în mod considerabil de respectarea proporției
între înălțimea și lățimea feței vestibulare a dinților
frontali.
Fig.6.23. Rapoortul normal înălțime/lățime a feței verstibulare a
incisivului central superior
" Lungimea feței vestibulare a incisivilor superiori
îndeosebi are importanță nu numai din punctul de vedere
estetic dentar și al pronunțării fonetice(labiodentale).
Raportul marginii incizale a dinților frontali superiori
cu buza inferioară este deosebit de important și din
punctul de vedere al esteticii faciale în general. În mod
normal marginea incizală a frontalilor superiori trebuie
să atingă ușor buza inferioară pentru rolul pe care
perceperea stimulilor mecanici astfel furnizați îl au
asupra tonicității generale a musculaturii faciale.
Există cercetări care au dovedit faptul că scurtarea
înălțimii dinților frontali maxilari (de exemplu
consecutivă abraziunii dentare) și pierderea contactului
acestora cu buza inferioară nu numai că afectează
estetica dento-labială, dar determină și un aspect facial
îmbătrânit, prin hipotonia musculaturii orofaciale. Din
aceste considerente, evaluarea clinică a dimensiunilor
dentare din zona anterioară a arcadei maxilare este
esențială, iar restaurarea dimensiunilor corecte și a
raporturilor marginilor incizale ale acestor dinți cu
buza inferioară constituie un obiectiv central al
cosmeticii dentare.
$ $ Fig. 6.24. Poziția corectă verticală și orizontală al
planului incisiv (marginea incizală în contact cu buza inferioară)
$ Una dintre modalitățile de apreciere a acestor
dimensiuni este dispozitivul estetic al lui Chu, care
măsoară proporțiile între lățimea și înălțimea dinților
frontali.
Fig. 6.25. Dispozitiuvul estetic al lui CHU
Acest dispozitiv, realizat de către dr. Stephen J.Chu,
este conceput pentru a determina simplu și expeditiv, în
milimetri, discrepanțele de dimensiune dentară. Mânerul
acestuia permite atașarea a trei capete (joje) de
măsurare:
-pentru proporții;
-pentru necesitatea alungirii coronare;
-pentru aprecierea localizării osului crestal
(înlocuitoare a sondei parodontale).
$ Dispozitivul de măsurare în T determină prin
intermediul gradațiilor colorate proporționalitatea între
lățimea și înălțimea coroanei clinice a dintelui, într-un
raport de 78%. In mod normal, aceeași culoare trebuie să
definească ambele dimensiuni. De obicei, pentru incisivii
centrali cel mai frecvent raport este de 8.5/11 mm (banda
roșie), la incisivii laterali 6.5/8.5 (banda albastră),
iar la canini 7.5/9.5 (banda galbenă).
" Fig.6.26. Utilizarea capătului în T a dispozitivului estetic al
lui Chu
"
" Atașarea capătului de măsurare în I permite
determinarea independentă a lungimii dinților în cazurile
de anomalii poziționale ale acestora ce nu permit
utilizarea jojei în T (rotații, încălecări,
palatopoziții), sau cînd este necesară programarea
intervenției chirurgicale de alungire coronară. $
Fig. 6.27. Utilizarea capătului în I al dispozitivului estetic al lui
Chu
6.3. Estetica dento-alveolară
$ Din punctul de vedera al esteticii dento-gingivale
în reabilitarea orală interesează și modul în care
coletele dinților din zona anterioară a arcadei maxilare
se raportează la gingia atașată. Vizibilitatea accentuată
a gingiei frontale în timpul surâsului( gummy smile) este
creditat ca element nefavorabil din punct de vedere
estetic. In cadrul reabilitării orale a edentatului total
sau parțial regăsim deseori această carcateristică atunci
cînd se produc erori în faza de determinare a relațiilor
intermaxilare, prin marcarea prea coborâtă a liniei
surâsului pe bordura șablonului superior sau prin
nerespectarea/transferarea greșită a acestui reper de
către tehnicianul dentar.
smile is generally associated with excessivelower facial height. Conversely, a low lip linewith no incisor display at rest is “skeletal” whenassociated with inadequate lower facial heightdue to a vertically deficient maxilla (Fig. 5).
The best reference for impacting or length-ening the maxilla is the incisor display at rest,taking upper lip length and any incisor attritioninto account. The full smile does not make agood reference, partly because of the individualvariation in lip mobility.30 A short upper lipshould not be treated by shortening the maxillaunless the facial outline can accommodate such achange.22 It should also be noted that in maxillaryimpaction, the upper lip shortens by as much as50% of the surgical skeletal intrusion.31
Crown Height
The average vertical height of the maxillarycentral incisor is 10.6mm in males and 9.8mm infemales.5,32 A short crown can be due to attritionor excessive gingival encroachment. If there islittle or no incisor display at rest, but the lip lineis normal in smiling, the crown height can beincreased incisally with cosmetic dentistry. Agingivectomy or a crown-lengthening procedurewith crestal bone removal is recommended whenshort clinical crowns are associated with a gingi-val smile and a normal incisor display at rest33,34
(Fig. 6).
(continued on next page)
Fig. 6 A. Patient with gingival smile,overbite, and short clinical crowns.B. After orthodontic maxillary in-cisor intrusion and crown-lengthen-ing surgery.
A
B
VOLUME XXXIX NUMBER 3 159
Sabri
commissure height, but lip lengthening is possi-ble with lip surgery, either as a single procedureor in combination with a Le Fort I osteotomy.24-26
In adolescents, a short upper lip relative to com-missure height could be considered normalbecause of the lip lengthening that continueseven after vertical skeletal growth is com-plete.27,28 It is interesting to note that a shortupper lip is not always associated with a high lip
VOLUME XXXIX NUMBER 3 157
Sabri
Fig. 3 A. Patient with excessive lip elevation from rest position to full smile. B,C. After orthodontics and max-illary impaction surgery. Persistence of some gingival display after treatment (C) is due to hypermobile lip andshort clinical crowns. More surgical impaction would have resulted in no incisor display at rest (B).
Fig. 2 Lip length compared to commissure height. A. Normal lip length at rest. B. Reverse-resting lip line.
TABLE 1UPPER LIP LENGTHS FROM
VARIOUS STUDIES (MM)
Male Female
Burstone18 23.8 ± 1.5 20.1 ± 1.9Farkas et al.19 21.8 ± 2.2 19.6 ± 2.4Powell, Humphreys20 23.8 ± 1.5 20.1 ± 1Wolford21 22 ± 2 20 ± 2Peck et al.5 23.4 ± 2.5 21.2 ± 2.4Arnett, Bergman22
(male and female combined) 19-22
A B
A
B C
Fig. 6.28. Gummy smile
" Din perspectiva estetică și cosmetică
dentoalveolară ,reabilitarea protetică convențională, cea
implanto-protetică și moderna abordare parodonto-
protetică a zonei anterioare a arcadei maxilare au ca
obiectiv esențial examinarea clinică și restaurarea
conformă a liniei estetice gingivale (GAL = gingival
aesthetic line) și a unghiului GAL(unghiul determinat de
linia estetică gingivală cu linia mediană a arcadei).
Linia estetică gingivală este dată de dreapta care
unește coletul incisivului central cu cel al caninului.
Fig.6.29. Trasarea liniei estetice gingivale și a unghiului acesteia cu linia mediană
In raport cu această linie, incisivul lateral poate fi
situat cu coletul sub această linie ( clas I-a GAL),
deasupra acesteia (clasa a II-a GAL), sau la nivelul
ei(clasa a III-a GAL). Indiferent de clasa GAL
evidențiată, este important din punct de vedere estetic
ca reabilitarea finală să aibă ca rezultat clase GAL
similare pe cele două hemiarcade.
Fig. 6.30. De la stînga la dreapta imaginii, cele trei clase GAL ( I, II și III)
Fig .6.31. Scor GAL asimetric: clasa I-a pe dreapta pacientului, clasa a III-a pe stînga)
8. Gingival Components
The gingival components of the smile arethe color, contour, texture, and height of the gin-givae. Inflammation, blunted papillae, open gin-gival embrasures, and uneven gingival marginsdetract from the esthetic quality of the smile54
(Fig. 16). The space created by a missing papillaabove the central incisor contact point, referredto as a “black triangle”, may be caused by rootdivergence, triangular teeth, or advanced perio-
dontal disease. Orthodontic root paralleling andflattening of the mesial surfaces of the centralincisors, followed by space closure, will length-en this contact area and move it apically towardthe papilla.34
The gingival margins of the central incisorsare normally at the same level or slightly lowerthan those of the canines, while the gingival mar-gins of the lateral incisors are lower than those ofthe central incisors. Gingival margin discrepan-cies may be caused by attrition of the incisaledges, ankylosis due to trauma in a growingpatient, severe crowding, or delayed migration ofthe gingival tissue55 (Fig. 17). The gingival mar-gins can be leveled by orthodontic intrusion orextrusion or by periodontal surgery, dependingon the lip line, the crown heights, and the gingi-val levels of the adjacent teeth.34
Conclusion
In summary, an optimal smile is character-ized by an upper lip that reaches the gingivalmargins, with an upward or straight curvaturebetween the philtrum and commissures; an upperincisal line coincident with the border of the
Fig. 15 A. Patient with arch asymmetry due to peg-shaped lateral incisorand missing lateral incisor. B. Symmetrical arch after extraction of peglateral and orthodontic space closure.
Fig. 16 Patient with full smile displaying unevengingival heights.
A
B
VOLUME XXXIX NUMBER 3 165
Sabri
Fig.6.32. Niveluri inegale ale coletelor dinților din zona anterioară a arcadei maxilare
6.4. Estetica dento-facială
$ Elementele care constituie repere de apreciere ale
esteticii dento-faciale se bazează în esență tot pe
evaluarea unor proporții între anumite repere anatomice.
Golstein propune ca metodă de apreciere a simetriei și
esteticii faciale și dento-faciale regula treimilor și a
cincimilor și consideră aplicarea principiului proporției
de aur ca fiind puțin relevantă din acest punct de
vedere . Astfel, el propune utilizarea în plan vertical a
evaluării proporționalității celor trei etaje faciale
(Gn-Sn/Sn-Oph/Oph-Try). In plan trensversal, dela
extremitatatea unui pavilion al urechii la al celuilalt,
împarte fața în 5 părți egale (E).Comisurile bucal
trebuie să se înscrie între cele două verical tracate de
la mijlocul pupilelor la planul ocluzal frontal.
Fig. 6.33. Regula treimilor si a cincimilor (GOLDSTEIN)
Fig. 6.34. Aplicații ale proporțiilor propuse de Goldstein
Fig. 6.35. Aplicații ale proporției de aur la nivel facial
" " "